Hoppa till innehåll

Sökresultat Sökningen pågår Sökresultaten dyker upp här efterhand. Du kan fortsätta skriva om du vill begränsa sökningen.
Söker efter användare
Söker efter gallerier
Sök forumtrådar
Stäng

Genus och våld i spel

81 svar till detta ämne
  • Vänligen logga in för att kunna svara

#51

Postad 21 juni 2014 - 23:22

Unregisteredf6ea3cff
  • Unregisteredf6ea3cff
  • Veteran

  • 2 097 inlägg
  • 0

"Hade inte folk tyckt det var ballt med smala midjor och svällande bröst..."

Så hade inte damerna sett ut så heller. I spel och på film och annat.

Varför får jag känslan av att du inte ville ge mig rätt när du faktiskt gör det?

Spel är inte lika överdrivet, även om det förstås finns undantag, ofta från Japan.

Nu verkar det som ni tänker "Hulken" men jag menar att det finns massor med muskelknuttar i spel med en fysik som inte går att nå utan hård medicinering och träning under lång tid i den verkliga verkligheten. Batman exempelvis, Chris i Resident Evil 5. Hälften av karaktärerna i fightingspel m fl. Och de ser ut så för att det anses tufft och snyggt och manligt.

Redigerat av Unregisteredf6ea3cff, 21 juni 2014 - 23:36.


#52

Postad 22 juni 2014 - 00:13

SC-Zap
  • SC-Zap
  • Guru

  • 6 960 inlägg
  • 0

Så hade inte damerna sett ut så heller. I spel och på film och annat.

Varför får jag känslan av att du inte ville ge mig rätt när du faktiskt gör det?

Visst, du har en del rätt i det, men frågan är om det i sin tur är rätt?

#53

Postad 22 juni 2014 - 01:09

Zoiler
  • Zoiler
  • Transform

  • 37 990 inlägg
  • 4

Nu verkar det som ni tänker "Hulken" men jag menar att det finns massor med muskelknuttar i spel med en fysik som inte går att nå utan hård medicinering och träning under lång tid i den verkliga verkligheten. Batman exempelvis, Chris i Resident Evil 5. Hälften av karaktärerna i fightingspel m fl. Och de ser ut så för att det anses tufft och snyggt och manligt.

Nu utgår jag från att du inte läser så mycket serier med tanke på att du refererar till Batman som en spelkaraktär (han kommer från serierna), men exempelvis ration muskelknuttar i spel i jämförelse med Marvels och DC:s serier är försvinnande liten, vilket är allt jag sa.

Visst kan du hitta undantag, Chris i just RE5 är ett sådant. Han har blivit mer och mer muskulös. Fightingkaraktärerna är ju sällan seriösa så det räknar jag inte, men det är ju en fördel att ha muskler när man slåss, det har de i UFC också. En fördel att ha muskler när man räddar världen från zombies också för övrigt, det är ju oftast tränade elitsoldater som kommer i den situationen.

Men för varje muskelknutte du nämner kan jag nämna flera andra som inte är det. Är protagonisterna muskelknuttar i de bäst säljande spelen som Uncharted, Mass Effect, The Last of Us, Assassins Creed, Far Cry, GTA? Om du jämför Wonder Woman med nya Lara Croft, vem har störst byst? Spel är överlag klart mänskligare än serier. Kollar man spel för spel så är det inte så farligt som det utpekas.

Sen att det ändå finns såna som Chris i RE5 och Samus Aran i Smash Bros, som får tydligare och tydligare drag, det beror på att folk hellre tittar på personer med "bra" attribut än "dåliga", men det säger ju sig självt.

Redigerat av Zoiler, 22 juni 2014 - 01:11.


#54

Postad 22 juni 2014 - 07:58

UprightCitizen
  • UprightCitizen
  • Forumräv

  • 955 inlägg
  • 0
Jag tror inte att det är något problem i spel med att det finns karaktärer som ser ut som he man. Det viktiga måste ju vara att det finns en bredd på karaktärerna, ett spektrum av olika typer för alla att identifiera sig med. De manliga karaktärerna i spel är visserligen ofta stereotypa, men det finns en större bredd. Och dom är utformade som dom är för att tilltala män som vill vara tuffa män. Det finns ytterst få kvinnor i spel som inte ser ut enligt en viss mall, inte för att andra kvinnor vill ha det så. Är ni med på vad jag skriver? Sen är det inte bara könsfördelningen som är skev och stereotyp. Som ni skriver är huvudrollen i spelen nästan alltid en vit man.

#55

Postad 22 juni 2014 - 08:29

Zartok
  • Zartok
  • Älskar Cyberpunk 2077

  • 18 233 inlägg
  • 0
Det är för att vita män varit dom som köpt produkten. Man tillverkar till sin köpare. Däremot är det inte sexism. Grunden ligger inte i att dra ner någon, grunden finns i att spelaren ska kunna identifiera sig med en karaktär. Ja, samt att öka trovärdigheten. Hur många kvinnliga militärförband finns det? Elitsoldater är i minst 99.9% av fallen män. Varför göra något mer orealistiskt pga jämställdhet? En realistisk karaktär är det viktigaste.

Kolla mirrors edge. Man valde att använda kvinnor som huvudrollsinnehavare. Det eftersom det känns realistiskt, även om det även finns män som kan köra parkour.

#56

Postad 22 juni 2014 - 09:12

UprightCitizen
  • UprightCitizen
  • Forumräv

  • 955 inlägg
  • 0
Kan vi inte bara lägga ner hela göra "spelet trovärdigt" argumentet. Om det vore idén så skulle representationen VERKLIGEN inte se ut som den gör. Det blir löjligt. Att det bara är vita män som spelar stämmer inte, och skulle man göra spel med en annan inställning så kanske man skulle få en bredare publik.

#57

Postad 22 juni 2014 - 09:19

UprightCitizen
  • UprightCitizen
  • Forumräv

  • 955 inlägg
  • 0
http://www.theesa.co...ESA_EF_2012.pdf

#58

Postad 22 juni 2014 - 11:32

SC-Zap
  • SC-Zap
  • Guru

  • 6 960 inlägg
  • 0

Det är för att vita män varit dom som köpt produkten.

Vilket spela pratar vi om, som bara sålt i vissa delar av Europa? Som i stort sett inte sålt alls i USA, Japan etc?

#59

Postad 22 juni 2014 - 12:06

Zartok
  • Zartok
  • Älskar Cyberpunk 2077

  • 18 233 inlägg
  • 0
Så du menar att det är orealistiskt att ex spioner är vita män? Historiskt sett så menar du att det funnits lika många kvinnliga spioner och lika många mörkhyade? Vilken värld lever du i? Skulle du godta ett spel som verkar historiskt korrekt bara det att man har rymdskepp istället för häst och vagn?

#60

Postad 22 juni 2014 - 12:30

Zartok
  • Zartok
  • Älskar Cyberpunk 2077

  • 18 233 inlägg
  • 0

Vilket spela pratar vi om, som bara sålt i vissa delar av Europa? Som i stort sett inte sålt alls i USA, Japan etc?

Du tänker lite märkligt. Här:
1. Japanerna, där många spel tillverkades under storhetstiden på 80-talet idealiserar västerländskt utseende. Inte märkligt att deras hjältar blir vita män.

2. Finns mer köpkraft i en minoritet i fattigdom (mörkhyade i USA) eller i en rik majoritet (vita i USA)?

3. Lägg därefter till Europa.

Redigerat av Zartok, 22 juni 2014 - 12:31.


#61

Postad 22 juni 2014 - 12:46

UprightCitizen
  • UprightCitizen
  • Forumräv

  • 955 inlägg
  • 0

Så du menar att det är orealistiskt att ex spioner är vita män? Historiskt sett så menar du att det funnits lika många kvinnliga spioner och lika många mörkhyade? Vilken värld lever du i? Skulle du godta ett spel som verkar historiskt korrekt bara det att man har rymdskepp istället för häst och vagn?


Om det är riktat till mig så menar jag nog att spel överlag är rätt dåliga på realism och det blir barnsligt att dra det kortet hela tiden när man inte har problem med massa andra superorealistiska inslag. Som tex att man helt plötsligt kan trolla fram en kartong att sitta i tex. Och det finns förmodligen massvis av kvinnliga spioner, och dom är förmodligen inte ett dug lika de som återfinns i spelen. Och nu pratar vi spel överlag, alla spel är inte spion och arméspel. Kan du inte känna att det finns ett mått av desperat efterkonstruerande i det du skriver hela tiden? Vad är poängen med att få spelutvecklarna att framstå som ofelbara till varje pris?

Edit: och det som tände hela diskutionen, dvs klädseln på karaktären i mgs, kan du väl ändå inte påstå är formad efter ett dugg realism?

Redigerat av UprightCitizen, 22 juni 2014 - 12:50.


#62

Postad 22 juni 2014 - 12:48

SC-Zap
  • SC-Zap
  • Guru

  • 6 960 inlägg
  • 0

Du tänker lite märkligt. Här:
1. Japanerna, där många spel tillverkades under storhetstiden på 80-talet idealiserar västerländskt utseende. Inte märkligt att deras hjältar blir vita män.

2. Finns mer köpkraft i en minoritet i fattigdom (mörkhyade i USA) eller i en rik majoritet (vita i USA)?

3. Lägg därefter till Europa.

Så dyra är inte spel. Skulle tro att det är gott om icke-vita som spelar. Ditt argument om att spel riktar sig till vita män är det konstiga här.

#63

Postad 22 juni 2014 - 14:19

Filip_M
  • Filip_M
  • Forumräv

  • 619 inlägg
  • 0
Att svarta fortfarande inte ofta får huvudrollen tycker jag är riktigt förlegat, hur länge har Hollywood exempelvis insisterat på att döda den svarta medlemmen i ett skräckfilmsgäng först? Lee från Telltales Walking Dead är den enda på länge som jag på rak arm kommer på har huvudrollen i ett spel. Franklin i GTA V visserligen också, men han får dela förstaplatsen med två vita.

#64

Postad 22 juni 2014 - 14:22

Zartok
  • Zartok
  • Älskar Cyberpunk 2077

  • 18 233 inlägg
  • 0

Så dyra är inte spel. Skulle tro att det är gott om icke-vita som spelar. Ditt argument om att spel riktar sig till vita män är det konstiga här.

Inte så. Jag har ju visat att det med stor majoritet är vita som köpte spel eller individer som lyfter det europeiska utseendet. Spelbranschen är på väg in i en krasch just eftersom spel är så dyra. Många studios har inte råd med en stor budget och flopp, det är därför man spelar med säkra kort. Sånt man vet går hem. Uppföljare exempelvis. Assassins creed någon? Eller capcoms... Alla titlar :D

#65

Postad 22 juni 2014 - 14:25

Zartok
  • Zartok
  • Älskar Cyberpunk 2077

  • 18 233 inlägg
  • 0

Att svarta fortfarande inte ofta får huvudrollen tycker jag är riktigt förlegat, hur länge har Hollywood exempelvis insisterat på att döda den svarta medlemmen i ett skräckfilmsgäng först? Lee från Telltales Walking Dead är den enda på länge som jag på rak arm kommer på har huvudrollen i ett spel. Franklin i GTA V visserligen också, men han får dela förstaplatsen med två vita.

Tror det har att göra med att nöjesindustrin är gjord för vita av vita. Dock så brukar många skurkar också vara vita. Och män. Finns då bra skurkar som varit kvinnor i filmer, förutom ett par från Disney.

Känner någon till någon riktigt bra skurk i spelvärlden som är en kvinna?

#66

Postad 22 juni 2014 - 14:50

simulacra
  • simulacra
  • Mästare

  • 3 147 inlägg
  • 0

Edit: och det som tände hela diskutionen, dvs klädseln på karaktären i mgs, kan du väl ändå inte påstå är formad efter ett dugg realism?


Om Quiet är en soldat som drillats hårt till att vara en honeypot som sedan slår slint så faller det väl i linje med Kojimas arketyper. Speciellt när det gäller den japanska storystilen där div. barndomsproblem kan vara en underliggande orsak, och karaktärstypen "kvinna som blivit förnedrad av män som sedan anspelar på sexualitet för att straffa andra män" är knappst en okänd karaktärstyp i både filmer och spel, västerländska som japanska.

Känner någon till någon riktigt bra skurk i spelvärlden som är en kvinna?


Hon i Uncharted 3 vars namn undkommer mig just nu, Marlowe?

#67

Postad 22 juni 2014 - 14:55

letmefly
  • letmefly
  • Veteran

  • 2 241 inlägg
  • 0

Hade inte folk tyckt att det var ballt med stora svällande muskler så hade inte hjältarna sett ut så.

För egen del hade jag grymt svårt för karaktärerna i Gears of War just för att det var så patetiskt stora och "coola" samtidigt som jag förgäves letade efter några tecken på att de var gjorda med glimten i ögat...

#68

Postad 22 juni 2014 - 14:55

Zartok
  • Zartok
  • Älskar Cyberpunk 2077

  • 18 233 inlägg
  • 0
Inte spelat det :D
Fler? Kanske finns ett par st, vem vet? :)

#69

Postad 22 juni 2014 - 15:05

letmefly
  • letmefly
  • Veteran

  • 2 241 inlägg
  • 0

Tror det har att göra med att nöjesindustrin är gjord för vita av vita. Dock så brukar många skurkar också vara vita. Och män. Finns då bra skurkar som varit kvinnor i filmer, förutom ett par från Disney.

Känner någon till någon riktigt bra skurk i spelvärlden som är en kvinna?

Har ju varit en del bra kvinnliga skurkar i bondfilm...aha spel - damnit!

#70

Postad 22 juni 2014 - 15:11

UprightCitizen
  • UprightCitizen
  • Forumräv

  • 955 inlägg
  • 0

Om Quiet är en soldat som drillats hårt till att vara en honeypot som sedan slår slint så faller det väl i linje med Kojimas arketyper. Speciellt när det gäller den japanska storystilen där div. barndomsproblem kan vara en underliggande orsak, och karaktärstypen "kvinna som blivit förnedrad av män som sedan anspelar på sexualitet för att straffa andra män" är knappst en okänd karaktärstyp i både filmer och spel, västerländska som japanska.



Hon i Uncharted 3 vars namn undkommer mig just nu, Marlowe?


Fast nu var ju orsaken "att det var varmt"

#71

Postad 22 juni 2014 - 15:19

Zartok
  • Zartok
  • Älskar Cyberpunk 2077

  • 18 233 inlägg
  • 0

Fast nu var ju orsaken "att det var varmt"

Kojima blev nog bara överraskad av frågan *asg*

#72

Postad 22 juni 2014 - 15:45

UprightCitizen
  • UprightCitizen
  • Forumräv

  • 955 inlägg
  • 0
Ja ok, men dåså!

#73

Postad 22 juni 2014 - 16:57

Birkanoff
  • Birkanoff
  • Mästare

  • 2 532 inlägg
  • 0

Känner någon till någon riktigt bra skurk i spelvärlden som är en kvinna?


Hela MGS-serien har ju kvinnliga antagonister.

MGS1 - Sniper Wolf
MGS2 - Fortune
MGS4 - Frogs, Beauty and the beast unit

#74

Postad 22 juni 2014 - 17:01

Zoiler
  • Zoiler
  • Transform

  • 37 990 inlägg
  • 0

Känner någon till någon riktigt bra skurk i spelvärlden som är en kvinna?

Finns två bra i både Wolfenstein och Infamous second son exempelvis.

Mother Brain ;)

#75

Postad 23 juni 2014 - 07:50

simulacra
  • simulacra
  • Mästare

  • 3 147 inlägg
  • 0

Fast nu var ju orsaken "att det var varmt"


Ja, eller så kan det vara att spelet inte är släppt och Kojima inte vill dela med sig av ngra detaljer eftersom det kan spoila spelet. Det är oavsett inte med största sannolikhet i Konamis marketingplaner att berätta allt väldigt långt innan spelsläpp.

#76

Postad 23 juni 2014 - 16:20

Zoiler
  • Zoiler
  • Transform

  • 37 990 inlägg
  • 0

Ja, eller så kan det vara att spelet inte är släppt och Kojima inte vill dela med sig av ngra detaljer eftersom det kan spoila spelet.

Men han sa ju att hon hade fått värmeslag när hon var liten och att det var förklaringen.

#77

Postad 23 juni 2014 - 16:32

Unregisterede32cf070
  • Unregisterede32cf070
  • Guru

  • 5 006 inlägg
  • 0

Men han sa ju att hon hade fått värmeslag när hon var liten och att det var förklaringen.

"Värmeslag" hahahahahahaha loooooool !!!!! :D

#78

Postad 23 juni 2014 - 17:50

Zoiler
  • Zoiler
  • Transform

  • 37 990 inlägg
  • 2
Men det är ju rörande och sorgligt?

#79

Postad 23 juni 2014 - 18:29

Unregistered2b7a85cb
  • Unregistered2b7a85cb
  • Rookie

  • 5 inlägg
  • 0

Läs mitt nästa inlägg. :)

Fair enough, hade inte hunnit se det när jag skrev mitt inlägg i en halv evighet. :D

#80

Postad 23 juni 2014 - 20:18

Unregisterede32cf070
  • Unregisterede32cf070
  • Guru

  • 5 006 inlägg
  • 0

Men det är ju rörande och sorgligt?

Verkligen. :)
Snejk tycker också illa om värme.

Bifogad fil(er)

  • Bifogad fil  image.jpg   135,88K   0 Antal nerladdningar


#81

Postad 24 juni 2014 - 01:21

oqvist
  • oqvist
  • Mega-Guru

  • 9 902 inlägg
  • 0
Haha. Klockrent att han har boots som är smått omöjliga att smyga i också. Är det verkligen en fördel att va så där stor och osmidig om man ska smyga?

#82

Postad 24 juni 2014 - 09:46

DanielSchenström
  • DanielSchenström
  • Beroende

  • 1 102 inlägg
  • 2
Realismens vardande eller icke borde helt enkelt ha att göra med vad målet med ens spel är. Jag skulle exempelvis inte spela ett spel som verkligen simulerade strid och krig, jag vill ha nöjesaction. Men det är nice när det finns en spännvidd av realism och fantasi inom genrerna.

Jag ser inget problem alls i fullständigt orealistiska, rustningar, vapen, kroppsproportioner etc. Men det är uppenbart att det finns utrymme att förbättra kvinnliga karaktärers presentation i spelvärlden som i stort följer superhjälteseriernas estestik i det att de är manliga "power fantasies". Presentationen och rollerna är minst lika viktiga som utseendet/designen.



0 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 0 gäster, 0 anonyma medlemmar

  • tnorlund
    2024-04-22 20:00:21
  • Nya hyllor. 2670 DVD+Blu-Ray
    tnorlund
    2024-04-22 19:58:56
  • UPDATE 2024
    jacoby
    2024-04-15 17:17:29
  • UPDATE 2024
    jacoby
    2024-04-15 17:09:47
  • UPDATE 2024
    jacoby
    2024-04-15 16:57:35
  • Fler  |  Vilka bilder visas här?
Trendande produkter
Prisjakt © 2000 - 2024 Prisjakt   Cookiepolicy.   Våra regler.   Personuppgiftspolicy.  Hantera cookie-inställningar.