Canton Reference 1.2 DC
(Golvhögtalare)
|
17
|
(1)
|
199 990:- | |
Canton Reference 3.2 DC
(Golvhögtalare)
|
12
|
(7)
|
76 990:- | |
Canton Reference 5.2 DC
(Golvhögtalare)
|
0
|
(1)
|
57 990:- | |
Canton Reference 50.2 Center
(Centerhögtalare)
|
7
|
(0)
|
14 990:- | |
Canton Reference 50.2 Rear
(Surround-/ stativhögtalare)
|
0
|
(0)
|
14 990:- | |
Canton Reference 7.2 DC
(Golvhögtalare)
|
24
|
(3)
|
37 990:- | |
Canton Reference 9.2 DC
|
17
|
(9)
|
22 990:- | |
Canton Vento Reference 5 DC
(Golvhögtalare)
|
0
|
(3)
|
27 990:- | |
Canton Vento Reference 7 DC
(Golvhögtalare)
|
14
|
(3)
|
21 990:- | |
Canton Vento Reference 9 DC
|
6
|
(0)
|
13 990:- |
Skickat 23 januari 2012 - 22:45
Skickat 18 februari 2012 - 16:46
9.2 borde väl fungera liggande om man vrider diskant/bas 90 grader? Borde bli lite schysstare än vento 856.
Skickat 18 februari 2012 - 17:46
walle_1 18 februari 2012 - 16:46 skrev:
9.2 borde väl fungera liggande om man vrider diskant/bas 90 grader? Borde bli lite schysstare än vento 856.
Varför köper du inte den nya referencecentern? Eller om du vill komma billigt utan, någon av de nya i Ventoserien..det tänker jag satsa på framöver.
Skickat 18 februari 2012 - 18:20
Mikael_80 18 februari 2012 - 17:46 skrev:
Reference-centern är ganska mycket större och jag tror inte jag har plats för den. Dessutom skulle jag ju få exakt samma klang med en 9.2.
Varför måste en centerhögtalare alltid se ut som dom gör? Måste ju vara bäst med identiska högtalare i fronten?
Hade jag haft en bio hade jag nog ställt en likadan på stativ i mitten,
Skickat 18 februari 2012 - 21:14
walle_1 18 februari 2012 - 20:58 skrev:
Jo det skulle ju funka.... men visst hade det varit bättre med en 50.2!?
Maffigare och mer homogen ljudbild iom dom dubbla midbasarna, klarar mer komplext material/nivå än vad en st 9.2 gör i mittkanalen.
Skickat 18 februari 2012 - 22:37
walle_1 18 februari 2012 - 20:58 skrev:
Om du ska ha en 9.2 som center då måste du ju ha den stående,annars matchar den ju inte heller frontarna.
Om du vill den liggande,så måste du ju ha nån fot liknande den till gamla Vento 855 Centern. Som den kan ligga i eftersom den är rundad.
Det här inlägget har ändrats av Gallo69 21 februari 2012 - 08:51
Skickat 22 mars 2012 - 21:36
Får stativ och 9.2 högtalarna i morgon och centern 50.2 är redan skicka bör komma senast tisdag.
Är det någon så behöver en center högtalare så har jag en Ergo 655 center i svart färg till salu, skicka PM vid intresse.
Skickat 22 mars 2012 - 21:43
letin 22 mars 2012 - 21:36 skrev:
Får stativ och 9.2 högtalarna i morgon och centern 50.2 är redan skicka bör komma senast tisdag.
Är det någon så behöver en center högtalare så har jag en Ergo 655 center i svart färg till salu, skicka PM vid intresse.
Grattis till ett grymt köp. Kommer bli riktigt bra det där ska du se.
Skickat 23 mars 2012 - 21:27
Det här inlägget har ändrats av letin 23 mars 2012 - 21:28
Skickat 23 mars 2012 - 21:51
letin 23 mars 2012 - 21:27 skrev:
Kul att du är nöjd.. Det kommer bara låta bättre och bättre kan jag lova. Jag har jobbat mycket med placeringen då det påverkar ljudet enormt mycket. Tycker att de är lite mer känsliga för just placeringen än andra högtalare jag haft. Jag har mina lite drygt 50cm från väggen vilket är optimalt i mitt rum.
Zartok, du har helt klart bra öron =) haha, nämen de är faktiskt de bästa stativarna jag lyssnat på också. Jag har lyssnat på Focal Diablo som jag inte faktiskt kan påstå spelar bättre, snarare sämre i vissa avseenden. Nu är det ju inte rättvist att jämföra en talare man lyssnar på dagligen och bra uppställda mot ett par på en mässa, men när prisskillnaden är typ 70 papp, ja då börjar man undra..
Skickat 25 mars 2012 - 13:18
Någon annan som reagerat på detta ?
Kanske jag som är nojjig, men jag är perfektionist
Skickat 25 mars 2012 - 14:10
SweElite 25 mars 2012 - 13:18 skrev:
Någon annan som reagerat på detta ?
Kanske jag som är nojjig, men jag är perfektionist
Var det inte du som upplevde just samma problem med dina gamla Reference 3.2?
Skickat 25 mars 2012 - 14:32
Skickat 25 mars 2012 - 14:44
SweElite 25 mars 2012 - 14:32 skrev:
Visst vibrerar det lite om man känner på sidorna, men det är knappast något som påverkar ljudet, tror jag inte i alla fall. Det vibrerar ju inte dirket som en del subwoofers som till och med kan få ett eget liv och börjar vandra iväg =) Finns det verkligen högtalare med ett helt "dött" kabinett? Alltså som inte vibrerar oavsett hur högt man spelar?
Skickat 25 mars 2012 - 18:25
Mikael_80 25 mars 2012 - 14:44 skrev:
Nja... fast om jag minns rätt så finns det väl ett par enstaka högtalare som är byggda just så, för att vara HELT "döda".
Sen så är det ju så att vissa högtalare är byggda så att lådans vibrationer ska ingå i elementens rörelser och för det slutgiltiga ljudresultatet.
Så problemet finns ju bara där i dom fallen när det är tänkt att lådan inte ska "spela", men gör det ändå.
Skickat 25 mars 2012 - 19:30
Skickat 26 mars 2012 - 08:54
LifeHiFiStyle 25 mars 2012 - 14:10 skrev:
Jag förvärvade SweElites 3.2or och jag upplever dom som helt stadiga, kan inte känna någon som helst vibration i kabinettet även vid höga volymer. Kan kanske ha att göra med att jag har dom på spikes på mattor?
Skickat 10 maj 2012 - 13:41
Vad har ni drivit era Reference med och vad rekommenderar ni?
Hur har ni dom placerade, avstånd mellan / invinkling / avstånd till bak-/sidovägg?
Har själv drivit mina med Denon 3808, Classic 8.0b, ShengYa SP-T300, Yaqin MC-100b, Onkyo 5008.
Klart bäst fungerade ShengYa:n. Den gav ett fint riv i mellanregistret/mellanbas som gjorde sig grymt bra till hårdare musik. Receivrarna däremot känns lite tunn i jämförelse. Letar för närvarande nånting att driva frontarna med. Emotiva har varit på tapeten men jag vet inte om dom blir för klinisk kanske. Musik ska ju vara roligt att lyssna på också.
Angående placeringen så har jag provat den "gyllene 1.18 regeln". Dvs att avståndet mellan dig och högtalarna ska vara 1.18 gånger längre än avståndet mellan högtalarna. Dessutom med ganska kraftig invinkling. Detta blev inte alls tillfredsställande tycker jag. Visst stereopersperktivet på akustisk välinspelad musik vart fenomenalt bra men så fort man drog igång metal så lät det extremt tunnt. Bästa placeringen i mitt rum är lite tätare samt mindre invinkling så att högtalarnas linje skär bakom sweetspot. Har sett att Canton rekommenderar 0-5 graders invinkling också så jag är nog inte helt ute och cyklar.
Med vänlig hälsning, Martin
Skickat 10 maj 2012 - 14:43
Skickat 10 maj 2012 - 18:26
Det jag märkte när jag gick från vento 890 till reference 9.2 var att den senare var betydligt känsligare med avståndet till bakväggen. Tror att golvarnas nedåtriktade basport gör dom mer lättplacerade än stativarna.
Golvarnas mellanregister sitter väl i en sluten låda också va? Visst är det en skiljevägg ovanför basarna?
Skickat 10 maj 2012 - 21:16
I 1.2 sitter mellanregistren i en egen sluten kammare ja. Skiljeväggen är en lodrätt vägg bakom mellanregistren, så basarnas kammare går upp ändå till toppen på högtalarna i bakkant om man säger så. Hur det är på de andra golvarna vet jag inte, men jag tror det är lika på dem.
Skickat 10 maj 2012 - 21:30
walle_1 10 maj 2012 - 13:41 skrev:
Vad har ni drivit era Reference med och vad rekommenderar ni?
Hur har ni dom placerade, avstånd mellan / invinkling / avstånd till bak-/sidovägg?
Har själv drivit mina med Denon 3808, Classic 8.0b, ShengYa SP-T300, Yaqin MC-100b, Onkyo 5008.
Klart bäst fungerade ShengYa:n. Den gav ett fint riv i mellanregistret/mellanbas som gjorde sig grymt bra till hårdare musik. Receivrarna däremot känns lite tunn i jämförelse. Letar för närvarande nånting att driva frontarna med. Emotiva har varit på tapeten men jag vet inte om dom blir för klinisk kanske. Musik ska ju vara roligt att lyssna på också.
Angående placeringen så har jag provat den "gyllene 1.18 regeln". Dvs att avståndet mellan dig och högtalarna ska vara 1.18 gånger längre än avståndet mellan högtalarna. Dessutom med ganska kraftig invinkling. Detta blev inte alls tillfredsställande tycker jag. Visst stereopersperktivet på akustisk välinspelad musik vart fenomenalt bra men så fort man drog igång metal så lät det extremt tunnt. Bästa placeringen i mitt rum är lite tätare samt mindre invinkling så att högtalarnas linje skär bakom sweetspot. Har sett att Canton rekommenderar 0-5 graders invinkling också så jag är nog inte helt ute och cyklar.
Jag har ca 2,6m till lyssningsposition, högtalarna står 2,2 -2,3m isär och drygt 50cm från väggen, och ca 1.5 meter från hörnen. Varje centimeter från bakväggen och framför allt hörnen gör enorm skillnad i mitt rum. Jag blev faktiskt inspirerad av "inoiterna" =) gällande kraftig invinkling av högtalarna, provade det själv och är helnöjd! Tycker jag fått en mer fokuserad stereobild och bättre seperation av instrument och röster. Dom är invinklade så att diskanterna korsar varann en bit innan lyssningsplatsen.
Har endast provat 2 stärkare, Yamaha och Integra som jag kör med nu. Svårt att säga hur pass stor skillnad Integran gjorde, tyckte jag fick bättre upplösning och mer tryck, men det är inte i närheten av den skillnad jag fick när jag placerade högtalarna i ett större rum och nu senaste tiden verkligen jobbat med placeringen och nu fått till det riktigt jäkla bra faktiskt.. Det spelar så sjukt bra här hemma så jag kan inte vara mer nöjd känns det som =)
Skickat 11 maj 2012 - 14:55
Driver dessa med min lilla Rotel RA-04 som jag tycker sköter sig bra! Måste dra på en del för att få någon ordentlig dynamik dock, ska ta och prova med någon kraftigare förstärkare/slutsteg någon gång framöver (då jag har tid och ork) för att se om det hjälper.
Skickat 17 maj 2012 - 13:37
Mikael: vad lyssnar du på för musik? Det jag märkte med kraftig invinkling var att lite lugnare musik typ Mark knopfler, Allan Taylor osv. lät riktigt bra tack vare som du säger ett riktigt bra stereoperspektiv. Däremot lite skramligare musik som powermetal tappade helt håret på bröstet om du förstår vad jag menar. Elgitarrer och trummor lät tunna. Jag får mycket bättre allroundegenskaper med mindre invinkling och Mark Knopfler i 24-bit låter fortfarande fantastiskt bra
Delar du av mof subben vid musiklyssning? Kör du Audyssey aktiverat?
Själv delar jag mina 9.2:or vid 80 hz och det tar ju bort ganska mycket av placeringskänsligheten vad gäller bumlig bas. Tycker Audyssey XT32 gör ett bra jobb med subbarna så dom är alltid på oavsett vad jag spelar.
Det här inlägget har ändrats av walle_1 17 maj 2012 - 13:47
Skickat 17 maj 2012 - 13:57
walle_1 17 maj 2012 - 13:37 skrev:
Mikael: vad lyssnar du på för musik? Det jag märkte med kraftig invinkling var att lite lugnare musik typ Mark knopfler, Allan Taylor osv. lät riktigt bra tack vare som du säger ett riktigt bra stereoperspektiv. Däremot lite skramligare musik som powermetal tappade helt håret på bröstet om du förstår vad jag menar. Elgitarrer och trummor lät tunna. Jag får mycket bättre allroundegenskaper med mindre invinkling. Mark Knopfler i 24-bit låter fortfarande fantastiskt bra
Delar du av mof subben vid musiklyssning? Kör du Audyssey aktiverat?
Själv delar jag mina 9.2:or vid 80 hz och det tar ju bort ganska mycket av placeringskänsligheten vad gäller bumlig bas. Tycker Audyssey XT32 gör ett bra jobb med subbarna så dom är alltid på oavsett vad jag spelar.
Jag lyssnar på mer eller mindre all typ av musik. Jag har ett ganska så bastungt rum så jag tycker inte direkt att jag tappar någon bas eller punch i basen med kraftig invinkling, det jag däremot vinner på är ett betydligt bättre stereoperspektiv och att sweetspot blir mycket bredare. Det enda negativa är väl att ljudbilden krymper något, tycker dock 9.2'orna spelar så pass stort så att ljudbilden krymper något känns inte som en stor grej.
Känner egentligen inte att jag saknar en sub när den inte är inkopplad, men visst, i vissa låtar är det kul med lite extra botten eller ökat ljudtryck. Jag delar frontarna vid 80hz och kör med Audyssey. Kan tycka att det kan bli lite väl ljust eller något vasst på höga volymer med Audyssey i låter som redan är lite ljusa eller "vassa", subbasen blir dock betydligt bättre med det inkopplat så pass så det mer eller mindre är ett måste när jag lyssnar på musik med sub. Kör jag endast frontarna vilket jag oftast gör när jag lyssnar på musik så kör jag i Direct läget.
Skickat 17 maj 2012 - 14:15
Mikael_80 17 maj 2012 - 13:57 skrev:
Jag lyssnar på mer eller mindre all typ av musik. Jag har ett ganska så bastungt rum så jag tycker inte direkt att jag tappar någon bas eller punch i basen med kraftig invinkling, det jag däremot vinner på är ett betydligt bättre stereoperspektiv och att sweetspot blir mycket bredare. Det enda negativa är väl att ljudbilden krymper något, tycker dock 9.2'orna spelar så pass stort så att ljudbilden krymper något känns inte som en stor grej.
Känner egentligen inte att jag saknar en sub när den inte är inkopplad, men visst, i vissa låtar är det kul med lite extra botten eller ökat ljudtryck. Jag delar frontarna vid 80hz och kör med Audyssey. Kan tycka att det kan bli lite väl ljust eller något vasst på höga volymer med Audyssey i låter som redan är lite ljusa eller "vassa", subbasen blir dock betydligt bättre med det inkopplat så pass så det mer eller mindre är ett måste när jag lyssnar på musik med sub. Kör jag endast frontarna vilket jag oftast gör när jag lyssnar på musik så kör jag i Direct läget.
Mitt betongrum är väl också ganska bastungt egentligen och det är just därför jag vill dela basen till subbarna som kalibreras för rak kurva. Kör jag direktläge med bara frontarna får jag mer bas men inte lika djup och frekvensrak bas.
Håller med dig i dina upplevelser där. Ljudbilden känns klart bredare med mindre invinkling. Dock kanske placering av enskilda instrument inom ljudbilden blir bättre med mer invinkling men jag föredrar ändå att diskanterna skär bakom huvudet.
Jag upplever också att Audyssey kan bli lite väl ljust i ljusa låtar. Ett tips som jag läste någonstans är att plocka bort soffbordet under mätningen. Låter ju helsjukt egentligen men jag har gjort så och det ger ett aningen mjukare ljud. Se även till att köra alla 8 mätningar för att ge audyssey info om hur ljudet beter sig i och runt sweetspot. Man ska alltså inte mäta 8 sittplatser längs soffan som många tror.
Annars så gäller det nog att akustikoptimera sitt rum så mycket som det går innan kalibrering. Ingen elektrisk apparat kan ju ta bort den naturliga efterklangen i ett rum.
Det här inlägget har ändrats av walle_1 17 maj 2012 - 14:17
Skickat 17 maj 2012 - 18:04
walle_1 17 maj 2012 - 14:15 skrev:
Jag upplever också att Audyssey kan bli lite väl ljust i ljusa låtar. Ett tips som jag läste någonstans är att plocka bort soffbordet under mätningen. Låter ju helsjukt egentligen men jag har gjort så och det ger ett aningen mjukare ljud. Se även till att köra alla 8 mätningar för att ge audyssey info om hur ljudet beter sig i och runt sweetspot. Man ska alltså inte mäta 8 sittplatser längs soffan som många tror.
Annars så gäller det nog att akustikoptimera sitt rum så mycket som det går innan kalibrering. Ingen elektrisk apparat kan ju ta bort den naturliga efterklangen i ett rum.
Jag vet inte hur mycket du testat att vinkla in högtalarna och hur kraftigt, när jag gjorde det första gången så blev jag först slagen av att man fick så mycket bättre stereoperspektiv och lättare kunna urskilja olika instrument, stämmor m.m.. dock så krympte ljudbilden rätt mycket och jag tappade en surroundeffekt som jag gillar i vissa låtar så jag vinklade tillbaks dom. Men, jag saknade det klara stereoperspektivet jag fick med dom invinklade så jag började vinkla in dom någon centimeter i taget tills jag hittade en kompromiss med både riktigt bra stereoperspektiv och ändå relativt stor ljudbild och fortfarande med "surroundeffekterna" jag saknade =) Så jag kan rekommendera dig att verkligen börja laborera med placeringen, alltid kul om inte annat =)
Hur menar du med Audyssey kalibreringen.. jag kan mäta 6 punkter, och gör det på de ställen där folk oftast sitter, hur menar du att man ska göra om man inte mäter där man sitter?? Jag brukar mäta först i sweetspot, och sedan typ 20cm åt ena och andra hållet och sedan en bit bort, brukar avsluta med sweetspoten igen.
Helt sant det där med akustiken, har ju själv upplevt vikten av bra akustik, mina högtalare har ju gått från att låta bra till helt grymt bra bara genom att byta rum.. sedan genom att placera dom korrekt i rummet har dom gått till att låta fantastiskt bra =)
Det här inlägget har ändrats av Mikael_80 17 maj 2012 - 18:05
Skickat 18 maj 2012 - 01:38
Mikael_80 17 maj 2012 - 18:04 skrev:
Jag vet inte hur mycket du testat att vinkla in högtalarna och hur kraftigt, när jag gjorde det första gången så blev jag först slagen av att man fick så mycket bättre stereoperspektiv och lättare kunna urskilja olika instrument, stämmor m.m.. dock så krympte ljudbilden rätt mycket och jag tappade en surroundeffekt som jag gillar i vissa låtar så jag vinklade tillbaks dom. Men, jag saknade det klara stereoperspektivet jag fick med dom invinklade så jag började vinkla in dom någon centimeter i taget tills jag hittade en kompromiss med både riktigt bra stereoperspektiv och ändå relativt stor ljudbild och fortfarande med "surroundeffekterna" jag saknade =) Så jag kan rekommendera dig att verkligen börja laborera med placeringen, alltid kul om inte annat =)
Hur menar du med Audyssey kalibreringen.. jag kan mäta 6 punkter, och gör det på de ställen där folk oftast sitter, hur menar du att man ska göra om man inte mäter där man sitter?? Jag brukar mäta först i sweetspot, och sedan typ 20cm åt ena och andra hållet och sedan en bit bort, brukar avsluta med sweetspoten igen.
Helt sant det där med akustiken, har ju själv upplevt vikten av bra akustik, mina högtalare har ju gått från att låta bra till helt grymt bra bara genom att byta rum.. sedan genom att placera dom korrekt i rummet har dom gått till att låta fantastiskt bra =)
Jodå, jag har provat flera gånger att vinkla in dom en hel del. Ända tills jag ser utsidorna från sweetspot. Men det slutar ändå med att jag återgår till det läge jag har nu. Som sagt, hårdrock blir väldigt tunn i mitt rum med för mycket invinkling. Akustik är ju en hel vetenskap och det som funkar i ett rum funkar inte i ett annat. Sedan har vi ju olika hörsel samt preferenser om hur det ska låta. Jag är verkligen ingen basnarkoman och har inte mätt upp vad som händer vid invinkling men misstänker att det blir en dipp nånstans i övre basen, 100-150 hz (vild gissning
Det är just det som är missuppfattningen. Våra "fantastiska" hifimagasin skriver också för jämnan att man kan mäta upp 3/6/8 (vad nu receivern stödjer) sittplatser. I själva verket innebär 6 eller 8 mätpunkter att du ska ge audyssey info om hur ljudet beter sig runt sweetspot. Du ska alltså göra första mätningen i absolut sweetspot (det är här avståndet till högtalarna bestäms) sedan jobba dig åt höger/vänster/framåt/bakåt för att ge audyssey info om hur ljudet beter sig i och omkring sweetspot. Du ska med andra ord skapa en "ljudbubbla" runt din sweetspot.
Jag rekommenderar att du kikar in på https://audyssey.zendesk.com/home och läser runt. Chris är grundaren av Audyssey och svarar hjärtligt på alla frågor som har med inställning att göra.
Här finns en guide om hur man bör mäta: http://www.audyssey....y/multeq/how-to
Som du ser så sker ingen mätning i fotöljerna i exemplet. Allt kretsar runt första mätpunkten. Rekommenderat avstånd mellan mätningarna är 2 feet, alltså ca 60-70 cm. Dessutom bör man inte mäta närmare än 50 cm från bakvägg för att minimera störande reflektioner. Jag har mätt upp enligt 1-6 på bilden med 7 och 8 mitt emellan 1 och 4 och 1 och 6. Allt enligt Chris rekommendation. Har man soffan en bit från bakvägg tar man med fördel ett par mätningar bakom huvudet också enligt bilden så länge man inte hamnar för nära väggen.
Hoppas jag inte är för otydlig nu
Det här inlägget har ändrats av walle_1 18 maj 2012 - 01:39
Skickat 18 maj 2012 - 08:53
walle_1 18 maj 2012 - 01:38 skrev:
Jag rekommenderar att du kikar in på https://audyssey.zendesk.com/home och läser runt. Chris är grundaren av Audyssey och svarar hjärtligt på alla frågor som har med inställning att göra.
Tack för tipset, ska göra en ny kalibrering och se vad som händer.
Skickat 18 maj 2012 - 18:04
MVH TOOL
Skickat 31 juli 2012 - 11:49
Skickat 31 juli 2012 - 12:05
Mikael_80 31 juli 2012 - 11:49 skrev:
Upplevde samma sak med mina vento 890 i vissa låtar men där var ju skydden längre och "sladdrigare" så uppstod nog lättare på dom. Kör numera uteslutande utan skydden så har inget problem med det.
Skickat 31 juli 2012 - 12:16
walle_1 31 juli 2012 - 12:05 skrev:
Ja, det är ju ett alternativ såklart, dock så funkar det inte alltid för min del då jag har en 2årig son som mer än gärna skulle sticka in en hand i baselementet =)
Skickat 31 juli 2012 - 20:12
För övrigt är den där låten inte snäll i mellanbasen. Min vänstra högtalare börjar få missljud i baselementet då onkyon ligger på 72 i volym, 82 är ref-volym. Då är ändå basen delad till subbarna under 80 hz. Vet inte om det beror på att onkyon inte orkar med eller om slaglängden på elementet helt enkelt uppnås. Får prova igen när min Emotiva XPA-5 anländer nästa vecka om det är någon skillnad, förmodligen ligger begränsningen i elementet som helt enkelt får jobba för mycket.
Jag är glad att jag kan köra utan frontskydd iaf
Skickat 31 juli 2012 - 20:24
walle_1 31 juli 2012 - 20:12 skrev:
För övrigt är den där låten inte snäll i mellanbasen. Min vänstra högtalare börjar få missljud i baselementet då onkyon ligger på 72 i volym, 82 är ref-volym. Då är ändå basen delad till subbarna under 80 hz. Vet inte om det beror på att onkyon inte orkar med eller om slaglängden på elementet helt enkelt uppnås. Får prova igen när min Emotiva XPA-5 anländer nästa vecka om det är någon skillnad, förmodligen ligger begränsningen i elementet som helt enkelt får jobba för mycket.
Jag är glad att jag kan köra utan frontskydd iaf
Hehe, nää det är ingen snäll bas i den låten.. mycket av basen ligger nog runt 80hz, så subben avlastar nog inte frontarna så mycket i den låten om man har dom delade som jag också har vid 80hz. Jag har dock som tur är inte upplevt några missljud i den låten utan skydden och då har jag ändå kört närmare -10 på stärkaren (integra 50.2), samtidigt har audyssey ställt ned mina frontar på -6db vid kalibrering så du spelade kanske ännu högre än vad jag drog på. Man blir dock jävligt impad av att man kan spela så högt med med bibehållen kvalitet och utan något för direkt hörbar dist med ett par relativt små högtalare.
Var inte du förresten inne på att köpa Reference 7.2, eller har du släppt dom planerna?
Skickat 31 juli 2012 - 21:33
Mikael_80 31 juli 2012 - 20:24 skrev:
Hehe, nää det är ingen snäll bas i den låten.. mycket av basen ligger nog runt 80hz, så subben avlastar nog inte frontarna så mycket i den låten om man har dom delade som jag också har vid 80hz. Jag har dock som tur är inte upplevt några missljud i den låten utan skydden och då har jag ändå kört närmare -10 på stärkaren (integra 50.2), samtidigt har audyssey ställt ned mina frontar på -6db vid kalibrering så du spelade kanske ännu högre än vad jag drog på. Man blir dock jävligt impad av att man kan spela så högt med med bibehållen kvalitet och utan något för direkt hörbar dist med ett par relativt små högtalare.
Mikael_80 31 juli 2012 - 20:24 skrev:
Var inte du förresten inne på att köpa Reference 7.2, eller har du släppt dom planerna?
Jo, bara ett par timmar efter jag skrivit det här i tråden hade jag en köpare som verkade mycket sugen flera veckor medan jag funderade på om jag skulle genomföra det. När jag bestämt mig för att genomföra bytet (vita 7.2 samt 50.2 centern) så ville han inte svara mer. Testade att slänga ut dom på hifimagasinet och fick något skambud men struntade i det till slut. Ska nog nåt tag byta till reference centern i svart tror jag. Bara Canton inte får för sig att släppa en x.3-serie för då vill man väl byta igen
Har nyligen köpt ett par 5 cm akustiktavlor från Desenio när dom hade 30% rabatt och det var nog bättre investerade pengar för det gjorde verkligen skillnad.
Skickat 01 augusti 2012 - 18:49
spelar förövrigt med Ref 5 och och 2st MAA-706.
Men det snärtiga ljudet (inte djupaste basljuden) är ganska intensiva och borde vara ganska slitsamma för mellanregistret, och som sagt att du bryter vid 80hz spelar ju ingen roll då detta ljud bör ligga runt 150hz kändes d som
Skickat 01 augusti 2012 - 19:21
Xiphos 01 augusti 2012 - 18:49 skrev:
spelar förövrigt med Ref 5 och och 2st MAA-706.
Men det snärtiga ljudet (inte djupaste basljuden) är ganska intensiva och borde vara ganska slitsamma för mellanregistret, och som sagt att du bryter vid 80hz spelar ju ingen roll då detta ljud bör ligga runt 150hz kändes d som
Golvarna orkar nog med detta mycket bättre då dom har 2 dedikerade baselement som är delade runt 200-220 hz om jag inte minns fel. Angående låten kan jag bara hålla med
Det var typ vart tredje "snärtljud" som elementet slog väldigt långt och som inte dessa små ensamma element riktigt orkar med.
Skickat 01 augusti 2012 - 20:51
walle_1 01 augusti 2012 - 19:21 skrev:
Det var typ vart tredje "snärtljud" som elementet slog väldigt långt och som inte dessa små ensamma element riktigt orkar med.
Jag har kört låten med -10db på stärkaren och fick inga missljud jag heller.. så det är lite märkligt.. jag har även kört andra låtar med betydligt högre tryck utan att jag haft några problem med några missljud. Nu har jag ju dock som jag nämnt tidigare mina frontar inställda på -6db så du spelade kanske ändå lite högre.
Det här inlägget har ändrats av Mikael_80 01 augusti 2012 - 21:39
Skickat 02 augusti 2012 - 07:54
Xiphos 01 augusti 2012 - 18:49 skrev:
Jag tycker det är mäktiga basslingor med en skön kombo av djupbas och kraftig snärtbas, rätt skön låt tycker jag sett till det. Intensiv bas rätt högt upp i basregistret är det helt klart, mellanregistren på mina 1.2 som tar vid vid 180hz rör på sig några millimteter när jag spelar hyffsat högt
1 användare läser den här tråden
Medlemmar: 0 - Gäster: 1 - Anonyma användare: 0
Sökningen pågår
Visa alla träffar (sökning på Prisjakt)
17
Canton-klubben
1 annons
4 filmer

Minhembio - Senaste nyheterna
Prisjakt Pryl - Senaste nyheterna

Fler
Vilka bilder visas här?