Hoppa till innehåll

Sökresultat Sökningen pågår Sökresultaten dyker upp här efterhand. Du kan fortsätta skriva om du vill begränsa sökningen.
Söker efter användare
Söker efter gallerier
Sök forumtrådar
Stäng

Skillnad på strömkablar och strömkablar?

303 svar till detta ämne
  • Vänligen logga in för att kunna svara

#51

Postad 16 januari 2012 - 10:57

Unregistered2110
  • Unregistered2110
  • Användare

  • 110 inlägg
  • 0
Om maninte hör någon skillnad på strömkablar ska man inte köpa någon. Om man gör det go for it. Hemma hos mig är det skillnad. Och jag är inte den enda.

#52

Postad 16 januari 2012 - 11:12

Unregistered710b3906
  • Unregistered710b3906
  • Veteran

  • 2 199 inlägg
  • 0
Lakrits snören ftw!

#53

Postad 16 januari 2012 - 11:13

MKarlsson74
  • MKarlsson74
  • Guru

  • 6 315 inlägg
  • 0

Om maninte hör någon skillnad på strömkablar ska man inte köpa någon. Om man gör det go for it. Hemma hos mig är det skillnad. Och jag är inte den enda.

Ingen hör en skillnad mellan strömkablar, men vissa upplever en skillnad.

#54

Postad 16 januari 2012 - 11:42

Evil Homer
  • Evil Homer
  • Guru

  • 4 127 inlägg
  • 0
Gå på Isotek demo nästa mässa du är på Karlsson, men tror iofs inte att du skulle kunna svälja stoltheten och erkänna att tom du hör skillnad.

Jag och många andra blir trötta på vad du berättar för oss vad vi hör och inte, vill du bli kickad härifrån eller vad är du ute efter?

#55

Postad 16 januari 2012 - 12:36

Unregistered2110
  • Unregistered2110
  • Användare

  • 110 inlägg
  • 0

Gå på Isotek demo nästa mässa du är på Karlsson, men tror iofs inte att du skulle kunna svälja stoltheten och erkänna att tom du hör skillnad.

Jag och många andra blir trötta på vad du berättar för oss vad vi hör och inte, vill du bli kickad härifrån eller vad är du ute efter?

+1 karlsson kan omöjligt säga vad någon här hör eller inte hör

#56

Postad 16 januari 2012 - 14:01

Unregistered277056c3
  • Unregistered277056c3
  • Guru

  • 4 773 inlägg
  • 2
Skall man vara alldeles uppriktig och ärlig *KAN* byte av apparatkabel till en rejält skärmad dylik resultera i hörbar skillnad på ljudet.

Dock krävs absolut den första eller bägge av följande förutsättningar:

● Nätdelen är av exceptionellt usel konstruktion vad gäller jordning, skärmning e likn (eller defekt)
● Originalkabeln är exceptionellt usel och har kraftigt förhöjd resistans/induktans (så kassa kablar finns knappt)

De absolut ENDA fördelar en "dyrare" apparatkabel kan bidra med är ordentlig skärmning och/eller hög kapacitans,
som kan leda till att en uselt konstruerad eller felaktig nätdel "fångar upp" marginellt mindre mängd störningar.

"Bättre" ledningsegenskaper än en femspänns apparatkabel ger så oerhört liten skillnad in till nätaggregatet att ingen
människa på långa vägar kan uppfatta det i ljudet. Man blir helt enkelt inte snuvad på effekt eller något annat!!!

Låter det apa med originalkabeln är det INTE för att kabeln är "billig" utan för att nätdelen är KASS.
Lösningen är INTE att köpa en ny nätkabel för tusenlappar utan istället att reklamera förstärkaren.

Kanske svårt eller t o m omöjligt att övertyga folk som saknar baskunskaper, men det här är faktiskt inte särskilt märkligt...

Redigerat av Unregistered277056c3, 16 januari 2012 - 14:07.


#57

Postad 16 januari 2012 - 14:52

Unregistered2110
  • Unregistered2110
  • Användare

  • 110 inlägg
  • 0
det är f*n ingen mening att ha dem här diskunionerna ^^ det finns mycket som är svårt att förklara men som hörs :). over and out!^^

#58

Postad 16 januari 2012 - 15:06

Unregistered277056c3
  • Unregistered277056c3
  • Guru

  • 4 773 inlägg
  • 0

det är f*n ingen mening att ha dem här diskunionerna ^^ det finns mycket som är svårt att förklara men som hörs :). over and out!^^

Menar du att du inte förstår vad som menas, eller att du har argument som inte går att förklara för oss andra?

Det första man bör göra i en diskussion är ju att försöka förstå vad andra menar. Är det där det brister?

#59

Postad 16 januari 2012 - 15:14

joakim99
  • joakim99
  • Mästare

  • 3 433 inlägg
  • 0
Om strömkablar är så avancerade som en del försöker få gällande i den här tråden kan man fundera på varför man inte får med några direkt avancerade kablar när man köper elektronik.

Jag har genom åren ägt prylar från t ex Classé, Bryston, Primare, Bladelius, Plinius etc och samtliga har skickat med standardkablar. Uppenbarligen tycker dessa tillverkarna att det duger med vanliga standardkablar.

#60

Postad 16 januari 2012 - 16:01

MKarlsson74
  • MKarlsson74
  • Guru

  • 6 315 inlägg
  • 0

Gå på Isotek demo nästa mässa du är på Karlsson, men tror iofs inte att du skulle kunna svälja stoltheten och erkänna att tom du hör skillnad.

Jag och många andra blir trötta på vad du berättar för oss vad vi hör och inte, vill du bli kickad härifrån eller vad är du ute efter?

Det är bara att bevisa det under kontrollerade former. Det har redan gjorts en hel del blindtester, på folk som hörde skillnad öppet, där ingen kunde höra en skillnad blint.

Jag tänker fortsätta ifrågasätta denna ormoljebransch som lurar folk.

#61

Postad 16 januari 2012 - 16:18

Evil Homer
  • Evil Homer
  • Guru

  • 4 127 inlägg
  • 0
Det dom visar på Isotek demon jag talade om är inte enbart strömkablar utan även deras nätlister.


#62

Postad 16 januari 2012 - 16:24

MKarlsson74
  • MKarlsson74
  • Guru

  • 6 315 inlägg
  • 0
Fortfarande, gör det under kontrollerade former. Även på möten där medium "talar med döda" så tror många att han verkligen gör det.

#63

Postad 16 januari 2012 - 16:24

Unregistereddc53c7e8
  • Unregistereddc53c7e8
  • Mästare

  • 2 573 inlägg
  • 0

Jag har genom åren ägt prylar från t ex Classé, Bryston, Primare, Bladelius, Plinius etc och samtliga har skickat med standardkablar. Uppenbarligen tycker dessa tillverkarna att det duger med vanliga standardkablar.

Det är ett argument som även jag hävdat tidigare. Man kan ju bara gå till sig själv. Tro fasiken att man hade kostat på kabeln lite extra om det hade betytt något för produkten man skulle tillverka och sedan sälja för 25-, 50-, 75-, 100 000 kr. Vore ju helkorkat annars... Däremot så kan det nog komma framöver om tillräckligt många fås att tro att det är en viktig parameter. Märks redan hos en del högtalartillverkare med internkablage och kryogeniskt nedkylda metaller.

Om maninte hör någon skillnad på strömkablar ska man inte köpa någon. Om man gör det go for it. Hemma hos mig är det skillnad. Och jag är inte den enda.

Med tanke på alla gamla kabeltrådar du har letat fram och "bumpat" så är det lätt hänt att man anar att det handlar om "trollning" men en fråga hade varit intressant att få svar på... Du verkar ha använt blindtester vid flera olika tillfällen (egen utsago). Antar att du därför kan rekommendera det som ett bra verktyg för andra som funderar på nya kablar, eller?

Redigerat av Unregistereddc53c7e8, 16 januari 2012 - 16:30.


#64

Postad 16 januari 2012 - 16:53

Evil Homer
  • Evil Homer
  • Guru

  • 4 127 inlägg
  • 0

Fortfarande, gör det under kontrollerade former. Även på möten där medium "talar med döda" så tror många att han verkligen gör det.


Jag har ju själv gjort ett par strömsnokar gjorda av någon ölflex, hör absolut ingen skillnad alls även om jag gärna ville göra det. Men dom är snygga iaf :)

Men så när jag sitter på en mässa och han visar skillnaderna mellan en vanlig plastlist och deras instegsmodell.
Där var det ingen tvekan om att ljudet ändrade sig, sen när han klev upp till deras mellan modell så kunde jag inte höra skillnad längre. Varför skulle jag inte höra denna skillnad om det inte verkligen blev någon??

Han var säkert väldigt duktig på att hypnotisera mig vid första listen, men gick inte på den större modellen eller vad?

#65

Postad 16 januari 2012 - 17:04

Unregistered2110
  • Unregistered2110
  • Användare

  • 110 inlägg
  • 0
Och vissa tillverkare skickar med fetare standardkabel typ krell^^ iallafall deras större slutsteg. Isotecks instegslist är inte helt fel. Även qv2 ger hörbar skillnad.

#66

Postad 16 januari 2012 - 23:24

MKarlsson74
  • MKarlsson74
  • Guru

  • 6 315 inlägg
  • 0

Varför skulle jag inte höra denna skillnad om det inte verkligen blev någon??

Behöver jag verkligen svara på detta?

#67

Postad 17 januari 2012 - 09:13

joakim99
  • joakim99
  • Mästare

  • 3 433 inlägg
  • 0

Och vissa tillverkare skickar med fetare standardkabel typ krell^^ iallafall deras större slutsteg.

När du skriver fetare, menar du grövre ledare eller något annat?

#68

Postad 17 januari 2012 - 16:21

Unregistered2110
  • Unregistered2110
  • Användare

  • 110 inlägg
  • 0
Grövre ledare och allmänt tjockare.

#69

Postad 17 januari 2012 - 17:29

MKarlsson74
  • MKarlsson74
  • Guru

  • 6 315 inlägg
  • 0

Grövre ledare och allmänt tjockare.

Och vad skulle detta göra med ljudet? :blink:

#70

Postad 17 januari 2012 - 17:32

masse70
  • masse70
  • Mega-Guru

  • 8 527 inlägg
  • 0
Ljudet rinner lättare genom kabeln fattar du väl?

Ju snabbare ljudet rinner genom kabeln ju rappare ljud får man.

Det går inte att förklara hur det går till men med guldöron hör man det tydligt.

[/ironi]

Redigerat av masse70, 17 januari 2012 - 17:38.


#71

Postad 17 januari 2012 - 18:26

Anders R
  • Anders R
  • Användare

  • 231 inlägg
  • 0
Så länge kabelarean är tillräcklig för den ström som ska gå igenom så borde det väl räcka? Har man 1.5 kvmm i väggen så hjälper det ju knappast med grövre kabel sista metern till förstärkaren... I vissa sammanhang spelar väl kanske skärmen roll däremot.

#72

Postad 17 januari 2012 - 18:34

masse70
  • masse70
  • Mega-Guru

  • 8 527 inlägg
  • 0

Så länge kabelarean är tillräcklig för den ström som ska gå igenom så borde det väl räcka? Har man 1.5 kvmm i väggen så hjälper det ju knappast med grövre kabel sista metern till förstärkaren... I vissa sammanhang spelar väl kanske skärmen roll däremot.

Tror du ja, sista metern tillför en magisk egenskap på signalen som ingen kan förklara men som löser alla problem från elcentralen och även tom inne i apparatens egena ledningar.

#73

Postad 17 januari 2012 - 18:41

Anders R
  • Anders R
  • Användare

  • 231 inlägg
  • 0
Häftigt!
Någon borde tipsa elbolagen, de kan ju spara grova pengar på att dra ner kvaliteten på ledningarna eftersom den biten ändå inte spelar roll...

#74

Postad 17 januari 2012 - 18:44

Evil Homer
  • Evil Homer
  • Guru

  • 4 127 inlägg
  • 0
Har ju som sagt inte hört skillnad mellan strömkablar själv, men däremot på andra strömprodukter.
Ni som är så superanti dessa produkter tycker mao alltså att butiker som saluför detta är helt fel ute och faktiskt lurar sina kunder.

Ni skall se att dom mest populära butikerna här inne som ni har störst förtroende för har dessa inne.

https://www.prisjakt...kt.php?p=499201

https://www.prisjakt...kt.php?p=386502

ALLA dessa är alltså oseriösa företag som är ute efter att LURA kunderna?

Redigerat av Evil Homer, 17 januari 2012 - 18:47.


#75

Postad 17 januari 2012 - 19:34

masse70
  • masse70
  • Mega-Guru

  • 8 527 inlägg
  • 0

Har ju som sagt inte hört skillnad mellan strömkablar själv, men däremot på andra strömprodukter.
Ni som är så superanti dessa produkter tycker mao alltså att butiker som saluför detta är helt fel ute och faktiskt lurar sina kunder.

Ni skall se att dom mest populära butikerna här inne som ni har störst förtroende för har dessa inne.

https://www.prisjakt...kt.php?p=499201

https://www.prisjakt...kt.php?p=386502

ALLA dessa är alltså oseriösa företag som är ute efter att LURA kunderna?

Nu tycker jag du är ute och cyklar och driver frågan lite väl långt och snett från kärnfrågan.
En onlinebutik vill väl tjäna pengar precis som företaget som tillverkar dessa produkter.

Det är ju knappast den säljande butiken som tex Webhallen som besitter kunksapen i denna varas "vara eller icke vara".
Så varför skulle den butik som vill sälja dessa vara oseriös?

Tillverkaren skapar behovet och står för marknadsföringen om dessa magiska produkter, butiken är bara en förmedlare och ser ett tillfälle att tjäna pengar.

Alla med normalintelligens inser skillnaden och vet var "skulden" skall ligga.

Redigerat av masse70, 17 januari 2012 - 19:37.


#76

Postad 17 januari 2012 - 19:45

-Palle-
  • -Palle-
  • Mästare

  • 3 878 inlägg
  • 1
Fattar inte hur ni orkar sitta och tjaffsa om samma sak i tråd efter tråd? :blink:
Helt uppenbart finns det 2 läger här, ni kanske skulle ta och börja respektera varandras åsikter, ni behöver givetvis inte hålla med, men respektera åtminstone det motparten skriver...

Sen är det väl helt och hållet upp till var och en vad man vill lägga sina pengar på, är man osäker på om att byta strömkablarna ger en positiv ljudförbättring så är det ju faktiskt inte svårare än att låna hem en kabel och pröva själv.

#77

Postad 17 januari 2012 - 19:49

Unregisteredeee306cc
  • Unregisteredeee306cc
  • Lärjunge

  • 449 inlägg
  • 0

Tror du ja, sista metern tillför en magisk egenskap på signalen som ingen kan förklara men som löser alla problem från elcentralen och även tom inne i apparatens egena ledningar.


Jag tror inte på att ljudbilden förändras, rappare bas och luftigare diskant tror jag är rent bull. Att man kan få bort störningar är en helt annan sak och det kan jag köpa. Det beror nog lite på hur det ser ut i anläggningen. En nätkabel som är skärmad och tvinnad kommer inte ge apparaten den strömförsörjer "renare" ström men om det ligger andra kablar (signal och ev högtalarkablar) längs med så är nog förutsättningarna bättre för ett störningsfritt ljud.

#78

Postad 17 januari 2012 - 19:51

tomano58
  • tomano58
  • Mästare

  • 3 281 inlägg
  • 0

Fattar inte hur ni orkar sitta och tjaffsa om samma sak i tråd efter tråd? :blink:
Helt uppenbart finns det 2 läger här, ni kanske skulle ta och börja respektera varandras åsikter, ni behöver givetvis inte hålla med, men respektera åtminstone det motparten skriver...

Sen är det väl helt och hållet upp till var och en vad man vill lägga sina pengar på, är man osäker på om att byta strömkablarna ger en positiv ljudförbättring så är det ju faktiskt inte svårare än att låna hem en kabel och pröva själv.

För oss som inte deltar i diskussionen så tycker i alla fall jag att det helt klart har ett stort underhållningsvärde ;)

#79

Postad 17 januari 2012 - 20:11

ljudfantasten
  • ljudfantasten
  • Forumräv

  • 525 inlägg
  • 0

Jag tror inte på att ljudbilden förändras, rappare bas och luftigare diskant tror jag är rent bull. Att man kan få bort störningar är en helt annan sak och det kan jag köpa. Det beror nog lite på hur det ser ut i anläggningen. En nätkabel som är skärmad och tvinnad kommer inte ge apparaten den strömförsörjer "renare" ström men om det ligger andra kablar (signal och ev högtalarkablar) längs med så är nog förutsättningarna bättre för ett störningsfritt ljud.


Ett + för skärmade kablar, lågnivå kan faktisk plocka upp "strålning" från ström kablar och dylikt, har man det tait så kan det vara en fördel med skärmad ström kabel, men det går även att organisera ormboet, vilket kan ge minst lika bra resultat (högnivå och ström matning till steget för sig och lågnivå för sig).

Resten är bara pimpning och psykisk "good feel" (gillar för övrigt när det ser bra ut bakom apparaturen). men det står för mig...

#80

Postad 17 januari 2012 - 21:34

joakim99
  • joakim99
  • Mästare

  • 3 433 inlägg
  • 0

Grövre ledare och allmänt tjockare.

Ok, det låter som du har läst lite annan fysik och ellära än vad jag har gjort. På vad sätt skulle ljudet blir bättre för att du har grövre ledare sista biten mellan vägguttaget och slutsteget?

#81

Postad 17 januari 2012 - 22:09

MKarlsson74
  • MKarlsson74
  • Guru

  • 6 315 inlägg
  • 0

Fattar inte hur ni orkar sitta och tjaffsa om samma sak i tråd efter tråd? :blink:

Jag tycker det är bra att det finns några som ifrågasätter hififlummet som finns. Det finns alltid många nybörjare som söker råd och får de bara en sida så är det inte bra, anser jag.

#82

Postad 18 januari 2012 - 16:23

Unregistereddc53c7e8
  • Unregistereddc53c7e8
  • Mästare

  • 2 573 inlägg
  • 0

Fattar inte hur ni orkar sitta och tjaffsa om samma sak i tråd efter tråd? :blink:

Säger som Christoffer Hitchens (R.I.P): "Skepticismen och fritänkandet är av enorm betydelse" (från minnet).

Märker dock att ovanligt många kabeltrådar har bumpats på senaste tiden. Misstänker att det är ett eller kanske flera troll som roar sig lite... :rolleyes: Om man inte orkar läsa eller delta så är det bara att låta bli btw... ;)

#83

Postad 18 januari 2012 - 18:40

wictor
  • wictor
  • Beroende

  • 1 447 inlägg
  • 0
Appropå att ta upp störningar/utstråla störningar så undrar jag varför Nordost´s högtalarkablar ser ut som gamla radioantenner på anabola? Där om något så borde det vara lätt att störa ut eller bli störd av omkring liggande kablar.

I detta läget kanske det är en ide att ha en skärmad nätkabel?


Postad bild

#84

Postad 19 januari 2012 - 12:49

MKarlsson74
  • MKarlsson74
  • Guru

  • 6 315 inlägg
  • 0
Vad anledningen är kan man fråga sig. Det är ju iaf ett "bra" sätt om man verkligen vill kunna få fram en skillnad på kablar, på grund av en sämre konstruktion :)

#85

Postad 19 januari 2012 - 13:11

BrittBastard
  • BrittBastard
  • Oppa is gangnam style

  • 7 899 inlägg
  • 0

Fattar inte hur ni orkar sitta och tjaffsa om samma sak i tråd efter tråd? :blink:
Helt uppenbart finns det 2 läger här, ni kanske skulle ta och börja respektera varandras åsikter, ni behöver givetvis inte hålla med, men respektera åtminstone det motparten skriver...

Sen är det väl helt och hållet upp till var och en vad man vill lägga sina pengar på, är man osäker på om att byta strömkablarna ger en positiv ljudförbättring så är det ju faktiskt inte svårare än att låna hem en kabel och pröva själv.


Bra där!

@MKarlsson; självklart ska man ifrågasätta saker. Det gör jag med många fler också, inget fel i det.
Men detta jävla tjatande i 10-20 trådar. Fi fan vad trött jag är på det.
Du är ju mer intresserad av diskussionen/tjafset som sådan(t) än själva ämnet, lägg ner nu.

#86

Postad 19 januari 2012 - 13:14

Unregisteredf2a7f9fd
  • Unregisteredf2a7f9fd
  • Mästare

  • 3 989 inlägg
  • 0

Jag har genom åren ägt prylar från t ex Classé, Bryston, Primare, Bladelius, Plinius etc och samtliga har skickat med standardkablar


Kanske för att det är schyssta saker där vanlig kabel är lika optimalt som vilken dyrkabel som helst :-)
Så som ngn sa tidigare om man hör (eller tror sig höra för det är ofta bara en tro)skillnad med dyrkabel så kanske man bör byta förstärkare.

#87

Postad 19 januari 2012 - 21:27

Unregistered2110
  • Unregistered2110
  • Användare

  • 110 inlägg
  • 0

Appropå att ta upp störningar/utstråla störningar så undrar jag varför Nordost´s högtalarkablar ser ut som gamla radioantenner på anabola? Där om något så borde det vara lätt att störa ut eller bli störd av omkring liggande kablar.

I detta läget kanske det är en ide att ha en skärmad nätkabel?


Postad bild

. Den signalen är ju redan förstärkt :) värre med analoga rcakablar.

#88

Postad 19 januari 2012 - 22:28

Unregistered277056c3
  • Unregistered277056c3
  • Guru

  • 4 773 inlägg
  • 0
Makalöst lustig idé att ha pilar på ljudkablar.

Är det halvledare i de där kablarna, eller har de bara inte lyckats begripa att det skall gå växelström i dem? :D


Postad bild

#89

Postad 19 januari 2012 - 23:39

BitterMelon
  • BitterMelon
  • Guru

  • 4 217 inlägg
  • 0

Appropå att ta upp störningar/utstråla störningar så undrar jag varför Nordost´s högtalarkablar ser ut som gamla radioantenner på anabola? Där om något så borde det vara lätt att störa ut eller bli störd av omkring liggande kablar.

I detta läget kanske det är en ide att ha en skärmad nätkabel?


Postad bild

Nu spelar ju utseendet ingen som helst roll i det här fallet. Att råkar vara platta och ha genomskinlig plast betyder inte att de blir antenner.

Redigerat av BitterMelon, 19 januari 2012 - 23:42.


#90

Postad 20 januari 2012 - 09:08

Anders R
  • Anders R
  • Användare

  • 231 inlägg
  • 0

Makalöst lustig idé att ha pilar på ljudkablar.

Är det halvledare i de där kablarna, eller har de bara inte lyckats begripa att det skall gå växelström i dem? :D

(bild)

Det finns ju vissa som hävdar att både riktningen av kablarna och avmagnetisering av dem spelar mycket stor roll för ljudkvaliteten :)

"För att göra det hela ännu lite knivigare så får du det allra bästa resultatet om du lägger plusledarna "åt ena hållet" och minusledarna "åt andra hållet", dvs strömmen går hela tiden åt samma håll genom ledaren (det gör den givetvis inte men det är ett enkelt sätt att förklara vad jag menar tycker jag)." (http://svalander.se/...ablar/riktning/)

Notera att denna text ligger under "tips_fakta" i hans filstruktur, då måste det ju vara sant, eller?! ;)

Redigerat av Anders R, 20 januari 2012 - 09:11.


#91

Postad 20 januari 2012 - 09:11

masse70
  • masse70
  • Mega-Guru

  • 8 527 inlägg
  • 0

Det finns ju vissa som hävdar att både riktningen av kablarna och avmagnetisering av dem spelar mycket stor roll för ljudkvaliteten :)

Notera att denna text ligger under "fakta" i hans filstruktur, då måste det ju vara sant, eller?! ;)

Nog för att det är lite OT, men kan Svalander även sälja utrustning för avmagnetisering av CD-skivor av plast är väl allt annat möjligt också....

#92

Postad 20 januari 2012 - 10:50

tomano58
  • tomano58
  • Mästare

  • 3 281 inlägg
  • 0

Nog för att det är lite OT, men kan Svalander även sälja utrustning för avmagnetisering av CD-skivor av plast är väl allt annat möjligt också....

Lite mer OT, Svalander var väl den som på 80-talet sålde de undergörande små plastremsorna(!) att fästa i gardiner o dylikt vilket skulle ge ett imponerande lyft för ljudåtergivningen. Snacka om hokus-pokus...

#93

Postad 20 januari 2012 - 12:01

Unregisteredf2a7f9fd
  • Unregisteredf2a7f9fd
  • Mästare

  • 3 989 inlägg
  • 0
Mesta han säljer är väl hokus pokus, däremot har jag köpt ett antal stockfisch cdskivor därifrån med grym kvalite och snabb frakt :-)
Så vill man köpa cdskivor med grym kvalite så är det en bra webbutik.

#94

Postad 20 januari 2012 - 12:13

MalcomX
  • MalcomX
  • Veteran

  • 1 711 inlägg
  • 0

Nog för att det är lite OT, men kan Svalander även sälja utrustning för avmagnetisering av CD-skivor av plast är väl allt annat möjligt också....

Tror aldrig att de påstått att CD eller Vinylskivor blir magnetiska
Men däremot så säljer de antistat prylar som kan vara väl användbara för Vinyl
http://www.svalander...ttring/antistat

#95

Postad 20 januari 2012 - 12:32

Anders R
  • Anders R
  • Användare

  • 231 inlägg
  • 0
http://svalander.se/.../avmagnetisera/

Han säljer dessutom avmagnetiserare för cd-skivor för 20k...

Redigerat av Anders R, 20 januari 2012 - 12:33.


#96

Postad 20 januari 2012 - 12:39

Unregistered89a9dace
  • Unregistered89a9dace
  • Användare

  • 140 inlägg
  • 0
Hahaha det där är ju lika roligt som guldpläterade optiska kablar :)

#97

Postad 20 januari 2012 - 12:58

MalcomX
  • MalcomX
  • Veteran

  • 1 711 inlägg
  • 0

http://svalander.se/.../avmagnetisera/

Han säljer dessutom avmagnetiserare för cd-skivor för 20k...

Jo det kan ju framstå som ganska komiskt, om man ser till att CD är gjort av plast
Men om det är som han påstår, att det finns partiklar i färg och etikett som kan bli magnetiska
så är han på fast mark. Om detta sedan påverkar avläsningen eller ej borde det väl finnas studier på ?
Å andra sidan är det ju ganska ointressant 2012 då de flesta övergått till annan lagring för musik

#98

Postad 20 januari 2012 - 14:34

tomano58
  • tomano58
  • Mästare

  • 3 281 inlägg
  • 0
Mera OT--

Åh, det finns mycket kul att hitta på Svalanders sidor. Här tex i avsnittet hur man flätar kablar:

Observera att vi för tydlighetens skull använt fyra färger. Erfarenhet är dock att svart rakt igenom låter bättre än om du kör t ex svart och rött som å andra sidan är lättare att fläta... (man ser lättare om man flätar fel). Varför? Vet inte. Det börjar pratas om att det sker hopp av elektroner mellan ledare och isolationsmaterial. Olika färger består givetvis av olika materia. Sålunda används ofta kol för att färga svart. Kanske är det de olika färgpigmenten som påverkar olika. Skillnaderna är dock små.

Avmagnetisering av CD-skivor, LP-skivor, kablar mm....

#99

Postad 20 januari 2012 - 14:55

Unregisteredf2a7f9fd
  • Unregisteredf2a7f9fd
  • Mästare

  • 3 989 inlägg
  • 0

Mera OT--

Åh, det finns mycket kul att hitta på Svalanders sidor. Här tex i avsnittet hur man flätar kablar:

Observera att vi för tydlighetens skull använt fyra färger. Erfarenhet är dock att svart rakt igenom låter bättre än om du kör t ex svart och rött som å andra sidan är lättare att fläta... (man ser lättare om man flätar fel). Varför? Vet inte. Det börjar pratas om att det sker hopp av elektroner mellan ledare och isolationsmaterial. Olika färger består givetvis av olika materia. Sålunda används ofta kol för att färga svart. Kanske är det de olika färgpigmenten som påverkar olika. Skillnaderna är dock små.

Avmagnetisering av CD-skivor, LP-skivor, kablar mm....


Ja det är fantastiskt att det finns så mycket "medeltid" inom hifivärlden.

#100

Postad 20 januari 2012 - 15:53

BitterMelon
  • BitterMelon
  • Guru

  • 4 217 inlägg
  • 0

Jo det kan ju framstå som ganska komiskt, om man ser till att CD är gjort av plast
Men om det är som han påstår, att det finns partiklar i färg och etikett som kan bli magnetiska
så är han på fast mark.
Om detta sedan påverkar avläsningen eller ej borde det väl finnas studier på ?
Å andra sidan är det ju ganska ointressant 2012 då de flesta övergått till annan lagring för musik

Nej varför det? CD-skivor avläses med m.h.a. ljus, inte magnetism.



0 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 0 gäster, 0 anonyma medlemmar

  • Elias
    2024-03-17 11:45:37
  • Elias
    2024-03-17 11:22:58
  • Elias
    2024-03-17 11:20:09
  • Elias
    2024-03-17 11:20:06
  • Salong vy bakåt, ny bild med tyg på vägg
    DPC
    2024-03-17 09:11:58
  • Fler  |  Vilka bilder visas här?
Trendande produkter
Prisjakt © 2000 - 2024 Prisjakt   Cookiepolicy.   Våra regler.   Personuppgiftspolicy.  Hantera cookie-inställningar.