Hoppa till innehåll

Sökresultat Sökningen pågår Sökresultaten dyker upp här efterhand. Du kan fortsätta skriva om du vill begränsa sökningen.
Söker efter användare
Söker efter gallerier
Sök forumtrådar
Stäng

Viasats Viaplay - är det något att ha?

2852 svar till detta ämne
  • Vänligen logga in för att kunna svara

#151

Postad 10 februari 2012 - 23:59

MalcomX
  • MalcomX
  • Veteran

  • 1 711 inlägg
  • 1
besvara frågorna i denna tråden
https://www.minhembi...9

#152

Postad 15 februari 2012 - 09:47

Unregistered89a9dace
  • Unregistered89a9dace
  • Användare

  • 140 inlägg
  • 0
Någon som vet vad för bildhastighet dom sänder i?
Känns som att man konstant tappar bildrutor eller att dom kör i nått dumt som 17 bilder /sek eller nått.

Sitter på 100Mbit fiberlina.
Och tycker att det blir likadant vad jag än kör på 24/50/60 Hz

#153

Postad 16 februari 2012 - 13:52

Viasat Kundservice
  • Viasat Kundservice
  • Användare

  • 149 inlägg
  • 0
Hej Stonken!

Vi strömmar filmer/serier på PC/MAC upp till 1.5 mbits, med upplösningen 1024x576
I Silverlight sänds det i så kallad Smooth Stream som är en adaptiv teknik som anpassar kvalitén efter användarens datorkapacitet och internetuppkoppling. Det innebär att den känner av både CPU belastning och bandbredd var 30:e sekund.

Är det så att man kör många program samtidigt (når 100% CPU användning) på datorn så kommer kvalitén på sändningen att sjunka. Detsamma kan uppkomma om du har nerladdningar som pågår i bakgrunden och upptar kapaciteten på din uppkoppling.

Mvh
Alev, Viaplay Support

#154

Postad 18 februari 2012 - 22:28

Unregisteredadafbd31
  • Unregisteredadafbd31
  • Wannabe

  • 19 inlägg
  • 0
Har funderat på att skaffa viplay för att slippa vara låst till att bara se Formel1 hemma. (enda kanalen jag vill ha) Eftersom jag jobbar helger då sändningarna är så blir det dock ett bekymmer. Det verkar inte gå att spela in och sportsändningarna verkar bara sändas live!! Har varit i kontakt med Viaplay chatten men dom säger att det inte går. Känns dock väldigt konstigt att detta inte borde gå att få till på något sätt. Deras svar var att skaffa viasatbox vilket dock inte förändrar läget för mig eftersom jag nu har ComHem med Viasat Motor tillvalt och inspelningsbox. Vore bara att byta leverantör och få samma begränsning. En vettigare lösning hade ju varit att dom lät sändningen ligga uppe för att se i efterhand som det är på alla andra playsidor. Men det kanske är ett licensbekymmer..?!

Så för att sammanfatta.. Vet någon hur man kan lösa inspelningen?



#155

Postad 20 februari 2012 - 09:26

Viasat Kundservice
  • Viasat Kundservice
  • Användare

  • 149 inlägg
  • 0

Har funderat på att skaffa viplay för att slippa vara låst till att bara se Formel1 hemma. (enda kanalen jag vill ha) Eftersom jag jobbar helger då sändningarna är så blir det dock ett bekymmer. Det verkar inte gå att spela in och sportsändningarna verkar bara sändas live!! Har varit i kontakt med Viaplay chatten men dom säger att det inte går. Känns dock väldigt konstigt att detta inte borde gå att få till på något sätt. Deras svar var att skaffa viasatbox vilket dock inte förändrar läget för mig eftersom jag nu har ComHem med Viasat Motor tillvalt och inspelningsbox. Vore bara att byta leverantör och få samma begränsning. En vettigare lösning hade ju varit att dom lät sändningen ligga uppe för att se i efterhand som det är på alla andra playsidor. Men det kanske är ett licensbekymmer..?!

Så för att sammanfatta.. Vet någon hur man kan lösa inspelningen?


Hej SolidP!

Vi hade ett "24-timmars arkiv" igång för ett litet tag sedan men det lanserades lite för snabbt så det blev en del fel och buggar så vi fick tyvärr plocka bort det. Det kommer komma tillbaka men i dagsläget vet vi inte riktigt när.

Det du kan se i efterhand just nu på viaplay.se är NHL, men som sagt, vi jobbar på att lägga upp det mesta i repriser.

Mvh Emelie
Viasat Support

#156

Postad 22 februari 2012 - 23:05

MAcZoneX
  • MAcZoneX
  • Amatör

  • 54 inlägg
  • 0
Vill berömma faktiskt. Precis sett Marseille - Inter. Inte en enda buffer och bra bild hela tiden.

#157

Postad 23 februari 2012 - 17:38

uberweiss
  • uberweiss
  • Lärjunge

  • 388 inlägg
  • 0
Vet inte om frågan kommit upp tidigare men går det att se på HD-material i Samsung Smart-TV appen? Gick nyss in och försökte kolla på en film som enligt hemsidan ska finnas i HD men det blev ingen HD-kvalité på den.

#158

Postad 23 februari 2012 - 23:22

Unregisteredadafbd31
  • Unregisteredadafbd31
  • Wannabe

  • 19 inlägg
  • 0

Hej SolidP!

Vi hade ett "24-timmars arkiv" igång för ett litet tag sedan men det lanserades lite för snabbt så det blev en del fel och buggar så vi fick tyvärr plocka bort det. Det kommer komma tillbaka men i dagsläget vet vi inte riktigt när.

Det du kan se i efterhand just nu på viaplay.se är NHL, men som sagt, vi jobbar på att lägga upp det mesta i repriser.

Mvh Emelie
Viasat Support


Hej Emelie.

Tack för svaret. Verkar det troligt att det kommer tillbaka under mars-dec? Det är då F1 går och det är som sagt bara det jag skulle ha användning av.

Mvh. Olof

#159

Postad 24 februari 2012 - 09:17

Viasat Kundservice
  • Viasat Kundservice
  • Användare

  • 149 inlägg
  • 0
Hej!


Uberweiss:

Var det via Samsung Smart-TV appen som det stod att filmen skulle vara i HD eller via hemsidan www.viaplay.se?
Skulle underlätta för oss att veta detta så att vi kan hjälpa dig med problemet du upplever.

Olof:

I dagsläget så är det lite svårt att ange ett specifikt datum för när denna funktion kommer tillbaka, men det är någonting vi arbetar väldigt hårt med att införa igen.

Vi önskar er en trevlig helg!


Mvh Alev
Viasat Support

#160

Postad 29 februari 2012 - 14:59

uberweiss
  • uberweiss
  • Lärjunge

  • 388 inlägg
  • 0

Hej!


Uberweiss:

Var det via Samsung Smart-TV appen som det stod att filmen skulle vara i HD eller via hemsidan www.viaplay.se?
Skulle underlätta för oss att veta detta så att vi kan hjälpa dig med problemet du upplever.


Har testat filmer som står som HD på hemsidan och spela upp dessa i appen utan framgång. Vad jag vet så finns det ingen HD-märkning i appen, i alla fall inte för film. Såg däremot för sportevenemang att det stor (HD) efter titeln för de matcher som går i HD. Men för filmer finns inget sådant. Bryr mig egentligen om om filmbiten men vill veta om jag kommer kunna se sport i HD via appen istället för att koppla datorn till TV:n.

#161

Postad 29 februari 2012 - 16:40

Saftsvalle
  • Saftsvalle
  • Lärjunge

  • 321 inlägg
  • 0
Kommer appen komma till Samsung Smart blu ray spelarna?


#162

Postad 01 mars 2012 - 08:28

Viasat Kundservice
  • Viasat Kundservice
  • Användare

  • 149 inlägg
  • 0
Hej!

uberweiss: Vi har precis börjat sända vissa sportevent i HD-kvallité och idagsläget så är det endast via webben och bara på en del matcher som det finns, men i framtiden är vår förhoppning att det mesta ska vara i HD på alla plattformar.

Saftvalle: I dagsläget finns det endast i LG Blu-ray spelare och tyvärr så vet vi inte om eller när det kommer till Samsung.

Mvh Emelie
Viasat Support

#163

Postad 01 mars 2012 - 08:47

uberweiss
  • uberweiss
  • Lärjunge

  • 388 inlägg
  • 0

uberweiss: Vi har precis börjat sända vissa sportevent i HD-kvallité och idagsläget så är det endast via webben och bara på en del matcher som det finns, men i framtiden är vår förhoppning att det mesta ska vara i HD på alla plattformar.


Stort tack för ditt svar. Ni har ingen aning om när vi kommer kunna se på HD-material direkt i våra Smart-apparater?

#164

Postad 04 mars 2012 - 11:50

Lorryquai
  • Lorryquai
  • Veteran

  • 1 928 inlägg
  • 0
Förra omgången av champiomsleague sändes som två alternativ - vanlig upplösning och HD. Jag testade bägge och båda sändningarna var lika mycket SD som allt annat är i smart-tv.

Ingen HD i smart-tv än, även fast det anges som HD.

Vad gäller bufferproblemen så finns de fortfarande där, men det är mer sällan idag än för ett halvår sedan. Jag sitter idag med 30-50m/bits uppkoppling och det kan buffra då också.

//Lorryquai

#165

Postad 06 mars 2012 - 19:33

BrittBastard
  • BrittBastard
  • Oppa is gangnam style

  • 7 899 inlägg
  • 0
Vilket skämt det här fortfarande verkar vara. HD sänds i SD?!? Rena rama lurendrejeriet enligt mig. Någon som kontaktat konsumentverket?
En match för 129:-?!? Nej tack.

#166

Postad 06 mars 2012 - 21:49

Lorryquai
  • Lorryquai
  • Veteran

  • 1 928 inlägg
  • 0
Detta äro märkligt.

Att kolla på Arsenal - Milan i hd (??) via smart-tv appen på samsung är ju helt kasst. Sändnngen hackade, var urusel i kvalitet och bröts stup i kvarten. Kopplar in min pc till tvn och öppnar firefox och startar samma sändning i HD, genom viaplay.se - där är det bra bild (HD!!) som flyter på helt problemfritt i hela 1:a halvlek samt paus, än så länge.

Snart drar 2:a halvlek igång och sändningen flyter på bra i 2,9mbs på min 50mbs-lina...

Mer prio på smart apparna för som det är nu är det katastrof på den delen.

//Lorryquai

#167

Postad 07 mars 2012 - 08:53

Viasat Kundservice
  • Viasat Kundservice
  • Användare

  • 149 inlägg
  • 0
Hej alla och tack för er feedback!

Vi försöker hela tiden förbättra alla våra platformar men då flest använder Viaplay på datorn så är det naturligt att det är den ledande platformen men vara för det så glömmer vi inte dom andra heller.

Anledningen till att det fortfarande bara sänds i SD i appen till tvn är för att vi fortfarande håller på att testa med att sakta men säkert lägga till fler och fler HD sändningar men som sagt först och främst på PC. Dock så vet jag inte varför material i TV appen markeras som HD och är något jag ska föra vidare och se varför.

Lorryquai, Har du kopplat tvn på samma sätt som till datorn? En nätverkssladd hela vägen till tvn eller går det via en trådlös anslutning? Oftast så blir inte streamen stabil om man gör över en trådlös anslutning.

Mvh Kim
Viasat Support

#168

Postad 07 mars 2012 - 08:56

BrittBastard
  • BrittBastard
  • Oppa is gangnam style

  • 7 899 inlägg
  • 0
Då tycker jag att ni kan sänka priset på matcherna som sänds via TV-appen tills ni har HD på plats där.

#169

Postad 07 mars 2012 - 10:27

Lorryquai
  • Lorryquai
  • Veteran

  • 1 928 inlägg
  • 0
Viasat: Samma internetuppkoppling och trådat till bägge enheter.

//Lorryquai

#170

Postad 07 mars 2012 - 10:50

Viasat Kundservice
  • Viasat Kundservice
  • Användare

  • 149 inlägg
  • 0
Hej igen!

BrittBastard, priset speglar inte kvalitén på streamen utan vad det kostar för att titta på själva matchen eller sändningen.

Lorryquai, Vi ska kolla upp det om vi kan få vilken Tv du använder samt har du provat att uppdatera till den senaste versionen av mjukvaran för tvn?

Mvh Kim
Viasat Support

Redigerat av ViasatSupport, 07 mars 2012 - 10:52.


#171

Postad 07 mars 2012 - 10:55

Unregisteredddb310e6
  • Unregisteredddb310e6
  • Mästare

  • 2 625 inlägg
  • 0

Kopplar in min pc till tvn och öppnar firefox och startar samma sändning i HD, genom viaplay.se - där är det bra bild (HD!!) som flyter på helt problemfritt i hela 1:a halvlek samt paus, än så länge.

Jag kollar bara på datorn och tänkte bara säga att arsenal-milan sändningen nog var den bästa jag sett hittills. Bra bild och bra flyt. Fortsätt på det här spåret nu :)

#172

Postad 07 mars 2012 - 11:00

MalcomX
  • MalcomX
  • Veteran

  • 1 711 inlägg
  • 0
Viasat support
Det beror inte på något av det du nämner
Det beror på att kvaliten på era sändingar är under alla kritik och att ni fortfarande inte behärskar tekniken
Ni verkar heller inte förstå, att ni måste höja bitraten om det skall gå att se på en vanlig tv
Ni kan inte anpassa bitraten för dom med sämsta möjliga lina och för att ni skall få många kunder
Bättre är att hålla en högre kvalite och att de som vill kunna se tv via bredbandet uppdaterar sitt bredband

Jag kollar bara på datorn och tänkte bara säga att arsenal-milan sändningen nog var den bästa jag sett hittills. Bra bild och bra flyt. Fortsätt på det här spåret nu :)


Då har du inte sett mycket ;)

#173

Postad 07 mars 2012 - 20:45

Unregisteredddb310e6
  • Unregisteredddb310e6
  • Mästare

  • 2 625 inlägg
  • 0

Då har du inte sett mycket ;)

Jaså? Jag vet vad jag såg och det är det bästa jag sett på Viaplay, so far. Jämför med många andra matcher som har behövt buffra många gånger om och hållit låg bildkvalitet.

#174

Postad 07 mars 2012 - 23:58

Lorryquai
  • Lorryquai
  • Veteran

  • 1 928 inlägg
  • 0

Hej igen!

BrittBastard, priset speglar inte kvalitén på streamen utan vad det kostar för att titta på själva matchen eller sändningen.

Lorryquai, Vi ska kolla upp det om vi kan få vilken Tv du använder samt har du provat att uppdatera till den senaste versionen av mjukvaran för tvn?

Mvh Kim
Viasat Support


Samsung LE46C755 - https://www.prisjakt...kt.php?p=587787 - senaste mjukvara i min tv.

//Lorryquai

#175

Postad 08 mars 2012 - 09:55

Viasat Kundservice
  • Viasat Kundservice
  • Användare

  • 149 inlägg
  • 0
Hej!

Lorryquai, prova att stäng av QOS i er router och se om det blir några förbättringar i streamandet till er TV.

MalcomX, Bitraten anpassas efter användarens anslutning, om man kör äver en trådlös anslutning till exempel som inte kan garantera en stabil anslutning så kan bitraten sjunka för att kompensera. Sedan är det orimligt att begära att folk ska uppgradera sitt bredband när vi kan anpassa den för sämre anslutningar eller om det blir störningar på linan. Tjänsten tjänar på att fler använder den då pengarna kommer att gå runt till att köpa in fler rättigheter, att begränsa användarbasen betyder att utbudet ochså kommer bli begränsat.

Mvh Kim
Viasat Support

#176

Postad 13 mars 2012 - 20:24

BazATV
  • BazATV
  • Wannabe

  • 18 inlägg
  • 0
Sitter och försöker se "Top Model" just nu tills matcherna börjar men det laggar o hackar konstant...
Sitter på en 100 lina, inga problem med någon annan streaming eller bandbreddskrävande tjänst utom just Viaplay. Köpte detta paket för att se CL på min projektor, men har inte kunnat se en hel match ännu. Haft det i snart 6mån inkl "prova på" abb, men/och det verkar inte som det blir bättre........ Tyvärr...

Ha det
Benny

#177

Postad 14 mars 2012 - 13:07

Viasat Kundservice
  • Viasat Kundservice
  • Användare

  • 149 inlägg
  • 0
Hej Benny!

Har du testat rensa cookies och cash? Eventuellt rensa webbhistorik samt testat andra webbläsare?
Du kan även testa installera den senaste silverlight.
Testa om det går bättre på viasat.viaplay.se

Upplever du fortfarande problem så är det bara att maila till oss på viaplay.
Mailadressen är: [email protected]

Trevlig dag.
Alexandra
Viasat Support

#178

Postad 17 mars 2012 - 16:17

Lorryquai
  • Lorryquai
  • Veteran

  • 1 928 inlägg
  • 0
Qos avstängt - ser på BIK-DIF - sändningen fryser konstant. Omstart av sändning enda lösningen.

Linan ligger på 55mbs.

Samsungsmart-tv senaste uppd.

//Lorryquai

Redigerat av Lorryquai, 17 mars 2012 - 17:25.


#179

Postad 17 mars 2012 - 22:30

mikaelgrev
  • mikaelgrev
  • Rookie

  • 1 inlägg
  • 0
Varning. Bilden är inte bra. När den kommer upp i de högre hastigheterna, vilket är sällan, så rycker bilden ändå, speciellt vid panoreringar. Det verkar som om de använder för hård komprimering eller fel frame rate. Att kalla det HD är ett skämt. Speciellt sport lider av detta då linjära prediktioner blir slumpmässiga.

Jag har 100mbit/s, verklig fart, och det är bara ibland som farten från Viasat kommer upp över 1mbit/s. Allt annat laddas enormt fort, så det är inte fel på mina prylar. Har senaste versionen av Silverlight, ingen QOS eller något som laddas i bakgunden. Har extremt snabba datorer (både Mac och PC), så det är inte det heller. Jag har provat flera tider på dygnet, med populära livesändningar och filmer. Alltid samma sak.

Faktiskt verkar viasat.viaplay.se funka lite bättre. Jämnare flyt men å andra sidan lägre bitrate och sämre skärpa.

Dessutom är det märkligt att jag måste betala för film och TV när jag bara vill ha sport (F1).

Vidare så går det inte att se någonting i efterhand, och inte heller spela in så klart. Så om du inte kan se live är du rökt.

Som sagt, varning.

#180

Postad 19 mars 2012 - 09:07

Viasat Kundservice
  • Viasat Kundservice
  • Användare

  • 149 inlägg
  • 0

Varning. Bilden är inte bra. När den kommer upp i de högre hastigheterna, vilket är sällan, så rycker bilden ändå, speciellt vid panoreringar. Det verkar som om de använder för hård komprimering eller fel frame rate. Att kalla det HD är ett skämt. Speciellt sport lider av detta då linjära prediktioner blir slumpmässiga.

Jag har 100mbit/s, verklig fart, och det är bara ibland som farten från Viasat kommer upp över 1mbit/s. Allt annat laddas enormt fort, så det är inte fel på mina prylar. Har senaste versionen av Silverlight, ingen QOS eller något som laddas i bakgunden. Har extremt snabba datorer (både Mac och PC), så det är inte det heller. Jag har provat flera tider på dygnet, med populära livesändningar och filmer. Alltid samma sak.

Faktiskt verkar viasat.viaplay.se funka lite bättre. Jämnare flyt men å andra sidan lägre bitrate och sämre skärpa.

Dessutom är det märkligt att jag måste betala för film och TV när jag bara vill ha sport (F1).

Vidare så går det inte att se någonting i efterhand, och inte heller spela in så klart. Så om du inte kan se live är du rökt.

Som sagt, varning.


Hej Mikaelgrev!

Trisst att du upplever kvalitén på våra HDsändningar som hackig.

Det låter som att du har kollat det mesta och har bra koll i allmänhet, vilket är jättebra.

Idag är det så vi har lagt upp paketen, men jag förstår att du känner att du bara vill kunna betala det du vill använda, då du inte är intresserad av filmerna och serierna.

Jag kommer att ta dina åsikter med mig, så får vi kolla närmare på lösningar.

Vi har tyvärr bara rättigheter till att visa live för tillfället. Eventuellt kommer vi att visa fler matcher i fterhand, men vi får se vad som händer med det i framtiden.

Med Vänlig Hälsning
Louise, Viasat Support

#181

Postad 19 mars 2012 - 17:07

Unregistered4af3c05c
  • Unregistered4af3c05c
  • Wannabe

  • 47 inlägg
  • 0
@ViasatSupport
Hej,
Har ni någon tidsuppfattning när Viaplay funkar på LG SmartTV igen? Den funkar inte alls just nu, den laddar och sedan blir det svart. Enligt LG beror det på Er, och enligt Er beror det på providern av "appen" (som i LG´s fall är förinstallerad). Rör det sig om dagar eller kan det bli långvarigt? Känns lite trist när man betalar för tjänsten och den inte fungerar.
Mvh / H

#182

Postad 20 mars 2012 - 10:28

Viasat Kundservice
  • Viasat Kundservice
  • Användare

  • 149 inlägg
  • 0

@ViasatSupport
Hej,
Har ni någon tidsuppfattning när Viaplay funkar på LG SmartTV igen? Den funkar inte alls just nu, den laddar och sedan blir det svart. Enligt LG beror det på Er, och enligt Er beror det på providern av "appen" (som i LG´s fall är förinstallerad). Rör det sig om dagar eller kan det bli långvarigt? Känns lite trist när man betalar för tjänsten och den inte fungerar.
Mvh / H


Hej!

Vi var medvetna om problemet och de följder som det innebar, detta beklagar vi. Tjänsten skall just nu vara uppe och fungera som vanligt igen.

Mvh Simon Eklund
Viasat Support

#183

Postad 20 mars 2012 - 23:08

BazATV
  • BazATV
  • Wannabe

  • 18 inlägg
  • 0
Sitter och ser matchen Juventus-Milan just nu och det har funkat perfekt :) utan att jag gjort något speciellt... Hoppas det kan fortsätta såhär :)

Ha det
Benny

#184

Postad 20 mars 2012 - 23:17

Unregistered4af3c05c
  • Unregistered4af3c05c
  • Wannabe

  • 47 inlägg
  • 0
Jepp, idag har det funkat bra till och med för mig :-)

#185

Postad 29 mars 2012 - 09:55

Unregistered671c75ff
  • Unregistered671c75ff
  • Lärjunge

  • 265 inlägg
  • 0
Köpte en match för första gången genom Viaplay igår, Milan vs Barca, min förhoppning var att det iaf skulle vara på samma nivå som canal digitals motsvarighet men jag blev rätt besviken.
Först var bilden kass utan dess like så jag fick hålla på att kämpa som tusan, när jag startat om webläsaren några gånger dök det up en länk på viaplays sida där det stod nått i stil med "har ni problem att se Milan - Barca tryck här" så kom man till nån sida som hette vialab eller nått där bilden var betydligt bättre.
Jag hade 1,9 i uppkoppling och körde med kabel från min router, kommer upp i 19mbit/s enligt tptest och jag upplevde bilden som mycket hackigare än kanal digitals motsvarighet, precis som om frameraten var för låg.

Jag tyckte absolut inte detta var värt 129kr.
Blir kvaliten i stil med kanal digitals motsvarighet så kan jag tänka mig att betala 129kr för att se en viss match, det är ju en toppen grej det här om det funkar.

Igår var jag besviken.

#186

Postad 29 mars 2012 - 11:26

MackeMack
  • MackeMack
  • Forumräv

  • 523 inlägg
  • 0

Köpte en match för första gången genom Viaplay igår, Milan vs Barca, min förhoppning var att det iaf skulle vara på samma nivå som canal digitals motsvarighet men jag blev rätt besviken.
Först var bilden kass utan dess like så jag fick hålla på att kämpa som tusan, när jag startat om webläsaren några gånger dök det up en länk på viaplays sida där det stod nått i stil med "har ni problem att se Milan - Barca tryck här" så kom man till nån sida som hette vialab eller nått där bilden var betydligt bättre.
Jag hade 1,9 i uppkoppling och körde med kabel från min router, kommer upp i 19mbit/s enligt tptest och jag upplevde bilden som mycket hackigare än kanal digitals motsvarighet, precis som om frameraten var för låg.

Jag tyckte absolut inte detta var värt 129kr.
Blir kvaliten i stil med kanal digitals motsvarighet så kan jag tänka mig att betala 129kr för att se en viss match, det är ju en toppen grej det här om det funkar.

Igår var jag besviken.


Igår var tydligen servern överbelastad. Många hade problem inkl mig själv. Fick igång matchen strax innan svspark. Sådant kan hända inte så stort problem.

Har upplevt lite hack någon enstaka gång, men har också en gaming dator med 16 ram samt en någorlunda ny tv plus att jag ligger i stream enligt viaplay på 2,9. Är matchen från tv 10 eller vanliga viasat är bilden lite kornig. Men sänder de från viasat hd är bilden väldigt bra!

Jag rek viasat iaf, du måste dock ha snabbt bredband samt en ok dator.

#187

Postad 29 mars 2012 - 12:03

Unregistered671c75ff
  • Unregistered671c75ff
  • Lärjunge

  • 265 inlägg
  • 0

Igår var tydligen servern överbelastad. Många hade problem inkl mig själv. Fick igång matchen strax innan svspark. Sådant kan hända inte så stort problem.

Har upplevt lite hack någon enstaka gång, men har också en gaming dator med 16 ram samt en någorlunda ny tv plus att jag ligger i stream enligt viaplay på 2,9. Är matchen från tv 10 eller vanliga viasat är bilden lite kornig. Men sänder de från viasat hd är bilden väldigt bra!

Jag rek viasat iaf, du måste dock ha snabbt bredband samt en ok dator.


Jag har allt i tipp top, bilden släpade,precis som om det var ett spel med dålig framerate.
Bildkvaliten i sig går inte att klaga på med jäkligt störande med dålig framrate

#188

Postad 29 mars 2012 - 13:30

rfi99
  • rfi99
  • Wannabe

  • 12 inlägg
  • 0
Skaffade nyligen Viaplay, mest för att kunna se formel 1, och det fungerar ju bra. Men varför kan man inte se loppen dagen efter? Är det en licens grej?
Om man har Viasat motor så sänds loppen som repris några gånger och det finns även andra motor program som kan vara intressenta. Varför visas inte dessa?

#189

Postad 29 mars 2012 - 14:54

Majorglenn
  • Majorglenn
  • Mästare

  • 3 071 inlägg
  • 0
Min mor skaffade nyligen viasat genom ip-tv och fick då ett par månader gratis viaplay som jag använder.. är RIKTIGT imponerad av det än så länge.. Kör på ipaden och streamar upp på tvn genom mina boxee boxar.. och iphonen fungerade laggfritt häromdagen i bilen (kopplade in mobilen i stereon och fick ut ljudet i högtalarna) Kunde se/lyssna på hela period 3 av timrå-DIF!! Såg slutet inomhus.. den tappade aldrig mottagingen eller laggade.. bra jobbat!!

kommer nog säga upp mitt premium hd paket hos comhem och bara köra viaplay!

#190

Postad 30 mars 2012 - 02:59

MackeMack
  • MackeMack
  • Forumräv

  • 523 inlägg
  • 0

Min mor skaffade nyligen viasat genom ip-tv och fick då ett par månader gratis viaplay som jag använder.. är RIKTIGT imponerad av det än så länge.. Kör på ipaden och streamar upp på tvn genom mina boxee boxar.. och iphonen fungerade laggfritt häromdagen i bilen (kopplade in mobilen i stereon och fick ut ljudet i högtalarna) Kunde se/lyssna på hela period 3 av timrå-DIF!! Såg slutet inomhus.. den tappade aldrig mottagingen eller laggade.. bra jobbat!!

kommer nog säga upp mitt premium hd paket hos comhem och bara köra viaplay!


Ja jag var i en flytt och tänkte köpa sportpaketet. Men tänkte vafan testar viaplay och är så jäkla nöjd! Fungerar skit bra och kan se mitt älskade Chelsea en gång i veckan :)

#191

Postad 14 april 2012 - 08:22

Bonzichrille
  • Bonzichrille
  • Forumräv

  • 825 inlägg
  • 0

Hej viasat. Jag är en trogen viaplay kund som framförallt använder tjänsten för att se premierleuge fotboll.

Matcherna går alltid att se. Ibland kan det buffra men ytterst sällan. Tjänsten i sig fungerar alltså. Det som däremot irriterrar mig är att kvaliten på live videon skiftar oerhört ofta. Ibland är alla staplar upplysta (2.9mbit/s), ibland går den ner till 1-2staplar (ca 1mbit/s) och ibland, ungefär tre-fem gånger per match, försvinner alla staplar och bilden går ner till under 0.5mbit/s vilket gör matchen svårt att följa för bilden blir så blurrig. Detta underliga beteende är sjukt irriterande. Det handlar alltså om en kvalite skiftning kanske 15-25 ggr per halvlek, ner och upp, upp och ner. Om detta hoppande bara sker mellan 2-4 staplar är det inget som stör särskillt mycket då kvalite skillnaden därimellan ganska liten, men när det går ner till 1 stapel eller "god for bid" 0 staplar ja då blir det en dålig tittupplevelse.

Hemma sitter jag på en 100mbit uppkoppling med bra wifi. Har misstänkt mitt wifi som boven i detta skuttande men samma sak händer om datorn är inkopplad med sladd, både hemma och på mitt jobb (100mbit). Datorn är en modern intel core i5. Senaste silverlight installerad. Har aldrig problem med andra nättjänster som youtube och liknande.

Visst, min dator skulle må bra av en ominstallation, men ska det verkligen vara så här? När ni som "vet hur tjänsten ska se ut" är det alltid fulla staplar hela matcherna? Aldrig en kvalite skillnad om man sitter på en bra uppkoppling? Eller är det så att era servrar inte pallar trycket och måste ibland nedgradera kvaliten för att minska buffringen för folk? Då vill jag att ni säger det ärligt rakt ut.


Ett mail med liknande information som här ovanför skickades till eran support. Efter typ fem veckor får man något ******** copy & paste meddelande om att jag ska kontrollera min bredbandshastighet. Sjukt trötsamt.



Hej igen Viaplay. Jag skrev ovanstående inlägg för ett tag sedan. Sen dess har ni förbättrat tjänsten genom att sänka maximum bitrate från 2.9 (eller var det kanske 2.6 mbit/s) till 1.9 mbit/s. På så sätt kan ni bättre bibehålla 2 av 4 staplar för en hastighet av 1mbit/s där bilden inte tappar allt för mycket i kvalite. Innan blev det lätt att streamen hela tiden gick ner till 1 av 4 staplar vilket resulterade i en dålig tittupplevelese men nu håller den sig för det mesta mellan 2-4 staplar. På så sätt blir det inte ett uppebart tapp och jag antar att ni får mindre klagomål.


Hursom vill jag endå rapportera att jag upptäckt mer specifikt vad som orsakde mina tidigare rapporterade problem. Det är mycket besynerlig "bugg" eller vad man ska säge men den är helt reproducerbar och verkar isolared till er tjänst. Kan bara uttala mig om live sändningar av fotboll då jag inte tittar på annat. I punktform:

1. Om jag startar min webbläsare, går till viaplay, startar matchen och bara tittar igenom en match utan att göra något annat med min dator bibehålls kvaliten. Jag får 4 av 4 staplar och tjänsten fungerar så som det är tänkt.

2. Om jag däremot, samtidigt som jag ser på matchen, sätter igång nya tabs i internet explorer för vanligt slösurf, det är då problemet med tapp av staplar uppstår. Det är inte helt determinitiskt. Säg att jag har matchen igång och startar 4 nya tabbar. Laddar aftonbladet och tittar lite, men går snabbt tillbaka till matchen i viaplay. Ibland inga problem, alla fyra staplar är kvar, men oftast ett tap ner till 2 av 4 staplar. Dock bibehålls kvaliten som jag besrivit ovan då ni gjort om skalan på staplarna.

3. Om jag precis som i punkt 2 däremot sätter mig och börjar surfa på alla tabbar, och den stora viaplay synden, byter snabbt mellan tabbarna, ja då går ofta staplarana ner till 1 eller 0 förr eller senare. Tjänsten behöver aldrig buffra men bilden blir ju bedrövlig. Väntar jag i typ 30-45 sekunder kommer alla staplarna tillslut tillbaka. Problemet är ju att man gärna sitter och slösurfar, det händer någonting i matchen och man byter snabbt över till viaplay's tabb för att se målchansen: ja, då kolapsar bildkvaliten.

4. Okej, handlar detta om ett problem i dataprestanda? Nej, min dator har en modern intel i5 2,4ghz. Mitt internet är 100mbit. Att jag laddar lite hemsidor i bkgrunden för viaplays tjänst borde inte innebära att kvaliten tappas. Grejen är att det räcker om jag bara har igång andra tabbar och byter mellan dessa. Behöver alltså inte ha någonting igång förutom en statiskt hemsida. Endast själva switchandet av tabbar gör att tjänsten går ner i stapplar. Stannar jag däremot kvar vid viaplays tabb, samtidigt som det är 10 tabbar igång vid sidan om men utan att byta, ja då är allt all right and dandy, staplarna bibehålls.

5. Andra streaming tjänster som text svtplay (live tv sändningar alltså) eller youtube (ej live tv men endå) beter sig inte så här.



Är det andra användare som kan reproducera detta eller är det endå så att min dator är CP??? Jag kan inte helt utesluta denna möjlighet. Man måste alltså tabba runt en del, inte bara flytta till en tabb och 1 sekund senare tillbaka. Då kan alla stapplarna fortfarande vara kvar.


Om ni viaplay andänder tjänsten på ert kontor eller typ hemma. Är det då alltid 4 av 4 staplar oavsett vad ni gör på datorn samtidigt?

Redigerat av Bonzichrille, 14 april 2012 - 08:28.


#192

Postad 15 april 2012 - 18:42

Tullio
  • Tullio
  • Wannabe

  • 20 inlägg
  • 0
Imorse blev jag minst sagt förbannad.
Jag köper Viaplays dyra abonnemang enbart för att kunna se Formel 1. Imorse när jag skulle se Kinas GP vägrade tjänsten starta - enbart svart skärm...
Efter många svordomar, test med flera datorer fick jag tillslut bild ca 9:30 dvs en halvtimme efter start. Svaret jag fått av Viasat support är "Vi hade tekniska problem under perioden du använde vår tjänst!" - Det hjälper ju inte mej. Hade Viasat åtminstonde lagt ut tävlingen så jag kunnat se den i efterhand, det hade ju varit någon tröst, men det vägrar man ju som bekant.
Tips på hur jag kan se F1 live utan att Viasat tjänar på det mottages med tacksamhet.

#193

Postad 16 april 2012 - 15:52

uberweiss
  • uberweiss
  • Lärjunge

  • 388 inlägg
  • 0
Tycker Viaplay fungerar bra sålänge det handlar om SD-sändningar, även om apparna är väldigt dåliga. Däremot är HD-sändningarna, som många andra också nämnt, under all kritik. Att kalla de sändningarna HD känns inte riktigt okej. Trist att få så dålig kvalité när man ändå betalar en del pengar för det. Men det kanske kommer förbättringar i framtiden, dock inte värt att betala så pass mycket när man kan lägga till någon hundring för att beställa Viasat via sin leverantör och få fantastisk bild utan att behöva koppla dator till TV osv.

Nej, Viasat, gör om gör rätt. Jättebra idé men mycket saknas. Känns som att man betalar 199:- för en beta.

Finns det några alternativ till Viaplay idag?

Redigerat av uberweiss, 16 april 2012 - 15:52.


#194

Postad 17 april 2012 - 10:57

Viasat Kundservice
  • Viasat Kundservice
  • Användare

  • 149 inlägg
  • 0
Här alla! Här kommer lite svar på era frågor och funderingar.

Hej igen Viaplay. Jag skrev ovanstående inlägg för ett tag sedan. Sen dess har ni förbättrat tjänsten genom att sänka maximum bitrate från 2.9 (eller var det kanske 2.6 mbit/s) till 1.9 mbit/s. På så sätt kan ni bättre bibehålla 2 av 4 staplar för en hastighet av 1mbit/s där bilden inte tappar allt för mycket i kvalite. Innan blev det lätt att streamen hela tiden gick ner till 1 av 4 staplar vilket resulterade i en dålig tittupplevelese men nu håller den sig för det mesta mellan 2-4 staplar. På så sätt blir det inte ett uppebart tapp och jag antar att ni får mindre klagomål.


Hursom vill jag endå rapportera att jag upptäckt mer specifikt vad som orsakde mina tidigare rapporterade problem. Det är mycket besynerlig "bugg" eller vad man ska säge men den är helt reproducerbar och verkar isolared till er tjänst. Kan bara uttala mig om live sändningar av fotboll då jag inte tittar på annat. I punktform:

1. Om jag startar min webbläsare, går till viaplay, startar matchen och bara tittar igenom en match utan att göra något annat med min dator bibehålls kvaliten. Jag får 4 av 4 staplar och tjänsten fungerar så som det är tänkt.

2. Om jag däremot, samtidigt som jag ser på matchen, sätter igång nya tabs i internet explorer för vanligt slösurf, det är då problemet med tapp av staplar uppstår. Det är inte helt determinitiskt. Säg att jag har matchen igång och startar 4 nya tabbar. Laddar aftonbladet och tittar lite, men går snabbt tillbaka till matchen i viaplay. Ibland inga problem, alla fyra staplar är kvar, men oftast ett tap ner till 2 av 4 staplar. Dock bibehålls kvaliten som jag besrivit ovan då ni gjort om skalan på staplarna.

3. Om jag precis som i punkt 2 däremot sätter mig och börjar surfa på alla tabbar, och den stora viaplay synden, byter snabbt mellan tabbarna, ja då går ofta staplarana ner till 1 eller 0 förr eller senare. Tjänsten behöver aldrig buffra men bilden blir ju bedrövlig. Väntar jag i typ 30-45 sekunder kommer alla staplarna tillslut tillbaka. Problemet är ju att man gärna sitter och slösurfar, det händer någonting i matchen och man byter snabbt över till viaplay's tabb för att se målchansen: ja, då kolapsar bildkvaliten.

4. Okej, handlar detta om ett problem i dataprestanda? Nej, min dator har en modern intel i5 2,4ghz. Mitt internet är 100mbit. Att jag laddar lite hemsidor i bkgrunden för viaplays tjänst borde inte innebära att kvaliten tappas. Grejen är att det räcker om jag bara har igång andra tabbar och byter mellan dessa. Behöver alltså inte ha någonting igång förutom en statiskt hemsida. Endast själva switchandet av tabbar gör att tjänsten går ner i stapplar. Stannar jag däremot kvar vid viaplays tabb, samtidigt som det är 10 tabbar igång vid sidan om men utan att byta, ja då är allt all right and dandy, staplarna bibehålls.

5. Andra streaming tjänster som text svtplay (live tv sändningar alltså) eller youtube (ej live tv men endå) beter sig inte så här.



Är det andra användare som kan reproducera detta eller är det endå så att min dator är CP??? Jag kan inte helt utesluta denna möjlighet. Man måste alltså tabba runt en del, inte bara flytta till en tabb och 1 sekund senare tillbaka. Då kan alla stapplarna fortfarande vara kvar.


Om ni viaplay andänder tjänsten på ert kontor eller typ hemma. Är det då alltid 4 av 4 staplar oavsett vad ni gör på datorn samtidigt?


Jag kommer skicka vidare er feedback till utvecklarna så ska de se om de kan återskapa problemet och i så fall fixa detta. Dock kan mycket användning av datorn eller internet påverka sändningen då Vi hela tiden kollar av datorns användning och hastigheten för att anpassa kavlitén på sändningen.

Imorse blev jag minst sagt förbannad.
Jag köper Viaplays dyra abonnemang enbart för att kunna se Formel 1. Imorse när jag skulle se Kinas GP vägrade tjänsten starta - enbart svart skärm...
Efter många svordomar, test med flera datorer fick jag tillslut bild ca 9:30 dvs en halvtimme efter start. Svaret jag fått av Viasat support är "Vi hade tekniska problem under perioden du använde vår tjänst!" - Det hjälper ju inte mej. Hade Viasat åtminstonde lagt ut tävlingen så jag kunnat se den i efterhand, det hade ju varit någon tröst, men det vägrar man ju som bekant.
Tips på hur jag kan se F1 live utan att Viasat tjänar på det mottages med tacksamhet.


Vi la upp den sändningen igen kl 14.00 på dagen pga de tekniska problemen så förhoppningsvis kunde ni se på den sändningen?

Tycker Viaplay fungerar bra sålänge det handlar om SD-sändningar, även om apparna är väldigt dåliga. Däremot är HD-sändningarna, som många andra också nämnt, under all kritik. Att kalla de sändningarna HD känns inte riktigt okej. Trist att få så dålig kvalité när man ändå betalar en del pengar för det. Men det kanske kommer förbättringar i framtiden, dock inte värt att betala så pass mycket när man kan lägga till någon hundring för att beställa Viasat via sin leverantör och få fantastisk bild utan att behöva koppla dator till TV osv.

Nej, Viasat, gör om gör rätt. Jättebra idé men mycket saknas. Känns som att man betalar 199:- för en beta.

Finns det några alternativ till Viaplay idag?


Då HD sändningar kräver lite mer av ens bandbredd och datorns resurser så är den också känsligare för yttre påverkan som när man har flera program igång som drar resurser eller om man använder mycket på nätet eller laddar ner/upp större filer.

Mvh Kim
Viaplay Support

#195

Postad 17 april 2012 - 14:34

uberweiss
  • uberweiss
  • Lärjunge

  • 388 inlägg
  • 0

Då HD sändningar kräver lite mer av ens bandbredd och datorns resurser så är den också känsligare för yttre påverkan som när man har flera program igång som drar resurser eller om man använder mycket på nätet eller laddar ner/upp större filer.


Förstår att det är direkt kopplat till ens bandbredd. Jag har 100/100 via fiber, kör nätverkssladd direkt från modemet och har ungefär 100/90 när jag kör test via bredbandskollen. Jag stänger även av alla andra processer på datorn, som förövrigt är en ganska nya Mac Mini som bör kunna streama HD. Är det något annat man kan ställa in? Har 3 staplar och får in 2,9 mbit av 2,9 mbit eller vad det står.

Är det någon här på forumet som använder Viaplay via en dator som verkligen får riktigt högupplöst bild likt den man får via exempelvis Comhems HD-boxar som är, i mitt tycke, väldigt mycket bättre än den jag får får Viaplay?

#196

Postad 17 april 2012 - 17:18

Tullio
  • Tullio
  • Wannabe

  • 20 inlägg
  • 0

Vi la upp den sändningen igen kl 14.00 på dagen pga de tekniska problemen så förhoppningsvis kunde ni se på den sändningen?

Mvh Kim
Viaplay Support


Jag, liksom de flesta andra, sitter inte och bevakar viaplaysidan en söndag i förhoppning om att en repris skall komma. Supporten mailade mej Måndag 12:55 och meddelade att en repris hade sänts - dvs nästan ett dygn försent. Det mailet såg jag mer som ett hån än seriöst.
Så - Nej, jag såg inte reprisen.

#197

Postad 17 april 2012 - 19:58

Sambuccashake
  • Sambuccashake
  • Forumräv

  • 943 inlägg
  • 0

Då HD sändningar kräver lite mer av ens bandbredd och datorns resurser så är den också känsligare för yttre påverkan som när man har flera program igång som drar resurser eller om man använder mycket på nätet eller laddar ner/upp större filer.

Hur förklarar du att bilden är bristfällig trots att folk sitter på 100/100 fiber?

#198

Postad 17 april 2012 - 21:17

Unregistered27424def
  • Unregistered27424def
  • Användare

  • 199 inlägg
  • 0

Förstår att det är direkt kopplat till ens bandbredd. Jag har 100/100 via fiber, kör nätverkssladd direkt från modemet och har ungefär 100/90 när jag kör test via bredbandskollen. Jag stänger även av alla andra processer på datorn, som förövrigt är en ganska nya Mac Mini som bör kunna streama HD. Är det något annat man kan ställa in? Har 3 staplar och får in 2,9 mbit av 2,9 mbit eller vad det står.

Mac Mini som bara har 2 Gb minne kan ha problem med HD-material. Inte säkert att det är förklaringen i ditt fall, men det är ju ytterligare en problemkälla...

#199

Postad 18 april 2012 - 06:02

uberweiss
  • uberweiss
  • Lärjunge

  • 388 inlägg
  • 0

Mac Mini som bara har 2 Gb minne kan ha problem med HD-material. Inte säkert att det är förklaringen i ditt fall, men det är ju ytterligare en problemkälla...


Ska vid tillfälle prova med min MacBook som i alla fall har 4 GB för att se om det har någon betydelse.

Jag regerade igår på att jag inte får något digitalt ljud från "HD-sändningen", är det något fel hos mig eller har inte Viaplay digitalt ljud?

#200

Postad 18 april 2012 - 09:15

Lorryquai
  • Lorryquai
  • Veteran

  • 1 928 inlägg
  • 0
Inatt så jämförde jag sändningen mellan gamecenter (nhl hockey-centralen som ingår genom viaplay) och viaplay för smart-tv.

Viasat, ni har mycket att ta igen där, nästan så att ni bör skämmas över hur hårt komprimerad bild ni skickar ut.

Kolla på Gamecenter. Se och lär. 3000kbs sändning som flyter på bra och är en fröjd för ögonen,

//Lorryquai



0 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 0 gäster, 0 anonyma medlemmar

  • Elias
    2024-03-17 11:45:37
  • Elias
    2024-03-17 11:22:58
  • Elias
    2024-03-17 11:20:09
  • Elias
    2024-03-17 11:20:06
  • Salong vy bakåt, ny bild med tyg på vägg
    DPC
    2024-03-17 09:11:58
  • Fler  |  Vilka bilder visas här?
Trendande produkter
Prisjakt © 2000 - 2024 Prisjakt   Cookiepolicy.   Våra regler.   Personuppgiftspolicy.  Hantera cookie-inställningar.