Hoppa till innehåll

Sökresultat Sökningen pågår Sökresultaten dyker upp här efterhand. Du kan fortsätta skriva om du vill begränsa sökningen.
Söker efter användare
Söker efter gallerier
Sök forumtrådar
Stäng

Ingen bild när kopplar HDMI-förlängare mellan receiver och projektor!

7 svar till detta ämne
  • Vänligen logga in för att kunna svara

#1

Postad 28 februari 2015 - 21:13

Eargasm
  • Eargasm
  • Rookie

  • 9 inlägg
  • 0

Hej!

Har förlängt HDMI-kabeln mellan receivern och projektorn med hjälp av en HDMI-förlängare men jag får ingen bildöverföring. När jag går in och kikar i receiverns meny så ser det ut som att HDMI-kabeln inte ens är inkopplad. 

 

Har köpt denna förlängare: Goobay AVS 50 HDMI CAT 5/6 Extender 60 m

https://www.wentroni...45501ec60ab.pdf

 

Har denna receiver: Marantz SR6006

 

Har denna projektor: Panasonic PT-AX200E

 

Kopplingen är följande: 

Goobays sändare är 1. kopplad med 1 m HDMI-kabel till Marantz-receiverns "ARC HDMI OUT 2"/"MONITOR 2" samt 2. kopplad med två Cat5e-kablar till Goobays mottagare.

Mottagarenheten är i sin tur kopplad till projektorn med 10 m HDMI-kabel (samt till vägguttaget för strömförsörjning).

 

Kan tillägga följande (om det hjälper):

- Har kopplat min TV till både "MONITOR 1" och "MONITOR 2" och då funkar det att överföra bild från receivern till TV:n (använder dock inte HDMI-förlängaren då).

- Har ställt in på receivern så att den automatiskt  ska känna av om både monitor 1 och 2 är inkopplade.

 

Hoppas det inte blev alltför dåligt beskrivet och att det är någon vänlig själ som kan hjälpa en innan man tappar förståndet totalt! Har ca 15-20 m avstånd mellan receivern och projektorn vilket föranlett denna lösning, men nu verkar det inte ens funka. :( Om det är någon som kan tipsa om en annan produkt/lösning som kan funka så gör gärna det!

 

Tack på förhand!


Redigerat av Eargasm, 28 februari 2015 - 22:26.


#2

Postad 28 februari 2015 - 21:22

SKIBBE
  • SKIBBE
  • Guru

  • 5 338 inlägg
  • 0
Använder du minst Cat 5e kabel? (Inte att förväxla med Cat 5 som garanterar 100mbit, medans 5e är speccad för att klara 1gbit)


Ser du har ytterligare 10m hdmi... det hjälper ju inte till, är ju andra i forumet som har problem med en enkel 10m kabel.

Står ju tydligt i manualen att 2m hdmi i var ända är max. Och att Cat5e är minium krav.

Redigerat av SKIBBE, 28 februari 2015 - 21:28.


#3

Postad 28 februari 2015 - 22:17

Eargasm
  • Eargasm
  • Rookie

  • 9 inlägg
  • 0

Hej!

 

Har Cat5e-kablar; e:t föll bort. :)  Har en 10 m HDMI-kabel då projektorn sitter i taket, 2-3 m in från vägghörnan och 10 m från närmsta vägguttag. Vill påpeka att det inte medföljde någon manual vid köpet utan läste igenom den först ikväll efter att hittat den på nätet (och lyckades på något sätt missa maxlängden på kablarna när jag läste igenom den i all hast). Det störiga är att jag inte reagerade på att det inte följde med en manual vid köpet eftersom jag talade med butiksförsäljaren om mina förutsättningar (vilka HDMI-kabellängder jag skulle använda) och han menade på att det inte skulle vara något problem då allt skulle vara inom 60 m:s avstånd.  :angry: 10-meterskabeln har tjänat mig troget tidigare, så tänkte inte att jag skulle riskera att inte få någon bild överhuvudtaget, möjligtvis att det skulle bli något sämre överföring men likväl en överföring åtminstone. :unsure:

 

Tack för svaret! 


Redigerat av Eargasm, 28 februari 2015 - 22:26.


#4

Postad 28 februari 2015 - 22:39

SKIBBE
  • SKIBBE
  • Guru

  • 5 338 inlägg
  • 0
Jaha, utan manual så är det ju lite svårt att veta :-\

hdmi är ju känsligt tyvärr med att identifiera saker. Får du bild om du kopplar förlängnings setupen till din tv ist?

Känns som att du måste ta reda på om förlängaren fungerar ens? Och om det beror på för långt avstånd. För lång hdmi-nr2, dåliga cat-kablar.

Redigerat av SKIBBE, 28 februari 2015 - 22:41.


#5

Postad 28 februari 2015 - 22:43

Eargasm
  • Eargasm
  • Rookie

  • 9 inlägg
  • 0

Lite trött i skallen, HDMI-kabeln är 5 m lång! Blandade ihop längden med en annan kabel som jag har till något helt annat. :blush:  Kan verkligen 3 m extra gör så att ingen bild syns?


Har inte testat att koppla extendern till TV-setupen, men ska göra det imorgon under förmiddagen och återkomma med svar!  Tack ännu en gång för hjälpen, Skibbe. 



#6

Postad 28 februari 2015 - 22:43

SKIBBE
  • SKIBBE
  • Guru

  • 5 338 inlägg
  • 0
Det intressanta är ju om förlängaren funkar alls.

Ja pröva det. har aldrig testat en själv, men innan du börjar felsöka så kan det ju vara trevligt och veta om den fungerar i en perfekt setup. Dvs så korta kablar som möjligt.

Redigerat av SKIBBE, 28 februari 2015 - 22:44.


#7

Postad 01 mars 2015 - 19:29

Eargasm
  • Eargasm
  • Rookie

  • 9 inlägg
  • 0

Hej igen!

Närmare mig lösningen. :)  Har uteslutit att den 5 m långa HDMI-kabel är den som ställer till problemet, måste vara Cat5E-kablarna då jag får det att funka med några Cat6-kablar som jag hade liggandes i förrådet. Dock så är Cat6-kablarna några meter kortare (vet inte exakt hur mycket kortare de är), så det återstår att se ifall det funkar med att kontaktera om Cat5e-kablarna eller byta ut dem mot andra Cat5e/Cat6-kablar i samma längd. 



#8

Postad 03 mars 2015 - 12:04

i-Home
  • i-Home
  • Användare

  • 207 inlägg
  • 0

Hej igen!
Närmare mig lösningen. :) Har uteslutit att den 5 m långa HDMI-kabel är den som ställer till problemet, måste vara Cat5E-kablarna då jag får det att funka med några Cat6-kablar som jag hade liggandes i förrådet. Dock så är Cat6-kablarna några meter kortare (vet inte exakt hur mycket kortare de är), så det återstår att se ifall det funkar med att kontaktera om Cat5e-kablarna eller byta ut dem mot andra Cat5e/Cat6-kablar i samma längd.

Om Du läser i manualen så framgår det ganska klart att Du måste använda skärmad kabel. Antar att Du inte har skärmad Cat5 men Dina Cat6 är skärmade.

Problem solved...?

Redigerat av i-Home, 03 mars 2015 - 12:04.




0 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 0 gäster, 0 anonyma medlemmar

  • UPDATE 2024
    jacoby
    2024-04-15 17:17:29
  • UPDATE 2024
    jacoby
    2024-04-15 17:09:47
  • UPDATE 2024
    jacoby
    2024-04-15 16:57:35
  • UPDATE 2024!
    jacoby
    2024-04-15 16:28:12
  • 6mån senare så är foam monterat
    Anton
    2024-04-11 18:04:03
  • Fler  |  Vilka bilder visas här?
Trendande produkter
Prisjakt © 2000 - 2024 Prisjakt   Cookiepolicy.   Våra regler.   Personuppgiftspolicy.  Hantera cookie-inställningar.