Hoppa till innehåll

Sökresultat Sökningen pågår Sökresultaten dyker upp här efterhand. Du kan fortsätta skriva om du vill begränsa sökningen.
Söker efter användare
Söker efter gallerier
Sök forumtrådar
Stäng

Senaste filmen jag såg...

15349 svar till detta ämne
  • Vänligen logga in för att kunna svara

#10051

Postad 02 maj 2015 - 09:45

Unregistered4f83064c
  • Unregistered4f83064c
  • Forumräv

  • 690 inlägg
  • 1
Såg Unbroken igår kväll och tyckte den var riktigt bra. Baserad på en sann händelse. Rekommenderas.
http://m.imdb.com/title/tt1809398/

Bifogad fil(er)

  • Bifogad fil  image.jpg   151,9K   0 Antal nerladdningar


#10052

Postad 02 maj 2015 - 11:40

Unregisterede98d451d
  • Unregisterede98d451d
  • Amatör

  • 93 inlägg
  • 1

ultron-avengers-sequel.png

 

The Avengers: Age of Ultron (2015)
Av Joss Whedon

En till obligatorisk bio-action-rykare från Marvel. Mitt intresse för dess filmer tog slut efter den första Avengers och jag har inte orkat se de nyare Iron Man/Thor/Captain America filmerna.

Jag vet inte riktigt vad jag ska säga. Det första jag reagerade på var den förjävliga 3Dn. Det var som att hela filmen utspelade sig under någon solförmörkelse. 

Det var inte mycket som kändes rätt med den här filmen. De nya karaktärerna är ingenting att hänga i granen, och Iron Man är väl den enda jag verkligen gillar från det gamla gänget. Dialogerna är halvkackiga och inte särskilt roliga, skitnödiga romanser tvingas in, men actionscenerna är faktiskt rätt trevliga att kolla på, även fast det inte finns någon riktig tyngd eftersom karaktärerna är i princip odödliga.

Men det jag störde mig absolut mest på var skurken. Det är som att manusförfattaren glömt skriva hälften av hans plan, mål och motiv. Vi vet att han ska döda Avengers men absolut inte varför och vad hans mål är. Det känns som de försöker med någon filosofisk vinkel på honom men det fungerar absolut inte då man aldrig någonsin har en klar bild av vad fan han pysslar med.

Nej den här serien är ingenting för mig, storyn är likadan som i alla de andra superhjältefilmerna och det börjar kännas väldigt uttjatat nu. Om man verkligen vill kolla på hjärndöd action så visst, men annars kan jag Inte Rekommendera.


Redigerat av Unregisterede98d451d, 04 maj 2015 - 13:02.


#10053

Postad 02 maj 2015 - 12:13

Kimme
  • Kimme
  • Beroende

  • 1 370 inlägg
  • 0

Såg precis Interstellar.
Bästa filmen jag sett på mycket mycket länge.


Låter lovande :-)
Några kollegor kommer och ska se den hos mig ikväll.

#10054

Postad 02 maj 2015 - 12:26

hassesolo
  • hassesolo
  • Über-Guru

  • 10 389 inlägg
  • 2

Låter lovande :-)
Några kollegor kommer och ska se den hos mig ikväll.

 

Planera en paus i mitten för toabesök och fika för filmen är för lång för en oavbruten sittning. Då kan man även diskutera handlingen som är lite speciell.


Redigerat av hassesolo, 02 maj 2015 - 12:27.


#10055

Postad 02 maj 2015 - 13:42

dealerovski
  • dealerovski
  • Forumräv

  • 882 inlägg
  • 0

Låter lovande :-)
Några kollegor kommer och ska se den hos mig ikväll.

 

Förbered med sarvetter för torka tårar och fysikboken från gymnasiet för att förstå innehållet.  



#10056

Postad 02 maj 2015 - 14:29

Kimme
  • Kimme
  • Beroende

  • 1 370 inlägg
  • 0

Planera en paus i mitten för toabesök och fika för filmen är för lång för en oavbruten sittning. Då kan man även diskutera handlingen som är lite speciell.

 

Tack för tipset - jag har tyvärr skadat svanskotan med så längre sittningar är inget vidare för mig.

Så 1 paus eller 2 måste det nog bli  :)


Förbered med sarvetter för torka tårar och fysikboken från gymnasiet för att förstå innehållet.  

 

Ok - har inte läst fysik sedan högstadiet tyvärr men får väl hoppas jag hänger med hyfsat ändå  :)



#10057

Postad 02 maj 2015 - 18:47

MrSpokk
  • MrSpokk
  • Guru

  • 4 194 inlägg
  • 0

Ok - har inte läst fysik sedan högstadiet tyvärr men får väl hoppas jag hänger med hyfsat ändå :)


Trust me, you wont... ;)

#10058

Postad 02 maj 2015 - 19:36

Zartok
  • Zartok
  • Älskar Cyberpunk 2077

  • 18 233 inlägg
  • 1

Jiro dreams of sushi

egentligen en dokumentär, men jag vill ändå lyfta den här som en rekommendation för människor som är intresserad av matkultur, filosofi eller perfektionism. en mycket inspirerande dokumentär om världens främste sushikock. dock så ser jag den som att den kan översättas till så mycket annat än sushi, filosofin bakom arbetet kan tillämpas på vad som helst, och jag får bilden av att den svensk som påminner mig mest om jiro faktiskt är Ingvar Öhman, även fast dom arbetar inom helt annorlunda områden.

 

rekommenderas varmt, egentligen oavsett om man är intresserad av mat eller inte, då dokumentären lyfter upp en hel filosofi om vad arbete är för en människa. eller som freud sa: allt människan behöver för att vara lycklig är arbeit und liebe, arbete och kärlek =)



#10059

Postad 02 maj 2015 - 19:56

Unregistered577c6879
  • Unregistered577c6879
  • Mästare

  • 2 986 inlägg
  • 0

Jag har sett Jiro Dreams of Sushi 7 ggr, så den är bra!



#10060

Postad 02 maj 2015 - 20:23

Unregistered577c6879
  • Unregistered577c6879
  • Mästare

  • 2 986 inlägg
  • 0

The Wedding Ringer

Försökte se klart den 4 ggr... inget att se.



#10061

Postad 02 maj 2015 - 22:02

MrSpokk
  • MrSpokk
  • Guru

  • 4 194 inlägg
  • 0
Taken 3. Liam Neeson är grym som vanligt. Bra också att skådisarna är samma som i första och andra. 3,5/5

#10062

Postad 02 maj 2015 - 22:11

Unregistereda299ec85
  • Unregistereda299ec85
  • Guru

  • 4 115 inlägg
  • 0
American Sniper

Clintan är grym på att förmedla känslor. Men jag har svårt för det överpatriotiska. Skönt att de inte gjorde ytterligare en film där kulan går tvärs genom kikarsiktet, den har vi sett för många ggr.

7/10

#10063

Postad 02 maj 2015 - 23:02

Unregisterede98d451d
  • Unregisterede98d451d
  • Amatör

  • 93 inlägg
  • 0

Jag har sett Jiro Dreams of Sushi 7 ggr, så den är bra!

Vad är det för slags film? Har den på kön och är taggad!



#10064

Postad 02 maj 2015 - 23:10

Mentos
  • Mentos
  • Mästare

  • 3 990 inlägg
  • 0

Dumb And Dumber To

 

Överraskande bra efterföljare som bjöd på en hel del skratt.

Rekommenderas.

 

6/10

 

Bifogad fil  dumdanddumber.jpg   43,67K   0 Antal nerladdningar



#10065

Postad 03 maj 2015 - 00:25

MikeVKR
  • MikeVKR
  • Guru

  • 4 029 inlägg
  • 0
Såg oxå den precis. Hade inga som helst förväntningar då man läst om många som tyckt den var mycket sämre än den första filmen. Jag blev överraskad och tyckte den nästan var lika bra som ettan.

Gillade man Dumb and Dumber och fortfarande kan tycka den är rolig så tror jag absolut man kommer uppskatta den här.

Redigerat av MikeVKR, 03 maj 2015 - 00:26.


#10066

Postad 03 maj 2015 - 06:25

hassesolo
  • hassesolo
  • Über-Guru

  • 10 389 inlägg
  • 0

Vad är det för slags film? Har den på kön och är taggad!


Lågmäld dokumentär om en gammal sushikock. Intressant.

Redigerat av hassesolo, 03 maj 2015 - 06:25.


#10067

Postad 03 maj 2015 - 08:31

mcmike
  • mcmike
  • Über-Guru

  • 10 984 inlägg
  • 0

The Hunger Games: Mockingjay-Part 1

 

Nä det var ingenting för mig. Bortkastad tid!

 

1/5 Färjestadare



#10068

Postad 03 maj 2015 - 08:42

hassesolo
  • hassesolo
  • Über-Guru

  • 10 389 inlägg
  • 0
[quote name="mcmike" post="4209263" timestamp="1430638310"]
The Hunger Games: Mockingjay-Part 1


Det är väl en halv film dessutom. Jag väntar tills det går att se båda i följd.

Redigerat av hassesolo, 03 maj 2015 - 08:42.


#10069

Postad 03 maj 2015 - 17:48

MrSpokk
  • MrSpokk
  • Guru

  • 4 194 inlägg
  • 0
Jupiter Ascending. Jag minns inte när jag senast stängde av en film efter så kort tid (30min). Sicket skräp och då gillar jag ändå genren...

#10070

Postad 03 maj 2015 - 17:52

Benkke
  • Benkke
  • Mega-Guru

  • 7 289 inlägg
  • 0

Inge vidare, nej



#10071

Postad 03 maj 2015 - 17:57

Birkanoff
  • Birkanoff
  • Mästare

  • 2 532 inlägg
  • 0

Jupiter Ascending. Jag minns inte när jag senast stängde av en film efter så kort tid (30min). Sicket skräp och då gillar jag ändå genren...

 

Jag och polaren försökte oss på den med men stängde också av efter 30 min. Tack men nej tack..



#10072

Postad 03 maj 2015 - 18:12

Unregistered1fef72f3
  • Unregistered1fef72f3
  • Über-Guru

  • 16 356 inlägg
  • 0

Förbered med sarvetter för torka tårar och fysikboken från gymnasiet för att förstå innehållet.  

:)

 

(och ett stavningsprogram.. ;))



#10073

Postad 03 maj 2015 - 18:14

mcmike
  • mcmike
  • Über-Guru

  • 10 984 inlägg
  • 0

The Reader

 

Riktigt bra film. Hon var hans första kärlek. Han var 15 och hon 36 den sommaren då de älskade varandra.

 

4/5 Färjestadare


Redigerat av mcmike, 03 maj 2015 - 18:14.


#10074

Postad 03 maj 2015 - 18:30

boombaaz
  • boombaaz
  • Beroende

  • 1 170 inlägg
  • 0

Taken 3. Liam Neeson är grym som vanligt. Bra också att skådisarna är samma som i första och andra. 3,5/5

 

Rollen som Stuart spelades av en annan skådespelare i första filmen vilket jag retade mig lite på då jag gillar Xander Berkeley.

 

:)



#10075

Postad 03 maj 2015 - 20:32

zephir
  • zephir
  • Forumräv

  • 554 inlägg
  • 0
The bling ring. Betyg 5/10. Dålig film om en potentiellt intressant historia.

/r

#10076

Postad 03 maj 2015 - 22:40

Unregistereda299ec85
  • Unregistereda299ec85
  • Guru

  • 4 115 inlägg
  • 0
Tracers

Shaky cam kan i vissa, i mina ögon väldigt få, tillfällen förstärka scener. Men i detta fall hatar jag det å det grövsta trots att det är en "parkour-rulle".

Hela filmen sög get-pung och vomitcam förstörde det övriga.

Mitt betyg är 2/10

#10077

Postad 04 maj 2015 - 07:05

agpath
  • agpath
  • Mega-Guru

  • 7 926 inlägg
  • 0

 

The Avengers: Age of Ultron (2015)
Av Joss Whedon

En till obligatorisk bio-action-rykare från Marvel. Mitt intresse för dess filmer tog slut efter den första Avengers och jag har inte orkat se de nyare Iron Man/Thor/Captain America filmerna.

Jag vet inte riktigt vad jag ska säga. Det första jag reagerade på var den förjävliga 3Dn. Det var som att hela filmen utspelade sig under någon solförmörkelse. 

Det var inte mycket som kändes rätt med den här filmen. De nya karaktärerna är ingenting att hänga i granen, och Iron Man är väl den enda jag verkligen gillar från det gamla gänget. Dialogerna är halvkackiga och inte särskilt roliga, skitnödiga romanser tvingas in, men actionscenerna är faktiskt rätt trevliga att kolla på, även fast det inte finns någon riktig tyngd eftersom karaktärerna är i princip odödliga.

Men det jag störde mig absolut mest på var skurken. Det är som att manusförfattaren glömt skriva hälften av hans plan, mål och motiv. Vi vet att han ska döda Avengers men absolut inte varför och vad hans mål är. Det känns som de försöker med någon filosofisk vinkel på honom men det fungerar absolut inte då man aldrig någonsin har en klar bild av vad fan han pysslar med.

Nej den här serien är ingenting för mig, storyn är likadan som i alla de andra superhjältefilmerna och det börjar kännas väldigt uttjatat nu. Om man verkligen vill kolla på hjärndöd action så visst, men annars kan jagInte Rekommendera

Det är ju det jag säger. De bra Marvelproduktionerna produceras av Netflix och görs som TV-serier. Disney-filmerna är mest trams för ungar. TV-serierna är för vuxna (jag räknar inte Agents of SHIELD, det är inte en Netflix-produktion).



#10078

Postad 04 maj 2015 - 08:26

Unregistereda299ec85
  • Unregistereda299ec85
  • Guru

  • 4 115 inlägg
  • 1

Det är ju det jag säger. De bra Marvelproduktionerna produceras av Netflix och görs som TV-serier. Disney-filmerna är mest trams för ungar. TV-serierna är för vuxna (jag räknar inte Agents of SHIELD, det är inte en Netflix-produktion).

Man måste ha barnasinnet kvar ;)
Jag tokälskar alla Marvel-filmer och följer/har följt samtliga serier.

Men smaken är som baken :)

#10079

Postad 04 maj 2015 - 12:58

Unregisterede98d451d
  • Unregisterede98d451d
  • Amatör

  • 93 inlägg
  • 0
Blue-Valentine-2010.jpg
 
Blue Valentine (2010)
Av Derek Cianfrance
 
Denna gång var det min flickväns tur att välja film, och såklart blev det en romantiskt film med Ryan Gosling. Men vad som blev en besvikelse för henne som ville se mysig romans, var för mig en av de största positiva överraskningarna jag sett.
 
Filmen börjar i en familj vars två föräldrar hålls samman av sitt enda barn. Ryan Gosling, som spelar pappan ringer ett motell för att komma bort från vardagen, vilket hans fru, Michelle Williams, motvilligt går med på. Det är en bitter och tragisk vardag, men helt plötsligt befinner vi oss i scener när de först träffades och blev kära i varandra. Filmen hoppar fram och tillbaka från hur det var då till hur det är nu. Det är en enkel premiss, men den fungerar så oerhört bra just på grund av skådespelarna.
 
Skådespelarna är helt j*vla fantastiska. Jag har aldrig förr sett någon kunna gestalta så bra dessa känslor av äckel, avsmak och den brännande sensationen man får i halsen när man är riktig leds och arg på en människa. Den bästa scenen är i en dusch, när Gosling går in i duschen som frun står i. Han försöker göra en spontan grej, men nekas, och han genomgår entusiasm och förväntan till total förödmjukelse och desperation, samtidigt som frun visar en väldigt subtil avsmak. Allt sker helt och hållet utan ord men är den starkaste scenen jag sett på länge. Tillsammans skapar de en riktigt förkrossande och ångestfylld film. Gosling och Williams kanske gör de bästa rollprestationerna jag någonsin sett i någon film.
 
Jag är tyvärr tvungen att ta upp två punkter som Blue Valentine inte riktigt fungerade på. För det första var Ryan Gosling klart överrepresenterad i sympatipoängen som karaktärerna får. Genom dessa tillbakablickar får den nutida historien mer kött på benen, men det känns som att det främst används för att visa på hur orättvist behandlat Gosling blir, och filmen blir lite för mycket "titta hur mycket den här stackars saten kan tåla." Han är inte perfekt, utan super och svamlar en hel del, men man tycker i alla fall synd om honom till skillnad från Williams karaktär. En mer sympatisk kvinnlig motpart hade gjort mycket för filmen, och det känns som att den var gjord för en mer jämlik skildring.
Det andra som man kan störa sig på är att Gosling går från en cool hipsterkille till en karikatyr av en hillbilly på bara några år, även fast han inte visat sådana kvalitéer när han var yngre.
 
Jag har en svaghet för filmer som visar äkta känslor och äkta situationer som man kan relatera till. Det är därför Lost in translation, Her, The Wrestler och Boyhood är mina absoluta favoritfilmer. Blue Valentine har samma essens så jag kommer att återvända till den flera gånger, och jag tvivlar inte på att den en dag hamnar bland de bästa för mig. Jag ger filmen en Mycket Stark Rekommendation.

Redigerat av Unregisterede98d451d, 04 maj 2015 - 13:01.


#10080

Postad 04 maj 2015 - 16:19

Unregisterede98d451d
  • Unregisterede98d451d
  • Amatör

  • 93 inlägg
  • 1

Om du vill söka lite efter vad som finns så kan jag rekommendera: https://netflixaroundtheworld.com/

Tack, men jag undrade främst vilka superhjälte-serier de håller på med, känner bara till Daredevil som fått mycket beröm :)

 

UnderTheSkin_1600.jpg

 

Under The Skin (2013)
Av Jonathan Glazer

Scarlett, varför är det bara jag som älskar dig? Du gjorde mig förälskad i Lost In Translation och återigen i Her. Du är en sån jäkla skicklig skådespelerska och aldrig fått det erkännandet, men med Under The Skin kan ingen göra annat än att komma över på min sida.

Under The Skin handlar om en rymdvarelse som tar en (ljuvlig) kvinnlig skepnad och förför män i norra Skottland. Hur kan man inte vara såld redan där? Men genom sparsmakad dialog och mycket bildspråk märker vi att hon förändras och snart hamnar hon i knipa. Om man söker en traditionell science fiction kan man leta någon annan stans. Under The Skin är impressionistisk med långsamma scener, mystiska klipp och en stor näve symbolik och bildspråk, nästan lite impressionistiskt. Det här är 2001-material, fast ännu mer distinkt.

Johansson gör här sin livs roll än så länge. Jag kan inte föreställa mig någon annan som skulle kunna förmedla en främmande varelse så bra som henne i den här rollen. Med en underlig och sökande blick hade det hade kunnat bli en "död fisk"-karaktär men det pågår alltid något på högvarv under ytan. Jag älskar att se henne pröva sig fram genom staden hon befinner sig i, hur hon prövar gränser och nyfiket interagerar med människor. Det är tydligt att hon vet om vissa saker om oss, att hon fått veta ungefär hur man pratar och så vidare, men inte riktigt till hundra procent kan låtsas vara människa. Till slut påminns man vad det handlar om, och varför hon gör som hon gör, och hennes systematiska sätt blir genast jävligt obehagligt. Filmen handlar om en stor förändring i denna rymdvarelses syn på oss, och Johansson gestaltar den mycket bra.

Det här är en riktigt obehaglig film. Jag tror att vad som främst får den att fungera är hur den tar plats i ett kallt och regnigt Skottland, som faktiskt påminner en hel del om Norrbotten där jag bor. Därför blir det särskilt obehagligt när man känner igen sig i miljöerna, istället för om det hade utspelats i Kalifornien som exempel. Inte bara miljön känns "Svensk" utan också stilen. Det är något med det kalla och vemodiga, och i vissa fall tycker jag att jag ser inslag av Roy Anderssons kamerastil. 

En av de bästa scenerna är då hon plockar upp en ung man som är deformerad i ansiktet. Hon bryr sig inte i hans ansikte, vilket han är ovan vid, och helt plötsligt har filmen tagit en vändning från obehag och empatilöshet till ett fint ögonblick. Hennes kommentarer indikerar att hon är intresserad på samma sätt som vi hade varit intresserade i variationer i naturen, till exempel en underlig skalbagge eller missfärgad fågel. Han blir rörd eftersom folk vanligtvis tycker att han är äcklig och undviker honom. I den här scenen är Scarletts karaktär bättre än mänskligheten, hon dömer inte och har inga negativa känslor, hon ser inte ner på honom för hur han ser ut, och det är väldigt vackert.

Vad jag inte får glömma är musiken, som är något av det viktigaste för mig för att en film ska bli ett mästerverk. Musiken är helt och hållet perfekt för den här sortens film. Riktigt obehaglig och utomjordisk och ger en kalla kårar. Jag vill verkligen att ni ska se den här. Försök pussla ut rent praktiskt vilka dessa varelser är, vad de gör och hur allt fungerar, fundera på symboliken och dyk in i filmens många lager eller njut bara av en atmosfärisk och audiovisuell upplevelse. Hur som helst får den en 

Mycket Stark Rekommendation från mig.


Redigerat av Unregisterede98d451d, 04 maj 2015 - 17:42.


#10081

Postad 05 maj 2015 - 18:12

zephir
  • zephir
  • Forumräv

  • 554 inlägg
  • 0
Every day. Betyg 6/10. En lågmäld och välspelad film om en kort period i en familjs liv. Brian Dennehy är en av mina absoluta favoriter och han är lika bra som vanligt.

/r

#10082

Postad 05 maj 2015 - 19:52

Unregisterede98d451d
  • Unregisterede98d451d
  • Amatör

  • 93 inlägg
  • 0

nightofthelivingdeadtonytodd.jpg

 

Night of The Living Dead (1990)
Av Tom Savini

Var inne i en klassisk zombie-period för ett tag sen, men fick aldrig chansen att se den här.

För er som har sett originalet från 1968 av zombie-mästaren George A Romero, kan jag bara säga att det här är samma grej, nästan till punkt och pricka. Förlagan till den här filmen är verkligen en revolutionär film inom skräck-genren eftersom den introducerade en dokumentär, verklighetstrogen och väldigt modern stil. Detta bröt mot den pampiga, klassiska Hollywood/Universal-stilen med stråkar, påtaglig dramatisering, gotiska stämning och mäktiga landskap som vi kan se i filmer som Dracula, Psycho och Frankenstein. Alla de filmerna är riktigt bra, men Night of The Living Dead formade i princip helt själv den realistiska skräcken vi har idag, vilket den ska ha en eloge för.

Nog om originalet. Vad gör den här remaken för nytt? Inte mycket. Man märker tidigt att filmen scen till scen följer Romeros slaviskt. Syftet med den här filmen är att göra en uppiffad version med högre budget och bättre specialeffekter. (Savini's riktiga passion) Men i den här poleringen försvinner det råa och dokumentära i som gör originalet så jäkla bra och intressant. Och vad är egentligen syftet med att göra en version som inte tillför något som förlagan missat?

Men den ska faktiskt få ett litet plus i kanten för att ha transformerat Barbara från en lipsill till en actionhjältinna. Jag tyckte verkligen inte att hon tillförde någonting i filmen från 1968 så det är roligt att hon tar mer plats. Här får hon i alla fall vara en Poor Man´s Ellen Ripley från Aliens

För att vara en zombierulle är den här filmen helt OK. Den innehåller coola zombies, coola specialeffekter och en väldigt cool Tony Todd som Sam. Men i allmänhet kan jag Inte Rekommendera den här versionen.


Redigerat av Unregisterede98d451d, 05 maj 2015 - 19:53.


#10083

Postad 06 maj 2015 - 07:53

Nomad
  • Nomad
  • "Justice is coming"

  • 6 401 inlägg
  • 0

Tänk på att hålla er On-topic i tråden. Finns andra trådar där ni kan diskutera vilka filmer eller serier som man bör se eller vad som är bra osv.

 

Tack för visad hänsyn.



#10084

Postad 06 maj 2015 - 11:45

Unregisteredb2bcb2c1
  • Unregisteredb2bcb2c1
  • Beroende

  • 1 393 inlägg
  • 0

St. Vincent http://www.imdb.com/title/tt2170593/ 

 

Surgubbe som är snäll innerst inne. Påminner kanske lite om Gran Torino, fast mer familjefilm över det hela. Typisk film med budskapet "alla är inte vad dom ger sken av att vara" fast bara i positiv bemärkelse. 

 

 

Big Eyes http://www.imdb.com/title/tt1126590/

 

Kvinnlig amatörkonstnär vars nyfunne man tar åt sig äran för hennes tavlor och gör dom till en affärssuccé. Tydligen baserad på verkliga händelser. Det är Tim Burton som regisserat men den liknar inte alls en Tim Burton-film, i alla fall inte estetiskt. Allting är så färgglatt och 60-taligt. Jag tycker man hade kunnat utveckla historien lite mer, t.ex. få lite mer bakgrund till varför huvudpersonen blev tillsammans med sin första man för att förstå hennes personlighet lite bättre. Annars gillade jag den. Att den var så öppet feministisk tyckte jag kunde motiveras av att den var baserad på verkliga händelser.

 

 

Paddington http://www.imdb.com/title/tt1109624/

 

Ja, Paddington helt enkelt. Björn kommer gömd på en lastbåt och utan papper till London från "darkest Peru" och får mirakulöst nog en familj. Typisk barnfilm. Tyvärr lägger den sig några snäpp högre än den genomsnittliga pixar-filmen gällande övertydlighet och enkelhet. Hela filmen är egentligen en enda stor propagandafilm med budskapet nu ska ni bannemig vara snälla och "öppna era hjärtan". Bara sensmoralen i form av en voice over med Paddingtons röst innan eftertexten sammanfattar budskapet en hel del: "In London everyone is different, but that means anyone can fit in".

 

Som vanligt tänker jag också klaga på könsstereotyper om det går, och det gör det. Mamman är helt känslostyrd, vill ta hand om alla och göra alla glada. Pappan är rationell, metodisk och ansvarstagande, men har svårt för att uttrycka känslor. Pojken kan allt om teknik medan tjejen bara tänker på sin blivande pojkvän. Usch o fy. Endast medel/överklassperspektiv på Notting Hill dessutom.

 

En tanke till som slog mig var "varför kunde inte filmskaparna använt skövling av regnskog som anledningen till att Paddington behövde fly?" Då hade dom fått med lite välvilja till miljöaktivism också. Att istället välja en jordbävning är ju att säga att människors beslut inte har någonting att göra med att folk behöver fly.

 

Nej, nu var jag sådär kritisk igen, det var ju faktiskt en väldigt mysig, söt och färgsprakande barnfilm jag såg och inget annat. Rekommenderas för barn om man efteråt iscensätter en liten workshop om könsroller  ;)



#10085

Postad 06 maj 2015 - 12:39

Unregistered577c6879
  • Unregistered577c6879
  • Mästare

  • 2 986 inlägg
  • 0

 

Big Eyes http://www.imdb.com/title/tt1126590/

 

Kvinnlig amatörkonstnär vars nyfunne man tar åt sig äran för hennes tavlor och gör dom till en affärssuccé. Tydligen baserad på verkliga händelser. Det är Tim Burton som regisserat men den liknar inte alls en Tim Burton-film, i alla fall inte estetiskt. Allting är så färgglatt och 60-taligt. Jag tycker man hade kunnat utveckla historien lite mer, t.ex. få lite mer bakgrund till varför huvudpersonen blev tillsammans med sin första man för att förstå hennes personlighet lite bättre. Annars gillade jag den. Att den var så öppet feministisk tyckte jag kunde motiveras av att den var baserad på verkliga händelser.

 

 

På vilket sätt var filmen feministisk?



#10086

Postad 06 maj 2015 - 15:15

Kimme
  • Kimme
  • Beroende

  • 1 370 inlägg
  • 0

Då såg man äntligen Interstellar ihelgen  :)

 

Trots väldigt höga förväntningar tycker jag filmen var mycket bra!

Ljud och bild i toppklass - glömde helt bort tid och rum och kändes verkligen

som om man satt med i rymdfärjan med det enorma ljudtrycket som var.
Mycket effektfullt när ljudet också plötsligt försvann ibland och allt blev knäpptyst.

 

Otroligt snyggt gjord och en film jag gärna ser igen om några månader.

 

9/10

 

 

American Sniper 

 

Också här väldigt höga förväntningar men som den nog föll lite på för mig.

När eftertexterna kom så kände jag bara - "Jaha" vad var det som var så stort med denna?

Samtidigt kan jag inte säga något som var direkt dåligt så det var kanske på grund av de höga förväntningarna

jag blev lite besviken.

 

Svårt att sätta ett betyg men kanske 7/10? 



#10087

Postad 06 maj 2015 - 16:05

Mentos
  • Mentos
  • Mästare

  • 3 990 inlägg
  • 0

 
American Sniper 
 
Också här väldigt höga förväntningar men som den nog föll lite på för mig.
När eftertexterna kom så kände jag bara - "Jaha" vad var det som var så stort med denna?
Samtidigt kan jag inte säga något som var direkt dåligt så det var kanske på grund av de höga förväntningarna
jag blev lite besviken.
 
Svårt att sätta ett betyg men kanske 7/10?


Kände exakt likadant, den här filmen har ju snackats upp ett tag så visst fanns det förväntningar på den men tycker själv det saknades nåt för att den skulle bli riktigt bra, kan dock inte sätta fingret på exakt vad.
Ingen film jag kommer att se igen.

6/10 från mig.

#10088

Postad 06 maj 2015 - 16:13

Mikolino
  • Mikolino
  • Veteran

  • 2 007 inlägg
  • 0

Unbroken:

 

Började som vettifaen, arkadspel, plastigt,oseriöst och allmänt B.. (sämre verklighetsskildring än det som utspelade sig i planet får man leta efter) men, den tog sig sakta från en 3/10 till iaf. 6/10

 

American sniper: kluven film, bör ses, men inte mera 7/10

Båda mästerlig bild och ljud (blu-ray) refrensklass..



#10089

Postad 06 maj 2015 - 20:01

mcmike
  • mcmike
  • Über-Guru

  • 10 984 inlägg
  • 0

Kingpin

 

Sett denna ett antal gånger nu, för mig en klassiker. Riktigt rolig, speciellt när man spelar kula själv :)  

 

4.5/5 Färjestadare

 

http://www.imdb.com/title/tt0116778/

Bifogad fil(er)



#10090

Postad 07 maj 2015 - 14:17

Kimme
  • Kimme
  • Beroende

  • 1 370 inlägg
  • 0

Kände exakt likadant, den här filmen har ju snackats upp ett tag så visst fanns det förväntningar på den men tycker själv det saknades nåt för att den skulle bli riktigt bra, kan dock inte sätta fingret på exakt vad.
Ingen film jag kommer att se igen.

6/10 från mig.

 

 

Unbroken:

 

Började som vettifaen, arkadspel, plastigt,oseriöst och allmänt B.. (sämre verklighetsskildring än det som utspelade sig i planet får man leta efter) men, den tog sig sakta från en 3/10 till iaf. 6/10

 

American sniper: kluven film, bör ses, men inte mera 7/10

Båda mästerlig bild och ljud (blu-ray) refrensklass..

 

Skönt att jag inte är ensam  :)



#10091

Postad 07 maj 2015 - 20:28

mcmike
  • mcmike
  • Über-Guru

  • 10 984 inlägg
  • 0

Fury

 

Lite halv tråkig och seg i början. Dock tycker jag att den blev bättre senare halvan, till och med lite spännande. Tycker Pitten börjar bli lite kraftig :)

 

3/5 Färjestadare



#10092

Postad 07 maj 2015 - 21:21

Fahla
  • Fahla
  • Forumräv

  • 986 inlägg
  • 3
Das Boot,Direktor cut.
Än idag utan tvivel den bästa ubåtsfilmen gjord.
10/10 sjunkbomber.

#10093

Postad 08 maj 2015 - 12:23

MikeVKR
  • MikeVKR
  • Guru

  • 4 029 inlägg
  • 0
Pingvinerna från Madagascar

Barnen älskade den och det räcker för att jag ska rekommendera den :)

#10094

Postad 09 maj 2015 - 20:48

Unregistereda299ec85
  • Unregistereda299ec85
  • Guru

  • 4 115 inlägg
  • 0

Jupiter ascending

 

Udda, riktigt udda. Det enda som lyfter betyget är BASEN!

 

2/10



#10095

Postad 10 maj 2015 - 08:20

zephir
  • zephir
  • Forumräv

  • 554 inlägg
  • 0
Die hard 4.0. Betyg 7/10. Kändes oväntat fräsch trots allt och Justin Long är bra i rollen som hacker.

/r

#10096

Postad 10 maj 2015 - 14:30

Anniggo
  • Anniggo
  • Lärjunge

  • 401 inlägg
  • 0

Infini (2015)

 

Sci-fi action skräck(?) Börjar lovande men blir snart tråkig och förvirrande. 

 

1,5/5



#10097

Postad 10 maj 2015 - 22:27

Unregisterede98d451d
  • Unregisterede98d451d
  • Amatör

  • 93 inlägg
  • 0

Midnight-Paris.jpg

 

Midnight in Paris (2011)
Av Woody Allen

Jag har aldrig sett Woody Allen som en mästare. Han har gjort en hel del väldigt bra filmer, men aldrig ett mästerverk. Många pekar på Annie Hall och Manhattan som några av de bästa filmerna någonsin och ja, de är trevliga filmer men det blir mer och mer uppenbart att han inte kan göra filmer om särskilt mycket mer än kulturella, intellektuella människor som pratar om kärlek och sånt. Sen är det uppenbart att huvudkaraktären alltid är honom själv, om inte bokstavligt talat (att han själv medverkar) så är det alltid en kopia eller en tydlig variation. Det här tycker jag inte är charmigt, utan bara bristfälligt.

Men jag ville ge Midnight in Paris en chans. Det första jag kom att tänka på var att den gick i samma spår som hans andra filmer. Kultur, gnällig och neurotisk huvudperson, knasiga kärleksrelationer. Men sedan fick den mer kött på benen när Owen Wilson reser tillbaka till 20-talet när Fitzgerald, Hemingway och Picasso levde. Skådespelarinsatserna här är riktigt ojämna. Tom Hiddleston som F. Scott. Fitzgerald och Adrien Brody som Salvador Dalí är helt briljanta, medan min favoritförfattare Hemingway inte alls fungerar.

Jag kan heller aldrig minnas att jag kunnat förutse vad som kommer att hända i en film så bra som i Midnight in Paris. Det känns som att man är 3 steg före filmen hela tiden och man blir aldrig överraskad. Snacka om förutsägbart, men den är också rätt predikande och uppenbar med sitt budskap. Det filmen går ut på är att man ska vara nöjd över den tid man lever i, eftersom dåtiden romantiseras alltid. Det är en bra poäng som går att visa på fiffiga sätt, men den här filmen driver den så extremt tydligt att man blir irriterad och gör att det känns predikande.

Men det är trots allt riktigt mysigt att gå omkring med Owen Wilson (som jag förövrigt gillar) i den här tiden. Atmosfären och känslan på själva staden har Woody Allen lyckats riktigt bra med, något som jag alltid tycker han gör bra i filmer som Manhattan och Annie Hall. Ta bara öppningsscenen, med stilla tagningar på olika delar av staden. Man blir kär och intresserad direkt och vill bara ut och resa i Europa. Det känns klyschigt att säga men Paris är verkligen en karaktär som förändras och interagerar med de andra karaktärerna. 

Sen kan man inte klaga på många av dialogerna. De tycker jag Woody nästan alltid får att kännas intressanta och roliga, om än inte särskilt realistiska eller trovärdiga.

Det var mycket jag störde mig med Midnight in Paris, men ändå kunde jag inte hjälpa att le genom en stor del av filmen. Nu i efterhand kan jag ändå Inte Riktigt Rekommendera den, tyvärr.


Redigerat av Unregisterede98d451d, 10 maj 2015 - 22:27.


#10098

Postad 11 maj 2015 - 11:59

Unregisterede98d451d
  • Unregisterede98d451d
  • Amatör

  • 93 inlägg
  • 0

05.jpg

 

Lucy (2014)
Av Luc Besson

En gång i tiden gjorde Luc Besson riktigt trevliga filmer. Leon är hur bra som helst. Det Femte Elementet är enligt mig ett modernt mästerverk och en av mina absoluta favoritfilmer. Musiken, karaktärerna och världen är bara ett par ingredienser som fått mig att komma tillbaka år efter år och uppskatta den lika mycket varje gång. Jag vet inte hur länge det pågått, men Besson har totalt tappat den charmen, vilket var uppenbart med hans allra senaste film: Lucy.

Filmen handlar kort och gott om vad som hade hänt om människan kunde använda sig av 100% av hjärnkapaciteten istället för de 10% som människan gör nu. Konceptet liknar det i Limitless med Bradley Cooper i huvudrollen, som jag tyckte var bra och intressant trots vissa brister. Skillnaden är att Lucy blir i princip Dr Manhattan från Watchmen som kan göra i princip allting med sina superkrafter. Jag köpte inte detta överhuvudtaget. Det blir också väldigt ointressant att "tänka i såna banor" som man ofta gör med såna här konceptuellt vetenskapliga filmer, eftersom den här 100%-tanken inte stämmer överhuvudtaget i verkligheten. 

Scarlett Johansson har under den senaste tiden gjort roller i samma kaliber som Charlotte i Lost in Translation. Hon har gjort bra ifrån sig i Her, Under The Skin och var det enda som var bra med Don Jon. Det är därför tufft att se min favorit-skådespelerska som Lucy. Ena stunden är hon en slarvig storstadstjej, sen en hämnare, sen finns det kvar mänskliga drag i henne och i någon scen gör hon en pinsamt dålig variant på någon rymdvarelse. I en riktigt bra film hade dessa element lyst igenom hos karaktären på olika sätt genom hela filmen, men här delar Besson upp dessa drag från scen till scen, vilket gör allting riktigt, riktigt schizofrent. Man får känslan av att han sitter med ett skrivblock och prickar av allt Lucy ska visa för att skutta vidare till nästa del av henne. Det finns ingen fast punkt i den här karaktären att hänga tag i. Men jag tror inte alls det är Johanssons fel i det här fallet. Vi ser ju henne spela en snarlik karaktär i Jonathan Glazers film Under The Skin från samma år, där hon är fenomenalt bra. 

Det värsta med Lucy var kanske dialogerna och själva manuset. Själva sättet Lucy flexar med sina superkrafter, hur hon levererar små monologer som ska låta intellektuella medan hon har kört in kniven i en skurks hand, blir jättedåligt. Vill filmen vara en actionrökare eller den nya 2001? Den försöker att vara en blandning av de två men misslyckas med båda.

Lucy är en platt film som jag inte lär minnas imorgon, för det fanns verkligen inte något som fick den att stå ut. Musiken, stilen, manuset eller skådespeleriet var så dussinartat att det nästan blir... unikt. Det säger mycket om en film när jag måste skynda mig att skriva så att jag inte glömmer bort den.

Därför kan jag Inte Rekommendera Lucy.


Redigerat av Unregisterede98d451d, 11 maj 2015 - 12:01.


#10099

Postad 11 maj 2015 - 13:41

Unregistered4c2c6252
  • Unregistered4c2c6252
  • Wannabe

  • 17 inlägg
  • 0

Lucy  8/10



#10100

Postad 11 maj 2015 - 13:52

frollic
  • frollic
  • Über-Guru

  • 14 139 inlägg
  • 0

Jupiter ascending
 
Udda, riktigt udda. Det enda som lyfter betyget är BASEN!
 
2/10

Riktigt usel, så pass dålig att jag tom somnade, vilket inte brukar hända :]

Antingen är filmen väldigt ologisk, eller så var det mina "blackouts" som gjorde att den upplevdes så ;)



1 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 1 gäster, 0 anonyma medlemmar

  • tnorlund
    2024-04-22 20:00:21
  • Nya hyllor. 2670 DVD+Blu-Ray
    tnorlund
    2024-04-22 19:58:56
  • UPDATE 2024
    jacoby
    2024-04-15 17:17:29
  • UPDATE 2024
    jacoby
    2024-04-15 17:09:47
  • UPDATE 2024
    jacoby
    2024-04-15 16:57:35
  • Fler  |  Vilka bilder visas här?
Trendande produkter
Prisjakt © 2000 - 2024 Prisjakt   Cookiepolicy.   Våra regler.   Personuppgiftspolicy.  Hantera cookie-inställningar.