Hoppa till innehåll

Sökresultat Sökningen pågår Sökresultaten dyker upp här efterhand. Du kan fortsätta skriva om du vill begränsa sökningen.
Söker efter användare
Söker efter gallerier
Sök forumtrådar
Stäng

Ny bil eller laga den gamla?

65 svar till detta ämne
  • Vänligen logga in för att kunna svara

#1

Postad 25 mars 2015 - 20:05

Unregistered5deb0b1d
  • Unregistered5deb0b1d
  • Guru

  • 4 329 inlägg
  • 0

Jag kan väldigt lite om bilar så jag vill ha lite input. Jag använder min bil som bruksbil, fram och tillbaka till jobbet och affären. Har den inte som statussymbol.

 

Lång historia lång

Äger en 11 år gammal Peugeot. För två år sedan tändes en fellampa när jag skulle köra hem. Den slocknade och tändes igen. Efter ett par dagar åkte jag till verkstaden. De konstaterade att en sensor i motorn var trasig och det var anledning till att lampa lyste, inget allvarligt fel och det fungerade utmärkt att köra bilen. Till saken hör att sensor sitter så att man måste plocka den topplocket för att byta den, kostnad 25000:-. På en bil värd 30-35000 kändes det inte så intressant.

 

Jag sa att jag skulle behålla bilen och köra den tills den är skrot. Nu när jag åkte hem så var bilen riktigt seg, motorn hackade och när jag gasade hände ingenting tog lång tid innan den fick upp farten. Tog mig hem och konsulterade internet. Det kan vara så enkelt som ett problem med tändstiften vilket inte borde alltför dyrt. Det andra felet verkar härledas till ABS-bromsarna. Som grädde på moset vet jag att ACC är dålig och måste fixas, vindrutan behöver bytas på grund av spricka över hela rutan samt att vinterdäcken sjunger på sista refrängen. 

 

Lägger man ihop allt blir det en del pengar för en bil jag aldrig kommer kunna byta in eller sälja. 

 

Även om jag inte sitter i sjön ekonomiskt så skall jag precis flytta till bostadsrätt och separera så lite oklart hur ekonomin ser ut. Men frågan är, skall jag fixa det som behövs och rulla på 6-12 månader eller skall jag byta bil nu? Jag kan så jäkla lite om bilar att jag behöver bolla med er. Tanken är väl att lägga 70-80000 på en begagnad bil i så fall, något som jag skulle klara.



#2

Postad 25 mars 2015 - 20:16

Unregistereda299ec85
  • Unregistereda299ec85
  • Guru

  • 4 115 inlägg
  • 0
Ta den till en verkstad och be dem göra en felavläsning, skulle kunna vara lite vad som helst. Skulle fet gå att fixa allt för 10-12.000kr skulle jag nog fixa och köra vidare tills den rasar.

Annars skulle jag lägga ut den "i befintligt skick" eller som "reservdelsbil".

#3

Postad 25 mars 2015 - 20:34

Gäst_Danra_*
  • Gäst_Danra_*
  • 0

Vad är det för modell på bilen? att man skulle behöva lyfta topplocket låter ju helt absurt, och om det stämmer så är jag nyfiken på vad det är för modell.

 

Sen 25k för att lyfta toppen..


Redigerat av Danra, 25 mars 2015 - 20:35.


#4

Postad 25 mars 2015 - 21:03

Unregistered5deb0b1d
  • Unregistered5deb0b1d
  • Guru

  • 4 329 inlägg
  • 0

Vad är det för modell på bilen? att man skulle behöva lyfta topplocket låter ju helt absurt, och om det stämmer så är jag nyfiken på vad det är för modell.

 

Sen 25k för att lyfta toppen..

307 SW -04. Fråga inte mig!  :(  ;)  Verkstaden sa att man skulle behöva lyfta topplocket och fixa, men jag kan hålla med om att 25000 låter mycket. 

 

 

Ta den till en verkstad och be dem göra en felavläsning, skulle kunna vara lite vad som helst. Skulle fet gå att fixa allt för 10-12.000kr skulle jag nog fixa och köra vidare tills den rasar.

Annars skulle jag lägga ut den "i befintligt skick" eller som "reservdelsbil".

Skall kolla, har en verkstad precis bredvid jobbet. Men det svider i min själ att lägga ytterligare 10000 på denna bil som har haft så många fel.

 

Pratade med en kompis som jobbar som säljare på Din bil, han skulle kolla om han kunde ordna ett bra pris på en Golf. Blir det så byter jag nog. 



#5

Postad 25 mars 2015 - 21:29

Unregistereda9666aa5
  • Unregistereda9666aa5
  • Forumräv

  • 606 inlägg
  • 0

Är det inte på peugeot det är glapp eller så i kabeln till skitvärmen som kan ge vilka felkoder (och fel) som helst?



#6

Postad 25 mars 2015 - 23:13

laddie15
  • laddie15
  • Guru

  • 4 186 inlägg
  • 0

Jag kan väldigt lite om bilar så jag vill ha lite input. Jag använder min bil som bruksbil, fram och tillbaka till jobbet och affären. Har den inte som statussymbol.

Lång historia lång
Äger en 11 år gammal Peugeot. För två år sedan tändes en fellampa när jag skulle köra hem. Den slocknade och tändes igen. Efter ett par dagar åkte jag till verkstaden. De konstaterade att en sensor i motorn var trasig och det var anledning till att lampa lyste, inget allvarligt fel och det fungerade utmärkt att köra bilen. Till saken hör att sensor sitter så att man måste plocka den topplocket för att byta den, kostnad 25000:-. På en bil värd 30-35000 kändes det inte så intressant.

Jag sa att jag skulle behålla bilen och köra den tills den är skrot. Nu när jag åkte hem så var bilen riktigt seg, motorn hackade och när jag gasade hände ingenting tog lång tid innan den fick upp farten. Tog mig hem och konsulterade internet. Det kan vara så enkelt som ett problem med tändstiften vilket inte borde alltför dyrt. Det andra felet verkar härledas till ABS-bromsarna. Som grädde på moset vet jag att ACC är dålig och måste fixas, vindrutan behöver bytas på grund av spricka över hela rutan samt att vinterdäcken sjunger på sista refrängen.

Lägger man ihop allt blir det en del pengar för en bil jag aldrig kommer kunna byta in eller sälja.

Även om jag inte sitter i sjön ekonomiskt så skall jag precis flytta till bostadsrätt och separera så lite oklart hur ekonomin ser ut. Men frågan är, skall jag fixa det som behövs och rulla på 6-12 månader eller skall jag byta bil nu? Jag kan så jäkla lite om bilar att jag behöver bolla med er. Tanken är väl att lägga 70-80000 på en begagnad bil i så fall, något som jag skulle klara.

Bär ju lite emot att rekommendera, men i den situationen skulle jag nog överväga en sån där "arabverkstad". Inte sällan jävligt flinka de där grabbarna och tar nästan ingenting betalt. Varför vill jag inte ens veta. ;)

#7

Postad 26 mars 2015 - 00:21

Turtle
  • Turtle
  • Beroende

  • 1 399 inlägg
  • 0

Med tanke på bil modell så säger jag byt direkt!

Har haft 4st Peugeot men kommer aldrig mer köpa en fransk bil.

Var i samma sist som du med min 406 men bestämde mig för att fixa den och köra den tills den var helt betald och sen till skrot.

Men efter att ha varit på verkstaden och bytt lamda hälsade mig så glatt syns snart igen!
Var visst dags att byta en spridare igen och ABS kransar då dom var i stort sett slut.

Hade precis satt på 4 nya däck och på våren ett helt nytt avgassystem.

Men åkte och bytte bort den 2 dagar senare.

307an är deras mest bekymmers samma modell hittills enligt min verkstad då jag kikade på en sådan men slutade med en ny 308sw.

Men den strulade rätt friskt den med 6 verkstads besök för samma fel inom ett år.



#8

Postad 26 mars 2015 - 09:46

andreassofus
  • andreassofus
  • Über-Guru

  • 12 146 inlägg
  • 0

jag hade liknande problem med min förra bil. en saab 93 -03 med diverse problem och dags för service och liknande utgifter.  sålde den och köpte en nyservad golf från 2011 som är skattebefriad till 2017 samt ingen mer bes förrän 2017. bara tuta och köra och minimalt med utgifter.

känns riktigt riktigt bra alltså och ångrar inte en sekund att jag tog ett lån för detta. 

slipper en massa stress också och slipper vara orolig att bilden måste lagas och så.  Än så länge är detta billigare för mig trots lånet än vad saaben kostade mig i månaden.



#9

Postad 26 mars 2015 - 09:57

laddie15
  • laddie15
  • Guru

  • 4 186 inlägg
  • 0

jag hade liknande problem med min förra bil. en saab 93 -03 med diverse problem och dags för service och liknande utgifter. sålde den och köpte en nyservad golf från 2011 som är skattebefriad till 2017 samt ingen mer bes förrän 2017. bara tuta och köra och minimalt med utgifter.
känns riktigt riktigt bra alltså och ångrar inte en sekund att jag tog ett lån för detta.
slipper en massa stress också och slipper vara orolig att bilden måste lagas och så. Än så länge är detta billigare för mig trots lånet än vad saaben kostade mig i månaden.

Fast om det är en 1,4TSI kan du förstås åka på en rejäl motorrenovering för ett antal tiotal sköna laxar. I just VW verkar kamkedja vara något väldigt negativt. Och så DSG lådan..... Missförstå mig rätt, har kört VW i hela mitt liv men alla är inte felfria. :)

#10

Postad 26 mars 2015 - 11:00

andreassofus
  • andreassofus
  • Über-Guru

  • 12 146 inlägg
  • 0

Fast om det är en 1,4TSI kan du förstås åka på en rejäl motorrenovering för ett antal tiotal sköna laxar. I just VW verkar kamkedja vara något väldigt negativt. Och så DSG lådan..... Missförstå mig rätt, har kört VW i hela mitt liv men alla är inte felfria. :)

 

jag har varken en 1.4 tsi  eller kamkedja i min golf. 

jag har en 1.6 multifuel. en bra bil alltså :) gått 4700mil i skrivande stund så den hoppas jag håller en stund till.   tänkte ha den max två år. sen byta upp mig igen. tror man förlorar minst pengar då



#11

Postad 26 mars 2015 - 11:17

Plingen
  • Plingen
  • Lärjunge

  • 485 inlägg
  • 3

Tag lärdom utav detta och köp aldrig mer en fransk bil...ingen i min bekantsskrets eller släkt som haft franska bilar har varit nöjda. 

 

Ska du ha en pålitlig (men förbannat tråkig), köp japanskt.

Ska du ha en komfortabel och flashig (men dyr i drift), köp tyskt.

 

Givetvis generaliseringar, men det finns en anledning till att många äldre kör Toyota och många yngre kör BMW....

 

För övrigt så är det ju enorm skillnad mellan verkstäder. Ett jobb kan ju 4-5 ggr så dyrt hos en konkurrent.

Men en 11 år gammal Peugeot skulle jag aldrig lägga några kronor på iom att den är inte värd mer än 20 tkr (finns en uppsjö på Blocket för 20' som funkar...)

Finns en anledning till att 9 av 10 bilar är franska om du söker från 2004 och framåt med stigande pris...de är helt enkelt kassa.

Sälj för 5000:- som skrot. OCH du behöver inte lägga 70-80 tkr för att få en bra begagnad bil.

Köp en V70 eller Saab 9-5 för halva pengarna så får du helt ok bilar med inte så höga driftskostnader....framförallt får du sällan sådana lustiga fel som du får på en fransk bil  ;)

 

Och jag kör Seat Alhambra och Saab 9-5 från början av 2000-talet och en Corvette från 1985, så i min nuvarande park har jag flera nationaliteter och karaktärer. Ren bruksbil för en som inte kan något och inte har bra verkstadskontakter rekommenderar jag en Toyota (typ Corolla) eller en 9-5a....



#12

Postad 26 mars 2015 - 11:24

andreassofus
  • andreassofus
  • Über-Guru

  • 12 146 inlägg
  • 0

 

Ska du ha en komfortabel och flashig (men dyr i drift), köp tyskt.

 

 

 

min golf är varken dyr eller flashig ska du veta :P men billig och bra däremot.

 

sen vet jag inte om tyska bilar är så dyra heller egentligen. dom är ofta hållbara och kanske behöver repareras mer sällan vilket drar ner den totala kostnaden. 

dessutom är delar till tyska bilar sjukt billigt också vilket är en fördel.



#13

Postad 26 mars 2015 - 19:09

Unregistered5deb0b1d
  • Unregistered5deb0b1d
  • Guru

  • 4 329 inlägg
  • 0

Tag lärdom utav detta och köp aldrig mer en fransk bil...ingen i min bekantsskrets eller släkt som haft franska bilar har varit nöjda. 

Jag pratade med verkstaden idag och beskrev problemet. Inga muntra besked. Så nu blir det att byta bil. 

 

Well en V-70 eller 9-5 är alldeles för stor för mig. Jag är på jakt efter en VW Golf, Seat Leon eller Audi A3, maxpris 100 000.



#14

Postad 26 mars 2015 - 19:48

Plingen
  • Plingen
  • Lärjunge

  • 485 inlägg
  • 0

Saab 9-3 är samma bil fast mindre. Men så är jag också att den åsikten att det är en av världens trevligaste bilar, du åker lika gott i dom och tyst som en dubbelt så dyr tysk  ;)

 

Helt ok bilar de du beskriver, i princip samma bilar de 3  :)

Har flera bekanta som har Golf och Leon och de är nöjda. 

 

MEN MEN MEN...serva aldrig på märkesverkstad om det inte är något som verkligen bara dom kan laga eller. Mekonomen eller Autoexperten brukar vara mycket billigare.



#15

Postad 26 mars 2015 - 19:50

pacman
  • pacman
  • Über-Guru

  • 22 853 inlägg
  • 1
Helt rätt. Gör dig av med skiten. Du kommer bli en rikare människa, både själsligt och ekonomiskt.

#16

Postad 26 mars 2015 - 19:54

Plingen
  • Plingen
  • Lärjunge

  • 485 inlägg
  • 0

min golf är varken dyr eller flashig ska du veta :P men billig och bra däremot.

 

sen vet jag inte om tyska bilar är så dyra heller egentligen. dom är ofta hållbara och kanske behöver repareras mer sällan vilket drar ner den totala kostnaden. 

dessutom är delar till tyska bilar sjukt billigt också vilket är en fördel.

 

 

Generaliseringar....en BMW 7-serie, Audi S8 eller MB S-klasse skulle jag säga är flashiga och dyra bilar  ;)

Sen kommer en Golf, BMW 3-serie och Audi A4. De däremot kan kanske inte klassas där...

 

Tyska bilar är hållbara MEN tål definitivt inte lika mycket stryk som en japanesare! Kör en BMW varm så får du se på dyrt verkstadsbesök. Grannen körde av kamremmen på sin Honda och det blev ingen skada alls. Pröva det på en tysk...  ;)

Tror de flesta bilmärken ligger runt samma reservdelskostnader, förutom jänkarna då som är klart billigast....en V70 kan ju kosta lika mycket som en BMW att serva nu, så var det inte när 740 var i ropet...



#17

Postad 26 mars 2015 - 20:09

MrSpokk
  • MrSpokk
  • Guru

  • 4 194 inlägg
  • 0
Har plockat 15 000 mil med vår Skoda Octavia RS - 01 (gått 25000 mil nu). Största haveriet var vattenpump vid 12 000 mil (kostade hela 3700 kr inkl kamremsbyte).
Lätt både den bästa och roligaste bil jag nånsin ägt (180hk). Och billigaste också för delen, om man ser ur service- och reparationskostnad.
Men...så är det ju en Audi/VW i grund och botten. Fast billigare :)

#18

Postad 26 mars 2015 - 21:08

Turtle
  • Turtle
  • Beroende

  • 1 399 inlägg
  • 0

Tag lärdom utav detta och köp aldrig mer en fransk bil...ingen i min bekantsskrets eller släkt som haft franska bilar har varit nöjda. 

 

Ska du ha en pålitlig (men förbannat tråkig), köp japanskt.

Ska du ha en komfortabel och flashig (men dyr i drift), köp tyskt.

 

Givetvis generaliseringar, men det finns en anledning till att många äldre kör Toyota och många yngre kör BMW....

 

För övrigt så är det ju enorm skillnad mellan verkstäder. Ett jobb kan ju 4-5 ggr så dyrt hos en konkurrent.

Men en 11 år gammal Peugeot skulle jag aldrig lägga några kronor på iom att den är inte värd mer än 20 tkr (finns en uppsjö på Blocket för 20' som funkar...)

Finns en anledning till att 9 av 10 bilar är franska om du söker från 2004 och framåt med stigande pris...de är helt enkelt kassa.

Sälj för 5000:- som skrot. OCH du behöver inte lägga 70-80 tkr för att få en bra begagnad bil.

Köp en V70 eller Saab 9-5 för halva pengarna så får du helt ok bilar med inte så höga driftskostnader....framförallt får du sällan sådana lustiga fel som du får på en fransk bil  ;)

 

Och jag kör Seat Alhambra och Saab 9-5 från början av 2000-talet och en Corvette från 1985, så i min nuvarande park har jag flera nationaliteter och karaktärer. Ren bruksbil för en som inte kan något och inte har bra verkstadskontakter rekommenderar jag en Toyota (typ Corolla) eller en 9-5a....

Vad gammal jag känner mig nu när det står 2st Toyota på parkeringen! :)

En Camry och en Corolla. :)

 

Saab 9-3 är samma bil fast mindre. Men så är jag också att den åsikten att det är en av världens trevligaste bilar, du åker lika gott i dom och tyst som en dubbelt så dyr tysk  ;)

 

Helt ok bilar de du beskriver, i princip samma bilar de 3  :)

Har flera bekanta som har Golf och Leon och de är nöjda. 

 

MEN MEN MEN...serva aldrig på märkesverkstad om det inte är något som verkligen bara dom kan laga eller. Mekonomen eller Autoexperten brukar vara mycket billigare.

9-5 och 9-3 är är verkligen inte samma bil. ;)

Skulle inte lägga en spänn på en 9-5 då kan han lika gärna behålla sin puggart!

Sista riktiga Saab´en är 9000 sen efter det så gick det utför fort. Kvalitet som får en att nästan längta tillbaka till Peugeot.



#19

Postad 26 mars 2015 - 21:24

Plingen
  • Plingen
  • Lärjunge

  • 485 inlägg
  • 0

Vad gammal jag känner mig nu när det står 2st Toyota på parkeringen! :)

En Camry och en Corolla. :)

 

9-5 och 9-3 är är verkligen inte samma bil. ;)

Skulle inte lägga en spänn på en 9-5 då kan han lika gärna behålla sin puggart!

Sista riktiga Saab´en är 9000 sen efter det så gick det utför fort. Kvalitet som får en att nästan längta tillbaka till Peugeot.

Komfortabel, tyst, driftssäkra. 9-3an är roligare att köra medans 9-5 är bekvämare. Samma motorer i 9-3 och 9-5...skulle säga att S70 och V70 är samma bil också fast i olika format...

Anledningen till att SAAB havererade beror inte på att de gjorde dåliga bilar. Utan att GM slaktade bolaget och satsade på pissmärket Opel...

 

Jag har en kompis som kör Avensis så inte bara äldre, men visst, en lätt generalisering... ;)

Toyota är fin skit. Det jag saknar är en lika trevlig inredning som tyskarna och lägre ljudnivå i kupén främst. För våran 9-5a som gått dubbelt så långt som kompisens Avensis, är beeeetyyyydligt tystare i kupén  ;)

Bränsleförbrukning och driftssäkerhet är japanerna oslagbara på. Japanska bilar körde du på halvlitern milen långt innan oljekrisen slog till på 70-talet skulle jag kunna tänka mig  :D


Redigerat av Unregistereda59fed6d, 26 mars 2015 - 21:28.


#20

Postad 26 mars 2015 - 21:37

Unregistered5deb0b1d
  • Unregistered5deb0b1d
  • Guru

  • 4 329 inlägg
  • 0

Saab 9-3 är samma bil fast mindre. Men så är jag också att den åsikten att det är en av världens trevligaste bilar, du åker lika gott i dom och tyst som en dubbelt så dyr tysk  ;)

 

Helt ok bilar de du beskriver, i princip samma bilar de 3  :)

Har flera bekanta som har Golf och Leon och de är nöjda. 

 

MEN MEN MEN...serva aldrig på märkesverkstad om det inte är något som verkligen bara dom kan laga eller. Mekonomen eller Autoexperten brukar vara mycket billigare.

Har ägt en Saab 93 förut, roligaste bilen jag ägt men den slukade soppa. Kanske det kanske. 

 

Annars har jag roat mig ikväll. 

 

Bifogad fil  unnamed.jpg   177,9K   0 Antal nerladdningar



#21

Postad 26 mars 2015 - 22:15

Plingen
  • Plingen
  • Lärjunge

  • 485 inlägg
  • 0
Du var riktigt seriös i det här köpet :-)
Bra å jämföra!

SAAB är inte snåla i stadskörning, det skriver jag under på. Långkörning däremot är de riktigt imponerande.

#22

Postad 26 mars 2015 - 23:08

Pip
  • Pip
  • Veteran

  • 1 792 inlägg
  • 0

Tag lärdom utav detta och köp aldrig mer en fransk bil...ingen i min bekantsskrets eller släkt som haft franska bilar har varit nöjda. 

 

 

Det var det dummaste jag läst. Citroen måste vara en av de mest hållbara bilarna på marknaden.

 

Citroen Xsara Picasso -01. Har väl lagt ut 3000kr som max på delar utöver rena servicesaker som belägg m.m. Har kört över 11 000mil med denna bil så den har precis passerat 30 000mil och har ingen tillstymmelse till att braka ihop.

 

Citroen idag måste jag säga är som Volvo var på gamla 240-tiden. Oerhört hållbara och driftsäkra.

 

Just my two cents.



#23

Postad 26 mars 2015 - 23:12

Pip
  • Pip
  • Veteran

  • 1 792 inlägg
  • 0

Komfortabel, tyst, driftssäkra. 9-3an är roligare att köra medans 9-5 är bekvämare.

 

Glöm inte skrapande växellådor då synkringarna går sönder mer regel än undantag. Likaså gäller det att kolla instrumentpanelen då pixlarna på displayen också är ett fenomen i sig som havererar.

 

Säger som Turtle, att rekommendera en ny Saab är som att byta en problem bil mot en ny.



#24

Postad 27 mars 2015 - 06:40

laddie15
  • laddie15
  • Guru

  • 4 186 inlägg
  • 0

Det var det dummaste jag läst. Citroen måste vara en av de mest hållbara bilarna på marknaden.

Citroen Xsara Picasso -01. Har väl lagt ut 3000kr som max på delar utöver rena servicesaker som belägg m.m. Har kört över 11 000mil med denna bil så den har precis passerat 30 000mil och har ingen tillstymmelse till att braka ihop.

Citroen idag måste jag säga är som Volvo var på gamla 240-tiden. Oerhört hållbara och driftsäkra.

Just my two cents.

Får lov att säga det samma. Har inte haft någrs som helst problem med frugans heller. Samma årsmodell också tror jag. Ingen av oss gillar dock de skymmande C-stolparna i framrutan. En ren trafikfara faktiskt. :(

#25

Postad 27 mars 2015 - 08:22

pacman
  • pacman
  • Über-Guru

  • 22 853 inlägg
  • 0

C-stolpar i framrutan? Ok, att Citroen kan köra med udda design ibland men det tar väl ändå priset? :)



#26

Postad 27 mars 2015 - 08:44

Unregistered1470cd9f
  • Unregistered1470cd9f
  • Lärjunge

  • 259 inlägg
  • 0

Jag kör bara franskt. Lätta att laga, billiga delar, inga värre saker som går sönder. Kör själv en Peugeot 406 coupe från 97 som gått 30000mil. Tyska bilar är bara dyra och går sönder lika ofta som andra bilar, bara att de delarna kostar mycket mer. Saab går sönder de med, fast då brukar det vara ännu dyrare reperationer.

 

Oftast rekommenderas bilar enbart efter status och rykten. Spelar egentligen ingen roll vad man köper för bil idag, vårdar man den och servar som man ska håller de längre, gör man det inte så går de sönder.

 

Ska man ha en driftsäker bil köp en Lada



#27

Postad 27 mars 2015 - 08:48

phil neal
  • phil neal
  • Mästare

  • 2 585 inlägg
  • 0

C-stolpar i framrutan? Ok, att Citroen kan köra med udda design ibland men det tar väl ändå priset? :)

Ja om nån skulle ha lyckats med det så hade det väl varit just Citroen  :D



#28

Postad 27 mars 2015 - 08:54

Plingen
  • Plingen
  • Lärjunge

  • 485 inlägg
  • 2

Det var det dummaste jag läst. Citroen måste vara en av de mest hållbara bilarna på marknaden.

 

Citroen Xsara Picasso -01. Har väl lagt ut 3000kr som max på delar utöver rena servicesaker som belägg m.m. Har kört över 11 000mil med denna bil så den har precis passerat 30 000mil och har ingen tillstymmelse till att braka ihop.

 

Citroen idag måste jag säga är som Volvo var på gamla 240-tiden. Oerhört hållbara och driftsäkra.

 

Just my two cents.

 

Det är troligtvis därför du köper en 7-8 år gammal C5a för 25 000 tkr? När jag körde taxi så hade chefen VW, Seat, MB och Citroën. Varenda vinter gick luftfjädringen sönder när vi körde Xantiorna på norrländska vintervägar...var ungefär som att köra en Cheva från mitten av 50-talet med den väghållningen!

 

Att säga att franska bilar (Citroën) är lika skottsäkra idag  som en gammal 240 är att pissa hela Volvo i ansiktet...oavsett märke så blir bilar för övrigt mindre och mindre hållbara....

 

När en Cittra är ny med fräsch luftfjädring är de sköna...när bälgarna börjar läcka är de direkt livsfarliga. 

 

Men detta är som sagt generaliseringar. Men någonting måste det ändå betyda när Opel, Ford, Fransoser osv kommer först när du sorterar efter pris på 10 år gamla bilar?!  ;)



#29

Postad 27 mars 2015 - 09:03

Plingen
  • Plingen
  • Lärjunge

  • 485 inlägg
  • 0

Glöm inte skrapande växellådor då synkringarna går sönder mer regel än undantag. Likaså gäller det att kolla instrumentpanelen då pixlarna på displayen också är ett fenomen i sig som havererar.

 

Säger som Turtle, att rekommendera en ny Saab är som att byta en problem bil mot en ny.

 

En 10 år gammal 9-5a får du för rimliga pengar, en ny (are) SAAB skulle jag knappast (eller någon annan bil heller) köpa pga det kassa andrahandsvärdet...

Och att byta en låda på en 10 år gammal SAAB fixar du lätt pga det stora antalet begagnade reservdelar. Att byta motor kostar inte 25 000:- vilket det skulle att kosta på en topp i Peugeot. Och då sitter du ändå där med en piss-bil som går sönder stup i kvarten.

 

Alla kan ha problem med alla märken, men det finns en anledning till att Japan alltid är i topp i kvalitetsligan, tyskarna gällandes komfort och inredningar, och jänkarna fortfarande gör rappliga bilar rätt igenom. Detta säger jag trots att jag äger och har ägt flera amerikanska bilar. 

Alla bilar har sin charm, nackdelar och fördelar. MEN än en gång; att säga att fransoserna gör lika bra bilar som tyskarna ?! Please...



#30

Postad 27 mars 2015 - 09:11

laddie15
  • laddie15
  • Guru

  • 4 186 inlägg
  • 0

C-stolpar i framrutan? Ok, att Citroen kan köra med udda design ibland men det tar väl ändå priset? :)

Haha, tänkte sätta ett frågetecken inom parentes faktiskt. Ja nån j*vla stolpe med nån j*vla bostav på stolpen som är alldeles j*vla för stor och alldeles för j*vla ivägen i alla fall. :D



#31

Postad 27 mars 2015 - 09:16

Plingen
  • Plingen
  • Lärjunge

  • 485 inlägg
  • 0

Jag har ägt följande bilar; BMW 520,528,535,740, Citroën Jumpy, VW Golf, Volvo Amazon/PV/740/855, Chevrolet Corvette, Camaro, Toyota Corolla, Suzuki Swift, Seat Alhambra, Saab 9-5. 

 

Just nu fyller Alhambran och 9-5an våra behov perfekt. Dock skulle jag gärna ha en BMW 5-serie Touring som bruksbil men jag skulle ju ljuga om jag sa att jag skulle vilja lägga fler tusen mer varje månad för det. Det har inget att göra att med att jag vill flasha för grannarna. Det var som en bekants farsa som för 10 år sedan köpte en MB S-klasse och efter det fick pikar hela tiden för den bilen. Han blev så less att han sålde den och köpte en XC70. Det sjuka var att med samma utrustningsnivå (iofs inte den högsta S-klassen) så var Volvon lika dyr. Men då sa grannarna ingenting.

 

Sen spelar det väl fan ingen roll om grannarna har en BMW för 600 tkr och själv man har en 10 år gammal för 40 tkr? I 9 fall av 10 äger ju ändå banken den, har aldrig förstått vad grejen med flasha med lånade grejer  ;) Bara töntigt..

 

MEN jag tycker att trådskaparen är inne på rätt spår med VW, det brukar vara bra grejer. OK driftskostnad och låg förbrukning brukar det vara...


Haha, tänkte sätta ett frågetecken inom parentes faktiskt. Ja nån j*vla stolpe med nån j*vla bostav på stolpen som är alldeles j*vla för stor och alldeles för j*vla ivägen i alla fall. :D

Som Alhambran våran, inte bara en gång man bommat att det kommer någon från vänster... :P



#32

Postad 27 mars 2015 - 09:16

laddie15
  • laddie15
  • Guru

  • 4 186 inlägg
  • 1

Det är troligtvis därför du köper en 7-8 år gammal C5a för 25 000 tkr? När jag körde taxi så hade chefen VW, Seat, MB och Citroën. Varenda vinter gick luftfjädringen sönder när vi körde Xantiorna på norrländska vintervägar...var ungefär som att köra en Cheva från mitten av 50-talet med den väghållningen!

 

Att säga att franska bilar (Citroën) är lika skottsäkra idag  som en gammal 240 är att pissa hela Volvo i ansiktet...oavsett märke så blir bilar för övrigt mindre och mindre hållbara....

 

När en Cittra är ny med fräsch luftfjädring är de sköna...när bälgarna börjar läcka är de direkt livsfarliga. 

 

Men detta är som sagt generaliseringar. Men någonting måste det ändå betyda när Opel, Ford, Fransoser osv kommer först när du sorterar efter pris på 10 år gamla bilar?!  ;)

Nej för tusan. Tar du tex en C5 med ett par är på nacken skall du ha en oändlig tur om den skulle förtjäna epitetet "skottsäker". Och när du sedan fått prisförslaget på kamremsbyte på en V6 förstår du plötsligt varför den så fina bilen kostade så otroligt lite.... :wacko:



#33

Postad 27 mars 2015 - 09:20

Plingen
  • Plingen
  • Lärjunge

  • 485 inlägg
  • 0

Det jag menar Laddie15 är att man måste se nyktert på saken. Inga bilar är perfekta men prisbilden på begagnade fordon avspeglar kvaliteten skulle jag säga...

 

Finns en anledning till att du får en BMW 750 billigt t ex. Bilen har ju i princip dubbelt upp av allt, V12an är ju två enkla radsexor. Dubbla avgassystem, dubbla elsystem osv osv. Där skulle jag köpa C5a för 25000:- alla dagar i veckan  :D



#34

Postad 27 mars 2015 - 10:16

laddie15
  • laddie15
  • Guru

  • 4 186 inlägg
  • 1

Absolut, har man bara kunskapen om vad det är man köper så kan ju ekvationen mycket väl gå ihop. En C5 V6 kan enligt mig komfortmässigt(förutom stolarnas brist på svankstöd) tävla med vilken bil som helst på marknaden. :)



#35

Postad 27 mars 2015 - 12:22

Unregistered5deb0b1d
  • Unregistered5deb0b1d
  • Guru

  • 4 329 inlägg
  • 0

Skall kolla på en Golf i eftermiddag, 90 t kr för en bil som gått 5000 mil. Låter bra i mina öron. 



#36

Postad 27 mars 2015 - 14:43

Plingen
  • Plingen
  • Lärjunge

  • 485 inlägg
  • 0

Skall kolla på en Golf i eftermiddag, 90 t kr för en bil som gått 5000 mil. Låter bra i mina öron. 

Det blir nog bra, man kan ju aldrig vara riktigt säker vid ett bilköp men du får ju nästan en ny bil, förhoppningsvis för mindre än halva nypriset?



#37

Postad 27 mars 2015 - 14:46

Pip
  • Pip
  • Veteran

  • 1 792 inlägg
  • 0

Men detta är som sagt generaliseringar. Men någonting måste det ändå betyda när Opel, Ford, Fransoser osv kommer först när du sorterar efter pris på 10 år gamla bilar?!  ;)

 

Eller för att detta är landet lagom där folk vill vara lokal patrioter och köra Volvo trots att kvaliteten är bristande.

Kolla t.ex bilprovningenslista på bilar med mest fel på. XC90 toppar väl listan?

 

 

"Och att byta en låda på en 10 år gammal SAAB fixar du lätt pga det stora antalet begagnade reservdelar. Att byta motor kostar inte 25 000:- vilket det skulle att kosta på en topp i Peugeot. Och då sitter du ändå där med en piss-bil som går sönder stup i kvarten."

 

Snacka om att tala förbi. Byta växellåda på en Saab ~20 000kr och då sitter du ändå där med en rostig gammal Saab som kommer gå sönder igen inom kort.

 

 

Har ägt följande bilar: Volvo Amazon , 740 , 850 GLT , 850 T5 , Honda Civic och numera Citroen Xsara Picasso. Där de två sista bilarna i princip varit prickfria.

 

I familjen har det körts/körs Audi A6, vw Passat, v70, Citroen Berlingo, Citroen Jumper,  Saab 900 , Saab 9000 , Saab 9-3 och Mercedes Sprinter. Har därmed fått en ganska så bred bild om kvaliteten mellan olika märken och modeller.



#38

Postad 27 mars 2015 - 15:09

laddie15
  • laddie15
  • Guru

  • 4 186 inlägg
  • 0

Det är ju klurigt detta med att hitta en bra begagnad bil. Tror att man måste prata med bilmekaniker som skruvar med alla möjliga märken för att få en hyfsat korrekt bild. Bara för att en modell av ett märke dragits med många fel, säger det ju inte att en annan modell inte tom. kan vara ovanligt bekymmersfri.

 

Bästa bilen jag haft är ju min Passat Variant -91. Rullat 45000 mil och tamigtusan startat varje morgon och kostat extremt lite i underhåll. Har nyligen blivit ersatt av en 1,8T -00 som endast rullat 12000 mil. Vad som än skall bytas på denna bil blir dyrare, men va skön den är. Hoppas den håller ihop lika bra som gamlingen. :)



#39

Postad 27 mars 2015 - 16:12

Plingen
  • Plingen
  • Lärjunge

  • 485 inlägg
  • 0

Eller för att detta är landet lagom där folk vill vara lokal patrioter och köra Volvo trots att kvaliteten är bristande.

Kolla t.ex bilprovningenslista på bilar med mest fel på. XC90 toppar väl listan?

 

 

"Och att byta en låda på en 10 år gammal SAAB fixar du lätt pga det stora antalet begagnade reservdelar. Att byta motor kostar inte 25 000:- vilket det skulle att kosta på en topp i Peugeot. Och då sitter du ändå där med en piss-bil som går sönder stup i kvarten."

 

Snacka om att tala förbi. Byta växellåda på en Saab ~20 000kr och då sitter du ändå där med en rostig gammal Saab som kommer gå sönder igen inom kort.

 

 

Har ägt följande bilar: Volvo Amazon , 740 , 850 GLT , 850 T5 , Honda Civic och numera Citroen Xsara Picasso. Där de två sista bilarna i princip varit prickfria.

 

I familjen har det körts/körs Audi A6, vw Passat, v70, Citroen Berlingo, Citroen Jumper,  Saab 900 , Saab 9000 , Saab 9-3 och Mercedes Sprinter. Har därmed fått en ganska så bred bild om kvaliteten mellan olika märken och modeller.

 

Jag säger än en gång; titta på Blocket och titta vilka märken som är i botten. Ford, Opel, Fransoser osv. 

 

Jag lovar dig att jag kan hitta en mek som tar mer för att byta låda i en Volvo 740 än i en BMW 740, men rent generellt!

 

Ja, och jag har i mitt tidigare yrke kört alla bilmärken i princip och haft kontakt med alla bilhandlare i min stad. 

Plus det privata intresset och min släkt, och den genomgående röda tråden är att fransoser hamnar i botten. 
TROTS ALLA FÖRDELAR NÄR DE FUNKAR (Läs luftfjädring och dieselmotorer...)


Det är ju klurigt detta med att hitta en bra begagnad bil. Tror att man måste prata med bilmekaniker som skruvar med alla möjliga märken för att få en hyfsat korrekt bild. Bara för att en modell av ett märke dragits med många fel, säger det ju inte att en annan modell inte tom. kan vara ovanligt bekymmersfri.

 

Bästa bilen jag haft är ju min Passat Variant -91. Rullat 45000 mil och tamigtusan startat varje morgon och kostat extremt lite i underhåll. Har nyligen blivit ersatt av en 1,8T -00 som endast rullat 12000 mil. Vad som än skall bytas på denna bil blir dyrare, men va skön den är. Hoppas den håller ihop lika bra som gamlingen. :)

Samma motor i våran Alhambra, trevliga och rullar på felfritt än så länge  :)



#40

Postad 27 mars 2015 - 17:03

Plingen
  • Plingen
  • Lärjunge

  • 485 inlägg
  • 0

Ett annat exempel när man var tidningsbud...innan körde vi Mitsubishi som gick utan problem. Sen fick cheferna på Posten och Tidningstjänst en varsin V70 och därför körde vi i 5 år Renault Fucking Skit Kangoo!!

 

Jag körde sönder...två skjutdörrar, tre elhissar, en växellåda und so weiter! Den sämsta bil jag någonsin kört och brukat, fanns inget positivt ang den. Förutom att de var billiga i inköp vilket i slutändan blev skitdyrt istället eftersom hela Bilbolaget i Östersund var fullt med trasiga kangoos...

 

När vi sedan bytte till VW Polo försvann problemen  ;)

 

Japanskt, Franskt och Tyskt....



#41

Postad 27 mars 2015 - 22:47

Unregistered5deb0b1d
  • Unregistered5deb0b1d
  • Guru

  • 4 329 inlägg
  • 0

Det blir nog bra, man kan ju aldrig vara riktigt säker vid ett bilköp men du får ju nästan en ny bil, förhoppningsvis för mindre än halva nypriset?

Nej säker kan man aldrig vara och bilköp är alltid chansköp men bilen var trevlig att köra så jag slog till. Skall hämta den på måndag efter jag skrotat peggan. 



#42

Postad 27 mars 2015 - 22:53

SC-Zap
  • SC-Zap
  • Guru

  • 6 960 inlägg
  • 0

min golf är varken dyr eller flashig ska du veta :P men billig och bra däremot.

 

sen vet jag inte om tyska bilar är så dyra heller egentligen. dom är ofta hållbara och kanske behöver repareras mer sällan vilket drar ner den totala kostnaden. 

dessutom är delar till tyska bilar sjukt billigt också vilket är en fördel.

Nja, till VW är nog delarna inte så dyra. Till BMW lite dyrare, till Merca är ju faktiskt delarna dyra, riktigt dyra.



#43

Postad 27 mars 2015 - 22:56

SC-Zap
  • SC-Zap
  • Guru

  • 6 960 inlägg
  • 0

Komfortabel, tyst, driftssäkra. 9-3an är roligare att köra medans 9-5 är bekvämare. Samma motorer i 9-3 och 9-5...skulle säga att S70 och V70 är samma bil också fast i olika format...

 

Men S70 och V70 är ju sedan respektive kombi av samma modell.Går inte att jämföra med 9-5 vs 9-3. Ska du göra den jämförelsen får du jämföra V70 med V60 (även om även det blir orättvist, då V60 är en modernare bil), men storleksmässigt.



#44

Postad 27 mars 2015 - 23:01

Plingen
  • Plingen
  • Lärjunge

  • 485 inlägg
  • 0

Nej säker kan man aldrig vara och bilköp är alltid chansköp men bilen var trevlig att köra så jag slog till. Skall hämta den på måndag efter jag skrotat peggan. 

Skrota lät bra  ;)

 

Men S70 och V70 är ju sedan respektive kombi av samma modell.Går inte att jämföra med 9-5 vs 9-3. Ska du göra den jämförelsen får du jämföra V70 med V60 (även om även det blir orättvist, då V60 är en modernare bil), men storleksmässigt.

 

My point var att det inte är så himla mycket som skiljer bilarna åt, det är ju inte som att jämföra en 7-serie Lang med en Jeep Cherokee precis  :D 9-5an är lite klumpigare/tråkigare, och 9-3an är lite ärtigare å köra.

 

Men skit detsamma, trådskaparn skrotar fransosen och köper en tysk. Hoppas han blir nöjd med det, det tror jag iaf  :)



#45

Postad 27 mars 2015 - 23:02

SC-Zap
  • SC-Zap
  • Guru

  • 6 960 inlägg
  • 1

De som påstår att franska (och italienska) bilar har samma kvalitet som andra bilar har nog aldrig sett de ägarundersökningar som görs. Det ÄR fler fel på franska bilar. Då kommer någon och säger att på min bil bl.a., bl.a. Det är inte viktigt hur en enstaka bil klarar sig, det viktiga är hur det ser ut i det stora hela och du har MYCKET större risk att råka ut för en problembil om du köper franskt än om du köper svenskst, tyskt och framförallt japanskt.


Skrota lät bra  ;)

 

 

My point var att det inte är så himla mycket som skiljer bilarna åt, det är ju inte som att jämföra en 7-serie Lang med en Jeep Cherokee precis  :D 9-5an är lite klumpigare/tråkigare, och 9-3an är lite ärtigare å köra.

 

Men skit detsamma, trådskaparn skrotar fransosen och köper en tysk. Hoppas han blir nöjd med det, det tror jag iaf  :)

Ja, det hoppas och tror jag också.



#46

Postad 27 mars 2015 - 23:04

Plingen
  • Plingen
  • Lärjunge

  • 485 inlägg
  • 1

De som påstår att franska (och italienska) bilar har samma kvalitet som andra bilar har nog aldrig sett de ägarundersökningar som görs. Det ÄR fler fel på franska bilar. Då kommer någon och säger att på min bil bl.a., bl.a. Det är inte viktigt hur en enstaka bil klarar sig, det viktiga är hur det ser ut i det stora hela och du har MYCKET större risk att råka ut för en problembil om du köper franskt än om du köper svenskst, tyskt och framförallt japanskt.


Ja, det hoppas och tror jag också.

TACK FÖR DET! Äntligen någon som håller med mig om det  :D



#47

Postad 27 mars 2015 - 23:24

Unregistered5deb0b1d
  • Unregistered5deb0b1d
  • Guru

  • 4 329 inlägg
  • 0

Förhoppningsvis återkommer jag inte om fyra år med en ny tråd utan bilen håller lite längre den här gången.  :D



#48

Postad 27 mars 2015 - 23:48

SC-Zap
  • SC-Zap
  • Guru

  • 6 960 inlägg
  • 0

Beror ju på hur långt du kör per år. Kör du 5 000 mil om året det väl inte otänkbart med byte om fyra år.  :-)



#49

Postad 28 mars 2015 - 09:09

Plingen
  • Plingen
  • Lärjunge

  • 485 inlägg
  • 0

Förhoppningsvis återkommer jag inte om fyra år med en ny tråd utan bilen håller lite längre den här gången. :D


Förhoppningsvis, om du har bilen kvar och har servat den och hållit efter, så behöver du knappast byta topp vid 25000 mil utan kan sälja utan att det är skrot :-)

#50

Postad 28 mars 2015 - 09:23

Unregistered5deb0b1d
  • Unregistered5deb0b1d
  • Guru

  • 4 329 inlägg
  • 0

Beror ju på hur långt du kör per år. Kör du 5 000 mil om året det väl inte otänkbart med byte om fyra år.  :-)

Det är sant.  :) Men 1500 mil per år. Det är inte mycket när man serverat bilen regelbundet på märkesverkstad. 


Förhoppningsvis, om du har bilen kvar och har servat den och hållit efter, så behöver du knappast byta topp vid 25000 mil utan kan sälja utan att det är skrot :-)

Några tips för hur man håller efter bilen på ett bra sätt? Vill gärna att denna bil skall hålla ett tag nu.


Redigerat av Unregistered5deb0b1d, 28 mars 2015 - 09:23.




0 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 0 gäster, 0 anonyma medlemmar

  • UPDATE 2024
    jacoby
    2024-04-15 17:17:29
  • UPDATE 2024
    jacoby
    2024-04-15 17:09:47
  • UPDATE 2024
    jacoby
    2024-04-15 16:57:35
  • UPDATE 2024!
    jacoby
    2024-04-15 16:28:12
  • 6mån senare så är foam monterat
    Anton
    2024-04-11 18:04:03
  • Fler  |  Vilka bilder visas här?
Trendande produkter
Prisjakt © 2000 - 2024 Prisjakt   Cookiepolicy.   Våra regler.   Personuppgiftspolicy.  Hantera cookie-inställningar.