Canon PowerShot SX1 IS
(Digitala kompaktkameror)
|
15
|
(20)
|
Inga priser | |
Canon SpeedLite 270EX
(Blixtar)
|
0
|
(8)
|
1 195:- |
Canon SpeedLite 270EX (5 inlägg)
|
2 år sedan |
Bästa Superzoomaren? (36 inlägg)
|
3 år sedan |
Canon SX1 IS (15 inlägg)
|
4 år sedan |
Höstens hetaste superzoom? (3 inlägg)
|
4 år sedan |
Skickat 16 juni 2009 - 13:41
Skickat 16 juni 2009 - 23:21
Länken här går direkt till hans testbilder av SX1, men de är tagna i programläget som i mångt och mycket
påminner om "gröna rutan" som jag antar att ni menar med auto-läget.
Dessa ser så bra ut att jag funderade på en sån här för att slippa kånka omkring på min system-digitalare.
3 veckor kvar till semestern...
Skickat 17 juni 2009 - 09:07
Trisst!
Så det blir backning på den kameran och en SX1:a är beställd istället. Hoppas nu att jag blir nöjd med denna kamera, ni som är här inne verkar ju nöjda
Skickat 18 juni 2009 - 17:23
/Martin
Skickat 18 juni 2009 - 18:42
martinw30 Jun 18 2009, 18:23 skrev:
/Martin
Jag är ganska säker på att din gamla kamera är optiskt bättre, men inte så mycket att du kan se skillnad i normala brännvidder. Lång zoom är alltid sämre än kort eller ingen optisk zoom alls.
Med tanke på att bilderna ser så dåliga ut och Steve's digicams bilder så pass bra, så hade jag aldrig gett upp.
Du får så klart vänta på Canon's uttalande.
EDIT: "Fototekniker" på Mediamarkt... tillåt mig tvivla! /EDIT.
Det här inlägget har ändrats av Gabbe 18 juni 2009 - 18:43
Skickat 18 juni 2009 - 19:31
Skickat 21 juni 2009 - 20:31
Skickat 21 juni 2009 - 21:00
2. Har du någon form av inställning som avgör packningsgraden av JPEG? Det ser ut som att bilderna är hårt komprimerade nämligen. Man kan ju ana komprimeringsgraden på storleken av bildfilerna.
Har du provat att köra i RAW-läget och tagit in bilderna i Photoshop eller liknande.
Jag brukar använda Capture One själv t.ex.
Hittar du ingen inställning för komprimeringen så är det ändå ett faktum att jpeg-bilder blir sämre från den nya kameran.
Jag tror att Irfanview har möjlighet att importera RAW-bilder ifall du vill testa. Ladda ner både programmet och plugin's.
Skickat 22 juni 2009 - 13:29
2. Nej, men intressant nog sa Canon service precis samma sak. Bildstorleken är orginal runt 3-5mb beroende på bildtyp. Visst RAW ger ju bättre förutsättningar, och lite synd att jag inte testade det innan jag lämnade in den,men å andra sidan skall inte jpeg bilderna se ut så där på högsta inställningen.
Min gissning är att kameran tas i retur av canon och ersätts av en ny alt pengar tillbaka. Han höll med om att kvaliten på bilderna var tveksamma.
Skickat 22 juni 2009 - 13:52
martinw30 Jun 22 2009, 14:29 skrev:
2. Nej, men intressant nog sa Canon service precis samma sak. Bildstorleken är orginal runt 3-5mb beroende på bildtyp. Visst RAW ger ju bättre förutsättningar, och lite synd att jag inte testade det innan jag lämnade in den,men å andra sidan skall inte jpeg bilderna se ut så där på högsta inställningen.
Min gissning är att kameran tas i retur av canon och ersätts av en ny alt pengar tillbaka. Han höll med om att kvaliten på bilderna var tveksamma.
Skönt och höra att han höll med (på Canon antar jag?).
På min Canon systemdigitalare kan man välja storlek och komprimeringsgrad separat.
Tänkte ifall du har tolkat inställningarna fel..
Hoppas du hör av dig om hur det går oavsett vilket.
Skickat 22 juni 2009 - 14:04
Skickat 22 juni 2009 - 22:57
martinw30 Jun 22 2009, 15:04 skrev:
500D har ju full-HD också och ligger lite bättre i pris.
För min del hade jag gärna haft en lite mindre kamera, men filmerna och bilderna i de mindre kamerorna (pocket-modeller) presterar alldeles för dåligt. SX1 var det naturliga valet även om den inte går ner i en normal ficka.
Dessutom är bilderna riktigt bra på testsidorna som företagen har (som jag har tjatat om innan).
EDIT: Jag läste ditt inlägg lite slarvigt. 500D som är en "instegskamera" är liten, men är den mindre än SX1? Om inget annat så kan du vänta på ersättaren till 50D som borde få filmningsmöjlighet. /EDIT.
Det här inlägget har ändrats av Gabbe 23 juni 2009 - 13:04
Skickat 23 juni 2009 - 17:27
Har nu fått min kamera och jag måste säga att jag är imponerad!verkar vara perfekt för mig. Tjejen är lite tveksam till storleken, men det är nog en vanesak..
en sak jag reagerat på nu är att om jag fotar i 10mpix och sen trycker på filma knappen så blir filmen 640x, jag måste först trycka på widescreen knappen och sen på record (alt alltid vara i wide läge...?)
ska på teater ikväll, då blir det fota av
Skickat 24 juni 2009 - 11:59
martinw30 Jun 24 2009, 12:10 skrev:
Nice!
Själv har jag nästan alltid otur med mina saker oavsett om jag köper värstingprylar eller billigt.
Är alltid reserverad när det är dags att köpa något nytt. Jag väntar med spänning...
Skickat 24 juni 2009 - 19:31
Thomas
Skickat 24 juni 2009 - 20:26
thomas85g Jun 24 2009, 20:31 skrev:
Thomas
Hej!
För ett par veckor sedan var jag i din situation, hade en gammal kompaktkamera och en äldre dv-kamera. Valde SX1:an och nu efter att ha haft den i 2 dagar så är jag så nöjd jag kan bli!!
Tar riktigt bra bilder och helt underbar HD-video!! Så grymt nöjd! Skillnaden mellan min DV-kamera och SX1:an är som att jämföra en svartvit grynig 50talsfilm med dagens 1080p blueray!
Är din dator en 3.2ghz (Core2duo) så bör det inte vara några problem, framförallt inte om du har ett hyffsat modern grafikkort. Som referens som klarar min Mac Mini (2.4ghz, intel gma 950 grafik) av att köra filmerna, min nya Macbook pro 17" (2.93ghz, 8gb ram) klarar det inte om jag kör på geforce9400 , men klarar det utmärkt om jag byter till geforce 9600 (finns två grafikkort i bärbara mac:ar)
Så det enklaste är att ladda hem några filmer från nätet (vimeo.com) har några "original" filmer som man kan testa med.
Tror inte att du blir missnöjd med varken SX10 eller SX1, men hade jag varit dig skulle jag tagit S1:an trots att den är mycket dyrare. Då är du framtidssäker. Själv köpte jag min på Pixmania för 5300:-
ps. gör inte om det till dvd om du inte måste, det försvinner jättemycket kvalité då. då kan du nästan lika gärna ta en sx10.....d.s
Det här inlägget har ändrats av CyberTron 24 juni 2009 - 20:36
Skickat 25 juni 2009 - 06:18
Skickat 25 juni 2009 - 10:20
martinw30 Jun 25 2009, 07:18 skrev:
bara en parentes, ittekniker som jag är, om inte din dator klarar filmerna, så är det något fel! Med de prestanda du beskriver skall du inte ha något problem med att visa filmerna flytande! testa VLC eller QuickTime och se om det flyter bättre. Rent prestandamässigt skall det ju räcka med en 2.6 dualcore samt ett standardgrafikkort. Men uppenbarligen inte i ditt fall?
hmm...jaja, hoppas att du får din kamera snart iaf. !
Skickat 25 juni 2009 - 13:31
Skickat 25 juni 2009 - 13:56
Skickat 25 juni 2009 - 14:02
martinw30 Jun 25 2009, 14:56 skrev:
Trist, och det får inte mig att bli mer positiv till kameran...
Jag hade uppskattat mycket om du kunde ta några bilder i RAW också, så jag kan se ifall det
kan övertyga mig. Om du vill alltså...
Skickat 25 juni 2009 - 22:13
Nu vid sista servicen böt dom hela optiken i den. Och nu är det något som är löst i den när kameran är avslagen och man skakar lite lätt på den så skramlar det i den men tystnar när man startat den är något med linsen skulle ja tro.
Det sjuka är att när man filmar med den blir det perfekta filmer bildkaliteten är enorm då men så fort man ska ta kort klarar den inte av att fixa skärpan på korten.
Skulle nog vilja kalla denna videokamera med kort möjlighet.
Har inte bestämt mig om ja ska skicka in den en tredje gång.
Men plus å heder åt canons support å personal jättetrevliga å hjälpsamma.
Skickat 26 juni 2009 - 10:26
listner Jun 25 2009, 22:13 skrev:
I och med att jag misstänker att min äldre dator inte mäktar med HD, undrar jag om man kan filma med SX1 utan HD och hur kvaliteten i så fall blir. I så fall kan jag kanske tanka över till datorn. (Pentium 4, 3,20 ghz, 1 gb ram). Jag har ju spanat på SX10 men den kanske inte har alls samma filmningskvalitet? Nån som vet?
Skickat 26 juni 2009 - 15:48
WinAVI Video Converter och gör om dom till avi filer i bästa kvalitet och även dom blir riktigt bra.
men ja kommer nog att lämna tillbaka denna då det är kort i främsta hand ja köpte denna då ja har en hyfsad videokamera.
Skickat 27 juni 2009 - 18:09
Skickat 27 juni 2009 - 19:06
martinw30 Jun 27 2009, 19:09 skrev:
Trist bara att man inte kan få se hur den presterar i RAW-formatet.
Tycker fortfarande inte att det ser ut som ett optiskt problem eller fokusproblem, utan komprimeringen
som ställer till det. Jag antar att du laddade ner nyaste programvaran till kamerorna?
Om någon vet var man kan hitta bilder i orört RAW-format från denna kameran, så hojta till.
Skickat 28 juni 2009 - 02:04
martinw30 Jun 27 2009, 20:41 skrev:
Nej, det talar emot att komprimeringen skulle vara boven.
Däremot verkar det vara någon typ av mjukvara som spökar... CMOS-sensor har ju använts på Canons systemdigitalare sedan starten och borde inte vålla såna problem.
Jag vågar inte köpa något innan jag vet att RAW fungerar som det ska och det lutar åt att kånka
på min 20D till Turkiet istället.
Skickat 29 juni 2009 - 18:46
var sugen oxo på en sådan men... nu är jag osäker.. lutar mot nej...
Skickat 30 juni 2009 - 11:21
Unpoor2 Jun 29 2009, 19:46 skrev:
var sugen oxo på en sådan men... nu är jag osäker.. lutar mot nej...
Min förhoppning är att de har någon form av mjukvaruproblem, men det verkar konstigt att det inte har
blivit löst vid detta laget i såna fall. Canon accepterade Martins kamera som felaktig, vilket de inte borde gjort
ifall det inte blir bättre än så.
Konstigt är också att det finns sidor på nätet som har fått bra resultat inomhus... Cyberphoto's bilder har
samma tendens som Martins (martinw30) bilder däremot. Nja, jag skulle åtminstone vilja veta att de blir bra
om man använder sig av RAW-bilder eftersom jag brukar använda det på min systemkamera.
Man kan ju editera bilderna i efterhand utan att påverka kvalitén som man gör med jpeg och dessutom
finns det ett gäng program som gör jpeg-konverteringen mycket bättre än kameran själv gör.
Har inte haft tid att leta efter RAW-bilder riktigt än... ska ge det en bättre chans nästa vecka när semestern
har börjat (mellan badningar och MC-turer).
Skickat 05 juli 2009 - 20:22
P.g.a. risigt intryck på inomhusbilderna av SX1 så gjorde jag slag i saken och köpte en 500D istället.
Den kan av någon outgrundlig anledning inte filma 1080p i 30 bilder/sek., utan endast 20 b/sek.
Däremot kan den filma i 720p 30 b/sek. vilket känns som ett bättre alternativ och stillbilderna blir lika bra som
man kan förvänta sig av de dyrare systemdigitalarna.
Skickat 20 juli 2009 - 12:12
En fråga, ni som fotar närbilder, hur gör ni? jag använder supernärbild och oftast i AV läget ( med 2.8 som inställning för att få den där trevliga suddeffekten i bakgrunden)
Men det känns som att jag kommer för långt ifrån objektet, om man ex. tar en bild på en blomma så är det fullt tillräckligt, men nu när jag skall ta på ex. en igelkott så blir det lixom lite långt ifrån.
(detta trots att jag är så nära jag kan utan att skada föremålet ifråga.
tips och idéer mottages gärna!
Skickat 01 augusti 2009 - 06:17
Den är bara något år gammal och om de drar in en modell så kan den ha något fel som de inte klarar av och då är jag inte sugen att köpa!
Skickat 01 augusti 2009 - 19:52
tjaabo Aug 1 2009, 06:17 skrev:
Den är bara något år gammal och om de drar in en modell så kan den ha något fel som de inte klarar av och då är jag inte sugen att köpa!
Låter som en lam ursäkt från deras sida, det är en poppis modell som är svår att få tag på.
Tror inte Canon skulle lansera den på bred front i USA om det var en kass modell.
Står inget på denna sida om nåt sånt heller och denna kille har koll på Canon.
Om du är sugen på en gör som flera på detta forum och köp den från England via denna shop , samma garantier som i Sverige, om det blir nåt fel så skickas kameran till närmaste Canon service center och det blir i Sverige.
Jag kan bara tala ur egen erfarenhet och det är att den är en potent efterträdare till Canon S3 och S5.
Jag ångrar INTE mitt köp i alla fall, suverän kamera om man inte vill lägga ner pengar på en systemkamera plus 2-3 objektiv för att kunna göra samma saker som med denna.
Skickat 02 augusti 2009 - 12:30
Jonny74 Aug 1 2009, 20:52 skrev:
Tror inte Canon skulle lansera den på bred front i USA om det var en kass modell.
Står inget på denna sida om nåt sånt heller och denna kille har koll på Canon.
Om du är sugen på en gör som flera på detta forum och köp den från England via denna shop , samma garantier som i Sverige, om det blir nåt fel så skickas kameran till närmaste Canon service center och det blir i Sverige.
Jag kan bara tala ur egen erfarenhet och det är att den är en potent efterträdare till Canon S3 och S5.
Jag ångrar INTE mitt köp i alla fall, suverän kamera om man inte vill lägga ner pengar på en systemkamera plus 2-3 objektiv för att kunna göra samma saker som med denna.
Kan bara instämma med föregående talare, själv kommer jag från en ixus700, och tycker att denna kamera är helt klart värd sitt pris! suverän kvalité för pengarna, och hd filmerna blir kanon! perfekt att köra på 90" duken!
visst det är en del brus när man tar bilder i mörka miljöer eller höga isotal. men det går att leva med så länge man inte skall skriva ut a1 format på bilderna
16gb minneskort rekommenderas då man lätt gör av med mycket bilder, knäppte 700 bilder på typ 3-4 minuter när det åskade ute för att fånga en blixt...
Köpte min på Pixmania, där finns dem fortfarande..
Skickat 27 september 2009 - 20:52
http://cgi.ebay.co.uk/ws/eBayISAPI.dll?Vie...e=STRK:MEWNX:IT
Skickat 28 september 2009 - 08:25
borkis72 Sep 27 2009, 20:52 skrev:
http://cgi.ebay.co.uk/ws/eBayISAPI.dll?Vie...e=STRK:MEWNX:IT
Bra pris på denna, har du ett sånt själv?
Hur sitter det jämfört med orginalet som fått kritik för att inte sitta så bra?
Skickat 06 oktober 2009 - 09:52
Matsen Oct 5 2009, 22:07 skrev:
Cyberphoto
Skickat 07 oktober 2009 - 18:00
Jonny74 Oct 6 2009, 14:25 skrev:
Sx20 is ersätter Sx10 is.
Rykten gör sig gällande att "Sx2 is" (eller vad den nu kommer att heta) kommer att ha mer "lull lull", samt att en modell kommer att visas på PMA och förhoppningsvis kommer den att demonstreras fullt ut så folk kan se resultatet.
Ja "SX2" är det jag är nyfiken på.... Är ruggigt sugen på en SX1:a men det vore ju fånigt om 2:an kom strax efter att man handlat!!
Skickat 09 oktober 2009 - 19:46
Matsen Oct 7 2009, 18:00 skrev:
Snacka om typiskt det vore, ungefär som att köpa en teknisk pryl för att se en annons efter ett par veckor att den är prissänkt med massa pengar.
Men jo SX2:an bör bli riktigt intressant.
Skickat 12 oktober 2009 - 06:54
PowerDvd 8 spelar upp filmerna perfekt. Man kan verkligen få till grym detaljrikedom i inspelningarna!
1 användare läser den här tråden
Medlemmar: 0 - Gäster: 1 - Anonyma användare: 0
Sökningen pågår
Visa alla träffar (sökning på Prisjakt)
15
Canon SpeedLite 270EX
2 annonser
11 filmer

Minhembio - Senaste nyheterna
Hembiobutiken ordnar butiksevent och tävling
Prisjakt Pryl - Senaste nyheterna

Fler