Hoppa till innehåll

Sökresultat Sökningen pågår Sökresultaten dyker upp här efterhand. Du kan fortsätta skriva om du vill begränsa sökningen.
Söker efter användare
Söker efter gallerier
Sök forumtrådar
Stäng

Oppo BDP-93

1501 svar till detta ämne
  • Vänligen logga in för att kunna svara

#151

Postad 17 januari 2011 - 11:29

voz
  • voz
  • Lärjunge

  • 468 inlägg
  • 0
Jepp, eller HDMI1 till stärkaren och HDMI2 till TV:n om man så vill. Båda HDMI-portarna ska klara 3D.

#152

Postad 17 januari 2011 - 18:18

Unregistered98bc0f60
  • Unregistered98bc0f60
  • Användare

  • 142 inlägg
  • 0
Sid 18 bla. i manualen förklarar hur man ska koppla de båda hdmi kontakterna.
http://www.oppoblura.....ser Guide.pdf
/M

#153

Postad 19 januari 2011 - 11:04

Winder
  • Winder
  • Wannabe

  • 10 inlägg
  • 0
Ja, då var man igång. Var hos The Rock och hämtade mitt ex. igår. Kan konstatera som någon tidigare har sagt: påkostad förpackning, snyggt gjort. Känns kvalité direkt. Aptitligt helt enkelt. Startade perfekt med standardinställningarna till min Maratz och Panasonic projektor. I med min referens BDn på U-571 i 2.35 format. Sicken bild ! Och ljud ! (Min första riktiga BD-spelare, har kört PS3 tidigare). Tyst laddning, tyst spelare och snabbheten har jag inget att klaga på. Det enda som jag reagerat på nu så här i början är: vilken bauta fjärr ! Känns STOR. Sedan är den väldigt riktningskänslig jämfört med alla andra jag haft. Har väntat länge på detta, nu är väntan äntligen över. Här skall det köras! Och, visst den har en massa andra finesser också men jag skall spela skivor!

#154

Postad 19 januari 2011 - 16:41

Unregistered1014
  • Unregistered1014
  • Forumräv

  • 530 inlägg
  • 0
Sorry, inte mycket att berätta mer än att jag också är ny ägare av en Oppo BDP-93.

Har precis kommit inom dörren och gjort en kopp Starbucks-kaffe så nu skall här kopplas!

Återkommer med rapport... Oppon skall gå tillsammans med en Pioneer SC-LX73, Panasonic 50" G10 och Epson TW3600.

EDIT : Någon som funderat på att uppgradera till någon av NuForce-varianterna?

Redigerat av Unregistered1014, 19 januari 2011 - 16:48.


#155

Postad 20 januari 2011 - 10:13

Melmac
  • Melmac
  • Mästare

  • 3 271 inlägg
  • 0
The Rock i Lund säljer den för 6500:- och då är den reg.fri på DVD.

#156

Postad 20 januari 2011 - 12:26

Unregistered1014
  • Unregistered1014
  • Forumräv

  • 530 inlägg
  • 0
Allt fungerade som förväntat igår och Oppon klarade av att spela upp alla mina mkv, inkl. de med blank-header grejjen, och fungerade utmärkt med externa sub-filer.

Dock hade jag missat helt att Oppon inte har en Samba-klient utan man måste ansluta via DLNA, fick inte till detta riktigt hundra utan Oppon tappade kopplingen mot DLNA-servern väldigt ofta när man browsade i de olika katalogerna.

Tycker även att panoreringar hackar avsevärt mycket mer än när jag kör på min TviX N1, skall prova att köra mediafilerna från ett NAS med inbyggd DLNA-server och se om det hjälper eller att köra från usb-disk.

Många har klagat på en långsam/trög fjärr men jag tycker att den gör sitt jobb, varken mer eller mindre. Fjärren är i alla fall betydligt mindre riktningskänslig än vad min TviX är.

Oerhört positivt är att uppstart av Blu-Ray filmer går riktigt riktigt snabbt!

#157

Postad 20 januari 2011 - 13:35

voz
  • voz
  • Lärjunge

  • 468 inlägg
  • 0

Tycker även att panoreringar hackar avsevärt mycket mer än när jag kör på min TviX N1, skall prova att köra mediafilerna från ett NAS med inbyggd DLNA-server och se om det hjälper eller att köra från usb-disk.

Blir det någon skillnad om du ändrar TV System till Multi istället för PAL? Jag läste någonstans att den kan få för sig att konvertera till 50Hz om man har PAL. Jag kör själv inte så mycket MKV, men jag testade med en på 720p och tyckte det såg mycket bra ut.

#158

Postad 20 januari 2011 - 18:12

professorB
  • professorB
  • Beroende

  • 1 288 inlägg
  • 0
Mycket bra maskin. Spelar bättre BD än PS3 och skalar upp DVD bättre än PS3, HQV och ABT scalers som jag provat den mot. Är regionsfri på DVD från leverans (BDP-93EU inte BDP-93).

Mycket snabb och alla koder för programmering av Harmony One låg uppe i databasen. Därmed kan man snabbt gömma bort den lite stora och klumpiga originalfjärren.

Mediauppspelning med mkv är mycket bra via hårddisk, den klarar även högupplöst ljud som DTS-MA. Inte fått igång strömning helt 100% men där ligger nog "felet" på datorsidan med lite SBS. Att den inte kan spela upp mp3 är ju lite av en miss men det lär komma i en framtida uppdatering.

Spelar SACD men har inte kunnat bekräfta om det klarar DVD-audio då jag inte har några sådana skivor. Ljudkvalité är inte utvärderad ännu men via HDMI lär det vara förstärkarens D/A som bestämmer. Har inte gjort jämförelsen mot D/A i 93:an men förväntar mig inget lyft.

#159

Postad 20 januari 2011 - 19:19

Biohazard
  • Biohazard
  • Lärjunge

  • 300 inlägg
  • 0
Borde kanske inte vara några problem men...; har någon provat att spela upp mvk med HD-ljud & "inbyggd" undertext? Funderar på att använda mig av MakeMKV för att bygga om mina filmer & köra från usb-disk eller NAS.

#160

Postad 20 januari 2011 - 20:44

Unregistered7f24758e
  • Unregistered7f24758e
  • Amatör

  • 98 inlägg
  • 0
Min spelare 93EU kan inte välja språk i menyn på dvd disc 1 Titanic deluxe collectors edition. Går det att komma vidare så att filmen visas? Jag har inte hunnit testa fler dvd utom Star Wars som funkar okay..Mina andra bluray-spelare klarar disc 1 utan problem. Jag får kontakta Oppo..
P.S: Jag läste på AVForum och lyckades komma vidare i menyn genom att trycka på gula knappen..

Redigerat av Unregistered7f24758e, 20 januari 2011 - 23:21.


#161

Postad 20 januari 2011 - 21:03

SweElite
  • SweElite
  • Forumräv

  • 858 inlägg
  • 0
Fick min bugg oppo idag och kan konstatera följande.

1. 24hz i mkv är buggigt, ger ut 1080p 50hz

3. När man kör en 3d film ballar syncningen ut med stärkaren allt som oftast.



Några fler som upplever handskaknings problem ?

#162

Postad 20 januari 2011 - 22:40

wesslan
  • wesslan
  • Beroende

  • 1 438 inlägg
  • 0
Hört att många haft handskakningsproblem ja men mest med pioneers recievers, kommit nya betafw för usa maskinen som tydligen ska lösa detta. Lär inte dröja länge nu när de samlat in buggarna som en ny officiell kommer, lät så på oppo uk när jag mailade dem mina buggar. Min denon funkar bra hittils iaf.

Mkv 24hz är välkänd bugg så skulle förvåna mig om de inte löst den i nästa fw. Känns som ett måste.

Jag blev otroligt imponerad när oppon klarade att spela min värsta problemfil över trådat nätverk som inte ens min dator med allehanda codecs lyckades bra med. Nu kunde jag äntligen se klart filmen så tummen upp där! Rapporterat 5 buggar gällande problem med att spela filer över nätverket så hoppas de finputsar denna grymma bonusfunktion ytterligare.

Redigerat av wesslan, 20 januari 2011 - 22:41.


#163

Postad 20 januari 2011 - 23:32

professorB
  • professorB
  • Beroende

  • 1 288 inlägg
  • 0

Min spelare 93EU kan inte välja språk i menyn på dvd disc 1 Titanic deluxe collectors edition. Går det att komma vidare så att filmen visas? Jag har inte hunnit testa fler dvd utom Star Wars som funkar okay..Mina andra bluray-spelare klarar disc 1 utan problem. Jag får kontakta Oppo..
P.S: Jag läste på AVForum och lyckades komma vidare i menyn genom att trycka på gula knappen..


Jag hade inga problem att få Titanic delux collectors edition disc 1 att fungera i min 93:a. Det gick att hoppa runt i menyn och välja språk och texning utan någon hängning.

Någon som kan föreslå en bra mediaspelare till en dator med win7/64? Windows Mediaplayer fungerar sådär och PMS fungerade inte så bra.

#164

Postad 21 januari 2011 - 08:26

Unregistered1014
  • Unregistered1014
  • Forumräv

  • 530 inlägg
  • 0

Blir det någon skillnad om du ändrar TV System till Multi istället för PAL? Jag läste någonstans att den kan få för sig att konvertera till 50Hz om man har PAL. Jag kör själv inte så mycket MKV, men jag testade med en på 720p och tyckte det såg mycket bra ut.


Voz - Absolut, jag blev tokig och provade runt med inställningar för "display" och fick det till slut att flyta på bra och med uteslutningsmetoden kom jag fram till att det var just inställningen från PAL till Multi som gjorde skillnaden. Jag som läst på för dåligt!

Jag får däremot inte det att fungera 100% med uppspelning av MKV via nätverket. Har en Netgear ReadyNas Duo med inbyggd DLNA-server och jag upplever, vad jag vill tro, buffringsproblem lite då och då (läs mellan 10-15 ggr) per film. Bild och ljud stoppar under ca. 10-20 sekunder för att sedan komma igång igen.

Har provat med min TviX N1 och en kompis eXtreamer och Boxee och där flyter det på bra så jag misstänker något i Oppon, skall kontakta supporten och se om dom har något tips.

Misstänker också att något strular med externa sub-filer men det kan också ha att göra med filnamn innehållandes många punkter. (detta via nätverk)

Provade igår att se en film då från en USB-hårddisk och allt flöt på riktigt bra, inga problem med externa sub eller liknande.

Jag upplever inte heller några lip-sync issues som många har rapporterat, jag kör min Oppo mot en Pioneer SC-LX73 och har inga sync-issues heller!


EDIT : Mailade precis supporten om tips på mitt problem och passade även på att fråga om det kommer en Samba-klient i framtida fw. Återkommer om jag får något vettigt :)

Redigerat av Unregistered1014, 21 januari 2011 - 08:33.


#165

Postad 21 januari 2011 - 08:40

Melmac
  • Melmac
  • Mästare

  • 3 271 inlägg
  • 0
@professorB

Är regionsfri på DVD från leverans (BDP-93EU inte BDP-93)


Var köpte du den? Man kanske inte behöver ett reg.fri chip då!
Är alla reg fria på DVD, inkl. de direkt från Oppo?

Redigerat av Melmac, 21 januari 2011 - 08:47.


#166

Postad 21 januari 2011 - 09:16

macman
  • macman
  • Beroende

  • 1 078 inlägg
  • 0
Köpte min på vibrations och den är regfri på dvd, klarar i alla fall reg 1, och jag som beställde ett chip innan jag fick spelaren för mina reg1-dvder.

#167

Postad 21 januari 2011 - 09:43

Melmac
  • Melmac
  • Mästare

  • 3 271 inlägg
  • 0
Ha precis satt min beställning hos Bluraychip på "Hold" eftersom jag vill se om även spelarna från Oppo är regfria på DVD (Även om de säger att de inte är det).

Ja just det, jag tillhör snart också den där fina skaran av BDP-93 ägare :)

Redigerat av Melmac, 21 januari 2011 - 09:43.


#168

Postad 21 januari 2011 - 09:52

professorB
  • professorB
  • Beroende

  • 1 288 inlägg
  • 0

@professorB


Var köpte du den? Man kanske inte behöver ett reg.fri chip då!
Är alla reg fria på DVD, inkl. de direkt från Oppo?


Köpte min på The Rock. Vet inte om alla 93:or är regfria på DVD eller bara de som köps i svenska butiker. Har inte kollat om den är regfri på BD ännu, hittar inte den BD reg A som jag köpte av misstag för ett tag sedan i USA...

#169

Postad 21 januari 2011 - 09:58

SweElite
  • SweElite
  • Forumräv

  • 858 inlägg
  • 0
hdmi handskakningsproblem får jag bara när jag kör 3d filmer....då är det katastrof :)

#170

Postad 21 januari 2011 - 09:58

Melmac
  • Melmac
  • Mästare

  • 3 271 inlägg
  • 0
Enligt The Rock är deras reg.fria på DVD men inte ännu på BD. De påstod att det skulle kosta 1500:- när det kommer!
Det chippet som finns på Bluraychip verkar inte vara släppt ännu, levereras runt 26 Jan, och det verkar inte som om butikerna har tillgång till det ännu.

€60 för chippet är ett introduktions erbjudande så jag tror att det blir runt €100 sen efter släppet. (OBS! min gissning)
Hoppas jag får hem min innan så jag kan kolla om den är reg-fri. Verkar ju konstigt om det bara är från Svenska butiker den är det.

#171

Postad 21 januari 2011 - 10:15

wesslan
  • wesslan
  • Beroende

  • 1 438 inlägg
  • 0
Har inte testat om den kom regfri på dvd från oppo uk men spelar ingen större roll då jag beställt chip ändå.

Jag kör just nu Pal på tv system, kanske skulle byta till multi alltså?

Redigerat av wesslan, 21 januari 2011 - 10:18.


#172

Postad 21 januari 2011 - 10:28

Melmac
  • Melmac
  • Mästare

  • 3 271 inlägg
  • 0
Nån som köpt direkt från Oppo och kan testa med reg1 DVD?

#173

Postad 21 januari 2011 - 11:04

wesslan
  • wesslan
  • Beroende

  • 1 438 inlägg
  • 0
Några intressanta saker från avsforum: the European firmware is due next week, i got an email back from oppo uk and they said next week for the update. (Detta låter otroligt tidigt då nästa officiella i US verkar komma i vår men vi kanske får några småfixar bara då US fått en beta efter vår)

We also talked about the differences between the Qdeo & ABT chip. He (oppo) stated the ABT is a cadence chip & they decided on the Qdeo for the noice processing for the streaming. He stated the ABT chip was better for Blu-ray & upconversion.

Det sista där borde göra att alla som inbillar sig att bluray och dvdbilden ser så mycket bättre ut nu än sin gamla 83:or att tvivla lite mer på ögonen. Jag själv har bara 93an och inte haft 83an så kan inte uttala mig. Vore kanon om vi fick någon riktigt stor recension som jämför 83 vs 93 på dvd och blu-ray för jag är nyfiken och hoppas givetvis att 93an ÄR bättre ändå.

Redigerat av wesslan, 21 januari 2011 - 11:10.


#174

Postad 21 januari 2011 - 11:49

Melmac
  • Melmac
  • Mästare

  • 3 271 inlägg
  • 0
Är det inte mer "nyans"-skillnader? Oavsett spelare så rockar dem jämfört med andra.

Fasiken vad Oppo UK är snabba på levernaser. Beställde igår, idag skickas den.

#175

Postad 21 januari 2011 - 14:30

voz
  • voz
  • Lärjunge

  • 468 inlägg
  • 0

We also talked about the differences between the Qdeo & ABT chip. He (oppo) stated the ABT is a cadence chip & they decided on the Qdeo for the noice processing for the streaming. He stated the ABT chip was better for Blu-ray & upconversion.

ABT-chippet var väldigt bra på NTSC-DVD (3:2 pulldown) men inte riktigt lika bra på PAL-DVD (2:2 pulldown). Och för Blu-ray kan jag inte tänka mig att skillnaden kan vara så stor.

#176

Postad 21 januari 2011 - 16:28

SweElite
  • SweElite
  • Forumräv

  • 858 inlägg
  • 0
Tack gode om de fixar ny firmware som kirrar de mest uppenbara buggarna nästa vecka.....jag hade fan hellre väntat ett par veckor och fått en maskin med bättre firmware



Några intressanta saker från avsforum: the European firmware is due next week, i got an email back from oppo uk and they said next week for the update. (Detta låter otroligt tidigt då nästa officiella i US verkar komma i vår men vi kanske får några småfixar bara då US fått en beta efter vår)

We also talked about the differences between the Qdeo & ABT chip. He (oppo) stated the ABT is a cadence chip & they decided on the Qdeo for the noice processing for the streaming. He stated the ABT chip was better for Blu-ray & upconversion.

Det sista där borde göra att alla som inbillar sig att bluray och dvdbilden ser så mycket bättre ut nu än sin gamla 83:or att tvivla lite mer på ögonen. Jag själv har bara 93an och inte haft 83an så kan inte uttala mig. Vore kanon om vi fick någon riktigt stor recension som jämför 83 vs 93 på dvd och blu-ray för jag är nyfiken och hoppas givetvis att 93an ÄR bättre ändå.



#177

Postad 21 januari 2011 - 17:34

voz
  • voz
  • Lärjunge

  • 468 inlägg
  • 0

Ha precis satt min beställning hos Bluraychip på "Hold" eftersom jag vill se om även spelarna från Oppo är regfria på DVD (Även om de säger att de inte är det).

De från OPPO UK är inte regionfria på DVD. Min var i alla fall inte det. Men jag misstänker att det är ett enkelt fjärrkontrollshack eller liknande. Det är den uppfattningen jag får när jag skummar igenom inläggen på avforums.

Jag kör just nu Pal på tv system, kanske skulle byta till multi alltså?

Ja, byt.

#178

Postad 21 januari 2011 - 23:48

SweElite
  • SweElite
  • Forumräv

  • 858 inlägg
  • 0
Fick svar ifrån Oppo service nu att handskakningsproblemen kommer att lösas i nästa firmware release. Detr skulle lösas om några veckor.

De har riktigt nice support...


Men ärligt....helt otroligt vilken kanonbild denna spelaren lämnar ;)

#179

Postad 22 januari 2011 - 01:35

Unregistered577c6879
  • Unregistered577c6879
  • Mästare

  • 2 986 inlägg
  • 0
Hur fungerar regfriheten på BD-sidan?, är det lödning eller någon annan lösning?
Funderar på att ta hem en 93 från USA.

#180

Postad 22 januari 2011 - 10:52

professorB
  • professorB
  • Beroende

  • 1 288 inlägg
  • 0

Enligt The Rock är deras reg.fria på DVD men inte ännu på BD. De påstod att det skulle kosta 1500:- när det kommer!
Det chippet som finns på Bluraychip verkar inte vara släppt ännu, levereras runt 26 Jan, och det verkar inte som om butikerna har tillgång till det ännu.

€60 för chippet är ett introduktions erbjudande så jag tror att det blir runt €100 sen efter släppet. (OBS! min gissning)
Hoppas jag får hem min innan så jag kan kolla om den är reg-fri. Verkar ju konstigt om det bara är från Svenska butiker den är det.


Med tanke på att chippet till bdp-83 kostar 53 euro är inte 60 euro för samma chip till 93:an orimligt. Skulle bli förvånad om de höjer till 100.

Hur fungerar regfriheten på BD-sidan?, är det lödning eller någon annan lösning?
Funderar på att ta hem en 93 från USA.


Det lär inte behövas någon lödning. Lossa en kontakt, installera en mellanbit och anslut den i bägge ändarna. Har inte provat själv ännu dock.

Tänk bara på att en maskin från USA är region 1/A utan chip. Skulle av någon anledning chippet inte fungera efter ett tag har du en maskin som inte fungerar med region 2/B vilket de flesta har mest skivor av. Det finns en del rapporter om att chippet har hängt upp sig eller inte fungerat med någon ny skiva. Med en region 2/B spelare skall man kunna se alla sina region 2/B skivor "med garanti från Oppo". Jag tycker det är värt någon extra tusenlapp.

Redigerat av professorB, 22 januari 2011 - 10:56.


#181

Postad 22 januari 2011 - 12:16

Unregistered577c6879
  • Unregistered577c6879
  • Mästare

  • 2 986 inlägg
  • 0
90% av min samling är Reg A så det spelar ingen roll.
Har redan idag två spelare för varje region.
Låter ju däremot som att chippet inte är särskilt bra.

Redigerat av Unregistered577c6879, 22 januari 2011 - 12:19.


#182

Postad 22 januari 2011 - 12:40

Karl-Johan
  • Karl-Johan
  • Forumräv

  • 867 inlägg
  • 0
Är det någon mening att byta upp sig till denna om man redan har en BDP-83? Kollar endast på Blu-ray film med den och bryr mig inte om 3D.

#183

Postad 22 januari 2011 - 19:03

Unregisteredf7bba9d7
  • Unregisteredf7bba9d7
  • Beroende

  • 1 113 inlägg
  • 0

Är det någon mening att byta upp sig till denna om man redan har en BDP-83? Kollar endast på Blu-ray film med den och bryr mig inte om 3D.

Nej ingen anledning alls...
ABT chipet som sitter i 83:an verkar t.o.m. vara bättre än Qdeo som 93:an har när det gäller uppspelning av dvd och Blu-ray.

#184

Postad 22 januari 2011 - 21:39

professorB
  • professorB
  • Beroende

  • 1 288 inlägg
  • 0
ABT-chipet är inte bättre än 93:an vad det gäller uppskalning av DVD i alla fall. Jag har gjort en A-B-A jämförelse och kan inte se att ABT är bättre.

Den gamla 83:an har sämre hantering av strömmad media och kan inte hantera 3D. En gammal produkt helt enkelt.

#185

Postad 22 januari 2011 - 23:47

wesslan
  • wesslan
  • Beroende

  • 1 438 inlägg
  • 0
Killarna på The Rock i Lund kanske sitter här inne med men jag läste att de gjort en egen shootout med 3 meter duk och dyr projje och kommit fram till att 93an var snäppet bättre även på blu-ray än 83an så verkar vara ett stabilt köp man gjort. Hoppas ny fw och chippet kommer nästa vecka.

#186

Postad 23 januari 2011 - 08:26

Unregistered1fef72f3
  • Unregistered1fef72f3
  • Über-Guru

  • 16 356 inlägg
  • 0
Så fort den blir reg-fri på blu så kommer min plånka fram. Jag gillar att den saknar fläkt och hårddisk. Och så gillar jag att den väger mycket. Vikt är synonymt med kvalitet..hehe. Kanske.

#187

Postad 23 januari 2011 - 11:36

Unregistered1014
  • Unregistered1014
  • Forumräv

  • 530 inlägg
  • 0
Fick svar från Oppo och de visste inte riktigt om vad som strular mellan mitt NAS och min Oppo, har frågat om de kan rekommendera någon NAS de vet fungerar bra ihop med Oppon.

Hur som helst... Angående ny firmware svarar man så här :

"As for a future firmware, we are working on a new firmware release, but it will be a couple of weeks or month before the next release."

Oppo Customer Service vet att jag har en EU-version, men han som svarade kan ju glömt av det i just detta svar! (med tanke på att det ryktas om en ny FW om några dagar)

#188

Postad 24 januari 2011 - 08:30

Unregistered1014
  • Unregistered1014
  • Forumräv

  • 530 inlägg
  • 0
Fick ett tråkigt svar från Oppo-kundtjänst avseende Oppo BDP-93 och NAS, dock en väldigt trevlig kundtjänst :)

Frågan som ställdes var att eftersom min Netgear ReadyNAS Duo inte riktigt fungerar mot Oppon, vilket NAS vet dom fungerear felfritt. Svaret blev :

"Unfortunately there is no NAS that we know of which is 100% compatible with the player. For example, without any reason, our Synology 109 stopped working with the player. This is without the player or the NAS software being updated. One of the files we added to the NAS caused it to completely stop interacting with the player.

We have primarily designed our DLNA protocol to be used with PC clients such as Twonky, PS3 Media Server, or TVersity. We are working with our engineers to resolve issues related to NAS streaming."

Faktum är att jag inte får Oppon att fungera felfritt ens med Twonky, medan min TviX N1 och Boxeen fungerar hur bra som helst med samtliga dlan-servrar här hemma!

#189

Postad 24 januari 2011 - 09:25

wesslan
  • wesslan
  • Beroende

  • 1 438 inlägg
  • 0
Man kanske skulle testa PS3 Media Server då det är gratis. Kör just nu trial på wild media server och det funkar kanon med kabel. Vissa filer verkar spelaren jobba extra länge med innan uppspelning men tycker hittils den klarar allt lika bra som min PC och det är otroligt skönt att sitta i soffan med fjärren och välja filmer.

#190

Postad 24 januari 2011 - 22:20

Unregistered2141
  • Unregistered2141
  • Mästare

  • 2 530 inlägg
  • 0
Nomono.se har skrivit lite om Oppo BDP-93eu

#191

Postad 24 januari 2011 - 22:51

wesslan
  • wesslan
  • Beroende

  • 1 438 inlägg
  • 0
Inte vidare djupgående recension där, mer läsa specs ;)

Redigerat av wesslan, 24 januari 2011 - 22:52.


#192

Postad 24 januari 2011 - 22:55

Unregistered2141
  • Unregistered2141
  • Mästare

  • 2 530 inlägg
  • 0
Det skrev jag aldrig heller :blush:

Inte vidare djupgående recension där, mer läsa specs ;)



#193

Postad 25 januari 2011 - 09:33

wesslan
  • wesslan
  • Beroende

  • 1 438 inlägg
  • 0
Förutom det franska testet som verkar mest utförligt för tillfället vore det intressant och se lite tester hur spelaren hanterar spears and muchil (hur det nu stavas) skivan. Snackas lite om hur 93an den hanterar croma uppskalningen, om något klipps och vad skillnaderna blir med deep color igång (8bit vs fejk 12 bit).

Även hur den lirar med 4:4:4 och 4:2:2. Vad jag läst så är 4:2:2 mer önskvärt och närmast blu-ray standarden men tydligen används 4:4:4 i de flesta spelare bla oppo-93. Är superdåligt insatt själv i alla dessa tekniska termer men därför det finns forum med kunnigt folk som detta ;)

#194

Postad 25 januari 2011 - 10:45

Unregisteredcab460d8
  • Unregisteredcab460d8
  • Forumräv

  • 701 inlägg
  • 0
På 83an kan man ställa det som man vill (4:4:4 och 4:2:2) har man inte det valet på 93an?

#195

Postad 25 januari 2011 - 11:20

professorB
  • professorB
  • Beroende

  • 1 288 inlägg
  • 0

På 83an kan man ställa det som man vill (4:4:4 och 4:2:2) har man inte det valet på 93an?


Man kan ställa 4:4:4 eller 4:2:2 och även RGB full (0-255) eller RGB video (16-235) förrutom autoläget då.

Jag har haft dålig utdelning med stömmande media. Har provat PMS men Oppon ger bara ett felmeddelande att den inte kan spela upp filtypen (mkv). Provade också TVersity och då fick jag inte ens ett felmeddelande, blev bara utkastad ur menyn och TVersity hängde sig. Det fungerar med Windows Media Player, men den kan inte spela upp mkv filer. Osäker på om jag gjort allt rätt på PC-sidan. Troligtvis inte.

Min slutsats är att strömmande media inte är klart från Oppos sida men å andra sidan är det ju främst en BD-spelare. Det fungerar klockrent med mkv från en usb-hårddisk. Kanske bra nog?

#196

Postad 25 januari 2011 - 21:12

Unregistered98bc0f60
  • Unregistered98bc0f60
  • Användare

  • 142 inlägg
  • 0
Fick min spelare idag och nöjd än så länge, kört lite från dator i nätverket och på nån fil missades ljud och nån bild.
Konverterat några dvd filmer genom makemkv och lagt på hårddisk anluten till denna http://www.avm.de/en..._7390/index.php inga problem att spela upp genom nätverkskabeln.
/M

Redigerat av Unregistered98bc0f60, 26 januari 2011 - 11:52.


#197

Postad 26 januari 2011 - 11:08

Unregistered20c9dc04
  • Unregistered20c9dc04
  • Wannabe

  • 11 inlägg
  • 0

The Rock i Lund säljer den för 6500:- och då är den reg.fri på DVD.


Fick nyss min från hembiobutiken, och den är inte regfri på DVD.

#198

Postad 26 januari 2011 - 13:03

Melmac
  • Melmac
  • Mästare

  • 3 271 inlägg
  • 0
Fcik min från Oppo UK idag. Ska testa sen när jag fått hem min stärkare också.

Tydligen förseningar för mod-chippet:
Kit will ship on Feb. 9th

Redigerat av Melmac, 26 januari 2011 - 13:04.


#199

Postad 26 januari 2011 - 19:30

Unregistered04095c57
  • Unregistered04095c57
  • Rookie

  • 4 inlägg
  • 0
Har köpt min OPPO BDP-93 från http://www.oppo-bluray.co.uk/ och den spelar endast reg 2 DVD:er och ej reg 1 "out-of-the-box".

Jag har dock gjort följande.....
Ladda ner filen super_disk.iso från http://www.multi-reg...net/oppo_bdp-83 (ja den är för 83:an).
Bränn en CD av ISO-filen
Starta spelaren
Stoppa i disken, den laddas kort och spelare gör sedan en eject.

Nu kan du spela andra regioner (har iofs endast testa reg 1 och 2)!

Det är troligen denna disk som säljs som "OPPO BDP-93 Super Disc" på Ebay för 15$ och som används av vissa svenska återförsäljare för att leverera spelaren som reg fri på DVD......

#200

Postad 26 januari 2011 - 19:40

Unregistered1fef72f3
  • Unregistered1fef72f3
  • Über-Guru

  • 16 356 inlägg
  • 0
Men då blir den bara regfri på dvd och inte Blu-ray?



0 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 0 gäster, 0 anonyma medlemmar

  • Elias
    2024-03-17 11:45:37
  • Elias
    2024-03-17 11:22:58
  • Elias
    2024-03-17 11:20:09
  • Elias
    2024-03-17 11:20:06
  • Salong vy bakåt, ny bild med tyg på vägg
    DPC
    2024-03-17 09:11:58
  • Fler  |  Vilka bilder visas här?
Trendande produkter
Prisjakt © 2000 - 2024 Prisjakt   Cookiepolicy.   Våra regler.   Personuppgiftspolicy.  Hantera cookie-inställningar.