Hoppa till innehåll

Sökresultat Sökningen pågår Sökresultaten dyker upp här efterhand. Du kan fortsätta skriva om du vill begränsa sökningen.
Söker efter användare
Söker efter gallerier
Sök forumtrådar
Stäng

Marantz AV7005

112 svar till detta ämne
  • Vänligen logga in för att kunna svara

#1

Postad 30 januari 2011 - 10:27

hassesolo
  • hassesolo
  • Über-Guru

  • 10 389 inlägg
  • 0
Jag tycker att det behövs en tråd om detta då jag själv är intresserad. Jag tänkte kanske kombinera det med Emotivas kommande kraftfulla 7-kanalssteg...
Hur funkar det för er som har det?


Postad bildPostad bild


The Preamp/Processor Advantage

Delegating the amplification duties to a separate component allows the AV7005 to keep a healthy distance between noise-inducing high voltage/high current circuits and sensitive low-level circuits. This means that the radio frequency and electromagnetic interferences that must be tamed in a receiver simply don't exist in a pre/pro, or are reduced by several orders of magnitude. The result is less distortion and less signal degradation in general.

Elegant Design

Aesthetically, the AV7005 is a sophisticated – and totally successful – exercise in minimalist design. At first glance, you'll see just two knobs, the iconic Marantz porthole-style display, and a smaller On/Standby button. Naturally, this elegantly simple front panel integrates with any décor.

But don't mistake the AV7005's true personality. Look closely at the centered display first used on the Marantz Model 9 power amplifier. It provides an "at a glance" status check on input selection and gain setting. Immediately under this display, a drop-down door hides a vacuum fluorescent display, as well as secondary controls and connectors.

Expansive Yet Compact

Barely 16" deep from front panel controls to rear panel connectors, the AV7005 fits where other preamp/processors often can't – on a shelf or in a custom cabinet, and can be rack mounted using the optional rack mount kit RMK8003AV.

Audio quality

The AV7005's audio circuitry includes our proprietary HDAM (Hyper-Dynamic Amplifier Module) circuits and Current Feedback topology.

Even vinyl aficionados will welcome the AV7005 as it includes a highly musical MM phono input implemented with the same current feedback technology that provides seamless octave-to-octave tonal balance for line-level inputs.

HDAM

HDAMs combine the short signal path advantages of ICs (integrated circuits) and opamps (operational amplifiers) with the superior sound quality of separate circuit components. Because HDAMs are discrete designs, Marantz engineers are free to choose the parts best able to preserve the sonic details of your favorite sources.

Current Feedback

Current feedback circuits usually exhibit faster rise and fall times and higher slew rates than their voltage feedback cousins. (Think of rise and fall times as an automobile's acceleration and braking capabilities respectively. Slew rate is analogous to a car's cornering ability.)

As a consequence, current feedback designs track rapid sonic changes more accurately and thus sound more natural.

M-DAX – Makes you iPod and MP3 Files Sound Better

Marantz's M-DAX 2, an updated and refined version of the original Marantz Dynamic Audio eXpander, calculates just the amount of high frequency information typical file compression formats remove – and then restores it so you enjoy full fidelity when playing back MP3 or WMA music files.

Connectivity

The AV7005 makes your home entertainment world far, far larger than you imagined. In addition to conventional sources such as Blu-ray players and set-top cable/satellite boxes, the AV7005 preamp/processor gives you easy ways to listen to the music you've already stored on an iPhone or other portable music player, show your photos on the big screen, stream audio from a wide variety of sources, and enjoy music from your Bluetooth-enabled devices wirelessly with the optional RX101 module.

DLNA

The AV7005's Ethernet connection is DLNA (Digital Living Network Alliance) 1.5 and Windows 7 compliant. This means it's easier for you access and enjoy digital music from your PC.

Streaming Media

Access the world of Internet streamed media through various user interfaces and software. Choose from 1000s of Internet radio stations with vTuner. Listen to your favorite music through Rhapsody, Napster, and Pandora. Share photos with Flickr. In other words, connect!

Bluetooth Wireless Audio (with optional RX101)

Enjoy the world of wireless audio the AV7005. Just plug the optional RX101 Bluetooth module into the AV7005's rear panel M-XPort connector and enjoy traditional Marantz sound quality from your favorite Bluetooth-capable sources such as iPod, iPad and smart-phones.

Surround Sound Processing

The AV7005 handles all of today's most advanced surround sound formats. You'll find a full roster of Dolby technologies such as TrueHD, Digital Plus, Pro Logic IIz, IIx, II, Virtual Speaker, and Dolby Headphone. From dts, we've included HD Master Audio, High Resolution Audio, ES Discete6.1, Matrix6.1, Neo:6, 96/24, Express, and Neural Surround. Regardless of the audio format chosen by a content provider, the AV7005 will handle it.

Audyssey

In addition to these surround formats, you'll also find Audyssey's MultEQ XT Auto Calibration, MultEQ Pro for custom installations, Audyssey DSX, Dynamic Volume, and Dynamic EQ.

You can use the full array of Audyssey technologies to tame your room's acoustic anomalies, preserve a source's full dynamic impact even at low volumes, and compensate for those "too loud" commercials that often intrude on your listening and viewing pleasure.

The Audio/Video Connection Standard

HDMI

(High Definition Multimedia Interface) has become the de facto standard for connecting components in today's best home entertainment systems. The AV7005 fully supports the latest 1.4a version with six inputs (one on the front panel) and two outputs. You'll enjoy the convenience of single-cable connections, the latest 3D technology, an Audio Return Channel, and Standby Pass-Through. In addition, HDMI 1.4a supports a host of other performance enhancements.

Video Features

Anchor Bay 10-bit Video Processor/Scaler

The ABT2015 10-bit processor, Anchor Bay's fourth-generation video engine, provides exceptional performance including transcoding, deinterlacing, and scaling to give you the flexibility and convenience once restricted to video professionals.

Thanks to this processing power, you can now connect all your video sources, even legacy formats such as videotapes, and display their outputs via HDMI on your high definition TV.

User Interface

New color GUI/On-Screen Display

Easy selection. Easy customization. Easy operation. Those are the benefits of the AV7005's new color GUI (Graphical User Interface)/On-Screen Display. Simplified yet comprehensive menu screens, liberal use of color, and consistent navigation commands make it easy to choose the performance parameters you want and integrate the AV7005 with the rest of your system.

Enjoy Your Favorite Music in More than One Room

For multi-zone operation, you can select different audio sources for Zones 2 and 3, even add a different composite or component video source for Zone 2. There are configurable 7.1 preamp outputs – both single-ended and balanced – as well as a second subwoofer output particularly useful in large rooms.

Tuner Features

With 56 AM/FM/HD tuner presets (eight stations in each of seven groups) you can memorize your favorite broadcasts, even those from the Internet, for easy and repeatable access.

The AV7005's HD Radio allows you to access FM that sounds (almost) as good as CD and AM that often outperforms conventional FM.

Ready for satellite radio? So is the AV7005. Simply add a Sirius home docking station (and a subscription) for a wide variety of exclusive programming.

In Conclusion

The AV7005 delivers state of the art level of performance and flexibility that has distinguished Marantz products for more than 50 years.

Technology and tradition. These are Marantz trademarks and your assurance that the AV7005 will truly enlarge your world.



MULTI CHANNEL/SURROUNDNumber of Channels7ch Amp. 7.1ch ProcessingTHX-DTSHD Master&High Res. Audio/ES/96/24/Discrete&Matrix6.1/Neo:6/ExpressDolbyTrue HD/Digital Plus&EX/Pro Logic IIz, IIx, II/Virtual Speaker/HeadphoneDSD(SA-CD)/NEURAL- / yesSRS-SOUND ENHANCEMENTSHDCD Decoder-Current Feedback TopologyPreamplifier StagePower TransformerEID/A Conversion192kHz/24-bitDigital Signal ProcessingANALOG DEVICES: SHARC 32-bitVideo Off (Pure Direct)Yes Source DirectYes ChassisSteelVariable X-overYes Display OffYes Video Up-conversionComposite/Component to HDMI, Composite to Component, HDMI to HDMIAuto Calibration by MICAudyssey MultEQ XTSatellite Radio ReadySiriusAM/FM tuner1Bass ManagementYes Lip-sync (digital audio delay)Yes Software UpgradableThrough Internet

VIDEOHDMI In6 (Including Front input: 1)Component In4S-Video In0Composite In5 (Including Front input: 1)HDMI Out2 (Select one output)Component Out2 (Select one output)S-Video Out0Composite Out2AUDIOAnalog L&R In7 (Including Front AUX1)Analog L&R Out2 + 2 (Height) + 2 (Width)Digital Optical In3 (Including Front: 1)Digital Coaxial In3 (Including Front: 1)Digital Optical Out1Digital Coaxial Out0OtherFront USB input: 1OTHERPre-Amplifier Out7.1ch + 2nd Subwoofer out: 1Main Amplifier In-Multi-Channel In7.1chMulti-Room Audio OutZone 2 Pre out, Zone 3 Pre outMulti-Room Video OutZone2: Component: 1, Composite: 1Multi-Room Speaker OutAssignable Surround Back L/R speakers as for Zone 2 or 3NetworkingDLNA 1.5 cirtified Audio/Photo Streaming, Internet Radio, Streaming service capability(Rhapsody/Napster/Pandora/flickr)External controlRS-232C, Web Browser Control, IP ControlDC Triggers2 (12V, 150mA)D-Bus Remote (RC-5) In/Out1-1Flasher In/IR Receiver In/Emitter out1 / 0 / 0Front Panel A/V InputsUSB: 1, HDMI: 1, Digital Optical: 1, Video: 1, Analog L/R: 1Headphone Out1AC Outlets (Switched/Unswitched)- / -

AUDIO SECTIONS/N RatioAnalog: 105dB (IHF-A weighted, Direct Mode), Digital: 102dBFreq. Response (Analog In)10Hz - 100kHz (+1/-3dB, Direct Mode)Freq. Response (Dig In)-TUNER SECTION FMFrequency Range87.5 - 107.9MHzS/N Ratio (Mono/Stereo)78 / 68 dB, HD: 85dBTUNER SECTION AMFrequency Range530 - 1710kHzS/N RatioHD: 85dBVIDEO SECTIONVideo Freq. Response (Component)5Hz - 60MHz (+0, -3dB)Video Freq. Response (Composit, S-Video)5Hz - 10MHz (+1, -3dB)Signal to Noise-

ColorBlackFront PanelAluminum/Glass-resinforced resinRemote ControlBacklit, LCD, Learning, Pre-code System Remote ControllerPower RequirementAC120V 60HzPower Consumption60W (Standby: 0.2W, CEC available Standby: 0.4WDimensions W x H x D (Inchs)17-3/8" x 7-6/16" x 16"Weight (lbs)22.26

#2

Postad 30 januari 2011 - 10:29

Unregistered1254
  • Unregistered1254
  • Guru

  • 5 090 inlägg
  • 0
Du kan låna hem ett av LYD Hifi & Hembio i Umeå och prova hemma.

#3

Postad 30 januari 2011 - 10:32

Unregistered1254
  • Unregistered1254
  • Guru

  • 5 090 inlägg
  • 0
När man kör separat för- och slutsteg till flera kanaler, hur viktigt är det att slutstegen har samma gain? Spelar kanske ingen roll alls utan korrigeras i försteget?

Måste väl ändå sätta någon slags prägel på helheten eftersom vissa kanaler då kan spela betydligt högre?

#4

Postad 30 januari 2011 - 10:38

hassesolo
  • hassesolo
  • Über-Guru

  • 10 389 inlägg
  • 0
Tack för tipset!
Svårt att låna hem utan att ha tillräckligt många slutsteg dock men man skulle ju kunna köra med bara frontar och basmoduler och se hur det låter.
Är de dyra på LYD?

Angående olika slutsteg så tror jag att det viktiga är att frontarna har samma slutsteg och gärna centern också. Surrarna däremot har ett så diffust ljud och kräver så pass lite effekt så där kan man ha mycket klenare steg. Volymnivån matchar man med SPL-mätare och den ställs in i recievern.

edit: Ser nu att LYD har ett bra pris. Det blir ett besök där snart. :) Det är klart att man vill gynna de lokala handlarna om de inter tar alltför hutlösa priser...

Redigerat av hassesolo, 30 januari 2011 - 10:44.


#5

Postad 30 januari 2011 - 11:51

Unregistered1254
  • Unregistered1254
  • Guru

  • 5 090 inlägg
  • 0
De är nog inte dyrare än andra. Prisjakt är ju en ganska dålig tjänst då den inte återspeglar de faktiska priserna butiker har. :)

Ring dem och kolla priser och tillgänglighet, finns ju risk att steget inte finns inne.

#6

Postad 30 januari 2011 - 13:03

jonas_79
  • jonas_79
  • Beroende

  • 1 085 inlägg
  • 0
Läser man på om Class H tekniken så ska den vara mer effektiv och även kunna räkna ut gain efter försteget
för att alltid få max effekt.

Det är de som lockar mig på Emotiva XPR serien att man alltid vet att man kan få max uteffekt från steget
oberoende på försteget.

Så själv sugen på 7 kanals steget och antingen Marantz AV7005 el Emotiva XMC-1 beroende på funktioner och släpp och riktigt nöjd med min Marantz SR8002 ljudmässigt till XPA-3 steget men ganska krånglig i menyerna från början innan man förstår och hoppas att dom förenklat dessa i dom nya modellerna om de blir marantz försteg och är nog bäst att låna hem när de bär av för köp.

#7

Postad 30 januari 2011 - 13:19

Hays
  • Hays
  • Beroende

  • 1 183 inlägg
  • 0
Har haft AV7005 + MM7005 i ca en månad nu och måste säga att jag är sjukt nöjd. För mig var ljudet det absolut viktigaste när jag uppgraderade för att få nya funktioner. Gick från en Primare SPA20 som låter så fruktansvärt bra iaf enligt mig både i 5.1 och fram för allt stereo. Tycker att marantzen helt klart uppfyller de krav jag har och är väldigt nöjd med min uppgradering. Har fortfarande inte hunnit med att kolla igenom allt vad Audyssey och andra inställningar man kan göra, har alldeles för mycket att göra.

Låna hem och prova en uppsättning, slutstegs biten kan ju bli ett problem men det kan du säkert också få låna något passande.

#8

Postad 30 januari 2011 - 13:34

hassesolo
  • hassesolo
  • Über-Guru

  • 10 389 inlägg
  • 0
Tack för tipsen. :)

Nu sitter jag inte i sjön på något sätt. Jag har en bra Onkyo 875 som bara lider av ett fåtal störande egenheter som att den klickar vid signalbyte och att den bara har 4 HDMI in.

Jag kommer troligtvis att börja med att köpa ett Emotiva XPR7 (XPR-7: 350 watts RMS @ 8 ohms per channel, all channels driven, 600 watts RMS @ 4 ohms per channel, all channels driven. Projected price $1999.00) och använda Onkyon som försteg. Basmodulerna skulle även i fortsättningen få klara sig med PA-slutsteget.
Nästa steg blir att kika på ett nytt försteg...
Först av allt måste jag dock vara kall och se så att de hetaste konsumenterna inte blir missnöjda med de nya Emotiva-stegen och att de första recensionerna är fördelaktiga.

Alternativ två är att behålla Onkyon och köpa ett XPR5 (XPR-5: 400 watts RMS @ 8 ohms per channel, all channels driven, 800 watts RMS @ 4 ohms per channel, all channels driven. Projected price $1699.00).
Slutsteget skulle få driva frontar och center (extrem overkill :blink: ) men även basmodulerna (lagom med kraft). Onkyon skulle sedan få driva surrarna och inget annat och så småningom skulle jag byta till en ny reciever...

#9

Postad 31 januari 2011 - 11:00

HakanBerg
  • HakanBerg
  • Användare

  • 143 inlägg
  • 0

Jag kommer troligtvis att börja med att köpa ett Emotiva XPR7


...om de inte drar tillbaka den då ;)
Om man lyssnar på senaste podcasten från Emotiva så berättar de ju att de slutar sälja UPA-7 för att just 7-kanalers slutsteg är det som säljer sämst av allt.
När är det sagt att XPR-7 skall släppas?

#10

Postad 31 januari 2011 - 12:19

joakim99
  • joakim99
  • Mästare

  • 3 433 inlägg
  • 0
Jag kan tycka att det är lite märkligt att försteget har balanserade utgångar men inga balanserade ingångar. Kanske inte så viktigt men jag hade gärna sett att det hade funnits i varje fall en balanserad stereo-ingång på samma sätt som Integra har på sitt försteg.

#11

Postad 31 januari 2011 - 15:41

Dave R
  • Dave R
  • Lärjunge

  • 358 inlägg
  • 0
AV7005 har alltså FM/AM-radio, inte enbart internetradio som det står på prisjakt..?

Vad är egentligen skillnaden mellan vanliga RCA pre-out och balanserade XLR?

När det gäller de nya stegen från Emotiva, som vi inte vet när de kommer, så är det framförallt storleken som gör att jag tycker de går bort. De ser ju ut att bli minst 30 cm höga. För att inte tala om att det i princip inte räcker med en 10A-säkring för det.

Redigerat av Dave R, 31 januari 2011 - 15:55.


#12

Postad 31 januari 2011 - 15:51

Triggerhappy
  • Triggerhappy
  • Forumräv

  • 853 inlägg
  • 0

AV7005 har
Vad är egentligen skillnaden mellan vanliga RCA pre-out och balanserade XLR?


En balanserad signal har en jord och en positiv resp negativ version av signalen (Hot och Cold). dvs 3 ledare.
Mottagande apparat "jämför" sedan den positiva och den negativa signalen...har en störning letat sig in i kabeln utesluts den automatiskt. Så en korrekt balanserad signal är mycket robust mot störningar.

Balanserad signal brukar också jobba vid högre spänningar vilket gör den ännu mer robust mot störingar utifrån.

Nu är ju inte detta samma sak som att det nödvändigtvis låter bättre....
Sitter det bättre OP-ampar på single ended utgångarna så....ja å så vidare.

Men behöver du dra signalkabel i störiga miljöer så lär balanserad signal klara sig bättre än single ended.

Balanserat är därför standard i "proffs" svängen.

Redigerat av Triggerhappy, 31 januari 2011 - 15:57.


#13

Postad 22 februari 2011 - 22:29

Unregistered25ca2af0
  • Unregistered25ca2af0
  • Beroende

  • 1 009 inlägg
  • 0
Funderar på att skaffa en av7005 eller sr7005 men jag hittar inte någon info om Marantz helt har slutat att lägga in dekoder för HDCD för UD spelarna 5005 & 7005 ska tydligen inte ha det.

Är det någon som vet om AV eller SR 7005 har dekoder för HDCD?

MVH
Fredrik

#14

Postad 30 mars 2011 - 21:51

Audio One
  • Audio One
  • Forumräv

  • 832 inlägg
  • 0
Har i veckan testat köra musik via min nya HDMI kabel från Purist Audio. Det som förvånade mig mest va att ljudet via HDMI låter riktigt sjukt bra. Är faktist lite besviken på de analoga ingångarna på AV 7005 verkar inte vara mycket att hurra fär tyvärr.
Kör min Lead LA 100 dac via analogt visst låter det bra, men har inte ens testat att spela musik via Blu ray spelaren HDMI till AV 7005 och det låter bättre än med dacen? Hmm
Är väll så att AV 7005 hanterar digitala signaler bättre. Eller så är Purist HDMI kabel grym :)

#15

Postad 04 maj 2011 - 18:58

Unregistered25ca2af0
  • Unregistered25ca2af0
  • Beroende

  • 1 009 inlägg
  • 0
Eller så är det så att Marantzen har grymt bra dacar så din Lead LA 100 dac inte klarar av att leverera tillräckligt bra signal. Sen kan det ju även bero på källan vilka resurser som är lagda på transport i bd/dvd/cd spelaren.

Kan ju vara så att Marantzen även spelar upp bra via analoga ingångar bara den får en tillräckligt bra signal från den externa dacen.

Bara en hypotes.

#16

Postad 18 juli 2011 - 22:19

Audio One
  • Audio One
  • Forumräv

  • 832 inlägg
  • 0
Kan någon lösa detta problem?? Blir galen på denna processor kan man inte få bilden att fungera när man kor en separat dac från min Mac mini? Har kopplat min mac mini till DVD ingången med em HDMI kabel och det fungerar som det ska. Men vill aven använda min dac som är en heldel bättre på att förmedla musik från exempel Spotify. Har kopkat en USB kabel från Mac Mini till dacen och från dacen analogt till CD ingången på min Marantz, men så fort man byter till cd så försvinner ju bilden. Vill ju ha bilden kvar för att kunna se när jag byter spår från exempel Spotify.

Ställer ju in i datorn var jag vill skicka ljudet till marantz-av alt till Tas 1020 USB Dac

Testade hemma hos min bror som har en Yamaha som är ett par år gammal men en dac som vi kopplade på cd ingången. Hans bild fungerade utmätkt. Har testat alla möjliga inställningar på min Marantz utan att lyckas (gör jag fel eller är den kass)

Någon som vet hur jag kan koppla alt ställa in.

#17

Postad 19 juli 2011 - 10:44

nisse82
  • nisse82
  • Användare

  • 120 inlägg
  • 0

Kan någon lösa detta problem?? Blir galen på denna processor kan man inte få bilden att fungera när man kor en separat dac från min Mac mini? Har kopplat min mac mini till DVD ingången med em HDMI kabel och det fungerar som det ska. Men vill aven använda min dac som är en heldel bättre på att förmedla musik från exempel Spotify. Har kopkat en USB kabel från Mac Mini till dacen och från dacen analogt till CD ingången på min Marantz, men så fort man byter till cd så försvinner ju bilden. Vill ju ha bilden kvar för att kunna se när jag byter spår från exempel Spotify.

Ställer ju in i datorn var jag vill skicka ljudet till marantz-av alt till Tas 1020 USB Dac

Testade hemma hos min bror som har en Yamaha som är ett par år gammal men en dac som vi kopplade på cd ingången. Hans bild fungerade utmätkt. Har testat alla möjliga inställningar på min Marantz utan att lyckas (gör jag fel eller är den kass)

Någon som vet hur jag kan koppla alt ställa in.

Du kopplar nu ljudet på en ljudkälla som inte går att välja bildingång på. Koppla in ljudet på analog DVD så kommer det att gå mkt bättre. Sen kan det vara så att du behöver ställa in att du ska använda dig av analog ingång för ljudet istället för digital/HDMI.

Lycka till.

#18

Postad 19 juli 2011 - 18:00

Audio One
  • Audio One
  • Forumräv

  • 832 inlägg
  • 0

Du kopplar nu ljudet på en ljudkälla som inte går att välja bildingång på. Koppla in ljudet på analog DVD så kommer det att gå mkt bättre. Sen kan det vara så att du behöver ställa in att du ska använda dig av analog ingång för ljudet istället för digital/HDMI.

Lycka till.


Men måste jag ändra i recivern hela tiden då? Valet hur jag vill skicka ljudet gör jag från datorn.

Ska test, återkommer om jag lyckas
Tack ska du ha

#19

Postad 19 juli 2011 - 18:14

Hays
  • Hays
  • Beroende

  • 1 183 inlägg
  • 0

Men måste jag ändra i recivern hela tiden då? Valet hur jag vill skicka ljudet gör jag från datorn.

Ska test, återkommer om jag lyckas
Tack ska du ha


Vill du kunna skicka ljudet via hdmi ibland, tex om du ska se på film? eller är det alltid via dacen du ska skicka det?

kör du alltid via dacen är det inget som helst problem att få ihop ljudet och bilden, vill du kunna ha olika vid olika tillfällen kan det bli en hel del bytande tyvärr.

#20

Postad 19 juli 2011 - 19:55

Audio One
  • Audio One
  • Forumräv

  • 832 inlägg
  • 0

Vill du kunna skicka ljudet via hdmi ibland, tex om du ska se på film? eller är det alltid via dacen du ska skicka det?

kör du alltid via dacen är det inget som helst problem att få ihop ljudet och bilden, vill du kunna ha olika vid olika tillfällen kan det bli en hel del bytande tyvärr.


Jo det stämmer vill i bland kunna skicka ljudet via HDMI när jag använder den som media dator. Och vill alltid skicka Musik spotify flac mm via dacen för den håller ett helt klart bättre ljudkvalite. Men bilden vill man ju behålla så man kan se när man ska byta spår från spellistam :)

#21

Postad 25 juli 2011 - 22:11

Audio One
  • Audio One
  • Forumräv

  • 832 inlägg
  • 0

Kan någon lösa detta problem?? Blir galen på denna processor kan man inte få bilden att fungera när man kor en separat dac från min Mac mini? Har kopplat min mac mini till DVD ingången med em HDMI kabel och det fungerar som det ska. Men vill aven använda min dac som är en heldel bättre på att förmedla musik från exempel Spotify. Har kopkat en USB kabel från Mac Mini till dacen och från dacen analogt till CD ingången på min Marantz, men så fort man byter till cd så försvinner ju bilden. Vill ju ha bilden kvar för att kunna se när jag byter spår från exempel Spotify.

Ställer ju in i datorn var jag vill skicka ljudet till marantz-av alt till Tas 1020 USB Dac

Testade hemma hos min bror som har en Yamaha som är ett par år gammal men en dac som vi kopplade på cd ingången. Hans bild fungerade utmätkt. Har testat alla möjliga inställningar på min Marantz utan att lyckas (gör jag fel eller är den kass)

Någon som vet hur jag kan koppla alt ställa in.



Har även märkt att Marantzen tappar ljud i bland mär jag kör ljudet via USB från macen in i dacen sedan analogt till CD på marantz Av 7005. Vet inte riktigt varför skiten strular? Tappar inte ljud via hdmi. (Trodde först att det berode på mitt nätverk, men som sagt tappar inte signal via hdmi) Verkar som recivern ibland tror att den ska få hdmi signal eller?? Inte vet jag??

Någon som vet mer än jag?

#22

Postad 26 juli 2011 - 10:07

Audio One
  • Audio One
  • Forumräv

  • 832 inlägg
  • 0

Har även märkt att Marantzen tappar ljud i bland mär jag kör ljudet via USB från macen in i dacen sedan analogt till CD på marantz Av 7005. Vet inte riktigt varför skiten strular? Tappar inte ljud via hdmi. (Trodde först att det berode på mitt nätverk, men som sagt tappar inte signal via hdmi) Verkar som recivern ibland tror att den ska få hdmi signal eller?? Inte vet jag??

Någon som vet mer än jag?


Lyckades lösa problemet. kopplade aven dacen på ingången DVD analogt, och sedan får man välja i Marantz AV 7005 Input mode Analogt så funkade det perfekt.

#23

Postad 11 augusti 2011 - 17:49

Unregistered25ca2af0
  • Unregistered25ca2af0
  • Beroende

  • 1 009 inlägg
  • 0
Har beställt min AV7005. Väntar för fullt men dom har tydligen problem att leverera pga olyckan i japan.

Någon som vet när det beräknas landa några 7005or i Sverige??

#24

Postad 25 augusti 2011 - 18:44

Unregistered25ca2af0
  • Unregistered25ca2af0
  • Beroende

  • 1 009 inlägg
  • 0
Då kan jag svara på frågan själv.
Dom väntar leverans i veckan och jag får min nästa vecka till butiken. :D

#25

Postad 31 augusti 2011 - 02:45

Daniel_75
  • Daniel_75
  • Lärjunge

  • 435 inlägg
  • 0
Slog till på en jag med, den verkar grym!

#26

Postad 31 augusti 2011 - 12:56

dallan1981
  • dallan1981
  • Veteran

  • 2 249 inlägg
  • 0
Enligt mig det sämsta och plastigaste multikanalsförsteget på marknaden.. :) tur att alla inte tycker likadant!

Redigerat av dallan1981, 31 augusti 2011 - 12:56.


#27

Postad 01 september 2011 - 10:54

Unregisterede93ec5d9
  • Unregisterede93ec5d9
  • Beroende

  • 1 319 inlägg
  • 0
Varför tycker du att det är det sämsta försteget? :)

#28

Postad 01 september 2011 - 11:25

Hays
  • Hays
  • Beroende

  • 1 183 inlägg
  • 0

Varför tycker du att det är det sämsta försteget? :rolleyes:


Det här kommer bli intressant att höra

#29

Postad 01 september 2011 - 13:35

dallan1981
  • dallan1981
  • Veteran

  • 2 249 inlägg
  • 0

Det här kommer bli intressant att höra



Jasså det tycker du...

Detta försteg är som en SR7005 utan slutsteg, det har en väldigt dålig byggkvalitet för pengarna det kostar, det har inga XLR ingångar, och ligger tekniskt sätt redan långt efter konkurenterna Onkyo och Integra, och om jag minns rätt så har det inte ens dubbla sub-out.

Sen så är ljudkvaliteten gentemot konkurrenterna inte alls i samma nivå (dock e ju detta högst personligt)

Jag ser AV 7005 och även SR 7005 som rena misslyckanden ifrån Marantz, ett försök att skapa högre mid-end produkter till ett konsument pris.


Lyssna och jämför gärna ljud och själva kvaliteten på ett Integra DHC 80.2 och ett Marantz AV 7005 så tror jag ni kommer tycka, anse liknande som jag själv här påstår.

#30

Postad 01 september 2011 - 13:58

Unregisterede93ec5d9
  • Unregisterede93ec5d9
  • Beroende

  • 1 319 inlägg
  • 0

Jasså det tycker du...

Detta försteg är som en SR7005 utan slutsteg, det har en väldigt dålig byggkvalitet för pengarna det kostar, det har inga XLR ingångar, och ligger tekniskt sätt redan långt efter konkurenterna Onkyo och Integra, och om jag minns rätt så har det inte ens dubbla sub-out.

Sen så är ljudkvaliteten gentemot konkurrenterna inte alls i samma nivå (dock e ju detta högst personligt)

Jag ser AV 7005 och även SR 7005 som rena misslyckanden ifrån Marantz, ett försök att skapa högre mid-end produkter till ett konsument pris.


Lyssna och jämför gärna ljud och själva kvaliteten på ett Integra DHC 80.2 och ett Marantz AV 7005 så tror jag ni kommer tycka, anse liknande som jag själv här påstår.

Visst den saknar XLR-ingångar. Använder du det själv?

Vad är det som ligger så långt efter tekniskt då? :rolleyes: Kalibrerar Onkyo och Integra sina dubbla subutgångar separat eller är det samma kalibrering för båda utgångarna?

Vad är det som du inte gillar med ljudet hos Marantz? ;)

#31

Postad 01 september 2011 - 14:01

LYD Hifi Hembio
  • LYD Hifi Hembio
  • Wannabe

  • 45 inlägg
  • 0

Jasså det tycker du...

Detta försteg är som en SR7005 utan slutsteg, det har en väldigt dålig byggkvalitet för pengarna det kostar, det har inga XLR ingångar, och ligger tekniskt sätt redan långt efter konkurenterna Onkyo och Integra, och om jag minns rätt så har det inte ens dubbla sub-out.

Sen så är ljudkvaliteten gentemot konkurrenterna inte alls i samma nivå (dock e ju detta högst personligt)

Jag ser AV 7005 och även SR 7005 som rena misslyckanden ifrån Marantz, ett försök att skapa högre mid-end produkter till ett konsument pris.


Lyssna och jämför gärna ljud och själva kvaliteten på ett Integra DHC 80.2 och ett Marantz AV 7005 så tror jag ni kommer tycka, anse liknande som jag själv här påstår.


SR/SV7005 saknar mycket riktigt balanserade ingångar. Dubbla sub-out finns däremot. Vad menar du med att de ligger långt ifrån konkurrenterna tekniskt sett?

Jag har aldrig fingrat på en Integra så jag vågar mig inte på en jämförelse när det gäller byggkvaliteten. Tycker dock att 7005-modellerna känns gedigna. Ljudmässigt tycker jag att de spelar i god Marantz-anda, men det är som du säger högst subjektivt.

#32

Postad 01 september 2011 - 18:40

Unregistered9d8a0d93
  • Unregistered9d8a0d93
  • Mästare

  • 2 585 inlägg
  • 0
Var på Media markt i dag och lyssna på SR 7005 med Klipsch RF 82 i stereo med och utan pure direkt och inte fan lät det illa. Hade jag haft pengarna så hade den stått på min hylla i dag. Kraften räckte till för RF 82 men med slutsteg så skulle det bli ännu bättre. Enda negativa med bygget är dom rundade sidorna i plast annars var det fint bygge.

#33

Postad 01 september 2011 - 19:12

Unregistered25ca2af0
  • Unregistered25ca2af0
  • Beroende

  • 1 009 inlägg
  • 0
Kommer att få min av7005 vilken dag som hällst.

Personligen har jag även tittat på andra flerkanalsförsteg och visst finns det många roliga saker men jag tycker att marantz har lyckats bra med pris/prestanda i det segemt som jag vill betala för ett försteg.
Det är trots allt ett av de billigaste förstegen med 3D, dubbla hdmi och balanserade utgångar.

Självklart skulle jag precis som många andra vilja ha något annat men en classé eller krell anläggning är betydligt dyrare.
Integra är bra, visst är dom men jag kan inte ta meg till återförsäljare så enkelt tyvärr för mig.

Sen måste man se till sin egen anläggnings storlek, Marantz kommer nog alldeles strax att släppa en av8006 skulle jag gissa som ska konkurera med just Primares försteg, Integra och försteg kring 30-45 tusen.

Man ska inte glömma att Marantz av7005 är ett av de billigaste på marknaden och man får endå mer finesser med den prosessorn än vad många dyrare prosessorer inte erbjuder.

MVH
Fredrik

#34

Postad 01 september 2011 - 19:32

dallan1981
  • dallan1981
  • Veteran

  • 2 249 inlägg
  • 0
Ah jag behöver inte uttala mig mer om Marantzen i denna tråd egentligen..

Alla tycker vi olika och anser inte detsamma vad som är bra eller dålig (sämre) ljudkvalitet.


Det jag främst bara vill påpeka är att om man är ute efter ett försteg i prisklassen, så tycker jag tex att ett Onkyo 5508 gör jobbet bra mkt bättre på samtliga punkter, och att enligt mig gentemot just AV7005, så är en bra Reciver lika bra eller tom bättre.

Ber om ursäkt om jag tycks såga Marantz, men jag pratar bara utefter egen erfarenhet, då jag själv köpte en SR7005 för ett par månader sedan (sålde tillbaka den illa kvickt), och en av mina bekanta sitter på ett AV7005 i sin bioanläggning.

#35

Postad 01 september 2011 - 19:49

Unregisterede93ec5d9
  • Unregisterede93ec5d9
  • Beroende

  • 1 319 inlägg
  • 0

Ah jag behöver inte uttala mig mer om Marantzen i denna tråd egentligen..

Fast tycker du att det är konstigt att du får frågor om du säger att en produkt mer eller mindre är värdelös? No offense, men eftersom du inte verkar kunna svara på frågorna så tar jag ditt omdöme med en rejäl nypa salt. :rolleyes:

Du får naturligtvis tycka precis vad du vill om saker och ting, men det är bara löjligt när man inte kan stå till svars för sina åsikter. ;)

#36

Postad 01 september 2011 - 19:54

dallan1981
  • dallan1981
  • Veteran

  • 2 249 inlägg
  • 0

Fast tycker du att det är konstigt att du får frågor om du säger att en produkt mer eller mindre är värdelös? No offense, men eftersom du inte verkar kunna svara på frågorna så tar jag ditt omdöme med en rejäl nypa salt. :rolleyes:

Du får naturligtvis tycka precis vad du vill om saker och ting, men det är bara löjligt när man inte kan stå till svars för sina åsikter. ;)



Haha lägg av med sånt här trams, tack!

Jag tycker Marantzen är en dålig produkt, ljudkvalitetsmässigt, och byggkvalitetsmässigt.

Du tycker tvärtom, och det är inga problem med det..

PS: sätt inte saltet i halsen bara.


Mvh

#37

Postad 01 september 2011 - 19:57

Unregisterede93ec5d9
  • Unregisterede93ec5d9
  • Beroende

  • 1 319 inlägg
  • 0

Haha lägg av med sånt här trams, tack!

Jag tycker Marantzen är en dålig produkt, ljudkvalitetsmässigt, och byggkvalitetsmässigt.

Du tycker tvärtom, och det är inga problem med det..

PS: sätt inte saltet i halsen bara.


Mvh

Trams? Jag vill bara veta vad det är som är så dåligt med försteget så att jag kan undvika att köpa det om det inte skulle passa mig. Men du verkar ju inte vilja säga mer än att den är dålig. :rolleyes:

#38

Postad 01 september 2011 - 20:12

_78
  • _78
  • Wannabe

  • 10 inlägg
  • 0

Haha lägg av med sånt här trams, tack!

Jag tycker Marantzen är en dålig produkt, ljudkvalitetsmässigt, och byggkvalitetsmässigt.

Du tycker tvärtom, och det är inga problem med det..

PS: sätt inte saltet i halsen bara.


Mvh


Läste din sågning utav sr7005 i samband med att jag själv köpte en och har väl lite svårt att hålla med dig.
Nu har jag visserligen satt ut min 7005:a för försäljning men det beror på annat.
I samband med att jag bytte högtalare till ett par rf7:or fick jag nöjet att testa av7005:an och var grymt nöjd,
men alla förväntar sig och upplever saker och ting olika =)

http://www.hometheat...005-av-receiver
Vet att det var av7005:an som var på tapeten, men ändå..

Mvh.

#39

Postad 01 september 2011 - 21:05

dallan1981
  • dallan1981
  • Veteran

  • 2 249 inlägg
  • 0

Trams? Jag vill bara veta vad det är som är så dåligt med försteget så att jag kan undvika att köpa det om det inte skulle passa mig. Men du verkar ju inte vilja säga mer än att den är dålig. :rolleyes:



Läser du inte mina inlägg?

Jag tycker att Marantzen har en väldigt dålig byggkvalitet både innanmäte och utanmäte, jämför gärna mot konkurrenterna.

Sen så tycker jag att ljudkvaliteten är ett par nivåer ner jämfört mot konkurrenterna, en väldigt tunn bas/fundament, ett sprört mellanregister utan stadga och fokus, sen är väl Marantz diskantåtergivning ganska bra, fin luftighet, men den har svårt att hålla fokus när volymen åker upp, då spretar den gärna, och den distinkta kontrollen avtar.


Nu är jag trött på ditt gnabb!

Redigerat av dallan1981, 01 september 2011 - 21:30.


#40

Postad 01 september 2011 - 21:12

Unregisterede93ec5d9
  • Unregisterede93ec5d9
  • Beroende

  • 1 319 inlägg
  • 0

Jag tycker att Marantzen har en väldigt dålig byggkvalitet både innanmäte och utanmäte, jämför gärna mot konkurrenterna.

Sen så tycker jag att ljudkvaliteten är ett par nivåer ner jämfört mot konkurrenterna, en väldigt tunn bas/fundament, ett väldigt sprört mellanregister utan stadga och fokus, sen är väl Marantz diskantåtergivning ganska bra, fin luftighet, men den har svårt att hålla fokus när volymen åker upp, då spretar den gärna, och den distinkta kontrollen avtar.

Tack!

Nu vet jag lite mer ingående vad det är du inte tycker är bra. Mycket bättre än att enbart säga att den inte är på samma nivå som konkurrenterna. :rolleyes:

Du har fortfarande inte svarat på några frågor jag hade tidigare. Men du vekar vara lite kinkig idag, så det är lugnt. ;)

Redigerat av Unregisterede93ec5d9, 01 september 2011 - 21:13.


#41

Postad 01 september 2011 - 21:29

dallan1981
  • dallan1981
  • Veteran

  • 2 249 inlägg
  • 0

Tack!

Nu vet jag lite mer ingående vad det är du inte tycker är bra. Mycket bättre än att enbart säga att den inte är på samma nivå som konkurrenterna. :rolleyes:

Du har fortfarande inte svarat på några frågor jag hade tidigare. Men du vekar vara lite kinkig idag, så det är lugnt. ;)


;)

Ok peace :D

Jag ska kolla på det imorgon..

#42

Postad 12 september 2011 - 17:05

Unregistered25ca2af0
  • Unregistered25ca2af0
  • Beroende

  • 1 009 inlägg
  • 0
Såg att HemmaBio tidningen äntligen testade denna. Skickade in en fråga för typ 6månader sen för att fråga just hur av7005 med slutsteg stod sig mit sr7005. (kan inte provlyssna dom i norrland så enkelt)

Intressant läsning om inta annat...

Har nog enligt mig iaf gjort rätt som satsade på just av7005 isf recivern.

MVH
Fredrik

#43

Postad 12 september 2011 - 17:36

Unregistered2010
  • Unregistered2010
  • Lärjunge

  • 291 inlägg
  • 0
Kul att vi alla inte köper samma produkter :)

Själv så har jag precis gått från Integra DTR 70.2 till en Anthem som jag tycker lirar bättre än Integra i musik, men jag håller fortfarande Marantz ett snäpp bättre på musik trots allt och även jag är sugen på AV7005. Dock kan jag erkänna att jag kört de främst som försteg och det är ju inga dag/natt skillnader direkt, jag skulle kunna leva med båda.

Fast nu känns det nästan lite fånigt att köpa en AV7005, AV7006 borde ju finnas runt hörnet?

#44

Postad 12 september 2011 - 21:07

DB9
  • DB9
  • Forumräv

  • 616 inlägg
  • 0

Fast nu känns det nästan lite fånigt att köpa en AV7005, AV7006 borde ju finnas runt hörnet?

Känns väl troligare att gammelfarfar AV8003 uppdateras...

#45

Postad 27 september 2011 - 15:53

Unregistered25ca2af0
  • Unregistered25ca2af0
  • Beroende

  • 1 009 inlägg
  • 0
AV7005 kommer inte att komma någon uppdatering på i år. (Enligt Ljudshopen som hade kollat med septon)
Men AV8003 väntar på en uppdatering till troligen 8006.

Så om du vill ha ett försteg som är bra pris/prestanda är det ju 7005 som är intressant helt klart. Kommer inte någon ny 7-serie från marantz i år iaf.


Vet någon om man kan köra sacd flerkanal från en ud5005 till av7005 via HDMI och vilket format det skulle bli in i av7005?


MVH
Fredrik

#46

Postad 29 oktober 2011 - 17:12

tollen88
  • tollen88
  • Forumräv

  • 824 inlägg
  • 0
Någon här som har Marantz av 7005 som har problem att det brummmar i högtalarna?

#47

Postad 29 oktober 2011 - 17:17

Unregistered25ca2af0
  • Unregistered25ca2af0
  • Beroende

  • 1 009 inlägg
  • 0
Har inte hört talas om någon som haft det problemet och det berott på av7005. Och då har jag läst många trådar på engelska om denna maskin. I hembiltidningen test så var de väldigt nöjda med den då de upplevde mindre störningar i den.

#48

Postad 01 november 2011 - 09:51

tollen88
  • tollen88
  • Forumräv

  • 824 inlägg
  • 0
Vad kan det vara jag kör med marantz av 7005 + 2 xpa+xtz 99.26 och balanserade signalkablar xlr. Det brummar lite i mellanregistret och bas. Brummet uppstår inte när jag bara har slutstegen på utan kommer när man slår på försteget(marantz). Ligger felet i försteg eller slutsteg? Borde ligga i försteg?

Någon som vet vad det kan vara för fel och vad man kan göra?

#49

Postad 01 november 2011 - 10:15

Unregistered33aea5f7
  • Unregistered33aea5f7
  • Veteran

  • 1 610 inlägg
  • 0

Kul att vi alla inte köper samma produkter :)

Själv så har jag precis gått från Integra DTR 70.2 till en Anthem som jag tycker lirar bättre än Integra i musik, men jag håller fortfarande Marantz ett snäpp bättre på musik trots allt och även jag är sugen på AV7005. Dock kan jag erkänna att jag kört de främst som försteg och det är ju inga dag/natt skillnader direkt, jag skulle kunna leva med båda.

Fast nu känns det nästan lite fånigt att köpa en AV7005, AV7006 borde ju finnas runt hörnet?


Vilken Anthem - en av deras nya receivers i MRX-serien, en AVM eller Statement? De båda senare har ju en lite annan prislapp än AV7005...

Jag bytte just från en AVM50 till en AV7005 väl medveten om risken att tappa något snäpp när det gällde musiklyssning men ville prioritera filmljudet och få 3D-stöd. Jag upplevde AVM50 som lite väl återhållen och analytisk medan AV7005 är mera "på" vilket jag gillar.

Vad gäller byggkvaliteten är den helt i linje med prisklassen och absolut inte plastig IMO.

#50

Postad 01 november 2011 - 13:28

olasahl
  • olasahl
  • Forumräv

  • 757 inlägg
  • 0

Vad kan det vara jag kör med marantz av 7005 + 2 xpa+xtz 99.26 och balanserade signalkablar xlr. Det brummar lite i mellanregistret och bas. Brummet uppstår inte när jag bara har slutstegen på utan kommer när man slår på försteget(marantz). Ligger felet i försteg eller slutsteg? Borde ligga i försteg?

Någon som vet vad det kan vara för fel och vad man kan göra?


Har du testat med andra kablar? Uteslutningsmetoden is the way to go!



0 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 0 gäster, 0 anonyma medlemmar

  • Elias
    2024-03-17 11:45:37
  • Elias
    2024-03-17 11:22:58
  • Elias
    2024-03-17 11:20:09
  • Elias
    2024-03-17 11:20:06
  • Salong vy bakåt, ny bild med tyg på vägg
    DPC
    2024-03-17 09:11:58
  • Fler  |  Vilka bilder visas här?
Trendande produkter
Prisjakt © 2000 - 2024 Prisjakt   Cookiepolicy.   Våra regler.   Personuppgiftspolicy.  Hantera cookie-inställningar.