Hoppa till innehåll

Sökresultat Sökningen pågår Sökresultaten dyker upp här efterhand. Du kan fortsätta skriva om du vill begränsa sökningen.
Söker efter användare
Söker efter gallerier
Sök forumtrådar
Stäng

* Officiell Tråd - Telia Digital-TV *

34388 svar till detta ämne
  • Vänligen logga in för att kunna svara
Kreatel IP-STB 1510 (Digitalboxar) 1 6,15 (26) Inga priser
Motorola Home VIP 1510 (Digitalboxar) Rapporterad 1 4,62 (12) Inga priser
Motorola Home VIP 1910 (Digitalboxar) 1 6 (16) Inga priser
Motorola Home VIP 1910-9 (Digitalboxar) 1 6,07 (13) Inga priser
Motorola Home VIP 1960-9 (Digitalboxar) 0 (0) Inga priser
Motorola Home VIP 1903 (Digitalboxar) 1 4,33 (8) Inga priser
Motorola Home VIP 1963 (Digitalboxar) 1 6,1 (20) Inga priser
Motorola Home VIP 1003 (Digitalboxar) 1 4,91 (10) Inga priser
111 relaterade trådar
Telia IP-TV in i HTPC? (592 inlägg) 6 år sedan
Telia digital-tv genom Receiver fungerar plötsligt inte... (gul bild) (3 inlägg) 7 år sedan
ATV 4, Telia tvbox, Pioneer vsx 1021 missmatch?? (9 inlägg) 7 år sedan
Canal Digital IPTV (908 inlägg) 8 år sedan
Samsung 2013 Universal Remote + Motorola VIP1903? (4 inlägg) 9 år sedan
IPTV? Finns det vettiga boxar/system (16 inlägg) 10 år sedan
Bästa system för inspelning av TV-program? (5 inlägg) 10 år sedan
Motorola VIP 1910-9 Canal Digital (3 inlägg) 10 år sedan
Telia Digital TV & DVD Recorder (6 inlägg) 12 år sedan
Telias Motorola 1003 (1 inlägg) 12 år sedan
BBBs digitalbox och digitaltv (122 inlägg) 12 år sedan
Boxer IPTV -> tas över av Kramnet! (37 inlägg) 13 år sedan
Problem efter att jag kopplat till motorola-vip1910-9 till min router (16 inlägg) 13 år sedan
Problem, motorola Vip 1910/canaldigital (4 inlägg) 13 år sedan
Motorola VIP 1963 vs Humax HDPVR-1000C (7 inlägg) 13 år sedan
Inget ljud i HDMI med Motorola VIP1910-9 till Telia FiberLAN digitalTV (8 inlägg) 13 år sedan
Motorola VIP 1963 ADSL 24Mbit? (2 inlägg) 13 år sedan
IPTV - HD 'Öppen IPTV' (27 inlägg) 13 år sedan
Telia digitalboxar - VIP 1910-9 vs. VIP 1003 (4 inlägg) 13 år sedan
Motorola VIP1919-9 och Bose v30 (0 inlägg) 13 år sedan
Telia digital-TV VIP1963 boxen och ADSL (2 inlägg) 13 år sedan
Någon med erfarenheter av FastTV ? (27 inlägg) 13 år sedan
Olika storlekar på LG-tv med telia digitalbox (6 inlägg) 13 år sedan
Motorola 1963 HDMI trubbel (1 inlägg) 14 år sedan
Fjärren funkar ej... (18 inlägg) 14 år sedan
Dela inspelade program i nätverket (1 inlägg) 14 år sedan
spela in från en Motorola 1903 & telia (2 inlägg) 14 år sedan
installations problem (1 inlägg) 14 år sedan
Problem koppla in Digitalbox i Tv (5 inlägg) 14 år sedan
PM: Telias kunder först att testa hdtv i bredbandsnätet (34 inlägg) 14 år sedan
Motorola VIP 1963 Scart-RBG (3 inlägg) 14 år sedan
Kna man configurera Motorola 1910-9 box manuellt? (2 inlägg) 14 år sedan
vip 1963 som extern hdd via nätverket. (2 inlägg) 14 år sedan
Motorola 1963 YPbPr (1 inlägg) 14 år sedan
Motorola VIP1963 (5 inlägg) 14 år sedan
Vad göra med en MOTOROLA 1910 ? (1 inlägg) 14 år sedan
Kreatel IP-STB 1510 digitalbox (32 inlägg) 14 år sedan
Boxer IPTV (17 inlägg) 14 år sedan
Ingen bild med HDMI? (3 inlägg) 14 år sedan
1080i på Motorola 1910 (3 inlägg) 14 år sedan
Homeplug och Telia bredbands tv (7 inlägg) 14 år sedan
Dum fråga kanske! :-) (1 inlägg) 14 år sedan
Motorola 1910 digitalmottagare (12 inlägg) 14 år sedan
Homebase kommer till Sverige (2 inlägg) 14 år sedan
Motorola + teliafiber + vhs/dvd (0 inlägg) 14 år sedan
1510 som MediaExtender (52 inlägg) 14 år sedan
Telia digital bredband tv på flera box/tv? (5 inlägg) 14 år sedan
telia digitalbox till tv (fiber Lan) Scart eller Hdmi? (1 inlägg) 14 år sedan
Ny serie HD-boxar från Kreatel! IPTV/DVB-T/MPEG4 (22 inlägg) 14 år sedan
Kreatel 1510 (0 inlägg) 14 år sedan
Canal Digital IPTV - hur funkar det? Bra box? (4 inlägg) 14 år sedan
Streama/strömma från PC till motorola 1910 (3 inlägg) 14 år sedan
Motorola VIP 1510 med antenn? (3 inlägg) 14 år sedan
Bredbandsbolagets IPTV (5 inlägg) 14 år sedan
Problem med blinkade bild vid uppstart (0 inlägg) 14 år sedan
Telia STB (Motorola VIP 1910-9 (1 inlägg) 14 år sedan
Digital-TV,telefoni+bredband hos BBB? (2 inlägg) 14 år sedan
motorola 1510 -> digital coax (2 inlägg) 14 år sedan
Telia triple play - trådlös? (7 inlägg) 14 år sedan
Telia digital-tv via ADSL med HDMI (10 inlägg) 14 år sedan
Bild via HDMI Telia dig. TV (5 inlägg) 14 år sedan
Telia Digital TV Inspelning (2 inlägg) 14 år sedan
HDTV via bredbandet från Canal Digital (16 inlägg) 14 år sedan
Telia och Viasat (3 inlägg) 14 år sedan
Lundbergs byter comhem till telia i alla sina fastigheter (12 inlägg) 14 år sedan
Hur fungerar bbb iptv (3 inlägg) 15 år sedan
BBB IP-TV i HTPC (109 inlägg) 15 år sedan
Smart i datorn (0 inlägg) 15 år sedan
Inloggning (0 inlägg) 15 år sedan
Motorola VIP 1910 - fel programinfo (0 inlägg) 15 år sedan
Motorola hdmi box till lcd datorskärm (1 inlägg) 15 år sedan
Köpa egen box till Fast-TV (5 inlägg) 15 år sedan
Synpunkter på BBB:s ip-tv (8 inlägg) 15 år sedan
Fjärrontrollen till Motorola vip1510 (4 inlägg) 15 år sedan
Multifjärr till Samsung LE40R89 och Sony STR-DB940 samt Telias digitalbox (1 inlägg) 15 år sedan
iptv med HD (3 inlägg) 15 år sedan
Bredbandsbolagets tv i 2 apparater? (0 inlägg) 15 år sedan
PX80E och 1910 Box från Telia (1 inlägg) 15 år sedan
ip tv (1 inlägg) 15 år sedan
Problem med att ljudet hackar, Telia Digital TV (1 inlägg) 15 år sedan
trådlös TV? (4 inlägg) 15 år sedan
Bredbandsdbolaget (4 inlägg) 15 år sedan
Telia IP-Tv (3 inlägg) 15 år sedan
Telia digital tv kvalitet (1 inlägg) 15 år sedan
HDTV via bredband? (2 inlägg) 15 år sedan
SVT Play flyttar till tv:n och låter dig se OS på tider som passar dig (7 inlägg) 15 år sedan
teliatv (vip1510) till philips mdc988 (1 inlägg) 15 år sedan
Telia eller BBB? (1 inlägg) 15 år sedan
Motorola 1910 (2 inlägg) 15 år sedan
blå prickar i rutan (3 inlägg) 15 år sedan
Bildkvalitet på Telias bredbandstv jämfört med parabol (4 inlägg) 15 år sedan
Telia digital-TV (1 inlägg) 15 år sedan
Köp av platt tv för bästa bild (2 inlägg) 15 år sedan
bbb digitalbox (bredbandsbolaget) (8 inlägg) 15 år sedan
Telia digitalboxer (2 inlägg) 15 år sedan
Cardsplitter för Telia digital TV (1 inlägg) 15 år sedan
Telia IP-TV (5 inlägg) 15 år sedan
Viasats kanaler till Telias digital-tv-kunder (6 inlägg) 15 år sedan
Någon med Motorola 1910 och Toshiba Z3030? (0 inlägg) 16 år sedan
Manual 1910 (0 inlägg) 16 år sedan
Kreatel IP-STB & Logitech Harmony 525 (7 inlägg) 16 år sedan
Kreatel ipstb 1510/ Motorola vip1510 extender (0 inlägg) 16 år sedan
Fjärrkontroll till Kreatel-box för Viasat: Kod, tack! (0 inlägg) 16 år sedan
Koppla Kreatel stb-ip 1510 digitalbox till HP w2207h datorskärm (0 inlägg) 16 år sedan
Koder till universalkontroll för Andersson och Kreatel (0 inlägg) 16 år sedan
TV/Dator i stadsnät (0 inlägg) 16 år sedan
Telia Digital TV (1 inlägg) 16 år sedan
Bredbandsbolaget, vilken box? (5 inlägg) 16 år sedan
Trådlös inkoppling av Motorola VIP1510 (1 inlägg) 16 år sedan
Trådlös inkoppling av Motorola VIP1510 (0 inlägg) 16 år sedan
Kreatel Ipbox (2 inlägg) 16 år sedan

#24151

Postad 17 juni 2015 - 07:14

Buddypresley
  • Buddypresley
  • Guru

  • 4 091 inlägg
  • 0

Eftersom svaret på din fråga är ja kan du knappast räkna med ett svar på din fråga från en representant för Telia...

Jag vet, men jag frågar ändå. Får jag inget svar så är svaret på frågan...ja.

#24152

Postad 18 juni 2015 - 07:30

Unregistereda40f241e
  • Unregistereda40f241e
  • Wannabe

  • 38 inlägg
  • 1

Telia gör nu.återigen ett fult tilltag för att på kundernas bekostnad suga ut dem genom att ta bort programpaketet Mixa 8 och ersätta med ett dyrare Mixa 16. I och med kartellbildningen i den här branschen var Mixa 8 redan snordyrt, 189 plus kryptering på 49. Förra gången handlade det om att ta bort 100/10 på fiber och istället för att premiera de kunder som hade både tv och telefon plus bredband så var det de som fick betala extra, de som hade bara fiber fick.betala samma pris för 100/100. Mycket märklig.marknadsföring!

Min familj var redan på gränsen att lägga ner tv paketet när vi hade Mixa 8 efter att vi hittade Magine som för 99 kronor har ett fantastisk utbud och ingen påtvingad "krypteringsavgift". Telia överskattar gravt både sitt utbud och sina programpaket. Nej Telia, där gjorde ni allt bort Er. Uppsägningen kommer så fort det är möjligt. Det är helt enkelt inte värt det.


Redigerat av Unregistereda40f241e, 18 juni 2015 - 10:38.


#24153

Postad 18 juni 2015 - 07:59

Taggis
  • Taggis
  • Forumräv

  • 752 inlägg
  • 0

att jämföra med Magine 99:- paket  och det kanalutbudet, blir inte riktigt rätt, 99:- och dom kanalerna är nästan brottsligt.



#24154

Postad 18 juni 2015 - 09:46

Unregistereda40f241e
  • Unregistereda40f241e
  • Wannabe

  • 38 inlägg
  • 0

@Taggis: Inte säker på hur du menar, menar du att Magines utbud för 99 är dåligt, eller tvärtom?

 

Personligen tycker jag att det är tillräckligt för mig och mina barn, min fru ser inte så mycket mer heller än det vi har i magine. Det är såklart inte samma utbud som Telias, men de kanaler som telia har extra har jag prövat att växla mellan i mixa 8 paketet och det är i sanning ren skit.

Vem har tid för supergamla filmer som visas på t.ex. 4-guld, 4-komedi, 4-film (och FOX). Och 4-fakta och 4-fakta XL är klart tråkigare än till exempel national geographic och discovery channel / discovery science. Och TV3 / Kanal 5, 7, 8, 9, 10, alltså please.

Så mervärdet i underhållning i Telias utbud är egentligen inte mycket att komma med, i alla fall inte till det priset.

 

Magine funkar bra, har man en androidbaserad mediaspelare eller en androidbaserad TV är det helt ok.

Spela in program kan jag göra med min Xtreamer om jag vill på dess HD in.

 

Vad jag dessutom mest vänder mig mot är Telias upprepade sätt att tvinga folk betala mer för något de inte utnyttjar eller har behov av.

Det spelar ingen roll att det är 31 spänn mer, det är 31 spänn mer för något man inte vill ha. Det är 372 spänn mer om året.

 

Det är som att man beställer en liten gräsklippare för sin trädgård och är nöjd med den (trots att den var till överpris), men plötsligt kommer säljaren och levererar en skördetröska, tar med sig gräsklipparen och säger att man skall betala för skördetröskan.


Redigerat av Unregistereda40f241e, 18 juni 2015 - 10:22.


#24155

Postad 18 juni 2015 - 22:03

Mushunt
  • Mushunt
  • Mästare

  • 3 278 inlägg
  • 0

Har sedan 2 veckor tillbaka testat Telias technicolor tg233 för trådlös TV. Har faktiskt över min förväntan fungerat fint här hemma. (Fiber)

Idag kopplade jag in pojkens dator till nätverket då jag köpte en trådlös adapter till hans dator. Datorn kopplades upp emot min router Asus-RT66N och datorn snittade ca 62MBit över det trådlösa (100/10) vilket kändes helt okej.

 

Men nu ikväll när han kopplade upp sig för att spela, samt datorn började ladda hem filer ifrån update etc, så började TV bilden där nere hacka.. stängde av hans internet och vipps blev bilden som vanligt igen.

 

Ska inte man kunna köra trådlöst både på TV och datorer utan bekymmer? När jag hade kabel i förra bostaden gick det hur bra somhelst.



#24156

Postad 19 juni 2015 - 09:11

pallepaf
  • pallepaf
  • Forumräv

  • 531 inlägg
  • 0

Har sedan 2 veckor tillbaka testat Telias technicolor tg233 för trådlös TV. Har faktiskt över min förväntan fungerat fint här hemma. (Fiber)

Idag kopplade jag in pojkens dator till nätverket då jag köpte en trådlös adapter till hans dator. Datorn kopplades upp emot min router Asus-RT66N och datorn snittade ca 62MBit över det trådlösa (100/10) vilket kändes helt okej.

 

Men nu ikväll när han kopplade upp sig för att spela, samt datorn började ladda hem filer ifrån update etc, så började TV bilden där nere hacka.. stängde av hans internet och vipps blev bilden som vanligt igen.

 

Ska inte man kunna köra trådlöst både på TV och datorer utan bekymmer? När jag hade kabel i förra bostaden gick det hur bra somhelst.

Kan du beskriva närmare hur du kopplat hemma - är TG233 och Asus:en var och en kopplade till en TG799 eller direkt till mediaomvandlaren? Om Asus:en är kopplat till en TG799 - är Asus:en i AP-läge eller är TG799 i bryggat läge? Använder du 5Ghz-bandet på Asus:en? Och när du skriver 100/10 menar du väl 100/100 eftersom 100/10 inte erbjuds längre?

 

Är långt ifrån den största experten men har svårt att se att Asus:en ska kunna störa TG233 så pass att bildstörningar uppstår. Min amatörgissning är att det måste vara någon QoS-inställning som inte är som den ska då tv alltid borde ha högre prioritet än vanlig dataöverföring.

 

Har själv fyra tvillingabonnemang dvs. totalt fem tv-mottagare, varav två använder TG233 utan problem samtidigt som tung nedladdning pågår.



#24157

Postad 20 juni 2015 - 20:57

Mushunt
  • Mushunt
  • Mästare

  • 3 278 inlägg
  • 0

Ifrån uttaget har jag en inteno switch som delar upp signalen till BBB och TV. Då jag har öppen fiber så har jag tillgång till andra BBB operatörer än Telia. Så  i dagsläget har jag  100/10 ifrån Bredband2 och Tv ifrån Telia.

 

Ifrån Inteno switchen går det en kabel direkt till TG233, som sedan sänder till mottagaren som kopplas direkt in i min VIP 1963 box. 

Ifrån Inteno switchen går även en egen kabel till min ASUS RT-66N som sänder ut både 2,4 Ghz och 5GHz nät. Datorn som pojken har tar emot i 5GHz bandet. 

 

Läste nånstans att TG233 även den tar emot i 5GHz bandet. 

 

Så problemet är att så fort lite tyngre trafik laddas ner börjar TVn hacka i bilden.



#24158

Postad 21 juni 2015 - 07:54

pallepaf
  • pallepaf
  • Forumräv

  • 531 inlägg
  • 0

Ifrån uttaget har jag en inteno switch som delar upp signalen till BBB och TV. Då jag har öppen fiber så har jag tillgång till andra BBB operatörer än Telia. Så  i dagsläget har jag  100/10 ifrån Bredband2 och Tv ifrån Telia.

 

Ifrån Inteno switchen går det en kabel direkt till TG233, som sedan sänder till mottagaren som kopplas direkt in i min VIP 1963 box. 

Ifrån Inteno switchen går även en egen kabel till min ASUS RT-66N som sänder ut både 2,4 Ghz och 5GHz nät. Datorn som pojken har tar emot i 5GHz bandet. 

 

Läste nånstans att TG233 även den tar emot i 5GHz bandet. 

 

Så problemet är att så fort lite tyngre trafik laddas ner börjar TVn hacka i bilden.

Stämmer att TG233 använder 5GHz.

 

Blir det störningar i bilden även om du (temporärt i syfte att testa) kopplar in datorn trådat till Intenon och prövar att göra tyngre nedladdningar?

 

Om ja, rimligen någon QoS-problematik i Intenon. Om nej, gissningsvis interferens mellan TG233 och Asus:en på 5Ghz-bandet - pröva att byta channels på Asus:en eller att använda 2,4GHz-bandet på den och se om det blir någon skillnad.



#24159

Postad 03 juli 2015 - 08:58

catch1
  • catch1
  • Rookie

  • 5 inlägg
  • 0

Rörande hårddiskar så är de enda hårddiskar vi stödjer och ger support på helt enkelt de som man kan köpa av oss. Om man sätter en annan hårddisk än den som man kan köpa av oss så slutar garantin för boxen att gälla. Det stämmer att vissa anpassningar av hårddisken är gjorda av Arris innan vi får hårddiskarna till Telia.

Rörande 500 GB hårddiskarna så har jag i dagsläget ingen mer information än att det ska komma men kan återkomma rörande det senare.

Markus Johansson
Telia Kundservice

 

Jaha

 

Jag vill byta till en SSD på 250GB, enbart för att få tyst på min knattrande box. Supporten vägrar hjälpa till eftersom de inte lämnar support på "modifikation" av boxar.

Någon som har funnit en lösning på hur man förbereder disken för att den skall fungera i 2853boxen.



#24160

Postad 06 juli 2015 - 10:12

pallepaf
  • pallepaf
  • Forumräv

  • 531 inlägg
  • 0

Jaha

 

Jag vill byta till en SSD på 250GB, enbart för att få tyst på min knattrande box. Supporten vägrar hjälpa till eftersom de inte lämnar support på "modifikation" av boxar.

Någon som har funnit en lösning på hur man förbereder disken för att den skall fungera i 2853boxen.

Har prövat att göra ett byte men som en tidigare användare beskrev verkar det inte fungera, sannolikt till följd av att disken - precis som Telia-representanten skrev i ditt citat - är modifierad på något sätt. Slutade med att jag satte in en ny hårddisk i en 1963-box och gick tillbaka till den istället.

 

Kan inte fatta hur någon kan stå ut med det ständiga knattrandet i 2853-boxarna. Och än märkligare att inte Telia/tillverkaren säkerställer en så tyst hårddisk som möjligt i en tv-box - detta är den klart ljudligaste hårddisk jag stött på den här sidan millennieskiftet!!!



#24161

Postad 06 juli 2015 - 10:30

Buddypresley
  • Buddypresley
  • Guru

  • 4 091 inlägg
  • 0
 


Kan inte fatta hur någon kan stå ut med det ständiga knattrandet i 2853-boxarna. Och än märkligare att inte Telia/tillverkaren säkerställer en så tyst hårddisk som möjligt i en tv-box - detta är den klart ljudligaste hårddisk jag stött på den här sidan millennieskiftet!!!

Vad säger Telias kundservice om detta? Bedrövligt om det är på det sättet. Jag får snart fiber och skall välja TV-leverantör men det känns som om Telia faller i rangordning hela tiden.

#24162

Postad 06 juli 2015 - 14:01

Mushunt
  • Mushunt
  • Mästare

  • 3 278 inlägg
  • 0

Har prövat att göra ett byte men som en tidigare användare beskrev verkar det inte fungera, sannolikt till följd av att disken - precis som Telia-representanten skrev i ditt citat - är modifierad på något sätt. Slutade med att jag satte in en ny hårddisk i en 1963-box och gick tillbaka till den istället.

Kan inte fatta hur någon kan stå ut med det ständiga knattrandet i 2853-boxarna. Och än märkligare att inte Telia/tillverkaren säkerställer en så tyst hårddisk som möjligt i en tv-box - detta är den klart ljudligaste hårddisk jag stött på den här sidan millennieskiftet!!!


Min 1963 har tuggat på sen 2010 och har aldrig upplevt att den väsnas.. Iofs satte jag på filt tassar under boxen för att förebygga vibrationer.. men ljudnivån hörs om jag lägger örat emot.
Såg nu att du syftade på den nya modellen.

#24163

Postad 06 juli 2015 - 15:37

Monshi
  • Monshi
  • Guru

  • 4 002 inlägg
  • 0

Har prövat att göra ett byte men som en tidigare användare beskrev verkar det inte fungera, sannolikt till följd av att disken - precis som Telia-representanten skrev i ditt citat - är modifierad på något sätt. Slutade med att jag satte in en ny hårddisk i en 1963-box och gick tillbaka till den istället.

 

Kan inte fatta hur någon kan stå ut med det ständiga knattrandet i 2853-boxarna. Och än märkligare att inte Telia/tillverkaren säkerställer en så tyst hårddisk som möjligt i en tv-box - detta är den klart ljudligaste hårddisk jag stött på den här sidan millennieskiftet!!!

Fungerar det inte ens om man klonar gamla disken till den nya?



#24164

Postad 06 juli 2015 - 16:16

pallepaf
  • pallepaf
  • Forumräv

  • 531 inlägg
  • 1

Fungerar det inte ens om man klonar gamla disken till den nya?

 
Att döma av nedanstående förefaller svaret vara nej (har inte provat själv).
 


Har testat lite mer nu.

Clonezilla identifierar filsystemet som JFS.
Provat att klona disken till min nya 1TB disk, står att det lyckats och att disken fungerar.
Dock så blir ju den partitionen då 320 Gb stor, eftersom den klonar partitionen som den är.
Tänkte göra den större med GParted, men gav upp efter 2 dygn utan att skitprogrammet blivit klart men sin evighetslånga kontroll av hårddisken, som inte går att stänga av.

Testade disken som den är nu i stället, och det står tyvärr fortfarande att det är problem med hårddisken när jag sätter den i boxen, så det känns inte som att det är någon ide att köra GParted i en eller två veckor för att göra partitionen större, då den ändå inte fungerar i boxen.

Ingen som vet hur man gjorde för att byta hårddisk i gamla boxen?
Är ju samma mjukvara i den.

Nya boxen är ju uppenbart konstruerad så att man skall kunna sätta in vilken hårddisk som helst, annars hade den ju inte suttit så att den är så lätt åtkomlig. Har Telia verkligen medvetet låst den till en enda sorts disk, i sin mjukvara. Det verkar ju helt knäppt i så fall. Tala om att medvetet sabba för sina kunder.

 



#24165

Postad 06 juli 2015 - 16:46

Mushunt
  • Mushunt
  • Mästare

  • 3 278 inlägg
  • 0

Många verkar ha problem med telias digital-tv. Jag har aldrig problem. Hårddisken la av i boxen för några veckor sedan och fick bytas men en hårddisk lägger ju av förr eller senare. Bara bytte och startade boxen och allt var bra igen.

 

Tydligen har det fungerat att bara sätta in en disk så har det fungerat,.



#24166

Postad 06 juli 2015 - 17:19

pallepaf
  • pallepaf
  • Forumräv

  • 531 inlägg
  • 0

Tydligen har det fungerat att bara sätta in en disk så har det fungerat,.

Ja, i 1963-boxen. Men inte i den nya 2853-boxen.



#24167

Postad 06 juli 2015 - 18:52

Kung Nu
  • Kung Nu
  • Beroende

  • 1 399 inlägg
  • 0

Personligen tycker jag att det är tillräckligt för mig och mina barn, min fru ser inte så mycket mer heller än det vi har i magine. Det är såklart inte samma utbud som Telias, men de kanaler som telia har extra har jag prövat att växla mellan i mixa 8 paketet och det är i sanning ren skit.

Vem har tid för supergamla filmer som visas på t.ex. 4-guld, 4-komedi, 4-film (och FOX). Och 4-fakta och 4-fakta XL är klart tråkigare än till exempel national geographic och discovery channel / discovery science. Och TV3 / Kanal 5, 7, 8, 9, 10, alltså please.

 

Spela in program kan jag göra med min Xtreamer om jag vill på dess HD in.

 

 

Magine för bara 99:-/mån. har inte DiscoScience, bara vanliga Disco, och sen två NatGeo + Animal, som Doku-kanaler (+ en del andra icke-doku kanaler).

För fler Doku-kanaler måste du upp i 159:-/mån.

 

Inte heller har du ju andra svenska kanaler än bara Svt's.

 

Och din Xtreamer kan väl isåfall bara spela in fria HD-kanaler, och då finns det väl bara Svt1 & Svt2.



#24168

Postad 07 juli 2015 - 06:25

Aristoteles
  • Aristoteles
  • Lärjunge

  • 269 inlägg
  • 0
Jag har klippt kablarna till Telia och kör stenhårt på Magine. Ångrar min inte en sekund. En del strul med Samsung apparna för Magine. Men med Chromecast funkar det väldigt bra. Även prisvärt beroende på vad man vill titta på. I mitt fall är det Eurosport och Barnkanaler som är högprioriterat. trean, femman mm. klarar jag mig bra utan. Sen är det väldigt skönt att slippa ha med Televerket att göra.

#24169

Postad 23 juli 2015 - 20:01

e3henri
  • e3henri
  • Mästare

  • 3 266 inlägg
  • 0

229:- för lagompaketet nu. Hmm det va dyrt innan för att få se tv3 och kanal5 2-3 gånger/vecka (för program som redan finns gratis på play)

Blir till att kolla runt efter alternativ



#24170

Postad 23 juli 2015 - 22:56

Mushunt
  • Mushunt
  • Mästare

  • 3 278 inlägg
  • 0
Bättre de gjort så att de kunder som vill nyttja Play+ funktionen får betala 229:-

#24171

Postad 24 juli 2015 - 09:33

Bopper
  • Bopper
  • Beroende

  • 1 224 inlägg
  • 0

Ring Telia och kolla med dem. Jag har Lagom med Viasat Guld, som jag tycker börjar bli i dyraste laget och efter den aviserade höjningen, så ringde jag och ville gå ner till ett billigare paket. Det slutade med att jag fick behålla mitt paket till halva gamla priset i 12 månader (12 månaders bindningstid naturligtvis), så kan jag bestämma mig om ett år.



#24172

Postad 29 juli 2015 - 20:45

pallepaf
  • pallepaf
  • Forumräv

  • 531 inlägg
  • 0

Har sedan ett par veckor haft Telias nya gateway Technicolor 799vac till såväl tv som bredband. Först nu har jag upptäckt att när man tittar på ett program i programbiblioteket så blir det hack i bild och ljud om man samtidigt laddar ner något tungt via bredbandet. Tittar man på vanlig tv "i realtid" är det dock inte några problem.

 

Typiskt nog har jag returnerat min tidigare gateway Technicolor 799v2 och vet därför inte om samma fel föreligger med den eller om det är den nya modellen som har buggig mjukvara.

 

Är det någon med såväl tv som bredband kopplat via Technicolor 799v2 (och som har fiber med minst 100/100-hastighet) som kan tänka sig att sätta på ett program i programbiblioteket och samtidigt göra en hastighetskoll på bredbandskollen för att se om det blir några bild- och ljudstörningar när hastigheten sticker iväg över 100-strecket?



#24173

Postad 29 juli 2015 - 22:26

Bopper
  • Bopper
  • Beroende

  • 1 224 inlägg
  • 0

Har sedan ett par veckor haft Telias nya gateway Technicolor 799vac till såväl tv som bredband. Först nu har jag upptäckt att när man tittar på ett program i programbiblioteket så blir det hack i bild och ljud om man samtidigt laddar ner något tungt via bredbandet. Tittar man på vanlig tv "i realtid" är det dock inte några problem.

 

Typiskt nog har jag returnerat min tidigare gateway Technicolor 799v2 och vet därför inte om samma fel föreligger med den eller om det är den nya modellen som har buggig mjukvara.

 

Är det någon med såväl tv som bredband kopplat via Technicolor 799v2 (och som har fiber med minst 100/100-hastighet) som kan tänka sig att sätta på ett program i programbiblioteket och samtidigt göra en hastighetskoll på bredbandskollen för att se om det blir några bild- och ljudstörningar när hastigheten sticker iväg över 100-strecket?

 

Har provat nu. Har TG799vn v2 och 100 Mbps fiber och märker inga störningar i programbiblioteket, när jag samtidigt kör bredbandskollen (resultat: 127 Mbit/s).



#24174

Postad 30 juli 2015 - 07:09

pallepaf
  • pallepaf
  • Forumräv

  • 531 inlägg
  • 0

Har provat nu. Har TG799vn v2 och 100 Mbps fiber och märker inga störningar i programbiblioteket, när jag samtidigt kör bredbandskollen (resultat: 127 Mbit/s).

Tack för hjälpen!

 

Får hoppas på att detta är ett mjukvaruproblem som kan avhjälpas snarare än att något med hårdvaran i nya TG799vac strular. Men eftersom vanliga tv-sändningar är störningsfria oavsett bredbandsanvändning är det väl osannolikt att hårdvaran skulle vara problemet...



#24175

Postad 30 juli 2015 - 08:29

Bopper
  • Bopper
  • Beroende

  • 1 224 inlägg
  • 0

Tack för hjälpen!

 

Får hoppas på att detta är ett mjukvaruproblem som kan avhjälpas snarare än att något med hårdvaran i nya TG799vac strular. Men eftersom vanliga tv-sändningar är störningsfria oavsett bredbandsanvändning är det väl osannolikt att hårdvaran skulle vara problemet...

 

Antar att du provat att starta om gateway och digitalbox, för det är väl det första Telia kommer att föreslå?

 

Markus brukar kunna hjälpa till vid såna här fel, men han har ju inte setts på ett tag.

 

Hoppas det löser sig, den verkar ju inte riktigt "färdig"...

 

https://forum.tewss....router-tg799vac


Redigerat av Bopper, 30 juli 2015 - 08:42.


#24176

Postad 30 juli 2015 - 19:00

Volvis
  • Volvis
  • Forumräv

  • 704 inlägg
  • 0
Fick häromdagen problem med min digitalbox, den gjorde helt plötsligt en omstart och därefter gick det inte få igång den igen. Den stannade på ruta 4 i uppstarten. Ringde supporten och dom var väldigt hjälpsamma. Slutade med att han konstaterade att boxen var körd, han la upp ett ärende och jag kunde dagen efter hämta ut en ny utan kostnad. Boxen är ca 3-4 år gammal, fantastiskt Telia!! Så nöjd med det hela, hade inte förväntat mig att få en ny box utan kostnad.

#24177

Postad 31 juli 2015 - 15:51

pallepaf
  • pallepaf
  • Forumräv

  • 531 inlägg
  • 0

Fick häromdagen problem med min digitalbox, den gjorde helt plötsligt en omstart och därefter gick det inte få igång den igen. Den stannade på ruta 4 i uppstarten. Ringde supporten och dom var väldigt hjälpsamma. Slutade med att han konstaterade att boxen var körd, han la upp ett ärende och jag kunde dagen efter hämta ut en ny utan kostnad. Boxen är ca 3-4 år gammal, fantastiskt Telia!! Så nöjd med det hela, hade inte förväntat mig att få en ny box utan kostnad.

 

Fick du en box av ny modell eller har Telia en massa boxar av gammal modell på lager för situationer som denna månne? Det verkar ju inte gå att köpa boxar av äldre modeller längre...



#24178

Postad 31 juli 2015 - 19:06

Volvis
  • Volvis
  • Forumräv

  • 704 inlägg
  • 0

Fick du en box av ny modell eller har Telia en massa boxar av gammal modell på lager för situationer som denna månne? Det verkar ju inte gå att köpa boxar av äldre modeller längre...



Fick samma som jag hade innan, en 1963.

Har fått ett problem som kom med den nya boxen. Min harmony fjärr fungerar inget bra längre. Får trycka som en idiot för att det ska hända något i boxen, alla andra enheter fungerat lika bra som tidigare.

Känslan är att något stör fjärrkontrollen helt plötsligt.

Några tips?

#24179

Postad 01 augusti 2015 - 07:38

pallepaf
  • pallepaf
  • Forumräv

  • 531 inlägg
  • 0

Fick samma som jag hade innan, en 1963.

Har fått ett problem som kom med den nya boxen. Min harmony fjärr fungerar inget bra längre. Får trycka som en idiot för att det ska hända något i boxen, alla andra enheter fungerat lika bra som tidigare.

Känslan är att något stör fjärrkontrollen helt plötsligt.

Några tips?

 

1963-boxen finns i två versioner som har olika frekvens på fjärren, den äldre ligger på 56 kHz medan den nyare ligger på 36 kHz. På den version som använder 36 kHz står det PVR-36 på fronten. Min gissning är att du fått en box som använder en annan frekvens än din tidigare box, vilket gör att det strular lite. Undersök möjligheten att göra en justering i din harmony så ska du se att det löser sig (se nedan).

 

Har oxå en Harmony (One) och den funkade utmärkt med den gamla 1963:an och den går även fint med den nya 1936:an
Med den nya 1963:an tog det ett tag innan jag fick ordning, då det är en annan IR-frekvens till den (36 kHz) och man fick då söka på "PVR-36" (som det står på fronten på den nya 1963:an) när man lägger till den i Harmonyn.

 



#24180

Postad 01 augusti 2015 - 09:10

Volvis
  • Volvis
  • Forumräv

  • 704 inlägg
  • 0


1963-boxen finns i två versioner som har olika frekvens på fjärren, den äldre ligger på 56 kHz medan den nyare ligger på 36 kHz. På den version som använder 36 kHz står det PVR-36 på fronten. Min gissning är att du fått en box som använder en annan frekvens än din tidigare box, vilket gör att det strular lite. Undersök möjligheten att göra en justering i din harmony så ska du se att det löser sig (se nedan).



Stämmer, så är det. Jag fick den andra typen av fjärr på den nya boxen. Har varit inne i harmoni programmet och uppdaterat. Jag körde dessutom fortfarande på min gamla 1910 box inställningar då dom fungerade på min gamla 1963 box. Nu är det uppdaterat och då fungerar det igen

Tack för svar!

#24181

Postad 01 augusti 2015 - 11:10

pallepaf
  • pallepaf
  • Forumräv

  • 531 inlägg
  • 0

Har sedan ett par veckor haft Telias nya gateway Technicolor 799vac till såväl tv som bredband. Först nu har jag upptäckt att när man tittar på ett program i programbiblioteket så blir det hack i bild och ljud om man samtidigt laddar ner något tungt via bredbandet. Tittar man på vanlig tv "i realtid" är det dock inte några problem.

 

Typiskt nog har jag returnerat min tidigare gateway Technicolor 799v2 och vet därför inte om samma fel föreligger med den eller om det är den nya modellen som har buggig mjukvara.

 

Är det någon med såväl tv som bredband kopplat via Technicolor 799v2 (och som har fiber med minst 100/100-hastighet) som kan tänka sig att sätta på ett program i programbiblioteket och samtidigt göra en hastighetskoll på bredbandskollen för att se om det blir några bild- och ljudstörningar när hastigheten sticker iväg över 100-strecket?

 

Efter införskaffande av en tg799v2 - utöver min tg799vac - kan jag efter utförligare tester rapportera följande slutsatser om problematiken, som rimligen beror på någon form av mjukvarubug.

Respektive problem verkar endast uppstå när man kopplar tv-box och dator till samma lan-port på gateway:en genom att använda en switch. Lustigt nog är problemet med tg799v2 det motsatta i jämförelse med tg799vac.
Vid användande av tg799vac med fiber om minst 100 mbit/s:
När man tittar på ett program i programbiblioteket så blir det hack i bild och ljud om man samtidigt i laddar ner något tungt via bredbandet i hög hastighet. Tittar man på vanlig tv "i realtid" är det dock inte några problem.
Vid användande av tg799v2 med fiber om minst 100 mbit/s:
När man tittar på tv "i realtid" så blir det hack i bild och ljud om man samtidigt laddar ner något tungt via bredbandet i hög hastighet. Tittar man på ett program i programbiblioteket är det dock inte några problem.

 

Jag har uteslutit att problematiken skulle uppstå i switchen genom att ha testat fyra olika switchar från Cisco/Linksys och Netgear, alltid med samma resultat.

Problemet kan enkelt demonstreras genom att göra en hastighetskoll på bredbandskollen.se. När hastigheten sticker iväg över 100-strecket uppstår bild- och ljudstörningarna. Jag prövade även att uppgradera mitt bredband till 250 mbit/s med följd att bild- och ljudstörningarna då bara blev värre och mer långvariga.

Ett sätt att kringgå problematiken är att använda olika lan-portar på gateway:en för tv respektive bredband, men då det ofta resulterar i dubbla kabeldragningar i hemmet är det inte någon bra lösning - i synnerhet inte när man har tvillingabonnemang. Synpunkter eller förslag på andra sätt att kringgå problemet tas tacksamt emot av den som kan tänkas vara intresserad. Tillsvidare använder jag tg799vac då det känns lindrigare att låta bild- och ljudstörningarna vara begränsade till programbiblioteket.


Redigerat av pallepaf, 01 augusti 2015 - 11:12.


#24182

Postad 05 augusti 2015 - 14:21

Ironse
  • Ironse
  • Mästare

  • 2 953 inlägg
  • 0

2 ggr denna vecka under ca 1 timma var har bilden blivit svart alt hackigt bild ljud, detta har sen resulterat när boxen fungerar så är tv menyerna med play funktionerna raderade

 

När jag talat med kundtjänst när svart bild hackigt bild pågått har de inte sett något själva något är fel



#24183

Postad 05 augusti 2015 - 15:15

e3henri
  • e3henri
  • Mästare

  • 3 266 inlägg
  • 0

2 ggr denna vecka under ca 1 timma var har bilden blivit svart alt hackigt bild ljud, detta har sen resulterat när boxen fungerar så är tv menyerna med play funktionerna raderade

 

När jag talat med kundtjänst när svart bild hackigt bild pågått har de inte sett något själva något är fel

Det är inte lätt att förstå din svenska, men hur som helst så har jag inga problem med min TV-tjänst i Göteborg.



#24184

Postad 06 augusti 2015 - 09:54

TeliaKundservice
  • TeliaKundservice
  • Telia kundservice

  • 2 514 inlägg
  • 0

Efter införskaffande av en tg799v2 - utöver min tg799vac - kan jag efter utförligare tester rapportera följande slutsatser om problematiken, som rimligen beror på någon form av mjukvarubug.

 
I vilken hårdvara skulle mjukvarubuggen vara?
 

Respektive problem verkar endast uppstå när man kopplar tv-box och dator till samma lan-port på gateway:en genom att använda en switch. Lustigt nog är problemet med tg799v2 det motsatta i jämförelse med tg799vac.

Jag har uteslutit att problematiken skulle uppstå i switchen genom att ha testat fyra olika switchar från Cisco/Linksys och Netgear, alltid med samma resultat.


Normalt blir det störningar i "dumma" switchar samt "smarta" switchar som man inte ställt in prioriteringen av trafiken samt IGMP Snooping korrekt. Vad är det för switchar du har testat och hur har du ställt in dem?

Utan att gå in för mycket på det tekniska så krävs det en switch som är tillräckligt bra för att hantera UDP samt Multicast streaming bra. Trafiken ska bara komma till de portar som ska ha den och det klara inte många billiga switchar.

Ett sätt att kringgå problematiken är att använda olika lan-portar på gateway:en för tv respektive bredband, men då det ofta resulterar i dubbla kabeldragningar i hemmet är det inte någon bra lösning - i synnerhet inte när man har tvillingabonnemang. Synpunkter eller förslag på andra sätt att kringgå problemet tas tacksamt emot av den som kan tänkas vara intresserad. Tillsvidare använder jag tg799vac då det känns lindrigare att låta bild- och ljudstörningarna vara begränsade till programbiblioteket.


Har man inte en switch som är tillräckligt bra så får man låta Technicolor utrustningen sköta trafikstyrningen och då är detta enda sättet. Vet kunder som använt stora managerade switchar utan problem med störningar.

Markus Johansson
Telia Kundservice

#24185

Postad 06 augusti 2015 - 16:58

pallepaf
  • pallepaf
  • Forumräv

  • 531 inlägg
  • 0

 
I vilken hårdvara skulle mjukvarubuggen vara?
 

 

Först och främst: stort tack för ditt svar!

 

Eftersom problematiken i tg799v2 är precis den motsatta i jämförelse med tg799vac drog jag slutsatsen ett det var fråga om mjukvarubuggar av olika slag i båda gateway-typerna; jag tänkte helt enkelt att problemet annars borde ha varit precis detsamma med båda gateways.

 

Finns det någon teknisk förklaring till att tg799v2 bara har problem med vanlig tv "i realtid" medan tg799vac bara har problem med program i programbiblioteket (vid koppling via switch och samtidig tung nedladdning)?

 

 
Vad är det för switchar du har testat och hur har du ställt in dem?
 

 

De Cisco/Linksys- switchar jag har använt har varit dumma switchar utan några som helst inställningsmöjligheter. Netgear-switcharna var Netgear ProSafe Plus GS108Ev3 och GS105Ev2 där jag bara fipplade litet med QoS-inställningarna utan att det hjälpte. Mina kunskaper på området är (som framgått) högst begränsade.

 

 
Utan att gå in för mycket på det tekniska så krävs det en switch som är tillräckligt bra för att hantera UDP samt Multicast streaming bra. Trafiken ska bara komma till de portar som ska ha den och det klara inte många billiga switchar.
 

 

Jag vet inte om Netgear ProSafe Plus GS108Ev3 egentligen var tillräckligt bra för att klara av att hantera detta med rätt inställningar. Enligt specifikationerna på https://www.dustinho...e-plus-gs108ev3 har den i alla fall IGMP-snooping. 

 

Det finns också en något dyrare modell som heter Netgear ProSafe GS108Tv2 (https://www.dustinho...it-smart-switch) som tydligen ska ha ha en separat management vlan . Kanske hade jag behövt pröva en sådan?

 

Eller krävs det helt enkelt switchar i typ 2000-kronorsklassen?

 

 

 
Normalt blir det störningar i "dumma" switchar samt "smarta" switchar som man inte ställt in prioriteringen av trafiken samt IGMP Snooping korrekt. 

 

Du skulle möjligen inte kunna vidareutveckla hur inställningarna borde vara eller kunna hänvisa mig vidare till något ställe där jag kan läsa mig till detta?



#24186

Postad 06 augusti 2015 - 18:55

Bopper
  • Bopper
  • Beroende

  • 1 224 inlägg
  • 0

Efter införskaffande av en tg799v2 - utöver min tg799vac - kan jag efter utförligare tester rapportera följande slutsatser om problematiken, som rimligen beror på någon form av mjukvarubug.

Respektive problem verkar endast uppstå när man kopplar tv-box och dator till samma lan-port på gateway:en genom att använda en switch. Lustigt nog är problemet med tg799v2 det motsatta i jämförelse med tg799vac.
Vid användande av tg799vac med fiber om minst 100 mbit/s:
När man tittar på ett program i programbiblioteket så blir det hack i bild och ljud om man samtidigt i laddar ner något tungt via bredbandet i hög hastighet. Tittar man på vanlig tv "i realtid" är det dock inte några problem.
Vid användande av tg799v2 med fiber om minst 100 mbit/s:
När man tittar på tv "i realtid" så blir det hack i bild och ljud om man samtidigt laddar ner något tungt via bredbandet i hög hastighet. Tittar man på ett program i programbiblioteket är det dock inte några problem.

 

Jag gjorde samma test när jag läst detta, men upptäckte inte några störningar. Jag har denna switch:

 

https://www.prisjakt...kt.php?p=632353

 

Har för mig att den har en "prioriterad" port för IPTV. Men jag kan ju inte garantera ett den funkar felfritt för dig. Dessutom verkar det vara en utgående modell.



#24187

Postad 06 augusti 2015 - 19:41

pallepaf
  • pallepaf
  • Forumräv

  • 531 inlägg
  • 0

Jag gjorde samma test när jag läst detta, men upptäckte inte några störningar. Jag har denna switch:

 

https://www.prisjakt...kt.php?p=632353

 

Har för mig att den har en "prioriterad" port för IPTV. Men jag kan ju inte garantera ett den funkar felfritt för dig. Dessutom verkar det vara en utgående modell.

 

Stort tack för tipset!

Hoppas dock att du ursäktar om jag är något tveksam till switchen mot bakgrund av dess låga pris/prestanda och vad Markus redogjort för som krav för att komma runt problematiken...

 

Är det en tg799v2 eller tg799vac som du har switchen kopplad till?

Hur hög hastighet kommer du upp i som mest på bredbandskollen.se? Störningarna är klart mer påtagliga hos mig under den första delen av mätningen när hastigheten sticker över 200-250 mbit/s. De avtar sedan drastiskt innan hastighetsmätningen landar på sluthastigheten kring 127 mbit/s.



#24188

Postad 06 augusti 2015 - 20:06

Bopper
  • Bopper
  • Beroende

  • 1 224 inlägg
  • 0

Stort tack för tipset!

Hoppas dock att du ursäktar om jag är något tveksam till switchen mot bakgrund av dess låga pris/prestanda och vad Markus redogjort för som krav för att komma runt problematiken...

 

Är det en tg799v2 eller tg799vac som du har switchen kopplad till?

Hur hög hastighet kommer du upp i som mest på bredbandskollen.se? Störningarna är klart mer påtagliga hos mig under den första delen av mätningen när hastigheten sticker över 200-250 mbit/s. De avtar sedan drastiskt innan hastighetsmätningen landar på sluthastigheten kring 127 mbit/s.

 

Jo, den är billig, men funkar bra! :)

Som sagt vet jag inte om det är dess förtjänst att jag inte ser några störningar. Jag har en tg799vn v2. Bredbandskollen startar på 250-300 Mbit/s, men slutar sedan på ca 127 Mbit/s.



#24189

Postad 06 augusti 2015 - 20:21

pallepaf
  • pallepaf
  • Forumräv

  • 531 inlägg
  • 0

Jo, den är billig, men funkar bra! :)

Som sagt vet jag inte om det är dess förtjänst att jag inte ser några störningar. Jag har en tg799vn v2. Bredbandskollen startar på 250-300 Mbit/s, men slutar sedan på ca 127 Mbit/s.

 

Såg en filmsnutt om switchen: https://www.youtube....h?v=UXFNDRtNzVA Precis som du beskrev verkar den ha olika prioritet på sina olika (färgkodade) portar. Kanske det kan motsvara kraven på IGMP Snooping etc... Eftersom den är så billig ska jag beställa en och testa :)


Redigerat av pallepaf, 06 augusti 2015 - 20:22.


#24190

Postad 06 augusti 2015 - 20:34

Bopper
  • Bopper
  • Beroende

  • 1 224 inlägg
  • 0

Såg en filmsnutt om switchen: ... Precis som du beskrev verkar den ha olika prioritet på sina olika (färgkodade) portar. Kanske det kan motsvara kraven på IGMP Snooping etc... Eftersom den är så billig ska jag beställa en och testa :)

 

Lycka till! Jag håller tummarna! :)

Jag har IPTV i den mörkgröna porten och det verkar ju vara den som har högst prioritet.


Redigerat av Bopper, 06 augusti 2015 - 20:35.


#24191

Postad 06 augusti 2015 - 21:48

Ironse
  • Ironse
  • Mästare

  • 2 953 inlägg
  • 0

Det är inte lätt att förstå din svenska, men hur som helst så har jag inga problem med min TV-tjänst i Göteborg.

 

Men lägg ner och provocera

 

Om du inte förstår allts varför ens bry sig?



#24192

Postad 07 augusti 2015 - 12:57

Unregisteredbf1d2250
  • Unregisteredbf1d2250
  • Wannabe

  • 43 inlägg
  • 0

Hejsan!

 

Jag har en fråga som rör både telia digital tv samt deras bredband. Det är så att jag är gammal kund hos telia (då via telefonjacket) och skall nu flytta tillsammans med flickvännen där indraget fiber från telia finns. Det är ett förmånligt pris då det redan ingå 10/10 samt kanal-paket lagom i avgiften. Så det vi väljer mellan nu är 100/100 för 99:-/månaden eller 250/100 för 199:-/månaden.

 

Det vi använder nätet till är en hel del:

- Kommer ha digital tv paketen cmore sport samt viasat sport som går varmt där hemma

- Jobbar/tar emot en hel del stora filer.

- Surfar trådlöst (mobil, plattor)

- Ser på Play+ tjänster (Viaplay, netflix samt cmore play)

 

Har som sagt lite frågor:

1. Vilket bredband skulle Ni själva satsa på? Motivera gärna ert svar?

2. Om man satsar på 250/100 får man verkligen runt 250 mbit eller kan man hamn på en helt annan hastighet? Hur säkert är fiber?

3. Hur stor skillnad är det egentligen på dessa två hastigheter?

 

Är tacksam för all hjälp! 

Tack på förhand!

 

/ Johan



#24193

Postad 07 augusti 2015 - 14:33

pallepaf
  • pallepaf
  • Forumräv

  • 531 inlägg
  • 0

Har som sagt lite frågor:

1. Vilket bredband skulle Ni själva satsa på? Motivera gärna ert svar?

2. Om man satsar på 250/100 får man verkligen runt 250 mbit eller kan man hamn på en helt annan hastighet? Hur säkert är fiber?

3. Hur stor skillnad är det egentligen på dessa två hastigheter?

 

Är tacksam för all hjälp! 

Tack på förhand!

 

/ Johan

1. Enda gången det märks någon som helst reell skillnad mellan 100 och 250 är om man SAMTIDIGT laddar ner mycket stora filer från från olika servrar som var och en tillhandahåller höga nedladdningshastigheter. Då mycket få servrar levererar mer än 100 är det väldigt sällan man vid en enskild nedladdning märker någon skillnad. 250 torde egentligen bara av värde för familjer med många ungdomar som vid varsin dator håller på med tung trafik samtidigt. Ip-tv via Telia belastar överhuvudtaget inte bredbandshastigheten och bör inte påverka valet.

2. Enligt bredbandskollen landar man på en hastighet kring 316 mbit/s med 250 och kring 127 mbit/s med 100. De reella hastigheterna är snarare 110 mbit/s respektive 270 mbit/s. Fiber sägs vara den idag mest driftsäkra tekniken med kortast pingtider.

3. 250 är 2,5 gånger mer än 100. 


Redigerat av pallepaf, 07 augusti 2015 - 14:35.


#24194

Postad 07 augusti 2015 - 19:09

Bopper
  • Bopper
  • Beroende

  • 1 224 inlägg
  • 0

Har som sagt lite frågor:

1. Vilket bredband skulle Ni själva satsa på? Motivera gärna ert svar?

2. Om man satsar på 250/100 får man verkligen runt 250 mbit eller kan man hamn på en helt annan hastighet? Hur säkert är fiber?

3. Hur stor skillnad är det egentligen på dessa två hastigheter?

 

Är tacksam för all hjälp! 

Tack på förhand!

 

/ Johan

 

Jag gick från 8 Mbit/s ADSL till 100 Mbit/s fiber och den skillnaden var ENORM! Men jag tror knappt jag skulle märka nån större skillnad på 100 och 250 (i praktiken). Så jag skulle välja 100/100 och då sparar ni 100:-/månad. Om ni i framtiden tycker att 100 Mbit/s är för dåligt, så kan ni ju höja upp till 250 då, men jag tror som sagt att 100 Mbit/s räcker väldigt långt.



#24195

Postad 07 augusti 2015 - 23:07

Unregisteredbf1d2250
  • Unregisteredbf1d2250
  • Wannabe

  • 43 inlägg
  • 0

Tack för Era åsikter.

 

Har i dagsläget fiber via comhem 100/10 och det var verkligen en jätte stor skillnad från adsl eller från 50 mbit via coax,

 

Kommer köra på 100/100 efter era grymma råd och i så fall höja hastigheten efter ett tag om man känner att det inte räcker.

 

Men har en fråga till... Hur stor skillnad är det på 100/10 och 100/100. Vet att det handlar om hastigheten att ladda upp filer. Men om man inte  laddar upp så mycket filer, känner man i så fall skillnaden? I så fall på vilket sätt?

 

Återigen tack för Era åsikter :-D



#24196

Postad 08 augusti 2015 - 09:00

pallepaf
  • pallepaf
  • Forumräv

  • 531 inlägg
  • 0

Men har en fråga till... Hur stor skillnad är det på 100/10 och 100/100. Vet att det handlar om hastigheten att ladda upp filer. Men om man inte  laddar upp så mycket filer, känner man i så fall skillnaden? I så fall på vilket sätt?

 

 

Jag laddar heller inte upp så många filer - än mer sällan stora sådana - och har personligen aldrig märkt av skillnaden (har haft både 10 och 100 i upphastighet).



#24197

Postad 08 augusti 2015 - 20:21

e3henri
  • e3henri
  • Mästare

  • 3 266 inlägg
  • 0

Om man ska ladda upp några 100GB till onedrive eller liknande så är det som natt och dag.

Och nu säljer ju Telia inte 100/10 längre så inte mycket att välja på.

Eftersom vi ändå är helt off.topic så tänkte jag kolla om någon funderar eller redan har bytt till Viasat (som verkar vara den enda på öppen fiber som kan leverera motsvarande TV-utbud) har några kommentarer kring bildkvalite eller andra skillnader?

Funderar på att skrota överprisade lagompaket mot Viasat Basplus.


Redigerat av e3henri, 08 augusti 2015 - 20:22.


#24198

Postad 10 augusti 2015 - 20:19

Ironse
  • Ironse
  • Mästare

  • 2 953 inlägg
  • 0

Jaha

 

Nu börjar bilden hacka och frysa igen... samma sak förra veckan 2 ggr 2 dagar förra veckan

 

Vad händer Telia?



#24199

Postad 10 augusti 2015 - 21:49

elofu17
  • elofu17
  • Beroende

  • 1 127 inlägg
  • 0

Ironse,

 

Vilken kanal? HD eller SD? Vilken tid? Vilket program?

Vad har du för box?

Har du ADSL eller fiber?

Vilken stad gäller det?

 

 

 

Som mätpunkt kan jag säga att jag haft noll problem (vip1963, Uppsala, fiber).

 

Kanske håller hårddisken i din box på att ge upp?



#24200

Postad 11 augusti 2015 - 18:33

Ironse
  • Ironse
  • Mästare

  • 2 953 inlägg
  • 0

Ironse,

 

Vilken kanal? HD eller SD? Vilken tid? Vilket program?

Vad har du för box?

Har du ADSL eller fiber?

Vilken stad gäller det?

 

 

 

Som mätpunkt kan jag säga att jag haft noll problem (vip1963, Uppsala, fiber).

 

Kanske håller hårddisken i din box på att ge upp?

 

Spelar ingen roll vilken inkoppling hastighet jag har för att få felet

 

Komma åt digitalboxens mjukvara nät och kanaler ska funka även om hårddisken kraschar





3 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 3 gäster, 0 anonyma medlemmar

  • tnorlund
    2024-04-22 20:00:21
  • Nya hyllor. 2670 DVD+Blu-Ray
    tnorlund
    2024-04-22 19:58:56
  • UPDATE 2024
    jacoby
    2024-04-15 17:17:29
  • UPDATE 2024
    jacoby
    2024-04-15 17:09:47
  • UPDATE 2024
    jacoby
    2024-04-15 16:57:35
  • Fler  |  Vilka bilder visas här?
Trendande produkter
Prisjakt © 2000 - 2024 Prisjakt   Cookiepolicy.   Våra regler.   Personuppgiftspolicy.  Hantera cookie-inställningar.