Hoppa till innehåll

Sökresultat Sökningen pågår Sökresultaten dyker upp här efterhand. Du kan fortsätta skriva om du vill begränsa sökningen.
Söker efter användare
Söker efter gallerier
Sök forumtrådar
Stäng

Konsol vs PC

1461 svar till detta ämne
  • Vänligen logga in för att kunna svara

#951

Postad 09 augusti 2014 - 16:03

jimjans
  • jimjans
  • Mästare

  • 3 659 inlägg
  • 0
FEL

Redigerat av jimjans, 09 augusti 2014 - 16:03.


#952

Postad 09 augusti 2014 - 16:15

jayreso
  • jayreso
  • Beroende

  • 1 115 inlägg
  • 0

Köpte du inte ett R9280X eller liknande och kan ändå inte spela på högsta med de inställningarna? Låter konstigt, Sweclockers sommardator som har det kortet fixade Thief, Infinite, BF4 och Metro utan större problem. Du kanske köpte något annat. Tänkte satsa på ett 770 själv om det blir ett köp, bör räcka i några år och jag lär inte spela så överdrivet mycket på datorn ändå.

Jo, det gjorde jag. Min dator:
CPU: i5-4670K @3.4 GHz (ej klockad)
RAM: 16 GB Kingston HyperX blu @1600 MHz
GPU: Asus Radeon R9 280X DirectCU II TOP, 3 GB GDDR5 (GPU clock inställd på default=1070 MHz)
SSD: 250 GB Samsung SSD 840 EVO
Moderkort: Gigabyte G1.Sniper Z87

Fast det står ju iofs i artikeln att

Även på spelfronten rullar allt fint, där både Metro: Last Light samt Thief presenterar fullt gångbara prestandasiffror med detaljnivån uppskruvad relativt högt.

Jag kan utan problem få fint flyt i 1080p/60 Hz med "detaljnivån uppskruvad relativt högt", men jag kan inte maxa alla inställningar. :)

Metro: LL har flutit på fint med höga inställningar, Och Sleeping Dogs kunde jag närapå maxa faktiskt med high res texture pack installerad.

I övrigt har jag inte spelat så många AAA-titlar på nya datorn måste jag erkänna. Har råkat snöa in på indiespel på sistone. :)

Redigerat av jayreso, 09 augusti 2014 - 16:21.


#953

Postad 09 augusti 2014 - 16:43

oqvist
  • oqvist
  • Mega-Guru

  • 9 902 inlägg
  • 0

Jag är övertygad om att de flesta som bygger egen pc INTE kör med standardkylaren.


De flesta som bygger pc för spel och tänker överklocka kör inte med standardkylaren. Men de flesta som bygger egen pc kör med standardkylaren :)

#954

Postad 09 augusti 2014 - 16:44

masse70
  • masse70
  • Mega-Guru

  • 8 527 inlägg
  • 0

De flesta som bygger pc för spel och tänker överklocka kör inte med standardkylaren. Men de flesta som bygger egen pc kör med standardkylaren :)

Då tror vi olika ;)

#955

Postad 09 augusti 2014 - 16:53

Zoiler
  • Zoiler
  • Transform

  • 37 990 inlägg
  • 0
Jag tänker iaf köpa kylare om jag köper ny dator, kostar inget.

#956

Postad 09 augusti 2014 - 16:56

oqvist
  • oqvist
  • Mega-Guru

  • 9 902 inlägg
  • 0
Min kostade 700 ;)

Men nej det är lika bra köpa även om man inte tror sig behöva överklocka direkt. Får en tystare dator om man köper rätt och vem vet om koppar priserna går upp eller ner framöver.

#957

Postad 09 augusti 2014 - 17:11

Zoiler
  • Zoiler
  • Transform

  • 37 990 inlägg
  • 0

Min kostade 700 ;)

Kostar bara några hundringar för prisvärda kylare, sen om man ska ha specialgrejer som du kanske har så får man väl gå upp i pris. Men att få bättre kylning än standardkylning kostar inget.

#958

Postad 09 augusti 2014 - 18:12

DonRon
  • DonRon
  • Lärjunge

  • 289 inlägg
  • 1

Då tror vi olika ;)


Tror också att folk som bygger egna datorer INTE kör med standardkylare.
Det ska kylas bra och vara tyst, iaf när jag byggt mina datorer.

#959

Postad 09 augusti 2014 - 19:50

Ageve
  • Ageve
  • Über-Guru

  • 12 005 inlägg
  • 2

Ja, det blir ca 5 700 kr. Men nog behövs CPU-kylare och kablar? Varför strunta i det i uppräkningen?


Jag har inte struntat i det.

Jag skrev eventuellt, eftersom det oftast följer med CPU-kylare när man köper en retail-processor. Har man en extra hårddisk kan det behövas en extra SATA-kabel osv.

Windows-licens tillkommer också som sagt.

Min poäng var bara att det inte går att bygga en bra speldator för 3500-4000kr.

#960

Postad 11 augusti 2014 - 08:02

izikiel
  • izikiel
  • Veteran

  • 2 254 inlägg
  • 1
Det går inte bygga en bra speldator för 3500-4000 :D Går att bygga en dator för de pengarna, men bra, njaee :D

#961

Postad 11 augusti 2014 - 08:17

pacman
  • pacman
  • Über-Guru

  • 22 853 inlägg
  • 0

Fast ska man köpa ny dator för 7k idag så får man ingen framtidssäkrad dator direkt även om man säkert kan spela BF4.

Den är ju typ lika framtidssäker som PS4. Om man ska se det i det perspektivet.

Speciellt om DX12 får fäste. Smarta utvecklare kommer inte ta fram spel som kräver mer än 6 Jaguar-kärnor, typ.

#962

Postad 11 augusti 2014 - 11:34

Zoiler
  • Zoiler
  • Transform

  • 37 990 inlägg
  • 0

Den är ju typ lika framtidssäker som PS4.

PS4 är ju inte särskilt framtidssäker dock. Men jag hade hellre köpt en PS4 för hälften av de pengarna än en halvmesyrdator.

#963

Postad 11 augusti 2014 - 12:00

improwise
  • improwise
  • Mästare

  • 3 696 inlägg
  • 0

Bilspel är svårare med ratt, dålig jämförelse och inte alls samma sak.

Mus till konsol = fusk


På vilket sätt är bilspel svårare med ratt? Det är liksom så man styr en bil, men vet inte om du har körkort? :D

Själv spelar jag bara bilspel om jag kan köra med ratt, annars känns det rätt meningslöst när det ändå är spelet som styr bilen till största delen.

Jo det är ju ett aber med grannar. Lågfrekventa ljud/vibrationer går igenom det mesta.


Det är precis som inom vården, om det inte var för alla dessa j-a patienter skulle det fungera mkt bättre :D

#964

Postad 11 augusti 2014 - 12:15

improwise
  • improwise
  • Mästare

  • 3 696 inlägg
  • 2
Jag spontanköpte en PS4 för några veckor sedan efter att tidigare bara ha spelat på PC (eller ja, när jag väl nån gång spelade så var det på PC). Min slutsats så här långt är att en bra high end PC utan tvekan slår PS4:an på....ja, det mesta egentligen när det gäller "teknik". Däremot har PS4:an för mig inneburit en väsenligt skillnad, jag har faktiskt spelat på den till skillnad mot PC:n där jag mest köpte spel lite då och då som jag sen aldrig körde. Det är just enkelheten och smidigheten hos PS4 som lockar, inget att konfigurera osv, riktigt bra integration med all hårdvara. Saker som att kunna starta från standby med ett tryck på den trådlösa kontrollen är riktigt smidigt och att man dessutom kan plugga in hörlurar direkt i handkontrollen är hur nice som helst. Allt detta går så klart att göra på en PC också, men då är det en massa mer meckande, felsökande, fixande osv.

Med risk att starta en rejält flamewar skulle jag nog likna det lite vid iPhone vs Android. iPhone kommer färdigkonfigurerat och specialanpassat för ändamålet, det är lite av take it or leave it, medan android mer är som en PC, allt är möjligt, allt går att ändra på. Det senare innebär en enorm frihet, men också att man aldrig blir helt nöjd utan hela tiden måste ändra och fixa...bara för att det går :D

Min egen slutsats så här långt är i linje med den som flera vettiga personer presenterade när jag själva frågade lite innan jag köpte PS4:an, svaret på frågan "konsol vs PC" är nog...båda.

(Jag skulle tro att allt jag skrivit ovan nog gäller för XBox One också, dvs i praktiken current-gen konsoler mot PC)

Redigerat av improwise, 11 augusti 2014 - 12:17.


#965

Postad 11 augusti 2014 - 14:18

jimjans
  • jimjans
  • Mästare

  • 3 659 inlägg
  • 0

Jag spontanköpte en PS4 för några veckor sedan efter att tidigare bara ha spelat på PC (eller ja, när jag väl nån gång spelade så var det på PC). Min slutsats så här långt är att en bra high end PC utan tvekan slår PS4:an på....ja, det mesta egentligen när det gäller "teknik". Däremot har PS4:an för mig inneburit en väsenligt skillnad, jag har faktiskt spelat på den till skillnad mot PC:n där jag mest köpte spel lite då och då som jag sen aldrig körde. Det är just enkelheten och smidigheten hos PS4 som lockar, inget att konfigurera osv, riktigt bra integration med all hårdvara. Saker som att kunna starta från standby med ett tryck på den trådlösa kontrollen är riktigt smidigt och att man dessutom kan plugga in hörlurar direkt i handkontrollen är hur nice som helst. Allt detta går så klart att göra på en PC också, men då är det en massa mer meckande, felsökande, fixande osv.

Med risk att starta en rejält flamewar skulle jag nog likna det lite vid iPhone vs Android. iPhone kommer färdigkonfigurerat och specialanpassat för ändamålet, det är lite av take it or leave it, medan android mer är som en PC, allt är möjligt, allt går att ändra på. Det senare innebär en enorm frihet, men också att man aldrig blir helt nöjd utan hela tiden måste ändra och fixa...bara för att det går :D

Min egen slutsats så här långt är i linje med den som flera vettiga personer presenterade när jag själva frågade lite innan jag köpte PS4:an, svaret på frågan "konsol vs PC" är nog...båda.

(Jag skulle tro att allt jag skrivit ovan nog gäller för XBox One också, dvs i praktiken current-gen konsoler mot PC)

Jag får nog säga att jag gick åt andra hållet har både en ps4 och Xone men kom till slutsatsen blev det inte bättre har än såhär och uppgraderade Pcn och kommer bara använda Ps4 och Xone till konsol exlusiva spel..
Har haft mer roligt med min Wii U än så länge än Ps4 och Xone tillsammans.

Med steam och Geforce experience är det ju nästan lika lite konfigurationer som en konsol, för det mesta funkar det bara.
Vet att du inte fick till det med kontrollstödet men själv spelar jag mycket med både xbox360 och Xone kontrollen och det funkar jättebra..

Redigerat av jimjans, 11 augusti 2014 - 14:22.


#966

Postad 11 augusti 2014 - 14:34

WarpGuN
  • WarpGuN
  • Forumräv

  • 587 inlägg
  • 0

Jag får nog säga att jag gick åt andra hållet har både en ps4 och Xone men kom till slutsatsen blev det inte bättre har än såhär och uppgraderade Pcn och kommer bara använda Ps4 och Xone till konsol exlusiva spel..
Har haft mer roligt med min Wii U än så länge än Ps4 och Xone tillsammans.

Med steam och Geforce experience är det ju nästan lika lite konfigurationer som en konsol, för det mesta funkar det bara.
Vet att du inte fick till det med kontrollstödet men själv spelar jag mycket med både xbox360 och Xone kontrollen och det funkar jättebra..


fast du måste erkänna det är goare o sitta nersjunken i soffan med ett par kalla o gejmar konsol vs pc/monitor och kontorsbord/stol.+ joltcola :P

Redigerat av WarpGuN, 11 augusti 2014 - 14:34.


#967

Postad 11 augusti 2014 - 14:36

Zoiler
  • Zoiler
  • Transform

  • 37 990 inlägg
  • 2
Fan Warpgun, du skriver alltid om dina kalla. Är du typ mekaniskt förhindrad att ta kalla på annat ställe än soffan eller? Sprängs de eller blir de varma om du sätter dig vid datorn? :D

#968

Postad 11 augusti 2014 - 14:38

jimjans
  • jimjans
  • Mästare

  • 3 659 inlägg
  • 0

fast du måste erkänna det är goare o sitta nersjunken i soffan med ett par kalla o gejmar konsol vs pc/monitor och kontorsbord/stol.+ joltcola :P

Har två datorer en kopplad till monitor en kopplad till projektorn där jag kan sitta i soffan och dricka några kalla med polarna och spela med mina vanliga xbox kontroller vad är skillnaden jämfört med en konsol...

Redigerat av jimjans, 11 augusti 2014 - 14:39.


#969

Postad 11 augusti 2014 - 14:38

masse70
  • masse70
  • Mega-Guru

  • 8 527 inlägg
  • 0

fast du måste erkänna det är goare o sitta nersjunken i soffan med ett par kalla o gejmar konsol vs pc/monitor och kontorsbord/stol.+ joltcola :P

Är det jättesvårt att ta en öl vid skrivbordet nersjunken i den sköna mjuka kontorsstolen tycker du?

#970

Postad 11 augusti 2014 - 14:39

WarpGuN
  • WarpGuN
  • Forumräv

  • 587 inlägg
  • 1

Fan Warpgun, du skriver alltid om dina kalla. Är du typ mekaniskt förhindrad att ta kalla på annat ställe än soffan eller? Sprängs de eller blir de varma om du sätter dig vid datorn? :D


haha..nä men jag spela nästan aldrig konsol utan öl/alkohol..(är lite speciell så) pc går bra utan dock... :D

Har två datorer en kopplad till monitor en kopplad till projektorn där jag kan sitta i soffan och dricka några kalla med polarna och spela med mina vanliga xbox kontroller vad är skillnaden jämfört med en konsol...


göttans :)

Är det jättesvårt att ta en öl vid skrivbordet nersjunken i den sköna mjuka kontorsstolen tycker du?


Ja faktiskt. jag använder min pc som arbetsredskap varje dag..och då känns det inte lika tillfredsställande att börja helgen framför den.

Redigerat av WarpGuN, 11 augusti 2014 - 14:49.


#971

Postad 11 augusti 2014 - 14:46

jimjans
  • jimjans
  • Mästare

  • 3 659 inlägg
  • 0
Jag själv spelade mycket för några år sen och har nyligen börjat igen på Pc och jag tycker det har hänt mycket när det gäller användarvänligheten och det är mycket mindre strul nu än innan.
Inte ens sambon har några större problem att starta spel via steam hon svär mer över alla långsamma och tvingande uppdateringar på våra konsoler...

#972

Postad 11 augusti 2014 - 14:49

oqvist
  • oqvist
  • Mega-Guru

  • 9 902 inlägg
  • 0
Kör cockpit och 50" monitor på min PC rigg passar nog inte in i stereotypen riktigt :).

I vardagsrummet är soffa sista alternativet. Recliner säng är bättre. Fåtölj kommer rätt nära cockpiten men armstöden kommer ivägen för mus/tangentbord. Vann en playseat challenge så nu kan jag köra cockpit i vardagsrummet också med både gamepad och mus/spelkontroll ala Fang Gameboard/Logitech G13. Fast vete tusan om den här stolen slår fåtöljen tiden får utvisa.

#973

Postad 11 augusti 2014 - 17:55

Ageve
  • Ageve
  • Über-Guru

  • 12 005 inlägg
  • 0

fast du måste erkänna det är goare o sitta nersjunken i soffan med ett par kalla o gejmar konsol vs pc/monitor och kontorsbord/stol.+ joltcola :P


Det argumentet är rätt kul, som om något skulle hindra dig från att spela PC-spel sittandes i en soffa framför TVn, eller konsollspel framför en datormonitor med HDMI-ingång.

En fördel med PS4 är att man kan börja spela bara någon minut efter att man har satt i skivan. Det sitter en extra processor i PS4 som hanterar installationen i bakgrunden (En ARM-CPU med 256MB DDR3-minne).

Har sällan haft problem med spel på PC, men det finns såklart undantag. Det tog en t ex halvtimme att få rätt på något så enkelt som v-sync i Watch_Dogs (antingen 30 fps, eller hög fps och tearing, och det krävdes ett extra program som körs i bakgrunden (D3D-overrider) för att fixa det.

Nu spelar jag LEGO The Movie videogame på PS4, och det är ganska kul, men extremt buggigt. Det har kraschat 3ggr, och ibland försvinner hälften av grafiken osv.

Det har såklart inget med PS4 att göra, utan beror bara på dåliga programmerare. Samma fel finns i Wii-U versionen:

http://www.youtube.com/watch?v=Xrc9pMp4Qwc

Redigerat av Ageve, 11 augusti 2014 - 18:00.


#974

Postad 11 augusti 2014 - 18:34

WarpGuN
  • WarpGuN
  • Forumräv

  • 587 inlägg
  • 0

Det argumentet är rätt kul, som om något skulle hindra dig från att spela PC-spel sittandes i en soffa framför TVn, eller konsollspel framför en datormonitor med HDMI-ingång.


Jo men inte speciellt praktiskt (förutom att spela då)

#975

Postad 11 augusti 2014 - 18:41

oqvist
  • oqvist
  • Mega-Guru

  • 9 902 inlägg
  • 2
Varför är det opraktiskt?

#976

Postad 11 augusti 2014 - 18:44

WarpGuN
  • WarpGuN
  • Forumräv

  • 587 inlägg
  • 0

Varför är det opraktiskt?


i mitt fall skulle det ej vara praktiskt att sitta från soffan och jobba med det jag gör.

Redigerat av WarpGuN, 11 augusti 2014 - 20:00.


#977

Postad 11 augusti 2014 - 19:31

jimjans
  • jimjans
  • Mästare

  • 3 659 inlägg
  • 1

i mitt fall skulle det ej vara praktisk att sitta från soffan och jobba med det jag gör.

man kan ju ha fler än en pc och steam in Home streaming funkar ju rätt bra...

#978

Postad 11 augusti 2014 - 19:43

jayreso
  • jayreso
  • Beroende

  • 1 115 inlägg
  • 2

Har två datorer en kopplad till monitor en kopplad till projektorn där jag kan sitta i soffan och dricka några kalla med polarna och spela med mina vanliga xbox kontroller vad är skillnaden jämfört med en konsol...

Bättre grafik och frame rate? ;)

Har också min dator inkopplad till tv/soffa via HDMI och till datorskärm/skrivbord via DVI. Funkar finfint i soffan med 360-kontroll. Ett problem dock. Har bara 37" tv och sitter ca 3 m från den. Har inte jättebra syn, så jag behöver rätt stor text om jag ska kunna fixa det. Men det är ju förvisso oftast samma problem med konsol med liten text. Får nog skaffa större tv helt enkelt. :)

#979

Postad 11 augusti 2014 - 21:10

improwise
  • improwise
  • Mästare

  • 3 696 inlägg
  • 0
Något som jag tycker verkligen skiljer sig åt mellan konsol och PC är just FPS spel som bygger mer på öppna landskap, som t.ex. Killzone Shadow Fall (Fail)som är K A T A S T R O F A L T svårstyrt med kontroll. Antingen får man ställa in för bra precision vid "långskott" (små utslag på HUD:en) eller för att man ska hinna med att vara snabb nog när det är närstrider (stora utslag på HUD:en). För egen del försöker jag hitta något slags mellanting, vilket innebär att det blir dåligt för båda. Är helt övertygad om att det skulle varit så mkt bättre men mus och tangentbord, nu känns det mest som ett spel som eg är rätt bra, men som totalförstörs av kontrollproblematiken.

Jag betvivlar inte att någon mer ihärdig och yngre person än jag kan lära sig bemästra även Killzone med kontroller men riktigt så intresserad är jag inte av att "träna", i synnerhet när jag vet att det redan finns ett mkt bättre alternativ. Kan väl inte påstå att jag är nån knappvirtuos direkt, men jag kunde iaf köra igenom Wolfenstein New Order på Uber-nivå på PS4 för nån vecka sen, så helt kass på att styra med kontroll är jag inte.

(Har kollat runt lite och det verkar vara långt fler än jag som anser att styrnigen i KillZone är katastrofal. I bästa fall är det undantaget som bekräftar regeln.)

Redigerat av improwise, 11 augusti 2014 - 21:16.


#980

Postad 11 augusti 2014 - 22:15

Zoiler
  • Zoiler
  • Transform

  • 37 990 inlägg
  • 0
Vilket undantag som bekräftar regeln?

#981

Postad 11 augusti 2014 - 22:45

improwise
  • improwise
  • Mästare

  • 3 696 inlägg
  • 0

Vilket undantag som bekräftar regeln?


Att KillZone inte ska ses som en lämplig referens utan som ett misslyckande när det gäller "styrfunktionerna" som få verkar nöjda med.

#982

Postad 11 augusti 2014 - 23:45

Zoiler
  • Zoiler
  • Transform

  • 37 990 inlägg
  • 0

Att KillZone inte ska ses som en lämplig referens utan som ett misslyckande när det gäller "styrfunktionerna" som få verkar nöjda med.

Det var bättre uttryckt, det finns ingen regel om det ;)

#983

Postad 14 augusti 2014 - 10:52

Unregisteredf64a5233
  • Unregisteredf64a5233
  • Über-Guru

  • 14 825 inlägg
  • 1

Något som jag tycker verkligen skiljer sig åt mellan konsol och PC är just FPS spel som bygger mer på öppna landskap, som t.ex. Killzone Shadow Fall (Fail)som är K A T A S T R O F A L T svårstyrt med kontroll. Antingen får man ställa in för bra precision vid "långskott" (små utslag på HUD:en) eller för att man ska hinna med att vara snabb nog när det är närstrider (stora utslag på HUD:en). För egen del försöker jag hitta något slags mellanting, vilket innebär att det blir dåligt för båda. Är helt övertygad om att det skulle varit så mkt bättre men mus och tangentbord, nu känns det mest som ett spel som eg är rätt bra, men som totalförstörs av kontrollproblematiken.

Tycker det låter som du att försöker spela dessa FPS-spel på konsol som om de vore på PC med mus. Nu har jag iofs spelat massor av FPS på konsol och tycker att kontrollen på KZ:SF är klockren, att det dessutom inte finns någon aimassist som på många andra är välkommet. Jag tyckte förvisso att kontrollen på KZ2, som anses av många som svårstyrd, också var riktigt bra där. Det var hög inputlag på det spelet vilket de flesta hade problem med men jag tyckte inte det var något problem. Det fanns en könsla av vikt i gubben och vapnet som oftast brukar saknas i PC-spel som t.ex CS mfl där man springer runt med en pappgubbe som har en kamera på en väloljad snurrpinne. Man anpassar spelstil ganska snabbt imo.

Jag brukar sätta max sens X och Y i alla FPS-spel jag spelar.

#984

Postad 14 augusti 2014 - 12:15

improwise
  • improwise
  • Mästare

  • 3 696 inlägg
  • 0

Tycker det låter som du att försöker spela dessa FPS-spel på konsol som om de vore på PC med mus. Nu har jag iofs spelat massor av FPS på konsol och tycker att kontrollen på KZ:SF är klockren, att det dessutom inte finns någon aimassist som på många andra är välkommet. Jag tyckte förvisso att kontrollen på KZ2, som anses av många som svårstyrd, också var riktigt bra där. Det var hög inputlag på det spelet vilket de flesta hade problem med men jag tyckte inte det var något problem. Det fanns en könsla av vikt i gubben och vapnet som oftast brukar saknas i PC-spel som t.ex CS mfl där man springer runt med en pappgubbe som har en kamera på en väloljad snurrpinne. Man anpassar spelstil ganska snabbt imo.

Jag brukar sätta max sens X och Y i alla FPS-spel jag spelar.


Det är nog snarare så att KZ3 skiljer sig rätt mkt från de flesta andra FPS spel oavsett plattform (har inte spelat KZ1 och KZ2) i och med att det är mkt svårare, i synnerhet om man som jag tyckte att använda OWL:en var fuskigt. Genom att använda OWL:en mkt och räkna med att motståndarna även på "Normal" är rätt potenta så gick det genast bättre. Att dessutom det första kapitlet verkar vara det svåraste vad jag läst (och märkt så långt jag kommit) gjorde väl sitt till också. Då är jag absolut ingen röjare normalt i FPS spel utan mer av stealthwarrior men trots det krävdes det en helt annan respekt för motståndarna för att lyckas.

Sen vidhåller jag ändå att mus och tangentbord är överlägset för FPS:er överlag, men samtigit är det lite bökigare att få till i TV-soffan.

#985

Postad 14 augusti 2014 - 12:36

WarpGuN
  • WarpGuN
  • Forumräv

  • 587 inlägg
  • 0
så summan av kardemumman är att det krävs mer skillz0rs med handkontroll än mus/tangetbord :ph34r: :lol:

#986

Postad 14 augusti 2014 - 14:29

Unregisteredf64a5233
  • Unregisteredf64a5233
  • Über-Guru

  • 14 825 inlägg
  • 0
KZ2 är det svåraste kontrollmässigt och svårighetsgradsmässigt i serien. KZ:SF är mer casual tycker jag. Svåraste nivån gav inte så mycket utmaning - har dock inte kört det inpatchade elite-läget. Kan rekommendera att spela igenom KZ2 ett par gånger så kommer alla andra spel kontrolleras lätt sen när du lärt dig KZ2...

Redigerat av Unregisteredf64a5233, 14 augusti 2014 - 14:29.


#987

Postad 14 augusti 2014 - 17:04

improwise
  • improwise
  • Mästare

  • 3 696 inlägg
  • 0

KZ2 är det svåraste kontrollmässigt och svårighetsgradsmässigt i serien. KZ:SF är mer casual tycker jag. Svåraste nivån gav inte så mycket utmaning - har dock inte kört det inpatchade elite-läget. Kan rekommendera att spela igenom KZ2 ett par gånger så kommer alla andra spel kontrolleras lätt sen när du lärt dig KZ2...


Med tanke på att mitt mål är typ att gå igenom alla FPS:er utan att någonsin bli träffad så blir det lätt rätt svårt. Speciellt som jag ytterst motvilligt tar något medkit eller liknande även om jag håller på att dö då jag tycker det är fusk. I KZ3 så har jag för det mesta Adrenalin Packs i massor men startar hellre om från senaste checkpoint än att använda dem, ja, ibland händer det tom att jag startar om från senaste checkpoint utan att ens ha dött bara för att jag tycker det gått för dåligt :D

så summan av kardemumman är att det krävs mer skillz0rs med handkontroll än mus/tangetbord :ph34r: :lol:


Rent generellt är det nog så, eller iaf att man som spelare blir sämre med sämre verktyg och jag har svårt att se något FPS där mus och tangentbord skulle vara sämre. Ja, om man inte börjar lägga till autoaim osv men då blir det genast en annan sak.

#988

Postad 14 augusti 2014 - 17:13

Unregisteredf64a5233
  • Unregisteredf64a5233
  • Über-Guru

  • 14 825 inlägg
  • 0
Jamen det är ju bra. Finns ju en trophy som går ut på att klara KZ:SF med 0 deaths

(KZ3 är ett annat spel...)

#989

Postad 14 augusti 2014 - 17:20

Zoiler
  • Zoiler
  • Transform

  • 37 990 inlägg
  • 0

Jamen det är ju bra. Finns ju en trophy som går ut på att klara KZ:SF med 0 deaths

Weaksauces. Borde finnas en där man inte ska bli träffad, no reloads.

#990

Postad 14 augusti 2014 - 17:37

improwise
  • improwise
  • Mästare

  • 3 696 inlägg
  • 2

Weaksauces. Borde finnas en där man inte ska bli träffad, no reloads.


Nu ska vi väl inte överdriva här, som medelålders sällanspelare så finns det gränser för vilka nivåer man kan nå. När jag började gejma hade kontrollen bara 2 knappar, som dessutom båda gjorde samma sak :D


Postad bild

Redigerat av improwise, 14 augusti 2014 - 17:38.


#991

Postad 14 augusti 2014 - 17:46

oqvist
  • oqvist
  • Mega-Guru

  • 9 902 inlägg
  • 0
Det var på den tiden joysticks tog hänsyn till vänsterhänta :)

#992

Postad 26 augusti 2014 - 10:13

improwise
  • improwise
  • Mästare

  • 3 696 inlägg
  • 0
Efter att ha kört en del PS4 så måste jag nog säga att det här med att styra med gameapad växer. Missförstå mig rätt nu, jag anser fortfarande att mus och tangentbord är bättre för att typ spela FPS och liknande, men samtidigt är det så mkt smidigare med gamepad. Då menar jag främst att det typ bara är att köra igång konsolen och börja spela, man behöver inte sitta vid ett skrivbord eller liknande som mus + tangentbord kräver. Sen är det även ett plus att konsolerna, precis som jag var inne på när jag skaffade en, också är klart smidigare än en PC, bara köra igång, man behöver inte mixtra med nya drivrutiner och annat.

Nu kanske det låter som jag är nån teknikfientlig person, men det är långt ifrån sanningen, men däremot märker jag att på PS4 så spelar jag faktiskt spel, till skillnad från på PC där jag mest köpte spel. Men nu börjar jag fundera lite på om det är dags att skaffa en maxad spel-PC också...bara för att :D

#993

Postad 26 augusti 2014 - 10:41

Unregistered6fb5a100
  • Unregistered6fb5a100
  • Mästare

  • 2 517 inlägg
  • 0

Nu kanske det låter som jag är nån teknikfientlig person, men det är långt ifrån sanningen, men däremot märker jag att på PS4 så spelar jag faktiskt spel, till skillnad från på PC där jag mest köpte spel. Men nu börjar jag fundera lite på om det är dags att skaffa en maxad spel-PC också...bara för att :D


Det finns ju vissa småsaker som kan irritera på PC, satt och spelade härom dan när den tabbade ur för något program begärde uppmärksamhet. Sådant irriterar mig ganska rejält men det går ju att stänga av. Problemet är att man installerar ett par nya program och sen sitter man i skiten igen.

Tror det var Origin denna gången, jävla EA! ;)

Men tanken är att installera SteamOS alternativt Elementary OS senare och slippa windows-möget så då lär man väl slippa de flesta av de problemen också, förhoppningsvis så kommer fler spel till Linux/SteamOS i framtiden med.

Annars gillar jag Steam bigpicture och det finns många roliga spel på plattformen till bra priser, ser fram emot Divinity Original Sin vilket blir nästa äventyr så fort jag spelat klart lite annat!

#994

Postad 26 augusti 2014 - 13:00

improwise
  • improwise
  • Mästare

  • 3 696 inlägg
  • 0

Det finns ju vissa småsaker som kan irritera på PC, satt och spelade härom dan när den tabbade ur för något program begärde uppmärksamhet. Sådant irriterar mig ganska rejält men det går ju att stänga av. Problemet är att man installerar ett par nya program och sen sitter man i skiten igen.

Tror det var Origin denna gången, jävla EA! ;)

Men tanken är att installera SteamOS alternativt Elementary OS senare och slippa windows-möget så då lär man väl slippa de flesta av de problemen också, förhoppningsvis så kommer fler spel till Linux/SteamOS i framtiden med.

Annars gillar jag Steam bigpicture och det finns många roliga spel på plattformen till bra priser, ser fram emot Divinity Original Sin vilket blir nästa äventyr så fort jag spelat klart lite annat!


Absolut, det är inget som tvingar en att pilla på sin PC när den fungerar, att att installera Custom ROMs på sina androidtelefoner...men sen i praktiken är det inte lika enkelt. Kanske den där nya betadrivrutinen för grafikkortet gör att jag får 2% bättre prestanda? Kanske den där nya drivrutinen för ljudet gör att ljudet blir lite bättre trots att det fungerar bra ändå? Ah, det finns ett nytt BIOS, då måste man så klart installera det! Osv :D

#995

Postad 26 augusti 2014 - 13:28

Unregistered5deb0b1d
  • Unregistered5deb0b1d
  • Guru

  • 4 329 inlägg
  • 0
En sak jag har stört mig på som är en vanesak är scrollande av kartan i mobas, rts etc. Som konsolspelare stör jag mig att man måste gå till kanten av skärmen eller hålla ner mittenknappen på musen. Mobas fungerar inte för mig, jag dör hela tiden för att jag inte klarar av att scrolla spelplanen tillräckligt snabbt.

#996

Postad 26 augusti 2014 - 13:51

Zoiler
  • Zoiler
  • Transform

  • 37 990 inlägg
  • 0

Mobas fungerar inte för mig,

Det är ju bara till PC:ns fördel :)

#997

Postad 26 augusti 2014 - 15:34

Unregistered6fb5a100
  • Unregistered6fb5a100
  • Mästare

  • 2 517 inlägg
  • 0

Absolut, det är inget som tvingar en att pilla på sin PC när den fungerar, att att installera Custom ROMs på sina androidtelefoner...men sen i praktiken är det inte lika enkelt. Kanske den där nya betadrivrutinen för grafikkortet gör att jag får 2% bättre prestanda? Kanske den där nya drivrutinen för ljudet gör att ljudet blir lite bättre trots att det fungerar bra ändå? Ah, det finns ett nytt BIOS, då måste man så klart installera det! Osv :D



Haha ja fy fan, för att inte snacka om moddar. Har nog spenderat mer tid med att pilla moddar i Skyrim än det tog att spela genom South Park som jag nyligen blev klar med. :)

#998

Postad 28 augusti 2014 - 10:12

improwise
  • improwise
  • Mästare

  • 3 696 inlägg
  • 0

Haha ja fy fan, för att inte snacka om moddar. Har nog spenderat mer tid med att pilla moddar i Skyrim än det tog att spela genom South Park som jag nyligen blev klar med. :)


För att inte tala om alla olika "gameplay patches" som man i desperation försökt ladda på för att få FIFA och PES att bli lite spelbara :)

#999

Postad 21 september 2014 - 22:36

improwise
  • improwise
  • Mästare

  • 3 696 inlägg
  • 0
Se där, från att ha försökt ta reda på hur man bäst får till styrning med mus och tangentbord till PS4:an har jag numera gått över till att fundera på hur man kan få bäst styrning med kontroll (gamepad) till PC :D Missförstå mig rätt här, jag anser fortfarande att mus och tangentbord är överlägset om man typ skulle tävla i CS eller något sånt, men för den som mer vill spela för att det är roligt och att det ska vara smidigt så är en kontroll inte så dum alls. Har nu kopplat in Dual Shock 4 i PC:n och kör den genom "DS4 Windows" (DS4 Tools kan den ev heta också) + emulator för XBox controller + PSG och tänkte testa lite för att se hur det känns.

Dock, många konsolspel är av naturliga skäl gjorda för att spelas med kontroll vilket spelen då även tar hänsyn till, vad har ni för erfarenheter av att köra typ FPS spel på PC med kontroll och hur får man då till den bästa upplevelsen? Är det typ att förstöra spelen om man försöker spela dem på PC med kontroll eller fungerar det bra? Är det tom så att dom faktiskt börjar få bra stöd för kontroll själva utan att man behöver hålla på och emulera tangentbord/mus med kontrollen?

Redigerat av improwise, 21 september 2014 - 22:37.


#1000

Postad 22 september 2014 - 00:44

jimjans
  • jimjans
  • Mästare

  • 3 659 inlägg
  • 0

Se där, från att ha försökt ta reda på hur man bäst får till styrning med mus och tangentbord till PS4:an har jag numera gått över till att fundera på hur man kan få bäst styrning med kontroll (gamepad) till PC :D Missförstå mig rätt här, jag anser fortfarande att mus och tangentbord är överlägset om man typ skulle tävla i CS eller något sånt, men för den som mer vill spela för att det är roligt och att det ska vara smidigt så är en kontroll inte så dum alls. Har nu kopplat in Dual Shock 4 i PC:n och kör den genom "DS4 Windows" (DS4 Tools kan den ev heta också) + emulator för XBox controller + PSG och tänkte testa lite för att se hur det känns.

Dock, många konsolspel är av naturliga skäl gjorda för att spelas med kontroll vilket spelen då även tar hänsyn till, vad har ni för erfarenheter av att köra typ FPS spel på PC med kontroll och hur får man då till den bästa upplevelsen? Är det typ att förstöra spelen om man försöker spela dem på PC med kontroll eller fungerar det bra? Är det tom så att dom faktiskt börjar få bra stöd för kontroll själva utan att man behöver hålla på och emulera tangentbord/mus med kontrollen?

Många spel funkar ju lika bra till PC som till konsol om man nu gillar att använda kontroll bla Titanfall Crysis BF4 och Metro dock inte auto aim på alla.
Jag använder Xbox kontrollen inte DS4:an Xbox kontrollen stöds oftast out of box...

Redigerat av jimjans, 22 september 2014 - 00:44.




0 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 0 gäster, 0 anonyma medlemmar

  • tnorlund
    2024-04-22 20:00:21
  • Nya hyllor. 2670 DVD+Blu-Ray
    tnorlund
    2024-04-22 19:58:56
  • UPDATE 2024
    jacoby
    2024-04-15 17:17:29
  • UPDATE 2024
    jacoby
    2024-04-15 17:09:47
  • UPDATE 2024
    jacoby
    2024-04-15 16:57:35
  • Fler  |  Vilka bilder visas här?
Trendande produkter
Prisjakt © 2000 - 2024 Prisjakt   Cookiepolicy.   Våra regler.   Personuppgiftspolicy.  Hantera cookie-inställningar.