Hoppa till innehåll

Sökresultat Sökningen pågår Sökresultaten dyker upp här efterhand. Du kan fortsätta skriva om du vill begränsa sökningen.
Söker efter användare
Söker efter gallerier
Sök forumtrådar
Stäng

Slutsteg till Onkyo NR818?

21 svar till detta ämne
  • Vänligen logga in för att kunna svara

#1

Postad 10 september 2014 - 17:26

JoakimO
  • JoakimO
  • Amatör

  • 98 inlägg
  • 0
Har en Onkyo NR818, som jag funderar på att komplettera med ett slutsteg för frontarna.(Tex XTZ AP 100 eller NAD C275BEE)

Har ju hört en del snack om hur mycket bättre ett rent 2-kanalssteg är, men blir bara snurrig när jag kollar på specifikationerna på dessa två.

Har stereoslutstegen egentligen någon fördel jämfört med Onkyon? Isf vilken?
Kan någon snäll förklara med logik & fakta tack (inget mumbo jumbo) ;)

http://www.xtzsound....0ENG_manual.pdf

http://www.eu.onkyo....atasheet_EN.pdf

http://nadelectronic...Power-Amplifier

ps. står "mellan högtalare" just nu, men det blir troligtvis B&W 683, CM5/9, eller XTZ 99.26/36

Redigerat av JoakimO, 11 september 2014 - 14:38.


#2

Postad 10 september 2014 - 19:21

OMD28
  • OMD28
  • Mästare

  • 3 032 inlägg
  • 0
Jag skulle inte gå på ett slutsteg i första läget.
Testa att köra med aktiv delning och se hur stor skillnad du tycker att det blir, för mig blev det ett jätte lyft.

http://websupport.on...chnology02.html

Det begränsar dig till 5.1 iofs

#3

Postad 10 september 2014 - 20:27

Unregistered31eb059f
  • Unregistered31eb059f
  • Veteran

  • 2 085 inlägg
  • 0
Jisses vilken bullshit.

#4

Postad 10 september 2014 - 20:39

OMD28
  • OMD28
  • Mästare

  • 3 032 inlägg
  • 0

Jisses vilken bullshit.


Har du testat?

#5

Postad 10 september 2014 - 20:50

Unregistered31eb059f
  • Unregistered31eb059f
  • Veteran

  • 2 085 inlägg
  • 0

Har du testat?


Trist argumentation du använder.
Aktiv delning är bra, väldigt bra, det ger mer resurser från slutstegen då de slipper svinga spänningen lika mycket. Men...

För exemplet med högtalare utan filter, fundera lite på hur mycket mätningar, lyssning och jobb det krävs för att välja delningsfrekvenser nivå och branthet och fasvridning på delningsfiltren i en högtalare, även en enkel tvåvägare, oavsett om det är en aktivt eller passivt delad. Texten i din länk beskriver att användaren med lätthet kan göra detta som en konstruktör lägger lång tid på.

För exemplet med högtalare med filter så får man dubbla filter, det är sällan bra, speciellt inte om man introducerar ny fasvridning.
Bilderna på sidan är väldigt förenklade och beskriver väldigt dåligt vad som händer vid delningsfrekvensen. Hur tror du att dubbla filter summerar om båda har en branthet? Det står inget om filtret i förstärkaren är oändligt brant och läggs där det passiva filtret avtagit helt, dvs olika frekvenser för LP och HP.

Men att du upplever en ett lyft ifrågasätter jag inte...

#6

Postad 10 september 2014 - 21:36

OMD28
  • OMD28
  • Mästare

  • 3 032 inlägg
  • 0
Tvett

Jag vill börja med att säga att jag hyser stor respekt för dig.
Du är allt saklig och objektiv, jag tror att vi håller med varandra för det mesta och om vi inte gör det så är det inga " hard feelings " och paj kastning det uppskattar jag.

Jag kör med oändlig branthet, man kan välja 1/3 oktav om man vill.
Tyvärr är det inte möjligt att ange exakt brytfrekvens, mina högtalare har 550 Hz med 24 dB/oktav ( har jag för mig kommer inte ihåg 100% frekvensen är jag säker på men inte brantheten ) jag delar aktivt vid 500 Hz med oändlig branthet.

Jag var helt säker på att jag skulle köra front high, jag har ett extra par Mirage OS3Sat för det ändamålet ( kör 4 sådan bak)
Jag tänkte att jag måste ändå testa aktiv delning, var mycket skeptisk då det är från samma förstärkare med samma nätdel. Men med 10 år i PA branschen där aktiv delning är mer regel än undantag ville jag testa.

Jag blev häpen vilken kontroll, upplever typ en halv oktav djupare. Och kan spela högre med kontroll, dist kommer vid ungefär samma volym men kontrollen och tyngden är klart bättre.

Jag bifogar två bilder, dels från manualen och en taskig tagen med min iPad på setupen i förstärkaren.

tvett med all respekt för mig är det inget bullshit. Det kan säkert variera beroende på högtalare och annat.

Bifogad fil(er)

  • Bifogad fil  image.jpg   563,45K   1 Antal nerladdningar
  • Bifogad fil  image.jpg   1,02MB   0 Antal nerladdningar

Redigerat av OMD28, 10 september 2014 - 21:38.


#7

Postad 11 september 2014 - 04:13

Jonas__W
  • Jonas__W
  • Veteran

  • 1 741 inlägg
  • 0
Jag har själv en 818 med den inbyggda aktiva delningen. Kan säga att den har inte mycket att komma med.
Jag har byggt en aktiv två-vägare för front och center och förstod nog inte innan jag började hur mycket jobb det egentligen var med filter.

Kör idag en MiniDSP 10x10Hd då jag behöver många in & utgångar för mina 7-kanaler (frontar, center samt LFE).
Jag har komponenter i högtalarna som kostar mer än mångas köpta högtalare och ändå lät det rent ut sagt som skit när jag monterade dom. Vasst och otrevligt. Det visade sig bla. att jag var tvungen att ta ned en peak på mellanregistret vid dryga 1Khz som förstörde.

Sedan har ju brytfrekvens samt branthet STOR inverkan på hur de olika registrena samspelar och låter.
Jag var också intresserad av att testa Onkyons inbyggda delningar innan jag hade fått hem DSP:n samt steg, men förstår nu i efterhand att det hade varit bortkastad tid.

Håller helt med tvett.

Redigerat av Jonas__W, 11 september 2014 - 04:13.


#8

Postad 11 september 2014 - 05:59

OMD28
  • OMD28
  • Mästare

  • 3 032 inlägg
  • 0

Jag har själv en 818 med den inbyggda aktiva delningen. Kan säga att den har inte mycket att komma med.
Jag har byggt en aktiv två-vägare för front och center och förstod nog inte innan jag började hur mycket jobb det egentligen var med filter.

Kör idag en MiniDSP 10x10Hd då jag behöver många in & utgångar för mina 7-kanaler (frontar, center samt LFE).
Jag har komponenter i högtalarna som kostar mer än mångas köpta högtalare och ändå lät det rent ut sagt som skit när jag monterade dom. Vasst och otrevligt. Det visade sig bla. att jag var tvungen att ta ned en peak på mellanregistret vid dryga 1Khz som förstörde.

Sedan har ju brytfrekvens samt branthet STOR inverkan på hur de olika registrena samspelar och låter.
Jag var också intresserad av att testa Onkyons inbyggda delningar innan jag hade fått hem DSP:n samt steg, men förstår nu i efterhand att det hade varit bortkastad tid.

Håller helt med tvett.


Jag säger inte emot dig, men jag förstår inte riktigt hur du menar.

Du har byggt AKTIVA frontar, var kommer då Onkyon's aktiva delning in i bilden.
Om du använder funktionen i Onkyo'n så behöver du inte en enda filter komponent i högtalarna.

Missförstå inte nu, men antingen skriver du lite oförståeligt eller så vet du inte hur funktionen i Onkyo'n ska användas.

#9

Postad 11 september 2014 - 06:18

Jonas__W
  • Jonas__W
  • Veteran

  • 1 741 inlägg
  • 0
Skriver oförståeligt då klockan var 05'13. Det är filterlösa burkar naturligtvis, trodde jag dock att du skulle förstå med tanke på texten ;).

Det jag menar är att man bör köpa en MiniDSP eller dylikt om man ska dela aktivt, annars blir det inte bra utan en kompromiss och som tvett säger så blir det kaka på kaka att försöka dela en högtalare med filter.

#10

Postad 11 september 2014 - 06:32

OMD28
  • OMD28
  • Mästare

  • 3 032 inlägg
  • 0

Skriver oförståeligt då klockan var 05'13. Det är filterlösa burkar naturligtvis, trodde jag dock att du skulle förstå med tanke på texten ;).

Det jag menar är att man bör köpa en MiniDSP eller dylikt om man ska dela aktivt, annars blir det inte bra utan en kompromiss och som tvett säger så blir det kaka på kaka att försöka dela en högtalare med filter.


Men är det aktiva eller passiva högtalare som du har?
Har du testat dem passivt med Onkyo'n?

#11

Postad 11 september 2014 - 06:37

Jonas__W
  • Jonas__W
  • Veteran

  • 1 741 inlägg
  • 0
Det är två-vägare utan filter, drivs av 3st Crown XLi800 och det enda Onkyon gör är att skicka signalen genom pre-out till DSP:n och vidare till stegen.

Jag drev tidigare mina Audiovector K3 Signature med Onkyon, att idag försöka göra MiniDSP:ns jobb med Onkyon är inte ens att fundera på med tanke på hur mycket jobb det är med en riktigt DSP. Det skulle inte bli ens nära bra.

Hoppas jag var tydlig nog :)

Redigerat av Jonas__W, 11 september 2014 - 06:38.


#12

Postad 11 september 2014 - 06:44

OMD28
  • OMD28
  • Mästare

  • 3 032 inlägg
  • 0
Då sågar du alltså något du inte ens testat?

Jag måste säga att jag inte förstår var mini dsp'n kommer in i bilden angående det jag beskriver. Skillnaden mellan ett att inte använda bi-amping med aktiv delning eller att använda det.


Kom på det här gamla inlägget.

https://www.minhembi...howtopic=301900

#13

Postad 11 september 2014 - 06:47

Jonas__W
  • Jonas__W
  • Veteran

  • 1 741 inlägg
  • 0
Herregud, jag ger upp.... Du kan ju inte ens ha läst mina inlägg.

Jag menar (igen) att med tanke på min erfarenhet av MiniDSP:n, hur mycket precisa inställningar som verkligen behövs för att det ska bli BRA, så räcker det inte med Onkyons extremt grovhuggna inställningar för aktiv delning.

Det hade alltså varit bortkastad tid inser jag nu efter att ha använt MiniDSP:n, att ens ha försökt återskapa något liknande med Onkyons hjälp.

Är du med på vad jag menar nu?

#14

Postad 11 september 2014 - 06:52

OMD28
  • OMD28
  • Mästare

  • 3 032 inlägg
  • 0

Herregud, jag ger upp.... Du kan ju inte ens ha läst mina inlägg.

Jag menar (igen) att med tanke på min erfarenhet av MiniDSP:n, hur mycket precisa inställningar som verkligen behövs för att det ska bli BRA, så räcker det inte med Onkyons extremt grovhuggna inställningar för aktiv delning.

Det hade alltså varit bortkastad tid inser jag nu efter att ha använt MiniDSP:n, att ens ha försökt återskapa något liknande med Onkyons hjälp.

Är du med på vad jag menar nu?


Absolut, du sågar något du inte ens testat.

Att det krävs så mycket precisa inställningar kan bero på ( jag säger inte att det måste vara så) att det är DIY högtalare som kanske har sina brister.

Jag behöver absolut inte skruva mer än Onkyo'n ger möjlighet till för att få till det.

#15

Postad 11 september 2014 - 06:57

Jonas__W
  • Jonas__W
  • Veteran

  • 1 741 inlägg
  • 0
Jag sågar det just för att jag numer har erfarenhet av aktiv delning och riktig utrustning för det, vilket du inte verkar ha.
Efter att ha mätt & lyssnat mig less så inser man snabbt att Onkyon som sagt har alldeles för grovhuggna inställningar.

Jag skulle vilja säga att jag har byggt rätt kompromisslöst ändå. Extremt linjära och distortionsfria mellanregister AE TD12M. Av många ansedda som ett av de bättre mellanregistrena som går att köpa.
Diskanten följer samma spår som mellanregistret. Beyma TPL150H.

Du vet ju inte om du behöver skruva mer, då du inte har tillgång till bättre saker än Onkyon.....

#16

Postad 11 september 2014 - 07:18

OMD28
  • OMD28
  • Mästare

  • 3 032 inlägg
  • 0

Jag sågar det just för att jag numer har erfarenhet av aktiv delning och riktig utrustning för det, vilket du inte verkar ha.
Efter att ha mätt & lyssnat mig less så inser man snabbt att Onkyon som sagt har alldeles för grovhuggna inställningar.

Jag skulle vilja säga att jag har byggt rätt kompromisslöst ändå. Extremt linjära och distortionsfria mellanregister AE TD12M. Av många ansedda som ett av de bättre mellanregistrena som går att köpa.
Diskanten följer samma spår som mellanregistret. Beyma TPL150H.

Du vet ju inte om du behöver skruva mer, då du inte har tillgång till bättre saker än Onkyon.....


Jag har mycket goda kunskaper i ämnet aktiv delning.

Du har just bekräftat lite av orsakerna till att du måste skruva så mycket.
Du kombinerar element med ganska stor skillnad i känslighet och med mycket stor skillnad i spridningskaraktär, med följden att du får mycket stor skillnad i ljud karaktären i området vid delningsfrekvensen.

Man talar ofta om constant directivity i ljudsammanhang någon som ofta kommer i skymundan är controlled directivity.
Det innebär samma spridningskaraktär i så lång utsträckning som möjligt det går inte hur långt ner i registret som helst pga våglängder mm.


Det är något som jag lärde mig ganska nyligen, förra hösten när jag besökte och fick en utbildning hos Franska Cabasse.
Deras högtalare är mycket bra på den punkten, de har en ganska bra mix av fördelarna från dynamiska högtalare och elektrostater.

De har extrem kontrollerad och linjär spridning pga deras unika coax element som finns ända upp till 4-vägs

Bifogad fil(er)

  • Bifogad fil  image.jpg   101,8K   0 Antal nerladdningar
  • Bifogad fil  image.jpg   49,68K   0 Antal nerladdningar

Redigerat av OMD28, 11 september 2014 - 07:19.


#17

Postad 11 september 2014 - 07:48

Jonas__W
  • Jonas__W
  • Veteran

  • 1 741 inlägg
  • 0
Det är ju inte bara vid delningen mellan mid/diskant man behöver jobba :)
Det är ju även ned mot subbar, branthet på filter, kanske korrigera en höjning i ett område m.m. m.m.

Som sagt, det ÄR grovhuggna inställningar i Onkyon och det kan nog få säga annat om. Fråga vilken högtalartillverkare som helst om de skulle nöja sig med de inställningarna och inget annat....

Det känns som att prata med en vägg, jag lämnar denna diskussion åt tvett som kanske har mer ork ;)

#18

Postad 11 september 2014 - 08:11

OMD28
  • OMD28
  • Mästare

  • 3 032 inlägg
  • 0

Det är ju inte bara vid delningen mellan mid/diskant man behöver jobba :)
Det är ju även ned mot subbar, branthet på filter, kanske korrigera en höjning i ett område m.m. m.m.

Som sagt, det ÄR grovhuggna inställningar i Onkyon och det kan nog få säga annat om. Fråga vilken högtalartillverkare som helst om de skulle nöja sig med de inställningarna och inget annat....

Det känns som att prata med en vägg, jag lämnar denna diskussion åt tvett som kanske har mer ork ;)


Ok,

De flesta högtalartillverkare gör passiva lådor utan några inställningar alls.
Men vi lämnar och konstaterar att du sågar något du inte provat bara för att du " vet bättre "

#19

Postad 11 september 2014 - 14:25

JoakimO
  • JoakimO
  • Amatör

  • 98 inlägg
  • 0
Sååå.... ska jag köpa ett stereo-steg eller inte? :lol:
Antar att det är bäst att låna hem ett på test och utvärdera mha öronen :)

#20

Postad 11 september 2014 - 14:40

OMD28
  • OMD28
  • Mästare

  • 3 032 inlägg
  • 0
Har du testat med aktiv delning?

Men oavsett vilket så tycker jag att du ska vänta med slutsteg till du byt högtalare som du ju verkar vara nära att göra.

#21

Postad 11 september 2014 - 21:20

Unregistered31eb059f
  • Unregistered31eb059f
  • Veteran

  • 2 085 inlägg
  • 0
Låter onödigt att köpa ett externt steg än. Det är ju ingen Yamaha vi pratar om ;).

Har du tillräckligt mycket kunskap om högtalarnas filterkonstruktion för att kunna ställa in en överlappande aktiv delning?
Den extra strömstyrkan är inget du behöver, men du får högre headroom vad gäller spänningsvinget. Men det kräver att du vet var du ska dela och inte råkar ut för några av de problem som biamp kan skapa, som att högtalarens register kan utgöra en svårare last separerad etc.
Kan vara värt att testa, men var öppen för möjligheten att skillnaderna du hör är förväntanseffekter.

#22

Postad 12 september 2014 - 10:14

Unregisteredd7a46a96
  • Unregisteredd7a46a96
  • Veteran

  • 1 612 inlägg
  • 0
Har ett Vincent 331 slutsteg till min 818. Men det är ganska onödigt då 818 är ganska ström stark ändå. Visst är det lite skillnad på extremt höga volymer på normal lyssning är det ingen större skillnad. Nu har jag ju ganska lätt drivna högtalare. Säkert mera skillnad med trögare högtalare.

Skillnaden vincent steg och min gamla 705 var mycket större klar förbättring.



0 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 0 gäster, 0 anonyma medlemmar

  • tnorlund
    2024-04-22 20:00:21
  • Nya hyllor. 2670 DVD+Blu-Ray
    tnorlund
    2024-04-22 19:58:56
  • UPDATE 2024
    jacoby
    2024-04-15 17:17:29
  • UPDATE 2024
    jacoby
    2024-04-15 17:09:47
  • UPDATE 2024
    jacoby
    2024-04-15 16:57:35
  • Fler  |  Vilka bilder visas här?
Trendande produkter
Prisjakt © 2000 - 2024 Prisjakt   Cookiepolicy.   Våra regler.   Personuppgiftspolicy.  Hantera cookie-inställningar.