Hoppa till innehåll

Sökresultat Sökningen pågår Sökresultaten dyker upp här efterhand. Du kan fortsätta skriva om du vill begränsa sökningen.
Söker efter användare
Söker efter gallerier
Sök forumtrådar
Stäng

Cambridge stream magic sämre än airport express?

14 svar till detta ämne
  • Vänligen logga in för att kunna svara

#1

Postad 01 februari 2015 - 12:07

Unregisteredd34dece5
  • Unregisteredd34dece5
  • Wannabe

  • 22 inlägg
  • 0
Hej

Vet inte om jag hamnat i rätt avdelning men ni får flytta om den ligger fel.

Fick en Cambridge Audio Stream Magic 6 v2 i present av min fru. Kopplade upp den och jämförde med min gamla uppsättning med en air port express kopplad digitalt till en Cambridge Audio Dac Magic 100. Båda Cambridge-enheterna sedan kopplade till min förstärkare på vår sina ingångar så att jag snabbt kunde skifta och direkt testa ljudet. Styrde det hela med min IPad.
Spelade Spotify samt Wav-filer via båda uppsättningarna.
Blev sjukt besviken när jag märkte att det lät i princip exakt lika! Om jag är tvungen att välja så tyckte jag att min gamla uppsättning lät något bättre.
Hur kan detta komma sig? Bara i D/A-delen av uppsättningarna så skiljer det sig mycket med fördel till Stream Magicen. För att inte tala om priset, streamern kostar ju 7000kr.
Är airport expressen såpass bra?

Nån mer som har erfarenhet av Stream Magic?

#2

Postad 01 februari 2015 - 12:20

Unregisteredeaefbf2e
  • Unregisteredeaefbf2e
  • Användare

  • 137 inlägg
  • 0
Så jag antar att du streamar ljudet från din iPad?
Hur stor skillnad hade du tänkt att det skulle bli, när allt ljud går digital från din padda via tex airporten in i din förstärkare?
Hör du skillnad på ljudet om filen är nedtankad via adsl eller fiber...

#3

Postad 01 februari 2015 - 12:34

Unregisteredd34dece5
  • Unregisteredd34dece5
  • Wannabe

  • 22 inlägg
  • 0
Jag hade förväntat mig en ganska stor skillnad då det är mycket finare D/A-omvandlingsdel i streamern. Dessutom är ju processorn kraftigare som borde minska risken för timingfel och klockfel och sådant som kan uppkomma vid streaming. Det är väl det som kallas jitter?

Jag har ju lyssnat på olika D/A-omvandlare och det är ju väldigt stor skillnad på en billig och en finare...

Ja på airport express-uppsättningen streamar jag från paddan. På stream-magicen sköts det direkt i enheten Och styrs endast från paddan.

Redigerat av Unregisteredd34dece5, 01 februari 2015 - 12:38.


#4

Postad 01 februari 2015 - 12:46

Unregisteredd34dece5
  • Unregisteredd34dece5
  • Wannabe

  • 22 inlägg
  • 0
Kanske ska förtydliga att jag alltså inte kör digitalt in i min förstärkare...

#5

Postad 01 februari 2015 - 13:13

Vitlökspress
  • Vitlökspress
  • Wannabe

  • 17 inlägg
  • 0
Tjena Helleman,

Har tyvärr inget svar på dina frågor.
Passar istället på att fråga om du hör någon skillnad med din tidigare uppsättning, jämfört med att köra airport expressen analogt direkt till förstärkaren?

#6

Postad 01 februari 2015 - 13:15

Unregisteredeaefbf2e
  • Unregisteredeaefbf2e
  • Användare

  • 137 inlägg
  • 0
Ok, så båda enheterna D/A omvandlar in till din förstärkare, ja då kan man ju tycka att en "finare" omvandlare borde göra jobbet bättre, men sen är ju inte kvaliteten från tex Spotify sådär jätte hög, troligtvis inte bra nog för att kunna höra dessa skillnader

#7

Postad 01 februari 2015 - 14:01

Unregisteredd34dece5
  • Unregisteredd34dece5
  • Wannabe

  • 22 inlägg
  • 0

Tjena Helleman,

Har tyvärr inget svar på dina frågor.
Passar istället på att fråga om du hör någon skillnad med din tidigare uppsättning, jämfört med att köra airport expressen analogt direkt till förstärkaren?

Har faktiskt aldrig provat det, men det borde vara en stor skillnad då D/A:n i airporten inte är lika avancerad som i Cambridgen. Skulle kunna prova för skojs skull, men det blir lite krångligare då det är samma utgång för det analoga som för det digitala...
Har provat att göra en liknande grej med min brors bluetooth-puck där vi nyttjade puckens D/A-omvandlare och det var en löjligt stor skillnad! :-)

#8

Postad 01 februari 2015 - 14:11

Unregisteredd34dece5
  • Unregisteredd34dece5
  • Wannabe

  • 22 inlägg
  • 0

Ok, så båda enheterna D/A omvandlar in till din förstärkare, ja då kan man ju tycka att en "finare" omvandlare borde göra jobbet bättre, men sen är ju inte kvaliteten från tex Spotify sådär jätte hög, troligtvis inte bra nog för att kunna höra dessa skillnader

Jag körde också Wav-filer med riktigt bra kvalité och det var ingen skillnad då heller.
Har precis lämnat tillbaka streamern och dom i butiken så att det kanske inte var så jättekonstigt då det ju i stora avseenden är samma D/A-krets i båda enheterna, bara det att det är dubbla i streamern. Men det tillsammans med kring-elektroniken som bör vara av högre kvalité tycker jag borde ge skillnad. Annars vill jag inte betala 7000.

Men detta kanske egentligen mest säger att Cambridge Dac Magic 100 är väldigt kompetent för sin peng.

Har jämfört Dac Magicen med D/A-delen i en Naim Unitiqute2 och där var Naimen något bättre, men så kostar ju den 10ggr så mycket också.
Min bror har numera en Naim och jag ska åka dit och jämföra min Dac med airporten. Ska bli intressant...

#9

Postad 01 februari 2015 - 14:22

Vitlökspress
  • Vitlökspress
  • Wannabe

  • 17 inlägg
  • 0
Jag har en Naim Nait 5i, till den använder jag airportens dac eftersom Naimen helt enkelt inte har någon.
Jag har provat med en dac från Argon och en från Arcam och kunde inte höra (blindtest) att det lät bättre med dessa varken från spotify eller flac-filer. Det var därför jag undrade om du hörde skillnad med din Cambridge.
Hör gärna av dig efter du provat.

#10

Postad 01 februari 2015 - 20:11

Unregisteredd34dece5
  • Unregisteredd34dece5
  • Wannabe

  • 22 inlägg
  • 0

Jag har en Naim Nait 5i, till den använder jag airportens dac eftersom Naimen helt enkelt inte har någon.
Jag har provat med en dac från Argon och en från Arcam och kunde inte höra (blindtest) att det lät bättre med dessa varken från spotify eller flac-filer. Det var därför jag undrade om du hörde skillnad med din Cambridge.
Hör gärna av dig efter du provat.

Nu sitter jag här och har provat fram och tillbaka, både Spotify och wav-filer. Lite bökigt då jag får springa fram till airporten och koppla om hela tiden, men jag måste säga att skillnaden är avservärd. Utan dacen blir ljudet platt och grått i jämförelse. Väldigt mycket mindre rymd och dynamik, mindre närvaro.
Dock tycker jag att det alltid är svårt att sitta och toklyssna och försöka hitta skillnader mellan bra och mycket bra. Det är när man sitter och lyssnar en stund som man plötsligt får den där rymdkänslan. Den infinner sig inte på samma sätt utan dacen tycker jag.

Med tanke på att du har en schysst stärkare så rekommenderar jag dig stark att testa en Dac Magic 100, i sammanhaget en väldigt billig peng!

#11

Postad 01 februari 2015 - 21:32

Vitlökspress
  • Vitlökspress
  • Wannabe

  • 17 inlägg
  • 0
Mange tack! Ska absolut undersöka detta.


#12

Postad 11 februari 2015 - 22:36

Unregisteredd34dece5
  • Unregisteredd34dece5
  • Wannabe

  • 22 inlägg
  • 0
Har nu varit hos min bror och jämfört min uppsättning på min förstärkare med hans Naim Unitiqute 2 också inkopplad på min förstärkare. Döm av vår förvåning då vi inte tyckte det var någon skillnad alls! Vi lyssnade både Spotify och högkvalitativa wav-filer. Om det var någon skillnad så hade iaf vi väldigt svårt att höra den, även om vi snabbt växlade mellan kanalerna på stärkaren. Definitivt inte någon skillnad värd drygt 17 000kr för min del iaf.

Jäkligt häftigt att Air port express och Cambridge Dac Magic 100 håller så pass bra.
Så nu letar jag inte mer efter förbättring på streamingsidan, utan nu får mitt nya mål bli att hitta ett par beggade Ino Audio piP. Nått måste man ju ha att jaga... :-)

#13

Postad 26 juli 2015 - 09:59

Unregisteredd34dece5
  • Unregisteredd34dece5
  • Wannabe

  • 22 inlägg
  • 0
Kan ju uppdatera tråden med att jag tillslut köpte en Stream Magic 6 v2 begagnad för ca halva priset mot en ny, och den var bara 3 månader gammal. Mycket nöjd då jag nu kan använda fjärrkontroll för att byta lyssningskällor. Mycket smidigare nu. Ljudet är ju också väldigt bra fortfarande.
Åkte till min bror igen för att jämföra Stream Magicen mot hans Naim Streamer (som numera är en Naim ND5 XS då det inte gick att stänga av förstärkardelen i Unitiquten). Samma sak igen, absolut ingen skillnad i ljudet.
Min bror var något knäckt när han insåg att han betalat ungefär 26000kr mer för sin streamer än jag, men att det lät helt lika... :-) Men han behöll den ändå då den matchar hans Naim-stärkare utseendemässigt. Drabbar tydligen ingen fattig... :-)

Hur som haver, Stream Magicen är riktigt bra och smidig tycker jag.

#14

Postad 30 juli 2015 - 20:07

Ageve
  • Ageve
  • Über-Guru

  • 12 005 inlägg
  • 0

Naim tar bra betalt för sina produkter, mer än de är värda helt enkelt. Därmed inte sagt att de är dåliga.

 

Här är ett exempel:

https://www.minhembi...3&hl=+naim +hdx



#15

Postad 30 juli 2015 - 20:33

Blåtand
  • Blåtand
  • Mästare

  • 3 140 inlägg
  • 0

Angående priser: Det är särskilt dyrt nu sedan pundet började dra iväg. 

 

Tyvärr har det varit särskilt styggt mot dem som gillar NAIM, men även REL och några andra märken har fått kraftiga prishöjningar.

Konstigt nog skiljer sig prisförändringarna ganska mycket mellan olika britt märken, undrar just hur mycket detta beror på vem som har hand om den svenska argenturen.

 

Min Dac-V1 har i vilket fall gått upp 5-6000 sedan jag köpte den. Förmodligen skulle jag köpt mig något annat om jag skulle köpa idag. Men jag är oavsett mätvärden hur nöjd som helst med ljudet. En DAC är ju inte bara en digital samplingslåda utan innehåller lite annat också. V1:an är ju ett hyfsat försteg och hörlursförstärkare vid sidan om att vara DAC. Tycker den svänger betydligt bättre än de cambridge och Asus prylar jag lyssnat på. Men smaken är som baken. I dag skulle jag nog köpt en DAC med balanserade utgångar för att kunna utnyttja min förstärkare bättre.


Redigerat av Blåtand, 30 juli 2015 - 20:37.




0 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 0 gäster, 0 anonyma medlemmar

  • tnorlund
    2024-04-22 20:00:21
  • Nya hyllor. 2670 DVD+Blu-Ray
    tnorlund
    2024-04-22 19:58:56
  • UPDATE 2024
    jacoby
    2024-04-15 17:17:29
  • UPDATE 2024
    jacoby
    2024-04-15 17:09:47
  • UPDATE 2024
    jacoby
    2024-04-15 16:57:35
  • Fler  |  Vilka bilder visas här?
Trendande produkter
Prisjakt © 2000 - 2024 Prisjakt   Cookiepolicy.   Våra regler.   Personuppgiftspolicy.  Hantera cookie-inställningar.