Hoppa till innehåll

Sökresultat Sökningen pågår Sökresultaten dyker upp här efterhand. Du kan fortsätta skriva om du vill begränsa sökningen.
Söker efter användare
Söker efter gallerier
Sök forumtrådar
Stäng

Audyssey Multi-EQ kalibreringssystem

527 svar till detta ämne
  • Vänligen logga in för att kunna svara

#101

Postad 04 maj 2008 - 17:22

jonasprivate
  • jonasprivate
  • Über-Guru

  • 11 286 inlägg
  • 0
Ja precis nu har vi nog tömt detta tillsvidare :)

#102

Postad 04 maj 2008 - 17:52

genstruktur
  • genstruktur
  • Guru

  • 5 618 inlägg
  • 0

Jag har en Denon 4306 med Audyssey och är mycket nöjd med detta för film.

Man kan dessutom släppa igenom ljudet från frontarna och bara låta center o subbarna
få inställning med utgångspunkt från frontarna.

Audysseyläget låter dock bäst.

Sedan finns ju manuell inställning också ..

Vari ligger problemet ?

Maveric :lol:




"Man kan dessutom släppa igenom ljudet från frontarna och bara låta center o subbarna
få inställning med utgångspunkt från frontarna."

Detta som kallas FADE L/R ? ÄR bara nyfiken så man förstår lite, manualen är som sagt sådär.


Den manuella har jag inte kollat på alls, riktigt mycket inställningar jämfört med min gamla reciever :) . Blir lite snurrig i huvudet faktiskt ;)



Har sett längst ner i menyn för varje EQ att man kan välja FADE rear/front också. VAd händer där?


Room EQ går bara att trycka på fjärrkontrollen vid STEREO när man kör 2kanal. På PURE DIRECT och DIRECT händer ingenting, är det så hos er med? Tyckte den var någon som sa att han körde Audyssey och PUREDIRECT?

Redigerat av genstruktur, 04 maj 2008 - 18:18.


#103

Postad 04 maj 2008 - 18:46

Professor_Kalkyl
  • Professor_Kalkyl
  • Guru

  • 4 342 inlägg
  • 0

"Man kan dessutom släppa igenom ljudet från frontarna och bara låta center o subbarna
få inställning med utgångspunkt från frontarna."

Detta som kallas FADE L/R ? ÄR bara nyfiken så man förstår lite, manualen är som sagt sådär.


Den manuella har jag inte kollat på alls, riktigt mycket inställningar jämfört med min gamla reciever :) . Blir lite snurrig i huvudet faktiskt ;)



Har sett längst ner i menyn för varje EQ att man kan välja FADE rear/front också. VAd händer där?


Room EQ går bara att trycka på fjärrkontrollen vid STEREO när man kör 2kanal. På PURE DIRECT och DIRECT händer ingenting, är det så hos er med? Tyckte den var någon som sa att han körde Audyssey och PUREDIRECT?


Fade aka balans... Du ställer hur ljudnivåerna är mellan respektive högtalare (L/R, F/R osv)

#104

Postad 04 maj 2008 - 18:57

Noobman
  • Noobman
  • Forumräv

  • 635 inlägg
  • 0

Room EQ går bara att trycka på fjärrkontrollen vid STEREO när man kör 2kanal. På PURE DIRECT och DIRECT händer ingenting, är det så hos er med? Tyckte den var någon som sa att han körde Audyssey och PUREDIRECT?


Tyvärr har Denon bara lagt in denna funktion hos dom lite dyrare modellerna :) .


MVH.
Mats

#105

Postad 04 maj 2008 - 19:18

Unregistered1103
  • Unregistered1103
  • Guru

  • 5 967 inlägg
  • 0
I menyn kan man välja om man vill ha Audyssey on eller off vid direktlägena.
Jag har det på off. Ingen Audyssey vid tvåkanallyssning.. TABU !

Maveric :)

#106

Postad 04 maj 2008 - 19:39

genstruktur
  • genstruktur
  • Guru

  • 5 618 inlägg
  • 0

I menyn kan man välja om man vill ha Audyssey on eller off vid direktlägena.
Jag har det på off. Ingen Audyssey vid tvåkanallyssning.. TABU !

Maveric B)



Jo nu hitta jag det, man får gå in i autopsetupmenyn, under option där, " Välj rumsequlizer för direct elller pure direkt läget". Men mja märkte ingen förbättring i alla fall :), så jag kör nog off . Har en fråga till(ja jag vet att det är många ;) ). I samma meny finns det ROOM EQ, ALL och ASSIGN. Har man inte gett inställningarna från autosetupen till ,audyssey, flat , L/R automatiskt? Om man tar ASSIGN då, de man inte väljer kan man göra manuella inställningar på dem med då precis som MANUAL?

Såg faktiskt att det står Audyssey FLAT, Audyssey och Audyssey BYP. L/R i manualen och L/R gillade jag ju lite så jag gillar väl audyssey då :lol: !


Måste bara säga att 2kanalsljudet är fantastiskt bra jämfört med min gamla :P .

Redigerat av genstruktur, 04 maj 2008 - 19:53.


#107

Postad 04 maj 2008 - 20:03

Noobman
  • Noobman
  • Forumräv

  • 635 inlägg
  • 0

I menyn kan man välja om man vill ha Audyssey on eller off vid direktlägena.
Jag har det på off. Ingen Audyssey vid tvåkanallyssning.. TABU !

Maveric :)



Tydligen har utvecklingen gått framåt ;) .

Angående läget "manuell" så bör man ha i åtanke att alla Audysseyfilter(multisweetspot och allt annat gott) är bortkopplade, Med andra ord är det bara en rätt så simpel EQ man har att leka med(Tror detta stämmer fortfarande).


MVH.
Mats

#108

Postad 04 maj 2008 - 20:13

genstruktur
  • genstruktur
  • Guru

  • 5 618 inlägg
  • 0
Jo har inte gett mig i kast med manuellläget än. Känns som jag får ta det lite senare när jag lyssnat in mig lite mer. Det kanske inte ens blir bättre om jag är deär och pillar ändå :lol: .

Det som är lite skumt är att jag kopplat en kompsitsladd till monitor på recievern och jag får ingen bild. Om man skall ha någon chans att pilla med en EQ känns det rätt nödvändigt att få upp det på lcdn. Får försöka forska i detta eller så kommer det väl snart hdmisladd när det införskaffas någon form av blurayspelare.


Märkte idag att efter autosetupen har recivern ställt delningfrekvensen på min center till 40hz, är inte det märkligt med tanke på att i specen står det 69hz- ja till vad det nu är hz :) ? Kanske blivit något fel där? Kanske inte är utränkat efter just centern utan ljudet i hela rummet på något sätt men den borde ju ändå inte kunna spela så djupt?

Sen märkte jag en sak till ;) , tydligen stod dolbydigitalinställningen på compression "ON", satte den nu på " OFF" som borde vara det rätta alternativet enligt manualen. Skall köra Audyssey ocg film igen nu under veckan och kolla om det blir bättre. Kanske påverkade mitt omdöme.

Redigerat av genstruktur, 06 maj 2008 - 13:31.


#109

Postad 06 maj 2008 - 10:37

Packetloss
  • Packetloss
  • Veteran

  • 1 886 inlägg
  • 0
Min Sony STR-DA5200ES har en liknande EQ Auto kaliberingsfunktion som Audyssey.

Det är basfattigt hos mig också, så jag har nya högtalare Canton Ergo RC-L på väg nu som förmodligen löser mina problem, men själv tycker jag det är tråkigt med dessa nya receivrar som ska göra allt automatiskt och man har nästan ingen manuell kontroll alls, bland annat om man ska justera EQ på Sonyn kan man bara gör det på High band och Low band, ingenting emellan.

Hur dåligt är inte det? mina gamla högtalare fick jag köra basen manuellt på högsta läge och ändå var det inte bra, tidigare hade man loudness funktion på äldre receivrar som var kanon köra med beroende på vilka högtalare man hade, det har dom tagit bort i alla verkar det som.

#110

Postad 06 maj 2008 - 10:41

Packetloss
  • Packetloss
  • Veteran

  • 1 886 inlägg
  • 0

Tydligen har utvecklingen gått framåt :P .

Angående läget "manuell" så bör man ha i åtanke att alla Audysseyfilter(multisweetspot och allt annat gott) är bortkopplade, Med andra ord är det bara en rätt så simpel EQ man har att leka med(Tror detta stämmer fortfarande).


MVH.
Mats


Precis, fattar inte varför alla moderna receivrar med detta idag är så "dumma"

Varför inte erbjuda fullständigt manuell kontroll i hela frekvensbandet som det var på gamla skolans receivrar?

Min gamla Yamaha hade jag fullständig kontrol och ingen Auto EQ, men nu pratar vi om en Yamaha från 1999.

Tråkig utveckling helt klart, men det blir väl man får köra med separata försteg, slutsteg samt processor i framtiden för att få full koll.

Redigerat av Packetloss, 06 maj 2008 - 10:42.


#111

Postad 06 maj 2008 - 13:28

genstruktur
  • genstruktur
  • Guru

  • 5 618 inlägg
  • 0

Ja då ska jag rensa bort soffbordet å sånt.....men tyvär åker det ju tillbaks sen....

mvh




Blev resultatet bättre efter du tog bort soffbordet och gjorde en ny autosetup?


Gjorde en ny autosetup idag, man kan aldrig vara för säker :P . 8 mätpunkter, och var extra nog med micen rakt upp, på millimetern nästan. Tog bort soffbordet också, fick lite annorlunda mätresultat. Centern blev lite högre inställd i volym(+1db). Innan så har recievern ställt höger front 0.5db högre än vänster front men nu var de likadant inställda. Istället så är höger surr inställd 1db högre än den vänstra, innan så var de på samma volym. Delningsfrekvenser var samma men avståndet till subban minskade med en 0.5m. Testade nu audysseyläget igen och jag måste säga att burkigheten i centern var borta, det ända som jag saknade var lite klös i subban så jag höjde den med 2db i recivern. Tycker nu att det låter väldigt bra faktiskt, audyssey är lite mer detaljrikt och mindre grötigt än OFF. Detta var Audyssey audysseyläget, Flat och Bypass har jag inte testat.

Kör LFE+main för subben och jag biampar frontarna.


/genstruktur

Redigerat av genstruktur, 09 maj 2008 - 14:42.


#112

Postad 13 maj 2008 - 09:04

hassesolo
  • hassesolo
  • Über-Guru

  • 10 389 inlägg
  • 0
Jag körde Audyssey igår och ställde mikrofonen på ett kamerastativ i stället för på en pall som jag använt tidigare. Jag har ingen skruv så mikrofonenen stod lös på stativet.
Till min förvåning så fick jag helt andra värden än tidigare och det var med viss skepsis som jag testade att lyssna på musik och film.
Glädjande nog blev resultatet mycket lyckat och nu är jag helnöjd med ljudet. Subben var lite väl dominant men det är mitt enda klagomål (och den kan man ju lätt skruva ned lite).

#113

Postad 13 maj 2008 - 09:07

Unregistered1022
  • Unregistered1022
  • Guru

  • 5 433 inlägg
  • 0

Jag körde Audyssey igår och ställde mikrofonen på ett kamerastativ i stället för på en pall som jag använt tidigare. Jag har ingen skruv så mikrofonenen stod lös på stativet.
Till min förvåning så fick jag helt andra värden än tidigare och det var med viss skepsis som jag testade att lyssna på musik och film.
Glädjande nog blev resultatet mycket lyckat och nu är jag helnöjd med ljudet. Subben var lite väl dominant men det är mitt enda klagomål (och den kan man ju lätt skruva ned lite).

skriv gärna till om du har stora frontar eller stativare för det gör en stor skilnad på kalibreringen emelan dom.

#114

Postad 13 maj 2008 - 09:24

hassesolo
  • hassesolo
  • Über-Guru

  • 10 389 inlägg
  • 0
För tillfället kör jag med fyra KEF-ägg (2005:2), tillhörande KEF-subben och en Audiovector AV3C center. Förstärkaren är en Onkyo TX SR875.
Jag har en ny bättre subwofer på ingång (BK Electronics Monolith DF) så det blir väl att köra om Audyssey efter att jag kopplat in den. Den skall ju dels köras med hög-ingångar som en slags biampning med frontarna och dels med en LFE lågingång. Det blir spännande.

#115

Postad 13 maj 2008 - 09:53

genstruktur
  • genstruktur
  • Guru

  • 5 618 inlägg
  • 0
Vad kul att du blev nöjd!

För mycket bas alltså, skumt vad olika det kan bli.
Jag fick skruva upp min lite istället.
HUr många mätpunkter körde du?

Redigerat av genstruktur, 13 maj 2008 - 09:58.


#116

Postad 13 maj 2008 - 10:01

hassesolo
  • hassesolo
  • Über-Guru

  • 10 389 inlägg
  • 0
Åtta så klart. :)

#117

Postad 13 maj 2008 - 10:02

Unregistered1022
  • Unregistered1022
  • Guru

  • 5 433 inlägg
  • 0
när ni gör mätningar med AUDUSSEY SÅ tala om ni andvänder stora baskapabla frontar eller stativ högtalare som har en lägre bas kapacitet.

#118

Postad 13 maj 2008 - 10:10

genstruktur
  • genstruktur
  • Guru

  • 5 618 inlägg
  • 0
Jag kör golvare :) . 39hz - 20000hz(tror jag det är)? Dali 6006 i alla fall!



Chuck: Jag vet inte om jag är helt internethandikappad men jag hittar inget ställe att söka på i tråden på AVSforum du länkade till. Är ändå 100sidor+ att läsa annars ;) . Måste man vara medlem för att söka kanske?





Läste i denna tråd(tror jag att det var) att FLAT rekomenderas för DVDkonserter i 5.1och 6.1, vad har ni för erfarenheter om vad som låter bäst för detta område?


/Gen

Redigerat av genstruktur, 14 maj 2008 - 02:18.


#119

Postad 15 maj 2008 - 07:10

Unregistered1022
  • Unregistered1022
  • Guru

  • 5 433 inlägg
  • 0
lite intressant läsning
http://www.realtraps...rt_audyssey.htm
och för dom som vill ha lite translation på texten så finns den här http://www.google.com/translate_t
Regelbundna läsare av RealTraps akustik artiklar är medvetna om detta face-off från oktober 2005 att jämföra effektiviteten av bass traps kontra equalizer (EQ) för att tämja rummets akustik problem. Även EQ kan vara användbart för att förbättra en eller två värsta modal toppar vid mycket låga frekvenser, enligt vår mening är det ingen ersättning för bas fällor och andra akustiska behandling.

Under de senaste åren ett antal produkter har dykt upp som hävdar att lämna rummet "korrigering" bygger på EQ. Några av dessa produkter även anspråk på att ersätta behovet av en akustisk behandling helt. Till exempel, JBL har en ny linje för maskindrivna högtalare med inbyggd equalizers som hävdar att "analysera och rätta till problemen i varje rum."

De begränsningar av utrymme EQ beskrivs i detalj i artikeln länkade ovan, men de tre viktigaste är:

1. Responsen i ett rum förändringar drastiskt under mycket korta avstånd, så någon korrigering som hjälper en plats kommer inte att hjälpa andra håll och kommer troligen göra det svar ännu värre. Frekvensen svar på de flesta rummen är så mycket lokaliserade det är inte ens möjligt för EQ att rätta svaret för båda öronen samtidigt.

2. Modal ringmärkning - en utökad sönderfallet i vissa, men inte alla, basfrekvenser - är lika skadligt som en skev lågfrekvent respons och EQ inte kan minska ringmärkning. Endast bas fällor kan minska ringmärkning. Några EQ förespråkare hävdar att i teorin EQ kan minska ringmärkning, men jag har aldrig sett detta bevisats i praktiken under en usably stort område.

3. Nulls i ett rum är minst lika skadliga som toppar, och EQ kan inte förbättra nulls till mycket, om alls. Tillämpa nog EQ lyft att motverka en typisk null som är 20 till 30 dB djup kommer bara att överbelasta din power amp och sannolikt spränga dina högtalare.

Nyligen flera produkter som har dykt upp som hävdar att göra ännu mer än EQ med hjälp av sofistikerad DSP (Digital Signal Processing). De hävdar att inte bara plattar det frekvensomfång, men också att minska modal ringmärkning och tidiga reflexer, och att göra detta framgångsrikt i hela skalan av ljud frekvenser för flera sittplatser i ett rum. En sådan produkt är Audyssey MultEQ systemet, som är föremålet för denna kommentar. Toppen

Tyvärr har den populära ljud pressen gushes okritiskt över produkter som dessa, tryckning pressmeddelanden som faktum och aldrig egentligen testa giltigheten av tillverkaren påstår. Överklagandet av en liten elektronisk apparat som hävdar att ersätta stora och visuellt införande akustiska paneler är obestridliga. Men önsketänkande gör det inte så!

Även säljarna själva erbjuda något verkligt bevis på att deras produkter fungerar som begärs. Jag mailas Audyssey den 29 oktober 2006, när det gäller tekniska beskrivningar och diagram som visas i denna serie av sidor på deras hemsida. Jag frågade om de hade några uppgifter som stöd för sina påståenden om att minska ringmärkning, och jag bad om ett klargörande om hur de prov på sin webbplats hade tagits. Till exempel, hur stort rummet är och hur långt den mätning mikrofonen var från väggarna. Vid tidpunkten för denna skrift, 3-1/2 månader senare har jag ännu inte fått något svar från Audyssey. Toppen

Klicka på en bild nedan för en full-size version.
Klicka för att se en större version
Kal Rubinson förbereder för att kalibrera MultEQ programvara som använder sin bärbara dator.


Klicka för att se en större version
Vi lägger både mikrofoner på Kal's lyssningsposition, ansikte mot ansikte en tum ifrån varandra.


Klicka för att se en större version
Figur 1: Det övre diagrammet visar de svar och ringmärkning utan Audyssey MultEQ. Det nedre diagrammet är med MultEQ engagerade. Den MultEQ bidragit till att plattar till de två minsta toppar, men det gjorde ingenting för att minska modal ringmärkning. Vid vissa frekvenser ringsignaler verkar ännu värre.


Klicka för att se en större version
Figur 2: Mätning bara subwoofern, återigen bara svaret var bättre men inte ringsignaler. I detta fall den lägsta toppar var tillplattad tillfredsställande, men null mellan 56 och 92 Hz markörer blev något sämre med MultEQ engagerade.


Klicka för att se en större version
Figur 3: Övervägande bara den låga frekvens equalizer, korrigeringar som gjorts på en plats är olämplig för bara några inches away.

PUTTNING AUDYSSEY MULTEQ på prov

När det händer, Stereophile magazine krönikör Kal Rubinson bor nära mig, och han hade just fått en Audyssey MultEQ system för granskning. Jag blev glada när Kal uppmanade mig att hjälpa honom testa den, och några dagar senare jag kom till hans hem med min Dell laptop, ETF programvara och DPA precision mikrofonen.

Kal's room är särskilt problematisk, nästan kvadratisk vid 15 till 16 fot och med en 8 fots taket. Förutom några få väl placerade högfrekventa absorbatorer, Kal har två RealTraps Tri-Corner bass traps, plus ett par DIY fällor han byggt för att se ut som en hylla längst ned i hans främre vägg. Jag ville mycket att mäta i rummet utan bass traps, för att se vad de MultEQ kunde göra allt själv. Men det hade varit för jobbig att ta bort Kal's DIY fällor, så vi bort bara Tri-hörn. Hade vi kunnat ta bort alla de fällor, "utan" grafer på vänster skulle säkert ha varit ännu värre.

Audyssey påstår sig plattar svaret och minska ringmärkning på en yta stor nog att omfatta flera platser, så jag mätt på tre närliggande orter på Kal's soffa. Det visar sig detta inte var nödvändigt eftersom MultEQ inte kunde minska ringmärkning ens på samma plats den var kalibrerad för. Som ni kan se i figur 1 till vänster, den viktigaste förbättringen är ett 6 dB minskning av det minsta topp runt 35 Hz.

Kurvorna i figur 1 och 2 visar inte bara den råa lågfrekvent respons, men också de enskilda decay gånger för varje topp frekvens. Denna typ av diagram kallas ett vattenfall plot, och "berg" träda fram med tiden att visa decay gånger på varje frekvens. Du kan läsa en mer komplett förklaring av vattenfallet tomter och stiftelsens program jag använde för dessa tester i denna artikel. Toppen

SLUTSATS

Lyssna på en mängd olika musik fanns det ingen tvekan om att ljudet var bättre när MultEQ har anställts. I en nästan fyrkantiga rum vilja Kal's, minska de stora modal topp via EQ bort boominess det var uppenbart i alla de låtar vi auditioned. Bättre bas också ökad tydlighet på den låga midrange däremot sedan låg mids inte längre var maskerad med det överskjutande bas.

Likaså med JBL's room rättelse högtalare nämnde tidigare. Jag har nyligen haft tillfälle att audition ett par av dessa i en typisk liten obehandlade room. Med EQ anställt en värsta resonans i rummet förbättrades subtilt. (Du kan finna det intressant att fyra andra professionella inspelning ingenjörer i närvaro tyckte ljudet blev något sämre med JBL talarens EQ anställas.)

Jag har inte mått ringmärkning med JBL högtalare, och JBL gör inte anspråk på deras EQ minskar ringmärkning. Men klart ringsignaler var inte förbättrats av Audyssey-systemet - inte ens vid bra läge för vilket de kalibreras.

För att vara tydlig, jag är inte emot användningen av EQ för att minska en eller två lägsta modal toppar i ett rum. Konventionella bredband bass traps är mindre effektiva när du får under cirka 50 eller 60 Hz. Så även om en equalizer eller DSP-enheten kan inte minska ringmärkning, bara sänka en topp nivå och storleken på dess ringningar (om det inte minskar decay tid) förbättrar ljudet på ett mycket påtagligt sätt. Faktum är att jag har 40 RealTraps i mitt eget vardagsrum hemmabio, men jag även använda en-bands cut-bara EQ inbyggd i min SVS PB12-Plus / 2 subwoofer att stävja de värsta modal topp runt 40 Hz med några dB. Toppen

Den MultEQ är verkligen effektiv som en equalizer, och eftersom det justerar sig själv automatiskt den har potential att bli lätt att installera och setup korrekt. Men Audyssey inte sälja denna produkt till slutanvändare, utan kräver att du anlita en professionell installatör. Det är också mycket dyrt för en equalizer.

I kontrast till ungefär $ 150 kan du köpa en BEHRINGER parametrisk equalizer och använda gratisprogram Room EQ Wizard programvara som automatiskt kontrollerar EQ från din egen dator. Även om du köper en separat dator bara för EQ, den totala kostnaden är fortfarande lägre och du "egen" maskinvaran och kan kalibrera din dator när du vill utan att betala en professionell installatör. The Room EQ Wizard även utför en mycket grundlig room analys, som visar mycket mer information än den programvara som levereras med Audyssey MultEQ.

Slutligen vill jag upprepa en punkt har jag gjort många gånger i min akustik artiklar och web inlägg i forumet. Frekvensen svar på inhemska storlek rum förändringar drastiskt under mycket korta avstånd, även vid låga frekvenser. Därför, till skillnad från bass traps att alltid förbättra alla platser, alla EQ som förbättrar svar på en plats är säker på att göra det värre på andra håll, även ett par inches away.

Figur 3 i vänster visar basresponsen jag mätt på ett andra besök till Kal Rubinson hem. Sedan Kal hade redan tweaked den Audyssey, dess mikrofonen var inte längre ställa in och jag var tvungen att gissa var de ska placera min mikrofon. Jag placerade den vid örat höjd ovanför centrum av soffa, och Kal överens om att det är "på bollen park."

Som ni kan se i figur 3, några av de korrigeringar som MultEQ är olämpliga för den här platsen. I topp på etiketten A sänktes ungefär 8 dB mer än det borde ha varit, och 3 dB topp vid B förstärktes av 5 dB i stället sänkas 3 dB. Några andra frekvenser i avsnittet mellan 164 Hz och 200 Hz gjordes också något sämre jämfört med den "utan" diagrammet. Därför, när du använder EQ manuellt för att minska lågfrekventa toppar föreslår jag att du delade skillnaden och bara hälften så mycket sänkning som mätningar visar behövs. Toppen

Redigerat av Unregistered1022, 15 maj 2008 - 13:48.


#120

Postad 18 maj 2008 - 04:20

genstruktur
  • genstruktur
  • Guru

  • 5 618 inlägg
  • 0
Säkert intressant om jag förstod :) , lite överkurs för mig i alla fall.

Redigerat av genstruktur, 18 maj 2008 - 04:21.


#121

Postad 18 maj 2008 - 05:36

Unregistered1fef72f3
  • Unregistered1fef72f3
  • Über-Guru

  • 16 356 inlägg
  • 0

Säkert intressant om jag förstod :) , lite överkurs för mig i alla fall.


Han menar att EQ aldrig kommer att låta bättre än att fysiskt utrusta ditt hem med absorbenter. Jag håller med honom.

#122

Postad 19 maj 2008 - 08:18

hassesolo
  • hassesolo
  • Über-Guru

  • 10 389 inlägg
  • 0
Det stämmer säkert men det är ju lite inrtessant att informationen kommer från en försäljare av basfällor. :)
Finns det nån som kan tipsa om billiga och diskreta basfällor samt ge en basal information om hur de skall placeras. Jag kommer nog inte att sätta uppsådana så länge hemmabion är i vardagsrummet, men man vet ju aldrig...

#123

Postad 19 maj 2008 - 09:23

MGW
  • MGW
  • Forumräv

  • 621 inlägg
  • 0
Att ljudpreparera ett rum är och kommer alltid att vara den mest narturliga och bästa lösningen för ett bra ljud, tyvärr så kostar ju det och kräver mycket goda kunskaper om vilken typ av absorbenter/diffusor man ska använda sig av.
En EQ är ett bra mellanting som inte når lika långt fram som ett bra preparerat ljud rum men endå en dramatisk förbättring i ett problematisk rum med många bastoppar.

#124

Postad 19 maj 2008 - 10:01

genstruktur
  • genstruktur
  • Guru

  • 5 618 inlägg
  • 0
Kan tänka mig att det är så, brukar vara bättre att ta tag i problemet än att åtgärda symptomen av det.
Gäller väl nästan allt här i livet.

Redigerat av genstruktur, 21 maj 2008 - 01:04.


#125

Postad 19 maj 2008 - 12:38

Heron
  • Heron
  • Veteran

  • 1 800 inlägg
  • 0
Självklart finns det inga genvägar till det perfekta hemmabioljudet. Det bästa är ju rent allmänt att akustikbehandla rummet men detta löser inte problemet att få ett homegent ljud från flera högtalare med olika ljudfärgningar. Till och med sk. klangmatchade högtalare låter mer eller mindre olika. Då kan det vara bra att komplettera med Audyssey, YPAO och andra liknande EQ-kalibreringssystem som till en viss grad kan lösa detta enligt mina erfarenheter.

/Heron

#126

Postad 20 maj 2008 - 00:16

genstruktur
  • genstruktur
  • Guru

  • 5 618 inlägg
  • 0
Kollade en del film igår och jag tycker mig märka en bättre återgivning av centerkanalen med Audyssey. Dialogen blir mer " in your face" så att säga. Slår man av audyssey känns det som att skådespelarna står längre bort och det blir mindre närvaro i ljudet. Helt klart ett plus till audyssey!



Kollade ännu mer film idag och måste säga att audyssey ger mycket mer detaljrikedom, hörde mycket mer backgroundnoice. Bilar som åker förbi, fågelkvitter ja ni fattar :). Mot min gamla reciever så blir det nästan lite förvillande, hade svårt att koncentrera mig på filmen nästan. Trevligt dock, känns mycket mer levande!

Sen finns det andra bra grejjer med audyssey men detta var vad jag tänkte på igår. :blink:

Redigerat av genstruktur, 26 maj 2008 - 02:13.


#127

Postad 24 maj 2008 - 11:30

Tomten2
  • Tomten2
  • Wannabe

  • 26 inlägg
  • 0

Säkert intressant om jag förstod ;) , lite överkurs för mig i alla fall.


Heh ! :lol:

Jag är ingen "Guru" - bara simpel ljudtekniker - o jag förstod inte heller ( eller va de att jag inte orkade med alla
hemmapåhittade uttryck och egenuppfunna begrepp ? )

*suck* jaja, att få det att verka komplicerat, det är ingen konst - men det omvända :

att få det klart och tydligt, enkelt och lättbegripligt, det är en konst.

- Basfällor : man kan pröva att ställa tex. madrasser på högkant i hörnen av rummet ( 45¤ vinkel mot mittpunkten i rummet - som tvärslån i ett 'A' ).
Om man märker en klar förbättring så är man (ju) på rätt väg, och då kan man bygga nåt snyggare för mer permanent

- Gröt i rummet ( mycket studsar ) : man kan pröva ljuddämpning ( främst textil, helst tjockt ) på en rejäl del av
väggarnas mitt, säg minst 60%. Helst på alla väggar, åtminstone tre av fyra.
En hög bokhylla med "lite glest mellan böcker / grejer" funkar faktiskt hyfsat som diffusor. Placeras mot mitten av vägg(ar).
Om man dessutom har textil bakom den, kan det bli en trevlig karaktär : lite dämpat + diffuserade reflexer.
( För kontrollrum i studios pratar man om "D.E.L.E.", Dead End - Live End, men det tar vi en annan gång :( ).


" med små, enkla medel kan den som har kunskap nå lika långt - eller längre - än den som har aldrig så mkt resurser, men saknar insikt "


Med. Vänlig. Hälsning.
:)

Redigerat av Tomten2, 24 maj 2008 - 11:36.


#128

Postad 27 maj 2008 - 11:25

jonasprivate
  • jonasprivate
  • Über-Guru

  • 11 286 inlägg
  • 0
Spännande det skulle va något att testa helt klart.

#129

Postad 22 november 2008 - 23:16

sossen
  • sossen
  • Forumräv

  • 718 inlägg
  • 0
Väcker tråden till liv igen.

Önskar fler intryck med Audyssey på/av... måste vara många fler som har åsikter.

Kommer aktivera denna funtion på min reciever snart. Måste bara ha ett stativ till mikrofonen.

Mvh

#130

Postad 22 november 2008 - 23:40

Unregistered1022
  • Unregistered1022
  • Guru

  • 5 433 inlägg
  • 0
fortfarande samma dåliga skit som inte fungerar

#131

Postad 23 november 2008 - 01:38

sossen
  • sossen
  • Forumräv

  • 718 inlägg
  • 0

fortfarande samma dåliga skit som inte fungerar


Ja, har förstått att du hatar denna funktion :) . Det tycks finnas olika erfarenheter av detta, både positiva och negativa.

#132

Postad 23 november 2008 - 08:38

Unregistered1022
  • Unregistered1022
  • Guru

  • 5 433 inlägg
  • 0

Ja, har förstått att du hatar denna funktion :) . Det tycks finnas olika erfarenheter av detta, både positiva och negativa.

tja dom där över har samma uppfattning som mig har man ett system som är kapabelt att trycka ut en massiv bas och man har andvänt sig av audyssey så har man ingen bas längre och sen att man får betala för skiten som inte ens fungerar det är ännu värre.
jag har möblerat om och andrat rumets form med skivor men skiten ställer sig på precis samma inställningar.
så skall man ha bas så skall man inte andvända audyssy men den kan funka om man har ett system som är basfattigt med små högtalare .

#133

Postad 23 november 2008 - 08:44

Squeezemaster
  • Squeezemaster
  • ☆ ☆ ☆ ☆ ☆

  • 19 825 inlägg
  • 0
Byt ut din stärkare då, det är ju uppenbarligen något fel på den om du är 100% att det inte är något handhavandefel.

#134

Postad 23 november 2008 - 11:06

Unregistered1022
  • Unregistered1022
  • Guru

  • 5 433 inlägg
  • 0

Byt ut din stärkare då, det är ju uppenbarligen något fel på den om du är 100% att det inte är något handhavandefel.

Då är det fel på alla Denon 3806?

#135

Postad 23 november 2008 - 13:06

Squeezemaster
  • Squeezemaster
  • ☆ ☆ ☆ ☆ ☆

  • 19 825 inlägg
  • 0

Då är det fel på alla Denon 3806?

Har du dragit upp basen 10 db efter kallibreringen har kört då?

#136

Postad 23 november 2008 - 14:05

Chuck
  • Chuck
  • Veteran

  • 2 498 inlägg
  • 0

Väcker tråden till liv igen.

Önskar fler intryck med Audyssey på/av... måste vara många fler som har åsikter.

Kommer aktivera denna funtion på min reciever snart. Måste bara ha ett stativ till mikrofonen.

Mvh

Jag gillar Audyssey, och använder man uppsättningar med delade system fungerar det utmärkt för de flesta som bemödar sig med att sätta sig in hur man anävnder det (och hur ens receiver implementerat funktionen).

Sen ska man väl påpeka att systemet är utvecklat för att fungera bra med delade system, och att det sällan är plug-and-play.

MVH
/Chuck

#137

Postad 23 november 2008 - 14:13

Unregistered1022
  • Unregistered1022
  • Guru

  • 5 433 inlägg
  • 0

Har du dragit upp basen 10 db efter kallibreringen har kört då?

det skall man ej behöva och skulle jag göra det så kommer förstärkaren att lämna dist på basen och det är något jag inte villha.
sen har det inte så mycket med vad man får dra upp basen i förstärkaren utan skiten ställer sig på 200hz i delningsfrekvens oacsett hur det ser ut med möbler .
hade det nu varit audyssy pro då hade det varit skillnad multi eq är rena skämtet
men som tur så finns det andra tillverkare som inte har implanterat audyssey i sina förstärkare.

#138

Postad 23 november 2008 - 14:18

passan1
  • passan1
  • Beroende

  • 1 019 inlägg
  • 0

Väcker tråden till liv igen.

Önskar fler intryck med Audyssey på/av... måste vara många fler som har åsikter.

Kommer aktivera denna funtion på min reciever snart. Måste bara ha ett stativ till mikrofonen.

Mvh

Jag står fast vid min åsikt, har den avstängd ställt in min manuellt=mycket bättre.

#139

Postad 23 november 2008 - 15:45

Noobman
  • Noobman
  • Forumräv

  • 635 inlägg
  • 0

Har helt avfärdat läget "audyssey" nu, Kan inte se(höra) att detta läge är användbart till något alls. Har införskaffat nya högtalare på senare tid och dessa har ett helt annat basregister än mina förra, För mitt lilla vardagsrum fullkomligt "dränker" dessa rummet med bas(oturligt nog är baspuckeln mitt i sweetspot :) ). Fortfarande gäller "front" som det bästa alternativet om man vill att kalibreringen ska ske automatiskt, Tätt följt av "flat". "Audyssey" tar inte bara bort all bas utan även allt vad dynamik heter tyvärr.
Det jag föredrar till 2 kanalslyssning nu är att manuellt sänka vissa låga frekvenser några db. i läget "Off", Men då går jag misste om kalibreringen av resten av frekvensomfånget.
Ska ta mig tid att manuellt ändra några värden i "Front", Detta måste nog ses som det mest effektiva i min situation.

LÄNGE LEVE Audyssey MultEQ!!!!


MVH.
Mats


Iom. att jag bytte surroundförstärkare för ett tag sedan har ett trevligt fenomen infunnit sig, Läget "Audyssey" låter avsevärt bättre på den nya maskinen.
Skillnaden är som natt och dag nästan så jag börjar tro det var något fel på den förra, TV,DVD och BD allt låter bäst med "Audyssey", Men precis som förr så är det "front"(heter Byp. L/R nu) som gäller i stereo.


Mvh.
Mats

#140

Postad 23 november 2008 - 16:37

Chuck
  • Chuck
  • Veteran

  • 2 498 inlägg
  • 0

det skall man ej behöva och skulle jag göra det så kommer förstärkaren att lämna dist på basen och det är något jag inte villha.
sen har det inte så mycket med vad man får dra upp basen i förstärkaren utan skiten ställer sig på 200hz i delningsfrekvens oacsett hur det ser ut med möbler .

Det beror antagligen på att du har en stor puckel i responsen vid strax över 200 Hz.

hade det nu varit audyssy pro då hade det varit skillnad multi eq är rena skämtet
men som tur så finns det andra tillverkare som inte har implanterat audyssey i sina förstärkare.

För din information behöver man inte använda Audyssey, det går utmärkt att slå av.

MVH
/Chuck

#141

Postad 23 november 2008 - 17:04

Unregistered1022
  • Unregistered1022
  • Guru

  • 5 433 inlägg
  • 0

Det beror antagligen på att du har en stor puckel i responsen vid strax över 200 Hz.


För din information behöver man inte använda Audyssey, det går utmärkt att slå av.

MVH
/Chuck

sorry men jag har ingen puckel över 200hz det bevisar andra mätprogram e fter en total utdämpning


visst kan man slå av den men varför då implantera skiten i varje förstärkare och att man får betala för det

#142

Postad 23 november 2008 - 17:35

Squeezemaster
  • Squeezemaster
  • ☆ ☆ ☆ ☆ ☆

  • 19 825 inlägg
  • 0

visst kan man slå av den men varför då implantera skiten i varje förstärkare och att man får betala för det

Därför att det är riktigt bra!
Trist bara att du inte får snurr på din maskin.

#143

Postad 23 november 2008 - 17:40

Noobman
  • Noobman
  • Forumräv

  • 635 inlägg
  • 0

visst kan man slå av den men varför då implantera skiten i varje förstärkare och att man får betala för det


Troligtvist är det för majoriteten av användarna märker en stor skillnad med eller utan Audyssey aktiverat.

Tråkigt att du inte får till det med Audyssey, Har du postat ditt problem i tråden som Chuck postade tidigare?, Har du tur så får du svar från Chris(Audyssey) och har han inget vettigt att komma med så är det nog så att Audyssey inte är något för dig och din setup.

"Official" Audyssey thread


Mvh.
Mats

#144

Postad 23 november 2008 - 18:18

Chuck
  • Chuck
  • Veteran

  • 2 498 inlägg
  • 0

visst kan man slå av den men varför då implantera skiten i varje förstärkare och att man får betala för det

Du idiotförklarar dig själv, du har ju själv betalat för funktionen och det har du gjort självmant. Jag är fortfarande helt övertygad om att det är ett handhavandefel.

För att någon ska kunna hjälpa dig måste du i detalj beskriva ditt problem på normal svenska, samt utförligt beskriva dig anläggning. Samt sluta uppför dig som en snorunge och använd ett vårdat språk.

MVH
/Chuck

#145

Postad 23 november 2008 - 18:22

Unregistered1022
  • Unregistered1022
  • Guru

  • 5 433 inlägg
  • 0

Troligtvist är det för majoriteten av användarna märker en stor skillnad med eller utan Audyssey aktiverat.

Tråkigt att du inte får till det med Audyssey, Har du postat ditt problem i tråden som Chuck postade tidigare?, Har du tur så får du svar från Chris(Audyssey) och har han inget vettigt att komma med så är det nog så att Audyssey inte är något för dig och din setup.

"Official" Audyssey thread


Mvh.
Mats

tja om man märker en stor skillnad så är det bra men det är väl som vanligt att om ljudet låter platt i vanliga fall så låter det plattare med audyssey .
aydyssey kan verkligen göra ljudet platt och livlöst

jo jag har läst den tråden och det hjälpte mig inget

sen som jag tycker har man ett system där front högtalarna är kapabla att gå ner till 18hz så ställer audyssey ner den lägsta basen till - på den inbyggda eqn och ställer upp mellanregistret tiill höga + så att det låter onaturligt men vad vet jag vad ni som förespråkar audyssey har för ljud ideal.'
sen har någon verkligen mät med ett annat mätprogram efter justering med audyssey gör det för och efter sen kan vi fortsätta att diskutera.

#146

Postad 23 november 2008 - 18:59

Noobman
  • Noobman
  • Forumräv

  • 635 inlägg
  • 0

tja om man märker en stor skillnad så är det bra men det är väl som vanligt att om ljudet låter platt i vanliga fall så låter det plattare med audyssey .
aydyssey kan verkligen göra ljudet platt och livlöst

jo jag har läst den tråden och det hjälpte mig inget

sen som jag tycker har man ett system där front högtalarna är kapabla att gå ner till 18hz så ställer audyssey ner den lägsta basen till - på den inbyggda eqn och ställer upp mellanregistret tiill höga + så att det låter onaturligt men vad vet jag vad ni som förespråkar audyssey har för ljud ideal.'
sen har någon verkligen mät med ett annat mätprogram efter justering med audyssey gör det för och efter sen kan vi fortsätta att diskutera.


Kan bara uttala mig om min egen setup, Och utan Audyssey så låter det allt annat än "platt", Men det behöver inte betyda att det inte finns plats för förbättring med tanke på mitt "kala" vardagsrum som ej haft någon som helst "hjälp" med akustikförbättring(förutom Audyssey).

Har du även ställt frågan efter din specifika situation?

Nej, Har inte mätt någonting alls men mina öron är faktiskt rätt bra på att höra vad som är rätt och fel för mina ljudideal, Så därför kvalificerar jag mig ej för vidare diskussion ;) .


Mvh.
Mats

#147

Postad 23 november 2008 - 19:11

Chuck
  • Chuck
  • Veteran

  • 2 498 inlägg
  • 0

sen som jag tycker har man ett system där front högtalarna är kapabla att gå ner till 18hz så ställer audyssey ner den lägsta basen till - på den inbyggda eqn och ställer upp mellanregistret tiill höga + så att det låter onaturligt men vad vet jag vad ni som förespråkar audyssey har för ljud ideal.'
sen har någon verkligen mät med ett annat mätprogram efter justering med audyssey gör det för och efter sen kan vi fortsätta att diskutera.

Det finns massor med mätningar som visar att resultatet blir en mer psykoakustiskt korrekt respont vid lyssningsplatsen.

Audyssey är som du vet inget EQ efter ditt egna ideal, det är en funktion som ger en psykoakustisk bättre (utifrån forskning som gjort på ämnet) respons vis lyssningsplasten (om det fungerar som det ska). Har man en egen "House Curve" och man gillar mer bas så är det ingen bra funktion.

Har Du själv några bra mätningar på före och efter?

MVH
/Chuck

Redigerat av Chuck, 23 november 2008 - 19:12.


#148

Postad 23 november 2008 - 19:30

Unregistered42611
  • Unregistered42611
  • Guru

  • 4 120 inlägg
  • 0
Jag instämmer med Noobman här. I min setup blir det en ordentlig skillnad.

Personligen brukar jag göra följande vid en mätning:

Basens delningsfrekvens ställer jag på på högst möjliga (den delningen vill jag skall ske i förstärkaren)

Volymen - ställer jag på Hälften. Detta gör ju att basen kommer kalibreras mot halva volympådraget - vill man vid ensktaka tillfällen någon gång ha ett lite "fläskigare" ljud sedan. Så kan man ju alltid höja lite - för att sedan vrida tillbaka när man blivit människa igen.

Sedan börjar jag mäta upp. Första positionen har jag i mitten i Soffan - sedan tar jag en till sittandes längst till höger i soffan - och sedan ytterligare en sittandes längst till vänster i soffan. (soffans sittdynor är sammanlagt 200 cm. breda).

Resultatet är som sagt mycket bra imo.

//Loofy

#149

Postad 23 november 2008 - 19:33

sossen
  • sossen
  • Forumräv

  • 718 inlägg
  • 0
Kul att diskussionen kom igång igen ;) Skall bli intressant att applicera denna funktion.

#150

Postad 23 november 2008 - 19:38

sossen
  • sossen
  • Forumräv

  • 718 inlägg
  • 0

Har du dragit upp basen 10 db efter kallibreringen har kört då?


Gäller detta alla Denons modeller. Även 2*09?



0 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 0 gäster, 0 anonyma medlemmar

  • UPDATE 2024
    jacoby
    2024-04-15 17:17:29
  • UPDATE 2024
    jacoby
    2024-04-15 17:09:47
  • UPDATE 2024
    jacoby
    2024-04-15 16:57:35
  • UPDATE 2024!
    jacoby
    2024-04-15 16:28:12
  • 6mån senare så är foam monterat
    Anton
    2024-04-11 18:04:03
  • Fler  |  Vilka bilder visas här?
Trendande produkter
Prisjakt © 2000 - 2024 Prisjakt   Cookiepolicy.   Våra regler.   Personuppgiftspolicy.  Hantera cookie-inställningar.