Hoppa till innehåll

Sökresultat Sökningen pågår Sökresultaten dyker upp här efterhand. Du kan fortsätta skriva om du vill begränsa sökningen.
Söker efter användare
Söker efter gallerier
Sök forumtrådar
Stäng

Audyssey Multi-EQ kalibreringssystem

527 svar till detta ämne
  • Vänligen logga in för att kunna svara

#1

Postad 04 november 2007 - 08:16

Bobbyfuller
  • Bobbyfuller
  • Wannabe

  • 46 inlägg
  • 0
Provat att kalibrera med Audyssey Multi-EQ kalibreringssystem som klarar upp till 8 platser. Vet inte om jag gjorde något fel men ljudet vart jätte fattigt efter kalibreringen. Bas inte att tala om även om man i mitt fall gick in och ställde upp basen i osd menyn så vart det inte bättre.Jag var helt enkelt tvungen att gå in i eq menyn på förstärkaren och välja manuellt lägge i stället för Audyssey läget. Ska det verkligen vara så? det som fått sån lovordat kritik överallt?
/bobbyfuller

#2

Postad 04 november 2007 - 12:10

Unregistered1022
  • Unregistered1022
  • Guru

  • 5 433 inlägg
  • 0

Provat att kalibrera med Audyssey Multi-EQ kalibreringssystem som klarar upp till 8 platser. Vet inte om jag gjorde något fel men ljudet vart jätte fattigt efter kalibreringen. Bas inte att tala om även om man i mitt fall gick in och ställde upp basen i osd menyn så vart det inte bättre.Jag var helt enkelt tvungen att gå in i eq menyn på förstärkaren och välja manuellt lägge i stället för Audyssey läget. Ska det verkligen vara så? det som fått sån lovordat kritik överallt?
/bobbyfuller

den funktionen har fått ganska mycket kritik av mig här på forumet då man är låst till audyssys inställningar i eqn
jag personligen skulle vilja ha så man kunde ändra i eqn efter en setup .
jag kan bara hålla med kör man med audyssy in kopplad så tappar man basen totalt och dt har varit klagomål på den funktionen på utländska forum också.

#3

Postad 04 november 2007 - 13:21

Roadkillz
  • Roadkillz
  • Lärjunge

  • 300 inlägg
  • 0
Hmm... jag hade inga problem med basen efter audyssey inställning på en onkyo 875. Jag har en Yamaha YST800 sub.
Det mullrar på rejält tycker jag.

Provat att kalibrera med Audyssey Multi-EQ kalibreringssystem som klarar upp till 8 platser. Vet inte om jag gjorde något fel men ljudet vart jätte fattigt efter kalibreringen. Bas inte att tala om även om man i mitt fall gick in och ställde upp basen i osd menyn så vart det inte bättre.Jag var helt enkelt tvungen att gå in i eq menyn på förstärkaren och välja manuellt lägge i stället för Audyssey läget. Ska det verkligen vara så? det som fått sån lovordat kritik överallt?
/bobbyfuller

den funktionen har fått ganska mycket kritik av mig här på forumet då man är låst till audyssys inställningar i eqn
jag personligen skulle vilja ha så man kunde ändra i eqn efter en setup .
jag kan bara hålla med kör man med audyssy in kopplad så tappar man basen totalt och dt har varit klagomål på den funktionen på utländska forum också.



#4

Postad 04 november 2007 - 13:36

Unregistered0e3a6535
  • Unregistered0e3a6535
  • Forumräv

  • 692 inlägg
  • 0
Det verkar vara lite olika , personligen tycker jag att jag har nästan för mycket bas för grannsämjan. Jag får sänka subwoofern till 25% på ratten och vid musik är det pure audio som gäller annars blir basen lite för mäktig.
Vad olikhetena beror på vet jag ej men nog är audyssey lite överskattat, det är i stort sett en avståndsmätare. Många saker ställer man om manuellt i osd:n.

#5

Postad 04 november 2007 - 14:48

Noobman
  • Noobman
  • Forumräv

  • 635 inlägg
  • 0
Hej.

Har inte heller fått riktigt kläm på detta Audyssey läge, Kör på front till film och manual eller off till musik(pure direct). Men Audyssey läget funkar inte till någonting, Låter alldeles för tunt för min smak :) .

Mvh.
Mats

Redigerat av Noobman, 04 maj 2008 - 21:20.


#6

Postad 04 november 2007 - 15:07

Unregistered1022
  • Unregistered1022
  • Guru

  • 5 433 inlägg
  • 0

Hej.

Har inte heller fått riktigt kläm på detta Audyssey läge, Kör på front till film och flat till musik(pure direct). Men Audyssey läget funkar inte till någonting, Låter alldeles för tunt för min smak :) . Som tur är kan jag ändra inställningarna i EQ:n men tycker att front/flat funkar bäst ändå.

Mvh.
Mats

det verkar som den ger högtalare som kan producera massiv bas ett sämre läge och tvärtom

#7

Postad 04 november 2007 - 17:28

Noobman
  • Noobman
  • Forumräv

  • 635 inlägg
  • 0

Hej.

Har inte heller fått riktigt kläm på detta Audyssey läge, Kör på front till film och flat till musik(pure direct). Men Audyssey läget funkar inte till någonting, Låter alldeles för tunt för min smak :) . Som tur är kan jag ändra inställningarna i EQ:n men tycker att front/flat funkar bäst ändå.

Mvh.
Mats

det verkar som den ger högtalare som kan producera massiv bas ett sämre läge och tvärtom


Tackar för svaret....Låter lite vagt(verkar som...) men är hitills det mest matnyttiga svar jag fått angående denna fråga :P

Mvh.
Mats

Redigerat av Noobman, 04 november 2007 - 17:29.


#8

Postad 08 november 2007 - 00:43

Unregistered249e2560
  • Unregistered249e2560
  • Användare

  • 137 inlägg
  • 1
Skall manuellt mäta upp hur en Denon 4308 beter sig. Jag skulle tro att bristen på resonanser efter injustreingen gör att folk tror att det är något fel. Ren bas upplevs ofta som att det saknar bas tills det verkligen kommer bas.

#9

Postad 08 november 2007 - 19:18

Unregistered1022
  • Unregistered1022
  • Guru

  • 5 433 inlägg
  • 0

Skall manuellt mäta upp hur en Denon 4308 beter sig. Jag skulle tro att bristen på resonanser efter injustreingen gör att folk tror att det är något fel. Ren bas upplevs ofta som att det saknar bas tills det verkligen kommer bas.

har testat det med ingen skillnad
ser man sedan på hur den har ställt in eq värdena så är nästan all bas på - värde i eqn

Redigerat av Unregistered1022, 08 november 2007 - 19:20.


#10

Postad 08 november 2007 - 19:43

JmLab
  • JmLab
  • Amatör

  • 97 inlägg
  • 0

Skall manuellt mäta upp hur en Denon 4308 beter sig. Jag skulle tro att bristen på resonanser efter injustreingen gör att folk tror att det är något fel. Ren bas upplevs ofta som att det saknar bas tills det verkligen kommer bas.


Skulle tro att så är fallet, men många tror att det "ska" låta som det gör med "loudness ljud"
Kul att höra hur mätningen fallerut!

/JmLab

#11

Postad 08 november 2007 - 20:57

Noobman
  • Noobman
  • Forumräv

  • 635 inlägg
  • 0

Skall manuellt mäta upp hur en Denon 4308 beter sig. Jag skulle tro att bristen på resonanser efter injustreingen gör att folk tror att det är något fel. Ren bas upplevs ofta som att det saknar bas tills det verkligen kommer bas.


Skulle tro att så är fallet, men många tror att det "ska" låta som det gör med "loudness ljud"
Kul att höra hur mätningen fallerut!

/JmLab




Hej.

Min undran är inte om Audyssey:s kalibreringssystem fungerar eller ej(kalibrerat låter BÄTTRE) utan det att läget "audyssey" låter riktigt platt. Som sagt "front" låter vida överlägset när man ser på film, Och "flat" är det som gäller när man lyssnar till 2 kanaligt. Så frågan kvarstår vad ska "audyssey" vara bra för, X-12 hade en teori som jag håller som mest trolig :) .

Är verkligen inte ute efter ett "loudness" ljud utan ett välbalanserat ljud, Och "Audyssey" levererar verkligen inte detta. (notera att jag ej menar själva Audyssey:s rumskalibreingssystem utan dom olika lägena man kan välja efter man gjort en kalibrering, En av dessa är "audyssey").

Hur som helst så är även jag intresserad hur du uppfattar ljudet efter en kalibrering.


Mvh.
Mats

#12

Postad 08 november 2007 - 21:57

Unregistered249e2560
  • Unregistered249e2560
  • Användare

  • 137 inlägg
  • 0
Är dessa lägen ungefär som Club och Stadium på andra apparater?
I så fall är det inget som jag är intresserad av att anväda.

#13

Postad 08 november 2007 - 22:03

Noobman
  • Noobman
  • Forumräv

  • 635 inlägg
  • 0

Är dessa lägen ungefär som Club och Stadium på andra apparater?
I så fall är det inget som jag är intresserad av att anväda.


Hej.

Nope. dessa är EQ lägen man har tillgång till efter man gjort en kalibrering med Audyssey(detta gäller Iaf. Denon), Det du menar om jag inte är helt ute och cyklar är olika DSP inställningar.


Mvh.
Mats

Redigerat av Noobman, 08 november 2007 - 23:02.


#14

Postad 09 november 2007 - 08:50

Chuck
  • Chuck
  • Veteran

  • 2 498 inlägg
  • 0
Om ni vill lära er mer så läs på Audyssey och kanske på Audyssey Labs' MultEQ

MVH
/Chuck

#15

Postad 30 november 2007 - 15:01

Unregistered13c01ccd
  • Unregistered13c01ccd
  • Amatör

  • 72 inlägg
  • 0
Jag har problem med vissa frekvenser i mitt rum. Efter en Audyssey-runda på min denon avr-1508 är skillnaden som natt och dag. Från burkigt till ljuvligt. Utan Audyssey hade jag inte kunnat ha ljud i detta rum. Jag har två grafer som visar före och efter här:

https://www.minhembi...howtopic=177577

(observera att det är två olika skalor på x-axeln, misstag, så man får tänka till lite)

Men detta säger egentligen bara att Audyssey kan göra ett katastrofläge bra. De flesta har ju inte ett katastrofläge som utgångpunkt :-D

/A

Redigerat av Unregistered13c01ccd, 30 november 2007 - 15:03.


#16

Postad 01 december 2007 - 12:52

Unregistered13c01ccd
  • Unregistered13c01ccd
  • Amatör

  • 72 inlägg
  • 0
Här har vi en graf som visar med och utan Audyssey påslaget på min Denon AVR-1508. Problemområdet 100-300 Hz är som bortblåst och resultatet är lika vackert för öronen som det är för ögonen.

Bifogad fil  audysseycorrection.jpg   68,16K   6 Antal nerladdningar

(Röd är utan Audyssey EQ och Blå är med, och observera att subben är avstängd under mätningen, Enbart satteliterna till mitt B&W MT-20 system är aktivt.)

/Apan

Redigerat av Unregistered13c01ccd, 01 december 2007 - 13:10.


#17

Postad 02 december 2007 - 09:28

Unregistered1022
  • Unregistered1022
  • Guru

  • 5 433 inlägg
  • 0

Här har vi en graf som visar med och utan Audyssey påslaget på min Denon AVR-1508. Problemområdet 100-300 Hz är som bortblåst och resultatet är lika vackert för öronen som det är för ögonen.

Bifogad fil  audysseycorrection.jpg   68,16K   6 Antal nerladdningar

(Röd är utan Audyssey EQ och Blå är med, och observera att subben är avstängd under mätningen, Enbart satteliterna till mitt B&W MT-20 system är aktivt.)

/Apan

då har du inte gjort en riktig mätning om suben är avstängd

#18

Postad 02 december 2007 - 12:18

Unregistered13c01ccd
  • Unregistered13c01ccd
  • Amatör

  • 72 inlägg
  • 0
Roligt påstående.

#19

Postad 02 december 2007 - 12:22

Unregistered1022
  • Unregistered1022
  • Guru

  • 5 433 inlägg
  • 0

Roligt påstående.

visst ännu ett roligt påstående men om skiten skall vara upp mätt riktigt så skall suben vara med för vad gar man för nytta av audyssey om den inte är med då den mäter på hela frekvensomfånget .

#20

Postad 15 januari 2008 - 20:17

Chuck
  • Chuck
  • Veteran

  • 2 498 inlägg
  • 0
Ni som upplevt ljudet som mycket basfattigt när ni kört Audyssey Mult-EQ, har ni ställt in högtalarna som large eller small?

MVH
/Chuck

#21

Postad 15 januari 2008 - 20:39

pogg
  • pogg
  • Amatör

  • 85 inlägg
  • 0
Har också en onkya 875 och håller med, gillar inte alls Audyssey. Ljudet blir platt och tunt. Har ställt in mina frontar som large då det är golvare. När jag kör kalibrering och kollar i menyn så säger den att min velodyne sub är 10m bort men i verkligheten är det 3,5m.

Jag kör 7.1 och sitter i mitten med samma avstånd från alla högtalare i princip (ca3,5m) men kalibreringen sätter helt olika avstånd på högtalarna. Det diffar alltså inte bara lite utan metrar. Detta borde enligt mitt tycke även försämra fördröjningar å annat. Använder det manuella läget nu känns lite bättre å är nöjd med ljudet.

Synd bara att Audyssey inte levererar vad jag trodde

mvh

#22

Postad 15 januari 2008 - 21:00

Chuck
  • Chuck
  • Veteran

  • 2 498 inlägg
  • 0
pogg, upplever du också ett basfattigt ljud?

Det beror i så fall på valet av storleken på högtalarna, det blir knas med bass-management i receivern och själv Audysseyfunktionen. Detta är egenligen inte Audysseys fel, snarare receiverntillverkarens.

Här är en förklaring av Chris på Audyssey

I suspect you are suffering from a very common issue that arises from the way bass management is implemented in receivers. Are your speakers set to "Large" after MultEQ runs? The manufacturer requires Audyssey to set the speakers to Large (or Full Band) if MultEQ finds them to rolloff below a certain frequency. When that happens, bass from those channels is NOT sent to the subwoofer because the system thinks that the speakers should be reproducing it. It's a good theory, but it fails in practice. Regardless of their physical size, most speakers should be set to Small so that the subwoofer can kick in to reproduce the lowest frequencies. If the speakers are truly capable of reproducing low frequencies they should be used in addition to the subwoofer. There is a mode to do that called Double Bass in the Onkyo products or LFE+Main in the Denon products.

So, please check and if the speakers are set to Large then change them to Small and try listening to the sub.


Dessutom hoppas ju du satt alla filter osv i din Velodyne ur funktion, annars blir det fel där med.

MVH
/CHuck

#23

Postad 20 januari 2008 - 15:14

pogg
  • pogg
  • Amatör

  • 85 inlägg
  • 0

pogg, upplever du också ett basfattigt ljud?

Det beror i så fall på valet av storleken på högtalarna, det blir knas med bass-management i receivern och själv Audysseyfunktionen. Detta är egenligen inte Audysseys fel, snarare receiverntillverkarens.

Här är en förklaring av Chris på Audyssey

I suspect you are suffering from a very common issue that arises from the way bass management is implemented in receivers. Are your speakers set to "Large" after MultEQ runs? The manufacturer requires Audyssey to set the speakers to Large (or Full Band) if MultEQ finds them to rolloff below a certain frequency. When that happens, bass from those channels is NOT sent to the subwoofer because the system thinks that the speakers should be reproducing it. It's a good theory, but it fails in practice. Regardless of their physical size, most speakers should be set to Small so that the subwoofer can kick in to reproduce the lowest frequencies. If the speakers are truly capable of reproducing low frequencies they should be used in addition to the subwoofer. There is a mode to do that called Double Bass in the Onkyo products or LFE+Main in the Denon products.

So, please check and if the speakers are set to Large then change them to Small and try listening to the sub.


Dessutom hoppas ju du satt alla filter osv i din Velodyne ur funktion, annars blir det fel där med.

MVH
/CHuck

Ja det där va ju väldigt intressant så nu får man börja experimentera igen. Förstod inte riktigt det där med "If the speakers are truly capable of reproducing low frequencies they should be used in addition to the subwoofer. "There is a mode to do that called Double Bass in the Onkyo products or LFE+Main in the Denon products" vad som egentligen händer med de lägena? Har Canton gle409 fram med dubbla åttor även om dom är ganska torra i basen så vill man ju få ut full kräm från dom....

Å Velodyne basen har jag provat båda alternativen och märker knapp nån skillnad, kör för tillfället med filtret på både i reciever och bas efter Velodynes rekomendation.

mvh

Redigerat av pogg, 20 januari 2008 - 15:17.


#24

Postad 20 januari 2008 - 15:25

Chuck
  • Chuck
  • Veteran

  • 2 498 inlägg
  • 0
Det som är det fina i kråksången och det som folk verkar ha missat (fast det är logiskt när man tänker till), är följande.

Audyssey mäter och applicerar sin teknik på hur högtalarna fungerar I RUMMET, inte hur de kan prestera på pappret. Många vill ju gärna tro att deras golvhögtalare spelar linjärt ner till 30 Hz men det är ofta helt fel, det är alltså beroende på hur frekvenskurvan ser ut vid den specifika placeringen som avgör var Audyssey sätter delningsfrekvensen.

Tänk på att det är mycket enklare att placera ut en subwoofer att spela förhållandevis bra (frekvensmässigt) jämfört med 2 stora golvhögtalare som i 9 fall av 10 inte kan placera där de egenligen borde sett ur ett perspektiv där man eftersträvar rak frekvenskurva under 100 Hz.

Så efter man har gjort sin mätning, se till att ALLA inställningar är ordentligt gjora. Jag tror 90% av de som är missnöjda sitter med helt felaktiga inställningar, som tex att subwoofern enbart spelar LFE och huvudhögtalarna ska sköta resten.

Tänk på att -3db på en fronthögtalare I RUMMET kan skilja sig väldigt mycket från vad produkten klarar när det är placerad så att den ska kunna spela så djupt som möjligt.

MVH
/Chuck

#25

Postad 20 januari 2008 - 15:33

Chuck
  • Chuck
  • Veteran

  • 2 498 inlägg
  • 0

Å Velodyne basen har jag provat båda alternativen och märker knapp nån skillnad, kör för tillfället med filtret på både i reciever och bas efter Velodynes rekomendation.

mvh


Det ska du INTE ha enligt Audyssey, jag citerar:
Chris, Founder and CTO, Audyssey Laboratories

I would recommend running the SMS-1 first and then running Audyssey through it. Keep in mind that the SMS-1, as with any DSP process, will add some additional delay to the subwoofer signal. MultEQ will see that and adjust the delay appropriately. Just don't be surprised if the subwoofer distance shows up longer than the physical distance to the sub.


Och angående delnings i både subwoofer och receiver:
Chris, Founder and CTO, Audyssey Laboratories

Yes, it is essential to turn off the lowpass filter. This not only benefits the Audyssey calibration, but should be done even if you don't use Audyssey. The bass management should be performed in the receiver. Adding a second lowpass filter in the path adds group delay and can cause problems at the crossover frequency. Also, you should set the sub to flat before running MultEQ.


MVH
/Chuck

#26

Postad 20 januari 2008 - 15:33

pogg
  • pogg
  • Amatör

  • 85 inlägg
  • 0

Det som är det fina i kråksången och det som folk verkar ha missat (fast det är logiskt när man tänker till), är följande.

Audyssey mäter och applicerar sin teknik på hur högtalarna fungerar I RUMMET, inte hur de kan prestera på pappret. Många vill ju gärna tro att deras golvhögtalare spelar linjärt ner till 30 Hz men det är ofta helt fel, det är alltså beroende på hur frekvenskurvan ser ut vid den specifika placeringen som avgör var Audyssey sätter delningsfrekvensen.

Tänk på att det är mycket enklare att placera ut en subwoofer att spela förhållandevis bra (frekvensmässigt) jämfört med 2 stora golvhögtalare som i 9 fall av 10 inte kan placera där de egenligen borde sett ur ett perspektiv där man eftersträvar rak frekvenskurva under 100 Hz.

Så efter man har gjort sin mätning, se till att ALLA inställningar är ordentligt gjora. Jag tror 90% av de som är missnöjda sitter med helt felaktiga inställningar, som tex att subwoofern enbart spelar LFE och huvudhögtalarna ska sköta resten.

Tänk på att -3db på en fronthögtalare I RUMMET kan skilja sig väldigt mycket från vad produkten klarar när det är placerad så att den ska kunna spela så djupt som möjligt.

MVH
/Chuck

Jo helt sant....tror att mitt rum är dåligt rent ljudmässigt med sne tak, trapphål, takfönster mm....just därför man hoppas på att Audyssey ska kompensera en del. Rent teoretiskt sett trodde jag att tex om "mätpunkten" är basfattig, att den skulle justeras upp i det fallet el. har jag helt fel?

Då jag bara har två sittplatser, finns det nån anledning att mäta 8 punkter?

mvh

#27

Postad 20 januari 2008 - 15:38

Chuck
  • Chuck
  • Veteran

  • 2 498 inlägg
  • 0

Jo helt sant....tror att mitt rum är dåligt rent ljudmässigt med sne tak, trapphål, takfönster mm....just därför man hoppas på att Audyssey ska kompensera en del. Rent teoretiskt sett trodde jag att tex om "mätpunkten" är basfattig, att den skulle justeras upp i det fallet el. har jag helt fel?

Till viss del kan Audyssey hjälpa till, men det kan inte ändra på fysikens lagar helt. Steg 1 är nog att förvissa sig om vad man har för inställningar så att dessa verkligen gör det man hoppas på, jag tror det finns mycket att hämta bara genom att fixa till den biten.

Då jag bara har två sittplatser, finns det nån anledning att mäta 8 punkter?

Absolut, antalet mätpunkter har egenligen inget med antaöet sittplatser som man ofta ser antyds. Det har att göra med att själva processen ska få mer information och göra resultatet bättre.

MVH
/Chuck

#28

Postad 20 januari 2008 - 15:47

pogg
  • pogg
  • Amatör

  • 85 inlägg
  • 0

Jo helt sant....tror att mitt rum är dåligt rent ljudmässigt med sne tak, trapphål, takfönster mm....just därför man hoppas på att Audyssey ska kompensera en del. Rent teoretiskt sett trodde jag att tex om "mätpunkten" är basfattig, att den skulle justeras upp i det fallet el. har jag helt fel?

Till viss del kan Audyssey hjälpa till, men det kan inte ändra på fysikens lagar helt. Steg 1 är nog att förvissa sig om vad man har för inställningar så att dessa verkligen gör det man hoppas på, jag tror det finns mycket att hämta bara genom att fixa till den biten.

Då jag bara har två sittplatser, finns det nån anledning att mäta 8 punkter?

Absolut, antalet mätpunkter har egenligen inget med antaöet sittplatser som man ofta ser antyds. Det har att göra med att själva processen ska få mer information och göra resultatet bättre.

MVH
/Chuck

Men du rekommenderar alltså att avänder sig av Audyssey....

#29

Postad 20 januari 2008 - 16:02

Unregistered1022
  • Unregistered1022
  • Guru

  • 5 433 inlägg
  • 0

Det som är det fina i kråksången och det som folk verkar ha missat (fast det är logiskt när man tänker till), är följande.

Audyssey mäter och applicerar sin teknik på hur högtalarna fungerar I RUMMET, inte hur de kan prestera på pappret. Många vill ju gärna tro att deras golvhögtalare spelar linjärt ner till 30 Hz men det är ofta helt fel, det är alltså beroende på hur frekvenskurvan ser ut vid den specifika placeringen som avgör var Audyssey sätter delningsfrekvensen.

Tänk på att det är mycket enklare att placera ut en subwoofer att spela förhållandevis bra (frekvensmässigt) jämfört med 2 stora golvhögtalare som i 9 fall av 10 inte kan placera där de egenligen borde sett ur ett perspektiv där man eftersträvar rak frekvenskurva under 100 Hz.

Så efter man har gjort sin mätning, se till att ALLA inställningar är ordentligt gjora. Jag tror 90% av de som är missnöjda sitter med helt felaktiga inställningar, som tex att subwoofern enbart spelar LFE och huvudhögtalarna ska sköta resten.

Tänk på att -3db på en fronthögtalare I RUMMET kan skilja sig väldigt mycket från vad produkten klarar när det är placerad så att den ska kunna spela så djupt som möjligt.

MVH
/Chuck

har testat alla olika varianter och den förbanade audyssyn sätter filtret till 200hz och ljudet är platt och låter som en åsna som drar en rökare.
har även testat med andtra högtalare och med samma fina resultat finns bara ett ord för skiten fiasko .

#30

Postad 20 januari 2008 - 16:13

pogg
  • pogg
  • Amatör

  • 85 inlägg
  • 0
Vad är det som egentligen händer när man aktiverar dubbel bas då när man bara har en sub?

#31

Postad 20 januari 2008 - 16:29

Unregistered1022
  • Unregistered1022
  • Guru

  • 5 433 inlägg
  • 0

Vad är det som egentligen händer när man aktiverar dubbel bas då när man bara har en sub?

och hur aktiverar man den????

#32

Postad 20 januari 2008 - 16:33

pogg
  • pogg
  • Amatör

  • 85 inlägg
  • 0

Vad är det som egentligen händer när man aktiverar dubbel bas då när man bara har en sub?

och hur aktiverar man den????

På onkyo i menyn där du ställer delningsfrekvenser....

mvh

#33

Postad 20 januari 2008 - 16:34

Unregistered1022
  • Unregistered1022
  • Guru

  • 5 433 inlägg
  • 0

Vad är det som egentligen händer när man aktiverar dubbel bas då när man bara har en sub?

och hur aktiverar man den????

På onkyo i menyn där du ställer delningsfrekvenser....

mvh

har en sunkig denon men det är bara utgången du ställer och den skickar samma signal till bägge

#34

Postad 20 januari 2008 - 16:35

pogg
  • pogg
  • Amatör

  • 85 inlägg
  • 0
en fråga till....påverkar Audyssey nivåerna på högtalarna också?

mvh

#35

Postad 20 januari 2008 - 16:38

Unregistered1022
  • Unregistered1022
  • Guru

  • 5 433 inlägg
  • 0

en fråga till....påverkar Audyssey nivåerna på högtalarna också?

mvh

nej det skall den vanliga inställningen sköta

#36

Postad 20 januari 2008 - 16:43

pogg
  • pogg
  • Amatör

  • 85 inlägg
  • 0

en fråga till....påverkar Audyssey nivåerna på högtalarna också?

mvh

nej det skall den vanliga inställningen sköta

så det är eq och fördröjning det sköter...?

#37

Postad 20 januari 2008 - 16:58

pogg
  • pogg
  • Amatör

  • 85 inlägg
  • 0
Gjorde precis en ny mätning å såg då (hade glömt) att Audyssey tar nivåerna med....

Denna gång tog jag 8 mätpunkter för första gången och i varje fall avstånden blev exakta vilket dom absolut inte blev innan på 3 mätpunkter.....tack Chuck,,,

så nu får vi prova lite....

mvh

#38

Postad 20 januari 2008 - 17:18

Chuck
  • Chuck
  • Veteran

  • 2 498 inlägg
  • 0
Nu har jag ingen Onkyo men rimligen sköter även Audyssey även nivåerna, hur skulle annars frekvensmätningen gå till....? Det borde vara någon sorts utjämning så att man gör mätningen görs under samma förutsättningar.

Som ett komplement till den här tråden tycker jag alla som är intresserade av Audyssey ska kolla in tråden om just det på AVS, där även Chris från Audyssey är med och svarar på frågor. Bara genom att säka efter saker i den tråden som han svarat på borde många frågetecken kunna rätas ut till utropstecken.

"Official" Audyssey thread.

Pogg, vad får du för inställningar på delningsfrekvensen? Du vet att du kan ALLTID justera dessa uppåt eftersom det så kompenseras med att ställa delningsfrekvensen uppåt för brytningen till subwoofern.

MVH
/Chuck

Redigerat av Chuck, 20 januari 2008 - 17:51.


#39

Postad 20 januari 2008 - 17:39

pogg
  • pogg
  • Amatör

  • 85 inlägg
  • 0
...japp ska kolla tråden....

front (409)å center (405)får jag som fullband, surround (401) får jag 80hz, surround back (403) får jag 60hz

samtliga är canton GLE + Velodyne subben på 80hz då

Fick en mycket bättre ljudbild nu. Det ända som retar mig lite är att dialogen el. centern känns lite burkigare nu och fortfarande tycker jag att mina frontar inte spelar nån bas direkt. Subben jobbar som fan medans frontarna knappt rör sig.

mvh

#40

Postad 20 januari 2008 - 17:42

Chuck
  • Chuck
  • Veteran

  • 2 498 inlägg
  • 0
Men om frontarna inte spelar värst mycket bas som du beskriven kan ju de rimligen inte gå som fullregister?

Burkig center känns inte bra, det måste gå att få till på något sätt.

MVH
/Chuck

#41

Postad 20 januari 2008 - 18:59

pogg
  • pogg
  • Amatör

  • 85 inlägg
  • 0
hmmm.....ja jag vet inte dom är ju inställda på fullband i varje fall. Som jag beskrev innan så tycker jag frontarna har en ganska torr och stram bas men dom låter betydligt mustigare när jag spelar musik i "Pure audio" utan subben.

Centern lät ju inte lika burkig när jag hade mina manuella EQ inställningar å där va lite mer "stuns å kropp" i det lägre mellan registret....samtidigt som jag tyckte Audyssey tillförde mer "närvaro" å 3D känsla på nåt sätt. Men om det burkiga försvann så hade där ju varit ännu mer närvaro.....DILEMMA...

Ska läsa länken...

mvh

#42

Postad 20 januari 2008 - 19:39

Chuck
  • Chuck
  • Veteran

  • 2 498 inlägg
  • 0

Ska läsa länken...

mvh


Vore kul om du kunde få till det, jag tror personligen systemet fungerar bra om man lär sig lite, det är nog lite naivt att tror att det bara är plug and play.

Sök i den länkade tråden på "audyssey" som är Chris, då får du upp alla hans poster som mest är svar på frågor osv.

MVH
/Chuck

#43

Postad 20 januari 2008 - 20:14

Noobman
  • Noobman
  • Forumräv

  • 635 inlägg
  • 0

Ska läsa länken...

mvh


Vore kul om du kunde få till det, jag tror personligen systemet fungerar bra om man lär sig lite, det är nog lite naivt att tror att det bara är plug and play.

Sök i den länkade tråden på "audyssey" som är Chris, då får du upp alla hans poster som mest är svar på frågor osv.

MVH
/Chuck


Hej.

Håller med herrn ovan, Audyssey är ett av dom bättre systemen om inte det ledande när det gäller ljudkallibrering. Har själv haft ett lite halvpissigt ljud innan jag lärde mig lite mer om hur systemet är uppbyggt, Om du inte har ett defekt ex.(detta tvivlar jag på) så blir en kallibrering med Audyssey en fröjd för örat.

Denna länk som chucken ;) länkar till är verkligen en bibel får oss som vill veta mer, Särskilt när självaste Chris var/är aktiv.

Mvh.
Mats

#44

Postad 20 januari 2008 - 20:34

pogg
  • pogg
  • Amatör

  • 85 inlägg
  • 0

Ska läsa länken...

mvh


Vore kul om du kunde få till det, jag tror personligen systemet fungerar bra om man lär sig lite, det är nog lite naivt att tror att det bara är plug and play.

Sök i den länkade tråden på "audyssey" som är Chris, då får du upp alla hans poster som mest är svar på frågor osv.

MVH
/Chuck


Hej.

Håller med herrn ovan, Audyssey är ett av dom bättre systemen om inte det ledande när det gäller ljudkallibrering. Har själv haft ett lite halvpissigt ljud innan jag lärde mig lite mer om hur systemet är uppbyggt, Om du inte har ett defekt ex.(detta tvivlar jag på) så blir en kallibrering med Audyssey en fröjd för örat.

Denna länk som chucken ;) länkar till är verkligen en bibel får oss som vill veta mer, Särskilt när självaste Chris var/är aktiv.

Mvh.
Mats

...har läst en del på länken....där finns ju hur mycket info som helst, bra kvälls läsning.

Kan ju faktiskt säga att från att inte gillat Audyssey så ändrade jag åsikt idag, blev en helt annan "rymd" i ljudet.
Men vad kan man göra åt den burkiga centern tro? hade man fått rätt på den så hade det varit nära på klockrent.
tyvär kan man ju inte röra nån EQ parameter med Audyssey inkopplat.

På AVS forum länken så pratas det en del om "hidden menus" el "secret menus" hur kommer man åt dom på en Onkyo TX-SR875 ? ....funkar inte med AUX och power knappen. Nån här som vet?

mvh

#45

Postad 20 januari 2008 - 20:54

Chuck
  • Chuck
  • Veteran

  • 2 498 inlägg
  • 0
Jag vet att en kille hade problem med centern som du beskriver pogg, han heter "BigPines":

My speakers are 5 identical M&K S-150's which as you may know are intentionally limited in their dispersion. This charactaristic may have contributed to my problem. Anyway, my center channel speaker sits beneath my TV near the floor. It is angled up to the listener's ear position so it sounds fine when sitting at the listening position (couch) but this caused problems during calibration. The problem is that the base of the mic is very large and after it is mounted on a tripod and pointed directly at the ceiling (per the instructions), the direct sound coming from the center channel was nearly totally obscured by the base of the mic and the tripod. I suspected this caused a high frequency roll-off during measurement that Audyssey was trying to correct for by boosting the highs! This definitely seems to have been my problem as the sound was brittle, harsh and metallic.

I found that if I angled the mic on the tripod so the mic opening was at a 90 degree angle with the center speaker baffle, the sound could perfectly graze the mic opening. The result was a MUCH smoother, more natural calibration in the center channel without any of the brittle, metallic character of prior calibrations. Unfortunately, my Onkyo gives me no indication of what corrective EQ Audyssey is applying and I don't have a spectrum analyzer to see see the difference so I don't really know where the EQ errors were but let me tell you I could hear them and I hated Audyssey because I thought that is just how it worked. I was pleased to find I was wrong.


MVH
/Chuck

#46

Postad 20 januari 2008 - 21:04

Unregistered1103
  • Unregistered1103
  • Guru

  • 5 967 inlägg
  • 0
Mycket intressant tråd ;)

Jag har Denon 4306 och kör alltid i läge "Audyssey" när jag ser på film
Det finns även Front, Flat och Manual .. Front är ett läge så de andra högtalarna
är ställd i förhållande till frontarna och frontarna har ingen EQ ( om jag fattat det rätt )

Men då jag lyssnar till 2 kanal kör jag i direktläge och då är stärkaren ställd till EQ OFF
Tycker det låter pekka med EQ

Hur gör ni vid 2 kanal ?

Maveric :rolleyes:

#47

Postad 20 januari 2008 - 21:11

pogg
  • pogg
  • Amatör

  • 85 inlägg
  • 0

Jag vet att en kille hade problem med centern som du beskriver pogg, han heter "BigPines":

My speakers are 5 identical M&K S-150's which as you may know are intentionally limited in their dispersion. This charactaristic may have contributed to my problem. Anyway, my center channel speaker sits beneath my TV near the floor. It is angled up to the listener's ear position so it sounds fine when sitting at the listening position (couch) but this caused problems during calibration. The problem is that the base of the mic is very large and after it is mounted on a tripod and pointed directly at the ceiling (per the instructions), the direct sound coming from the center channel was nearly totally obscured by the base of the mic and the tripod. I suspected this caused a high frequency roll-off during measurement that Audyssey was trying to correct for by boosting the highs! This definitely seems to have been my problem as the sound was brittle, harsh and metallic.

I found that if I angled the mic on the tripod so the mic opening was at a 90 degree angle with the center speaker baffle, the sound could perfectly graze the mic opening. The result was a MUCH smoother, more natural calibration in the center channel without any of the brittle, metallic character of prior calibrations. Unfortunately, my Onkyo gives me no indication of what corrective EQ Audyssey is applying and I don't have a spectrum analyzer to see see the difference so I don't really know where the EQ errors were but let me tell you I could hear them and I hated Audyssey because I thought that is just how it worked. I was pleased to find I was wrong.


MVH
/Chuck

Ja det där va intressant, visserligen har jag inte min center riktad snett uppåt men den sitter ganska lågt och man har ett soffbord i ungefär samma höjd....det kan ju ev. störa kalibreringen, ska slänga bort det å testa.

Man vet ju inte vad som kan påverka...vet inte hur jag ska förklara men centern ligger på en hylla som är monterad på en "fejk" vägg som sitter 10cm från den riktiga väggen.....(kanske skulle tagit en bild å visat)....och kanske en sån sak kan ställa till det med kalibreringen med resonanser å annat men inte sedan när man väl använder systemet.?

Då undrar ni kanske varför har han en vägg utanpå väggen hehe....svar: väggen är på gångjärn å kan öppnas som en dörr för att komma åt en vanlig dörr bakom. Enda sättet för mig att få upp en projektorduk. Lite sidofakta bara...

Det är väl bara att prova sig fram...tack för all hjälp Chuck å ni andra....

Vad tror ni annars om att ta några mätpunkter i samma höjd som centern då den sitter lägre än de andra högtalarna?
Kan det ha nån effekt tro....alla de andra sitter ju i öronhöjd å det är ju där jag har tagit mät punkterna...

mvh

Redigerat av pogg, 20 januari 2008 - 21:22.


#48

Postad 20 januari 2008 - 21:41

Noobman
  • Noobman
  • Forumräv

  • 635 inlägg
  • 0

Jag vet att en kille hade problem med centern som du beskriver pogg, han heter "BigPines":

My speakers are 5 identical M&K S-150's which as you may know are intentionally limited in their dispersion. This charactaristic may have contributed to my problem. Anyway, my center channel speaker sits beneath my TV near the floor. It is angled up to the listener's ear position so it sounds fine when sitting at the listening position (couch) but this caused problems during calibration. The problem is that the base of the mic is very large and after it is mounted on a tripod and pointed directly at the ceiling (per the instructions), the direct sound coming from the center channel was nearly totally obscured by the base of the mic and the tripod. I suspected this caused a high frequency roll-off during measurement that Audyssey was trying to correct for by boosting the highs! This definitely seems to have been my problem as the sound was brittle, harsh and metallic.

I found that if I angled the mic on the tripod so the mic opening was at a 90 degree angle with the center speaker baffle, the sound could perfectly graze the mic opening. The result was a MUCH smoother, more natural calibration in the center channel without any of the brittle, metallic character of prior calibrations. Unfortunately, my Onkyo gives me no indication of what corrective EQ Audyssey is applying and I don't have a spectrum analyzer to see see the difference so I don't really know where the EQ errors were but let me tell you I could hear them and I hated Audyssey because I thought that is just how it worked. I was pleased to find I was wrong.


MVH
/Chuck

Ja det där va intressant, visserligen har jag inte min center riktad snett uppåt men den sitter ganska lågt och man har ett soffbord i ungefär samma höjd....det kan ju ev. störa kalibreringen, ska slänga bort det å testa.

Man vet ju inte vad som kan påverka...vet inte hur jag ska förklara men centern ligger på en hylla som är monterad på en "fejk" vägg som sitter 10cm från den riktiga väggen.....(kanske skulle tagit en bild å visat)....och kanske en sån sak kan ställa till det med kalibreringen med resonanser å annat men inte sedan när man väl använder systemet.?

Då undrar ni kanske varför har han en vägg utanpå väggen hehe....svar: väggen är på gångjärn å kan öppnas som en dörr för att komma åt en vanlig dörr bakom. Enda sättet för mig att få upp en projektorduk. Lite sidofakta bara...

Det är väl bara att prova sig fram...tack för all hjälp Chuck å ni andra....

mvh


Om det är så att centern bara låter "burkigt" när Audyssey är inkopplat är det stor risk för att mätningen inte var optimal, En tripod är att föredra plus att allt "bråte"(läs soffbord) inte hindrar mätningen.

Själv har jag gjort en 6 punkts mätning med sweat spot i mitten av soffan som är mitt emot TV:n, Punkt 2 och 3 är till vänster respektive höger om sweat spot(med en halvmeter). Efter detta gjorde jag 3 nya mätningar o,5 meter framför dessa 3 punkter, Detta låter riktigt bra faktiskt ;)

Mvh.
Mats

Mvh.
Mats

#49

Postad 20 januari 2008 - 21:46

Noobman
  • Noobman
  • Forumräv

  • 635 inlägg
  • 0

Mycket intressant tråd ;)

Jag har Denon 4306 och kör alltid i läge "Audyssey" när jag ser på film
Det finns även Front, Flat och Manual .. Front är ett läge så de andra högtalarna
är ställd i förhållande till frontarna och frontarna har ingen EQ ( om jag fattat det rätt )

Men då jag lyssnar till 2 kanal kör jag i direktläge och då är stärkaren ställd till EQ OFF
Tycker det låter pekka med EQ

Hur gör ni vid 2 kanal ?

Maveric :rolleyes:


Själv kör jag Pure direct i flat/front mode(beroende på inspelningen)

Mvh.
Mats

#50

Postad 20 januari 2008 - 21:48

pogg
  • pogg
  • Amatör

  • 85 inlägg
  • 0
Mats "Noobman" du har alltså olika lägen för frontarna....gäller det på Onkyos också tro?

Du menar alltså att tex ett soffbord inte skall ha nån betydelse?

Ja jag har ju inte provat att mäta nåt framför "sweetspot" och har ingen tripod men tycker ändå att jag lyckats få till det med microfonen exakt rakt upp....

mvh

Redigerat av pogg, 20 januari 2008 - 21:54.




0 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 0 gäster, 0 anonyma medlemmar

  • UPDATE 2024
    jacoby
    2024-04-15 17:17:29
  • UPDATE 2024
    jacoby
    2024-04-15 17:09:47
  • UPDATE 2024
    jacoby
    2024-04-15 16:57:35
  • UPDATE 2024!
    jacoby
    2024-04-15 16:28:12
  • 6mån senare så är foam monterat
    Anton
    2024-04-11 18:04:03
  • Fler  |  Vilka bilder visas här?
Trendande produkter
Prisjakt © 2000 - 2024 Prisjakt   Cookiepolicy.   Våra regler.   Personuppgiftspolicy.  Hantera cookie-inställningar.