Hoppa till innehåll

Sökresultat Sökningen pågår Sökresultaten dyker upp här efterhand. Du kan fortsätta skriva om du vill begränsa sökningen.
Söker efter användare
Söker efter gallerier
Sök forumtrådar
Stäng

Onkyo AV Receivers 2015

177 svar till detta ämne Onkyo
  • Vänligen logga in för att kunna svara
Onkyo TX-SR343 (Surroundförstärkare) 7 6 (1) Inga priser
Onkyo TX-NR545 (Surroundförstärkare) 7 5,25 (3) Inga priser
Onkyo TX-NR646 (Surroundförstärkare) 8 8 (13) Inga priser
Onkyo TX-NR747 (Surroundförstärkare) 5 8,5 (5) Inga priser
Onkyo TX-SR444 (Surroundförstärkare) 6 7,75 (3) Inga priser
Onkyo TX-RZ900 (Surroundförstärkare) 1 8,25 (3) Inga priser
Onkyo TX-RZ800 (Surroundförstärkare) 8 8,86 (6) Inga priser
20 relaterade trådar
Onkyo Receivers 2016 (89 inlägg) 3 år sedan
Felsöker aktiv sub i zon 2 (1 inlägg) 3 år sedan
Kommer ni att uppgradera till Dolby Atmos? (666 inlägg) 5 år sedan
Passthrough HD ljud genom TV HDMI ARC (13 inlägg) 5 år sedan
Hjälp till början av ett nytt 5.1.2 (minst) system. (26 inlägg) 6 år sedan
Dolby atmos / Dts X högtalare till vettigt pris (7 inlägg) 7 år sedan
Söndrig Onkyo TX-NR609 - Laga eller 1250 kr? (19 inlägg) 7 år sedan
Hjälp mig hitta en bra AVR (musik, 4k-stöd)? (5 inlägg) 7 år sedan
Får inte igång Dolby Atmos på vissa filmer (66 inlägg) 7 år sedan
Onkyo tx nr747 billig igen... (14 inlägg) 7 år sedan
Koppla sonos till Onkyo TX-NR646 (13 inlägg) 8 år sedan
Er expertis önsvärd till förstärkare (4 inlägg) 8 år sedan
onkyo tx-nr747 hdmi problem? (8 inlägg) 8 år sedan
vad är bäst av dessa? (7 inlägg) 8 år sedan
Onkyo 747, hjälp (11 inlägg) 8 år sedan
Onkyo TX-NR646 vs Marantz SR5010 (4 inlägg) 8 år sedan
Fel på ljudformat byte (4 inlägg) 8 år sedan
Snabb fråga vilken skall jag välja (31 inlägg) 8 år sedan
Atmos vs 7.1 vs 5.1? Hmmm (6 inlägg) 8 år sedan
Beslutångest,beställde en marantz5010,som blev en onkyo rz800 (0 inlägg) 8 år sedan

#1

Postad 25 maj 2015 - 11:47

MikeVKR
  • MikeVKR
  • Guru

  • 4 029 inlägg
  • 0
Det har börjat dyka upp lite nya hembioförstärkare ifrån Onkyo. Den populära instegs modellen i 6:serien har bla fått phono-ingång samt stöd för DTS-X och Dolby Atmos även hdcp 2.2 med 4:4:4 färgrymd. Även en ny design på Onkyos lägsta samt toppmodeller.


tx-sr343: http://www.uk.onkyo....343-123731.html

tx-sr444: http://www.se.onkyo....444-123741.html

tx-nr545: http://www.uk.onkyo....545-123751.html

tx-nr646: http://www.uk.onkyo....646-124318.html

tx-nr747: http://www.uk.onkyo....747-124308.html

tx-rz800: http://www.se.onkyo....800-125710.html

tx-rz900: http://www.se.onkyo....900-125725.html

Fler modeller lär dyka upp efter hand..

Redigerat av MikeVKR, 20 juli 2015 - 01:01.


#2

Postad 25 maj 2015 - 12:25

mudde
  • mudde
  • Lärjunge

  • 397 inlägg
  • 0

Kul med DTS:X och Atmos så långt ner i serien! Oväntat att det slänger in Phono också, vilket många annars brukar snåla på för att tvinga LP-fantaster att köpa fler eller dyrare prylar.

 

Jag undrar vad dom sparat in på om den väger mer än ett kilo mindre än föregångaren (som i sig inte är ovanligt tung)?

 

Sen tycker jag också att Onkyo har valt lite fel då man måste upp i 8-serien för att få pre-out. Det och speciellt övergången förra året från Audyssey till ett eget kalibreringssystem som fått usel kritik gör det osannolikt att jag kommer köpa onkyo i nära framtid. Lite synd då de annars ofta varit snabba med att få stöd för nya funktioner och tillverkat vettiga produkter med bra kräm (synd där dock att de, likt många andra, överspeccar sina receivers avseende effekt genom skumma mätvillkor)!



#3

Postad 25 maj 2015 - 14:57

Unregistered71a682bb
  • Unregistered71a682bb
  • Användare

  • 249 inlägg
  • 0

Kul!

 

Fast skivspelaringången kom redan för två år sedan på TX-NR 626, så den är inte ny i 6XX-serien.



#4

Postad 25 maj 2015 - 15:12

MikeVKR
  • MikeVKR
  • Guru

  • 4 029 inlägg
  • 0
Aha..tog för givet phono ingången var ny för i år på tx-nr646 då hembiobutiken skriver så här i produktbeskrivningen:

Äntligen phono
Då skivspelarna och de klassiska vinylskivorna är mer populära än nånsin är det inte så konstigt att man börjar hitta fler receivers med dedikerad Phono-ingång. TX-NR646 har en dedikerad Phono-ingång och jordskruv så man slipper tänka på separata RIAA-steg.

#5

Postad 25 maj 2015 - 21:07

mudde
  • mudde
  • Lärjunge

  • 397 inlägg
  • 0

Kul!

Fast skivspelaringången kom redan för två år sedan på TX-NR 626, så den är inte ny i 6XX-serien.


Det har du rätt i. Blev också likt MikeVKR lurad av marknadsföringen och trodde det var nytt för i år på 6-serien.

#6

Postad 31 maj 2015 - 20:46

Motin
  • Motin
  • Beroende

  • 1 021 inlägg
  • 0

Verkar som om de börjar dyka upp nu i Juni. Vilket är bra då min 609 precis har gett upp.. Det är ett känt fel på dem som man får ersättning för om man köper en ny Onkyo receiver..


Redigerat av Motin, 04 juni 2015 - 13:52.


#7

Postad 01 juni 2015 - 09:37

Tanax
  • Tanax
  • Användare

  • 189 inlägg
  • 0

Tycker det är synd att dom flesta förstärkare är så himla höga. Varför kan dom inte släppa förstärkare likt Marantz NR-serien?



#8

Postad 01 juni 2015 - 11:00

Unregistered71a682bb
  • Unregistered71a682bb
  • Användare

  • 249 inlägg
  • 0

Förmodligen är det en kostnadsfråga, det är dyrt att göra elektroniken mer kompakt. Värmeavledningen blir ett större problem och själva maskinen bantas på finesser och funktioner som väl gör att allt färre tillverkare tycker det är värt att erbjuda förstärkare i mindre format.

 

Jämför Marantz NR- och SR-serier så framgår det ju ganska direkt att NR-serien inte direkt är för entusiasten utan mer för så kallade livsstilskunder som bryr sig om design men vill ha en kompakt låda av känt märke snarare än kanske bästa möjliga ljud för pengen. Men visst med väldigt lättdrivna högtalare och mindre krav på flexibilitet kan den säkert vara ett bra alternativ.

 

Är det för övrigt inte ett större problem att bildvisare och högtalare tar plats än förstärkarna? I det perspektivet blir det inte så stor skillnad om förstärkaren är fem eller femton centimeter hög.



#9

Postad 02 juni 2015 - 13:55

Motin
  • Motin
  • Beroende

  • 1 021 inlägg
  • 0

Har kontaktat Mediamarkt samt BRL för att försöka få klarhet i när Onkyo kommer leverera ut TX-NR 646:an till butik. Hoppas få ett positivt svar denna vecka.



#10

Postad 02 juni 2015 - 20:52

Tanax
  • Tanax
  • Användare

  • 189 inlägg
  • 0

Förmodligen är det en kostnadsfråga, det är dyrt att göra elektroniken mer kompakt. Värmeavledningen blir ett större problem och själva maskinen bantas på finesser och funktioner som väl gör att allt färre tillverkare tycker det är värt att erbjuda förstärkare i mindre format.

 

Jämför Marantz NR- och SR-serier så framgår det ju ganska direkt att NR-serien inte direkt är för entusiasten utan mer för så kallade livsstilskunder som bryr sig om design men vill ha en kompakt låda av känt märke snarare än kanske bästa möjliga ljud för pengen. Men visst med väldigt lättdrivna högtalare och mindre krav på flexibilitet kan den säkert vara ett bra alternativ.

 

Är det för övrigt inte ett större problem att bildvisare och högtalare tar plats än förstärkarna? I det perspektivet blir det inte så stor skillnad om förstärkaren är fem eller femton centimeter hög.

 

Jo visst är det så.

Angående det sista; Ofta är det väl så att man kanske inte har tillräckligt höga fack i TV-bänken för en såpass hög förstärkare. Dessutom är TV-bänks utbudet så otroligt värdelöst. Antingen får sakerna plats i den, men den är ful som stryk, eller så passar inte sakerna och det ser bra ut. För oss är det ett stort problem. Att placera förstärkaren ovanpå TV-bänken vill vi heller inte då det inte riktigt varken passar eller ser bra ut.

 

Men detta är lite offtopic :) Kul med utveckling och nya produkter! Inget som passar mig men någon dag kanske det kommer något bättre för mig!



#11

Postad 03 juni 2015 - 16:45

MikeVKR
  • MikeVKR
  • Guru

  • 4 029 inlägg
  • 0

Har kontaktat Mediamarkt samt BRL för att försöka få klarhet i när Onkyo kommer leverera ut TX-NR 646:an till butik. Hoppas få ett positivt svar denna vecka.

Finns nu i lager hos hembiobutiken: https://www.hembiobu...onkyo-tx-nr646/

#12

Postad 03 juni 2015 - 18:37

Motin
  • Motin
  • Beroende

  • 1 021 inlägg
  • 0

Japp, jag la en beställning för en stund sedan! Hoppas man kan få den lagomt till helgen, men det är väl att hoppas på för mycket. Blir en glad överraskning om den gör det dock :). MM och Elgiganten kunde inte svara på när de skulle få in den, så de gick miste om en beställning från mig.

 

Nu är den på väg från Göteborg :)!


Redigerat av Motin, 04 juni 2015 - 13:53.


#13

Postad 05 juni 2015 - 21:54

Unregistered46f62999
  • Unregistered46f62999
  • Beroende

  • 1 007 inlägg
  • 0

Japp, jag la en beställning för en stund sedan! Hoppas man kan få den lagomt till helgen, men det är väl att hoppas på för mycket. Blir en glad överraskning om den gör det dock :). MM och Elgiganten kunde inte svara på när de skulle få in den, så de gick miste om en beställning från mig.

 

Nu är den på väg från Göteborg :)!

 

skriv sen om ditt intryck och vad du tycker om ljudet. är väldigt sugen på den till biorummet tills dom större kommer så den åker ut till v-rummet när tungviktaren landar



#14

Postad 08 juni 2015 - 10:36

Unregistered39429
  • Unregistered39429
  • Mästare

  • 3 116 inlägg
  • 0

:wub:

Har man väl skaffat sig en A/V Reciver vill man ju kanske även koppla in en Hemmabio Projektor & Filmduk för en riktigt mäktig & inlevelsefull filmupplevelse där hemma;  https://www.hembiobu...e/hembioskolan/



#15

Postad 08 juni 2015 - 14:07

Unregistered71a682bb
  • Unregistered71a682bb
  • Användare

  • 249 inlägg
  • 0

Förvisso, men sådant diskuteras i en annan forumdel.



#16

Postad 08 juni 2015 - 20:13

Motin
  • Motin
  • Beroende

  • 1 021 inlägg
  • 0

Hittills så är 646:an bättre på det mesta jämfört med min gamla 609:a. Ska bli kul att testa Atmos med de gratis högtalarna man får om man köper 646:an innan sista Juli.



#17

Postad 16 juni 2015 - 17:21

MikeVKR
  • MikeVKR
  • Guru

  • 4 029 inlägg
  • 0
Lite läsning om instegs modellerna: http://www.whathifi....cinema-products

#18

Postad 17 juni 2015 - 09:16

MikeVKR
  • MikeVKR
  • Guru

  • 4 029 inlägg
  • 0
TX-NR646: https://youtu.be/oHV5cDUxOcQ

TX-NR747: https://youtu.be/bnnurvMBk_Y

#19

Postad 22 juni 2015 - 21:10

Unregistered46f62999
  • Unregistered46f62999
  • Beroende

  • 1 007 inlägg
  • 0

någon som kan skriva sina intryck på 646an? om det finns nån som har en och kunnat få sin uppfattning om den.

funderar på en 646 eller en marantz 5010-6010 när dom kommer, men lite delad över valet



#20

Postad 23 juni 2015 - 19:05

MikeVKR
  • MikeVKR
  • Guru

  • 4 029 inlägg
  • 0
Ny receiver ifrån Onkyo.

TX-RZ900: http://www.se.onkyo....900-125725.html

Bifogad fil(er)

  • Bifogad fil  image.jpg   41,62K   0 Antal nerladdningar


#21

Postad 23 juni 2015 - 20:23

Allendorr
  • Allendorr
  • Amatör

  • 97 inlägg
  • 0

Köpte TX-NR636 för ett tag sen och är nöjd. Finns det någon anledning till att byta upp sig till TX-NR646?



#22

Postad 23 juni 2015 - 20:29

Unregistered46f62999
  • Unregistered46f62999
  • Beroende

  • 1 007 inlägg
  • 0

Köpte TX-NR636 för ett tag sen och är nöjd. Finns det någon anledning till att byta upp sig till TX-NR646?

 

 

anledningen är väl nya hdmi och dts-x



#23

Postad 24 juni 2015 - 09:22

MikeVKR
  • MikeVKR
  • Guru

  • 4 029 inlägg
  • 0
Onkyo tx-rz800 och tx-rz900: http://www.whathifi....00-av-receivers

#24

Postad 24 juni 2015 - 10:07

alergard
  • alergard
  • Rookie

  • 1 inlägg
  • 0
Någon som vet när 747 börjar säljas i Sverige. Hittar den inte någonstans. Kör med en 616 nu och funderade först på att byta upp mig till en 646, men såg att den saknade THX cert vilket jag har på min 616. Vet inte om det gör nån större skillnad....men då jag ändå har THX cert på mina jamo d500 så kan man ju lika gärna fortsätta ;)

#25

Postad 24 juni 2015 - 13:24

marcus_ec
  • marcus_ec
  • Beroende

  • 1 051 inlägg
  • 0

Allt så mitt köp av Onkyo 5008 för något år sedan ser jag som det bästa köpet på länge. Det kommer lite nya ljudformat, men inget revolutionerade. Hade en plan på en uppgradering, men just nu lutar det mer åt Marantz med XT32 än Onkyo igen...



#26

Postad 24 juni 2015 - 13:48

ekon
  • ekon
  • Guru

  • 5 775 inlägg
  • 0

Tänker som dig marcus_ec. Har en Onkyo 3009 och det finns inget som lockar till uppgradering än så länge. Och Onkyo kommer det tyvärr inte bli igen pga avsaknaden av Audyssey. Visst måste man skaffa Atmos i sinom tid men då behövs det en hel del nya högtalare också hehe  :)



#27

Postad 24 juni 2015 - 13:59

marcus_ec
  • marcus_ec
  • Beroende

  • 1 051 inlägg
  • 0

Är nästan så en äldre 3030 lockar mer.



#28

Postad 25 juni 2015 - 07:06

ekon
  • ekon
  • Guru

  • 5 775 inlägg
  • 0

3030 saknar dessvärre också Audyssey. 5010 är den största och nyaste som fortfarande har XT32...



#29

Postad 25 juni 2015 - 13:27

Unregistered71a682bb
  • Unregistered71a682bb
  • Användare

  • 249 inlägg
  • 0

Varför tillskriver ni Audyssey-kalibreringen så väldigt stort värde? Har ni så grava problem med högtalarnas frekvensgång och rummets akustik att ni inte kan reda ut det med en lite enklare kalibrering än XT32?

 

Tro det eller ej, men ett par bra högtalare och ett gott öra gör att man kommer riktigt långt med bara en simpel eq...



#30

Postad 25 juni 2015 - 14:26

marcus_ec
  • marcus_ec
  • Beroende

  • 1 051 inlägg
  • 0

Kul läsning

 

https://translate.go...html&edit-text=



#31

Postad 25 juni 2015 - 14:50

mudde
  • mudde
  • Lärjunge

  • 397 inlägg
  • 1

Varför tillskriver ni Audyssey-kalibreringen så väldigt stort värde? Har ni så grava problem med högtalarnas frekvensgång och rummets akustik att ni inte kan reda ut det med en lite enklare kalibrering än XT32?

 

Tro det eller ej, men ett par bra högtalare och ett gott öra gör att man kommer riktigt långt med bara en simpel eq...

 

Vet inte hur enkelt det är att EQ:a surroundspår i icke-akustikfixat rum med en grov EQ...

 

Om vi vänder på frågan:  Vad är mycket viktigare än kalibreringssystemet?

- Skillnaden mellan en bra och en aningen bättre DAC är inte så stor.

- Effekt är viktigt upp till en viss punkt (beroende på högtalare och preferenser den punkten där man kan spela med önskvärd overhead och låg dist). Därefter gör extra effekt inte så mycket nytta.

- Fler in- och utgångar än man tänkt använda har också begränsad nytta (t.ex. 3 HDMI ut när man bara använder TV).

- Nya ljudformat kanske ger stor nytta i framtiden, men jag tvivlar på att Transformers 4 blir bra ens med Atmos.

- 4k/HDCP2.2 ger också kanske nytta i framtiden, men för de som använder Full-HD-TV/projektor som kanske överlever förstärkarens tekniska livslängd är nyttan inte så stor.

 

Avancerade kalibreringsmöjligheter är därmed för många en av dom saker som påverkar ljudet mest till det bättre.



#32

Postad 26 juni 2015 - 10:41

Unregistered71a682bb
  • Unregistered71a682bb
  • Användare

  • 249 inlägg
  • 1

mudde, har du provat att lyssna på musik/film utan någon som helst automatisk kalibrering/kompensation? Om inte så gör det en tid där du bara matar in avstånd till högtalarna och ställer nivåerna (med örat/dB-mätare). När du sedan satt fingret på ungefär vad du vill ändra i ljudet, om något, så kan du prova att göra det själv. Kalibreringsverktygen är bra, de förenklar och minimerar risken för att folk skruvar bort sig. Men vad är det som säger att just Audysseys ljudideal är rätt för alla smaker/högtalare/rum? Ljud & Bild gillade inte AccuEQ på Onkyo TX-NR3030 utan valde att stänga av den. Trots att de körde med ljudet okalibrerat tyckte de väldigt bra om förstärkarens ljud jämfört med de övriga som var kalibrerade. Vad säger det?

 

Gällande din "specifikation" på vad som är viktigast för ljudet underskattar du kostnaden bakom att uppnå tillräckligt med effekt. Komponentvalet spelar enorm roll för tillverkningskostnaden. Det vet tillverkarna och det är därför Onkyo anger effekten på olika sätt för de billigare och dyrare förstärkarna (jämför effekten vid 8 Ohm och hur många kanaler som drivs samt vid vilken distorsion). Vad säger det?

 

Lite extra lulllull på försteget kostar faktiskt inte så mycket mer, dock vet jag inte exakt vad licenskostnaderna för Audyssey och THX ligger på, som extra krut på slutstegen. Certifieringar som THX kostar pengar och ger kunden ett "mervärde" trots att produkter som saknar märkningen kan både uppfylla minimikraven för märkningen och vida överträffa kraven för den. Min THX-märkta Onkyo har inte samma dynamik som min icke-THX-märkta Rotel. Vad säger det?

 

Med risk för att lägga ord i mun på dig och dra ditt resonemang lite väl långt så säger du att det inte är någon nämnvärd skillnad i ljudkvalitet mellan den billigaste förstärkaren med XT32 och den dyraste. Jag är inte övertygad om att marknadens billigaste förstärkare med Audyssey XT32 låter bättre än Rotel eller Krell, som helt saknar Audyssey-kalibrering, ens under referensnivå - men det är jag kanske ensam om. :-)

 

Förstå mig rätt, visst är det bra att man får så många och så bra verktyg som möjligt för att kalibrera ljudet, men det går ändå.



#33

Postad 26 juni 2015 - 12:25

mudde
  • mudde
  • Lärjunge

  • 397 inlägg
  • 0

mudde, har du provat att lyssna på musik/film utan någon som helst automatisk kalibrering/kompensation? Om inte så gör det en tid där du bara matar in avstånd till högtalarna och ställer nivåerna (med örat/dB-mätare). När du sedan satt fingret på ungefär vad du vill ändra i ljudet, om något, så kan du prova att göra det själv. Kalibreringsverktygen är bra, de förenklar och minimerar risken för att folk skruvar bort sig. Men vad är det som säger att just Audysseys ljudideal är rätt för alla smaker/högtalare/rum? Ljud & Bild gillade inte AccuEQ på Onkyo TX-NR3030 utan valde att stänga av den. Trots att de körde med ljudet okalibrerat tyckte de väldigt bra om förstärkarens ljud jämfört med de övriga som var kalibrerade. Vad säger det?

Jag har haft surroundreceivers sen innan autokalibreringstiden.  Hade riktigt länge en Marantz SR4300 som jag var mycket nöjd med då den både ljudmässigt och kraftmässigt var riktigt välbyggd.  Dock hade den efter många år av användning några brister som motiverade nyköp - Avsaknad av HDMI (krångligare att koppla in enheter och avsaknat stöd för nya HD-formaten), avsaknad av audio-sync/lipsync (gick att kompensera för vid uppspelning från dator, men inte från blu-rayspelaren) och avsaknad av kalibreringsmöjligheter (gick även här att kompensera för vid musikuppspelning från datorn, men inte från t.ex. blu-rayspelaren).

Det sista märktes tydligt när jag flyttade in i förra lägenheten och gick inte att kompensera bort med lite flytt av högtalare.

 

Kalibering kan såklart skötas vid uppspelning från dator, men hur är det tänkt att göras på flera kanaler om källan är annat än en dator?  Ska man behöva gå en extra analog sväng och trycka in en eq-enhet i signalen på många kanaler? En avancerad EQ med tillräckligt smala frekvensband som stödjer många kanaler känns inte jättebilligt.

 

Jag vet inte hur Ljud&bilds rum ser ut eller om de gillar rumsåtergivningen så det är svårt att dra slutsatser där.  Vissa har inget emot en enorm baspuckel heller. AccuEQ har fått en del kritik också för att inte vara särskilt bra på att hantera vissa rum.

Själv tyckte jag det blev en enorm skillnad första gången jag använde Audyssey då det effektivt korrigerade flera av de rumsrelaterade problem lägenheten hade.

 

 

Gällande din "specifikation" på vad som är viktigast för ljudet underskattar du kostnaden bakom att uppnå tillräckligt med effekt. Komponentvalet spelar enorm roll för tillverkningskostnaden. Det vet tillverkarna och det är därför Onkyo anger effekten på olika sätt för de billigare och dyrare förstärkarna (jämför effekten vid 8 Ohm och hur många kanaler som drivs samt vid vilken distorsion). Vad säger det?

 

Lite extra lulllull på försteget kostar faktiskt inte så mycket mer, dock vet jag inte exakt vad licenskostnaderna för Audyssey och THX ligger på, som extra krut på slutstegen. Certifieringar som THX kostar pengar och ger kunden ett "mervärde" trots att produkter som saknar märkningen kan både uppfylla minimikraven för märkningen och vida överträffa kraven för den. Min THX-märkta Onkyo har inte samma dynamik som min icke-THX-märkta Rotel. Vad säger det?

 

Jag har inte med någon kostnad i det hela. Listan var bara stöd till argumentet att kalibrering är en av de saker som påverkar ljudet mest.

Självklart är effekt både viktigt och dyrt.  Det jag menade var att över en viss gräns kommer de extra effektresurserna ge mycket mindre nytta. Samma med DAC:en.  En bra DAC är mycket bättre än den billigaste skiten som går att tillverka, men efter en viss gräns betalar man väldigt mycket för små ökningar i ljudkvalitén.

En THX-märkning hjälper inget i sig för ljudkvalitén (mer än minimikrav på effekt med låg dist och hyfsad frekvenslinjäritet), men Audyssey innebär både programvara och krav på mikrofonen och EQ med täta band.

 

 


Med risk för att lägga ord i mun på dig och dra ditt resonemang lite väl långt så säger du att det inte är någon nämnvärd skillnad i ljudkvalitet mellan den billigaste förstärkaren med XT32 och den dyraste. Jag är inte övertygad om att marknadens billigaste förstärkare med Audyssey XT32 låter bättre än Rotel eller Krell, som helt saknar Audyssey-kalibrering, ens under referensnivå - men det är jag kanske ensam om. :-)

 

Det där var att dra argumentet lite långt, men i min förra lägenhet skulle krells bästa modell utan kalibrering inte kunna göra något åt den stora puckeln jag hade i högbasen.  En enklare Receiver med MultiEQ XT kunde det.  I det rummet är det alltså inte solklart att många skulle tycka att den mycket dyrare krellen skulle låta bättre. Kanske om effekten vreds upp tills den klenare börjar klippa, men inte vid låg volym, trots i övrigt bättre komponenter. 

 

 


Förstå mig rätt, visst är det bra att man får så många och så bra verktyg som möjligt för att kalibrera ljudet, men det går ändå.

Det går, men är inte alltid lått då det kräver utrustning.  Att ha det inbyggt i reveivern är i mina ögon värt mer än många andra funktioner.


Redigerat av mudde, 26 juni 2015 - 12:28.


#34

Postad 28 juni 2015 - 07:57

ekon
  • ekon
  • Guru

  • 5 775 inlägg
  • 0

mudde, har du provat att lyssna på musik/film utan någon som helst automatisk kalibrering/kompensation? Om inte så gör det en tid där du bara matar in avstånd till högtalarna och ställer nivåerna (med örat/dB-mätare). När du sedan satt fingret på ungefär vad du vill ändra i ljudet, om något, så kan du prova att göra det själv. Kalibreringsverktygen är bra, de förenklar och minimerar risken för att folk skruvar bort sig. Men vad är det som säger att just Audysseys ljudideal är rätt för alla smaker/högtalare/rum? Ljud & Bild gillade inte AccuEQ på Onkyo TX-NR3030 utan valde att stänga av den. Trots att de körde med ljudet okalibrerat tyckte de väldigt bra om förstärkarens ljud jämfört med de övriga som var kalibrerade. Vad säger det?

 

Audysseys ljudideal är att jämna ut frekvenssvaret i rummet, så att musik och film kan återges så som det var tänkt av mixaren/kompositören. Vill man göra sina egna ändringar till ljudet så är det fritt fram men för de som vill ha en återgivning som speglar ljudet i mixningsrummet så måste man antingen behandla sitt rum så att det inte påverkar ljudet i någon större utsträckning, eller ta snabbvägen med en avancerad autokalibrering. Många väljer en kombination, alltså att behandla bort de största problemen akustiskt och sedan digital kompensering ovanpå det.

 

Att de stängde av AccuEQ säger väll inte så mycket mer än att den var kass. Att det lät bra i övrigt beror nog snarare på att rummet var helt ok från början.



#35

Postad 17 juli 2015 - 17:04

Natal
  • Natal
  • Lärjunge

  • 449 inlägg
  • 0

Audyssey XT32 har ju även bra kalibrering för subbarna som hos mig ger tajtare bas, gillar även Dynamic EQ när jag kör med lägre volym.

 

Hoppas Onkyo/Integra går tillbaka till Audyssey.



#36

Postad 18 juli 2015 - 08:46

ekon
  • ekon
  • Guru

  • 5 775 inlägg
  • 0

Ja, jag gillade verkligen Onkyos förstärkare, nu finns de inte med som tänkbara alternativ längre. Lyckligtvis behöver jag inte uppgradera förstärkaren just nu då jag känner att jag har allt jag behöver för tillfället. Kommer dröja ett tag tills jag har råd med en 4K projektor iaf :)



#37

Postad 01 augusti 2015 - 14:38

nick_hbg
  • nick_hbg
  • Amatör

  • 56 inlägg
  • 0
Hur ser menyerna ut på tvn lika tråkiga som förut?

#38

Postad 02 augusti 2015 - 16:06

MikeVKR
  • MikeVKR
  • Guru

  • 4 029 inlägg
  • 0
Det verkar tyvärr så: (Saxat ur testet nedan) The 646 could use a makeover. The interface and remote are both starting to look dated.

http://avproductrevi...tx-nr646-review

#39

Postad 05 augusti 2015 - 12:35

baggehög
  • baggehög
  • Lärjunge

  • 356 inlägg
  • 0

köpte en ht rc 660 för ett par veckor sen som jag är mer än nöjd med så väntar nog på 2017 års modeller innan jag köper nytt igen



#40

Postad 05 augusti 2015 - 13:37

nick_hbg
  • nick_hbg
  • Amatör

  • 56 inlägg
  • 0

Beställde en 646 nu eftersom min 616 gick sönder.. Det bästa är att Onkyo gav mig 1500 för min gamla förstärkare om jag köpte en ny så det blev en rätt prisvärd uppgradering.



#41

Postad 08 augusti 2015 - 13:41

Unregistered25afe1a3
  • Unregistered25afe1a3
  • Veteran

  • 1 919 inlägg
  • 0

RZ800 lockar som bara den. 



#42

Postad 15 augusti 2015 - 09:42

MikeVKR
  • MikeVKR
  • Guru

  • 4 029 inlägg
  • 0


#43

Postad 15 augusti 2015 - 09:51

MikeVKR
  • MikeVKR
  • Guru

  • 4 029 inlägg
  • 0


#44

Postad 15 augusti 2015 - 10:03

Unregistered25afe1a3
  • Unregistered25afe1a3
  • Veteran

  • 1 919 inlägg
  • 0

Undrar när RZ-800 dyker upp på svenska marknaden och priset på den?



#45

Postad 15 augusti 2015 - 12:44

MikeVKR
  • MikeVKR
  • Guru

  • 4 029 inlägg
  • 0
Har läst den ska dyka upp nu i Augusti.

Redigerat av MikeVKR, 19 augusti 2015 - 15:30.


#46

Postad 19 augusti 2015 - 12:15

Kalliban
  • Kalliban
  • Wannabe

  • 48 inlägg
  • 0

Beställde en 646 nu eftersom min 616 gick sönder.. Det bästa är att Onkyo gav mig 1500 för min gamla förstärkare om jag köpte en ny så det blev en rätt prisvärd uppgradering.

Var då?  :) Var det en "byt in din gamla" oavsett märke eller just för att det var en äldre Onkyo?



#47

Postad 19 augusti 2015 - 19:02

nick_hbg
  • nick_hbg
  • Amatör

  • 56 inlägg
  • 0
Det var ONKYO vissa modeller med HDMI kort problem

#48

Postad 25 augusti 2015 - 07:25

Nomad
  • Nomad
  • "Justice is coming"

  • 6 401 inlägg
  • 0

Undrar när RZ-800 dyker upp på svenska marknaden och priset på den?

Funderar också på vad priset kan ligga på? :)



#49

Postad 25 augusti 2015 - 07:40

Kanelen
  • Kanelen
  • Lärjunge

  • 395 inlägg
  • 0
Nu när Audyssey inte finns, vet någon om annan motsvarande funktion till "Dynamic Volume" finns på nya Onkyo?

#50

Postad 25 augusti 2015 - 08:24

MikeVKR
  • MikeVKR
  • Guru

  • 4 029 inlägg
  • 0
Riktpriset för RZ-800 och RZ-900 kommer förmodligen ligga runt 13k (RZ-800) och 17k (RZ-900).




Även taggad med Onkyo

0 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 0 gäster, 0 anonyma medlemmar

  • UPDATE 2024
    jacoby
    2024-04-15 17:17:29
  • UPDATE 2024
    jacoby
    2024-04-15 17:09:47
  • UPDATE 2024
    jacoby
    2024-04-15 16:57:35
  • UPDATE 2024!
    jacoby
    2024-04-15 16:28:12
  • 6mån senare så är foam monterat
    Anton
    2024-04-11 18:04:03
  • Fler  |  Vilka bilder visas här?
Trendande produkter
Prisjakt © 2000 - 2024 Prisjakt   Cookiepolicy.   Våra regler.   Personuppgiftspolicy.  Hantera cookie-inställningar.