Hoppa till innehåll

Sökresultat Sökningen pågår Sökresultaten dyker upp här efterhand. Du kan fortsätta skriva om du vill begränsa sökningen.
Söker efter användare
Söker efter gallerier
Sök forumtrådar
Stäng

Bästa lcd-D5-projektor?

43 svar till detta ämne
  • Vänligen logga in för att kunna svara
Panasonic PT-AE900 (Projektorer) 1 9,29 (93) Inga priser
Hitachi PJ-TX200 (Projektorer) 1 9,15 (60) Inga priser
Epson EMP-TW600 (Projektorer) 1 9,1 (40) Inga priser
Sanyo PLV-Z4SV (Projektorer) 1 8,77 (47) Inga priser
Monster SV1 Scart - 3RCA 2m (Scart-kablar) 1 7,83 (11) Inga priser
32 relaterade trådar
* Officiell tråd - Hitachi PJ-TX200 * (1232 inlägg) 7 år sedan
* Officiell tråd - Panasonic PT-AE900 * (940 inlägg) 7 år sedan
* Officiell tråd - Epson EMP-TW600 * (1677 inlägg) 9 år sedan
Takfäste för EPSON TW modellerna (19 inlägg) 12 år sedan
Panasonic PT-AE900 (2 inlägg) 13 år sedan
Epson Emp-tw600 (4 inlägg) 14 år sedan
Hur koppla hdbox, reciever, tv, projektor, dvdinspelare, PS3? (0 inlägg) 14 år sedan
Bild inte över hela duken - svart uppe å nere (7 inlägg) 14 år sedan
* Officiell tråd - Sanyo PLV-Z4 * (690 inlägg) 14 år sedan
Bildkvalité på dagens projektorer jämfört med platt-TV (36 inlägg) 14 år sedan
Varning för Hitachi! (5 inlägg) 16 år sedan
Gästbok för Xicaxo (5 inlägg) 16 år sedan
Z4 eller Tx200 (10 inlägg) 16 år sedan
Val av projektor, inte det lättaste... hjälp! (25 inlägg) 16 år sedan
Projektorval (10 inlägg) 17 år sedan
bästa projen runt 10 000:- (28 inlägg) 17 år sedan
PT-AE900 på en PC (11 inlägg) 17 år sedan
Valet och kvalet (Z4 eller LN110) (4 inlägg) 17 år sedan
Erbjuden demo-ex av Epson EMP-TW600 för 12000 kr (12 inlägg) 17 år sedan
Jordfelsbrytaren slår ifrån vid inkoppling (1 inlägg) 17 år sedan
TW600, HS50 eller TX200? (8 inlägg) 17 år sedan
Hur ska jag välja? För och nackdel? (55 inlägg) 17 år sedan
stor duk med Epson TW600 (9 inlägg) 17 år sedan
Vilken duk bör jag välja? (2 inlägg) 17 år sedan
Svartvit bild? (17 inlägg) 17 år sedan
PT-AE900 jämfört med PJ-TX200 (28 inlägg) 17 år sedan
Projektor i ljus butikslokal (11 inlägg) 17 år sedan
Hitachi 200 Vs Sony HS50 (71 inlägg) 17 år sedan
PLV-Z4: Grön fläck i mörkt område (9 inlägg) 17 år sedan
Någon som handlat från www.tech-dog.de? (10 inlägg) 17 år sedan
Z4: Skillnader i bild mellan olika bildlägen (5 inlägg) 18 år sedan
TEST: Sanyo PLV-Z4 (40 inlägg) 18 år sedan

#1

Postad 20 januari 2006 - 18:56

Neelo
  • Neelo
  • Amatör

  • 82 inlägg
  • 0
som rubriken lyder...vilken projje ska man välja av D5modell
(kanske finns fler en dom jag nämner)

jämförelse av pris/anslutningar/svärta/tryck i ljus/lampgaranti/pris på utbytes-lampa...etc



Panasonic PT-AE900

Hitachi PJ-TX200

Epson EMP-TW600

Sanyo PLV-Z4SV


projjen kommer sitta i ett rum som kommer att kunna mörkläggas till viss del..
på ett tittavstånd av ca 4m....och kommer matas med komponent, första tiden



tack för visat engemang!!

#2

Postad 20 januari 2006 - 19:04

Der Wiking
  • Der Wiking
  • Forumräv

  • 578 inlägg
  • 0
Personligen hade jag köpt en Panasonic 900, främst för att jag är nöjd med min Panasonic 100...(lampan har gått mer än 4000timmar)
fast jag TROR att det inte spelar någon roll vilken du köper, de är nog ganska lika varandra....

Cheers

W

#3

Postad 20 januari 2006 - 19:08

Dr. Death
  • Dr. Death
  • Guru

  • 5 782 inlägg
  • 0
Generellt så är uppfattningen att det är Pannan som är minst bra av de fyra.. :lol:

Skulle nog valt Hitachin av de fyra. :)


Använd sök funktionen, finns en MASSA exakt likadana trådar som denna! :angry:

#4

Postad 20 januari 2006 - 21:41

DulcimeR
  • DulcimeR
  • Lärjunge

  • 372 inlägg
  • 0
1. Hitachi PJ-TX200
2. Sanyo PLV-Z4SV
3. Epson EMP-TW600
4. Panasonic PT-AE900

#5

Postad 20 januari 2006 - 21:54

Tvål
  • Tvål
  • Wannabe

  • 23 inlägg
  • 0

1. Hitachi PJ-TX200
2. Sanyo PLV-Z4SV
3. Epson EMP-TW600
4. Panasonic PT-AE900

<{POST_SNAPBACK}>

För att vara lite motvals:
I denna prisgrupp - Sony VPL HS-50 :)
Jaja, jag vet, ingen D5, men en oerhört kompetent projektor!

#6

Postad 20 januari 2006 - 22:01

Neelo
  • Neelo
  • Amatör

  • 82 inlägg
  • 0
DulcimeR-----tycker oxå Hitachi PJ-TX200 verkar vara en bra maskin...

har dock inte hört så värst mycket om den ....men verkar vara en bra allroundmaskin

hyffsat tyst, bra lampgarantier, och billig lampa och främst men inte minst bra bild

nån som vet hur den är i ett ljusare rum...(om den går att användas som komplement till tv)

#7

Postad 20 januari 2006 - 22:05

B8
  • B8
  • Guru

  • 4 536 inlägg
  • 0
Ok, ska det göras listor (som inte säger så mycket) så gör jag väl ett försök på det jag ahr sett av dem också då :)

1. Hitachi
2. Epson
3. Sanyo
4. Pansonic


Men som sagt, det säger inte så mycket... Mycket handlar om praktiska detaljer och smaksak vad gäller bildpreferenser dem sinsemellan.

Redigerat av B8, 20 januari 2006 - 22:12.


#8

Postad 20 januari 2006 - 22:07

Unregisteredf380a49e
  • Unregisteredf380a49e
  • Mästare

  • 2 991 inlägg
  • 0
Hitachi PJ-TX200 för bildkvalitén.
Sanyo PLV-Z4 för placeringsflexibiliteten.

Därefter Epson TW600 och Panasonic PT-AE900.

#9

Postad 20 januari 2006 - 23:13

ZoomAir
  • ZoomAir
  • Veteran

  • 2 138 inlägg
  • 0
Då får även jag gör en lista av det jag sett men framför allt läst och hört.

1. TX200, kan leverara en ljusstark bild när det behövs samt verkar ge bäst bild även för "film" tittande och bra placeringsmöjligheter, billig lampa även här i sverige.

2. TW600, kan ge grymt ljusstryck när det behövs samt mycket bra bild för film tittande (kanske lite efter TX200 men inte mycket), bäst lensshift fast inte så bra zoom. Bra med hämt garanti i 3år av epson, billig lampa om ni inte har nått emot att beställa från japan och för en lampa har jag inget problem med det.

3. Z4 bra lensshift och grym zoom, kan INTE ge högt ljusflöde när det behövs som TW600 och TX200 kan, verkar upplevas som skarpast, fast kanske lite sämre svärta och kontrast när den kalibrerats rätt. Dock bra finesser som luck skydd och själv rengöring av panelerna.

4. Helt skumt, 900:an är oftast favorit hos recensenter men genomgående dåliga omdömmen av folk som demat den mot andra, grym zoom fast sämst lensshift, smoothscreen här får ni avgöra själva om ni gillar eller inte. Det jag har sett av smoothscreen så tar jag hellre lite mer SDE. Även denna kan INTE ge högt ljusflöde när det behövs.

Jag har valt TW600 för det kampanjpris som den hadde när den introducerades d.v.s. 15k och jag är grymt nöjd, skulle jag välja idag hadde mitt val hamnat på en TX200 (nu med extra lampa) med tanke på att den numera ligger jämnlikt prismässigt.

Skall man enbart gå på recensioner och synpunkter från USA(finns inte många från andra ställen) så är TW800 bäst d.v.s. den dubbelt så dyra TW600:an för usa marknaden.

CKL som också haft alla säger TX200

my 2 cents

Redigerat av ZoomAir, 20 januari 2006 - 23:25.


#10

Postad 20 januari 2006 - 23:20

Unregistered1103
  • Unregistered1103
  • Guru

  • 5 967 inlägg
  • 0
Tack !
Nu har jag blivit övertygad för 100 gången :) att det är TX 200 som gäller

Borde man inte göra en fast tråd i forumet...

- Alla som skall köpa Projje idag skall köpa Tx200
och sedan ta bort tråden när det inte gäller längre :angry:

#11

Postad 20 januari 2006 - 23:56

B8
  • B8
  • Guru

  • 4 536 inlägg
  • 0
Om man nu ska begränsa sig till LCD inom prisspannet så ja kanske, om inte så öppnas en helt ny värld med en massa spännande CRT- och DLP-projektorer.

Bra sammanfattat Zoomair. I second that! :)

#12

Postad 21 januari 2006 - 00:44

Unregistered47efd78c
  • Unregistered47efd78c
  • Veteran

  • 1 554 inlägg
  • 0
Zoomairs sammanfattning faller rätt väl med min och vad jag ser när folk väljer projektor hos oss. Vi har haft Z4 och AE900 men de sålde inte så mycket gentemot TW600 och TX200 så vi har inte kvar dom för demo.

Är faktiskt så att vi säljer mer TW600 än TX200, många som gillar det extra trycket TW600 ger men man offrar inte mycket i bildkvalitet mot TX200 när den körs med rätt utrustning.

#13

Postad 21 januari 2006 - 00:59

Unregistered1103
  • Unregistered1103
  • Guru

  • 5 967 inlägg
  • 0

Om man nu ska begränsa sig till LCD inom prisspannet så ja kanske, om inte så öppnas en helt ny värld med en massa spännande CRT- och DLP-projektorer.

Bra sammanfattat Zoomair. I second that! :)

<{POST_SNAPBACK}>


Då kan man ju lägga till "LCD" i rubriken :angry:

#14

Postad 21 januari 2006 - 11:47

Dr. Death
  • Dr. Death
  • Guru

  • 5 782 inlägg
  • 0

1. Hitachi PJ-TX200
2. Sanyo PLV-Z4SV
3. Epson EMP-TW600
4. Panasonic PT-AE900

<{POST_SNAPBACK}>

För att vara lite motvals:
I denna prisgrupp - Sony VPL HS-50 ;)
Jaja, jag vet, ingen D5, men en oerhört kompetent projektor!

<{POST_SNAPBACK}>



Håller jag iof. med om! :)

#15

Postad 21 januari 2006 - 11:58

Janne.G
  • Janne.G
  • Forumräv

  • 726 inlägg
  • 0
Hej.
Har inte sett Panasonic så den kan jag inte säga något om. När vi skulle köpa projektor tittade vi på Epson 520, Hitachi och Sanyo. Både jag och frugan gillade bilden från Epson bäst så vi köpte en Epson 600. Att vi tog den ljusstarkare var med fotbolls-vm i åtanke. Det kommer nog att vara ganska ljust ute när matcherna spelas och med lite dåliga möjligheter till mörkläggning så kan nog den extra ljusstyrkan vara bra att ha. Nu får vi bara hoppas att "Juttan" håller sitt löfte och visar vm i hd.
Vi är hysteriskt nöjda med projektorn och skulle inte tvaka att välja samma igen.

#16

Postad 21 januari 2006 - 12:29

pacman
  • pacman
  • Über-Guru

  • 22 848 inlägg
  • 0
Janne.G>> När du jämförde ljusstyrka, i vilket lampläge samt irisläge stod hitachin i?

Är tveksam till om Epson Tw600 är särskillt mycket ljusstarkare än Tx200. Vet iaf att den sistnämda räcker väldigt långt, om man vill... Det är iofs vad jag tror, snart vet vi. :)

#17

Postad 21 januari 2006 - 14:04

Neelo
  • Neelo
  • Amatör

  • 82 inlägg
  • 0
jaha då verkar det som ni flesta skulle köpa en Hitachi som första handsval....
det va nämligen den jag hade tänkt mig från början....men men nu har man
fått lite mer kött på benen så att säga....

Lite OT....B8 tycker du att DLP är så pass mycket bättre??
med tanke på regnbågar etc....har iofs bara sett Mt200 och Mt400 live
och där märkte jag av regnbågar ganska flitigt....men men det kanske bara är jag

glömde att lägga till det...ska inte projicera bilden speciellt stort...kanske 72" eller nått
då borde väl bilden bli ganska krispig och fin även dagtid...(lite tätare)

möjligt att dlp hade varit ett säkrare kort om man skulle ha 200"....eller har jag fel?? :)

#18

Postad 21 januari 2006 - 14:49

ZoomAir
  • ZoomAir
  • Veteran

  • 2 138 inlägg
  • 0

jaha då verkar det som ni flesta skulle köpa en Hitachi som första handsval....
det va nämligen den jag hade tänkt mig från början....men men nu har man
fått lite mer kött på benen så att säga....

Lite OT....B8 tycker du att DLP är så pass mycket bättre??
med tanke på regnbågar etc....har iofs bara sett Mt200 och Mt400 live
och där märkte jag av regnbågar ganska flitigt....men men det kanske bara är jag

glömde att lägga till det...ska inte projicera bilden speciellt stort...kanske 72" eller nått
då borde väl bilden bli ganska krispig och fin även dagtid...(lite tätare)

möjligt att dlp hade varit ett säkrare kort om man skulle ha 200"....eller har jag fel?? :)

<{POST_SNAPBACK}>


DLP har en tätare pixelmatris d.v.s. du kan sitta närmare utan att se "rutnätet" (även kallat SDE) men allt är ju relativt ditt sittavstånd.

Om DLP är bättre eller inte måste man själv avgöra men skall man vara generell och gå enbart på bildkvalite så tycker majoriteten att DLP ger en bättre bild (inkl mig själv).

Dagens nya LCD iris-projjar kommer väldigt nära men DLP har ändå ett litet försprång dock börjar det bli såpass litet att andra fördelar med LCD som placeringsmöjligheter och annat kan väga över för många.

72", visst du kommer få ut mer ljus i bilden men krispig och fin i dagsljus blir den ALDRIG med en "front-projektor" idag.

Så storleken på bilden i sig har ingen betydelse för vilken teknik man skall välja, håller du dig runt 100" som är det som de flesta kör så klarar alla dagens projjar det mer eller mindre godkänt att hålla dynamik och tryck upp till runt 100". Men generellt så leverar DLP ett bättre tryck i bilden speciellt mot dagens iris-LCD:er som inte har så hög ljusstyrka när dom kör med irisen.

Ang regnbågar så har du sett "the-black-sheeps" av DLP projjarna Toshibas MT200/400 är lite orättvist att titta på då dom faktiskt enligt mig är bland dom sämsta regnbågsmässigt.

Liksom LCD har gjort framsteg i kontrast och svärta så har DLP gjort framsteg på RBE fronten och på de flesta maskiner i dag så är det inte många som stör sig på RBE MEN MAN SKALL ALLTID SJÄLV BEDÖMMA DETTA.

Så vill du ha ett generellt svar så JA DLP ger fortfarande enligt de flesta bäst bild men LCD har kommit närmare och andra fördelar hos LCD kan vara det som väger över för många, och detta har DLP-gänget insätt så nu ser vi mer högpresterande och mer upplösning/krona även på DLP fronten under 30k.

sorry för OT

Redigerat av ZoomAir, 21 januari 2006 - 14:52.


#19

Postad 21 januari 2006 - 15:19

Neelo
  • Neelo
  • Amatör

  • 82 inlägg
  • 0
Zoomair.....om man spinner vidare lite då....
en ganska given 1:a plats åt hitachin inom lcd

men vilken skulle du kröna som Bästa Dlp runt 20 papp
som har mindre regnbågar än Mt200/400

#20

Postad 21 januari 2006 - 15:22

Videofilur
  • Videofilur
  • Forumräv

  • 512 inlägg
  • 0

Lite OT....B8 tycker du att DLP är så pass mycket bättre??
med tanke på regnbågar etc....har iofs bara sett Mt200 och Mt400 live
och där märkte jag av regnbågar ganska flitigt....men men det kanske bara är jag


Du måste titta på fler DLP:er för att få en rättvis uppfattning. Jag skulle rekommendera Sharp XV-Z201E (i samma prisklass som MT400) om du är ute efter en projektor med mindre regnbågar. Jag ser en hel del RBE på MT200 men nästan inga på Z201.

möjligt att dlp hade varit ett säkrare kort om man skulle ha 200"....eller har jag fel?? :)


Tror inte det gör någon skillnad mellan LCD och DLP då de är ungefär lika ljusstarka.

#21

Postad 21 januari 2006 - 15:23

ZoomAir
  • ZoomAir
  • Veteran

  • 2 138 inlägg
  • 0

Zoomair.....om man spinner vidare lite då....
en ganska given 1:a plats åt hitachin inom lcd

men vilken skulle du kröna som Bästa Dlp runt 20 papp
som har mindre regnbågar än Mt200/400

<{POST_SNAPBACK}>


HC3000 är mitt val "hands-down" tyvärr ett 4x hjul fast bättre på RBE än MT200/400 som också är 4x, den är likvärdig 7700 RBE mässigt enligt mig.

Är du känslig för RBE och ändå vill ha DLP bilden är Sharp Z2000 nästan det enda valet då den även prissänkts och ligger under 30k nu. Sharp är smått fantastiskt bra på RBE sidan och det krävs att man går upp ett antal prisklasser för att få samma lugn och RBE fria bild som dom erbjuder.

Z2000 ---> grymt mycket ljus och tryck och minimalt RBE samt kort kastavstånd (stor-bild på små avstånd) lite av en lyx-projj med t.ex. motoriserad zoom och focus, dock vad jag hört dåliga inställningsmöjligheter. Ett litet "heads-up" på fläktljudet som är lite högt med dagens mått mätt.

HC3000---->GRYM bild för pengen, med underbar kontrast och svärta, även ett mycket fint tryck i bilden. "Katastrofala" (kanske lite starkt ord men relativt LCD och andra DLP:er) placeringsmöjligheter med bl.a. nästan en obefintlig zoom, relativt tyst också.

HC3000 är den projj som imponerade mest på mig och för det priset är den lite av en killer, närmast i bild är H79 och den ligger som bekant på det dubbla prismässigt. Jag föredrar svärta, kontrast framör ljus och tryck så därför hadde jag valt HC3000 framför Z2000.

Vi kanske är för mycket OT i denna tråd nu :)

Redigerat av ZoomAir, 21 januari 2006 - 15:39.


#22

Postad 21 januari 2006 - 15:30

Neelo
  • Neelo
  • Amatör

  • 82 inlägg
  • 0
ok Mitsubishi HC3000 eller Sharp Z2000

verkar vara kompetenta maskiner....pipro hade väl ett
rätt skapligt pris på sharpen nu.....

men rätt dyr lampa har jag för mig...

#23

Postad 21 januari 2006 - 15:41

Neelo
  • Neelo
  • Amatör

  • 82 inlägg
  • 0
yes....lite för mycket OT...sorry ...jag har nog den infon jag behöver för att bestämma mig...
tack för alla svar....ska åka och titta på Hitachin och Mitsu.3000

#24

Postad 21 januari 2006 - 16:58

Dr. Death
  • Dr. Death
  • Guru

  • 5 782 inlägg
  • 0
Hitatchin har inte mycket att komma med mot Mitsubishin, enligt mig.

Dock så skiljer det ju även en del i pris...

#25

Postad 12 mars 2006 - 04:26

Lord Darkness
  • Lord Darkness
  • Wannabe

  • 22 inlägg
  • 0
Hallojsen! Jag är en newbie här även om jag lurkat länge innan jag registrerade mig, mycket intresant forum måste jag säga! Jag hittade hit genom TBG på jakt efter en projektor i 15k-klassen. Sorry att jag bumpar den här tråden men den verkar endå mest aktuell av dom jag sett på inom samma ämne (vet att det är många men har lite specifika frågor).


Jag ska köpa 2 stycken projjar på sama gång, en till sovrummet och en till vardagsrummet. Dom två jag tittat närmare på (och läst hela de officiella trådarna av här) är Epson EMP-TW600 och Hitachi PJ-TX200, men alla förslag är naturligvis intressant.

Det som talar för Epson är;
Den är vit och därför har högre WAF (viktigt).
Den är en tusenlapp billigare (inte så viktigt).
Den verkar ha högre ljustryck/ANSI (den ena ska stå i ett ljust rum).

Det som talar för Hitachin är;
Den verkar tystare (jag är mycket känslig för oljud).
Den har trigger till duken (lite nördigt men endå vettigt).
Den verkar ha bättre svärta?

Båda ska takmonteras, den ena cirka 2.5 meter från duken (sovrummet på 2*3 meter) och den andra cirka 4.7 meter ifrån (vardagsrummet). Vill helst ha dom så nära taket som möjligt, speciellt den ena (vardagsrummet). Takhöjd 2.6 meter.

Iallafall vardagsrummet kommer vara mycket ljust, vitt tak och vita väggar men mycket mörkt golv och en av väggarna (bakom projjen) kommer ha mörkare färg (brun-aktig). Kommer ha tunga gardiner från tak till golv och använda projektorn efter mörkrets intrång (iaf på vinter'n!). Blir troligtvis målad MDF till denna projektor.

Sovrummet blir nog en del mörkare och kan mörkläggas helt (bara ett fönster). Båda ska kopplas till en HTPC och visa DVD, TV och framförallt DivX. Vi kommer inte ha någon TV utan bara köra projektor (ser mycket lite på TV). Här blir det rullbar duk cirka 1.7 meter bred.

Jag kan naturligtvis köpa två olika projjar, vill bara inte sitta och reta mig på att den ena är sämre än den andra, men kanske kan dom två olika rummen/förhållandena göra att två olika märken/modeller blir aktuellt. Ska oxo nämna att kontrast/svärta är viktigare än färgåtergivning för mig.

Jag har aldrig ägt en projektor innan men har sett på en del genom åren. En polare har en Projection Design Action! model one mk II som är min enda egentliga referrens. Vet inte om det är regnbågseffekten jag sett men tycker bilden är dels lite släpig men även lite ljussvag (även efter nyligt lampbyte). I övrigt mycket imponerande bild och hyffsad ljudnivå.

Hoppas någon kan sparka mig i rätt riktning! Vet att en del har lekt med båda och jag vet inte riktigt var kan kan se på dessa där jag bor (Oslo). Sorry om jag svamlade och gjorde posten onödigt lång...

//LD

#26

Postad 12 mars 2006 - 10:31

B8
  • B8
  • Guru

  • 4 536 inlägg
  • 0
Svarar lite kort på några saker:

1. Epson har också trigger till duken om du nu vill kunna känna dig nördig/vettig :(

2. Ska du se mest divX av den kvaliteten jag misstänker, tycker jag det verkar fullkomligt vettlöst att köpa en projektor och rekommenderar en billig TV istället :angry:

3. Hur ska du takmontera dem? Ställer du dem rättvänt så tror jag itne fläktljudet behöver vara någon egentlig issue. Upp-och-ner är kanske Hitachin bättre om man är känslig. Har själv inte kunnat kontrollera Hitachins ljudnivå så noga dock.

4. Ska du spendera så mycket pengar som två projektorer kostar, tycker jag absolut att du ska ge dig ut och kolla på någon lämplig DLP också om du har möjlighet. Det borde väl gå att hitta både en sådan samt en Hitachi och en Epson att dema någonstans i Oslo. :unsure: Glöm inte att pilla själv på inställningarna bara. De kan vara helt katastrofala hos handlarna ibland och ge väldigt missvisande bildintryck.

5. Hitachin har ju ett väldigt bra pris med den extra lampan nu...

6. Snart kommer en utförlig recension på component.se av TW-600, då får du dig en grundlig jämförelse :rolleyes:

PS. Själv hade jag tyckt det varit asballt att ha två olika projektorer och hade lätt kört på det, men å andra sidan förstår jag din synpunkt på att man hade kanske retat sig om den ena varit sämre...

#27

Postad 12 mars 2006 - 17:22

Lord Darkness
  • Lord Darkness
  • Wannabe

  • 22 inlägg
  • 0
Tack för svaren! Ett par kommentarer till dom;

1. Ok, coolt, hade missat det! Hade varit vettigt på sovrummet (tror inte MDF-plattan jag ska fixa till vardagsrummet har trigger-ingång, hohoho).

2. Tänkte direkt på att det jag skrev skulle uppfattas så, att det blir mer DivX än DVD är ju inte direkt relevant. My bad, klantigt formulerat. När jag ser på projektorn ska det naturligtvis vara så bra bild som möjligt, speciellt då den blr matad med DVD. Vet heller inte om du sett de nyare DVD och HDTV-ripparna som finns, är riktigt grym bild på en del, men jag förstår din poäng.

3. Eftersom dom ska vara uppsatta i taket längst bort mot väggen kan man ju naturligtvis sätta dom i/på en box/hylla längst upp på väggen istället om det blir bättre. Men som jag tänkte mig (och kom ihåg att jag aldrig haft en projje innan) så tänkte jag upp-och-ner nära taket långt bak i rummet nära väggen (som sagt).

4. Även om jag ska spendera mycket pengar på en gång (detta är bara en liten del i det som ska inköpas, ska lägga runt 100 papp på en gång vid inflytt till ny lägenhet) betyder ju inte det att jag automatiskt vill/kan/ska spendera ännu mer för att få ännu bättre saker, snarare tvärt om! =) Bästa pris/prestanda förhållandet spelar stor roll här. Hade först tänkt köpa en projektor och en flat-TV men nu väntar jag ett år eller två med TV:n, just för att dom större som är riktigt bra fort kostar stjortan. Väntar på OLED istället, hehehe! :angry:

Två projektorer blir en bättre lösning för mig som ser så lite på TV. Vad jag kunde göra är ju naturligtvis att köpa en billigare till sovrummet och en dyrare till vardagsrummet, men kan som sagt bli irriterande att ha en markant sämre bild där plus att jag tänke lite som så att det är vettigt att ha samma proje på grund av lamp-byten, lättare/billigare att beställa samma lampa.

Dessvärre har jag ingen ide om hur man ställer in en projektor på ett bra sätt så det får bli att leka med olika pre-sets i så fall. Har haft lite dåligt med tid i det sista (speciellt på dagtid/öppettider) men ska försöka se på dessa lite närmare innan jag slår till.

5. Köper dessa i Norge och har inte sett något extra-lampa-erbjudande här. Bästa pris (NOK) på Hitachi'n är 14.300 och på Epson'n 13.300. Ganska exakt en olje-tusing imallan alltså. Fram tills för 3 dagar sedan hade komplett ett erbjudande med Epson TW-600 och ett PSP pack (med väska, hörlurar, ac-adapter etc) för 13.995 (som är samma priset dom tar för den utan PSP'n!). Så extremt surt att dom la av med det precis innan jag skulle lägga in en order, eftersom jag endå tänkt köpa en PSP till mig och en mediaspelare till frugan (som reser mycket). Dom kostar över 2 tusen styck.

6. w00t!

//LD

#28

Postad 12 mars 2006 - 21:54

B8
  • B8
  • Guru

  • 4 536 inlägg
  • 0
3. Ja det blir bättre i fråga om fläktljud som då går ner i varv. Bildmässigt spelar det skjuts rakt fram.

4. Det jag menande var inte att du skulle köpa dyrare DLP nödvändigtvis, utan att det finns väldigt bra DLP i ungefär samma prisklass. Samt att du minsann borde ge dig ut och titta och se med egna ögon vilken bild du föredrar (men då vara noga med att kolla affärens inställningar). :angry:

5. Ok, du kan itne beställa från Sverige då? Vet iofs inte om det blir billigare förstås...

6. www.component.se är en väldigt bra sida som redan ahr en enormt utförlig och välarbetad recension på Hitachin uppe, och snart kommer där även en säkrt minst lika grundlig genomgång av Epson tw600 upp :unsure:

Glömde kommentera ljusstyrkan förresten. Visst är Epson högre specad i det dynamiska lampläget vilket kan vara bra om man vill slökolla TV eller spela tv-spel under dagtid eller ljusare förhållanden, men när man ska se på film rekommenderas helt andra lamplägen och då är inte Epson nödvändigtvis mer ljusstark än Hitachin.

#29

Postad 13 mars 2006 - 00:29

Bertilsson
  • Bertilsson
  • Beroende

  • 1 058 inlägg
  • 0
Såvida inte Epson förbättrat sin lampgaranti avsevärt och jag missat det så borde ju den projektorn falla bort totalt.
Minst 4000:- för ny lampa med 3 månaders garanti.
Kul att ha den utgiften hängande över sig från och med månad 4?

#30

Postad 13 mars 2006 - 00:54

ZoomAir
  • ZoomAir
  • Veteran

  • 2 138 inlägg
  • 0

Såvida inte Epson förbättrat sin lampgaranti avsevärt och jag missat det så borde ju den projektorn falla bort totalt.
Minst 4000:- för ny lampa med 3 månaders garanti.
Kul att ha den utgiften hängande över sig från och med månad 4?

<{POST_SNAPBACK}>


1år 3000h på svensksålda, lampan finns för drygt tusenlappen att beställa från japan, och jag har inga problem med att beställa en förbrukningsartikel som en lampa därifrån.

Med lampan idag så är TX200 det bästa köpet hands-down.

Utan lampan och om jag går på ren bildkvalite, så är jag osäker har sett TX200 ett antal gånger men inte i direkt jämförelse med TW600.

Men av det jag sett och hört och sett på mätningar och jämfört med paccis TX200 recension så måste jag säga att jag personligen föredrar TW600 av några anledningar som kommer framgå i min recension som kommer upp på Component väldigt snart (denna vecka skulle jag gissa, bara små ändringar och lite foto kvar)

Men generellt kan man nog säga att TX200 är en bättre projj om man kollar till helheten, fast båda optimerade för film i mitt rum hamnar mitt val på TW600 p.g.a. min bildsmak, för det är just smaken som avgör mellan dessa två. Dom är både bättre än Z4/900 men mellan dessa två är det smaken som avgör, vissa faktorer som styr det åt TW600 i mitt fall. Det är det förvisso en smaksak mellan alla D5:or så dom alla är såpass bra fast jag håller TW600 och TX200 högre än Z4/900.

Min lista numera på ren bild är.

TW600 otroligt jämnt men av vissa anledningar blir det TW600 som ni får läsa om senare.
TX200
större mellanrum här
Z4
900

Ni får läsa mycket mer om TW600 i recensionen.

Redigerat av ZoomAir, 13 mars 2006 - 01:31.


#31

Postad 13 mars 2006 - 04:42

Bertilsson
  • Bertilsson
  • Beroende

  • 1 058 inlägg
  • 0
1 års lampgaranti hamnar helt klart i kategorin avsevärd förbättring som jag missat :P

Men vart hittar du lampan för dryga tusenlappen??

Letade på pricejapan.com utan att hitta den.
Närmaste jag hittade var reservlampa till tw200 och den gick på ganska exakt 3000:- med frakt och avgifter

#32

Postad 13 mars 2006 - 09:21

B8
  • B8
  • Guru

  • 4 536 inlägg
  • 0
När jag letade hittade jag den i Japan förn 1700 och Hong Kong för 1300. Har dock inte sparat länkar och orkar itne rota fram dem :P

#33

Postad 13 mars 2006 - 11:35

Unregistered991759c8
  • Unregistered991759c8
  • Wannabe

  • 37 inlägg
  • 0
Hur är det med lenshift/zoom på dessa 4? Jag har idag en Z2 i taket och användar lenshift i maxläge för att få bilden maximalt lång ner på väggen.

Kan någon av D5 projektorerna förutom Z4 matcha Z2?

Jag vill gärna slippa ändra i min nuvarande geometri, men jag är lite rädd att köpa Z4 pga fläktljudsproblemet vid takmontage. Kan jag köpa någon av dom andra, hänga upp i samma fäste och få samma bildplacering/storlek?

#34

Postad 13 mars 2006 - 13:03

ZoomAir
  • ZoomAir
  • Veteran

  • 2 138 inlägg
  • 0

Hur är det med lenshift/zoom på dessa 4? Jag har idag en Z2 i taket och användar lenshift i maxläge för att få bilden maximalt lång ner på väggen.

Kan någon av D5 projektorerna förutom Z4 matcha Z2?

Jag vill gärna slippa ändra i min nuvarande geometri, men jag är lite rädd att köpa Z4 pga fläktljudsproblemet vid takmontage. Kan jag köpa någon av dom andra, hänga upp i samma fäste och få samma bildplacering/storlek?

<{POST_SNAPBACK}>


Z4/900 bäst zoom

Z4/TW600 bäst lensshift.

Lensshift generellt viktigare vid placering än zoom om nu inte zoomen är väldigt dålig vilket den inte är på nån av D5. Detta ger en lista baserat på placeringsmöjligheter som ser ut så här.

Z4
TW600
900
TX200

#35

Postad 13 mars 2006 - 22:19

Unregistered74d4d0b1
  • Unregistered74d4d0b1
  • Veteran

  • 2 219 inlägg
  • 0
Och jag som blev lite besviken på lensshiften (den horisontella) på min tw600 hehe. Tur att jag inte köpte en tx200 då. Bra att veta för den som har begränsade placeringsmöjligheter. Bilden kan dessutom bli enormt stor (alldeles för stor hehe) på kort avstånd med tw600 men vet inte om det skiljer något mot de andra d5-projjarna.

#36

Postad 29 mars 2006 - 07:32

slackerboy
  • slackerboy
  • Wannabe

  • 19 inlägg
  • 0

Men av det jag sett och hört och sett på mätningar och jämfört med paccis TX200 recension så måste jag säga att jag personligen föredrar TW600 av några anledningar som kommer framgå i min recension som kommer upp på Component väldigt snart (denna vecka skulle jag gissa, bara små ändringar och lite foto kvar)


Ni får läsa mycket mer om TW600 i recensionen.

<{POST_SNAPBACK}>


Hejsan, jag är ny i forumet, har läst lie här och ser att du är serigös, snygg site! jag tänkte bara kolla om recensionen är runt hörnet nu? :wub: Själv hänger jag på beställknappen på en TW600 men det vore ju skoj att läsa på din site innan jag skickar iväg den. ;) Tack på förhand.

#37

Postad 04 juni 2006 - 01:25

timeblade
  • timeblade
  • Wannabe

  • 41 inlägg
  • 0
Min beställningsknapp var fram tills nu Hitachi TX200 men efter din recension ZoomAir, och en genomgång bland galleribilder + annan lös surfning, har jag svängt över mot Epson.

Är något orolig för kommentarerna kring ljudaspekten.

Skulle du säga att TW600 låter märkbart mer än TX200 under ljusa partier? Dvs om man har ljust i rummet & vrider på ljusstyrkan på projektorn får man buller på köpet?
Känns som "noice-to-mörkläggning"-ekvationen borde beaktas vid detta val...

#38

Postad 05 juni 2006 - 07:15

FinnGus
  • FinnGus
  • Användare

  • 228 inlägg
  • 0
Har hört bägge projektorerna och visst ÄR Hitachin tystare, men jag tycker personligen att TW600ans fläktljud inte stör så fruktansvärt mycket...visst om man placerar den på bordet framför sig, men säkerligen inte om den befinner sig ovanför mitt huvud.

Detta är å andra sidan något man själv måste lyssna till.

Jag tycker själv att bl.a. Cine4Home sammanfattat det ypperligt: Hitachin är "der Einstellwonder" - inställningsundret, dvs allt går att tweaka in. Epsonen däremot är "der beste Allrounder"...funkar fint under olika typers tittförhållanden, mörka biorum, vardagsrum i halvdunkel, osv.

Redigerat av FinnGus, 05 juni 2006 - 07:17.


#39

Postad 05 juni 2006 - 11:56

ZoomAir
  • ZoomAir
  • Veteran

  • 2 138 inlägg
  • 0

Men av det jag sett och hört och sett på mätningar och jämfört med paccis TX200 recension så måste jag säga att jag personligen föredrar TW600 av några anledningar som kommer framgå i min recension som kommer upp på Component väldigt snart (denna vecka skulle jag gissa, bara små ändringar och lite foto kvar)


Ni får läsa mycket mer om TW600 i recensionen.

<{POST_SNAPBACK}>


Hejsan, jag är ny i forumet, har läst lie här och ser att du är serigös, snygg site! jag tänkte bara kolla om recensionen är runt hörnet nu? :wub: Själv hänger jag på beställknappen på en TW600 men det vore ju skoj att läsa på din site innan jag skickar iväg den. B) Tack på förhand.

<{POST_SNAPBACK}>


Syftar du på TW600 recensionen har den varit uppe i några månader nu.

Finns att läsa här

Länk

#40

Postad 08 september 2006 - 11:45

kleinis
  • kleinis
  • Forumräv

  • 524 inlägg
  • 0
Har ännu inte haft möjlighet att jämföra bildkvalitet på dessa båda projektorer... men det är helt klart mellan dessa två slaget står om vem som ska placeras i mitt vardagsrum.

Ni som sett båda, kan man se några direkta skillander i bild?

Båda två har ju vunnit lite olika tester och Epson är väl kanske den som vunnit flest av de jag läst...

Jag är allerigisk mot vertical banding i all dess former... ser man ngt av detta på dessa två, enligt components test så syns det väl ngt mer på Epson isåfall...

Tacksam för hjälp vid min beslutsångest!

#41

Postad 08 september 2006 - 13:01

B8
  • B8
  • Guru

  • 4 536 inlägg
  • 0
Vilka "två" är det du syftar på? Tråden jämför alla fyra D5:orna <_<

Jag har aldrig sett en tillstymmelse till VB på min epson, ej heller de gånger jag skådat andra D5:or. Har inte hört många andra nämna det heller, men det kanske förekommer ibland..

#42

Postad 09 september 2006 - 15:32

kleinis
  • kleinis
  • Forumräv

  • 524 inlägg
  • 0
Väljer mellan Hitachi TX200 och Epwson TW600.

#43

Postad 09 september 2006 - 15:57

Unregisteredc953a7c3
  • Unregisteredc953a7c3
  • Veteran

  • 1 515 inlägg
  • 0
Hur uppfattar ni bilden på dessa jämte emot plasma skärmar som Panasonic pv60 och Lg pc1r?

#44

Postad 09 september 2006 - 21:49

BiggestMike
  • BiggestMike
  • Wannabe

  • 48 inlägg
  • 0
Kolla in den nya epson tw700 innan du bestämmer dig, för enligt epson själva så har de krämmat ut ordentligt på D5chipet.. Tycker det var en riktigt trevlig bild att kolla på. De demade den på Arken med 720p bild, Hd-dvd tror jag det var.. Chronical of Riddick har jag iaf inte sett på bättre bild.



0 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 0 gäster, 0 anonyma medlemmar

  • Elias
    2024-03-17 11:45:37
  • Elias
    2024-03-17 11:22:58
  • Elias
    2024-03-17 11:20:09
  • Elias
    2024-03-17 11:20:06
  • Salong vy bakåt, ny bild med tyg på vägg
    DPC
    2024-03-17 09:11:58
  • Fler  |  Vilka bilder visas här?
Trendande produkter
Prisjakt © 2000 - 2024 Prisjakt   Cookiepolicy.   Våra regler.   Personuppgiftspolicy.  Hantera cookie-inställningar.