Hoppa till innehåll

Sökresultat Sökningen pågår Sökresultaten dyker upp här efterhand. Du kan fortsätta skriva om du vill begränsa sökningen.
Söker efter användare
Söker efter gallerier
Sök forumtrådar
Stäng

167 procent för blu-ray under 2009

61 svar till detta ämne
  • Vänligen logga in för att kunna svara

#51

Postad 21 februari 2010 - 18:04

Unregistereda563b0e6
  • Unregistereda563b0e6
  • Forumräv

  • 759 inlägg
  • 0

Jag föredrar hellre att hyra film i butik. I en av butikerna i stan så får du hyra 3 BD filmer i en hel vecka för 99:-
Riktigt bra deal :(

Samtidigt föredrar jag att stå och bläddra i hyllorna i butiken och hela den sociala delen att babbla film med butiksägaren och de polare man stöter på där osv.


Det finns en j-vligt bra videobutik i Stockholm (Buylando på St Eriksgatan 40 på Kungsholmen). De har alltid en massa smala titlar på dvd som du inte hittar i de flesta andra affärer. På nätet visst, men här får man känna och klämma på filmerna. All heder till personalen på den affären...jag kan aldrig gå därifrån utan att ha köpt någon gammal kultrulle.

Avslutningsvis med koppling till tråden...jag köper numera alla filmer som är värda att spara på Blueray, för mig är det inte konstigt att försäljningen ökade tresiffrigt förra året. På fyra månader har jag redan köpt närmare 60 filmer på Blueray (nyheter och gamla godsaker som Femte elementet och Stargate m.m.)

Nästa år kommer det stå i en liknande artikel "Blueray upp 300% sen 2009"...garanterat...

Redigerat av Unregistereda563b0e6, 21 februari 2010 - 18:05.


#52

Postad 21 februari 2010 - 22:38

jonasprivate
  • jonasprivate
  • Über-Guru

  • 11 286 inlägg
  • 0
Julgran det stavas blu-ray.
Sorry för OT men blir knasig när det stavas fel :(

#53

Postad 22 februari 2010 - 20:19

Gute Bio
  • Gute Bio
  • Wannabe

  • 13 inlägg
  • 0
Man skulle även kunna jämföra BD med CD döden, om man inte bara förlitade sig på early adopters när det gäller ny format som har det som hobby(tex jag).
Om Svensson tycker att MP3 duger för att det är lätt komma över utan kostnad istället för att betala för en dyr CD skiva, och då väljer bort kvalitet mot kvantitet.
Om priserna kunde ligga en bit under 180 kr å tror jag att det skulle hjälpa försäljningen en hel del.
Om man envisas med att ligga med högt pris så kommer det alldeles säkert ta ett tag innan försäljningen kommer igång, och kanske blir om kört av ett annat sätt att konsumera film på.

Strömmad film är enligt mig som bor 6 km från storstad och bara har 1.5 mbit helt meningslöst, har ingen lust att planera mitt tittande i dagar innan.

#54

Postad 22 februari 2010 - 22:27

Unregistered1803
  • Unregistered1803
  • Amatör

  • 52 inlägg
  • 0
Framtiden är bluray, det är jag fullkomligt övertygad om. Jag tror faktiskt att även bluray kan komma att ta över cd-mediet som jag tror håller på att dö. Att kunna lyssna på musik i ännu högre format än cd, tror jag kommer bli vanligare o ta över tex SACD-formatet, som det aldrig blev något större med. Kanske kommer även rena musik-skivor att kunna spelas upp i 5.1 format? Eller så blir det nedmixat till två kanaler. Koppla en bra Dac, som Hegel HD10 till din Bluray, eller bättre, så får man en kanonfin ljudkvalitet. Dessutom med Bluray får man bild till ljudet på konserter o dylikt. Hemmabio är här för att stanna och därmed bluray. Strömmade filmer kommer naturligtvis också bli vanligare i takt med att bandbredden blir större för gemene man. Men jag tro att det alltid kommer finnas ett fysiskt medium kvar, om låt oss säga 10 år, och det blir Bluray, helt klart, om jag får välja.

Tack för ordet!

#55

Postad 23 februari 2010 - 17:11

Ageve
  • Ageve
  • Über-Guru

  • 12 000 inlägg
  • 0
Det har redan släppts några rena musik-BD.

Dolby True HD är förövrigt samma format som användes på DVD-Audio, MLP (Meridian Lossless Packing).

#56

Postad 23 februari 2010 - 21:13

Unregistereda563b0e6
  • Unregistereda563b0e6
  • Forumräv

  • 759 inlägg
  • 0

Julgran det stavas blu-ray.
Sorry för OT men blir knasig när det stavas fel :)


Oups...så fel det kan bli :wub:

Jag bara trodde det var blueray = blåviolet laser. Vad står "blu" för i blu-ray då? Blue Light Utility? ;)

Redigerat av Unregistereda563b0e6, 23 februari 2010 - 21:14.


#57

Postad 23 februari 2010 - 22:56

Svante Skoog
  • Svante Skoog
  • Guru

  • 6 419 inlägg
  • 0

Vad står "blu" för i blu-ray då?


Hehehe. Dom ville väl bara snitsa till det lite, då "Blu-Ray" tydligen ser snyggare ut än "Blue-Ray" :)

#58

Postad 24 februari 2010 - 13:10

Steff66
  • Steff66
  • Wannabe

  • 19 inlägg
  • 0
Jag märker bara att författaren inte följer storyn riktigt. Enligt källan var det 109% uppgång under 2009 inte 167 % en väsentlig skillnad. Om nu inte jag såg fel.

#59

Postad 24 februari 2010 - 16:59

Ageve
  • Ageve
  • Über-Guru

  • 12 000 inlägg
  • 0

Jag märker bara att författaren inte följer storyn riktigt. Enligt källan var det 109% uppgång under 2009 inte 167 % en väsentlig skillnad. Om nu inte jag såg fel.


167% ökning gäller antalet sålda filmer.

109% ökning gäller intänkter/priser totalt, dvs filmerna har blivit billigare.

#60

Postad 24 februari 2010 - 19:44

Unregistereda563b0e6
  • Unregistereda563b0e6
  • Forumräv

  • 759 inlägg
  • 0
Jepp, filmerna har blivit billigare. Nysläpp från 249-279 kr ner till dagens 199 (på en viss tysk butikskedja). Oldies från 99-129 kr på samma firma.

199 för nysläpp och 99 för oldies är en vettig prissättning tycker jag när streaming hyrvideo i lägre upplösning kostar 49 kr och en biobiljett kostar 100 kr/pers.

#61

Postad 15 mars 2010 - 07:49

Andreas_69
  • Andreas_69
  • Rookie

  • 1 inlägg
  • 0
Skillnaden i bildkvalitet mellan dvd(uppskalad) och bluray är inte lika stor som den var med dvd och vhs.
Därför kommer inte bluray att kunna konkurera ut dvd. lycka till att få alla gubbar som precis har köpt dvd att byta till bluray. Det är den stora svårighet bluray kommer att få släppa med in i graven. Vem fan vill hålla på och uppdatera spelaren för att kunna se vissa skivor eller behöva ha en internet anslutning för att se extra material samt spela spel ahahah, Vad är ps3 eller wii....
Det är bara teknik och wannabe entusiaster som väljer bluray. En san entusiatst håller inte på och projar så om formatet, Då kanske ni förstår vilka bluray riktar sig till. DVD ÄR BARA LITE SÄMRE I LJUDET OCH BILDEN.....?

#62

Postad 16 mars 2010 - 07:34

hassesolo
  • hassesolo
  • Über-Guru

  • 10 389 inlägg
  • 0

Skillnaden i bildkvalitet mellan dvd(uppskalad) och bluray är inte lika stor som den var med dvd och vhs.
Därför kommer inte bluray att kunna konkurera ut dvd. lycka till att få alla gubbar som precis har köpt dvd att byta till bluray. Det är den stora svårighet bluray kommer att få släppa med in i graven. Vem fan vill hålla på och uppdatera spelaren för att kunna se vissa skivor eller behöva ha en internet anslutning för att se extra material samt spela spel ahahah, Vad är ps3 eller wii....
Det är bara teknik och wannabe entusiaster som väljer bluray. En san entusiatst håller inte på och projar så om formatet, Då kanske ni förstår vilka bluray riktar sig till. DVD ÄR BARA LITE SÄMRE I LJUDET OCH BILDEN.....?


Jag tycker att bildlyftet med BD mot DVD är minst lika stort som från VHS till DVD. Ni glömmer att övergången från VHS till DVD gick extremt trögt.



0 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 0 gäster, 0 anonyma medlemmar

  • UPDATE 2024
    jacoby
    2024-04-15 17:17:29
  • UPDATE 2024
    jacoby
    2024-04-15 17:09:47
  • UPDATE 2024
    jacoby
    2024-04-15 16:57:35
  • UPDATE 2024!
    jacoby
    2024-04-15 16:28:12
  • 6mån senare så är foam monterat
    Anton
    2024-04-11 18:04:03
  • Fler  |  Vilka bilder visas här?
Trendande produkter
Prisjakt © 2000 - 2024 Prisjakt   Cookiepolicy.   Våra regler.   Personuppgiftspolicy.  Hantera cookie-inställningar.