Hoppa till innehåll

Sökresultat Sökningen pågår Sökresultaten dyker upp här efterhand. Du kan fortsätta skriva om du vill begränsa sökningen.
Söker efter användare
Söker efter gallerier
Sök forumtrådar
Stäng

Mini PC och fjärkontroll. Finns det någon vettig lösning?

6 svar till detta ämne
  • Vänligen logga in för att kunna svara

#1

Postad 13 juli 2023 - 21:16

Samplehead
  • Samplehead
  • Forumräv

  • 577 inlägg
  • 0

Jag har precis gått från en Sony TV med inbyggd android till en Samsung och eftersom jag kör Kodi tillsammans med min Synology NAS så var jag väl medveten om att jag nu skulle bli tvungen att köpa en extern spelare elller gå över till Plex.

 

Inhandlade därför en Xioami Mi Stick 4K eftersom den hade fått bra reviews och var hyffsat billig, men blev otroligt besviken.
Så fort man försökte köra något i 4K, så hackade bilden och det blev dropouts i ljudet. Min två Sony TV's har aldrig haft det problemet.

 

Övervägde först om jag skulle köpa en Nvidia Shield pro, men sen tänkte jag att om man ändå ska slänga upp så mycket pengar kan jag lika gärna gå "all in". Har därför beställt en Asus PN52 mini PC med Ryzen 5600H som jag tror kommer bli kanon för filmtittandet.

 

Enda orosmålnet är att jag vill kunna styra den med fjärrkontroll och inte behöva köra med keyboard/mus. Finns det någon vettig lösning idag för detta? Tänker om det finns något alternativ med bluetooth eller behöver man en IR mottagare?

 

Edit. Såg nu att den mini PC som jag beställt har stöd för CEC på ena HDMI porten, så då bör det ju faktiskt kunna fungera med min befintliga fjärr.


Redigerat av Samplehead, 13 juli 2023 - 21:32.


#2

Postad 13 juli 2023 - 22:16

22mc
  • 22mc
  • Veteran

  • 1 936 inlägg
  • 0
För Kodi rekommenderar jag https://www.amazon.d...x/dp/B0BV7FS48D Den har stöd för CoreELEC som OS om man bootar via usb. Klarar alla olika fps/ alla ljudformat och även Dolby vision .

Android delen funkar även så klart att boota till

#3

Postad 13 juli 2023 - 23:27

Kassett Bertil
  • Kassett Bertil
  • Rookie

  • 2 inlägg
  • 0
Jag kör med harmony ultimate till min htpc, funkar helt okej , man kan mappa om knapparna så man kan välja lite själv vilka funktioner man vill kunna styra, man kan dessutom lägga till home assistant om man kör med det. Vilket är väldigt smidigt imo.

Men skulle försöka köpa en begagnad då de är ganska dyra.

#4

Postad 14 juli 2023 - 13:14

Loco.spk
  • Loco.spk
  • Mästare

  • 3 203 inlägg
  • 0

Jag kör med harmony ultimate till min htpc, funkar helt okej , man kan mappa om knapparna så man kan välja lite själv vilka funktioner man vill kunna styra, man kan dessutom lägga till home assistant om man kör med det. Vilket är väldigt smidigt imo.

Men skulle försöka köpa en begagnad då de är ganska dyra.

Eftersom de inte längre säljs nya så är det nog enda möjligheten :)

 

 

 

Jag har precis gått från en Sony TV med inbyggd android till en Samsung och eftersom jag kör Kodi tillsammans med min Synology NAS så var jag väl medveten om att jag nu skulle bli tvungen att köpa en extern spelare elller gå över till Plex.

 

Inhandlade därför en Xioami Mi Stick 4K eftersom den hade fått bra reviews och var hyffsat billig, men blev otroligt besviken.
Så fort man försökte köra något i 4K, så hackade bilden och det blev dropouts i ljudet. Min två Sony TV's har aldrig haft det problemet.

 

Övervägde först om jag skulle köpa en Nvidia Shield pro, men sen tänkte jag att om man ändå ska slänga upp så mycket pengar kan jag lika gärna gå "all in". Har därför beställt en Asus PN52 mini PC med Ryzen 5600H som jag tror kommer bli kanon för filmtittandet.

 

Enda orosmålnet är att jag vill kunna styra den med fjärrkontroll och inte behöva köra med keyboard/mus. Finns det någon vettig lösning idag för detta? Tänker om det finns något alternativ med bluetooth eller behöver man en IR mottagare?

 

Edit. Såg nu att den mini PC som jag beställt har stöd för CEC på ena HDMI porten, så då bör det ju faktiskt kunna fungera med min befintliga fjärr.

 

Om du kan styra den via CEC eller inte beror på vad du tänker använda för OS och mjukvara på din Asus. Om du exempelvis väljer att installera libreelec som är en minimal linux med enbart kodi installerat så kommer nog CEC fungera "out of the box".



#5

Postad 14 juli 2023 - 16:18

twinor
  • twinor
  • Wannabe

  • 27 inlägg
  • 0
Det går att köpa OSMCs fjärr löst som är ganska liten och trevlig.
https://osmc.tv/stor...remote-control/

#6

Postad 14 juli 2023 - 23:24

qahwa
  • qahwa
  • Beroende

  • 1 322 inlägg
  • 0
Ett annat alternativ är flirc https://flirc.tv/collections/receivers

#7

Postad 23 juli 2023 - 14:42

frollic
  • frollic
  • Über-Guru

  • 14 139 inlägg
  • 0

Inte heller en PC, men Amazon FireTV 4k, eller Chomecast Google TV 4K.

Har 4st FTV4k gen 1, och de har aldrig strulat, riktigt nöjd med dom.

 

Köpte också precis en Google Chromecast TV 4k, och den verkar precis lika

bra, eller tom bättre, iom att man får tillgång till Play Store, istf Amazons dito.





1 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 1 gäster, 0 anonyma medlemmar

  • UPDATE 2024
    jacoby
    2024-04-15 17:17:29
  • UPDATE 2024
    jacoby
    2024-04-15 17:09:47
  • UPDATE 2024
    jacoby
    2024-04-15 16:57:35
  • UPDATE 2024!
    jacoby
    2024-04-15 16:28:12
  • 6mån senare så är foam monterat
    Anton
    2024-04-11 18:04:03
  • Fler  |  Vilka bilder visas här?
Trendande produkter
Prisjakt © 2000 - 2024 Prisjakt   Cookiepolicy.   Våra regler.   Personuppgiftspolicy.  Hantera cookie-inställningar.