Hoppa till innehåll

Sökresultat Sökningen pågår Sökresultaten dyker upp här efterhand. Du kan fortsätta skriva om du vill begränsa sökningen.
Söker efter användare
Söker efter gallerier
Sök forumtrådar
Stäng

Bra inspelad klassisk musik på cd

638 svar till detta ämne
  • Vänligen logga in för att kunna svara

#101

Postad 26 april 2008 - 09:26

Unregistered1197
  • Unregistered1197
  • Guru

  • 4 219 inlägg
  • 0
Alban och Ritsch: jag försöker bara hålla tråden till ämnet. Rubriken är

Bra inspelad klassisk musik på cd


Trådksaparens fråga i första inlägget, som definierar ämnet för tråden är:

Vilka skivor skall man välja, vill ha bra ljud såklart. Nåt tips på vad man skall köpa för skivor och vart? Nåt speciellt skivbolag?

Understrykning tillagd här.

Det är anledningen till att jag särskilt framhåller de skivbolag som har en mycket hög kvalitetsambition, exempelvis DG, Hyperion och BIS, medan jag varnar för bolag som ofta ger ut skivor med dåligt ljud eller bristande konstnärlig kvalitet, exempelvis EMI Classics eller Naxos.

Exempelvis har jag en relativt ny inspelning med Eric Ericsons kammarkör och Drottningholms barockensemble på EMI Classics där den konstnärliga kvalitén verkligen är på topp men skivan är söndermastrad. Ljudet är distat i toppen och totalt luddigt i övrigt. Sådant blir man bara ledsen av.

När jag i en annan tråd talade om att njuta av musik trots dåliga inspelningar så menade jag framför allt viss populärmusik som t.ex. Smashing Pumpkins eller InFlames där man avsiktligt väljer ett smutsigt ljud för att förmedla en attityd. Då är det ju bara korkat att klaga på ljudkvalitén eftersom den är en del av konceptet.

Klassisk musik med dåligt ljud tolererar jag aldrig. Sådana skivor åker i skamlådan omedelbart.

Redigerat av Unregistered1197, 26 april 2008 - 10:07.


#102

Postad 26 april 2008 - 14:43

Alban
  • Alban
  • Beroende

  • 1 058 inlägg
  • 0
Okej, jag tror jag läste ditt inlägg som att du sågade Ritschs inlägg rakt av, men det kanske inte alls var så. Det var mest det jag reagerade på. Missförstod jag tonen i ditt inlägg så - Sorry!
Självklart ska man påpeka vad man själv tycker om inspelningarna och kanske vad dom har för brister, så länge man har respekt för våra olika uppfattningar. På så vis blir det ju en mer levande tråd och en tråd man kan lära sig något av. Det är ju därför i varje fall jag är här.

Vad det gäller tråden och utgångspunkter för tråden har jag nog sett den som en mer allmän musiktråd för bra inspelad klassisk musik, med kanske inte så mycket fokus på ljudbilden.
Är så fallet bör man kanske inrikta sig mer på nyare inspelningar - kanske max tio femton år gamla från de större skivbolagen och utsluta skivor som inte håller toppklass ljudmässigt. Själv tycker jag heller inte att EMI är särskilt på hugget vad det gäller ljudbilden - kanske inte heller i de nyare inspelningarna, även om jag ändå köper en och annan EMI skiva för de musikaliska kvaliteernas skull. Detsamma gäller många äldre inspelningar från till exempel DG - helt okej, men det är ju inte så att jag köper dom för det fina ljudets skull. Dock helt klart prisvärda och bra skivor! :)

Så frågan är var man lägger ribban?
Kanske ska vi bara lägga till en kommentar om ljudbilden på skivorna vi nämner?
För det är ju som du skriver - det kan ju verkligen förstöra en upplevelse om ljudbilden är helt åt skogen. Sen finns det ju skivor det hör till, som till exempel gamla Gieseking skivor och så, där skrapen liksom hör till ;)

#103

Postad 26 april 2008 - 18:25

Unregistered1197
  • Unregistered1197
  • Guru

  • 4 219 inlägg
  • 0
För en allmän diskussion om klassisk musik får vi nog starta en ny tråd.

Hursomhelst så tycker jag nästa tvärtom mot dig vad gäller äldre inspelningar. Sedan mitten av 80-talet är i princip alla klassiska inspelningar digitala. Vissa av dem är bra men många är faktiskt mycket plattare och tråkigare än äldre analoga inspelningar.

I princip alla analoga inspelningar på Deutsche Grammophon mellan 1965 och 1980 låter helt suveränt. Det gäller både originalutgåvorna på vinyl och de senare digitaliserade versionerna på CD.

De inspelningarna har liv och nerv på ett sätt som få digitala inspelningar når upp till.

#104

Postad 26 april 2008 - 19:41

Alban
  • Alban
  • Beroende

  • 1 058 inlägg
  • 0
Jo, jag får nog ta ett steg tillbaka när det gäller påståendet om äldre DG inspelningar. Fast jag tror ändå vi lyssnar lite olika.

Men jag tror man kan säga att det finns ju en rätt skön dynamik i äldre inspelningar. Nyare inspelningar på DG eller kanske hela Polygram tycker jag har en annan rymd i ljudbilden. Instrumenten lämnar liksom högtalaren och sen kanske det är lite mer finlir i upplösningen. Men kanske inte samma stomme ändå som de analoga inspelningarna.
Jag tror att vissa instrument som stråkorkester i vissa lägen låter rätt tråkigt i äldre inspelningar - de blir liksom så homogent på nåt sätt. Likaså solosång, då man i nyare verkligen kan höra dom framför orkestern och inte mitt i.

Sen är det ju olika vilka högtalare man har. Själv har jag Dali högtalare och jag upplever dom som högtalare som har en stor rymd. Dessutom känner man liksom kroppen i lådan och det känns liksom i skinnet när man lyssnar på dom. Sen kanske dom inte är lika klara och högupplösta som andra märken. Men för dom passa Harmonia Mundis plattor väldigt bra och också nyare DG - kanske om 4D är skiljelinjen på deras fina rumsplacering.
Så jag tror för min del föredrar jag nyare DG inspelningar, även om de tidigare helt klart har sina poänger. Bra på olika sätt får man väl säga :)

Föresten - har du någon uppfattning om Originals serien på DG. Dom är väl ljudmässigt upphottade när dom släptes i den serien. Var det stor skillnad när samma inspelning släptes innan Originals och när den släptes i serien - och därmed ommixad?

#105

Postad 27 april 2008 - 09:26

Unregistered1197
  • Unregistered1197
  • Guru

  • 4 219 inlägg
  • 0
Jag tycker mycket bra om Originalsserien och köper en hel del av dem.

Även om jag inte är helt insatt i processen så tror jag att de i princip skannar de analoga originalbanden digitalt i högupplösning och sedan applicerar en egenutvecklad nerskalningsalgoritm till CD som ska ge bibehållen klang och god detaljupplösning.

Kvalitén på utgåvorna blir således helt beroende av kvalitén på banden, som i allmänhet är mycket bra. Basen blir ju också bättre, vilket är särskilt roligt på Karajaninspelningar.

Klangmässigt tycker jag att de är likvärdiga med vinylutgåvorna men detaljupplösningen är definitivt större.

Själv lyssnar på på klassisk musik med Final Sound 400i elektrostatpaneler som ger en väldigt exakt ljudbild i tre dimensioner. Skillnaden i ljudbild beror inte bara på analog kontra digital inspelningsteknik utan även på mikrofonsättningen.

Ett problem med digitala inspelningar är att de gärna plockar upp mycket saker som man egentligen inte vill höra som exempelvis klaffljud från blåsinstrument, violinistens flåsande eller cellistens knarrande stol, samtidigt som de inte alltid förmedlar det musikaliska sammanhanget.

De analoga inspelningsmästarna kunde fånga instrumentens karaktär och musikaliska sammanhang utan att fokusera onödigt på biljuden, även om de även finns.

Fast välgjorda digitala inspelningar är förstås bättre än de gamla analoga inspelningarna. Min tes är egentligen bara att ljudteknikerna var skickligare på den analoga tiden eftersom de var tvungna att anstränga sig mer med ett mer krävande medium.

Redigerat av Unregistered1197, 28 april 2008 - 11:32.


#106

Postad 28 april 2008 - 13:21

Alban
  • Alban
  • Beroende

  • 1 058 inlägg
  • 0
Tack för ett bra inlägg Chris!
Jag tror du vidgade min syn på inspelningar en del! :D

Jag tänkte på det du skrev om ljud som man inte vill höra. Som jag uppfattar mycket av det som spelas in idag, så är mentaliteten lite som en motreaktion på det tråkiga -80 talet. Jag upplever det som att dom då spelade väldigt exakt och ljudbilen bestod mycket i att göra det så rent som möjligt. Det blir lite som att höra på en midi-fil - speciellt när det gäller piano (och naturligtvis gäller det inte alla vare sig pianister eller inspelningar). Jag känner att dom senaste åren så görs inspelningarna mer som att det ska kännas som att det spelas live, med luftigare inspelningar och kanske en del bi-ljud mm. Även musikerna upplever jag är mer spontana. Bara en sån sak som att pianister gör mer apeggio nu än innan. Det låter ledigare helt enkelt. Till och med Brendels Beethvoens sonater låter ju lite småspontana nu för tiden ;-)

För att utforska ämnet en aning satte mig och lyssnade på hur några äldre DG inspelningar lät. Om det är intressant att läsa vet jag inte, men kanske nån tycker att det är spännande. Överlag skiljer det skiljer rätt mycket i ljudbilden på dom.
Den jag började med var Dvoraks cellokonsert med Rostropovich (inspelad 1968 och finns på originals). Ljudet känns bra och dynamiskt överlag, men stråket når inte ur riktigt, men blåset låter strålande! Cellon känns som den sitter i ett hörn ibland, men överlag låter skivan jättefint! Sen lyssnade jag på Karl Richter som spelade Bachs cemablokonserter (1973) och ljudmässigt var det en smärre katastrof. Orkesterklangen är ljud och brukig och kompakt och väldigt onyanserad. Sen lyssnade jag vidare på Ives orkesterverk med Michael Tilson Thomas(inspelad 1970 - ej Originals utgåvan) . Låter väl okej, men ljudet känns ändå platt - det lyfter liksom inte. Torrt och halvtrisst. Sen Kejsanrkonserter med Kempff/ Leitner (tidig inspelning - 1961 och min CD är inte Originals). Här verkar dom ha lite problem med pianoklangen. Den låter liksom lite stickig och får inte riktigt komma fram alla gånger. Till sist Lied von der Erde med Karajan inspelad 1973 och låter jättefint! Speciellt den allmänna ljudbilden och dynmiken är på topp liksom 3D! Stråket når kanske återigen inte en modern inspelning i kvalité med blåset och slagverket är strålande!

Summa sumarum - det skiljer rätt mycket mellan inspelningarna. Men det är väl som Chris säger att det kanske krävdes mer av teknikerna på den tiden än idag. Därav blev resultatet lite blandat, men det är väl kanske samma idag. Sen tycker jag att stråket är den stora skillnaden. Det går inte ut som det gör idag - det verkar helt enkelt svårt att få till. Många är helt okej på det området också, men inte som idag och stråket har ofta inte det fina soundet som blåset. Vidare placeringen av solister, som känns mer obligat i sin karaktär. Jag tror också på det Chris säger att från 1965 låter dom bäst. Det var väl det som framkom i min Kempff inspelning, även om jag tycker väldigt bra om skivan ändå.
Hur som helt låter dom oftast väldigt bra!

#107

Postad 28 april 2008 - 15:15

Hifi-Arne
  • Hifi-Arne
  • Lärjunge

  • 329 inlägg
  • 0
Här har ni en som börjat lyssna på klassiskt för inte så länge sedan (några månader). Har lite "billiga" samlingsskivor med Beethoven, Bach, Mozart m.m. Nu känns det som att jag vill ha lite bättre kvalitétsskivor. Beethovens's 9 Symfonier med Karajan har jag beställt (den som Chris rekommenderade) samt Bach Concertos (även den efter Chris rekommendation). Det är främst Bach och Beethoven som jag vill koncentrera mig på till en början. Så jag undrar om ni kan rekommendera fler fina skivor med verk från dessa herrar? Vill egentligen ha det mesta, Bach's Brandenburger-konserter, Violin-konserter m.m. Samma med Beethoven. Det är väl egentligen hur mycket som helst man ska köpa om man vill ha deras kompletta verk?

#108

Postad 28 april 2008 - 18:07

Alban
  • Alban
  • Beroende

  • 1 058 inlägg
  • 0
Oj, det där var ju en fråga stor som ett hus.
Frågan är var man vill börja och hur man ska lägga prioriteringar. Well well.... Ett försök i varje fall:

Eftersom du har symfonierna av Beethoven kanske man ska gå vidare med antingen pianokonserterna eller stråkkvartetterna. Lite krasst så är ju stråkkvartetterna lite mer musik för kännare och pianokonserterna är väl lite mer för en publik om man säger så. Beethoven var ju en som experimenterade en del och hade stråkkvartetten och pianosonaten som huvudformer för detta.

Så ett tips när det gäller pianokonserterna: Beethoven: Yefim Bronfman. Alla pianokonserterna finns med dom, men inte i en box. Dock är var skiva till budgetpris (59kr) vilket är löjligt billigt. Kunde lätt säljas till fullpris. Allt är på topp!

Och stråkkvartetterna:
Takacs kvartetten. Dessa är dom i mitten, men samtliga finns inspelade med kvartetten i tre boxar. Mycket imponerande inspelningar både vad gäller innehåll och tekniskt skicklighet! Ljudet är också strålande!
Mycket mycket fin inspelning!

Vidare är ju också Mozarts pianokonserter ett hett tips och dom har vi skrivit om tidigare i tråden.
Kanske är Mozarts stråkkvartetter och kvintetter också ett hett tips.

Amadeus kvartetten. Här med Amadeus kvartetten - en kvartett som jag tycker är oslagbar på Mozart! Även kvarteterna finns självklart, men själv tycker jag - om det är möjligt att kvintetterna är snäppet vassare.

På Megastore så kan man köpa en tidigare inspelning med både kvartetterna och kvintetterna för 115 kronor (5CD)! Ljudet är dock inget vidare på deras första inspelningar - de är inspelade i skrapig Mono i början av 1950-talet. Men musikaliskt så...

Sen kanske Mozart symfonierna kan vara något:
Bernstein. Här en mer klassisk inspelning, men helt magisk! Speciellt nr. 40 och 41 (som också finns lösa)

Och så en mer up-to-date:
Jacobs
Ruskigt bra inspelning faktiskt! Freiburger Barock tycker jag är av de intressantaste orkestrarna på den här musiken idag! Både tekniskt och musikaliskt jättefint! Dock en annan vinkling än Bernstein.

Till sist, en magisk inspelning av Schuberts femma. En perfekt början för att komma in i sonatform mm.
Böhm


Bach för jag väl återkomma till om du vill...

Redigerat av Alban, 28 april 2008 - 18:36.


#109

Postad 28 april 2008 - 22:03

Unregistered1197
  • Unregistered1197
  • Guru

  • 4 219 inlägg
  • 0
Här är en vacker inspelning med Bachs flöjtsonater som kan beställas från www.naxos.se
http://www.amazon.co...d...871&sr=8-12
Postad bild

Här är en mycket bra inspelning av Brandenburgkonserterna:
http://www.amazon.co...n...6326&sr=1-1
Postad bild
Brandenburg är visserligen Bachs mest kända verk bland allmänheten men jag tycker att de är lite för plottriga för min smak.

Här är en av mina favoritinspelningar just nu, Mitsuko Uchidas rena inspelning av Mozarts pianokonserter:
http://www.amazon.co...t...6010&sr=1-4
Postad bild

Beethovens pianokonserter är något helt annorlunda, kraftfullare och manligare:
http://www.amazon.co...c...010&sr=1-12
Postad bild

Dessa inspelningar ger nog omedelbar glädje och de håller också år efter år.

#110

Postad 29 april 2008 - 01:50

genstruktur
  • genstruktur
  • Guru

  • 5 618 inlägg
  • 0
Kul att det var flera på forumet som var intresserade av detta ämne!
Själv har jag glömt av mina klassiska skivor lite grand, har inte lyssnat så mycket musik över huvud taget sista tiden. Har även en del andra intressen inom detta forum som tagit mycket tid :( . Visst har det varit en del slölyssning men inte så mycket finlyssning. Måste ta ta tag i skivorna Chris rekommendersde igen!

Nu är en ny Reciever på ingång med och den kommer det nog pillas en del med men jag hoppas komma med lite fler intryck av mina skivor så småningom. Förhoppningsvis låter skivorna ännu bättre sen :D .

Kör så det ryker i tråden nu :unsure: .


/Genstruktur

#111

Postad 29 april 2008 - 16:02

Unregistered43b822d3
  • Unregistered43b822d3
  • Mästare

  • 3 782 inlägg
  • 0
Nu är jag tvungen att ställa en fråga:

*Finns det några bra skivor med Paul Lincke?

Jag gillar den musiken skarpt men har letat förgäves efter det men misslyckats. Det verkar vara extremt svårt att få tag på skivor vilket jag beklagar.

Ytterligare ett fall som är lite lurigt är Fritz Kreisler. Köpte för flera år sedan en skiva som är återutgivna stenkakor (Kreisler plays Kreisler) och i det konvolutet finns reklam för en 11-skivorsbox men den verkar inte heller vara lätt att få tag på när man söker.

#112

Postad 29 april 2008 - 20:31

Alban
  • Alban
  • Beroende

  • 1 058 inlägg
  • 0
Hmm, Lincke var ju en killer. Du har väl redan kollat på Amazon och så utgår jag ifrån.

I min R.E.D classical Catalogue, som dock är så gammal som -99 står det några skivor.

Kanske kan du testa att beställa:

Orkesterverk:
Geburtstagsstädchen, Orfeo (Chandos) C126901A
Once upon a time, Crystal CD450

Sceniska verk:
Im Reiche des Indra - operetta - EMI CDM7 69476-2
Lysistrata - London (det är väl Decca?) 458 382-2LH

Om dom fortfarande finns att få tag i har jag ingen aning om och än mindre hur dom låter.

Vad det gäller Kreiser så finns väl en hel del. Men du vill väl ha hans verk och inte han själv som violinst?
Joshua Bell gjorde en trevlig inspelning för en massa år sedan. Kanske kan vara något?

Postad bild

#113

Postad 30 april 2008 - 18:16

Hifi-Arne
  • Hifi-Arne
  • Lärjunge

  • 329 inlägg
  • 0
Kan denna inspelning vara köpvärd? Karajan på Deutsche Grammophon

http://www.ginza.se/...=1&artnr=167177

#114

Postad 30 april 2008 - 18:52

Unregistered43b822d3
  • Unregistered43b822d3
  • Mästare

  • 3 782 inlägg
  • 0
Jag tackar för tipsen. Testade igen med Lincke men det närmaste jag kommer är vissa samlingsskivor, det är värre med renodlade utgivningar. Kreisler har jag också hittat en del, men 11-skivorsboxen verkar det värre med, fortfarande.

#115

Postad 30 april 2008 - 21:03

Alban
  • Alban
  • Beroende

  • 1 058 inlägg
  • 0
Jo, jag tror inte att Fritz finns kvar längre. Men du kan ju testa att knalla in på närmsta skivaffär och beställa RCA 09026 61649-2. Men jag är rädd för att du inte får nån skiva, men kanske värt ett försök. B)

Vad gäller Bach, så... njaa... Möjligen om man är ett stort fan av Karajan, men priset tycker jag känns väldigt högt! Gå på Chris tips istället om Suzuki eller om vill ha lite mer fräs kanske Il Giardino - som väl är lite mer åt Barockshårdrockshållet. Utan att ha hört den skulle jag kunna tänka mig att Parrotts inspelning om finns på Ginza är helt okej.

Redigerat av Alban, 30 april 2008 - 21:20.


#116

Postad 01 maj 2008 - 12:09

Hifi-Arne
  • Hifi-Arne
  • Lärjunge

  • 329 inlägg
  • 0
Okej nu har jag beställt 4 av skivorna som Chris rekommenderat:

http://www.amazon.co...n...9968&sr=8-2

http://www.amazon.co...s...0199&sr=1-2

http://www.amazon.co...d...871&sr=8-12

http://www.amazon.co...n...6326&sr=1-1

Är dom inte bra kommer jag att stå utanför Chris hus med högafflar och facklor, för det blev inte speciellt billigt=) Haha, skämt åsido så ska det bli kul och spännande att lyssna på dessa skivor.

#117

Postad 01 maj 2008 - 16:31

Unregistered1197
  • Unregistered1197
  • Guru

  • 4 219 inlägg
  • 0

Utan att ha hört den skulle jag kunna tänka mig att Parrotts inspelning om finns på Ginza är helt okej.


Parrot ist der Meister :P

Ett tredje alternativ är Pinnock, förstås:
Postad bild
http://www.amazon.co...c...5735&sr=8-2

En mycket fin inspelning där man får de fyra kända orkestersviterna på köpet.

Är dom inte bra kommer jag att stå utanför Chris hus med högafflar och facklor, för det blev inte speciellt billigt=) Haha, skämt åsido så ska det bli kul och spännande att lyssna på dessa skivor.


C'est cool. Jag löser in dem om du inte är nöjd.

Kalla det Lymmes garanti :P

#118

Postad 04 maj 2008 - 10:45

Hifi-Arne
  • Hifi-Arne
  • Lärjunge

  • 329 inlägg
  • 0
Ni som har beställt klassiska skivor (som inte finns i lager) hos Ginza eller CDON, hur länge har ni fått vänta ungefär?

#119

Postad 06 maj 2008 - 11:28

krikelin
  • krikelin
  • Wannabe

  • 15 inlägg
  • 0

Ni som har beställt klassiska skivor (som inte finns i lager) hos Ginza eller CDON, hur länge har ni fått vänta ungefär?

den 29 April beställde jag 2 st skivor den här http://www.cdon.com/...2...&action=buy fick jag idag den 6 maj den här http://www.cdon.com/...2...&action=buy har jag inte fått än
med andra ord så är det väldigt olika på väntetiden. Personligen så tycker jag att Cdon behandlar ordrarna väldigt konstigt om man kollar orderstatus så är den ofta väldigt rörig.

Redigerat av krikelin, 06 maj 2008 - 11:33.


#120

Postad 06 maj 2008 - 23:05

Unregistered1197
  • Unregistered1197
  • Guru

  • 4 219 inlägg
  • 0
Problemet finns nere i Universals huvudlager i Tyskland som ibland har svårt att få iväg vissa skivor snabbt.

CDON vidarebefordrar dem så snart de får dem, så de är faktiskt bäst att använda när man ska beställa flera skivor som inte finns i lager.

CDON kör nämligen med omedelbar delleverans medan vissa andra leverantörer låter de skivor som kommit in ligga och vänta på resten av ordern - och då kan det ta lång tid.

Det finns ju tyvärr knappt några skivbutiker kvar så nätet är ändå det bästa alternativet.

Det är möjligt att vissa titlar kan gå snabbare att beställa från Amazon om man inte har något emot att betala i förskott med kort.

Naxosbolagen har dock ett mycket bra lager i Sverige så därifrån går det fort att beställa. Då menar jag Hyperion, Harmonia Mundi, BIS och de andra kvalitetsbolagen som ägs av Naxos.

Redigerat av Unregistered1197, 06 maj 2008 - 23:06.


#121

Postad 07 maj 2008 - 10:06

mikaels
  • mikaels
  • Beroende

  • 1 496 inlägg
  • 0
Amazon (både .com och .co.uk) debiterar ditt kort när ordern skeppas, inte innan, och man kan välja om man vill ha delleverans eller ej (vilken ibland kostar extra). De har också ett urval som vide överstiger CDOns eller Ginzas.
Fördelen med Amazon är dessutom att skivans specar framgår bättre, på CDOn kan det vara svårt att ens se vem som dirigerar eller vilken orkester det är, samma med Ginza, medan Amazon för det mesta har hyfsat komplett info.

Tycker jag...

#122

Postad 07 maj 2008 - 10:16

Alban
  • Alban
  • Beroende

  • 1 058 inlägg
  • 0
Själv har jag aldrig beställt från Amazon.co.uk. Men hur är det med tull och så därifrån? Det är väl inom EU...

#123

Postad 07 maj 2008 - 22:42

Unregistered1197
  • Unregistered1197
  • Guru

  • 4 219 inlägg
  • 0
Pengarna reserveras väl när man lägger ordern, vilket är ungefär samma sak? Det är visserligen ett tag sedan jag beställde därifrån så det kan vara annorluunda nu.

#124

Postad 08 maj 2008 - 11:38

Hifi-Arne
  • Hifi-Arne
  • Lärjunge

  • 329 inlägg
  • 0
Lyssnar just nu på skivan med Bach's Brandenburg-konserter. tog inte så länge att få hem den från CDON. Beställde den 1:a maj och fick hem den idag (8 maj). Och vilket ljud! Mina samingsskivor från Naxos kan inte på långa vägar mäta sig med denna inspelning. Tack Chris för rekommendationen!

http://www.amazon.co...n...6326&sr=1-1

#125

Postad 10 maj 2008 - 00:11

Hifi-Arne
  • Hifi-Arne
  • Lärjunge

  • 329 inlägg
  • 0
Skulle vilja ha tips på en bra skiva innehållande Beethoven's Violinkonsert i D-dur (Op. 61). Gör inget om skivan inehåller en massa andra verk också=)

#126

Postad 10 maj 2008 - 08:03

Alban
  • Alban
  • Beroende

  • 1 058 inlägg
  • 0
Det är en trevlig konsert! :)

Jag skulle vilja ge dig tre tips:

Först en riktigt klassiker som bör nämnas. Det är kanske den du ska välja först av mina tips, eftersom jag själv hade valt den som referensinspelning.
En jättefin inspelning:

Schneiderhan

Sen en inspelning som kanske är lika mycket referens, men ändå ett bra alternativ till Scheiderhan. Lite annorlunda än honom, men väldigt bra:
Kremer

Kan slinka in den här också. Joshua Bell tycker jag har en väldigt speciell och lyrisk ton som jag gillar, men kanske inte samma intellekt alla gånger. Hans ton passar väldigt bra till Beethoven konserten. Så - för tonens skull:
Bell

Som en pianonörd måste man ju slinka in - du vet väl att det finns en orginaltranskription som piano?
Det är faktiskt riktigt häftigt! Själv har jag en gammal gammal inspelning där ljudkvalitén är långt under all kritik, men spelet är sagolikt! Det är en inspelning från -60 talet med Pollini och Abbado, som om du får tag på den rekomenderas varmt!
Pollini

Annars så finns ju en Barenboim inspelning så länge:
Barenboim

Redigerat av Alban, 10 maj 2008 - 08:31.


#127

Postad 11 maj 2008 - 00:18

Hifi-Arne
  • Hifi-Arne
  • Lärjunge

  • 329 inlägg
  • 0
Ok, tack! Det blir nog Schneiderhan's inspelning, och då får man lite Mozart på köpet också=)

#128

Postad 11 maj 2008 - 10:56

krikelin
  • krikelin
  • Wannabe

  • 15 inlägg
  • 0

Ok, tack! Det blir nog Schneiderhan's inspelning, och då får man lite Mozart på köpet också=)

Schneiderhan finns på CDON för 79:- Bra pris tycker jag. http://www.cdon.com/...2...&action=buy

#129

Postad 11 maj 2008 - 19:34

Hifi-Arne
  • Hifi-Arne
  • Lärjunge

  • 329 inlägg
  • 0

Schneiderhan finns på CDON för 79:- Bra pris tycker jag. http://www.cdon.com/...2...&action=buy

Tack för länken! Den finns även på Ginza, för 89kr dock: http://www.ginza.se/...=1&artnr=165502

#130

Postad 15 maj 2008 - 14:09

Hifi-Arne
  • Hifi-Arne
  • Lärjunge

  • 329 inlägg
  • 0
Fick skivan med Schneiderhan idag, väldigt fint ljud. Passade även på att köpa Vivaldi's fyra årstider med Trevor Pinnock. Riktigt bra den med, min absoluta favorit, Sommarens 3:e sats har aldrig låtit bättre!

#131

Postad 27 maj 2008 - 18:13

Hifi-Arne
  • Hifi-Arne
  • Lärjunge

  • 329 inlägg
  • 0
Nu börjar det bli lite dött här i tråden! Nu får ni allt berätta vad ni gjort för kvalitétsinköp senaste tiden=)

#132

Postad 27 maj 2008 - 21:02

Alban
  • Alban
  • Beroende

  • 1 058 inlägg
  • 0
Tja, ett hett tips så här på vårkvisten kan ju vara cellisten Jean-Guihen Queyras, som jag börjat upptäcka mer och mer. En lysande cellist och komplett cellist, enligt mitt tycke.

Några kap:

Bachs cellosviter -
Tunga och inga lättspelade verk. Men detta är faktiskt en av de bästa inspelningarna jag hört! Fantastiskt inspelning och det är kul att det kommer en inspelning som kan mäta sig med de gamla giganterna.

Dvorak cellokonsert -
En av de riktigt stora cellokonserterna - kanske rent av klassikern nummer ett. Detta är en kanoninspelning av så väl cellisten som orkestern! Rekomenderas mycket varmt!

och till sist:

Haydn och Monns cellokonserter
Riktigt fina klassiska cellokonserter som det stundom svänger riktigt rejält om! Kanske en bra inkörsport till cellodjungeln?


Sen tycker jag att italiensk barockmusik hör våren och sommaren till. Fylld av liv...
Så lite Vivaldi, Corelli och Geminiani är väl annars heta skivtips nu. Men det finns nog en hel del skrivet om redan i tråden.

Redigerat av Alban, 27 maj 2008 - 21:05.


#133

Postad 27 maj 2008 - 22:37

Unregistered1197
  • Unregistered1197
  • Guru

  • 4 219 inlägg
  • 0

Bachs cellosviter -
Tunga och inga lättspelade verk. Men detta är faktiskt en av de bästa inspelningarna jag hört! Fantastiskt inspelning och det är kul att det kommer en inspelning som kan mäta sig med de gamla giganterna.


Förvånansvärt bra. Det finns många duktiga cellister som inte alls klarar av att spela dessa stycken. En relativt lättflytande inspelning som påminner lite om Rostropovitj.

Ekot på inspelningen är dock lite besynnerligt. Det låter som om den är inspelad i ett trapphus.

Hittade den här rackaren:
http://www.amazon.co...t...4303&sr=8-1

Ann-Sofie von Otters stämma får man inte nog av i första taget och kombinationen Händel och Göbel är ju inte illa heller.

Redigerat av Unregistered1197, 27 maj 2008 - 22:40.


#134

Postad 28 maj 2008 - 09:18

mikaels
  • mikaels
  • Beroende

  • 1 496 inlägg
  • 0
OK, efter att ha legat ganska lågt på den klassiska fronten fick jag en nytändning när jag bytte DVD-spelare, och plötsligt fick SACD-möjligheter.
Jag köpte följande:
Beethovens nia, med Haitink och LSO. Nian har en speciell plats för mig, med Karajan 77 var det min fösta klassiska vinyl, med en okänd orkester 85 min första CD, sen köpte jag Böhms på DG, som med sina 78 minuter inte rymdes på en CD, trots att formatet var avpassat just för det verket...
Nu har då Böhm fått sällskap av LSO, i multikanal. En liveinspelning som låter riktigt bra, om än inte riktigt i klass med min gamla DG.
Postad bild

Mozarts Requiem med Harnoncourt, också multikanal. Min tidigare inspelning var också Böhm, lång och långsam, denna är mycket rappare, närmast pigg, inte lika majestätisk, men mycket bra.
Postad bild

Slutligen Rachmaninov, Dödens Ö och symfoniska danser. Jag hade för länge sen en inspelning av dessa verk, som är borta, och när jag hittade denna, med goda recensioner, tyckte jag det var värt att prova. Tycker den låter mycket bra också.
Postad bild

Dock tycker jag att SACD, jämfört med DVD-A, inte har riktigt samma wow-faktor. Det kan ju förvisso bero på inspelningarna, det enda 'klassiska' jag har på DVD-A är LOTR complete recordings, som ju är mer agressivt inspelat, med betydligt mer surroundkänsla. SACD i tvåkanal ger inte mycket jämfört med vanlig CD, tycker jag, med reservation att jag hittills mest lyssnat 'casual', inte totalkoncentrerat på hög volym.

#135

Postad 28 maj 2008 - 12:30

Hifi-Arne
  • Hifi-Arne
  • Lärjunge

  • 329 inlägg
  • 0
Vad mer för alternativ finns det när det gäller inspelningar av Bach's cellosviter?

#136

Postad 28 maj 2008 - 15:11

Alban
  • Alban
  • Beroende

  • 1 058 inlägg
  • 0

Vad mer för alternativ finns det när det gäller inspelningar av Bach's cellosviter?


Det finns många! Alla stora cellister ska väl ha spelat in dom nån gång under sin karriär :)

Men några stora inspelningar...

Pablo Casals. Kanske den mest klassiska inspelningen av dom alla. Kanske håller inte ljudet alla gånger, men ljudbilden har ändå charm. Det är en sån inspelning som inte SKA låta för bra helt enkelt. Helt klart en charmig inspelning...

Pierre Fournier. En annan av de större cellisterna under 1900-talet...

Mstislav Rostropovich. Kanske tidernas största cellist. Om jag har förstått det rätt hade han väldig respekt för sviterna och väntade därför länge med att spela in dom. En inspelning många gillar.

Utan att ha hört den skulle jag kunna tänka mig att denna låter bra ockå:
Tröls Mörk

Själv tror jag dock jag skulle välja Queyras av dessa ändå...


Edit:
By the way. Ett nytt tips på Beethovens violinkonsert. Det är ytterliggare en i Zinmans serie, jag skrivit om tidigare i tråden. Jag har precis fått hem violinkonserten med Christian Tetzlaff som solist och den låter strålande! Helt klart en av de bättre jag har hört och dessutom kostar den bara 59kr på cdon!

En länk till Amazon

Redigerat av Alban, 28 maj 2008 - 16:55.


#137

Postad 28 maj 2008 - 17:22

Hifi-Arne
  • Hifi-Arne
  • Lärjunge

  • 329 inlägg
  • 0
Hmm jag tycker Rostropovich spelar lite för snabbt, t.ex i Suite 1: Prelude och Queyras inspelning har lite för mycket reverb för min smak. Kanske väljer Pierre Fournier's inspelning då. Tack för tipsen!

#138

Postad 28 maj 2008 - 17:47

Unregistered1197
  • Unregistered1197
  • Guru

  • 4 219 inlägg
  • 0
Fournier stakar sig lite mer än Rostropovitj men det är den inspelning som ofta används i film och TV vid sidan av Yo-Yo Ma så det är så många är vana att höra cellosviterna.

Själv väntar jag på den ultimata inspelningen. Men Rostropovitj är naturligtvis bäst hittils. Utan tvekan var det så Bach tänkte sig att musiken skulle låta. De flesta klarar dock inte av att spela med det flytet.

#139

Postad 28 maj 2008 - 19:20

Hifi-Arne
  • Hifi-Arne
  • Lärjunge

  • 329 inlägg
  • 0

Fournier stakar sig lite mer än Rostropovitj men det är den inspelning som ofta används i film och TV vid sidan av Yo-Yo Ma så det är så många är vana att höra cellosviterna.

Själv väntar jag på den ultimata inspelningen. Men Rostropovitj är naturligtvis bäst hittils. Utan tvekan var det så Bach tänkte sig att musiken skulle låta. De flesta klarar dock inte av att spela med det flytet.

Hmm, man kanske ska ge Rostropovitj en chans då...tyckte bara att det lät väldigt snabbt spelat mot för vad man är van att höra. Man vill ju gärna höra hur det låter när det spelas så som kompositören tänkt sig=)

#140

Postad 28 maj 2008 - 21:31

Alban
  • Alban
  • Beroende

  • 1 058 inlägg
  • 0
Själv tillhör jag tyvärr dom som inte är så imponerad av Rostropovich inspelning, vilket är synd. Kanske är det tycke och smak jag vet inte. Jag tycker att den är en aning tung och kanske lite romantisk i sin karraktär ibland. Med stor respekt för Chris åsikt om att det är som Bach har tänkt det så delar jag inte den uppfattningen, utan för mig är den rättså "obarock". Men helt klart har den sina poänger!
Jag vet att det är många som prisar den här inspelningen och kanske kommer du att tillhöra denna skara också, så kanske är det ändå inspelningen du ska satsa på Hifi-Arne? :(

Redigerat av Alban, 28 maj 2008 - 21:39.


#141

Postad 28 maj 2008 - 22:11

Unregistered1197
  • Unregistered1197
  • Guru

  • 4 219 inlägg
  • 0
Nja, romantisk vet jag inte. Det är väl mer av en teknikuppvisning så den kanske rentav är lite oengagerad jämfört med de som får kämpa lite mer med spelet än Rostan.

Att den objektivt sett är jäkligt bra råder det inga tvivel om.

Förresten kom jag på en till, Mischa Maisky som är riktigt duktig tekniker och ofta hittar rätt ton:
http://www.amazon.co...l...9271&sr=8-2

Den är också en snabb inspelning.

Redigerat av Unregistered1197, 28 maj 2008 - 22:16.


#142

Postad 29 maj 2008 - 12:52

Hifi-Arne
  • Hifi-Arne
  • Lärjunge

  • 329 inlägg
  • 0
Jag får nog köpa både Fournier och Rostropovich helt enkelt=)

#143

Postad 29 maj 2008 - 22:56

Unregistered1197
  • Unregistered1197
  • Guru

  • 4 219 inlägg
  • 0
Maisky är nog den som är roligast att lyssna på i längden.

Han spelar ganska personligt och underhållande utan att förbryta sig mot Bach alltför mycket.

Fourniers inspelning är mer akademisk och inget man sätter på när man kommer hem från jobbet en fredagkväll. Dessutom undrar jag om tonen inte är lite oexakt emellanåt. Maisky kan ha det problemet ibland men jag tycker att hans inspelning är bättre på det.

#144

Postad 30 maj 2008 - 05:57

Hifi-Arne
  • Hifi-Arne
  • Lärjunge

  • 329 inlägg
  • 0
Skivan som du nämner med Maisky finns på Ginza:

http://www.ginza.se/...=1&artnr=166691

för det lite saftiga priset 289kr. Men det kanske det är värt? Eller finns den att få tag i billigare någon annanstas?

#145

Postad 30 maj 2008 - 19:26

Unregistered1197
  • Unregistered1197
  • Guru

  • 4 219 inlägg
  • 0
Jag såg den för 200 pix på CDON när jag skrev inlägget ovan.

#146

Postad 30 maj 2008 - 20:24

Hifi-Arne
  • Hifi-Arne
  • Lärjunge

  • 329 inlägg
  • 0

Jag såg den för 200 pix på CDON när jag skrev inlägget ovan.

Ok ska leta lite nogrannare där, hittade den inte senast jag kollade. Men då var ju klockan ca 6 på morgonen också;-)

#147

Postad 01 juni 2008 - 17:25

krikelin
  • krikelin
  • Wannabe

  • 15 inlägg
  • 0

Ok ska leta lite nogrannare där, hittade den inte senast jag kollade. Men då var ju klockan ca 6 på morgonen också;-)

Här är den http://www.cdon.com/...2...&action=buy

Redigerat av krikelin, 01 juni 2008 - 17:46.


#148

Postad 01 juni 2008 - 21:42

Hifi-Arne
  • Hifi-Arne
  • Lärjunge

  • 329 inlägg
  • 0
Tack!=)

#149

Postad 04 juni 2008 - 20:55

mikaels
  • mikaels
  • Beroende

  • 1 496 inlägg
  • 0
Nytt tips, nygammal inspelning av Goldbergvariationerna, med Glenn Gould: http://www.cdon.com/...mp;page=product
Mer info om den, och tekniken, här: http://zenph.com/sept25.html

Jag vet, jag var också skeptisk när jag läste det, men när jag såg detta tips (på hififorum) och köpte den av CDOn häromdagen kostade den 99 spänn, och det tyckte jag var värt en chansning (den gick upp sen...).
Nu har jag hört den en gång i stora stereon, och lyssnar just nu i lurarna, och även om det kanske inte är den första inspelningen av detta jag skulle välja (det var hans inspelning från -81 som blev min första, och fram till nu enda), så är det klart värd att ha i samlingen, särskilt för det priset :(.

#150

Postad 05 juni 2008 - 07:19

Alban
  • Alban
  • Beroende

  • 1 058 inlägg
  • 0
Vad kul och grattis! :(

Det är ju en rolig inspelning och en riktig klassisk bestseller och kul att den kommit så den låter lite bättre.
Han har ju rätt bra teknik den killen och själv blir jag extra fascinerad av att det egentingen inte ska gå och spela på piano. Det är ju skrivet för två manualig cembalo och händerna möts rätt ofta i vissa varitationer. Så hur tusan han benar ut - jag tror det är20e variationen (spår 21) i det tempot är för mig en gåta...

Redigerat av Alban, 05 juni 2008 - 07:31.




0 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 0 gäster, 0 anonyma medlemmar

  • tnorlund
    2024-04-22 20:00:21
  • Nya hyllor. 2670 DVD+Blu-Ray
    tnorlund
    2024-04-22 19:58:56
  • UPDATE 2024
    jacoby
    2024-04-15 17:17:29
  • UPDATE 2024
    jacoby
    2024-04-15 17:09:47
  • UPDATE 2024
    jacoby
    2024-04-15 16:57:35
  • Fler  |  Vilka bilder visas här?
Trendande produkter
Prisjakt © 2000 - 2024 Prisjakt   Cookiepolicy.   Våra regler.   Personuppgiftspolicy.  Hantera cookie-inställningar.