Hoppa till innehåll

Sökresultat Sökningen pågår Sökresultaten dyker upp här efterhand. Du kan fortsätta skriva om du vill begränsa sökningen.
Söker efter användare
Söker efter gallerier
Sök forumtrådar
Stäng

Whiskytråden

4731 svar till detta ämne
  • Vänligen logga in för att kunna svara

#3801

Postad 05 december 2014 - 14:51

_Lucifer_
  • _Lucifer_
  • Forumräv

  • 857 inlägg
  • 0

är DC väldigt väldigt god eller är den bara hypad ?
köper folk som galningar eftersom det är så få flaskor?


Jätte-jättegod vet jag inte... Jag tycker den är helt i klass med Laimrig dock ganska annorlunda.
Det är nog mest för att den är väldigt hypad, mycket pga namnet, men även mycket pga att den är just god. Och självklart blir det lite galnare om det är så begränsat som 114 flaskor som kom till SB i år samt att priset var väldigt överkomligt.

Jag hade gärna velat ha två flaskor, en att dricka direkt och en för att spara till senare. Har kvar en flaska av DC1 som nästan börjar bli för dyr för att dricka upp snart. :)

Fick mig också en Laffe 12 som tröst. Skall bli en trevlig tillökning till samlingen. Väntar med spänning till 15 åringen kommer.

#3802

Postad 06 december 2014 - 10:24

Unregistered0d487954
  • Unregistered0d487954
  • Rookie

  • 1 inlägg
  • 0
Med bla 10år på sherryfat o med riktigt trevliga smaknoter låter 12an som den skulle kunna rinna riktigt bra. Har en förhoppning att den liknar PX casken.
Får kanske testa Triple Wood!

Laimrig är en favorit hos mig, spec #1&#2. Har inte provat #4 än. Någon annan som gjort???

Redigerat av Unregistered0d487954, 06 december 2014 - 10:26.


#3803

Postad 12 december 2014 - 22:33

Danke
  • Danke
  • Forumräv

  • 715 inlägg
  • 0
Arbeg 10 og Bunnahabhain Darach Ur i kveld. To glass, den sista med en slump vatten..

#3804

Postad 13 december 2014 - 13:44

Unregistered0d487954
  • Unregistered0d487954
  • Rookie

  • 1 inlägg
  • 0
Det blir inte torrt den här julen heller!
Spännande med Sv Eldvattens Glögg!

Bifogad fil(er)



#3805

Postad 13 december 2014 - 20:13

PML73
  • PML73
  • Mästare

  • 3 962 inlägg
  • 0
Ikväll blev det lite av skåpets fina lagringar.

En stadig pinne av Lagavulin D.E. 1991. Utsökt sötma och rökighet, :)

Ds: Valde mellan Talisker D.E 1993 och ovan.

Har en Caol Ila D.E 1993 bottled 2006. Oöppnad, blir en fin julklapp till hågade gäster. :)

Redigerat av PML73, 13 december 2014 - 21:42.


#3806

Postad 14 december 2014 - 17:44

Unregisterede6970ea2
  • Unregisterede6970ea2
  • Beroende

  • 1 141 inlägg
  • 0
Så var nya whiskyskåpet från Ahlström på plats och påfyllt med lite läckerheter.
Får erkänna att jag blev grymt nöjd.

Tack alla ni som bidrog med tips,

Bifogad fil  IMG_2906.jpg   3,54MB   11 Antal nerladdningar
Bifogad fil  IMG_2908.jpg   3,42MB   10 Antal nerladdningar

#3807

Postad 14 december 2014 - 18:18

Unregistereda299ec85
  • Unregistereda299ec85
  • Guru

  • 4 115 inlägg
  • 0
Läckert!

#3808

Postad 14 december 2014 - 20:05

Bowers
  • Bowers
  • Wannabe

  • 11 inlägg
  • 0
Mina favoriter är:
balvenie doublewood
laphroaig 10
highlandpark 18
lagavulin 16
glenmorangie lasanta

#3809

Postad 14 december 2014 - 20:32

Mentos
  • Mentos
  • Mästare

  • 3 990 inlägg
  • 0
Testade Aberfeldy 12 i helgen för första gången, helt ok whisky med tydliga drag mot apelsin & vanilj.
Nån som testat 21-åriga av ovan nämnda och hur stor är skillnaden?

#3810

Postad 15 december 2014 - 13:50

Unregistered0d487954
  • Unregistered0d487954
  • Rookie

  • 1 inlägg
  • 0
Ni som missade Yamazaki sherry cask 2013! Den finns nu på Amazon.co.uk! Den har visserligen gått upp lite i pris, men det har ju nästan gått ett helt år sen den släpptes och då endast 18000st, så vill du ha den får du punga ut med 1500 Pund :) :) :)
En galen värld.....! :blink:
Jag betalade 997:- för min så hyfsad värdeökning men helt sanslöst!!!!!!

Redigerat av Unregistered0d487954, 15 december 2014 - 14:01.


#3811

Postad 15 december 2014 - 17:42

_Lucifer_
  • _Lucifer_
  • Forumräv

  • 857 inlägg
  • 0

Ni som missade Yamazaki sherry cask 2013! Den finns nu på Amazon.co.uk! Den har visserligen gått upp lite i pris, men det har ju nästan gått ett helt år sen den släpptes och då endast 18000st, så vill du ha den får du punga ut med 1500 Pund :) :) :)
En galen värld.....! :blink:
Jag betalade 997:- för min så hyfsad värdeökning men helt sanslöst!!!!!!


Hehe... jo dom säljs för hutlösa priser för tillfället, allt tack vare att någon sagt att han tycker den är världens bästa whisky.
Skulle själv köpt den för ett år sedan, men efter att jag provsmakat den så tyckte jag inte att den var riktigt prisvärd.... så den torde vara mindre prisvärd nu. :)
Visst... det är ingen dålig whisky, men... ja. :)

#3812

Postad 15 december 2014 - 18:42

Unregistered0d487954
  • Unregistered0d487954
  • Rookie

  • 1 inlägg
  • 0
Skulle man gå efter smak och exklusivitet borde 1a utgåvan 2009 gå för högre pris då den är betydligt bättre samt väldigt mycket svårare att få ta på istället för knappt 200 pund som nu. Inte lätt att begripa sig på dagens prissättning!

#3813

Postad 15 december 2014 - 19:13

andreassofus
  • andreassofus
  • Über-Guru

  • 12 146 inlägg
  • 0

Hehe... jo dom säljs för hutlösa priser för tillfället, allt tack vare att någon sagt att han tycker den är världens bästa whisky.
Skulle själv köpt den för ett år sedan, men efter att jag provsmakat den så tyckte jag inte att den var riktigt prisvärd.... så den torde vara mindre prisvärd nu. :)
Visst... det är ingen dålig whisky, men... ja. :)


Visste man någonting innan prisökningen att den skulle bli mer värd eller var det bara en helt vanlig whisky när folk köpte den för en tusing?
Hade dom som köpte den då bara en j-vla tur att den höjdes så mycket eller gick det att förutse på något sätt ?

#3814

Postad 15 december 2014 - 20:06

PML73
  • PML73
  • Mästare

  • 3 962 inlägg
  • 2
Kul att folk kan få igen pengarna på whisky, men den ska köpas för att drickas. Annars är man bara en samlare och inte uppskattare. <_< :lol:

#3815

Postad 15 december 2014 - 20:18

andreassofus
  • andreassofus
  • Über-Guru

  • 12 146 inlägg
  • 0

Kul att folk kan få igen pengarna på whisky, men den ska köpas för att drickas. Annars är man bara en samlare och inte uppskattare. <_< :lol:

Ska och ska. Ser inget fel alls i att samla på whisky. Precis som allt annat så finns det samlingsutgåvor och numrerade flaskor och så vidare.
Tänker själv köpa för att spara.


#3816

Postad 15 december 2014 - 20:50

laddie15
  • laddie15
  • Guru

  • 4 186 inlägg
  • 0

Kul att folk kan få igen pengarna på whisky, men den ska köpas för att drickas. Annars är man bara en samlare och inte uppskattare. <_< :lol:

Det är såklart upp till var och en, men jag håller med till hundra procent. :)
Har faktiskt bara en flaska jag inte öppnat. Köpte en gång två 7:åriga Laphroaig. Först en, och efter att kollat på den en stund i bilen sprang jag in och knep en till. Den var ju kraftigt begränsad numrerad upplaga så jag blev nog lite gripen av samlardjävulen.
Sälja den tänker jag dock aldrig göra då den är bland det godaste jag smakat. :)

#3817

Postad 15 december 2014 - 22:57

Unregistered0d487954
  • Unregistered0d487954
  • Rookie

  • 1 inlägg
  • 0

Visste man någonting innan prisökningen att den skulle bli mer värd eller var det bara en helt vanlig whisky när folk köpte den för en tusing?
Hade dom som köpte den då bara en j-vla tur att den höjdes så mycket eller gick det att förutse på något sätt ?

Att det var en rätt eftertraktad utgåva som med största säkerhet skulle stiga i pris visste väl de flesta men att den skulle komma upp i detta absurda pris över huvud taget och på så kort tid finns det väl ingen som kunnat förutse då det är helt sanslöst!
Tror iof inte att det lär bli någon rusning till nämnda butik! ;)

Redigerat av Unregistered0d487954, 15 december 2014 - 22:59.


#3818

Postad 15 december 2014 - 23:14

andreassofus
  • andreassofus
  • Über-Guru

  • 12 146 inlägg
  • 0

Att det var en rätt eftertraktad utgåva som med största säkerhet skulle stiga i pris visste väl de flesta men att den skulle komma upp i detta absurda pris över huvud taget och på så kort tid finns det väl ingen som kunnat förutse då det är helt sanslöst!
Tror iof inte att det lär bli någon rusning till nämnda butik! ;)


Ok så det var bara ett websläpp från början eller typ små partier? Inget som fanns i ordinarie sortiment från början?

Vill också ha sådana flaskor. Inte för att sälja och tjäna pengar utan för att äga bara. Förstår dock inte hur man får reda på vilka man ska köpa och så :)

#3819

Postad 15 december 2014 - 23:28

Unregistered0d487954
  • Unregistered0d487954
  • Rookie

  • 1 inlägg
  • 0
En begränsad utgåva som kommit en gång /år sen 2009 och som blivit populär.
Det enda sättet att ha hyfsat koll är att vara inne på whiskysidor/forum och läsa och ju mer du är inne ju fler sidor lär du dig att hitta osv osv.
Finns tyvärr inte många genvägar.

#3820

Postad 16 december 2014 - 06:08

PML73
  • PML73
  • Mästare

  • 3 962 inlägg
  • 0

Ska och ska. Ser inget fel alls i att samla på whisky. Precis som allt annat så finns det samlingsutgåvor och numrerade flaskor och så vidare.
Tänker själv köpa för att spara.


Ingen, allra minst jag ska säga vad andra ska göra. Men jag undrar ju liksom vad whiskyn gör för de som bara samlar. Liksom att skaffa högtalare utan att få lyssna på dem :( , att skaffa kvinna utan att få röra... :blush: finns en miljon liknelser. :D

#3821

Postad 16 december 2014 - 09:48

andreassofus
  • andreassofus
  • Über-Guru

  • 12 146 inlägg
  • 0

Ingen, allra minst jag ska säga vad andra ska göra. Men jag undrar ju liksom vad whiskyn gör för de som bara samlar. Liksom att skaffa högtalare utan att få lyssna på dem :( , att skaffa kvinna utan att få röra... :blush: finns en miljon liknelser. :D


Tror du frimärkssamlare sätter sina värdefulla frimärken på kuvert och skickar med posten?
Det är ju det frimärken är till för.

Tror du man låter en treåring leka med värdefulla plåtmodellbilar i sandlådan?
Det är ju trots allt en leksak

Tror du man går ut och jagar med en gammal pil och båge som är över tusen år gammal?
Det är ju trots allt det den är till för

Jag kan fortsätta i all evighet med mina exempel men jag tror du förstår vart jag vill komma.

#3822

Postad 16 december 2014 - 13:41

_Lucifer_
  • _Lucifer_
  • Forumräv

  • 857 inlägg
  • 0
Ibland kan det vara ganska svårt att sia om vilka flaskor som kommer bli tunga samlarobjekt!

I detta fall är det just en känd profil som utsett den till "Världens bästa whisky 2014", och det räcker tydligen ganska långt.

Ser man till exklusivitet och begränsade upplagor så är i princip all whisky extremt begränsad. Du har bara ett enda fat som ger en viss whisky, när det fatet är tömt så är det slut på den whiskyn. Sen kan det vara ett 40-100-200 liters fat.

En whisky innehåller oftast en blandning av X antal fat. Kan vara allt från 2 till 100-tals fat beroende på hur stora batcher man gör. Varje batch försöker man göra så lik den förra, men hur mycket man än försöker så kommer det alltid finnas en viss variation. Så även här blir din whisky relativt unik om än i en något större upplaga.

Tar man SC som exempel så finns det många fantastiskt goda fat som buteljerats i en upplaga av 50-100 eller 200 flaskor som varit billiga och knappt ökat något alls i värde. Ta Svenska Eldvattens MacDuff 200 som exempel. En fantastisk whisky som inte alls är vidare eftertraktad i jämförelse med vissa andra. Medans en kass Port Ellen kan springa väg till astronomiska summor.

Allt handlar om marknadsföring, rykte/hype blandat med omdömen mm.
Det inte många verkar tänka på är att en hel del bloggare och tävlingar helt enkelt blir sponsrade rätt friskt om dom pratar gott om något märke.

#3823

Postad 16 december 2014 - 16:38

PML73
  • PML73
  • Mästare

  • 3 962 inlägg
  • 1

Tror du frimärkssamlare sätter sina värdefulla frimärken på kuvert och skickar med posten?
Det är ju det frimärken är till för.

Tror du man låter en treåring leka med värdefulla plåtmodellbilar i sandlådan?
Det är ju trots allt en leksak

Tror du man går ut och jagar med en gammal pil och båge som är över tusen år gammal?
Det är ju trots allt det den är till för

Jag kan fortsätta i all evighet med mina exempel men jag tror du förstår vart jag vill komma.


Jag förstår ditt resonemang, men förstår inte syftet i handlingen. :)

#3824

Postad 16 december 2014 - 17:53

andreassofus
  • andreassofus
  • Über-Guru

  • 12 146 inlägg
  • 0

Jag förstår ditt resonemang, men förstår inte syftet i handlingen. :)


Du förstår inte varför man vill samla på saker?

#3825

Postad 16 december 2014 - 18:55

laddie15
  • laddie15
  • Guru

  • 4 186 inlägg
  • 3
Vari ligger glädjen i att bara äga? För egen del ligger glädjen i att upptäcka och njuta. Att ha mycket att välja mellan är ju kanske en typ av samlande förstås.
Hade jag gamla antika bilar ville jag köra med dem. Hade jag en antik pibåge ville jag skjuta med den
Någon har ju lagt ner sin själ i att de skall brukas, :)


#3826

Postad 16 december 2014 - 19:15

andreassofus
  • andreassofus
  • Über-Guru

  • 12 146 inlägg
  • 0
Jag gillar också att testa nya whiskys.
Har inte varit intresserad av detta speciellt länge. Några månader kanske. Har redan 17-18 flaskor hemma som antigen är öppnade eller ska öppnas. Har även köpt 10-12 samples som är slut.
Kommer fortfarande köpa fler flaskor för att öppna och njuta av.

Det jag menar är att det kan vara kul att ha lite finare exklusiva flaskor också som finns i limiterad utgåva som inte ska drickas med en gång.
Kanske man öppnar den när man fyller 50 eller ger bort den till systerbarn eller liknande när man blir gammal.
Eller så kan det vara bra att ha för att sälja för att dryga ut pensionen kanske :)

Vi gör alla som vi vill, men en sak är säker.
Får jag tag i en exklusiv flaska som är värderad till tiotusentals kronor så tänker jag INTE dricka upp den i alla fall :)

#3827

Postad 16 december 2014 - 19:54

laddie15
  • laddie15
  • Guru

  • 4 186 inlägg
  • 0

Jag gillar också att testa nya whiskys.
Har inte varit intresserad av detta speciellt länge. Några månader kanske. Har redan 17-18 flaskor hemma som antigen är öppnade eller ska öppnas. Har även köpt 10-12 samples som är slut.
Kommer fortfarande köpa fler flaskor för att öppna och njuta av.

Det jag menar är att det kan vara kul att ha lite finare exklusiva flaskor också som finns i limiterad utgåva som inte ska drickas med en gång.
Kanske man öppnar den när man fyller 50 eller ger bort den till systerbarn eller liknande när man blir gammal.
Eller så kan det vara bra att ha för att sälja för att dryga ut pensionen kanske :)

Vi gör alla som vi vill, men en sak är säker.
Får jag tag i en exklusiv flaska som är värderad till tiotusentals kronor så tänker jag INTE dricka upp den i alla fall :)

Håller med. Har en Port Ellen vars ekonomiska värde är henskt mycket större än smaken. Ångrar faktiskt lite grand att jag öppnade den. Men, samtidigt ändå inte, jag hade nog ändå inte sålt den och då kan det ju kvitta lika. Kul att ha smakat, men faktiskt ännu roligare att äga. :)

#3828

Postad 16 december 2014 - 20:02

z0k4
  • z0k4
  • Användare

  • 137 inlägg
  • 0
Självklart gör vi alla som vi vill men personligen blir jag bara förbannad om man hör någon "goffa" åt sej så många flaskor de kan medans en annan antingen köar utanför bolaget eller sitter med fingret på köpknappen innan klockan 10 och inte hinner få någon flaska över huvud taget. :(

#3829

Postad 16 december 2014 - 20:12

andreassofus
  • andreassofus
  • Über-Guru

  • 12 146 inlägg
  • 0

Självklart gör vi alla som vi vill men personligen blir jag bara förbannad om man hör någon "goffa" åt sej så många flaskor de kan medans en annan antingen köar utanför bolaget eller sitter med fingret på köpknappen innan klockan 10 och inte hinner få någon flaska över huvud taget. :(


Det sker ju på lika villkor och oftast är det väl bara två flaskor per person, ibland bara en.
Låter mest som att du är sur för att du missat ett släpp :)

#3830

Postad 16 december 2014 - 22:12

_Lucifer_
  • _Lucifer_
  • Forumräv

  • 857 inlägg
  • 1

Det sker ju på lika villkor och oftast är det väl bara två flaskor per person, ibland bara en.
Låter mest som att du är sur för att du missat ett släpp :)


Oftast är det faktiskt obegränsat hur många flaskor du får beställa. Det är ganska få släpp som är begränsade till en eller två flaskor.

Människan har alltid varit samlare och kommer nog alltid vara det. Inget konstigt i det.
Själv sparar jag vissa flaskor för att öppnas vid ett speciellt tillfälle, men ofta glömmer man bort att varje gång man öppnar en fin flaska whisky så är det i sig ett väldigt speciellt tillfälle! ;)

#3831

Postad 16 december 2014 - 22:18

laddie15
  • laddie15
  • Guru

  • 4 186 inlägg
  • 0

Oftast är det faktiskt obegränsat hur många flaskor du får beställa. Det är ganska få släpp som är begränsade till en eller två flaskor.

Människan har alltid varit samlare och kommer nog alltid vara det. Inget konstigt i det.
Själv sparar jag vissa flaskor för att öppnas vid ett speciellt tillfälle, men ofta glömmer man bort att varje gång man öppnar en fin flaska whisky så är det i sig ett väldigt speciellt tillfälle! ;)

Öppnar oftast direkt vid hemkomst och luktar. Sedan hittas rätt plats på hyllan i väntan på lämpligt tillfälle att smaka. :)

#3832

Postad 16 december 2014 - 22:24

andreassofus
  • andreassofus
  • Über-Guru

  • 12 146 inlägg
  • 0

Oftast är det faktiskt obegränsat hur många flaskor du får beställa. Det är ganska få släpp som är begränsade till en eller två flaskor.

Människan har alltid varit samlare och kommer nog alltid vara det. Inget konstigt i det.
Själv sparar jag vissa flaskor för att öppnas vid ett speciellt tillfälle, men ofta glömmer man bort att varje gång man öppnar en fin flaska whisky så är det i sig ett väldigt speciellt tillfälle! ;)

Aha då vet jag. Men då ser jag inget fel i att beställa fler flaskor heller.

Det är ju inte nån som tänker "kanske någon annan vill ha den här limpan " när man köper bröd i affären. Man köper det man vill ha helt enkelt :)

Det är alltid sånt j*vla gnäll i facebookgrupperna när någon köper mer än en flaska. Tycker det är hur löjligt som helst

Öppnar oftast direkt vid hemkomst och luktar. Sedan hittas rätt plats på hyllan i väntan på lämpligt tillfälle att smaka. :)


Jo jag är också sugen på att öppna och smaka med en gång, men jag dricker inte jättemycket whisky och det är ju inte hur lång hållbarhet som helst på dom. Har några öppnade i taget .

Till jul ska Jag öppna min dyraste flaska hittills . Aberlour abunadh. Ska bli gott :)

#3833

Postad 17 december 2014 - 01:16

z0k4
  • z0k4
  • Användare

  • 137 inlägg
  • 0

Det sker ju på lika villkor och oftast är det väl bara två flaskor per person, ibland bara en.
Låter mest som att du är sur för att du missat ett släpp :)


Missat ett släpp... jadu om det vore så väl. Jag har missat en hel del och fler lär det bli men "that's life". Jag vet att det dricks en jäkla massa whisky i detta avlånga land och att man är långt ifrån ensam och det har jag självklart inga problem med, men som jag sagt så har jag både sett själv i butikerna och läst på en del forum att när det kommer en del speciella släpp så skall det "goffas" och att det är "ingen annan skall få något" principen som gäller. Ja det sker säkert på lika vilkor men personligen tycker jag att det är en jävligt ego stil.
Men som du nämner så är en hel del reglerat numera och tur är väl det.

Själv så tycker jag nog som många andra att det är det extra kul med exklusiva utgåvor men att de är till för att avnjutas. Att tjäna pengar på dem är inte direkt vad jag personligen tänker på, det är upp till var och en.

Redigerat av z0k4, 17 december 2014 - 01:29.


#3834

Postad 17 december 2014 - 09:01

_Lucifer_
  • _Lucifer_
  • Forumräv

  • 857 inlägg
  • 0
Jag har egentligen inte så mycket emot folk som beställer massvis med flaskor, det är var och ens frihet att köpa vad dom vill och göra vad dom vill med det.

Det jag kan störa mig en aning över är när det släpps två lådor av något väldigt eftertraktat och sen kommer en mupp och bokar upp en hel låda!
Har inte SB gått in och satt någon gräns så kanske man kan hålla sig till iaf 2 flaskor så att någon fler kan smaka! Jag själv köper gärna två flaskor. Då kan man öppna ena direkt och ha kvar en till senare om den var riktigt bra. Om man inte skulle gilla den så kan man alltid sälja vidare, byta bort eller vaska om man nu vill det. :)

#3835

Postad 17 december 2014 - 10:28

andreassofus
  • andreassofus
  • Über-Guru

  • 12 146 inlägg
  • 0

Missat ett släpp... jadu om det vore så väl. Jag har missat en hel del och fler lär det bli men "that's life". Jag vet att det dricks en jäkla massa whisky i detta avlånga land och att man är långt ifrån ensam och det har jag självklart inga problem med, men som jag sagt så har jag både sett själv i butikerna och läst på en del forum att när det kommer en del speciella släpp så skall det "goffas" och att det är "ingen annan skall få något" principen som gäller. Ja det sker säkert på lika vilkor men personligen tycker jag att det är en jävligt ego stil.
Men som du nämner så är en hel del reglerat numera och tur är väl det.

Själv så tycker jag nog som många andra att det är det extra kul med exklusiva utgåvor men att de är till för att avnjutas. Att tjäna pengar på dem är inte direkt vad jag personligen tänker på, det är upp till var och en.


min tanke är inte heller att tjäna pengar i första hand. Jag vill ha exklusiva flaskor för att äga. Kanske byta bort i framtiden mot något annat.
men jag förstår dom som säljer också.
Får man tag i en supenova för 1499kr för att sen blir erbjuden 4000kr dagen efter så är det nog svårt att tacka nej :)

En flaska är ju värt exakt så mycket som folk är villiga att betala. Så ser marknaden ut.

#3836

Postad 17 december 2014 - 10:32

Bulldog76
  • Bulldog76
  • Veteran

  • 1 524 inlägg
  • 0

Har för första gången fått hem en flaska jag blivit osäker på att öppna - en Glenfiddich Snow Phoenix. Det är ju inte den dyraste eller exklusivaste i samlingen, men det faktum att den gjordes efter ett takras på ett lager och att de inte kommer göra den igen gör att jag egentligen skulle vilja ha tag i en flaska till innan jag öppnar denna. Jag vet ju att förr eller senare kommer jag bli för nyfiken dock :)

Postad bild

Jag ångrade att jag aldrig köpte den på flygplatsen när jag såg den.

Köpte Hammarfall Whisky för ett tag sedan bara för att den var limiterad. :)
Men den föll mig inte alls i smaken. För konstig röksmak, Gillar rökig whisky ibland, eller vissa sorter. Ardbeg och Bowmore Enigma till exempel.
Undrar vad jag ska göra med denna nästintill fulla flaskan... Den lär inte bli uppdrucken hos mig....

#3837

Postad 17 december 2014 - 12:35

laddie15
  • laddie15
  • Guru

  • 4 186 inlägg
  • 0

Jag ångrade att jag aldrig köpte den på flygplatsen när jag såg den.

Köpte Hammarfall Whisky för ett tag sedan bara för att den var limiterad. :)
Men den föll mig inte alls i smaken. För konstig röksmak, Gillar rökig whisky ibland, eller vissa sorter. Ardbeg och Bowmore Enigma till exempel.
Undrar vad jag ska göra med denna nästintill fulla flaskan... Den lär inte bli uppdrucken hos mig....

Den skänker du till någon som råkar gilla den. Så gjorde jag en gång med just Enigma faktiskt. Kunde inte dricka den. Gav den till min kollega och han älskade den tiil den grad att han själv köpte en till. :)

#3838

Postad 17 december 2014 - 15:47

Bulldog76
  • Bulldog76
  • Veteran

  • 1 524 inlägg
  • 0
Min lilla whiskysamling.
Konstigt nog så dricker jag inte whisky så ofta, mest när man har sällskap av någon som också gillar det.
Har även fastnat för lagrad rom, det är riktigt gott.

Postad bild

Postad bild

#3839

Postad 17 december 2014 - 16:53

_Lucifer_
  • _Lucifer_
  • Forumräv

  • 857 inlägg
  • 0

Min lilla whiskysamling.
Konstigt nog så dricker jag inte whisky så ofta, mest när man har sällskap av någon som också gillar det.
Har även fastnat för lagrad rom, det är riktigt gott.



Ingen dålig "bjudwhisky" du hade där! :)
HP 1998 är ju kanske inte min favorit direkt.. har en sån flaska själv som jag knappt lyckas bjuda bort. Tror att jag har för kräsna vänner?! Men i övrigt ser det fint ut!

#3840

Postad 17 december 2014 - 19:12

PML73
  • PML73
  • Mästare

  • 3 962 inlägg
  • 0

Du förstår inte varför man vill samla på saker?


Jo, jag förstår mig på samlare, som samlar musik(att lyssna på), bilar(de som faktiskt kör dem också). Alltså att köpa för att användas. Jag samlar t.ex. på gitarrer från en speciell byggare. Och använder dem, nästintill varje dag. Samlar och köper musik som jag lyssnar till. Tidigare samlade jag även på whisky. Ville ha så mycket och svåråtkomliga som möjligt, jämt. Men när en av Skottlands bästa whiskyambassadörer var på besök hos mig. Lade han om kursen för mig. Du får dessa helt unika flaskor som inte ens kommit upp på listor, på ett endaste vilkor. Jag vet att du dricker den. Och sedan dess har förrådet smalnat av och jag känner att samlandet idag är ett mindre intresse än att dricka den. Således avnjuter jag varje dram som om det vore den sista. Och varför då inte ta fram det finaste man har? :D

Redigerat av PML73, 17 december 2014 - 19:14.


#3841

Postad 17 december 2014 - 19:41

andreassofus
  • andreassofus
  • Über-Guru

  • 12 146 inlägg
  • 0
Okidok. Som sagt, alla gör vi som vi vill .
Jag dricker inte så mycket whisky så mitt lager bara ökar .

Tycker japanare är intressant och gott . Funderar på att ha en liten japansk samling kanske :)

#3842

Postad 17 december 2014 - 19:50

Jas 74
  • Jas 74
  • Lärjunge

  • 291 inlägg
  • 0

Okidok. Som sagt, alla gör vi som vi vill .
Jag dricker inte så mycket whisky så mitt lager bara ökar .

Tycker japanare är intressant och gott . Funderar på att ha en liten japansk samling kanske :)

Känner igen mig i att man inte häller i sig findropparna men vill gärna ha dom hemma.
Köpte förnärvarande en fin Japan i Nikka Taketsuru 17årig som skall knäckas på en vinylkväll i januari.
Längtar lite men vi tar julen först så kommer vi snart fram.
HaD mvh Jas


#3843

Postad 18 december 2014 - 05:08

PML73
  • PML73
  • Mästare

  • 3 962 inlägg
  • 0

Okidok. Som sagt, alla gör vi som vi vill .
Jag dricker inte så mycket whisky så mitt lager bara ökar .

Tycker japanare är intressant och gott . Funderar på att ha en liten japansk samling kanske :)


Jo Japanare kan vara nog så goda, och de håller faktiskt en hög nivå. Gott värre... :)

#3844

Postad 18 december 2014 - 10:45

andreassofus
  • andreassofus
  • Über-Guru

  • 12 146 inlägg
  • 0
Min lilla samling. Bara standardflaskor än så länge utom eldvattten kanske. Men här finns lite av varje . :)

Bifogad fil(er)

  • Bifogad fil  image.jpg   921,48K   4 Antal nerladdningar

Redigerat av andreassofus, 18 december 2014 - 10:47.


#3845

Postad 18 december 2014 - 10:56

Unregisteredb27a28b7
  • Unregisteredb27a28b7
  • Veteran

  • 2 307 inlägg
  • 0
Köpte en julklapp till mig själv.
Helt enkelt en förbannat god wirre!

Bifogad fil(er)

  • Bifogad fil  image.jpg   1,48MB   1 Antal nerladdningar


#3846

Postad 18 december 2014 - 16:41

_Lucifer_
  • _Lucifer_
  • Forumräv

  • 857 inlägg
  • 0
Blev ingen whiskyjulklapp i år till mig själv.... Om man inte räknar med Laphroaig 12 då.
Kommer bli alldeles för mycket i januari på Cinderella gissar jag! :)

#3847

Postad 19 december 2014 - 05:25

PML73
  • PML73
  • Mästare

  • 3 962 inlägg
  • 0
Blir lite sugen på att åka VIking Line. De har en tre sidors speciallista man kan få mailad innan resan för att göra inköpslistan komplett. Nu är det ett tag sedan jag gjorde en whiskyresa med dem. Mums, mums.

#3848

Postad 19 december 2014 - 16:35

Unregistered0d487954
  • Unregistered0d487954
  • Rookie

  • 1 inlägg
  • 0
vissa har Julafton året runt för jag känner tomten! :wub:

Bifogad fil(er)


Redigerat av Unregistered0d487954, 20 december 2014 - 13:06.


#3849

Postad 19 december 2014 - 17:41

andreassofus
  • andreassofus
  • Über-Guru

  • 12 146 inlägg
  • 0
den där japanska skiten du har där är inget att ha. Jag kan köpa dom för en hundring st så blir du av med dom :)

#3850

Postad 19 december 2014 - 18:32

Unregistered0d487954
  • Unregistered0d487954
  • Rookie

  • 1 inlägg
  • 0
Dom skall vaskas när jag fyller 60år!



0 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 0 gäster, 0 anonyma medlemmar

  • UPDATE 2024
    jacoby
    2024-04-15 17:17:29
  • UPDATE 2024
    jacoby
    2024-04-15 17:09:47
  • UPDATE 2024
    jacoby
    2024-04-15 16:57:35
  • UPDATE 2024!
    jacoby
    2024-04-15 16:28:12
  • 6mån senare så är foam monterat
    Anton
    2024-04-11 18:04:03
  • Fler  |  Vilka bilder visas här?
Trendande produkter
Prisjakt © 2000 - 2024 Prisjakt   Cookiepolicy.   Våra regler.   Personuppgiftspolicy.  Hantera cookie-inställningar.