Hoppa till innehåll

Sökresultat Sökningen pågår Sökresultaten dyker upp här efterhand. Du kan fortsätta skriva om du vill begränsa sökningen.
Söker efter filmer
Söker efter produktkategorier
Söker efter användare
Söker efter gallerier
Sök forumtrådar
Stäng

DAB - Nu är det dags!!

117 svar i tråden
Argon DAB1 (Radio) 0 8 (1) Inga priser
Argon DAB2 (Radio) 0 0 (0) Inga priser
Blaupunkt Nashville DAB35 (Bil-multimedia huvudenheter) 0 0 (0) Inga priser
Blaupunkt Woodstock DAB 54 (Bil-multimedia huvudenheter) 0 0 (0) Inga priser
Bush TR2003 DAB (Tuners) 0 0 (0) Inga priser
Cambridge Audio Azur 640T (Tuners) 2 9 (2) Inga priser
Cambridge Audio DAB300 (Tuners) 0 0 (0) Inga priser
Cambridge Audio DAB500 (Tuners) 0 0 (0) Inga priser
Cowon D2 4GB (MP3-spelare) 23 8,93 (15) Inga priser
Cowon D2 DAB 2GB (MP3-spelare) 0 0 (0) Inga priser
Cowon D2 DAB 8GB (MP3-spelare) 0 0 (0) Inga priser
Denon D-M33 (Stereoanläggningar) 13 9,17 (6) Inga priser
Denon RCD-M35 (Stereoförstärkare) 0 0 (0) Inga priser
Denon TU-1800DAB (Tuners) 4 8 (1) Inga priser
Denver DAB24 (Tuners) 0 0 (0) Inga priser
Harman Kardon TU 970 (Tuners) 21 9 (6) 2 990:-
Hitachi KH1000D (Radio) 0 0 (0) Inga priser
Hitachi KH1150D (Radio) 0 0 (0) Inga priser
Kenwood KDC-W4531 (Bil-multimedia huvudenheter) 0 0 (0) Inga priser
Philips DA1000 (Radio) 0 0 (0) Inga priser
Pioneer DEH-P70BT (Bil-multimedia huvudenheter) 0 0 (0) Inga priser
Pioneer DEH-P80MP (Bil-multimedia huvudenheter) 2 9 (1) Inga priser
Pioneer DEH-P90DAB (Bil-multimedia huvudenheter) Rapporterad 0 0 (0) Inga priser
Pure Digital DRX-702ES (Tuners) 4 10 (1) Inga priser
Pure Digital Elan (Radio) 0 0 (0) Inga priser
Pure Digital Evoke Flow (Radio) 0 6,5 (2) 1 754:-
Pure Digital Evoke-1XT Prestige (Tuners) 0 0 (0) Inga priser
Pure Digital Evoke-2 (Radio) 0 0 (0) Inga priser
Pure Digital Legato (Stereoanläggningar) 0 0 (0) Inga priser
Radionette RNR3504 (Radio) 0 0 (0) Inga priser
Roadstar CD-200DAB (Bil-multimedia huvudenheter) 0 0 (0) Inga priser
Sangean DDR-3 (Radio) 1 8,5 (2) 1 990:-
Sangean DPR2 (Tuners) 0 0 (0) Inga priser
Sonance DAB 1 (Tuners) 0 10 (1) Inga priser
Sony CDX-DAB6650 (Bil-multimedia huvudenheter) 0 0 (0) Inga priser
Sony ST-SDB900 (Tuners) 2 0 (0) Inga priser
Teac CR-H255 (Stereoförstärkare) 0 0 (0) Inga priser
Teac T-H300DABmkII (Tuners) 0 10 (1) 2 500:-
Trinloc Sinfonie (Tuners) 0 0 (0) Inga priser
7 relaterade trådar

Skickat 07 februari 2006 - 15:34

Innebär DAB-beslutet att hela det tilldelade frekvensbandet dras in och går till något annat, eller är det bara att SR slutar gödsla med miljoner på det tusental medborgare som skaffat mottagare?

Skickat 08 februari 2006 - 09:41

Så länge sändningstillstånd finns och det faktiskt sänds i DAB-spektrumer kommer frekvenserna inte att dras tillbaka.

Skickat 10 februari 2006 - 21:34

Jag vill inte tvingas slå på TV:n för att lyssna på digitalradio. Det måste vara ett feltänk om man tror att radio via TV är ett huvudspår, möjligen ett komplement.

Skickat 20 februari 2006 - 17:36

SR har aldrig sett TV-marknätet som något alternativ till DAB, men vad ska de göra? Enda sättet att driva digitalradion vidare just nu verkar vara genom DVB-T, dvs utan det kanske viktigaste kännetecknet för radio; mobilitet! Tillstånden för DAB-frekvenserna lär bara gälla ett år till, så det är mycket möjligt att frekvenserna dras in så småningom (ingen användning = indragning). Så lagom roligt för dem som köpt dyr DAB-mottagare (butikerna rear nog ut kvarvarande apparater snabbt!). Nu snackas det istället om att DAB-standarden kommer att användas för att skicka TV till mobilen, iallafall i England där Microsoft satsar stort tillsammans med BT och Virgin. I England satsar de dock även på DAB-radio.

Skickat 12 mars 2006 - 11:09

Frekvenserna kommer inte att dras tillbaka. SR sänder fortsatt vidare i DAB men kan i och med regeringens besked i december inte utöka sina sändningsområden utanför dagens digitala orter: Stockholm, Göteborg, Malmö och Luleå. På dessa orter fortsätter digitalradio sändas. Regeringens besked hindrar också de kommersiella radiobolagen att börja sända i DAB.

Konsekvensen av regeringsbeskedet är därför olycklig för oss lyssnare - vi som inte vill tvingas att sitta framför TV:n eller datorn för att kunna lyssna på digitalradio.

I årets internationella frekvensplaneringskonferens kommer det sannolikt att tilldelas ännu mer frekvenser till DAB. Frekvenser som inte kan användas för någon annan teknik än DAB, och mobil-TV via DAB.

Nu ska man återigen utreda DAB-frågan, frågan är vad som händer om (när?) det skulle visa sig att DAB faktiskt är det enda realistiska alterntivet:
http://www.nyteknik.se/art/44907

Och under tiden som Sveriges kulturminister tvekar i DAB-frågan säljer digitala DAB-apparater "som smör" i England:
http://svt.se/svt/jsp/Crosslink.jsp?d=1296...from=siteSearch

Trist för oss svenskar som redan köpt DAB-mottagare - särskilt då vi är mkt nöjda med den - men gärna ser mer innehåll och bättre täckning.

Skickat 12 mars 2006 - 15:12

eyore Mar 12 2006, 11:09 skrev:

Frekvenserna kommer inte att dras tillbaka. SR sänder fortsatt vidare i DAB men kan i och med regeringens besked i december inte utöka sina sändningsområden utanför dagens digitala orter: Stockholm, Göteborg, Malmö och Luleå. På dessa orter fortsätter digitalradio sändas. Regeringens besked hindrar också de kommersiella radiobolagen att börja sända i DAB.

Men vad är grejen med att inte dela ut några andra sändningstillstånd? Om frekvensutrymmet finns där outnyttjat och kommer förbli kvar, kan det kan väl omöjligt vara någon som förlorar på att eventuella komersiella eller ideella intressenter utnyttjar det?

Hur är det egentligen med infrastrukturen, i form av master och sändare och matarnät för masterna (hur funkar det egentligen, är det fiber/koppar fram till masten?)? Sätter varje radiostation upp egna grejjer, eller sänder alla via SR:s maskineri?

Med tanke på alla hundratals miljoner som rullat, borde det finnas en hel del ledig kanalkapacitet tillgänglig för SR, med färdigbehandlade tillstånd och allt sånt. Finns det ett uttryckligt förbud för SR att hyra ut den? Om man skulle drista sig till något så galet som att försöka starta en privat kvalitetsradiokanal, skulle det kunna vara möjligt att gå via SR? Var skulle den kostnaden kunna tänkas landa om det var möjligt?

Det här inlägget har ändrats av rootfrukt 21 juli 2012 - 12:54

Skickat 13 mars 2006 - 11:29

För att sända markbunden ljudradio behövs sändningstillstånd från Regeringen. Det är det helstatliga företaget Teracom som sköter distribution och programutsändningar. SR lämnar över signalen till Teracom och har inga egna sändare eller master för broadcasting. Teracom får frekvenser av Post- och telestyreslen (PTS) baserat på underliggande sändningstillstånd. Frekvenserna för radio och TV är internationellt koordinerade. Det finns i Sverige förutom SR, kommersiella lokalradiostationer och ideella närradiostationer. Dessa kan antingen driva egna sändare, hyra in sig i Teracoms infrastruktur eller köpa utsändningstjänsten på samma sätt som SR gör.

Vill du köra nationella radiosändningar krävs således först ett sändningstillstånd från regeringen, frekvenstillstånd från PTS och sedan förmodligen ett avtal med Teracom om distribution och utsändning. Regeringen har bestämt att det inte ska släppas in några kommersiella aktörer för nationella sändningar eller för nationella / lokala digitala sändningar, så det blir stopp redan i första ledet. SR kan inte hyra ut någon motsvarande kapacitet till dig, då det skulle strida mot SR:s uppdrag och bolagsordning.

Teracom har ett rikstäckande nät, delvis ägt, delvis hyrt, som transporterar signalerna från programföretagen och ut till sändarstationerna. Förbindelserna kan vara fiber i och mellan tätorter och radiolänk i obyggden. Teracom samverkar i detta led med andra statliga nätoperatörer, bl.a. Svenska Kraftnät och Banverket. Detta gör Teracom till en stor spelare på marknaderna för fast och trådlös nätkapacitet.

Skickat 13 mars 2006 - 12:30

mejiro Mar 13 2006, 11:29 skrev:

Regeringen har bestämt att det inte ska släppas in några kommersiella aktörer för nationella sändningar eller för nationella / lokala digitala sändningar, så det blir stopp redan i första ledet..

<{POST_SNAPBACK}>

Trist sosseri. Känns himla onödigt. Men det leder ju ofrånkomligen in på frågan om piratradio över DAB... Kodningen är väl bara nån vanlig mpeg-variant, så den ska väl inte vara några problem, och DAB på band III ligger ju runt 220mhz nånting, så en sändare med hyfsad räckvid skulle väl inte behöva vara så svårkonstruerad...

Eller missar jag något?

Skickat 13 mars 2006 - 21:00

Citat

Regeringen har bestämt att det inte ska släppas in några kommersiella aktörer för nationella sändningar eller för nationella / lokala digitala sändningar, så det blir stopp redan i första ledet..

Regeringen har gett ett ** tillsvidare besked ** som går ut på att det ** för tillfället ** inte kommer att utlysas några tillstånd för kommersiella aktörer.

Detta kommer att ändra sig i takt med att allt fler länder i vår omgivning går över till DAB.

Redan idag sänder Norge, Danmark, Tyskland och England mf.l DAB-radio. Marknadsdata därifrån (bl.a. antal sålda DAB-mottagare och andel lyssnartid på DAB relativt t.ex. FM, webbradio, radio via digital-TV:n) visar att konsumenterna gillar vad de får. Idag har var tionde hushåll i England en DAB-radio och lyssnandet via DAB-radio är dubbelt så stor som via alla andra digitala plattformar.

Det borde alltså vara ett lätt val för våra politiker att ta steget fullt ut med DAB, dvs att låta de kommersiella aktörer som önskar sända DAB-radio och att låta SR öka sin DAB-täckning så att det blir fler kanaler och så att man kan lyssna även utanför Sthlm, Gbg, Malmö, Luleå.

Allt detta är politiska beslut, har att göra med tillståndsgivning för ljudradioprogram till allmänheten och till viss del även användandet av frekvenser. Alltså inte marknadsstyrt. Tycka vad man vill om det.

Problemet är att regeringen i dagsläget inte vågar att ta steget fullt ut med DAB. Inte när det är valår och inte så länge som man riskerar att låta analog-tv-släckningen ge negativa rubriker i media. Det kommer att ta ett par år och kanske en ny regering innan det kan lossna.

Jag är övertygad att SR, kommersiella radion och Teracom hade skött det här mycket bättre om de inte blivit förhindrade av Kulturdepartementet och oinsatta tjänstemän där. All radio är ju snart digital - det är väl inga konstigheter att låta de som vill börja sända DAB? Och för oss som har haft möjlihet att lyssna på DAB finns det bara fördelar. T.ex. renare klarare ljud, spela in programmen digitalt, 5.1-ljud, enklare mottagare, ...

PS. Rootfrukt: Kör du piratradio på DAB om du vill. Problemet är väl att utan marknadskrafter (i det här fallet läs: regeringsbeslut) så kommer inte många återförsäljare att plocka hem dab-radioapparater. Och då blir det svårt för de som vill att lyssna på dina sändningar. Ungefär som SR har det idag. Men jag lovar att lyssna (om dina program är bra) :-)

Skickat 27 mars 2006 - 18:17

• Ree
  • Lärjunge

• 352 inlägg
DAB har väl ett frekvensomfång på 20 - 20000 Hz som jag förstått det, men vad har FM-radio egentligen? Jag har letat runt massor utan att hitta någon säker källa. Jag har sett folk nämna 20 - 15000 Hz och 50 - 15000 Hz. Har någon ett säkert svar? Gärna med en källhänvisning...

Det här inlägget har ändrats av Ree 27 mars 2006 - 18:17

Skickat 27 mars 2006 - 19:10

• Lust
  • Veteran

• 1 707 inlägg
Du har rätt i att FM stoppar vid 15 kHz. Har dock ingen länk att hänvisa till.

Kanske står någonstans på sr.se ?

Skickat 07 april 2006 - 19:15

Jag är dålig på frekvensomfång och har inget bra svar. Kanske någon annan kan detta?

När jag ändå var ute och googlade på DAB såg jag att norrmännen har fattat beslut att släcka FM och starta full utbyggnad av DAB istället. Intressant att notera: beskedet från Norge kom ett par dagar efter att svenska regeringen sade halt till DAB-utbyggnaden. Det verkar som att norrmännen har större koll.

Hittade också en norsk dab-mottagare.

Det är ASONO som tagit fram den.

"Asono DAB1 is more than a radio: MP3 player with memory card support, the possibility to record and pause radio broadcast, an optional wireless external speaker for true stereo, and sound designed by the Norwegian speaker company SEAS, DAB1 appears as the complete audio system. Asono DAB1 also includes an RDS FM-receiver for the areas where DAB is not yet developed."

Ser nice ut.

Skickat 10 april 2006 - 18:46

eyore Apr 7 2006, 19:15 skrev:

När jag ändå var ute och googlade på DAB såg jag att norrmännen har fattat beslut att släcka FM och starta full utbyggnad av DAB istället. Intressant att notera: beskedet från Norge kom ett par dagar efter att svenska regeringen sade halt till DAB-utbyggnaden.  Det verkar som att norrmännen har större koll.

Det är knappast förvånande att Paggan och hans rådgivare har noll omvärldskontroll. En mer korkad minister får man leta efter. Jag minns fortfarande med förfäran när någon från SVTs kulturredaktion hälsade på hos den (numera) skäggige lille dvärgen (hoppas han på en roll i något Tolkien drama?) och hur han förtvivlat försökte få in SR1 på sin DAB mottagare. Det gick ju liksom inte eftersom SR hade slutat sända sända just SR1 över DAB flera månader tidigare för att istället ge plats till en massa andra nya kanaler. Det sa ju en hel del om statsrådet Pagrotsky. Men vad annat kan man vänta sig av en Statsminister som långt hellre samlar okunniga men brottsligt lojala dårfinkar runt sig än någon kunnig olobotomerad som riskerar att tänka egna tankar.
:)

Skickat 01 november 2006 - 07:28

Något nytt på den här fronten?

Skulle ju inte varit fel med en "uppfräschning" av radion om man säger så.

Skickat 01 november 2006 - 09:35

• Isaac
  • Beroende

• 1 066 inlägg
Tråkigt att det alltid har varit och är en så dålig ljudkvalite på trådlösa överföringar.
Framtiden skall väl vara trådlös och då borde man lägga lite forskning på det så man slipper alla himmla kablar :huh: .

Skickat 12 november 2006 - 15:01

Lite update på nyhetsfronten:

New High Efficiency Audio Option Added for DAB Digital Radio
http://www.worlddab.org/upload/uploaddocs/...se_November.pdf
(Ser alltså ut som att DAB numera innehåller AACplus-kodeken)

DAB Digital Radio in 50% of UK households by 2010
http://www.drdb.org/newsletter/index.php?id=329
DAB Digital Radios now start from £29
DAB Digital Radio the most popular digital platform
DAB Digital Radio delivers a 16% increase in weekly listening
DAB Digital Radio emerging in new product sectors

Skickat 12 november 2006 - 15:07

Cool hårdrockande DAB-radio:

Postad bild

Något för farmor kanske?

.........EVOKE-1XT Marshall Edition mixes the legendary style of the world’s leading guitar amplifiers, the classic content of the UK’s leading rock digital radio station, and PURE’s iconic EVOKE-1XT DAB radio......

Skickat 13 november 2006 - 09:53

HE-AAC 64 fick ju spö av LAME-MP3 128 i lyssningstestet organiserat av Roberto Amorim:
http://www.rjamorim.com/test/64test/results.html

Har någon koll på HE-AAC LC-AAC 96? SBR verkar inte vara någon hit vid högre bitrates.

Jag hade hoppats på LC-AAC 128, fast då sparar inte kanalerna någon kapacitet jämfört med nuläget.

Trevlig länk (inkl extra länkar längst ned i artikeln):
http://www.forskning.no/Artikler/2006/januar/1137502762.29

---

Marshall Edition var ju avsevärt trevligare än de vanliga, plastiga Evoke-apparaterna.

Det här inlägget har ändrats av guldfisk 13 november 2006 - 19:45

Skickat 22 november 2006 - 21:33

edit: borttaget inlägg pga dubblering, att samma inlägg postades två ggr

Det här inlägget har ändrats av eyore 09 mars 2007 - 20:26

Skickat 22 november 2006 - 21:35

Nya kodeken i DAB är:
High Efficiency Advanced Audio Coding version 2 (HE-AAC, v2)

Den innehåller SBR och ska enligt flera källor vara den mest lämpade kodeken vid bithastigheter <100 kbit/s. Över 100 kbit/s finns det andra kodekar som är bättre.

Kodeken används i flera andra sammanhang tex mobiltelefoner och de senaste MP3-spelarna, då benämns den ibland som Enhanced AAC+ eller eAAC+ eller EAAC+. Enligt några bedömare kommer HE-AAC, v2 (eAAC+) i en snar framtid att "dominera som format för nedladdning av ljudfiler över Internet".

På så vis är det väl inte intressant att jämföra 64 kbit/s HE-AAC,v2 med en annan kodare på 128 kbits. Det enda intressanta i sammanhanget är att jämföra den med den kodek som DAB använder idag MPEG-1, layer II.

Med den nya kodeken kan man "med oförändrad eller bättre ljudkvalitet få in 2-3 ggr så många kanaler i DAB som med dagens kodek". Vilket innebär ca 12-18 st radioprogram a 64-96 kbit/s per DAB-nät. Eftersom det finns frekvensutrymme för åtminstone 4 st rikstäckande DAB-nät i Sverige innebär det att varje svensk skulle kunna nås av omkring 72 stycken digitala radioprogram, trådlöst och vart man än befinner sig.

Jag har vid ett tidigare tillfälle lyssnat på 64, 96 kbit/s HE-AAC, v2 och jämfört med 128, 160 och 192 kbits/s kodat med MPEG 1, layer II. Jag vill minnas att jag upplevde att 96 kbit/s HE-AAC, v2 lät bättre än 192 kbit/s layer II.

Sen är det väl en annan femma om vi någonsin får DAB-radio i Sverige eller ej. Med eller utan den nya kodaren. Jag som av intresse införskaffade en DAB-radio till bilen för sedan länge och således har kunnat jämföra med samma program via FM-radion kan bara tycka att DAB-radio är högst njutbart, bättre än FM. Om jag dessutom kunde få fler kanaler är det ju bara att köpa! Förstår inte vad som hindrar politikerna, alla andra länder kör ju DAB....

(Ps. Ovan inlägg med förbehåll för att jag förstått detta med nya kodaren, inte lätt det här med alla nya format som kommer på alla plattformar).

Skickat 23 november 2006 - 05:26

Vad tror ni om att DVB-H (DVB-SSP) kan komma att ta över, nu när det ser mörkt ut för DAB?

Via DVB-H (TV för mobilen) så kan även radio skickas med bl.a info om låten också.

Skickat 24 november 2006 - 08:56

LAME-MP3 128 kbps är intressant att jämföra med eftersom det är en referens många känner till (även om det är milsvid skillnad på kvaliteten mellan olika 128 kbps-filer folk laddar upp och ned till varandra).

Enligt ett svar från "Lasse" (Liljeryd?) på en kommentar från mig på en Ny Teknik-artikel är LC-AAC är en delmängd av HE-AAC och därmed går det lyckligtvis att få bra ljud även i DAB 2, även om reklamkanalerna saliverar mest över HE-AAC.

Jag bryr mig inte särskilt mycket om DAB i bil (jag cyklar) utan är mer intresserad av bra, varierad musik i min ordinarie stereoanläggning. Bara för att FM låter som det gör, betyder inte att jag kommer att kunna undvika jämförelsen med ljudkvaliteten på mina cd (vilket är vad jag lyssnar mest på och därmed min referens).

Därför föredrar jag 36 kanaler i LC-AAC 128 kbps istället för 72 i HE-AAC 64 kbps (och kanske ännu högre bandbredd till komplex musik med killer samples, mycket övertoner eller rumsinformation). Det blir fortfarande många gånger fler kanaler än nu. Med tanke på att radion idag har svårt att locka lyssnare till enskilda kanaler och att man därför kör upprepade hitskavalkader och sparar på egentligt programinnehåll och DJ:s, är det inte fler kanaler jag behöver.

Skickat 27 november 2006 - 00:18

Dab-radion definitivt död
Regeringen kommer inte att riva upp beslutet att skrota satsningen på Dab-radio. Det sa kulturminister Lena Adelsohn Liljeroth till Ekot på söndagen.

– Det är knappast en fråga som går att väcka till liv igen, säger hon.

Dab var menat att bli det nya systemet för digital radio i Sverige, men i vintras stoppades försöket, som kostat hundratals miljoner kronor.

:) :) ;) ;) :lol:

Skickat 27 november 2006 - 11:51

• Isaac
  • Beroende

• 1 066 inlägg
Det var ju tråkigt :) , men då får vi väl satsa på HD-DAB i stället:P
För min del så räcker det med P2 och P3 som lossless komprimerad PCM 24/96 i två kanaler.
Men nog skall man alltid kunna släcka ned det analoga nätet och även öka bandbredden så man får platts med fler högupplösta digitala radiokanaler? ;)

Skickat 27 november 2006 - 14:17

De kan väl för bövelen ta in några kompetenta utredare istället för de idioter som de använt.

Man blir så trött...ska vi behöva två radioapparater i framtiden när vi bilar igenom Europa?

Skickat 28 december 2006 - 11:16

http://www.sr.se/cgi-bin/mall/artikel.asp?...el=555721#15jan

Citat

22 december 2006
Analogt och digitalt sändningstillstånd för SR beslutat

Regeringen fattade igår beslut om Sveriges Radios sändningstillstånd, både det analoga och det digitala, samt anslagsvillkor för de följande tre åren. Tillståndet att sända digital ljudradio innebär att Sveriges Radio kan fortsätta att pröva olika digitala sändningstekniker. Bland annat kan SR fortsätta med försökssändningarna med DAB i storstadsområdena och Norrbotten.

- Det är bra att försökssändningar med olika digitala sändningstekniker  kan fortsätta inför ett slutligt beslut om digital sändningsteknik. Radio-och TV verket har ju också uppdraget att följa utvecklingen av digital distribution av ljudradio och ta fram underlag för en löpande bedömning av olika tekniker, säger Kerstin Brunnberg, senior advisor vid Sveriges Radio. Dessutom blir det då möjligt att pröva en ny ljudkodningsteknik för DAB.

Ytterligare information och kommentarer om sändningstillstånden kan ges först efter julhelgen då SR får dem tillsända.
http://www.nyteknik.se/art/48499

Själv väntar jag på DAB2-kapabla apparater innan jag köper nytt.

Skickat 01 januari 2007 - 11:11

• Gäst_Limpans_*
Själv tänker jag slita på min nuvarande DAB mottagare till sista dec.-09. Positivt med en 3år förlängning av DAB sändningarna men surt att SRX lades ner i natt.

Annars får man ta ställning till den nya tekniken när den kommer och till vilken form och pris.

Skickat 26 februari 2007 - 17:28

Då var standarden för DAB+ (med HE-AAC och Reed-Solomonkodning) ute:

http://webapp.etsi.org/action/PU/20070213/...563v010101p.pdf

Uppgraderingsbara kretsar finns redan och apparaterna borde gå att hitta i butik till sommaren. Då slår jag antagligen till på en köksradio med extern antenn och linjeutgång istället för min freestyle.

Skickat 26 februari 2007 - 20:43

Schysst som tusan, men vad tror ni det innebär för framtiden i Sverige? Rent allmänt känns det som om Sverige är rent utav DAB-fientligt, tror ni det kommer förändras i och med detta, eller jag kanske ska ändra mig till, tror ni att förutsättningar för DAB ändras avsevärt i och med detta?

Skickat 08 mars 2007 - 00:27

Kort Svar:

- Sverige är inte DAB-fientligt, men (tidigare) kulturministrar var Radio-fientliga.

Långt svar:

- Politiskt & politiker
Sverige är det land i västeuropa som var SIST ut med reklamradio, 1993 under den borgerliga regeringen. I andra länder har reklamradio funnits sedan 30-talet. Andra viktiga frågor för Radion tex koncessionstillstånd, reklamregler, närradio- och digitalradiofrågan, har sedan dess, under sossarna, levt i en tynande tillvaro hos Kulturdepartementet och fått stå tillbaks för annat, tex start av balettskolor i Lappland, bidrag till träslöjdsmuseum i Heby och bildkonstnärer i Arkiva, förvaltning av begravningsverksamhet, stöd till stiftelsen Föremålsvård i Kiruna etc etc. Digitalradiofrågan har utretts på uppdrag av Kulturdepartementet och/eller regeringen av åtminstone FYRA olika utredare och under en sammanlagd tidsperiod på snart 10 år . Alla utredningar har kommit fram till samma svar: folk lyssnar mycket på radio och gillar det, radio kommer precis som alla andra medier bli digital (är redan digital) och det vore ytterst vettigt att starta sändningar av digitalradio till en högre grad än vad som sker idag. Särskilt då branschen efterfrågar detta, då alla konsumentundersökningar pekar på att digitalradio uppskattas av lyssnarna då kostnaden för konsument är frivillig/marginell (*) och då sändningarna kan nå hela Sverige även yttäckande och till bilar, dvs inte bara de som har tillgång till (och råd med) bredband. Trots att alla utredningar pekar åt samma håll -> inget beslut från politikerna. Det senaste utspelet i dec 2005 från dåvarande minister Pagrotsky hade inget att göra med digitalradio som sådant utan kan enkelt sammanfattas som att man inte ville fatta ett mediepolitiskt beslut som löpte risk att användas emot en i valrörelsen (pga av kopplingen till beslutet att släcka analog-tv).

- Industriellt & marknadsaktörer
Sverige är det land som tillsammans med engelsmännen ses som digitalradions föräldrar. Det var huvudsakligen svenska, engelska och tyska ingenjörer som skapade digitalradiosystemet. För övrigt ett system där många grundprinciper sedan dess har kopieras för att användas på annat håll, tex i digital-tv sammanhang och i mobiltelefoninäten. Idag är den största leverantören av DAB/DMB-utrustningar ett svenskt företag, Faktum Elektronik i Linköping. Skaparen av den nya ljudkodning som nu används i DAB+, i mobiltelefonin och på Internet heter Lars Liljeryd, en svensk uppfinnare. Förespråkare för den svenska radioindustrin, Sveriges Radio, Kommersiella Radion och sändarbolaget Teracom har alla uttryckt samstämmig vilja och uppfattning att digitalradiosändningar bör permanentas genom ett regelverk som ger långsiktiga förutsättningar för att starta sändningarna. I detta sammanhang kan man enligt min mening bara beklaga att den poltiska fadäsen har medfört att Sverige tappar försprång som ledande IT-nation.

- Framtiden i Sverige
Med tanke på att snart alla andra länder i västeuropa sänder digitalradio är det bara en tidsfråga innan det politiska trycket blir för stort även för våra sk sakkunniga. För min del får det gärna ske så snart som möjligt men sannolikt dröjer åtminstone några år till innan politikerna har vaknat ur dvalan. Under tiden kan man lyssna på Sveriges Radios digitala kanaler och enbart i storstadsområdena Stockholm, Göteborg och Malmö samt också Luleå. Ett tyvärr alltför begränsat utbud och täckningsområde för att det ska vara intressant för butikskedjorna att importera, marknadsföra och sälja digitalradiomottagare i någon större omfattning. Låt oss hoppas att reklamradion vill göra något aktivt på området, tex börja sända på prov i ovan områden för att driva digitalradiofrågan ytterligare. Med digitalradio skulle ju reklamradion kunna få de förutsättningar som de har efterfrågat sedan starten 1993 men som är svårt att uppnå med FM, dvs nationella kanaler och möjlighet till likvärdiga sändarnät/täckningsområden som Sveriges Radio.

-----------------------
(*) Det förekommer inget släckningsscenario i digitalradiofallet. Dvs bara för att man startar digitalradiosändningar måste man inte släcka FM. Konsumenten kan marknadsstyrt utefter rådande efterfrågan/utbud och i lugn takt införskaffa mottagare, oftast som kombinerade FM/DAB. Något som det för övrigt finns siffror på att folk uppskattar, tex:

Antallet dansker som lytter på DAB-kanalene er mer enn fordoblet på ett år. I fjerde kvartal 2006 var det 721.000 dansker som hadde en DAB-radio i husstanden, noe som gir en dekningsgrad på 15,7 prosent av befolkningen.
http://www.kampanje.com/medier/article53061.ece

DAB market update, Okt 2006
http://www.hcag.no/dabfacts/DABupdate.pdf.pdf

Skickat 08 mars 2007 - 11:06

Å andra sidan är det positivt att inte en stor del av Sveriges befolkning köpt icke uppgraderbara DAB-mottagare som i Storbritannien. Nu kan vi ta steget direkt till DAB+. Early adopters får bita i det sura äpplet och köpa nytt, men det var en medveten risk de tog.

Skickat 09 mars 2007 - 20:18

Citat

Å andra sidan är det positivt att inte en stor del av Sveriges befolkning köpt icke uppgraderbara DAB-mottagare som i Storbritannien. Nu kan vi ta steget direkt till DAB+. Early adopters får bita i det sura äpplet och köpa nytt, men det var en medveten risk de tog.

Du slog huvudet på spiken.

Finns ju massor med exempel på detta inom andra hemelektronikområden.

Skickat 14 mars 2007 - 15:38

En mer lättillgänglig broschyr om DAB+

http://www.worlddab.org/pdf/DAB+brochure.pdf

Det här inlägget har ändrats av guldfisk 14 mars 2007 - 15:39

Skickat 17 mars 2007 - 01:31

Radio- och TV-verket släpper en delrapport 30 juni.
http://www.rtvv.se/se/Utredningar/Uppdrag_...amtidens_radio/

Igår tillkom dessutom en alldeles färsk konsultrapport.
http://www.rtvv.se/_upload/Publikationer/F...io_Stelacon.pdf

RTVV vill tydligen att man lämnar synpunkter på uppdraget och utredningen - bara att passa på. Kanske går det att propagera för begränsade utstyrningsnivåer så att vi motverkar the loudness race?

Skickat 17 mars 2007 - 01:51

En lång tråd...

Min uppfattning om DAB är att systemet är ute (i vart fall här i sverige) och en av de stora anledningarna är just satsningarna på DVB-H, digitala tv-sändningar avsedda för mobil-telefoner...

Jag vet inte just nu var jag läste det, men såvitt jag förstod det så avses de frekvensband som används av DAB idag att reserveras för DVB-H istället...

Står DAB mot DVB-H så tror jag att majoriteten av folket kommer att välja just DVB-H istället. Möjligheten att se på mobil tv väger tyngre än Digital-radio. Framförallt när DVB-H faktiskt medger även digitala radio-sändningar...

Jag gillar de större möjligheterna med DVB-H framför det numera gamla DAB-systemet och håller därför tummarna för att DVB-H får stor täckning och att det dessutom ska gå fort som tusan...

:D :lol: <_<

Skickat 17 mars 2007 - 02:02

krasse Mar 17 2007, 01:51 skrev:

En lång tråd...

Min uppfattning om DAB är att systemet är ute (i vart fall här i sverige) och en av de stora anledningarna är just satsningarna på DVB-H, digitala tv-sändningar avsedda för mobil-telefoner...

Jag vet inte just nu var jag läste det, men såvitt jag förstod det så avses de frekvensband som används av DAB idag att reserveras för DVB-H istället...

Står DAB mot DVB-H så tror jag att majoriteten av folket kommer att välja just DVB-H istället. Möjligheten att se på mobil tv väger tyngre än Digital-radio. Framförallt när DVB-H faktiskt medger även digitala radio-sändningar...

Jag gillar de större möjligheterna med DVB-H framför det numera gamla DAB-systemet och håller därför tummarna för att DVB-H får stor täckning och att det dessutom ska gå fort som tusan...

:D  :lol:  <_<

<{POST_SNAPBACK}>

Precis vad jag skrev i November

Addex Nov 23 2006, 05:26 skrev:

Vad tror ni om att DVB-H (DVB-SSP) kan komma att ta över, nu när det ser mörkt ut för DAB?

Via DVB-H (TV för mobilen) så kan även radio skickas med bl.a info om låten också.

<{POST_SNAPBACK}>

Verkar vara det smarta alternativet då både mobiltv och radio delar teknik.

Någon som vet vilka spec mobiltv har? upplösning mm?

Det här inlägget har ändrats av Addex 17 mars 2007 - 02:12

Skickat 17 mars 2007 - 13:19

Har någon av er läst konsultrapporten ännu? (Jag har inte gjort det.)

Grejen med DAB+/DMB är ju att man kan sända video och TV där också:
http://www.factum.se/whatisDAB.htm

En jämförelse på den möjligen inte helt opartiska sidan digitalradiotech.co.uk:
http://www.digitalradiotech.co.uk/economic...+_drm+_dvbh.htm

Skickat 17 mars 2007 - 15:12

guldfisk Mar 17 2007, 13:19 skrev:

Har någon av er läst konsultrapporten ännu? (Jag har inte gjort det.)

Grejen med DAB+/DMB är ju att man kan sända video och TV där också:
http://www.factum.se/whatisDAB.htm

<{POST_SNAPBACK}>

Verkar vara vinklat till DAB/DMB:s fördel då de säljer sådana system.

guldfisk Mar 17 2007, 13:19 skrev:

En jämförelse på den möjligen inte helt opartiska sidan digitalradiotech.co.uk:
http://www.digitalradiotech.co.uk/economic...+_drm+_dvbh.htm

<{POST_SNAPBACK}>

Här verkar DVB-H bättre än DAB, men DVB+ är bättre än dem båda. :D

Skickat 17 mars 2007 - 15:35

• Isaac
  • Beroende

• 1 066 inlägg
Hur många radiokanaler skulle det få platts på bandbredden om alla radiokanaler sände med losslesskodad PCM data minnst 48KHz och 20bitar?
Om detta var fallet så skulle i allfall jag börja lyssna mycket mer på radio :D

Skickat 17 mars 2007 - 17:37

Tycker du verkligen att 20/48 räcker för reklamradiomusik eller talprogram? Seriöst: Redan LC-AAC med 128-192 kbps kommer att låta finfint i de flesta lyssningssituationer. Guldörade audiofiler som lyssnar med ordinarie anläggning i hemmet bör hellre använda högupplösta strömmar via bredbandet eller tre-hål-i-väggen. Det finns ingen anledning att ta upp radiospektrum med att massutsända sådant. Radio passar bäst till portabla mottagare där man vill kunna lyssna utan att ha en uppkoppling.

Det här inlägget har ändrats av guldfisk 17 mars 2007 - 17:38

Skickat 18 mars 2007 - 22:28

Från Stelacons rapport:

Citat

Det analoga FM-nätet skall idag enligt Sveriges Radios
sändningstillstånd täcka 99,8% av Sveriges befolkning. En täckningsgrad
som få av de digitala transmissionsteknikerna kan uppfylla utan stora
investeringar. Det analoga FM-nätet har dessutom en yttäckning på 90%. 

För att erhålla 90% yttäckning krävs:

FM
ca 140 sändare per nät 
DMB/DAB
ca 200-300 sändare per nät

För att få 25-30 % yttäckning krävs:
3G
ca 11000 stationer/sändare per nät
DVB-H
ca 3000-11000 stationer/sändare per nät

Några snabba nedslag:
De gillar DAB+/DMB. Sändningskostnaderna kan sjunka till en sjundedel jämför med FM. De flesta respondenter i undersökningen anser att rikstäckande. etersänd digitalradio behövs och kan samexistera med övriga digitala tekniker.

Skickat 23 mars 2007 - 20:37

Intressant rapport!

Bekräftar tidigare resonemang i denna tråd.

När det gäller DVB-H vs DAB/DMB så är det ju i princip identisk teknik som används. Båda bygger på COFDM och MPEG/AAC (teknik som för övrigt funnits i mer än 20 år - så det här med gammal teknik är som att säga att TCP/IP och därmed Internet bygger på föråldrad teknik och bör bytas mot något nyare system). Den signifikanta skillnaden är DVB-H sänder på en högre frekvens och därmed kräver fler sändare, enligt Stelacons rapport upp till 11.000 sändare för att täcka en bråkdel av Sveriges yta! Vilket får en att undra över kostnaden för operatör/konsument. Är det någon som tror att det blir gratis att titta på mobil tv via DVB-H?

Att du kan få både mobil tv och radio oavsett vilken teknik som används är allmänt känt.
Den teknik som för närvarande leder mobil tv racet är DAB/DMB eftersom koreanerna har ratat DVB-H till förmån för DAB/DMB. Där sänds sedan en tid tillbaks digitalradio och gratis mobil tv-kanaler på samma DAB/DMB-nät. Det är bl.a. därför som du kan hitta så många roliga gadgets med inbyggd DAB/DMB mottagare om du googlar runt lite. Det är möjligt att detta ändrar sig men inte på kort sikt.

I de svenska test av DVB-H som har körts under förra året så är det ju märkbart att antalet radiokanaler hölls till ett minimum. Ur en kommersiell synvinkel är det inte underligt och följer i princip samma affärslogik som gör att det ännu inte finns några radiokanaler i de vanliga digital-tv-näten: varför använda de begränsade DVB-frekvenserna med radiokanaler som i princip sänds gratis när vi kan fylla samma utrymme med en tv-kanal som betalar sig bra?

Jag ser hellre att man använder DVB-frekvenserna för att sända (gratis) HDTV än för att sända (avgiftsbelagd) DVB-H. Mobil tv har jag redan i 3G telefonen (och det kan jag vara utan).

Radio, som ju är mobil redan idag, bör ju vara så även i den digitala framtiden. Och då verkar det inte finnas några realistiska alternativ till DAB/DMB (annat än att köra på med ett begränsat analogt utbud via FM).

Känns som att Stelacon är något på spåren:

Bifogade fil(er)

Skickat 23 mars 2007 - 23:55

OffTopic:

Citat

(teknik som för övrigt funnits i mer än 20 år - så det här med gammal teknik är som att säga att TCP/IP och därmed Internet bygger på föråldrad teknik och bör bytas mot något nyare system).

Faktiskt lite lustigt att du nämner tcp/ip som ett exempel, eftersom detta faktiskt ÄR föråldrad teknik som är i desperat behov av att förnyas. Ett arbete som för övrigt redan har påbörjats :D :) ...

Sorry, kunde inte låta bli...

Back on topic...

Skickat 25 mars 2007 - 10:41

:rolleyes: Ja det är väl tur att även den föråldrade Internet-tekniken utvecklas. Frågan är om det finns någon utvecklingspotential kvar i en snart 40 år gammal teknik ;)

(jag kunde heller inte motstå, sorry, you´re right, back on topic som sagt) :)

Skickat 30 juni 2007 - 06:41

• Gäst_Limpans_*
Ny delrapport om radions framtid, slutrapporten kommer om 1 år.

DELRAPPORT

Skickat 30 juni 2007 - 08:58

Tack tack, alltid intressant :D

Skickat 03 juli 2007 - 21:00

RTVV:s pressmeddelande:
http://www.rtvv.se/se/Press/Nyheter/070629/

Direktlänk till rapporten:
http://www.rtvv.se/_upload/Publikationer/F..._webb070629.pdf

(Hinner inte läsa nu.)

Skickat 03 juli 2007 - 21:24

Tack tack :)

Skickat 07 juli 2007 - 15:53

Intressant läsning.

Ser ut som att (surprise, surprise!) DAB-tekniken vore det bästa valet för Sverige.
Det är tredje utredningen på fem år som konstaterat samma sak.
Men ännu har inga tillstånd givits till de lokala/privata programbolag som vill sända digitalt.
Och SR får inte utöka sina nuvarande sändningsområden.
Detta i sin tur leder till att butikerna inte tar in eller aktivt försäljer mottagare.

Suck för svenska politiker...

Andra lästips:

1) Sveriges Radios vd Kerstin Brunnberg vill öka ut dab-sändningarna:
– Märkligt att ha ett utbyggt sändarnät som inte används. Ingen har ännu visat mig en bättre teknik.
http://www.resume.se/nyheter/2007/06/07/br...tta-d/index.xml

2) Martin Appel: Dags att kasta ut den primitiva radiotekniken
I juni startar Norge 13 nya digitalradiokanaler - och även länder som Storbritannien och Danmark satsar stenhårt på den digitala dab-radion. Men i Sverige är politikerna handlingsförlamade, och det upprör PC för Allas krönikör Martin Appel. "Det är inte vettigt att hålla fast vid en 100 år gammal teknik som skrapar, brusar och rasslar. Nu när digitaltv-övergången börjar bli klar är det dags för en digitalradio-övergång
http://pcforalla.idg.se/2.1054/1.104183

3) Nya kanaler i digitalradion/DAB
P1 och SR Bubbel i DAB
Sveriges Radio sänder 7 kanaler i digitalradion, DAB. Den 15 juni började P1 och SR:s barnkanal, SR Bubbel, att sändas digitalradion.
http://www.sr.se/digitalradion

Skickat 05 april 2008 - 18:53

Ny utredning:
"PTS har på regeringens uppdrag utrett möjligheterna att frigöra frekvenser för ytterligare rikstäckande ljudradiosändningar i FM-bandet".

Rapporten:
http://www.pts.se/upload/Rapporter/Radio/2...ring_2008_6.pdf

I studien anger PTS att det krävs investeringar i sändare/master i storleksordningen 255 - 755 MSEK.
Och detta för att klämma in en (1 st) ytterligare radiokanal till 75 % av befolkningen....

Ställ det i förhållande till de investeringar på omkring 200 MSEK tidigare sagts ska krävas för att bygga ett digitalradionät (= 28 radiokanaler) till 99,8 % av befolkningen.....

Jag vet vad jag hade lagt pengarna på om det var mitt hus...

Hur ska man tolka PTS när de skriver:
"Givet vad som pågår på radiomarknaden med en inriktning mot digitala sändningar kan frågan ställas om det är värt att i ett såhär sent skede genomföra de åtgärder som krävs till de kostnader det innebär".

1 användare läser den här tråden

Medlemmar: 0 - Gäster: 1 - Anonyma användare: 0

Detta forum sponsras av
  • Nad M51
    MikaelJ
    2013-05-25 10:25:01
  • Senaste bygget
    mongo
    2013-05-25 10:00:59
  • Lördaggodis:-),opamp
    MikaelJ
    2013-05-25 09:35:19
  • Riktigt läckra blev dom på Memento stativen ;)
    Hifi_Perka
    2013-05-25 00:42:26
  • Bättre än så här blir det inte :P
    Hifi_Perka
    2013-05-25 00:36:08
  • Fler  |  Vilka bilder visas här?
Prisjakt © 2000 - 2013 Prisjakt   Denna sajt använder cookies.   Våra regler.