Hoppa till innehåll

Sökresultat Sökningen pågår Sökresultaten dyker upp här efterhand. Du kan fortsätta skriva om du vill begränsa sökningen.
Söker efter användare
Söker efter gallerier
Sök forumtrådar
Stäng

Robbans jakt på nya toppar.

126 svar till detta ämne
  • Vänligen logga in för att kunna svara

#1

Postad 11 mars 2016 - 01:32

robert293
  • robert293
  • Guru

  • 4 533 inlägg
  • 0

Är på jakt efter nya toppar efter att sålt av mina swans tempus. Dessa var ett par otroliga ljudförmedlare och bland det bästa jag haft/hört för rimliga pengar, men de höll inte fullt ut för mina krav på SPL.

Tänkte att detta blir en tråd där ni får följa med på min jakt och där jag mer än gärna tar emot tips på vad man inte skall missa.

 

Mina krav är enkla...Det skall låta musikaliskt/live men det skall även kunna spela rejält högt utan att det ballar ur då mina "nästa" skall paras ihop med 2st hög dynamiska 18" subbar och således agera toppar.

Utseende/design är ju trevligt men just nu spelar detta ingen som helst roll i sammanhanget.

Budget har jag inte satt fullt ut då min jakt skall sluta med köp där jag blir helt nöjd men gärna på rätt sida 100k strecket för en vanlig arbetare och som de flesta... Ni som känner mig nått så där är jag inte främmande mot begagnat.

 

Bifogad fil  ladda ned (21).jpg   61,69K   1 Antal nerladdningar


Redigerat av robert293, 11 mars 2016 - 03:27.


#2

Postad 11 mars 2016 - 02:02

robert293
  • robert293
  • Guru

  • 4 533 inlägg
  • 0
Först ut på resan blev ett besök hos VoL Audio (som även byggt mina subbasar och jag känner ju konstruktören men skall försöka hålla mig objektiv) Fick ialf en rejäl genomkörare på hans nästa alster vilket är en högtalare under framtagning så inga bilder får läggas ut än tyvärr då det bara var en testlåda än så länge.
Dubbla 8" i MTM och en lite maffigare banddiskant med aktiv delning på hela rasket.

Ja ljudet var ju helt underbart faktiskt...Ruggigt dynamiskt och kunde spela på rejält utan att man ens tänkte på att volymen var väldigt hög (distfritt) men rummet var för litet så det blev lite in your face..så vi kom överens om att testa de hos mig längre fram istället så de får lite luft omkring sig.
Fullkomligt älskade banddiskanten i dessa talare faktiskt...Riktigt bra...Härligt öppet mellan och en bas som var väldigt detaljerad/precis/dynamisk.

Slutsats: En riktigt bra högtalare som jag hoppas växer i ett större rum.

PS: Tog ialf en liten tjuvbild på elementen som sitter i medans matte var på toa.
Bifogad fil  ladda ned (28).jpg   108,83K   1 Antal nerladdningar

Redigerat av robert293, 11 mars 2016 - 10:14.


#3

Postad 11 mars 2016 - 02:20

robert293
  • robert293
  • Guru

  • 4 533 inlägg
  • 0

Nästa steg blev en lyssning på Hifistället i Göteborg.

Och då var stativare under 100k det primära....Men man höll ju på o dö när han berättade att han hade inne ett par Sonus faber lilium...Nej nej tänkte jag: fokusera.... Problemet är att senast jag var där fick jag lyssnat på The Sonus faber (1,6 mille)  så man blir ju lite skadad...

 

Han hade ialf inne de jag var mest intresserade av vilka var:

 

1: Revel Performa3

2: Sonus faber olympica I

3: Dynaudio Contour 1.4

4: Dynaudio C1.

Bifogad fil  ladda ned (25).jpg   150,59K   3 Antal nerladdningar

Bifogad fil  ladda ned (26).jpg   151,82K   2 Antal nerladdningar

Bifogad fil  ladda ned (27).jpg   94,33K   2 Antal nerladdningar


Redigerat av robert293, 11 mars 2016 - 02:23.


#4

Postad 11 mars 2016 - 02:40

robert293
  • robert293
  • Guru

  • 4 533 inlägg
  • 0

Vi börjar med Revel...Små nätta lådor med till synes en 5,25a så jag hade inga större förhoppningar men jisses.... Den lille krabaten tillsammans med Mcintosh kunde leverera musik och bas...Ja ingen monsterbas men för storleken imponerande ändå.

Tyvärr efter att kört lite referens låtar föll de på att dynamiska kvinnoröster/högre frekvenser i mellan/ när de mötte upp diskanten så smetade de gärna ihop sig lite vilket jag personligen tyckte var lite konstigt....

Nu har jag ju min referens i Swans tempus i färskaste minne men de lät betydligt bättre just i röster och att måla upp en ljudbild som kändes mer "äkta"

 

Annars var de jättebra verkligen...Bra dynamik och lät större än de var.



#5

Postad 11 mars 2016 - 02:48

robert293
  • robert293
  • Guru

  • 4 533 inlägg
  • 0

Sen kom sonus....Ja vilken skillnad....De hade kvaliteterna ifrån Revel men förstärkte dessa ytterligare lite och ihop smetningen var som bortblås här.

Fantastiska musik förmedlare på alla plan och design/utseende saknar ju motstycke.

Men här blev jag faktiskt besviken på en punkt...Gick fram till försteget medans säljaren var upptagen med annat o höjde lite....Då hördes det tydligt att de förändrades i ljud....Började inte balla ur riktigt men lät mer stressigt.

Inte konstigt egentligen med tanke på vilken storlek i bas element vi pratar om men här var faktiskt revel bättre...De bibehöll klang/ljud även när man höjde lite.



#6

Postad 11 mars 2016 - 02:55

robert293
  • robert293
  • Guru

  • 4 533 inlägg
  • 0

Dynadio contour 1.4 blev det sen...En högtalare jag hört flera gånger innan och alltid gillat och så blev det ju här med....Det är svårt att inte gilla dynaudio i de lite högre klasserna.

Nu bytte vi dock rum men vågar mig ändå på mig en jämförelse med de andra.

 

Dynaudio 1.4 är en makalös liten högtalare till att spela stort....Det märkte man rätt fort...Mer lik mina forna tempus här men betydligt djupare bas.

Hörde egentligen inget fel alls på dessa utan gillade verkligen hur de hanterade den väldigt blandade test skivan som jag är väldigt väl inlyssnad på.



#7

Postad 11 mars 2016 - 03:14

robert293
  • robert293
  • Guru

  • 4 533 inlägg
  • 0

Nu till självförtroende på engelska...C1.

Har även hört dessa tidigare men inte reflekterat över skillnader mot 1.4. Men nu skiftade vi snabbt mellan dom och skillnaden var större än jag tidigare trott.

Ok det är enl mig rent vansinne att sälja en stativare med kantig låda...Vanlig vit lack...ett litet bas element och en diskant för ofattbara 75.000kr  när man kan få ett par olympica byggkvalitetsmässigt men fy vad bra dessa lät...Alltså allt kändes bara rätt i jämförelse med både sonus o revel.

 

Klara vinnare som inte heller förändrade ljudkaraktär efter volymen....Men...Alltid dessa men....Ingen av kombatanterna hittils kunde spela upp så stort ljud som VoL och inte heller i närheten av samma dynamiska kraft ,så söket fortsätter.


Redigerat av robert293, 11 mars 2016 - 03:32.


#8

Postad 11 mars 2016 - 08:16

Warlokk
  • Warlokk
  • Veteran

  • 2 160 inlägg
  • 0

Vad tror du om ATC SCM19? Eller kräver du ännu högre ljudtryck? :)

Intressant med Mattias burkar. Är det för länge kvar innan han är klar för att du ska orka vänta på att köpa sådana av honom?

 

Jag letar också efter nya toppar och har siktat in mig på Dynaudio focus 140/160/special 25 eller ett par ATC.



#9

Postad 11 mars 2016 - 11:58

willswing
  • willswing
  • Lärjunge

  • 267 inlägg
  • 0

Kanske.....

https://www.hifiexpe...dio-contour-scx

 

Jag har 2 pianosvarta som är nya, endast körda 5 veckor. Spara 15 K!



#10

Postad 11 mars 2016 - 12:41

Unregistered1893
  • Unregistered1893
  • Forumräv

  • 592 inlägg
  • 0
Kolla in JBL 4429 om du har möjlighet(jo, jag tjatar mycke om JBL).

#11

Postad 11 mars 2016 - 13:25

Blåtand
  • Blåtand
  • Mästare

  • 3 140 inlägg
  • 0

Du verkar ju bo i Gbg regionen "antar det eftersom du varit på Hifi-stället".
Akkelis har en del intressant däribland Martin Logan 35XT har du inte hört dem så kan det var något.
"relativt billiga är de också och man kan bygga vidare till hemmabio om så önskas"

 

Annars är en personlig favorit Respons och dessa kan man lyssna på hos Mats Audio i Kungsbacka.

Respons brukar enligt mig alltid hamna topp 3 på arken mässan. Inte så sällan som nr 1, tyckte de var klart bäst med sina största (Grand Dimension) nu senast. Rekommenderas absolut om du kan tänka dig högtalare i pris 40-50 (gäller stativaren).



#12

Postad 11 mars 2016 - 22:16

robert293
  • robert293
  • Guru

  • 4 533 inlägg
  • 0
Warlokk ATC har jag aldrig hört tyvärr...Vart finns dessa?
Tja jo mattias burkar ligger klart bäst till hittils men iom att jag tänkt lägga lite pengar så vill jag kika av marknaden lite innan jag bestämmer mig.

Du verkar ju bo i Gbg regionen "antar det eftersom du varit på Hifi-stället".
Akkelis har en del intressant däribland Martin Logan 35XT har du inte hört dem så kan det var något.
"relativt billiga är de också och man kan bygga vidare till hemmabio om så önskas"

Annars är en personlig favorit Respons och dessa kan man lyssna på hos Mats Audio i Kungsbacka.
Respons brukar enligt mig alltid hamna topp 3 på arken mässan. Inte så sällan som nr 1, tyckte de var klart bäst med sina största (Grand Dimension) nu senast. Rekommenderas absolut om du kan tänka dig högtalare i pris 40-50 (gäller stativaren).


Ja Martin logan har jag hört och de lät helt ok så dessa skulle man kanske ta o lyssna en gång till på.
Hade tänkt åka till akkelis nästa vecka :)

Kanske.....
https://www.hifiexpe...dio-contour-scx

Jag har 2 pianosvarta som är nya, endast körda 5 veckor. Spara 15 K!


Tja hur funkar det att köra dessa i stereo egentligen?

#13

Postad 11 mars 2016 - 22:22

robert293
  • robert293
  • Guru

  • 4 533 inlägg
  • 0

Kolla in JBL 4429 om du har möjlighet(jo, jag tjatar mycke om JBL).


Jag skulle absolut kunna tänka mig att få lyssnat på ett par men de växer ju inte på träd direkt :)

#14

Postad 11 mars 2016 - 23:22

Warlokk
  • Warlokk
  • Veteran

  • 2 160 inlägg
  • 0
ATC finns på Sontec i Stockholm och Hifi Skåne i Malmö. Jag lovar att det är värt att lyssna på ATC ;)

#15

Postad 11 mars 2016 - 23:56

Unregistered18d54463
  • Unregistered18d54463
  • Användare

  • 134 inlägg
  • 0
SPL och djup ficka tänker jag på Ino Audio spontant. Med rätt mängd pengar så får man ju rätt brutala toppar i vilken ytfinish man kan tänka sig.

#16

Postad 11 mars 2016 - 23:59

willswing
  • willswing
  • Lärjunge

  • 267 inlägg
  • 0

Warlokk ATC har jag aldrig hört tyvärr...Vart finns dessa?
Tja jo mattias burkar ligger klart bäst till hittils men iom att jag tänkt lägga lite pengar så vill jag kika av marknaden lite innan jag bestämmer mig.

Ja Martin logan har jag hört och de lät helt ok så dessa skulle man kanske ta o lyssna en gång till på.
Hade tänkt åka till akkelis nästa vecka :)

Tja hur funkar det att köra dessa i stereo egentligen?


Fungerar felfritt! Mindre variant egentligen av Contour 5.4, med samma fina Esotar2-diskant.

#17

Postad 12 mars 2016 - 15:11

Blåtand
  • Blåtand
  • Mästare

  • 3 140 inlägg
  • 0

@Robert293: Bara nyfiken, hade du hört Respons eller varför var inte dessa intressanta?



#18

Postad 12 mars 2016 - 16:04

MIIKE888
  • MIIKE888
  • Forumräv

  • 807 inlägg
  • 0

Hej!

 

Tekton Design säger jag bara då får du typ allt du vill ha och en summa pengar över också till annat!;)

 

Sjukt bra högtalare som spelar högt och med en dynamik som är något i absolut hästväg!

 

//Micke



#19

Postad 12 mars 2016 - 18:34

robert293
  • robert293
  • Guru

  • 4 533 inlägg
  • 0

@Robert293: Bara nyfiken, hade du hört Respons eller varför var inte dessa intressanta?

Jo jag har hört dom missade att svara bara då jag var på jobbet igår, baby grand och någon större modell har jag hört, men inom min tänkta budget är det den lilla som gäller och den låter förvisso riktigt bra men klarar inte SPL kravet.


Redigerat av robert293, 12 mars 2016 - 18:41.


#20

Postad 12 mars 2016 - 18:38

robert293
  • robert293
  • Guru

  • 4 533 inlägg
  • 0

SPL och djup ficka tänker jag på Ino Audio spontant. Med rätt mängd pengar så får man ju rätt brutala toppar i vilken ytfinish man kan tänka sig.

Har hört Pi60s tillsammans med bs60 modulerna men jag var inte helt övertygad av kvaliteterna den gången.

Men detta var ett tag sedan och skulle man kunnat lyssna på dom utan att behöva ta sig till huvudstaden så skulle jag utan tvekan ge dom en ny chans då de faktiskt har dedikerade toppar.



#21

Postad 12 mars 2016 - 18:43

robert293
  • robert293
  • Guru

  • 4 533 inlägg
  • 0

Hej!

 

Tekton Design säger jag bara då får du typ allt du vill ha och en summa pengar över också till annat! ;)

 

Sjukt bra högtalare som spelar högt och med en dynamik som är något i absolut hästväg!

 

//Micke

Finns de att lyssna på i sverige?

Hört lite om dom och de verkar intressanta.



#22

Postad 12 mars 2016 - 19:50

MIIKE888
  • MIIKE888
  • Forumräv

  • 807 inlägg
  • 0

Finns de att lyssna på i sverige?

Hört lite om dom och de verkar intressanta.

 

 

Ja i stockholm hos min vän;) (Beat strandh här på forumet)

 

Annars tyvärr inte.

 

Han har Lore reference och dom låter så in i **** bra så förstår hypen till fullo.

 

skulle du kliva på ett par Enzos eller Pendragons så tror jag du blir klar för ett fruktansvärt bra tag framåt.

 

Det är sånt transientsvar och klipp i högtalarna så jag undrar nästan hur det är möjligt. ett par klipsch som det skrivs en del om här på forumet är inte ens i närheten om man ser till alla parametrar!

 

//Micke



#23

Postad 13 mars 2016 - 02:15

MattiasBGD
  • MattiasBGD
  • Veteran

  • 2 068 inlägg
  • 0
Ser ut som Beyma element i Tekton design men kan vara PA av annat fabrikat också, låter säkerligen trevligt om man gillar prylar med ös i.

#24

Postad 13 mars 2016 - 11:42

MIIKE888
  • MIIKE888
  • Forumräv

  • 807 inlägg
  • 0

Ser ut som Beyma element i Tekton design men kan vara PA av annat fabrikat också, låter säkerligen trevligt om man gillar prylar med ös i.

 

 

Sitter Specialanpassade Eminence element eller Seas element beroende på vilken högtalare man väljer.

 

ja ös är det i dom men det är betydligt mer än så! känns som att allt finns där på nått sätt svårt att förklara.

 

det enda man kan anmärka på i fall man inte väljer dom största golvarna är att dom inte spelar så djupt....men vad gör det när man ändå ska ha subbor till det;)

 

//Micke


Redigerat av MIIKE888, 13 mars 2016 - 11:43.


#25

Postad 14 mars 2016 - 00:30

MKarlsson74
  • MKarlsson74
  • Guru

  • 6 316 inlägg
  • 0

Mina tips är antingen DIY högtalare eller testa Ino audio i28/i32s/i56/i64s.
Tror det finns få högtalare under 100K utanför DIY eller rena "garage" firmor som kan ge de SPL kraven och ljudkvalitén som du verkar söka.



#26

Postad 14 mars 2016 - 01:35

Jonas__W
  • Jonas__W
  • Veteran

  • 1 741 inlägg
  • 0

Ja, DIY är ju inte fel om du orkar lägga lite egen tid på högtalarna.

Mina toppar med AE TD12M midbasar och Beyma TPL150H kostar väl runt 45k skulle jag tro med element, lådor, kontakter, slutsteg, dsp osv för 3st toppar.

 

Låter väldigt bra (enligt mig ;) ), spelar med låg distortion och klarar hög SPL med lite effekt.

Finns ju många olika recept på högspelande toppar, men detta är ett av dom. :)



#27

Postad 14 mars 2016 - 06:52

johan b-lund
  • johan b-lund
  • Mästare

  • 2 957 inlägg
  • 0

https://www.minhembi...llswing/353725/

Fast det bliver kanske lite som grisen i säcken om du inte känner till elementen för det finns nog inte många par i landet.

 

Eller

https://www.minhembi...topic=327729=


Redigerat av johan b-lund, 14 mars 2016 - 06:53.


#28

Postad 14 mars 2016 - 14:04

philipbtz
  • philipbtz
  • Veteran

  • 2 190 inlägg
  • 0

Det finns mycket bra i storbutikerna men då kostar det också. Ino i16s eller större kroknar inte så lätt..dock kan jag endast rekommendera Ino om du VERKLIGEN vill ha dom för det är extremt krångligt att köpa och tar lång tid att få. Men spela högt kan dom. Kör mina i32s fullrange för tillfället och det går inte ens att se elementen röra på sig från soffan även med riktigt stark volym. Delade mot basen kan du spela precis hur starkt som helst. 



#29

Postad 15 mars 2016 - 08:43

Rutger6
  • Rutger6
  • Användare

  • 201 inlägg
  • 0

Intressant tråd, som skall följas! Spelar själv med ett delat system som frontar. Två slutna baslådor (Stereo Integrity 18-tum) tillsammans med SA Explorer Master, delningen sköter en MiniDSP. Baslådorna är delade runt 200Hz, vilket gör att jag i framtiden letar efter ett par toppar istället för Explorer Master.

 

Dessa ser rätt intressanta ut, frågan är om de klarar av höga SPL?

http://www.arendalso...ts/1723-monitor



#30

Postad 15 mars 2016 - 10:13

johan b-lund
  • johan b-lund
  • Mästare

  • 2 957 inlägg
  • 0

Intressant tråd, som skall följas! Spelar själv med ett delat system som frontar. Två slutna baslådor (Stereo Integrity 18-tum) tillsammans med SA Explorer Master, delningen sköter en MiniDSP. Baslådorna är delade runt 200Hz, vilket gör att jag i framtiden letar efter ett par toppar istället för Explorer Master.

 

Dessa ser rätt intressanta ut, frågan är om de klarar av höga SPL?

http://www.arendalso...ts/1723-monitor

Står inget om effektåligheten :/



#31

Postad 15 mars 2016 - 13:22

MIIKE888
  • MIIKE888
  • Forumräv

  • 807 inlägg
  • 0

Intressant tråd, som skall följas! Spelar själv med ett delat system som frontar. Två slutna baslådor (Stereo Integrity 18-tum) tillsammans med SA Explorer Master, delningen sköter en MiniDSP. Baslådorna är delade runt 200Hz, vilket gör att jag i framtiden letar efter ett par toppar istället för Explorer Master.

 

Dessa ser rätt intressanta ut, frågan är om de klarar av höga SPL?

http://www.arendalso...ts/1723-monitor

 

Ser helt makalöst intressant ut faktiskt!

 

När jag ser on-off axis mätningarna på dessa högtalare så kan jag inte med ord beskriva hur mkt jag skulle vilja lyssna på denna serie.

 

//Micke



#32

Postad 15 mars 2016 - 14:09

Unregisteredbaedc47f
  • Unregisteredbaedc47f
  • Amatör

  • 67 inlägg
  • 0

Sensitivity 89dB/2.83v/1m och 300w ger väl ca 114db så dom klarar ju ref volym på 3 m men inte mycket mer.



#33

Postad 15 mars 2016 - 14:11

mattiask
  • mattiask
  • Veteran

  • 1 830 inlägg
  • 0
När det gäller att låta helt oansträngt på galet hög ljudnivå så är Ino Audio det som har imponerat helt klart mest på mig.

#34

Postad 15 mars 2016 - 14:33

robert293
  • robert293
  • Guru

  • 4 533 inlägg
  • 0
INO skulle jag vilja höra mer av men tillgången mm gör att de går bort plus att de inte var... ja bra var dom men inte fantastiska men det var kanske andra faktorer som avgjorde (rum/placering)

#35

Postad 15 mars 2016 - 14:37

Jonas__W
  • Jonas__W
  • Veteran

  • 1 741 inlägg
  • 0

När det gäller att låta helt oansträngt på galet hög ljudnivå så är Ino Audio det som har imponerat helt klart mest på mig.


Samtidigt så måste man upp på rätt stora prislappar om man vill köra Inos toppar som kan spela betydligt högre än 114dB som högtalarna ovan gör.

Ino i28 fixar 120dB/par som högsta ljudtryck. Då är det per par mätt som sagt.

Vill man kunna spela märkbart högre så skulle jag nog vilja säga att i32 är det som gäller som minimum.

#36

Postad 15 mars 2016 - 14:40

robert293
  • robert293
  • Guru

  • 4 533 inlägg
  • 0

https://www.minhembi...llswing/353725/
Fast det bliver kanske lite som grisen i säcken om du inte känner till elementen för det finns nog inte många par i landet.

Eller
https://www.minhembi...topic=327729=


Dessa har jag faktiskt funderat på tidigare (diy sound group)
Frågan är bara hur de är ljudmässigt.

Tänkte bege mig till akkelis audio i början av nästa vecka...Finns mkt roligt o dynamiskt där.

#37

Postad 15 mars 2016 - 14:43

philipbtz
  • philipbtz
  • Veteran

  • 2 190 inlägg
  • 0

INO skulle jag vilja höra mer av men tillgången mm gör att de går bort plus att de inte var... ja bra var dom men inte fantastiska men det var kanske andra faktorer som avgjorde (rum/placering)

 

Jag har hört piP låta bättre än i32s var gäller ljudbild lite sånt så ja rummet och placeringen gör otroligt stor skillnad. Men så är det ju med alla högtalare. Vet inte om Ino är extra känsliga dock. Du är välkommen att lyssna hos mig om det är intressant men det är ganska långt ifrån vad som går att uppnå från det jag hört i andra rum. 

 

Men det måste ju finnas andra högtalare till rimliga pengar som också kan spela oansträngt på starka volymer. Den enda jag hört närmaste åren som lät helt ok var någon Dali för lite under 100 papp. 



#38

Postad 15 mars 2016 - 14:46

robert293
  • robert293
  • Guru

  • 4 533 inlägg
  • 0

Jag har hört piP låta bättre än i32s var gäller ljudbild lite sånt så ja rummet och placeringen gör otroligt stor skillnad. Men så är det ju med alla högtalare. Vet inte om Ino är extra känsliga dock. Du är välkommen att lyssna hos mig om det är intressant men det är ganska långt ifrån vad som går att uppnå från det jag hört i andra rum.

Men det måste ju finnas andra högtalare till rimliga pengar som också kan spela oansträngt på starka volymer. Den enda jag hört närmaste åren som lät helt ok var någon Dali för lite under 100 papp.


Vart bor du?

#39

Postad 15 mars 2016 - 14:51

philipbtz
  • philipbtz
  • Veteran

  • 2 190 inlägg
  • 0

Du har PM. Och så du vet så har jag inga basar för tillfället så speciellt mycket bas finns det inte men det går att spela på ganska bra ändå. 



#40

Postad 15 mars 2016 - 14:51

robert293
  • robert293
  • Guru

  • 4 533 inlägg
  • 0

Mina tips är antingen DIY högtalare eller testa Ino audio i28/i32s/i56/i64s.
Tror det finns få högtalare under 100K utanför DIY eller rena "garage" firmor som kan ge de SPL kraven och ljudkvalitén som du verkar söka.

Ja så är det väl kanske.
Hittils är det bara VoL Audio som skapat ha begär då dessa både lät bra o kunde spela på lite utan att balla ur.
Får se om jag kan få tag i någon som kan dema ett hyffsat INO system.

Redigerat av robert293, 15 mars 2016 - 14:52.


#41

Postad 15 mars 2016 - 15:34

philipbtz
  • philipbtz
  • Veteran

  • 2 190 inlägg
  • 0

Fråga på faktiskt men du får vara beredd på att åka en bit. Hemma hos mig får du iaf reda på worst case scenario ;)



#42

Postad 15 mars 2016 - 18:25

magnusson_85
  • magnusson_85
  • Beroende

  • 1 218 inlägg
  • 0
Genstruktur bor väl i gbg och har Ino. Kolla med honom.
Kollade nu. Han har pi60 och bs60 :)

#43

Postad 15 mars 2016 - 22:07

robert293
  • robert293
  • Guru

  • 4 533 inlägg
  • 0

Ja, DIY är ju inte fel om du orkar lägga lite egen tid på högtalarna.
Mina toppar med AE TD12M midbasar och Beyma TPL150H kostar väl runt 45k skulle jag tro med element, lådor, kontakter, slutsteg, dsp osv för 3st toppar.

Låter väldigt bra (enligt mig ;) ), spelar med låg distortion och klarar hög SPL med lite effekt.
Finns ju många olika recept på högspelande toppar, men detta är ett av dom. :)


Är det helt o hållet DIY du kör eller efter ritning?
Kan nog spela på bra det där :)

#44

Postad 15 mars 2016 - 22:14

Jonas__W
  • Jonas__W
  • Veteran

  • 1 741 inlägg
  • 0

Är det helt o hållet DIY du kör eller efter ritning?
Kan nog spela på bra det där :)


Kontaktade en lådkonstruktör som hjälpte mig med lådstorlek, fasning på baffel osv. I övrigt så är det helt DIY.
Systemet spelar med galet låg distortion vid referensvolym och lyssningsplats 3m bort.

#45

Postad 06 april 2016 - 00:11

robert293
  • robert293
  • Guru

  • 4 533 inlägg
  • 0

Efter en liten "torr" period så fortsätter nu jakten (har en del annat så som hus renovering mm samtidigt)

Till o börja med så pallade jag inte av att köra med budget högtalare... I detta fall ett par jamo 200 stativare...Hade hellre hoppat ifrån turning torso än att fortsätta lyssna på dessa så jag bytte till mig ett par gamla hederliga B&W Matrix 2 mot lite dyrkablar o annat jag hade liggande.... Man kan väl säga att dessa är farfar till dagens 800 serie.

Ja efter ett antal högtalarpar i min ägo och att ha varit runt o lyssnat lite så är inte alltid nyast bäst har jag kommit fram till....Dessa boxar var faktiskt långt över förväntan ljudmässigt, ruggigt snyggt ljud och otroligt välbyggda/stagade trots att de ser ut vid första anblick som ett par 90 tals sonab.

 

Helt klart en talare jag kan leva med tills jag hittat det jag söker....Finns ju nackdelar med dom då de dels kräver sin förstärkare (som jag för tillfället inte har) samt att de inte riktigt mäktar med mina absurda krav på spl/dynamik ja nämnde jag att jag inte ens har förstärkeri....Suck... Blir jobbigt detta..Bifogad fil  ladda ned (8).jpg   75,51K   0 Antal nerladdningar


Redigerat av robert293, 06 april 2016 - 01:45.


#46

Postad 06 april 2016 - 00:51

robert293
  • robert293
  • Guru

  • 4 533 inlägg
  • 0

Idag blev det ett besök hos Akkelis Audio:s nya lokaler vilket jag sett fram emot att besöka..... Och vilka lokaler sen....Sweet.

Lätt bland det vettigaste jag varit med om bland hifi handlare...Många rum och många riggar i snygg förpackning o inte sällan hyffsat akustik kontrollerade.

Ljusår bättre än de förra lokalerna och riktigt trevliga gubbar som även lyssnade istället för att bara prata/sälja.

 

Först ut var helt klart disco bollarna som jag varit nyfiken på ett tag: Devialet Phantom i stereo konfiguration...Särskilt då Zartok här på forumet påstod att de har fysik som stora golvare med sina mäktiga 6L innervolym  :blink:

Sagt o gjort...Dök på dom som en hök och var inte särskilt intresserad av något pling plong här inte så jag frågade säljaren om han hade lite Mushroom eller liknande energirikt.

 

Nä men var i helv... Fy tusan...Bollarna spelar ju sinnes sjukt tänkte jag och började leta mid size subbar i rummet...Nä det går inte...Omöjlligt  :wacko:

Helt ärligt så spelar dessa små bollar mer fysiskt än allt jag hört i stativarväg inkl Ino piP/Mark&Daniel och de klarade att spela ganska högt utan att bryta upp....De spelade även väldigt rent och med hyffsad närvaro vilket var mer än imponerande med tanke på hur de pressat ut bas på detta vis...Snygg bas dessutom.

Hatten av till dessa högtalare...Absolut..Nu är ju inte allt perfekt med dessa utan jag saknade lite dynamik/musikalitet/spl för mina krav men jisses högtalarna var på 6 liter helt aktiva och trådlösa....41k vilket också spelar in...Jag känner inte till någon högtalare i den prisklassen som är som dessa.

 

Bifogad fil  ladda ned (3).jpg   62,84K   0 Antal nerladdningar


Redigerat av robert293, 06 april 2016 - 01:55.


#47

Postad 06 april 2016 - 00:57

Zartok
  • Zartok
  • Älskar Cyberpunk 2077

  • 18 233 inlägg
  • 0
Told you! :D
Det är någon sorts svart magi bakom den mycket mäktiga basen i dom högtalarna, dom trotsar allt jag någonsin lärt mig om slutna subbar.

Sunfire borde lära sig av devialet :D

#48

Postad 06 april 2016 - 01:18

robert293
  • robert293
  • Guru

  • 4 533 inlägg
  • 0

I samma rum som bollarna spökade runt i stod en rigg som var som hämtad ifrån 50 talet.....I början var jag faktiskt inte så intresserad men efter demon så ville säljaren dema detta, då särskilt efter att ha berättat om mina krav på dynamik och att jag hade sub/snart subbar av modell: hög dynamik.

 

Detta är ett märke som jag faktiskt inte ens hört talas om vilket var lite skoj och att högtalarna var en förfinad version på samma de släppte i början av 1960 talet.

Jag blev helt förbluffad av dessa högtalare faktiskt....102db känslighet...30w effekttålighet...Så pass gammal konstruktion och lät så jäkla bra även på låg volym.

Dynamiken var bland det bästa jag hört (12" bredbandare)

Oavsett blev jag faktiskt lite kär i ljudet...Älskar designen med.

 

70 tusen går de på...Packetpris med den urläckra rör förstärkaren blir strax under 100k och med tanke på hur Sonus Faber/Dynaudio/Revel längst upp står sig i jämförelse är det välspenderade pengar....Detta var riktigt bra för mina öron.

Bifogad fil  ladda ned (4).jpg   81,53K   2 Antal nerladdningar

Bifogad fil(er)


Redigerat av robert293, 06 april 2016 - 01:28.


#49

Postad 06 april 2016 - 01:22

robert293
  • robert293
  • Guru

  • 4 533 inlägg
  • 0

Told you! :D
Det är någon sorts svart magi bakom den mycket mäktiga basen i dom högtalarna, dom trotsar allt jag någonsin lärt mig om slutna subbar.

Sunfire borde lära sig av devialet :D

Det var faktiskt något av det sjukaste jag varit med om med tanke på storleken.

Riktigt kul faktisk....Äntligen en disco boll värd namnet  :D



#50

Postad 06 april 2016 - 01:35

robert293
  • robert293
  • Guru

  • 4 533 inlägg
  • 0
Näst på tur var ett par högtalare ifrån samma familj som harbeth/spendor.
Grymt kompetenta högtalare....Ruggigt musikaliska och målade upp en gigantisk scen....Väldigt live är nog ett bra ord att förklara dessa.
Svin dyra dock. (100k)

Bifogad fil  ladda ned (6).jpg   124,22K   0 Antal nerladdningar

Redigerat av robert293, 06 april 2016 - 17:30.




0 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 0 gäster, 0 anonyma medlemmar

  • tnorlund
    2024-04-22 20:00:21
  • Nya hyllor. 2670 DVD+Blu-Ray
    tnorlund
    2024-04-22 19:58:56
  • UPDATE 2024
    jacoby
    2024-04-15 17:17:29
  • UPDATE 2024
    jacoby
    2024-04-15 17:09:47
  • UPDATE 2024
    jacoby
    2024-04-15 16:57:35
  • Fler  |  Vilka bilder visas här?
Trendande produkter
Prisjakt © 2000 - 2024 Prisjakt   Cookiepolicy.   Våra regler.   Personuppgiftspolicy.  Hantera cookie-inställningar.