Hoppa till innehåll

Sökresultat Sökningen pågår Sökresultaten dyker upp här efterhand. Du kan fortsätta skriva om du vill begränsa sökningen.
Söker efter användare
Söker efter gallerier
Sök forumtrådar
Stäng

* Officiell tråd - LG DBRH190 / DBRH198 *

163 svar till detta ämne
  • Vänligen logga in för att kunna svara
LG DBRH197 160GB (DVD-spelare) 1 7 (1) Inga priser
LG DBRH198 160GB (DVD-spelare) 1 6,44 (8) Inga priser
LG DBRH190 80GB (DVD-spelare) 1 (0) Inga priser
3 relaterade trådar

#51

Postad 14 november 2006 - 11:32

Unregisteredcead5faf
  • Unregisteredcead5faf
  • Rookie

  • 9 inlägg
  • 0
Jag ställde frågan om 5.1 till LG support i september och fick då följande svar:

-----------Reply to Customer Enquiry------------
You can only record in MONO or STERO mode, not in 5.1.
Best Regards xxxx LG ELectronics Costumer Service


-----------Original Customer Enquiry------------
Received Date : 20/9/2006 10:13:22
The type of inquiry : Specification
Product/Model No. : DVD&VIDEO&SET TOP/DBRH198


Can 5.1 audio from the DVB-T be recorded on the HD and played back?
Regards xxxxx

#52

Postad 24 november 2006 - 01:42

Tomas T
  • Tomas T
  • Användare

  • 227 inlägg
  • 0
Mera recensioner av DBRH198?
Hur har det gått med kanalsorteringen?
Går det att fylla HDD med mp3 från DVD?Hur många tecken visas av ID3-taggen?
Bildkvaliteten i de olika lägena?
Ljudkvalitet från CD?

#53

Postad 28 november 2006 - 10:29

drdelux
  • drdelux
  • Amatör

  • 53 inlägg
  • 0
Någon som har koll på vad som skiljer 197 och 198 åt? Är det bara att 197 tar 480p ut? Men varför är den då billigare... ?
Hittar inte 197:an på LG:s sida. Finns en länk på prisjakt, men den är på franska. På LG:s nordiska sida finns inget.

#54

Postad 28 november 2006 - 11:31

Tomas T
  • Tomas T
  • Användare

  • 227 inlägg
  • 0

Mera recensioner av DBRH198?
Hur har det gått med kanalsorteringen?
Går det att fylla HDD med mp3 från DVD?Hur många tecken visas av ID3-taggen?
Bildkvaliteten i de olika lägena?
Ljudkvalitet från CD?

<{POST_SNAPBACK}>


http://au.lge.com/md...ctId=1100001123

#55

Postad 28 november 2006 - 11:38

Tomas T
  • Tomas T
  • Användare

  • 227 inlägg
  • 0

Någon som har koll på vad som skiljer 197 och 198 åt? Är det bara att 197 tar 480p ut? Men varför är den då billigare... ?
Hittar inte 197:an på LG:s sida. Finns en länk på prisjakt, men den är på franska. På LG:s nordiska sida finns inget.

<{POST_SNAPBACK}>



Modellen dök upp 2005 och verkar sakna CI-slot samt uppskalning.

#56

Postad 28 november 2006 - 13:14

Maskot
  • Maskot
  • Amatör

  • 77 inlägg
  • 0

Någon som har koll på vad som skiljer 197 och 198 åt? Är det bara att 197 tar 480p ut? Men varför är den då billigare... ?
Hittar inte 197:an på LG:s sida. Finns en länk på prisjakt, men den är på franska. På LG:s nordiska sida finns inget.

<{POST_SNAPBACK}>



Modellen dök upp 2005 och verkar sakna CI-slot samt uppskalning.

<{POST_SNAPBACK}>


197:an har inte släppts i Sverige av LG, men finns att köpa via direktimport. Den saknar mycket riktigt CI-slot. Men den har faktiskt uppskalning till 720p/1080i.
http://de.lge.com/pr...7&model=NOTHING

#57

Postad 01 december 2006 - 15:55

drdelux
  • drdelux
  • Amatör

  • 53 inlägg
  • 0
Var och såg den på ONOFF/Expert idag. Komiskt nog var det ingen i någon av butikerna som visste att de hade den hemma förrän jag påpekade att kartongen låg på en hylla i affären...
Nåväl. Släden till DVD:n kändes riktigt illa plastig, nästan rädd att den skulle gå sönder bara jag körde den ut och in. Bilden kan jag inte säga något om, då de bara kopplade in den till ett av alla uttag(ej digital) och inte hade tid att visa ngn DVD. Således även bara inkopplad via scart.
Den var dock rätt rapp i att byta kanal. Vet inte hur timeshift brukar fungera, men när jag startade det så var det en stor display kvar över delar av bilden. Går kanske justera?!?
EPG verkade smidig och bra.
Väldigt konstiga färger på text-tv, såg väldigt blaskigt ut. Vet ej om det var pga TV eller LG:n.

Ska återvända senare och be att få se lite mer praktiskt vad den kan prestera.
Då har ni mina initiala intryck i allafall.

Redigerat av drdelux, 01 december 2006 - 22:21.


#58

Postad 05 december 2006 - 02:20

Unregistered0ae7e50e
  • Unregistered0ae7e50e
  • Wannabe

  • 47 inlägg
  • 0
Verkar inte vara så många som har vågat sej på att köpa "LG DBRH-198 160GB" än... Jag är lite intresserad av den, men man vill ju gärna ha dvd:n regionsfri... nån som vet hur eller om det ens går att få göra den regionsfri?!

//Quinz

#59

Postad 06 december 2006 - 05:28

Tomas T
  • Tomas T
  • Användare

  • 227 inlägg
  • 0

Verkar inte vara så många som har vågat sej på att köpa "LG DBRH-198 160GB" än... Jag är lite intresserad av den, men man vill ju gärna ha dvd:n regionsfri... nån som vet hur eller om det ens går att få göra den regionsfri?!

//Quinz

<{POST_SNAPBACK}>


Har beställt en DBRH197.
Vet ej om hackningen funkar.
http://www.videohelp...0&Search=Search

#60

Postad 09 december 2006 - 19:18

chtulu69
  • chtulu69
  • Wannabe

  • 13 inlägg
  • 0
Köpte en DBRH-198 idag på ONOFF. Är nyfiken men lite skeptisk, ska packa upp den nu. Om den inte uppfyller mina blir det retur. Ska leka lite med den under kvllen.

Såg detta som ska testas snart;

Region code hack
1. Power on
2. Open DVD tray
3. Press HOME on the remote control
4. Select SETUP
5. Use arrows on the remote control to select LOCK icon
6. Enter 0000000 (press 7 times 0 on the remote control)
7. You get the REGION FREE message
8. Confirm OK

#61

Postad 11 december 2006 - 04:11

Unregistered0ae7e50e
  • Unregistered0ae7e50e
  • Wannabe

  • 47 inlägg
  • 0
Ska bli intressant att höra vad du tycker om den!

#62

Postad 11 december 2006 - 14:14

petka
  • petka
  • Wannabe

  • 22 inlägg
  • 0
Ja,

Återkom med info. om hur du tycker den är.
Är nämligen själv väldigt intresserad av att köpa den.

#63

Postad 13 december 2006 - 23:08

Technew
  • Technew
  • Amatör

  • 59 inlägg
  • 0
Nån som jämfört bildkvaliteten från 198:ans digitalmottagare med bild från en satellitmottagare?

#64

Postad 16 december 2006 - 17:14

Rob123456
  • Rob123456
  • Rookie

  • 2 inlägg
  • 0
Hallå!

Skillnaden mellan DBRH 190 och DBRH 198 är väll bara storleken på hårddisken? (och priset)

Men vad skiljer 190 och 198 mot DBRH 197 H ?????????

Är det någon som vet?

;)

#65

Postad 17 december 2006 - 19:00

kevinergo
  • kevinergo
  • Användare

  • 185 inlägg
  • 0

Skillnaden mellan DBRH 190 och DBRH 198 är väll bara storleken på hårddisken? (och priset)

Utöver större hårddisk har DBRH198 uppskalning till 720p/1080i samt CI-slot.

#66

Postad 22 december 2006 - 13:05

JockeJ
  • JockeJ
  • Beroende

  • 1 482 inlägg
  • 0
Hej.
Finns Svenska som menyspråk på 198:an?

#67

Postad 29 december 2006 - 14:32

whome
  • whome
  • Forumräv

  • 949 inlägg
  • 0
Såg 198:an på Onoff igår. En fråga till er som har hunnit komma över ett ex: hur är det med fläkt och hårddisk, låter dom mycket?

Själv har jag en Pioneer DVR-545 som brusar en del...

Läste att LG:n måste stå i stand by för att kunna starta en timer-inspelning? Stämmer verkligen det? Låter otroligt B.

Kan den verkligen inte spela in 5.1-ljud, det fixar Pioneeren?

#68

Postad 02 januari 2007 - 17:23

swepett
  • swepett
  • Rookie

  • 2 inlägg
  • 0

Köpte en DBRH-198 idag på ONOFF. Är nyfiken men lite skeptisk, ska packa upp den nu. Om den inte uppfyller mina blir det retur. Ska leka lite med den under kvllen. 

Såg detta som ska testas snart;


Vad tyckte du om den? Funkade hacket?

Min svärfar hade köpt en som jag har lekt med under julhelgen. I går rasade den dock ihop. Första tecknet var att klockan ställde om sig. Sen slutade digitalmottagaren att funka (trist här utanför Växjö där det analoga nätet är nedsläckt) och i morse går den inte att starta alls. Den fryser på "Please wait" precis efter starten. Vi har dragit ur sladdar och tagit ut den från tv-möbeln om den skulle vara för varm och testat allt men i morgon åker den tillbaks till stan för byte.

#69

Postad 02 januari 2007 - 17:24

swepett
  • swepett
  • Rookie

  • 2 inlägg
  • 0

Hej.
Finns Svenska som menyspråk på 198:an?

<{POST_SNAPBACK}>


Japp!

/Svante

#70

Postad 03 januari 2007 - 13:35

whome
  • whome
  • Forumräv

  • 949 inlägg
  • 0

...
Min svärfar hade köpt en som jag har lekt med under julhelgen. I går rasade den dock ihop. Första tecknet var att klockan ställde om sig. Sen slutade digitalmottagaren att funka (trist här utanför Växjö där det analoga nätet är nedsläckt) och i morse går den inte att starta alls. Den fryser på "Please wait" precis efter starten. Vi har dragit ur sladdar och tagit ut den från tv-möbeln om den skulle vara för varm och testat allt men i morgon åker den tillbaks till stan för byte.

<{POST_SNAPBACK}>


Verkar oroväckande, ras efter så kort tid... Hoppas att det bara var ett måndagsex. När du har fått ordning på grejerna så får du komma med en recension. Vad är bra och vad är mindre bra.

Jag tycker åtminstone att den ser snygg ut (såg den hos Onoff i mellandagarna).

Måste säga att jag tycker att det är otroligt tyst i den här tråden. Varför är det inte några som delar med sig av sina intryck av apparaten. Den ser helt OK ut på pappret. Men det är ju inte alltid som "kartan" och verkligheten stämmer överens. :rolleyes:

#71

Postad 05 januari 2007 - 14:33

BrokenArrow
  • BrokenArrow
  • Rookie

  • 3 inlägg
  • 0
Jag skaffade en DBRH-197 före jul och nu har jag testat den lite...

Irriterande egenskap #1:
För att spela in via timer måste spelaren vara avslagen.

Irriterande egenskap #2:
Om man börjat spela in via timer kan man inte välja en annan kanal att titta på.

Irriterande egenskap #3:
Om man ställt in timerinspelning via Programguiden så blir titeln på det inspelade ändå en korkad "TITLE #" och inte programtiteln från Programguiden.

Irriterande egenskap #4:
Den verkar inte sända ut bildformatet (4:3, Letterbox eller 16:9) till min SONY TV så att man automatiskt får rätt format även om TV:n är inställd på AUTO.

Annars en kompetent maskin.

Vid ett tillfälle gick den inte att stänga av från fjärren, men när jag höll in ON/OFF-knappen på spelaren ett flertal sekunder så stängdes den av i alla fall.

Redigerat av BrokenArrow, 05 januari 2007 - 17:22.


#72

Postad 05 januari 2007 - 23:46

Unregistered2cf4a30e
  • Unregistered2cf4a30e
  • Wannabe

  • 40 inlägg
  • 0
Hittade denna maskin hos fyndbörsen när jag satt och letade efter en PVR av något slag men tyvärr har dom ingen pris på den med boxer abb.

Ni som har 198 modellen får gärna göra en längre resume om vad ni tycker om den.

#73

Postad 06 januari 2007 - 11:51

BrokenArrow
  • BrokenArrow
  • Rookie

  • 3 inlägg
  • 0
Imponerande egenskap #1:
Spelar in på hårddisken samtidigt som man spelar upp något annat från hårddisken :-)

#74

Postad 06 januari 2007 - 12:11

Unregistered4aa6b296
  • Unregistered4aa6b296
  • Användare

  • 154 inlägg
  • 0

Jag skaffade en DBRH-197 före jul och nu har jag testat den lite...

Irriterande egenskap #1:
För att spela in via timer måste spelaren vara avslagen.

Irriterande egenskap #2:
Om man börjat spela in via timer kan man inte välja en annan kanal att titta på.

Irriterande egenskap #3:
Om man ställt in timerinspelning via Programguiden så blir titeln på det inspelade ändå en korkad "TITLE #" och inte programtiteln från Programguiden.

Irriterande egenskap #4:
Den verkar inte sända ut bildformatet (4:3, Letterbox eller 16:9) till min SONY TV så att man automatiskt får rätt format även om TV:n är inställd på AUTO.

Annars en kompetent maskin.

Vid ett tillfälle gick den inte att stänga av från fjärren, men när jag höll in ON/OFF-knappen på spelaren ett flertal sekunder så stängdes den av i alla fall.

<{POST_SNAPBACK}>


Detta var verkligen oroande uppgifter :wub: Speciellt punkt 2. Att inte kunna se någon annan kanal om timerinspelningen har startat,
Vi kan ta det lite hypotetiskt : Jag vill både se filmen på tv3 som börjar 19.30 samtidigt vill jag se hockyn på 24:an som börjar kl 20.00. Jag ställer in timern så filmen spelas in från tv3. Jag kan då alltså inte se hockyn på 24:an bara för att timerinspelningen har startat en halvtimme tidigare på trean. :) Kan detta verkligen stämma???
Om någon har denna spelare eller 198:an kan denna någon bekräfta detta?

#75

Postad 11 januari 2007 - 12:04

Unregistered4aa6b296
  • Unregistered4aa6b296
  • Användare

  • 154 inlägg
  • 0
:) Var denna fråga verkligen så dum eller så komplicerad att den dödade denna tråd :)
Alltså!! jag försöker få ett svar på om denna spelare kan ersätta min gamla VHS.
Är det vekligen så illa, att gammal teknik i vissa avseenden är överlägsen den nya. Jag har för vana att med min gamla Panasonic VHS spela in program som krockar med ett som man vill också se.
Då ställer man in timern bara eller trycker Direct Record. Ser på det ena medans VHS en spelar in det andra. Nu har jag köpt en LG 32LB2R Tv och tänkte ersätta stacken med VHS och DVD med en Hdd spelare som klarar av denna uppgift. Är inte speciellt kunnig på detta område så jag skulle vilja veta om det låter sig göras med LG Hdd spelare. :D

Redigerat av Unregistered4aa6b296, 11 januari 2007 - 12:07.


#76

Postad 11 januari 2007 - 12:47

whome
  • whome
  • Forumräv

  • 949 inlägg
  • 0
B.Thomas: Anledningen till att du inte har fått svar är med största sannolikhet att du var otydlig i din fråga. Till på köpet så var den fråga/påstående som du svarade på även det lite luddigt...

Vi tar om från början.

Om jag förstår saken rätt så reagerade du på att den inte kan användas om man har ställt den i timerläge/börjat spela in. Skälen till att den uppför sig så är två:
1. Den har bara en tuner (precis som din gamla VHS) och kan därför bara användas till en kanal i taget. Så om du tänker använda den som digitalbox måste du ha en box till om du vill kunna titta på en kanal och spela in en annan.
2. Den MÅSTE stå i stand by för att timern ska trigga igång en inspelning (se BrokenArrows punkt 1). Pga. kan man inte använda apparaten (den står i stand by!) för andra kanaler. Visst, man kan sätta på den för att sen sätta den i stand by igen (med risk för att glömma). Min Pioneer DVR-545 bryr sig inte om den är i stand by eller ej. Den byter kanal och börjar inspelningen ändå.

Så svaret blir; visst funkar den som ersättning till din gamla VHS under vissa förutsättningar.
1. Om du vill spela in en kanal och titta på en annan (digitalt) så måste du ha två digital-boxar. I mitt fall så har jag en Sony 40W2000 med inbyggd digitalmotagare. Även min Pioneer DVR-545 har (på samma sätt som LG:n) även den inbyggd digitalmotagare. Så det fungerar precis som på den "gamla goda tiden".
2. Om du kan leva med att apparaten inte kan användas när den står i stan by och väntar på att börja spela in, så OK. Själv tycker jag att LG:n är riktigt usel på den här punkten. Jag skulle inte acceptera att ha en sådan apparat. Jag skulle missa hälften av alla inspelningar... Men som sagt var det är upp till dig.

Den kan säkert spela in direkt (som din gamla VHS). Det brukar kallas one touch recording. Min Pioneer fungerar så (finns lite olika lägen). Min gamla Force 530T har även den en liknande funktion (i EPG:n så kunde man välja att spela in ett program som redan hade börjat). Då går den direkt över i inspelning och spelar in resten av programmet.

Till slut, vad skiljer 197 och 198 åt? Är det möjligheten att sätta i en CA-modul?

#77

Postad 11 januari 2007 - 13:58

Skyride
  • Skyride
  • Användare

  • 241 inlägg
  • 0
Det krävs även två boxerkort om du vil spela in en kodad kanal och se en annan kodad.

Redigerat av Skyride, 11 januari 2007 - 13:59.


#78

Postad 11 januari 2007 - 14:15

Maskot
  • Maskot
  • Amatör

  • 77 inlägg
  • 0
Problemet med att inte kunna titta på en kanal samtidigt som man spelar in från en annan kan vid första anblick tyckas hårt och en dålig konsekvens av övergången till digitalTV. Det är dock inte konstigare än att alla TV-aparater och inspelningsmedia i framtiden kommer att säljas med digital mottagare. Vi är nu dock i en brytningstid, där nedsläckningen av analoga nätet påverkar möjligheterna om man inte byter ut både TV och inspelare.

Det problem B.Thomas beskriver (p.2) är ungefär som om TV-aparater under analoga tiden helt hade saknat mottagare och all mottagning skedde genom VHS:en/DVD-inspelaren.

Bristen ligger alltså inte hos LG:s maskin utan i att gamla aparater efter nedsläckningen kommer att helt sakna mottagare.

Det som stör mig mest i detta läge är det oskäliga i att Boxer tar extra betalt för ett extra boxerkort. Men det är klart, i förhållande till de analoga etersändningarna är ju alla de "gamla" etersända kanalerna fria i det det digitala systemet.

Redigerat av Maskot, 11 januari 2007 - 14:16.


#79

Postad 11 januari 2007 - 15:03

whome
  • whome
  • Forumräv

  • 949 inlägg
  • 0

Det krävs även två boxerkort om du vil spela in en kodad kanal och se en annan kodad.

<{POST_SNAPBACK}>


Eller en card splitter... (t.ex. SmartWi). Fungerar kanon! Fungera fint med 5 "boxar". Men se upp vissa boxar lär krångla, dock inte mina. Går som tåget :)

Dessutom får man ALLA kanaler man har i sitt originalkort (Boxers tvillingkort har INTE det, konstig tvilling...).

#80

Postad 11 januari 2007 - 15:24

Maskot
  • Maskot
  • Amatör

  • 77 inlägg
  • 0

Det krävs även två boxerkort om du vil spela in en kodad kanal och se en annan kodad.

<{POST_SNAPBACK}>


Eller en card splitter... (t.ex. SmartWi). Fungerar kanon! Fungera fint med 5 "boxar". Men se upp vissa boxar lär krångla, dock inte mina. Går som tåget :)

Dessutom får man ALLA kanaler man har i sitt originalkort (Boxers tvillingkort har INTE det, konstig tvilling...).

<{POST_SNAPBACK}>


Tack för tipset. Kände faktiskt inte till att det fanns sådana. Har du någon koll på vilka apparater som krånglar? Vad kostar splittern? Var kan man köpa dem?

#81

Postad 11 januari 2007 - 15:42

whome
  • whome
  • Forumräv

  • 949 inlägg
  • 0

Problemet med att inte kunna titta på en kanal samtidigt som man spelar in från en annan kan vid första anblick tyckas hårt och en dålig konsekvens av övergången till digitalTV. Det är dock inte konstigare än att alla TV-aparater och inspelningsmedia i framtiden kommer att säljas med digital mottagare. Vi är nu dock i en brytningstid, där nedsläckningen av analoga nätet påverkar möjligheterna om man inte byter ut både TV och inspelare.

Det problem B.Thomas beskriver (p.2) är ungefär som om TV-aparater under analoga tiden helt hade saknat mottagare och all mottagning skedde genom VHS:en/DVD-inspelaren.

Bristen ligger alltså inte hos LG:s maskin utan i att gamla aparater efter nedsläckningen kommer att helt sakna mottagare.

Det som stör mig mest i detta läge är det oskäliga i att Boxer tar extra betalt för ett extra boxerkort. Men det är klart, i förhållande till de analoga etersändningarna är ju alla de "gamla" etersända kanalerna fria i det det digitala systemet.

<{POST_SNAPBACK}>


Håller till 100 % med. Det är också därför jag har skaffat en SmartWi. För att snuva Boxer på pengarna för extrakortet. Jag betalar hellre dubbla pengarna till SmartWi än att betala till Boxer! :)

#82

Postad 11 januari 2007 - 15:58

whome
  • whome
  • Forumräv

  • 949 inlägg
  • 0

Tack för tipset. Kände faktiskt inte till att det fanns sådana. Har du någon koll på vilka apparater som krånglar? Vad kostar splittern? Var kan man köpa dem?

<{POST_SNAPBACK}>


Det finns en tråd om den här. Men den finns inte upplagd som produkt här på minhembio.com eftersom den inte är helt rumsren. Jag köpte min på nettosat.se. Den kostade 1399 kr + frakt. När jag hade kollat att det funkade med mina grejer så beställde jag två klientkort extra.

Jag kör med en Sony KDL-40W2000, en Pioneer DVR-545HX, en Thomsson (gammal box), en Force 530T. Dvs. jag har ett kort över (i reserv). Testade med att stoppa in det i en dig.box för datorn (Annysee E30+). Men det funkade inte. Men det är jag inte ledsen för. Jag hade inte väntat det heller. Anysee är lite speciell...

Dels finns en lista över boxar som funkar här och supportforum finns här.

Edit: Boxers "tvillingkort" kostar 1196 kr/år och kort (plus eventuell faktureringsavgift om man inte betalar via autogiro).

Redigerat av whome, 11 januari 2007 - 16:06.


#83

Postad 11 januari 2007 - 16:51

Maskot
  • Maskot
  • Amatör

  • 77 inlägg
  • 0

Tack för tipset. Kände faktiskt inte till att det fanns sådana. Har du någon koll på vilka apparater som krånglar? Vad kostar splittern? Var kan man köpa dem?

<{POST_SNAPBACK}>


Det finns en tråd om den här. Men den finns inte upplagd som produkt här på minhembio.com eftersom den inte är helt rumsren. Jag köpte min på nettosat.se. Den kostade 1399 kr + frakt. När jag hade kollat att det funkade med mina grejer så beställde jag två klientkort extra.

Jag kör med en Sony KDL-40W2000, en Pioneer DVR-545HX, en Thomsson (gammal box), en Force 530T. Dvs. jag har ett kort över (i reserv). Testade med att stoppa in det i en dig.box för datorn (Annysee E30+). Men det funkade inte. Men det är jag inte ledsen för. Jag hade inte väntat det heller. Anysee är lite speciell...

Dels finns en lista över boxar som funkar här och supportforum finns här.

Edit: Boxers "tvillingkort" kostar 1196 kr/år och kort (plus eventuell faktureringsavgift om man inte betalar via autogiro).

<{POST_SNAPBACK}>


Jag tackar, bugar och bockar.

#84

Postad 11 januari 2007 - 18:18

Unregistered4aa6b296
  • Unregistered4aa6b296
  • Användare

  • 154 inlägg
  • 0
OK ! Tack för era svar. Fick bara ett frågetecken till i pannan. Bor ju i hyreshus så nån Digitalbox är ju inte nödvändig. Det fixar ju Hyresvärden centralt. Så varför ska jag då behöva en Digitalbox till varje maskin för. Alltså, innan ni idiotförklarar mig. Jag är en äldre typ som inte brytt mig tidigare. Så jag har halkat efter lite i denna digitala värld. :)

Redigerat av Unregistered4aa6b296, 11 januari 2007 - 18:19.


#85

Postad 11 januari 2007 - 19:44

whome
  • whome
  • Forumräv

  • 949 inlägg
  • 0

OK ! Tack för era svar. Fick bara ett frågetecken till i pannan. Bor ju i hyreshus så nån Digitalbox är ju inte nödvändig. Det fixar ju Hyresvärden centralt. Så varför ska jag då behöva en Digitalbox till varje maskin för. Alltså, innan ni idiotförklarar mig. Jag är en äldre typ som inte brytt mig tidigare. Så jag har halkat efter lite i denna digitala värld.  <_<

<{POST_SNAPBACK}>


Varför? DolbyDigital 5.1, EPG, äkta 16:9 kan väl vara något, eller? Själv går analogt helt bort för min del. Snacket om bättre bild är visserligen sant men 5.1-ljud och framför allt EPG är det viktiga.

Även min mor som är en "äldre typ" älskar EPG.

#86

Postad 11 januari 2007 - 19:56

Unregistered4aa6b296
  • Unregistered4aa6b296
  • Användare

  • 154 inlägg
  • 0

OK ! Tack för era svar. Fick bara ett frågetecken till i pannan. Bor ju i hyreshus så nån Digitalbox är ju inte nödvändig. Det fixar ju Hyresvärden centralt. Så varför ska jag då behöva en Digitalbox till varje maskin för. Alltså, innan ni idiotförklarar mig. Jag är en äldre typ som inte brytt mig tidigare. Så jag har halkat efter lite i denna digitala värld.  <_<

<{POST_SNAPBACK}>


Varför? DolbyDigital 5.1, EPG, äkta 16:9 kan väl vara något, eller? Själv går analogt helt bort för min del. Snacket om bättre bild är visserligen sant men 5.1-ljud och framför allt EPG är det viktiga.

Även min mor som är en "äldre typ" älskar EPG.

<{POST_SNAPBACK}>


OK ! Jag ger upp. Får behålla VHS en ett tag till :P

Redigerat av Unregistered4aa6b296, 12 januari 2007 - 00:55.


#87

Postad 16 januari 2007 - 15:07

janbananskal
  • janbananskal
  • Rookie

  • 8 inlägg
  • 0
Hej
Har någon jämförande erfarenhet av LG DBRH198:an resp Pioneer DVR-540HXN-S eller -545HX-S vad gäller:

1. Användarvänliga menyer

2. Inspelad bildkvalité (vet någon tex om de spelar in DVB-T-signalen ouppackad eller packar upp MPEG2 för att sedan rekodera till HD/DVD?)

3. Har någon av dem sep. antenningångar för analog resp. digital tuner

Tack på förhand
/Jan

#88

Postad 16 januari 2007 - 23:12

Unregistered4aa6b296
  • Unregistered4aa6b296
  • Användare

  • 154 inlägg
  • 0

Såg 198:an på Onoff igår. En fråga till er som har hunnit komma över ett ex: hur är det med fläkt och hårddisk, låter dom mycket?

Själv har jag en Pioneer DVR-545 som brusar en del...

Läste att LG:n måste stå i stand by för att kunna starta en timer-inspelning? Stämmer verkligen det? Låter otroligt B.

Kan den verkligen inte spela in 5.1-ljud, det fixar Pioneeren?

<{POST_SNAPBACK}>


Första frågan kan jag nu besvara. Var ner och köpte 198 :an idag. Så tyst att jag vart tvungen att lägga huvudet intill den. Trodde först att jag fått en med trasig fläkt. Men nejdå den funkade . Tyst o fin. B)

Redigerat av Unregistered4aa6b296, 16 januari 2007 - 23:13.


#89

Postad 17 januari 2007 - 01:06

Teppic
  • Teppic
  • Forumräv

  • 676 inlägg
  • 0
Denna kan jag svara på iaf.

3. Har någon av dem sep. antenningångar för analog resp. digital tuner

<{POST_SNAPBACK}>

Pioneer 545HX har separata antenningångar för analog resp. digital tuner. Detta var ett av de största skälen till att jag inte orkade vänta på 198:an och tog en Pioneer istället. Perfekt för mig som har ComHems analoga kanaler in på den analoga tunern och sedan inomhusantennen till det digitala marknätet.
(av vad jag kunde läsa mig till av manualen för 198:an så har den endast en antenningång för båda tuners)

Redigerat av Teppic, 17 januari 2007 - 01:07.


#90

Postad 17 januari 2007 - 10:56

Unregistered4aa6b296
  • Unregistered4aa6b296
  • Användare

  • 154 inlägg
  • 0
Ja 198:an har bara en antenningång. För att svara på en annan fråga . Ja den måste stå i "Stand By" för att Timern ska starta en inspelning. Två svagheter som man får leva med. Men trots allt svagheter. B)

Redigerat av Unregistered4aa6b296, 17 januari 2007 - 19:22.


#91

Postad 17 januari 2007 - 21:05

Suecia
  • Suecia
  • Rookie

  • 1 inlägg
  • 0
Hej
köpte min DBRH198 för ett tag sedan och idag så fick lämna in den igen till OnOff på lagning. Vid ett antal tillfällen har den "låst sig" och svarar ej på fjärren. Enda åtgärd som då gäller är att försöka att få den i standby. Samma gäller med DVD'n, när den av en okänd anledning inte känner igen en av mina -R skivor. Då stor den bara och försöker att läsa skivan och svarar ej.
För ett par dagar sedan så började bilden att flimmra ( HDMI ). Provade då med AV3. Där fungerade den bilden (analoga kanalen) men efter ett tag så försvann ljudet. Såg då också att den tappat all programering av mina digital kanaler.
Fanns säkert flera fel, men detta var tillräckligt.... för att jag var tvungen och gå tillbaka till OnOff.

En annan sak som jag också har märkt är att den vid ett flertal tillfällen förlorar förinställd uppskalning. Detta efter att maskinen har varit i standby.

Dåligt tycker jag på en sådan dyr maskin.

Har också haft en Panasonic DMR-EH65, men var tvungen att lämna tillbaka den eftersom Panasonic inte kunde lösa mitt problem, med att maskinen plötsligt endast spelade region 2 skivor.
De gav upp !!! och jag fick pengarna tillbaka.
Annars så tyckte jag nog att den var bättre än LG´n ( förutom regionsfrihet samt DVB-T, förståss )

#92

Postad 18 januari 2007 - 00:13

Unregistered4aa6b296
  • Unregistered4aa6b296
  • Användare

  • 154 inlägg
  • 0
Tydligen en problemmaskin detta. Har också haft lite problem med den. Att spela upp HyrDvd. En film tog han inte utan kastade ut mig till Tv kanalerna. 2 Filmer vart det svartskärm i 5-6 sekunder upprepade gånger. Lyckades dock se klart dom filmerna. Traskar ner till Onoff imorgon med den.
:( :) ;) B) :D :lol: :angry: :angry: :angry: :angry: :angry:

Redigerat av Unregistered4aa6b296, 18 januari 2007 - 23:22.


#93

Postad 18 januari 2007 - 17:08

Unregistered4aa6b296
  • Unregistered4aa6b296
  • Användare

  • 154 inlägg
  • 0
OK! Nu har jag spelare 2 hemma. Den visar visserligen ingen svartskärm. Men den tar inte vissa nya DVD skivor. Jag menar då alldeles nyutgivna filmer. Aldrig uthyrda. Pratade med LG, men dom sade sig ej veta vad detta kunde bero på. Samtidigt så pratade jag lite med Filmkedjan.com:s ägare
om problemet. Han däremot kände till att vissa nya spelare har problem med nya skivor. Ja ja ! Byter ut denna LG mot en Pioneer imorgon. :)

#94

Postad 20 januari 2007 - 10:38

whome
  • whome
  • Forumräv

  • 949 inlägg
  • 0

Såg 198:an på Onoff igår. En fråga till er som har hunnit komma över ett ex: hur är det med fläkt och hårddisk, låter dom mycket?

Själv har jag en Pioneer DVR-545 som brusar en del...

Läste att LG:n måste stå i stand by för att kunna starta en timer-inspelning? Stämmer verkligen det? Låter otroligt B.

Kan den verkligen inte spela in 5.1-ljud, det fixar Pioneeren?

<{POST_SNAPBACK}>


Första frågan kan jag nu besvara. Var ner och köpte 198 :an idag. Så tyst att jag vart tvungen att lägga huvudet intill den. Trodde först att jag fått en med trasig fläkt. Men nejdå den funkade . Tyst o fin. :unsure:

<{POST_SNAPBACK}>


Låter kanon att den är tyst.

Sen måste jag ta tillbaka att Pioneeren kan spela in 5.1-ljud... Det kan den INTE. Jag blev lurad av att den kan spela upp 5.1-ljud medan den spelar in stereoljudet? Dvs. du kan lyssna på 5.1-ljud när du spelare in. Men det som sparas på hårddisken blir bara stereo. ;)

Dvs. vare sig Pioneeren eller LG:n kan spela in 5.1-ljud.

En fråga. Var sitter kortet? På Pioneeren sitter Boxerkortet på baksidan. Kanske verkar dumt men i skälva verket är det kanon (eftersom jag kör med SmartWi cardsplitter som är lite större än ett vanligt kort och således sticker ut något).

#95

Postad 20 januari 2007 - 11:07

Unregistered4aa6b296
  • Unregistered4aa6b296
  • Användare

  • 154 inlägg
  • 0

Såg 198:an på Onoff igår. En fråga till er som har hunnit komma över ett ex: hur är det med fläkt och hårddisk, låter dom mycket?

Själv har jag en Pioneer DVR-545 som brusar en del...

Läste att LG:n måste stå i stand by för att kunna starta en timer-inspelning? Stämmer verkligen det? Låter otroligt B.

Kan den verkligen inte spela in 5.1-ljud, det fixar Pioneeren?

<{POST_SNAPBACK}>


Första frågan kan jag nu besvara. Var ner och köpte 198 :an idag. Så tyst att jag vart tvungen att lägga huvudet intill den. Trodde först att jag fått en med trasig fläkt. Men nejdå den funkade . Tyst o fin. :unsure:

<{POST_SNAPBACK}>


Låter kanon att den är tyst.

Sen måste jag ta tillbaka att Pioneeren kan spela in 5.1-ljud... Det kan den INTE. Jag blev lurad av att den kan spela upp 5.1-ljud medan den spelar in stereoljudet? Dvs. du kan lyssna på 5.1-ljud när du spelare in. Men det som sparas på hårddisken blir bara stereo. :P

Dvs. vare sig Pioneeren eller LG:n kan spela in 5.1-ljud.

En fråga. Var sitter kortet? På Pioneeren sitter Boxerkortet på baksidan. Kanske verkar dumt men i skälva verket är det kanon (eftersom jag kör med SmartWi cardsplitter som är lite större än ett vanligt kort och således sticker ut något).

<{POST_SNAPBACK}>


Framifrån sett så är det en lång list under displayen som man kan vika ner och därunder sitter kortplatsen till vänster. Till höger finns det DV in och några andra ingångar. Ganska gott om plats. ;) Alltså kortplatsen är insänkt ganska djupt in.

Redigerat av Unregistered4aa6b296, 20 januari 2007 - 11:12.


#96

Postad 22 januari 2007 - 12:03

Unregistered4aa6b296
  • Unregistered4aa6b296
  • Användare

  • 154 inlägg
  • 0
Har ej varit och bytt denna mot en annan spelare än . Försöker först att rätta till den a la tweek.
Måste fråga er alla om ni har varit med om att när man spelar upp en DVD film. så tonar den plötsligt ut i svartskärm. Ibland under 5-10 sekunder. Vad kan det bero på. Kan ej tänka mig att det skulle vara fel på 2 spelare på raken därför frågar jag er. :wub:



Edit: Efter att ha haft kontakt med Powermill Service så vart det att byta ut Onoffs HDMI kabel till en SUPRA. Då försvann svartskärmarna och alla problem med det. Fortfarande vägrar denna spelare att spela upp Hotet innefrån (The Sentenial) Vet ej varför. Men fördelarna med denna spelare överväger nackdelarna. Så jag behåller denna. B)

Redigerat av Unregistered4aa6b296, 25 januari 2007 - 10:24.


#97

Postad 05 februari 2007 - 12:41

Unregistereded16d9f8
  • Unregistereded16d9f8
  • Forumräv

  • 604 inlägg
  • 0
Trots den nya mjukvaran i canal digitals HD-box har jag fått "Copy protection signal Detected" när jag spelat in från HD-boxen.

Detta har uppkommit efter c:a 5 minuter av inspelningen. Jag trodde alla sådana flaggor skulle var borttagna i och med den nya februari mjukvaran. Någon mer som råkat ut för detta?

Äger för övrigt en DBRH197

#98

Postad 08 mars 2007 - 15:12

mickos
  • mickos
  • Rookie

  • 6 inlägg
  • 0

Såg 198:an på Onoff igår. En fråga till er som har hunnit komma över ett ex: hur är det med fläkt och hårddisk, låter dom mycket?

Själv har jag en Pioneer DVR-545 som brusar en del...

Läste att LG:n måste stå i stand by för att kunna starta en timer-inspelning? Stämmer verkligen det? Låter otroligt B.

Kan den verkligen inte spela in 5.1-ljud, det fixar Pioneeren?

<{POST_SNAPBACK}>


Första frågan kan jag nu besvara. Var ner och köpte 198 :an idag. Så tyst att jag vart tvungen att lägga huvudet intill den. Trodde först att jag fått en med trasig fläkt. Men nejdå den funkade . Tyst o fin. :D

<{POST_SNAPBACK}>


Detta låter märkligt för mig. Köpte för nån vecka sen en DBRH198 på OnOff. Den funkar för det mesta bra, men den låter väldigt högt så fort den är på. Jag tror att det hänger ihop med en fläkt som sitter på baksidan. Fläkten är monterad på utsidan och sticker ut rejält. För mig som elektronikingenjör luktar det som hastverk sent tillagt för att hantera oväntade värmeproblem.
Men du säger att den inte brusar alls?

Någon annan ägare av denna som har någon erfarenhet? Om jag är den enda med oljud så låter det som ett garantiproblem. (Lagom kul att lämna in den nu så nära digitalövergången... :lol: )

#99

Postad 09 mars 2007 - 14:11

Unregistered4aa6b296
  • Unregistered4aa6b296
  • Användare

  • 154 inlägg
  • 0

Såg 198:an på Onoff igår. En fråga till er som har hunnit komma över ett ex: hur är det med fläkt och hårddisk, låter dom mycket?

Själv har jag en Pioneer DVR-545 som brusar en del...

Läste att LG:n måste stå i stand by för att kunna starta en timer-inspelning? Stämmer verkligen det? Låter otroligt B.

Kan den verkligen inte spela in 5.1-ljud, det fixar Pioneeren?

<{POST_SNAPBACK}>


Första frågan kan jag nu besvara. Var ner och köpte 198 :an idag. Så tyst att jag vart tvungen att lägga huvudet intill den. Trodde först att jag fått en med trasig fläkt. Men nejdå den funkade . Tyst o fin. :)

<{POST_SNAPBACK}>


Detta låter märkligt för mig. Köpte för nån vecka sen en DBRH198 på OnOff. Den funkar för det mesta bra, men den låter väldigt högt så fort den är på. Jag tror att det hänger ihop med en fläkt som sitter på baksidan. Fläkten är monterad på utsidan och sticker ut rejält. För mig som elektronikingenjör luktar det som hastverk sent tillagt för att hantera oväntade värmeproblem.
Men du säger att den inte brusar alls?

Någon annan ägare av denna som har någon erfarenhet? Om jag är den enda med oljud så låter det som ett garantiproblem. (Lagom kul att lämna in den nu så nära digitalövergången... :) )

<{POST_SNAPBACK}>


Jag har haft hem två stycken 198:or. Ingen av dom lät något om fläkten. Du har nog fått ett måndagsex troligen. :)

#100

Postad 10 mars 2007 - 16:00

barbapapa
  • barbapapa
  • Amatör

  • 63 inlägg
  • 0
Är det någon som försökt kombinera ihop en takantenn och analog kabel så att det går att få in bägge i dbrh197/198?

Skulle det fungera med en så´n här http://www.kjell.com...0,460000,480000 ? En vanlig T-koppling kan väl inte fungera?

/Daniel



0 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 0 gäster, 0 anonyma medlemmar

  • Elias
    2024-03-17 11:45:37
  • Elias
    2024-03-17 11:22:58
  • Elias
    2024-03-17 11:20:09
  • Elias
    2024-03-17 11:20:06
  • Salong vy bakåt, ny bild med tyg på vägg
    DPC
    2024-03-17 09:11:58
  • Fler  |  Vilka bilder visas här?
Trendande produkter
Prisjakt © 2000 - 2024 Prisjakt   Cookiepolicy.   Våra regler.   Personuppgiftspolicy.  Hantera cookie-inställningar.