Hoppa till innehåll

Sökresultat Sökningen pågår Sökresultaten dyker upp här efterhand. Du kan fortsätta skriva om du vill begränsa sökningen.
Söker efter användare
Söker efter gallerier
Sök forumtrådar
Stäng

Fujitsu Scaleo Home Server 2205

928 svar till detta ämne
  • Vänligen logga in för att kunna svara
Fujitsu Scaleo Home Server 2105 1TB (NAS-servrar) 1 (0) Inga priser
Fujitsu Scaleo Home Server 2205 2TB (NAS-servrar) 1 9 (20) Inga priser
1 relaterade trådar

#751

Postad 09 mars 2011 - 21:24

Berkan
  • Berkan
  • Mästare

  • 2 791 inlägg
  • 0

Du har remote desktop i Win 7 HP ena vägen. Du kommer alltså åt din Scaleo via RDP i Win 7 HP men inte tvärtom (tyvärr). Numera finns det också tweaks för att aktivera RDP även andra vägen. Kolla tråden om WHS RC 1 i denna forumdel.

Således inga problem att ansluta till din Scaleo från Win7 HP och med lite hack så är det möjligt även andra hållet.

Ja, tack för svaret, men hann lösa det innan ditt inlägg. En massa sbs var det nog bara från min sida, är lite ovan vid Win 7 så jag var inne på fel ställe och försökte tidigare.

#752

Postad 24 mars 2011 - 11:16

inquam
  • inquam
  • Rookie

  • 3 inlägg
  • 0
Jag testade VAIL på min Scaleo för ett tag sedan men efter att MS droppade DE så tröttnade jag. Läs lite om min resa från WHS V1 till WHS VAIL till Ubuntu Server till Amahi.

http://www.daniellil...blev-det-amahi/

#753

Postad 28 mars 2011 - 17:44

22mc
  • 22mc
  • Veteran

  • 1 937 inlägg
  • 0
Funkar lösning med diskpool bra i Amahi?

Redigerat av 22mc, 28 mars 2011 - 17:45.


#754

Postad 24 april 2011 - 11:27

MrWHS
  • MrWHS
  • Rookie

  • 4 inlägg
  • 0
Hej, har labbat lite med whs2011 virtuellt och tycker den verkar trevlig. Har eg. inget behov att uppgradera min 2205 som lirat bra några år men tror jag ändå är sugen på en uppgradering framöver. Har inte vart här på ett tag, så jag undrar om det fortfarande pci-e x1 to x16 converter via e-bay som gäller? Hittar fortfarande ingen sens bytik som säljer detta. Eller någon som vem hur man kan tjonga in whs2011 på annat sätt?

#755

Postad 25 april 2011 - 10:50

spelevinken
  • spelevinken
  • Beroende

  • 1 417 inlägg
  • 0

Hej, har labbat lite med whs2011 virtuellt och tycker den verkar trevlig. Har eg. inget behov att uppgradera min 2205 som lirat bra några år men tror jag ändå är sugen på en uppgradering framöver. Har inte vart här på ett tag, så jag undrar om det fortfarande pci-e x1 to x16 converter via e-bay som gäller? Hittar fortfarande ingen sens bytik som säljer detta. Eller någon som vem hur man kan tjonga in whs2011 på annat sätt?


Jag installerade enligt denna guiden på min 2205 och det funkade alldeles utmärkt http://www.wegotserv...eo-home-server/.

Vad guiden går ut på är egentligen att du pluggar in din systemdisk i annan dator med skärm, bootar och kör installationen tills första omstarten då du stänger av och sätter tillbaka disken i din 2205:a och sedan kör resten av installationen via webbgränssnittet

#756

Postad 27 april 2011 - 20:49

MrWHS
  • MrWHS
  • Rookie

  • 4 inlägg
  • 0

Jag installerade enligt denna guiden på min 2205 och det funkade alldeles utmärkt http://www.wegotserv...eo-home-server/.


Tack Spelevinken, jag skall testa detta framöver - återkommer med resultatet :-)

#757

Postad 03 maj 2011 - 16:51

Unregisteredbcf42efe
  • Unregisteredbcf42efe
  • Forumräv

  • 878 inlägg
  • 0
Nu blir jag snart galen. Systemdisken i min Scaleo kraschade och jag har nu bytt disk och gjort en recovery (reinstall). Allt funkade smärtfritt ända tills jag skall installera "WHS Connector" på mina klienter. Det visar sig vara helt omöjligt!

Jag har kontakt med servern och när jag startar WHS-connector install så hämtas filerna från servern och först installeras "Scaleo Wake-up". Sedan skall connectorn installeras och jag får en fråga om klienten skall väckas när det skall göras backup på den. Oavsett om jag svarar JA eller NEJ på frågan så är det sedan stopp. När jag klickar "Nästa" blinkar rutan till och jag får nedanstående felmeddelande.

Förstår inte varför då jag har kontakt med servern hela tiden fram tills jag får detta meddelande. Jag kan pinga servern utan problem. Har startat om både servern, mina klienter och min router ett flertal gånger utan resultat.

Bifogad fil  whs.jpg   53,91K   0 Antal nerladdningar

Har Googlat som en galning utan att hitta nån lösning. Har exakt samma problem på båda mina klienter och vet inte hur jag skall komma vidare? Har stängt av alla brandväggar och antivirus men det verkar omöjligt att installera connectorn. Jag kör Win7 på klienterna. ;)


UPDATE: Brydde mig inte om felmeddelandet utan startade om datorn. Då dök Homeserver-ikonen upp nere till höger men när jag försökte logga in på "Home Server Console" kommer jag bara till en blå sida där det står "Windows Home Server". Samma sak om jag försöker logga in via remote desktop. Får aldrig nån fråga om password utan kommer till blåa "Home Server-sidan". Under hela recoveryprocessen och byte av hårddisk har jag aldrig fått nån fråga om password till min server. Frågan är om dne behåller mitt gamla lösen vid en recovery (reinstall)?

Verkar hopplöst att komma åt servern...... :P


UPDATE 2: Gjorde ännu en reinstall på nya systemdisken men ingen skillnad. Går ju inte komma in på servern så att jag kan konfigurera den. Har nu förgäves försökt komma in på servern i 8 timmar och ger nu upp för dagen. Även om jag inte lyckas installera connectorn så borde jag väl komma åt servern via rdp? Varför får jag bara upp den blå bakgrunden till "Windows Home Server"?

Redigerat av Unregisteredbcf42efe, 03 maj 2011 - 19:58.


#758

Postad 03 maj 2011 - 20:30

spelevinken
  • spelevinken
  • Beroende

  • 1 417 inlägg
  • 0

Verkar hopplöst att komma åt servern...... ;)


Känns lite som om att installationen trots två försök inte funkat som den skall. Har du nätverkssladden i när du installerar?, jag har för mig att den INTE skall vara i när du installerar OS:et. Har något med att den försöker uppdatera då och det funkar inte som det ska.

#759

Postad 04 maj 2011 - 16:42

Unregisteredbcf42efe
  • Unregisteredbcf42efe
  • Forumräv

  • 878 inlägg
  • 0
Ytterligare en dags försök att installera om servern utan resultat. Har nu börjat inse att det helt enkelt inte går. Jag har provat ALLT!

Har för mig jag läst nånstans att en reinstall skall ta upp emot 60 min och att man under tiden skall få möjlighet att välja lösenord mm till sin server. När jag gör en reinstall ser man att den installerar nåt och det tar ca 10 min. Får aldrig några frågor om lösenord under tiden. Efter det bootar den om och ber mig installera connector software. Här tar det stopp!

Har provat annan router, kopplat genom en switch, kopplat med korsad kabel direkt till servern, kört med och utan internet ansluten. Alla försök att installera om servern slutar på exakt samma sätt oavsett metod och inkoppling.

Googlade mig fram till att det skulle vara problem att köra recovery-cd:n på en server som har PP3 installerat. Verkar ju vara katastrof i såna fall? Det enda som ev skulle hjälpa är en total ominstallation där alla diskar raderas.

Nån som vill köpa en Scaleo Home Server billigt innan jag kör den till soptippen? :)

#760

Postad 04 maj 2011 - 19:01

22mc
  • 22mc
  • Veteran

  • 1 937 inlägg
  • 0
Samma för mig! Det funkade inte att köra recovery utan var tvungen att installera om men som tur var kunde jag kopiera över det mesta från 3 st hdd som jag lossade kablarna innan jag installerade om. Rar filer och kunde dock ligga utspridda på flera hdd i poolen och gick därför förlorade .

#761

Postad 04 maj 2011 - 20:41

Unregisteredbcf42efe
  • Unregisteredbcf42efe
  • Forumräv

  • 878 inlägg
  • 0
Nu har jag bitit i det sura äpplet och kopplat loss alla diskar förutom nya systemdisken och gjort en total ominstallation. Detta funkade utan problem.

Nu återstår bara det "lilla" jobbet att återställa diskpoolen och kopiera över några TB data. Kommer väl ta en vecka eller två.... :P

Som tur är har jag nu en 2TB systemdisk så det finns lite plats att skyffla över filer till för att sedan kunna adda nya diskar till poolen. Har ju diskuterats tidigare om det är bra eller dåligt med en stor systemdisk. Just nu känns det ok men samtidigt är det ju mer data som går förlorat om/när den kraschar. Min gamla systemdisk var på 1TB och den var nästan full. Hade tyvärr ingen duplicering på dessa filer så de är ju förlorade. :)

Men nu känns det som man är på banan igen även om man har lite jobb framför sig med att flytta filer.

#762

Postad 05 maj 2011 - 18:35

spelevinken
  • spelevinken
  • Beroende

  • 1 417 inlägg
  • 0
Varför inte passa på att lägga in WHS 2 när du nu ändå fått börja om?

#763

Postad 05 maj 2011 - 21:52

Unregisteredbcf42efe
  • Unregisteredbcf42efe
  • Forumräv

  • 878 inlägg
  • 0

Varför inte passa på att lägga in WHS 2 när du nu ändå fått börja om?



Tänkte inte på det..... :)

Apropå min ominstallation så känns det som jag har haft maximal otur. Upptäckte att ytterligare en disk kraschat utöver systemdisken. Kan ha varit denna som bråkade vid ominstallationen för så fort jag pluggar i denna disk så kommer jag inte längre åt servern.

Har provat båda diskarna i min vanliga dator och det går att bläddra bland mapparna men inte flytta eller kopiera några filer. Jag hade duplicering på "Mina bilder" och på "Min musik". Det verkar som bilder/musik spridits ut på 3 diskar varav 2 är dessa jag nu inte kommer åt. Har alltså blivit av med större delen av mina bilder/musik trots duplicering. Att använda både hängslen och livrem hjälpte alltså inte....

Känns tungt att ha blivit av med bilderna. Några har jag backupat på dvd-skivor men sedan jag skaffade servern har jag förlitat mig servern och inte gjort några andra backuper.

Kommer absolut inte att lita på att duplicering räcker för att vara säker i framtiden. Kommer nu göra egna backuper i fortsättningen.

#764

Postad 06 maj 2011 - 13:54

spelevinken
  • spelevinken
  • Beroende

  • 1 417 inlägg
  • 0

Tänkte inte på det..... :)

Apropå min ominstallation så känns det som jag har haft maximal otur. Upptäckte att ytterligare en disk kraschat utöver systemdisken. Kan ha varit denna som bråkade vid ominstallationen för så fort jag pluggar i denna disk så kommer jag inte längre åt servern.

Har provat båda diskarna i min vanliga dator och det går att bläddra bland mapparna men inte flytta eller kopiera några filer. Jag hade duplicering på "Mina bilder" och på "Min musik". Det verkar som bilder/musik spridits ut på 3 diskar varav 2 är dessa jag nu inte kommer åt. Har alltså blivit av med större delen av mina bilder/musik trots duplicering. Att använda både hängslen och livrem hjälpte alltså inte....

Känns tungt att ha blivit av med bilderna. Några har jag backupat på dvd-skivor men sedan jag skaffade servern har jag förlitat mig servern och inte gjort några andra backuper.

Kommer absolut inte att lita på att duplicering räcker för att vara säker i framtiden. Kommer nu göra egna backuper i fortsättningen.


Även den betrodda diskpoolen kan tydligen ställa till det. Har kört 2:an nu i någon månad och visst var det smidigt med drive-extender men när jag nu vant mig så ser jag bara fördelar med WHS 2. Känns som om man har mer kontroll och faktiskt tvingas tänka till vad det gäller backupen. Vad det gäller dina försvunna filer så finns det bra program som kan återskapa filerna, har själv med framgång kört Recover My Files för att rota fram raderade filer. Om det hjälper i ditt fall vet jag inte men det kan vara värt att testa. I gratisversionen kan du se filerna programmet hittar men du kan inte återskapa dem, kan vara värt att testa.

#765

Postad 06 maj 2011 - 14:02

Unregisteredc96d6be8
  • Unregisteredc96d6be8
  • Mega-Guru

  • 7 392 inlägg
  • 0

Även den betrodda diskpoolen kan tydligen ställa till det. Har kört 2:an nu i någon månad och visst var det smidigt med drive-extender men när jag nu vant mig så ser jag bara fördelar med WHS 2. Känns som om man har mer kontroll och faktiskt tvingas tänka till vad det gäller backupen. Vad det gäller dina försvunna filer så finns det bra program som kan återskapa filerna, har själv med framgång kört Recover My Files för att rota fram raderade filer. Om det hjälper i ditt fall vet jag inte men det kan vara värt att testa. I gratisversionen kan du se filerna programmet hittar men du kan inte återskapa dem, kan vara värt att testa.


Det tråkigaste med att installera whs 2 är väl att det kostar pengar en gång till för att köpa ett nytt os :)

#766

Postad 06 maj 2011 - 14:45

spelevinken
  • spelevinken
  • Beroende

  • 1 417 inlägg
  • 0

Det tråkigaste med att installera whs 2 är väl att det kostar pengar en gång till för att köpa ett nytt os :)


Absolut, någon som sett prislappen ännu?

#767

Postad 06 maj 2011 - 15:09

Unregisteredc96d6be8
  • Unregisteredc96d6be8
  • Mega-Guru

  • 7 392 inlägg
  • 0

Absolut, någon som sett prislappen ännu?


Nepp, har sett gissningar på mellan $120 och $150 men det är som sagt gissningar.

#768

Postad 06 maj 2011 - 16:35

spelevinken
  • spelevinken
  • Beroende

  • 1 417 inlägg
  • 0

Nepp, har sett gissningar på mellan $120 och $150 men det är som sagt gissningar.


Med dagens dollarkurs är det högst rimligt :) .

#769

Postad 16 juni 2011 - 19:59

miz
  • miz
  • Wannabe

  • 31 inlägg
  • 0
Någon som kan svara på vad som gäller betr. hårddiskar i 2205:an? Har de 2 original 1TB-diskarna i nu, går det att sätta i vilken SATA-disk som helst? 2TB? Måste det vara SATA? etc etc

Är, som nu förstår, inte heeeelt kunnig på detta! :-)

#770

Postad 16 juni 2011 - 21:30

spelevinken
  • spelevinken
  • Beroende

  • 1 417 inlägg
  • 0

Någon som kan svara på vad som gäller betr. hårddiskar i 2205:an? Har de 2 original 1TB-diskarna i nu, går det att sätta i vilken SATA-disk som helst? 2TB? Måste det vara SATA? etc etc

Är, som nu förstår, inte heeeelt kunnig på detta! :-)


Två stycken 1 tb sitter i vid leverans

2 tb diskar funkade för mig utan problem i WHS 1 (kör nu WHS 2011 på min Scaleo)

SATA funkar, eftersom det är server så tänk "Green" dvs strömsnålt

#771

Postad 09 juli 2011 - 08:28

Berkan
  • Berkan
  • Mästare

  • 2 791 inlägg
  • 0
Har precis beställt 2 st

Så blir nästa projekt att rippa alla dvd- och cd-skivor och lägga på servern.

Parallellprojekt blir att dra in nätverk till trappförrådet, för jag tycker att servern väsnas lite väl mycket för att ha ståendes framme.

Redigerat av Berkan, 09 juli 2011 - 08:28.


#772

Postad 09 juli 2011 - 12:02

spelevinken
  • spelevinken
  • Beroende

  • 1 417 inlägg
  • 0

Har precis beställt 2 st


Så blir nästa projekt att rippa alla dvd- och cd-skivor och lägga på servern.

Parallellprojekt blir att dra in nätverk till trappförrådet, för jag tycker att servern väsnas lite väl mycket för att ha ståendes framme.


Udda att den väsnas, min Scaleo (som nu i och för sig inte används nu) var knäpptyst, men det är klart finns ju absolut ingen anledning att ha den framme till beskådan.

Redigerat av spelevinken, 09 juli 2011 - 12:02.


#773

Postad 13 juli 2011 - 08:58

Berkan
  • Berkan
  • Mästare

  • 2 791 inlägg
  • 0
Det är nätaggsfläkten som väsnas, men jag ska tillägga att jag har lekmanna-moddat den lite och lyckats sätta in lite vibrationsdämpande mellan nätagg och chassi, så den är betydligt tystare nu sedan några veckor tillbaka.

Paketet ligger förresten på Posten, ska bli skönt att få ordentligt med lagringsyta nu på servern.

#774

Postad 27 juli 2011 - 21:57

22mc
  • 22mc
  • Veteran

  • 1 937 inlägg
  • 0
Ca en gång i veckan får jag en varning om att det är fel på en hdd (system disken) kör repair disk och varningen försvinner för att återkomma efter några dagar till en vecka. Några tips på vad som kan vara fel?

#775

Postad 04 oktober 2011 - 18:08

age
  • age
  • Wannabe

  • 16 inlägg
  • 0
Hej svejs alla

Tror inte man får fråga sådant egentligen.

MEN jag har lyckats slarva bort min "CD-Skiva Nr 3" till min Scaleo Home Server.

Någon som har några goda råd hur man får tag i en sådan?

MVH
Markus

#776

Postad 04 oktober 2011 - 18:44

spelevinken
  • spelevinken
  • Beroende

  • 1 417 inlägg
  • 0

Hej svejs alla

Tror inte man får fråga sådant egentligen.

MEN jag har lyckats slarva bort min "CD-Skiva Nr 3" till min Scaleo Home Server.

Någon som har några goda råd hur man får tag i en sådan?

MVH
Markus


Har för mig att jag bara har två skivor till min, vad finns på tredje skivan? Varför skulle man inte få fråga detta?

#777

Postad 19 oktober 2011 - 21:02

gojan
  • gojan
  • Användare

  • 114 inlägg
  • 0
Jaha, då hände det även för mig, dvs ”Kontrollen blinkar blå…….”

Så här gick det för mig:

Efter att ha försökt starta om ett antal gånger med samma resultat letar jag fram Scaleo Recovery skivan. Tar bort ScaleoWakeup + WHS Console. Recovery programmet hittar bara servern om jag kopplar PCn direkt till servern. Då dyker servern upp med IP adress 169.254.16.23 Försöker i detta läge köra första alternativet som heter något i stil med ”Restore system partition”. Det slutar med ”Can not write to this disc”.
Efter att ha läst om att en del försökt byta systemdisken och förlorat all data springer jag i detta läge iväg och köper en 2 TB disc (WD20EARX). Lyckas koppla in disk två från servern och rädda all data till min nya disk.
Tyvärr har ju min nya disk ”Advanced Format” så jag kan inte ha den som system disk. Lyckas till slut hitta en Samsung disk (HD103SJ) på CDon. Väl levererad var det bara att sätta in den nya disken. Koppla PCn direkt till servern och köra alternativ två i Recovery programmet.
Det enda strulet var väl att när Recovery programmet var klart ville den installera Consolen. Då gick inte servern att hitta. Den hade nu fått sin gamla IP adress på 192.168.1.100 och min PC (som var direktkopplad) hade ju en helt annan adress. Omstart av PC samt koppla in både server och PC till routern. Lyckades hitta Consoleinstallations programmet och fick där manuellt söka efter servern som nu hette SERVER. När väl Console programmet var installerat och kördes så fick jag konfigurera upp servern igen med rätt servernamn och adminlösenord.
Väl uppe fanns all data kvar. Jippi. Nu är det bara att lägga till alla Add-ins och users etc som man hade.

/Gojan
PS. Kan meddela att disk 1 gick utmärkt att läsa i en annan dator och där fanns också all data. Det gick däremot inte att boota från disken så jag misstänker att det är bootsektorn som pajat.

Redigerat av gojan, 19 oktober 2011 - 21:06.


#778

Postad 24 oktober 2011 - 19:24

sandö
  • sandö
  • Användare

  • 247 inlägg
  • 0
Hur står sig denna maskinen idag jämfört med en "färdig" NAS som t.ex. Synology DS211J eller ReadyNAS DUO?

#779

Postad 24 oktober 2011 - 20:02

spelevinken
  • spelevinken
  • Beroende

  • 1 417 inlägg
  • 0
Kan inte uttala mig om jämförelsen men Scaleon och är uppgraderingsbar till WHS 2011. Samtidigt är det ju så att Scaleon nu har några år på nacken men funkar fortfarande bra som server.

#780

Postad 25 oktober 2011 - 17:48

sandö
  • sandö
  • Användare

  • 247 inlägg
  • 0

Kan inte uttala mig om jämförelsen men Scaleon och är uppgraderingsbar till WHS 2011. Samtidigt är det ju så att Scaleon nu har några år på nacken men funkar fortfarande bra som server.

Ok, tack. Men fungerar den att streama hd-material till en mediaextender t.ex eller är den för klen för det?

#781

Postad 25 oktober 2011 - 18:46

sandö
  • sandö
  • Användare

  • 247 inlägg
  • 0
En fråga till är om hårdvaran är utbytbar eller man får leva med hur den är byggd? Tänker om det går att uppgradera den om det skulle behövas framöver?

#782

Postad 25 oktober 2011 - 19:39

spelevinken
  • spelevinken
  • Beroende

  • 1 417 inlägg
  • 0

Ok, tack. Men fungerar den att streama hd-material till en mediaextender t.ex eller är den för klen för det?


Funkade för mig

En fråga till är om hårdvaran är utbytbar eller man får leva med hur den är byggd? Tänker om det går att uppgradera den om det skulle behövas framöver?


Jag bytte processor på min men det var inte helt enkelt att hitta en processor som passade - problem med kompabilitet med moderkortet, tror det finns en del inlägg i denna tråd om detta. Jag skulle nog inte satsa på ett större utbytesprogram för den är ganska trångt i chassit.

#783

Postad 25 oktober 2011 - 20:04

Unregistered00b32263
  • Unregistered00b32263
  • Användare

  • 201 inlägg
  • 0

Ok, tack. Men fungerar den att streama hd-material till en mediaextender t.ex eller är den för klen för det?


Det är inga problem alls.
Jag är hel nöjd med min fortfarande. Använder den för att streama musik/film.

#784

Postad 03 november 2011 - 00:21

Unregistered7c5139ba
  • Unregistered7c5139ba
  • Beroende

  • 1 310 inlägg
  • 0
Någon som testat de nya EARX-diskarna från WD?
Har hittillls kört med WD20EARS och bryggat pins 7-8 och det funkar bra.
Men har läst att EARX saknar möjlighet att brygga och det börjar bli lite svårt att få tag på EARS.
EARX ersätter EARS!?!

@Sandö: Detta är en server och går inte att jämföra med en NAS.
En NAS är endast lagring och i vissa fall med några extra "program" i maskinens FW.
En server har ett riktigt operativ i bakgrunden och du kan installera och köra i princip vad du vill på den.
Fungerar alldeles utmärkt att streama till mediaextender från en 2205. Det är ju endast beroende av vad du har för prestanda i ditt nätverk (om du inte tok-kör något väldigt krävande som sänker servern samtidigt). Scaleon har Gigabit-kort
så inga flaskhalsar där.

#785

Postad 03 november 2011 - 13:31

sandö
  • sandö
  • Användare

  • 247 inlägg
  • 0

Någon som testat de nya EARX-diskarna från WD?
Har hittillls kört med WD20EARS och bryggat pins 7-8 och det funkar bra.
Men har läst att EARX saknar möjlighet att brygga och det börjar bli lite svårt att få tag på EARS.
EARX ersätter EARS!?!

@Sandö: Detta är en server och går inte att jämföra med en NAS.
En NAS är endast lagring och i vissa fall med några extra "program" i maskinens FW.
En server har ett riktigt operativ i bakgrunden och du kan installera och köra i princip vad du vill på den.
Fungerar alldeles utmärkt att streama till mediaextender från en 2205. Det är ju endast beroende av vad du har för prestanda i ditt nätverk (om du inte tok-kör något väldigt krävande som sänker servern samtidigt). Scaleon har Gigabit-kort
så inga flaskhalsar där.


Dagens NASar är väl ganska avancerade så det var därför jag, och många andra, jämför dom med en server. Men tack så mycket för infon, det får nog bli en 2205 så får vi se om det är något för mig. :)

#786

Postad 04 november 2011 - 16:33

Unregistered7c5139ba
  • Unregistered7c5139ba
  • Beroende

  • 1 310 inlägg
  • 0

Dagens NASar är väl ganska avancerade så det var därför jag, och många andra, jämför dom med en server. Men tack så mycket för infon, det får nog bli en 2205 så får vi se om det är något för mig. :)

Tyvärr är det nog omöjligt att hitta någon ny, men du kanske har en beggad du lurar på att köpa?

#787

Postad 04 november 2011 - 17:28

sandö
  • sandö
  • Användare

  • 247 inlägg
  • 0

Tyvärr är det nog omöjligt att hitta någon ny, men du kanske har en beggad du lurar på att köpa?


Jag hade på gång, men nu blev det att jag köpte lösa delar och bygger en egen server och kör in WHS 2011 på den. Så det ska nog bli bra! :)

#788

Postad 06 november 2011 - 12:09

Unregistered7c5139ba
  • Unregistered7c5139ba
  • Beroende

  • 1 310 inlägg
  • 0

Jag hade på gång, men nu blev det att jag köpte lösa delar och bygger en egen server och kör in WHS 2011 på den. Så det ska nog bli bra! :)

Trevligt. Lycka till! :)

#789

Postad 07 november 2011 - 10:51

NiklasK
  • NiklasK
  • Lärjunge

  • 452 inlägg
  • 0
Lite off-topic men om någon är intresserad av en beg 2205 så har jag en som jag funderar på att sälja, med eller utan diskar kan diskuteras. Skicka PM isf.

#790

Postad 08 november 2011 - 22:12

Unregistered7c5139ba
  • Unregistered7c5139ba
  • Beroende

  • 1 310 inlägg
  • 0
Jaha, där kraschade min 2205a också!
Blå-blink...

Lite smått panik nu. Har testat recovery med alternativet att endast köra recovery på system-paritionen (ingen förlorad data).
Felmeddelande "Cannot write to volume".
Håller just nu på att säkerhetskopiera hela första disken innan jag går vidare.

Lite oroväckande är att jag har totalt 9 diskar i servern varav fem i ett separat kabinett via en eSata (port multiplier) och servern har i nuläget ingen kontakt med kabinettet och vet inte om det beror på att hårdvara gått åt skogen i servern eller om det är eSata-porten som inte aktiverats i servern pga att den inte bootar ordentligt. Kabinettet aktiveras endast då eSata har kontakt med en påslagen dator. Testade kabinettet på en bärbar och den funkar där, så det är i alla fall helt.
Hur som helst så innebär det att jag inte kan ha alla diskar anslutna till servern när jag kör recovery, vilket det ju står att man ska ha...

Den första disken är nu alltså ansluten till en annan dator och jag har där ändrat läs/skrivrättigheter för system-partitionen. Får se om det hjälper så att jag kan köra recovery sedan, så att den kan skriva till volymen. I annat fall får jag bygga upp servern från scratch igen. Dvs installera om den med bara första disken ikopplad, sedan kopiera in disk för disk och adda dem till poolen efter hand.

Någon som har någon spontan reaktion kring hur jag tänker göra och/eller varit med om liknande fel?
Någon som råkat ut för att eSata porten pajjat? Det är det jag är mest orolig för.

#791

Postad 09 november 2011 - 10:53

gojan
  • gojan
  • Användare

  • 114 inlägg
  • 0
Låter ju precis som det jag beskrev ett par poster upp. Dvs att systemdiskens bootsektor har pajat. Då går ju inte systemet igång och mao så lär ju inte din eSata-port aktiverats.

Det svåraste i mitt fall tyckte jag var att hitta en ny systemdisk, en som inte kör med Advanced Format. När jag väl hade fått en sådan gick det bra.

/Gojan

#792

Postad 09 november 2011 - 13:41

Unregistered7c5139ba
  • Unregistered7c5139ba
  • Beroende

  • 1 310 inlägg
  • 0

Låter ju precis som det jag beskrev ett par poster upp. Dvs att systemdiskens bootsektor har pajat. Då går ju inte systemet igång och mao så lär ju inte din eSata-port aktiverats.

Det svåraste i mitt fall tyckte jag var att hitta en ny systemdisk, en som inte kör med Advanced Format. När jag väl hade fått en sådan gick det bra.

/Gojan

Nope, efter lite försök så klappade min ihop totalt.
Lyckades köra en recovery på den och även RDPa in på servern. eSata-porten vaknade aldrig.
Och plötsligt blev det samma fel igen, blåblink.
Nu går det inte ens längre att köra recovery på den. Den ställer sig i recovery-mode, men nätverket är helt dött.
Något hårdvaru-fel måste det vara. Möjligtvis att nät-agget börjar ge med sig. Troligen inte lätt att få denna reparerad nu ändå. På jakt efter ny home server.
Någon som har ett förslag!?!

Redigerat av Unregistered7c5139ba, 09 november 2011 - 13:43.


#793

Postad 09 november 2011 - 13:55

SkoGajs
  • SkoGajs
  • Wannabe

  • 16 inlägg
  • 0

Nope, efter lite försök så klappade min ihop totalt.
Lyckades köra en recovery på den och även RDPa in på servern. eSata-porten vaknade aldrig.
Och plötsligt blev det samma fel igen, blåblink.
Nu går det inte ens längre att köra recovery på den. Den ställer sig i recovery-mode, men nätverket är helt dött.
Något hårdvaru-fel måste det vara. Möjligtvis att nät-agget börjar ge med sig. Troligen inte lätt att få denna reparerad nu ändå. På jakt efter ny home server.
Någon som har ett förslag!?!

Kollat på HP ProLiant N36L/N40L MicroServer?

#794

Postad 21 november 2011 - 14:21

mange1971
  • mange1971
  • Wannabe

  • 15 inlägg
  • 0
Hej,
Är det någon som vet om man kan uppgradera sin Scaleo 2205 med mer minne? I dagsläget så har jag de 2 GB som var installerade när jag köpte burken.
Funderar även på att uppgradera till WHS 2011, fixar original processorn det?

#795

Postad 21 november 2011 - 16:12

spelevinken
  • spelevinken
  • Beroende

  • 1 417 inlägg
  • 0

Hej,
Är det någon som vet om man kan uppgradera sin Scaleo 2205 med mer minne? I dagsläget så har jag de 2 GB som var installerade när jag köpte burken.
Funderar även på att uppgradera till WHS 2011, fixar original processorn det?


Minne vet jag inte men jag har för mig att det bara finns en plats för minne på moderkortet.

Jag har själv kört WHS 2011 men det var med en annan processor (E2220) men jag har för mig att originalprocessorn klarar x64 också men hur det lirar vet jag inte. Byte av processor verkar vara en stor operation då många processor inte är kompatibla men jag tror att det finns en del inlägg om det längre bak i denna tråden, jag hade själv mycket strul innan jag fick tag på en komptatibel processor.

#796

Postad 22 november 2011 - 20:34

lejbe
  • lejbe
  • Rookie

  • 6 inlägg
  • 0

Hej svejs alla

Tror inte man får fråga sådant egentligen.

MEN jag har lyckats slarva bort min "CD-Skiva Nr 3" till min Scaleo Home Server.

Någon som har några goda råd hur man får tag i en sådan?

MVH
Markus


Dito!!
kontaktade t o m FS supporten och förklarade läget - de hänvisade mig till butiken.... Jo tack, det kvittot har jag kvar och de kan säkert supportera en mer än 3 år gammal produkt.

Så - om ngn sitter på cd nr 3 och kan tänka sig att dela en iso vore även jag tacksam

#797

Postad 27 november 2011 - 01:18

Unregistered7c5139ba
  • Unregistered7c5139ba
  • Beroende

  • 1 310 inlägg
  • 0

Kollat på HP ProLiant N36L/N40L MicroServer?

Japp, har köpt en N36L :)

Dito!!
kontaktade t o m FS supporten och förklarade läget - de hänvisade mig till butiken.... Jo tack, det kvittot har jag kvar och de kan säkert supportera en mer än 3 år gammal produkt.

Så - om ngn sitter på cd nr 3 och kan tänka sig att dela en iso vore även jag tacksam

Jag kontaktade FS-supporten i samma ärende via deras mail-formulär. Dagen efter kom mail tillbaka från svensk support med länk till en FTP där jag kunde tanka hem ISOn. Detta var för några veckor sedan.
Låter konstigt att de svarade så till dig. Länken jag fick var bara aktiv i några dagar så tyvärr inget jag kan "dela med mig av", men hör av dig till dem igen tycker jag!

#798

Postad 09 december 2011 - 21:31

ae_g
  • ae_g
  • Användare

  • 225 inlägg
  • 0
Har försökt hitta något test av 2205 men inte hittat ett smack, fast den är så pass gammal. Men till frågan, vad får ni för överföringshastigheter vid skriv och läs, förutsatt att närverket inte är flaskhalsen? Har nämligen möjlighet att köpa en begagnad till överkomligt pris, dock undrar jag helt enkelt om det är smartare att satsa på en NAS i dagens läge.

#799

Postad 10 december 2011 - 21:44

Unregistered7c5139ba
  • Unregistered7c5139ba
  • Beroende

  • 1 310 inlägg
  • 0
Minns inte exakt, men tror jag låg på ca 50 MB/s. Beror ju på en rad faktorer.
I mitt fall Gbit-nät, dock 5400 rpm-diskar.
Vad behöver du för hastighet och i vilket syfte?
NAS eller Server beror ju på vad/hur du tänkt använda den till/som.
Server blir ju väldigt mycket mer flexibelt och ger möjlighet till många fler funktioner.

Även om du kan köpa en beggad Scaleo ganska billigt så vet i sjutton om det inte är lika bra att satsa på ett nytt alternativ, med fullt stöd för 64-bit OS ändå? Det kan bara du avgöra vad du själv tycker, men så hade jag resonerat. :)
Finns i alla fall ett par varianter att välja på mellan ca 2.5-3.5 lök

#800

Postad 11 december 2011 - 00:46

ae_g
  • ae_g
  • Användare

  • 225 inlägg
  • 0

Minns inte exakt, men tror jag låg på ca 50 MB/s. Beror ju på en rad faktorer.
I mitt fall Gbit-nät, dock 5400 rpm-diskar.
Vad behöver du för hastighet och i vilket syfte?
NAS eller Server beror ju på vad/hur du tänkt använda den till/som.
Server blir ju väldigt mycket mer flexibelt och ger möjlighet till många fler funktioner.

även om du kan köpa en beggad Scaleo ganska billigt så vet i sjutton om det inte är lika bra att satsa på ett nytt alternativ, med fullt stöd för 64-bit OS ändå? Det kan bara du avgöra vad du själv tycker, men så hade jag resonerat. :)
Finns i alla fall ett par varianter att välja på mellan ca 2.5-3.5 lök

Syftet var väl att få experimentera lite och lära sig om whs. Sen verkar backupen via whs kontra en vanligt nas mycket bättre, pga utrymme osv, men där har jag kanske fel?

Har även kollar på en HP proliant n40l, dock kostar ju denna nästan 3000 kr exklusive diskar och OS, även om det finns gratis varianter.

Sen skulle jag helst vilja ha det så strömsnålt som möjligt, men det känns som att en nas endast kan uppnå det, och då har denna begränsat funktionsutbud och valfrihet.



0 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 0 gäster, 0 anonyma medlemmar

  • UPDATE 2024
    jacoby
    2024-04-15 17:17:29
  • UPDATE 2024
    jacoby
    2024-04-15 17:09:47
  • UPDATE 2024
    jacoby
    2024-04-15 16:57:35
  • UPDATE 2024!
    jacoby
    2024-04-15 16:28:12
  • 6mån senare så är foam monterat
    Anton
    2024-04-11 18:04:03
  • Fler  |  Vilka bilder visas här?
Trendande produkter
Prisjakt © 2000 - 2024 Prisjakt   Cookiepolicy.   Våra regler.   Personuppgiftspolicy.  Hantera cookie-inställningar.