Hoppa till innehåll

Sökresultat Sökningen pågår Sökresultaten dyker upp här efterhand. Du kan fortsätta skriva om du vill begränsa sökningen.
Söker efter användare
Söker efter gallerier
Sök forumtrådar
Stäng

Konsol vs PC

1461 svar till detta ämne
  • Vänligen logga in för att kunna svara

#901

Postad 26 juli 2014 - 18:40

improwise
  • improwise
  • Mästare

  • 3 696 inlägg
  • 0

Skaffa en bass shaker det har du nytta av vid filmvisning också. Då får du riktig skak. Taktil ffb gör en hel del.

Ska helst inte köra med hörlurar. Ska inte gå igenom processen jag fick dra igenom för att få bass shaker att lira med Xbox 360 lol.


Nja, där slår nog nördmätaren i taket :)

#902

Postad 26 juli 2014 - 18:44

oqvist
  • oqvist
  • Mega-Guru

  • 9 902 inlägg
  • 1
Nä vadå? De flesta seriösa hembioentusiaster har bass shakers :).

#903

Postad 26 juli 2014 - 22:18

improwise
  • improwise
  • Mästare

  • 3 696 inlägg
  • 0

Nä vadå? De flesta seriösa hembioentusiaster har bass shakers :).


Ja, och ofta i kombination med hörnsoffor i fuskläder :) Som boende i lyhörd bostadsrätt så får man anpassa sig till förutsättningarna, en bass shaker är iof rätt ofarlig skulle jag tro, men det blir lätt att man går vidare och så har man en snart en jättesub....och ett brev från styrelsen :)

Redigerat av improwise, 26 juli 2014 - 22:21.


#904

Postad 26 juli 2014 - 22:32

oqvist
  • oqvist
  • Mega-Guru

  • 9 902 inlägg
  • 0

Ja, och ofta i kombination med hörnsoffor i fuskläder :) Som boende i lyhörd bostadsrätt så får man anpassa sig till förutsättningarna, en bass shaker är iof rätt ofarlig skulle jag tro, men det blir lätt att man går vidare och så har man en snart en jättesub....och ett brev från styrelsen :)


Jo det är ju ett aber med grannar. Lågfrekventa ljud/vibrationer går igenom det mesta.

#905

Postad 07 augusti 2014 - 22:28

Johan_i_burken
  • Johan_i_burken
  • Mästare

  • 3 633 inlägg
  • 0
Varför inte köpa en pc istället för då? fattar inte varför man vill köra med mus/tb på konsol

#906

Postad 08 augusti 2014 - 03:14

DonRon
  • DonRon
  • Lärjunge

  • 289 inlägg
  • 0

Varför inte köpa en pc istället för då? fattar inte varför man vill köra med mus/tb på konsol


Har man spelat fps spel med mus/tb sedan Quake World tiden så är det väldigt ovant/svårt att gå över till en handkontroll.
Jag har varken ork eller tid att "lära om" mig.


Är det nån dosa som gör att du kan koppla in mus/tangetnbord?

Kostar?

Funkar bra?

Vart nyfiken :D


Yes det är en liten dosa som gör att du kan köra med mus + tb.
Googla på xim4 så hittar du allt du behöver veta ;)

#907

Postad 08 augusti 2014 - 05:48

Johan_i_burken
  • Johan_i_burken
  • Mästare

  • 3 633 inlägg
  • 1

Har man spelat fps spel med mus/tb sedan Quake World tiden så är det väldigt ovant/svårt att gå över till en handkontroll.
Jag har varken ork eller tid att "lära om" mig.


Äh, jag har spelat med det sedan tidigare än så och var absolut inga problem att lära om sig. En pc kostar inte många kr mer än en ps4a och då är spelutvudet betydligt större på den samt mycket billigare spel och man slipper att krångla med en adapter. Tror helt ärligt att man väljer att spela på ps4an för man är för dålig på pc och måste fuska vilket bara förstör för alla andra.

#908

Postad 08 augusti 2014 - 07:03

beat_strandh
  • beat_strandh
  • Mästare

  • 3 845 inlägg
  • 0

Äh, jag har spelat med det sedan tidigare än så och var absolut inga problem att lära om sig. En pc kostar inte många kr mer än en ps4a och då är spelutvudet betydligt större på den samt mycket billigare spel och man slipper att krångla med en adapter. Tror helt ärligt att man väljer att spela på ps4an för man är för dålig på pc och måste fuska vilket bara förstör för alla andra.


ja fan, det är inga problem att lära sig. visst suger man i början men det går snabbt att lära sig. Är man dessutom duktig på FPS på PC är det inte så svårt att bli duktig på konsol och handkontroll eftersom det absolut viktigaste på konsol är själva spelförståelsen. snabba reflexer är bara ett plus.

Att köra mus/tb på konsol är att fuska!

#909

Postad 08 augusti 2014 - 11:25

DonRon
  • DonRon
  • Lärjunge

  • 289 inlägg
  • 0

Äh, jag har spelat med det sedan tidigare än så och var absolut inga problem att lära om sig. En pc kostar inte många kr mer än en ps4a och då är spelutvudet betydligt större på den samt mycket billigare spel och man slipper att krångla med en adapter. Tror helt ärligt att man väljer att spela på ps4an för man är för dålig på pc och måste fuska vilket bara förstör för alla andra.


Nu blev jag nyfiken på vilka fps spel du lirade med mus och tb innan quake (det släpptes ju ändå -96).
En dator som klarar av att lira BF4 på som kostar drygt 3500:- kan inte vara så rolig att spela på :)
Jag väljer att spela på konsol då Destiny inte kommer till PC?

ja fan, det är inga problem att lära sig. visst suger man i början men det går snabbt att lära sig. Är man dessutom duktig på FPS på PC är det inte så svårt att bli duktig på konsol och handkontroll eftersom det absolut viktigaste på konsol är själva spelförståelsen. snabba reflexer är bara ett plus.

Att köra mus/tb på konsol är att fuska!


Jag håller inte med dig där angående att spelförståelsen är viktigast, har man kass aim så spelar det ingen större roll vad man gör...
Hur ser ni på att använda ratt och pedaler till bilspel, fusk?

Redigerat av DonRon, 08 augusti 2014 - 11:26.


#910

Postad 08 augusti 2014 - 11:48

beat_strandh
  • beat_strandh
  • Mästare

  • 3 845 inlägg
  • 0

Nu blev jag nyfiken på vilka fps spel du lirade med mus och tb innan quake (det släpptes ju ändå -96).
En dator som klarar av att lira BF4 på som kostar drygt 3500:- kan inte vara så rolig att spela på :)
Jag väljer att spela på konsol då Destiny inte kommer till PC?



Jag håller inte med dig där angående att spelförståelsen är viktigast, har man kass aim så spelar det ingen större roll vad man gör...
Hur ser ni på att använda ratt och pedaler till bilspel, fusk?


ja alla tycker vi olika.
Jag spelar inte bilspel så jag har ingen åsikt om det.

#911

Postad 08 augusti 2014 - 12:12

Johan_i_burken
  • Johan_i_burken
  • Mästare

  • 3 633 inlägg
  • 0

Nu blev jag nyfiken på vilka fps spel du lirade med mus och tb innan quake (det släpptes ju ändå -96).
En dator som klarar av att lira BF4 på som kostar drygt 3500:- kan inte vara så rolig att spela på :)
Jag väljer att spela på konsol då Destiny inte kommer till PC?


Doom släpptes ett par år tidigare t ex. Det är visserligen inte stöd för att kolla upp och ner men mus + tb spelades det med. Jag sade inte för 3500 kr, Jag sade inte många kr mer och för kanske 5000 till 6000 lök så visst kan man hitta en duglig burk för. Pengar man snabbt sparar in med tanke på skippad psn kostnad samt billigare spel. Destiny har det hintats om att det kommer till pc och ryktas om någon gång 2015.

#912

Postad 08 augusti 2014 - 17:36

tjenna
  • tjenna
  • Användare

  • 109 inlägg
  • 0

Nu blev jag nyfiken på vilka fps spel du lirade med mus och tb innan quake (det släpptes ju ändå -96).
En dator som klarar av att lira BF4 på som kostar drygt 3500:- kan inte vara så rolig att spela på :)
Jag väljer att spela på konsol då Destiny inte kommer till PC?



Jag håller inte med dig där angående att spelförståelsen är viktigast, har man kass aim så spelar det ingen större roll vad man gör...
Hur ser ni på att använda ratt och pedaler till bilspel, fusk?

Bilspel är svårare med ratt, dålig jämförelse och inte alls samma sak.

Mus till konsol = fusk

#913

Postad 08 augusti 2014 - 18:09

DonRon
  • DonRon
  • Lärjunge

  • 289 inlägg
  • 0

Bilspel är svårare med ratt, dålig jämförelse och inte alls samma sak.

Mus till konsol = fusk


Tycker inte att bättre hårdvara är fusk, då bör bättre ljud (7.1lurar) eller bättre bild också vara oacceptabelt?
Fusk är något som manipulerar och ändrar i spelet, exempel på detta är wallhack eller aimbot.

#914

Postad 08 augusti 2014 - 18:58

Unregisteredfaa967e4
  • Unregisteredfaa967e4
  • Lärjunge

  • 271 inlägg
  • 0

Tycker inte att bättre hårdvara är fusk, då bör bättre ljud (7.1lurar) eller bättre bild också vara oacceptabelt?
Fusk är något som manipulerar och ändrar i spelet, exempel på detta är wallhack eller aimbot.


Undrar oxå varför det skulle vara fusk med mus/tangentbord till konsol!?

Problemet ser jag att ha mus och tangentbord i soffan när man ligger och spelar med både öl och chips!

Eller hur gör ni som har mus/tngb? Sitter ni 10cm från skärmen å spelar vid ett skrivbord?

#915

Postad 08 augusti 2014 - 20:06

DonRon
  • DonRon
  • Lärjunge

  • 289 inlägg
  • 0

Undrar oxå varför det skulle vara fusk med mus/tangentbord till konsol!?

Problemet ser jag att ha mus och tangentbord i soffan när man ligger och spelar med både öl och chips!

Eller hur gör ni som har mus/tngb? Sitter ni 10cm från skärmen å spelar vid ett skrivbord?


Sitter i soffan hukandes framåt med mus och tb på soffbordet (ej ergonomiskt).
Eller så kan man luta sig bakåt med tb i knät och ha musen på armstödet (har väldigt breda armstöd på vår soffa).

#916

Postad 08 augusti 2014 - 20:42

Johan_i_burken
  • Johan_i_burken
  • Mästare

  • 3 633 inlägg
  • 0

Undrar oxå varför det skulle vara fusk med mus/tangentbord till konsol!?

Problemet ser jag att ha mus och tangentbord i soffan när man ligger och spelar med både öl och chips!

Eller hur gör ni som har mus/tngb? Sitter ni 10cm från skärmen å spelar vid ett skrivbord?


Nej jag håller med nu. Jag ändrade mig, tycker inte att det var fusk förr heller när man använde turbokontroller till nintendo 8-bitaren i track & field. Det var ju bara bättre hårdvara.

#917

Postad 08 augusti 2014 - 21:55

Unregisteredfaa967e4
  • Unregisteredfaa967e4
  • Lärjunge

  • 271 inlägg
  • 0

Nej jag håller med nu. Jag ändrade mig, tycker inte att det var fusk förr heller när man använde turbokontroller till nintendo 8-bitaren i track & field. Det var ju bara bättre hårdvara.


Ok va bra då =) Track and field ja det var ju ett tag sedan..hade aldrig nån "turbokontroller" om jag hade haft det så spelade jag och polarna på samma villkor isåfall, för track and field hade väl inte multiplayer?

Nåt som jag tycker är riktigt fuskigt är ju dom som har tv med mindre input lag....bara bättre hårdvara... ;)

Går att diskutera det här länge, men så länge det handlar om hårdvara så kan man nog inte kalla det fusk anser jag! Är ju rätt så svårt att bevisa att den man spelar mot har en bättre tv eller annan kontroll än en själv!

Men visst upp till dig om du vill kalla det fusk!

Redigerat av Unregisteredfaa967e4, 08 augusti 2014 - 21:56.


#918

Postad 08 augusti 2014 - 22:36

UprightCitizen
  • UprightCitizen
  • Forumräv

  • 955 inlägg
  • 0
Jag tycker nog också att det är fusk med mus o tangentbord till konsol. Det är ju så grymt att alla (ja uppenbarligen inte längre) har samma utrustning. Mer lika förutsättning. Skärmval tycker jag inte spelar någon större roll om man inte har mkt lagg, då kan jag tänka mig att det är jobbigt. Lurar med bra surround gör större skillnad då. Speciellt i tex cod.

#919

Postad 08 augusti 2014 - 22:38

walkiii
  • walkiii
  • Mästare

  • 3 023 inlägg
  • 0
Klart det inte är "fusk" med mus/tngbn, men det ger en klar fördel. Du får ju mycket bättre precision med mus, så att spela mot folk som kör med handkontroll ger en klar fördel. Och det är ju så att man vill att alla ska spela på samma villkor.

Redigerat av walkiii, 08 augusti 2014 - 22:39.


#920

Postad 08 augusti 2014 - 23:01

Zoiler
  • Zoiler
  • Transform

  • 37 990 inlägg
  • 0
Fusk är det väl kanske inte men det är orättvist. Man kan väl inte känna sig nöjd om man skjuter ned handkontrollspeasants med mus + kb, eller det kan man kanske :)

En pc kostar inte många kr mer än en ps4a och då är spelutvudet betydligt större på den samt mycket billigare spel och man slipper att krångla med en adapter

Vad är det för konfiguration som kostar som en PS4 typ? Jag letar själv PC nu lite smått och sådana drömpriser är jag inte i närheten av.

#921

Postad 08 augusti 2014 - 23:15

DonRon
  • DonRon
  • Lärjunge

  • 289 inlägg
  • 0

Nej jag håller med nu. Jag ändrade mig, tycker inte att det var fusk förr heller när man använde turbokontroller till nintendo 8-bitaren i track & field. Det var ju bara bättre hårdvara.


Haha den jämförelsen skojar man inte bort :)
Turbokontrollen manipulerade dock spelet vilket är fusk.
Xim:en tillåter dig att koppla in mus och tb inget mer.

Fusk är det väl kanske inte men det är orättvist. Man kan väl inte känna sig nöjd om man skjuter ned handkontrollspeasants med mus + kb, eller det kan man kanske :)


Vad är det för konfiguration som kostar som en PS4 typ? Jag letar själv PC nu lite smått och sådana drömpriser är jag inte i närheten av.


Det vill jag också veta.

#922

Postad 08 augusti 2014 - 23:41

Johan_i_burken
  • Johan_i_burken
  • Mästare

  • 3 633 inlägg
  • 0

Vad är det för konfiguration som kostar som en PS4 typ? Jag letar själv PC nu lite smått och sådana drömpriser är jag inte i närheten av.


Hmm, var länge sedan jag pillade med att leta delar nu och hittar nog inte så mycket för mindre än en 7 lök som kan klara bf4a ok skall jag erkänna. Så var lite off i pengarna, men billigare spelargumentet håller nog ändå.
Det är ju inte samma pengar som en ps4a + xim4. Nu vet jag inte vad fyran kostar men har för mig att trean kostade 150 dollar så förmodar att det är nästan samma.

#923

Postad 09 augusti 2014 - 00:19

Zoiler
  • Zoiler
  • Transform

  • 37 990 inlägg
  • 0

men billigare spelargumentet håller nog ändå.
Det är ju inte samma pengar som en ps4a + xim4. Nu vet jag inte vad fyran kostar men har för mig att trean kostade 150 dollar så förmodar att det är nästan samma.

Men PS4 kostar 3500 och xim4 runt 1000-1500? Det blir ju 5k. Och datorn 7k. Eller hur menar du?

Fast ska man köpa ny dator för 7k idag så får man ingen framtidssäkrad dator direkt även om man säkert kan spela BF4. Jag satte ihop en dator och det går på runt 12k utan skärm + kb + mus och det är väl inte top of the super line heller direkt. Jayeroso satte visst också ihop en för liknande pris nyss.

#924

Postad 09 augusti 2014 - 01:04

DonRon
  • DonRon
  • Lärjunge

  • 289 inlägg
  • 0

Men PS4 kostar 3500 och xim4 runt 1000-1500? Det blir ju 5k. Och datorn 7k. Eller hur menar du?

Fast ska man köpa ny dator för 7k idag så får man ingen framtidssäkrad dator direkt även om man säkert kan spela BF4. Jag satte ihop en dator och det går på runt 12k utan skärm + kb + mus och det är väl inte top of the super line heller direkt. Jayeroso satte visst också ihop en för liknande pris nyss.


Har alltid byggt mina egna datorer då man oftast tjänar lite kosing på det, sen så tycker jag om att pilla ihop allt själv :)
För 12k bör du kunna få en duglig speldator. Sweclockers är ju ett "klockrent" forum att hänga på när man ska välja komponenter.

Hmm, var länge sedan jag pillade med att leta delar nu och hittar nog inte så mycket för mindre än en 7 lök som kan klara bf4a ok skall jag erkänna. Så var lite off i pengarna, men billigare spelargumentet håller nog ändå.
Det är ju inte samma pengar som en ps4a + xim4. Nu vet jag inte vad fyran kostar men har för mig att trean kostade 150 dollar så förmodar att det är nästan samma.


Vill man spela bf4 på datorn så tänker jag att man ute efter grafiken.
Spelat är ju rätt krävande så det kostar ju en slant om man vill att spelet ska flyta på i de högre grafik-inställningarna.

#925

Postad 09 augusti 2014 - 01:25

jayreso
  • jayreso
  • Beroende

  • 1 115 inlägg
  • 0

Men PS4 kostar 3500 och xim4 runt 1000-1500? Det blir ju 5k. Och datorn 7k. Eller hur menar du?

Fast ska man köpa ny dator för 7k idag så får man ingen framtidssäkrad dator direkt även om man säkert kan spela BF4. Jag satte ihop en dator och det går på runt 12k utan skärm + kb + mus och det är väl inte top of the super line heller direkt. Jayeroso satte visst också ihop en för liknande pris nyss.

Ja, jag snickrade ihop en dator i mars-april tror jag det var, för 11k, men då hade jag gammal HDD för extra lagring (köpte SSD), OS och DVD som jag kunde använda. Och hade också skärm, tb och mus. Duglig speldator för vad som finns nu, men knappast så att jag kan maxa några mer krävande spel i 1080p/60 Hz. Kan dock spela med hyggligt höga inställningar och behålla flytet. Men kostnad som ca tre konsoler...

Edit: har lyckats maxa Trine 2. Tummen upp för det! ;-)

Redigerat av jayreso, 09 augusti 2014 - 01:30.


#926

Postad 09 augusti 2014 - 02:49

Ageve
  • Ageve
  • Über-Guru

  • 12 004 inlägg
  • 0

Vad är det för konfiguration som kostar som en PS4 typ? Jag letar själv PC nu lite smått och sådana drömpriser är jag inte i närheten av.


Det finns inte.

Man kan bygga ihop en PC med något bättre prestanda än PS4, för ca 5700kr. Men då ingår inte Windows.

AMD FX 6300 3.5GHz, 6-kärnig: 899kr
Gigabyte GA-970A moderkort: 699kr
8GB DDR3 Crucial BallistixSport: 699kr
Asus R9 270 OC 2GB GDDR5 256-bit: 1495kr
Coolermaster Elite 342 chassi: 299kr
Coolermaster B-series 600W nätdel: 499kr
1000GB Western Digital hårddisk: 579kr
Asus BC-12D2HT Blu-ray läsare/DVD-brännare: 549kr

Plus ev CPU-kylare, kablar osv. Priserna är från Netonnet.

GPUn är den samma som i PS4, fast med 20 istället för 18 beräkningsenheter, och högre klockfrekvens (975 vs 800 MHz). CPUn är snabbare pga klockfrekvensen, trots att den "bara" har 6-kärnor.

#927

Postad 09 augusti 2014 - 06:10

Johan_i_burken
  • Johan_i_burken
  • Mästare

  • 3 633 inlägg
  • 0

Men PS4 kostar 3500 och xim4 runt 1000-1500? Det blir ju 5k. Och datorn 7k. Eller hur menar du?

Fast ska man köpa ny dator för 7k idag så får man ingen framtidssäkrad dator direkt även om man säkert kan spela BF4. Jag satte ihop en dator och det går på runt 12k utan skärm + kb + mus och det är väl inte top of the super line heller direkt. Jayeroso satte visst också ihop en för liknande pris nyss.


Nä vidare framtidssäkra är den nog inte och jag erkände ju att jag hade fel med. Men det jag menade med spelpriset håller nog ändå var att det inte blir så mycket dyrare får jag väl ta mig som exempel då, jag kollade väldigt snabbt på min xbox 360 lista och jag köpte ca 80 spel förra generationen verkar det som utan att räkna med arcadespel. Hur mycket billigare är ett pc spel egentligen? Jag drar till med 100 kr det ger ju ett påslag med 8000 kr som man får plussa på konsolen så då kostar den helt plötsligt 3500+1500+8000 kr utan psn+ förutsatt att jag köper lika många spel denna generationen. Jag fattar att alla köper olika många spel men det blir allt några stycken när man kollar hur många man köper egentligen.

Sedan skillnaden som jag anser med att ha headset och olika rattar är att spelen på konsolen faktiskt stödjer detta, när man spelar med mus så anser väl jag att man går runt de tänkte förutsättningarna som är uppsatta på konsol och i och med det skaffar sig en ganska stor fördel, större än med olika headsets.

#928

Postad 09 augusti 2014 - 07:44

SKIBBE
  • SKIBBE
  • Guru

  • 5 338 inlägg
  • 0
Jag spelar mest fps på konsoll och jag tycker ljud positioneringen är mycket sämmre i senare spel. t.ex bf4 (One) och okey i Ghost (360) men Black Ops2 samt Mw3 hade mycket bättre ljud positionering och man kunde verkligen lita till 100% på den vart fienderna är. Det går inte längre med samma resultat i Ghost. Bf4 är ju inte samma "tighta" spel där det lika avgörande, dock jag tycker ljuden "klipper" när man snurrar runt och har en ljudkälla man fokuserar på att höra, ingen mjuk övergång i positioneringen alls.

Headset: Turtle Beach Black Ops2 Edition (Earforce Tango) innan hade jag Turtle Beach x41

#929

Postad 09 augusti 2014 - 08:57

jimjans
  • jimjans
  • Mästare

  • 3 659 inlägg
  • 0
Tycker ända det stannat upp lite på pc marknaden du kan fortfarande använda en I7 eller I5 första generationen som kom 2009 med hyggligt resultat och säkert flera år till.

Det går väl snarare åt andra hållet med de nya api som släpps Directx 12 och Mantle som kommer att kräva mindre av processorn än spelen gör idag..

#930

Postad 09 augusti 2014 - 10:08

DonRon
  • DonRon
  • Lärjunge

  • 289 inlägg
  • 0

Tycker ända det stannat upp lite på pc marknaden du kan fortfarande använda en I7 eller I5 första generationen som kom 2009 med hyggligt resultat och säkert flera år till.

Det går väl snarare åt andra hållet med de nya api som släpps Directx 12 och Mantle som kommer att kräva mindre av processorn än spelen gör idag..


Finns ju inga spel på marknaden som utnyttjar en i7:a ändå, i5 räcker gott och väl för gaming.
Ska man redigera film eller jobba med 3D grafik så är det kanske en i7 man ska välja,

#931

Postad 09 augusti 2014 - 10:22

oqvist
  • oqvist
  • Mega-Guru

  • 9 902 inlägg
  • 0

Tycker ända det stannat upp lite på pc marknaden du kan fortfarande använda en I7 eller I5 första generationen som kom 2009 med hyggligt resultat och säkert flera år till.

Det går väl snarare åt andra hållet med de nya api som släpps Directx 12 och Mantle som kommer att kräva mindre av processorn än spelen gör idag..


Min gamla Core 2 Duo dator håller fint än. Kan nog gå ännu längre bak. Men de här processorerna är ju kraftfullare än vad som sitter i Xbox One och PS 4 idag. Maxar i stort sett vartenda lir fortfarande med mina GTX 580s med fps över 30 i alla fall. Nu är ju maxa väldigt mycket en definitionsfråga då man ju kan göra spel exakt hur krävande som helst via register hack etc om du vill det :).

Det finns spel som flyter betydligt bättre med Haswell. rFactor 2 ex är rätt så CPU intensivt mycket beräkningar i realtid ex. Överlag så flyter många spel bättre med bättre CPU även om inte fpsn blir bättre. Men fps mätarna ljuger ju en del de mäter inte varje ms så de missar mycket av dipparna. 60 fps är alltså inte alltid 60 fps.

Jag lider dock inte av någon maximizer sjuka. Minns när Crysis släpptes och folk blev rent desperata över att de inte kunde maxa liret. Såg ju grymt bra ut på medium inställningar ändå. Crysis sålde nog nvidia och ATI grafikkort bättre än sig självt skulle jag tro.

Får se när jag får för mig att mitt GTX 580 på min nya Haswell burk inte räcker till. Blir intressant när de första slappa PS 4/Xbox One portarna släpps

#932

Postad 09 augusti 2014 - 10:53

jimjans
  • jimjans
  • Mästare

  • 3 659 inlägg
  • 0

Finns ju inga spel på marknaden som utnyttjar en i7:a ändå, i5 räcker gott och väl för gaming.
Ska man redigera film eller jobba med 3D grafik så är det kanske en i7 man ska välja,

Det är väl möjligtvis bf 4 med många spelare....

#933

Postad 09 augusti 2014 - 11:05

jayreso
  • jayreso
  • Beroende

  • 1 115 inlägg
  • 0

Jag lider dock inte av någon maximizer sjuka. Minns när Crysis släpptes och folk blev rent desperata över att de inte kunde maxa liret. Såg ju grymt bra ut på medium inställningar ändå. Crysis sålde nog nvidia och ATI grafikkort bättre än sig självt skulle jag tro.

Ja, lite så känns det ju. De där sista kvalitetsprocenten från att gå från "high" till "ultra" känns inte riktigt värt det. Kostar mer än det smakar tycker jag.

Får se när jag får för mig att mitt GTX 580 på min nya Haswell burk inte räcker till. Blir intressant när de första slappa PS 4/Xbox One portarna släpps

Porten av Watch Dogs var väl rätt slapp. Rätt ooptimerat och krävande har jag hört.

#934

Postad 09 augusti 2014 - 11:13

oqvist
  • oqvist
  • Mega-Guru

  • 9 902 inlägg
  • 0
Många slappa portar finns det. Men det brukar va svårt att göra dem så slappa att de inte går att maxa ändå :) Har väl inget exempel direkt.

Crysis 2 det maxade man ju direkt ex så Crytek lärde sig väl sin läxa. Tyvärr skulle jag väl vilja påstå det är inte fel att framtidssäkra lir även om det verkar va dålig psykologi lol

#935

Postad 09 augusti 2014 - 11:28

jayreso
  • jayreso
  • Beroende

  • 1 115 inlägg
  • 0

Många slappa portar finns det. Men det brukar va svårt att göra dem så slappa att de inte går att maxa ändå :) Har väl inget exempel direkt.

Crysis 2 det maxade man ju direkt ex så Crytek lärde sig väl sin läxa. Tyvärr skulle jag väl vilja påstå det är inte fel att framtidssäkra lir även om det verkar va dålig psykologi lol

Youtubes TotalBiscuit lyckades inte maxa WD i 1080p/60fps med följande specs:
CPU: i7-3930k @ 3.2ghz
RAM: GSkill RipjawsX 32GB 2133MHz
GPU: 2x Nvidia Geforce GTX TITAN
SSDs: 250gb Samsung 830, 2x 250gbOCZ Agility 3

https://www.youtube....BIVrV7M#t=5m13s

edit: var förvisso vid launch. Kanske patchats nu? Har själv inte spelat det.

Redigerat av jayreso, 09 augusti 2014 - 11:30.


#936

Postad 09 augusti 2014 - 11:41

jimjans
  • jimjans
  • Mästare

  • 3 659 inlägg
  • 0
Fortfarande uselt .....

#937

Postad 09 augusti 2014 - 11:50

oqvist
  • oqvist
  • Mega-Guru

  • 9 902 inlägg
  • 0
Buggigt?

#938

Postad 09 augusti 2014 - 11:53

jimjans
  • jimjans
  • Mästare

  • 3 659 inlägg
  • 0

Buggigt?

får fortfarande hemska framedrops med bra hårdvara...

#939

Postad 09 augusti 2014 - 14:37

oqvist
  • oqvist
  • Mega-Guru

  • 9 902 inlägg
  • 0

får fortfarande hemska framedrops med bra hårdvara...


Går inte fixa med att sänka några krävande inställningar?

Undrar alltså om det är ett bra optimerat lir men krävande som Crysis eller om det bara ger dålig prestanda av ingen anledning alls?

#940

Postad 09 augusti 2014 - 14:53

jimjans
  • jimjans
  • Mästare

  • 3 659 inlägg
  • 0

Går inte fixa med att sänka några krävande inställningar?

Undrar alltså om det är ett bra optimerat lir men krävande som Crysis eller om det bara ger dålig prestanda av ingen anledning alls?

Dåligt optimerat kör själv med en smått överklockad I7 4930 med dubbla gtx 780 ..
Finns även folk med dubbla och trippla titan black som får samma typ av fel....

http://www.overclock...s-with-2gb-vram

http://www.overclock...uality-textures

Redigerat av jimjans, 09 augusti 2014 - 14:59.


#941

Postad 09 augusti 2014 - 14:56

Zoiler
  • Zoiler
  • Transform

  • 37 990 inlägg
  • 0

Duglig speldator för vad som finns nu, men knappast så att jag kan maxa några mer krävande spel i 1080p/60 Hz.

Köpte du inte ett R9280X eller liknande och kan ändå inte spela på högsta med de inställningarna? Låter konstigt, Sweclockers sommardator som har det kortet fixade Thief, Infinite, BF4 och Metro utan större problem. Du kanske köpte något annat. Tänkte satsa på ett 770 själv om det blir ett köp, bör räcka i några år och jag lär inte spela så överdrivet mycket på datorn ändå.

Problemet är väl att de nyare spelen som kommer nästa år och framöver lär bli mer krävande i och med att lastgenkonsolerna snart fasas ut och det är väl nya grafikkort på gång också så det är egentligen lite dumt att köpa nu.

Man kan bygga ihop en PC med något bättre prestanda än PS4, för ca 5700kr. Men då ingår inte Windows.

Dock så kommer ju en sådan dator inte att prestera lika bra som en PS4 i och med att den inte är optimerad på samma sätt. Så i praktiken vore det dumt att köpa den, kommer bli något mellanting.

Men det jag menade med spelpriset håller nog ändå var att det inte blir så mycket dyrare får jag väl ta mig som exempel då, jag kollade väldigt snabbt på min xbox 360 lista och jag köpte ca 80 spel förra generationen verkar det som utan att räkna med arcadespel. Hur mycket billigare är ett pc spel egentligen? Jag drar till med 100 kr det ger ju ett påslag med 8000 kr som man får plussa på konsolen så då kostar den helt plötsligt 3500+1500+8000 kr utan psn+ förutsatt att jag köper lika många spel denna generationen. Jag fattar att alla köper olika många spel men det blir allt några stycken när man kollar hur många man köper egentligen.

Det beror förstås på ens köpvanor rätt mycket ja. De flesta köper väl fler spel digitalt på PC och då kan de inte sälja dem. De köper också mycket onödigt på Steamrea som de sedan aldrig spelar ;)

Men visst är det generellt billigare att spela på PC, man slipper även onlinekostnaden för att spela som du säger. Ska man ha både X1 och PS4 så blir det ju tyvärr en del slantar per år om man vill köra online nu.

#942

Postad 09 augusti 2014 - 15:04

jimjans
  • jimjans
  • Mästare

  • 3 659 inlägg
  • 0

Köpte du inte ett R9280X eller liknande och kan ändå inte spela på högsta med de inställningarna? Låter konstigt, Sweclockers sommardator som har det kortet fixade Thief, Infinite, BF4 och Metro utan större problem. Du kanske köpte något annat. Tänkte satsa på ett 770 själv om det blir ett köp, bör räcka i några år och jag lär inte spela så överdrivet mycket på datorn ändå.

Maxa dem kan du men då får du dippar under 60hz också helst med lite AA effekter igång också, men tar du ner effekterna lite så flyter det på bra och ser fortfarande väldigt bra ut...

#943

Postad 09 augusti 2014 - 15:19

SC-Zap
  • SC-Zap
  • Guru

  • 6 960 inlägg
  • 0

Det finns inte.

Man kan bygga ihop en PC med något bättre prestanda än PS4, för ca 5700kr. Men då ingår inte Windows.

AMD FX 6300 3.5GHz, 6-kärnig: 899kr
Gigabyte GA-970A moderkort: 699kr
8GB DDR3 Crucial BallistixSport: 699kr
Asus R9 270 OC 2GB GDDR5 256-bit: 1495kr
Coolermaster Elite 342 chassi: 299kr
Coolermaster B-series 600W nätdel: 499kr
1000GB Western Digital hårddisk: 579kr
Asus BC-12D2HT Blu-ray läsare/DVD-brännare: 549kr

Plus ev CPU-kylare, kablar osv. Priserna är från Netonnet.

GPUn är den samma som i PS4, fast med 20 istället för 18 beräkningsenheter, och högre klockfrekvens (975 vs 800 MHz). CPUn är snabbare pga klockfrekvensen, trots att den "bara" har 6-kärnor.

Ja, det blir ca 5 700 kr. Men nog behövs CPU-kylare och kablar? Varför strunta i det i uppräkningen?

#944

Postad 09 augusti 2014 - 15:30

Zoiler
  • Zoiler
  • Transform

  • 37 990 inlägg
  • 0

Maxa dem kan du men då får du dippar under 60hz också helst med lite AA effekter igång också, men tar du ner effekterna lite så flyter det på bra och ser fortfarande väldigt bra ut...

Men frågan är.. maxar det The Witcher 3 =P?

#945

Postad 09 augusti 2014 - 15:33

jimjans
  • jimjans
  • Mästare

  • 3 659 inlägg
  • 0

Men frågan är.. maxar det The Witcher 3 =P?

Är ju väldigt svårt att avgöra spelet är ju inte släppt än men sannolikt inte, Witcher spelen är ju kända för att vara krävande....

Redigerat av jimjans, 09 augusti 2014 - 15:33.


#946

Postad 09 augusti 2014 - 15:37

oqvist
  • oqvist
  • Mega-Guru

  • 9 902 inlägg
  • 0
Är CPUn retail så ingår det cpu kylare. SATA kablar etc får man med moderkort jag har nästan aldrig köpt kablage :)

#947

Postad 09 augusti 2014 - 15:40

jimjans
  • jimjans
  • Mästare

  • 3 659 inlägg
  • 0

Är CPUn retail så ingår det cpu kylare. SATA kablar etc får man med moderkort jag har nästan aldrig köpt kablage :)

Men det är väl ingen som använder den usla kylaren man får med om man inte vill att den skall låta som en spelkonsol som jobbar på högvarv då förstås :)

#948

Postad 09 augusti 2014 - 15:48

oqvist
  • oqvist
  • Mega-Guru

  • 9 902 inlägg
  • 0

Men det är väl ingen som använder den usla kylaren man får med om man inte vill att den skall låta som en spelkonsol som jobbar på högvarv då förstås :)


Tror de flesta kör standardkylning. Testkörde min nya Haswell går tyst och fint med den i stock. Finns inte mycket rum för överklockning givetvis :)

#949

Postad 09 augusti 2014 - 15:54

masse70
  • masse70
  • Mega-Guru

  • 8 527 inlägg
  • 0

Tror de flesta kör standardkylning. Testkörde min nya Haswell går tyst och fint med den i stock. Finns inte mycket rum för överklockning givetvis :)

Jag är övertygad om att de flesta som bygger egen pc INTE kör med standardkylaren.

#950

Postad 09 augusti 2014 - 15:57

jimjans
  • jimjans
  • Mästare

  • 3 659 inlägg
  • 0

Tror de flesta kör standardkylning. Testkörde min nya Haswell går tyst och fint med den i stock. Finns inte mycket rum för överklockning givetvis :)

Jag tycker i alla fall de låter för mycket helst i ett tyst rum .
Testa prime 95 ett tag och se hur tyst din kylare är...
Standard kylarn låter ofta processorn gå väldigt varmt också sen kan man ju få bra och billiga luftkylare nu för tiden..

http://www.sweclocke...och-silverstone

Redigerat av jimjans, 09 augusti 2014 - 16:04.




0 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 0 gäster, 0 anonyma medlemmar

  • tnorlund
    2024-04-22 20:00:21
  • Nya hyllor. 2670 DVD+Blu-Ray
    tnorlund
    2024-04-22 19:58:56
  • UPDATE 2024
    jacoby
    2024-04-15 17:17:29
  • UPDATE 2024
    jacoby
    2024-04-15 17:09:47
  • UPDATE 2024
    jacoby
    2024-04-15 16:57:35
  • Fler  |  Vilka bilder visas här?
Trendande produkter
Prisjakt © 2000 - 2024 Prisjakt   Cookiepolicy.   Våra regler.   Personuppgiftspolicy.  Hantera cookie-inställningar.