Hoppa till innehåll

Sökresultat Sökningen pågår Sökresultaten dyker upp här efterhand. Du kan fortsätta skriva om du vill begränsa sökningen.
Söker efter användare
Söker efter gallerier
Sök forumtrådar
Stäng

Arcam AV Receivers och AV Processor

1627 svar till detta ämne Dirac
  • Vänligen logga in för att kunna svara
Arcam FMJ AVR400 (Surroundförstärkare) 4 7,6 (4) Inga priser
Arcam FMJ AVR850 (Surroundförstärkare) 2 8,25 (3) Inga priser
Arcam FMJ AVR550 (Surroundförstärkare) 1 9 (7) Inga priser
Arcam FMJ SR250 (Stereoförstärkare) Rapporterad 2 (0) Inga priser
Arcam FMJ AVR390 (Surroundförstärkare) 1 7,75 (3) Inga priser
Arcam AV860 (Surroundförsteg) 1 7,5 (1) Inga priser
Arcam AVR30 (Surroundförstärkare) 1 7,33 (2) 70 995:-
Arcam AVR20 (Surroundförstärkare) 1 (0) 46 995:-
Arcam AVR10 (Surroundförstärkare) 1 (0) 37 995:-
Arcam AV40 (Surroundförsteg) 1 6,5 (1) 54 995:-
10 relaterade trådar

#251

Postad 19 oktober 2016 - 19:04

Unregisterede93ec5d9
  • Unregisterede93ec5d9
  • Beroende

  • 1 319 inlägg
  • 0

Tror det är en felskrivning, 7.1.4 borde det vara...

Det sagt att använda 4 basar kan vara akustikmässigt att föredra, men det blir antagligen samma signal till alla 4.

Edit: Ja det kan bli 7.4.4 - men ingen konsument hemmabio receiver fixar det såvitt jag vet, förutom Trinnova då men den prislappen är inte konsumentvänlig...

Ja, flera baskällor brukar vara trevligt.

Men det finns inga filmer mixade med flera diskreta LFE-kanaler? Den där Trinnova processar bara monokanalen för att få fram fler kanaler?

#252

Postad 19 oktober 2016 - 19:16

Synthesis
  • Synthesis
  • Forumräv

  • 781 inlägg
  • 0

Trinnov heter dem, inte Trinnova.


Mig veterligen finns det inga BDs iaf som har fler än en diskret LFE kanal.



#253

Postad 19 oktober 2016 - 23:15

xxxx
  • xxxx
  • Användare

  • 218 inlägg
  • 0

Ja till just de fyra Atmos är det ju lite overkill, dock kostar P429 "bara" 20 000kr.

Men å andra sidan så blir det snyggt och enhetligt med enbart Arcam chassin i förstärkar och slutstegs väg.

 


Billigt :)

Dock sanslös overkill att driva takkanalerna med så ett dyrt steg!

Köp ett begagnat femkanaligt steg istället .. du får ett jättebra Rotel RB1075 för 5000 kr!

 

Dock bra med slutsteg, då de kan (åter)användas när man behöver byta receiver näst gång.

 

 

Vad tycker ni om den för 4-atmos kanaler (att komplettera Arcam 550) ? Rotel RMB-1506 http://www.rotel.com/product/rmb-1506


Redigerat av xxxx, 19 oktober 2016 - 23:16.


#254

Postad 20 oktober 2016 - 09:00

Synthesis
  • Synthesis
  • Forumräv

  • 781 inlägg
  • 0

 

 

 

Vad tycker ni om den för 4-atmos kanaler (att komplettera Arcam 550) ? Rotel RMB-1506 http://www.rotel.com/product/rmb-1506

 

 

Skulle fungera hur bra som helst.

 

Har inte Rotel något 4-kanals? Synd.


Sen är det ju det här med Volt ut på preout och in i steget, kolla så de matchar med det slutsteget man tänkt införskaffa.



#255

Postad 21 oktober 2016 - 22:14

xxxx
  • xxxx
  • Användare

  • 218 inlägg
  • 0

Japp!

 

Och om jag tex skulle känna ett extremt behov av Tidal, streamad FLAC/Lossless eller liknande så kan man ju alltid spela upp det från en extern nätverksspelare/streamenhet/källa vidare med HDMI till AVR550 och på så vis kringgå Arcams egna nätverksspelare.

 

För förutom just det här med Arcams "brist" i den inbyggda spelaren så tycker jag att AVR550 verkar vara en riktigt trevlig och potent förstärkare.

 

Har du haft tid och lust att testa högupplöst audio streaming än? Via Nas, eller PC/Mac, eller 'dedikerat nätverks streamer'...

 

Ref.: 

Tidal supported devices and downloads: http://tidal.com/se/download 

‘Seamless listening across mobile, tablet, desktop and network players. Enjoy lossless music streaming on Apple devices from iPhone, iPad and iPod to Mac, as well as on PC and Android systems. Plus integration in a wide range of high fidelity network players.’: http://tidal.com/se/...sless-explained 

Skulle fungera hur bra som helst.

 

Har inte Rotel något 4-kanals? Synd.


Sen är det ju det här med Volt ut på preout och in i steget, kolla så de matchar med det slutsteget man tänkt införskaffa.

 

 

Är du säker på att Rotel inte har något 4-kanals?



#256

Postad 22 oktober 2016 - 16:41

Synthesis
  • Synthesis
  • Forumräv

  • 781 inlägg
  • 0

Har du haft tid och lust att testa högupplöst audio streaming än? Via Nas, eller PC/Mac, eller 'dedikerat nätverks streamer'...

 

Ref.: 

Tidal supported devices and downloads: http://tidal.com/se/download

‘Seamless listening across mobile, tablet, desktop and network players. Enjoy lossless music streaming on Apple devices from iPhone, iPad and iPod to Mac, as well as on PC and Android systems. Plus integration in a wide range of high fidelity network players.’: http://tidal.com/se/...sless-explained

 

 

Är du säker på att Rotel inte har något 4-kanals?

 

 

Jag har spelat massor av FLAC, gör det just nu, på ett par hemlånade Audiovector SR1 Signature.

 

Låter väldigt bra, verkligen, kan bli att jag kör på Audiovector känns det som.

 

Har inte kollat om Rotel har något 4-kanals steg, kommer inte själv köra med Rotel.



#257

Postad 22 oktober 2016 - 19:45

xxxx
  • xxxx
  • Användare

  • 218 inlägg
  • 0

Jag har spelat massor av FLAC, gör det just nu, på ett par hemlånade Audiovector SR1 Signature.

 

Låter väldigt bra, verkligen, kan bli att jag kör på Audiovector känns det som.

 

Har inte kollat om Rotel har något 4-kanals steg, kommer inte själv köra med Rotel.

 

 

Hur spelar du av FLAC?



#258

Postad 23 oktober 2016 - 08:54

Synthesis
  • Synthesis
  • Forumräv

  • 781 inlägg
  • 0

Hur spelar du av FLAC?

 

Hur menar du?

 

Igår körde jag laptop ---> HDMI ---> Arcam AVR550.



#259

Postad 23 oktober 2016 - 10:10

xxxx
  • xxxx
  • Användare

  • 218 inlägg
  • 0

Hur menar du?

Igår körde jag laptop ---> HDMI ---> Arcam AVR550.



Vilken högsta upplösning din Arcam kan spela upp när du kör över HDMI?

Vilken uppsättning kör du? Surround 5.1? Eller stereo?

Berätta gärna mer om dina upplevelser av Arcam550.

#260

Postad 23 oktober 2016 - 10:45

Synthesis
  • Synthesis
  • Forumräv

  • 781 inlägg
  • 0

Vilken högsta upplösning din Arcam kan spela upp när du kör över HDMI?

Vilken uppsättning kör du? Surround 5.1? Eller stereo?

Berätta gärna mer om dina upplevelser av Arcam550.

 

Över HDMI så kan du köra upp till 24bit/192khz.

 

Jag står inför köp utav ett nytt högtalarsystem, och kör just nu med hemlånade Audiovector SR1 Signature, 2.0.

Har lite andra högtalare som jag har mellan utvärderingarna.

 

När jag har bestämt mig för vilka nya högtalare det blir så kommer jag köpa ett fullt 7.1.4 system, i etapper.

 

Jag berättar gärna om mina upplevelser med Arcam AVR550, men det blir lättare om du frågar efter det du vill veta.



#261

Postad 23 oktober 2016 - 10:50

Synthesis
  • Synthesis
  • Forumräv

  • 781 inlägg
  • 0

Kan tillägga att jag är väldigt nöjd med hur SR1 Signature presterar ihop med Arcam AVR550, det låter förbannat bra.

 

Inga tendenser till ljus, tunn eller vass återgivning, luftigt och detaljerat, ljudbilden är stor och seperationen är väldigt bra.

 

Tydligt och homogent mellanregister, och basen är stram men går ändå djupt med ett bra fundament.

 

Högtalarna spelar kontrollerat och dynamiskt även när man spelar starkt.

 

Det lutar väldigt mycket åt Audiovector just nu.



#262

Postad 08 november 2016 - 01:33

xxxx
  • xxxx
  • Användare

  • 218 inlägg
  • 0

Ett intressant inlägg från en "audiofil" på AVSForumet om (ljud) jämförelse mellan 'Arcam 850' och 'Marantz 8820A': 

 

"I did. Spent two weeks with the Arcam exclusively (850). I already decided that my MM8077 was better than the G class under the 850's hood. So to level the field I used it as a preamp, calibrated with the Umik and spent plenty of time fine tuning the EQ curve until I achieved what I think is the best Dirac calibration in my room. And I thought it sounded rather good.

 
But today, after two weeks, after getting used to Arcam and Dirac and being rather pleased with it, I plugged back the 8802A and there is no competition. The Marantz is *much* better, despite Audyssey. It is more transparent, more dynamic, it resolves fine details better, nuances, refinement. Sorry guys, the 850 is a fine machine and certainly the best Arcam to date but if you ask me - I know you don't - there is better SQ to be had for your money.
 
On a positive note Arcam has a better headphone amp than 8802. But it's the only positive I can think of against 8802. 8802 is a lot more flexible in terms of setup, it can do a lot more, it has a comprehensive format support, it sounds clearly better. Dirac is a fine software but it can't make up for the better hardware.  
 
This concludes my experiment. Arcam will go, Marantz stays. I wish my findings were different, it would have made my life a lot easier but no, not this time. Maybe the next generation." 
 
 
“…this was my experience with the two Arcam's, I am not promoting a brand and I am not bashing Arcam. 
 
People ask how to best spend 4000£ or 5000£ or 10000£ and there are no comparison on the internet, at least none that I am aware of, between Arcam and separates. Dealers are also contractually bound to refrain from comments so I simply offer a point of view and personal experience to those of you who are considering a purchase. 
 
I don't expect anybody to take my word for it, there are plenty of dealerships where auditions are possible so please don't judge by schematics or by what you heard from a third party. 
 
Marantz is by no means perfect, after all there is a Datasat, but neither is Arcam. The 550/850 could support several Dirac sets of settings, the amplifiers should be assignable, the UPnP player, since they bothered to implement one, should support 24/192 and so on. None of them deal breakers if the sound quality makes up for it and, for the most part, it does so I believe the 850 is indeed one of the best receivers currently on the marker. 
 
My problem is that by pricing it at 4500£ Arcam is positioning it in high end separate territory and a separate-killer it is not.”
 
 
Källa: 
AVS Forum: ‘Arcam AVR-850 & Arcam AVR-550’


#263

Postad 08 november 2016 - 06:38

johan b-lund
  • johan b-lund
  • Mästare

  • 2 953 inlägg
  • 0

Har sagt det förr, Dirac är inte för alla och att man har mätt upp "rätt" är viktigt.

På Pc versionen tog det mig 3 försök innan allt trillade på plats.

Har man ett dåligt rum alt att högtalarna står helt tossigt så är det bättre att man mäter in en fåtölj även om man har en soffa.

 

Dirac är bla ett FIR filter och man får alltid en viss sänkning av nivån, i mitt fall blev det ca 6db (!) som jag förvisso kan hämta hem med Nanon.

Så om man inte kalibrerar om nivåerna efter Dirac så kan man bli ganska konfunderad.



#264

Postad 08 november 2016 - 08:44

Audiostar
  • Audiostar
  • Beroende

  • 1 344 inlägg
  • 2
Är inte det en konstig jämförelse det ena är en surround pro och det andra en förstärkare . Hur har han kopplat till högtalarna via andra slutsteg när han kör marantz och arcams egna eller kör han rca från arcam och antagligen xlr från marantz till slutsteg....Hade kanske varit smartare att jämföra två förstärkare annars får han vänta på nya arcam surr pro med xlr och dirac. Jag menar klart en marantz kombo låter bra ihop dem är ju tänkta för varandra...

Redigerat av Audiostar, 08 november 2016 - 08:45.


#265

Postad 08 november 2016 - 08:52

RickyDeg
  • RickyDeg
  • Beroende

  • 1 169 inlägg
  • 0

Har sagt det förr, Dirac är inte för alla och att man har mätt upp "rätt" är viktigt.

På Pc versionen tog det mig 3 försök innan allt trillade på plats.

Har man ett dåligt rum alt att högtalarna står helt tossigt så är det bättre att man mäter in en fåtölj även om man har en soffa.

 

Dirac är bla ett FIR filter och man får alltid en viss sänkning av nivån, i mitt fall blev det ca 6db (!) som jag förvisso kan hämta hem med Nanon.

Så om man inte kalibrerar om nivåerna efter Dirac så kan man bli ganska konfunderad.

 

Kanske skulle ta denna fråga i Dirac-tråden men; är det i stort sett alltid så att Dirac sänker högtalarnivåerna vid kalkyleringen? Det man behöver göra då är att alltså att manuellt höja nivåerna igen... utan att sabba balansen förstås... Mysko att det ska behövas.



#266

Postad 08 november 2016 - 13:24

johan b-lund
  • johan b-lund
  • Mästare

  • 2 953 inlägg
  • 0

Kanske skulle ta denna fråga i Dirac-tråden men; är det i stort sett alltid så att Dirac sänker högtalarnivåerna vid kalkyleringen? Det man behöver göra då är att alltså att manuellt höja nivåerna igen... utan att sabba balansen förstås... Mysko att det ska behövas.

 

Så blir det med FIR filter och PEQ o det beror på att signalen korrigeras o ibland krävs en större korrigering än vad det finns utrymme för o då får man sänka nivån lite för digital signal kan dista med.

När jag testade FIR tillsammans med Foobar för drygt 10 år sedan hände samma sak.

 

*edit*

Jag själv höjer den digitala signalen i Nanon, ni andra får öka volymen på recivern.

Men hur mycket som ändras på Arcam vet jag inte.


Redigerat av johan b-lund, 08 november 2016 - 13:28.


#267

Postad 08 november 2016 - 17:24

Blåtand
  • Blåtand
  • Mästare

  • 3 140 inlägg
  • 0

Vad är det ni säger egentligen, minskade uteffekten i en 80W förstärkare helt plötsligt till att motsvara en utnivå från en 20W:are med inkopplad rums korrigering eller missar jag något kring fir filtrets inverkan? Verkar ju vara väldigt dyrköpt uppstädning av ljudet i så fall.

 

Är strypningen av effekten beroende av hur dåliga förutsättningar man har från början så att man genom att begränsa kompenceringsbehovet kan få en betydligt mindre effektreducering?


Redigerat av Blåtand, 08 november 2016 - 17:31.


#268

Postad 08 november 2016 - 19:13

johan b-lund
  • johan b-lund
  • Mästare

  • 2 953 inlägg
  • 0

Vad är det ni säger egentligen, minskade uteffekten i en 80W förstärkare helt plötsligt till att motsvara en utnivå från en 20W:are med inkopplad rums korrigering eller missar jag något kring fir filtrets inverkan? Verkar ju vara väldigt dyrköpt uppstädning av ljudet i så fall.

 

Är strypningen av effekten beroende av hur dåliga förutsättningar man har från början så att man genom att begränsa kompenceringsbehovet kan få en betydligt mindre effektreducering?

Så hemskt är det inte och som jag skrev innan så vet jag inte hur det är i Arcams fall.
Vad som händer på Pc versionen är att signalnivån minskar något pga FIR filtret och man får skruva upp lite för att hamna på samma nivå som utan.

I mitt fall hamnade jag nästan -6db vilket i sig inte är något problem.

Men då jag ligger på över 100db i känslighet på högtalarna så blir det lite bruskänsligt och måste jag då öka volymen lite för att komma upp i samma nivå då närmar jag mig att brus hörs i tystare partier.

Nu pratar jag om Ref nivå eller över!!

 

Iaf så förlorar man ingen effekt man måste bara skruva upp lite.

På pc styrs det via DAP som är Diracs ljudutgång från Pc o där kan man själv skruva upp om man vill med risk för digital dist.

Den delen borde sitta i förstärkaren nu.

 

*edit*

För den oinvigda, Pc versionen o förstärkarversionen använder samma program för mätning och korrigering.

På pc har man sedan en virtuell drivrutin från Dirac som heter DAP, där kan man spara 4 olika korrigeringar, ändra om på timing och nivå på alla kanalerna, Master volym (där man ser om det börjar att dista) plus den fysiska ljudutgången från datorn.

Allt DAP:en gör borde sitta i förstärkaren men vad man sen kan justera i efterhand vet jag tyvärr inte!


Redigerat av johan b-lund, 08 november 2016 - 19:17.


#269

Postad 08 november 2016 - 20:06

Blåtand
  • Blåtand
  • Mästare

  • 3 140 inlägg
  • 0

Så hemskt är det inte och som jag skrev innan så vet jag inte hur det är i Arcams fall.
Vad som händer på Pc versionen är att signalnivån minskar något pga FIR filtret och man får skruva upp lite för att hamna på samma nivå som utan.

I mitt fall hamnade jag nästan -6db vilket i sig inte är något problem.

Men då jag ligger på över 100db i känslighet på högtalarna så blir det lite bruskänsligt och måste jag då öka volymen lite för att komma upp i samma nivå då närmar jag mig att brus hörs i tystare partier.

Nu pratar jag om Ref nivå eller över!!

 

Iaf så förlorar man ingen effekt man måste bara skruva upp lite.

På pc styrs det via DAP som är Diracs ljudutgång från Pc o där kan man själv skruva upp om man vill med risk för digital dist.

Den delen borde sitta i förstärkaren nu.

 

*edit*

För den oinvigda, Pc versionen o förstärkarversionen använder samma program för mätning och korrigering.

På pc har man sedan en virtuell drivrutin från Dirac som heter DAP, där kan man spara 4 olika korrigeringar, ändra om på timing och nivå på alla kanalerna, Master volym (där man ser om det börjar att dista) plus den fysiska ljudutgången från datorn.

Allt DAP:en gör borde sitta i förstärkaren men vad man sen kan justera i efterhand vet jag tyvärr inte!

Okej, tack för förtydligandet.
Eftersom jag kör hyfsat trögdrivet så är man ju rädd om den kräm som finns där, inget man vill söla bort så att säga :)

 

Kör redan allt via PC så följdfrågan blir väl om du tycker att det är värt att satsa på Dirac prgmvaran? 



#270

Postad 08 november 2016 - 21:12

johan b-lund
  • johan b-lund
  • Mästare

  • 2 953 inlägg
  • 0

Okej, tack för förtydligandet.
Eftersom jag kör hyfsat trögdrivet så är man ju rädd om den kräm som finns där, inget man vill söla bort så att säga :)

 

Kör redan allt via PC så följdfrågan blir väl om du tycker att det är värt att satsa på Dirac prgmvaran? 

Absolut!!

Ladda ner trialen så har du 2 veckor att testa runt, du kan aktivera trialen 2ggr per mailadress så om du vill kan du ladda ner igen med en ny mail o köra 2x2 veckor till.

Det ger dig bra med tid att utvärdera om du gillar det eller inte.

När version 1,2 till Pc släpps så är trialen på en månad.

 

Om du enbart kör 5,1 så kanske måste du byta runt på surroundkanalerna, samma gäller vid 7,1.

det testar man i steget innan man mäter :)

Sen kan man tyvärr inte köra med Asio ut från DAP.


Redigerat av johan b-lund, 08 november 2016 - 21:13.


#271

Postad 11 november 2016 - 15:00

soren
  • soren
  • Forumräv

  • 646 inlägg
  • 0

Firmware med DTS-X är släppt.



#272

Postad 27 november 2016 - 13:59

Unregisterede6970ea2
  • Unregisterede6970ea2
  • Beroende

  • 1 141 inlägg
  • 0
Har precis köpt in en Arcam AVR390.
Kopplat ihop och det ser ut att lira på bra.

Tänke få till det här med Dirac men jag är ju inte den mest tekniske precis.
Kan någon beskriva hur jag bär mig åt? (Gärna en överdrivet enkel beskrivning) :)

#273

Postad 27 november 2016 - 17:00

johan b-lund
  • johan b-lund
  • Mästare

  • 2 953 inlägg
  • 0

Manualen borde väl berätta det mesta?

 

Bästa rådet jag har är att väljer "fåtölj" så med lite större än vad en fåtölj är.

Vid soffa mät lite mindre än vad soffan är.

Om du har en Umik, välj kalibreringsfil för 90 grader o låt micken peka uppåt.



#274

Postad 27 november 2016 - 17:19

Unregisterede6970ea2
  • Unregisterede6970ea2
  • Beroende

  • 1 141 inlägg
  • 0
jag har

Manualen borde väl berätta det mesta?
 
Bästa rådet jag har är att väljer "fåtölj" så med lite större än vad en fåtölj är.
Vid soffa mät lite mindre än vad soffan är.
Om du har en Umik, välj kalibreringsfil för 90 grader o låt micken peka uppåt.


Jag har den mig som kom med vet inte om det är Umic.

Ligger programvaran för kalibrering i AVR390 eller måste jag ha en PC där jag laddar ner programvara?
Hur kopplar jag bäst PC till AVR?

mikrofonenen kopplar på baksidan via medföljande adapter och drar mikrofonen till där jag sitter om jag förstår rätt.

Som du ser på mina frågor så är jag inte så haj på det här. :)

#275

Postad 27 november 2016 - 17:31

johan b-lund
  • johan b-lund
  • Mästare

  • 2 953 inlägg
  • 0

Du har inte en Umik utan den medföljande, läs manualen för du måste plocka ner mjukvaran o registrera den.

Jag vet inte hur du kopplar ihop datorn o stärkaren då jag bara har vana från Pc versionen.

 

Läs manualen om hur du ladda ner o reggar dig osv osv :)

Där kan även finnas uppdateringar till stärkaren på Arcams sida, du hittar även alla manualer där.

Du har lite jobb framför dig innan du kan mäta ;)



#276

Postad 27 november 2016 - 17:52

Unregisterede6970ea2
  • Unregisterede6970ea2
  • Beroende

  • 1 141 inlägg
  • 0

Du har inte en Umik utan den medföljande, läs manualen för du måste plocka ner mjukvaran o registrera den.
Jag vet inte hur du kopplar ihop datorn o stärkaren då jag bara har vana från Pc versionen.
 
Läs manualen om hur du ladda ner o reggar dig osv osv :)
Där kan även finnas uppdateringar till stärkaren på Arcams sida, du hittar även alla manualer där.
Du har lite jobb framför dig innan du kan mäta ;)

Okidoki jag gör ett försök fra,över.
Tack för snabb respons.

#277

Postad 27 november 2016 - 18:42

johan b-lund
  • johan b-lund
  • Mästare

  • 2 953 inlägg
  • 0
Kan den medföljande micken monteras på stativ, om svaret är Ja köp då ett så besparar du dig en massa jobb!
Mätmässigt så lägg en referens punkt mitt i ditt huvud för det är där första mätningen sker o den är viktig.
Har man en hög soffa eller vägg bakom sig så kan man ju inte mäta bakom sig utan då får man bara ta höjdmässigt.

Hojta när du drar igång så kan du ett gäng med tips på house curve och annat.

#278

Postad 09 januari 2017 - 19:11

MikeVKR
  • MikeVKR
  • Guru

  • 4 029 inlägg
  • 0
Har lagt till Arcams processor av-860 till tråden.

#279

Postad 10 januari 2017 - 06:43

johan b-lund
  • johan b-lund
  • Mästare

  • 2 953 inlägg
  • 0

 Arcam AV860, där har vi en produkt som jag blir förundrad över..........

Det "stora" med Arcams nya serie är Dirac och stödet för Atmos bla.

Sen ger dom köparen lite olika val när det kommer till slutstegen.

 

Vad i hela friden är det i Arcam AV860 som gör den prisvärd, eller vad i den gör att priset ligger där det ligger?

Att den har ballanserade utgångar?



#280

Postad 10 januari 2017 - 12:30

Synthesis
  • Synthesis
  • Forumräv

  • 781 inlägg
  • 0

 Arcam AV860, där har vi en produkt som jag blir förundrad över..........

Det "stora" med Arcams nya serie är Dirac och stödet för Atmos bla.

Sen ger dom köparen lite olika val när det kommer till slutstegen.

 

Vad i hela friden är det i Arcam AV860 som gör den prisvärd, eller vad i den gör att priset ligger där det ligger?

Att den har ballanserade utgångar?

 

Den (860) är väl betydligt billigare än förra processorn?

 

Någon som vet om 860 är en äkta och helt balanserad konstruktion?



#281

Postad 10 januari 2017 - 12:35

Synthesis
  • Synthesis
  • Forumräv

  • 781 inlägg
  • 0

Och "prisvärd", vem har myntat det uttrycket?

 

Man får ett extremt välljudande surroundförsteg med Dirac, DTS-X, Atmos och antagligen en helt balanserad konstruktion.

 

Det man betalar för är ju just detta och den höga ljudkvaliteten som Arcam ger.

 

Dynamik, pondus och kontroll är iaf top-notch på AVR550/850.


Precis all hifi är extremt överprissatt idag, det gäller att införskaffa de produkter med högst bang for the buck!  :)



#282

Postad 10 januari 2017 - 13:44

johan b-lund
  • johan b-lund
  • Mästare

  • 2 953 inlägg
  • 0

Den (860) är väl betydligt billigare än förra processorn?

 

Någon som vet om 860 är en äkta och helt balanserad konstruktion?

Det betvivlar jag men jag kan ha fel.

Eftersom det mesta sker digital så är förvisso analogdelen antagligen ganska lite.

Helbalanserade produkter är VÄLDIGT sällsynta idag.

 

Ok, prisvärd var kanske fel ord.

Om det hade varit analoga produkter vi pratar om så köper jag att priser kan springa iväg.

Jag är tex inte alls förvånad om samma DA används på 850/860.

 

Dirac (och andra FIR filter) hittar på så jäkla mycket att dom vinsterna man får av bättre elektronik I maskinen nästan gör det samma.


Redigerat av johan b-lund, 11 januari 2017 - 06:43.


#283

Postad 11 januari 2017 - 19:32

JSan
  • JSan
  • Forumräv

  • 732 inlägg
  • 0
Om inte annat lär ju 850 sjunka lite i pris när 860 släpps och då kan den kanske anses prisvärd jämfört 860 som verkar vara snarlik maskin? 😊

#284

Postad 12 januari 2017 - 13:23

boombaaz
  • boombaaz
  • Beroende

  • 1 170 inlägg
  • 0

Arcams processor har väl alltid legat i samma prisklass som deras topreceiver?



#285

Postad 12 januari 2017 - 17:05

Audiostar
  • Audiostar
  • Beroende

  • 1 344 inlägg
  • 0
Är väl ingen skillnad jämfört med andra ett surroundförsteg med xlr och bra ljuddel är dyrare än en förstärkardel tittar du på Yamaha kostar en 5100 och en 3060 lika mycket,marantz är mycket dyrare än deras surroundförstärkare 7011 kostar 16000 kr medans deras surroundförsteg 8808a 36990kr .
Så jag ser ingen konstigheter att arcam kostar vad den kostar.

#286

Postad 05 februari 2017 - 10:05

Synthesis
  • Synthesis
  • Forumräv

  • 781 inlägg
  • 0

Är väl ingen skillnad jämfört med andra ett surroundförsteg med xlr och bra ljuddel är dyrare än en förstärkardel tittar du på Yamaha kostar en 5100 och en 3060 lika mycket,marantz är mycket dyrare än deras surroundförstärkare 7011 kostar 16000 kr medans deras surroundförsteg 8808a 36990kr .
Så jag ser ingen konstigheter att arcam kostar vad den kostar.

 

Dock har ju Marantz en processor även i 7-serien, och det är den man ska jämföra mot 7011:an isf.

 

 

Arcams extremt välljudande och potenta AVRs och Processor har nu gått upp i pris, känns bra nu att man köpte i tid.

 

Jag är väldigt nöjd med min Arcam och kommer nog köra på detta märket länge, det finns enligt mig inte några rivaler i prisklassen.

 

Det enda jag idag saknar från Arcams sortiment är ett lite mindre slutsteg än P429 med ren klass AB.

 

Har kontaktat Arcam om detta, och chansen är inte stor men den finns... Kanske att dom skulle börja kolla på ett sådant alternativ framöver.



#287

Postad 06 mars 2017 - 16:39

philipbtz
  • philipbtz
  • Veteran

  • 2 190 inlägg
  • 0

Vet inte om det här är den officiella tråden för dessa receivrar men hittade ingen bättre. Det verkar finnas ett problem med hur Arcam har implementerat Dirac i dessa modeller. Det vekar ha släppts en fix men det fixade inte hela problemet. http://www.avsforum....r-550-a-23.html

 

Snacket börjar väl runt sida 23 och sträcker sig hela tråden framåt.

 

Med det sagt verkar detta ändå vara en av de bästa receivrar att köpa idag. 

 

Edit: Det är nog bra om så många som möjligt som äger dessa pjäser kontaktar Arcam om detta. 


Redigerat av philipbtz, 06 mars 2017 - 16:52.


#288

Postad 06 mars 2017 - 17:56

MIIKE888
  • MIIKE888
  • Forumräv

  • 807 inlägg
  • 0
Shit vad dåligt!

Att dom inte har mer koll än det men men sålänge dom fixar det så är väl allt lugnt.

#289

Postad 06 mars 2017 - 22:35

johan b-lund
  • johan b-lund
  • Mästare

  • 2 953 inlägg
  • 0

Svårt att säga vad som är rätt eller fel imho.

Här är Arcams svar

 Placing Dirac Live in front of bass management:

· Need to set speaker types prior to measurements

· Need to re-measure if the speaker type is changed, this should not be a problem since you only change this if you change the speaker in which case you need to re-measure anyway. Also, don’t forget the initial UI did not allow *any* changes.

· Dirac Live will take the bass management into account. For most users this means that the bass managed system will have a better performance



Placing Dirac Live after bass management:

· Speaker type parameter does not matter to Dirac Live

· Measure once, fiddle with bass management forever without re-measuring – but why, unless you change speaker?



From a resource consumption perspective, the two are essentially identical, that is, this choice is *never* made based upon available DSP resources, only on how you want the system to work. It was decided to put Dirac Live in front of the bass management for maximum ease of use (assuming the correct procedure is followed), as home install and set once use forever behavior was expected. For say, a miniDSP type of product, perhaps Dirac Live after bass management makes more sense, allowing and requiring more time, knowledge and willingness to fiddle from the end user (this also links to the +10dB “issue” – a miniDSP type product cannot guarantee it has been applied, so has the option to apply or not). The same reasons are the background to having only one filter slot; set once use forever.

 

Något jag ogillar med Arcam är att man bara har en filterplats.

Pc versionen har 4 platser vilket känns långt vettigare.

Jag har tex inte samma målkurva för film respektive musik.


Redigerat av johan b-lund, 06 mars 2017 - 22:39.


#290

Postad 07 mars 2017 - 00:06

johan b-lund
  • johan b-lund
  • Mästare

  • 2 953 inlägg
  • 0

Läst mer nu, Arcam har gjort ett generalfel :(

Tråden är tidvis lite rörig (som vanligt på ett fora)

Det här säger det mesta

I make you an example:
Let's say your front speakers are standing in a corner and have peak of +10dB at 40Hz but your subwoofer is placed in optimal position and doesn't suffering from that peak.
Dirac will measure the fronts and apply a -10dB filter to the front channel.

Now, if your speakers are set to small and you play music (stereo 2.0) the signal will pass the Dirac filter get a reduction of -10dB at 40Hz and THEN get passed to the subwoofer.

Your subwoofer gets the correction that is meant for the fronts!

This is just a small example about what can happen.

With multi channel signals it gets even worse because you're getting a mix of filters depending if the bass signal is coming from the mains or from the LFE.
The result is unpredictable



#291

Postad 07 mars 2017 - 06:56

Synthesis
  • Synthesis
  • Forumräv

  • 781 inlägg
  • 0

Som ett helt nytt verktyg/system för Arcam så hade jag inte förväntat mig annat.

 

Så de som inte kan hantera systemet får vänta på uppdateringar som tar bort problematiken.

 

Sen allt tjafs som blir på ett forum får man ha i åtanke, säkert hälften beror på användarfel.


Dirac är ett otroligt bra redskap, rätt implementerat och använt.



#292

Postad 07 mars 2017 - 08:37

johan b-lund
  • johan b-lund
  • Mästare

  • 2 953 inlägg
  • 0

Frågan är bara om dom kan....

*hoppas*



#293

Postad 07 mars 2017 - 09:34

Synthesis
  • Synthesis
  • Forumräv

  • 781 inlägg
  • 0

Frågan är bara om dom kan....

*hoppas*

 

Jadå, annars kommer dom ta hjälp till det.

 

Detta är nog inget man på Arcam lämnar åt slumpen.

 

Själv har jag dock läst för få inlägg för att ha fått en konkret översiktsbild på problemet, då jag är fast i arbete.



#294

Postad 07 mars 2017 - 10:31

philipbtz
  • philipbtz
  • Veteran

  • 2 190 inlägg
  • 0

Som ett helt nytt verktyg/system för Arcam så hade jag inte förväntat mig annat.

 

Så de som inte kan hantera systemet får vänta på uppdateringar som tar bort problematiken.

 

Sen allt tjafs som blir på ett forum får man ha i åtanke, säkert hälften beror på användarfel.


Dirac är ett otroligt bra redskap, rätt implementerat och använt.

 

Det spelar ingen roll hur du gör det blir tidsfel och distorsion. Med uppdateringen så verkar det vara möjligt att få till något men utredning pågår. 

 

 

Edit:

Det som verkar gälla är att uppdatera och kör om kalibreringen och sedan detta:

 

Yes, it's better to update. If you have a sub then never change any delays and levels after calibration (use Dirac Live's target curve editor for that) and use only "As Spkr Types" as stereo mode.

 

Men det är som sagt en ganska rörig tråd som är lite svår att förstå ibland. Dock är jag ganska säker på att det verkar som så att hur man än gör innan uppdateringen så blir det fel:

 

 

 

Looks like a major implementation error: Dirac Live is situated upstream of bass management. It should be situated downstream of bass management.

Here's L Ch 1 large = blue; SW Ch 1 small = purple; SW Ch 4 = green. The redirected bass from L should look like the green response, not like the purple response.

 

 

Bifogad fil(er)

  • Bifogad fil  arcam.jpg   96,49K   0 Antal nerladdningar

Redigerat av philipbtz, 07 mars 2017 - 10:43.


#295

Postad 07 mars 2017 - 11:02

philipbtz
  • philipbtz
  • Veteran

  • 2 190 inlägg
  • 0

För övrigt finns det andra produkter som det verkar ha blivit fel i också. Emotivas XMC-1 och miniDSP nanoAvr med Dirac. Så detta är inte unikt för Arcam. En sak som är säker är att det funkar helt bra i miniDSP DDRC-88A men där får man bara åtta kanaler av Dirac dvs. ingen Atmos osv. Så då behöver man köpa två vilket blir 20k. Hoppas på att se mer tester bekräftar att det går att få ett bra resultat på Arcams modeller även om det innebär att det finns begränsningar. 



#296

Postad 07 mars 2017 - 11:22

Synthesis
  • Synthesis
  • Forumräv

  • 781 inlägg
  • 0

Det löser sig, förr eller senare  :)



#297

Postad 07 mars 2017 - 11:53

johan b-lund
  • johan b-lund
  • Mästare

  • 2 953 inlägg
  • 0

Både Emotiva och MiniDsp har valt att ignorera problemet.......

Och vem vet, det kanske inte går att kasta om saker beroende på design.



#298

Postad 07 mars 2017 - 12:15

philipbtz
  • philipbtz
  • Veteran

  • 2 190 inlägg
  • 0

Det löser sig, förr eller senare  :)

 

Ja visst men nu har produkterna varit ute sedan 2015 och och inte förrän de låg på dom som hökar borta i staterna fixade dom det och det verkar fortfarande inte vara riktigt fixat. Stora dragplåstret med dessa modeller är ju just Dirac. Verkar som att man får gå till världen ände för att få prylar man köper nu för tiden att fungera som tänkt. 



#299

Postad 07 mars 2017 - 13:48

Synthesis
  • Synthesis
  • Forumräv

  • 781 inlägg
  • 1

Håller med, tycker rent allmänt att produkter bara blir sämre men dyrare år efter år.



#300

Postad 07 mars 2017 - 21:53

MIIKE888
  • MIIKE888
  • Forumräv

  • 807 inlägg
  • 0

Ja visst men nu har produkterna varit ute sedan 2015 och och inte förrän de låg på dom som hökar borta i staterna fixade dom det och det verkar fortfarande inte vara riktigt fixat. Stora dragplåstret med dessa modeller är ju just Dirac. Verkar som att man får gå till världen ände för att få prylar man köper nu för tiden att fungera som tänkt.


Prova då Anthems ARC2 det fungerar sjukt bra!




Även taggad med Dirac

0 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 0 gäster, 0 anonyma medlemmar

  • UPDATE 2024
    jacoby
    2024-04-15 17:17:29
  • UPDATE 2024
    jacoby
    2024-04-15 17:09:47
  • UPDATE 2024
    jacoby
    2024-04-15 16:57:35
  • UPDATE 2024!
    jacoby
    2024-04-15 16:28:12
  • 6mån senare så är foam monterat
    Anton
    2024-04-11 18:04:03
  • Fler  |  Vilka bilder visas här?
Trendande produkter
Prisjakt © 2000 - 2024 Prisjakt   Cookiepolicy.   Våra regler.   Personuppgiftspolicy.  Hantera cookie-inställningar.