Hoppa till innehåll

Sökresultat Sökningen pågår Sökresultaten dyker upp här efterhand. Du kan fortsätta skriva om du vill begränsa sökningen.
Söker efter användare
Söker efter gallerier
Sök forumtrådar
Stäng

Är det ett lätt eller svårt val enligt er?

156 svar till detta ämne
  • Vänligen logga in för att kunna svara

#101

Postad 05 april 2012 - 13:01

Unregistered124686ac
  • Unregistered124686ac
  • Über-Guru

  • 11 229 inlägg
  • 1
Behöver du verkligen en TC? Min erfarenhet är att jag får bättre bilder genom att beskära än med TC, om du måste ha TC så följ råden på forumen om det nu är de som kör TC på denna

#102

Postad 05 april 2012 - 13:29

knobloch
  • knobloch
  • Guru

  • 4 023 inlägg
  • 0
Har visserligen ingen erfarenhet av TC som que har, men 7D:s bilder tål ju att beskäras lite på sina 18 Mp. :)

#103

Postad 05 april 2012 - 15:51

notimetochill
  • notimetochill
  • Veteran

  • 1 978 inlägg
  • 0

Jag kör med en Kenko teleplus pro 300 DG.

Köpte den från en hongkong site ca 1000:-
Funkar utmärkt.

http://www.fotosidan...ws.htm?ID=12565


Hur är AF med den?

Behöver du verkligen en TC? Min erfarenhet är att jag får bättre bilder genom att beskära än med TC, om du måste ha TC så följ råden på forumen om det nu är de som kör TC på denna


Nej men jag tänkte om man skulle testa, enligt andra forum så verkar den klara 2x bra men 1,4 ännu bättre

#104

Postad 05 april 2012 - 16:01

xray
  • xray
  • Guru

  • 4 296 inlägg
  • 0
Så du menar att D7 ger AF med objektiv med maxbländare på f/8 och f/11? Som du säkert vet minskar objektivets maxbländare med minst ett stop då konverter används, detta gör det svårare för AF...

#105

Postad 05 april 2012 - 16:50

notimetochill
  • notimetochill
  • Veteran

  • 1 978 inlägg
  • 0

Så du menar att D7 ger AF med objektiv med maxbländare på f/8 och f/11? Som du säkert vet minskar objektivets maxbländare med minst ett stop då konverter används, detta gör det svårare för AF...


Jo jag är medveten om detta :) visst måste VÄLDIGT BRA ljus finnas till hands men om gluggen presterar så bra som den tydligen gör med 1,4 så köper jag utan tvekan för att kanske kunna använda den en fin och ljus dag

#106

Postad 05 april 2012 - 16:51

Velodynamic
  • Velodynamic
  • Mästare

  • 3 695 inlägg
  • 0

Så du menar att D7 ger AF med objektiv med maxbländare på f/8 och f/11? Som du säkert vet minskar objektivets maxbländare med minst ett stop då konverter används, detta gör det svårare för AF...

Beror nog lite på ljusförhållandena. Då solen gått ner / inte hunnit upp eller vid väldigt mulet väder kan AF börja jaga lite med TC har jag märkt. Konstigt nog tycks det bli etter värre om jag använder TC'n på 100mm/ 2,8L makrot.

Redigerat av Velodynamic, 05 april 2012 - 16:54.


#107

Postad 05 april 2012 - 21:20

outdoor_miner
  • outdoor_miner
  • Beroende

  • 1 470 inlägg
  • 0

Beror nog lite på ljusförhållandena. Då solen gått ner / inte hunnit upp eller vid väldigt mulet väder kan AF börja jaga lite med TC har jag märkt. Konstigt nog tycks det bli etter värre om jag använder TC'n på 100mm/ 2,8L makrot.

Har du moddat TC:n då, för det är väl bara 1-serien som (som standard) ens försöker autofokusera med mindre bländare än 5.6? Eller har jag missuppfattat något?

#108

Postad 06 april 2012 - 15:01

Velodynamic
  • Velodynamic
  • Mästare

  • 3 695 inlägg
  • 0

Har du moddat TC:n då, för det är väl bara 1-serien som (som standard) ens försöker autofokusera med mindre bländare än 5.6? Eller har jag missuppfattat något?

Jag kör med Kenko's något äldre variant kallas C-AF1 1.5x Teleplus SHQ

Redigerat av Velodynamic, 06 april 2012 - 15:01.


#109

Postad 06 april 2012 - 16:38

notimetochill
  • notimetochill
  • Veteran

  • 1 978 inlägg
  • 0

Jag kör med Kenko's något äldre variant kallas C-AF1 1.5x Teleplus SHQ


Funkar bra?

#110

Postad 06 april 2012 - 21:15

notimetochill
  • notimetochill
  • Veteran

  • 1 978 inlägg
  • 0
Vilket av följande grepp ska man chansa på? Har ej råd med ett original :)

http://fotofyndet.se...roducts_id=5629
eller
http://shop.textalk....89&art=11451969

#111

Postad 06 april 2012 - 22:47

Velodynamic
  • Velodynamic
  • Mästare

  • 3 695 inlägg
  • 0

Funkar bra?

Ett litet glapp kan anas mellan objektivet och TC'n, men det verkar inte påverka bilderna nämnvärt.
Något mera CA, framför allt i kanterna än om jag fotar utan den. Inget som märks i A4-format eller komprimerat
till storlekar som postas här på webben (se mina senaste fågelbilder), om jag nu inte måste croppa bilderna hårt ut mot bildkanterna.
Men i sådana fall bör jag nog kanske se över min egen fotografiska förmåga? :P
I övrigt som jag redan nämnt. Om man råkar snubbla över någon begagnad är den värd runt femhundringen, inte mer.

Redigerat av Velodynamic, 06 april 2012 - 22:49.


#112

Postad 06 april 2012 - 23:00

Auxvoice
  • Auxvoice
  • Forumräv

  • 723 inlägg
  • 0

Vilket av följande grepp ska man chansa på? Har ej råd med ett original :)

http://fotofyndet.se...roducts_id=5629
eller
http://shop.textalk....89&art=11451969


Kör utan grepp?

#113

Postad 06 april 2012 - 23:07

notimetochill
  • notimetochill
  • Veteran

  • 1 978 inlägg
  • 0

Kör utan grepp?


Nej jag föredrar med och kommer nog alltid att göra det :)

#114

Postad 08 april 2012 - 17:24

notimetochill
  • notimetochill
  • Veteran

  • 1 978 inlägg
  • 0
Vad tror ni?

#115

Postad 08 april 2012 - 20:20

BempaS
  • BempaS
  • Forumräv

  • 611 inlägg
  • 0
Jag hade lagt pengarna på nåt annat än batterigrepp. Jag tycker du ska testa först och känna balansen först tillsammans med EF400 f5,6. Jag har för mig att objektivet var ganska lätt då jag provade det. Du kanske ska skaffa ett enben om du inte redan har det..? :)

#116

Postad 08 april 2012 - 20:52

Auxvoice
  • Auxvoice
  • Forumräv

  • 723 inlägg
  • 0
Eäkna med att ha bra stativ för du kommer tröttna att ha på batterigrepp med det telet om du ska köra handhållet.
Jag skulle hellre köpt beg batterigrepp i så fall.

#117

Postad 08 april 2012 - 21:18

notimetochill
  • notimetochill
  • Veteran

  • 1 978 inlägg
  • 0

Eäkna med att ha bra stativ för du kommer tröttna att ha på batterigrepp med det telet om du ska köra handhållet.
Jag skulle hellre köpt beg batterigrepp i så fall.

'

Något tips på stativ?

#118

Postad 08 april 2012 - 21:51

Unregistered124686ac
  • Unregistered124686ac
  • Über-Guru

  • 11 229 inlägg
  • 0
Föreslår att du börjar med en enbent. Annars är dörr A3 prisvärt

#119

Postad 08 april 2012 - 22:14

Auxvoice
  • Auxvoice
  • Forumräv

  • 723 inlägg
  • 0

'

Något tips på stativ?


I vilken prisklass? Hur lång är du?
Köp inget enbetstativ.

Redigerat av Auxvoice, 08 april 2012 - 22:14.


#120

Postad 08 april 2012 - 23:19

notimetochill
  • notimetochill
  • Veteran

  • 1 978 inlägg
  • 0

I vilken prisklass? Hur lång är du?
Köp inget enbetstativ.


Max 1000:- 175 lång

#121

Postad 09 april 2012 - 09:07

Unregistered124686ac
  • Unregistered124686ac
  • Über-Guru

  • 11 229 inlägg
  • 0

I vilken prisklass? Hur lång är du?
Köp inget enbetstativ.

Jag skulle vända på det och säga köp inget trebent utan skaffa ett enbent, i alla fall om du fotograferar som jag gör. Går man runt för att "letar" efter motiv så går man inte runt med ett trebent i handen utan i bästa fall så sitter det på ryggsäcken, att få loss den och rigga upp kameran ställa in mm så har man inte längre något motiv. Jag har tre trebenta stativ och de ligger alla i bilen och kan användas för nattbilder och bilder på vatten med lång slutartid, men detta är oftast inget som försvinner på kanske en halvtimma, så det kan vara värt det, och det stabila stativet, manfrotto det är något som man har runt 100-200m från bilen. Sedan så har jag två lättvikts också.

Trebent använder jag i området 1/15-30sek, enbent fungerar bra som extra stöd i 1/125-1/500 där man kan hamnar i lite sämre ljus på fåglar som inte flyger.

Ett enbent kan man antingen använda som vandrarstav eller ha ihopfällt, har man den med snabbfäste (köpte ett enbent digipod med snabbfäste/kulled för något över 300:- på MM) så kan man snabbt klicka på den.

Nu såg jag på fotosidan att det var en del som skippat det enbenta och istället använder ett jaktstöd, är då en klyka som man vilar objektivet i, med detta så blir det ju ännu smiddigare at få ett snabt stöd för att sedan gå vidare. Jag ska kolla vidare på den.

Edit, hittade denna, ska kolla om det är något http://www.biltema.s...kjutstod-14290/

Om du nu ändå vill ha ett trebent, så nöjd dig inte med ett sämre än dörr A3, du har tunga grejor och om man nu ska släpa med sig något så ska det ju vara någon vits med det, eftersom det enbart ligger några hundra över din budget, så är det värt de extra. Alternativet är att du köper en digipod för runt 800:- med den kulled som tex cyberphoto har och då kan du använda samma smabbfäste för det enbent.

Edit: om du gör en fast förankring vid någon älgkompis med ett sådant här, så skulle det ju funka med ett trebent, då får man väl lägga ut lite älgmat också kanske?
http://www.jula.se/jakttalt-770143

Redigerat av Unregistered124686ac, 09 april 2012 - 09:25.


#122

Postad 09 april 2012 - 14:18

notimetochill
  • notimetochill
  • Veteran

  • 1 978 inlägg
  • 0

Jag skulle vända på det och säga köp inget trebent utan skaffa ett enbent, i alla fall om du fotograferar som jag gör. Går man runt för att "letar" efter motiv så går man inte runt med ett trebent i handen utan i bästa fall så sitter det på ryggsäcken, att få loss den och rigga upp kameran ställa in mm så har man inte längre något motiv. Jag har tre trebenta stativ och de ligger alla i bilen och kan användas för nattbilder och bilder på vatten med lång slutartid, men detta är oftast inget som försvinner på kanske en halvtimma, så det kan vara värt det, och det stabila stativet, manfrotto det är något som man har runt 100-200m från bilen. Sedan så har jag två lättvikts också.

Trebent använder jag i området 1/15-30sek, enbent fungerar bra som extra stöd i 1/125-1/500 där man kan hamnar i lite sämre ljus på fåglar som inte flyger.

Ett enbent kan man antingen använda som vandrarstav eller ha ihopfällt, har man den med snabbfäste (köpte ett enbent digipod med snabbfäste/kulled för något över 300:- på MM) så kan man snabbt klicka på den.

Nu såg jag på fotosidan att det var en del som skippat det enbenta och istället använder ett jaktstöd, är då en klyka som man vilar objektivet i, med detta så blir det ju ännu smiddigare at få ett snabt stöd för att sedan gå vidare. Jag ska kolla vidare på den.

Edit, hittade denna, ska kolla om det är något http://www.biltema.s...kjutstod-14290/

Om du nu ändå vill ha ett trebent, så nöjd dig inte med ett sämre än dörr A3, du har tunga grejor och om man nu ska släpa med sig något så ska det ju vara någon vits med det, eftersom det enbart ligger några hundra över din budget, så är det värt de extra. Alternativet är att du köper en digipod för runt 800:- med den kulled som tex cyberphoto har och då kan du använda samma smabbfäste för det enbent.

Edit: om du gör en fast förankring vid någon älgkompis med ett sådant här, så skulle det ju funka med ett trebent, då får man väl lägga ut lite älgmat också kanske?
http://www.jula.se/jakttalt-770143


Tack så mycket för många bra svar :) jag har också tänkt på ett vapenstöd men frågan är om det inte är skönare med en monopod om man jämför de två stativen. Jag kommer att satsa på en monopod till att börja med då jag går runt och söker motiv som du själv gör, mycket smidigare och snabbare alternativ än en tripod. Har du några tips på monopods då+

#123

Postad 09 april 2012 - 15:55

Unregistered124686ac
  • Unregistered124686ac
  • Über-Guru

  • 11 229 inlägg
  • 0
Jag köpte en helt ok på MM en digipod Mp-42 står det på den, med kulled och snabbplatta. Det jag dock inte gillar är att snabbplattan måste skruvas dit med ett mynt på kameran. Manfrotto har bättre konstruktion där skruven har en liten bricka man kan fälla ut och skruva med, vet inte om andra har den konstruktionen. Men en monopod ska ju endast ha ett litet smidigt huvud, inga stora tunga.

Så mina råd är
- kolla längden är ok
- ta någon med ett snabbfäste så det går smidigt att klicka i och ur monopoden, att behöva snurra pinnen runt på objektivet för att få fast dem är ganska jobbigt
- bäst är nog inte kula utan enbart en led i en riktning, titta på denna, den verkar vara optimal http://www.cyberphot...?article=701234

Redigerat av Unregistered124686ac, 09 april 2012 - 16:00.


#124

Postad 09 april 2012 - 16:22

notimetochill
  • notimetochill
  • Veteran

  • 1 978 inlägg
  • 0

Jag köpte en helt ok på MM en digipod Mp-42 står det på den, med kulled och snabbplatta. Det jag dock inte gillar är att snabbplattan måste skruvas dit med ett mynt på kameran. Manfrotto har bättre konstruktion där skruven har en liten bricka man kan fälla ut och skruva med, vet inte om andra har den konstruktionen. Men en monopod ska ju endast ha ett litet smidigt huvud, inga stora tunga.

Så mina råd är
- kolla längden är ok
- ta någon med ett snabbfäste så det går smidigt att klicka i och ur monopoden, att behöva snurra pinnen runt på objektivet för att få fast dem är ganska jobbigt
- bäst är nog inte kula utan enbart en led i en riktning, titta på denna, den verkar vara optimal http://www.cyberphot...?article=701234


Okej :) jag ska kolla på det. Men jag tycker att det ser väldigt smidigt och bra ut med kulled, men jag kanske har fel? Jag vill ju kunna röra mig både på höj och bredden på ett snabbt o smidigt sätt

#125

Postad 09 april 2012 - 16:28

Unregistered124686ac
  • Unregistered124686ac
  • Über-Guru

  • 11 229 inlägg
  • 0

Okej :) jag ska kolla på det. Men jag tycker att det ser väldigt smidigt och bra ut med kulled, men jag kanske har fel? Jag vill ju kunna röra mig både på höj och bredden på ett snabbt o smidigt sätt

Vrider man inte objektivfästet?Hur som helst så kan du ju tittat på andra mindre huvud, det är ju inte samma krav på ett sådant huvud att det inte ska förflyttas sig pga tyngden

#126

Postad 09 april 2012 - 17:44

notimetochill
  • notimetochill
  • Veteran

  • 1 978 inlägg
  • 0

Vrider man inte objektivfästet?Hur som helst så kan du ju tittat på andra mindre huvud, det är ju inte samma krav på ett sådant huvud att det inte ska förflyttas sig pga tyngden


Ska kolla upp det!

#127

Postad 10 april 2012 - 21:28

Fjöset
  • Fjöset
  • Användare

  • 240 inlägg
  • 0
Jag hade överlag lugnat mig lite med köp av batterigrepp, stativ och teleconverter. Jag vet, av erfarenhet, att det kliar i fingrarna och att pengarna bränner i plånboken. Samtidigt är det väldigt lätt att köpa på sig grejer man egentligen inte behöver eller grejer som bara är sådär bra.

Ta din kamera och knäpp massa bilder till att börja med. En 7D tar ett tag att lära sig (iaf af-systemet) och du lär snart bli varse vad du behöver komplettera med. Det finns saker som man inte tänker på direkt, som t ex programvara, hårddiskar, filter mikrofiberdukar, väskor och fan och hans mormor. Du kanske har dessa saker redan, men det finns alltid saker man vill ha och behöver till en kamera. Ett batterigrepp är bra att ha, men knappast det som jag skulle prioriterat högst. Teleconverter likaså.

Skynda långsamt... :)

#128

Postad 11 april 2012 - 15:45

notimetochill
  • notimetochill
  • Veteran

  • 1 978 inlägg
  • 0

Jag hade överlag lugnat mig lite med köp av batterigrepp, stativ och teleconverter. Jag vet, av erfarenhet, att det kliar i fingrarna och att pengarna bränner i plånboken. Samtidigt är det väldigt lätt att köpa på sig grejer man egentligen inte behöver eller grejer som bara är sådär bra.

Ta din kamera och knäpp massa bilder till att börja med. En 7D tar ett tag att lära sig (iaf af-systemet) och du lär snart bli varse vad du behöver komplettera med. Det finns saker som man inte tänker på direkt, som t ex programvara, hårddiskar, filter mikrofiberdukar, väskor och fan och hans mormor. Du kanske har dessa saker redan, men det finns alltid saker man vill ha och behöver till en kamera. Ett batterigrepp är bra att ha, men knappast det som jag skulle prioriterat högst. Teleconverter likaså.

Skynda långsamt... :)


Hehe :) typiskt att du också säger sådär när min sambo säger på samma sätt :) men jag håller med, man blir gladare när man sparat länge och får den där saken efter lite sparande :)

#129

Postad 11 april 2012 - 15:58

Drey123
  • Drey123
  • Veteran

  • 1 960 inlägg
  • 0
Du kan få köpa ett enbensstativ av mig för 500kr ett Gitzo.
Om du köper trebensstativ så lägg till minst en tusing till och köp ett bra stativ det lönar sig i längden.

#130

Postad 11 april 2012 - 19:45

Velodynamic
  • Velodynamic
  • Mästare

  • 3 695 inlägg
  • 0
Vänta med trebenstativet. Det är en ganska stor investering som tar tid att utröna vad man egentligen behöver.
Billiga stativ som lätt ramlar omkull, glappar eller riskerar att gå sönder blir bara liggande hemma.
Trebensstativ är precisionsinstrument och det bär sig i längden att satsa lite extra på det.
Börja med enbenet och känn efter du, det blir nog bra.
Ett komplement att tänka på kan faktiskt vara en bönpåse (http://www.cyberphot...ticle=podsilver)
om man sitter vid en sten eller stubbe eller vill använda bilen som stöd utan att repa lacken.
Inte för att jag har en själv men det är otroligt många gånger när jag varit ute och fotat som jag kännt att det hade varit perfekt att ha ett mjukt stöd under kamera eller objektiv som inte halkar omkring för mycket.

#131

Postad 12 april 2012 - 00:34

Fjöset
  • Fjöset
  • Användare

  • 240 inlägg
  • 0

Hehe :) typiskt att du också säger sådär när min sambo säger på samma sätt :) men jag håller med, man blir gladare när man sparat länge och får den där saken efter lite sparande :)

Haha!

Har du fått kameran än?

#132

Postad 12 april 2012 - 17:37

notimetochill
  • notimetochill
  • Veteran

  • 1 978 inlägg
  • 0

Du kan få köpa ett enbensstativ av mig för 500kr ett Gitzo.
Om du köper trebensstativ så lägg till minst en tusing till och köp ett bra stativ det lönar sig i längden.


Vilken modell gäller det?

#133

Postad 12 april 2012 - 17:45

notimetochill
  • notimetochill
  • Veteran

  • 1 978 inlägg
  • 0

Vänta med trebenstativet. Det är en ganska stor investering som tar tid att utröna vad man egentligen behöver.
Billiga stativ som lätt ramlar omkull, glappar eller riskerar att gå sönder blir bara liggande hemma.
Trebensstativ är precisionsinstrument och det bär sig i längden att satsa lite extra på det.
Börja med enbenet och känn efter du, det blir nog bra.
Ett komplement att tänka på kan faktiskt vara en bönpåse (http://www.cyberphot...ticle=podsilver)
om man sitter vid en sten eller stubbe eller vill använda bilen som stöd utan att repa lacken.
Inte för att jag har en själv men det är otroligt många gånger när jag varit ute och fotat som jag kännt att det hade varit perfekt att ha ett mjukt stöd under kamera eller objektiv som inte halkar omkring för mycket.


Med eftertanke så håller jag med dig. Bönpåse bör ju vara väldigt praktiskt då man kan använda överallt i stort sett. Ett monopod + bpåse till en början:)

#134

Postad 12 april 2012 - 17:50

notimetochill
  • notimetochill
  • Veteran

  • 1 978 inlägg
  • 0

Haha!

Har du fått kameran än?


Nej inte än :( om ca 2v ska jag hämta ut den :) dock så hade det varit nice till helgen då jag ska resa 40 mil för att kanske få uppleva tjäderspel. Dock så köpte kompisen en 550D + 18-55 IS + 70-300 Tamron + UV till 18-55 för 6500:- :)

#135

Postad 12 april 2012 - 18:20

Unregistered124686ac
  • Unregistered124686ac
  • Über-Guru

  • 11 229 inlägg
  • 0
Äsch, de e bara å åk de, i din trakter är det väl ett längre stenkast. Det låter kul

#136

Postad 12 april 2012 - 18:27

notimetochill
  • notimetochill
  • Veteran

  • 1 978 inlägg
  • 0

Äsch, de e bara å åk de, i din trakter är det väl ett längre stenkast. Det låter kul


Jo jag har troligen hittat en plats 10 min bort där jag såg två tuppar och en höna häromdagen :) så jag ska undersöka det snart men först ut på helgens äventyr, dock så är jag ledsagare under tjäderspelet :)

#137

Postad 17 april 2012 - 08:13

notimetochill
  • notimetochill
  • Veteran

  • 1 978 inlägg
  • 0
Jag funderar på ett bra och billigt porträtt objektiv? Jag har inte så stor budget då jag har köpt kameran :) jag funderar på en simpel 50mm 1.8 II ?

#138

Postad 17 april 2012 - 08:40

knobloch
  • knobloch
  • Guru

  • 4 023 inlägg
  • 0
50mm 1.8 II är ett mycket prisvärt objektiv.
Plastigt? Visst (men samtidigt lätt och smidigt).
Högljudd och slö AF? Jovars.
Skarpt? Jepp.

Köp det du. :)

#139

Postad 17 april 2012 - 08:59

notimetochill
  • notimetochill
  • Veteran

  • 1 978 inlägg
  • 0

50mm 1.8 II är ett mycket prisvärt objektiv.
Plastigt? Visst (men samtidigt lätt och smidigt).
Högljudd och slö AF? Jovars.
Skarpt? Jepp.

Köp det du. :)


Alla dessa punkter dyker alltid upp när folk talar om denna glugg och den verkar bra :) det låter bra. En begagnad sådan då!

#140

Postad 17 april 2012 - 11:00

knobloch
  • knobloch
  • Guru

  • 4 023 inlägg
  • 0
Kör på det, men en ny kostar ju bara 889:- inkl. frakt på Netonnet. Om du inte hittar nån begagnad alltså.

#141

Postad 17 april 2012 - 11:21

notimetochill
  • notimetochill
  • Veteran

  • 1 978 inlägg
  • 0

Kör på det, men en ny kostar ju bara 889:- inkl. frakt på Netonnet. Om du inte hittar nån begagnad alltså.


Ja jag såg det nu :) perfekt! ska satsa på en sådan tror jag :)

#142

Postad 21 april 2012 - 17:48

notimetochill
  • notimetochill
  • Veteran

  • 1 978 inlägg
  • 0
Jag kan få ett Samyang 85mm 1.4 för 2400:- från butik är det en glugg att lita på? Blir det en stor besvikelse om man är van med AF, IS och att jag endast använde manuell fokusering vid makro fotografering? Vill ha en bra porträtt glugg

#143

Postad 21 april 2012 - 21:04

Fjöset
  • Fjöset
  • Användare

  • 240 inlägg
  • 0

Jag kan få ett Samyang 85mm 1.4 för 2400:- från butik är det en glugg att lita på? Blir det en stor besvikelse om man är van med AF, IS och att jag endast använde manuell fokusering vid makro fotografering? Vill ha en bra porträtt glugg

Det är säkert ett bra objektiv, men med tanke på hur billigt ett 50/1,8 är och att du kan få ett begagnat 85/1,8 för ungefär samma pris som en ny Samyang hade jag nog hellre satsat på nåt av dem.

Redigerat av Fjöset, 21 april 2012 - 21:04.


#144

Postad 21 april 2012 - 21:24

notimetochill
  • notimetochill
  • Veteran

  • 1 978 inlägg
  • 0

Det är säkert ett bra objektiv, men med tanke på hur billigt ett 50/1,8 är och att du kan få ett begagnat 85/1,8 för ungefär samma pris som en ny Samyang hade jag nog hellre satsat på nåt av dem.


Jo det är sant, men jag tänkte mer på brännvidden men ett fast 50 på aps-c sensor blir ju närmare 85mm ändå efter 1.6x, kanske skulle försöka hitta ett begagnat 85 då :) någon som har erfarenhet av den glugg? Kameran får jag i veckan :)

#145

Postad 22 april 2012 - 14:48

Auxvoice
  • Auxvoice
  • Forumräv

  • 723 inlägg
  • 0

Jo det är sant, men jag tänkte mer på brännvidden men ett fast 50 på aps-c sensor blir ju närmare 85mm ändå efter 1.6x, kanske skulle försöka hitta ett begagnat 85 då :) någon som har erfarenhet av den glugg? Kameran får jag i veckan :)


Jag skulle hellre ta ett 50mm på Aps-c

#146

Postad 22 april 2012 - 19:44

notimetochill
  • notimetochill
  • Veteran

  • 1 978 inlägg
  • 0

Jag skulle hellre ta ett 50mm på Aps-c


Anledning?

#147

Postad 23 april 2012 - 13:08

notimetochill
  • notimetochill
  • Veteran

  • 1 978 inlägg
  • 0
Jag har en liten fråga angående 70-200/f.4L USM, fungerar detta bra till porträtt? Jag vill ju ha en zoom och det vore väl perfekt med en zoom som har bra brännvidder för lite porträtt också. Jag har läst om att folk tycker det fungerar perfekt till denna typ av fotografering :) ? Någon som har erfarenhet om detta?

#148

Postad 23 april 2012 - 13:15

Unregistered6e59ce73
  • Unregistered6e59ce73
  • Über-Guru

  • 10 303 inlägg
  • 0

Jag har en liten fråga angående 70-200/f.4L USM, fungerar detta bra till porträtt? Jag vill ju ha en zoom och det vore väl perfekt med en zoom som har bra brännvidder för lite porträtt också. Jag har läst om att folk tycker det fungerar perfekt till denna typ av fotografering :) ? Någon som har erfarenhet om detta?

Pm och hör med Patric (Spuute) han har haft det :) han har haft det på både dx och fx har jag för mig
Hade själv Tamron 70-200 f2.8 och det funkade utmärkt till porträtt med :-)

Redigerat av Unregistered6e59ce73, 23 april 2012 - 13:18.


#149

Postad 23 april 2012 - 14:45

Auxvoice
  • Auxvoice
  • Forumräv

  • 723 inlägg
  • 0

Anledning?


För att det är är väldigt begränsande (alldeles för mycket) med 85mm på 1,6X enligt mitt tycke, 85mm passar på fullformat.

Redigerat av Auxvoice, 23 april 2012 - 14:47.


#150

Postad 25 april 2012 - 17:41

notimetochill
  • notimetochill
  • Veteran

  • 1 978 inlägg
  • 0
Imorgon smäller det! Kameran + 2 objektiv plus massa godis väntar på mig :)



0 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 0 gäster, 0 anonyma medlemmar

  • UPDATE 2024
    jacoby
    2024-04-15 17:17:29
  • UPDATE 2024
    jacoby
    2024-04-15 17:09:47
  • UPDATE 2024
    jacoby
    2024-04-15 16:57:35
  • UPDATE 2024!
    jacoby
    2024-04-15 16:28:12
  • 6mån senare så är foam monterat
    Anton
    2024-04-11 18:04:03
  • Fler  |  Vilka bilder visas här?
Trendande produkter
Prisjakt © 2000 - 2024 Prisjakt   Cookiepolicy.   Våra regler.   Personuppgiftspolicy.  Hantera cookie-inställningar.