Hoppa till innehåll

Sökresultat Sökningen pågår Sökresultaten dyker upp här efterhand. Du kan fortsätta skriva om du vill begränsa sökningen.
Söker efter användare
Söker efter gallerier
Sök forumtrådar
Stäng

Officiell tråd - Tizzbird F11/F20

1190 svar till detta ämne
  • Vänligen logga in för att kunna svara
TizzBird F30 2GB (Mediaspelare) 1 (0) Inga priser
TizzBird F10 2GB (Mediaspelare) 1 (0) Inga priser
TizzBird F20 2GB (Mediaspelare) 2 4,82 (10) Inga priser
TizzBird F11 2GB (Mediaspelare) 1 3,83 (5) Inga priser
4 relaterade trådar

#1

Postad 14 mars 2012 - 19:57

micke123
  • micke123
  • Användare

  • 118 inlägg
  • 0
Hej ni på Tizzbird!

Fick hem den nya spelaren idag,och har lekt runt lite med den nu.

Vill först säga att den är förbaskat trevlig!
Rapp i menyerna,enkel att navigera i och en hel del inställnings möjligheter.

Det viktigaste för mig är att en mediaspelare klara Mkv filer, och blu-ray isos med hd ljud.
Och det gör den utan krångel ! Och en sak till.Fantastiskt lätt att få nätverket att funka med en gång!
jag brukar alltid slita tussar ur huvudet för att få detta jäkla nätverk och sökvägar hit å dit att funka.
Nu hittade tizzen det på en gång,å inget jäkla krångel :)

Men har några frågor som jag inte riktigt löst fullt ut.

1. Inne i nätverksinställningar så kan man ange upp till 4 st sökvägar till ex hårdiskar.
Jag har i dagsläget 4st i datorn,och då är det så att säga redan fullt.
Finns det möjlighet att få tillgång till fler sökvägar (fler hårdiskar)?

2 Hur i helsike laddar man ner appar, tex spotify??
Måste jag först ladda hem android market, (Google play) och sen ta ner spotify?

3. Vad jag förstått så laddar tizzen hem omslagen själv till filmerna.
Men dom som den inte hittar försöker jag scrapa manuellt,men tizzen verkar inte vilja det?
Något förslag?

4. Finns manual att tillgå? den som följer med är mest "komma igång" guide....

Det var allt för den här gången :)

Mvh micke

#2

Postad 14 mars 2012 - 20:35

TizzBird Sverige
  • TizzBird Sverige
  • Forumräv

  • 878 inlägg
  • 0
Hej

För att installera Google Play går du till Inställningar->System och markerar Firmware upgrade.
Slå in kombinationen 900912 och därefter OK
Sen stegar du dig vidare, TizzBird kommer att installera en GSM firmware som innehåller Google Play.
Sen tror jag du klarar resten själv

#3

Postad 14 mars 2012 - 22:08

TizzBird Sverige
  • TizzBird Sverige
  • Forumräv

  • 878 inlägg
  • 0
Det finns instruktion under Support-knappen på www.tizzbird.se, för hur uppgradering med Android Market på TizzBird går till.
Engelsk manual kommer förhoppningsvis att finnas under Support-knappen imorgon, svensk så fort manualen är översatt.

#4

Postad 14 mars 2012 - 23:06

kaxe
  • kaxe
  • Amatör

  • 58 inlägg
  • 0
Ahhh... tackar, nu har till och med jag kommit vidare med min Tizz Bird.....

#5

Postad 14 mars 2012 - 23:17

Kanelbulle
  • Kanelbulle
  • Mästare

  • 3 316 inlägg
  • 0
Tjena!

Även jag fick hem min Tizzbird F20. Känns lite som julafton... Har uppdaterat FW o installerat på diverse Appar för att testa. Allt flyter på bra. Spelaren känns välbyggd och med den rätta känslan byggmässigt.

Återkommer med ett mer samlat intryck imorgon eller övermorgon!

:D

#6

Postad 15 mars 2012 - 06:00

micke123
  • micke123
  • Användare

  • 118 inlägg
  • 0

Det finns instruktion under Support-knappen på www.tizzbird.se, för hur uppgradering med Android Market på TizzBird går till.
Engelsk manual kommer förhoppningsvis att finnas under Support-knappen imorgon, svensk så fort manualen är översatt.



Tack! ska fixa med det ikväll ! Att den klarade av Full blu-ray så bra via samba är guld :)

#7

Postad 15 mars 2012 - 07:45

TomasL
  • TomasL
  • Beroende

  • 1 319 inlägg
  • 0
Den interna hårddisken i denna är ju en 2,5" variant.
Är det IDE eller S-ATA disk?
Fungerar det även med diskar som är 12,5mm höga eller får det bara plats diskar som är 9,5mm?

#8

Postad 15 mars 2012 - 07:58

TomasL
  • TomasL
  • Beroende

  • 1 319 inlägg
  • 0

För att kunna ladda ner och installera Appar direkt från Googe Play (fd Android Market) i TizzBird behöver du uppgradera spelaren med en speciell version av firmware.


Varför ligger inte denna firmware i från början?
Är det några nackdelar med att installera denna speciella verison?

#9

Postad 15 mars 2012 - 08:46

TizzBird Sverige
  • TizzBird Sverige
  • Forumräv

  • 878 inlägg
  • 0

Den interna hårddisken i denna är ju en 2,5" variant.
Är det IDE eller S-ATA disk?
Fungerar det även med diskar som är 12,5mm höga eller får det bara plats diskar som är 9,5mm?


SATA 2.5 disk - max 9.5mm hög

Varför ligger inte denna firmware i från början?
Är det några nackdelar med att installera denna speciella verison?


Google har inget certifieringsprogram ännu för mediaspelare, därför kan man inte lägga in detta i standardversionen. Firmware är densamma med med Android MArket funktionen inkluderad

#10

Postad 15 mars 2012 - 08:59

Unregistered07784c2b
  • Unregistered07784c2b
  • Användare

  • 115 inlägg
  • 0
förutom intern 3.5" hårddisk, kommer F3x även ha bättre prestanda än F20?

#11

Postad 15 mars 2012 - 09:18

TizzBird Sverige
  • TizzBird Sverige
  • Forumräv

  • 878 inlägg
  • 0
[Lite mer svar till micke123]

I nuvarande firmware är antalet anslutna "network shares" begränsade till 4 (Network Server Connection), men detta kan utvidgas i kommande firmware till fler.

Om inte scrapingen fungerar kan man testa att byta namn på sin mapp eller göra manuellt folder.jpg, background.jpg. tvix.jpg

förutom intern 3.5" hårddisk, kommer F3x även ha bättre prestanda än F20?


Ja, F32 kommer förmodligen att ha cpu med dubbla kärnor

#12

Postad 15 mars 2012 - 11:35

stickan08
  • stickan08
  • Användare

  • 186 inlägg
  • 0
Till Micke 123.Kaxe och Kanelbulle.
Jag undrar hur fort ni fick hem Tizzbirden efter ni har beställt den.
Jag beställde min från Digilive på tisdagskvällen och sen har inget hänt .Jag beställde samtidigt en 1TB hårddisk hos dem, Kan det vara lång kö eller?

#13

Postad 15 mars 2012 - 12:06

TizzBird Sverige
  • TizzBird Sverige
  • Forumräv

  • 878 inlägg
  • 0

Till Micke 123.Kaxe och Kanelbulle.
Jag undrar hur fort ni fick hem Tizzbirden efter ni har beställt den.
Jag beställde min från Digilive på tisdagskvällen och sen har inget hänt .Jag beställde samtidigt en 1TB hårddisk hos dem, Kan det vara lång kö eller?


Hej,

jag kan ge dig exakt info om leveransen av din order. F20 finns i lager, men disken kommer idag, din order skickas förmodligen imorgon.

#14

Postad 15 mars 2012 - 13:28

stickan08
  • stickan08
  • Användare

  • 186 inlägg
  • 0

Hej,

jag kan ge dig exakt info om leveransen av din order. F20 finns i lager, men disken kommer idag, din order skickas förmodligen imorgon.

Tack för svaret! det kallar jag för service Jag längtar.

#15

Postad 15 mars 2012 - 13:32

TomasL
  • TomasL
  • Beroende

  • 1 319 inlägg
  • 0

SATA 2.5 disk - max 9.5mm hög


Ok tänkte nästan det.
Digilive som sköter om försäljningen har ju en 1Tb hårddiskt listad under tillbehör till denna och den är ju 14mm hög.
Det är ju kanske inte så lyckat.

#16

Postad 15 mars 2012 - 16:08

TomasL
  • TomasL
  • Beroende

  • 1 319 inlägg
  • 0

Jag beställde min från Digilive på tisdagskvällen och sen har inget hänt .Jag beställde samtidigt en 1TB hårddisk hos dem, Kan det vara lång kö eller?

Observara att den 1TB's disken inte passar i F20'n, den är för hög!
Det är ju lite dåligt att den finns med bland tillbehören när den inte passar.

Redigerat av TomasL, 15 mars 2012 - 16:09.


#17

Postad 15 mars 2012 - 16:34

kaxe
  • kaxe
  • Amatör

  • 58 inlägg
  • 0
Stickan 08

Jag beställde min redan 19/2 :D men visste ju att leverans skulle ske i mitten på Mars...

#18

Postad 15 mars 2012 - 16:55

TizzBird Sverige
  • TizzBird Sverige
  • Forumräv

  • 878 inlägg
  • 0

Observara att den 1TB's disken inte passar i F20'n, den är för hög!
Det är ju lite dåligt att den finns med bland tillbehören när den inte passar.


Detta är korrigerat nu. Det levereras bara diskar som passar tillsammans med produkten, men uppdatering av texten i shoppen hade inte gjorts. Tack för att du gjorde oss uppmärksamma på misstaget.

#19

Postad 15 mars 2012 - 18:30

Unregistered04df7d78
  • Unregistered04df7d78
  • Forumräv

  • 952 inlägg
  • 0

[Lite mer svar till micke123]


Om inte scrapingen fungerar kan man testa att byta namn på sin mapp eller göra manuellt folder.jpg, background.jpg. tvix.jpg

Ja, F32 kommer förmodligen att ha cpu med dubbla kärnor


TVIX (ie) bakåtkompatibel ? Hm, nu låter det intressant. Jag som väntade på nästa generation Dune...

#20

Postad 15 mars 2012 - 18:33

stickan08
  • stickan08
  • Användare

  • 186 inlägg
  • 0

Detta är korrigerat nu. Det levereras bara diskar som passar tillsammans med produkten, men uppdatering av texten i shoppen hade inte gjorts. Tack för att du gjorde oss uppmärksamma på misstaget.

Jag hoppas verkligen det när ni skickar min i morgon

#21

Postad 15 mars 2012 - 20:30

micke123
  • micke123
  • Användare

  • 118 inlägg
  • 0
Hello!

Lyckades fixa så att Google play nu funkar :)
Men nått som jag bara inte får att funka som jag vill är scrapingen.

Har provat att döpa om mkv filen exakt som filmen heter,mappen har åxå rätt namn.
Det lustiga är att vissa filmer visar omslag, medans andra som inte är annorluda vägrar...

Men,använder jag Tvixie programmet och lägger in omslag manuellt då funkar det.
Tar ju tyvärr bort vitsen med scraping...

Lyckas ni andra bättre? och om ni gör, berätta gärna! :)

/micke

#22

Postad 15 mars 2012 - 20:56

TizzBird Sverige
  • TizzBird Sverige
  • Forumräv

  • 878 inlägg
  • 0
Kan du ge exempel på några filmer som inte fungerar, kanske fler kan testa just dom för att se om problemet är lokalt hos dig eller om det är databasen som inte har filmtiteln?

#23

Postad 15 mars 2012 - 21:04

22mc
  • 22mc
  • Veteran

  • 1 930 inlägg
  • 0
kan vi hoppas på uppspelning i ouppackade rar-filer likt xbmc & boxee box ?

#24

Postad 15 mars 2012 - 21:31

Unregistered47457d0f
  • Unregistered47457d0f
  • Användare

  • 228 inlägg
  • 0

kan vi hoppas på uppspelning i ouppackade rar-filer likt xbmc & boxee box ?

Eller en portning av xbmc till tizzbirden :D

#25

Postad 15 mars 2012 - 21:50

TizzBird Sverige
  • TizzBird Sverige
  • Forumräv

  • 878 inlägg
  • 0
Möjlighet att spela rar-filer verkar inte finnas med i planerade TizzBird funktioner, beklagar.

#26

Postad 15 mars 2012 - 21:54

22mc
  • 22mc
  • Veteran

  • 1 930 inlägg
  • 0

Eller en portning av xbmc till tizzbirden :D


http://wiki.xbmc.org...BMC_for_Android

#27

Postad 16 mars 2012 - 11:42

TizzBird Sverige
  • TizzBird Sverige
  • Forumräv

  • 878 inlägg
  • 0
Nu finns ny firmware version 1.23 för installation OTA. Den innehåller en del buggfixar och stöd för DLNA. DLNA aktiveras i Nätverksinställningar.

#28

Postad 16 mars 2012 - 14:21

Kanelbulle
  • Kanelbulle
  • Mästare

  • 3 316 inlägg
  • 0
Kort recension av Tizzbird F-20

Att öppna upp Mediaspelarna för öppna standarder är drömmen för de flesta, så även för mig. Därför var det med stor nyfikenhet jag packade upp Tizzbird F-20. Det jag läst och sett har sett väldigt bra ut.

Själva spelaren ger ett mycket bra intryck. Välbyggd med en alluminium platta på toppen ger den ”rätt” kvalitetskänsla. En vanlig fjärrkontroll. Jag har även en Air-kit, touch tangentbord där man kan använda touchytan som mus-platta, kostar ca 500:- separat. Jag uppdaterade TIzzbirden med den senaste FW 1.23 vid min test.

Grafiska gräsnssnittet
Efter att ha läst mycket skepsis kring Android-Mediaspelare var det roligt att konstatera att det mesta kommer på skam. Hela gränssnittet är rappt, hyfsat smidigt. Det är högupplöst vilket gör det mycket snyggt för ögat, kanske kan det ibland vara bättre med något lägre upplösning på gränssnittet, men detta är en smaksak.

Känslan man får med spelaren är egentligen ”en vanlig Mediaspelare”, på ett bra sätt. Tizzbird har lagt på ”sitt skal” på Mediapselardelarna. Så är man rädd för att Android spelare ska vara konstig/rörig så kan man lugnt luta sig tillbaka.

Mediaspelardelen
Tizzbirden spelar rappt upp det mesta man slänger på den, En smidig funktion är att trycker du Menu så kommer Tizzbirdens meny i miniatyr upp, där kan du ställa alla funktioner för Undertexter, ljud, ljusinställningar för bilden och även på ISO kommer du åt att komma till huvudmenyn. Smart.

Detta är en helt ny maskin, således inte helt buggfri. Jag har blivit utkastad på klassiskt manér. När man blir det känner man släktskapet med telefonen i fickan... samma typ av meddelanden. Så det finns nog en del buggfixande kvar.

Summerar jag Mediaspelardelen är den riktigt bra. De har tänkt till på rätt sätt och användarupplevelsen blir bra. Det finns inbyggd Scraping (lägger till utsidor till filmer). Bland bildinställningar kan man även välja att maskinen ska använda ”Native” för film dvs 23,796 fps.

Android funktionerna
Som en surfmaskin funkar den bra. Jag installerade Flash 11 direkt på den och alla Playkanaler fungerade som de skulle. Man kan lägga till favoriter osv...

När det handlar om Appar så fungerar det mesta med vissa reservationer... det är inte säkert att styrningen i Appen är riktigt korrekt,. Fick tex in SR Play att funka korrekt. Du behöver ha ett tangentbord för att komma åt allt. Det hade varit trevligt att kunna ”stega” med den vanliga fjärren. Vidare är ju upplösningen anpassad för mobiler och inte säkert att du kan komma åt och ställa in...

Även när man kör surfar in och kör Playkanaler kan man ibland få fram att ”filmen inte är optimerad för en bärbar enhet".

Går man in i Android inställningarna så blir släktskapet med telefonen väldigt påtagligt. Menyerna är hyfsat stora :D... ser precis ut som en Android telefon. Detta tycker jag inte stör något speciellt man behöver i princip inget av det som finns där.

Vad kan bli bättre??
Ska man dra nytta av Android så förstår jag inte varför man inte gjort så du kan ha dina favorit-appar direkt på huvudmenyn. Jag är övertygad om att vi precis fått se starten av något stort. Så bra som Tizzbird fått till det så visar man vägen för många andra. Frågan är hur det kommer bli med Android 2.3 vs 4 på Mediaspelare?

Jag tycker Tizzbird kan sträcka på sig, maskinen är riktigt bra som Mediaspelare och har väldigt unka möjligheter så får man rensat lite bland buggarna så blir detta en rejäl utmanare till Boxee Box!

Fördelar
  • Snabb
  • Snyggt högupplöst gränssnit
  • Brett filstöd
  • Android OS
Nackdelar
  • Buggar, buggar
  • Inte riktigt intergration mellan Android/Mediaspelaren
  • Som det ser ut kan du ha 4 nätverksenheter kopllade mot den, räcker för mig...

Redigerat av Kanelbulle, 16 mars 2012 - 14:25.


#29

Postad 16 mars 2012 - 15:30

Unregistered07784c2b
  • Unregistered07784c2b
  • Användare

  • 115 inlägg
  • 0

Kort recension av Tizzbird F-20

Att öppna upp Mediaspelarna för öppna standarder är drömmen för de flesta, så även för mig. Därför var det med stor nyfikenhet jag packade upp Tizzbird F-20. Det jag läst och sett har sett väldigt bra ut.

Själva spelaren ger ett mycket bra intryck. Välbyggd med en alluminium platta på toppen ger den ”rätt” kvalitetskänsla. En vanlig fjärrkontroll. Jag har även en Air-kit, touch tangentbord där man kan använda touchytan som mus-platta, kostar ca 500:- separat. Jag uppdaterade TIzzbirden med den senaste FW 1.23 vid min test.

Grafiska gräsnssnittet
Efter att ha läst mycket skepsis kring Android-Mediaspelare var det roligt att konstatera att det mesta kommer på skam. Hela gränssnittet är rappt, hyfsat smidigt. Det är högupplöst vilket gör det mycket snyggt för ögat, kanske kan det ibland vara bättre med något lägre upplösning på gränssnittet, men detta är en smaksak.

Känslan man får med spelaren är egentligen ”en vanlig Mediaspelare”, på ett bra sätt. Tizzbird har lagt på ”sitt skal” på Mediapselardelarna. Så är man rädd för att Android spelare ska vara konstig/rörig så kan man lugnt luta sig tillbaka.

Mediaspelardelen
Tizzbirden spelar rappt upp det mesta man slänger på den, En smidig funktion är att trycker du Menu så kommer Tizzbirdens meny i miniatyr upp, där kan du ställa alla funktioner för Undertexter, ljud, ljusinställningar för bilden och även på ISO kommer du åt att komma till huvudmenyn. Smart.

Detta är en helt ny maskin, således inte helt buggfri. Jag har blivit utkastad på klassiskt manér. När man blir det känner man släktskapet med telefonen i fickan... samma typ av meddelanden. Så det finns nog en del buggfixande kvar.

Summerar jag Mediaspelardelen är den riktigt bra. De har tänkt till på rätt sätt och användarupplevelsen blir bra. Det finns inbyggd Scraping (lägger till utsidor till filmer). Bland bildinställningar kan man även välja att maskinen ska använda ”Native” för film dvs 23,796 fps.

Android funktionerna
Som en surfmaskin funkar den bra. Jag installerade Flash 11 direkt på den och alla Playkanaler fungerade som de skulle. Man kan lägga till favoriter osv...

När det handlar om Appar så fungerar det mesta med vissa reservationer... det är inte säkert att styrningen i Appen är riktigt korrekt,. Fick tex in SR Play att funka korrekt. Du behöver ha ett tangentbord för att komma åt allt. Det hade varit trevligt att kunna ”stega” med den vanliga fjärren. Vidare är ju upplösningen anpassad för mobiler och inte säkert att du kan komma åt och ställa in...

Även när man kör surfar in och kör Playkanaler kan man ibland få fram att ”filmen inte är optimerad för en bärbar enhet".

Går man in i Android inställningarna så blir släktskapet med telefonen väldigt påtagligt. Menyerna är hyfsat stora :D... ser precis ut som en Android telefon. Detta tycker jag inte stör något speciellt man behöver i princip inget av det som finns där.

Vad kan bli bättre??
Ska man dra nytta av Android så förstår jag inte varför man inte gjort så du kan ha dina favorit-appar direkt på huvudmenyn. Jag är övertygad om att vi precis fått se starten av något stort. Så bra som Tizzbird fått till det så visar man vägen för många andra. Frågan är hur det kommer bli med Android 2.3 vs 4 på Mediaspelare?

Jag tycker Tizzbird kan sträcka på sig, maskinen är riktigt bra som Mediaspelare och har väldigt unka möjligheter så får man rensat lite bland buggarna så blir detta en rejäl utmanare till Boxee Box!

Fördelar

  • Snabb
  • Snyggt högupplöst gränssnit
  • Brett filstöd
  • Android OS
Nackdelar
  • Buggar, buggar
  • Inte riktigt intergration mellan Android/Mediaspelaren
  • Som det ser ut kan du ha 4 nätverksenheter kopllade mot den, räcker för mig...


Har du testat att spela upp någon film? MKV t.ex.? kan du säga någonting om bild- och ljudkvalitén? Hade gärna velat veta hur den står sig mot Dune spelarna i bildkvalité...

#30

Postad 16 mars 2012 - 16:15

Kanelbulle
  • Kanelbulle
  • Mästare

  • 3 316 inlägg
  • 0
_david_:

Har kört ett antal MKV:er. De flesta har funkat helt klanderfritt, någon har hängt sig. Men det mesta har fungerat.

Låt mig får återkomma, så kan jag köra en "side by side" test mellan Tizzbird, Dune BD-prime o Boxee Box.

Testade även Killer-sample.mkv... den gick inte så bra på Tizzbird. Funkar perfekt på Boxee Box!

Så det finns en del för dom att jobba på!

Men... jag återkommer!!

Redigerat av Kanelbulle, 16 mars 2012 - 16:15.


#31

Postad 16 mars 2012 - 16:43

micke123
  • micke123
  • Användare

  • 118 inlägg
  • 0

Kan du ge exempel på några filmer som inte fungerar, kanske fler kan testa just dom för att se om problemet är lokalt hos dig eller om det är databasen som inte har filmtiteln?


Hej.
ex nya filmen Tintin har jag döpt mkv:n till just Tintin,mappen är åxå givetvis döpt till samma.
Det enda som funkar är när jag använder Tvixie och lägger in omslag manuellt,då funkar scrapingen. Tilläggas att det endast funkar med jpg bilder,
anväder jag aai bilder (som det blir när tvixie är inställt på Dune,har en sån åxå) så funkar det inte.

Kanske är nått simpelt fel jag gör?


Kanelbulle.
Hur ser dina filmfiler ut ? döper du om mkv:erna till filmnamnet? Lyckas du få omslag till alla dina filmer,och dom som inte funkar,hur gör du då?

Bra mini recension förresten!

/micke

#32

Postad 16 mars 2012 - 16:57

TizzBird Sverige
  • TizzBird Sverige
  • Forumräv

  • 878 inlägg
  • 0
Prova att döpa den till The Adventures of Tintin, det är ju originaltiteln

#33

Postad 16 mars 2012 - 17:19

Kanelbulle
  • Kanelbulle
  • Mästare

  • 3 316 inlägg
  • 0
micke123:

Jag vet att tex Boxee så ska man använda en speciell "formel" på sitt döpande:

Tex: The.Adventures.of.Tintin.2011 eller The.Adventures.of.Tintin.2011.Bluray.3D.Half.SBS.1080p.x264.DTS

#34

Postad 16 mars 2012 - 17:43

micke123
  • micke123
  • Användare

  • 118 inlägg
  • 0
Ska prova.
Tack så länge!

#35

Postad 17 mars 2012 - 00:57

kaxe
  • kaxe
  • Amatör

  • 58 inlägg
  • 0
En bugg hittad, hade installerat spotify och rix fm och lyssnat på rix fm , senare på kvällen skulle vi se på film och när vi satte filmen på paus och sedan startade filmen så började rix fm spela samtidigt med filmen, satte filmen på paus igen och startade den igen och då gick bara filmljudet igång som det ska, provade senare med att pausa filmen och satte igång filmen varvid rix fm startade samtidigt med filmljudet igen, pausade och startade och filmen startade som vanligt med bara filmljudet, pausade igen och startade filmen varvid rix fm även startade osv. osv .osv så varannan gång jag startade filmen hände detta.

Redigerat av kaxe, 17 mars 2012 - 10:30.


#36

Postad 17 mars 2012 - 10:05

micke123
  • micke123
  • Användare

  • 118 inlägg
  • 0

Prova att döpa den till The Adventures of Tintin, det är ju originaltiteln




Hej!

Nu har jag löst mitt problem,delvis :)

När jag installerad tvizzen så kopplade jag upp mig med Samba mot min dator (streamar via datorn)
på datorn har jag både interna hårdiskar och ett par externa.

Det jag inte fattade var att jag var tvungen att installera TvizzNfs programmet (som finns på hemsidan under support)
och "dela ut " diskarna i Nfs programmet,sen funkade manuell scraping som jag ville.
Det viktigaste är att film mappen heter precis som orginal filmen,annars blir det kajk.

Men nu kommer nästa lilla problem.
Jag kan scrapa manuellt 1 film i taget,no problemo.
Men att få tvizzen att scrapa automatiskt,är godnatt just nu.

För att förklara lite hur jag hur jag lagt upp det på datorn.
Tex hårdisk 1 har en mapp som heter film blu-ray, i den mappen har jag undermappar som är heter tex Action,Sci-Fi,Thriller,Komedi osv i dom mapparna har jag sen film mapparna tex Tintin,Battle los angeles osv, (där är det viktigt med rätt namn för scrapingen) Här har jag kört fast,kan man säga.

Jag får inte tvizzen att att scanna mina hårdiskar,utan jag får manuellt ta film för film.
Några förslag?

Ber om ursäkt om det är lite dumma frågor med självklara svar,
är inte så haj på det här med datorer,nätverk osv

/micke





#37

Postad 17 mars 2012 - 11:23

TizzBird Sverige
  • TizzBird Sverige
  • Forumräv

  • 878 inlägg
  • 0
Hej, du markerar en mapp som innehåller filmfiler, tryck på menyknappen, välj Sprape Advanced och kör scraping för mappinnehållet

#38

Postad 17 mars 2012 - 11:29

TizzBird Sverige
  • TizzBird Sverige
  • Forumräv

  • 878 inlägg
  • 0
Du måste inte kära TizzNFS i datorn, men det rekommenderas. Det är ett snabbare nätverksprotokoll än Samba. Scraping skall även fungera med Samba, men jag har själv problem med det mot en NAS, så det är något som behöver förbättras. Med TizzNFS verkar det funka klockrent. Jag har rapporterat detta till utvecklingsavdelningen och skall följa upp det.
Scrape-funktionen är kopplad till en internationell filmdatabas på Internet och det finns några landsspecifika alternativ och fler kan läggas till. Vet inte om det finns någon bra svensk databas för detta, har någon ett förslag? I så fall kan vi be att få den inlagd som alternativ i inställningsmenyn.

#39

Postad 17 mars 2012 - 12:44

micke123
  • micke123
  • Användare

  • 118 inlägg
  • 0

Hej, du markerar en mapp som innehåller filmfiler, tryck på menyknappen, välj Sprape Advanced och kör scraping för mappinnehållet




Hej.
Tack för svar.

Precis så har jag gjort massor med gånger,men får bara medelandet "there is no file in folder for scraping"
Går jag däremot in på en film och kör vanlig scrape så funkar det. Kör jag scrape advanced på en film, så får jag film infon +bild inne i mappen

Jäkligt lustigt,och det är säkert nått enkelt fel jag gör... om du får tid så kanske du skulle kunna skriva ner vad för inställningar du kör med,det som kan ha att göra med scrapingen alltså.

En tanke som slog mig, skulle det kunna vara så att om jag försöker köra scrape advanced på mappen Action,komedi osv
att tvizzen inte ser några filer pga att det ligger fler undermappar och inte rena mkv filer däri?

Om jag skriver lite rörigt så bara säg till,så ska jag försöka förklara bättre :P

Tack så länge.

#40

Postad 17 mars 2012 - 22:22

TizzBird Sverige
  • TizzBird Sverige
  • Forumräv

  • 878 inlägg
  • 0
Scrape-funktionen jobbar inte i undermappar, det innebär att du skall lägga alla filmer i en gemensam mapp, istället för i egna undermappar. Då kan du köra funktionen för alla filmer i respektive mapp. Kör igång Scrape Advance för en mapp så samlar TizzBird in omslagsbilder, bakgrundsbild och beskrivning för varje film. Du kommer att få en snygg grafisk presentation av alla filmer i mappen.

#41

Postad 17 mars 2012 - 22:42

micke123
  • micke123
  • Användare

  • 118 inlägg
  • 0

Scrape-funktionen jobbar inte i undermappar, det innebär att du skall lägga alla filmer i en gemensam mapp, istället för i egna undermappar. Då kan du köra funktionen för alla filmer i respektive mapp. Kör igång Scrape Advance för en mapp så samlar TizzBird in omslagsbilder, bakgrundsbild och beskrivning för varje film. Du kommer att få en snygg grafisk presentation av alla filmer i mappen.





Hej!
Det låter logiskt,ska prova det.

Nu tycker jag du ska ta helg,å inte sitta å skriva på forum! :P
Tack för alla svar! å trevlig helg.
/micke

#42

Postad 18 mars 2012 - 09:36

TizzBird Sverige
  • TizzBird Sverige
  • Forumräv

  • 878 inlägg
  • 0
Tack för omtanken, men det är ingen fara, jag brinner för detta! :)

#43

Postad 18 mars 2012 - 09:43

TizzBird Sverige
  • TizzBird Sverige
  • Forumräv

  • 878 inlägg
  • 0

En bugg hittad, hade installerat spotify och rix fm och lyssnat på rix fm , senare på kvällen skulle vi se på film och när vi satte filmen på paus och sedan startade filmen så började rix fm spela samtidigt med filmen, satte filmen på paus igen och startade den igen och då gick bara filmljudet igång som det ska, provade senare med att pausa filmen och satte igång filmen varvid rix fm startade samtidigt med filmljudet igen, pausade och startade och filmen startade som vanligt med bara filmljudet, pausade igen och startade filmen varvid rix fm även startade osv. osv .osv så varannan gång jag startade filmen hände detta.


Jag tror det har att göra med Androids funktion. Du kan köra flera applikationer samtidigt (multitasking) tex starta musik och därefter bildspel. Undrar om du inte aktivt måste stänga av Rix FM spelaren om du inte skall riskera att den startar samtidigt med filmen. Men vanligtvis i mediaspelare, stängs ljuduppspelning av tex musik av när man startar uppspelning av en film.

Jag rapporterar detta till TizzBird så får vi se hur de gör i kommande uppgraderingar.

Det finns v1.23 nu för installation om du inte redan uppgraderat. Slå in 900912 om du vill ha med Google Market Support i installationen. Den stora nyheten i 1.23 är DLNA stödet.

#44

Postad 18 mars 2012 - 11:04

Ppl1
  • Ppl1
  • Rookie

  • 1 inlägg
  • 0
Mycket trevlig produkt!
Är supernöjd med köpet!

Har fått igång tizznfs stream från datorn men hur för man över filer till interna hårddisken?

Finns det några planer för en Apple app? Är sugen på att styra Tizz bird med ipaden!

Tack på förhand!

#45

Postad 18 mars 2012 - 11:22

stickan08
  • stickan08
  • Användare

  • 186 inlägg
  • 0
Nu ska det bara vara en dag kvar tills jag får hem Tizzbirden OCH som jag förväntar mig en hårddisk som passar.

Jag undrar om man kan använda DiNovo Mini Tangentbord till Tizzbirden?

#46

Postad 18 mars 2012 - 11:32

Unregistered54b89a21
  • Unregistered54b89a21
  • Användare

  • 102 inlägg
  • 0

Scrape-funktionen jobbar inte i undermappar, det innebär att du skall lägga alla filmer i en gemensam mapp, istället för i egna undermappar. Då kan du köra funktionen för alla filmer i respektive mapp. Kör igång Scrape Advance för en mapp så samlar TizzBird in omslagsbilder, bakgrundsbild och beskrivning för varje film. Du kommer att få en snygg grafisk presentation av alla filmer i mappen.


Först, trevligt du tar dig tid att svara på frågor och feedback!


Det finns ingen möjlighet att göra om scrape-funktionen så att den läser även undermappar?

Jag rippar all media jag köper och lägger på hårddisk, och det blir väldigt rörigt om man skall slänga alla filer i samma mapp. Pratar vi sedan musik, så blir det ohållbart. Jag har inte så mycket musik (40-50 Gb flac), men att kunna sortera musikfilerna i undermappar (artist/album/låt) på hårddisken, är nödvändigt om man skall få någon överblick.


Som läget ser ut idag så funderar jag på att börja köra med en separat lösning för musik (squeezebox/sonos) pga bristande ljudkvalitet och användarvänlighet i existerande media-extenders. (och spela video direkt ifrån mappen med mpc-hc) Det känns som ett steg tillbaks! Kommer ni att ta musik-uppspelning på allvar, till skillnad ifrån många andra tillverkare?

t ex:
Lågt jitter.
Bitkorrekt avspelning.
Möjlighet att stänga av, eq, "bass boost", och andra "förbättringar" av ljudet.
(Signalen skall gå igenom opåverkad, helt enkelt!)
Enkelt att tillfälligt lägga till låtar, till spelad playlist. ("play next" och "add")
"Random all"- playlist, slumpar en playlist ifrån hela låtbiblioteket.
Scrape för musik.

Jag vet att vi som prioriterar musik före annan media, är i minoritet, men det måste finnas en lönsam marknad för en komplett spelare som klarar allt, med mycket god uppspelningskvalite på både bild och ljud.

Jag blev visst lite långrandigare än jag tänkt mig... Sorry!

#47

Postad 18 mars 2012 - 11:38

kaxe
  • kaxe
  • Amatör

  • 58 inlägg
  • 0

Jag tror det har att göra med Androids funktion. Du kan köra flera applikationer samtidigt (multitasking) tex starta musik och därefter bildspel. Undrar om du inte aktivt måste stänga av Rix FM spelaren om du inte skall riskera att den startar samtidigt med filmen. Men vanligtvis i mediaspelare, stängs ljuduppspelning av tex musik av när man startar uppspelning av en film.

Jag rapporterar detta till TizzBird så får vi se hur de gör i kommande uppgraderingar.

Det finns v1.23 nu för installation om du inte redan uppgraderat. Slå in 900912 om du vill ha med Google Market Support i installationen. Den stora nyheten i 1.23 är DLNA stödet.


Hände samma igår, och ja jag har stoppat uppspelning av rix fm, däremot märkte jag att detta händer när jag pausar och startar filmen med dom nedre vita knapparna, använder jag mittenknapparna att pausa och starta filmen händer inte detta.

Redigerat av kaxe, 18 mars 2012 - 11:38.


#48

Postad 18 mars 2012 - 12:28

TizzBird Sverige
  • TizzBird Sverige
  • Forumräv

  • 878 inlägg
  • 0
Ok, skall be TizzBird kolla detta.
PS. Hur stoppade du uppspelningen av RixFM, gick du in i Android inställningar och stoppade applikationen?

Redigerat av TizzBird Sverige, 18 mars 2012 - 12:29.


#49

Postad 18 mars 2012 - 14:50

micke123
  • micke123
  • Användare

  • 118 inlägg
  • 0

Nu ska det bara vara en dag kvar tills jag får hem Tizzbirden OCH som jag förväntar mig en hårddisk som passar.

Jag undrar om man kan använda DiNovo Mini Tangentbord till Tizzbirden?



Tjena! jag har lånat en dinovo av en polare,och den funkar fint.
Det man kan sakna är just muspekare,som man ju använder när man tex surfar...

Men prova annars telefon appen,funkar helt ok åxå.

#50

Postad 18 mars 2012 - 15:01

micke123
  • micke123
  • Användare

  • 118 inlägg
  • 0

Först, trevligt du tar dig tid att svara på frågor och feedback!


Det finns ingen möjlighet att göra om scrape-funktionen så att den läser även undermappar?

Jag rippar all media jag köper och lägger på hårddisk, och det blir väldigt rörigt om man skall slänga alla filer i samma mapp. Pratar vi sedan musik, så blir det ohållbart. Jag har inte så mycket musik (40-50 Gb flac), men att kunna sortera musikfilerna i undermappar (artist/album/låt) på hårddisken, är nödvändigt om man skall få någon överblick.


Som läget ser ut idag så funderar jag på att börja köra med en separat lösning för musik (squeezebox/sonos) pga bristande ljudkvalitet och användarvänlighet i existerande media-extenders. (och spela video direkt ifrån mappen med mpc-hc) Det känns som ett steg tillbaks! Kommer ni att ta musik-uppspelning på allvar, till skillnad ifrån många andra tillverkare?

t ex:
Lågt jitter.
Bitkorrekt avspelning.
Möjlighet att stänga av, eq, "bass boost", och andra "förbättringar" av ljudet.
(Signalen skall gå igenom opåverkad, helt enkelt!)
Enkelt att tillfälligt lägga till låtar, till spelad playlist. ("play next" och "add")
"Random all"- playlist, slumpar en playlist ifrån hela låtbiblioteket.
Scrape för musik.

Jag vet att vi som prioriterar musik före annan media, är i minoritet, men det måste finnas en lönsam marknad för en komplett spelare som klarar allt, med mycket god uppspelningskvalite på både bild och ljud.

Jag blev visst lite långrandigare än jag tänkt mig... Sorry!



Ang att kunna scrapa i undermappar är nog det som ligger högst i min önskelista.
Har lagt väldigt mkt jobb med dessa undermappar med omslag filminfo osv,för att passa min Dune spelare.

Det jag kommer göra nu är att scrapa 1 film i taget. blir mkt jobb första gången,men man lägger ju inte in sådär jättemånga filmer i taget framöver,å då går det ganska fort att lägga till nya omslag manuellt...



0 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 0 gäster, 0 anonyma medlemmar

  • Elias
    2024-03-17 11:45:37
  • Elias
    2024-03-17 11:22:58
  • Elias
    2024-03-17 11:20:09
  • Elias
    2024-03-17 11:20:06
  • Salong vy bakåt, ny bild med tyg på vägg
    DPC
    2024-03-17 09:11:58
  • Fler  |  Vilka bilder visas här?
Trendande produkter
Prisjakt © 2000 - 2024 Prisjakt   Cookiepolicy.   Våra regler.   Personuppgiftspolicy.  Hantera cookie-inställningar.