Hoppa till innehåll

Sökresultat Sökningen pågår Sökresultaten dyker upp här efterhand. Du kan fortsätta skriva om du vill begränsa sökningen.
Söker efter användare
Söker efter gallerier
Sök forumtrådar
Stäng

Går det att vara laglig?

585 svar till detta ämne
  • Vänligen logga in för att kunna svara

#301

Postad 01 februari 2012 - 00:24

qahwa
  • qahwa
  • Beroende

  • 1 322 inlägg
  • 0

För att citera mig själv:

Det enda jag vill visa är att piratkopiering och beg marknad båda kostar pengar för upphovsrättshavaren förutsatt nämnda personer hade köpt en ny kopia om inte beg alternativet eller piratkopieringsalternativet hade funnits.

Det är ingen kostnad, det är en möjlig utebliven intäkt.

Sen är det många med mig som ställer sig frågande till varför film- och musikbranchen ska särbehandlas på det sätt den gör.

Tänk om IKEA skulle få för sig att försöka förbjuda Blocket eftersom det säljs begagnade möbler där som de inte får några intäkter av.

Nu gör inte IKEA det, de har t.o.m. insett nyttan av att behandla sina kunder som kunder istället för att beskylla dem för att vara tjuvar, så de har avsedda platser på varuhusen där man kan söka och sälja begagnade IKEA-möbler.

Istället för mediabranchen som försöker stoppa all ny teknologi (sen typ 70-talet) genom stämningar och bråka tills de lyckas klämma ut pengar genom diverse licenser, avgifter m.m..

#302

Postad 01 februari 2012 - 11:12

Unregistereddc471864
  • Unregistereddc471864
  • Über-Guru

  • 24 891 inlägg
  • 0
Lustigt att du tar upp IKEA. IKEAs produkter är mer eller mindre piratkopior av finare möbler.

#303

Postad 01 februari 2012 - 13:35

Mr_Tom
  • Mr_Tom
  • Forumräv

  • 775 inlägg
  • 0

Sen är det många med mig som ställer sig frågande till varför film- och musikbranchen ska särbehandlas på det sätt den gör.

Det förstår inte jag heller. Varför är det idag ganska accepterat att man konsumerar film eller musik utan att betala för sig? I stort sett allt annat vi använder kostar något och det anses inte som speciellt konstigt?

Men det kanske inte var den särbehandligen du tänkte på ;) ?

#304

Postad 01 februari 2012 - 14:33

BioBerra
  • BioBerra
  • Guru

  • 5 602 inlägg
  • 0
Personligen tycker jag inte det finns någon rim och reson i straffen för fildelning, det verkar ju som att filmbolagen kan sätta vilka skadeståndskrav dom själva vill. Det måste finnas en fast bötessumma för hur mycket en vara är värd. Vad är det för vits med att sätta dit 4-5 personer per år och få skadeståndskrav för flera hundra miljoner. Vem ska betala dessa skadestånd, ingen kommer kunna betala, det blir bara löjligt och sätter hela rättsväsendet ur spel. Och hur ska själva betalningen gå till, får man fakturor från filmbolagen ?
Är det inte bara skita i fakturorna för dom som har fått 50 miljoner i skadestånd, finns ju absolut ingen mening att betala. Straffet blir således värdelöst för filmbranschen och kostar bara svenska samhället en massa pengar.
Att fildela är på sätt och vis mer straffbart än att sno varan direkt i butiken, då tycker jag rättsväsendet har satts ur spel.

#305

Postad 01 februari 2012 - 16:09

Stefan - Ölsvammel
  • Stefan - Ölsvammel
  • Professionellt fyllo

  • 552 inlägg
  • 0
Det som glöms bort i debatten i de senaste inläggen är att bara för att en person laddar ned så behöver det inte betyda att den aldrig köper varan. Jag vet inte hur det ser ut i resten av Sverige men i min umgängeskrets så är det de som laddar ned som också köper mest film. Medans de som inte laddar ned heller inte köper något.

Redigerat av Stefan - Ölsvammel, 01 februari 2012 - 16:10.


#306

Postad 01 februari 2012 - 19:14

Huddingebo
  • Huddingebo
  • Veteran

  • 2 450 inlägg
  • 0

Det som glöms bort i debatten i de senaste inläggen är att bara för att en person laddar ned så behöver det inte betyda att den aldrig köper varan. Jag vet inte hur det ser ut i resten av Sverige men i min umgängeskrets så är det de som laddar ned som också köper mest film. Medans de som inte laddar ned heller inte köper något.

Hur stor procent köper den film de laddat ned illegalt? Hur stor del av filmköparna laddar ned illegalt och hur stor del gör inte det? Att hänvisa till vänkretsen är lite torftigt om man tänker på alla i världen som har möjlighet att köpa eller ladda ned film. Sedan finns ju de piratkopierade filmerna som säljs i miljonupplagor i Kina och Thailand av snikna turister från världens alla hörn.

#307

Postad 01 februari 2012 - 22:05

Unregisteredb2a15602
  • Unregisteredb2a15602
  • Användare

  • 116 inlägg
  • 0
qahwa: det är en stor skillnad mellan en begagnad möbel som man säljer (och därmed inte har kvar) och en film, ljudfil etc som man kan göra hur många exakta kopior av som helst och dela ut. Och behålla en själv.

frövigalning: "Jag vet inte hur det ser ut i resten av Sverige men i min umgängeskrets så är det de som laddar ned som också köper mest film. Medans de som inte laddar ned heller inte köper något.".

Min vän- och bekantskapskrets tillhör väl någon del av Sverige (och nu pratar jag enbart om Sverige) och här ser det definitivt inte ut så. Och eftersom det är blandad kompott (vänner och bekanta, deras barn och kompisar, datornördar, "varför funkar det inte-användare", ur alla sociala skikt, 10-70 åringar) så antar jag att det i alla fall är hyfsat representativt för en medel-svensson.

De som är mest intresserade av film laddar ned mest och köper mest film, det håller jag med om. Men den gruppen anser jag är ganska liten jämfört med den andra: de som kollar på film ibland och ganska ofta. Som laddar ned film, kollar och antingen sparar eller kastar den, men som sällan köper filmen. Och ungefär samma sak med musik, spel och program.

Och: "Medans de som inte laddar ned heller inte köper något." kan knappast vara representativt för majoriteten. Möjligen om man är fullständigt ointresserad av film och inte har en dator.

Redigerat av Unregisteredb2a15602, 01 februari 2012 - 22:11.


#308

Postad 04 februari 2012 - 11:29

Mr_Tom
  • Mr_Tom
  • Forumräv

  • 775 inlägg
  • 0
Jag tror ni har missat den stora gruppen. Tidigare gick dom till videobutiken och hyrde sin fredagsfilm. Idag går dom kanske till samma butik (om den finns kvar) och väljer sin film men sedan går dom hem och tankar ner den. Pris, gratis, och det gillar dom. Jag hör ibland folk när jag hyr film som använder butiken för att välja. Det är kul att bläddra i hyllorna. Men att betala vill man inte. Jag har bekanta som aldrig skulle köpa en film, möjligen hyra den och varför betala när den finns gratis?

Många ser en film en gång och behövet av att köpa finns inte. Jag tror inte att fildelningen konkurrerar så mycket med biobesöken men att den påverkat videobutiker och i förlängningen filmbolagens intäckter ser jag som självklart.

Skadeståndskraven från filmbolagen är absurda men en annan det av "problemet" är väl att ingen åker fast. Det avskräckande effekten blir ju obefintlig om risken att fällas är obefintlig. Skulle någon köra för fort om det var 25 000 i böter?

Redigerat av Mr_Tom, 04 februari 2012 - 11:34.


#309

Postad 05 februari 2012 - 14:57

qahwa
  • qahwa
  • Beroende

  • 1 322 inlägg
  • 0

Lustigt att du tar upp IKEA. IKEAs produkter är mer eller mindre piratkopior av finare möbler.

Nja, en del saker kanske.
Men de har även möbler som designers har tagit fram, vilka då får representera låtskrivarna kanske?

Det förstår inte jag heller. Varför är det idag ganska accepterat att man konsumerar film eller musik utan att betala för sig? I stort sett allt annat vi använder kostar något och det anses inte som speciellt konstigt?

Men det kanske inte var den särbehandligen du tänkte på ;) ?

– Piratkopiering påverkar inte mig eftersom jag ser det som den nya radion. Jag ser radion som död och piratkopieringen är den nya tidens radio. Det är så musik sprids, precis som radion gjorde, säger Neil Young.


Källa: http://www.idg.se/2....ya-tidens-radio

En del artister har förstått, en del inte.

Men mest är det skivbolagen som ser ett hot eftersom det är främst deras intäkter som hotas.

qahwa: det är en stor skillnad mellan en begagnad möbel som man säljer (och därmed inte har kvar) och en film, ljudfil etc som man kan göra hur många exakta kopior av som helst och dela ut. Och behålla en själv.

Nu handlade det ju om att sälja begagnade CD-skivor och man får ju förutsätta att om man säljer skivan så är man inte intresserad av den (eller kanske hade dubletter) så man har såklart inte kvar någon kopia.
Skivbolagen ville dessutom förbjuda begagnatförsäljning innan CD-brännare eller mp3 slog genom.

Sen finns det inget som hindrar mig från att köpa dyra designmöbler, bygga egna med de som mall och sen sälja originalen.

Jag tror ni har missat den stora gruppen. Tidigare gick dom till videobutiken och hyrde sin fredagsfilm. Idag går dom kanske till samma butik (om den finns kvar) och väljer sin film men sedan går dom hem och tankar ner den. Pris, gratis, och det gillar dom. Jag hör ibland folk när jag hyr film som använder butiken för att välja. Det är kul att bläddra i hyllorna. Men att betala vill man inte. Jag har bekanta som aldrig skulle köpa en film, möjligen hyra den och varför betala när den finns gratis?

Seriöst, finns det människor som gör så?
Att slippa gå till butiken är ju det som brukar framföras som argument för digital distribution.

Många ser en film en gång och behövet av att köpa finns inte. Jag tror inte att fildelningen konkurrerar så mycket med biobesöken men att den påverkat videobutiker och i förlängningen filmbolagens intäckter ser jag som självklart.

2011 ser ut att bli ett riktigt bra bioår och vi estimerar att SF Medias kontakter kommer att öka med 4 % och landa på dryga 15 miljoner.
Framförallt har biohösten varit mycket stark. Höstlovet blev den bästa höstlovsveckan någonsin på SF Bio och totalt den femte bästa spelveckan de senaste 10 åren.
Filmer som Tintin och Breaking Dawn har starkt bidraget till framgångarna och båda filmerna ligger på 10-i-topp över de starkaste öppningshelgerna.
December ser också lovande ut då Simon och ekarna, The Girl With the Dragon Tattoo, Sherlock Holmes - A Game of Shadows, Alvin och gänget 3 och så Lasse Åbergs The Stig-Helmer Story går upp på biodukarna. Besökssiffrorna kan mycket väl närma sig rekordåret 2009 och biobesökandet ligger på en fortsatt stabil nivå i Sverige.
Publicerad 2011-12-15

Källa: SF

#310

Postad 05 februari 2012 - 18:34

Mr_Tom
  • Mr_Tom
  • Forumräv

  • 775 inlägg
  • 0

Sen finns det inget som hindrar mig från att köpa dyra designmöbler, bygga egna med de som mall och sen sälja originalen.

Där tror jag du har fel. Det är inte tillåtet att kopiera på det sättet heller. Designprylar är ofta skyddade varumärken.
Ett liknande exempel kan ju vara som när kineserna ville köpa SAAB. GM vägrade att ge kineserna tekniklicenser för att tillverka vissa delar av bilarna. Det var inte bara att koiera.

Sedan blir ju parallellen med olaglig fildelning lite krystad. En knapptryckning så har du en exakt kopia. Du kopierar ju knappast tusentals stolar till dina närmaste vänner.

Seriöst, finns det människor som gör så?
Att slippa gå till butiken är ju det som brukar framföras som argument för digital distribution.

Förvånande kanske men jag har hört den typen av resonemang när jag hyrt film. En del gillar digital distribution, andra är bara ute efter "gratis". Jag blev själv förvånad när jag hörde resonemanget första gången.

Citaten från SF visar väl att biobesöken inte minskar vilket jag också skrev. Sedan kan man väl konstatera att en del video- och skivbutiker försvunnit.

Redigerat av Mr_Tom, 05 februari 2012 - 18:35.


#311

Postad 05 februari 2012 - 18:56

Unregisteredb2a15602
  • Unregisteredb2a15602
  • Användare

  • 116 inlägg
  • 0
gahwa skrev: "Nu handlade det ju om att sälja begagnade CD-skivor...".

Jaså? Jag trodde att det handlade om begagnatförsäljning av musik och film/möbler etc och piratkopiering. Men jag kanske har missuppfattat det hela.

Personligen skulle jag inte förutsätta att den som säljer en cd-skiva (eller en film) inte sparar en kopia till sig själv.

#312

Postad 05 februari 2012 - 20:24

sinnes
  • sinnes
  • Veteran

  • 2 237 inlägg
  • 0
Många vill betala för sig, men bolagen har gjort det för krångligt tyvärr.

En betaltjänst där du antingen betalar, låt oss säga 250:-/månaden och får du kolla på hur många filmer du vill i HD skulle jag mer än gärna betala, eller ett styckpris på runt 30-40:-, de flesta "Svenssons" är inte villiga att betala 249:- för en bluray idag när det är så pass enkelt att ladda hem filmen gratis.

Digital distrubition till ett vettigt pris är framtiden, självklart kommer aldrig piratkopieringen att försvinna, men för att minska på den så måste bolaget helt enkelt följa utvecklingen och erbjuda folk sina filmer till vettiga priser.

#313

Postad 06 februari 2012 - 00:35

qahwa
  • qahwa
  • Beroende

  • 1 322 inlägg
  • 0

Där tror jag du har fel. Det är inte tillåtet att kopiera på det sättet heller. Designprylar är ofta skyddade varumärken.

Där tror jag du har fel... Designprylar är möjligtvis mönsterskyddade...

Att sy en kopia av en designklänning och använda själv är inte olagligt, liksom att tillverka stolarna.
Men att sälja de är en annan femma, iaf. sist jag kollade lagen.

Sedan blir ju parallellen med olaglig fildelning lite krystad. En knapptryckning så har du en exakt kopia. Du kopierar ju knappast tusentals stolar till dina närmaste vänner.

Jag har inte diskuterat olaglig fildelning, jag har diskuterat begagnatförsäljning av CD vs. begagnatförsäljning av andra varor.
Visst är det enklare att kopiera en CD än en stol, men ska vi börja ta hänsyn till hur lätt eller svårt något är och differensiera lagarna utifrån det?

Citaten från SF visar väl att biobesöken inte minskar vilket jag också skrev. Sedan kan man väl konstatera att en del video- och skivbutiker försvunnit.

Ja, jag ville bara ge ditt påstående lite grund från de som borde veta bäst, de som har stenkoll på svenska biobesökare iom sin monopolställning.

gahwa skrev: "Nu handlade det ju om att sälja begagnade CD-skivor...".

Jaså? Jag trodde att det handlade om begagnatförsäljning av musik och film/möbler etc och piratkopiering. Men jag kanske har missuppfattat det hela.

Personligen skulle jag inte förutsätta att den som säljer en cd-skiva (eller en film) inte sparar en kopia till sig själv.

Diskussionen har handlat om en hel del, men jag har bara diskuterat begagnatförsäljning av diverse varor.

Sen som sagt så ville skivbolagen förbjuda begagnatförsäljning innan det var ekonomiskt att kopiera till CD...

#314

Postad 06 februari 2012 - 07:48

Stefan - Ölsvammel
  • Stefan - Ölsvammel
  • Professionellt fyllo

  • 552 inlägg
  • 0
Nu handlar detta inlägg om spel, men kan lika gärna appliceras på film.

I helgen har jag tagit det lugnt och fick då en del tid över vid datorn. Då fick jag ett sug efter att spela lite Civilization och tänkte att det måste ju ha kommit någon ny version sen Civ3 som jag köpte för x antal år sedan. Dessutom lär ju dataspelsbranschen ha kommit så pass långt att man kan köpa spelen online. Men icke, det verkar som att dataspelsbranschen är lika efterbliven som resten av media-världen :( Funderade på att lägga en beställning för att få spelet hemskickat, men är uppbokad de närmaste 3 helgerna så kan lika gärna vänta. Nu vet jag att t.ex. Steam och Blizzard har bra tjänser för online-försäljning, så hoppet är väll inte helt ute för spel-branschen. Men de borde väll ändå inse att kundkretsen utvecklats en del sen 90-talet?

Eller har jag missat någon bra site där man kan köpa spel online?

#315

Postad 06 februari 2012 - 10:02

Dr. Zaius
  • Dr. Zaius
  • Mästare

  • 3 567 inlägg
  • 0
Discshop och Cdon har online försäljning av spel.

http://www.discshop.se/digitalt

http://cdon.se/spel/downloads/

#316

Postad 06 februari 2012 - 10:07

Unregisteredb2a15602
  • Unregisteredb2a15602
  • Användare

  • 116 inlägg
  • 0
gahwa: det var inlägg 301 som gjorde att jag drog den slutsatsen.

frövigalning: jag har inte provat själv (eller kollat villkor etc.) men detta kanske är något att kika på, vissa av dem finns för nedladdning:

http://cdon.se/searc...on&mode=&page=1

Oops! jag var för långsam.

Redigerat av Unregisteredb2a15602, 06 februari 2012 - 10:08.


#317

Postad 06 februari 2012 - 10:16

Stefan - Ölsvammel
  • Stefan - Ölsvammel
  • Professionellt fyllo

  • 552 inlägg
  • 0
Nämen se där, det fanns ju :) Stort tack för hjälpen, ska nog prova att köpa via en av de där.

Edit: Eller vänta, det kostar 150-170 kr mer om man laddar ner jämfört med att gå ner till affärn eller beställa via postorder. Var finns logiken i det?

Redigerat av Stefan - Ölsvammel, 06 februari 2012 - 10:18.


#318

Postad 06 februari 2012 - 17:51

sinnes
  • sinnes
  • Veteran

  • 2 237 inlägg
  • 0
Det är ju löjligt höga priser på digitala distributioner, 249:- MAX för ett nytt spel vore okej.

#319

Postad 06 februari 2012 - 18:49

Mr_Tom
  • Mr_Tom
  • Forumräv

  • 775 inlägg
  • 0

Där tror jag du har fel... Designprylar är möjligtvis mönsterskyddade...

Att sy en kopia av en designklänning och använda själv är inte olagligt, liksom att tillverka stolarna.
Men att sälja de är en annan femma, iaf. sist jag kollade lagen.

Det är nog lite blandat. En "sak" kan man väl mönsterskydda medan ett namn kan vara ett skyddat varumärke. Jag är inte säker på att gränsen går vid att du får tillverka men inte sälja. Men jag är inte säker på motsatsen heller :) .

Jag har aldrig kolla för det har aldrig varit aktuellt att göra det.

Jag har inte diskuterat olaglig fildelning, jag har diskuterat begagnatförsäljning av CD vs. begagnatförsäljning av andra varor.
Visst är det enklare att kopiera en CD än en stol, men ska vi börja ta hänsyn till hur lätt eller svårt något är och differensiera lagarna utifrån det?


Det blir naturligtvis orimligt om man bara förbjuder det som är lätt att göra. Lagen måste vara konsekvent.
Sedan har jag personligen inga problem med att någon säljer en CD-skiva eller en bil begagnad. Rätten att använda "prylen" följer det fysiska föremålet. Om man istället kopierar en fil så betyder ju inte två exemplar att man har två användarlicenser. Det finns fortfarande bara en licens. Jag har aldrig hört talas om fleranvändarlicenser i detta sammanhanget men det finns i andra sammanhang.

Ja, jag ville bara ge ditt påstående lite grund från de som borde veta bäst, de som har stenkoll på svenska biobesökare iom sin monopolställning.

Ok, då är jag med.

#320

Postad 07 februari 2012 - 11:58

Unregisteredb2a15602
  • Unregisteredb2a15602
  • Användare

  • 116 inlägg
  • 0
Angående priserna på spel på cdon: jag tyckte att det var mera märkligt att en del spel är dyrare som nedladdade och tvärtom, ingen logik i det tycker man. Så jag skickade över en fråga till dem och svaret blev:

"Detta beror på att det kan vara olika leverantörer för den nedladdningsbara versionen än den fysiska. Därav kan priset varierat.".

Och ja... det låter väl inte helt ologiskt kanske. Eller?

#321

Postad 07 februari 2012 - 12:40

Sambuccashake
  • Sambuccashake
  • Forumräv

  • 943 inlägg
  • 0
^
Jo det låter HELT ologiskt faktiskt.

Anledningen till att de inte låter DLC vara biligare än fysisk kopia i butik är ju att "ingen" hade gått till affären i syfte att köpa spel längre.

(Vem betalar 500 spänn för en fysisk kopia när DLC kostar 50 spänn?)

Redigerat av Sambuccashake, 07 februari 2012 - 12:41.


#322

Postad 07 februari 2012 - 13:27

Unregisteredb2a15602
  • Unregisteredb2a15602
  • Användare

  • 116 inlägg
  • 0
Du kanske läste slarvigt, jag skrev:

"...en del spel är dyrare som nedladdade och tvärtom...".

En del "fysiska" spel är alltså dyrare än nedladdade. Eller tvärtom, eller har samma pris.

#323

Postad 07 februari 2012 - 13:42

jaQoB
  • jaQoB
  • Veteran

  • 1 691 inlägg
  • 0

Nämen se där, det fanns ju :) Stort tack för hjälpen, ska nog prova att köpa via en av de där.

Edit: Eller vänta, det kostar 150-170 kr mer om man laddar ner jämfört med att gå ner till affärn eller beställa via postorder. Var finns logiken i det?


Men du får ju ett mervärde när du slipper gå till affären, det måste du väl förstå? :ph34r: :P

Redigerat av jaQoB, 07 februari 2012 - 13:42.


#324

Postad 07 februari 2012 - 14:03

Stefan - Ölsvammel
  • Stefan - Ölsvammel
  • Professionellt fyllo

  • 552 inlägg
  • 0

Men du får ju ett mervärde när du slipper gå till affären, det måste du väl förstå? :ph34r: :P


Antar att dina smileys innebär att du skämtar. ;) Men skulle du vara allvarlig så kan jag berätta att det är en höjning med 75-85%. Samtidigt som de antagligen drar ned sina kostnader med 50%. För att sätta det i perspektiv så kan jag nästan ta en taxi fram och tillbaka från min lägenhet och köpa spelet i butik och ändå betala samma pris som att köpa den på nätet.

#325

Postad 07 februari 2012 - 14:35

jaQoB
  • jaQoB
  • Veteran

  • 1 691 inlägg
  • 0

Antar att dina smileys innebär att du skämtar. ;) Men skulle du vara allvarlig så kan jag berätta att det är en höjning med 75-85%. Samtidigt som de antagligen drar ned sina kostnader med 50%. För att sätta det i perspektiv så kan jag nästan ta en taxi fram och tillbaka från min lägenhet och köpa spelet i butik och ändå betala samma pris som att köpa den på nätet.


Jodå, givetvis var jag sarkastisk, även om jag faktiskt har sett det användas som ett seriöst argument.
Digitala spel får man passa på att handla när steam, eller någon av de andra tjänsterna, kör sina reor eller specialdealer.

#326

Postad 13 februari 2012 - 14:05

tuna74
  • tuna74
  • Forumräv

  • 568 inlägg
  • 0

Det är ju löjligt höga priser på digitala distributioner, 249:- MAX för ett nytt spel vore okej.

Poäng? Om du inte vill betala mer är det väl bara att köpa de spel som kostar upp till 249 kr och inga andra?

#327

Postad 13 februari 2012 - 16:17

Stefan - Ölsvammel
  • Stefan - Ölsvammel
  • Professionellt fyllo

  • 552 inlägg
  • 0

Poäng? Om du inte vill betala mer är det väl bara att köpa de spel som kostar upp till 249 kr och inga andra?


Poängen kanske är att de (ofta) tar överpriser så fort det handlar om digital distribution. Ett exempel är ju Civ5 ovan som kostar 200 kr i affärn och 370 kr att köpa digitalt. Det borde vara mycket billigare att köpa spelet digitalt eftersom distributionskostnaden är minimal jämfört med att driva en affär.

Jag kan dock tänka mig att betala mer för ett nytt och bra spel. Men det ska vara billigare att köpa digitalt tycker jag.

#328

Postad 13 februari 2012 - 16:26

Unregistered2117
  • Unregistered2117
  • Wannabe

  • 25 inlägg
  • 0
Så länge jag betalar skatt till stim kommer jag ladda ner

#329

Postad 13 februari 2012 - 16:49

jaQoB
  • jaQoB
  • Veteran

  • 1 691 inlägg
  • 0

Så länge jag betalar skatt till stim kommer jag ladda ner


Jag tycker faktiskt det är en ganska relevant åsikt. ännu mer så om man tar i åtanke att det mesta man köper idag är kopieringsskyddat, vilket omöjliggör den privatkopiering man har rätt till.

Vad är egentligen den juridiska gränsen för hur man får privatkopiera? är en stängd DC-hub, som används av mig, min bror och vår närmaste gemensamma vän, där vi delar de filmer och den musik var och en äger okey juridiskt sett?

Edit:
En kommentar till upphovsrättslagen säger "

Med privat bruk menas att kopian enbart får användas i privatlivet och inom familje- och umgängeskretsen. Kopior får alltså inte framställas i syften som är direkt eller indirekt kommersiellt."


https://lagen.nu/1960:729

Umgängeskretsen känns ju som ett vidare begrepp. Ett system där man på ett enkelt sätt kan dela med alla man är vän med på t.ex. Facebook vore intressant att se den juridiska reaktionen på...

Edit2: Mest troligt vore det ett effektivt sätt att få kassetavgiften avskaffad :P

Redigerat av jaQoB, 13 februari 2012 - 17:04.


#330

Postad 13 februari 2012 - 16:51

masse70
  • masse70
  • Mega-Guru

  • 8 527 inlägg
  • 0

Så länge jag betalar skatt till stim kommer jag ladda ner

Glöm inte den famösa kassettavgiften som saknar all logisk grund och är en pinsam efterkonstruktion.

#331

Postad 13 februari 2012 - 17:21

Huddingebo
  • Huddingebo
  • Veteran

  • 2 450 inlägg
  • 0

Så länge jag betalar skatt till stim kommer jag ladda ner

Om du betalar avgift till Stim för den musik du spelar i ditt företag för dina kunder har väl inget att göra med att du som privatperson skall ladda ned illegalt, en koppling jag inte förstår.

Redigerat av Huddingebo, 13 februari 2012 - 17:22.


#332

Postad 13 februari 2012 - 17:42

Unregistered2117
  • Unregistered2117
  • Wannabe

  • 25 inlägg
  • 0
Kopplinigen du inte förstår Huddingebo.jag betalar avgift oavsett jag fildelar eller förvarar mina bilder på hårdisk

#333

Postad 13 februari 2012 - 18:44

Huddingebo
  • Huddingebo
  • Veteran

  • 2 450 inlägg
  • 0

Kopplinigen du inte förstår Huddingebo.jag betalar avgift oavsett jag fildelar eller förvarar mina bilder på hårdisk

Visst, men STIM har ju inget med fildelning att göra, inte heller med avgifter på hårddiskar och andra lagringsmedia.

http://www.stim.se/sv/OM-STIM/

#334

Postad 13 februari 2012 - 19:04

Unregistered2117
  • Unregistered2117
  • Wannabe

  • 25 inlägg
  • 0
Vart tror du avgifterna går från exempelvis hårdiskar huddingebo????

#335

Postad 13 februari 2012 - 20:18

Huddingebo
  • Huddingebo
  • Veteran

  • 2 450 inlägg
  • 0

Vart tror du avgifterna går från exempelvis hårdiskar huddingebo????

Jag finner inte någonstans att avgifterna går till Stim i alla fall.

#336

Postad 13 februari 2012 - 21:01

Unregistered577c6879
  • Unregistered577c6879
  • Mästare

  • 2 986 inlägg
  • 0
Du måste i sånna fall vara blind. De sitter i styrelsen för copyswede, är medlemsorganisation samt berättigad för privatkopieringsersättning

#337

Postad 13 februari 2012 - 21:49

Huddingebo
  • Huddingebo
  • Veteran

  • 2 450 inlägg
  • 0
Fortfarande är Stim och Copyswede två olika organisationer med två olika syften, även om de kan korsa varandras vägar ibland.

#338

Postad 13 februari 2012 - 21:59

Unregistered577c6879
  • Unregistered577c6879
  • Mästare

  • 2 986 inlägg
  • 0
Vad är din poäng? Pinsamt att fortsätta sprida missinformation. Kan ju vara bra att läsa på om du överhuvudtaget ska uttala dig i frågan. Deras vägar "möts" inte av någon inbillad slump.
Har har du en grafisk illustration om hur fördelningen sker om det är enklare att ta till sig än text.
http://www.copyswede...or_bilder/1.png

#339

Postad 13 februari 2012 - 22:56

Unregisteredb2a15602
  • Unregisteredb2a15602
  • Användare

  • 116 inlägg
  • 0
Du kanske skall läsa på lite själv ghostlink? Ja, det är en fin bild från Copyswedes årsredovisning som visar "Privatkopieringsersättning från inkassering till rättighetshavare". Och?

Och förresten en ersättning som importörer och tillverkare betalar direkt och köparen betalar indirekt genom (ett förmodat) pålägg på varans pris.

Mört skrev: "Vart tror du avgifterna går från exempelvis hårdiskar huddingebo????".

I slutändan till rättighetshavaren.

Stims huvudsakliga uppgift är något annat:

http://www.stim.se/s...a-gar-det-till/

#340

Postad 14 februari 2012 - 09:48

tuna74
  • tuna74
  • Forumräv

  • 568 inlägg
  • 0

Jag kan dock tänka mig att betala mer för ett nytt och bra spel. Men det ska vara billigare att köpa digitalt tycker jag.

Jag tycker att parmaskinka borde vara billigare än falukorv, men det är inte jag som bestämmer i världen.

Men om det är viktigt för dig att det är billigare att köpa nedladdning än fysisk skiva är det väl bara att köpa de spelen då så är fallet? Personligen tycker jag det är viktigare med ett bra spel till ett hyfsat pris, men det är ju bara min åsikt.

#341

Postad 14 februari 2012 - 10:14

Stefan - Ölsvammel
  • Stefan - Ölsvammel
  • Professionellt fyllo

  • 552 inlägg
  • 0

Jag tycker att parmaskinka borde vara billigare än falukorv, men det är inte jag som bestämmer i världen.

Men om det är viktigt för dig att det är billigare att köpa nedladdning än fysisk skiva är det väl bara att köpa de spelen då så är fallet? Personligen tycker jag det är viktigare med ett bra spel till ett hyfsat pris, men det är ju bara min åsikt.


Euhm, vet inte om du missförstod mig eller om du trollar. Jag menar att det är orimligt att de tar ut högre pris när de säljer digitalt än fysiskt i butik. Anledningen att jag tycker det är att distributionskostnaden minskas kraftigt när man inte behöver ha fysiska butiker spridda över hela landet/världen.

Tar man ditt exempel så tycker jag det är rimligt att falukorv kostar mindre än parmaskinka. Hade det varit tvärtom så hade man ju blivit fundersam, vilket är fallet med digial försäljning i många fall (inte alla förstås).

Och ja jag väljer faktiskt att köpa en fysisk skiva om det är billigare än att köpa digitalt, vilket jag till slut gjorde med fallet Civ5. Men jag förstår inte hur det kan vara ett argument till att det är ologisk prissättning?

Sen vet jag inte vad din sista kommentar hade med saken att göra. Jag kommenterade ju en annan användare som sa att han/hon inte skulle kunna tänka sig att betala mer än 250 kr för ett digitalt spel. Eller trodde du att det enda viktiga för mig var att spelet gick att köpa billigt digitalt?

Edit: Blev lite väl långt, men ville vara övertydlig.

Redigerat av Stefan - Ölsvammel, 14 februari 2012 - 10:31.


#342

Postad 14 februari 2012 - 12:55

Unregistered577c6879
  • Unregistered577c6879
  • Mästare

  • 2 986 inlägg
  • 0

Du kanske skall läsa på lite själv ghostlink? Ja, det är en fin bild från Copyswedes årsredovisning som visar "Privatkopieringsersättning från inkassering till rättighetshavare". Och?

Och förresten en ersättning som importörer och tillverkare betalar direkt och köparen betalar indirekt genom (ett förmodat) pålägg på varans pris.

Frågan var vart avgifterna går, inte om postaren i huvudfrågan kan skilja på juridiska begrepp som punktskatt, ersättning och upphovsman.
Det är medlemsorg. (läs Stim) som bestämmer hur denna fördelning går till. Vad tror du syftet med en paraplyorganisation är? Att ni sedan vill leka smarta med ordklyveri om att det är upphovsmän som magiskt får ersättning tilldelad utan stim och stim-licenspengar är ju bara larvigt.

#343

Postad 14 februari 2012 - 13:49

Unregistereddc471864
  • Unregistereddc471864
  • Über-Guru

  • 24 891 inlägg
  • 0

Det är ju löjligt höga priser på digitala distributioner, 249:- MAX för ett nytt spel vore okej.


Tror inte du förstår hur mycket det kostar att utveckla ett stort spel. Det är hundratals anställda som ska ha betalt.
Du får väl vänta ett halvår då så kan du köpa dem för det priset.

För att återgå till ursprungsfrågan. Ja det går att vara laglig men varför ska man vara det? Det är omöjligt att åka fast. Det är bara folk som är extremt klantiga som åker dit.

Redigerat av Unregistereddc471864, 14 februari 2012 - 13:49.


#344

Postad 14 februari 2012 - 14:32

Unregisteredb2a15602
  • Unregisteredb2a15602
  • Användare

  • 116 inlägg
  • 0
ghostlink: den enda avgiften i dessa sammanhang är stimavgift, men jag tror inte det är det du eller tex Mört pratar om. Men folk verkar ju inte ha så stor koll på vad de snackar om. Privatkopieringsersättningen är just en ersättning och inte en avgift och det är väl inte så svårt att se vart den går i slutändan. Du kan ju kika på bilden du själv la upp.

ghost skrev: "...om att det är upphovsmän som magiskt får ersättning tilldelad utan stim och stim-licenspengar är ju bara larvigt."

Naturligtvis måste någon administrera och sköta det hela, hur hade du annars tänkt att det skulle gå till?

Du kan också gå in på Stims och copyswedes hemsida och läsa på (ordentligt) vad de sysslar med.

#345

Postad 14 februari 2012 - 14:46

MKarlsson74
  • MKarlsson74
  • Guru

  • 6 315 inlägg
  • 0

Men det är ju helt legalt att en användare avhändar sig rätten till produkten till en ny användare, så det kan jag inte på något sätt jämföra med ett upphovsrättsbrott där en användare låter hundratusentals ta del av produkten utan att kompensera upphovsrättsinnehavaren för dess arbete. Tänk om, tänk rätt. Det ena är lagligt och det andra är olagligt.

Det är bara du som behöver tänka om här.

#346

Postad 14 februari 2012 - 14:50

MKarlsson74
  • MKarlsson74
  • Guru

  • 6 315 inlägg
  • 0

Hur stor procent köper den film de laddat ned illegalt? Hur stor del av filmköparna laddar ned illegalt och hur stor del gör inte det? Att hänvisa till vänkretsen är lite torftigt om man tänker på alla i världen som har möjlighet att köpa eller ladda ned film. Sedan finns ju de piratkopierade filmerna som säljs i miljonupplagor i Kina och Thailand av snikna turister från världens alla hörn.

Hur vore det om du läste på lite? Flertalet undersökningar visar samma sak, de som laddar mest är de som köper mest. Så hur vore det om DU hänvisade till någon oberoende forskning istället för framföra färdigtuggade floskler från anti-piratbyrån?
Av mina köpta filmer så är merparten sådana som jag köpt efter jag sett dem på alternativt sätt.

#347

Postad 14 februari 2012 - 15:21

Huddingebo
  • Huddingebo
  • Veteran

  • 2 450 inlägg
  • 0

Hur vore det om du läste på lite? Flertalet undersökningar visar samma sak, de som laddar mest är de som köper mest. Så hur vore det om DU hänvisade till någon oberoende forskning istället för framföra färdigtuggade floskler från anti-piratbyrån?
Av mina köpta filmer så är merparten sådana som jag köpt efter jag sett dem på alternativt sätt.

Så du är ytterliggare en person som tycks anse att lagar är selektiva och man kan bryta mot dem som inte passar? Naturligtvis kan de som laddar mest är de som köper mest, men det gör inte det hela mindre olagligt.

#348

Postad 14 februari 2012 - 15:49

joakim99
  • joakim99
  • Mästare

  • 3 433 inlägg
  • 0

Av mina köpta filmer så är merparten sådana som jag köpt efter jag sett dem på alternativt sätt.

Hur många filmer laddar du ner utan att sedan köpa dom?

#349

Postad 14 februari 2012 - 15:58

jaQoB
  • jaQoB
  • Veteran

  • 1 691 inlägg
  • 0
Kan vi försöka undvika att få tråden låst för antydande av innehav ;)

Ingen som hakade på mitt resonemang om en stängd hub/tracker, som håller sig laglig tack vare rätten till privatkopiering.
Kan jag rippa alla mina Filmer, CD-skivor och spel, och dela ut via en privat tracker till mina närmaste vänner?
Har det testats juridiskt? Och för att dra det ett steg till, får jag dela med mig av saker jag spelat in från tv:n?

Får jag, juridisk sett, låna ut en VHS-kassett men en film jag spelat in från Canal+? Från SVT?
Får jag skicka samma film, om jag spelat in den digitalt?

#350

Postad 14 februari 2012 - 17:04

Unregistered577c6879
  • Unregistered577c6879
  • Mästare

  • 2 986 inlägg
  • 0
http://www.copyswede...rivatkopiering/

ghostlink: den enda avgiften i dessa sammanhang är stimavgift, men jag tror inte det är det du eller tex Mört pratar om. Du kan också gå in på Stims och copyswedes hemsida och läsa på (ordentligt) vad de sysslar med.

Ja jag läste faktiskt riktigt ordentligt till skillnad från dig, så ordentligt att Copyswede inte själva vet vad de skriver. Eller så är de kanske av uppfattningen att det faktiskt uppstår en ____ (fyll i någon giltig ekonomisk term, ja det finns faktiskt flera) för att en ersättning skall kunna betalas ut.

Ordningen med förhandling mellan parterna ger en flexibilitet och teknikneutralitet i systemet, eftersom nya produkter enkelt kan föras in i systemet och avgiftsbestämmas genom förhandling i samma takt som de når marknaden. Lagstiftaren förutsätter därför att parterna gemensamt tar ansvar för ordningen så att systemet får fungera som det är tänkt.
http://www.copyswede...rivatkopiering/

Dessa lagringsmedier beläggs med en avgift som betalas av företag som importerar eller tillverkar dem. Liknande lagstiftning finns i de flesta europeiska länder.
http://www.copyswede...rivatkopiering/

Hur bestäms avgiften?
http://www.copyswede...g/fraagor-svar/



0 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 0 gäster, 0 anonyma medlemmar

  • Elias
    2024-03-17 11:45:37
  • Elias
    2024-03-17 11:22:58
  • Elias
    2024-03-17 11:20:09
  • Elias
    2024-03-17 11:20:06
  • Salong vy bakåt, ny bild med tyg på vägg
    DPC
    2024-03-17 09:11:58
  • Fler  |  Vilka bilder visas här?
Trendande produkter
Prisjakt © 2000 - 2024 Prisjakt   Cookiepolicy.   Våra regler.   Personuppgiftspolicy.  Hantera cookie-inställningar.