Hoppa till innehåll

Sökresultat Sökningen pågår Sökresultaten dyker upp här efterhand. Du kan fortsätta skriva om du vill begränsa sökningen.
Söker efter filmer
Söker efter produktkategorier
Söker efter användare
Söker efter gallerier
Sök forumtrådar
Stäng

LightAir IonFlow 50 - Nån som har erfarenhet av denna luftrenare?

31 svar i tråden
LightAir Ionflow 50 Sky (Luftrenare) 0 8 (1) 2 895:-
LightAir Ionflow 50 Style (Luftrenare) 0 0 (0) 3 895:-
LightAir Ionflow 50 Surface (Luftrenare) 0 6 (2) 2 990:-
1 relaterade trådar

Skickat 18 mars 2009 - 09:03

Jag snubblade över en väldigt speciell luftrenare häromdan. Den renar inte luften på traditionellt vis (mekaniskt eller åtminstone genom att luften måste in i själva luftrenaren via fläkt).

Den här joinserar luften och laddar partiklarna negativt och samlar sedan in de på en cylinderformad kollektor i metall. Inget mekaniskt alls alltså.

Den verkar relativt ny, även om metoden funnits åtminstone sedan 2001 inom samma företag (jag hittade en testrapport från 2001 för en liknande produkt från samma företag). Igår kväll satt jag och Googlade och svalde det mesta jag kunde hitta, men jag hittade väldigt lite forumtrådar som tog upp den här luftrenaren, varför jag ställer frågan hos er.

Jag är nyfiken på ifall någon använder en sån här renare hemma och ifall ni är nöjda?

Mvh

Tre varianter, det som skiljer verkar vara plexiglasfoten: http://www.lightair.....php?id=1038242
Spec: http://www.lightair.....php?id=1185724

Högupplöst bild på "Style-versionen": http://www.lightair.com/source.php?id=1229...aints=3000x5000

Skickat 18 mars 2009 - 15:34

Hej!

Jag har inte haft en sån luftrenare själv, men jag var på arbetsintervju på lightair för nått år sedan å de verkade rätt säkra på att den är tusen gånger bättre än vanliga luftrenare som bara viftar runt luften lite.

Den är iofs lite dyr dock, det finns andra såna luftrenare som man pluggar in i vägguttaget direkt, vet inte ifall de är bättre dock.

Skickat 18 mars 2009 - 23:04

När du säger "lite dyr" vad pratar vi för pengar då?

Skickat 19 mars 2009 - 10:43

Visa inläggDreadlock Mar 18 2009, 23:04 skrev:

När du säger "lite dyr" vad pratar vi för pengar då?

Sky kostar ca 2850kr
Surface kostar ca 3300kr
Style kostar ca 4300kr

Rengöringsmekanismen verkar vara identisk på alla, det som skiljer de åt är att sky saknar plexiglasfot och hängs upp istället, surface har en lätt konisk fot och style har en handgjord fot som är ca 10 cm högre än surface.

Jag har beställt en Surface i vilket fall och bör få den idag eller imorgon. Ska bli intressant och se om man märker nån skillnad.

Skickat 20 mars 2009 - 19:44

Ja, skriv gärna några rader vad du tycker. Är lite sugen själv

Skickat 20 mars 2009 - 19:52

Det verkar vara en ganska traditionell jonisator, så dess funktion är säkert bra. Men man får betala 2000-3500 extra för designen ;)

Skickat 22 mars 2009 - 18:30

Visa inläggJoakim Mar 20 2009, 19:52 skrev:

Det verkar vara en ganska traditionell jonisator, så dess funktion är säkert bra. Men man får betala 2000-3500 extra för designen :P

Enjonisator har ingen kollektor så vitt jag vet, utan renar luften genom att partiklarna fastnar på golv, tak, väggar och möbler. Den här samlar allt på en positivt laddad cylinder.

En annan stor och viktigt skillnad är att en traditionell jonisator normalt genererar mycket ozon, viket denna inte verkar göra.

Jag har för övrigt inte fått hem den ännu, utan den borde komma under morgondagen. Jag återkommer med en rapport senare.

Skickat 22 mars 2009 - 20:07

Det finns nog olika varianter, du verkar ha råkat på dåligt anpassade modeller. De jonisatorer jag sett (och själv äger) har en plåt som samlar partiklarna precis som på den här produkten. Det är bara partiklarna i närheten som dras till plåten/cylindern, resten faller ner på golvet och följer med dammsugaren under städning.

Det är sant dock att denna enligt spec. producerar ännu mindre ozon än andra jonisatorer, vilket är bra om man nu inte är ute efter ozonets funktion (som dödar lukter och partiklar i större mån). Ozonet kan ha en frän och stickande doft som vissa är känsla för och det blir jobbigt även om mängden ozon i sig inte är skadlig.

Verkar vara en trevlig produkt, bra att jonisatorer får mer uppmärksamhet. De gör sitt jobb bra och är billiga i drift!

Skickat 25 mars 2009 - 19:44

Nu har den varit igång sen i måndags och nog kan jag se att det fastnat partiklar på kollektorn, men om luften blivit så mycket renare vet jag inte. Jag måste nog vänta ett par veckor åtminstone för att kunna avgöra bättre (iaf visuellt).

Än så länge är det världens dyraste miniblixtgenerator (man får en fin liten kyss när man rör kollektorn)...

Det här inlägget har ändrats av chrizz 25 mars 2009 - 19:45

Skickat 25 mars 2009 - 20:12

Det krävs viss cirkulation för att få ut de negativt laddade jonera i rummet, samtidigt får det inte vara för mycket ventilation eftersom att då åker det bara ut i luften - som att elda för kråkorna.

Känner du någon lukt precis vid utblåset?

Skickat 26 mars 2009 - 07:49

Visa inläggJoakim Mar 25 2009, 20:12 skrev:

Det krävs viss cirkulation för att få ut de negativt laddade jonera i rummet, samtidigt får det inte vara för mycket ventilation eftersom att då åker det bara ut i luften - som att elda för kråkorna.

Känner du någon lukt precis vid utblåset?

Känner ingen lukt alls. Däremot sprakar det lite lätt och en mycket mycket lätt luftström eller känsla av kyla om man håller handen över den.

Skickat 26 mars 2009 - 09:59

Du orkar inte fota lite så man får se "riktiga" kort på den istället för produktfoto?

Skickat 26 mars 2009 - 11:43

• tqh
  • Lärjunge

• 431 inlägg

Visa inläggJoakim Mar 22 2009, 20:07 skrev:

Det finns nog olika varianter, du verkar ha råkat på dåligt anpassade modeller. De jonisatorer jag sett (och själv äger) har en plåt som samlar partiklarna precis som på den här produkten.
Kan vi få några exempel på alternativa produkter?

Skickat 26 mars 2009 - 16:54

Visa inläggtqh Mar 26 2009, 11:43 skrev:

Kan vi få några exempel på alternativa produkter?
Ja visst. Det finns ett flertal alternativ på marknaden, i olika prisklasser och konstruktioner, men här är den jag själv har i min ägo: Länk

Den släpper ut lite mer ozon - på gott och ont - än IonFlow, men eftersom att man kan ställa den i ett low-läge så begränsar man mängden även i mindre rum så att det hamnar under den rekommenderade lågrisknivån för ozonhaltens mängd och medelvärde per timme.

Den är inte lika snygg dock... :)

Skickat 26 mars 2009 - 19:12

Jag har beställt de jocke snackar om så vi får se vad som händer. Känns som om man måste få till en "lagom" rotation på luften / ventilation för att det skall bli optimalt.

Skickat 28 mars 2009 - 15:55

Jag är också intresserad av denna produkt framför allt "surface" modellen, det verkar som det billigaste priset är hos tretti.se?

Någon som kan recensera denna produkt kanske? fungerar den? är den värd 3295kr? :)

Givetvis förstår jag att den inte ersätter dammsugaren, men jag vill samla allt damm i min lägenhet på 27kvm som väldigt snabbt blir mycket dammig... sen kanske den kan eliminera viss lukt?

Skickat 20 augusti 2010 - 18:22

Visa inläggJoakim Mar 26 2009, 17:54 skrev:

Ja visst. Det finns ett flertal alternativ på marknaden, i olika prisklasser och konstruktioner, men här är den jag själv har i min ägo: Länk

Den släpper ut lite mer ozon - på gott och ont - än IonFlow, men eftersom att man kan ställa den i ett low-läge så begränsar man mängden även i mindre rum så att det hamnar under den rekommenderade lågrisknivån för ozonhaltens mängd och medelvärde per timme.

Den är inte lika snygg dock... :)

Den har jag, men tyvärr åker den tillbaka på grund av två störningsmoment. Första störningen är att den ger av sig ozonlukt, inget roligt att hela lägenheten luktar ozon. Det andra är att den inte är tyst, jag kan inte vara i samma rum som den för den låter. Att den är knäpptyst, som står i annonsen stämmer inte alls.
Nu kommer jag köpa LightAir Ion Flow istället, då den verkar vara bästa luftrenaren på marknaden.

Skickat 26 december 2011 - 09:15

Köpte en i somras 2011
Den är tyst energisnål snygg mm
MEN den svartar ned tapeter, fönster och
Tak vilket är svårt att få bort.

Skickat 10 april 2012 - 20:25

Jag tänkte köpa en åt min son som är pollenallergiker. Är det något att rekommendera? Hur ser det ut med filer? Behöver man byta ut dessa? Eller det räcker med att bara spola med vatten?

Skickat 10 april 2012 - 22:36

Visa inläggklauzer 10 april 2012 - 20:25 skrev:

Jag tänkte köpa en åt min son som är pollenallergiker. Är det något att rekommendera? Hur ser det ut med filer? Behöver man byta ut dessa? Eller det räcker med att bara spola med vatten?

Flera av inläggen handlar ju om att den inte har filter.

Så nej, du behöver inte byta några filter.

Skickat 11 april 2012 - 08:34

Tack.

Hur efektiv är en sån då om den inte har filter att byta ut mot renare där man bytar ut filter plus att man måste spola av ett annat?

Det här inlägget har ändrats av klauzer 11 april 2012 - 08:35

Skickat 11 april 2012 - 11:53

Poängen med en jonisator är att den skickar ut negativt laddade joner som binder sig fast vid partiklar i luften och tynger ner dem så att de hamnar på golvet. Luften upplevs då renare och mer fri från alla dess möjliga partiklar.

Som pollenallergiker hjälper en jonisator, men man måste tänka på att det ger bäst effekt om det är ett ganska stillsamt rum med minimalt luftintag direkt utifrån. Dels för att man inte ska röra upp partiklarna från golvet hela tiden, och dels för att inte få in nya partiklar hela tiden. Vi har en i sovrummet där min sambo slipper pollenallergi under sömnen, men där finns inget direkt luftintag utifrån heller. Ha jonisatorn igång några timmar (om inte dygnet runt) innan läggdags så kommer troligen en tydlig skillnad märkas för allergikern.

Mer effektivt är dock en riktig luftrenare som filtrerar luften, gärna med en inbyggd jonisator eller en separat som komplement. Jag skulle råda att köpa luftrenare till någon som har kraftig allergi.

Skickat 11 april 2012 - 12:38

Visa inläggJoakim 11 april 2012 - 11:53 skrev:

Mer effektivt är dock en riktig luftrenare som filtrerar luften, gärna med en inbyggd jonisator eller en separat som komplement. Jag skulle råda att köpa luftrenare till någon som har kraftig allergi.

Jag försökte leta efter en som renar luften med en jonisator men kunde inte hitta en. Vilka finns?

Skickat 11 april 2012 - 13:50

Jag känner tyvärr inte till så många, men här är en: http://www.sprouting...re_xj38001.html

Marknaden är större om man är redo att ge sig ut utanför Sverige.

Skickat 12 april 2012 - 09:34

Visa inläggJoakim 11 april 2012 - 13:50 skrev:

Jag känner tyvärr inte till så många, men här är en: http://www.sprouting...re_xj38001.html

Marknaden är större om man är redo att ge sig ut utanför Sverige.

Tack
Om det är någon som har en XJ-3800-1 kan denne var snäll och beskriva om ni är nöjda med den? Tack

Skickat 15 april 2012 - 20:57

Jag har nu läst lite om XJ-3800-1 och ser att den ger ifrån sig ozon. Det ska vara skadligt. Hur skadligt är det egentligen?

Skickat 16 april 2012 - 00:37

Det är inte skadligt i den minimala mängd jonisatorer avger, nivåerna ligger långt under de gränsvärden som finns. Kommer man upp i högre nivåer är det dessutom bara illamående och yrsel i första hands som påverkar de mest överkänsliga personer. Ozon omvandlas till rent syre efter en liten stund, så det är ingen risk att man fyller ett rum med skadliga mängder ozon även om man låter den gå dygnet runt.

Skickat 11 maj 2012 - 07:53

Hej,

Jag jobbar för Egiva som distribuerar Coway luftrenare.

Det finns en modell med jonisering frånCoway.
Den heter AP-1005AH.
Kan ställas på golv, bord eller hängas på vägg.
Kan styras direkt på enheten eller med fjärrkontroll.

/// Johan

Skickat 26 maj 2012 - 15:56

• erpan
  • Användare

• 118 inlägg
Jag har en airsteril silent på 18watt.

Ion är mycket mindre watt och i tester var den inte så bra läste jag, nåt testinstitut gjorde test och sa att den klarade mindre partiklar nåt. Hur som helst den jag har köpt fungerar superbra, man kan få med ozon om man vill eller utan, jag valde utan dåjag ej har problem med lukt. 2850kr kostar den. Den tar även bort pollen inomhus så man slipper klia ögonen, det var ett plus tycker jag. När man sätter på lampan så ser man direkt hur det blir mer avstånd mellan dammpartiklarna (krävs att det är starkt solljus och då brukar man se hur mycket damm man egentligen har inomhus och det är ej lite.

Det man märker i början är att det blir tjocka dammlager på bänkar osv då allt damm faller till marken. Bara och städa så är det klart.

Dom installerade tydligen detta på alla toaletter på heathroaw om det nu stavas så. londons flygplats (tror det var samma märke men med fläktar i för bättre effekt) Då det tar död på alla baktierier.

När jag gjorde mina eftersökningar innan köp var denna mest prisvärd och bäst kvalitet OCH HELT LJUDLÖS. Så det var ett givet köp. Dock så gör lampan på den att man inte kan sova med den igång om man är känslig för ljus, går dock att installera bakom en dörr eller köra med timer på så den sätts igång efter att du somnat.

Det här inlägget har ändrats av erpan 26 maj 2012 - 16:00

Skickat 12 juli 2012 - 16:11

Visa inläggJoakim 11 april 2012 - 11:53 skrev:

Poängen med en jonisator är att den skickar ut negativt laddade joner som binder sig fast vid partiklar i luften och tynger ner dem så att de hamnar på golvet. Luften upplevs då renare och mer fri från alla dess möjliga partiklar.

Som pollenallergiker hjälper en jonisator, men man måste tänka på att det ger bäst effekt om det är ett ganska stillsamt rum med minimalt luftintag direkt utifrån. Dels för att man inte ska röra upp partiklarna från golvet hela tiden, och dels för att inte få in nya partiklar hela tiden. Vi har en i sovrummet där min sambo slipper pollenallergi under sömnen, men där finns inget direkt luftintag utifrån heller. Ha jonisatorn igång några timmar (om inte dygnet runt) innan läggdags så kommer troligen en tydlig skillnad märkas för allergikern.

Så vad du säger är att en Jonisator (typ LightAir IonFlow 50) inte är lika effektiv att ta bort pollen/damm osv som en luftrenare med filter?

Är på jakt efter en luftrenare och har sneglat lite på IonFlow, Electrolux Z9124 och Coway AP-1009CH.
Det verkar dock som att IonFlow mer är inriktad på att ta bort dålig lukt och bakterier än damm-partiklar/pollen.

Som allergiker kanske det då är bättre med en luftrenare?

Skickat 12 juli 2012 - 19:07

Vi har köpt en Coway AP-1009CH som står i sonens rum. Han är allergiker. Måste säga att han andades mycket lätt och utan ansträngning under sommar nätterna. Nu vet jag inte om det var mindre pollen i luften den här säsongen.
Men när den är igång på full effekt så känner man hur luften cirkulerar i rummet. Så det är bra tryck i renaren.

Vi är nöjda.

Skickat 14 juli 2012 - 08:29

Visa inläggDikkie 12 juli 2012 - 16:11 skrev:

Så vad du säger är att en Jonisator (typ LightAir IonFlow 50) inte är lika effektiv att ta bort pollen/damm osv som en luftrenare med filter?

Är på jakt efter en luftrenare och har sneglat lite på IonFlow, Electrolux Z9124 och Coway AP-1009CH.
Det verkar dock som att IonFlow mer är inriktad på att ta bort dålig lukt och bakterier än damm-partiklar/pollen.

Som allergiker kanske det då är bättre med en luftrenare?
De fungerar lite olika. En jonisator fungerar bara om det är något sånär stilla i luften där det är meningen att den ska verka - t ex i ett sovrum där luftombytet inte sker så ofta. De negativa joner den skickar ut fäster sig på alla partiklar, pollen och damm inkluderat, och tynger ner dem så att de hamnar på golvet eller fastnar i något på vägen ner (väggar, möbler etc). På det sättet "filtreras" eller rensas luften från exempelvis pollen, och det fungerar väldigt bra under förutsättning att det inte är för kraftig ventilation i rummet. Men av den anledningen att det huvudsakligen dalar ner på golvet så är det bra om det inte är ett rum man passerar så ofta under dagarna, som kök eller vardagsrum, eftersom att man då riskerar att röra upp en del av partiklarna i luften igen.

En luftrenare är bättre på att hantera frekvent luftombyte eller god rumsventilation eftersom att den arbetar med att suga till sig luften, filtrera den från damm och partiklar och sedan blåsa ut den igen. Priset man får betala är att luftrenare ofta är tämligen stora och har ett visst oljud som en simpel jonisator inte har (de är närmast ljudlösa), samt att luftrenare kan ha dyra filter som måste köpas nya efter en tid.

1 användare läser den här tråden

Medlemmar: 0 - Gäster: 1 - Anonyma användare: 0

Prisjakt © 2000 - 2013 Prisjakt   Denna sajt använder cookies.   Våra regler.