Hoppa till innehåll

Sökresultat Sökningen pågår Sökresultaten dyker upp här efterhand. Du kan fortsätta skriva om du vill begränsa sökningen.
Söker efter användare
Söker efter gallerier
Sök forumtrådar
Stäng

Samsung PS64D8005 vs Panasonic TX-P65VT30Y

196 svar till detta ämne
  • Vänligen logga in för att kunna svara

#101

Postad 22 november 2011 - 11:17

Fresan86
  • Fresan86
  • Forumräv

  • 556 inlägg
  • 0

Har börjat kolla lite preliminärt på D7005/D8005 efter min fadäs med Panasonic (RBE!). Bara teoretiskt än så länge men allt såg ju bra ut tills jag började läsa om floating brightness på Samsungen. Något som de till skillnad från Panasonic inte gjort ett skit för att rätt till tydligen. Hur upplever ni det? är det ett stort problem? - Fanns diskussioner som gick ut på att 51-tummarna hade sämre svärta än 59- och 64-tummarna. Erfarenheter? - 24p? Skulle dessutom (iaf enligt Cnet som ändå utnämnde 7-serien till bästa köp i år) vara dålig på 24p? - Input lag? Nånstans mellan LG (uselt) och Panasonic (bra) prestandamässigt eller vad har ni för erfarenheter? Sen var det ju nåt om att de ditklistrade filtret peelade av eller bubblade sig för vissa, men det gick ju på garantin. Ingen succé det klart om man utvecklar de problemen efter ett par år ... Helt klart en fördel om det är mindre posterization iaf. Syntes på G30 ibland (framför allt i ansikten) och det var också en irritation.




battleangel hade du en vt30 eller en g30?

#102

Postad 22 november 2011 - 11:22

Unregistereddc471864
  • Unregistereddc471864
  • Über-Guru

  • 24 891 inlägg
  • 0

Har nu fått hem en P50VT30Y. Än så länge har jag bara testat boxer, DVD samt SF anytime. Min första intryck är att TV lider av något som verkar kallas för Posterization (http://en.wikipedia....i/Posterization) dvs ansiktsbilder kan ej anges med korrekta färger vid rörelse. Detta är tydligare i boxers HD kanaler. Efter att bytt bordsantenn, antennkabel samt HDMI kabel så verkar problemet ha minskat och bilden är helt klart bättre. Tips mottages gärna om hur man kan minska detta ännu mer (om det nu går). Köpte även boxers HD modul CI+ men det visade sig att den som säljs i de flesta affärer version M:12 inte är kompatibel med denna TV. Inte ens Boxer själva kan sälja version M:14 som krävs för denna TV. Någon som vet var man får tag på CA modul version M: 14? SF anytime funkar bra men däremot inte HD filer då dessa är kodade på ett sätt som inte TV klarar av.
Några tips på inställningar som gör att bilderna ser så naturliga ut som möjligt? Gillar själv RGB istället för Pal på boxer boxen.


Det är inte tvn det är fel på det är din bildkälla det är fel på. En tv kan aldrig visa ngt bättre än vad den får som insignal. Är insignalen dålig så ser det såklart ut därefter.

#103

Postad 22 november 2011 - 12:02

battleangel
  • battleangel
  • Användare

  • 189 inlägg
  • 0

battleangel hade du en vt30 eller en g30?


G30. Åker tillbaka imorrn med den. De flesta har nog inte de problemen som jag hade, men de som har det kommer att ha samma problem med VT30. Inte för att vara en olyckskorp ....

Lättast ser man problemet (om man ser det) genom att ta en bild med hög kontrast, typ denna:
http://www.vermoo.ne...l/vermoo528.jpg
Och sedan panorera lite med ögonen. Har du problem så kommer du att se gröna plasmaspår även runt den statiska bilden.

Angående det där med posterization så är det absolut beroende av källkvalité, JA. Men eftersom allt man ser inte är 1080p med hög bitrate så är det ändå ett problem att ta till sig. I praktiken kommer man ju att utsättas för en massa skräp som provocerar plasman.

#104

Postad 23 november 2011 - 00:12

Unregistered33192
  • Unregistered33192
  • Lärjunge

  • 283 inlägg
  • 0

Har börjat kolla lite preliminärt på D7005/D8005 efter min fadäs med Panasonic (RBE!). Bara teoretiskt än så länge men allt såg ju bra ut tills jag började läsa om floating brightness på Samsungen. Något som de till skillnad från Panasonic inte gjort ett skit för att rätt till tydligen. Hur upplever ni det? Är det ett stort problem?

- Fanns diskussioner som gick ut på att 51-tummarna hade sämre svärta än 59- och 64-tummarna. Erfarenheter?

- 24p? Skulle dessutom (iaf enligt Cnet som ändå utnämnde 7-serien till bästa köp i år) vara dålig på 24p?

- Input lag? Nånstans mellan LG (uselt) och Panasonic (bra) prestandamässigt eller vad har ni för erfarenheter?

Sen var det ju nåt om att de ditklistrade filtret peelade av eller bubblade sig för vissa, men det gick ju på garantin. Ingen succé det klart om man utvecklar de problemen efter ett par år ...

Helt klart en fördel om det är mindre posterization iaf. Syntes på G30 ibland (framför allt i ansikten) och det var också en irritation.

Jag har inte sett någon FBr än, har dock inte letat efter det heller så... Men letar lite efter material där det ska visa sig så jag återkommer i frågan :-)

51" mäter sämre svartnivå än 59" och 64" och så har det tydligen varit även på 2010-modellerna så det är säkert antingen för att kunna sälja dessa dyrare alt att större paneler kräver bättre svärta på något sätt.

24p, vad skulle vara problem med det? Det enda som jag kan tänka mig är att om man kör utan Cinema Smooth så kör tvn i 60Hz (dvs den gör en 2:3 pulldown så man får NTSC judder) och med Cinema Smooth (då kör den 24*4==96Hz) så blir svärtan något sämre (dock inget som har stört mig än så länge iaf).

Filtret som bubblar ska vara fixat permanent på senare modeller, har inte kollat när min är tillverkad men har inte sett några tycken på problem än iaf (de flesta som rapporterade om det märkte det efter 1-2 dagar redan).

#105

Postad 23 november 2011 - 06:10

battleangel
  • battleangel
  • Användare

  • 189 inlägg
  • 0

Jag har inte sett någon FBr än, har dock inte letat efter det heller så... Men letar lite efter material där det ska visa sig så jag återkommer i frågan :-)

51" mäter sämre svartnivå än 59" och 64" och så har det tydligen varit även på 2010-modellerna så det är säkert antingen för att kunna sälja dessa dyrare alt att större paneler kräver bättre svärta på något sätt.

24p, vad skulle vara problem med det? Det enda som jag kan tänka mig är att om man kör utan Cinema Smooth så kör tvn i 60Hz (dvs den gör en 2:3 pulldown så man får NTSC judder) och med Cinema Smooth (då kör den 24*4==96Hz) så blir svärtan något sämre (dock inget som har stört mig än så länge iaf).

Filtret som bubblar ska vara fixat permanent på senare modeller, har inte kollat när min är tillverkad men har inte sett några tycken på problem än iaf (de flesta som rapporterade om det märkte det efter 1-2 dagar redan).


Knepigt det där med FBr. Ingen rök utan eld liksom. Det har ju varit rena lynchstämningen på vissa forum. Men ex FlatpanelsHD noterade ju att de inte såg någonting i sin recension. Och på Cnet fick ju testaren försvara sig mot kritik efter recensionen gentemot arga plasma-köpare. Man fick ju intryck av att när det gällde Panasonic så var det mer enighet över hur det låg till.

Tråkigt det där med svärtan. Men kanske ingen avgrundsskillnad jämfört med G30? (0.03 cd/m2 mot 0.06 cd/m2)

Stämmer säkert angående 24p. Acceptabelt trots allt.

#106

Postad 24 november 2011 - 00:46

Unregistered33192
  • Unregistered33192
  • Lärjunge

  • 283 inlägg
  • 0
Bör ju nämnas att FBr inte skall förekomma med 24p och Cinema Smooth aktiverat enligt samtliga inlägg på brittiska AVSForums. Kanske därför som jag inte sett några :-), och frågan är ju om den där mätbara skillnaden i svårta går att se, kollade precis på Alien Blu-Ray ikväll och där var det svart utan problem kan jag säga :-D

#107

Postad 25 november 2011 - 20:20

Master-vaktis
  • Master-vaktis
  • Rookie

  • 2 inlägg
  • 0
Grymt bra tv bästa ja testat hittils fin svärta och bra ljusstyrka.
Enda nackdelen är att min buzzar lite hörs om man sänker tv ljudet för natt tv då sambon sover annars med hemmabion på är det helt okej. Postad bild

Bilden och storleken överväger bruset, men min tv kan ju vara defekt vem vet kontaktade Samsung om bruset de ska skicka en tekniker att kolla för i min värld är en tv tyst, dok kan inte min sambo höra suret alls säger hon.
Men hon har dragit på sig en hörselskada svagt efter en konsert.


#108

Postad 26 november 2011 - 04:11

Unregistered33192
  • Unregistered33192
  • Lärjunge

  • 283 inlägg
  • 0
Ja många skriver om brum på båda modellerna i olika forum. Har själv att brum från vad jag först trodde var PS64D8005:an men märkte sedan att det kom från subbasen. På något vis så störs den alltså av tv:n...

#109

Postad 26 november 2011 - 06:16

battleangel
  • battleangel
  • Användare

  • 189 inlägg
  • 0

Ja många skriver om brum på båda modellerna i olika forum. Har själv att brum från vad jag först trodde var PS64D8005:an men märkte sedan att det kom från subbasen. På något vis så störs den alltså av tv:n...


Intressant det där, man har ju hört en hel del om att plasma skulle störa ut annan utrustning. Det finns ju en en drös videos på youtube med radioamatörer som sliter sitt hår efter att grannen skaffat plasma. Kan inget om subwoofers men störningarna brukar ju ligga mellan 0 och 30 Hz. Tur att man inte är el-överkänslig iaf ... finns nån video om det på youtube också ...

Vad jag egentligen tänkte säga var att jag får lägga ned plasma-projektet helt. Kollade på D7005 i butik. Verkade bättre än VT30 på en hel del. Gradienter bl.a., gav mindre banding. Men jag såg fortfarande en regnbågseffekt. Mindre tydlig än på Panasonic, mer korta regnbågar och inte så långa gröna spår, men fortfarande för labilt. LED here I come :-(

#110

Postad 26 november 2011 - 14:13

oqvist
  • oqvist
  • Mega-Guru

  • 9 862 inlägg
  • 0
Så D7005 är säkrare inkörsport till plasma än VT 30 således?

Får se plasma newbie här även om jag aldrig någonsin lyckats uppröras över brorsans kuro plasmor ;)

#111

Postad 26 november 2011 - 18:37

EVOVII
  • EVOVII
  • Veteran

  • 1 891 inlägg
  • 0

Intressant det där, man har ju hört en hel del om att plasma skulle störa ut annan utrustning. Det finns ju en en drös videos på youtube med radioamatörer som sliter sitt hår efter att grannen skaffat plasma. Kan inget om subwoofers men störningarna brukar ju ligga mellan 0 och 30 Hz. Tur att man inte är el-överkänslig iaf ... finns nån video om det på youtube också ...

Vad jag egentligen tänkte säga var att jag får lägga ned plasma-projektet helt. Kollade på D7005 i butik. Verkade bättre än VT30 på en hel del. Gradienter bl.a., gav mindre banding. Men jag såg fortfarande en regnbågseffekt. Mindre tydlig än på Panasonic, mer korta regnbågar och inte så långa gröna spår, men fortfarande för labilt. LED here I come :-(


Men nu får du sluta tjata om dessa regnbågar, jag tror alla har fattat att det inte funkar för dig med plasma nu men det är väldigt få människor som ser detta fenomen, liksom på DLP-projektorer, du skrämmer upp folk i onödan. VT30 är den modell av årets plasmor som vunnit flest tester och utmärkelser och det talar sitt tydliga språk, dock är den inte fri från problem den heller, det gäller alla apparater hittills, punkt slut. Sen är det upp till var och en om den är värd de extra pengarna jämfört med t ex. PSxxD8005 som inte ligger långt efter VT30 totalt sett och även är bättre på vissa punkter.

#112

Postad 26 november 2011 - 21:30

Huddingebo
  • Huddingebo
  • Veteran

  • 2 450 inlägg
  • 0
Nu ligger jämförelsen mellan två plasmor och en prisskillnad på c:a 10 papp, så om man inte kan ha plasma pga RBE är det helt ointressant då man kan välja LCD i stället.

#113

Postad 26 november 2011 - 21:52

Peterrrrr
  • Peterrrrr
  • Beroende

  • 1 240 inlägg
  • 0

Intressant det där, man har ju hört en hel del om att plasma skulle störa ut annan utrustning. Det finns ju en en drös videos på youtube med radioamatörer som sliter sitt hår efter att grannen skaffat plasma. Kan inget om subwoofers men störningarna brukar ju ligga mellan 0 och 30 Hz. Tur att man inte är el-överkänslig iaf ... finns nån video om det på youtube också ...

Vad jag egentligen tänkte säga var att jag får lägga ned plasma-projektet helt. Kollade på D7005 i butik. Verkade bättre än VT30 på en hel del. Gradienter bl.a., gav mindre banding. Men jag såg fortfarande en regnbågseffekt. Mindre tydlig än på Panasonic, mer korta regnbågar och inte så långa gröna spår, men fortfarande för labilt. LED here I come :-(


Jag noterade aldrig några regnbågar, men efter jag hade läst om det så såg jag det nästan hela tiden. Nu ser jag det mer än sällan, störs inte ett dugg av det. Hellre det än clouding, hög responstid, bild som saknar djup, överskarp bild och kass betraktningsvinkel.

#114

Postad 27 november 2011 - 15:33

battleangel
  • battleangel
  • Användare

  • 189 inlägg
  • 0

Men nu får du sluta tjata om dessa regnbågar, jag tror alla har fattat att det inte funkar för dig med plasma nu men det är väldigt få människor som ser detta fenomen, liksom på DLP-projektorer, du skrämmer upp folk i onödan. VT30 är den modell av årets plasmor som vunnit flest tester och utmärkelser och det talar sitt tydliga språk, dock är den inte fri från problem den heller, det gäller alla apparater hittills, punkt slut. Sen är det upp till var och en om den är värd de extra pengarna jämfört med t ex. PSxxD8005 som inte ligger långt efter VT30 totalt sett och även är bättre på vissa punkter.


Skrämma upp folk i onödan? Jag har ingen statistik på hur vanligt det är att man ser regnbågseffekten, men man börjar ju tro att det är lite vanligare än vissa här påstår.

Jag fick själv nonchalanta svar när jag frågade om plasma-problem för ett halvår sedan, bl.a. då RBE (som jag aldrig sett eftersom jag aldrig ägt annat än CRT). Då hette det typ: "Inget du skall leta efter" .. istället för att då tala om hur man ska gå till väga. Så det är väl ingen hemlighet att jag håller vissa här på forumet delvis ansvariga för min fadäs. Är det inte schysstare tycker du att informera folk innan köp om vad de kan råka ut för? Det finns ju exempelvis en klistrad tråd om LED som fyller sin funktion väl. Har vi statistik på hur vanligt clouding är på LED exempelvis som grund för den trådens existensberättigande? Kunde kanske vara schysst att informera om att plasma är fysiologiskt inkompatibelt med vissa personer ... ?

#115

Postad 28 november 2011 - 11:00

EVOVII
  • EVOVII
  • Veteran

  • 1 891 inlägg
  • 0
Jag har ingen statistik på något av det men clouding på t ex. Samsung edge LED är garanterat astronomiskt mycket vanligare än folk som ser regnbågar på plasma. Och när ditt prat resulterar i frågor som den som kom från oqvist här ovan om Samsung plasma därmed är ett säkrare kort än Panasonic så tycker i alla fall jag att det är att skrämma upp folk i onödan.

Redigerat av EVOVII, 28 november 2011 - 14:37.


#116

Postad 28 november 2011 - 11:57

oqvist
  • oqvist
  • Mega-Guru

  • 9 862 inlägg
  • 0
Hehe! Jag ska inte säga att jag är superrädd för den effekten direkt.

Många har dock rapporterat att Samsung plasmorna har stabilare bild än VT30n och mitt siktavstånd är bara 2 meter. Frågan är om det är pga deras skärpeförbättring som du måste in i game mode för att få bort dock? Nu är jag pragmatisk och har inget emot att förbättra SDTV sändningar eller ta bort ev störningsmoment om det sköts snyggt. Canal Digitals priser och bindningstider för digitaltv är absolut sinnessjuka för den skit som sänds på dumburken.

Nu frågar jag samma sak på två ställen men kanske mer lämpligt här. Hur upplever ni uppskalningen från DVD på samsung och panasonic apparaterna? Ni som testat skicka 576i alt 576p som utsignal från bluray spelaren? SD sändningar har väl avklarats tidigare förmodar jag :)

Har Sony BDP-S370/Panasonic BDT-310/PS3 att tillgå. REceiver onkyo 709 med Qdeo chip. En användare föredrog VT30ns uppskalning över Onkyons dock. Brusreducering är också intressant då jag ibland stöter på hemska dvd releaser. Förutom datorn så är det bara Sony BDP-S370n som haft vettiga brusfilter hur är dessa tv-apparater på brusreduceringsbiten?

#117

Postad 28 november 2011 - 12:57

Trollep
  • Trollep
  • Wannabe

  • 14 inlägg
  • 0
Är det någon som vet om det går att lägga in filmer direkt på hdd på 8005?
Får ingen ordning på det.....
/Jonas

#118

Postad 28 november 2011 - 14:54

llrobanll
  • llrobanll
  • Användare

  • 121 inlägg
  • 0
Perfekt att jag hittade den här tråden eftersom det var just Panasonic Viera TX-P50VT30Y och Samsung PS51D8005 jag hade fastnat för. Har bara skummat igenom tråden men den allmänna uppfattningen verkar vara att Panasonicen är strået vassare när det gäller bildkvalitet? Frågan är om bilden verkligen är 4000kr bättre?

Ursäkta om jag lånar tråden lite men finns det även någon i mindre storlek som kan vara värd att titta på? Har en 32" LCD nu så oavsett storlek kommer det bli mycket större.

EDIT: För er som är sugna på Panasonic Viera TX-P50VT30Y hittade jag denna istället. https://www.prisjakt...t.php?o=849527. Exakt samma TV förutom att man inte får med 3d-glasögon samt att den inte har WiFi. För min del spelar 3d ingen roll eftersom jag ändå inte lär kolla på det

Redigerat av llrobanll, 28 november 2011 - 17:34.


#119

Postad 29 november 2011 - 09:50

motif
  • motif
  • Lärjunge

  • 461 inlägg
  • 0
Köpte min på Elgiganten PS64" riktpris 27990 kr butiken mitt emot Expert hade 20% på hela utbudet då det var nyöppnad butik, så jag gick in tog kort på priset av deras PS64" som dock var dyrare 28990 kr, tillbaka på Elgiganten och det slutade med att jag betalade 22.300 kr fri hemkörning + Samsung Slim väggfäste och 2 BluRay filmer med på köpet, känns som valet inte var så svårt då :)
Dock vet jag inte om jag gillar silverkanten och det är de enda jag skulle kunna tänka mig Pannan över Samsungen, men bilden är enligt mig inte ett nerbyte mot min Kuro 60" även om min Kuro tog större plats på väggen med sina feta kanter och sidohögtalarna så har jag en mindre pjäs nu, men större skärmbild.

#120

Postad 30 november 2011 - 14:48

EVOVII
  • EVOVII
  • Veteran

  • 1 891 inlägg
  • 0
Vilken modell av 60" Kuro hade du innan? Hur upplever du skillnaden i bild dessa två emellan mer i detalj? Svärtan t ex?

Och vilken Elgigantenbutik var detta?

Redigerat av EVOVII, 30 november 2011 - 14:50.


#121

Postad 01 december 2011 - 22:35

EVOVII
  • EVOVII
  • Veteran

  • 1 891 inlägg
  • 0
Hembiobutiken, Fyndbörsen och Electro World säljer PS64D8005 för 22,990:- inkl. frakt nu.

Hembiobutiken har ju fysiska butiker, någon som vet om man kan använda elgigantens prisgaranti då?

#122

Postad 02 december 2011 - 22:33

Unregistered33192
  • Unregistered33192
  • Lärjunge

  • 283 inlägg
  • 0

Hembiobutiken, Fyndbörsen och Electro World säljer PS64D8005 för 22,990:- inkl. frakt nu.

Hembiobutiken har ju fysiska butiker, någon som vet om man kan använda elgigantens prisgaranti då?

Varför Elgiganten? Electro World är ju i princip samma bolag, och har dessutom billigare frakt. För du tänker väl inte transportera en 64" själv?

#123

Postad 02 december 2011 - 22:55

ganksta1
  • ganksta1
  • Forumräv

  • 551 inlägg
  • 0

Varför Elgiganten? Electro World är ju i princip samma bolag, och har dessutom billigare frakt. För du tänker väl inte transportera en 64" själv?

Ja Electroworld utgår från samma lager och är i princip en nät variant av Elgiganten. Men Electroworld har inte 30 dagar öppet köp (som är förlängt till 24 jan just nu) sen har dom inte prisgaranti heller.

Hembiobutiken, Fyndbörsen och Electro World säljer PS64D8005 för 22,990:- inkl. frakt nu.

Hembiobutiken har ju fysiska butiker, någon som vet om man kan använda elgigantens prisgaranti då?

Har du en fysisk hembiobutik inom 5mil till din Elgiganten så måste dom ta prisgarantin ja. I vissa fall tar dom det ändå.

#124

Postad 02 december 2011 - 23:27

EVOVII
  • EVOVII
  • Veteran

  • 1 891 inlägg
  • 0
Det var just öppet köp jag var ute efter, därav elgiganten.

#125

Postad 21 december 2011 - 13:06

motif
  • motif
  • Lärjunge

  • 461 inlägg
  • 0

Vilken modell av 60" Kuro hade du innan? Hur upplever du skillnaden i bild dessa två emellan mer i detalj? Svärtan t ex?

Och vilken Elgigantenbutik var detta?


Det var i Borås samtidigt som nyöppnade Expert som ligger jämte hade 20% på hela sitt sortiment så jag gick bara tillbaka och visade upp en bild på deras priser och fick tillbaka 3.600 kr av El Giganten :)
Min första 64" hade pixelfel i vänstra hörnet i 3D fick ut en helt ny med fri hemleverans så det var inga problem.
Mkt nöjd
vad gäller skillnaden mot Kuro så skall jag vara ärligt ser jag ingen större skillnad i varken svärta eller annat, tycker Tvn levererar riktigt bra tryck i färger och bild utan att överdriga.
Svart är kanske inte Kuro black men så svart att jag inte kan klaga i alla fall, hur som helst så slipper jag en tjock pjäs som drar 650 w mot denna 350+- och betydligt slimmare samt 3D väger upp allt!

#126

Postad 24 december 2011 - 18:25

Ticalo
  • Ticalo
  • Forumräv

  • 841 inlägg
  • 0
Ni som har 64d8005. Vad tycker ni? Har idag en 55vt30 som ska tillbaka pga buzzing ljud och funderar på att införskaffa mig en 64"

#127

Postad 24 december 2011 - 21:40

oqvist
  • oqvist
  • Mega-Guru

  • 9 862 inlägg
  • 0
Verkar vara ungefär lika stort lotteri gällande buzzing med samsung vs panasonic.

#128

Postad 25 december 2011 - 21:45

Unregistered7c808eec
  • Unregistered7c808eec
  • Mästare

  • 3 866 inlägg
  • 0

Svart är kanske inte Kuro black men så svart att jag inte kan klaga i alla fall, hur som helst så slipper jag en tjock pjäs som drar 650 w mot denna 350+- och betydligt slimmare samt 3D väger upp allt!

Det kan ju aldrig vara en bra affär att köpa ny tv för att kommar ner i strömförbrukning.
Jag menar man får ju inte den nya tv:n gratis precis.
Så det är många tusenlappar för att sänka ett antal watt - hur ska man någonsin kunna räkna hem dessa pengar...

#129

Postad 31 december 2011 - 10:57

motif
  • motif
  • Lärjunge

  • 461 inlägg
  • 0

Det kan ju aldrig vara en bra affär att köpa ny tv för att kommar ner i strömförbrukning.
Jag menar man får ju inte den nya tv:n gratis precis.
Så det är många tusenlappar för att sänka ett antal watt - hur ska man någonsin kunna räkna hem dessa pengar...

Tror du på fullaste allvar att jag byter p.ga strömförbrukningen ? Det är väl bara ett + Bytet är ju helt klart för att Pioneer är ändå en 4 år gammal TV och mkt har hänt, sedan 3D är ju den stora grejen i mitt fall varför jag bytte. Plus en plattare och finare TV på väggen jämfört med en stor tjock TV som sticker ut 15 cm :)

Mkt pengar vet jag inte, fick ju 16.000 för Kuron och gav 22 för 64" med 3D så 6000 kr för en helt ny TV med fulla garantier efter 4 år är inte så pjåkigt! Kan väl nämna att jag inte gav så mkt mer för min Kuro när jag väl köpte den heller ;)

Redigerat av motif, 31 december 2011 - 10:58.


#130

Postad 03 januari 2012 - 16:35

Slangare
  • Slangare
  • Forumräv

  • 661 inlägg
  • 0
Hallå,

Jag har alltid varit en LCD patriot utan att vara speciellt intresserad av bildkvalitet tidigare.
Jag kör HTPC och har varit väldigt intresserad av funktionaliteten där.

Nu har jag dock tittat lite på ny (större) Tv till mina tidigare 37" + 52" och funnit att många föredrar Plasma vid tv/film.
Jag köper gärna in på det, framför allt eftersom en PS64-D8005 börjar bli överkomlig i pris.

Dock så gick jag till Expert (Kista) som har en sådan i butik, och blev väldigt förvånad över hur stor skillnad det är (i deras slinga) när det gäller scenen där man flyger ovanför skyskrapor och jag gissar att man vill demonstrera hur bra TV'n klarar av panoreringar.

TV'n bredvid är Samsung UE55D8005, och skillnaden mellan den och egentligen alla andra LCD och Plasma är markant när det gäller tex skarpheten och eftersläpningar på kanterna på skyskraperna vid panoreringen.

Min fråga (eftersom jag vill köpa en PS64-D8005) är om det kan vara så stor skillnad i praktiken?
Det jag läser om denna TV'n är ju att det allra flesta är nöjda (förutom buzz), framför allt med typ panorering.

Var är det jag blir lurad / inte förstår?

#131

Postad 03 januari 2012 - 18:14

oqvist
  • oqvist
  • Mega-Guru

  • 9 862 inlägg
  • 0
Också sett någon demoslinga på expert där samsung plasman stuttrar något sinnes. Det har jag aldrig upplevt hemma någonsin så det är något med demoslingan. Vet inte om det är någon 50hz bugg eller vad fasen det är. Mediamarkt hade något liknande också men det var fel på deras utsändning påstod de. Nytt material och inga hack.

#132

Postad 03 januari 2012 - 20:40

Slangare
  • Slangare
  • Forumräv

  • 661 inlägg
  • 0
Det är inte så att jag är kräsen utan det var en enorm skillnad mellan UE55D8005 och nästan alla andra burkar just i den scenen.
Skönt att andra sett samma och att det kanske inte upplevs lika i "verkligheten".
Finns det någon demo skiva / demo fil (USB) med liknande material med "enkel" codec som de flesta apparater klarar att spela upp med panorering som man kan lägga på en USB sticka och testa runt med?

Jag blev verkligen fundersam på skillanderna..

#133

Postad 04 januari 2012 - 02:54

Unregistered1413
  • Unregistered1413
  • Mästare

  • 2 741 inlägg
  • 0

Det är inte så att jag är kräsen utan det var en enorm skillnad mellan UE55D8005 och nästan alla andra burkar just i den scenen.
Skönt att andra sett samma och att det kanske inte upplevs lika i "verkligheten".
Finns det någon demo skiva / demo fil (USB) med liknande material med "enkel" codec som de flesta apparater klarar att spela upp med panorering som man kan lägga på en USB sticka och testa runt med?

Jag blev verkligen fundersam på skillanderna..


Har upplevt precis samma som dig och har även samma funderingar, nog för att slingorna kanske suger, men varför skulle de vara så mkt sämre på t.ex.64d8005 än motsvarande LCD/LED från samma märke. Funktioner för bildhantering osv borde ju vara desamma eller väldigt lika kan man tycka...

#134

Postad 04 januari 2012 - 14:40

DjJoS
  • DjJoS
  • Wannabe

  • 10 inlägg
  • 0
Jag sitter i samma båt som er alla andra.
Just nu funderar jag på antingen Samsung ps64 eller så har jag hittat en Sony kdl 60nx720 för ett hygligt pris.
Men frågan är vad är bäst?
Jag så rädd att bränna fast bilden om jag skulle införskaffa mig en plasma därför känns led som ett säkrare alternnativ men sen är frågan hur är bildkvalitén dem två emellan?
Sen sa dem som jobbade på expert också att Samsung plamsan inte var gjord för att spela spel på, då jag spelar ganska mycket 360 känns det som att plasman faller bort direkt.

Eller så har man alltid tredje alternativet och det är att införskaffa sig en prodjektor. frågan är vilken av produkterna jag mest nytta av?

#135

Postad 04 januari 2012 - 17:25

oqvist
  • oqvist
  • Mega-Guru

  • 9 862 inlägg
  • 0
Förtydligade de på expert med vad de menar med att den inte är till för att spela spel på. Alldeles för ofta tycker man sig märka att de har fått order att sälja in en viss tv och försöker lura dig som konsument att du ska ha den med mysko kommentarer. Det där låter som någon sådan taktik om det nu inte var inbränningsrisk han syftade på.

Många konsolspel är anpassade för tv skärmar och har inte mycket till HUD. Visserligen inte alla. Kör du inte med max på cellstyrka och kontrast etc så verkar det krävas en hel del för att få mer bestående IR. men absolut ska inte påstå det inte finns någon risk då jag har permanent IR på min första D7005. Men demopanel och har antagligen kört någon sportkanal 10h per dag i 300h.

Frågan är hur rask NX720n här. Jag har en gammal Sony LCD sedan tidigare och den är tokslö att lira på. PS64n har en duglig VGA ingång också som sänker input lagget ännu mer så vad de menar med att den inte är tänkt för att spela med vet jag ej.

#136

Postad 04 januari 2012 - 18:34

Slangare
  • Slangare
  • Forumräv

  • 661 inlägg
  • 0
På Expert tittade jag mest själv.
När jag förklarat att det var ps64'an som jag var sugen på försökte han fixa till den med div justeringar, men inget hjälpte direkt något för panorreringsgrejen.

Börjar också luta mot att det är en Expert grej.
Man undrar just vad det är för egenskaper på deras slinga.

Åkte in till HiFi Klubben på Flemminggatan som hade en på demo.
Dock ingen demofilm att titta på med kollade lite på PoTC och försökte hitta liknande fenomen utan att lyckas.

Tror nog att den blir en PS64 trots allt, undrar mest om dom går ner mer i pris..

#137

Postad 05 januari 2012 - 22:54

dmr
  • dmr
  • Användare

  • 148 inlägg
  • 0

Tror nog att den blir en PS64 trots allt, undrar mest om dom går ner mer i pris..


Den går ju bevisligen att sälja för 19990:- (mellandagarna, Mediamarkt Nacka) så om inte annat borde du kunna snacka till dig tillbehör motsvarande butikspriset minus 20000:-. Är mycket nöjd med min, tänkte köpa Pannas P65VT30 men kunde inte motivera 13000:- högre pris.

#138

Postad 06 januari 2012 - 14:08

Slangare
  • Slangare
  • Forumräv

  • 661 inlägg
  • 0
Hmmm.
Med dessa modeller / priser (USA) så undrar man vad man vill ha...
https://www.minhembi...howtopic=292574
Stort är ändå stort..

#139

Postad 06 januari 2012 - 19:35

oqvist
  • oqvist
  • Mega-Guru

  • 9 862 inlägg
  • 0

Hmmm.
Med dessa modeller / priser (USA) så undrar man vad man vill ha...
https://www.minhembi...howtopic=292574
Stort är ändå stort..


Har du tänkt köpa tvn i USA och frakta över? Annars är USA priser helt irrelevanta. Helt andra garantivillkor. Marknaden är tusen gånger större dessutom så en helt annan prispress.

#140

Postad 07 januari 2012 - 09:27

Slangare
  • Slangare
  • Forumräv

  • 661 inlägg
  • 0

Har du tänkt köpa tvn i USA och frakta över? Annars är USA priser helt irrelevanta. Helt andra garantivillkor. Marknaden är tusen gånger större dessutom så en helt annan prispress.


Nej,
Men vad de har för utbud säger ju en del, samt att modellerna / typerna ev kommer till Europa.
Datorkomponenter ligger i samma paritet på priser..

#141

Postad 09 januari 2012 - 11:36

motif
  • motif
  • Lärjunge

  • 461 inlägg
  • 0
Ingen som har en lösning hur man kan få svart ram istället för den silvriga på Samsung PS64 ? :)
Annars får jag nog sälja av den och köpa mig en Panna 65 istället, passar helt enkelt inte in med silver i min annars svarta mediahubb

#142

Postad 09 januari 2012 - 12:15

oqvist
  • oqvist
  • Mega-Guru

  • 9 862 inlägg
  • 0
Kan du gå ner 5" så finns ju 59" D7005. Annars får du väl lacka om den :)

#143

Postad 19 januari 2012 - 09:30

Mr.Kräsen
  • Mr.Kräsen
  • Användare

  • 232 inlägg
  • 0
-

Redigerat av Mr.Kräsen, 25 januari 2012 - 15:47.


#144

Postad 21 januari 2012 - 14:51

Turtle
  • Turtle
  • Beroende

  • 1 399 inlägg
  • 0
Jag funderar själv på en PS64D8005 men funderar på om smartTV och 42 större bild är värt 11000:- extra?

#145

Postad 21 januari 2012 - 15:02

porch123
  • porch123
  • Veteran

  • 1 954 inlägg
  • 0

Jag funderar själv på en PS64D8005 men funderar på om smartTV och 42 större bild är värt 11000:- extra?


Fattar i och för sig inte vad du menar med "42 större bild". Men uppgradering till en 60+ tums tv brukar ge ett rejält lyft. Funderar själv på denna tv om jag ska köpa större tv än vad jag har idag.

/Fredrik

#146

Postad 22 januari 2012 - 10:30

Loud
  • Loud
  • Beroende

  • 1 459 inlägg
  • 0

Fattar i och för sig inte vad du menar med "42 större bild". Men uppgradering till en 60+ tums tv brukar ge ett rejält lyft. Funderar själv på denna tv om jag ska köpa större tv än vad jag har idag.

/Fredrik


Ja 11000 till en 60tum är väll fördvarbart, feågan är om runt 10000 för en tum är ok..
Om den är sååå mycket bättre så kanske.
Jag har haft min nuvarande tv i över 6år nu. Det blir ju en ok årskostnad.

#147

Postad 23 januari 2012 - 13:30

joe_manic
  • joe_manic
  • Användare

  • 153 inlägg
  • 0
Komplett.se körde p65vt30y för 29.990 i helgen (vet inte om erbjudandet gällde hela veckan innan också). Bra läge att slå till, så det gjorde jag. :)

#148

Postad 23 januari 2012 - 13:51

Unregistered9dec5957
  • Unregistered9dec5957
  • Forumräv

  • 599 inlägg
  • 0

Komplett.se körde p65vt30y för 29.990 i helgen (vet inte om erbjudandet gällde hela veckan innan också). Bra läge att slå till, så det gjorde jag. :)


ja, nu sänks priserna på 2011 modellerna. Dock ska man inte glömma att 65vt20 (2010) kosta ca 50 tusen när den kom, och 65vt30 40 tusen. kanske 2012 65vt50 kommer ligga runt 30 tusen när den kommer :)

#149

Postad 23 januari 2012 - 13:57

Loud
  • Loud
  • Beroende

  • 1 459 inlägg
  • 0

Har du inte köpt någon tv än? Att vissa klagar på olika saker kommer du aldrig komma ifrån på ett forum. Vissa stör sig mer än andra, har fel inställningar, fått en felaktig produkt osv.

Och herregud det där ovan om buzzing. Hoppas du inte är allvarlig och tror att det låter så mycket så du hör det när du har ljud på hemmabion.

Kan höra lite om jag har en vit bild på min Pioneer plasma om jag går fram och lyssnar 10 cm ifrån den, aldrig annars. Tror inte att Panasonic är så mycket sämre.

/Fredrik


Min Pioneer Plasma låter i hela rummet om man har låg volym. Även där vid vit bild. Skulle jag köpa en tv idag så vore det ljudet en sak som jag hade ansett vara för högt.. Inbillar mig att det har blivit värre med tiden.. Gäller 7:e Pio plasman. Så den har några år på nacken..

#150

Postad 24 januari 2012 - 14:19

Turtle
  • Turtle
  • Beroende

  • 1 399 inlägg
  • 0

Fattar i och för sig inte vad du menar med "42 större bild". Men uppgradering till en 60+ tums tv brukar ge ett rejält lyft. Funderar själv på denna tv om jag ska köpa större tv än vad jag har idag.

/Fredrik


Blev en liten miss där ska stå 4" inte 42!
Jag funderar på en LG 60" eller denna 64" samsungen.
men det skiljer 10000:- i pris på dessa två maskiner.
Och jag är igentligen bara intresserad av hur bra bilden är med BluRay.
Fast smart Tv lockar lite faktiskt men som sagt är det värt nästan dubbla pengarna för 4" större bild och smart TV?



0 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 0 gäster, 0 anonyma medlemmar

  • Elias
    2024-03-17 11:45:37
  • Elias
    2024-03-17 11:22:58
  • Elias
    2024-03-17 11:20:09
  • Elias
    2024-03-17 11:20:06
  • Salong vy bakåt, ny bild med tyg på vägg
    DPC
    2024-03-17 09:11:58
  • Fler  |  Vilka bilder visas här?
Trendande produkter
Prisjakt © 2000 - 2024 Prisjakt   Cookiepolicy.   Våra regler.   Personuppgiftspolicy.  Hantera cookie-inställningar.