Hoppa till innehåll

Sökresultat Sökningen pågår Sökresultaten dyker upp här efterhand. Du kan fortsätta skriva om du vill begränsa sökningen.
Söker efter användare
Söker efter gallerier
Sök forumtrådar
Stäng

Marantz AV Receivers & AV Processor 2015

178 svar till detta ämne Marantz
  • Vänligen logga in för att kunna svara
Marantz SR5010 (Surroundförstärkare) 4 8,2 (4) Inga priser
Marantz SR6010 (Surroundförstärkare) 7 7,5 (9) 9 990:-
Marantz SR7010 (Surroundförstärkare) 8 8,47 (18) Inga priser
Marantz NR1606 (Surroundförstärkare) 7 5 (2) Inga priser
Marantz NR1506 (Surroundförstärkare) 5 (0) Inga priser
Marantz AV8802A (Surroundförsteg) 1 8,75 (3) 24 990:-
Marantz AV7702 MKII (Surroundförsteg) 1 8,75 (3) Inga priser
Marantz SR7011 (Surroundförstärkare) 9 8,5 (7) Inga priser
Marantz AV7703 (Surroundförsteg) 6 6,5 (1) Inga priser
Marantz AV7704 (Surroundförsteg) 3 (0) 28 990:-
33 relaterade trådar
Köpråd - Surroundförstärkare 5-15000 (673 inlägg) 5 mån sedan
Marantz SR7012 +(MM7025 ) eller SR8012 (14 inlägg) 3 år sedan
Är min receiver en flaskhals? (4 inlägg) 4 år sedan
Kommer ni att uppgradera till Dolby Atmos? (666 inlägg) 5 år sedan
Marantz Receivers 2016 (87 inlägg) 5 år sedan
Dayton Audio Titanic mk4 (90 inlägg) 5 år sedan
Marantz 7010 "Trigger out" problem men Emotiva UPA-2 (24 inlägg) 5 år sedan
Gammal AVR som slutsteg för Atmos (sr7011 + rx-v767) (2 inlägg) 6 år sedan
Marantz SR6012 vs Denon AVR-X3400H (0 inlägg) 6 år sedan
rätt HDMI-port ? (3 inlägg) 6 år sedan
Högtalare sprakar Marantz 6010 (1 inlägg) 6 år sedan
Marantz srXXXX (2 inlägg) 6 år sedan
Hjälp till början av ett nytt 5.1.2 (minst) system. (26 inlägg) 6 år sedan
Förstärkarval Excite X38 (36 inlägg) 7 år sedan
Vilken upplösning Viasat UltraHD kanal? (12 inlägg) 7 år sedan
Dali Fazon LCR (7 inlägg) 7 år sedan
Kan inte bestämma vilken förstärkare! (23 inlägg) 7 år sedan
Val av surroundreceiver för Genelec G Three (28 inlägg) 7 år sedan
Behöver tips på förstärkare till Dali Helicon MK2! (12 inlägg) 8 år sedan
Onkyo TX-NR646 vs Marantz SR5010 (4 inlägg) 8 år sedan
Byta uppgradera bio reciver (31 inlägg) 8 år sedan
Klarar min Marantz SR5010 att driva detta? (17 inlägg) 8 år sedan
Marantz SR6010 hårt och otrevligt ljud? (9 inlägg) 8 år sedan
Marantz SR6010 för klent till MA? (7 inlägg) 8 år sedan
Ljudformat surround samt klangfråga (13 inlägg) 8 år sedan
bra högtalare till Marantz sr7010 / sr6010 (11 inlägg) 8 år sedan
funderar att skaffa atmosförstärkare (36 inlägg) 8 år sedan
Snabb fråga vilken skall jag välja (31 inlägg) 8 år sedan
Klipsch o Marantz funkar dom bra ihop (1 inlägg) 8 år sedan
Marantz sr5010 vs sr6009 till klipsch rf62 (1 inlägg) 8 år sedan
Marantz SR7010 VS Denon AVR-X4200W (8 inlägg) 8 år sedan
Ny hård julklapp till tv-rummet (2 inlägg) 8 år sedan
Beslutångest,beställde en marantz5010,som blev en onkyo rz800 (0 inlägg) 8 år sedan

#101

Postad 03 mars 2016 - 07:27

mikee
  • mikee
  • Veteran

  • 1 638 inlägg
  • 0

Ni som har SR6010 eller SR-7010 .. GLÖM inte DTS-X , HDR uppdateringen idag :)

 

Och glöm inte dela med er av era upplevelser av DTS-x!!


Redigerat av mikee, 03 mars 2016 - 07:51.


#102

Postad 03 mars 2016 - 19:19

film-fanatiker
  • film-fanatiker
  • Mästare

  • 2 602 inlägg
  • 0

Har precis uppdaterat min sr7010 med DTS:X och Neural:X Men har inga filmer än tyvärr med DTS:X. Tänkte prova upmixning med Neural:X ikväll, för att höra hur det är jämfört med Dolby surroundupmix. Någon HDR uppdatering såg jag inte till, utan stod bara att DTS:X fanns att ladda ner.



#103

Postad 03 mars 2016 - 20:37

mikee
  • mikee
  • Veteran

  • 1 638 inlägg
  • 0

Den är inbakad i uppdateringen :)

Här är saxat från AVS vad som ingår i uppdateringen .. :)

 

1) Ability to use "Rear Height" instead of "Surround Height" with Auro 3D (which then allows using FH+RH for all 3 formats: Atmos, DTS:X, Auro 3D using a single Audyssey calibration)
2) HDMI 2.0a(HDR)
3) Add the "DTS: X" and "DTS Neural:X" sound mode feature.
4) When the customer plays DD + stream that exceeds 504kbps at specific Media Player (Tmall Magic box TMB300A), the sound might not be output from the AV receiver. The symptom is a problem that the product has the failure in playing DD + stream that exceeds 504kbps. (Improvement request from Dolby Laboratories, Inc.)
5) Even if the customer sets "Tone Control" to "ON" with the WEB control setting screen of the AV receiver, and the numerical value of Bass or Treble is changed, the AV receiver doesn't reflect a set value. The symptom is a problem that the AV receiver cannot set Bass or Treble from the WEB control.
6) When the input source of AV receiver switches automatically from Blu-ray (function during SACD playback) to TV Audio, the sound of the broadcast via ARC from specific TV (Panasonic) might not be outputted. The symptom is a problem that the sound of the broadcast via ARC from specific TV (Panasonic) might not be outputted. 
7) Even if the customer sets Level FR from the WEB control screen of the AV receiver, the customer cannot confirm a set value of Level FR because the display on the WEB control screen doesn't change. The display of Level FR on the WEB control screen doesn't change but Level FR on the AV receiver side is changed. The symptom is a problem that the customer cannot confirm a set value of Level FR because the display on the WEB control screen doesn't change.
8) When the customer connects MAC Book to the AV receiver and then the specific MP3 file (Album art size is bigger than 1000x1000 pixels) is played from iTunes via the AirPlay, the AV receiver reboots before starting the playback of the MP3 file. The symptom is a problem that the AV receiver reboots before starting the playback of the MP3 file. 
9) If the customer inserted the iPod classic to USB-A terminal on AV Receiver with standby mode (over 8 hours or more), when the customer turns on the power of AV receiver, the AV receiver cannot connect to the iPod again. The symptom is a problem that the AV receiver cannot connect to the iPod when the customer turns on the power of AV receiver. 
10) When the customer connects the AV receiver to HDMI output of specific Streaming Media Player (Roku 4) that the output setting of the resolution is set to 4K, the AV receiver doesn't output the video or the AV receiver has a latency until the output video. The symptom is a problem that the AV receiver doesn't output the video or the AV receiver has a latency until the output video.
11) Custom 2CH Playback added (AV7702MKII only)



#104

Postad 20 mars 2016 - 14:47

isolde
  • isolde
  • Amatör

  • 70 inlägg
  • 0

Blev lite sugen på att beställa en nr-1606 och hänga på ett steg för den måste väl ha preout ? Smidigt med hdmi även om jag prioriterar musik i förstahand.

Hoppas att den dyker upp innan augusti...

Kan jag ha en Pioneer 1223 som ett steg för att driva en nr 1606......



#105

Postad 22 mars 2016 - 23:11

MikeVKR
  • MikeVKR
  • Guru

  • 4 029 inlägg
  • 1
Test ifrån sound and vision av sr7010: http://www.soundandv...Ap1fRbQykmmq.97

#106

Postad 30 mars 2016 - 22:49

swag
  • swag
  • Användare

  • 220 inlägg
  • 0

skulle vilja veta om ni tycker detta ser bra ut i ljudinställningarna efter jag har pipit ljudet tycker bakhögtalarna är så låga centerhögtalaren känns som allt kommer ifrån.

 

får nog pipa om ljudet om inte jag har missat något .



#107

Postad 31 mars 2016 - 13:43

swag
  • swag
  • Användare

  • 220 inlägg
  • 0

ok tycker det kommer så mycket ljud från centern och lite i bakhögtalarna men ska pipa om ljudet och se om det blir annorlunda



#108

Postad 31 mars 2016 - 16:36

Loco.spk
  • Loco.spk
  • Mästare

  • 3 204 inlägg
  • 0

Det ser ut som helt normala nivåskillnader. Men som hmarkstrom skrev så är det helt omöjligt att säga något mer än så. Rum och placering och högtalarna påverkar.

 

Sedan ska du också tänka på att det oftast är mest ljud framifrån. Det är lätt att tro att surroundhögtalarna är för lågt ställda när man kollar på de flesta filmer. Det är helt enkelt så det oftast är mixat.



#109

Postad 31 mars 2016 - 21:52

swag
  • swag
  • Användare

  • 220 inlägg
  • 0

ok tack



#110

Postad 31 mars 2016 - 22:08

swag
  • swag
  • Användare

  • 220 inlägg
  • 0

hej liten fråga jag har 2 olika samsung bluray här hemma olika nr och en helt ny marantz 7010.saken är jag får inte ut något ljud från filmen jag kör bara bild i bluray spelarna kan jag välja 3 olika ljudformat inget hjälper.när jag tar info som bilden visar står det okänd bara

 

hade en denon 4100 innan då gick det utan problem

 

 

en annan jag pratade med har en 7010 med men i hans bluray väljer han i inställningarna detta i blurayen samsung Bitstream audiofil men dom har inte jag på någon av ställerna.

 

samsung 5300

samsung F5100

 

​senaste updated i dom med 



#111

Postad 03 april 2016 - 09:54

isolde
  • isolde
  • Amatör

  • 70 inlägg
  • 0

Kan jag ha en Pioneer sc-1223 som ett steg för att driva en marantz nr 1606..... <_<  <_<  <_<  <_<  <_< eller sälja.

Isolde



#112

Postad 09 april 2016 - 22:36

Buddaz12
  • Buddaz12
  • Veteran

  • 1 723 inlägg
  • 0

Någon som äger en MM8077 och som kan dela med sig utav sina synpunkter. Gillar Marantz ljudet till mina KEF och har nästan bestämt mig på att nästa steg blir en MM8077 däremot skulle jag gärna vilja veta hur MM8077 står sig på stereosidan. I film vet jag att Marantz låter bra, äger redan en SR7008 dock vill jag ha samma sound fast med mer finess. Nästan varit inne på en Naim eller Primare stereoslutsteg fast det börjar mer luta åt Marantz, tycker Marantz har en speciell stil som mina öron gillar. Kommer köra via pre-out från SR7008.



#113

Postad 11 april 2016 - 16:13

Unregistereddb43a325
  • Unregistereddb43a325
  • Wannabe

  • 21 inlägg
  • 0

Hej, behöver lite snabb hjälp här.

Har en Marantz SR6009 hemma från Tyskland. 
Jämför den mot en Yamaha RX-V779.

 

Spelar med mina nya Klipsch RF-82 Mk1.

Jag tycker att Yamahan slår Marantzen på fingrarna.. Bra mycket bättre bastryck från Yamahan. 
Känns som att den har bättre funktioner och smidigare att använda än Marantzen också.

Kan det vara så att jag gjort bort mig med någon inställning eller ska Marantzen verkligen inte klå Yamahan? Den är ju betydligt dyrare också.

Funderar på att skicka tillbaka Marantzen nu pga detta och istället behålla Yamahan.
Tankar? 



#114

Postad 11 april 2016 - 16:59

Audiovector
  • Audiovector
  • Guru

  • 4 884 inlägg
  • 0

Jämför du dem kalibrerade eller i Pure Direct?



#115

Postad 11 april 2016 - 17:04

Buddaz12
  • Buddaz12
  • Veteran

  • 1 723 inlägg
  • 0

Hej, behöver lite snabb hjälp här.

Har en Marantz SR6009 hemma från Tyskland. 
Jämför den mot en Yamaha RX-V779.

 

Spelar med mina nya Klipsch RF-82 Mk1.

Jag tycker att Yamahan slår Marantzen på fingrarna.. Bra mycket bättre bastryck från Yamahan. 
Känns som att den har bättre funktioner och smidigare att använda än Marantzen också.

Kan det vara så att jag gjort bort mig med någon inställning eller ska Marantzen verkligen inte klå Yamahan? Den är ju betydligt dyrare också.

Funderar på att skicka tillbaka Marantzen nu pga detta och istället behålla Yamahan.
Tankar? 

Marantz är mjukare i soundet än Yamaha. Har du ställt in rätt audessey funktioner. Om du skall ha mycket bas från Marantz skall du inte ha LFC igång.

Till musik är audessey flat det man skall använda om man vill ha audessey igång, pure direct på marantz är väldigt livlöst och tråkigt.


Redigerat av Buddaz12, 11 april 2016 - 17:08.


#116

Postad 11 april 2016 - 17:25

Unregistereddb43a325
  • Unregistereddb43a325
  • Wannabe

  • 21 inlägg
  • 0

Jämför du dem kalibrerade eller i Pure Direct?

Jag jämförde i Pure Direct. (Antog att det skulle vara rättvist?) Båda är kalibrerade vid installationen.

 

Marantz är mjukare i soundet än Yamaha. Har du ställt in rätt audessey funktioner. Om du skall ha mycket bas från Marantz skall du inte ha LFC igång.

Till musik är audessey flat det man skall använda om man vill ha audessey igång, pure direct på marantz är väldigt livlöst och tråkigt.

Mjukare betyder väl inte mindre basigt? Eller? :)
Jag har bara kalibrerat dem och ställt läget på Pure Direct. (LFC??) 

Tack så hemskt mycket för snabba svar, har bara några dagar nu på mig att bestämma mig och skicka tillbaka den jag inte ska ha!  :unsure:



#117

Postad 11 april 2016 - 19:21

Buddaz12
  • Buddaz12
  • Veteran

  • 1 723 inlägg
  • 0

Jag jämförde i Pure Direct. (Antog att det skulle vara rättvist?) Båda är kalibrerade vid installationen.

 

Mjukare betyder väl inte mindre basigt? Eller? :)
Jag har bara kalibrerat dem och ställt läget på Pure Direct. (LFC??) 

Tack så hemskt mycket för snabba svar, har bara några dagar nu på mig att bestämma mig och skicka tillbaka den jag inte ska ha!  :unsure:

Mjukare menar jag att soundet blir inte lika jobbigt för öronen och lugnare för att vara lite mer musikalisk korrekt än att överkompensera mot väldigt mycket bas eller mycket utav något annat.

LFC är en teknik som Marantz använder för att få lågt frekventa ljud att inte vandra vidare i övriga rum. Här fungerar det som sådan att ställer man ett högre värde blir basen mindre påträngande och hörs knappt medan ett lägre värde ger mer bas. Bas hörs dock blir den lite "mildare" för öronen.

På min Marnatz har jag ställt in följande när jag lyssnar på cd.

audessey flat, dyn eq - on, ref lv 10db, dyn vol - off och LFC - 0ff  

 

Kanske kan vara till hjälp, förklarar det mesta du vill veta. AVSForum hittar du all möjlig information om hembio

http://forum.blu-ray...ad.php?t=159948


Redigerat av Buddaz12, 11 april 2016 - 19:37.


#118

Postad 14 april 2016 - 17:50

Unregisteredbb823404
  • Unregisteredbb823404
  • Användare

  • 162 inlägg
  • 0

Min 7009a visar sig ifrån sin sämsta sida ganska ofta, Arc funkar lite när den känner för det och en dag hade den en extra spännande funktion jag fick testa. "vägra göra nåt alls"-funktionen.

 

 https://www.youtube....h?v=sR9RT-x8Xh0


Redigerat av Unregisteredbb823404, 14 april 2016 - 17:51.


#119

Postad 23 april 2016 - 19:33

Unregistered7126f11a
  • Unregistered7126f11a
  • Forumräv

  • 557 inlägg
  • 0

Hej

 

Har precis köpt denna, såg i manualen att den kan ställa in 2 st subwoofers, tolkar detta som att dom kan vara helt olika ?

Har idag Jamo D6 högtalar uppsättning med dess D6 sub (15") den är bakom soffan o inkopplad på sub ut, sedan har jag en velodyne minivee 8"  framme vid front högtalarna den är kopplad med högtalar kablar ihop med front högtalarna, för att krångla till det ännu mer så har jag en DSPeaker till jamo basen.

Så hur gör jag nu med nya stärkaren ? koppla in båda med sub ut o låta stärkaren ställa båda ? eller koppla som på gamla stärkaren.

 

MrDTS



#120

Postad 01 maj 2016 - 09:40

Unregistered7126f11a
  • Unregistered7126f11a
  • Forumräv

  • 557 inlägg
  • 0

Hej

 

Blir era 7010 riktigt varma, har haft Yamaha tidigare och tyckte inte den blev så varm med samma högtalar uppsättning ?

den är inställt på 6 Ohm.

 

 

MrDTS



#121

Postad 01 maj 2016 - 18:33

Unregisteredbb823404
  • Unregisteredbb823404
  • Användare

  • 162 inlägg
  • 0

Kan svara för min 7009, inte samma som din men ja den blir varm som f-n ibland och har stängt av sig vid två tillfällen då det spelats musik längre tid men till film har den hållt sig igång även om den känns väldigt varm. 



#122

Postad 01 maj 2016 - 18:50

Unregistered7126f11a
  • Unregistered7126f11a
  • Forumräv

  • 557 inlägg
  • 0

ja, man kan ta på den utan att bränna sig förstås.

man riktigt känner värmen från den när man går fram till den, i vinter behövs ingen annan värme källa   :rolleyes:

vet någon om det är kylfläkt i den, tror att Yamaha eller Onkyo hade det på någon stärkare jag haft tidigare, men hörde den aldrig.

 

MrDTS



#123

Postad 01 maj 2016 - 18:56

Unregisteredbb823404
  • Unregisteredbb823404
  • Användare

  • 162 inlägg
  • 0

Har inte sett nån fläkt i den, med recivern på bra volym och en 55" tv samt ett gammalt NAD216 till subarna behövs det som sagt inte så mkt annan värme i mitt lilla biorum :-)



#124

Postad 03 maj 2016 - 01:20

film-fanatiker
  • film-fanatiker
  • Mästare

  • 2 602 inlägg
  • 0

Fläkten sitter på vänster sida om man står framför och tittar ned på förstärkaren. Alltså den sysn ovanifrån på vänster sida när man har fronten mot sig och man tittar ovanfrån. Med vänlig hälsning

 

 

Min blir också rätt varm, men det blev även min Onkyo jag hade innan. Har heller aldrig hört fläkten starta men kan ju vara en tyst fläkt som inte för så mycket oväsen som andra kan göra :unsure: 

 

Jag riskerar dock att få sända tillbaka min för service :( Det har låtit konstigt från vänster kanal som om det vore glapp så det sprakade och när man höjde så blev det bättre, ljudet har försvunnit från vissa källor, har jag då bytt källa och sedan tillbaka igen så har ljudet kommit åter. Har bytt plats på vänster front och höger front och felsöker just nu, problemet uppstod när förstärkaren varit igång några timmar i sträck.


Redigerat av film-fanatiker, 03 maj 2016 - 01:30.


#125

Postad 07 maj 2016 - 15:39

Tunnland
  • Tunnland
  • Wannabe

  • 25 inlägg
  • 0

..

Swag, sorry för high jack av tråd. Har en Bestå tv-bänk från Ikea som på papper är 40cm djup. Hur djup är din Marantz förstärkare, inkl rattarna osv? På specen står det 441mm

#126

Postad 07 maj 2016 - 20:13

Blåtand
  • Blåtand
  • Mästare

  • 3 140 inlägg
  • 0

Swag, sorry för high jack av tråd. Har en Bestå tv-bänk från Ikea som på papper är 40cm djup. Hur djup är din Marantz förstärkare, inkl rattarna osv? På specen står det 441mm

Tror du skall överväga att såga bort en del av bakstycket i vilket fall om du skall ha receivern i den. Du behöver ventilationen.

Sedan måste du ändå addera djupet med kontaktdonen i bakstycket på receivern. Måtten på receivers anges i 9 fall av 10 mellan den punkt bak resp. fram som utgör längsta måttet. Med kablar och lämpliga böjningsradier på dessa så blir det minst 5cm som tillkommer.



#127

Postad 07 maj 2016 - 20:48

emanuelmakhoul
  • emanuelmakhoul
  • Användare

  • 110 inlägg
  • 0

Jag har en Bestå mediabänk från IKEA till min Marantz SR7010. Jag har fått skära bort bakstycket för att skapa ett bra luftflöde också. Det går absolut att ha recievern i utan att ta bort en del av bakstycket, det blir dock på tok för varmt! 



#128

Postad 07 maj 2016 - 23:32

Tunnland
  • Tunnland
  • Wannabe

  • 25 inlägg
  • 0

Tror du skall överväga att såga bort en del av bakstycket i vilket fall om du skall ha receivern i den. Du behöver ventilationen.
Sedan måste du ändå addera djupet med kontaktdonen i bakstycket på receivern. Måtten på receivers anges i 9 fall av 10 mellan den punkt bak resp. fram som utgör längsta måttet. Med kablar och lämpliga böjningsradier på dessa så blir det minst 5cm som tillkommer.

  

Jag har en Bestå mediabänk från IKEA till min Marantz SR7010. Jag har fått skära bort bakstycket för att skapa ett bra luftflöde också. Det går absolut att ha recievern i utan att ta bort en del av bakstycket, det blir dock på tok för varmt!


Okej, tanken var att ha bänken upphängd på väggen. Den här killen (skrolla ner lite i hans galleri) verkar ha fått plats men som ni säger måste ju vara ok temp https://www.minhembio.com/7Edward

Tror ni det är möjligt att ta bort där bak och ändå montera på väggen? Låter som det ändå kmr bli varmt..

#129

Postad 08 maj 2016 - 08:52

Blåtand
  • Blåtand
  • Mästare

  • 3 140 inlägg
  • 0

  
Okej, tanken var att ha bänken upphängd på väggen. Den här killen (skrolla ner lite i hans galleri) verkar ha fått plats men som ni säger måste ju vara ok temp https://www.minhembio.com/7Edward

Tror ni det är möjligt att ta bort där bak och ändå montera på väggen? Låter som det ändå kmr bli varmt..

Antar att möbeln måste ligga kloss an mot väggen vid väggmontage och då blir det ju exakt samma sak dvs. bom stopp för luftens vandring även om bakstycket är borta.

 

Det är ju ett ganska konstigt klimat på just denna marknad med hifi möbler där väldigt mycket av det som säljs i möbelaffärer inte rymmer annat än leksak HiFi.  Förmodligen delvis en följd av TV:n blivit så tunn att det knappt behövs någon bänk alls.

Tror detta är lite fel tänkt för nu när TV:n är så tunn och lätt kan man istället hänga den på väggen.

Det känns som att man borde försöka mötas på halva vägen i möbel och hifi branscherna. Skall man ha 40cm djup på bänken och placera den nära väggen så hamnar man i att man behöver välja förstärkeri utifrån möbel eller låta den sticka ut en bra bit på framsidan, det känns förmodligen som helt okej prioritering för möbeldesigners, men inte för en ljudentusiast :wacko:  



#130

Postad 08 maj 2016 - 08:57

Tunnland
  • Tunnland
  • Wannabe

  • 25 inlägg
  • 0

Antar att möbeln måste ligga kloss an mot väggen vid väggmontage och då blir det ju exakt samma sak dvs. bom stopp för luftens vandring även om bakstycket är borta.
 
Det är ju ett ganska konstigt klimat på just denna marknad med hifi möbler där väldigt mycket av det som säljs i möbelaffärer inte rymmer annat än leksak HiFi.  Förmodligen delvis en följd av TV:n blivit så tunn att det knappt behövs någon bänk alls.
Tror detta är lite fel tänkt för nu när TV:n är så tunn och lätt kan man istället hänga den på väggen.
Det känns som att man borde försöka mötas på halva vägen i möbel och hifi branscherna. Skall man ha 40cm djup på bänken och placera den nära väggen så hamnar man i att man behöver välja förstärkeri utifrån möbel eller låta den sticka ut en bra bit på framsidan, det känns förmodligen som helt okej prioritering för möbeldesigners, men inte för en ljudentusiast :wacko:


Ah ser ut som nån kloss på bilden. Har pmat 7Edward och frågat om/hur det funkar.

Nä väldigt märkligt, kan inte hitta en enda tv bänk som man kan sätta på väggen som är över 40cm i djup.. :/

#131

Postad 12 maj 2016 - 11:49

raid5
  • raid5
  • Wannabe

  • 20 inlägg
  • 0

Hej,

 

Vad brukar ni hamna på för ljudvolym enligt "mätaren"?
Ibland är jag över 50 vilket känns mycket men det kanske är normalt.

Jag vet att det beror mycket på rum och högtalare men är lite nyfiken på var ni hamnar.

 

@Swag  Jag hade samma problem.  Jag var tvungen att fabriksåterställa min 7010 för den skulle detektera rätt signal. Spelaren skall vara inställd på Bitström.

 

/Rogga



#132

Postad 12 maj 2016 - 12:00

Loco.spk
  • Loco.spk
  • Mästare

  • 3 204 inlägg
  • 0

Vad menar du med "över 50 på mätaren"? Över -50dB på volymkontrollen?



#133

Postad 12 maj 2016 - 15:51

Buddaz12
  • Buddaz12
  • Veteran

  • 1 723 inlägg
  • 0

Vad menar du med "över 50 på mätaren"? Över -50dB på volymkontrollen?

På Marantz kan man ställa in om volymen skall visas i db eller 0-100, det är vad jag tror menas. Jag är ofta över 50 på min volymkontroll, över 60 blir det högt medan runt 40 är det normalt. Försöker svara på båda inlägg samtidigt.

Redigerat av Buddaz12, 12 maj 2016 - 15:53.


#134

Postad 12 maj 2016 - 23:29

raid5
  • raid5
  • Wannabe

  • 20 inlägg
  • 0
Rätt uppfattat Buddaz12. Jag visste inte att det gick att ställa om volymindikatorn till db. Har bara haft min 7010 några dagar och inte hunnit utforska alla funktioner.
Tack för svaret.

#135

Postad 13 maj 2016 - 00:31

Buddaz12
  • Buddaz12
  • Veteran

  • 1 723 inlägg
  • 0

Rätt uppfattat Buddaz12. Jag visste inte att det gick att ställa om volymindikatorn till db. Har bara haft min 7010 några dagar och inte hunnit utforska alla funktioner.
Tack för svaret.

Har en Marantz fast äldre modell. Så lite. Jag har min på vanlig 0-100, lättare att förstå hur högt man spelar.

#136

Postad 13 maj 2016 - 09:50

Loco.spk
  • Loco.spk
  • Mästare

  • 3 204 inlägg
  • 0

För mig låter det svårare. Vad motsvarar 50 på den skalan i dämpning i dB? Negativ dB-skala är ett generellt sätt som fungerar likadant på alla förstärkare som använder det.



#137

Postad 14 maj 2016 - 08:33

Unregisteredf4b632a1
  • Unregisteredf4b632a1
  • Amatör

  • 81 inlägg
  • 0
AV7702MKII, Jag har ett mycket drygt problem. När jag har videoomvandling funktionen igång så får jag väldigt mycket ljudlagg då jag ser på tv via digitalboxen. I stärkaren kan jag ju bara välja sounddelay ifall ljudet kommer före bilden men nu är det ju tvärtom. Väljer jag dessutom att ljudet skall spelas upp i DTS/DD eller något annat format än stereo så adderar det ytterligare delay på ljudet.
Stänger jag av alla videofunktioner i stärkaren så blir det bättre, men fortfarande inte bra. Har prövat att köra ljudet både via spdif och HDMI samt olika kablar. Jag vill ju gärna ha videoomvandling "till" så att volym, inställningar etc överlagras på tv-bilden.
Blu-ray från min OPPO 105 funkar däremot finfint...
Jag kan inte justera nåt i min box, tror ni det är den som spökar? Läste tidigare om någon som hade samma problem men vet inte om denne hittade orsaken?
Mvh

#138

Postad 14 maj 2016 - 14:40

twebbas
  • twebbas
  • Veteran

  • 1 819 inlägg
  • 0

Hur står sig SR6010 mot ex Onkyo RZ800?


Redigerat av twebbas, 27 maj 2016 - 07:15.


#139

Postad 11 juni 2016 - 19:20

Unregistered7126f11a
  • Unregistered7126f11a
  • Forumräv

  • 557 inlägg
  • 0

Hej

 

7010 den kör hela tiden 9.1.2 uppsättning har (1 par Atmos högtalare i taket)

fast filmen bara är tex DTS-MA 5.1 det står i manualen att man kan stänga av +Neural X, under inställningar Ljud men jag har inte dessa inställningar där ?

några tips ?

 

MrDTS

 

Löste detta, den finns ju under den färgade (grön) movie knappen ; )


Redigerat av Unregistered7126f11a, 11 juni 2016 - 19:25.


#140

Postad 31 juli 2016 - 11:15

mcmike
  • mcmike
  • Über-Guru

  • 10 984 inlägg
  • 0

Såg att 6010 sjunkigt i pris! Kanske står någonstans i tråden, men frågar i alla fall om dessa har full Ultra Hd (HDR/BT.2020) pass through? :)


Redigerat av mcmike, 31 juli 2016 - 11:16.


#141

Postad 01 augusti 2016 - 16:36

film-fanatiker
  • film-fanatiker
  • Mästare

  • 2 602 inlägg
  • 0
https://www.ljudkall...010/?prisjakt=1


Enligt texten så ska den ha HDR/BT2020.

Mvh

#142

Postad 02 augusti 2016 - 23:32

Audio One
  • Audio One
  • Forumräv

  • 832 inlägg
  • 0

Testar lite Marantz för tillfället 7702MKII & 8802. Måste säga att jag blev riktigt imponerad av 7702MKII, då jag tidigare ägt en 8801. Gillar absolut ljudet mer i 7702MKII än 8801. Så det som skrivs på andra forum verkar stämma. Marantz 8802A har jag precis börjat att känna på, visst låter den bättre. Men frågan är om det är värt den ganska stora summan emellan. Man får helt klart massor för pengarna när vi pratar 7702MKII. Så vi får se om min Denon 4520 fåt lämna plats till något annat snart, förvisso har Denon varit helt underbar.

Bifogad fil(er)


Redigerat av Audio One, 02 augusti 2016 - 23:34.


#143

Postad 03 augusti 2016 - 11:55

mcmike
  • mcmike
  • Über-Guru

  • 10 984 inlägg
  • 0

https://www.ljudkall...010/?prisjakt=1


Enligt texten så ska den ha HDR/BT2020.

Mvh

 

Tack så mycket för info :)



#144

Postad 06 augusti 2016 - 00:50

Buddaz12
  • Buddaz12
  • Veteran

  • 1 723 inlägg
  • 0
En fråga. Vad gör DTS neo X cinema. Provade läget efter ny kalibrering med nytt steg. Kör 3.0, är en tillfällig kompromiss kan inte ha fler högtalare för tillfället. Kör Marantz sr7008. Tyckte ljudet blev renare.

Hittade svaret själv. Inte lätt att hänga med i svängarna. Visste inte att SR7008 hade DTS X

Redigerat av Buddaz12, 06 augusti 2016 - 10:16.


#145

Postad 13 oktober 2016 - 12:53

Unregisteredf4b632a1
  • Unregisteredf4b632a1
  • Amatör

  • 81 inlägg
  • 0

AV7702MKII, Jag har ett mycket drygt problem. När jag har videoomvandling funktionen igång så får jag väldigt mycket ljudlagg då jag ser på tv via digitalboxen. I stärkaren kan jag ju bara välja sounddelay ifall ljudet kommer före bilden men nu är det ju tvärtom. Väljer jag dessutom att ljudet skall spelas upp i DTS/DD eller något annat format än stereo så adderar det ytterligare delay på ljudet.
Stänger jag av alla videofunktioner i stärkaren så blir det bättre, men fortfarande inte bra. Har prövat att köra ljudet både via spdif och HDMI samt olika kablar. Jag vill ju gärna ha videoomvandling "till" så att volym, inställningar etc överlagras på tv-bilden.
Blu-ray från min OPPO 105 funkar däremot finfint...
Jag kan inte justera nåt i min box, tror ni det är den som spökar? Läste tidigare om någon som hade samma problem men vet inte om denne hittade orsaken?
Mvh

 

Ingen som har någon idé eller tankar om problemet???

 

mvh



#146

Postad 20 oktober 2016 - 17:21

Supernaut77
  • Supernaut77
  • Guru

  • 4 148 inlägg
  • 0

Har AV7702MKII någon parametrisk EQ eller är man utlämnad till vad Audessy hittar på?


Redigerat av Supernaut77, 20 oktober 2016 - 17:22.


#147

Postad 21 oktober 2016 - 16:10

isolde
  • isolde
  • Amatör

  • 70 inlägg
  • 0

Kan man inte ha 2 skärmar till Marantz 6010, har försökt men får det inte att fungera, har en tv ock projektor, det var den ena tanken för köp.



#148

Postad 24 oktober 2016 - 12:56

loop75
  • loop75
  • Användare

  • 110 inlägg
  • 0

AV7702MKII, Jag har ett mycket drygt problem. När jag har videoomvandling funktionen igång så får jag väldigt mycket ljudlagg då jag ser på tv via digitalboxen. I stärkaren kan jag ju bara välja sounddelay ifall ljudet kommer före bilden men nu är det ju tvärtom. Väljer jag dessutom att ljudet skall spelas upp i DTS/DD eller något annat format än stereo så adderar det ytterligare delay på ljudet.
Stänger jag av alla videofunktioner i stärkaren så blir det bättre, men fortfarande inte bra. Har prövat att köra ljudet både via spdif och HDMI samt olika kablar. Jag vill ju gärna ha videoomvandling "till" så att volym, inställningar etc överlagras på tv-bilden.
Blu-ray från min OPPO 105 funkar däremot finfint...
Jag kan inte justera nåt i min box, tror ni det är den som spökar? Läste tidigare om någon som hade samma problem men vet inte om denne hittade orsaken?
Mvh

 

Det var nog jag som hade samma problem tidigare i tråden - bilden kommer före ljudet. Det gäller för en källa där jag använder DVI + S/PDIF. Jag upplevde att problemet försvann när jag stängde av videoomvandlingen, och har inte tänkt på det sedan dess.

 

Jag registrerade ett ärende på problemet hos Marantz support (Incident: 150929-000137), men fick ingen lösning från dem. Det vore bra om du också registrerade ett ärende (du kan hänvisa till mitt ärendenummer), så kanske de tar det mer på allvar.



#149

Postad 24 oktober 2016 - 17:54

vilden
  • vilden
  • Användare

  • 161 inlägg
  • 0

Kan man inte ha 2 skärmar till Marantz 6010, har försökt men får det inte att fungera, har en tv ock projektor, det var den ena tanken för köp.


Det ska fungera efter du ställt om hdmi ut till båda kontaktera och därmed inte zon 2 som är default.

#150

Postad 24 oktober 2016 - 20:13

isolde
  • isolde
  • Amatör

  • 70 inlägg
  • 0

Tack för svaret ! Men vad hittar jag hur man skall göra ! Läst manualen men hittar det inte






Även taggad med Marantz

0 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 0 gäster, 0 anonyma medlemmar

  • tnorlund
    2024-04-22 20:00:21
  • Nya hyllor. 2670 DVD+Blu-Ray
    tnorlund
    2024-04-22 19:58:56
  • UPDATE 2024
    jacoby
    2024-04-15 17:17:29
  • UPDATE 2024
    jacoby
    2024-04-15 17:09:47
  • UPDATE 2024
    jacoby
    2024-04-15 16:57:35
  • Fler  |  Vilka bilder visas här?
Trendande produkter
Prisjakt © 2000 - 2024 Prisjakt   Cookiepolicy.   Våra regler.   Personuppgiftspolicy.  Hantera cookie-inställningar.