Hoppa till innehåll

Sökresultat Sökningen pågår Sökresultaten dyker upp här efterhand. Du kan fortsätta skriva om du vill begränsa sökningen.
Söker efter användare
Söker efter gallerier
Sök forumtrådar
Stäng

Hittat dual tuner DVB-S2 kort

101 svar till detta ämne
  • Vänligen logga in för att kunna svara

#1

Postad 21 april 2011 - 07:05

Unregisteredfd02c471
  • Unregisteredfd02c471
  • Användare

  • 178 inlägg
  • 0
Någon som testat/sett eller hört något om detta kort TBS 6981 PCI-E DVB-S2 Dual Tuner TV card?

Kortet kostar š$139 och kompletteras med en Phoenix läsare från samma sida för US$20

Är det så enkelt att tro att denna konfiguration skulle fungera med Canal Digital utan strul?

#2

Postad 21 april 2011 - 07:11

Snävan
  • Snävan
  • Rookie

  • 5 inlägg
  • 0
Jag kör med detta kort samt en phoenix-läsare från AD-Teknik med canal digital och det fungerar utmärkt. Inga problem alls hittills så jag kan verkligen rekommendera kortet.

#3

Postad 21 april 2011 - 08:32

Unregistered2a3df4ba
  • Unregistered2a3df4ba
  • Amatör

  • 97 inlägg
  • 0
Jag kör med ett 6980 och ett 6981, finns inget att klaga på, kanon kort. Väldigt bra support om det strular med drivare och dylikt vilket det gjorde när man tryckte i bägge korten och körde DVBlink, råkade vara först med det men det löstes på ett kanon sätt. Kanske du skulle vänte lite och spana in deras quad kort (6984) som kommer snart, tänk två 6984 i en maskin, mumma. Hur kort läsarn är vete tusan, AD-tekniks fungerar kanon.
//onkan

#4

Postad 21 april 2011 - 09:05

Unregisteredfd02c471
  • Unregisteredfd02c471
  • Användare

  • 178 inlägg
  • 0
wow, snabb respons. Tackar!

Setup-mässigt med EPG info och WMC W7 hur görs detta? DVBLink, BigScreen EPG eller fungerar det bra utan dessa?
Inget pillande med NewCS och ACamd servrar?
Phoenix läsaren, är det bara plug-n-play så fungerar det med betalkanalerna?
Spela in på en kanal och se en annan fungerar utan bekymmer?
Hur resurskvävande är kortet? Vilken setup har ni?

#5

Postad 21 april 2011 - 10:30

Unregistered2a3df4ba
  • Unregistered2a3df4ba
  • Amatör

  • 97 inlägg
  • 0
Kör följande :Gigabyte GA-H57M-USB3, i3@540, 8gb, W7-64,TBS6980,TBS6981, TVSource/Network Pack Server 3.2.1.
DVBlinks egna eit-scanner epg. Har även kört pguide xml-tv. Silverstone GD04. (ingen extra ström till korten behövs)
Inga problem att spela in en kanal och titta på en annan under förutsättning att som i ditt fall måste du ha minst ha ett dual-LNB, annars funkar det inte så klart.
Du måste köra Softcam och serverdel för kortet, då dessa kort inte har möjlighet att koppla in en hårdvaru cam.
Acamd och Oscam funkar fint, kolla i DVBlink tråden hur andra gör, det är inte plug'n play.
Dual kort med möjlighet att köra hårdvaru cam finns tex. digitaldevices.
//onkan

#6

Postad 21 april 2011 - 11:13

spelevinken
  • spelevinken
  • Beroende

  • 1 417 inlägg
  • 0
Känns som en spännande (och fungerande lösning) till ett bra pris. Någon av er som testat köra i WHS (2011 eller version 1) konfiguration med DVB-link?

#7

Postad 21 april 2011 - 11:23

Unregisteredfd02c471
  • Unregisteredfd02c471
  • Användare

  • 178 inlägg
  • 0
ok, tackar får väl plöja igenom den tråden ( igen...).

Hittade inte 6984 kortet du nämnde men eftersom jag inte egentligen har någon brådska så kanske man skall vänta på 6990 kortet (dubbla tuners och CI). Eftersom den har hårdvaru CAM slipper man pillandet med phoenix läsare och mjukvaru CAMs och det labbandet (inte för att jag tycker det är tråkigt eller svårt utan för att jag saknar tiden). Sen känns det stabilare (WAF säkert) med hårdvaru CAM

Redigerat av Unregisteredfd02c471, 21 april 2011 - 11:25.


#8

Postad 21 april 2011 - 11:30

Unregistered2a3df4ba
  • Unregistered2a3df4ba
  • Amatör

  • 97 inlägg
  • 0
Näpp, inte testat WHS men det finns väl några i DVBlink tråden som kör det, finns väl en hel del på DVBlink forumet också. Ser ingen nytta med WHS för egen del, därav har jag inte testat.
//onkan

#9

Postad 21 april 2011 - 11:39

Unregistered2a3df4ba
  • Unregistered2a3df4ba
  • Amatör

  • 97 inlägg
  • 0
6984 finns med i nya TELE-Satellite och är även bekräftat från TBS att de släpper det snart.
Ang. hårdvaru cam så har jag för mig att det finns ingen "godkänd" cam som klarar dual decodning, tror dock att det finns en del icke godkända. Saknar man tiden så skall man nog låta bli softcam/server, men när det väl är fixat så rullar det bara på.
//onkan

#10

Postad 23 april 2011 - 17:21

DirtyHarry
  • DirtyHarry
  • Användare

  • 227 inlägg
  • 0
Det är ju många av de här S2-korten som har haft problem med 30k-transpondrar. Funkar dessa ok med TBS-kortet? Exempel på kanaler som ligger på dessa transpondrar är Discovery HD och ESPN America HD. Symptomen har varit pixlande bild.

#11

Postad 23 april 2011 - 18:15

Unregistered2a3df4ba
  • Unregistered2a3df4ba
  • Amatör

  • 97 inlägg
  • 0
TBS 6980/6981 har inga problem med 30K i symbolrate, vill minnas att de aldrig har haft det, där emot så vart det en liten bugg i DVBLink som tog lite tid för DVBlogic att fixa till, var dock inte symbolraten även om man kunde tro det då de kanaler som pixla hade just 30k.
Digitaldevice korten hade dock problem i början när de släppte sina kort men det är numera fixat. Digitaldevices är väldigt fokuserade på tyska marknaden, lite tröga och oförstående när det gäller andra marknader och support, kanske de har skärpt till sig nu på senare tid, men jag han tröttna innan.
//onkan

#12

Postad 05 maj 2011 - 20:57

Petoj
  • Petoj
  • Rookie

  • 9 inlägg
  • 0
Jag har aldrig pillat med dessa saker innan men börjar bli lite sugen på att testa fungerar dessa kort ihop med Tvheadend eller någon annan mjukvara med LAN Streaming? vore sjukt smidigt om det är fallet..

Tack i förväg

Redigerat av Petoj, 05 maj 2011 - 21:02.


#13

Postad 06 maj 2011 - 16:32

Lunna
  • Lunna
  • Användare

  • 113 inlägg
  • 0
Vill bara flika in att jag kör följande setup på servern:

Gigabyte GA-890GPA-UD3H
AMD X6 1055T
8GB DDRIII
2x TBS 6981 (Canal Digital)
1x Hauppauge WinTV-NOVA-TD-500 (Endast för TV6)

DVBLink 3.2.1 med Acamd plugin.

Fungerar utmärkt och används flitigt även från iPhones och iPad.

#14

Postad 06 maj 2011 - 16:47

spelevinken
  • spelevinken
  • Beroende

  • 1 417 inlägg
  • 0

Vill bara flika in att jag kör följande setup på servern:

Gigabyte GA-890GPA-UD3H
AMD X6 1055T
8GB DDRIII
2x TBS 6981 (Canal Digital)
1x Hauppauge WinTV-NOVA-TD-500 (Endast för TV6)

DVBLink 3.2.1 med Acamd plugin.

Fungerar utmärkt och används flitigt även från iPhones och iPad.


Bra kraft i servern, vilket OS kör du?

#15

Postad 09 maj 2011 - 17:10

Lunna
  • Lunna
  • Användare

  • 113 inlägg
  • 0
Labbar en del med wmware.
Win7 x64 som host OS och under denna WHS, WHS2011 och Ubuntu just nu.

Sen driver den dvblink, ftp, minecraft server, webserver, backup, streamning, vpn bland annat.

Kanske lite overkill men fick prylarna för bra pris så lika bra att slå till ;)

Redigerat av Lunna, 09 maj 2011 - 17:11.


#16

Postad 12 maj 2011 - 21:43

Petoj
  • Petoj
  • Rookie

  • 9 inlägg
  • 0
Tänkte bara fråga ni som har fått det att funka med canal digital kör ni satellit eller mark bundet?

#17

Postad 13 maj 2011 - 12:10

spelevinken
  • spelevinken
  • Beroende

  • 1 417 inlägg
  • 0

Tänkte bara fråga ni som har fått det att funka med canal digital kör ni satellit eller mark bundet?


Tråden handlar om S2 dvs satellit, förutsätter att de som svarat här har den configen.

#18

Postad 20 maj 2011 - 23:39

DirtyHarry
  • DirtyHarry
  • Användare

  • 227 inlägg
  • 0

TBS 6980/6981 har inga problem med 30K i symbolrate, vill minnas att de aldrig har haft det, där emot så vart det en liten bugg i DVBLink som tog lite tid för DVBlogic att fixa till, var dock inte symbolraten även om man kunde tro det då de kanaler som pixla hade just 30k.
Digitaldevice korten hade dock problem i början när de släppte sina kort men det är numera fixat. Digitaldevices är väldigt fokuserade på tyska marknaden, lite tröga och oförstående när det gäller andra marknader och support, kanske de har skärpt till sig nu på senare tid, men jag han tröttna innan.
//onkan


Har börjat snegla på ett Digital Devices kort och koppla samman två, hinner tyvärr inte vänta på 6984. När du skrev att Digital Devices har fixat det. Har du någon källa att referera till? Jag kör ett Mystique Dual Satix som jag förstår ska vara samma kort hårdvarumässigt och där är inte problemet löst.

Redigerat av DirtyHarry, 20 maj 2011 - 23:39.


#19

Postad 21 maj 2011 - 20:38

Unregistered2a3df4ba
  • Unregistered2a3df4ba
  • Amatör

  • 97 inlägg
  • 0
Det stod på DD:s sida där man kan ladda ner drivare för länge sedan, har dock inte haft i det kortet på väldigt länge, så jag har inte kollat själv.
Mystique kortet är hårdvarumässigt lika som DD:s, det är dock ett annat hårdvaru id så det är olika drivers.
Har ett sådant också liggande.
Kör du med den senaste drivern? Du kan jämföra de olika releaserna genom att kolla på DD: sida, Mystique brukar ligga lite efter.
Kör du DVBLink?
Kanske kan slänga in korten någon dag när jag hinner och testa för skoj skull, tar nog ett tag tills dess dock.
//onkan

#20

Postad 22 maj 2011 - 21:38

DirtyHarry
  • DirtyHarry
  • Användare

  • 227 inlägg
  • 0

Det stod på DD:s sida där man kan ladda ner drivare för länge sedan, har dock inte haft i det kortet på väldigt länge, så jag har inte kollat själv.
Mystique kortet är hårdvarumässigt lika som DD:s, det är dock ett annat hårdvaru id så det är olika drivers.
Har ett sådant också liggande.
Kör du med den senaste drivern? Du kan jämföra de olika releaserna genom att kolla på DD: sida, Mystique brukar ligga lite efter.
Kör du DVBLink?
Kanske kan slänga in korten någon dag när jag hinner och testa för skoj skull, tar nog ett tag tills dess dock.
//onkan


Yes, kör senaste drivarna och kör DVBLink. Varför blev det TBS för din del till slut? Några direkta nackdelar med Digital Devices och DVBLink?

#21

Postad 23 maj 2011 - 09:50

Unregistered2a3df4ba
  • Unregistered2a3df4ba
  • Amatör

  • 97 inlägg
  • 0
Hej,
Kör du senaste TVsource 3.2.2, det är en fix i den versionen för krypteringen på vissa S2 kanaler Silver HD, NationalGeo HD och några mer?
Låter dock märkligt att de fortfarande skulle ha problem med Symbolraten, jag har för mig att det löstes i någon driver som slutade på x.x.x.33->.
Det blev TBS för att DD/Mystique aldrig fick någon ordning på sina drivers(jag köpte mina kort precis när de släpptes),
de hade väldiga problem att få till det i början, den ena drivern var värre än den andra (mycket blå-skärm). Jag kände att det tog för lång tid så jag började titta efter något annat kort och hittade då TBS. Skickad några mail till dem och ställde lite frågor, snabb respons och bra svar, så jag testade. Fungerade klockrent direkt.
Ser väl ingen nackdel med DD, tror dock de behöver extra ström om jag mins rätt. Fördelen är väl att man kan koppla ihop flera kort på en cam och köra det direkt i MCE utan andra program, tex. DVBLink.
//onkan

#22

Postad 24 maj 2011 - 18:12

spelevinken
  • spelevinken
  • Beroende

  • 1 417 inlägg
  • 0
Funderar starkt på ett köp, kör CD. Innan jag slår till så undrar jag bara huruvida det digitala ljudet (Dolby Digital) följer med, kanske en dum fråga men ändå?

Kompletterar jag med med en Phoenixläsare så klarar jag mig sedan med diverse programkompletteringar?

Har nu CD:s "gamla" kort dvs det som inte funkar med Video On Demand, funkar det nya kortet också?

#23

Postad 24 maj 2011 - 18:15

DirtyHarry
  • DirtyHarry
  • Användare

  • 227 inlägg
  • 0

Hej,
Kör du senaste TVsource 3.2.2, det är en fix i den versionen för krypteringen på vissa S2 kanaler Silver HD, NationalGeo HD och några mer?
Låter dock märkligt att de fortfarande skulle ha problem med Symbolraten, jag har för mig att det löstes i någon driver som slutade på x.x.x.33->.
Det blev TBS för att DD/Mystique aldrig fick någon ordning på sina drivers(jag köpte mina kort precis när de släpptes),
de hade väldiga problem att få till det i början, den ena drivern var värre än den andra (mycket blå-skärm). Jag kände att det tog för lång tid så jag började titta efter något annat kort och hittade då TBS. Skickad några mail till dem och ställde lite frågor, snabb respons och bra svar, så jag testade. Fungerade klockrent direkt.
Ser väl ingen nackdel med DD, tror dock de behöver extra ström om jag mins rätt. Fördelen är väl att man kan koppla ihop flera kort på en cam och köra det direkt i MCE utan andra program, tex. DVBLink.
//onkan


Ok, tackar för infon. Kör faktiskt fortfarande 3.2.1 så ska nog se till att uppdatera. Mailade tbs och det gick att köpa 6984 om man ville. Det enda var att det kom i en vit kartong men det spelar inte mig någon roll :) Så nu har jag köpt ett så får vi se hur bra det fungerar.

#24

Postad 24 maj 2011 - 19:00

Unregistered2a3df4ba
  • Unregistered2a3df4ba
  • Amatör

  • 97 inlägg
  • 0
Nu blev jag redigt sugen på att beställa ett 6984, får lura lite på det, kan ju vara kul att testa något nytt.
Ett 6984+6981vore mumma, har ju faktiskt Octo LNB:n så jag skulle kunna använda 6 ingångar till HTPC/TVservern och de andra två till mina db:s. Många kablar blir det.
Skriv gärna hur det funkar. TVsource skall ha stöd för 6984 i 3.2.2 så det skall nog funka fint.
//onkan

#25

Postad 24 maj 2011 - 19:26

spelevinken
  • spelevinken
  • Beroende

  • 1 417 inlägg
  • 0

Ok, tackar för infon. Kör faktiskt fortfarande 3.2.1 så ska nog se till att uppdatera. Mailade tbs och det gick att köpa 6984 om man ville. Det enda var att det kom i en vit kartong men det spelar inte mig någon roll :) Så nu har jag köpt ett så får vi se hur bra det fungerar.


Vad kostade 6984?

#26

Postad 25 maj 2011 - 11:07

DirtyHarry
  • DirtyHarry
  • Användare

  • 227 inlägg
  • 0

Vad kostade 6984?

250$ + 25$ i frakt

#27

Postad 27 maj 2011 - 14:56

spelevinken
  • spelevinken
  • Beroende

  • 1 417 inlägg
  • 0
Slår nog till på en 6981 till en början med.

Passar på att ställa om min antagligen korkade fråga om det digitala ljudet. Följder Dolby Digital med i S2-strömmen dvs om jag kör med 6981 så kommer HD-kanalerna som kör DD att leverera DD med 6981-kortet? Misstänker att det uteblivna svaret på min fråga tidigare i tråden beror på att svaret antagligen är självklart ;) men jag ställer frågan ändå.

#28

Postad 27 maj 2011 - 18:55

Unregistered2a3df4ba
  • Unregistered2a3df4ba
  • Amatör

  • 97 inlägg
  • 0
Ursäkta, missade din fråga ang. ljudet. Svar Ja.
//onkan

#29

Postad 28 maj 2011 - 08:06

spelevinken
  • spelevinken
  • Beroende

  • 1 417 inlägg
  • 0

Ursäkta, missade din fråga ang. ljudet. Svar Ja.
//onkan


Tackar beställning på gång.

#30

Postad 01 juni 2011 - 10:35

DirtyHarry
  • DirtyHarry
  • Användare

  • 227 inlägg
  • 0
Fick mitt 6984 idag och fick precis drivrutinen mailad till mig. Tur att det är ett gäng lediga dagar nu så man hinner mecka lite. Återkommer med rapport.

#31

Postad 01 juni 2011 - 13:56

spelevinken
  • spelevinken
  • Beroende

  • 1 417 inlägg
  • 0

Fick mitt 6984 idag och fick precis drivrutinen mailad till mig. Tur att det är ett gäng lediga dagar nu så man hinner mecka lite. Återkommer med rapport.


Spännande, ser fram emot en rapport - har själv beställt 6981.

#32

Postad 20 juni 2011 - 19:18

Unregistered2a3df4ba
  • Unregistered2a3df4ba
  • Amatör

  • 97 inlägg
  • 0
Har ni hunnit installera korten och hur funkar de?
//onkan

#33

Postad 20 juni 2011 - 20:06

spelevinken
  • spelevinken
  • Beroende

  • 1 417 inlägg
  • 0

Har ni hunnit installera korten och hur funkar de?
//onkan


Njet, väntar otåligt på min WHS 2001 (swe) programvara kombinerat med DVB-link, all software ligger bara och väntar på installation.

Om ni funderar på sen leverans från Hong Kong så är det inte så, beställde och hade mitt 6981 levererat på mindre än fyra dagar. Men som sagt har inte sett det i action än.

#34

Postad 23 juni 2011 - 16:56

spelevinken
  • spelevinken
  • Beroende

  • 1 417 inlägg
  • 0
Någon av er trådinläggare som kan tipsa om den korrekta installationsordning, program, cardservers etc - för närvarande är jag helt lost.

Har installerat mitt 6981 i min WHS 2011 maskin och även anslutit en phoneixläsare sen blir det stopp. Testade newcs som server men fick det inte att funka.

Så mitt hopp står nu till någon av er som har en fungerande konfig med Canal Digital, WHS 2011 är som regel direkt jämförbart med Win 7 så om någon har en fungerande konfig på Win 7 så går det säkert lika bra.

Hade sedan tänkt köra DVB link men det är väl steg två, först bör jag väl ha igång server/kient.

Hoppas nu på en hjälpande hand.

#35

Postad 28 juni 2011 - 22:29

spelevinken
  • spelevinken
  • Beroende

  • 1 417 inlägg
  • 0
Känner att jag måste ge lite feedback i denna tråden (till er som missat min euforiska glädje när jag fick mitt 6981 funka med DVB-link, beskrivet i annan tråd).

Kan varmt rekommendera kortet som utan problem svaldes av DVB LINK. Kan tillägga att jag även köpte cardreader från samma shop som angetts i första inlägget i tråden och även denna funkar.

Som sagt kortet funkar utmärkt med CD, kör newcs+acamd och vill passa på att förtydliga ,för eventuella spioner från CD, - MED ORIGINALKORT - speciellt glädjande att det funkar eftersom min CD Sagembox inte gör detsamma. Kan nu bara hoppas på att CD inte beslutar om pairing, valfrihet rules.

#36

Postad 29 juni 2011 - 11:41

Unregisteredfd02c471
  • Unregisteredfd02c471
  • Användare

  • 178 inlägg
  • 0
Hej,
roligt att du fått det till att fungera :P Nu blir jag riktigt sugen på att köpa kortet jag också.

Fungerar allt? Textning, spela in en kanal och se en annan etc? Stabilitet?

Kommer också att köra CD med orginalkort.
Skriv gärna en guide hur du gjorde, drar mig lite för acamd och newcs så det hade underlättat

#37

Postad 29 juni 2011 - 13:59

spelevinken
  • spelevinken
  • Beroende

  • 1 417 inlägg
  • 0

Hej,
roligt att du fått det till att fungera :P Nu blir jag riktigt sugen på att köpa kortet jag också.

Fungerar allt? Textning, spela in en kanal och se en annan etc? Stabilitet?

Kommer också att köra CD med orginalkort.
Skriv gärna en guide hur du gjorde, drar mig lite för acamd och newcs så det hade underlättat


Allt funkar tillsammans med DVB LINK som jag kör på min server, stabilitet kan jag inte uttala mig om då jag bara kört några dagar. Tror dock inte kortet har problem med stabiliteten, den svaga länken tror jag i så fall blir newcs/acamd.

Planer finns för en guide då jag själv hade problem med newcs och acamd men fick som vanligt hjälp i detta forum och nu funkar det.

#38

Postad 16 juli 2011 - 09:26

DirtyHarry
  • DirtyHarry
  • Användare

  • 227 inlägg
  • 0
Jag lovade ju att återrapportera kring mitt 6984. Det har dragit ut på tiden då jag dels väntat på v4-betan av DVBLink och dels att diseqc-switchningen inte fungerade i drivrutinen. Jag har jobbat med deras supporttekniker en vecka nu och han har fjärrstyrt min dator osv. Man måste därför verkligen berömma deras support även om man kan tycka att en sak som diseqc borde fungera från början.

Detta löstes i natt så jag kan inte ge något totalt intryck än så länge men just nu funkar alla kanalbyten som de ska. Återkommer om några veckor när jag använt det mer.

#39

Postad 31 juli 2011 - 14:45

BlueFruit
  • BlueFruit
  • Användare

  • 113 inlägg
  • 0
Eftersom jag är helt rookie vad gäller tv-kort i datorn skulle jag behöva ett förtydligande.

Om jag bara vill byta ut min usla Canal Digital box mot ett sånt här kort i datorn, behöver jag ändå krångla med DVBlink och diverse andra program?
Alltså ingen cardsharing eller annat då jag bara har 1 tv.

#40

Postad 31 juli 2011 - 15:15

spelevinken
  • spelevinken
  • Beroende

  • 1 417 inlägg
  • 0

Eftersom jag är helt rookie vad gäller tv-kort i datorn skulle jag behöva ett förtydligande.

Om jag bara vill byta ut min usla Canal Digital box mot ett sånt här kort i datorn, behöver jag ändå krångla med DVBlink och diverse andra program?
Alltså ingen cardsharing eller annat då jag bara har 1 tv.


Skall du använda kortet i Windows Media Center så behövs DVB Link, tycker dock att installation/konfiguration av denna är väldigt simpel och följer man manualen som följer med så är det inga problem.

Vad som är krångligare är om du skall ha en phoenixläsare för att läsa av ditt CD-kort men med lite trixande så funkar det. Har sett på leverantörens hemsida att man har ett kort med inbyggd kortläsare men jag tror att det bara har en koaxialingång dvs du kan bara titta och spela in en och samma kanal.

I skrivande stund sitter jag och filar på en guide för att få phoenixläsare att funka tillsammans med DVB-link och CD-kort (newcs+ascamd).

Är du en "plug&play" människa så skulle jag inte rekommendera att köra med detta kort för visst är det så att det krävs en del handpåläggning men när det väl funkar så blir det riktigt bra. Har själv en trilskande Sagembox så jag vet precis vad du menar med usel box. Av den anledningen så blev 6981 min räddning, kostnad inklusive cardreader (från samma leverantör) ca 1000 spänn - avsevärt billigare än en ny box. Sen är det ju trevligt att klientdatorer/iphone etc får tillgång till samma kanaler.

#41

Postad 31 juli 2011 - 16:17

BlueFruit
  • BlueFruit
  • Användare

  • 113 inlägg
  • 0

Skall du använda kortet i Windows Media Center så behövs DVB Link, tycker dock att installation/konfiguration av denna är väldigt simpel och följer man manualen som följer med så är det inga problem.

Vad som är krångligare är om du skall ha en phoenixläsare för att läsa av ditt CD-kort men med lite trixande så funkar det. Har sett på leverantörens hemsida att man har ett kort med inbyggd kortläsare men jag tror att det bara har en koaxialingång dvs du kan bara titta och spela in en och samma kanal.

I skrivande stund sitter jag och filar på en guide för att få phoenixläsare att funka tillsammans med DVB-link och CD-kort (newcs+ascamd).

Är du en "plug&play" människa så skulle jag inte rekommendera att köra med detta kort för visst är det så att det krävs en del handpåläggning men när det väl funkar så blir det riktigt bra. Har själv en trilskande Sagembox så jag vet precis vad du menar med usel box. Av den anledningen så blev 6981 min räddning, kostnad inklusive cardreader (från samma leverantör) ca 1000 spänn - avsevärt billigare än en ny box. Sen är det ju trevligt att klientdatorer/iphone etc får tillgång till samma kanaler.

Ok. Jag hade hoppats på Plug & Play. Har inte orkat sätta mig in i allt runt omkring. Men nu kanske man får ta och läsa på. Är vansinnigt trött på Sagemboxen CD har prackat på en.


Låter väldigt bra med en guide. Kommer nog bli till stor hjälp.

#42

Postad 31 juli 2011 - 21:10

spelevinken
  • spelevinken
  • Beroende

  • 1 417 inlägg
  • 0

Ok. Jag hade hoppats på Plug & Play. Har inte orkat sätta mig in i allt runt omkring. Men nu kanske man får ta och läsa på. Är vansinnigt trött på Sagemboxen CD har prackat på en.


Låter väldigt bra med en guide. Kommer nog bli till stor hjälp.


Håller med, beställ kort och glöm inte läsare så kommer guiden inom närmsta dagarna.

#43

Postad 17 augusti 2011 - 16:24

Luxembourg
  • Luxembourg
  • Wannabe

  • 13 inlägg
  • 0
Finns det ingen simpel lösning för en klåpare som mig? Bara någon modul att stoppa in i pcn där kortet samt tv-kabel och hdmi eller liknande kopplas in?

#44

Postad 17 augusti 2011 - 16:35

spelevinken
  • spelevinken
  • Beroende

  • 1 417 inlägg
  • 0

Finns det ingen simpel lösning för en klåpare som mig? Bara någon modul att stoppa in i pcn där kortet samt tv-kabel och hdmi eller liknande kopplas in?


Är man som du uttrycker det "en klåpare" så skall man nog hålla sig till de boxar som levereras av den TV-operatör man har, krävs en del handpåläggning för att få det att funka i datorvärlden.

#45

Postad 18 januari 2012 - 17:15

Unregisteredfd02c471
  • Unregisteredfd02c471
  • Användare

  • 178 inlägg
  • 0
Hej alla,
nu har jag själv fått tummen ur och beställt kortet 6981 + läsaren. Frakten gick snabbt (6 dagar).
Har följt spelevinkens guide hur man konfar newcs + acamd för CD. Har följt konfigurationsinställningarna som tillhör DBVLink.

Har dock väldiga problem med att kortet gör att datorn hänger sig slumpmässigt, det enda som hjälper är en reset... Började få problemen redan när jag satte upp DBVLink när jag scannade efter kanaler, då hängde sig datorn två ggr men jag fick tillslut en korrekt sökning. Vid tv-tittande kan den hänga sig direkt eller två minuter senare. Inte hållbart alltså.

Har kollat runt lite och många förslag var att det skulle vara strömmen som inte räckte till. Jag har en 400W PSU med tillhörande "6-pin" kontakt som jag pluggade rakt in i kortet (använde mig inte av TBS medföljande kablage alltså). Är det för klent? Hur kraftig PSU har ni?

Moderkortet är ett ASRock ALiveXFire-eSata2 med 5 år på nacken. Har senaste BIOS'en i den från ca 2011-04. Kan tillägga att nordbryggan satt lite i vägen så kortet ligger an (och trycker lite) mot denna. Dock är det inga komponenter eller ledningar precis där den ligger an, kanske problem med värme?

För tv-koret har jag senaste drivrutinerna. Kan man uppdatera firmware för denna? Har inte hittat någon.

Vad har ni för inställningar på Phoenix läsaren om det är denna som spökar. Vipparna har jag inställt på
1. 5 volt (nere)
2. Phoenix (nere)
3. 3.579 MHz (nere)
4. 6 MHz (längst upp)

Ingen av dioderna blinkar eller lyser. Blinkar till snabbt vid omstart och om jag sätter in kortet på nytt.
Vad har ni för inställningar på COM porten som läsaren är kopplad till? Bits per second, data bits, Parity, Stop bits resp Flow control. Vad har ni under advanced fliken?

Hur kan man kolla vad som händer när den hänger sig? Finns det någon logg fil att titta i? Något övervaknings program?

#46

Postad 18 januari 2012 - 22:11

spelevinken
  • spelevinken
  • Beroende

  • 1 417 inlägg
  • 0

Hej alla,
nu har jag själv fått tummen ur och beställt kortet 6981 + läsaren. Frakten gick snabbt (6 dagar).
Har följt spelevinkens guide hur man konfar newcs + acamd för CD. Har följt konfigurationsinställningarna som tillhör DBVLink.

Har dock väldiga problem med att kortet gör att datorn hänger sig slumpmässigt, det enda som hjälper är en reset... Började få problemen redan när jag satte upp DBVLink när jag scannade efter kanaler, då hängde sig datorn två ggr men jag fick tillslut en korrekt sökning. Vid tv-tittande kan den hänga sig direkt eller två minuter senare. Inte hållbart alltså.

Har kollat runt lite och många förslag var att det skulle vara strömmen som inte räckte till. Jag har en 400W PSU med tillhörande "6-pin" kontakt som jag pluggade rakt in i kortet (använde mig inte av TBS medföljande kablage alltså). Är det för klent? Hur kraftig PSU har ni?

Moderkortet är ett ASRock ALiveXFire-eSata2 med 5 år på nacken. Har senaste BIOS'en i den från ca 2011-04. Kan tillägga att nordbryggan satt lite i vägen så kortet ligger an (och trycker lite) mot denna. Dock är det inga komponenter eller ledningar precis där den ligger an, kanske problem med värme?

För tv-koret har jag senaste drivrutinerna. Kan man uppdatera firmware för denna? Har inte hittat någon.

Vad har ni för inställningar på Phoenix läsaren om det är denna som spökar. Vipparna har jag inställt på
1. 5 volt (nere)
2. Phoenix (nere)
3. 3.579 MHz (nere)
4. 6 MHz (längst upp)

Ingen av dioderna blinkar eller lyser. Blinkar till snabbt vid omstart och om jag sätter in kortet på nytt.
Vad har ni för inställningar på COM porten som läsaren är kopplad till? Bits per second, data bits, Parity, Stop bits resp Flow control. Vad har ni under advanced fliken?

Hur kan man kolla vad som händer när den hänger sig? Finns det någon logg fil att titta i? Något övervaknings program?


Vad gäller läsaren så har du det rätt inställt, punkt 1 och 2 är som det står volt och läge (vilket är rätt), vad gäller 3 så har du satt den i läge 3.579 mhz, när du sätter tapp 3 i övre läget så kan du ändra mhz på knapp 4. Funkar det på 3.579 så behover du inte ändra. Skulle du slå över till övre läget och välja något av hz i fjärde kolumnen så måste du även ändra i newcs.xml (se punkt 1 i guiden för CD och Win 7). Således knapp i undre läge=3.579 mhz, knapp i övre läge= valbart på knapp 4.

Du skall INTE plugga in någon strömsladd på kortet, bara in på en PCI-plats. Hoppas nu att du inte förstört kortet genom att dubbelmata det med ström.

Testa att plugga ur den extra strömförsörjningen, funkar det inte så återrapportera.

#47

Postad 19 januari 2012 - 08:53

Unregisteredfd02c471
  • Unregisteredfd02c471
  • Användare

  • 178 inlägg
  • 0
Ok provade dra ur den extra strömförsörjningen, men det hjälpte inte.
Provade också att ändra MHZ spakarna till spak 3 upp (->), spak 4 längst upp (6MHZ) och ändrade i newcs.xml till 600. Newcs och kortet pratar med varandra med denna inställningen också. Newcs fönstret uppdaterar ca var 10:de sekund och då blinkar faktiskt läsaren till.

Vad jag märkte under den tiden som jag faktiskt kunde se lite TV var att CPU'. låg runt 90% +/- 10% och jag hade mycket hårddisk aktivitet. Jag har inga problem att avkoda en 1080 .mkv film när jag använder media browser (ffdshow DXVA aktiv). Finns det något DXVA stöd för TV kortet? Finns det något konfigurationsprogram för kortet, har bara installerat drivrutinerna?

Mitt system (förutom GPU'n är HTPC'n ca 5 år gammal)
AsRock ALiveXFire-eSATA2
AMD Athlon x2 4000+
4Gb DDR2 RAM
Sapphire Radeon HD4550 512MB
NorthQ NQ-4001EXT 400W

Windows 7 x64

#48

Postad 19 januari 2012 - 22:17

spelevinken
  • spelevinken
  • Beroende

  • 1 417 inlägg
  • 0

Ok provade dra ur den extra strömförsörjningen, men det hjälpte inte.
Provade också att ändra MHZ spakarna till spak 3 upp (->), spak 4 längst upp (6MHZ) och ändrade i newcs.xml till 600. Newcs och kortet pratar med varandra med denna inställningen också. Newcs fönstret uppdaterar ca var 10:de sekund och då blinkar faktiskt läsaren till.

Vad jag märkte under den tiden som jag faktiskt kunde se lite TV var att CPU'. låg runt 90% +/- 10% och jag hade mycket hårddisk aktivitet. Jag har inga problem att avkoda en 1080 .mkv film när jag använder media browser (ffdshow DXVA aktiv). Finns det något DXVA stöd för TV kortet? Finns det något konfigurationsprogram för kortet, har bara installerat drivrutinerna?

Mitt system (förutom GPU'n är HTPC'n ca 5 år gammal)
AsRock ALiveXFire-eSATA2
AMD Athlon x2 4000+
4Gb DDR2 RAM
Sapphire Radeon HD4550 512MB
NorthQ NQ-4001EXT 400W

Windows 7 x64


Tyvärr tror jag att din processor har passerat bäst före datum och att kraften helt enkelt inte räcker till, skulle nog satsat på nytt moderkort, ny processor och minne. Möjligen skulle du klara att köra med din dator som klient till DVB men inte server också.

Har för mig att det följde med något program för TV-tittande du kan ju testa det. Vad du inte skall göra är att labba med codecs för live-TV - ställer bara till det.

#49

Postad 19 januari 2012 - 22:31

Unregisteredfd02c471
  • Unregisteredfd02c471
  • Användare

  • 178 inlägg
  • 0
Tjena,
misstänker också detta. Har därför tittat på lite begagnatprylar på blocket.
Tror du att följande skulle räcka till
Moderkort: Asus P5N-D
CPU: Intel Core 2 Quad Q6600 2,4GHz
RAM: 4x1GB Corsair, 800MHz

#50

Postad 20 januari 2012 - 18:19

spelevinken
  • spelevinken
  • Beroende

  • 1 417 inlägg
  • 0

Tjena,
misstänker också detta. Har därför tittat på lite begagnatprylar på blocket.
Tror du att följande skulle räcka till
Moderkort: Asus P5N-D
CPU: Intel Core 2 Quad Q6600 2,4GHz
RAM: 4x1GB Corsair, 800MHz


Skall inte vara några problem, lägg inte för mycket pengar på det bara.



0 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 0 gäster, 0 anonyma medlemmar

  • Elias
    2024-03-17 11:45:37
  • Elias
    2024-03-17 11:22:58
  • Elias
    2024-03-17 11:20:09
  • Elias
    2024-03-17 11:20:06
  • Salong vy bakåt, ny bild med tyg på vägg
    DPC
    2024-03-17 09:11:58
  • Fler  |  Vilka bilder visas här?
Trendande produkter
Prisjakt © 2000 - 2024 Prisjakt   Cookiepolicy.   Våra regler.   Personuppgiftspolicy.  Hantera cookie-inställningar.