Hoppa till innehåll

Sökresultat Sökningen pågår Sökresultaten dyker upp här efterhand. Du kan fortsätta skriva om du vill begränsa sökningen.
Söker efter användare
Söker efter gallerier
Sök forumtrådar
Stäng

Bärbar StrandStereo med lite tryck

1146 svar till detta ämne
  • Vänligen logga in för att kunna svara

#1001

Postad 08 maj 2012 - 19:54

Ratniko
  • Ratniko
  • Amatör

  • 74 inlägg
  • 0

Okej, men den ac/dc convertern man får med. Är det bara klippa kablarna på den och bara koppla till plus respektive minus på batteriet?


Det är rätt att du bara behöver dra plus till plus och minus till minus och du kan givetvis klippa sönder omvandlaren om du vill, men hyfsat lätt löder du fast en kabel in i den passande DC-kontakten samt en flatstiftshylsa till batteriet.

#1002

Postad 10 maj 2012 - 11:37

Kroem
  • Kroem
  • Forumräv

  • 626 inlägg
  • 0
Min Lepai "klippte" när det blev för mycket bas - har köpt en Arjen-ihopbyggd till iår, får se vad det blir... har 4 Monocor mid + Tweeters hemma, men vet inte hur jag ska bygga ihop :blink: Dessutom två Visaton Full-range ...

#1003

Postad 20 maj 2012 - 20:37

excel
  • excel
  • Rookie

  • 8 inlägg
  • 0
Postad bild



En liten bild på min stereo som blev klar igår:)

#1004

Postad 23 maj 2012 - 19:58

Ratniko
  • Ratniko
  • Amatör

  • 74 inlägg
  • 0
Snygg!

#1005

Postad 30 maj 2012 - 01:29

ZaInT
  • ZaInT
  • Wannabe

  • 20 inlägg
  • 0
Kan svara på lite om Lepaien, den drar 0.12 A i idle, jag har fått den till att peaka på 0.54 A men det var i mono så det kan ni bortse ifrån. När vi fortsätter på bygget kan jag ta med multimetern och få lite verkliga siffror.
Planen är just nu att driva den från 8xAA men det verkar som att det kan bli för klent om man vill pumpa lite så jag funderar på 2x8xAA men vi får se.
Ett gel-ack på 14Ah från Biltema är planerat, samt solceller för uppladdning av föregående men eftersom jag är fattig som faen får vi se vad det blir av det hela.
Ska beställa lite delar från Elfa och modda den för bättre bas, EQ samt att den inte ska klippa så lätt.
Någon som kan hjälpa mig att öka frekvenserna ~150-300 Hz? Utan att ändra på min låda såklart. Har med mycket hjälp av en vän börjat på en festivalstereo baserad på just Lepai TA-2020+ och två Philips AD70630.

Låter hursomhelst suveränt med tanke på att jag lagt mindre än 1000 kronor hittills.
Den har inte högre bas än en JVC-bazooka men nog fan låter den högre :D

Postad bild

Redigerat av ZaInT, 30 maj 2012 - 01:52.


#1006

Postad 30 maj 2012 - 09:59

Kroem
  • Kroem
  • Forumräv

  • 626 inlägg
  • 0
Eh en liten fråga... hur kopplar jag ihop två batterihållare? :)

#1007

Postad 30 maj 2012 - 17:37

xdr
  • xdr
  • Rookie

  • 5 inlägg
  • 0
Hej!

Jag ska också bygga en strandstereo till sommaren. Har en TA2020+ samt ett 12v 7,2Ah MC-batteri. Vad tror ni om dessa som högtalare?

http://www.teknikmag...Sony XSF6937SE

Jämfört med:
http://www.fynda.se/....php?prodid=425

Har ni några andra rekommendationer? Under 300 kronor helst.

#1008

Postad 30 maj 2012 - 19:35

Unregisteredc6f44378
  • Unregisteredc6f44378
  • Beroende

  • 1 229 inlägg
  • 1
Känslighet på de första?

#1009

Postad 30 maj 2012 - 21:15

ZaInT
  • ZaInT
  • Wannabe

  • 20 inlägg
  • 0

Eh en liten fråga... hur kopplar jag ihop två batterihållare? :)


Serie eller parallel?

#1010

Postad 30 maj 2012 - 21:32

ZaInT
  • ZaInT
  • Wannabe

  • 20 inlägg
  • 0
Postad bild
Beställt idag, ska bli intressant att se om det blir någon skillnad.
5 och 6 är för att byta ut samma komponent, rekommendationen var 450 VDC men den kondensator som hade rätt mått hade bara 200 VDC så jag köpte en lite större på 400 VDC som kanske eller kanske inte passar, beror på hur långa ben den har :)

#1011

Postad 30 maj 2012 - 22:38

xdr
  • xdr
  • Rookie

  • 5 inlägg
  • 0

Känslighet på de första?

Den på teknikmagasinet:
iameter
6 x 9 tum (16 cm x 24 cm)
Högsta uteffekt (W)
300
Nominell uteffekt (W)
60
Effektivt frekvensomfång
40–22 000
Utgående ljudtrycksnivå
89±2 dB (1 W, 1 m)
Nominell impedans (Ω)
4

#1012

Postad 31 maj 2012 - 18:24

xdr
  • xdr
  • Rookie

  • 5 inlägg
  • 0
Är det kanske bättre att satsa på
https://www.prisjakt...kt.php?e=773090

Känslighet på 91 dB. Är det godkänt? Hur fungerar det att bara köra en högtalare istället för två till TA2020a+?

Har någon något förslag på högtalare eller högtalarelement för en billig peng med hög känslighet?

#1013

Postad 01 juni 2012 - 11:23

Unregistered4a9d5cde
  • Unregistered4a9d5cde
  • Wannabe

  • 13 inlägg
  • 1
Byggde ihop den här lilla saken igår :)

Bifogad fil(er)

  • Bifogad fil  bild.JPG   1,42MB   11 Antal nerladdningar


#1014

Postad 01 juni 2012 - 13:20

Kroem
  • Kroem
  • Forumräv

  • 626 inlägg
  • 1
Sweet!! Får man se innandömet?

#1015

Postad 02 juni 2012 - 02:20

ZaInT
  • ZaInT
  • Wannabe

  • 20 inlägg
  • 0
Är också mycket intresserad av innandömet i supermaskinens supermaskin ^^

Är det kanske bättre att satsa på
https://www.prisjakt...kt.php?e=773090

Känslighet på 91 dB. Är det godkänt? Hur fungerar det att bara köra en högtalare istället för två till TA2020a+?

Har någon något förslag på högtalare eller högtalarelement för en billig peng med hög känslighet?


Det går inte att brygga den förstärkaren så jag tror att den blir snedbelastad om du kör den så. Jag har dock inga som helst fakta på det men eftersom den är inte gjord för det säger min instinkt mig att det inte är bra.
Jag har själv kört så för att testa förstärkaren med olika batterilösningar men det var sådär 5 minuter gånger tre, att köra så i längden tror jag inte är att rekommendera. Jag googlade själv på "bridge lepai 2020" utan några resultat förutom poster på andra forum som påpekar att det inte går.
Men jag skulle gärna ha fel i det här fallet :)

Högtalarelementen jag köpte själv skulle jag som sagt rekommendera; Philips AD70360. Nu har jag ju inte testat så många andra till just den här förstärkaren men för 300 kronor styck är de helt klart värda sina pengar.
Det beror ju helt på vad du vill ha för storlek på högtalarna dock (dessa är 6.5"), jag bygger ju ingen Boominator utan kör mitt eget race.

Redigerat av ZaInT, 02 juni 2012 - 02:21.


#1016

Postad 05 juni 2012 - 09:18

euf0ria
  • euf0ria
  • Användare

  • 220 inlägg
  • 0

Serie eller parallel?


Beror på vad du vill uppnå såklart.
Serie för att dubbla spänningen men bibehålla samma ström
Parrallell för att dubbla strömmen men bibehålla samma spänning.

#1017

Postad 05 juni 2012 - 12:33

Slagskottet
  • Slagskottet
  • Rookie

  • 2 inlägg
  • 0
Hej alla! Jag håller även på att ska börja bygga en " strandstereo / boombox ". Dom saker jag har / har beställt är

http://www.fynda.se/...sb-ingang/4669/
http://nardik.se/pro...agnat-Racer-320
http://www.fynda.se/...ister-bas/3753/

Sen blir det ett mcbatteri & ett slutsteg, vilket jag inte har beställt än.. Vad tror ni om det?
Kan det låta lite eller blir det bara skräp? Hade tänkt att bygga i MDF-skivor... Den enda problemet jag har
är hur jag ska koppla, och vad jag behöver för saker för att koppla rätt osv... ( nybörjare )

Tack på förhand!

MVH

#1018

Postad 05 juni 2012 - 18:41

Unregistered4a9d5cde
  • Unregistered4a9d5cde
  • Wannabe

  • 13 inlägg
  • 0
Här kommer bild på insidan. Lite rörigt då jag slängde ihop den på en timme av saker jag hade hemma. Ska finputsas i sommar ;)

Bifogad fil(er)

  • Bifogad fil  bild2.JPG   604,52K   16 Antal nerladdningar


#1019

Postad 06 juni 2012 - 11:20

Unregistered9ecb8cc4
  • Unregistered9ecb8cc4
  • Lärjunge

  • 266 inlägg
  • 0
Tänkte bygga nästa bygge med 10xAA-batterier.
Jag undrar lite vad jag behöver för komponenter för att bygga en laddare som jag kan bygga in.

Tanken är att man ska kunna ladda bygget med en usb-sladd bara. Jag har googlat runt lite men inte hittat något om hur jag bör göra.

#1020

Postad 09 juni 2012 - 19:22

Kroem
  • Kroem
  • Forumräv

  • 626 inlägg
  • 0

Beror på vad du vill uppnå såklart. Serie för att dubbla spänningen men bibehålla samma ström Parrallell för att dubbla strömmen men bibehålla samma spänning.

Vill uppnå att (t.ex. som min Lepai gjorde) förstärkare "klipper" när det blir lite hård belastning (framförallt hög bas...).

Eller kanske bättre att bara köra på MC/Gelbatteri...

#1021

Postad 09 juni 2012 - 19:33

Roothpest
  • Roothpest
  • Wannabe

  • 38 inlägg
  • 0
Blev en lite mindre modell i år, spelar bra och jag är nöjd!

Bifogad fil(er)



#1022

Postad 10 juni 2012 - 10:03

g0liat
  • g0liat
  • Wannabe

  • 32 inlägg
  • 0

Blev en lite mindre modell i år, spelar bra och jag är nöjd!

Vad valde du för element Roothpest samt hur många Ah på batteriet till dessa? :)

#1023

Postad 10 juni 2012 - 14:53

Roothpest
  • Roothpest
  • Wannabe

  • 38 inlägg
  • 0
6,5" koaxialer, har för mig att det var någon av dom här; av märket hertz http://www.netonnet....gtalare-6_5-tum
batteriet är på 7ah.

#1024

Postad 10 juni 2012 - 21:15

SizzorS
  • SizzorS
  • Användare

  • 134 inlägg
  • 0
Årets modell blev en liten freebase på "The boominator"
Största skillnaden är väl att jag bara bygger åt ena hållet (istället för tanken att bygga åt båda)
Sen det att chassiet består av en aluminiumram som är ingjuten i epoxy (för att spara vikt).
Baffeln till basarna är dock fräst ur MDF mestadels för att få en bra styv baffel att fästa islagsmuttrarna och spänna elementet mot.
Trattarna bak är 3" aeroport och lådan är avstämd till nånstans 70 Hz

Postad bild

Postad bild

Postad bild

Postad bild

Postad bild

Högtalarna är dessutom monterade utifrån till skillnad från Saturnus design där dom är monterade inifrån.
Detta löser problemet med att man måste såga sönder lådan för att byta ett element i händelse av sönderspelning.

Baksidan är en 2mm aluminiumplåt som funkar som skydd över batterilådan/manöverpanel/kylare.
Batteriet (12 Ah gel) går in i batterilådan med sugpassning och sitter sedan med en spännrem för att inte fara runt.
Förstärkaren (Amp 6 basic) är i sin tur monterad med chippet dikt mot plåten för värmeledning.
I baksidan sitter även en laddpanel med laddarintag och batteriindikator från Ctek så man slipper in i lådan för att ladda och dessutom har koll på när det är dags.
Slutligen sitter en rostfri tryckströmbrytare med LEDring som är tänd då förstärkaren har spänning, detta för att lätt kunna se om man är igång eller inte.

Därutöver en tygrem utan vidare beskrivning för att kunna hänga upp skåpet på axeln när det är dags att flytta på sig.

Har inte vägt allt i färdigt stadie, men lådan tom vägde in på 6 kg, med högtalare och batteri som de tyngre delarna räknar jag med att jag hamnar någonstans runt 15-17 kg
Lär väl inte vinna några designpriser med detta åbäke, däremot räknar jag med att den gör gott jobb vid sommarens kommande utefester.

#1025

Postad 12 juni 2012 - 15:18

euf0ria
  • euf0ria
  • Användare

  • 220 inlägg
  • 0
SizzorS: Asball ju!=) Vikten på 17kg låter ju underbart om man jämför med min boominator som väger in på tot: 32kg=)

Något som vore coolt är att förfina detta bygga i en utgåva med komposit sandwich material istället för plywood. Då skulle vi slippa ifrån att handskas med epoxy/polyester samt spara ytterligare kilon samt få en (troligen) ännu stummare låda.

#1026

Postad 12 juni 2012 - 18:55

SizzorS
  • SizzorS
  • Användare

  • 134 inlägg
  • 0

SizzorS: Asball ju!=) Vikten på 17kg låter ju underbart om man jämför med min boominator som väger in på tot: 32kg=)

Något som vore coolt är att förfina detta bygga i en utgåva med komposit sandwich material istället för plywood. Då skulle vi slippa ifrån att handskas med epoxy/polyester samt spara ytterligare kilon samt få en (troligen) ännu stummare låda.


Låter intressant, men det låter också ganska svindyrt känns det som.
Utveckla gärna :D

#1027

Postad 12 juni 2012 - 20:43

euf0ria
  • euf0ria
  • Användare

  • 220 inlägg
  • 0
Vad det kostar vet jag inte men vad jag vet är att denna typen av material används för att bygga skåp till många brandbilar!

Jag låter bilderna tala för sig själva så ser du vad det är för material jag menar:
honeycomb composite panels

#1028

Postad 19 juni 2012 - 22:08

ZaInT
  • ZaInT
  • Wannabe

  • 20 inlägg
  • 0
Idag byggde vi vidare, märkte efter en del testande att Lepaien inte verkar stänga av förrän spänningen är nere runt 9 V så att bränna den är nog ingen risk. Tror att jag skippar säkringen därav.
Trots detta är ljudet precis som med fulla batterier, stärkaren klipper ljudet lite tidigare bara, digitala förstärkare finner snabbt en plats i mitt hjärta här. Funderar på att fixa ett "batteripaket" till så att man kan köra 2x8 AA om man vill ha lite mer kräm, väldigt enkelt att koppla och framförallt billigt.
Inne på ungefär 6 timmar speltid på samma 8xAA och spänningen ligger ändå strax under 11 V vid "normalvolym" (eller 10.5 vid halvfullt som man ser på bilden nedan). Komponenterna från Elfa ligger och väntar på posten så imorgon blir det nog att fixa det också, spännande indeed. Tror att vi köpt allt utom högtalarmatta, gel-ack, cigguttag och alu-profiler/hörnskydd nu.

Postad bild
Postad bild

(Idag köpte vi gångjärn, låsanordning för "batteriluckan", hänglås till luckan, panelmätare för spänning, RCA-panel, till-från-till-brytare för att stänga av/växla mellan AA och gel-ack, spännband som ska användas som bärrem samt byglar för spännbandet).

Redigerat av ZaInT, 19 juni 2012 - 22:17.


#1029

Postad 19 juni 2012 - 22:17

Kroem
  • Kroem
  • Forumräv

  • 626 inlägg
  • 0
Hur är det när ni spelar HÖGT och basen blir tung? Klipper den?

#1030

Postad 19 juni 2012 - 22:33

ZaInT
  • ZaInT
  • Wannabe

  • 20 inlägg
  • 0

Hur är det när ni spelar HÖGT och basen blir tung? Klipper den?


Japp, det gör den. Då får man antingen sänka basen eller vara nöjd. Den klarar en del högre med nätadapter så klart, men det ska bli spännande att se hur det blir när jag har bytt komponenter i förstärkaren :)

Redigerat av ZaInT, 19 juni 2012 - 22:34.


#1031

Postad 19 juni 2012 - 22:44

Kroem
  • Kroem
  • Forumräv

  • 626 inlägg
  • 0
Jo, vi provade sänka basen, men det gick inte heller riktigt - klippte ändå. Skriv gärna om ni kommer på nåt sätt att lösa det. Ska ev. prova med en annan förstärkare, men lite rädd att ha den i min låda då det inte finns någon låda till stärkaren... hehe

#1032

Postad 19 juni 2012 - 23:36

forsgren12
  • forsgren12
  • Rookie

  • 1 inlägg
  • 0
Är, även jag, väldigt sugen på att bygga mig någon högtalare att ta med på festerna i sommar!
Sitter och funderar lite på hur jag ska göra, och skulle behöva er (som garanterat är bättre än mig på detta) hjälp.
Går i tankebanorna att bygga om mitt datorljud om egentligen inte används. Det är alltså ett Logitech x230 2.1.
Teknisk fakta om dessa kan ni finna här: http://www.komplett....aspx?sku=338404
Men... Nu till det svåra. Jag har ingen erfarenhet av sånt här sedan tidigare.
Vad behöver jag för batteri? Vill helst kunna spela ett tag (ca 7h?). Är det ens möjligt?
Hur kopplar jag de till ett batteri isåfall?

Sitter i och för sig på lite billjud också. (2st 6x9 samt 12" bas). Är det smartare att köra på dessa?

#1033

Postad 20 juni 2012 - 00:11

Unregistered4a9d5cde
  • Unregistered4a9d5cde
  • Wannabe

  • 13 inlägg
  • 0

Är, även jag, väldigt sugen på att bygga mig någon högtalare att ta med på festerna i sommar!
Sitter och funderar lite på hur jag ska göra, och skulle behöva er (som garanterat är bättre än mig på detta) hjälp.
Går i tankebanorna att bygga om mitt datorljud om egentligen inte används. Det är alltså ett Logitech x230 2.1.
Teknisk fakta om dessa kan ni finna här: http://www.komplett....aspx?sku=338404
Men... Nu till det svåra. Jag har ingen erfarenhet av sånt här sedan tidigare.
Vad behöver jag för batteri? Vill helst kunna spela ett tag (ca 7h?). Är det ens möjligt?
Hur kopplar jag de till ett batteri isåfall?

Sitter i och för sig på lite billjud också. (2st 6x9 samt 12" bas). Är det smartare att köra på dessa?


Har ingen aning om hur Logitech-högtalarna fungerar, men har för mig att jag läst på andra forum att dessa inte rekommenderas. Billjudet är antagligen värre då det krävs ofantligt mycket mer energi att driva dessa. PA-högtalare är nog det bästa du kan köra med och kostar inte så fasligt mycket då de går på funktionalitet istället för hur mycket låtsaskrom och skit som bilhögtalare ska pimpas med.

En blyack på 7,2 Ah 12V från Classe, kopplat med en Lepai TA-2020 förstärkare så bör du klara tillräckligt med timmar. Finns massvis med information där ute samt säkert i denna tråden om hur du kopplar.

#1034

Postad 20 juni 2012 - 07:34

ZaInT
  • ZaInT
  • Wannabe

  • 20 inlägg
  • 0

Jo, vi provade sänka basen, men det gick inte heller riktigt - klippte ändå. Skriv gärna om ni kommer på nåt sätt att lösa det. Ska ev. prova med en annan förstärkare, men lite rädd att ha den i min låda då det inte finns någon låda till stärkaren... hehe


Jag kom på att jag kanske inte använt riktigt rätt terminologi här, när du skriver "klipper" menar du då att ljudet försvinner helt eller att det "clipar" dvs. distat ljud? När jag har skrivit att förstärkaren klipper menar jag att allt ljud försvinner, något distortion har jag inte upplevt överhuvudtaget :)

EDIT: Jag har komponenterna framför mig nu, allt jag beställde är för stort. ALLT. Och jag hade ändå kollat måtten, vet inte om det är jag som har kollat helt fel eller om det är referensen som är helt fel. Det kommer att krävas en herrejävlans massa böjda ben och fula lösningar så det kommer att ta längre tid än jag trodde, men skam den som ger sig...

Redigerat av ZaInT, 20 juni 2012 - 16:41.


#1035

Postad 22 juni 2012 - 04:47

ZaInT
  • ZaInT
  • Wannabe

  • 20 inlägg
  • 0
Skam den som ger sig som sagt, lite nattarbete löste problemet! :) Jag har aldrig någonsin lödat något så här svårt, oprofessionellt eller dåligt; ärligt talat trodde jag inte att det skulle fungera alls. Men JÄVLAR. Det här är inte samma förstärkare längre!
Det dåliga mellanregistret? Fixat!
Treblekontrollern som kontrollerar mer mellanregister än diskant? Fixad!
Ljudet försvann när basen eller volymen blev för hög? Fixat! Den här rackaren spelar tills högtalarna är sprängda nu! :D
Svag bas? Fixat! Det är upp till dina högtalare nu.
Bakgrundsdistortionen? Fixad!
Clipping? Fixad!
Ljudet är högre, bättre, mer konsistent, mindre stressat... jag kan inte komma på något som INTE har bättrats!
Min voltmeter visar t.om. på mindre strömförbrukning nu än innan.
Har bara testat med den där dåliga högtalaren jag har liggande här hemma (och inte de jag ska använda i bygget, de står i verkstaden) men där förstärkaren tidigare stoppade ljudet vid volym 5/10 kan jag nu pumpa med full bas (det distar, men det är högtalarens fel) och volym 8/10. Sen stängde jag av för att inte spräcka något.
Den enda anledningen till att inte modda förstärkaren är att det är grymt jobbigt och pilligt, men det är det VERKLIGEN värt!

Före:
Postad bild
Efter: (tejpen på två av kondensatorerna är för att de inte ska ligga emot kylfläns respektive chassi)
Postad bild
Postad bild
Postad bild

Utförligare omdöme kommer antagligen på söndag, då jag borde ha tillgång till högtalarna nästa gång.

Redigerat av ZaInT, 22 juni 2012 - 05:41.


#1036

Postad 24 juni 2012 - 13:31

Unregistered4a9d5cde
  • Unregistered4a9d5cde
  • Wannabe

  • 13 inlägg
  • 0
ZalnT: Hur mycket kostade komponenterna? Funderade själv på att göra något sådant för ett tag sen men blev att jag byggde ihop en AMP6 istället :)

#1037

Postad 26 juni 2012 - 02:03

ZaInT
  • ZaInT
  • Wannabe

  • 20 inlägg
  • 1
Idag köpte vi i princip allt som var kvar. Högtalargaller, en batterihållare och en kontakt till för att kunna köra 2x8 AA, högtalarmatta + omflyttningsbart spraylim, gel-batteri 12V 20Ah (det blev ett större because "fuck it", that's why :D ), tätningslist till "batteriluckan", skruvar, cigguttag och glassäkring 5A + säkringshållare (det var så billigt så att det kändes dumt att inte använda det).

Det blev lite lödande och mycket planerande idag men även ett ljudtest, jag har fått flera PM från folk som på något magiskt sätt vill att jag ska förmedla hur den här anordningen låter... Hur de tror att det ska gå till vet jag inte men jag gjorde mitt bästa.

Postad bild
Postad bild
Postad bild

Nedanstående video låter inte korrekt, representativt eller bra sett till ljudkvalitet. Vad den däremot är gör att visa ungefär hur HöGT man kan spela utan att ens dista märkbart iom. de utbytta komponenterna.
!!!SäTT DIN ANLäGGNING På LåG VOLYM INNAN DU TRYCKER PLAY!!!
http://www.youtube.com/watch?v=277_IDYvffw

ZalnT: Hur mycket kostade komponenterna? Funderade själv på att göra något sådant för ett tag sen men blev att jag byggde ihop en AMP6 istället :)

Enbart för moddningen av förstärkaren? 180 spänn :D

Redigerat av ZaInT, 26 juni 2012 - 02:05.


#1038

Postad 29 juni 2012 - 17:39

g0liat
  • g0liat
  • Wannabe

  • 32 inlägg
  • 0
Fick hem min Lepai igår så nu är det äntligen dags att sätta igång..!
Första frågan är vad som är skillnaden mellan dessa två sorts batterier; http://biltema.se/sv...ulatorer-80404/ och http://biltema.se/sv...h-skoter-80250/ (vet att ni rekommenderat GEL men fick två stycken batterier av den första sorten jag länkade gratis av en kompis samt så behöver man väl speciell laddare till GEL vilket jag inte har..) Men vad är skillnaden samt funkar det att driva förstärkaren med ett sånt batteri, så att det inte är så att det är något startbatteri eller dylikt som krämar ur all sin kraft under några sekunder som det står något om i beskrivningen på Biltema?
Nästa fråga är hur jag gör med ström-kontakten till Lepai:n, fick med en 230V-kabel när jag köpte den och funderar på att klippa av den så att jag kan använda själva kontakten.. Funkar det att göra som på bilden med att man klipper av kabeln samt fäster kabelskor på den kabeln samt motsatta kabelskor (hona/hane) på resterande 230V-kabel samt på kabeln till batteriet? Se bild. Sista frågan blir isåfall var jag ska klippa av 230V kabeln, ifall den där saken på kabeln ska vara med även när jag kör på 12V, utritat med en etta och en två på bilden.
Hoppas någon orkar att läsa texten :)
Bilden är så bra det bara går en stressig fredagkväll..
http://i50.tinypic.com/6z96y1.png

#1039

Postad 29 juni 2012 - 19:41

Unregistered4a9d5cde
  • Unregistered4a9d5cde
  • Wannabe

  • 13 inlägg
  • 0

Fick hem min Lepai igår så nu är det äntligen dags att sätta igång..!
Första frågan är vad som är skillnaden mellan dessa två sorts batterier; http://biltema.se/sv...ulatorer-80404/ och http://biltema.se/sv...h-skoter-80250/ (vet att ni rekommenderat GEL men fick två stycken batterier av den första sorten jag länkade gratis av en kompis samt så behöver man väl speciell laddare till GEL vilket jag inte har..) Men vad är skillnaden samt funkar det att driva förstärkaren med ett sånt batteri, så att det inte är så att det är något startbatteri eller dylikt som krämar ur all sin kraft under några sekunder som det står något om i beskrivningen på Biltema?
Nästa fråga är hur jag gör med ström-kontakten till Lepai:n, fick med en 230V-kabel när jag köpte den och funderar på att klippa av den så att jag kan använda själva kontakten.. Funkar det att göra som på bilden med att man klipper av kabeln samt fäster kabelskor på den kabeln samt motsatta kabelskor (hona/hane) på resterande 230V-kabel samt på kabeln till batteriet? Se bild. Sista frågan blir isåfall var jag ska klippa av 230V kabeln, ifall den där saken på kabeln ska vara med även när jag kör på 12V, utritat med en etta och en två på bilden.
Hoppas någon orkar att läsa texten :)
Bilden är så bra det bara går en stressig fredagkväll..
http://i50.tinypic.com/6z96y1.png

Det ska fungera utmärkt med en vanlig blyackumulator (gör det för mig och många andra). Klipp sladden på lepaien vid ettan. och det är helt korrekt att det går att göra så som du illustrerar med kabelskor, så länge du håller koll på plus och minus. Vill du dock kunna använda Lepaien i vanlig väggkontakt är det inte speciellt svårt att göra en egen sladd som du använder till batteriet. En sladd där du löder på en DC-plugg i ena änden och kabelskor i andra :)

#1040

Postad 30 juni 2012 - 19:32

g0liat
  • g0liat
  • Wannabe

  • 32 inlägg
  • 0
Okejs vad bra! Japp det var det jag tänkte också. Mm kör olika storlekar på +/- tänkte jag, för läste någonstans att Lepai:en inte har något skydd ifall man ansluter tvärtom så vill inte riskera att någon kompis klantar till det..
Har en sånhär DC-plugg + och - på rätt ställe inuti sig för att passa Lepai:en tro? http://www.kjell.com...terminal-p39790 , så kanske jag kan skippa att slakta kabeln ändå..
Ny fråga, hur skulle dessas högtalare klara sig i stereon där målet är att kunna spela på "partyvolym" när man är och spelar volleyboll eller liknande tex?(och komma så billigt undan som möjligt..) Inte världens bästa frågeformulering men ah, räcker ett par billiga 6,5 för att kunna kräma på så att det hörs rejält mycket mer än de som kommer glidandes med sina Bose-dockstationer? http://www.netonnet....51/119572.4694/
Ha en bra lördagskväll nu! B)

#1041

Postad 04 juli 2012 - 18:16

g0liat
  • g0liat
  • Wannabe

  • 32 inlägg
  • 0
Vart tog alla entusiaster vägen tro??
Klickade iallafall hem Hertz högtalarna så får bli till att testa dem när dom nu manar dyka upp på posten.
Ny fråga dock, hur många ampere ska man välja att den separata säkringen ska ha? 2 , 2,5 , 3,15 , 5?

#1042

Postad 05 juli 2012 - 12:48

Unregisteredf95098d9
  • Unregisteredf95098d9
  • Rookie

  • 2 inlägg
  • 0
Tjena!
Jag tjackade två 6x9or, dessa för att vara exakt. har en ta2020 som ska trilla in snart. Har läst igenom tusentals liknande trådar, men inte fått ett direkt svar på följande fråga.

Hur bygger jag själva lådan så den blir optimal, sett till volym, bas och allmän ljudkvalitet? Är det frågan om en viss konstruktionstyp, separata för varje högtalare eller ett stort? Hål i botten? Volym på lådan?

#1043

Postad 05 juli 2012 - 17:31

Ratniko
  • Ratniko
  • Amatör

  • 74 inlägg
  • 0
För att komma i närheten av en "optimal" låda så får du börja med att räkna ut volymen med ett simuleringsverktyg. Med t ex WinISD. Här är lite specs för ditt element http://www.blekingeb.../pdf_dcx690.pdf

#1044

Postad 05 juli 2012 - 17:39

Unregisteredf95098d9
  • Unregisteredf95098d9
  • Rookie

  • 2 inlägg
  • 0
Jo, det är bara att jag inte känner mig tillräckligt säker i WinISD för att förlita mitt bygge på resultaten, kan liksom inte läsa av och förstå hur en optimal låda är konstruerad

#1045

Postad 06 juli 2012 - 23:53

MarkusL-e
  • MarkusL-e
  • Wannabe

  • 12 inlägg
  • 0
Sådär! Har läst nästan hela tråden och än kvarstår lite frågetecken!

Av lepai lp2020+ och ta2020, vilken är bäst?
Jag har valt bort ursprungsplanen bilhögtalare. Så istället tänkte jag köra på ett mellanregister/bas och och en diskant som seriekopplas per kanal. Är jag rätt ute då?
Vad är PA? Mycket snack om PA men jag kan inte komma fram till vad det är?

Ser fram mot att skolan ska börja så att jag kan börja med mitt projektarbete :D Jag tänkte plasta ihop "lådan" och sedan göra en typ ryggsäck av tjofräset. Tips på lite designer/färger som hela spektaklet ska ha sitter också fint! Är hyfsat ni inom ämnet, så tala så att Gynning skulle förstå!

Tack på förhud:D

#1046

Postad 07 juli 2012 - 12:08

Varsa
  • Varsa
  • Wannabe

  • 11 inlägg
  • 0
Hej alla glada!
På den tiden man ägde en bil och inte var fattig student fanns planer att montera sköna högtalare i bilen. Det blev till att köpa ett par CL-4 och ett par CL-6 från CDT Audio. Bilen är sedermera såld och högtalarna ligger väldigt ensamt i sina lådor.
Då högtalarna inte används till något vettigt och jag alltid velat fixa mig någon typ av bärbar strandhögtalare funderar jag just på att använda dessa till det. En Lepai har införskaffats och kommer i framtiden bli uppgraderad med bättre komponenter. Där kommer det även hamna ett 12v hojbatteri eller ett vanligt blyack plockat från någon larmanläggning.

Om jag lägger upp pdf med specifikationer på högtalarna skulle någon kunna hjälpa mig till att bestämma lådvolym samt utformning? Om sluten låda är att föredra är det ju enkelt men om det ska vara portad låda vet jag inte riktigt hur jag ska ta mig till.

https://dl.dropbox.c...557694/CL-4.pdf
https://dl.dropbox.c...557694/CL-6.pdf

#1047

Postad 08 juli 2012 - 13:26

Unregistered4a9d5cde
  • Unregistered4a9d5cde
  • Wannabe

  • 13 inlägg
  • 0

Sådär! Har läst nästan hela tråden och än kvarstår lite frågetecken!

Av lepai lp2020+ och ta2020, vilken är bäst?
Jag har valt bort ursprungsplanen bilhögtalare. Så istället tänkte jag köra på ett mellanregister/bas och och en diskant som seriekopplas per kanal. Är jag rätt ute då?
Vad är PA? Mycket snack om PA men jag kan inte komma fram till vad det är?


Lepai2020 är en förstärkare som innehåller chippet som heter TA2020. Det är främst chippet man vill ha men olika förstärkare låter ändå olika. Jag har blivit frälst när det gäller AMP6.

PA står för Public Address och används vid t.ex. konserter. Dessa låter oftast högre och drar mindre ström än bil- och hifi-högtalare

#1048

Postad 08 juli 2012 - 16:00

MarkusL-e
  • MarkusL-e
  • Wannabe

  • 12 inlägg
  • 0

Lepai2020 är en förstärkare som innehåller chippet som heter TA2020. Det är främst chippet man vill ha men olika förstärkare låter ändå olika. Jag har blivit frälst när det gäller AMP6.

PA står för Public Address och används vid t.ex. konserter. Dessa låter oftast högre och drar mindre ström än bil- och hifi-högtalare


Okay! Dessa PA högtalare, är det något speciellt märke man ska jaga efter? Samt vart kan de införskaffas för en lämplig summa?

#1049

Postad 09 juli 2012 - 12:09

mp90
  • mp90
  • Rookie

  • 4 inlägg
  • 0
byggde om min gamla strandstereo till en lite mindre igår . tyckte det va tid för något ordentligt här :P
innehåll:
1st:
http://www.netonnet....e4/138049.4698/
2st:
http://www.netonnet....53/169238.4694/
2st:
http://www.netonnet....03/141209.4699/

och en st sony huvudenhet.
lirar i ca 8-10 timmar
Fler bilder kommer .

Bifogad fil(er)


Redigerat av mp90, 09 juli 2012 - 12:20.


#1050

Postad 17 juli 2012 - 15:59

BrokenDreams
  • BrokenDreams
  • Amatör

  • 66 inlägg
  • 0

Så istället tänkte jag köra på ett mellanregister/bas och och en diskant som seriekopplas per kanal. Är jag rätt ute då?


Nej, högtalarna ska parallellkopplas och jag rekommenderar att du även monterar in en kondensator av lämplig storlek i serie med diskanten för att undvika att bränna den. En spole för basen är inte lika viktig. (Exempel finns på: http://www3.shellkon...id=filter1ord_p ).



0 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 0 gäster, 0 anonyma medlemmar

  • UPDATE 2024
    jacoby
    2024-04-15 17:17:29
  • UPDATE 2024
    jacoby
    2024-04-15 17:09:47
  • UPDATE 2024
    jacoby
    2024-04-15 16:57:35
  • UPDATE 2024!
    jacoby
    2024-04-15 16:28:12
  • 6mån senare så är foam monterat
    Anton
    2024-04-11 18:04:03
  • Fler  |  Vilka bilder visas här?
Trendande produkter
Prisjakt © 2000 - 2024 Prisjakt   Cookiepolicy.   Våra regler.   Personuppgiftspolicy.  Hantera cookie-inställningar.