Hoppa till innehåll

Sökresultat Sökningen pågår Sökresultaten dyker upp här efterhand. Du kan fortsätta skriva om du vill begränsa sökningen.
Söker efter användare
Söker efter gallerier
Sök forumtrådar
Stäng

Mest Prisvärda digi/koax-kabeln.

135 svar till detta ämne
  • Vänligen logga in för att kunna svara
QED Qunex SR75 Coax 1RCA - 1RCA 1m (RCA-kablar) 1 8,33 (5) Inga priser
QED Performance Audio1 2RCA - 2RCA 1m (RCA-kablar) 1 7,75 (3) Inga priser
Van den Hul The D-102 III Hybrid 2RCA - 2RCA 1m (RCA-kablar) 1 8,29 (6) Inga priser
Van den Hul The Name Coax 1RCA - 1RCA 1m (RCA-kablar) 1 8 (10) Inga priser
Van den Hul Digi-Coupler 75 Coax 1RCA - 1RCA 0,6m (RCA-kablar) 1 (0) Inga priser
Argon Audio 5221D Coax 1RCA - 1RCA 1m (RCA-kablar) 1 8 (4) Inga priser

#1

Postad 11 april 2010 - 22:16

bittorent ak47
  • bittorent ak47
  • Forumräv

  • 677 inlägg
  • 0
Tjaba, är på jakt efter den s.k "mest prisvärda" kabeln AV DESSSA:

Qed Performance Digital, Qed Quenex SR75, VDH The Name, VDH The Digi Coupoler75, VDH The First Ultimate och Argon 5221D.

MVH//Bitt

#2

Postad 11 april 2010 - 22:30

Vobbe
  • Vobbe
  • Forumräv

  • 556 inlägg
  • 0
Den billigaste?

Edit: Mao Argon =)

Redigerat av Vobbe, 11 april 2010 - 22:31.


#3

Postad 11 april 2010 - 22:39

bittorent ak47
  • bittorent ak47
  • Forumräv

  • 677 inlägg
  • 0

Den billigaste?

Edit: Mao Argon =)

ööh nej den mest prisvärda, inte billigaste//Bitt

#4

Postad 12 april 2010 - 06:29

Unregistered1254
  • Unregistered1254
  • Guru

  • 5 090 inlägg
  • 0
Den mest prisvärda är den billigaste. Antingen kommer ettorna och nollorna fram eller så gör de inte det.

Det är ingen skillnad på ett snöre för 50 kronor och en dyr tjock kabel för 10 000. När det kommer till digitala överföringar spelar det absolut inget roll.

#5

Postad 12 april 2010 - 13:12

bittorent ak47
  • bittorent ak47
  • Forumräv

  • 677 inlägg
  • 0

Den mest prisvärda är den billigaste. Antingen kommer ettorna och nollorna fram eller så gör de inte det.

Det är ingen skillnad på ett snöre för 50 kronor och en dyr tjock kabel för 10 000. När det kommer till digitala överföringar spelar det absolut inget roll.

ok, tack! Får bli en The Name isf. MVH//Bitt

#6

Postad 12 april 2010 - 19:57

bittorent ak47
  • bittorent ak47
  • Forumräv

  • 677 inlägg
  • 0

ok, tack! Får bli en The Name isf. MVH//Bitt

Edit, coupoler blev det :P, dock kommer leveransen inte förens i första delen av maj då jag beställde ett par trådlösa sennheiser rs17... som var slut på lagret.. lite surt.. köpte även en qed perforamnce 3.5mm-3.5mm hane-hane.

Redigerat av bittorent ak47, 12 april 2010 - 19:58.


#7

Postad 08 maj 2010 - 15:25

songoku
  • songoku
  • Wannabe

  • 20 inlägg
  • 0
Tjaba, har hört att the digi-coupoler ska vara riktigt maffig, hoppas att jag har rätt.

#8

Postad 09 maj 2010 - 09:48

Unregistered1254
  • Unregistered1254
  • Guru

  • 5 090 inlägg
  • 0

Tjaba, har hört att the digi-coupoler ska vara riktigt maffig, hoppas att jag har rätt.

Maffig på vilket sätt?

#9

Postad 12 maj 2010 - 20:27

songoku
  • songoku
  • Wannabe

  • 20 inlägg
  • 0
Kolfiberlager :)

#10

Postad 12 maj 2010 - 20:31

bittorent ak47
  • bittorent ak47
  • Forumräv

  • 677 inlägg
  • 0
Sounds awesome :D, den e maffig :).

Men mina hdmi kablar har också super bra ljud, men inte lika bra =)

#11

Postad 12 maj 2010 - 23:04

Unregistered1254
  • Unregistered1254
  • Guru

  • 5 090 inlägg
  • 0
Så ni hör skillnad på digitalkablage?

#12

Postad 12 maj 2010 - 23:53

Unregistered1593
  • Unregistered1593
  • Användare

  • 158 inlägg
  • 0
Det här är intressant.

#13

Postad 13 maj 2010 - 10:20

Unregistered1254
  • Unregistered1254
  • Guru

  • 5 090 inlägg
  • 0
Mycket.

#14

Postad 13 maj 2010 - 19:36

Mr_Empa
  • Mr_Empa
  • Veteran

  • 1 742 inlägg
  • 0

Kolfiberlager :o


Nu är inte jag någon kolfiberexpert men brukar inte kolfiber vara väldigt styvt?
Vad gör att kolfiber passar bra till en kabel?

#15

Postad 13 maj 2010 - 22:24

Micke_L
  • Micke_L
  • Beroende

  • 1 199 inlägg
  • 0

Sounds awesome :lol:, den e maffig :o.

Men mina hdmi kablar har också super bra ljud, men inte lika bra =)

Är du säker på att dina kablar låter?

#16

Postad 14 maj 2010 - 15:07

Unregistereddc53c7e8
  • Unregistereddc53c7e8
  • Mästare

  • 2 573 inlägg
  • 0
Svårslagen prisvärdhet!

"Profigold Digital Koaxialkabel, 1 m, PGD481. 35 kr!

Högkvalitativ digital, koaxial audiokabel
Guldpläterade kontaktdon för bästa anslutning och motverkande av oxidering.
Kopparkvaliteten i ledaren är OFC - 99,96 procents renhetsgrad.
PGD481 kommer med dubbla skärmar för att skydda effektivt mot störningar.

Tidskriften -What Hifi? Sound and Vision, har givit PGD481 ett Best buy-Award (Oktober 2001)."



http://www.outlet24....p=5016509030351

Redigerat av Unregistereddc53c7e8, 14 maj 2010 - 15:08.


#17

Postad 14 maj 2010 - 15:23

tomano58
  • tomano58
  • Mästare

  • 3 281 inlägg
  • 0

Svårslagen prisvärdhet!

"Profigold Digital Koaxialkabel, 1 m, PGD481. 35 kr!

Högkvalitativ digital, koaxial audiokabel
Guldpläterade kontaktdon för bästa anslutning och motverkande av oxidering.
Kopparkvaliteten i ledaren är OFC - 99,96 procents renhetsgrad.
PGD481 kommer med dubbla skärmar för att skydda effektivt mot störningar.

Tidskriften -What Hifi? Sound and Vision, har givit PGD481 ett Best buy-Award (Oktober 2001)."



http://www.outlet24....p=5016509030351

Ett fyndpris, ca 1/3 mot vad andra tar. Tyvärr så är det 79:- i fraktkostnad (och minsta ordervärde 100:-) om man handlar under 500:-. Lite surt... Handlar man inte för mer än 500:- så hittar man den troligen billigast på Siba

#18

Postad 14 maj 2010 - 15:41

Unregistereddc53c7e8
  • Unregistereddc53c7e8
  • Mästare

  • 2 573 inlägg
  • 0

Ett fyndpris, ca 1/3 mot vad andra tar. Tyvärr så är det 79:- i fraktkostnad (och minsta ordervärde 100:-) om man handlar under 500:-. Lite surt... Handlar man inte för mer än 500:- så hittar man den troligen billigast på Siba

Sant - men... Anmäler man sig till Outlets nyhetsmail så får man 50 kr i rabatt (gäller nya kunder får man anta) så då kan man ju säga att frakten går på 29 kr. Det finns en även en hel del annat smått och gott så det är nog inga problem att plocka varor för någon hundring eller två. Senast köpte jag dammsugarpåsar till mindre än halva priset mot vad de normalt kostar i butikerna (35 kr). :lol: För ett par år sedan köpte jag hörlurar som imo låter otroligt bra (Kossart iPro) för 75 kr / st (köpte tre par :o ) så det har blivit några fynd i olika kategorier därifrån...

Redigerat av Unregistereddc53c7e8, 14 maj 2010 - 15:49.


#19

Postad 14 maj 2010 - 16:28

tomano58
  • tomano58
  • Mästare

  • 3 281 inlägg
  • 0

Sant - men... Anmäler man sig till Outlets nyhetsmail så får man 50 kr i rabatt (gäller nya kunder får man anta) så då kan man ju säga att frakten går på 29 kr. Det finns en även en hel del annat smått och gott så det är nog inga problem att plocka varor för någon hundring eller två. Senast köpte jag dammsugarpåsar till mindre än halva priset mot vad de normalt kostar i butikerna (35 kr). :lol: För ett par år sedan köpte jag hörlurar som imo låter otroligt bra (Kossart iPro) för 75 kr / st (köpte tre par :o ) så det har blivit några fynd i olika kategorier därifrån...

Håller med. Dom verkar ha en hel del smått o gott till priser långt under normalt.

#20

Postad 15 maj 2010 - 23:35

donsson
  • donsson
  • Rookie

  • 7 inlägg
  • 0
Jag har köpt en Audiquest EagleEye digitalkabel vilket gjorde stor skillnad för mig i ljudet, som vanligt är det alltid bäst att låna hem ett antal av det man funderar på att köpa och lyssna sig fram.

Lycka till!

#21

Postad 15 maj 2010 - 23:38

bittorent ak47
  • bittorent ak47
  • Forumräv

  • 677 inlägg
  • 0

Nu är inte jag någon kolfiberexpert men brukar inte kolfiber vara väldigt styvt?
Vad gör att kolfiber passar bra till en kabel?

Jag tror att då ddet är kolfiber så förändras signalen mycket mindre då det är 100% syrefritt..

Är du säker på att dina kablar låter?

Var så säker =) Kör med en flat hdmi till xboxen, inte dåligt men inte lika detaljerat som mina goldenkabel. Till datorn kör jag goldenkabel och the digi-coupoler, the digi låter så j*vla mycket bättre!! särskilt vid lossless wav format om man rippar en sacd. =)

#22

Postad 15 maj 2010 - 23:44

bittorent ak47
  • bittorent ak47
  • Forumräv

  • 677 inlägg
  • 0

Jag tror att då ddet är kolfiber så förändras signalen mycket mindre då det är 100% syrefritt..

EDIT: Om man går in på kemi så oxiderar metaller med syre, ofc koppar är väl coppar med så lite syre som möjligt.. Oxiderar syre med copper, vilket det gör för eller senare blir störningar mellan elektronerna.. Kolfibrer, som är i kol tillhör en grupp i det periodiska systemet som kallas halogen, dessa ämnen oxideras "nästan" aldrig whatsoever =), därav blir det inga som helst störningar i kretsen :unsure:
Var så säker =) Kör med en flat hdmi till xboxen, inte dåligt men inte lika detaljerat som mina goldenkabel. Till datorn kör jag goldenkabel och the digi-coupoler, the digi låter så j*vla mycket bättre!! särskilt vid lossless wav format om man rippar en sacd. =)



#23

Postad 15 maj 2010 - 23:49

Se_BBB_e
  • Se_BBB_e
  • Beroende

  • 1 417 inlägg
  • 0
Mest prisvärd:
http://www.monoprice.......=1&format=2

6:39 kr. Guldpläterad =) Samt livstids garanti.

Redigerat av Se_BBB_e, 15 maj 2010 - 23:50.


#24

Postad 16 maj 2010 - 07:03

Unregistereddc53c7e8
  • Unregistereddc53c7e8
  • Mästare

  • 2 573 inlägg
  • 0

Jag tror att då ddet är kolfiber så förändras signalen mycket mindre då det är 100% syrefritt..

EDIT: Om man går in på kemi så oxiderar metaller med syre, ofc koppar är väl coppar med så lite syre som möjligt.. Oxiderar syre med copper, vilket det gör för eller senare blir störningar mellan elektronerna.. Kolfibrer, som är i kol tillhör en grupp i det periodiska systemet som kallas halogen, dessa ämnen oxideras "nästan" aldrig whatsoever =), därav blir det inga som helst störningar i kretsen
Var så säker =) Kör med en flat hdmi till xboxen, inte dåligt men inte lika detaljerat som mina goldenkabel. Till datorn kör jag goldenkabel och the digi-coupoler, the digi låter så j*vla mycket bättre!! särskilt vid lossless wav format om man rippar en sacd. =)

Exempel på sådana där "problemlösningsargument" ser man många från olika kabeltillverkare. Tycker kanske man kan ställa sig frågan om det verkligen är ett reellt problem och en relevant påverkan det handlar om och varför har tillverkarna så ofta helt skilda "lösningar" gällande t.ex. material och process?

Testfakta gjorde ett test för något år sedan där just ett av Van Den Huls argument för en Hdmikabel kom upp...

I specifikationen till Van den Huls kabel står det att kabeln har 24 karats guldpläterade kontaktytor och full dragavlastning. Dessutom ska den ge minimala signalförluster och vara skyddad mot störning från annan elektronisk utrustning i hemmet. Detta ska ska enligt specifikationen säkerställa att bilden blir så bra som möjligt. Enligt Roy Brooker är det bara skryt.
– I ett hem har man inte någon utrustning som skulle kunna störa en HDMI-kabel på det sättet. De har helt enkelt skapat och löst ett problem som inte finns, säger han.


http://www.testfakta...e.aspx?a=134793

#25

Postad 16 maj 2010 - 08:05

Unregistered1254
  • Unregistered1254
  • Guru

  • 5 090 inlägg
  • 0

Jag tror att då ddet är kolfiber så förändras signalen mycket mindre då det är 100% syrefritt..

Var så säker =) Kör med en flat hdmi till xboxen, inte dåligt men inte lika detaljerat som mina goldenkabel. Till datorn kör jag goldenkabel och the digi-coupoler, the digi låter så j*vla mycket bättre!! särskilt vid lossless wav format om man rippar en sacd. =)

Antingen kommer ettorna och nollorna fram. Då låter det. Eller så kommer de inte fram. Då låter det inte.

Det kan inte låta bättre eller sämre eftersom signalen skickas digitalt. :unsure:

Jag har läst i andra trådar att du sparar pengar till dyra kablar. Snälla pojk, köp musik för pengarna istället. Eller en god whisky.

#26

Postad 16 maj 2010 - 11:40

bittorent ak47
  • bittorent ak47
  • Forumräv

  • 677 inlägg
  • 0

Antingen kommer ettorna och nollorna fram. Då låter det. Eller så kommer de inte fram. Då låter det inte.

Det kan inte låta bättre eller sämre eftersom signalen skickas digitalt. :unsure:

Jag har läst i andra trådar att du sparar pengar till dyra kablar. Snälla pojk, köp musik för pengarna istället. Eller en god whisky.

nääh, kvalité först, musik har jag.. whisky kan jag inte köpa än.. =(

#27

Postad 16 maj 2010 - 12:50

bittorent ak47
  • bittorent ak47
  • Forumräv

  • 677 inlägg
  • 0
Måste försvara kolfiberlagsfrågan igen genom att nörda till det lite mer =), Metaller som vi alla vet är magnetiska, de ena mindre än de andra så klart.. MEN har man ett skitstort kabelnystan under tv:n etc, så bildas magnetfält (Har mätt själv) av allt kablage, kablar med metaller i reagerar på detta också(nu blir skillnaden nästan löjligt liten, men det är en skillnad whatsoever). Kablar som har ett extra tjockt/magnet tåligt ytter lager skyddar sig mot detta väl. Jag tror vdh använder hulliflex till alla sina kablar( vet dock inte ett piss om vad det är men men), detta ger kabeln en viss avskärmning mot magnetfältet som skapas. Kolfiberlagret skyddar ännu mer den ledande koppar tråden i kabeln ( i detta fall the wave), har man en kabel som bara är i kolfiber (mk the first) så har man en ledare som är immon mot att oxideras av syret( som kommer in vare sig man vill eller inte), 100% oberörd av magnetfältet runtomkring kabeln, och den åldras aldrig.

#28

Postad 16 maj 2010 - 12:54

cedergren
  • cedergren
  • Beroende

  • 1 356 inlägg
  • 0

Den mest prisvärda är den billigaste. Antingen kommer ettorna och nollorna fram eller så gör de inte det.

Det är ingen skillnad på ett snöre för 50 kronor och en dyr tjock kabel för 10 000. När det kommer till digitala överföringar spelar det absolut inget roll.


Stäng igen snattran

Jag är så trött på folk med ditt resonemang så att det står mig långt upp i halsen



Tjaba, är på jakt efter den s.k "mest prisvärda" kabeln AV DESSSA:


Du skall checka kontakterna. De skall inte sitta löst och de skall inte behöva slitas av

Det är skillnad på digitala kablar också. Men bara upp till en viss gräns och det är när de kan
överföra signalen utan fel. Man behöver inte betala mycket för själva kabeln för att så skall ske
men kontakterna kostar en del om det skall vara bra och funktionsdugliga.

En bra värdemätare är alltid du själv och din egen hörsel. Låter det bra, så är det bra.
Du kommer aldrig få bättre ljud med en mycket dyrare digitalkabel, då det som sagt finns en
gräns för när det är bra nog.

Redigerat av cedergren, 16 maj 2010 - 12:59.


#29

Postad 16 maj 2010 - 12:58

bittorent ak47
  • bittorent ak47
  • Forumräv

  • 677 inlägg
  • 0

Stäng igen snattran

Jag är så trött på folk med ditt resonemang så att det står mig långt upp i halsen





Du skall checka kontakterna. De skall inte sitta löst och de skall inte behöva slitas av

Det är skillnad på digitala kablar också. Men bara upp till en viss gräns och det är när de kan
överföra signalen utan fel. Man behöver inte betala mycket för själva kabeln för att så skall ske
men kontakterna kostar en del om det skall vara bra och funktionsdugliga.

Chill, digi:S kontakter är guldpläterade, se mitt album. Kunde inte ha hittat bättre för priset =)

Redigerat av bittorent ak47, 16 maj 2010 - 13:00.


#30

Postad 16 maj 2010 - 12:59

Unregistered1254
  • Unregistered1254
  • Guru

  • 5 090 inlägg
  • 0

Stäng igen snattran

Jag är så trött på folk med ditt resonemang så att det står mig långt upp i halsen





Du skall checka kontakterna. De skall inte sitta löst och de skall inte behöva slitas av

Ursäkta. Jag ska givetvis hålla tyst och inte tillföra diskussionen mina erfarenheter och åsikter.

#31

Postad 16 maj 2010 - 13:01

cedergren
  • cedergren
  • Beroende

  • 1 356 inlägg
  • 0

Ursäkta. Jag ska givetvis hålla tyst och inte tillföra diskussionen mina erfarenheter och åsikter.


Jo men att dra upp lakritsnören för 50 kr säger mig att din erfarenhet inte är god nog att svara
på frågor i detta forum

#32

Postad 16 maj 2010 - 13:02

bittorent ak47
  • bittorent ak47
  • Forumräv

  • 677 inlägg
  • 0

Ursäkta. Jag ska givetvis hålla tyst och inte tillföra diskussionen mina erfarenheter och åsikter.

Tja..ööh nu har väl alla sina åsikter, detta forum är till för att de skall komma fram..väl?

#33

Postad 16 maj 2010 - 13:04

cedergren
  • cedergren
  • Beroende

  • 1 356 inlägg
  • 0

Chill, digi:S kontakter är guldpläterade, se mitt album. Kunde inte ha hittat bättre för priset =)


Sitter de bara bra och kabeln är bra, så sitter du nöjd :unsure:
Guldpletteringen kan man både ha och vara utan, den har ingen inverkan på ljudet utan
är mer som ett "skydd"

Tja..ööh nu har väl alla sina åsikter, detta forum är till för att de skall komma fram..väl?


Blanda inte ihop åsikter och kunskaper bara :)

Nu har jag i alla falll förmedlat mina kunskaper och lämnar tråden, så de som vill diskutera åsikter kan göra det nu :D

Redigerat av cedergren, 16 maj 2010 - 13:07.


#34

Postad 16 maj 2010 - 13:15

bittorent ak47
  • bittorent ak47
  • Forumräv

  • 677 inlägg
  • 0
Jag blev en användare i denna tråd, 100+ inlägg =)!!, sä men skämt å sido, jag läste på hifiklubben att Elektronrörelser ”i sidled” – som ger upphov till många problem i traditionella metalledare – elimineras, vilket utgör en stor del av förklaringen till den kristallklara återgivningen.

#35

Postad 16 maj 2010 - 13:23

JetJaguarr
  • JetJaguarr
  • Forumräv

  • 839 inlägg
  • 0

Måste försvara kolfiberlagsfrågan igen genom att nörda till det lite mer =), Metaller som vi alla vet är magnetiska, de ena mindre än de andra så klart.. MEN har man ett skitstort kabelnystan under tv:n etc, så bildas magnetfält (Har mätt själv) av allt kablage, kablar med metaller i reagerar på detta också(nu blir skillnaden nästan löjligt liten, men det är en skillnad whatsoever). Kablar som har ett extra tjockt/magnet tåligt ytter lager skyddar sig mot detta väl. Jag tror vdh använder hulliflex till alla sina kablar( vet dock inte ett piss om vad det är men men), detta ger kabeln en viss avskärmning mot magnetfältet som skapas. Kolfiberlagret skyddar ännu mer den ledande koppar tråden i kabeln ( i detta fall the wave), har man en kabel som bara är i kolfiber (mk the first) så har man en ledare som är immon mot att oxideras av syret( som kommer in vare sig man vill eller inte), 100% oberörd av magnetfältet runtomkring kabeln, och den åldras aldrig.


Det du skriver innehåller så mycket fel att jag inte vet var jag ska börja. Med endast grundläggande fysik och kemikunskaper (högstadiet) så kan du sålla bort det mesta av det du har skrivit. Dina argument stärks inte precis av att du själv säger att du inte vet ett piss om materialet.

Jag blev en användare i denna tråd, 100+ inlägg =)!!, sä men skämt å sido, jag läste på hifiklubben att Elektronrörelser ”i sidled” – som ger upphov till många problem i traditionella metalledare – elimineras, vilket utgör en stor del av förklaringen till den kristallklara återgivningen.


Och det sväljer du med hull och hår utan att veta vad det egentligen betyder?

Lite kritiskt tänkande kanske vore något. Sen om du vill slänga ut 1000 kronor på en kabel som gör samma jobb som en för 35 så det din sak, och du kanske mår bättre av det. Men då kanske det är på sin plats att tänka efter hur du egentligen mår.

Redigerat av JetJaguarr, 16 maj 2010 - 13:27.


#36

Postad 16 maj 2010 - 13:40

bittorent ak47
  • bittorent ak47
  • Forumräv

  • 677 inlägg
  • 0
Ok, fair, jag grundar mina argument på mina kunskaper, om du hade ig i kemi i 1:an e de ditt problem,
Jag lägger ner hur mycket jag f*n vill på en kabel, så länge jag tycker att den är värd sitt pris. Och jag mår bra av det.

Redigerat av bittorent ak47, 16 maj 2010 - 13:46.


#37

Postad 16 maj 2010 - 13:44

Unregistered1254
  • Unregistered1254
  • Guru

  • 5 090 inlägg
  • 0
Lugna ner dig. Är det brist på faktiskt kunskap som gör att vissa användare börjar med personliga angrepp?

Köp en kabel för 10 000 kr då, men bli inte arg på oss som försöker hjälpa dig. Det är knappast pga. ljudkvalitet du köper kabeln. Det är för att den ser snygg ut och för att du tror på Hi-Fi Klubbens marknadsföringsavdelning.

#38

Postad 16 maj 2010 - 13:47

JetJaguarr
  • JetJaguarr
  • Forumräv

  • 839 inlägg
  • 0

Ok, fair, jag grundar mina argument på mina kunskaper, om du hade ig i kemi i 1:an e de ditt problem,
Jag lägger ner hur mycket jag f*n vill på en kabel, så länge jag tycker att den är värd sitt pris. Och jag mår bra av det.


Men herre gud, lugna ner dig ett par hekto, träffade jag en öm punk måntro?

#39

Postad 16 maj 2010 - 13:55

bittorent ak47
  • bittorent ak47
  • Forumräv

  • 677 inlägg
  • 0

Lugna ner dig. Är det brist på faktiskt kunskap som gör att vissa användare börjar med personliga angrepp?

Köp en kabel för 10 000 kr då, men bli inte arg på oss som försöker hjälpa dig. Det är knappast pga. ljudkvalitet du köper kabeln. Det är för att den ser snygg ut och för att du tror på Hi-Fi Klubbens marknadsföringsavdelning.

Jo, visst.. Nu har jag ju redan hittat min kabel, så denna tråd är väl mest till för de som e på jakt..
Ganska korkat tänkt om du tror att jag köper en kabel för att den e snyggare, alla ser likadana ut å dessutom sitter man inte å drägglar på kabelns utseende, utan på ljudet. Man får väl köpa de man vill, jag lånade hem iallafall 3 olika vdh kablar, the name, the digi, å the first ultimate.. Alla lät skitbra men jag hörde nästan dirket hur mkt bättre the digi spelade än the name, så den var mer prisvärd(the digi coupoler). The first ultimate(digital) hördes en liten skillnad på jämfört med digi, men den skillnaden var inte värd 600 spänn, så digi vann helt enkelt..

Men herre gud, lugna ner dig ett par hekto, träffade jag en öm punk måntro?

Ansåg ditt inlägg som att jag bara hade fel, så ja, de e väl lite ömt, då jag vet att jag har rätt. Men du hardin åsikt, de har vi alla. F'låt för min ilska föresten e lugn nu =)

Redigerat av bittorent ak47, 16 maj 2010 - 13:56.


#40

Postad 16 maj 2010 - 14:01

Unregistered1593
  • Unregistered1593
  • Användare

  • 158 inlägg
  • 0

Blanda inte ihop åsikter och kunskaper bara :unsure:

Nu har jag i alla falll förmedlat mina kunskaper och lämnar tråden, så de som vill diskutera åsikter kan göra det nu :)


Och vilka kunskaper är det du har förmedlat? Vad baserar du dina kunskaper på?
Tycker mittiprick visade en nyttig länk.

#41

Postad 16 maj 2010 - 14:05

JetJaguarr
  • JetJaguarr
  • Forumräv

  • 839 inlägg
  • 0
Din hjärna må uppfatta den som mycket bättre (sen kan man diskutera om det har med priset att göra eller ej) men inte dina öron. Visst går det att göra en koaxialkabel som presterar sämre, men då måste tillverkaren anstränga sig lite.

Väldigt basic om dataöverföring, en start på bild 49 borde räcka om du nu inte nödvändigtvis vill läsa allt.

Förklara sedan för mig hur du lyckas skapa så mycket störningar att det kommer att påverka signalen.

Redigerat av JetJaguarr, 16 maj 2010 - 14:19.


#42

Postad 16 maj 2010 - 14:32

bittorent ak47
  • bittorent ak47
  • Forumräv

  • 677 inlägg
  • 0
Nu skrev jag ju då INTE att jag skapar störningar MEN, om man har överflödigt med elektronik så blir det magnetfält om man inte har tillräckligt skyddade kablar, detta är äkta fakta.

#43

Postad 16 maj 2010 - 14:36

bittorent ak47
  • bittorent ak47
  • Forumräv

  • 677 inlägg
  • 0

Din hjärna må uppfatta den som mycket bättre (sen kan man diskutera om det har med priset att göra eller ej) men inte dina öron. Visst går det att göra en koaxialkabel som presterar sämre, men då måste tillverkaren anstränga sig lite.

Väldigt basic om dataöverföring, en start på bild 49 borde räcka om du nu inte nödvändigtvis vill läsa allt.

Förklara sedan för mig hur du lyckas skapa så mycket störningar att det kommer att påverka signalen.

alla kablar har olika prestanda jämtemot varandra, annars skule de ju inte vara nån competition, vah?
Om nu alla kablar prestrerar lika bra oberoende pris så skulle ju alla köpa digital kablar för 50 öre i chinatown..
nä jag tror att mateialet i kabeln gör en ganska stor skillnad. Om du/ ni inte tycker de så fine. Men detta e min åskt. Hur kan min hjärna uppfatta ett bättre ljud om inte mina öron gör det? Förklara tack.

#44

Postad 16 maj 2010 - 14:45

JetJaguarr
  • JetJaguarr
  • Forumräv

  • 839 inlägg
  • 0

Nu skrev jag ju då INTE att jag skapar störningar MEN, om man har överflödigt med elektronik så blir det magnetfält om man inte har tillräckligt skyddade kablar, detta är äkta fakta.


Vad är då överflödigt med elektronik, uppenbarligen mer än vad du har, eftersom du inte har några störningar som påverkar signalen?
Eftersom du nu inte har överflödigt med elektronik (eftersom du inte har något som stör signalen) vad ska du då med en svindyr kabel till? Då duger en "vanligt" skärmad kabel alldeles utmärkt.

Så, hur tänkte du dig att signalen skulle komma fram förändrad om du inte har något utomstående som påverkar signalen? "Snake oil"?

#45

Postad 16 maj 2010 - 14:48

bittorent ak47
  • bittorent ak47
  • Forumräv

  • 677 inlägg
  • 0
Ok, jag sa bara att det var en av fördelarna att köra med kolfiber (EN!).. Sen fanns det två till som mina kablar berörs av. åldrande och oxideringen av syre då kolfibrer inte reagerar med det.

#46

Postad 16 maj 2010 - 14:51

JetJaguarr
  • JetJaguarr
  • Forumräv

  • 839 inlägg
  • 0

alla kablar har olika prestanda jämtemot varandra, annars skule de ju inte vara nån competition, vah?
Om nu alla kablar prestrerar lika bra oberoende pris så skulle ju alla köpa digital kablar för 50 öre i chinatown..
nä jag tror att mateialet i kabeln gör en ganska stor skillnad. Om du/ ni inte tycker de så fine. Men detta e min åskt. Hur kan min hjärna uppfatta ett bättre ljud om inte mina öron gör det? Förklara tack.


Klart det finns konkurrens, det finns väldigt många människor som inte bryr sig om att tänka kritisk eller ens vet hur man går tillväga för att göra det, där finns det väldigt mycket pengar att tjäna. Alla kablar presterar inte på samma sätt, men, i ett vanligt hem är det svårt, om inte omöjligt att skapa så mycket brus att det kommer påverkar en standardkabel (digital).

Åter igen så säger du att du tror någonting om ett material du inte har en aning om på vilket sätt det påverkar kabeln.

Din hjärna kan uppfatta saker som inte finns genom exempelvis placebo, hallucinationer m.m.

#47

Postad 16 maj 2010 - 14:59

Unregistered1254
  • Unregistered1254
  • Guru

  • 5 090 inlägg
  • 0
Anledningen till att det finns olika sorters kablage är att vi är beredda att betala mer för en del kablar.

Jag har direkta och indirekta kontakter med diverse kabeltillverkare och leverantörer och deras produktionskonstad skiljer sig inte många öre mellan kablage för 100 kr och 5000 kr. Täckningsbidraget på en kabel är mellan 70-99 procent. Vilket säger nästan allting.

#48

Postad 16 maj 2010 - 14:59

JetJaguarr
  • JetJaguarr
  • Forumräv

  • 839 inlägg
  • 0

Ok, jag sa bara att det var en av fördelarna att köra med kolfiber (EN!).. Sen fanns det två till som mina kablar berörs av. åldrande och oxideringen av syre då kolfibrer inte reagerar med det.


Verkar vara riktiga skräpkablar om de redan vid första testet har påverkats så pass mycket av syre att de inte kan skicka data på ett korrekt sätt. Om kolfiber reagerar med syre eller ej är ganska ointressant, det är inte där signalen färdas. På vilket sätt "åldras" en standardkabel jämfört med den du köpte?

#49

Postad 16 maj 2010 - 15:00

bittorent ak47
  • bittorent ak47
  • Forumräv

  • 677 inlägg
  • 0
så när jag jämförde mina tre vdh, som jag hörde skillnad på så har de inte med mateiallet att göra? Klart som F*N de har. The name kör endast med ofc koppar, thats it, digi kör med kolfiber, hörbar skillnad. Enligt mig.

#50

Postad 16 maj 2010 - 15:01

Unregistereddc53c7e8
  • Unregistereddc53c7e8
  • Mästare

  • 2 573 inlägg
  • 0

Kolfiberlagret skyddar ännu mer den ledande koppar tråden i kabeln ( i detta fall the wave), har man en kabel som bara är i kolfiber (mk the first) så har man en ledare som är immon mot att oxideras av syret( som kommer in vare sig man vill eller inte), 100% oberörd av magnetfältet runtomkring kabeln, och den åldras aldrig.

Att kolfiber är en mycket sämre elektisk ledare än t.ex. koppar och silver betyder inget i frågan? Är det därför VDH är ganska ensamma om materialet. Det kanske inte är så noga med hur bra det leder bara det är exklusivt...?

Se nu till bara att du inte kopplar Van Den Hul The Third till högtalarna. Van Den Hul rekommenderar nämligen "att du bara använder kolfiberkabel på ett enda ställe i anläggningen. Om du till exempel väljer The THIRD som högtalarkabel bör du använda en metallbaserad High End-signalkabel." Trovärdigt...? :unsure:

http://www.hifiklubb..._ljus_beige.htm

Hur kan min hjärna uppfatta ett bättre ljud om inte mina öron gör det? Förklara tack.

Det är helt naturligt. Länkar till en gammal goding från "Hjärnstorm" där det visas på hur lätt man, av olika orsaker, kan styras till att uppleva skillnader som inte existerar. Finns massor med andra liknande exempel... Bla visade det sig för ett tag sedan att folk föredrog dyra viner framför billiga när de visste vad de drack. Såg inte alls ut på det sättet när det testades förutsättningslöst.

http://www.youtube.c...h?v=0HyZIMBQ8n0

Dock så måste var och en få köpa vad de vill. Det är argumenten kring produkterna som kan / bör diskuteras.

Edit: Med detta påstår jag inte att du med 100% säkerhet inte borde kunna höra skillnad men att det faktiskt krävs förutsättningslösa jämförelser om man vill vara säker.

Redigerat av Unregistereddc53c7e8, 16 maj 2010 - 15:14.




0 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 0 gäster, 0 anonyma medlemmar

  • Elias
    2024-03-17 11:45:37
  • Elias
    2024-03-17 11:22:58
  • Elias
    2024-03-17 11:20:09
  • Elias
    2024-03-17 11:20:06
  • Salong vy bakåt, ny bild med tyg på vägg
    DPC
    2024-03-17 09:11:58
  • Fler  |  Vilka bilder visas här?
Trendande produkter
Prisjakt © 2000 - 2024 Prisjakt   Cookiepolicy.   Våra regler.   Personuppgiftspolicy.  Hantera cookie-inställningar.