Hoppa till innehåll

Sökresultat Sökningen pågår Sökresultaten dyker upp här efterhand. Du kan fortsätta skriva om du vill begränsa sökningen.
Söker efter användare
Söker efter gallerier
Sök forumtrådar
Stäng

Robotdammsugare

1346 svar till detta ämne
  • Vänligen logga in för att kunna svara
Electrolux Trilobite ZA2 (Robotdammsugare) 5 7,25 (3) Inga priser
Siemens VSR8000 (Robotdammsugare) 1 (0) Inga priser
Wilfa RVC17 (Robotdammsugare) 1 4 (1) Inga priser
iRobot Roomba SE (Robotdammsugare) 1 8,31 (12) Inga priser
iRobot Roomba 420 (Robotdammsugare) 1 (0) Inga priser
iRobot Roomba 560 (Robotdammsugare) 2 8,25 (23) Inga priser
iRobot Roomba 530 (Robotdammsugare) 3 8,75 (7) Inga priser
iRobot Roomba 580 (Robotdammsugare) 0 8,1 (9) Inga priser
iRobot Roomba 505 (Robotdammsugare) 1 (0) Inga priser
Kärcher RC3000 (Robotdammsugare) 2 7,5 (1) Inga priser
iRobot Roomba 563 (Robotdammsugare) 1 7,87 (7) Inga priser
iRobot Roomba 555 (Robotdammsugare) 1 8,57 (6) Inga priser
iRobot Roomba 581 (Robotdammsugare) 6 8,72 (17) Inga priser
iRobot Roomba 534 (Robotdammsugare) 1 6,2 (4) Inga priser
Samsung Navibot VC-RA84V (Robotdammsugare) 1 (0) Inga priser
Samsung Navibot SR8855 (Robotdammsugare) 6 5,83 (5) Inga priser
Samsung Navibot SR8845 (Robotdammsugare) 3 5,67 (5) Inga priser
Samsung Navibot SR8895 (Robotdammsugare) 7 8,25 (3) Inga priser
iRobot Roomba 780 (Robotdammsugare) 8 8,41 (21) Inga priser
Neato Robotics XV-15 (Robotdammsugare) 4 8,19 (25) Inga priser
Neato Robotics XV-25 (Robotdammsugare) 4 7,79 (18) Inga priser
Neato Robotics XV Signature Pro (Robotdammsugare) 4 6,7 (53) Inga priser
LG VR62601LV (Robotdammsugare) 0 (0) Inga priser
Neato Robotics XV Signature (Robotdammsugare) 3 6,67 (14) Inga priser
iRobot Roomba 880 (Robotdammsugare) 3 8,82 (90) Inga priser
Neato Robotics Botvac 85 (Robotdammsugare) 6 7,61 (27) Inga priser
Neato Robotics Botvac 75 (Robotdammsugare) 9 7,29 (6) Inga priser
Neato Robotics Botvac 70e (Robotdammsugare) 5 8,8 (9) Inga priser
Miele Scout RX1 (Robotdammsugare) 9 3,9 (19) Inga priser
Samsung Powerbot SR20H9051U (Robotdammsugare) 2 7,33 (2) Inga priser
Neato Robotics Botvac D85 (Robotdammsugare) 6 4,67 (35) Inga priser
Neato Robotics Botvac D75 (Robotdammsugare) 7 7 (1) Inga priser
Neato Robotics Botvac Connected (Robotdammsugare) 9 6,7 (39) Inga priser
Neato Robotics Botvac D5 Connected (Robotdammsugare) 7 6,55 (30) Inga priser
Neato Robotics Botvac D3 Connected (Robotdammsugare) 4 7,43 (6) Inga priser
1 relaterade trådar

#301

Postad 03 augusti 2008 - 00:21

hygren
  • hygren
  • Wannabe

  • 16 inlägg
  • 0

Nu har jag beställt en Exido Robotic Vacuum Cleaner från Ellos. Jag ska jämföra den med I-robot 530 som jag har sedan tidigare och redovisa mina intryck inom en månad. Enligt Specifikationen har den en ”sugkraft” 2 och en halv ggr roombas.Vi får se om det stämmer med verkligheten, jag hör av mig så småningom.


Låter inte omöjligt då roombas huvudskräpinsamling är borstar. Sitter en pytteliten fläkt som suger in småpartiklar...

#302

Postad 04 augusti 2008 - 21:23

Unregisteredab9a53ca
  • Unregisteredab9a53ca
  • Användare

  • 132 inlägg
  • 0

Nå hur funkade det ?


Jo, det ska jag berätta.

Min Roomba 560 (som numera går under smeknamnet "älskling") jobbar hårt på onsdagar och fredagar. Min lägenhet som är drygt 60 kvm, rektangulärt formad släpper in Roomba:n i de flesta rum, badrum och förråd exkluderat. Jag har sett till att alla möbler har fått lite högre ben som gör att den kommer under ordentligt (IKEAs Capita ben är snygga och perfekta för ändamålet).

Själva dammsugarresultatet är oerhört bra. Jag har för skojs skull samlat allt damm i en påse för att på nåt sätt kunna få en uppfattning om hur mycket den klarar av och det blir mer skit än man tror. Efter varje runda så är behållaren kvartsfull. Jag har enbart parkett och stengolv, inga mattor och när jag stryker med handen över golvet efter att den är klar så får jag inget kvar i handen. Har väldigt svårt att se att jag skulle kunna ha gjort det bättre själv. Ställen som under säng och soffa tycks den älska. Den är också rätt kul att kolla på när den kör runt och förmodligen världens mest irriterande väckarklocka.

Jag hade felaktigt fått för mig att den skulle fortsätta att dammsuga efter laddning vilket inte stämde. Den börjar alltså om på en ny cykel när det är dags för nästa omgång enligt inställd plan. Det innebär att rum 1 blir väldigt välstädat men jag tror den kan slarva lite på andra håll när batteriet blir dåligt. Dock tror jag att den hinner med det mesta hemma hos mig på c:a 1 timmes batteritid. Nu står dock inte laddstationen helt centralt i lägenheten vilket kanske skulle göra det bättre.

Just nu har jag ett litet tillfälligt problem som är att den inte dockar riktigt 100%-igt efter en runda. Jag tror det kan bero på att laddpolerna lätt blir lite skitiga.

Fördelar:
+ Städresultatet
+ Klockfunktionen är oumbärlig
+ Fyrtornen är bra att ställa ut om man vill blockera ett visst område
+ Sparad tid (och pengar)

Nackdelar
- Ljudnivån (när jag är hemma)
- Drar lätt med sig sladdar, strumpor, gardiner, skor
- Går ej ut själv och fortsätter där den slutade när batteriet tog slut
- Den kan inte stryka

Hoppas min lilla recension var värdefull för någon, fråga om ni undrar nåt.

#303

Postad 05 augusti 2008 - 12:40

Unregistereddb68e602
  • Unregistereddb68e602
  • Användare

  • 113 inlägg
  • 0
Då har även jag slagit till på en roomba 560 :) Har nyligen börjat testa den men den verkar helt klart gör sitt jobb!
Det står något om wireless remote controll i manualen, är det någon som har koll på detta? Man har ju inte fått med någon fjärrkontroll eller fungerar det på något annat sätt?

#304

Postad 07 augusti 2008 - 11:28

doppko
  • doppko
  • Användare

  • 175 inlägg
  • 0

Jag har enbart parkett och stengolv, inga mattor och när jag stryker med handen över golvet efter att den är klar så får jag inget kvar i handen.


Synd att du inte har mattor. För då skulle du bli ännu mer nöjd. Jag har en roomba 560 och den gör väldigt bra jobb på mattor. Betydligt bättra än vad det brukar bli när man städer dem med vanliga dammsugaren.

#305

Postad 07 augusti 2008 - 12:07

dempen
  • dempen
  • Amatör

  • 57 inlägg
  • 0
Jag har en fråga och det är om roboten gör åverkan på möbler och dylikt? Det verkar som att den åker så fort och dunsar in i grejer, så det känns som om det skulle kunna bli märken eller t.o.m. sprickor om man har vaser eller nåt annat ömtåligt material ståendes på golvet?

#306

Postad 07 augusti 2008 - 12:18

Unregistereddb68e602
  • Unregistereddb68e602
  • Användare

  • 113 inlägg
  • 0
Jag kan hålla med att den gör ett ypperligt jobb på mattor. Däremot så kommer den inte upp på min ryamatta.
Efter två dagars användning så är jag så grymt imponerad av lilla roboten och förbannat glad att jag har sluppit städa i veckan :P


Synd att du inte har mattor. För då skulle du bli ännu mer nöjd. Jag har en roomba 560 och den gör väldigt bra jobb på mattor. Betydligt bättra än vad det brukar bli när man städer dem med vanliga dammsugaren.



#307

Postad 08 augusti 2008 - 20:44

Unregisteredab9a53ca
  • Unregisteredab9a53ca
  • Användare

  • 132 inlägg
  • 0

Då har även jag slagit till på en roomba 560 :rolleyes: Har nyligen börjat testa den men den verkar helt klart gör sitt jobb!
Det står något om wireless remote controll i manualen, är det någon som har koll på detta? Man har ju inte fått med någon fjärrkontroll eller fungerar det på något annat sätt?


Köp en radiostyrd bil istället. Det är liksom poängen med fjärrkontrollen.. tämligen meningslöst men för den som vill ha och kunna göra allt, t.om. fjärrstyra dammsugaren från soffan så är det kanske en idé.

#308

Postad 09 augusti 2008 - 11:26

qahwa
  • qahwa
  • Beroende

  • 1 322 inlägg
  • 0
PCFrallan har testat (och sågat): http://www.idg.se/2.1085/1.170882

Intressant att det är PCFrallan som gjort testet och inte M3.

#309

Postad 10 augusti 2008 - 15:09

Unregisterede6970ea2
  • Unregisterede6970ea2
  • Beroende

  • 1 141 inlägg
  • 0
Ja det där var ingen rolig läsning. Har funderingar på att inhandla en sådan.
Finns det flera tester på nätet ?

#310

Postad 11 augusti 2008 - 10:26

sir_a
  • sir_a
  • Användare

  • 164 inlägg
  • 0

Nu har jag beställt en Exido Robotic Vacuum Cleaner från Ellos. Jag ska jämföra den med I-robot 530 som jag har sedan tidigare och redovisa mina intryck inom en månad. Enligt Specifikationen har den en ”sugkraft” 2 och en halv ggr roombas.Vi får se om det stämmer med verkligheten, jag hör av mig så småningom.


jo den verkar ju lovande... ska bli intressant att höra din redovisning :P fast den är ju långt ifrån så smärt och smidig och stilig som roomban :lol: ser ju inte ut som att det är någon städning under soffan med den klumpen heller :lol: Men dubbla borstar låter ju bra. ...för att inte tala om priset :P

#311

Postad 11 augusti 2008 - 10:35

sir_a
  • sir_a
  • Användare

  • 164 inlägg
  • 0

Liten modifikation, jag har se modellen, den tar det mesta men just i hörnet kommer den inte åt utan det blir en liten trekant kvar. Sedan kan oxå nämnas att efter ett tag då dammbehållaren fyllts på så skrapar roomba se ofta av dammtussar på mattkanter när den kör över dem. Det är en kul och bra pryl men den har nackdelar.


Nåja, 560:n tycker jag allt gör ett bra jobb med hörnen... kanske dags att uppgradera sig? :P

#312

Postad 11 augusti 2008 - 10:54

nocure
  • nocure
  • Wannabe

  • 40 inlägg
  • 0
Test hos dingz.no // Oversatt til svensk med google
http://translate.goo...t...sl=no&tl=sv

Test hos nettavisen.no // Oversatt til svensk med google
http://translate.goo...t...sl=no&tl=sv


Edit: noen som har Roomba 580?

Redigerat av nocure, 11 augusti 2008 - 10:55.


#313

Postad 11 augusti 2008 - 11:08

sir_a
  • sir_a
  • Användare

  • 164 inlägg
  • 0

Jag är väldigt fascinerad av ofullkomliga varelse som städar hos mig med jämna mellanrum. Intelligent och effektiv men ändå så i behov av ständig omsorg ,underhåll. Av vilken anledning kunde I-robot exempelvis inte se till att växellådan var av sådan kvalité att inte hälften av dess användare( framför allt ägare av djur) hela tiden behövt rengöra den. Det hade kostat så lite och betytt så mycket att åtgärda det problemet. Samtidigt är det kanske en del av charmen med den att man hela tiden måste underhålla den. Egentligen hade jag gärna undvarat det...


håller med till fullo... denna fantastiska apparat är numera död... eller iallafall lemlästad... ca 1,5 månader höll hon.

Man blir rent ut sagt förbannad på tillverkarna, min lilla "Svetlana" som var så fantastiskt bra på att ta tillvara på alla mina hundhår, men helt värdelös på att "efterbehandla" dem. Alla hår lindar sig runt precis allting. Standardrengöringen var ju dels riva loss hår från borstarna, men även att pilla bort de små plupparna i ändarna på borsten och dra loss håret som satt insnärjt under dem. Hon gick varje dag och måste rensas varje dag, dammbehållaren var sällan full, men borstarna var som sagt igensatta.

Jag rekommenderar fortfarande alla "vanliga människor" att skaffa en sådan här. Helt fantastiskt.

Men jag som hundägare (3 hundar och en katt, samtliga långhåriga) som fick smak på ett "normalt" liv utan ett tjockt lager hundhår över hela golvet :lol: ...är numera en ledsen man. :P

Det som hände var att "borsten måste rensas"-sensorn tydligen slutade fungera. (Alla hår lindar sig ju runt den) Varpå Svetlana tydligen försökte fortsätta att snurra på borsten trots att det var stopp. Detta resulterade i att plast-fyrkantshålet i maskinen numera är runt och den fyrkantig ploppen på borsten dels är rund och dels har vridit sig (ser nästan ut som att den har smält).

Passade på att kolla "växellådan" när jag hade isär henne och mycket riktigt så var det även där fullt med hår inbäddat i den där fettsörjan som de har klafsat in där.

Helt sanslöst att de kan göra en så bra grej så fantastiskt dålig :/

Nu skulle jag vilja få lite råd... jag har ju både garanti kvar samt tagit en sån där extra försäkring. Men det känns ändå dumt att skicka in henne, för något som egentligen är en skitgrej... (och egentligen inte garanitfel?) och vem ska jag kontakta först? Jag har aldrig hanterat ett sånt här ärende tidigare ... men det är ju som sagt inte bara borsten som är problemet utan även hålet i schassit. Nu har hon bara stått urladdad i ett hörn i nån månad medans gamla damsugaren har fått ta hand om hundhåren :lol:

/ledsen roombaägare

#314

Postad 11 augusti 2008 - 11:24

sir_a
  • sir_a
  • Användare

  • 164 inlägg
  • 0

Jag har en fråga och det är om roboten gör åverkan på möbler och dylikt? Det verkar som att den åker så fort och dunsar in i grejer, så det känns som om det skulle kunna bli märken eller t.o.m. sprickor om man har vaser eller nåt annat ömtåligt material ståendes på golvet?


njä... den har en funktion som gör att den ska sakta in när den närmar sig föremål... dock så verkar det bara fungera kanske 1 gång av 3 :P

Möbler i allmänhet tar nog ingen direkt skada... vaser vågar jag dock inte uttala mig om :lol: fast generellt är jag mer oroad för att roomban ska ta skada än möblerna.

#315

Postad 11 augusti 2008 - 11:31

sir_a
  • sir_a
  • Användare

  • 164 inlägg
  • 0

Då har även jag slagit till på en roomba 560 :P Har nyligen börjat testa den men den verkar helt klart gör sitt jobb!
Det står något om wireless remote controll i manualen, är det någon som har koll på detta? Man har ju inte fått med någon fjärrkontroll eller fungerar det på något annat sätt?


nä, 570 och 580 har med fjärrkontroll... men det är precis samma apparat som 560:n (du får med lite extra prylar bara) Om du har en multifjärr ska du tydligen kunna kör 560:n med den.

Test hos dingz.no // Oversatt til svensk med google

Test hos nettavisen.no // Oversatt til svensk med google
Edit: noen som har Roomba 580?


HAHAHAHAHAHA... jag fattar inte hur google kan gå ut med den där översättartjänsten... den är ju helkass... bättre att försöka läsa på norska istället :lol:

"Det innebär att du kommer snart att få ett ganska stort jobb med rengöring av dessa penslar i kölvattnet."

Ja det där var ingen rolig läsning. Har funderingar på att inhandla en sådan.
Finns det flera tester på nätet ?


Får säga att jag tyckte det var larvigt hårda i det testet... Roomban städar bra. Men man får vara beredd på att det är lite pyssel med rengöring. (går rätt snabbt om man inte har djur :lol: )

#316

Postad 11 augusti 2008 - 21:19

bretep
  • bretep
  • Wannabe

  • 36 inlägg
  • 0
"Sir" Tack och lov så hann jag avbeställa orden med Exido Robotic Vacuum Cleaner eftersom de dröjde med den,PUH!
Jag tycker de är lite för negativa i det där testen.Jag tycker att jag aldrig har haft så välstädat sedan jag köpte min 530.
Kvalitetsmässigt tror jag att triboliten i det långa loppet är den klat bästa bästa men de tar ett alldeles för högt pris för den bör sänkas med minst 3000.

#317

Postad 11 augusti 2008 - 21:23

sir_a
  • sir_a
  • Användare

  • 164 inlägg
  • 0
nä det var nog ett smart drag... den blev ju verkligen totalsågad såg jag sedan i testet ovan...

fast det var väl inte oväntat iochförsig ;)

edit: och det är väl klart att vi litar på den delen av testet när vi alla är rörande överens om att de hade fel vad det gäller de andra delarna ;) ...hehe

Redigerat av sir_a, 11 augusti 2008 - 21:25.


#318

Postad 12 augusti 2008 - 18:52

Unregistered5a1b49f6
  • Unregistered5a1b49f6
  • Användare

  • 120 inlägg
  • 0

Nåja, 560:n tycker jag allt gör ett bra jobb med hörnen... kanske dags att uppgradera sig? :)

Ha ha kanske det, fick SE modellen helt utbytt mot en ny på garantin så det dröjer nog tills den går sönder igen. Men visst man har ju vant sig med att slippa jaga runt själv med dammsugaren så en uppgradering kommer nog i framtiden.

#319

Postad 05 september 2008 - 13:02

sir_a
  • sir_a
  • Användare

  • 164 inlägg
  • 0
Så här ser min roomba ut nu... :) Kör henne borstlös eftersom borsten inte snurrar ändå... Damsugaren ensam är förvånansvärt bra faktiskt... men det blir ju inte alls samma resultat som med borstar.

Håren sugs inte upp av sugaren dock, men hon samlar ihop dem till tussar som man sedan kan gå och plocka för hand :)

Bifogad fil  DSC_0331.JPG   1,96MB   2 Antal nerladdningar

Bifogad fil  DSC_0330.JPG   2,26MB   3 Antal nerladdningar

#320

Postad 05 september 2008 - 14:00

Unregistereddb68e602
  • Unregistereddb68e602
  • Användare

  • 113 inlägg
  • 0
Jag känner igen de där bilderna. Det samlas väldigt mkt hår där så ibland måste man nog skruva upp och rengöra där. Vet ngn vad det är för fett runt kugghjulen? Det kan ju vara bra att fetta in efter man har rengjort menar jag.

[quote name='sir_a' date='Sep 5 2008, 14:02 ' post='2059301']
Så här ser min roomba ut nu... :) Kör henne borstlös eftersom borsten inte snurrar ändå... Damsugaren ensam är förvånansvärt bra faktiskt... men det blir ju inte alls samma resultat som med borstar.

Håren sugs inte upp av sugaren dock, men hon samlar ihop dem till tussar som man sedan kan gå och plocka för hand :)

#321

Postad 05 september 2008 - 14:52

Unregistered37573cc1
  • Unregistered37573cc1
  • Mega-Guru

  • 8 314 inlägg
  • 0
Ser ganska dåligt ut på en DAMMSUGARE.

#322

Postad 10 september 2008 - 16:20

umehume
  • umehume
  • Användare

  • 139 inlägg
  • 0
http://store.irobot....egoryId=2501652

Nu finns en "Pet-series" som borde hjälpa alla med husdjur, det gäller bara att någon europeisk återförsäljare tar in den.

Dessutom så har en ny Roomba lanserats, 610, som ska vara kraftfullare. Vore kul att se om den är bättre.

#323

Postad 10 september 2008 - 18:33

sir_a
  • sir_a
  • Användare

  • 164 inlägg
  • 0
mmm... fast på specifikationerna så verkar det enda extra mot den andra nya modellen vara att man får med två borstrengöringsverktyg... Kan tänka mig att det är nått bra med att de har gjort två fack att tömma. Ett för damsugaren och ett för borsten. Men det är ju som sagt inte speciellt för djurmodellen.


Trist att de fortfarande inte har gjort den självtömmande... det vore riktigt gott :)
Men... jag vill ha! :)

Kanske skulle be bror min ta med en 562:a från amerika... han ska dit nästa vecka...

Det kan väl inte vara något direkt problem att konvertera laddstationen till våran el? bara att köpa motsvarande adapter...

Undrar hur lång tid det tar innan de kommer till sverige.

(jag har för övrigt aldrig använt borstverktyget... det går ju lika snabbt att rensa för hand. Men hade ju varit bättre om man bara behövt tömma bingen och sen var det klart)

Redigerat av sir_a, 10 september 2008 - 18:43.


#324

Postad 19 september 2008 - 14:22

BioBerra
  • BioBerra
  • Guru

  • 5 602 inlägg
  • 0
Nu har jag också beställt en Roomba 560, har man en lägenhet på 96 kvadrat blir det lite jobbigt att städa hela tiden. Men kommer den hitta alla 4 rum ?
Jag har iaf inga trösklar att oroa mig för.

#325

Postad 22 september 2008 - 00:34

Domino_D
  • Domino_D
  • Amatör

  • 50 inlägg
  • 0
Nu har även jag införskaffat mig en Roomba, det blev en begagnad av SE modell (med garanti kvar).
Dock så har jag ett skummt problem. Den står i laddaren över ett dygn, men så fort den åker därifrån lyser batterindikatorn rött på den lilla krabaten :)
Åker runt i max 7-8 minuter innan den stendör på plats (har bara hunnit tillbaka en gång till stationen).
Kan det vara batteriet som är kasst måntro?
går det att ta på garantin isf.?

EDIT: en fråga från en som har riktigt dålig koll :P
ingår SE modellen i 400- eller 500-serien?

Redigerat av Domino_D, 22 september 2008 - 00:52.


#326

Postad 22 september 2008 - 07:52

Unregistered641bb0a8
  • Unregistered641bb0a8
  • Wannabe

  • 15 inlägg
  • 0

Nu har även jag införskaffat mig en Roomba, det blev en begagnad av SE modell (med garanti kvar).
Dock så har jag ett skummt problem. Den står i laddaren över ett dygn, men så fort den åker därifrån lyser batterindikatorn rött på den lilla krabaten :)
Åker runt i max 7-8 minuter innan den stendör på plats (har bara hunnit tillbaka en gång till stationen).
Kan det vara batteriet som är kasst måntro?
går det att ta på garantin isf.?

EDIT: en fråga från en som har riktigt dålig koll :P
ingår SE modellen i 400- eller 500-serien?


Du ska kunna göra en "battery reset" genom att ta ur batteriet, håll inne powerknappen i 10 sekunder, sätt i batteriet igen och ladda (med sladden) i 72 timmar. Innan du gör detta ska du köra slut på batteriet med en "Max-körning"

Har fungerat för mig på både Roomba (Discovery SE) och Scooba.

#327

Postad 23 september 2008 - 00:05

Domino_D
  • Domino_D
  • Amatör

  • 50 inlägg
  • 0
Joco
Man tackar allra ödmjukast för tipset :)

ska provas med en gång

#328

Postad 23 september 2008 - 05:33

leris
  • leris
  • Användare

  • 148 inlägg
  • 0
Nu har även jag beställt en Roomba 560. Ska bli en födelsedags present till min sambo! Vi har två hundar (rottisar) och två barn... så det blir en hel del damsugande, hoppas på att Rommban ska ge lite mer tid över till annat!

Är det ingen som har kommit på någon lösning på att "växellådan" går sönder?. tex. tätat

http://www.youtube.c...h?v=MQ1l8FikTwo

Redigerat av leris, 23 september 2008 - 05:58.


#329

Postad 24 september 2008 - 20:11

BioBerra
  • BioBerra
  • Guru

  • 5 602 inlägg
  • 0
Jag fick min Roomba idag, provkörde den 10 min innan jag laddade den, var det dumt eller?
Nu får den ladda hela kvällen och natten, men är det dåligt om den får ladda för mycket också ?

#330

Postad 26 september 2008 - 08:33

BioBerra
  • BioBerra
  • Guru

  • 5 602 inlägg
  • 0
Jag ska nog köpa till en Wireless controller, för ibland så vill man bara städa på vissa ställen, då kan man styra den dit istället för att den ska börja städa hela lägenheten. Men iaf har jag kört den 2 gånger nu och jag är nöjd med resultatet, tömde behållaren igår och snacka om tjockt dammlager det var. Min lägenhet känns nu renare än då jag dammsuger med vanliga dammsugaren eftersom Roomba går över alla ytor. Oftast städar man ju bara hörnen med vanliga dammsugaren. Jag är iaf nöjd än så länge efter bara några dagars användning. Jag måste bara skaffa batterier till mina fyrar också nu <_<

#331

Postad 26 september 2008 - 08:42

Unregistereddb68e602
  • Unregistereddb68e602
  • Användare

  • 113 inlägg
  • 0

Jag ska nog köpa till en Wireless controller, för ibland så vill man bara städa på vissa ställen, då kan man styra den dit istället för att den ska börja städa hela lägenheten. Men iaf har jag kört den 2 gånger nu och jag är nöjd med resultatet, tömde behållaren igår och snacka om tjockt dammlager det var. Min lägenhet känns nu renare än då jag dammsuger med vanliga dammsugaren eftersom Roomba går över alla ytor. Oftast städar man ju bara hörnen med vanliga dammsugaren. Jag är iaf nöjd än så länge efter bara några dagars användning. Jag måste bara skaffa batterier till mina fyrar också nu ;)


Gött att du är nöjd. Jag är efter några månaders användning nästan mer än nöjd <_< Det enda som kan vara jobbigt är rengöringen eftersom det sätter sig så mkt hundhår under den. Rengöring är nog väldigt viktig om man vill att ens Roomba ska överleva några år.

Vart kölper du den där wireless kontrollen och vad kostar den? Det går inte att programmera en multifjärr för detta syfte istället? Är det IR man kommunicerar med?

#332

Postad 26 september 2008 - 09:43

Sourcery
  • Sourcery
  • Rookie

  • 8 inlägg
  • 0

Det kan väl inte vara något direkt problem att konvertera laddstationen till våran el? bara att köpa motsvarande adapter...


Jag har komponenterna som behöver bytas ut, säg till så kan jag skicka över för svensk strömkontakt, Konding och Varistor för en 50lapp... Om du kan löda själv <_<

/Kristian

#333

Postad 29 september 2008 - 20:35

NisseTuta
  • NisseTuta
  • Wannabe

  • 34 inlägg
  • 0
Så, då var den ute och dammsuger för fulla muggar. Kan bara säga (å min kära hustru håller med), den funkar så himla bra, djupt imponerad!!! Nu återstår bara att se hur länge den håller, känns ju lite plastig undertill vid borstarna... Men det får tiden utvisa.

Tjipp!

/N.Tuta

#334

Postad 02 oktober 2008 - 18:08

BioBerra
  • BioBerra
  • Guru

  • 5 602 inlägg
  • 0
Se bara till att tömma behållaren och rengör borstarna så den funkar lika bra varje gång. Jag rensade mina borstar idag för första gången efter 3 städningar, det hade fastnat en del i hjulen men jag fick bort allt efter lite pillande. Visst påminner den mycket om en leksak när man ser underdelen, men jag förmodar att det är minst 2 års garanti på en sån här produkt iaf. Jag är iaf nöjd med städresultatet, den städar bättre än jag gör och har mer tålamod :)
Sen är det bara en stor nackdel att jag måste flytta vissa mattor och jag måste även fixa massa kabeldragningar där Roomban just nu har lite bekymmer, men det är ju inte Roombans fel att jag har kablar över golvet. Jag har redan fixat en kabeldragning tack vare Roomban, men det är ju bara en positiv grej att man får göra ordning övriga hemmet också.

#335

Postad 08 oktober 2008 - 10:18

dempen
  • dempen
  • Amatör

  • 57 inlägg
  • 0
Så, nu har även jag fått tummen ur och köpt en Roomba 560!! Igår var den stora premiärdagen, då den skulle få städa helt själva, utan att vi gick med den och kontrollerade. Tyvärr var resultatet inte helt perfekt... :D

Satte igång den när jag åkte till jobbet och hade innan dess förberett i princip hela lägenheten. Vardagsrumsstolarna stod på bordet, alla sladdar som för tillfället finns på golvet var nu i luften etc. När jag kom hem gick jag direkt för att se om Roomban satt i laddaren men det gjorde den inte. Gick då runt och letade och hittade den i köket där den åkt upp fötterna på barstolarna och fastnat där. Det är sådana där barstolar som har en fot i metall som är lite platt konformad. Det var inte riktigt bra att den fastnar där, eftersom jag inte har någon lust att ta undan barstolarna varje gång Roomban skall ut.

På kvällen skulle jag sedan ut igen och gav då Roomban en andra chans att få städa ostört. Kom hem någon timme senare men inte heller denna gången var den i laddaren och denna gången var det lite värre... Jag hittade Roomban hårt inkilad under ett element... Och antagligen hade den gjort några tappra försök att komma loss, för tyvärr hade den gjort några ganska fula repor på ovansidan, vilket jag är lite ledsen över... Till råga på allt hade den dessutom troligtvis lyckats knuffa till tvättstället som ställts upp, såpass hårt att den lyckats knuffa ner en tunn strumpa som sedan snörat in sig i ena hjulet och hängt med runt, vet ej hur länge. Det känns som om det hjulet borde ha blockerats men stannar inte Roomban då...?

Så summa summarum är att Roomban städar bra där den städar men jag är besviken över att den fastnade på barstolarna. Att den sedan fastnade under elementet kanske den inte kan rå för men jag är ändå förvånad att den kunde kila fast sig så hårt och inte stannade till innan... Vet inte heller riktigt vad jag skall göra med elementet, funderar på att lägga något under som gör att Roomban inte ens kan försöka komma under.

En sista reflektion är att jag (som jag tidigare frågat i tråden) var lite rädd att Roomban skulle dunsa i för hårt i möbler som jag håller kära. Det visar sig att den stannar så fint, så fint för vissa möbler men andra dundrar den bara rätt in i. Storlek verkar inte spela någon roll men eventuellt färg...?
Har inte sett att det blivit någon åverkan än men den dundrar ju in med sådan fart att saker flyttar på sig i alla fall (och strumpor ramlar ner från tvättställ :D).

Det var mina reflektioner från första städdagen. Jag är inte så negativ som inlägget kanske verkar men jag hoppas vara med positiv framöver!!

#336

Postad 10 oktober 2008 - 12:09

dempen
  • dempen
  • Amatör

  • 57 inlägg
  • 0
Nån som vet exakt hur Lighthouse/Virtual Wall fungerar? Det finns ju ingen On/Off knapp på dem?
Aktiveras de på något sätt automatiskt av Roomba och ligger i Stand-By läge därimellan eller är det alltid på och man måste ta ut batterierna för att spara lite på dem?
Tycker att de lyser ibland och ibland inte och ibland blinker de till även om Roomban inte är i närheten... :rolleyes:

#337

Postad 11 oktober 2008 - 19:04

And601rs
  • And601rs
  • Wannabe

  • 10 inlägg
  • 0
robot dammsugare är coolt, jag har en electrolux trilibite,, tyvärr inte så effekttiva som man önskar,, men hellre lite skit i hörna än ett rent ****

#338

Postad 11 oktober 2008 - 21:08

Unregisteredab9a53ca
  • Unregisteredab9a53ca
  • Användare

  • 132 inlägg
  • 0

Nån som vet exakt hur Lighthouse/Virtual Wall fungerar? Det finns ju ingen On/Off knapp på dem?
Aktiveras de på något sätt automatiskt av Roomba och ligger i Stand-By läge därimellan eller är det alltid på och man måste ta ut batterierna för att spara lite på dem?
Tycker att de lyser ibland och ibland inte och ibland blinker de till även om Roomban inte är i närheten... :)


Utan att veta exakt så tror jag att Roomba kommunicerar med RF. När jag aktiverar min så tänds båda mina virtual walls/lighttowers upp. De blinkar lite då och då under städning. Sen har jag varit med om att de tänts även då inte Roomba jobbat, jag tror det beror på svagt batteri, dvs. ett larm för att byta. Jag har dock inte bytt än och det fungerar fortfarande..

Nu är det 4 månader sen jag skaffade min Roomba och den jobbar på bra, dock har en kantborste blivit helt förbrukad på ca. 40-50 städningar. Det är svagt, eftersom borsten i sig inte är dum men konstruktionen är för vek. Jag har funderat på om det går att förstärka på nåt sätt men tror det är enklast att köpa nytt...

En annan sak, jag rensade min Roomba häromdagen. I min iver att göra rent så fick jag för mig att spola dammbehållaren med vatten. Gör inte det, det sitter en fläkt där bak. Den tog dock ingen skada, men det finns symboler för läskunniga att inte skölja med vatten.. :)

#339

Postad 13 oktober 2008 - 21:01

Calder
  • Calder
  • Amatör

  • 55 inlägg
  • 0
Var hemma hos en polare i helgen och såg att han hade en 560. Blev såld direkt (ensamstående med barn på 120kvm), måste ha!

Ska in och titta lite på det amerikanska forumet efter detta, men den stora frågan är ju om dom ändrat på mjukvaran i den på sistone. Vill ju gärna att den städar hela huset även om den måste uppsöka stationen efter halva... Funkar det?

Annars kanske man får se hur mycket den orkar. Om den pallar hembio (med station) på 40kvm och 25kvm sovrum, för att sedan orka sig ut till kök och matrum via lighthouse, då kanske man kan köpa ytterligare en station och sätta i köket. Då kan man ha ett program till efter ett par timmar när den laddat, då den kör resten av huset...
Eller? :-)

En önskedröm hade annars varit Open Source, så kanske man kunnat fixa det på egen hand! ;-)

#340

Postad 13 oktober 2008 - 22:38

Unregisteredd0bf9efb
  • Unregisteredd0bf9efb
  • Användare

  • 196 inlägg
  • 0

Annars kanske man får se hur mycket den orkar. Om den pallar hembio (med station) på 40kvm och 25kvm sovrum, för att sedan orka sig ut till kök och matrum via lighthouse, då kanske man kan köpa ytterligare en station och sätta i köket. Då kan man ha ett program till efter ett par timmar när den laddat, då den kör resten av huset...
Eller? :-)

En önskedröm hade annars varit Open Source, så kanske man kunnat fixa det på egen hand! ;-)


Känns som att det är görbart.
http://www.irobot.co...Spec_Manual.pdf
http://www.roombarev...iple-rooms.html

Blev väldigt sugen på detta själv.
Ligger hemma med diskbråck, så det vore ju trevligt om städandet tog hand om sig självt ;-)

#341

Postad 14 oktober 2008 - 09:43

jimel
  • jimel
  • Mästare

  • 3 057 inlägg
  • 0
Såg i Elgiganten reklamen att dom sålde denna nu :)

#342

Postad 14 oktober 2008 - 18:18

Calder
  • Calder
  • Amatör

  • 55 inlägg
  • 0

Känns som att det är görbart.
http://www.roombarev...iple-rooms.html

Blev väldigt sugen på detta själv.
Ligger hemma med diskbråck, så det vore ju trevligt om städandet tog hand om sig självt ;-)


Den funktionen finns tyvärr inte till den nya serien (ser det ut som). Dom hade använt Scheduler Walls som funkar till 400-serien.
Men på något sätt ska man nog lösa det! ;-) Alternativet med två basstationer finns ju alltid!

#343

Postad 15 oktober 2008 - 08:40

Unregisteredd0bf9efb
  • Unregisteredd0bf9efb
  • Användare

  • 196 inlägg
  • 0

Den funktionen finns tyvärr inte till den nya serien (ser det ut som). Dom hade använt Scheduler Walls som funkar till 400-serien.
Men på något sätt ska man nog lösa det! ;-) Alternativet med två basstationer finns ju alltid!


Lite osäker på detta.
RooTooth (Bluetoothmodul) ska funka fint med t.ex. 560, och det vore ju dumt att sätta dit en BT modul utan att ha någon användning för den? :)

#344

Postad 18 oktober 2008 - 20:25

nagrom
  • nagrom
  • Rookie

  • 8 inlägg
  • 0
Fyndade en bättre beg Roomba Scheduler nyss.. den motsvaras idag, funktionsmässigt, av roomba 560.

Vi blev extremt överraskade av nyttan med denna robot... den är dock lite brutal och mycket våldsammare än vad vi trodde. nya 560´n har dock sensorer som ska göra den lite mildare mot möblerna. Vi bor i ett litet hus på två våningar, hårda golv överallt. nästan inga trösklar, öppen planlösning. Dåliga på att städa är vi båda två och vi eldar mycket med ved i kakelugnen = skräp.

Lite blandade tankar kring den:

* Att välja en modell med schemaläggning är nog ett måste till vardags. (även om det är kul att titta på)

* Långa fransar på trasmattor är "nästan" ett problem. (den löser det oftast men kan bli sittande) Är kanske 560´n bättre?

* Man måste plocka bort sladdar och saker den kan dra ner, välta omkull.

* Den är grym på mattor, plockar massor med skräp och damm. Även "skomattan" i hallen blir ren.. tom renare än med vanliga dammsugaren. det jag var mest orolig för var vår matta http://www.ikea.com/...oducts/30122552 Den klarade den dock galant.. dock släpper det lite strån från mattan när den far över. (säger nog mer om budgetmattan än om roomban)

* Vårt bord med 6-stolar blir för många ben för att den skall göra någon nytta, skjut ut stolarna varannan gång tex..

* den låter mindre än en vanlig dammsugare, låter riktigt behaglig på mattor, väsnas mycket mer på våra hårda golv.

* långsam uppladdning

*inte bra i hörnen, men den kan ha tur och blåsa ut smutsen från hörnet för att ta upp det nästa vända, eller nästa dag.

* Är lite ängslig för repor/revor i min pianolackade Harman Kardon sub.. skyddar den med en virtuell vägg.

* den klarade trösklar bättre än vi trodde.

* Lätt att rengöra, vi har dock inga långhåriga pälsdjur... vilket verkar vara 560´s akilleshäl.

Summering, den är bra mycket bättre än vi trodde... Den klarar 80-90% av all dammsugning. Vi kompletterar nog snart med en sån där batteridriven electrolux ergorapido 2in1 (nya modellen), och då åker vår vanliga dammsugare ut i garaget.

köper nog en 560 på sikt, men jag tror nog att vi behåller denna ändå för att ha på bägge våningar.

Ni som funderar på att skaffa, gör det!

#345

Postad 01 november 2008 - 15:09

NisseTuta
  • NisseTuta
  • Wannabe

  • 34 inlägg
  • 0
Min Roomba, som så här långt , har gjort ett så utmärkt jobb, hittar inte längre hem när det är dax att docka.

Den reagerar på virituella väggar och vänder om när den närmar sig laddstation under en städrunda. Men när jag trycker på dock-knappen (och det börjar blinka "dock") så känner den inte av laddstationen. Känns som om docknings rutinen inte startas trots knapptryckning.

Nån som vet om det går att göra en reset av roboten?

/NisseTuta

#346

Postad 08 november 2008 - 23:44

Syncronaut
  • Syncronaut
  • Wannabe

  • 10 inlägg
  • 0
Såg att det kommit ännu en variant av dammsugare på marknaden som heter Robot Dig788, är det någon som hunnit prova den?

#347

Postad 17 november 2008 - 12:05

Unregistered51e27207
  • Unregistered51e27207
  • Amatör

  • 97 inlägg
  • 0
Jag är riktigt sugen på en dammsugarrobot, eftersom dammsugning nog är det värsta jag vet. Men av vad man kan utläsa från alla inlägg här, så håller de ju sjukt dåligt kvalité. Jag är inte sugen på att spendera 3500 kronor på något som går sönder efter ett par månader..

Jag har inga husdjur, utan dammsugarens huvudsakliga uppgift skulle bli just damm och eventuellt lite smågrus som dras in med skorna i hallen.

Vad tror ni, pallar en Roomba det? Det verkar som att problemen huvudsakligen beror på husdjur/hår?

#348

Postad 17 november 2008 - 12:41

hygren
  • hygren
  • Wannabe

  • 16 inlägg
  • 0
@DanielC:
Glöm inte bort att när du läser folks erfarenheter av produkter på nätet så är de som har problem överrepresenterade, alltså de som har något fel med sin produkt är väldigt mycket mer benägna att skriva inlägg än de som inte har några problem. Skulle bli ganska jobbigt annars med supportforum som till 90% innehåller: "Ville bara skriva att min tvättmaskin fungerar", "Mina codecs på htpc:n funkar fint" etc. :(

För övrigt så funkar min Roomba alldeles utmärkt, och jag har två innekatter. Visst får man tömma den ungefär varannan var tredje körning men det är bara roligt: "Undrar vad den har hittat idag" ;)

#349

Postad 17 november 2008 - 13:35

QAM
  • QAM
  • Forumräv

  • 755 inlägg
  • 0

Min Roomba, som så här långt , har gjort ett så utmärkt jobb, hittar inte längre hem när det är dax att docka.

Den reagerar på virituella väggar och vänder om när den närmar sig laddstation under en städrunda. Men när jag trycker på dock-knappen (och det börjar blinka "dock") så känner den inte av laddstationen. Känns som om docknings rutinen inte startas trots knapptryckning.

Nån som vet om det går att göra en reset av roboten?

/NisseTuta


Håll in Dock och den andra halvrunda knappen i ca 10sek tills lyset slocknar så resetas din roomba, jag gör det regelbundet.

Angående tillförlitligheten, med två katter, (varav en långhårig), och en massa grus på hallmattan så funkar min 560 utmärkt efter 8 månader, men jag gör rent den efter varje körning.

#350

Postad 17 november 2008 - 13:40

Unregistereddb68e602
  • Unregistereddb68e602
  • Användare

  • 113 inlägg
  • 0
Bra tips!

Även jag är mkt nöjd med min Roomba efter ca 6 månaders användande med 2 småttingar och en hårig hund. Den gör verkligen sitt jobb. Det viktiga är dock att rengöra den efter varje städning och plocka bort hundhår som har fastnat lite överallt. Jag har även några ggr skruvat upp roboten och rengjort inuti där kugghjulen till borstarna finns, där hamnar det mkt skit. Där inne kan man även smörja in med lite fett efter rengöring.

Generellt tror jag att Roomban kan hålla länge så länge man tar hand om sin lilla vän ;)
Jag kan iaf. inte leva utan den!

Håll in Dock och den andra halvrunda knappen i ca 10sek tills lyset slocknar så resetas din roomba, jag gör det regelbundet.

Angående tillförlitligheten, med två katter, (varav en långhårig), och en massa grus på hallmattan så funkar min 560 utmärkt efter 8 månader, men jag gör rent den efter varje körning.





0 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 0 gäster, 0 anonyma medlemmar

  • Elias
    2024-03-17 11:45:37
  • Elias
    2024-03-17 11:22:58
  • Elias
    2024-03-17 11:20:09
  • Elias
    2024-03-17 11:20:06
  • Salong vy bakåt, ny bild med tyg på vägg
    DPC
    2024-03-17 09:11:58
  • Fler  |  Vilka bilder visas här?
Trendande produkter
Prisjakt © 2000 - 2024 Prisjakt   Cookiepolicy.   Våra regler.   Personuppgiftspolicy.  Hantera cookie-inställningar.