Hoppa till innehåll

Sökresultat Sökningen pågår Sökresultaten dyker upp här efterhand. Du kan fortsätta skriva om du vill begränsa sökningen.
Söker efter användare
Söker efter gallerier
Sök forumtrådar
Stäng

Skumgummi som dämpmaterial ?

5 svar till detta ämne
  • Vänligen logga in för att kunna svara

#1

Postad 22 februari 2004 - 12:34

mrgrosvenor
  • mrgrosvenor
  • Användare

  • 181 inlägg
  • 0
Hej!

Går det att använda skumgummi som dämpmaterial i en baslåda? dvs. helt vanlig skumgummi från en madrass...

Jag kanske minns fel men tror mig ha läst att skumgummi och liknande material inte har någon egentlig effekt som dämpmaterial i högtalare...

Så hur är det ?


Mvh :D

#2

Postad 22 februari 2004 - 20:06

GrodanB
  • GrodanB
  • Mästare

  • 2 661 inlägg
  • 0
Har också för mig att skumgummi inte är ett bra dämpmaterial. Detta pga. luft inte kan passera igenom materialet och då förlora energi utan man kan bara komprimera skumgummi och då borde det vara bara verkligen lågfrekventa ljud som dämpas.

#3

Postad 22 februari 2004 - 20:20

Gäst_Arnesson_*
  • Gäst_Arnesson_*
  • 0
Vilket material anses som det bästa vid dämpning av högtalare?

#4

Postad 22 februari 2004 - 20:43

GrodanB
  • GrodanB
  • Mästare

  • 2 661 inlägg
  • 0
Fårull hävdar alla som (anser att de) vet något... (hmm jag med, ser det ut som...)

Annars tror jag på vanligt dämpmaterial som finns på hifikit, ljudia MDS med flera. Det är det jag använder. Det skall vara ett nytt på väg in som består av fårull och syntetmaterial för att få en mer hanterbar matta som man då lättare skall kunna sätta upp. Detta har jag inte sett till försäljning någonstans bara hört talas om det.

#5

Postad 23 februari 2004 - 12:51

Unregistered11aa4495
  • Unregistered11aa4495
  • Lärjunge

  • 464 inlägg
  • 0
Det här är en hel vetenskap, men...

Om det är "dämpning" du är ute efter så skall ju dämpmaterialet "sudda ut" ljudvågen genom att dels diffusera den och dels genom att käka upp energin i ljudvågen.
För våglängder där denna aspekt är viktig i högtalare (från 100Hz och uppåt) betraktas fårull som bäst, men mineralull som tex. gullfiber är helt suveränt :) . Det bör emellertid vara "fluffigt", varför den mest kompakta stenullen inte är bra.
Skumgummi av lös, porös och luftigt slag är alldeles utmärkt, men inte lika bra som gullfiber.
Den syntetull - täckjacksfoder - som HiFiKit mfl. säljer som dämpull är ganska helusel i detta avseende faktiskt... :(

Om det är adiabatisk temperaturutjämnande effekt du är ute efter, vilket man i allmänhet är i basområdet... där ju våglängden är så lång att varesig energidissipationseffekten i dämpmaterialet eller resonansnoder i lådan är betydande respektive farliga... är skumgummi helt ok, precis som dämpmaterialet från HiFi-Kit.
Här får jag intrycket av att det är just fyllnadsgraden samt fluffigheten som är viktigast. För en basreflexlåda är det viktigt att luftvägen är öppen hela vägen från elementets baksida till porten, eftersom man annars introducerar förluster som minskar effektiviteten hos nämnda princip. Men, ljudstödet från basreflexporten sprids över ett större frekvensområde med dessa förluster.
Nu är det hela en fråga om enstaka dB i arbetsområdet så det är fortfarande så att avstämningen (Låda OCH resonans) är det viktigaste - efter baselementets kvalitet. För att dämpa högre frekvenser där det kan finnas restprodukter (distrosion eller helt enkelt för lågt dämpade signaler) som kan exitera noder i lådan - resonanser - kan dämpning vara lämpligt.

Använd du din gamla madrass i högtalaren eftersom dessa brukar ligga på en ca. "20kg-kvalitet" (ganska luftig) och är trevlig att jobba med. Men, om ytskiktet är av gjuten typ (lite tätare skikt nära ytan på skumgummit... kan vara med orangefärgat) borde du skära bort det eftersom reflexerna där kan störa.

Jag är en kille med löst packad gullfiber i mina baslådor... som spärrar direktluftens väg mellan element och rör... Bakom elementet har jag en "påse" täckjacksfoder för att stänga ute gullfiberdamm från elementet... å det låter bra tycker Håkan

PS. I min förrförra sub av slavbaskonstruktion använde jag fluffig skumgummi längs väggarna och alltså fullt öppen luftväg mellan element och slav.

Redigerat av Unregistered11aa4495, 23 februari 2004 - 12:54.


#6

Postad 23 februari 2004 - 19:10

mrgrosvenor
  • mrgrosvenor
  • Användare

  • 181 inlägg
  • 0
Okej...

Tack för svaren, Håkan och ni andra :)

Jag har också tittat på syntetullen "täckjacksfodret" som bl.a Hifi kit säljer...har undrat ifall det inte är precis samma material som finns i kuddar och möbler alltså sånt "vadd" som möbel- och tyg affärer säljer (?)...det ser i alla fall likadant ut. :(


Mvh



0 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 0 gäster, 0 anonyma medlemmar

  • Elias
    2024-03-17 11:45:37
  • Elias
    2024-03-17 11:22:58
  • Elias
    2024-03-17 11:20:09
  • Elias
    2024-03-17 11:20:06
  • Salong vy bakåt, ny bild med tyg på vägg
    DPC
    2024-03-17 09:11:58
  • Fler  |  Vilka bilder visas här?
Trendande produkter
Prisjakt © 2000 - 2024 Prisjakt   Cookiepolicy.   Våra regler.   Personuppgiftspolicy.  Hantera cookie-inställningar.