Hoppa till innehåll

Sökresultat Sökningen pågår Sökresultaten dyker upp här efterhand. Du kan fortsätta skriva om du vill begränsa sökningen.
Söker efter användare
Söker efter gallerier
Sök forumtrådar
Stäng

* Officiell tråd - Asus Eee PC 901 *

1766 svar till detta ämne
  • Vänligen logga in för att kunna svara
Asus Eee PC 900 - 900MHz 1GB 16GB 8,9" (Laptops (Bärbara datorer)) 5 8,03 (30) Inga priser
Asus Eee PC 901 - 1,6GHz 1GB 8,9" Atom N270 20GB SSD (Laptops (Bärbara datorer)) 6 8,62 (23) Inga priser
Asus Eee PC 901 - 1,6GHz 1GB 12GB 8,9" (Laptops (Bärbara datorer)) 4 8,64 (10) Inga priser
Asus Eee PC 901GO - 1,6GHz 1GB 16GB 8,9" (Laptops (Bärbara datorer)) 1 8,78 (8) Inga priser
4 relaterade trådar

#1551

Postad 16 oktober 2008 - 21:25

miniGranis
  • miniGranis
  • Wannabe

  • 41 inlägg
  • 0

Har sökt men inte hittat... Vad heter programmet där man kan strippa ner en XP-installation i efterhand? För- och nackdelar med att göra så istället för med nLite?


Xplite, känner inte till för & nackdelar,

#1552

Postad 16 oktober 2008 - 21:38

Termos
  • Termos
  • Forumräv

  • 732 inlägg
  • 0
la till Defaultdepth 24 i filen du nämnde, allt gick åt pipan, min tangentborduppsättning försvann skärmen flimmrar till ibland, kan max ha 800x600 upplösning, när jag bootar upp flimmrar skärmen tokmycket och jag kommer till en konsoll ibland där jag skall skriva in mina inloggningsuppgifter...hmmm vad missa jag nu?

Edit :Tog bort raden fick tillbaka upplösningen, men fick återställa alla inställningar jag gjort med compiz samt tangentbordsuppsättningen, phew blev lite nervös där.

Redigerat av Termos, 16 oktober 2008 - 21:45.


#1553

Postad 17 oktober 2008 - 11:44

exclamation
  • exclamation
  • Wannabe

  • 13 inlägg
  • 0
Haha, jag ber om ursäkt för det där. Men jag sa faktiskt att det skulle användas på egen risk. Jag gjorde själv så och fick det att fungera, men jag kan ha gjort lite mer inställningar, minns inte riktigt. Skulle ha varit bättre om jag haft Xandros framför mig så skulle jag ha kunnat testa mig fram.

#1554

Postad 17 oktober 2008 - 12:49

Termos
  • Termos
  • Forumräv

  • 732 inlägg
  • 0

Haha, jag ber om ursäkt för det där. Men jag sa faktiskt att det skulle användas på egen risk. Jag gjorde själv så och fick det att fungera, men jag kan ha gjort lite mer inställningar, minns inte riktigt. Skulle ha varit bättre om jag haft Xandros framför mig så skulle jag ha kunnat testa mig fram.


Det är lugnt, ju fler gånger man gör något ju vanare bli man, hehe, jag gör allt på egen risk :unsure: jag leker mest nu för att se om man skall köra vidare med ubuntu eller gå tillbaka till tråkiga xp som man är van vid.

Hur exakt ser din "screen" section ut, kan du inte kopiera den hit?

#1555

Postad 17 oktober 2008 - 14:46

exclamation
  • exclamation
  • Wannabe

  • 13 inlägg
  • 0

Det är lugnt, ju fler gånger man gör något ju vanare bli man, hehe, jag gör allt på egen risk :( jag leker mest nu för att se om man skall köra vidare med ubuntu eller gå tillbaka till tråkiga xp som man är van vid.

Hur exakt ser din "screen" section ut, kan du inte kopiera den hit?


Du, jag tror att jag missförstod dig. Jag trodde nämligen att du körde Xandros och att det var där du hade problem med YouTube :P

#1556

Postad 17 oktober 2008 - 15:26

Unregistered9c595cc7
  • Unregistered9c595cc7
  • Användare

  • 126 inlägg
  • 0
Jag har en till fråga (exclanation)... Jag har laddat ner JRE Java från Javas hemsida, men själva filen är en BIN-fil och när jag öppnar den kommer någon konstig ruta upp med en massa koder. Hur gör jag nu?

#1557

Postad 17 oktober 2008 - 15:52

exclamation
  • exclamation
  • Wannabe

  • 13 inlägg
  • 0

Jag har en till fråga (exclanation)... Jag har laddat ner JRE Java från Javas hemsida, men själva filen är en BIN-fil och när jag öppnar den kommer någon konstig ruta upp med en massa koder. Hur gör jag nu?


Det finns en RPM-fil med java på deras nedladdningssida, testa den först. Om Xandros stöder det så brukar det vara lite enklare.

Men innan du börjar installera något så kolla om Java eller Azurus finns på Asus cnr-websida. Jag kommer inte ihåg adressen, men det finns en länk någonstans i menyerna. Det står kanske programbibliotek eller nåt sånt.

#1558

Postad 17 oktober 2008 - 16:07

Unregistered9c595cc7
  • Unregistered9c595cc7
  • Användare

  • 126 inlägg
  • 0

Det finns en RPM-fil med java på deras nedladdningssida, testa den först. Om Xandros stöder det så brukar det vara lite enklare.

Men innan du börjar installera något så kolla om Java eller Azurus finns på Asus cnr-websida. Jag kommer inte ihåg adressen, men det finns en länk någonstans i menyerna. Det står kanske programbibliotek eller nåt sånt.


Den laddade jag ner. Men det var en BIN-fil så den gick inte att öppna. Jag har läst på olika forum om hur man öppnar den och alla som svarar skriver hela tiden "Open a terminal". Vad för nedrans terminal?! :( Hur öppnar man den?

#1559

Postad 17 oktober 2008 - 18:14

ellanbellan
  • ellanbellan
  • Wannabe

  • 11 inlägg
  • 0
Hjälp!

Jag har Xandros. När jag kör mozilla kukar det ur rejält ibland ochhänger sig och har sig. Och så testade jag webcamen med programmet som kommer datorn men det hackade som fan. Just nu när jag skriver hackar det okcså som sjutton så jag knappt kan skriva. Det är föbaskat drygt och jag har på superperformance. Köpte min dator i förrigår. Min tre år gamla mobil laggar mindre än denna sprillans nya dator!

jag är ny på linux och lite små besviken på att det känns lite barbieaktigt.. Finns det något sätt att få det att likna mer ett vanligt OS ? Det behöver inte vara exakt som Xp men liknande...

Jag har gett upp iden med att cracka nån licens från XP men det känns drygt att min dator inte är så bra sm den skulle kunna vara... Hjäälp!

#1560

Postad 17 oktober 2008 - 20:09

Unregistered988bff3e
  • Unregistered988bff3e
  • Rookie

  • 5 inlägg
  • 0
Med vilket OS kommer man snabbast ut på nätet (via 3G modem)?

Testat Xandros, var hyfsat snabbt var väl ut på ca 45 sekunder. Men eftersom jag är mer van vid XP installerade jag det. Nu tar det bortemot 4 minuter att komma ut - och då har jag ändå installerat en nLite:ad version av XP - oacceptabelt.

Hur är det med ubuntu - är det mer som Xandros i snabbhet eller?

Erfarenheter?

#1561

Postad 17 oktober 2008 - 21:18

darknessviking
  • darknessviking
  • Användare

  • 128 inlägg
  • 0
men herregud...man har inte varit inne här på några dagar..och nu är det typ 10 nya sidor!! O___o

shiat..

nåväl.jag har lite frågor...

*wtf is a ram-disk?????
hur får man tag i en sån och hur mkt kostar dom?

*ni som installerat ett 2gb rarm minne..märkte ni någon märkbra skillnad,eller handlar det om supermikrosekunder?

*jag är även rädd för att... ett 2 gb tar för mkt batteri/nätagget inuti så det kanske inte orkar med...finns det några belägg för det?
någon som vet ?

*sen så..jag har installerat en del spel på min svarta 901'a ..
men ibland så hänger sig datorn helt...känns som att det är vid slumpmässiga tillfällen det händer..
bilden hänger sig och ljudet typ loopas om och om igen..
samma sak händer mig ibland i en del kraftiga spel på min vanliga dator..
har det hänt er med?

*sen undrar jag om någon vet nåt BRA sätt att dels kolla om man har nyaste intel drivrutinerna..de nyaste jag hittat är från februari och..ehe.. ja..
och sen även hur man installerar nya grafikdrivisar och ljuddrivisar på bästa smidigaste sätt..

Redigerat av darknessviking, 17 oktober 2008 - 21:23.


#1562

Postad 17 oktober 2008 - 22:11

eloj
  • eloj
  • Wannabe

  • 35 inlägg
  • 0

Med vilket OS kommer man snabbast ut på nätet (via 3G modem)?

Borde inte ha något med OSet att göra, mer hur bra täckning det är där man befinner sig.

Själva uppkopplingen tar bara några sekunder för mig (gnu debian/huawei/tele2) under bra förhållanden.

#1563

Postad 17 oktober 2008 - 22:22

eloj
  • eloj
  • Wannabe

  • 35 inlägg
  • 0

*wtf is a ram-disk?????
hur får man tag i en sån och hur mkt kostar dom?

Det är ett filsystem som ligger i RAM istället för på en hårddisk eller någon annat typ av lagringsmedia. De kostar gratis. Jag har en ramdisk för /tmp dit jag pekat logfiler och firefox cache.

*ni som installerat ett 2gb rarm minne..märkte ni någon märkbra skillnad,eller handlar det om supermikrosekunder?

Datorn blir inte plötsligt automatiskt snabbare i allt, det beror ju helt på vad du har för 'working set'. Arbetar du med mer minne än ~1GB samtidigt så går det fortare. That's it. Du får ju också effekten av mer disk-cache, och har ju mer att ta av så du kan unna dig en RAM-disk för filer som inte behöver överleva omstart.

*jag är även rädd för att... ett 2 gb tar för mkt batteri/nätagget inuti så det kanske inte orkar med...finns det några belägg för det?
någon som vet ?

Du har en livlig men verklighetsfrämmande fantasi.

*sen så..jag har installerat en del spel på min svarta 901'a ..
men ibland så hänger sig datorn helt...känns som att det är vid slumpmässiga tillfällen det händer..
bilden hänger sig och ljudet typ loopas om och om igen..
samma sak händer mig ibland i en del kraftiga spel på min vanliga dator..
har det hänt er med?

Nej.

*sen undrar jag om någon vet nåt BRA sätt att dels kolla om man har nyaste intel drivrutinerna..de nyaste jag hittat är från februari och..ehe.. ja..
och sen även hur man installerar nya grafikdrivisar och ljuddrivisar på bästa smidigaste sätt..

Beror på OS.

Smidigaste sättet? Med 'apt-get update && apt-get upgrade'.

Don't ask.

#1564

Postad 17 oktober 2008 - 22:30

Travolta
  • Travolta
  • Forumräv

  • 556 inlägg
  • 0

Det är ett filsystem som ligger i RAM istället för på en hårddisk eller någon annat typ av lagringsmedia. De kostar gratis. Jag har en ramdisk för /tmp dit jag pekat logfiler och firefox cache.


Är det temporära filer som Firefox cachar per session eller är det tidigare besökta sidor, cookies, bilder osv som sparas i ramdisken?

Dvs, om jag startar om rensas alla bilder mm som sparats ner för att göra laddningen av sidor snabbare?

#1565

Postad 17 oktober 2008 - 22:39

eloj
  • eloj
  • Wannabe

  • 35 inlägg
  • 0
Gissar på att cookies inte hamnar i cachefoldern, men det andra, ja.

#1566

Postad 17 oktober 2008 - 22:42

Travolta
  • Travolta
  • Forumräv

  • 556 inlägg
  • 0

Gissar på att cookies inte hamnar i cachefoldern, men det andra, ja.


Alright.

Ni som installerat XP, laddar ni ner och installerar alla drivrutiner från Asus hemsida eller är det några man ska undvika eller ladda ner från annat håll?

#1567

Postad 18 oktober 2008 - 07:38

Unregistereda0e2c1aa
  • Unregistereda0e2c1aa
  • Wannabe

  • 12 inlägg
  • 0
Är det någon som vet ett datum för när den nyare modellen ska komma ut? (den med 3G modem o.d.l)

#1568

Postad 18 oktober 2008 - 09:19

Travolta
  • Travolta
  • Forumräv

  • 556 inlägg
  • 0

Är det någon som vet ett datum för när den nyare modellen ska komma ut? (den med 3G modem o.d.l)


Oktober eller november. Dock litar jag inte det minsta på leveransangivelser från Asus.
http://blogg.tkj.se/eee-pc-3g-sverige/

#1569

Postad 18 oktober 2008 - 09:46

exclamation
  • exclamation
  • Wannabe

  • 13 inlägg
  • 0

jag är ny på linux och lite små besviken på att det känns lite barbieaktigt.. Finns det något sätt att få det att likna mer ett vanligt OS ? Det behöver inte vara exakt som Xp men liknande...


Ja, det kallas full desktop mode i Xandros.
http://wiki.eeeuser...._-_the_easy_way

#1570

Postad 18 oktober 2008 - 11:56

darknessviking
  • darknessviking
  • Användare

  • 128 inlägg
  • 0

Det är ett filsystem som ligger i RAM istället för på en hårddisk eller någon annat typ av lagringsmedia. De kostar gratis. Jag har en ramdisk för /tmp dit jag pekat logfiler och firefox cache.

Du har en livlig men verklighetsfrämmande fantasi.

Smidigaste sättet? Med 'apt-get update && apt-get upgrade'.

Don't ask.


haha..livlig och verklighetsfrämmande fantasi..den var rolig

men tack för att du tog dig tid att skriva svar ialf..
undrar vad apt-upgrade är för något.. jag har xp på min ialf

Redigerat av darknessviking, 18 oktober 2008 - 11:58.


#1571

Postad 18 oktober 2008 - 15:03

Equinoxe
  • Equinoxe
  • Användare

  • 244 inlägg
  • 0
Fy f-n vad jag hatar touch-paden med Elantechs drivrutiner. Det hackar och far när jag scrollar. Ibland reagerar den inte när jag försöker scrolla, ibland tokrusar scrollningen när jag bara nuddar plattan och glider två fingrar försiktigt och ibland scrollar den helt ok. Hur har ni gjort med inställningar för att få plattan att fungera tillfredställande? Jag kör med Firefox 3 och XP SP3. Det här är fan det värsta jag varit med om när det gäller touch-pads. Jag har dels testat den senaste drivrutinen från Elantechs hemsida, men tyckte den äldre som låg hos Asus var bättre.

#1572

Postad 18 oktober 2008 - 20:57

darknessviking
  • darknessviking
  • Användare

  • 128 inlägg
  • 0

Är det någon som vet hur man avinstallerar service pack 3 på en xp maskin. Installerade den och det blev väldigt ont om utrymme.

/P


annars kan du radera allting i "TEMP" mappen på c:/

..sen kan du gå in i windows mappen gå in under alternativ och välja "visa gömda mappar" eller vad dom nu heter..och radera alla mappar som börjar med
$ <--- symbolen..

då får man bort väldigt mkt utrymme..
de mapparna är avinstalleringspaket för alla winupdates som man har gjort och behöver inte sparas

http://tompy666.blog...or-eee-900.html
där finns fler tips

#1573

Postad 18 oktober 2008 - 21:51

_reine_
  • _reine_
  • Rookie

  • 2 inlägg
  • 0
Sitter på en linux 901 och har haft den sedan den släpptes i svergie.
Har bytt till ubuntu eee och tycker att det fungerar mycket bättre.
(Kör utan swap disk och med ext2 formaterade diskar med 1 RAM. Dock så kommer jag troligen att uppgradera till 2 RAM och lägga till swap på min 16gb disk samt formatera till ext3)

Har installerat openvpn med KVpnc och krdc så att jag nu kan koppla mig till min windows pc på jobbet.
Samt mplayer och Amarok installerat så jag kan kolla på film och lyssna på musik.

Bör man installera Adam McDaniel custom kernel?

Min touch-paden kan jag two finger scrolla, men har ingen two-finger zoom (eller får det inte att fungera).
Någon som har info vad man behöver göra för att få det fungera?

:(

#1574

Postad 18 oktober 2008 - 23:40

Equinoxe
  • Equinoxe
  • Användare

  • 244 inlägg
  • 0
Nu är jag på bättre humör igen. Sökte lite om Elantechs drivers och Firefox. Det räckte med att slå av "Disable when keying" under Tapping-menyn för att få scrollningen att fungera hyffsat.

Fy f-n vad jag hatar touch-paden med Elantechs drivrutiner. Det hackar och far när jag scrollar. Ibland reagerar den inte när jag försöker scrolla, ibland tokrusar scrollningen när jag bara nuddar plattan och glider två fingrar försiktigt och ibland scrollar den helt ok. Hur har ni gjort med inställningar för att få plattan att fungera tillfredställande? Jag kör med Firefox 3 och XP SP3. Det här är fan det värsta jag varit med om när det gäller touch-pads. Jag har dels testat den senaste drivrutinen från Elantechs hemsida, men tyckte den äldre som låg hos Asus var bättre.



#1575

Postad 19 oktober 2008 - 13:59

exclamation
  • exclamation
  • Wannabe

  • 13 inlägg
  • 0

Bör man installera Adam McDaniel custom kernel?

Min touch-paden kan jag two finger scrolla, men har ingen two-finger zoom (eller får det inte att fungera).
Någon som har info vad man behöver göra för att få det fungera?

:)


Kör du Ubuntu Eee så finns redan en custom kernel. Antingen är det den du nämner eller en med liknande funktioner.

I och med att datorn är så pass ny är drivrutinerna till multi-touchen fortfarande under utveckling. Du kan göra two-finger scrolling vertikalt, men inte horisontellt. Du kan högerklicka med tre fingrar på paden och klicka med mittenknappen (scrollhjulet) med två fingrar. Zoomning fungerar ännu inte.

#1576

Postad 20 oktober 2008 - 10:04

Unregistered270f2d4f
  • Unregistered270f2d4f
  • Wannabe

  • 14 inlägg
  • 0
Köpte en 901 med XP i lördags och är löjligt fötjust... Jag har ett par frågor dock.

- Firefox 3 funkar inget vidare med "multitouch scroll", dvs när man scrollar en sida med två fingar. Alla andra program verkar funka bra. Några tips?

- Kopplade den till Stereon, men måste skruva upp volymen på max i datorn och rätt ordentligt på stereon för att höra ngt. Kanske blir bättre med ett extern ljudkort? Ngt som rekommenderas?

Redigerat av Unregistered270f2d4f, 20 oktober 2008 - 10:51.


#1577

Postad 21 oktober 2008 - 00:24

Equinoxe
  • Equinoxe
  • Användare

  • 244 inlägg
  • 0

Köpte en 901 med XP i lördags och är löjligt fötjust... Jag har ett par frågor dock.

- Firefox 3 funkar inget vidare med "multitouch scroll", dvs när man scrollar en sida med två fingar. Alla andra program verkar funka bra. Några tips?


Några inlägg högre upp ser du lösningen på Firefox-problemet. Själv höll jag på att bli galen på touch-paden.

#1578

Postad 21 oktober 2008 - 12:22

darknessviking
  • darknessviking
  • Användare

  • 128 inlägg
  • 0
vet inte om det är pga jag tweakat för mkt på min 901'a (xp)
men jag tycker den börjat bli seg när man surfar i firefox..
t ex om man ska scrolla ner så kommer man halvvägs,sen tänker den en halv sekund eller en sekund..sen fortsätter den scrolla..
samma sak om man ska t ex "klicka vidare snabbt" så går den några sidor..sen stannar den upp och tänker..sen fortsätter den..

eller som nu när jag skulle trycka på redigeraknappen...fick vänta en-två sekunder innan den gick att klicka på ..

det är ju ett i-landsproblem men...ikke desto mindre irriterande i längden

kan en 2gb minne vara lösningen?
http://www.dustinhom...5010106769.aspx
är det det minnet som är det man ska ha ?

Redigerat av darknessviking, 21 oktober 2008 - 13:11.


#1579

Postad 21 oktober 2008 - 13:58

dlund
  • dlund
  • Rookie

  • 1 inlägg
  • 0

vet inte om det är pga jag tweakat för mkt på min 901'a (xp)
men jag tycker den börjat bli seg när man surfar i firefox..
t ex om man ska scrolla ner så kommer man halvvägs,sen tänker den en halv sekund eller en sekund..sen fortsätter den scrolla..
samma sak om man ska t ex "klicka vidare snabbt" så går den några sidor..sen stannar den upp och tänker..sen fortsätter den..


Testa att gå in under verktyg, inställningar, säkerhet: och bocka ur .. misstänkt skadlig plats + ... misstänkt bluff

#1580

Postad 22 oktober 2008 - 07:41

Unregistered270f2d4f
  • Unregistered270f2d4f
  • Wannabe

  • 14 inlägg
  • 0

Några inlägg högre upp ser du lösningen på Firefox-problemet. Själv höll jag på att bli galen på touch-paden.


Tack, ska testa tipset.

För er som inte får häng på muli-touch så är den här filmen bra http://www.youtube.c...h?v=hDf4HMijnSM. Ngn skrev att det inte funkar med zoom. Det funkar visst fin fint. Lite tricky att lyckas i början iof.

Beställde ett USB ljudkort (http://www.terratec....l_USB_9842.html).

#1581

Postad 22 oktober 2008 - 14:38

Unregistered9c595cc7
  • Unregistered9c595cc7
  • Användare

  • 126 inlägg
  • 0
Jag får det fortfarande inte att funka med Ubuntu-Eee...

Det jag ville fråga om idag var att jag inte får det att funka med Azureus på min Eee PC. Om jag laddar ner JRE Java så laddas bara en BIN-fil ner som inte går att öppna, det kommer bara en massa koder. Hur gör jag för att installera JRE som behövs till Azureus?

#1582

Postad 22 oktober 2008 - 16:55

Unregistereda764e496
  • Unregistereda764e496
  • Wannabe

  • 26 inlägg
  • 0
Hej
Jag köpte en Svart 901:a för några dagarsedan samt ett 2GB minneskort, men när jag nu har bytt till det nya minnet och man kollar hur mycket minne det finns i maskinen står det fortfarande 0,99GB alltså ingen förändring.

Är det någon som kan säga mig vad det beror på .. någon inställning(brukar det ju aldrig vara) eller är minnet trsigt ?

#1583

Postad 22 oktober 2008 - 18:39

exclamation
  • exclamation
  • Wannabe

  • 13 inlägg
  • 0

Hej
Jag köpte en Svart 901:a för några dagarsedan samt ett 2GB minneskort, men när jag nu har bytt till det nya minnet och man kollar hur mycket minne det finns i maskinen står det fortfarande 0,99GB alltså ingen förändring.

Är det någon som kan säga mig vad det beror på .. någon inställning(brukar det ju aldrig vara) eller är minnet trsigt ?


Det är skillnad på minne och minne. Ett minneskort är av typen sekundärminne, dit även hårddiskar och CD-skivor räknas. Alla datorer har dessutom primärminne eller RAM-minne, din 901:a har 1GB.

Alltså:
Primärminne: 1GB
Sekundärminne: 4+16+2=22GB (Om du köpte Linuxversionen)

#1584

Postad 22 oktober 2008 - 19:08

Metalizer_MT2
  • Metalizer_MT2
  • Rookie

  • 7 inlägg
  • 0

Det är skillnad på minne och minne. Ett minneskort är av typen sekundärminne, dit även hårddiskar och CD-skivor räknas. Alla datorer har dessutom primärminne eller RAM-minne, din 901:a har 1GB.

Alltså:
Primärminne: 1GB
Sekundärminne: 4+16+2=22GB (Om du köpte Linuxversionen)


Jag skulle tro att LoKatten menar RAM-minne då jag har pricis samma fel, installerade ett RAM-minne på 2GB idag men det står att jag bara har 1GB vad beror det på?

Redigerat av Metalizer_MT2, 22 oktober 2008 - 19:09.


#1585

Postad 22 oktober 2008 - 19:31

Walo
  • Walo
  • Wannabe

  • 24 inlägg
  • 0

Jag skulle tro att LoKatten menar RAM-minne då jag har pricis samma fel, installerade ett RAM-minne på 2GB idag men det står att jag bara har 1GB vad beror det på?


Det var samma med min Eee, den visade 0.99 MB, men en dag visade den plötsligt 2 GB...
Prova att starta om datorn och gå in i Bios, gå sedan ur och starta om maskinen, vad händer då?

// Tony

#1586

Postad 22 oktober 2008 - 20:31

Metalizer_MT2
  • Metalizer_MT2
  • Rookie

  • 7 inlägg
  • 0

Det var samma med min Eee, den visade 0.99 MB, men en dag visade den plötsligt 2 GB...
Prova att starta om datorn och gå in i Bios, gå sedan ur och starta om maskinen, vad händer då?

// Tony


Tack för tipset det fungerade av någon konstig anledning!?

#1587

Postad 22 oktober 2008 - 21:28

Unregistereda764e496
  • Unregistereda764e496
  • Wannabe

  • 26 inlägg
  • 0

Det var samma med min Eee, den visade 0.99 MB, men en dag visade den plötsligt 2 GB...
Prova att starta om datorn och gå in i Bios, gå sedan ur och starta om maskinen, vad händer då?

// Tony

Tack för tippset ska prova det genast, TACK

#1588

Postad 23 oktober 2008 - 08:32

adress
  • adress
  • Wannabe

  • 16 inlägg
  • 0

Det var samma med min Eee, den visade 0.99 MB, men en dag visade den plötsligt 2 GB...
Prova att starta om datorn och gå in i Bios, gå sedan ur och starta om maskinen, vad händer då?

// Tony


Idiotfråga kanske - men hur går man in i BIOS ? Windows XP

#1589

Postad 23 oktober 2008 - 09:34

robber
  • robber
  • Forumräv

  • 521 inlägg
  • 0

Idiotfråga kanske - men hur går man in i BIOS ? Windows XP



Tryck ned F2 när du bootar upp datorn. Står 10tals gånger i denna tråd. Sökte på ordet "bios".

Lycka till! ;)

/R

Redigerat av robber, 23 oktober 2008 - 09:35.


#1590

Postad 23 oktober 2008 - 11:52

Stefan Bäckman
  • Stefan Bäckman
  • Forumräv

  • 976 inlägg
  • 0
Hej gott folk,

Nu har min 901 Linux rullat i nästan en månad. Det ligger en helt ok Ubuntu (med array.org kärnan och olika tillägg) installation på den och jag är på det hela rätt nöjd. Det enda som inte fungerar helt smidigt är uppkopplingen mot olika wifi-nät.

Men men, igår hände det. Den startar inte längre. :) Jag har provat med och utan batteri, med och utan laddare i men det enda som händer är att först tänds power-lampan och sedan också dioderna i framkant. Sedan händer ingenting. Den blir stående med power-lampan och alla dioder (utom wifi) lysande. Inget händer, ibland stänger den av sig självt efter en stund men oftast inte.

Har någon upplevt något liknande?

Jag har pratat med Asus supporten och de bad mig fylla i en RMA och skicka in den. Sagt och gjort, nu väntar man bara på mail från dem och UPS för att bekräfta garantiärendet. Väl bekräftat så ska jag ringa UPS som hämtar upp burken och kör den till service. Vi får se hur länge jag blir av med den.

Som extra strul slutade min stationära pc också att rulla med samma symtom i helgen. Fläktar gick igång men den kom aldrig upp till bios. Det är troligen moderkort (har alltid krånglat lite) eller psun som lagt ner arbetet. Jag har inte orkat felsöka mer och har skrotat den burken. Minnen, cpu och diskar är återvunna i FreeNAS/HTPCn som nu får agera vanlig pc.

/Bäckman

Redigerat av Stefan Bäckman, 23 oktober 2008 - 11:57.


#1591

Postad 23 oktober 2008 - 19:31

adress
  • adress
  • Wannabe

  • 16 inlägg
  • 0

Tryck ned F2 när du bootar upp datorn. Står 10tals gånger i denna tråd. Sökte på ordet "bios".

Lycka till! :)

/R


Helt rätt - fel av mig ! Tänkte inte på "sökningen" denna gång. Håller mest på med Mac senaste 20 åren. Lite annorlunda mot Windows, om man säger så. Tack för svaret i alla fall.

#1592

Postad 24 oktober 2008 - 16:36

Travolta
  • Travolta
  • Forumräv

  • 556 inlägg
  • 0
Då har jag äntligen slagit till efter månaders velande. Avgörandet var storleken, designen och inte minst batteritiden. Spontant är jag grymt nöjd, en sanslös liten maskin!

Någon som testat att ta bort de hemskt fula klisterlapparna, gick det bra?

#1593

Postad 24 oktober 2008 - 22:58

Magnus909
  • Magnus909
  • Amatör

  • 82 inlägg
  • 0

Har sökt men inte hittat... Vad heter programmet där man kan strippa ner en XP-installation i efterhand? För- och nackdelar med att göra så istället för med nLite?


Som någon sa tidigare så heter den xplite.
När det gäller för- och nackdelar så kan du pröva en sak och sen ångra dig med xplite. Fuckar du upp vid nlite så leder det ofta till att du inte kan installera över huvudtaget utan behöver skapa en ny image, vilket tar tid och är jobbigt. Så var det för mig, jag klantade till det och istället för att gå igenom den långa tidsödande proceduren så drog jag bara in en vanlig xp på ssd-minnet(som jag gjorde bootbar förstås som vanligt). En annan sak som också kan inträffa vid en "n-lite;ad" installation är att man i efterhand längre framöver vill installera något som kräver en funktion som man tagit bort. Då sitter man där. Med xplite kan du återaktivera den eller de funktioner som krävs och du kan lugnt köra vidare sen...

Sen är det mycket smidigare och enklare vid själva "liteningsprocessen" då man gör det inne i xp på själva eeen efter installationen. Vet dock inte om det ger en lika komplett litening.
För mig duger det mer än väl. Den flyter på väldigt bra.
Innan n-lite fanns så körde man med dessa lite-varianter. Först fanns ju 98lite, vilket verkligen gjorde allt mycket snabbare och resurssnålare på den tidens dyrare och långsammare maskinvara(framförallt var minnesmängden jag hade råd att köra flaskhals vid, typ, millenieskiftet).
Vill man skapa en komplett "distribution" med en massa bundlade saker tex extra drivrutiner och annat så är det inget snack om saken. Då är n-lite ett måste. Vill man göra det enkelt för sig och bara trimma xp så duger xplite väldigt bra tycker jag. Man spar mycket tid och eventuella svordomar vid installationen på eeen. Orkar du lägga ned tid på n-lite, fine, gör det då. Du får förmodligen maximal tillgång till samtliga strippande funktioner (på gott och ont). Men sitt inte sen och svär om det eventuellt inte går som du tänkt dig vid första installationen, eller kanske någon månad senare när du vill göra något som kräver det du valde bort...

Redigerat av Magnus909, 24 oktober 2008 - 23:02.


#1594

Postad 25 oktober 2008 - 12:10

Unregistered847b0a9f
  • Unregistered847b0a9f
  • Wannabe

  • 10 inlägg
  • 0
Hej. Jag har precis installerat xp på linux versionen av 901:an. Men jag får inte de två knapparna brevid den man stänger skärmen och den man ändrar upplösning att fungera och jag förstör inte överhuvdutaget var man ska ställa in de.
Vad är det av "utility" på hemsida som är bra att ha på datorn. Hitills har jag bara installerat alla drivers för allt och jag tänkte att det bara är massa extra skit? men är det något ni rekommenderar man behöver för att kunna använda datorn på bästa sätt? Tack på förhand!:(

#1595

Postad 25 oktober 2008 - 13:44

Travolta
  • Travolta
  • Forumräv

  • 556 inlägg
  • 0

Hej. Jag har precis installerat xp på linux versionen av 901:an. Men jag får inte de två knapparna brevid den man stänger skärmen och den man ändrar upplösning att fungera och jag förstör inte överhuvdutaget var man ska ställa in de.
Vad är det av "utility" på hemsida som är bra att ha på datorn. Hitills har jag bara installerat alla drivers för allt och jag tänkte att det bara är massa extra skit? men är det något ni rekommenderar man behöver för att kunna använda datorn på bästa sätt? Tack på förhand!:huh:


Du behöver Asus Instand Key, det r ett program där du definierar vad dessa två knappar ska göra.

#1596

Postad 26 oktober 2008 - 21:03

Unregistered847b0a9f
  • Unregistered847b0a9f
  • Wannabe

  • 10 inlägg
  • 0
Tack, det hjälpte mycket med det programet:)!!!
/mvh Rasmus Åkerstörm. Det är inget annat utilitys program som är bra för datorn?

#1597

Postad 27 oktober 2008 - 18:38

ellanbellan
  • ellanbellan
  • Wannabe

  • 11 inlägg
  • 0
Nån som har ett tips på ett snyggt kalender-software som påminner lite om Google calender men inte är på internet utan något man laddat ner och har på datorn? (så man kan gå in utan att vara uppkopplad dvs)

Kör en Asus Eee 901 med en nedbantad version av nLite. Fungerar utmärkt! Skulle dock behöva någon snygg, gratis kalender dock.

#1598

Postad 27 oktober 2008 - 18:51

Unregistered847b0a9f
  • Unregistered847b0a9f
  • Wannabe

  • 10 inlägg
  • 0
Hej! Ellanbellan, det lätt intressant att du hade bantat med nLite! Du har ingen slags info fil man kan låna så man vet att man tar bort rätt saker för just 901:an?

Sen undrar jag vilken dirvrutin till pekplattan ni använder. Jag läste någonstans att den man fick till sög rejält och att man direkt skulle intallera Elantech drivrutiner. Men nu börjar jag undra om den verkligen är så bra, eller om det bara är en smaksak?
/Mvh Rasmus Åkerström

Redigerat av Unregistered847b0a9f, 27 oktober 2008 - 19:03.


#1599

Postad 27 oktober 2008 - 20:03

Travolta
  • Travolta
  • Forumräv

  • 556 inlägg
  • 0
Ellanbellan-->
Kanske kan Rainlandar vara något?
http://www.rainlenda...p...y&Itemid=41

Rasmus-->
Jag använde dessa två guider och de fungerade bra. Tog inte riktigt bort allt som rekommenderas. Viktigt att behålla är #Multi Processor Support" och "Manual install and upgrade":
http://www.i64x.com/eeexp.php
http://wiki.eeeuser.com/windowsxpusb


Utöver ovanstående har jag optimerat bla genom att göra detta:

- Installerat 2GB ram
- Avaktiverat pagefile
- Inaktiverat indexering
- Skapat en ramdisk
- Pekat system- och användarvariabler till ramsisken (TEMP och TMP)
- Avaktiverat "NTFS last accessed time stamp"
- Flyttat Firefox cache till ramdisken
- Avaktiverat Firefoxs prefetch
- Tagit bort en del onödiga program från autostart (Start->Kör->msconfig->Autostart)

#1600

Postad 27 oktober 2008 - 20:47

ellanbellan
  • ellanbellan
  • Wannabe

  • 11 inlägg
  • 0
Multi processorn måste behållas. Mitt enda problem just nu är ACPI installationen - jag kan ej gå i vänteläge. Har inte riktigt haft tid att åtgärda problemet utan bara stängt av det för nu, men givetvis vore det kul att kunna spara på batteriet... Någon som vet hur man kan fixa sitt ACPI utan att behöva installera om hela XP?

Sen är jag inte världsbäst på datorer utan är egentligen en skådespelerska som fuskar mig till bra grejer via manualer på google. Så därför kan följande fråga vara jättedum:

Kan man förbättra grafikkortet på sin asus och hur ser man systemspecen så man vet vilka rutiner man ska ladda ned? Och kan man köpa till bättre processor? Jag har en extern hårddisk med lite spel på (WoW, The Sims 2, Pirates! etc) och det vore kul att kunna sitta och spela på denna dator utan att överklocka den. Jag vill att min dator ska bli så bra som möjligt (snabb och kör snyggt) och skulle verkligen behöva hjälp med att hitta mina specifikationer. Jag har ju ett helt nytt OS installerat så jag litar inte på att följa manualen.

Sen är tips och råd på häftiga grejer att ladda ner till sin lilla dator jätteuppskattat! =)



0 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 0 gäster, 0 anonyma medlemmar

  • UPDATE 2024
    jacoby
    2024-04-15 17:17:29
  • UPDATE 2024
    jacoby
    2024-04-15 17:09:47
  • UPDATE 2024
    jacoby
    2024-04-15 16:57:35
  • UPDATE 2024!
    jacoby
    2024-04-15 16:28:12
  • 6mån senare så är foam monterat
    Anton
    2024-04-11 18:04:03
  • Fler  |  Vilka bilder visas här?
Trendande produkter
Prisjakt © 2000 - 2024 Prisjakt   Cookiepolicy.   Våra regler.   Personuppgiftspolicy.  Hantera cookie-inställningar.