Hoppa till innehåll

Sökresultat Sökningen pågår Sökresultaten dyker upp här efterhand. Du kan fortsätta skriva om du vill begränsa sökningen.
Söker efter användare
Söker efter gallerier
Sök forumtrådar
Stäng

Oppo BDP-93

1501 svar till detta ämne
  • Vänligen logga in för att kunna svara

#1451

Postad 13 oktober 2013 - 15:34

Man of Steel
  • Man of Steel
  • Användare

  • 117 inlägg
  • 0

Jag har blockerat 'oppobd.co.uk' i min brandvägg då spelaren alltid kontrollerar sin programvara mot den domänen.

För mig har det aldrig varit några problem med menyer etc, men det finns enstaka skivor där ute som kan behöva en uppdatering av spelaren.

Men med .iso stöd kan man lätt ta den smällen då samma film rippad till iso funkar via USB-HDD.


Tack för tipset! Det var en bra ide. Ska ta och blockera oppobd.co.uk i min router.

Håller med där fullständigt. Man kan lätt ta den smällen för att få kvar ISO stödet. Jag har ändå en PS3 som jag kan se filmerna på om det skulle bli problem med någon film som vill att man uppdaterar.

#1452

Postad 14 oktober 2013 - 12:00

wesslan
  • wesslan
  • Beroende

  • 1 438 inlägg
  • 0
Märkte att jag fick samma ljudproblem som Total Recall på Monsters University. Ljudet hoppade rätt ofta på Dolby TrueHD spåret. Funkade fint att byta till LPCM som tur var. Svårt att tro att det är ett mastering fel som på Total. Brave hade väl liknande problem om jag minns rätt? Kanske dags för Oppo att fixa en fw som kan hantera Dolbys spår bättre?

#1453

Postad 15 oktober 2013 - 09:36

Man of Steel
  • Man of Steel
  • Användare

  • 117 inlägg
  • 0
Så vad säger ni? Ska man köra på 93an Nuforce Edition beggad eller ska man köra på den från Netonnet med gammal firmware som stöder ISO uppspelning? Vad säger ni? ISO uppspelning låter väldigt frestande då jag kan spela upp alla mina filmer utan att konvertera dom till MKV .

Vad helt inne på Nuforce Edition beggad från en annons från Hifimagasinet men blev jäkligt sugen nu då jag hörde om att Netonnet sålde 93orna med gammal firmware med stöd för ISO uppspelning.

Kommer ändå inte att köra analogt då jag främst bara kommer att se film med den. Visst köper man Nuforce Edition så slipper man senare köpa en DAC då jag var inne på en Micromega Mydac men då slipper man köpa en DAC då Oppon NF låter så pass bra.

Så vad säger ni?

Edit: Eller så kan man köra på Nuforce Edition och skippa ISO stödet och konvertera till MKV med MakeMKV så behöver man iof. inte hålla på oroa sig att man pluggar in en TP kabel och glömt blocka oppobd.co.uk tex. när man har resettat routern efter internet har slutat fungera vilket det gör någon gång mellan varven och då kan det vara lätt hänt att man glömmer bort det. Så kan man också se precis alla BD filmer också. Samt att man slipper köpa en DAC i framtiden då NF är så pass bra.

Svårt det här. Därför vänder jag mig till er här på Minhembio för feedback.

M.V.H.

Redigerat av Man of Steel, 15 oktober 2013 - 15:18.


#1454

Postad 19 oktober 2013 - 04:03

Man of Steel
  • Man of Steel
  • Användare

  • 117 inlägg
  • 0
Tack för era svar. Det har hjälpt mig i mitt beslut. Har nu bestämt att köra på Nuforce Extreme Edition fast med utan ISO stöd förmodar jag. Får väl ha riktigt tur om den har det. Det går utmärkt att konvertera ISO filerna till mkv med MakeMKV ändå utan att tappa kvalitet.

M.V.H. En snart ytterliga glad Oppo 93 ägare.

#1455

Postad 19 oktober 2013 - 08:19

Evil Homer
  • Evil Homer
  • Guru

  • 4 127 inlägg
  • 0
Hade skippat nuforce, det är ju den som klipper i signalerna helt galet. Inte just extreme modden men jag hade inte vågat chansa.
Postad bild

#1456

Postad 19 oktober 2013 - 12:50

fenix71
  • fenix71
  • Användare

  • 179 inlägg
  • 1

Så vad säger ni? Ska man köra på 93an Nuforce Edition beggad eller ska man köra på den från Netonnet med gammal firmware som stöder ISO uppspelning? Vad säger ni? ISO uppspelning låter väldigt frestande då jag kan spela upp alla mina filmer utan att konvertera dom till MKV .

Vad helt inne på Nuforce Edition beggad från en annons från Hifimagasinet men blev jäkligt sugen nu då jag hörde om att Netonnet sålde 93orna med gammal firmware med stöd för ISO uppspelning.

Kommer ändå inte att köra analogt då jag främst bara kommer att se film med den. Visst köper man Nuforce Edition så slipper man senare köpa en DAC då jag var inne på en Micromega Mydac men då slipper man köpa en DAC då Oppon NF låter så pass bra.

Så vad säger ni?

Edit: Eller så kan man köra på Nuforce Edition och skippa ISO stödet och konvertera till MKV med MakeMKV så behöver man iof. inte hålla på oroa sig att man pluggar in en TP kabel och glömt blocka oppobd.co.uk tex. när man har resettat routern efter internet har slutat fungera vilket det gör någon gång mellan varven och då kan det vara lätt hänt att man glömmer bort det. Så kan man också se precis alla BD filmer också. Samt att man slipper köpa en DAC i framtiden då NF är så pass bra.

Svårt det här. Därför vänder jag mig till er här på Minhembio för feedback.

M.V.H.

Skulle hellre valt en ny spelare framför en beggad pga garantin då man inte har någon som helst koll på i vilken miljö den verkat i. Har själv en -93:a som jag har en gammal mjukvara i som har iso stöd, har inte uppdaterat den sedan jag köpte den för 2 år sedan. Ang att en del nyare skivor inte går att spela upp på den pga gammal mjukvara har jag inte råkat ut för än, ser på åtminstone en film på blu-ray skiva i veckan så det blir några stycken. :)

#1457

Postad 19 oktober 2013 - 13:07

dajo
  • dajo
  • Forumräv

  • 668 inlägg
  • 1
Ska du inte använda dom analoga utgångarna så är det totalt bortkastade pengar att köpa NE versionen.

Det blir absolut ingen skillnad när man lyssnar via HDMI eller annan digital utgång.

#1458

Postad 19 oktober 2013 - 15:34

Man of Steel
  • Man of Steel
  • Användare

  • 117 inlägg
  • 0

Skulle hellre valt en ny spelare framför en beggad pga garantin då man inte har någon som helst koll på i vilken miljö den verkat i. Har själv en -93:a som jag har en gammal mjukvara i som har iso stöd, har inte uppdaterat den sedan jag köpte den för 2 år sedan. Ang att en del nyare skivor inte går att spela upp på den pga gammal mjukvara har jag inte råkat ut för än, ser på åtminstone en film på blu-ray skiva i veckan så det blir några stycken. :)


Den annonsen jag tittade på var den här: http://www.hifimagas...?annonsID=81101

Där stod det att den var oanvänd men det tvivlar jag på. Vem köper en svindyr BD spelare med specialljudkretar och sedan inte använder den alls?...

Aha okej det är så pass. Trodde att då man ser nyare filmer så var det tvångsuppdateringar på dem flesta nyare men är det bara någon enstaka så är det värt att behålla ISO stödet då det lät betydligt bättre det där :)

Dock så var jag inte så orolig när det gäller garantin då dom på den Hifi-butik som jag brukar handla på sa dom att dom inte hade haft en enda som hade haft en laser som racklar när jag frågade hur lasern stod sig. Men det är ju alltid tryggt med garanti det är det.

Ska du inte använda dom analoga utgångarna så är det totalt bortkastade pengar att köpa NE versionen.

Det blir absolut ingen skillnad när man lyssnar via HDMI eller annan digital utgång.


Vad jag förstår så kan man inte lyssna på 5.1 ljud på dom analoga ingångarna. Så det där bättre ljudet som man får från NF. Kan man bara använda det till analogt 2 kanals lyssning? Det är ju inge kul att se film i 2 kanal.

Det tog så lång tid innan någon svara så jag trodde ingen skulle svara så jag skrev bara ett inlägg om att jag hade bestämt mig för NF och då svarade ni och varnade mig som tur var :)

Ska dock vänta tills ni har svarat igen innan jag beställer en från Netonnet för jag är en hårsmån från att beställa nu. Vill bara ha en sista bekräftelse om det går att köra analogt 5.1 ljud på Oppo NF. Sedan är det bara tuta och köra :)

M.V.H.

Skulle hellre valt en ny spelare framför en beggad pga garantin då man inte har någon som helst koll på i vilken miljö den verkat i. Har själv en -93:a som jag har en gammal mjukvara i som har iso stöd, har inte uppdaterat den sedan jag köpte den för 2 år sedan. Ang att en del nyare skivor inte går att spela upp på den pga gammal mjukvara har jag inte råkat ut för än, ser på åtminstone en film på blu-ray skiva i veckan så det blir några stycken. :)


Den annonsen jag tittade på var den här: http://www.hifimagas...?annonsID=81101

Där stod det att den var oanvänd men det tvivlar jag på. Vem köper en svindyr BD spelare med specialljudkretar och sedan inte använder den alls?...

Aha okej det är så pass. Trodde att då man ser nyare filmer så var det tvångsuppdateringar på dem flesta nyare men är det bara någon enstaka så är det värt att behålla ISO stödet då det lät betydligt bättre det där :)

Dock så var jag inte så orolig när det gäller garantin då dom på den Hifi-butik som jag brukar handla på sa dom att dom inte hade haft en enda som hade haft en laser som racklar när jag frågade hur lasern stod sig. Men det är ju alltid tryggt med garanti det är det.

Ska du inte använda dom analoga utgångarna så är det totalt bortkastade pengar att köpa NE versionen.

Det blir absolut ingen skillnad när man lyssnar via HDMI eller annan digital utgång.


Vad jag förstår så kan man inte lyssna på 5.1 ljud på dom analoga ingångarna. Så det där bättre ljudet som man får från NF. Kan man bara använda det till analogt 2 kanals lyssning? Det är ju inge kul att se film i 2 kanal.

Det tog så lång tid innan någon svara så jag trodde ingen skulle svara så jag skrev bara ett inlägg om att jag hade bestämt mig för NF och då svarade ni och varnade mig som tur var :)

Ska dock vänta tills ni har svarat igen innan jag beställer en från Netonnet för jag är en hårsmån från att beställa nu. Vill bara ha en sista bekräftelse om det går att köra analogt 5.1 ljud på Oppo NF. Sedan är det bara tuta och köra :)

M.V.H.

#1459

Postad 19 oktober 2013 - 15:46

dajo
  • dajo
  • Forumräv

  • 668 inlägg
  • 0
Klart du kan lyssna på 5.1 ljud analogt.
Bara att koppla från spelarens 5.1 (7.1?) utgång till förstärkarens motsvarande ingång.

Frågan är om det lönar sig, en komplett uppsättning kvalitetskablage kostar ju en slant...
Hur bra är din förstärkare? Kan den utnyttja välljudet?

#1460

Postad 19 oktober 2013 - 15:50

fenix71
  • fenix71
  • Användare

  • 179 inlägg
  • 0
Ang analogt 5.1 ljud kan tyvärr inte jag hjälpa dig med, men någon annan sitter säkert med svaret du söker. Men helt klart är detta bland de mångsidigaste och grymma blu-ray spelare du kan hitta. Lycka till med valet av spelare. :)

Ha, du ser. Dajo svarade till och med snabbare än det tog för mig att skriva inlägget. :P

Redigerat av fenix71, 19 oktober 2013 - 15:51.


#1461

Postad 19 oktober 2013 - 16:29

Man of Steel
  • Man of Steel
  • Användare

  • 117 inlägg
  • 0

Klart du kan lyssna på 5.1 ljud analogt.
Bara att koppla från spelarens 5.1 (7.1?) utgång till förstärkarens motsvarande ingång.

Frågan är om det lönar sig, en komplett uppsättning kvalitetskablage kostar ju en slant...
Hur bra är din förstärkare? Kan den utnyttja välljudet?


Jag har ganska bra förstärkare, svar ja. Här är förstärkaren:


Högtalare frontar:



Center:



Surround:



Såhär ser min förstärkare ut bak. Kan jag köra 5.1 ljud analogt, har jag ingångar för det? Mycket tacksam för svar :)

Bifogad fil  Onkyo TX-NR1010 Baksida.jpg   2,2MB   24 Antal nerladdningar

Ser att jag har ett gäng analoga ingångar under komponent ingångarna men där står det PRE OUT. Är det bara utgångar då eller?

Så det går alltså se film med analogt 5.1 ljud, det var som tusan, det visste jag inte. Då blev det en annan femma. Trodde man bara kunde lyssna i 2 kanal på analogt ljud och att man inte kunde få surroundljud för film för det är det som jag näst intill enbart kommer att använda den till.

Så det går alltså se film med analogt 5.1 ljud, det var som tusan, det visste jag inte. Då blev det en annan femma. Trodde man bara kunde lyssna i 2 kanal på analogt ljud och att man inte kunde få surroundljud för film för det är det som jag näst intill enbart kommer att använda den till.

M.V.H.

Klart du kan lyssna på 5.1 ljud analogt.
Bara att koppla från spelarens 5.1 (7.1?) utgång till förstärkarens motsvarande ingång.

Frågan är om det lönar sig, en komplett uppsättning kvalitetskablage kostar ju en slant...
Hur bra är din förstärkare? Kan den utnyttja välljudet?


Jag har ganska bra förstärkare, svar ja. Här är förstärkaren:


Högtalare frontar:



Center:



Surround:



Såhär ser min förstärkare ut bak. Kan jag köra 5.1 ljud analogt, har jag ingångar för det? Mycket tacksam för svar :)

Bifogad fil  Onkyo TX-NR1010 Baksida.jpg   2,2MB   24 Antal nerladdningar

Ser att jag har ett gäng analoga ingångar under komponent ingångarna men där står det PRE OUT. Är det bara utgångar då eller?

Så det går alltså se film med analogt 5.1 ljud, det var som tusan, det visste jag inte. Då blev det en annan femma. Trodde man bara kunde lyssna i 2 kanal på analogt ljud och att man inte kunde få surroundljud för film för det är det som jag näst intill enbart kommer att använda den till.

Så det går alltså se film med analogt 5.1 ljud, det var som tusan, det visste jag inte. Då blev det en annan femma. Trodde man bara kunde lyssna i 2 kanal på analogt ljud och att man inte kunde få surroundljud för film för det är det som jag näst intill enbart kommer att använda den till.

Edit: Såg att Nuforce kittet går att köp fär 200 dollar (1254kr) vilket inte är så farkligt: http://estore.nuforc...dition-upgrade/

Nackdelen är att kittet ej är beställningsbart. Men Oppo 93 Nuforce Edition går på 6000kr begagnad, lika mycket som nytt som inte har NF kittet.

M.V.H.

Redigerat av Man of Steel, 19 oktober 2013 - 16:39.


#1462

Postad 19 oktober 2013 - 16:49

dajo
  • dajo
  • Forumräv

  • 668 inlägg
  • 0
Du verkar inte ha några 5.1 ingångar på din förstärkare. Var inte för ledsen för det då den presterar bättre när den får hantera digitala signaler.
Du förlorar även alla funesser på stärkaren och du får ställa in allt viz spelaren idtället.

Min Onkyo 809 suger när man ansluter snalogt men med digitalt rockar det.

Ska du köra analogt behöver du några steg bättre förstäfkare och högtalare för att du ska höra någon skillnad.
Räkna dessutom med 3000kr< för instegskablage (går ju åt 3 stereouppsättningar)


Mitt absoluta råd till dig är att köpa standardversionen, en vettig HDMI-kabel och låta förstärkaren ta hand om avkodningen.

I den prisklassen blir det absolut bäst.

#1463

Postad 19 oktober 2013 - 16:53

dajo
  • dajo
  • Forumräv

  • 668 inlägg
  • 0
Faktum är att ljudmässigt så skiljer det absolut inget mot en billig spelare.

Det du betalar för med Oppon är bildchipet, men å andra sidan har du ett likadant i din förstärkare.

#1464

Postad 20 oktober 2013 - 07:19

Man of Steel
  • Man of Steel
  • Användare

  • 117 inlägg
  • 0

Du verkar inte ha några 5.1 ingångar på din förstärkare. Var inte för ledsen för det då den presterar bättre när den får hantera digitala signaler.
Du förlorar även alla funesser på stärkaren och du får ställa in allt viz spelaren idtället.

Min Onkyo 809 suger när man ansluter snalogt men med digitalt rockar det.

Ska du köra analogt behöver du några steg bättre förstäfkare och högtalare för att du ska höra någon skillnad.
Räkna dessutom med 3000kr< för instegskablage (går ju åt 3 stereouppsättningar)


Mitt absoluta råd till dig är att köpa standardversionen, en vettig HDMI-kabel och låta förstärkaren ta hand om avkodningen.

I den prisklassen blir det absolut bäst.


Det var som tusan. En förstärkare för 20k ny (bet 15k) och så har den inte analoga ingångar för surroundljud. Iof. så är det inte ens analoga ingångar på Athem MRX 510 för 20k som jag har spånat på då jag köpte min förstärkare på internet och visste inte ens om Anthem samt att det var bara analoga surround ingångar på dom bästa modellerna från Integra som jag också har tittat på.

Och jag som tyckte att jag hade riktigt bra grejer förstärkare och högtalare men inte tillräckligt för en Nuforce Edition aj aj aj. Det är dock inte hela världen som du säger och inget att bli ledsen över. Men hur bra grejer ska man ha innan man kan utnyttja det egentligen? Att man också behöver kablar för 3000kr aj aj, iof. så är det analogt så där är det viktigt med riktigt bra kablar.

Det var en mycket bra poäng du påpekade där faktiskt att man tappade alla funktioner från förstärkaren och det är ju väldigt tråkigt då jag använder Dynamic EQ som jag avgudar samt Dynamic Volym då jag ser mycket film på kvällar och nätter. Det vore väldigt tråkigt om man tappade dom funktionerna när man ser film som höjer upplevelsen väldigt mycket tycker jag.

Men men nu ska jag till och beställa en vanlig Oppo 93 från Netoonet och tack för alla väldigt fina råd jag har fått av er, det har varit guld värt i mitt val för annars hade jag köpt NF helt i onödan. Tack så mycket :)

Faktum är att ljudmässigt så skiljer det absolut inget mot en billig spelare.

Det du betalar för med Oppon är bildchipet, men å andra sidan har du ett likadant i din förstärkare.


Lyssnade på en Oppo på Hifibutiken där jag köpte högtalarna och ljudmässigt så blev jag mäkta imponerad. De sa att det var inte så stor skillnad när det gäller bildkvalitet på BD spelare idag men det som skiljer är ljudet men då vill de ju sälja så mycket som möjligt också.

Har läst recensioner, många omdömen på prisjakt, här på Minhembio och enligt många så är det stor skillnad ljudmässigt mot en vanlig BD spelare och speciellt PS3an som jag använder.

Visste också redan att jag hade ett sånt där bildchip i min förstärkare men det är bara för uppskalning till 4K. Uppskalning till 1080p sköter ett HVQ Vida VHD1900 bildchip som gör ett otroligt jobb då jag använder det då jag spelar på äldre spelkonsoler som inte har något HD stöd och det är som dag och natt. Men dock så betalar jag inte för bilden främst utan för ljudet.

Men det är ju en ny jag köper så jag kan ju alltid utnyttja öppen köp annars om jag blir missnöjd om det är som du säger att det inte är någon skillnad ljudmässigt sett mellan BD spelare idag :).

M.V.H.

Redigerat av Man of Steel, 20 oktober 2013 - 07:20.


#1465

Postad 23 oktober 2013 - 17:28

Mentos
  • Mentos
  • Mästare

  • 3 990 inlägg
  • 0
Ny firmware ute till 93EU & 95EU http://www.oppo-blur...es/bdp-93-95eu/

Release Notes:

Comparing to the previous Official release version BDP9xEU-74-0908,the major changes are:

1. Added support for displaying media info of WAV files.

2. Resolved a playback issue with several Blu-ray movies recently released by HBO Studios. Known titles include "Parade's End" and "Behind the Candelabra". Customers have reported that once the disc is loaded and the Main Menu shows, either choosing the PLAY option or selecting a scene will cause the player to lock up with nothing on the TV screen and zeroes displayed on the front panel of the player. This issue has been resolved.

3. Improved support for the "Episode Resume" feature found on "Game of Thrones: Season 1 (BD, 2012)". It is similar to the "Disc Unbound" feature observed on new FOX releases, which allows the audience to select the episode located on another disc, and once the correct disc is loaded, the player will directly jump to the pre-selected episode and start to play.

4. Resolved a playback issue with some MKV files. Customers have reported that if they keep pressing the FWD button to increase the fast forward speed to 3x and beyond, the current playback would automatically stop. This issue has been resolved.

5. Added an "OFF" option to the OSD Mode setting, which hides all of the on-screen information unless the DISPLAY button is pressed. This can be set in "Setup Menu"->"Video Setup" -> "Display Options" -> "OSD Mode".

6. Expanded the Subtitle Shift option from "-5 ~ +5" to "-10 ~ +10", which allows finer control of the subtitle position on the display screen.

7. General disc compatibility improvement based on recent and upcoming Blu-ray releases as well as user-submitted disc samples.

#1466

Postad 24 oktober 2013 - 08:02

wesslan
  • wesslan
  • Beroende

  • 1 438 inlägg
  • 0
Uppgradera inte om ni gillar att använda .mkv. Massor av folk som fått problem och nu väntar alla på en fix.

#1467

Postad 24 oktober 2013 - 09:13

Pr0wler
  • Pr0wler
  • Lärjunge

  • 484 inlägg
  • 0

Uppgradera inte om ni gillar att använda .mkv. Massor av folk som fått problem och nu väntar alla på en fix.


Det var ju surt med tanke på att de fixat spolningen i mkv. Var hittade du att folk har problem?

#1468

Postad 24 oktober 2013 - 13:01

wesslan
  • wesslan
  • Beroende

  • 1 438 inlägg
  • 0

Det var ju surt med tanke på att de fixat spolningen i mkv. Var hittade du att folk har problem?


Avsforum

#1469

Postad 24 oktober 2013 - 14:12

Melmac
  • Melmac
  • Mästare

  • 3 271 inlägg
  • 0
Jag har problem med inbakad textning i MKV filer på den förra mjukvaran. Den syns inte förutom i vissa fall och då ser den helt i hoptryckt ut i vänster hörna.

#1470

Postad 24 oktober 2013 - 14:20

wesslan
  • wesslan
  • Beroende

  • 1 438 inlägg
  • 0
Jag tycker aldrig textning i .mkv har fungerat bra då teckensnittet blir ett Oppo default som är rejält lågupplöst. Det har efterfrågats länge fler fonter osv men inget som verkar gått att göra. Viss textning faller även bort beroende på metod de är inlagda med vilket jag sett på flera asiatiska filmer vilket gjort att jag använder datorn för allt textat. Däremot PGS original i .m2ts filer funkar super på Oppon.

Redigerat av wesslan, 24 oktober 2013 - 14:21.


#1471

Postad 24 oktober 2013 - 15:14

Svante Skoog
  • Svante Skoog
  • Guru

  • 6 411 inlägg
  • 0
Jag gav upp att kolla på MKV genom OPPO'n pga diverse buggar.
Specielt 24p vägrar den att spela upp som den ska emellanåt, då det blir 60p iställlet.
Fick även skumma interlacing artefakter ibland, trots att det var progressiv bild, samt att datorn inte visade några liknande problem alls med samma filer.

Kör MKV genom XBMC i htpc'n istället.

#1472

Postad 24 oktober 2013 - 19:38

Mentos
  • Mentos
  • Mästare

  • 3 990 inlägg
  • 0
Kommer vänta lite att uppdatera till senaste eftersom jag kör mycket MKV:er på min, borde ju komma en fix ganska snart tycker man.
Bra att dom äntligen fixat problemet med snabbspolningen på MKV, riktigt irriterande bugg!

#1473

Postad 07 februari 2014 - 12:41

Svante Skoog
  • Svante Skoog
  • Guru

  • 6 411 inlägg
  • 0
Efter rapporter om att MKV strular med senaste firmware, så kopplade jag in hårddisken och testade ett gäng filmer.
Men jag har inte stött på ett enda problem. Är det över streaming från dator som det strular kanske? Eller är det filer med True HD och DTS HD Master Audio spår som krånglar? Jag har mest HDTV rippar av diverse kultfilmer, och där är det oftast bara lossy 2.0 eller 5.1 som gäller. Skönt att det går att spola iaf, för det var ett rejält problem innan.

Undrar om det blir fler uppdateringar till denna modell, eller om dom gett upp 93:an och 95:an nu?

#1474

Postad 07 februari 2014 - 13:19

wesslan
  • wesslan
  • Beroende

  • 1 438 inlägg
  • 0
Har inte vågat uppdatera pga tidigare rapporter då jag ser mycket .mkv och mest över dlna/nätverket så hoppas någon kan berätta hur det ligger till. På tidigare fw så tycker jag spolning strular ofta. Flesta filer går 1-2X men 3-5X är mycket sällan då filmen ofta avbryts helt vilket är otroligt irriterande.

Sen att de inte lyckats få till textning på ett snyggare sätt är tråkigt. mkv men inbyggda subs blir ofta mycket kantiga(lågupplöst). Däremot .m2ts med inbyggda PGS subs ser ut som det ska på en vanligt blu-ray skiva men kanske är mkv som kontainer som fungerar annorlunda för har sett att man kan lägga in PGS subs i en mkv.

Mkv med DTS-HD verkar alltid fungera för mig men däremot fungerar inte TrueHD vilket inte är hela världen då 90% är med DTS.

93an verkar ha svårt ibland att identifiera vilka textspår som finns i filerna. Dock osäker om det är oppos fel eller den som skapat filen. Även vanligt att oppon ibland inte hinner med på tex asiatiska filmer med snabbt snack och då snabba subs. Då blir det ibland helt tomt i någon mening och detta händer inte om jag kör filen från min dator så helt klart något med Oppos lösning/stöd för textning.

Redigerat av wesslan, 07 februari 2014 - 13:20.


#1475

Postad 07 februari 2014 - 13:27

Svante Skoog
  • Svante Skoog
  • Guru

  • 6 411 inlägg
  • 0
Har själv inte haft problem med att den inte hinner visa textningen, än så länge, men jag har stött på en dokumentär, där första bokstaven i textraden inte visades, trots att den gör det i datorn. Så finns som sagt lite mer att fila på från Oppo.

#1476

Postad 07 februari 2014 - 13:37

wesslan
  • wesslan
  • Beroende

  • 1 438 inlägg
  • 0
Allra bäst vad gäller spolning, textning, fungerande ljudspår och utan att behöva gå ner i bild eller ljudkvalité överlag är att köra en .m2ts fil hämtad från en blu-ray skiva. Tyvärr är de ofta mycket stora vilket begränsar för vissa. Är dock det närmaste sättet att spela upp en blu-ray utan att behöva ha skivan i. Dock är inte alla filmer uppbyggda med strukturen att det bara är en stor m2ts fil för hela filmen men ofta. Och dessa fungerar ofta perfekt även över nätverk.

#1477

Postad 07 februari 2014 - 13:39

Mentos
  • Mentos
  • Mästare

  • 3 990 inlägg
  • 0
Oppon stödjer inte TrueHD i MKV container så då får man stoppa det i en M2TS istället som funkar bra. Har heller inte uppdaterat min ännu men tror jag ska göra det ändå eftersom jag spelar inget över nätverket utan direkt från disk. Problemen drabbade främst spelning över nätverket om jag förstod det rätt.

Det är främst spolningen jag vill åt med nya uppdateringen, riktigt irriterande att inte kunna spola snabbare än 2x.

#1478

Postad 26 mars 2014 - 17:08

Unregistered2238
  • Unregistered2238
  • Wannabe

  • 42 inlägg
  • 0
När jag kollar på blu ray filmer så hamnar undertexten utanför bilden, någon som vet hur man löser detta mysterium?

#1479

Postad 26 mars 2014 - 18:32

50plus
  • 50plus
  • Forumräv

  • 744 inlägg
  • 0
Håll knappen "Subtitle" intryckt i c:a 5 sekunder. Det kommer då upp en ruta som visar att du kan flytta texten med hjälp av upp- resp. nedpilarna.

#1480

Postad 26 mars 2014 - 20:04

Unregistered2238
  • Unregistered2238
  • Wannabe

  • 42 inlägg
  • 0

Håll knappen "Subtitle" intryckt i c:a 5 sekunder. Det kommer då upp en ruta som visar att du kan flytta texten med hjälp av upp- resp. nedpilarna.


Tackar:)

#1481

Postad 31 maj 2014 - 12:00

Unregistered4aa6b296
  • Unregistered4aa6b296
  • Användare

  • 154 inlägg
  • 0
Nån som har testat den nya updaten än?
http://www.oppodigit...dp-93-95eu.aspx

#1482

Postad 02 juni 2014 - 09:50

Melmac
  • Melmac
  • Mästare

  • 3 271 inlägg
  • 0
Yepp. Funkar som det ska, dvs. jag märker ingen skillnad.

#1483

Postad 02 juni 2014 - 10:48

Unregistered4aa6b296
  • Unregistered4aa6b296
  • Användare

  • 154 inlägg
  • 0
OK! Ska testa. Verkar vara nån fix av nått slag.
Undrade bara då det bara var två poster i uppdateringen.

#1484

Postad 21 augusti 2014 - 19:28

thhmo
  • thhmo
  • Amatör

  • 72 inlägg
  • 0
Är det någon som strömmar BD filmer lagrade på en NAS? Vilken modell använder du då?

Jag har lagt över helas samlingen DVD, BD och en del mkv filmer på en dator som kör Freenas. I Freenas har jag installerat en DLNA plugin och jag kan komma åt och se mapparna där BD filmerna ligger, men jämfört med att samma mappar ligger på en HD kopplad på usb, startar inte filmen vid play på film mappen utan jag måste in i mappstrukturen och välja fil (.m2ts). Filen startar men textningar, ljud val etc fungerar inte.

#1485

Postad 09 november 2014 - 07:59

Pulver
  • Pulver
  • Veteran

  • 2 387 inlägg
  • 0
Var inne på Oppo:s sida och såg att det fanns en ny firmware från 31 okt 2014:

http://www.oppodigit...dp-93-95eu.aspx

Jag har själv kvar den gamla versionen med ISO-uppspelning och vill inte förlora den.

Har inte följt utvecklingen, men det finns väl inga nyheter för oss med ISO-firmware ? ingen ny firmware med den möjligheten ?

#1486

Postad 09 november 2014 - 16:54

fenix71
  • fenix71
  • Användare

  • 179 inlägg
  • 0

Har inte följt utvecklingen, men det finns väl inga nyheter för oss med ISO-firmware ? ingen ny firmware med den möjligheten ?

Nej. Har själv den och kommer så att fortsätta att ha. Så länge jag kan spela upp de blu-ray skivor jag vill se kommer jag att behålla den.

#1487

Postad 30 mars 2015 - 16:06

Unregisteredc3031afe
  • Unregisteredc3031afe
  • Användare

  • 193 inlägg
  • 0

fel...


Redigerat av Unregisteredc3031afe, 30 mars 2015 - 16:08.


#1488

Postad 26 april 2015 - 17:16

Blåtand
  • Blåtand
  • Mästare

  • 3 140 inlägg
  • 0

Läste lite i början av denna tråden att man skulle se hur varmt det blev efter en spelfilm eftersom man inte hade fläkt i enheten.

 

 

Jag blev lite nyfiken då jag upplever att min 93:a blir duktigt varm efter en stunds film tittande, känner man på den när eftertexten på en 2 timmars film rullar över skärmen så är den het. Kunde bara notera att detta ämne snabbt försvann så jag antar att detta inte är ett stort problem?

 

Ingen annan som upplevt att den blir het?


Redigerat av Blåtand, 26 april 2015 - 17:18.


#1489

Postad 01 november 2015 - 13:57

Unregistered5fd6896d
  • Unregistered5fd6896d
  • Wannabe

  • 32 inlägg
  • 0

Har lite problem med att få till med Regionfri Blu-ray  man skall trycka dim dim dim mute och sedan 1 stäng av och starta om  men det fungera inte vad gör jag för fel



#1490

Postad 01 november 2015 - 17:19

Unregistered1aa3c9f9
  • Unregistered1aa3c9f9
  • Forumräv

  • 796 inlägg
  • 0

Har lite problem med att få till med Regionfri Blu-ray man skall trycka dim dim dim mute och sedan 1 stäng av och starta om men det fungera inte vad gör jag för fel


Förmodar att du vet det här men i alla fall: Du kan bara byta region för BD-uppspelning, inte göra spelaren regfri. Med en etta i slutet på den process du beskriver ändras den till A, med en tvåa till B och med en trea till C. Om du är med på det är det något annat som är fel, men jag tänkte bara nämna det för man vet ju aldrig.

#1491

Postad 01 november 2015 - 17:33

Unregistered5fd6896d
  • Unregistered5fd6896d
  • Wannabe

  • 32 inlägg
  • 0
Ja ja vet. Men jag gör så och det vill inte ändras har en Blueray skiva för USA
Skall man göra på något speciellt sätt

#1492

Postad 01 november 2015 - 18:41

Unregistered1fef72f3
  • Unregistered1fef72f3
  • Über-Guru

  • 16 356 inlägg
  • 0

Jag kan också uppleva detta ibland. Kolla extra noga på vilken region filmen har. Ibland verkar det också som filmen "hoppar" ur menyn. Då har det hänt att jag trycker på "bakåt" på kapitelknappen.

 

Det skulle vara skönt om man kunde se på spelarens display vilken region man knappat in. Nu får man vänta på ett meddelande på teverutan när det blivit fel. Så här i efterhand skulle jag valt en spelare med automatisk regionval.. :)



#1493

Postad 02 november 2015 - 07:53

budwhite
  • budwhite
  • Veteran

  • 1 918 inlägg
  • 0
Se till att det inte är någon skiva i och att startsidan är uppe när du knapprar in. Och gör det snabbt. Stäng av inom 5 sek

Redigerat av budwhite, 02 november 2015 - 08:04.


#1494

Postad 02 november 2015 - 07:58

Unregistered5fd6896d
  • Unregistered5fd6896d
  • Wannabe

  • 32 inlägg
  • 0
Startsidan är det "homeknappen" på fjärren dvs man ser bilden på val av musik foto film mitt nätverk internet setup

#1495

Postad 02 november 2015 - 08:05

budwhite
  • budwhite
  • Veteran

  • 1 918 inlägg
  • 0
Ja, samma som du får upp när du startar Oppo'n

#1496

Postad 28 december 2015 - 18:34

FEA
  • FEA
  • Guru

  • 4 196 inlägg
  • 0

Du kan bara byta region för BD-uppspelning, inte göra spelaren regfri. Med en etta i slutet på den process du beskriver ändras den till A, med en tvåa till B och med en trea till C. Om du är med på det är det något annat som är fel, men jag tänkte bara nämna det för man vet ju aldrig.

 

Dum fråga (?)

 

... byta region... inte göra spelaren regfri...

 

Menar du att detta funkar på vilken spelare som helst, eller måste den köpas regfri till att börja med?

 

Om det bara funkar med en redan regfri spelare, varför måste man krångla så för att byta region, är inte vitsen med en regfri spelare att man ska slippa tänka på vad man stoppar i den?

 

Om en spelare måste vara regfri för att kunna spela reg A filmer, hur gör man den enklast regfri? Lämna in den på verkstad? Mjukvara?

 

Tack :)

 

(Jag chansade och köpte en reg A film som kanske kunde vara regionsfri/olåst, jag har flera sådana - men icke. INVALID REGION står det på duken)



#1497

Postad 15 juni 2016 - 15:21

Unregistered2508b47b
  • Unregistered2508b47b
  • Wannabe

  • 33 inlägg
  • 0

Tjena!

 

Kollar marknaden för att sälja en Oppo BDP-83 i absolut nyskick. Jag köpte den ny och det är ett sånt där köp jag egentligen ångrar eftersom jag knappt använt den alls.

 

Så någon med känsla för pris bilder får gärna skriva en rad vad ni tror den kan vara värd.

 

/Denman



#1498

Postad 15 juni 2016 - 16:02

Spygg
  • Spygg
  • Forumräv

  • 535 inlägg
  • 0

Oppo har ju alltid gjort grymma BD-spelare, och 83:an är inget undantag, men med tanke på att det är en sju år gammal modell som vare sig har 3D eller Netflix osv, så kan du nog inte räkna med så mycket. Får man fråga varför du inte använt den för?



#1499

Postad 20 juni 2016 - 11:12

Unregistered2508b47b
  • Unregistered2508b47b
  • Wannabe

  • 33 inlägg
  • 0

Oppo har ju alltid gjort grymma BD-spelare, och 83:an är inget undantag, men med tanke på att det är en sju år gammal modell som vare sig har 3D eller Netflix osv, så kan du nog inte räkna med så mycket. Får man fråga varför du inte använt den för?

Hej!

 

Sorry för sent svar men det verkar som jag på något sätt inte kunde se mina egna inlägg.

 

Jag bodde i hus när den inhandlades och hade bio där, flyttade dock i samma veva och fick inte plats för det på samma sätt så den vart ståendes i hyllan och jag tittade nästan uteslutande på film via andra medium. Som att lägga film på hårddisk.

 

Det är såna köp jag ofta ångrar när jag vet att jag inte kommer använda den ofta men ändå ska jag ha den.

 

Nu la jag upp den med ett pris på 1995:- men jag hade ingen aning om vad jag gjorde och det känns som att det är diskutabelt. 



#1500

Postad 29 november 2021 - 12:25

FEA
  • FEA
  • Guru

  • 4 196 inlägg
  • 0

Det har gått 8-9 år sedan jag skaffade min Oppo 93 och den har fungerat fint på alla sätt och vis.

 

Tills nu.

 

Den röda lampan som lyser i standby-läget fungerar, men då jag trycker på ON (på spelaren eller fjärren) en gång så händer inget.

 

Om jag trycker upprepade gånger på ON så slocknar standby-lampan som den ska och skivmekaniken (?) viner ytterst svagt men inget mer händer. Den till USB-uttaget anslutna hårddiskens lampa blinkar till en gång och slocknar sedan. Den brukar lysa med ett stadigt sken då den fungerar. (Hårddisken i sig är OK - jag har kollat den separat) Jag har även provat med en USB-sticka, inte heller det fungerar nu.

 

Frontdisplayen på spelaren visar inget.

 

Inget syns på ansluten skärm/duk.

 

Jag kommer förstås inte åt några menyer - vare sig inställningar eller annat.

 

Om skivmekaniken/laserpickupen lagt av borde det väl ändå gå att nyttja USB-anslutningen?

 

Det borde inte vara säkringen i spelaren eftersom den bevisligen finns ström.

 

Jag har dragit ut strömkabeln och satt in den igen, upprepade gånger. Jag har haft den helt bortkopplad från elnätet i mer än ett dygn. Jag har öppnat skivsläden manuellt (det finns ett reglage för det under spelaren) och försökt starta spelaren både med och utan en skiva i.

 

Jag får inte igång spelaren.

 

Tips? Tack! :)





0 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 0 gäster, 0 anonyma medlemmar

  • Elias
    2024-03-17 11:45:37
  • Elias
    2024-03-17 11:22:58
  • Elias
    2024-03-17 11:20:09
  • Elias
    2024-03-17 11:20:06
  • Salong vy bakåt, ny bild med tyg på vägg
    DPC
    2024-03-17 09:11:58
  • Fler  |  Vilka bilder visas här?
Trendande produkter
Prisjakt © 2000 - 2024 Prisjakt   Cookiepolicy.   Våra regler.   Personuppgiftspolicy.  Hantera cookie-inställningar.