Hoppa till innehåll

Sökresultat Sökningen pågår Sökresultaten dyker upp här efterhand. Du kan fortsätta skriva om du vill begränsa sökningen.
Söker efter användare
Söker efter gallerier
Sök forumtrådar
Stäng

Officiell tråd - HDI Dune Base/Prime/Center

1515 svar till detta ämne
  • Vänligen logga in för att kunna svara
Dune BD Prime (Blu-ray-spelare) 2 6 (1) Inga priser
Dune HD Center (Mediaspelare) 4 7 (1) Inga priser
Dune HD Base 3.0 (Mediaspelare) 1 8,44 (8) Inga priser
Dune BD Prime 3.0 (Blu-ray-spelare) 2 7 (6) Inga priser
Dune BD Prime 3.0 500GB (Blu-ray-spelare) 2 (0) Inga priser
Dune HD Smart H1 (Mediaspelare) 1 7,75 (3) Inga priser
Dune HD Smart D1 (Mediaspelare) 3 9,25 (11) Inga priser
Dune HD Smart B1 (Mediaspelare) 1 7,5 (3) Inga priser
Dune HD Max (Mediaspelare) 4 8,71 (6) Inga priser
Dune HD Duo (Mediaspelare) 3 7 (1) Inga priser
Dune HD TV-303D (Mediaspelare) 4 8 (3) Inga priser
Dune HD Base 3D (Mediaspelare) 4 8,36 (27) Inga priser
8 relaterade trådar

#1451

Postad 05 februari 2013 - 14:17

Crazyberra
  • Crazyberra
  • Lärjunge

  • 398 inlägg
  • 0
Crazyberra: Läs frågan ordentligt innan du svarar! Tack!

Hahaha Will do!
Men svaret stämde ju! Right!!! ;)

#1452

Postad 05 februari 2013 - 17:20

robin8
  • robin8
  • Amatör

  • 74 inlägg
  • 0

Absolut, du kan stoppa i (och formatera) hårddisken i Dunespelaren och kopiera från dator till Dune antingen från Dunens gränssnitt eller dators vanliga utforskare (om du delat ut Dunens hårddisk) men det går med största sannolikhet betydligt snabbare om du kopplar in hårddisken direkt till datorn via USB eller helst SATA.

/V-man


Ja, så är det säkert. Men det är ju så smidigt att slippa ta ur den. :)
Tack för svaret! Blir nog till att köpa den här spelaren. Med studentrabatt på dustin får man den för 2684:- :)

#1453

Postad 05 februari 2013 - 19:52

Erik_N
  • Erik_N
  • Veteran

  • 1 518 inlägg
  • 0
Jag har som sagt ingen hårddisk i min Dune, men jag har en i satellitmottagaren och förmodar att det fungerar på liknande sätt. Den disken hittar jag under satellitmottagarens namn i nätverket och jag har lagt till den som nätverksenhet med en enhetsbokstav för att enkelt komma åt disken. Innan jag gjorde i ordning en riktig server så använde jag denna disk för filmer som jag spelade i en HTPC.
De här nya spelarna från Dune har för Gb-nätverkskort så man borde få skaplig överföringshastighet, om man kör med tråd.

#1454

Postad 05 februari 2013 - 21:47

cave
  • cave
  • Användare

  • 160 inlägg
  • 0
Dune HD Base 3D kan ju åtminstone läsa från nätverksdiskar i hastigheter uppemot 30 MB/s, det är 240 Mb/s.

#1455

Postad 08 februari 2013 - 12:38

beat_strandh
  • beat_strandh
  • Mästare

  • 3 845 inlägg
  • 0
Mediasmartservers recension för Dune HD TV-303D är uppe.
http://www.mediasmar...dune-hd-tv303d/

tråkigt att dem inte fixat DTS-MA bitstream buggen men det bör komma en firmware som fixar det.

#1456

Postad 21 februari 2013 - 00:32

Unregisteredddc34f44
  • Unregisteredddc34f44
  • Amatör

  • 90 inlägg
  • 0
Ledsen om jag frågar något som redan har tagits upp i tråden, lite för mycket att gå igenom.
Kollar lite efter mediaspelare med Bluray. Finns inte så mycket att välja mellan, men Dune HD Max låter ju som ett bra alternativ.
Eller kanske en Dune HD Smart B1 (alt en Dune HD Smart D1 med BE-extension - om någon har testat det?). Men enl specarna så skiljer det sig på ljudet via HDMI vad dom klarar av, stämmer det? Annars verkar det ju vara väldigt snarlik hårdvara, antar att det är samma mjukvara?

Är det enbart 3D som man missar om man skulle köpa denna, eller är det andra saker som saknas jämfört med en nyare spelare?

Det verkar inte finnas så jättemånga ex kvar ute i handeln, antar att det inte leveras fler pga nya modeller som är på gång.. så då kommer ju den eviga frågan; är det bättre att vänta? ;)

#1457

Postad 21 februari 2013 - 11:29

dalle
  • dalle
  • Forumräv

  • 534 inlägg
  • 0
Du missar 3D, men å andra sidan kan de äldre spelarna hantera BD-menyer och DTS-MA korrekt. HD Base 3D kan bara köra BD-lite.

Om 3D står högt upp på din önskelista skall du vänta, annars kan Smart B1 vara ett bra köp.

#1458

Postad 21 februari 2013 - 13:20

Unregistered1605
  • Unregistered1605
  • Veteran

  • 1 863 inlägg
  • 0
Bättre att vänta på en Dune HD Smart D2 som kommer i höst. :)

#1459

Postad 21 februari 2013 - 22:50

Unregisteredddc34f44
  • Unregisteredddc34f44
  • Amatör

  • 90 inlägg
  • 0

Du missar 3D, men å andra sidan kan de äldre spelarna hantera BD-menyer och DTS-MA korrekt. HD Base 3D kan bara köra BD-lite.

Om 3D står högt upp på din önskelista skall du vänta, annars kan Smart B1 vara ett bra köp.

Nej, har ingen 3D-tv idag så det får vänta.
Så du tycker Smart B1 är ett bättre val än HD Max?

#1460

Postad 22 februari 2013 - 09:01

dalle
  • dalle
  • Forumräv

  • 534 inlägg
  • 0

Nej, har ingen 3D-tv idag så det får vänta.
Så du tycker Smart B1 är ett bättre val än HD Max?


Bättre? Det beror på vad man själv prioriterar. Smart B1 är billigare HD Max. Den har dock en annorlunda form som kanske inte passar alla.

#1461

Postad 22 februari 2013 - 09:05

Erik_N
  • Erik_N
  • Veteran

  • 1 518 inlägg
  • 0
Om tänker dig att använda spelaren med Blu-ray-skivor så kan det vara bra att veta att själva BD-läsaren inte är av bästa kvalitet, finns flera exempel på det i tråden. Det är inte så att den är helt kass, men det kan hacka lite på vissa filmer. Jag upplevde det i min HD Max, men jag gick över till att lägga alla filmer på server innan jag såg på dem.

Angående skillnader på ljud via HDMI mellan HD Max och Smart så är det jag vet om att den första kan avkoda HD-ljud till LPCM 5.1 medan den senare bara till 2.0. Ska man avkoda ljudet i sin förstärkare så spelar inte detta någon roll, men måste man (som jag) avkoda i spelaren så kan det vara avgörande för val av modell.
Det finns lösningar på detta även för Smart-serien, en är att köra med en äldre firmware. Sen tror jag att det även finns någon annan "fix" man kan lägga in.

#1462

Postad 22 februari 2013 - 10:14

Unregisteredddc34f44
  • Unregisteredddc34f44
  • Amatör

  • 90 inlägg
  • 0
Ok tack för svaren.
Våra åsikter går lite isär här hemma.. Jag vill rippa alla filmer och lägga på servern, och sedan kolla via receivern. Frugan vill kunna sätta in en skiva och kolla direkt via TVn ;-)

#1463

Postad 25 februari 2013 - 14:22

mass
  • mass
  • Amatör

  • 75 inlägg
  • 0

Bättre att vänta på en Dune HD Smart D2 som kommer i höst. :)

k

Kommer d2 smart helt säkert hantera fulla Bd menyer?

#1464

Postad 25 februari 2013 - 15:56

Sir Mix Alot
  • Sir Mix Alot
  • Forumräv

  • 704 inlägg
  • 0

k

Kommer d2 smart helt säkert hantera fulla Bd menyer?


Den kommer helt säkert INTE hantera fulla bluraymenyer. I och med införandet av Cinavia så kommer ingen mediaspelare kunna det efter Feb.2012. Jag kan ha fel, men mest troligt är att det inte kommer släppas någon ny spelare.

#1465

Postad 25 februari 2013 - 16:49

Unregistered1605
  • Unregistered1605
  • Veteran

  • 1 863 inlägg
  • 0
Klart att det kommer en D2 med lika chip som i Popcornhour-400.
Vad den kommer att hantera vet vi ej.

#1466

Postad 25 februari 2013 - 21:28

mass
  • mass
  • Amatör

  • 75 inlägg
  • 0

Den kommer helt säkert INTE hantera fulla bluraymenyer. I och med införandet av Cinavia så kommer ingen mediaspelare kunna det efter Feb.2012. Jag kan ha fel, men mest troligt är att det inte kommer släppas någon ny spelare.


Ok tack för svaret!

#1467

Postad 19 mars 2013 - 17:36

flygsfors
  • flygsfors
  • Lärjunge

  • 441 inlägg
  • 0
Blir ägare till en D1:a i veckan för 1990kr från netonnet,känns som ett bra pris.
Har inte skaffat intern HDD än,max storlek på dessa? Ville gärna fått in en på 3TB,är det möjligt?
Såg WD hade någon RED serie som var lämpad till NAS.
Är man inte i behov av ett usb-minne i den för omslag mm eller kan det lagras i HDD?
Tacksam för svar då jag tänkte lägga över mina externa diskar till D1:an.

#1468

Postad 19 mars 2013 - 22:38

heke
  • heke
  • Wannabe

  • 21 inlägg
  • 0

Blir ägare till en D1:a i veckan för 1990kr från netonnet,känns som ett bra pris.
Har inte skaffat intern HDD än,max storlek på dessa? Ville gärna fått in en på 3TB,är det möjligt?
Såg WD hade någon RED serie som var lämpad till NAS.
Är man inte i behov av ett usb-minne i den för omslag mm eller kan det lagras i HDD?
Tacksam för svar då jag tänkte lägga över mina externa diskar till D1:an.

Jag har en 3Tb i min och det funkar hur bra som helst.

#1469

Postad 13 april 2013 - 16:57

Unregistered70c204f0
  • Unregistered70c204f0
  • Användare

  • 154 inlägg
  • 0
Borde väl gå att nå den interna hårddisken via FTP utanför det lokala nätverket med?? Nån som vet och kan berätta lite snabbt hur man ställer in det??

#1470

Postad 15 april 2013 - 12:31

Pulver
  • Pulver
  • Veteran

  • 2 387 inlägg
  • 0
Letar efter en mediaspelare som har inbyggd blu-ray läsare (inte tvärtom) och det verkar som om Dune HD smart B1 (och Dune HD Max) är de få alternativen som finns.

Att mediaspelaren är bra utgår jag från, men är det någon här som har en uppfattning om hur den är som Blu-ray läsare/spelare ?

Långsam i start och uppläsning ? ljudnivå vid skivläsning ?

#1471

Postad 30 april 2013 - 09:13

beat_strandh
  • beat_strandh
  • Mästare

  • 3 845 inlägg
  • 0
...

Redigerat av beat_strandh, 01 maj 2013 - 14:39.


#1472

Postad 04 maj 2013 - 14:55

inflames666
  • inflames666
  • Wannabe

  • 28 inlägg
  • 0
Nån som vet om det finns någon patch till Dune hd max för att göra BD regionsfri till fw 121018_0846.

Redigerat av inflames666, 04 maj 2013 - 14:55.


#1473

Postad 09 maj 2013 - 07:46

Unregistered8147b14e
  • Unregistered8147b14e
  • Veteran

  • 2 473 inlägg
  • 0
Oj vad dom klantade till sig med den senaste beta-firmwaren. USB-wifistickor slutade att fungera, BD-menyer och vissa externa hårddiskar lade oxå av. Men jag tror att dom dragit tillbaka den senaste beta firmwaren nu.

Såg att dom har en en ny modell, sjukt smidigt till sovrums-tv'n? =)

http://dune-hd.com/e...edia_players/38

Postad bild

#1474

Postad 10 maj 2013 - 09:39

Erik_N
  • Erik_N
  • Veteran

  • 1 518 inlägg
  • 0
Med senaste beta, är det då 130429_1605_b6 (beta) som avses?

Såg att den kom upp i min HD Max häromdan. Tänkte direkt att jag ska avvakta och kolla lite på nätet först, är lite orolig att de ska hitta på något som gör att den inte fixar BD-menyer längre. Så tack för varningen! :)

#1475

Postad 11 maj 2013 - 15:25

inflames666
  • inflames666
  • Wannabe

  • 28 inlägg
  • 0

Med senaste beta, är det då 130429_1605_b6 (beta) som avses?

Såg att den kom upp i min HD Max häromdan. Tänkte direkt att jag ska avvakta och kolla lite på nätet först, är lite orolig att de ska hitta på något som gör att den inte fixar BD-menyer längre. Så tack för varningen! :)


Läste om den beta versionen och den verkar vara en kopia av base 3d fw så uppgraderar man sin hd max så fungerar inte bd menyer längre!

#1476

Postad 14 juni 2013 - 11:08

rob88
  • rob88
  • Lärjunge

  • 453 inlägg
  • 0
Hej
Har lite problem med att få Zappiti att fungera på min Smart D1. Jag har en extern hårddisk kopplad till min Windows 7 dator som jag delar ut i nätverket.

Jag lyckas komma åt alla filer via SMB i Dune spelaren men när jag startar zappiti och försöker starta en film så säger den bara att url inte är korrekt.

Jag kan se alla omslagen och allt men inte starta själva filmen.

Jag har gjort två mappar på den externa hårddisken som heter F:\Videos\HD Filmer\ och F:\Videos\TV Serier\.

Zappitifilerna ligger direkt på F:\Videos

Adresserna i Zappiti ser ut så här:
smb://Dune:dune@Robin-Dator/Videos/HD Filmer
smb://Dune:dune@Robin-Dator/Videos/Tv Serier

Redigerat av rob88, 14 juni 2013 - 13:16.


#1477

Postad 14 juni 2013 - 13:19

rob88
  • rob88
  • Lärjunge

  • 453 inlägg
  • 0
Så nu funkar det. Utan att ljuga så har jag nog lagt 3 timmar på att springa fram o tillbaka mellan Datorn och Dune spelaren och testat olika adresser och lösningar men nu funkar det!

Adresserna skulle se ut så här för att Zappiti skulle förstå.


smb://Dune:dune@Robin-Dator/F/Videos/HD Filmer

smb://Dune:dune@Robin-Dator/F/Videos/Tv Serier

Tänk vad ett litet F kan ställa till med. Det roliga är att Zappiti la aldrig till F:et utan jag fick göra en manuell adress efter att kollat på en Youtube guide "for Dummies". :D

Redigerat av rob88, 14 juni 2013 - 14:24.


#1478

Postad 01 juli 2013 - 20:56

birbjo
  • birbjo
  • Användare

  • 111 inlägg
  • 0
Hej! Packade just upp min Dune HD Base 3D, men när jag testade att spela en FLV-fil, vilket har fungerat på min gamla TVIX sedan före kriget, så klagar spelaren på att formatet inte är supporterat, vilket ju skall vara fallet, enligt vad jag läst om spelaren FÖRE köpet. Är det någon som vet om det går att göra något?
Tacksam för all hjälp!

löst:
Blev till att konvertera FLV-filerna till MP4....

Redigerat av birbjo, 04 juli 2013 - 12:01.


#1479

Postad 04 juli 2013 - 23:04

birbjo
  • birbjo
  • Användare

  • 111 inlägg
  • 0
Hej! Har nu installerat Yadis, men det vill inte fungera riktigt.....får inte URL:erna att knyta ihop "ikon med iso-fil"......
Filmerna ligger på en NAS (192.168.1.247, "HEMMASERVERN2").
Sharen = "multimedia", root-mapp = "movie".

Strukturen på NAS:en är alltså: //192.168.1.247:multimedia/movie. Härunder ligger TRE mappar: "yadis", "movies", "tv-serier". Alla filmer ligger i mappen "movies" alltså....
När jag väljer en filmikon i Dunen, så får jag (felet) med följande URL:
url:nfs-tcp:// 192.168.1.247:multimedia/movie/yadis/00/99/"filmen-i-fråga".iso
Det KÄNNS som om mappen "movies" saknas i URL:en
Inställningar i Yadis(i pc:n) =Workspace: c:\users\Björn\Videos\yadis
Dune Interface location: \\HEMMASERVERN2\Multimedia\Movie\yaDIS (och denna är ju vald i "utforskaren", dvs inte editeringsbar)

Är det NÅGON som har någon ide? Har försökt flytta "yadis"-mappen, men det gör ingen skillnad. url:en blir (ändrad) men fortfarande felaktig...
Må gott!
Björn

Redigerat av birbjo, 04 juli 2013 - 23:05.


#1480

Postad 05 juli 2013 - 19:27

Vilo
  • Vilo
  • Lärjunge

  • 421 inlägg
  • 0

Hej! Har nu installerat Yadis, men det vill inte fungera riktigt.....får inte URL:erna att knyta ihop "ikon med iso-fil"......
Filmerna ligger på en NAS (192.168.1.247, "HEMMASERVERN2").
Sharen = "multimedia", root-mapp = "movie".

Strukturen på NAS:en är alltså: //192.168.1.247:multimedia/movie. Härunder ligger TRE mappar: "yadis", "movies", "tv-serier". Alla filmer ligger i mappen "movies" alltså....
När jag väljer en filmikon i Dunen, så får jag (felet) med följande URL:
url:nfs-tcp:// 192.168.1.247:multimedia/movie/yadis/00/99/"filmen-i-fråga".iso
Det KÄNNS som om mappen "movies" saknas i URL:en
Inställningar i Yadis(i pc:n) =Workspace: c:\users\Björn\Videos\yadis
Dune Interface location: \\HEMMASERVERN2\Multimedia\Movie\yaDIS (och denna är ju vald i "utforskaren", dvs inte editeringsbar)

Är det NÅGON som har någon ide? Har försökt flytta "yadis"-mappen, men det gör ingen skillnad. url:en blir (ändrad) men fortfarande felaktig...
Må gott!
Björn


Ett tips är att skriva inläggen i officiella tråden istället. :)
https://www.minhembi...c=306269&st=350

#1481

Postad 05 juli 2013 - 20:27

jimsjo77
  • jimsjo77
  • Rookie

  • 3 inlägg
  • 0
Bluray ISO laggar i min Dune HD Smart D1!

Kör med filmerna lagrade på en Qnap TS-412 Turbo (kabel till routern Asus RT-AC66U). Routern har nätverkskabel till Dunen. Har rippat filmerna med AnyDvd VD och ImgBurn.

DVD-ISO fungerar fläckfritt.

Bluray filmerna hackar, spelas emellanåt i slowmotion och tappar ljudet. Vad kan ha gått snett? Är det inställningar någonstans på någon av prylarna? Har en duktig kompis som hjälpt mig med Dunens inställningar så jag tror inte att det är där det felar (om jag inte fått ett måndagsexemplar).

Vill helst inte göra MKV:s av mina ISO, men är det enda utvägen så...



#1482

Postad 14 juli 2013 - 10:16

jimsjo77
  • jimsjo77
  • Rookie

  • 3 inlägg
  • 0
Funkar!
Det var lite pill i NAS:ens inställningar och ansluta via NFS och inte SMB så blev det fart på även bluray.

Funkar!
Det var lite pill i NAS:ens inställningar och ansluta via NFS och inte SMB så blev det fart på även bluray.

#1483

Postad 22 oktober 2013 - 00:38

Bonzichrille
  • Bonzichrille
  • Forumräv

  • 825 inlägg
  • 0
Ingen högoddsare direkt. Taget från avsforum:

In a german hifi forum wrote somebody a mail to the Europe-Service in netherlands.

Here's the answer:

"Thank you for your question.

The MAX 3D player was announced and showed at some exhibitions last year as prototype.

But unfortunately the final product never made it to the production line due to compatibility issues with the newest Blu-ray films security.

So Dune is not producing players anymore with internal Blu-ray drive.





Kind regards,



Dune Support Team
Simon"

#1484

Postad 26 oktober 2013 - 12:27

Unregisteredcbb7c984
  • Unregisteredcbb7c984
  • Wannabe

  • 19 inlägg
  • 0
Hej,

Ny ägare av en Dune HD TV 102 efter att min Boxee Box gick och dog.

Är helt klart nöjd med produkten, den kunde kanske vara lite "snyggare" i gränssnittet men det är väll en smaksak.

De saker jag funderar över och hoppas kunna få hjälp utav er här är följande:

1. Jag har upptäckt att en någon .mkv fil inte dyker upp i "mappen" som den ligger i, när jag "browsar" en addad källa, nästan allt finns, men inte allt. Kan det vara så att Dune'n känner av att den inte stödjer något i filen och därmed inte visar den alls, utan get bara en "tom mapp" info?

2. Youtube, detta fungerade ju helt ok på Boxeen, finns det motsvarande app till Dune? Har sökt men hittar inget.

3. Svenska playkanaler, går det att få dem att fungera? Har fortfarande lite svårt med navigeringen av webben med fjärrkontrollen när man är van vid en "pekplatta/ring" för navigering av en "mus".

Känner någon sig manad att hjälpa till med dessa frågor?

Tack på förhand

Tobbe

#1485

Postad 28 oktober 2013 - 10:58

Unregistered822d95be
  • Unregistered822d95be
  • Amatör

  • 64 inlägg
  • 0
Skulle välsigna familjen med Netflix. Har en Sony KDL46-EX710 införskaffad i mars 2011. Den är inte kompatibel med Netflix fick jag lära mig den hårda vägen. Märkligt att de inte kan (vill?) uppdatera firmwaren så det skulle funka? Gränsen för vad som är att betrakta som gammalt inom elektronikens värld skjuts närmare och närmare inköpsdatum... Jaja, gilla läget. Jag är nöjd med TV:n och vill inte köpa ny för Netflix skull.

Tänkte däremot skaffa en media box av något slag. Kollade in Dune HD Base 3D men kan inte hitta om den stödjer Netflix? Är det någon som har en dito och vet om det funkar? Annars mottager jag gärna förslag på andra mediaboxar. Dune ser snygg ut och det är lite viktigt. Men det allra viktigaste är komaptibiltet och uppgraderingsfrekvens samt snabbt UI.

Jag vill handla ganska snart så vila inte på tangenterna om ni har nåt bra tips.

#1486

Postad 28 oktober 2013 - 12:36

Sir Mix Alot
  • Sir Mix Alot
  • Forumräv

  • 704 inlägg
  • 0
Netflix fungerar inte på Dune. Det går rykten om att det finns information i firmware b6 att det är på gång - men inget jag skulle lite ett dugg på innan jag ser det med egna ögon.

Svenska playkanaler fungerar inte alls.

Det finns ett plug-in till Dune som gör att man kan få tillgång till Youtube, det fanns en officiell Youtube-app tidigare - men den har försvunnit, kanske kommer tillbaka med ny firmwareuppdatering - inget jag skulle hoppas på direkt. Sök efter dune plugin youtube v0.9.8 så funkar det förhoppningsvis.

Dune´en visar alla filer i en mapp, oavsett om den kan spela den eller ej, så det torde vara ett annat problem.

#1487

Postad 28 oktober 2013 - 12:50

Unregistered822d95be
  • Unregistered822d95be
  • Amatör

  • 64 inlägg
  • 0

Netflix fungerar inte på Dune. Det går rykten om att det finns information i firmware b6 att det är på gång - men inget jag skulle lite ett dugg på innan jag ser det med egna ögon.

Svenska playkanaler fungerar inte alls.

Det finns ett plug-in till Dune som gör att man kan få tillgång till Youtube, det fanns en officiell Youtube-app tidigare - men den har försvunnit, kanske kommer tillbaka med ny firmwareuppdatering - inget jag skulle hoppas på direkt. Sök efter dune plugin youtube v0.9.8 så funkar det förhoppningsvis.

Dune´en visar alla filer i en mapp, oavsett om den kan spela den eller ej, så det torde vara ett annat problem.


Då är ju Dune tyvärr ute ur bilden. Använde mig av prisjakt och gallrade lite funktioner, Netflix, rar-kompatibelt och 1080p. Förvånansvärt få (<10%) har netflixkomp. WD verkar ha ett par alternativ. Lägg till rar och du är nere på fem enheter. (vet dock inte i nuläget hur aktuellt rar är) men jag laddar ner en del och då utgår jag ifrån att det innebär att jag slipper ett steg i processen.

#1488

Postad 10 december 2013 - 16:03

Hamilton
  • Hamilton
  • Användare

  • 190 inlägg
  • 0
Letar på Ebay efter en begagnad mediaspelare som klarar BD-menyer från ISO och BDMV.
Dune HD Smart-modellerna klarar ju det men finns det nån fördel att även kolla på Dune HD Base 3.0, BD Prime 3.0 eller HD Max om man bortser från BD-spelaren som Prime och Max har?

#1489

Postad 10 december 2013 - 21:30

Erik_N
  • Erik_N
  • Veteran

  • 1 518 inlägg
  • 0
Om du vill avkoda HD-ljud i Dune och skicka ut som LPCM 5.1 över HDMI så går det "egentligen" bara med de senare spelarna du nämner, om man vill köra senaste firmware. Det går dock även med Smart-serien om man kör en äldre firmware, tror även att det finns en annan "fix" för det (vill minnas att jag läst om det på MPC Club).

#1490

Postad 10 december 2013 - 22:29

Hamilton
  • Hamilton
  • Användare

  • 190 inlägg
  • 0
Har vad jag vet inget behov av att avkoda till LPCM då min Denon 3808 inte har några problem med HD-ljud.
Har Base, Prime och Max nån annan fördel eller funktion jämfört med smart-spelarna som skulle göra att de är att föredra?

#1491

Postad 18 januari 2014 - 08:43

jimmy ax1
  • jimmy ax1
  • Forumräv

  • 652 inlägg
  • 0
Jag har Dune HD Smart D1 som jag har tröttnat på den fryser filmer i tid och otid sen kan den hoppa fram och tillbaka i filmer,
För att inte nämna krånglet med undertexter min gamla Tvix klarade det mycket bättre.

Jag har kollat runt men det finns ju en uppsjö av olika spelare så det är svårt att peka ut någon förslag mottages gärna.

#1492

Postad 18 januari 2014 - 11:46

Sir Mix Alot
  • Sir Mix Alot
  • Forumräv

  • 704 inlägg
  • 0

Jag har Dune HD Smart D1 som jag har tröttnat på den fryser filmer i tid och otid sen kan den hoppa fram och tillbaka i filmer,
För att inte nämna krånglet med undertexter min gamla Tvix klarade det mycket bättre.

Jag har kollat runt men det finns ju en uppsjö av olika spelare så det är svårt att peka ut någon förslag mottages gärna.


Att din Dune strular med filmer låter helt klart oroväckande. Jag har haft Dune i snart 5 år och har varit med om att den 1, EN! gång fryser och kräver omstart. Är det inte filerna som är korrupta på något sätt, så har spelarens bäst före datum helt enkelt gått ut. Strul med undertexter kan jag inte uttala mig om, då det är en icke-fråga för mig.

Vad gäller nya spelare så har det nu varit ett tag, där det dels inte släpps så mycket nytt, dels det som släpps är rent skräp. Kunder som vill ha allt i en maskin, men tillverkarna får inte till det. D1 är enligt mig en av de absolut bästa uppspelare av filmfiler. Den har inte en massa appar för att kunna allt, den kan spela film och i normalfallet så klarar den det galant. Vill du ha en billig lösning väljer du WD TV LIVE Gen3, som verkar stabil. Annars skulle jag rekommendera en Intel NUC eller bygga en egen HTPC-lösning som klarar att göra allt, men till en klart större arbetsinsats.

#1493

Postad 02 mars 2014 - 19:07

Nightrider-xXx
  • Nightrider-xXx
  • Lärjunge

  • 329 inlägg
  • 0
Hur får man dune base 3.0 att fungera ihop med min mac?

#1494

Postad 15 mars 2014 - 14:03

Unregisteredda0da775
  • Unregisteredda0da775
  • Amatör

  • 51 inlägg
  • 0
Har Dune HDMI passthrough stöd? Står inget om HD ljud och 7.1. Jag har en receiver som fixar allt så dunen ska inte göra något åt ljudet annat än att skicka det till receiver.

#1495

Postad 15 mars 2014 - 15:17

Erik_N
  • Erik_N
  • Veteran

  • 1 518 inlägg
  • 0
Vilken modell tänker du på? Det skiljer lite på vad de kan avkoda, men min uppfattning är att samtliga kan skicka vidare flerkanals HD-ljud som bitström. Däremot kan inte alla modeller avkoda och skicka ut som flerkanals LPCM, iaf inte i standard utförande.

Det här kan man läsa i specen för HD Max:

  • Extended support for Dolby True HD and DTS HD Master Audio: output bitstream (up to 7.1 channels) or decode to LPCM (up to 7.1 channels) for maximum flexibility when connecting audio equipment, and for extended support of advanced playback features (such as Picture-in-Picture).


Som du kan se på sista meningen där så finns det vissa fördelar med att avkoda i spelaren istället. Enligt vad jag läst står det i specen för Blu-ray-standarden att avkodning ska ske i spelaren, men det är inte så många som väljer att följa det....

#1496

Postad 16 mars 2014 - 20:04

Unregisteredda0da775
  • Unregisteredda0da775
  • Amatör

  • 51 inlägg
  • 0

Vilken modell tänker du på? Det skiljer lite på vad de kan avkoda, men min uppfattning är att samtliga kan skicka vidare flerkanals HD-ljud som bitström. Däremot kan inte alla modeller avkoda och skicka ut som flerkanals LPCM, iaf inte i standard utförande.

Det här kan man läsa i specen för HD Max:


Som du kan se på sista meningen där så finns det vissa fördelar med att avkoda i spelaren istället. Enligt vad jag läst står det i specen för Blu-ray-standarden att avkodning ska ske i spelaren, men det är inte så många som väljer att följa det....


Jag tänker på den lilla. 303d. Men den ska väl ha samma specar?

Redigerat av Unregisteredda0da775, 16 mars 2014 - 20:06.


#1497

Postad 16 mars 2014 - 20:47

Erik_N
  • Erik_N
  • Veteran

  • 1 518 inlägg
  • 0
Nja, läser du specen för TV-303D så står det inte ett ord om några HD-format.

  • Audio codecs: AC3 (Dolby Digital), DTS, MPEG, AAC, LPCM, WMA, WMAPro, FLAC, multichannel FLAC, Ogg/Vorbis; support for very high quality audio (up to 192 kHz / 24-bit)


Jämför med specen för HD Max, där det står i klartext att den klarar HD-formaten.

  • Audio codecs: AC3 (Dolby Digital), DTS, MPEG, AAC, LPCM, WMA, WMAPro, EAC3 (Dolby Digital Plus), Dolby True HD, DTS HD High Resolution Audio, DTS HD Master Audio, FLAC, multichannel FLAC, Ogg/Vorbis; support for very high quality audio (up to 192 kHz / 24-bit)


I specen för HD Max står det dessutom:

  • HD audio support: pass-through (up to 7.1 channels) and decoding (up to 7.1 channels) of Dolby TrueHD and DTS HD MA audiotracks (Blu-ray, TS, MKV), pass-through (up to 7.1 channels) of multichannel LPCM audiotracks (Blu-ray, TS, MKV), decoding (up to 7.1 channels) of FLAC audiotracks (MKV, external)


Detta nämns inte alls för TV-303D.

När det gäller t.ex. Smart-serien så kunde de tidigare avkoda HD-ljud till LPCM 5.1, men efter en mjukvaruppdatering ändrades det till LPCM 2.0. Anledningen var någon form av licensavgift som HDI inte betalat för Smart-serien. Det finns dock nån form av "hack" man kan lägga in för att komma runt detta.

Det är möjligt att specen för TV-303D inte är fullständig eller att det finns någon annan väg runt, men det verkar onekligen som att den inte stöder varken passthrough av bitstream eller kan avkoda HD-ljud. :unsure:

#1498

Postad 26 april 2014 - 09:37

Unregistereda299ec85
  • Unregistereda299ec85
  • Guru

  • 4 115 inlägg
  • 0

Det är möjligt att specen för TV-303D inte är fullständig eller att det finns någon annan väg runt, men det verkar onekligen som att den inte stöder varken passthrough av bitstream eller kan avkoda HD-ljud. :unsure:

Köpte en TV-303D för att jämföra den mot min Extreamer SW3 och Dune stöder absolut passthrough. Den är väldigt mycket snabbare i samtliga menyer och inställningar och hanterar filmer med hög bit-rate och DTS-HD MA klockrent.

#1499

Postad 27 april 2014 - 10:09

Erik_N
  • Erik_N
  • Veteran

  • 1 518 inlägg
  • 0
Så bra, då var det bara en lite bristfällig spec hos HDI då! Du kör alltså passthrough då, inte avkodning i spelaren?

Jag har inte haft andra mediaspelare som spelar BD (avbilder) så jag har inte så mycket att jämföra med, men jag uppskattar också hur bra min HD Max funkar med olika ljudformat och bildfrekvenser. :)

#1500

Postad 27 april 2014 - 10:46

Unregistereda299ec85
  • Unregistereda299ec85
  • Guru

  • 4 115 inlägg
  • 0
Nu har jag bara testat tre-fyra olika mkv och där funkar passthrough DTS-HD MA. Vid avkodning mixar den ner ljudet till stereo.

Har inte testat någon BD-ISO eller FLAC än.



0 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 0 gäster, 0 anonyma medlemmar

  • tnorlund
    2024-04-22 20:00:21
  • Nya hyllor. 2670 DVD+Blu-Ray
    tnorlund
    2024-04-22 19:58:56
  • UPDATE 2024
    jacoby
    2024-04-15 17:17:29
  • UPDATE 2024
    jacoby
    2024-04-15 17:09:47
  • UPDATE 2024
    jacoby
    2024-04-15 16:57:35
  • Fler  |  Vilka bilder visas här?
Trendande produkter
Prisjakt © 2000 - 2024 Prisjakt   Cookiepolicy.   Våra regler.   Personuppgiftspolicy.  Hantera cookie-inställningar.