Hoppa till innehåll

Sökresultat Sökningen pågår Sökresultaten dyker upp här efterhand. Du kan fortsätta skriva om du vill begränsa sökningen.
Söker efter användare
Söker efter gallerier
Sök forumtrådar
Stäng

NAD T757 höjer volymen själv!

24 svar till detta ämne
  • Vänligen logga in för att kunna svara
NAD T757v2 (Surroundförstärkare) 1 8,4 (4) Inga priser
3 relaterade trådar

#1

Postad 24 juni 2014 - 23:06

Unregistereda46207fe
  • Unregistereda46207fe
  • Wannabe

  • 27 inlägg
  • 0
Min NAD som fyller tre år i juli har haft ett problem som jag trodde var borta iom en mjukvaruuppdatering gjord på HiFi-klubben. Det som händer är att volymen skenar, det är inte fjärren, sist satt jag med handen för sändaren och den höjer ändå. Det är förstås intermittent så jag har inte hittat nån som helst konsekvens i det. Det verkar hända oberoende av signalkälla, har hänt både från Sond BluRay och Samsung HD box.

Nån här som varit med om liknande? jag törs ju fan inte låta dottern sitta själv nu, eftersom det är rätt mycket "pulver" i stärkaren och den blåser ut högtalarelementen i ansiktet på oss om den hittar botten...

Jag ska ta upp detta igen med butiken i morgon, det går ju inte att ha det så här, att inte kunna lita på stärkaren... Vad jag minns var det tre års garanti på den om man var klubbmedlem.

Erfarenheter, tips på tester för att framkalla och ringa in felet?

#2

Postad 25 juni 2014 - 07:01

Unregistered1384
  • Unregistered1384
  • Beroende

  • 1 199 inlägg
  • 0
Känt fel tyvärr. Har läst om många som haft det problemet på andra forum.

#3

Postad 25 juni 2014 - 07:15

hifimarcus
  • hifimarcus
  • Guru

  • 4 251 inlägg
  • 0
Låter som ett väldigt allvarligt problem, jag hoppas dom har en "permanent" fix så man slipper oroa sig.

#4

Postad 25 juni 2014 - 07:39

Unregistereda46207fe
  • Unregistereda46207fe
  • Wannabe

  • 27 inlägg
  • 0
Vilka forum har ni sett det på?

#5

Postad 25 juni 2014 - 08:22

Unregistered1384
  • Unregistered1384
  • Beroende

  • 1 199 inlägg
  • 0
Det var längesen jag läste på om NAD, men här står lite om problemet.
http://www.avsforum....r-thread-8.html
Jag trodde problemet skulle vara löst i senare firmware, men du bekräftar alltså att så är inte fallet?

Redigerat av Unregistered1384, 25 juni 2014 - 08:22.


#6

Postad 25 juni 2014 - 08:53

Unregistereda46207fe
  • Unregistereda46207fe
  • Wannabe

  • 27 inlägg
  • 0
Tack för återkoppling. Jo jag har 1.39 och såg i tråden att någon även hade problem med version 1.40. Så tyvärr felet kvarstår...

#7

Postad 25 juni 2014 - 08:58

hifimarcus
  • hifimarcus
  • Guru

  • 4 251 inlägg
  • 0
Lämna tillbaka den och syfta på att problemet är farligt för dottern då det blir väldigt höga nivåer. Antingen får dom fixa den eller ge dig en ny receiver i samma prestanda/prisklass.

Nu kan jag inte helt och hållet rättigheterna man har, men jag hade försökt den vägen iallafall.

#8

Postad 25 juni 2014 - 10:23

Unregistereda46207fe
  • Unregistereda46207fe
  • Wannabe

  • 27 inlägg
  • 0
Snackade precis med en tekniker i Stockholm som säger att uppdatering firmware och utbyte av volymkontroll/encoder är vad NAD föreslagit för dessa. Hoppas han har rätt... Åker ner med stärkaren nu...

#9

Postad 25 juni 2014 - 10:29

hifimarcus
  • hifimarcus
  • Guru

  • 4 251 inlägg
  • 0

Snackade precis med en tekniker i Stockholm som säger att uppdatering firmware och utbyte av volymkontroll/encoder är vad NAD föreslagit för dessa. Hoppas han har rätt... Åker ner med stärkaren nu...

Hoppas verkligen inte det är du som betalar.

#10

Postad 25 juni 2014 - 12:54

Unregistereda46207fe
  • Unregistereda46207fe
  • Wannabe

  • 27 inlägg
  • 0
Jag förutsätter att det bekostas inom garantin.

#11

Postad 25 juni 2014 - 13:26

hifimarcus
  • hifimarcus
  • Guru

  • 4 251 inlägg
  • 0
Har du garanti kvar så är detta ett exempel där garantin bör täcka :)

#12

Postad 25 juni 2014 - 17:01

Stereotypen
  • Stereotypen
  • Forumräv

  • 589 inlägg
  • 1
Bör väl också ligga inom reklamationsrätten på 3 år, då detta inte kan vara annat än fabrikationsfel.

#13

Postad 15 september 2014 - 20:18

Unregistereda46207fe
  • Unregistereda46207fe
  • Wannabe

  • 27 inlägg
  • 0
Idag var det dags igen efter några månader av problemfrihet... Detta trots reparationen. Jag kommer gå till butiken i morrn och försöka häva köpet, det går inte att ha en sån stärkare. Dottern har eventuellt hörselskada nu...

Tips på bra SONY-receivers som inte kostar skjortan för förmodligen tar de inte tillbaka den utan jag kommer att lämna dem som kund och kasta stärkaren över disken!

#14

Postad 15 september 2014 - 21:49

Unregistered1384
  • Unregistered1384
  • Beroende

  • 1 199 inlägg
  • 0
Det har hänt mig också en gång, då sken solen mot IR-mottagaren. Vill du minnas att den gjorde detsamma för dig?

#15

Postad 16 september 2014 - 17:01

Unregistereda46207fe
  • Unregistereda46207fe
  • Wannabe

  • 27 inlägg
  • 0
Nej, igår kväll fanns i alla fall ingen sol uppe på kvällen. Kan inte påminna mig att det gjort det heller någon annan gång. Brukar kolla på lunchen med ibland och då är det fetljust. Du har förmodligen samma fel på din stärkare.

Nu ska sägas att HiFi-klubben i Sundsvall erbjudit en riktgt bra lösning för mig, men frågan är om man törs fortsätta NAD-spåret igen? :/

NAD T758 eller Denon 3100W?

#16

Postad 16 september 2014 - 18:07

Unregistered1384
  • Unregistered1384
  • Beroende

  • 1 199 inlägg
  • 0

Nej, igår kväll fanns i alla fall ingen sol uppe på kvällen. Kan inte påminna mig att det gjort det heller någon annan gång. Brukar kolla på lunchen med ibland och då är det fetljust. Du har förmodligen samma fel på din stärkare.

Nu ska sägas att HiFi-klubben i Sundsvall erbjudit en riktgt bra lösning för mig, men frågan är om man törs fortsätta NAD-spåret igen? :/

NAD T758 eller Denon 3100W?

Trist! Får hoppas det inte händer mig mer :-)
T758 utan tvekan!

#17

Postad 16 september 2014 - 19:07

Unregistereda46207fe
  • Unregistereda46207fe
  • Wannabe

  • 27 inlägg
  • 0
Vet inte om jag törs gå på NAD-spåret igen med en systermodell...

Har T758 någon möjlighet att ställa in maxvolym även på HDMI-ingångarna? Det verkar Denon ha och det vore en skön finess med erfarenheten i ryggen.

Funderade på om hemlarmet hade nåt att göra med detta ett tag, men hörde att frun upplevt detta innan det blev installerat. Om nån är intresserad så har vi Verisure installerat.

#18

Postad 07 november 2014 - 16:55

Friggo572
  • Friggo572
  • Rookie

  • 5 inlägg
  • 0
Tjenare, Jag har samma problem förstärkaren har varit inne två gånger med min t757, Första gången byte dom firmeware andra gången bytte dom ut mdc
monduelen med alla hdmi kontakter, kan jag kräva ny maskin? vågar inte spela med nad längre, och vad kommer att ske med mina slutsteg

Nu så hände det igen volymen skenade iväg och slut ut mina slutsteg, och strömmen gick i min lägenhet,

#19

Postad 07 november 2014 - 16:59

hifimarcus
  • hifimarcus
  • Guru

  • 4 251 inlägg
  • 0

Tjenare, Jag har samma problem förstärkaren har varit inne två gånger med min t757, Första gången byte dom firmeware andra gången bytte dom ut mdc
monduelen med alla hdmi kontakter, kan jag kräva ny maskin? vågar inte spela med nad längre, och vad kommer att ske med mina slutsteg

Nu så hände det igen volymen skenade iväg och slut ut mina slutsteg, och strömmen gick i min lägenhet,

Skulle varit flyförbannad, tänk om man fått hörselskador eller ännu värre att barn råkar ut för något.

Hade krävt pengar tillbaka alternativt ny receiver.

#20

Postad 08 november 2014 - 11:06

JohanOscarPersson
  • JohanOscarPersson
  • Användare

  • 201 inlägg
  • 0

Tjenare, Jag har samma problem förstärkaren har varit inne två gånger med min t757, Första gången byte dom firmeware andra gången bytte dom ut mdc
monduelen med alla hdmi kontakter, kan jag kräva ny maskin? vågar inte spela med nad längre, och vad kommer att ske med mina slutsteg

Nu så hände det igen volymen skenade iväg och slut ut mina slutsteg, och strömmen gick i min lägenhet,


Du har alltid tre års reklamationsrätt om det gäller produktionsfel, försök få den reklamerad direkt.

#21

Postad 08 november 2014 - 11:15

Ljudligt
  • Ljudligt
  • Forumräv

  • 546 inlägg
  • 0
Jag skulle inte våga spela med en sådan förstärkare som kan ha sönder både slutsteg, högtalare. subar och hörsel. Om förstärkaren orsakade fel på dina slutsteg mm så måste det gå att reklamera. Eftersom problemet inte är på alla är det nog inte så stor sak för dom om du reklamerar. Har den spelat sönder dina slutsteg så är det solklar reklamation.

#22

Postad 09 november 2014 - 17:21

Friggo572
  • Friggo572
  • Rookie

  • 5 inlägg
  • 1
har funderat över detta nu i helgen och jag inser la jag inte var jätte trevlig mot butiks chefen på hifiklubben,
men jag känner så här jag har haft den inne två gånger för samma fel, första gången att den skenade i volym, "hade inga slutsteg vid den tidpunkten och förstärkaren klippte fort.
andra gången slutade den att ta upp och skicka vidare bild källor men den kunde ändå skena iväg i volym.
det som hände här nu i torsdags volymen skenade iväg så högt så fort att jag inte hann in från köket för att bryta strömmen, innan hela lägenheten slockna.
jag har tyvärr inte fått igång mina steg sen dess, som är två st monoblock från england, jag på pekade detta och att jag inte vågar köra Nad längre.
jag sa åt honom spelar ingen roll om ni byter allt i den kommer aldrig in innanför min dörr. Mitt försäkrings bolag säger att det är hifiklubbens skylldighet att stå för mina
slutsteg med då det är fabrikations fel på förstärkaren.

#23

Postad 04 januari 2015 - 22:29

Unregistereda46207fe
  • Unregistereda46207fe
  • Wannabe

  • 27 inlägg
  • 0
På dem igen, jag postade dessutom en klagosång på NAD supportforum och fick svar från dem med. Jag sa likadant, gick ner med lådan och sa att de fick göra vad de ville med den, för in till mig kom den inte igen och nu var det deras drag om jag skulle handla med dem i framtiden.

De ordnade en ersättningsstärkare till mig, tyvärr är jag inte nöjd med den heller, då det inte går att få ljudet automatiskt genom den från tv-boxen. mer om det i annan tråd.

#24

Postad 30 december 2018 - 23:28

carlge
  • carlge
  • Wannabe

  • 15 inlägg
  • 0

Har tyvärr fått samma fel som ni beskriver ovan. Köpte stärkaren för 4,5 år sedan och fick barn i samma veva så det är först nu när fritiden återkommer så sakteliga som jag noterat felet (har sannolikt inte fler än 100h på stärkaren totalt sedan ny).

Är ju körd på garantin. Är det någon som känner till ifall NAD kom fram med någon lösning på problemet till slut? Var vänder man sig? (Köpt på HiFi klubben)

 

Tack på förhand



#25

Postad 04 november 2019 - 13:41

HannesN
  • HannesN
  • Wannabe

  • 15 inlägg
  • 0

Jag har en T757 V2 sedan många år. Har ni som haft detta problem V2, eller version 1 av 757:an? 

 

Jag kan dock minnas att jag vid två tillfällen råkat ut för att volymen skenar. En av gångerna råkade min fru ut för det. Det hände efter att jag haft den i ett antal år i vår lägenhet och vi sedan flyttat till hus. Efter flytten funkade allt bra ett år, men så vid 2-3 tillfällen skenade volymen och vi fick snabbt stänga av. 

 

Jag körde då, sedan många år med en Universalfjärr som styrde alla apparater (Logitech Harmony One). Och efter lite felsök så var det fjärren som verkade orsaka det. Antagligen nåt glapp i volymknappen som uppstått. Jag bytte tillbaka till originalkontrollen, och sedan dess har det aldrig inträffat igen. (peppar peppar). Jag noterar också att placeringen i huset gör att solen kan skina in på receivern en stund på dagen, men då felet inte återkommit sedan jag bytte fjärrkontroll tänker jag att det var den som var orsak, och inget annat. (det har nu varit felfritt i ett år)

 

Jag funderar nu på att byta MDC-modulen, för att få HDMI 2.0, men funderar på om det är värt risken att något fel dyker upp, då jag gissar att de måste uppdatera firmware också i samband med installation av ny MDC-modul. Har någon bytt modul och fått några problem efter det?

 

Tack på förhand





0 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 0 gäster, 0 anonyma medlemmar

  • tnorlund
    2024-04-22 20:00:21
  • Nya hyllor. 2670 DVD+Blu-Ray
    tnorlund
    2024-04-22 19:58:56
  • UPDATE 2024
    jacoby
    2024-04-15 17:17:29
  • UPDATE 2024
    jacoby
    2024-04-15 17:09:47
  • UPDATE 2024
    jacoby
    2024-04-15 16:57:35
  • Fler  |  Vilka bilder visas här?
Trendande produkter
Prisjakt © 2000 - 2024 Prisjakt   Cookiepolicy.   Våra regler.   Personuppgiftspolicy.  Hantera cookie-inställningar.