Hoppa till innehåll

Sökresultat Sökningen pågår Sökresultaten dyker upp här efterhand. Du kan fortsätta skriva om du vill begränsa sökningen.
Söker efter användare
Söker efter gallerier
Sök forumtrådar
Stäng

* Officiell tråd - LG DBRH190 / DBRH198 *

163 svar till detta ämne
  • Vänligen logga in för att kunna svara
LG DBRH197 160GB (DVD-spelare) 1 7 (1) Inga priser
LG DBRH198 160GB (DVD-spelare) 1 6,44 (8) Inga priser
LG DBRH190 80GB (DVD-spelare) 1 (0) Inga priser
3 relaterade trådar

#101

Postad 12 mars 2007 - 01:00

Baumann
  • Baumann
  • Wannabe

  • 37 inlägg
  • 0
Är det nån som hört när f-n uppdateringen för 198:an kommer?
Börjar tröttna på att inte se tv-sändningarna i rätt format. Som tidigare nämnts skalar ju mottagaren om bilden till något som inte är 16:9 som jag valt. Även fast jag ställer den i 4:3 läge så blir det ju skit på tv:n och projjen så fort det kommer en 16:9 sändning. Funkar ju dock ihop med DVD.
Sen vore det ju kul att kunna få med programinfo när man spelar in DTV och inte bara "Title xx".
Den funktionen har ju betydligt billigare och äldre HDD-mottagare, så varför kära LG, kan ni inte också ha det????

Finns ju ingen mailadress så man kan nå den svenska distrubitören. Är inte så sugen på att sitta i telefonkö i x antal timmar.

Någon som har koll på detta?
(Jag har version 61025b/4.0.2.20)

#102

Postad 12 mars 2007 - 11:27

whome
  • whome
  • Forumräv

  • 949 inlägg
  • 0

Är det någon som försökt kombinera ihop en takantenn och analog kabel så att det går att få in bägge i dbrh197/198?

Skulle det fungera med en så´n här http://www.kjell.com...0,460000,480000 ? En vanlig T-koppling kan väl inte fungera?

/Daniel

<{POST_SNAPBACK}>


När du skriver "takantenn" så gissar jag att du vill kombinera analog kabel med digital terrest (takantenn). Stockholm släcker ju som bekant det analoga nätet idag (precis just nu).

Den här frågan har varit uppe många gånger här på forumet. Svaret är: ofta fungerar det inta alls... Ibland ger det "bara" problem för andra i kabelnätet om du börjar med "hemliga specialkopplingar".

OM det (mot förmodan) skulle fungera så är det mer tur än skicklighet.

Enda 100 %-iga lösningen är att skaffa en box/DVD-recorder med separata ingångar (en för analog och en digital terrest). Pioneer DVR-545HX är en sådan. Du kan t.ex. se dom separata ingångarna här.

Jag har tidigare beskyllt Pioneeren för att låta en del. Nu har jag skaffat en tevebänk (Azzaro) med glasdörr. Så nu hör jag inte surret från hårddisk och fläkt längre. Sköööönt ^_^

#103

Postad 12 mars 2007 - 16:03

barbapapa
  • barbapapa
  • Amatör

  • 63 inlägg
  • 0
Synd bara att Pioneeren är så mycket dyrare än 197:an. Jag behöver ingen kortplats.

Blir nog till att köpa en enkel fribox och koppla in den separat.

/Daniel

#104

Postad 13 mars 2007 - 11:26

whome
  • whome
  • Forumräv

  • 949 inlägg
  • 0

Synd bara att Pioneeren är så mycket dyrare än 197:an. Jag behöver ingen kortplats.

Blir nog till att köpa en enkel fribox och koppla in den separat.

/Daniel

<{POST_SNAPBACK}>


Den är inte bara dyr. Den går inte att få tag i... :P

Vissa beklagar sig i Pioneertråden över lång leveranstid. :P

#105

Postad 16 mars 2007 - 08:56

AWWD
  • AWWD
  • Wannabe

  • 24 inlägg
  • 0
Några reflektioner efter 48 timmars ägarskap av en LG DBRH198;

Hade förut en Philips HDR 1000 från 2002 (mycket fin maskin med tanke på åldern, saknar dock brännare och endast 40 Gb disk) så det känns naturligt att jämföra dessa till viss del.
Postad bild

- Har vissa problem med bildens storlek på TV'n (Philips 16:9 CRT apparat från 2000). När jag ställer in "16:9" som TV format på LG'n funkar det bra tills dess jag slår av maskinen. Nästa gång den slås på så drar den ut bilden vertikalt så delar av bilden inte syns? Manualen är föga hjälp (känns bristfälligt översatt). Vill inte använda "4:3" fomatet (kallas "LETTER BOX") då jag missar den fina funktionaliteten att 16:9 formatet automatiskt fyller skärmen. Formatändringen funkar klockrent med den enkla Philips DTR 210 DVB-T box jag har till TV'n...

+ Mycket tyst HDD/fläkt :blink:

- Lyckas inte ta bort den sista analoga kanalen i "den analoga kanalistan" vilket får till följd att den finns med när jag bläddrar mellan kanalerna. Har försökt med ny sökning då man enligt manualen ska kunna "hoppa över" analog kanalsökning med "->", men den hinner ändå hitta 1:an. Dock ett övergående problem, i april försvinner de analoga utsändningen.:lol:

- När jag ska titta på ett inspelat klipp så fanns på HDR 1000 en funktion för "resume", dvs starta där jag stoppade sist. Här verkar jag alltid styrd till att börja från början :lol:

+ Fördröjningen vid kanalbyten är OK, likaså uppstarttiden.

- "Timeshift" var enklare på HDR 1000 där den gick automatisk på den aktuella kanalen med inställbar "buffer" (1-3h). Här ska man manuellt starta timeshift (vänta...) och sedan även stoppa funktionen när man är klar. Man behöver dock inte manuellt radera det man förskjutet (Pioneer ?).

+ Positivt med timeshift är dock att man kan "spela in permanent" delar/hela den förskjutna perioden. Gick inte på Philips.

+ Det som avgjorde valet mellan LG'n och Pioneer DVR-545 var priset, lokal tillgänglighet (OnOff, är så trött på strulande webbutiker bara för att spara 103:52...) och testresultat i PC För Alla 1/-07 (7/10) samt naturligtvis detta eminenta forum. <_<

Återkommer med mer reflektioner när jag prövat mera. Verkar finnas stora möjligheter till redigering till exempel.

/AWWD

Redigerat av AWWD, 19 mars 2007 - 08:56.


#106

Postad 19 mars 2007 - 09:11

whome
  • whome
  • Forumräv

  • 949 inlägg
  • 0
Skulle vara lite spännande att få reda på vad PC för alla tyckte om LG:n. Var Pioneeren också med i testen och i så fall vad blev resultatet?

#107

Postad 19 mars 2007 - 10:29

AWWD
  • AWWD
  • Wannabe

  • 24 inlägg
  • 0

Skulle vara lite spännande att få reda på vad PC för alla tyckte om LG:n. Var Pioneeren också med i testen och i så fall vad blev resultatet?

<{POST_SNAPBACK}>


Testen finns i PC för allas artikelarkiv på nätet, se bif fil. Pioneer DVR-545H blev bäst i test (8/10), men priset som anges i testet (4900 kr) är ju inte korrekt för varianten med DVB-T mottagare.

/AWWD

Bifogad fil(er)



#108

Postad 19 mars 2007 - 12:17

whome
  • whome
  • Forumräv

  • 949 inlägg
  • 0

Skulle vara lite spännande att få reda på vad PC för alla tyckte om LG:n. Var Pioneeren också med i testen och i så fall vad blev resultatet?

<{POST_SNAPBACK}>


Testen finns i PC för allas artikelarkiv på nätet, se bif fil. Pioneer DVR-545H blev bäst i test (8/10), men priset som anges i testet (4900 kr) är ju inte korrekt för varianten med DVB-T mottagare.

/AWWD

<{POST_SNAPBACK}>


Tack för testen. Verkar lite konstig dock.

"På kartongen står det DVB-T, vilket innebär att LG DBRH198 har en digital mottagare så att du kan få in de fria kanalerna". Vad menar dom med det? Det kan ju alla DVB-T mottagare (ta in dom fria kanalerna alltså). Sen hittar jag inget om att man kan sätt i en CAM och ett Boxer-kort (för det kan man väl?). Tvärt om står det att "tyvärr har den inte stöd för betalkanalerna".

Här på Min hembio är den specad "stöd för CA-modul: ja". Vem har rätt: Min hembio eller PC för alla?

#109

Postad 19 mars 2007 - 12:21

AWWD
  • AWWD
  • Wannabe

  • 24 inlägg
  • 0

Vem har rätt: Min hembio eller PC för alla?

<{POST_SNAPBACK}>


LG DBRH198 har slot/stöd för CA modul!

/AWWD

#110

Postad 19 mars 2007 - 22:48

Teppic
  • Teppic
  • Forumräv

  • 676 inlägg
  • 0

Skulle vara lite spännande att få reda på vad PC för alla tyckte om LG:n. Var Pioneeren också med i testen och i så fall vad blev resultatet?

<{POST_SNAPBACK}>


Testen finns i PC för allas artikelarkiv på nätet, se bif fil. Pioneer DVR-545H blev bäst i test (8/10), men priset som anges i testet (4900 kr) är ju inte korrekt för varianten med DVB-T mottagare.

/AWWD

<{POST_SNAPBACK}>

Priset stämmer eftersom det inte är 545HX utan 545H som de hade med i sitt test.

#111

Postad 20 mars 2007 - 08:20

whome
  • whome
  • Forumräv

  • 949 inlägg
  • 0

Priset stämmer eftersom det inte är 545HX utan 545H som de hade med i sitt test.

<{POST_SNAPBACK}>


Naa... Priset kanske är för 545H men specen i PC för alla testen säger "digital-teve-mottagare: ja" för Pioneeren. Så nog verkar det som om dom har testat 545HX alltid.

#112

Postad 20 mars 2007 - 08:28

AWWD
  • AWWD
  • Wannabe

  • 24 inlägg
  • 0

Priset stämmer eftersom det inte är 545HX utan 545H som de hade med i sitt test.


Testet är lite tvetydigt på många sätt;
- I faktalistningen står angivet på testad Pioneer "DVR-545H": Digital-TV mottagare=Ja :)
- "...ett lägre pris än LG:s modell gör Pioneers spelare till testvinnare". Detta uttalande är en jämförelse mellan äpplen och päron. Jämförbar Pioneer med DVB-T (545HX) är mer än 1000 kr dyrare än LG:n (Pricerunner).
- Felaktigt om LG:n: "Tyvärr har den inte stöd för betalkanalerna". Bevisligen har DBRH198 slot för CA-modul.

/AWWD

#113

Postad 22 mars 2007 - 00:28

Teppic
  • Teppic
  • Forumräv

  • 676 inlägg
  • 0
Hahaha, ja det var inte många rätt i den testen. :wub:

#114

Postad 30 mars 2007 - 20:27

Unregisteredb94d2c55
  • Unregisteredb94d2c55
  • Amatör

  • 89 inlägg
  • 0
En kompis har köpt RH-198:an o köpte med en modul för boxerkortet o har nu stopat i allt inklusive boxerkortet men kommer inte åt betalkanalerna utan får bara igång dom fria kanalerna vad kan det vara för fel, är det någon inställning som måste göras?
Han har provat kortet i den vanliga boxern o betalkanalerna funkar där!

han har även gjort en ny kanalsökning flera gånger med samma resultat han ser alla betalkanaler som finns men bara med dollar teken framför.

#115

Postad 31 mars 2007 - 22:44

Baumann
  • Baumann
  • Wannabe

  • 37 inlägg
  • 0

En kompis har köpt RH-198:an o köpte med en modul för boxerkortet o har nu stopat i allt inklusive boxerkortet men kommer inte åt betalkanalerna utan får bara igång dom fria kanalerna vad kan det vara för fel, är det någon inställning som  måste göras?
Han har provat kortet i den vanliga boxern o betalkanalerna funkar där!

han har även gjort en ny kanalsökning flera gånger med samma resultat han ser alla betalkanaler som  finns men bara med dollar teken framför.

<{POST_SNAPBACK}>


Jag kör med boxerkort via CA-modul i 198:an och får utan problem alla betalkanaler. Jag har inte gjort några som helst inställningar för att få det att fungera. Det verkar vara något skumt med din kompis modul.

#116

Postad 31 mars 2007 - 23:35

Baumann
  • Baumann
  • Wannabe

  • 37 inlägg
  • 0
Jag har tröttnat på min 198 nu så jag ska byta ut skiten mot någon Pioneer. Pga följande har bägaren runnit över:

*LG utlovade en uppdatering som ska fixa problemet med bildpropertionerna för 16:9 har ännu inte kommit. När jag köpte den i januari var uppdateringen "på G" och det var därför jag valde att behålla den trots detta extremt störande fenomen. Men nu har jag fått nog.

*Ingen som helst information sparas om programmet man spelar in. Det står bara tex "Title 27". =Värdelöst.

*Det går inte att få ut 5.1 signal från TV-sändningarna. Tex Canal + och SVT kör ju mycket med detta, men det verkar som LG tycker att 2 kanaler är tillräckligt.

*Är mottagaren påslagen börjar den inte spela in en förprogrammerad inställning. Har missat att spela in en hel del tack vare detta. :)

*Fjärrkontrollen har väldigt svag signal, då den mer eller mindre måste riktas rakt mot mottagaren för att få kontakt.

*EPG:n är väldigt störande då den hoppar tillbaka till "nuvarande tid" varje gång den uppdaterar, vilket den gör ofta. Med andra ord, varje gång jag ska spela in något via EPG-fönstret som startar först efter några timmar, måste jag bläddra framåt i listan. Detta är inget konstigt, men det som är jävligt störande är varje gång den hoppar tillbaka till den tidpunkt som jag befinner mig på just då. Det har hänt att jag först på 7-8 försöket har lyckats stega fram några timmar och inspelningsmarkera det programmet jag vill spela in. Man kan bli förbannad för mindre vill jag lova.

*Programinfon på de digitala är under all kritik. Allt som oftast står det bara -------- istället för programnamnet, trots att informationen finns i EPG:n. Sen går det inte få fram någon information om programmets innehåll annat än i EPG:n. Annars brukar det ju räcka med att trycka på info knappen ett par ggr.

*Ingen höjdarbild vid DVD-uppspelning. Småstörningar i bilden som tex horisontella streck vid kontrastskiftningar i bilden. Min H/K 22:a spöar denna lätt.

Ytterligare en grej som jag dock inte stör mig på, men som ändå kan vara kul att dela med sig av.

*Uppskalningsfunktionen via HDMI till 720p och 1080i är inget att skylta med. Ser ingen som helst skillnad på vare sig TV:n eller projjen jämfört med 576p.

Med dessa fakta återstår bara en sak att säga.
Bye bye Lucky Goldstar.
I rest my case.

#117

Postad 10 april 2007 - 11:33

MagnumPI
  • MagnumPI
  • Användare

  • 240 inlägg
  • 0
Min far har nyligen köpt en DBRH198 och har stött på ett problem. Han spelade in en film från TV4, men när han ska titta på den visade det sig att bara ena textremsan syns i bild, och vi kan inte hitta något sätt att ställa om så hela bilden syns.

Filmen sändes i 16:9-format, men med TV4-loggan längst upp i det svarta fältet, och den nedre textremsan i det undre svarta fältet.

Finns här någon som vet hur man ska göra för att hela bilden ska komma med vid inspelning?

#118

Postad 10 april 2007 - 11:58

AWWD
  • AWWD
  • Wannabe

  • 24 inlägg
  • 0

Han spelade in en film från TV4, men när han ska titta på den visade det sig att bara ena textremsan syns i bild, och vi kan inte hitta något sätt att ställa om så hela bilden syns.

Filmen sändes i 16:9-format, men med TV4-loggan längst upp i det svarta fältet, och den nedre textremsan i det undre svarta fältet.

Finns här någon som vet hur man ska göra för att hela bilden ska komma med vid inspelning?

<{POST_SNAPBACK}>


Felet du beskriver är ett "känt fel" på DBRH-198, se Baumanns kommentar nedan. LG's telefonsupport har ingen info om när en uppdatering/korrigering av mjukvaran kan komma. Felet yttrar sig på följande sätt: Du har en 16:9 TV och ställer därför in "TV-format" på LG'n just på 16:9. Funkar utmärkt ända till du slår av och på den... Nästa gång du slår på den så drar den ut bilden vertikalt så att delar av bilden upp- och nertill försvinner. Korrigeras genom att gå in i inställningar, ställa tillbaka till 4:3 ("letterbox) och sedan tillbaka till 16:9. Samma sak om du slår av den i 16:9 läge och timerinspelar, inspelningen blir "felaktig" och där kan man dessutom inte komma runt problemet. Lösningen i väntan på uppdatering blir att alltid ställa tillbaka i 4:3 läge innan du stänger av den.

/AWWD

*LG utlovade en uppdatering som ska fixa problemet med bildpropertionerna för 16:9 har ännu inte kommit. När jag köpte den i januari var uppdateringen "på G" och det var därför jag valde att behålla den trots detta extremt störande fenomen. Men nu har jag fått nog.

<{POST_SNAPBACK}>



#119

Postad 10 april 2007 - 11:59

whome
  • whome
  • Forumräv

  • 949 inlägg
  • 0
Att tv4-loggan ligger upp till höger i det svarta fältet är helt OK när bilden är bredare än 16:9 (t.ex. 2.35). Då hamnar även den undre textremsan i det nedre svarta fältet. Helt normalt alltså.

Det finns ett utbrett missförstånd att 16:9 skulle innebära att dom svarat fälten över och under bilden ska försvinna. Så är inte fallet. Helt enkelt beroende på att det finns massor av bild-format och en del av dom är ÄNNU bredare än 16:9. Ibland väljer då svt, tv4 etc att sända dom som letterbox (med svarta ränder över och under). Tv4-loggan ligger alltid på samma plats upp till höger.

Problemet som du beskriver beror helt enkelt på att LG:n och teven inte är överens om formatet. T.ex. genom att din far har "zoomat" med ambitionen att få bort de svarta remsorna över och under bilden. DOM SKA VARA DÄR! Försök inte att få bort dom. Då faller bara textremsan bort...

OM man zoomar för att få bort dom svarta ränderna (gud förbjude) så förändrar du/han proportionerna så att bilden blir fel (allt blir utdraget på höjden).

Många frågar sig varför inte 16:9 är "industri-standard" som allt tvingas att hålla sig till. Det vore som att införa "industri-standard" på tavlor. Alla ska hålla en viss höjd och bredd.... Nej, jag tror nog att det är bäst att överlåta till filmskaparna att bestämma vilket format filmen ska ha. Om vi skulle lägga oss i det konstnärliga så skulle nog filmerna bli ganska degenererade. Ska vi också då bestämma kostymer, skådisar, manus... Jag tror nog att filmmakarna är väl införstådda med att när (och om) filmen ska sändas i teve så måste man ändra till 16:9 (eller ännu värre 4:3). Det väger dom nog in i valet av format.

Baumann har skivigt om problem med 16:9 på LG:n. Vet dock inte vad det var för problem. Ditt problem verkar dock inte vara något reellt problem bara ett missförstånd om 16:9.

Beklagar om det blev ett långt inlägg. ;)

#120

Postad 10 april 2007 - 15:18

whome
  • whome
  • Forumräv

  • 949 inlägg
  • 0
Vet inte om jag missförstod dig MagnumPI. Jag trodde att du menade att det var ett FEL att tv4-loggan låg upp i det svarta fältet över bilden och att den undre textremsan låg i det undre svarta fältet undre bilden. Vill bara åter igen säga att det är normalt.

Att sedan 198:an tydligen har problem att komma ihåg inställningarna (format på teven) så att den kan hantera de olika formaten är ett annat problem.

Tv4-loggan kommer aldrig att flytta in sig i bilden respektive den undre textremsan kommer inte heller att flytta upp sig in i bilden om det är ett bredare format än 16:9 och sändningen görs i 16:9 (t.ex. 2.35). Loggan kan även hamna utanför om man sänder 16:9 i 4:3-ram (vilket vissa har börjat med).

AWWD: Att LG:n hanterar formaten (4:3/16:9) fel har påverkar vare sig placeringen av loggan eller undertexten. Tv4 sänder inte text-teve-text eller DVB-text så LG:n kan inte påverkar placeringen av undertexten i fallet med tv4.

#121

Postad 10 april 2007 - 18:26

MagnumPI
  • MagnumPI
  • Användare

  • 240 inlägg
  • 0

Vet inte om jag missförstod dig MagnumPI. Jag trodde att du menade att det var ett FEL att tv4-loggan låg upp i det svarta fältet över bilden och att den undre textremsan låg i det undre svarta fältet undre bilden. Vill bara åter igen säga att det är normalt.

<{POST_SNAPBACK}>

Ja, jag menade inte att det var fel att lägga loggan resp texten i de svarta fälten över/under bilden. Däremot blev vi lite snopna när LG:n inte spelade in hela bilden som sändes, dvs 16:9 i 4:3-ram.

Det får nog bli en tur till Euronics i morgon... Tack för svaren whome och AWWD!

#122

Postad 17 april 2007 - 13:09

AWWD
  • AWWD
  • Wannabe

  • 24 inlägg
  • 0

Jag har tröttnat på min 198 nu så jag ska byta ut skiten mot någon Pioneer.

<{POST_SNAPBACK}>


Precis som för Baumann håller min bägare nu på att rinna över efter en månads ägande av denna maskin.

Uppdateringen av det hos LG kända felet med bildproportionerna (16:9 dras ut vertikalt utanför bilden efter att maskinen stängts av och startats en gång) finns fortfarande inte. Vid min senaste kontakt med LG's så kallade telefonsupport så hade tydligen direktiv gått ut att man inte längre ska erkänna detta som ett fel, utan citat "Den är producerad på det sättet" och "..apparaten nollställs vid varje från- och tillslag" vilket då tydligen ska anses som normalt... :)

Dvs det är inget fel jag som användare vid varje tillfälle maskinen slås av och på ska gå in i inställningarna och slå på respektive av 16:9 funktionaliteten. Om jag inte gör det innan jag slår av och dessutom har timerprogrammerat för inspelning så spelas det in med "vetikal utdragning", dvs bilden visas inte i sin helhet sedan vid uppspelning oavsett hur jag då ställer in.

Vidare så har DVDspelaren problem med olika typer av skivor, en bit in i filmen fryses bilden och måste startas om bara för att igen "frysa" på samma ställe.

Om jag nu bara kan få OnOff att ta igen eländet så blir det byta till något bättre.

/AWWD

#123

Postad 17 april 2007 - 23:21

Teppic
  • Teppic
  • Forumräv

  • 676 inlägg
  • 0
Har tyvärr samma erfarenhet från LG och firmwareuppdateringar, fast då gällande firmware för plasma. Mycket snack och lite verkstad helt enkelt...

#124

Postad 18 april 2007 - 13:04

Nyborg
  • Nyborg
  • Wannabe

  • 34 inlägg
  • 0
Hej!
Har en nyinköpt 198 satte in en disk som den ej kan läsa vilket fått till följ att apparaten låst sig, hur får man upp släden so man kan ta ur skivan?

#125

Postad 21 april 2007 - 10:17

Baumann
  • Baumann
  • Wannabe

  • 37 inlägg
  • 0
Jag fick ett samtal från min radio/tv handlare i torsdags. Enligt LG har uppdateringen kommit nu... Fast bara i Korea. Han skulle skicka tillbaka de apparater han har i lager för uppdatering. Han frågade fall jag ville byta ut min efter det att han fått tillbaka apparaterna, men jag är fortfarande tveksam... Känns som pioneern lockar betydligt mer. Även fast bildpropertionerna rättas till är jag tveksam på att alla andra buggar jag tidigare nämnt i den här tråden kommer lösa sig.

Bara lite info så ni vet att det kanske, kanske, kanske kommer en uppdatering via marknätet snart...

#126

Postad 21 april 2007 - 20:19

AWWD
  • AWWD
  • Wannabe

  • 24 inlägg
  • 0

Jag fick ett samtal från min radio/tv handlare i torsdags. Enligt LG har uppdateringen kommit nu...

<{POST_SNAPBACK}>


Har fått samma info av OnOff, mitt första ex har skickats för uppdatering. Den jag fick i utbyte i fredags har samma fel (lågoddsare när de kommer från samma "batch" i samma butik...). Slipper i alla fall vara utan apparat under uppdateringen.

LG's så kallade support har bidragit med följande;
Samtal 1: "-Jo, det är ett känt fel men vi har ingen uppdatering ännu. Återkom om tre veckor."
Samtal 2: "-Nej, det känner vi inte till. Vänta ska jag kolla." Lång tystnad... "Nej, det är inget fel. Appraten är producerad på detta sätt. Den nollställer sig när man stänger av den." Jag frågar om hon skämtar! "-Nej, det ska vara så"
Går till OnOff och påtalar felet och säljaren ringer LG support; "-Den informationen lämnar vi endast ut till kunden, ej till återförsäljare"

Säljaren på OnOff ringer sin "ÅF support" och får info om att felet är känt och att det nu finns en uppdatering.

/AWWD

#127

Postad 30 april 2007 - 21:55

AWWD
  • AWWD
  • Wannabe

  • 24 inlägg
  • 0
Så var man då kvitt eländet - OnOff återköpte mitt andra exemplar som hade samma fel som det första. Utöver problemet med bildproportionerna så är apparaten också mycket känslig på "hembrända" +R DVD. Tänker nu vänta på Sony RDR-HXD870 som ska dyka upp i juni.

/AWWD

Redigerat av AWWD, 04 maj 2007 - 11:17.


#128

Postad 04 maj 2007 - 10:39

BrokenArrow
  • BrokenArrow
  • Rookie

  • 3 inlägg
  • 0
Äre nån som sett röken av någon uppdatering till 197'an?
Eller till 198'an för den delen...

#129

Postad 12 juni 2007 - 21:03

Unregisteredff0c1ee8
  • Unregisteredff0c1ee8
  • Rookie

  • 2 inlägg
  • 0

Såg 198:an på Onoff igår. En fråga till er som har hunnit komma över ett ex: hur är det med fläkt och hårddisk, låter dom mycket?

Själv har jag en Pioneer DVR-545 som brusar en del...

Läste att LG:n måste stå i stand by för att kunna starta en timer-inspelning? Stämmer verkligen det? Låter otroligt B.

Kan den verkligen inte spela in 5.1-ljud, det fixar Pioneeren?

<{POST_SNAPBACK}>


Första frågan kan jag nu besvara. Var ner och köpte 198 :an idag. Så tyst att jag vart tvungen att lägga huvudet intill den. Trodde först att jag fått en med trasig fläkt. Men nejdå den funkade . Tyst o fin. :lol:

<{POST_SNAPBACK}>


Detta låter märkligt för mig. Köpte för nån vecka sen en DBRH198 på OnOff. Den funkar för det mesta bra, men den låter väldigt högt så fort den är på. Jag tror att det hänger ihop med en fläkt som sitter på baksidan. Fläkten är monterad på utsidan och sticker ut rejält. För mig som elektronikingenjör luktar det som hastverk sent tillagt för att hantera oväntade värmeproblem.
Men du säger att den inte brusar alls?

Någon annan ägare av denna som har någon erfarenhet? Om jag är den enda med oljud så låter det som ett garantiproblem. (Lagom kul att lämna in den nu så nära digitalövergången... :D )

<{POST_SNAPBACK}>



Japp, oljudet är för högt. Tysta scener i filmer blir helt överkörda av brummet från fläkten. Är ingen elektronikingenjör men tänkte precis likadant när jag såg min maskin, ser lite amatörmässigt ut. Har försökt skruva fläkten tajtare men hjälper inte. Tycker att de andra buggar kan man leva med men nu låter det bara för mycket. :)

Hade du lämnat in den för lagning? Eller fick du en annan apparat? Tänkte lämna in den och undrar bara vad svaret kommer att bli, har haft maskinen ca 5 veckor nu och öppet köp gäller inte längre...

#130

Postad 12 juni 2007 - 21:21

Unregisteredff0c1ee8
  • Unregisteredff0c1ee8
  • Rookie

  • 2 inlägg
  • 0
Och en fråga till alla "proffsen", kopieringsskyddad material? Man kan ju göra maskinen regionsfri, men går det att lätt knappa in en kod som gör det möjligt att kopiera filmer till HD? Och vidare till DVD igen.

#131

Postad 14 juni 2007 - 08:43

Iqulah
  • Iqulah
  • Lärjunge

  • 375 inlägg
  • 0
Jag är ute efter 198:ans text-tv funktion och undrar därför om någon som har 198:an vill byta med min Pioneer DVR-545HX.

Redigerat av Iqulah, 14 juni 2007 - 08:56.


#132

Postad 15 juli 2007 - 10:51

Json_81
  • Json_81
  • Wannabe

  • 30 inlägg
  • 0
Hej!

Jag har (tyvärr) köpt denna boxen.

Den låter fruktansvärt och jag har problem med att köra den via komponent.

På min tv får jag "scanlines" eller vad jag ska kalla det, svepande linjer som rör sig vertikalt.
På projektorn förekommer det oxå, men bara om jag väljer att köra progressivt vad jag kunnat se hittils.
Med HDMI såg det dock bra ut.
Testade även på en gammal tjock-tv med rgb o då såg allt oxå bra ut.

Någon som känner igen problemet och vet om det finns en lösning?

Ska höra med elgiganten och se om jag kan få byta den, om inte annat pga det fruktansvärda oljudet.

#133

Postad 25 juli 2007 - 12:27

mlynning
  • mlynning
  • Rookie

  • 1 inlägg
  • 0
Hej till alla er som tröttnat på er LG DBRH198P och lämnat tillbaka/sålt den
vad har ni köpt stället som inte har alla dessa tråkigheter?

Lämnar även tillbaka min nu, har stört mej mest på följande:

LG:n är nog den första digitalmottagaren som inte visar programinfo vid kanalbyte det är lite detta som är vitsen med digitaltv, utan att man ska behöva trycka på INFO efter varje kanalbyte ev
zappa med EPG översikten igång.

EPG infon följer inte med när man spelar in på hårddisken utan att man själv ska behöva namnge varje program.

Kanalbyterna tar ju lika lång tid som min första box från år 2000

Den skickar inte vidare texttv så att man kan använda tv:ns texttv

lång tid att kopiera en cd-r med mp3:or (nästan 30min) till hårddisken.

Stoppar man in en DVD (orginal) som man inte väljer språk i första menyn utan i huvudmenyn väljer PLAY så får jag automatiskt engelst tal samt engelsk text trots att jag har lagt in i inställningar
att jag vill svenska på allt och även svenska språkkoderna, har man väl startat en skiva
och fått engelsk text och man går in i inställningsmenyn och endast tittar på språkinställningarna
och hoppar tillbaka till filmen så ändrar den automatiskt till svenska!!!!!! nästa skiva man stoppar in
så är det samma visa igen, i en film gick det t o m inte att ändra språk på audioknappen så in i inst.menyn och ut igen så fanns svenska där.
Detta funkar ju inte när man har barn som även ska kunna använda denna.

Lg har nog en hel del att jobba med mjukvarumässigt och om det kommer uppdat. så lär ju
inte hälften vara tillrättat.
Annars är det ju kanonbild och menyerna är ju helt OK!

Funderar på sonys RDR-HXD870 eller samsungs DTB-P850V (saknar ju hdmi)
någon som har erfarenhet av dessa?

#134

Postad 01 augusti 2007 - 12:40

Unregistered4aa6b296
  • Unregistered4aa6b296
  • Användare

  • 154 inlägg
  • 0

Är det nån som hört när f-n uppdateringen för 198:an kommer?
Börjar tröttna på att inte se tv-sändningarna i rätt format. Som tidigare nämnts skalar ju mottagaren om bilden till något som inte är 16:9 som jag valt. Även fast jag ställer den i 4:3 läge så blir det ju skit på tv:n och projjen så fort det kommer en 16:9 sändning. Funkar ju dock ihop med DVD.
Sen vore det ju kul att kunna få med programinfo när man spelar in DTV och inte bara "Title xx".
Den funktionen har ju betydligt billigare och äldre HDD-mottagare, så varför kära LG, kan ni inte också ha det????

Finns ju ingen mailadress så man kan nå den svenska distrubitören. Är inte så sugen på att sitta i telefonkö i x antal timmar.

Någon som har koll på detta?
(Jag har version 61025b/4.0.2.20)

<{POST_SNAPBACK}>



Min HDMI signal slutade att fungera . Så det vart att lämna in på Garantiservice. Efter en månad ficck jag tillbaka maskinen. Hel och fin. Uppdaterad och uppgraderad stod det i brevet från PowerMill Service. Och mycket riktigt så heter den nya programvaran 61025b/4.0.2.22 nu. Så det måste finnas ute en ny uppdatering . Så tolkar jag det ivarje fall :)

#135

Postad 01 augusti 2007 - 22:57

Unregistered76e4462d
  • Unregistered76e4462d
  • Rookie

  • 5 inlägg
  • 0
Jag har en DBRH198. Blev uppringd av LGs kundtjänst som sa att det nu har kommit en uppgradering av mjukvaran som skall fixa problemet med att den inte hanterar 16:9 på ett korrekt sätt. Jag har postat min 198:a idag och hoppas jag får tillbaka den med en fungerande hantering av 16:9. Jag återkommer i tråden när jag fått den tillbaka.
(Hoppas den fixar så jag kan flytta kanaler också....)

Håller med flera i tråden att det finns en hel del att klaga på, om de fixar 16:9 hanteringen kan jag dock leva med den.

mvh Johan

#136

Postad 02 augusti 2007 - 13:12

Unregistered4aa6b296
  • Unregistered4aa6b296
  • Användare

  • 154 inlägg
  • 0
Får nog ta tillbaka mitt ovanstående inlägg. :) Spelaren var inte riktigt kry ivarje fall. Så efter 1 1/2 månads väntan på reparation så fortsatte denna maskin att krångla. Krypande linjer vertikalt och den vägrade att spela upp en hyrdvd. Den såg helt enkelt inte dvd:n utan sa "Ingen Videofil" Fan va sur man kan bli. Kånkade upp denna maskin för femte gången till Onoff. Där överträffade dom sig själva. Hur förstående som helst fast maskinen var 7 månader gammal.
Har nu bytt till Sony RDR-HXD 870. Får se om denna maskin kan göra husse på bättre humör :rolleyes:

#137

Postad 17 augusti 2007 - 22:37

Zeke67
  • Zeke67
  • Wannabe

  • 25 inlägg
  • 0
Jösses vad nära det var att jag slog till på en LG DBRH198 idag, 3995:- på OnOff kändes inte så farligt...lugnade mig lite och tänkte att jag skulle läsa på lite på detta utmärkta forum först eftersom jag inte siktat in mig på en med CA modul för Boxer - Tur att jag läste här, tack för all information.
Får kolla in Sony's "RDR HXD870" som (förhoppningsvis?) inte uppvisat de rikigt irriterande felen som LG'n?

#138

Postad 04 januari 2008 - 19:09

mickos
  • mickos
  • Rookie

  • 6 inlägg
  • 0

Detta låter märkligt för mig. Köpte för nån vecka sen en DBRH198 på OnOff. Den funkar för det mesta bra, men den låter väldigt högt så fort den är på. Jag tror att det hänger ihop med en fläkt som sitter på baksidan. Fläkten är monterad på utsidan och sticker ut rejält. För mig som elektronikingenjör luktar det som hastverk sent tillagt för att hantera oväntade värmeproblem.
Men du säger att den inte brusar alls?

Någon annan ägare av denna som har någon erfarenhet? Om jag är den enda med oljud så låter det som ett garantiproblem. (Lagom kul att lämna in den nu så nära digitalövergången... ;) )

<{POST_SNAPBACK}>



Japp, oljudet är för högt. Tysta scener i filmer blir helt överkörda av brummet från fläkten. Är ingen elektronikingenjör men tänkte precis likadant när jag såg min maskin, ser lite amatörmässigt ut. Har försökt skruva fläkten tajtare men hjälper inte. Tycker att de andra buggar kan man leva med men nu låter det bara för mycket. :unsure:

Hade du lämnat in den för lagning? Eller fick du en annan apparat? Tänkte lämna in den och undrar bara vad svaret kommer att bli, har haft maskinen ca 5 veckor nu och öppet köp gäller inte längre...


Jag lämnade in den för lagning på On/Off. Efter några veckor kom den tillbaka utan någon lagning. De kunde inte "hitta något fel". Och i On/Offs bullriga butik utan något program gick det inte att höra något heller. Men när jag kom hem så var den precis så bullrig som när jag lämnat in den. Det var först efter en väldig massa bråk som jag slapp betala för "lagningen".

Konstaterade även att positionen jag valt i ett överskåp dessutom förvärrar ljudet något, men jag behöver den ändå i sovkammaren.

Min slutsats är att maskinen går bra att använda i en bullrig miljö eller om man stänger av den så fort man inte tittar på TV (ljudet döljs någorlunda när man kör vanliga TV-program). Inget för sängkammaren med andra ord (omöjligt att sova när den är på...).

Har på sistone dessutom upptäckt att bilden ofta hänger sig vid timeslip. Vet inte varför men det verkar oftast hända om man startar timeslip direkt efter boot. Tyvärr är ju detta rätt ofta då den är olidlig att ha på när man inte använder den. Har ofta förlorat flera minuter på att boota om när detta sker för att inte tala om att jag förlorat hela program när jag inte kollat in de första 60s innan jag lämnat apparaten. Någon annan som sett detta? Hur f-n gör jag om jag vill uppdatera bios? Kan inte hitta något på LGs hemsida.

#139

Postad 10 mars 2008 - 21:02

Henke P
  • Henke P
  • Rookie

  • 1 inlägg
  • 0
jag köpte en lg 198, funkade hyffsat dom första timmarna den var tom tyst sen efter ett tag så blev det inget ljud när jag körde genom spelaren och den tappade kanalerna sen hängde den sig när jag försökte lägga in dom på nytt, fjärkontrollen blev ibland otroligt seg så jag lämnade tillbaka skiten och bytte till pioneer 555 som funkar så jädra bra,
aldrig mera LG (om dom inte släpper någon superfet pryl)

#140

Postad 31 maj 2008 - 18:09

cikada
  • cikada
  • Wannabe

  • 14 inlägg
  • 0
Har efter sju sorger och åtta bedrövelser (ett apparatbyte plus 5 servicebesök) fått handlaren att ta tillbaka skiten trots att garantin gått ut. Får nu en Sony istället, känns tryggare. Aldrig mer LG! Mycket bra hanterat av OnOff som slutligen återköpte eländet!

#141

Postad 29 december 2008 - 00:33

timalf
  • timalf
  • Rookie

  • 5 inlägg
  • 0
Hej på er. Jag har haft en DBRH198 sedan sommaren -07. Tidttade lite på den då och kom fram till att den var buggig, slö, högljudd och att jag förmodligen skulle bli vansinnig på den om jag stoppade in den i "mitt system"...

Häromdagen, trots bättre vetande, körde jag igång den brevid en gammal analog plasma för att slippa köpa en digitalbox.
Jag försökte under TRE timmar scanna in kanalerna med och utan CAM-modulen och SmartWi-kortet (Hmm.. det heter så va?) men allt jag tilläts se var ett par sekunders visning av någon kanal precis i slutet av scanningen, sedan går den tillbaka till vad jag misstänker är en analog kanal med myrornas krig (PR01). Jag trycker på fjärrens nav-mittenknapp och ändrar till digitala kanaler men där är listan tom. Jag tycker mig ha provat allt; rensat inställningarna, formaterat hd:n. Kommer inte ihåg versionen av min mjukvara men den slutar på 22.

Är det någon av er som haft samma eller liknande problem med att scanna kanaler eller "fastnat" i analogläge?
Vore ytterst tacksam för svar!

Och JA, jag vet att antennen funkar... :D

#142

Postad 02 september 2009 - 14:48

Mossfeldt
  • Mossfeldt
  • Rookie

  • 5 inlägg
  • 0
Postar i en ganska oaktiv och gammal tråd ser jag. :)

Har tyvärr en sådan här box ståendes i vardagsrummet. Häromdagen (den 20/8) uppdaterade Boxer sina kort och efter detta så kan vi ej längre se på kodade kanaler dock fungerar det fria nätet.

Är det någon mer som har problem med denna box? Vårt kort tror jag fungerar, får bild på kodade kanaler i vår andra tv med med hackig bild.

#143

Postad 30 september 2009 - 17:56

Mazt
  • Mazt
  • Wannabe

  • 10 inlägg
  • 0
Jag har precis samma problem, har du hittat någon lösning?

#144

Postad 12 november 2009 - 21:57

Lazy-1
  • Lazy-1
  • Amatör

  • 81 inlägg
  • 0

Postar i en ganska oaktiv och gammal tråd ser jag. :)

Har tyvärr en sådan här box ståendes i vardagsrummet. Häromdagen (den 20/8) uppdaterade Boxer sina kort och efter detta så kan vi ej längre se på kodade kanaler dock fungerar det fria nätet.

Är det någon mer som har problem med denna box? Vårt kort tror jag fungerar, får bild på kodade kanaler i vår andra tv med med hackig bild.


LGE har en firmware update för detta. (Settop 4.0.2.23)
Kolla deras web.
Eller kontakta LG support.
Funkar finfint efter update.

#145

Postad 14 november 2009 - 09:04

Mossfeldt
  • Mossfeldt
  • Rookie

  • 5 inlägg
  • 0
Jag installerade uppdateringen samma dag som den kom och efter det har boxen fungerat igen.
Några små detaljer är även ändrade, tex så har jag nu en genomskinlig programguide, vilket kan vara både trevligt och helt oläsligt. ;)

Har börjat titta på Telias digitaltv via bredband som ett alternativ till boxer men jag vill verkligen ha möjligheten att spelat in så LG-boxen får nog leva vidare ett tag till.

Tackar ändå för infon!

Mvh Johan

#146

Postad 09 februari 2010 - 23:35

Unregistered83a8ad3d
  • Unregistered83a8ad3d
  • Rookie

  • 4 inlägg
  • 0
Någon som har en länk till denna uppdatering? Kan inte hitta den på LGEs hemsida... Har haft samma problem sedan i höstas. Fick till svar då från supporten att det är fel på min maskin då den är Boxer godkänd... Så det var inte mycket hjälp därifrån ;)

#147

Postad 14 februari 2010 - 16:28

eiskall
  • eiskall
  • Wannabe

  • 18 inlägg
  • 0
En fråga om LG DBRH198.

Kan jag koppla optiskt ljud från datorn in i DBRH198:en, och sen ta ut ljudet analogt ifrån den?

Dvs använda DBRH198:ans DAC?

Hur gör jag i så fall?

#148

Postad 24 februari 2010 - 10:38

Unregistered83a8ad3d
  • Unregistered83a8ad3d
  • Rookie

  • 4 inlägg
  • 0
Är det någon som har denna uppdatering sparad som kan mejla den? Hittar inte igen den någonstans. :)

#149

Postad 05 mars 2010 - 23:16

Unregistered83a8ad3d
  • Unregistered83a8ad3d
  • Rookie

  • 4 inlägg
  • 0
Tack för hjälpen Mossfeldt :) ... När inte LG support kunde hjälpa mig!!! Nu funkar det igen att se och spela in Boxerkanalerna via kort... Om någon annan har samma problem, hör av er. Jag har uppdateringen.

#150

Postad 23 maj 2010 - 15:07

webshows2002
  • webshows2002
  • Rookie

  • 1 inlägg
  • 0
hej har letat efter den senaste uppdateringen till DBRH 198 men LG´s hemsida är svag dem bodde ju ha uppdateringarna så man kan hitta dem på deras support men de existerar intet... är de möjlighet att nån kan emaila den 4.0.2.23 till mig om det är den senaste (har 4.0.2.20) tacksam för hjälpen



0 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 0 gäster, 0 anonyma medlemmar

  • Elias
    2024-03-17 11:45:37
  • Elias
    2024-03-17 11:22:58
  • Elias
    2024-03-17 11:20:09
  • Elias
    2024-03-17 11:20:06
  • Salong vy bakåt, ny bild med tyg på vägg
    DPC
    2024-03-17 09:11:58
  • Fler  |  Vilka bilder visas här?
Trendande produkter
Prisjakt © 2000 - 2024 Prisjakt   Cookiepolicy.   Våra regler.   Personuppgiftspolicy.  Hantera cookie-inställningar.