Hoppa till innehåll

Sökresultat Sökningen pågår Sökresultaten dyker upp här efterhand. Du kan fortsätta skriva om du vill begränsa sökningen.
Söker efter användare
Söker efter gallerier
Sök forumtrådar
Stäng

Vettigt slutsteg att komplettera min hembiostärkare med?

202 svar till detta ämne
  • Vänligen logga in för att kunna svara

#1

Postad 19 november 2015 - 20:38

widde
  • widde
  • Beroende

  • 1 211 inlägg
  • 0

Har gett upp tankarna på en integrerad förstärkare att koppla in till min hembiostärkare, då jag inte hittar någon vettig, i vettig prisklass med hembio-funktion.. 

 

Så nu letar jag istället efter ett rejält slutsteg som kan driva mina frontar. Hembiostärkare är Yamaha RX-A830. Tycker Yamahan låter lite tamt och vill kunna trycka på och pressa mina Klipsch RP-260F mer än vad Yamahan klarar.

Tycker även min Yamaha låter lite tråkigare på låg volym.. 
Har jämfört med min Yamaha A-S501 (2-kanalare) som låter betydligt trevligare med ordentligt med pondus i botten och trevligare ljud överlag. Även på låg volym låter denna pjäs trevligt, vilket jag inte riktigt upplever med hembiostärkaren.
2-kanalsljud är helt enkelt inte lika kul att lyssna på på hembiostärkaren.

Har ni några bra förslag på prisvärda slusteg som levererar bra med kraft och pondus?
Prisklass 5-7K ca.

 

Kollade lite på hifiklubben och hittade lite olika;

 

Cerwin Vega CXA8i

https://www.hifiklub...ektforstarkare/

 

NAD C275BEE

https://www.hifiklub...ektforstarkare/

 

Jag vet inte så mycket om slutsteg och skillnad mellan olika slutsteg.. Vissa säger ju att alla slutsteg låter precis likadant fram till de börjar dista och då borde väl CXA8i vara ett givet val? Levererar 2 x 350 watt i 8ohm vilket ju är rätt maffigt.. Men jag är inte riktigt av samma uppfattning att alla förstärkare låter likadant.. 

 

Men i vilket fall som helst, rekommendationer på slutsteg? Ovanstående, något att ha?? 



#2

Postad 19 november 2015 - 21:50

Unregisteredc082866f
  • Unregisteredc082866f
  • Beroende

  • 1 318 inlägg
  • 0

Upplevde samma sak när jag hade en rx-a810. Testade att köra med gammalt gigantiskt Onkyo-slutsteg.

 

Lät inte ett dugg roligare. Tom min jvc på 2x30 watt spelade musik bättre.

 

Slängde ut hemmabion och skaffade ljudlimpa och ett par Audio Pro T20. Bra mycket roligare att lyssna på.



#3

Postad 19 november 2015 - 22:38

widde
  • widde
  • Beroende

  • 1 211 inlägg
  • 0

Upplevde samma sak när jag hade en rx-a810. Testade att köra med gammalt gigantiskt Onkyo-slutsteg.

 

Lät inte ett dugg roligare. Tom min jvc på 2x30 watt spelade musik bättre.

 

Slängde ut hemmabion och skaffade ljudlimpa och ett par Audio Pro T20. Bra mycket roligare att lyssna på.

Aha på så sätt.. Hmm, frågan är vad i stärkaren som gör att det låter "tråkigt".. 
Vill ju förbättra, men personligen vill jag inte förlora hembiodelarna och då tänker jag att ett slutsteg kan vara bra för att avlasta och låta kraften gå till center och surround istället och köra ett renodlat slutsteg..
Men förförstärkardelen i stärkaren kanske är flaskhalsen? 

Aja, får väl köpa ett slutsteg först och märker jag att det inte blir bättre så får jag väl köpa en förförstärkare.. 

Ljudlimpa? Vad är det? :P



#4

Postad 20 november 2015 - 08:13

Unregisteredc082866f
  • Unregisteredc082866f
  • Beroende

  • 1 318 inlägg
  • 0

Aha på så sätt.. Hmm, frågan är vad i stärkaren som gör att det låter "tråkigt".. 
Vill ju förbättra, men personligen vill jag inte förlora hembiodelarna och då tänker jag att ett slutsteg kan vara bra för att avlasta och låta kraften gå till center och surround istället och köra ett renodlat slutsteg..
Men förförstärkardelen i stärkaren kanske är flaskhalsen? 

Aja, får väl köpa ett slutsteg först och märker jag att det inte blir bättre så får jag väl köpa en förförstärkare.. 

Ljudlimpa? Vad är det? :P

4.1 ljudlimpa

 



#5

Postad 20 november 2015 - 11:19

Unregisteredb2bcb2c1
  • Unregisteredb2bcb2c1
  • Beroende

  • 1 393 inlägg
  • 0

Dina högtalare är ju inte direkt svårdrivna med sin känslighet på 97dB och en impedans som inte är jobbigt låg, så det kanske är någonting annat än brist på effekt som spökar?

 

Om man ska hitta prisvärda slutsteg under 7.000 kanske man ska hålla utkik på hifimagasinet och se om det finns någonting i närheten. Slutsteg är ju inte någonting som är så värst beroende av ny teknik eller ny mjukvara, så det finns egentligen ingenting som talar emot ett gammalt bra slutsteg om det är i ok skick.

 

Vill man bara ha mycket headroom är ett pa-steg rätt väg att gå, om man hittar ett sådant utan fläkt eller är villig att modda. Vad jag förstått ska man fortfarande hålla sig borta från klass d eftersom dessa kan låta lite knasigt i diskanten.



#6

Postad 20 november 2015 - 11:33

widde
  • widde
  • Beroende

  • 1 211 inlägg
  • 0

4.1 ljudlimpa

 

 

Hmm, en sådan låter alltså bättre än en betydligt dyrare setup? :P
Låter iofs lite märkligt.. :)



#7

Postad 20 november 2015 - 11:45

Unregisteredc082866f
  • Unregisteredc082866f
  • Beroende

  • 1 318 inlägg
  • 0

Hmm, en sådan låter alltså bättre än en betydligt dyrare setup? :P
Låter iofs lite märkligt.. :)

 

Nej det gör den inte men den funkar bra i ett vanligt vardagsrum till tv och hyfsat till film om man inte lyssnar väldigt högt. Musik kör jag i en vanlig stereo (Audio Pro T20).

 

Med ljudlimpan slipper jag ha två par front-högtalare eller fippla med bioingångar och annat. Tar ju inte mer plats än en center plus att jag får plats med valfri stereo.

 

Prio på musik helt enkelt.



#8

Postad 20 november 2015 - 11:55

widde
  • widde
  • Beroende

  • 1 211 inlägg
  • 0

Nej det gör den inte men den funkar bra i ett vanligt vardagsrum till tv och hyfsat till film om man inte lyssnar väldigt högt. Musik kör jag i en vanlig stereo (Audio Pro T20).

 

Med ljudlimpan slipper jag ha två par front-högtalare eller fippla med bioingångar och annat. Tar ju inte mer plats än en center plus att jag får plats med valfri stereo.

 

Prio på musik helt enkelt.

Aha okej! Intressant lösning. :)
Ska ta och åka och lyssna på Nad-steget i helgen tänkte jag och se hur det presterar och även eventuellt låna hem det.. Verkar ju ha fått riktigt bra recensioner iaf.. 
Cerwin Vega-steget verkar ju råkraftfullt men kanske inte så detaljerat. Hittar knappt några recensioner på det heller..



#9

Postad 20 november 2015 - 14:32

Blåtand
  • Blåtand
  • Mästare

  • 3 140 inlägg
  • 0

Som du själv varit lite inne på så är det ju inte så mycket som talar för att bara mer effekt skulle lösa ditt problem.

Med den känslighet du har idag på dina högtalare skulle en förstärkare på 100W spela lika högt som en förstärkare 400W "och lite till" skulle spela med en "standard" känslig högtalare på 90dB. Tror att du vinner betydligt mer på att testa en lösning där du byter ut mer av lågnivåhanteringen och signalbehandlingsdelar i din anläggning. Lite som jag var inne på i din förra tråd på nästan samma ämne.

I senaste numret av Hifi & Musik som finns i handeln nu finns ett antal tvåkanalare i din prisklass som du kanske skall kika på.

Bland annat så testar man en Atoll IN80 som kan vara intressant. Den verkar ha Bypass.



#10

Postad 20 november 2015 - 14:39

widde
  • widde
  • Beroende

  • 1 211 inlägg
  • 0

Som du själv varit lite inne på så är det ju inte så mycket som talar för att bara mer effekt skulle lösa ditt problem.

Med den känslighet du har idag på dina högtalare skulle en förstärkare på 100W spela lika högt som en förstärkare 400W "och lite till" skulle spela med en "standard" känslig högtalare på 90dB. Tror att du vinner betydligt mer på att testa en lösning där du byter ut mer av lågnivåhanteringen och signalbehandlingsdelar i din anläggning. Lite som jag var inne på i din förra tråd på nästan samma ämne.

I senaste numret av Hifi & Musik som finns i handeln nu finns ett antal tvåkanalare i din prisklass som du kanske skall kika på.

Bland annat så testar man en Atoll IN80 som kan vara intressant. Den verkar ha Bypass.

 

Då ska jag inhandla den tidningen och kolla!
Jo har ju en liknande tråd, men den gäller ju en integrerad förstärkare och nu söker jag ju ett slutsteg så tänkte att en ny tråd kan vara på sin plats. :)

 

Saknar dock en del utrustning i dagsläget för att testa att kringåg inbyggda dacar o.s.v. men får låna något och testa.. Måste ju reda ut varför hembiostärkaren låter fattigare än 2-kanalaren rent allmänt. 
Finns ju inte en punkt där hembiostärkaren låter bättre än 2-kanalaren, förutom vid film då.. 



#11

Postad 20 november 2015 - 15:09

Loco.spk
  • Loco.spk
  • Mästare

  • 3 204 inlägg
  • 0

Jag tror inte lösningen är ett nytt slutsteg. Det är inget magiskt med slutstegen i en tvåkanalsförstärkare jämfört med en flerkanals. De höjer båda amplituden på en inkommen signal, simple as that. Om något borde flerkanalsförstärkaren ha ett övertag rent efektmässigt med bara två kanaler då de lite vettigare modellerna har strömförsörjning som ska klara fler kanaler.

 

Jag gissar att svaret ligger i att någon av dina två förstärkare påverkar ljudet på något sätt. Antingen har du någon form av loudness i din tvåkanalare, eller så ligger det något filter i din flerkanalare.

 

Testa att koppla din tvåkanalsförstärkare på pre-out på din flerkanals och se om även den börjar låta "tråkigt". Isf är det troligen din flerkanals som har något fuffens för sig. Tvärton blir nog lite svårare då loudness och liknande troligen ligger efter dina lågnivå ut på tvåkanalaren.



#12

Postad 20 november 2015 - 15:12

Blåtand
  • Blåtand
  • Mästare

  • 3 140 inlägg
  • 0

Då ska jag inhandla den tidningen och kolla!
Jo har ju en liknande tråd, men den gäller ju en integrerad förstärkare och nu söker jag ju ett slutsteg så tänkte att en ny tråd kan vara på sin plats. :)

 

Saknar dock en del utrustning i dagsläget för att testa att kringåg inbyggda dacar o.s.v. men får låna något och testa.. Måste ju reda ut varför hembiostärkaren låter fattigare än 2-kanalaren rent allmänt. 
Finns ju inte en punkt där hembiostärkaren låter bättre än 2-kanalaren, förutom vid film då.. 

Det är oavsett vad vissa säger här på siten väldigt många som kommit fram till slutsatsen att flerkanalare inte hanterar musik lika bra som en tvåkanalare.

Annars fanns det väl ingen anledning för så många att välja något annat än hemmabioförstärkare om det nu var så enkelt att det bara finns fördelar med dessa. En del hävdar att masstillverkningen av hemmabioreceivers gör dem till en skänk från ovan och att det klarar allt lika bra som vilken annan förstärkare som helst bara de står så i specifikationen. Enligt flera hifihandlare jag pratat med under de senaste året så är trenden just nu inte ökande för hemmabio utan snarare så är det ett återtåg mot tvåkanaler som pågår. Själv kör jag båda delar i en anläggning just nu men har planer på att separera dem åt.
När det gäller hemmabio så är det min personliga åsikt att det inte alls är lika kritiskt med utrustningen. Man kan få en häftig upplevelse med ganska enkla prylar. Skall man däremot få en realistisk stereoupplevelse som ger gåshud på hela kroppen så krävs något annat. Vad det är som gör skillnaden är omöjligt att säga om man inte är väldigt insatt, men det det är precis lika svårt att belägga motstående ståndpunkt rent teoretiskt.
Säger man att någon skall lyssna och bilda sig en egen uppfattning så kommer någon annan att hävda att man dragit fel slutsats för att blindtest har visat....osv.
Så kort och gott köp något som gör dig nöjd och skit i vad andra tycker.


Redigerat av Blåtand, 20 november 2015 - 15:19.


#13

Postad 20 november 2015 - 15:18

Unregisteredc082866f
  • Unregisteredc082866f
  • Beroende

  • 1 318 inlägg
  • 0

De tre biostärkare jag lyssnat på\ägt har alla låtit tråkigt till musik. Onkyo 608, Yamaha 810 och 1020.



#14

Postad 20 november 2015 - 16:25

Buddaz12
  • Buddaz12
  • Veteran

  • 1 723 inlägg
  • 0

De tre biostärkare jag lyssnat på\ägt har alla låtit tråkigt till musik. Onkyo 608, Yamaha 810 och 1020.

Kör musik på min SR7008 fast jag använder en CD22 ihop med Kef R100, svänger inte ett dugg alls tråkigt med audessey igång, slår jag av audessey och kör pure direct låter det extremt fattigt eftersom hos mig tar audeessy fram mellanregistret/diskanten. Däremot kan jag säga att hembioreciver har svårt att matcha samma effekt som en renodlad stereoförstärkare eller effektsteg fast åt andra sidan vem spelar sig döv det är bara ren idioti.

 

Jag tippar på en inställning i TS reciver.

 

Annars kanske det är en dålig match för högtalarna.



#15

Postad 20 november 2015 - 16:39

widde
  • widde
  • Beroende

  • 1 211 inlägg
  • 0

Det är oavsett vad vissa säger här på siten väldigt många som kommit fram till slutsatsen att flerkanalare inte hanterar musik lika bra som en tvåkanalare.

Annars fanns det väl ingen anledning för så många att välja något annat än hemmabioförstärkare om det nu var så enkelt att det bara finns fördelar med dessa. En del hävdar att masstillverkningen av hemmabioreceivers gör dem till en skänk från ovan och att det klarar allt lika bra som vilken annan förstärkare som helst bara de står så i specifikationen. Enligt flera hifihandlare jag pratat med under de senaste året så är trenden just nu inte ökande för hemmabio utan snarare så är det ett återtåg mot tvåkanaler som pågår. Själv kör jag båda delar i en anläggning just nu men har planer på att separera dem åt.
När det gäller hemmabio så är det min personliga åsikt att det inte alls är lika kritiskt med utrustningen. Man kan få en häftig upplevelse med ganska enkla prylar. Skall man däremot få en realistisk stereoupplevelse som ger gåshud på hela kroppen så krävs något annat. Vad det är som gör skillnaden är omöjligt att säga om man inte är väldigt insatt, men det det är precis lika svårt att belägga motstående ståndpunkt rent teoretiskt.
Säger man att någon skall lyssna och bilda sig en egen uppfattning så kommer någon annan att hävda att man dragit fel slutsats för att blindtest har visat....osv.
Så kort och gott köp något som gör dig nöjd och skit i vad andra tycker.

 

Håller helt med dig och har precis samma uppfattning och har haft sedan länge. Förstärkaren har ett finger med i spelet hur det låter i slutändan. 
Har precis varit och köpt senaste numret av Hifi & Musik och ska ögna igenom recensionerna av förstärkarna. 
Sedan måste jag naturligtvis lyssna också.
 



#16

Postad 20 november 2015 - 16:43

widde
  • widde
  • Beroende

  • 1 211 inlägg
  • 0

Jag tror inte lösningen är ett nytt slutsteg. Det är inget magiskt med slutstegen i en tvåkanalsförstärkare jämfört med en flerkanals. De höjer båda amplituden på en inkommen signal, simple as that. Om något borde flerkanalsförstärkaren ha ett övertag rent efektmässigt med bara två kanaler då de lite vettigare modellerna har strömförsörjning som ska klara fler kanaler.

 

Jag gissar att svaret ligger i att någon av dina två förstärkare påverkar ljudet på något sätt. Antingen har du någon form av loudness i din tvåkanalare, eller så ligger det något filter i din flerkanalare.

 

Testa att koppla din tvåkanalsförstärkare på pre-out på din flerkanals och se om även den börjar låta "tråkigt". Isf är det troligen din flerkanals som har något fuffens för sig. Tvärton blir nog lite svårare då loudness och liknande troligen ligger efter dina lågnivå ut på tvåkanalaren.

Ska ta och koppla in hembiostärkaren till 2-kanalaren nu i helgen och se hur det blir.. 
Tror inte det är någon loudness inblandad i någon av stärkarna. Yamaha (som är märket på både 2-kanalaren och hembiostärkaren) brukar ju sägas vara väldigt neutrala i ljudet. 
När jag testat stärkarna mot varandra så har bas-/treable/loudness-kontroller varit nollade. 

både hmebiostärkaren och 2-kanalaren har loudness, men den används aldrig. 

Yamahas loudness fungerar lite tvärtom mot andra stärkares loudness-funktion, nämligen
att den istället sänker övriga register istället för att höja basen och på så vis bibehåller man
helheten i ljudet på lägre nivåer..

När jag normalt lyssnar på musik brukar jag dock öka bas en del på både hembiostärkare och 2-kanalare för jag tycker helt enkelt att det låter bättre när det är lite mer bastungt i musiken. För mycket musik idag låter för klent helt enkelt.. (eller så är våra stärkare överjävligt dåliga.. :P)



#17

Postad 20 november 2015 - 17:13

Loco.spk
  • Loco.spk
  • Mästare

  • 3 204 inlägg
  • 0

Det är oavsett vad vissa säger här på siten väldigt många som kommit fram till slutsatsen att flerkanalare inte hanterar musik lika bra som en tvåkanalare.

 

Jo det är många som kommit fram till mycket här i världen. Tyvärr allt för ofta utan belägg utan bara en magkänsla. Varför en flerkanals skulle vara sämre än en tvåkanals får du gärna förklara. Blir en förstärkarkrets bättre eller sämre beroende på hur många "grannar" den har? Det är isåfall en urspännande forskarrön som du gärna får länka till.

 

 

Håller helt med dig och har precis samma uppfattning och har haft sedan länge. Förstärkaren har ett finger med i spelet hur det låter i slutändan.

 

Då ska ju inte jag komma här med något slags sunt förnuft. Köp på du. Trevlig helg :)



#18

Postad 20 november 2015 - 17:21

widde
  • widde
  • Beroende

  • 1 211 inlägg
  • 0

Kör musik på min SR7008 fast jag använder en CD22 ihop med Kef R100, svänger inte ett dugg alls tråkigt med audessey igång, slår jag av audessey och kör pure direct låter det extremt fattigt eftersom hos mig tar audeessy fram mellanregistret/diskanten. Däremot kan jag säga att hembioreciver har svårt att matcha samma effekt som en renodlad stereoförstärkare eller effektsteg fast åt andra sidan vem spelar sig döv det är bara ren idioti.

 

Jag tippar på en inställning i TS reciver.

 

Annars kanske det är en dålig match för högtalarna.

 

Tror inte det är en inställning i min receiver, har gått igenom allt. Ingen Enhancer igång, ingen loudness igång, inte kört ljudkalibrering utan kalibrerar själv. Kör inte pure direct eller liknande för då låter ljudet ganska fattigt..


Jo det är många som kommit fram till mycket här i världen. Tyvärr allt för ofta utan belägg utan bara en magkänsla. Varför en flerkanals skulle vara sämre än en tvåkanals får du gärna förklara. Blir en förstärkarkrets bättre eller sämre beroende på hur många "grannar" den har? Det är isåfall en urspännande forskarrön som du gärna får länka till.

 

 

 

Då ska ju inte jag komma här med något slags sunt förnuft. Köp på du. Trevlig helg :)

Har du några belägg för att det inte skulle låta annorlunda och kan länka till några forskarrön som påvisar att det verkligen inte är någon skillnad en förstärkare til en annan?

Jag hör väldigt stor skillnad på olika förstärkare, men då involverar ju det såklart förförstärkare, eventuell dac o.s.v. också, inte bara slutsteget. Det har jag inte testat ännu.



#19

Postad 20 november 2015 - 17:58

Blåtand
  • Blåtand
  • Mästare

  • 3 140 inlägg
  • 0

Jo det är många som kommit fram till mycket här i världen. Tyvärr allt för ofta utan belägg utan bara en magkänsla. Varför en flerkanals skulle vara sämre än en tvåkanals får du gärna förklara. Blir en förstärkarkrets bättre eller sämre beroende på hur många "grannar" den har? Det är isåfall en urspännande forskarrön som du gärna får länka till.

 

Vi har ju redan haft en ganska långdragen diskussion om detta i en annan tråd, tror det är lika bra vi skippar ett omtag på den då den inte ledde fram till något vettigt.

 

Vet inte alls vad du har för grejer och vilka praktiska erfarenheter du har att stötta dig mot, men om du är övertygad om att din uppfattning är korrekt är det ju bara att gratulera. Du kan aldrig omvända mig så lägg din energi på någon som inte redan är förlorad :)



#20

Postad 20 november 2015 - 19:28

widde
  • widde
  • Beroende

  • 1 211 inlägg
  • 0

Sådär då har jag även testat att koppla 2-kanalaren via pre-out på hembiostärkaren och kopplat frontarna till 2-kanalaren så 2-kanalaren får driva dom. Ställde 2-kanalaren på ungefär halv volym (så matchade det ungefär volymen vad jag brukade ha innan från hembiostärkaren när den drev frontarna). Blev ändå inte riktigt lika högt.

Ljudet blev ganska rejält tillbakadraget och dämpat på något sätt. Bas fanns det väl gott om, men mellanregister och diskant blev betydligt sämre. Och då menar jag sämre än när jag drev frontarna med hembiostärkaren.. Det blev lite mer tyngd och punch i basen när 2-kanalaren drev frontarna men, som sagt, övriga register fick lida ganska rejält. 
Det var ju synd. Undrar vad det kan bero på? 

(Baskontroller, treble, loudness och liknande helt nollat på 2-kanalaren..)



#21

Postad 20 november 2015 - 19:29

Loco.spk
  • Loco.spk
  • Mästare

  • 3 204 inlägg
  • 0

Har du några belägg för att det inte skulle låta annorlunda och kan länka till några forskarrön som påvisar att det verkligen inte är någon skillnad en förstärkare til en annan?

Jag hör väldigt stor skillnad på olika förstärkare, men då involverar ju det såklart förförstärkare, eventuell dac o.s.v. också, inte bara slutsteget. Det har jag inte testat ännu.

 

Så fungerar inte vetenskap. Du kan inte bevisa något sådant. Finns gud? Vad man gjort är blindtest och där finns det inget som tyder på att två förstärkare med samma parametrar kan åtskiljas. Dessutom är vetenskapen runt transistorer ganska klar idag när det gäller de låga frekvenser som ljud utgörs av. Utmaningarna idag är din CPU med några GHZ att ta hänsyn till.

 

Kör inte pure direct eller liknande för då låter ljudet ganska fattigt..

 

Och där diskvalificerade du dig ju slutgiltigt. Du kör med förhöjd bas och gillar inte ljudet med "pure direct" för det låter fattigt. Du ska köpa en EQ så kommer allt att lösa sig.

 

 

Vi har ju redan haft en ganska långdragen diskussion om detta i en annan tråd, tror det är lika bra vi skippar ett omtag på den då den inte ledde fram till något vettigt.

 

Vet inte alls vad du har för grejer och vilka praktiska erfarenheter du har att stötta dig mot, men om du är övertygad om att din uppfattning är korrekt är det ju bara att gratulera. Du kan aldrig omvända mig så lägg din energi på någon som inte redan är förlorad :)

 

 

Jag vet, men det innebär ju inte ett frikort för dig att säga vad du vill oemotsagd. Jag har respekt för att du trots allt är en av de mer sansade på "din sida" men du har fortfarande fel :)

 

Nu tar jag definitivt helg, Homeland och Evil dead awaits!



#22

Postad 20 november 2015 - 19:48

widde
  • widde
  • Beroende

  • 1 211 inlägg
  • 0

 

 

Och där diskvalificerade du dig ju slutgiltigt. Du kör med förhöjd bas och gillar inte ljudet med "pure direct" för det låter fattigt. Du ska köpa en EQ så kommer allt att lösa sig.

 

 

Du använder verkligen helt fel ordval när du skriver. Varför i hela friden skulle jag "diskvalificera" mig för att jag inte använder Pure Direct? 

Så onödigt, du irriterar och provocerar ju bara. Bara för att du tycker att man ska spela på ett visst sätt så betyder det ju inte att alla håller med dig eller att något annat är fel.



#23

Postad 20 november 2015 - 20:16

Blåtand
  • Blåtand
  • Mästare

  • 3 140 inlägg
  • 0

Du använder verkligen helt fel ordval när du skriver. Varför i hela friden skulle jag "diskvalificera" mig för att jag inte använder Pure Direct? 

Så onödigt, du irriterar och provocerar ju bara. Bara för att du tycker att man ska spela på ett visst sätt så betyder det ju inte att alla håller med dig eller att något annat är fel.

Lika bra du ignorerar detta och inte låter dig provoceras, du orkar inte med den diskussion du håller på att ge dig in i. Bara bortkastad tid och energi.

 

Om du tror att man kan höra skillnad så är det rätt för dig, jag är inne på samma linje. Jag har hört så stora skillnader att det bara känns löjligt att lägga tid på att diskutera ämnet. Loco.spk. är inte av samma uppfattning och han kommer att fortsätta att protestera i varje tråd någon är av avvikande åsikt. Är det inte han som dyker upp så är det någon annan skeptiker, det kommer alltid att finnas olika ståndpunkter i detta och ingen kan bevisa att de har rätt.



#24

Postad 20 november 2015 - 20:18

mcmike
  • mcmike
  • Über-Guru

  • 10 984 inlägg
  • 0

Det var ju synd. Undrar vad det kan bero på? 
 

 

Kopplade in Crown slutsteget i förrgår och det kommer behållas i min hemma anläggning. Driver på mina frontar med en härlig pondus, varierar ju naturligtvis på vad man har. Men för mig blev det ett lyft och kraft hela vägen :)


Redigerat av mcmike, 20 november 2015 - 20:18.


#25

Postad 20 november 2015 - 20:51

widde
  • widde
  • Beroende

  • 1 211 inlägg
  • 0

Kopplade in Crown slutsteget i förrgår och det kommer behållas i min hemma anläggning. Driver på mina frontar med en härlig pondus, varierar ju naturligtvis på vad man har. Men för mig blev det ett lyft och kraft hela vägen :)

 

Trevligt! Vad har du för hembiostärkare då?
I mitt fall kan det ju bero på att jag har ytterligare ett försteg i kedjan då jag inte har någon HT-bypass eller main-in på min 2-kanalare.. 
Så det blir ju dubbla volymkontroller o.s.v. vilket säkerligen inte är helt optimalt.. 

 

(Enligt några här inne i forumet så är det helt uteslutet att det låter annorlunda såvida du inte krämar på tills något av dina steg distar, då kan du höra skillnad.. Meen, jag tror absolut att det hörs skillnad på stärkare och stärkare.)

 

Ska se om jag kan låna hem ett slutsteg och se om det blir någon skillnad. :)


Redigerat av widde, 20 november 2015 - 20:53.


#26

Postad 20 november 2015 - 21:05

mcmike
  • mcmike
  • Über-Guru

  • 10 984 inlägg
  • 0

Trevligt! Vad har du för hembiostärkare då?
 

 

Har en gammal Pioneer (1223)..

 

I mitt fall kan det ju bero på att jag har ytterligare ett försteg i kedjan då jag inte har någon HT-bypass eller main-in på min 2-kanalare.. 
Så det blir ju dubbla volymkontroller o.s.v. vilket säkerligen inte är helt optimalt.. 

 

 

Där har du en "flaskhals" ja..

 

Ska se om jag kan låna hem ett slutsteg och se om det blir någon skillnad. :)

 

 

Tycker jag absolut du ska göra. Lycka till :)


Redigerat av mcmike, 20 november 2015 - 21:05.


#27

Postad 20 november 2015 - 21:06

Buddaz12
  • Buddaz12
  • Veteran

  • 1 723 inlägg
  • 0

Trevligt! Vad har du för hembiostärkare då?
I mitt fall kan det ju bero på att jag har ytterligare ett försteg i kedjan då jag inte har någon HT-bypass eller main-in på min 2-kanalare.. 
Så det blir ju dubbla volymkontroller o.s.v. vilket säkerligen inte är helt optimalt.. 

 

(Enligt några här inne i forumet så är det helt uteslutet att det låter annorlunda såvida du inte krämar på tills något av dina steg distar, då kan du höra skillnad.. Meen, jag tror absolut att det hörs skillnad på stärkare och stärkare.)

 

Ska se om jag kan låna hem ett slutsteg och se om det blir någon skillnad. :)

Du kanske borde köra något annat än yamaha. Din budget känns lite lågt. Alla förstärkare har sitt egna sound och det beror på grund av de människor som tillverkar produkten och inget annat. Alla förstärkare har sin egen patenterade teknik som enbart används av just den fabrikanten och det gör att produkten låter annorlunda. En luxman med klass A låter helt olikt mot Bel Canto med sin klass D eller varför inte Hegel med sin soundengine eller ta T+A High Voltage. Har inget med dist att göra, mer bara fördomar.



#28

Postad 20 november 2015 - 21:33

Unregisteredb2bcb2c1
  • Unregisteredb2bcb2c1
  • Beroende

  • 1 393 inlägg
  • 2

Det där med "diskvalificera" var lite onödigt elakt skrivet kan man (och jag) tycka, men det fanns en poäng i inlägget.

 

Om du inte kör pure direct-läget i förstärkaren betyder det att det är någon sorts signalbehandling igång i den digitala domänen i receiverns försteg, på vilket sätt vet jag inte, men eftersom du hör tydlig skillnad mellan när pure direct är påslaget och avstängt så har du helt klart någonting som trixar med signalen. Om du då tänker att det är slutstegen i din 2-kanalare som får det hela att låta bättre/annorlunda tror jag du får fundera lite till.

 

Det är faktiskt helt ok att koppla in en EQ, det ger betydligt mer påverkan än att byta slutsteg. :)



#29

Postad 20 november 2015 - 21:55

widde
  • widde
  • Beroende

  • 1 211 inlägg
  • 0

Det där med "diskvalificera" var lite onödigt elakt skrivet kan man (och jag) tycka, men det fanns en poäng i inlägget.
 
Om du inte kör pure direct-läget i förstärkaren betyder det att det är någon sorts signalbehandling igång i den digitala domänen i receiverns försteg, på vilket sätt vet jag inte, men eftersom du hör tydlig skillnad mellan när pure direct är påslaget och avstängt så har du helt klart någonting som trixar med signalen. Om du då tänker att det är slutstegen i din 2-kanalare som får det hela att låta bättre/annorlunda tror jag du får fundera lite till.
 
Det är faktiskt helt ok att koppla in en EQ, det ger betydligt mer påverkan än att byta slutsteg. :)


Hur och var kopplar man in en eq då? Var finns sådana att köpa?
Har ju nån form parametrisk eq i hembiostäekaren..

#30

Postad 20 november 2015 - 22:59

Unregisteredb2bcb2c1
  • Unregisteredb2bcb2c1
  • Beroende

  • 1 393 inlägg
  • 0

Hur och var kopplar man in en eq då? Var finns sådana att köpa?
Har ju nån form parametrisk eq i hembiostäekaren..

Har du det i förstärkaren så behöver du inte köpa något extra. Perfekt. Du får testa att spela musik som du vet hur vill ska låta och ändra lite på inställningarna i den. 

 

Vet du hur en PEQ fungerar? Om inte, pilla lite så lär du dig ganska fort. Jag skulle börjat med att stänga av andra eventuella ljudförbättrande funktioner utom den parametriska EQn så att man börjar med någonting mer eller mindre neutralt.



#31

Postad 20 november 2015 - 23:57

widde
  • widde
  • Beroende

  • 1 211 inlägg
  • 0

Har du det i förstärkaren så behöver du inte köpa något extra. Perfekt. Du får testa att spela musik som du vet hur vill ska låta och ändra lite på inställningarna i den. 
 
Vet du hur en PEQ fungerar? Om inte, pilla lite så lär du dig ganska fort. Jag skulle börjat med att stänga av andra eventuella ljudförbättrande funktioner utom den parametriska EQn så att man börjar med någonting mer eller mindre neutralt.


Har pillat lite med EQ:n nu ikväll och lite går ju justera ljudbilden till det bättre faktiskt. Måste säga att Yamahas EQ är rätt avancerad ändå, går ju justera väldigt många frekvenser och hur brant kurvan ska vara och över hur många frekvenser och allt möjligt.

Har lyssnat och växlat och växlat väldigt mycket mellan stärkarna nu ikväll och det som slår mig mest är att 2-kanalarens ljud kommer ut mer ur högtalaren så att säga. Hembiostärkarens ljud känns mer som det stannar i högtalaren och komme inte ut "in your face" så att säga.. Svårt att beskriva :P
Även på låg volym känns 2-kanalarens ljud kraftfullare och bättre..

#32

Postad 21 november 2015 - 10:19

Unregisteredb2bcb2c1
  • Unregisteredb2bcb2c1
  • Beroende

  • 1 393 inlägg
  • 0

Det är nog bara jag som är skadad på något sätt, men om ljudet låter kraftfullare även på lägre nivåer brukar det ha med någon loudnessfunktion att göra. Örat blir mindre och mindre känsligt för bas ju svagare man spelar, så om basen låter kraftigare på låg volym är det någon eq med i kedjan.

 

Det där med att ljudet liksom släpper från högtalarna mer från stereoförsätrkaren skulle kunna vara att det inte är några AD-DA-konverteringar i signalvägen. Men "släppet" som själva slutstegen bidrar med blir som sagt bara jämförbart mellan de två apparaterna om du stänger av alla funktioner i försteget på dem båda och jämför på samma ljudnivå.

 

Jag ska säga att jag själv lurats (av mig själv) att tro att diverse saker jag testat gjort stor skillnad för ljudet när det hela handlade om mina förväntningar. Om skillnader inte går att mäta akustiskt (som fallet är för skillnader mellan fungerande slutsteg inom deras tänkta arbetsområden) så bör man försäkra sig om att det inte handlar om placebo om man inte är villig att acceptera att den stora skillnaden man hör faktiskt kan sitta enbart i ens huvud.



#33

Postad 21 november 2015 - 17:24

Loco.spk
  • Loco.spk
  • Mästare

  • 3 204 inlägg
  • 0

Har pillat lite med EQ:n nu ikväll och lite går ju justera ljudbilden till det bättre faktiskt.

 

Var så god.



#34

Postad 21 november 2015 - 18:46

widde
  • widde
  • Beroende

  • 1 211 inlägg
  • 0

Var iväg till Hifiklubben idag och inhandlade ett NAD C275BEE slutsteg och kopplade in det för några timmar sen.. 

Har spelat och switchat mellan slutsteget och hembiostärkarens slutsteg fram och tillbaka ett antal gånger nu och visst fasen är det rejäl skillnad.

(Jag har öppet köp på slusteget så kan lämna tillbaka det om jag känner att det inte gav nåt, så det är inget påstående att rättfärdiga mitt köp som många föreslår är anledningen till att man hör skillnad)

 

Lyssningsintryck:

På lägre volym så kan jag nog hålla med att det inte är så särskilt stor skillnad på hemiobstärkarens steg och nad:en, det finns skillnad men svårt att avgöra.
På lite högre volym, dock inga hissnande volymer (på min stärkare ungefär -20db) börjar det märkas rejäl skillnad. Mellan -15 och -20db på min stärkare så brukar ljudet vara ganska så högt. Det som jag märker här är att det är ett helt annat lugn i ljudet. Det är en helt annan tyngd i röster och anslag på pianon / gitarrer m.m. Känns som nad:en har ett betydligt bättre grepp om högtalaren och kan få ut ljudet i rummet på ett helt annat sätt. 

Vid -15 när jag kör hembiostärkarens steg så blir ljudet ganska skrikigt och jobbigt för öronen. Det är inte alls så när nad:en är inkopplad. Återigen, ett helt annat lugn i ljudet som är betydligt behagligare att lyssna på. Till och med min sambo som inte bryr sig något särskilt om ljud upplever ett annat lugn i ljudbilden. Hon sa att det inte var jobbigt att lyssna på dom nivåerna längre, något vi båda upplevde tidigare.

Nu när jag testat så har jag faktiskt kört Pure Direct på hembiostärkaren och får verkligen det där jag saknat (i alla fall på högre volymnivå) tidigare. Det blev plötsligt mycket roligare att lyssna på musik. :)
Diskanten är inte riktigt lika framfusig och ss:ig som den gärna kunde bli på de här nivåerna tidigare.

 

Sen går det ju alltid diskutera om det är värt 7998:- som slusteget kostade, men har ju fått lära mig att ljud är dyrt och då är det här ändå ganska låg prisnivå jämfört med vad som finns.
I vilket fall som helst så är jag riktigt nöjd hittills! Känns som det går att utnyttja högtalarna fullt ut nu, något jag kände inte riktigt gick förut.. 
Antagligen p.g.a. för dåliga slutsteg i hembiostärkaren.

Som sagt, på låga volymer (väldigt låga) så är det inga större skillnader men när man väl ökar sen så är det nästan som natt och dag. Inte riktigt, men nästan. :)

 

Jag gillar att ha lite musik på i bakgrunden när man gör annat också och då brukar jag faktiskt spela 5.1 kanals stereo, d.v.s. skjuter ut ljudet till alla högtalare (ej till baslåda vid musik). Även här blir det ju en markant skillnad då fronthögtalarna fortfarande får samma effekt som tidigare och surround och center-högtalare behöver inte dela effekt med frontarna. Super! :)

 

EDIT: 
Växlar fram och tillbaka och lyssnar kritiskt. Mmm, svårt att avgöra om det är värt 8000:- i skillnad. Får lite skrikigare ljud med yamahan men det går ju ändå att eq:a bort har jag märkt.. Mycket av skillnaderna känns som det går att eq:a lite nu när jag sitter och skruvar för fullt. Så frågan är om skillnaderna är värda 8000:- :) :P
Tål att tänkas på! :)


Redigerat av widde, 21 november 2015 - 20:13.


#35

Postad 21 november 2015 - 20:10

Buddaz12
  • Buddaz12
  • Veteran

  • 1 723 inlägg
  • 0

Var iväg till Hifiklubben idag och inhandlade ett NAD C275BEE slutsteg och kopplade in det för några timmar sen.. 

Har spelat och switchat mellan slutsteget och hembiostärkarens slutsteg fram och tillbaka ett antal gånger nu och visst fasen är det rejäl skillnad.

(Jag har öppet köp på slusteget så kan lämna tillbaka det om jag känner att det inte gav nåt, så det är inget påstående att rättfärdiga mitt köp som många föreslår är anledningen till att man hör skillnad)

 

Lyssningsintryck:

På lägre volym så kan jag nog hålla med att det inte är så särskilt stor skillnad på hemiobstärkarens steg och nad:en, det finns skillnad men svårt att avgöra.
På lite högre volym, dock inga hissnande volymer (på min stärkare ungefär -20db) börjar det märkas rejäl skillnad. Mellan -15 och -20db på min stärkare så brukar ljudet vara ganska så högt. Det som jag märker här är att det är ett helt annat lugn i ljudet. Det är en helt annan tyngd i röster och anslag på pianon / gitarrer m.m. Känns som nad:en har ett betydligt bättre grepp om högtalaren och kan få ut ljudet i rummet på ett helt annat sätt. 

Vid -15 när jag kör hembiostärkarens steg så blir ljudet ganska skrikigt och jobbigt för öronen. Det är inte alls så när nad:en är inkopplad. Återigen, ett helt annat lugn i ljudet som är betydligt behagligare att lyssna på. Till och med min sambo som inte bryr sig något särskilt om ljud upplever ett annat lugn i ljudbilden. Hon sa att det inte var jobbigt att lyssna på dom nivåerna längre, något vi båda upplevde tidigare.

Nu när jag testat så har jag faktiskt kört Pure Direct på hembiostärkaren och får verkligen det där jag saknat (i alla fall på högre volymnivå) tidigare. Det blev plötsligt mycket roligare att lyssna på musik. :)
Diskanten är inte riktigt lika framfusig och ss:ig som den gärna kunde bli på de här nivåerna tidigare.

 

Sen går det ju alltid diskutera om det är värt 7998:- som slusteget kostade, men har ju fått lära mig att ljud är dyrt och då är det här ändå ganska låg prisnivå jämfört med vad som finns.
I vilket fall som helst så är jag riktigt nöjd hittills! Känns som det går att utnyttja högtalarna fullt ut nu, något jag kände inte riktigt gick förut.. 
Antagligen p.g.a. för dåliga slutsteg i hembiostärkaren.

Som sagt, på låga volymer (väldigt låga) så är det inga större skillnader men när man väl ökar sen så är det nästan som natt och dag. Inte riktigt, men nästan. :)

 

Jag gillar att ha lite musik på i bakgrunden när man gör annat också och då brukar jag faktiskt spela 5.1 kanals stereo, d.v.s. skjuter ut ljudet till alla högtalare (ej till baslåda vid musik). Även här blir det ju en markant skillnad då fronthögtalarna fortfarande får samma effekt som tidigare och surround och center-högtalare behöver inte dela effekt med frontarna. Super! :)

Hoppas du vet att NAD bara lever på att de använder Holmgren kretsen. Jaja är du nöjd tänker jag inte måla fan på väggen. Hade en NAD och det var inget att hänga i granen, fast då skall jag påpeka att jag hade en Rega innan dess som hade bättre ljud dock hade min Rega allt för många bygg problem. Hittade några andra tänkbara alternativ ifall du vill byta.

 

http://www.hembiocon...eo/AM100-SE.htm

http://www.hembiocon...ereo/MM7025.htm

http://www.hembiocon...reo/RB-1562.htm



#36

Postad 21 november 2015 - 20:14

widde
  • widde
  • Beroende

  • 1 211 inlägg
  • 0

Hoppas du vet att NAD bara lever på att de använder Holmgren kretsen. Jaja är du nöjd tänker jag inte måla fan på väggen. Hade en NAD och det var inget att hänga i granen, fast då skall jag påpeka att jag hade en Rega innan dess som hade bättre ljud dock hade min Rega allt för många bygg problem. Hittade några andra tänkbara alternativ ifall du vill byta.

 

http://www.hembiocon...eo/AM100-SE.htm

http://www.hembiocon...ereo/MM7025.htm

http://www.hembiocon...reo/RB-1562.htm

Vad är Holmgren-kretsen? =)



#37

Postad 21 november 2015 - 20:40

Buddaz12
  • Buddaz12
  • Veteran

  • 1 723 inlägg
  • 0

Vad är Holmgren-kretsen? =)

Menar

Holmgren torodial power transformer


Redigerat av Buddaz12, 21 november 2015 - 20:45.


#38

Postad 21 november 2015 - 20:43

widde
  • widde
  • Beroende

  • 1 211 inlägg
  • 0

Holmgren torodial power transformer

Okej. Du säger att det inte är något bra slutsteg alltså?

Ska utvärdera ett tag till, men man måste ju även ta in prisaspekten och 8000:- är ju inte jättelite pengar. Så det gäller ju att väga om skillnaderna är värda priset. Jag pendlar just nu.. :P



#39

Postad 21 november 2015 - 20:58

Buddaz12
  • Buddaz12
  • Veteran

  • 1 723 inlägg
  • 0

Okej. Du säger att det inte är något bra slutsteg alltså?

Ska utvärdera ett tag till, men man måste ju även ta in prisaspekten och 8000:- är ju inte jättelite pengar. Så det gäller ju att väga om skillnaderna är värda priset. Jag pendlar just nu.. :P

Vet inte riktigt vad jag skall säga eftersom Holmgren även återfinns i Gryphon som kostar 10 gånger mer än NAD, dock vill jag påpeka att jag tycker NAD inte är någon höjdare. Du får ju prova själv.



#40

Postad 21 november 2015 - 21:00

widde
  • widde
  • Beroende

  • 1 211 inlägg
  • 0

Vet inte riktigt vad jag skall säga eftersom Holmgren även återfinns i Gryphon som kostar 10 gånger mer än NAD, dock vill jag påpeka att jag tycker NAD inte är någon höjdare. Du får ju prova själv.

Japp, håller på för fullt! :)
Skillnaderna är dock inte så pass stora att det är värt 8000:- tror jag inte.. Men som sagt, pendlar :)



#41

Postad 21 november 2015 - 21:43

Unregisteredb2bcb2c1
  • Unregisteredb2bcb2c1
  • Beroende

  • 1 393 inlägg
  • 0

På dina lyssningsintryck låter det som om receivern klipper på ett tråkigt sätt, någonting som helt klart går att förbättra med ett bättre slutsteg. 

 

Man kan tycka att receivern inte borde börja klippa vid så låga nivåer som -20, men det kanske den gör?  :blink:



#42

Postad 21 november 2015 - 22:06

widde
  • widde
  • Beroende

  • 1 211 inlägg
  • 0

På dina lyssningsintryck låter det som om receivern klipper på ett tråkigt sätt, någonting som helt klart går att förbättra med ett bättre slutsteg. 

 

Man kan tycka att receivern inte borde börja klippa vid så låga nivåer som -20, men det kanske den gör?  :blink:

Ingen aning. Tycker mig få ungefär samma ljudbild om jag eq:ar lite och då låter den faktiskt mindre ansträngd på något sätt. Alltså hembiostärkarens steg.. 
Då tycker jag inte skillnaderna blir såå stora. 
Så min slutsats blir nog att det inte är värt 8000:- för ett slutsteg när det går att pilla på eq:n och få ungefär samma ljudbild.. 
Hmm riktigt svårt det här. Ju mer man lyssnar och växlar desto svårare är det att hitta vad det är som gör skillnad. :P



#43

Postad 21 november 2015 - 23:20

Chrille_0171
  • Chrille_0171
  • Användare

  • 114 inlägg
  • 0

Med risk för att bli skjuten, men när jag för några år sen, när min dotter började krypa och bli nyfiken på mina högtalare, bytte mina frontar mot ett par gamla Dali 104 som var så billiga att jag inte brydde mig ifall dom gick sönder eller ej så tyckte jag att dom var helt platta och livlösa. Jag drev dom med en Onkyo Tx-sr707 och tyckte att livet blev skit. Kompletterade med sub som fick liv i filmtittandet men till musik, utan sub, fortsatte vara livlöst. Jag fick möjligheten att bygga ett biorum så vardagsrummet blev ett enkom tv-rum. Jag lät 104:orna bli kvar där tillsammans med en gammal Technics 2 x 90w integrerad förstärkare kopplad via en D/A omvandlare till tv:n som fick mata allt, nu även med Spotify via Chromecast. Om jag kör allt med CD-direct knappen intryckt, vilket skall betyda tonkontroller samt loudness förbikopplat, så spelar det åttor runt Onkyon fast jag har mindre angiven effekt tillhands. Konstigt.? Jag vet inte varför, bara reflekterar vad jag upplever.



#44

Postad 22 november 2015 - 10:12

Blåtand
  • Blåtand
  • Mästare

  • 3 140 inlägg
  • 0

Ingen aning. Tycker mig få ungefär samma ljudbild om jag eq:ar lite och då låter den faktiskt mindre ansträngd på något sätt. Alltså hembiostärkarens steg.. 
Då tycker jag inte skillnaderna blir såå stora. 
Så min slutsats blir nog att det inte är värt 8000:- för ett slutsteg när det går att pilla på eq:n och få ungefär samma ljudbild.. 
Hmm riktigt svårt det här. Ju mer man lyssnar och växlar desto svårare är det att hitta vad det är som gör skillnad. :P

Har du tillgång till eller möjlighet att låna hem en riktigt bra tvåkanalare så vore väl det en vettigt övning som skulle ge svar på var lösningen på problemet sitter.



#45

Postad 22 november 2015 - 10:44

Unregistered5216151c
  • Unregistered5216151c
  • Lärjunge

  • 487 inlägg
  • 0
Jag har upplevt samma saker som TS och lessnade totalt.
Insåg snabbt att det "dyrare" alternativet att köpa en ren 2 kanalare med H/T bypass verkligen gav det lyft för musik som dessa surround receivers inte kunde leverera.

Nu hänger juh allt på vad man kräver av sitt musik ljud! Jag ska inte säga att ngn har rätt eller fel. Men att enbart hänga på ett slutsteg gav inte mig det jag ville ha. (Personliga åsikter)

Jag slog på stort o testade en Hegel H200 och **** vilken skillnad det blev. Går inte ens att prata om att ljudet är från samma planet. Ett annat driv, mer kontroll och en värme + spelglädje som jag inte upplevt tidigare. Sedan så tyckte inte jag att den stärkaren passade mig till 100% en missmatch mellan stärk och högtalare (Personliga åsikter igen)

Har nu ett rent försteg (Peachtree Grand Pre) & kraftpaket/Tjernobyl/Slutsteg (Parasound A21) och ljudet nu är verkligen hysteriskt bra. Först nu märker jag mina högtalares begränsningar & kan på riktigt börja peka ut enstaka komponenter i mitt ljud system som kan behövas uppgraderas. Men den kontroll som jag idag upplever vid både låga och högre nivåer är hissnande. För mig så är detta magiskt att kunna sitta och lyssna högt utan att det blir jobbig/lyssningstrött. Musiken känns som ny, som om jag aldrig riktigt hört den tidigare. Underbart

Men gör det som passar dig! Finns inget eller ingen som kan säga till dig hur du kan eller ska uppfatta ditt ljud och ditt ljud Nirvana. Jag hoppas bara du hittar det som gör att du inte kan slita dig från att lyssna i timmar.

Ska dock tillägga att jag har H/T bypass på detta försteg och så jag har inte bara 2 kanals ljud utan detta är riggat tillsammans med en Yamaha RX-A2040. För film är oxy hysteriskt roligt

Redigerat av Unregistered5216151c, 22 november 2015 - 10:47.


#46

Postad 22 november 2015 - 10:48

Unregistered5216151c
  • Unregistered5216151c
  • Lärjunge

  • 487 inlägg
  • 0

Har du tillgång till eller möjlighet att låna hem en riktigt bra tvåkanalare så vore väl det en vettigt övning som skulle ge svar på var lösningen på problemet sitter.


Håller helt med.

#47

Postad 22 november 2015 - 11:14

widde
  • widde
  • Beroende

  • 1 211 inlägg
  • 0

Jag har upplevt samma saker som TS och lessnade totalt.
Insåg snabbt att det "dyrare" alternativet att köpa en ren 2 kanalare med H/T bypass verkligen gav det lyft för musik som dessa surround receivers inte kunde leverera.

Nu hänger juh allt på vad man kräver av sitt musik ljud! Jag ska inte säga att ngn har rätt eller fel. Men att enbart hänga på ett slutsteg gav inte mig det jag ville ha. (Personliga åsikter)

Jag slog på stort o testade en Hegel H200 och **** vilken skillnad det blev. Går inte ens att prata om att ljudet är från samma planet. Ett annat driv, mer kontroll och en värme + spelglädje som jag inte upplevt tidigare. Sedan så tyckte inte jag att den stärkaren passade mig till 100% en missmatch mellan stärk och högtalare (Personliga åsikter igen)

Har nu ett rent försteg (Peachtree Grand Pre) & kraftpaket/Tjernobyl/Slutsteg (Parasound A21) och ljudet nu är verkligen hysteriskt bra. Först nu märker jag mina högtalares begränsningar & kan på riktigt börja peka ut enstaka komponenter i mitt ljud system som kan behövas uppgraderas. Men den kontroll som jag idag upplever vid både låga och högre nivåer är hissnande. För mig så är detta magiskt att kunna sitta och lyssna högt utan att det blir jobbig/lyssningstrött. Musiken känns som ny, som om jag aldrig riktigt hört den tidigare. Underbart

Men gör det som passar dig! Finns inget eller ingen som kan säga till dig hur du kan eller ska uppfatta ditt ljud och ditt ljud Nirvana. Jag hoppas bara du hittar det som gör att du inte kan slita dig från att lyssna i timmar.

Ska dock tillägga att jag har H/T bypass på detta försteg och så jag har inte bara 2 kanals ljud utan detta är riggat tillsammans med en Yamaha RX-A2040. För film är oxy hysteriskt roligt

Håller med dig, mina problem ligger nog i försteg / dac eller något annat och jag behöver nog gå vägen med 2-kanalare med ht bypass. Det är lite synd att inte alla 2-kanalare har denna funktion. 
Slutsteget ger lite skillnad, men som sagt inte så mycket att det är värt dom pengarna. 
Yamahan låter inte dåligt på något sätt, iallafall inte när jag fått eq:a den lite och hotta upp basen då vaknar den till liv lite mer.. Jag upplever nog ljudet som lite tråkigt när det är avsaknad av tyngd och basen känns lite fattig. 
Jag vill ramla bakåt i soffan när trummorna i en låt slår till, precis som det gör på en konsert. Jag vill höra den där tyngden vid anslag på t.ex. ett piano, inte något halvplink. Jag vill höra tyngden i basgittaren, inte höra något fattigt halvdant ljud. 
Enda gångerna jag upplever det är när jag eq:at upp basen på hembiostärkaren. Det förstör väl signalen på sätt och vis men upplever - tyvärr - att ljudet inte låter som jag vill när jag kör Pure Direct eller liknande funktion. 

Det är mina ljudpreferenser och det verkar inte vara så många som delar dom med mig. För mig är det helt oförståeligt att man vill ha det där halvfattiga ljudet som Pure Direct ofta ger? Har lyssnat i flera lyssningsrum i hifi-butiker som är dämpade och jag tycker personligen inte att det låter sådär jättebra då. För mig livar ofta baslådan upp ljudbilden, även fast jag egentligen inte vill behöva använda baslådan. Den släpar ofta lite för mycket för att det ska låta helt bra men den ger den där extra dimensionen i ljudet.

 

Nu har jag inte lyssnat på svindyra anläggningar, så det kanske är bättre på dom, men jag tvivlar. Kanske mina öron det är fel på :P



#48

Postad 22 november 2015 - 12:29

Unregisteredb2bcb2c1
  • Unregisteredb2bcb2c1
  • Beroende

  • 1 393 inlägg
  • 0

Roligt att läsa om dina framsteg och insikter.

 

Jag säger inte att det är det här som är problemet, men... har du funderat på om du ska in på akustikspåret? :) I ett normalt rum där man inte gjort så mycket åt akustiken (eller gjort fel, eller inte tillräckligt) är det ofta en hel del utsläckningar i registret 100 - 300 Hz som beror på förstareflexen i golv, tak och väggar. Tyvärr är det i just det registret mycket av energin i trummor, elbas, anslag på piano, grundton i röster osv ligger. Utsläckningar kan tyvärr inte motverkas på något annat sätt än akustiskt :(

 

Anledningen till att det ändå kan låta lite bättre när man höjer upp det drabbade registret med EQ är att det totala ljudet som skickas ut blir starkare. Direktljudet blir inte starkare, men ljudet som hunnit studsa runt ett tag innan det når lyssnaren blir det. Själva ljudnivån man som lyssnare hör i det registret blir då ungefär i nivå med andra register, men ljudet blir inte så distinkt som man hade önskat. Typ.



#49

Postad 22 november 2015 - 12:53

Unregistered5216151c
  • Unregistered5216151c
  • Lärjunge

  • 487 inlägg
  • 0

Håller med dig, mina problem ligger nog i försteg / dac eller något annat och jag behöver nog gå vägen med 2-kanalare med ht bypass. Det är lite synd att inte alla 2-kanalare har denna funktion.
Slutsteget ger lite skillnad, men som sagt inte så mycket att det är värt dom pengarna.
Yamahan låter inte dåligt på något sätt, iallafall inte när jag fått eq:a den lite och hotta upp basen då vaknar den till liv lite mer.. Jag upplever nog ljudet som lite tråkigt när det är avsaknad av tyngd och basen känns lite fattig.
Jag vill ramla bakåt i soffan när trummorna i en låt slår till, precis som det gör på en konsert. Jag vill höra den där tyngden vid anslag på t.ex. ett piano, inte något halvplink. Jag vill höra tyngden i basgittaren, inte höra något fattigt halvdant ljud.
Enda gångerna jag upplever det är när jag eq:at upp basen på hembiostärkaren. Det förstör väl signalen på sätt och vis men upplever - tyvärr - att ljudet inte låter som jag vill när jag kör Pure Direct eller liknande funktion.
Det är mina ljudpreferenser och det verkar inte vara så många som delar dom med mig. För mig är det helt oförståeligt att man vill ha det där halvfattiga ljudet som Pure Direct ofta ger? Har lyssnat i flera lyssningsrum i hifi-butiker som är dämpade och jag tycker personligen inte att det låter sådär jättebra då. För mig livar ofta baslådan upp ljudbilden, även fast jag egentligen inte vill behöva använda baslådan. Den släpar ofta lite för mycket för att det ska låta helt bra men den ger den där extra dimensionen i ljudet.

Nu har jag inte lyssnat på svindyra anläggningar, så det kanske är bättre på dom, men jag tvivlar. Kanske mina öron det är fel på :P

Skulle nog inte säga att det är fel på dina öron! Det är så sjukt individuella ljudbilder beroende på vad man själv anser är bra eller dåligt. Finns väl ingen som kan säga att man har rätt eller fel, för det är väl upp till dig när det kommer till hur du vill att det ska låta och vad du vill uppleva.

Håller helt med att musik utan attack eller som inte spelar ut inte är lockande för mig. Finns många som har starka åsikter och många som säkert säger att så här ska det låta. Men det är sååå individuellt.
Du ska lyssna på dig själv och självklart lyssna på goda råd, men att ngn sitter på den absoluta sanningen vet jag inte. Jooo kanske för just den individen.

Själv har jag fått höra att med min musiksmak så ska jag minsann inte ha HIFI ljud utan att vad som helst duger.
Jag lyssnar mest på death/brööl metal, men även på massa annat oxå såklart.
Intressant att jag just nu har en så otroligt bred ljudbild, värme, driv, pondus, attack och en så sjuk spelglada stereo att den minsann spelar alla dessa olika stilar precis som jag vill ha det. Vem ska säga till mig att det är fel? Sedan vet jag inte om min rigg klassas som High end eller inte, det får väl pryltokarna avgöra. Men detta är för mig (Personliga åsikter igen) precis som jag tycker det ska låta.

Men försök hitta det som rockar din båt, för 8000kr kan du nog hitta en beggad 2 kanalare med H/T bypass som kommer smisk stjärt med din surround receiver + slutsteg

Igen...bara min kopp te

Redigerat av Unregistered5216151c, 22 november 2015 - 12:56.


#50

Postad 22 november 2015 - 13:35

widde
  • widde
  • Beroende

  • 1 211 inlägg
  • 0

Roligt att läsa om dina framsteg och insikter.
 
Jag säger inte att det är det här som är problemet, men... har du funderat på om du ska in på akustikspåret? :) I ett normalt rum där man inte gjort så mycket åt akustiken (eller gjort fel, eller inte tillräckligt) är det ofta en hel del utsläckningar i registret 100 - 300 Hz som beror på förstareflexen i golv, tak och väggar. Tyvärr är det i just det registret mycket av energin i trummor, elbas, anslag på piano, grundton i röster osv ligger. Utsläckningar kan tyvärr inte motverkas på något annat sätt än akustiskt :(
 
Anledningen till att det ändå kan låta lite bättre när man höjer upp det drabbade registret med EQ är att det totala ljudet som skickas ut blir starkare. Direktljudet blir inte starkare, men ljudet som hunnit studsa runt ett tag innan det når lyssnaren blir det. Själva ljudnivån man som lyssnare hör i det registret blir då ungefär i nivå med andra register, men ljudet blir inte så distinkt som man hade önskat. Typ.


Mycket intressant! Tack för informationen! Ska läsa in mig lite på akustikåtgärder och se vad det går att göra.
Känner du till några bra sidor i ämnet?



0 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 0 gäster, 0 anonyma medlemmar

  • tnorlund
    2024-04-22 20:00:21
  • Nya hyllor. 2670 DVD+Blu-Ray
    tnorlund
    2024-04-22 19:58:56
  • UPDATE 2024
    jacoby
    2024-04-15 17:17:29
  • UPDATE 2024
    jacoby
    2024-04-15 17:09:47
  • UPDATE 2024
    jacoby
    2024-04-15 16:57:35
  • Fler  |  Vilka bilder visas här?
Trendande produkter
Prisjakt © 2000 - 2024 Prisjakt   Cookiepolicy.   Våra regler.   Personuppgiftspolicy.  Hantera cookie-inställningar.