Hoppa till innehåll

Sökresultat Sökningen pågår Sökresultaten dyker upp här efterhand. Du kan fortsätta skriva om du vill begränsa sökningen.
Söker efter användare
Söker efter gallerier
Sök forumtrådar
Stäng

Extrem underbar bas tills man kopplar in subbarna

75 svar till detta ämne
  • Vänligen logga in för att kunna svara

#1

Postad 17 juni 2016 - 22:23

Cerwin vega Al-1000
  • Cerwin vega Al-1000
  • Beroende

  • 1 391 inlägg
  • 0
Hej

Jag har ett väldigt udda problem, men det beror på att jag har en extremt udda setup. Tror ingen på forumet kör som jag.

Lite snabb info så ni förstår
Kör Al-1002 fronthögtalare 4st
Med phonic EQ som börjar höja vid 100hz till 20hz där de stannar på 15db.
Drivs av Denon Poa 6600.

Jaaaa hur kan de hålla? Extremt sjukt att de gör det, och spelar undan fingrarna på det mesta.

Nog om det......

Jag fick för ett tag sen en JBL TIK sub master. Väldigt udda sub men ni som känner till denna sub, vet också hur den levererar. Väldigt dyr och en sub som spelar utan muller, enligt jbl själva är de deras bästa och mest advancerade sub dom har gjort iaf när denna kom. 61!kg säger en del

Jag har två sådana. När jag skall se film försvinner mitt tryck i frontarna. Men när jag skall lyssna på musik fungerar det perfekt.

Jag har kommit underfull med att boven i dramat är denonens delningsfilter vilket begränsar vid 40hz.

Tydligen måste det vara så med det nya audyssy xt32.

förslag på en annan förstärkare / processor?

#2

Postad 18 juni 2016 - 05:07

Unregistered1fef72f3
  • Unregistered1fef72f3
  • Über-Guru

  • 16 356 inlägg
  • 0

Kolla inställningarna för musik och film i förstärkaren. Slår vad om att du har olika "storlek" (small, large) där man väljer högtalartyp. Sätt allt på small och dela vid 80 hertz.



#3

Postad 18 juni 2016 - 16:23

Cerwin vega Al-1000
  • Cerwin vega Al-1000
  • Beroende

  • 1 391 inlägg
  • 0

Kolla inställningarna för musik och film i förstärkaren. Slår vad om att du har olika "storlek" (small, large) där man väljer högtalartyp. Sätt allt på small och dela vid 80 hertz.


Alla högtalare står på Stora. Att göra som du säger skulle ge full register i frontarna? Om de vore så väl.

#4

Postad 18 juni 2016 - 16:46

Unregisteredb2bcb2c1
  • Unregisteredb2bcb2c1
  • Beroende

  • 1 393 inlägg
  • 0

Om du ställer in att du inte har någon sub, kopplar basarna på pre out main och använder basarnas inbyggda lågpassfilter. Uppstår samma problem då? I så fall borde det ha med placering av dem att göra.



#5

Postad 18 juni 2016 - 16:52

Cerwin vega Al-1000
  • Cerwin vega Al-1000
  • Beroende

  • 1 391 inlägg
  • 0

Om du ställer in att du inte har någon sub, kopplar basarna på pre out main och använder basarnas inbyggda lågpassfilter. Uppstår samma problem då? I så fall borde det ha med placering av dem att göra.


Ställer jag in så att jag inte har någon sub då får jag bas trycket tillbaka.

Redigerat av Cerwin vega Al-1000, 18 juni 2016 - 16:52.


#6

Postad 18 juni 2016 - 20:15

Cerwin vega Al-1000
  • Cerwin vega Al-1000
  • Beroende

  • 1 391 inlägg
  • 0
Efter setupen på förstärkaren väljer den dela alla högtalare till 40hz. Gjorde som trebben sa dela vid 80 Hz och det gjorde stor skillnad i frontarna. Det är inte subbarna som jobbar mer iallafall.

Även om jag inte får frontarna att spela full register, så sammanlagt med subbarna är här ett helsikes ladd i basen ändå.

Men jag skall byta förstärkare, som skickar samma signal till sub som till frontarna.

Redigerat av Cerwin vega Al-1000, 18 juni 2016 - 20:15.


#7

Postad 18 juni 2016 - 20:25

Unregisteredb2bcb2c1
  • Unregisteredb2bcb2c1
  • Beroende

  • 1 393 inlägg
  • 0

Om du bara gör som jag skrev, att koppla basarna på pre out main istället för sub, så blir det nog precis som du vill. Då behöver du inte byta någon förstärkare. 



#8

Postad 18 juni 2016 - 23:32

Cerwin vega Al-1000
  • Cerwin vega Al-1000
  • Beroende

  • 1 391 inlägg
  • 0

Om du bara gör som jag skrev, att koppla basarna på pre out main istället för sub, så blir det nog precis som du vill. Då behöver du inte byta någon förstärkare.


Jag kör med monoblock till front högtalarna, antar att du menar att jag skall koppla på pre out front. Det får bli en splitter då

Problemet är att jag har en master sub och en vanlig tik. Den vanliga kan man sänka nivån direkt på subben, men inte på mastern. Ändrar nivåer i förstärkaren. Men kopplar man som du säger, så vet inte förstärkaren om att där finns subbar. Vilket iofs är bra men nivån kommer bli för hög på mastern.

Hänger du med hur jag tänker?

#9

Postad 19 juni 2016 - 20:20

DPC
  • DPC
  • Forumräv

  • 699 inlägg
  • 0
En nyfiken fråga, varför blir det inte bra med ursprungliga inställningen? Beror det på delningen vid 40 Hz eller släcker högtalarna ut varandra? Jag kör själv med inställning large men utan begränsning nedåt i frekvens och upplever det funka hos mig. Dock betydligt klenare grejer jfr med TS.. För musik kör jag sub off och vill då ha fullrange men det kanske går att få till inställningsmässigt (har inte provat). Vore intressant med en förklaring!

#10

Postad 20 juni 2016 - 05:32

Unregistered1fef72f3
  • Unregistered1fef72f3
  • Über-Guru

  • 16 356 inlägg
  • 1

Akustik.



#11

Postad 20 juni 2016 - 08:52

Cerwin vega Al-1000
  • Cerwin vega Al-1000
  • Beroende

  • 1 391 inlägg
  • 0

En nyfiken fråga, varför blir det inte bra med ursprungliga inställningen? Beror det på delningen vid 40 Hz eller släcker högtalarna ut varandra? Jag kör själv med inställning large men utan begränsning nedåt i frekvens och upplever det funka hos mig. Dock betydligt klenare grejer jfr med TS.. För musik kör jag sub off och vill då ha fullrange men det kanske går att få till inställningsmässigt (har inte provat). Vore intressant med en förklaring!


Nej då dom släcker inte ut varandra, problemet är förstärkaren som delar minst till 40hz! Det blir jag förbannad på, vill ha som du säger fullrange. Även om de blev lite bättre med 80hz. Varför ha 4 st al-1002 som riktigt köttar, så är dom begränsade av denna skit förstärkare....

Sub av = full register = ett jättra tryck liksom den tyngden jag får (125-130 dbc uppmätt av en riktig DB mätare) går Inte att få i en sub! Jag vet vad jag pratar om, farsan har velodyne dd18 + 2st och kommer inte upp i den tyngden. Vilket med andra ord är omöjligt för en sub bas.

Missförstå mig inte, hela detta finns i subbarna och de är klart imponerande med 2. Till med så man känner detta kan väl inte bli bättre. Jodå de kan det, koppla av subbarna och man är i hamn! Det är ju detta man stör sig på man vill plocka ut Max av anläggningen.

Jag vill byta förstärkare som ger fullregister några förslag?

#12

Postad 20 juni 2016 - 08:53

Unregistered1fef72f3
  • Unregistered1fef72f3
  • Über-Guru

  • 16 356 inlägg
  • 0

Det måste ju finnas en "double bass" eller vad det kallas. Har du verkligen gått igenom hela menyn?



#13

Postad 20 juni 2016 - 15:11

Unregisteredb2bcb2c1
  • Unregisteredb2bcb2c1
  • Beroende

  • 1 393 inlägg
  • 0

Du vill alltså att front ska spela fullrange och att basarna ska spela samma signal som front fast med ett lågpassfilter. Har jag förstått rätt?

 

Varför? 

 

Vilken denon-receiver är det du har så kanske vi kan läsa i manualen åt dig?


Redigerat av Unregisteredb2bcb2c1, 20 juni 2016 - 15:11.


#14

Postad 20 juni 2016 - 19:54

Cerwin vega Al-1000
  • Cerwin vega Al-1000
  • Beroende

  • 1 391 inlägg
  • 0

Det måste ju finnas en "double bass" eller vad det kallas. Har du verkligen gått igenom hela menyn?



Tyvärr har jag gått igenom allt! Det hade varit fint om de är nått jag har missat.

Jag har en Denon X4100W. Innan hade jag en denon 2808, men hade inga subbar på den tiden.

Jag har denons gamla monsterförstärkare Denon A1SR. Men den går ju tyvärr inte att koppla in med tanke på den inte har hdmi! Annars hade den varit guld. Denon lirar i vårt sovrum, med jbl l-300.

Tack för att ni försöker hjälpa mig

#15

Postad 21 juni 2016 - 05:55

walle_1
  • walle_1
  • Beroende

  • 1 174 inlägg
  • 0
Sätt frontarna på large.
Speaker configuration -> Lfe+front

Klart!

#16

Postad 21 juni 2016 - 07:19

Cerwin vega Al-1000
  • Cerwin vega Al-1000
  • Beroende

  • 1 391 inlägg
  • 0

Sätt frontarna på large.
Speaker configuration -> Lfe+front

Klart!


Självklart har jag det så. LFE + Main och högtalare stora på alla.

#17

Postad 21 juni 2016 - 08:27

Bakerman
  • Bakerman
  • Mega-Guru

  • 9 561 inlägg
  • 0

Var bor du? Skulle vara mycket spännande att komma och lyssna. :)



#18

Postad 21 juni 2016 - 08:55

walle_1
  • walle_1
  • Beroende

  • 1 174 inlägg
  • 0

Självklart har jag det så. LFE + Main och högtalare stora på alla.


Jamen dåså, då är det en utsläckning du har.
Börja jobba med inställningar och placering.

#19

Postad 21 juni 2016 - 12:35

Unregistered20ade6ab
  • Unregistered20ade6ab
  • Rookie

  • 7 inlägg
  • 0
Jag har varigt med om samma fenomen.
För mig va problemet näst intill identiskt.
Bra bas i front utan sub aktiverad men såfort man aktivera subbutgången.
Ändrades basljudet radikalt.
Detta hände på en nad för mig.
Hade inte det problemet på min tidigare rotel och det försvann igen när jag uppgradera till en onkyo.
Jag har köpt marantz nu och änvänder inte sub längre så vet inte hur det funkar på de den.

Hade en denon 2106 och körde slutsteg på ett tag kommer inte ihåg att där va några problem med
Sub out på den. Den va däremot inte särskilt bra som försteg i det avseendet att det lät som att den kapa alla frekvenser under ca 40hz på preout front.
Men det har kanske blivigt bättre på nyare denon?

Finns du i skåne kan du på låna hem min onkyo pr-sc 886 och se om samma sak händer med den.
Blir det inte bra då ligger problemet troligtvis i subbarna.

Blir det bra, skrota denon o köp något annat för då är den boven

#20

Postad 21 juni 2016 - 15:56

Unregistered1fef72f3
  • Unregistered1fef72f3
  • Über-Guru

  • 16 356 inlägg
  • 0

Det bästa är egentligen att man kör delning vid 80 hertz. Få golvhögtalare orkar köra subbas-toner ändå. Det viktiga är dock att placera subwoofern bra i rummet. Det där med att köra fullrange på golvarna plus en subwoofer är jag inte så mycket för. Det blir ju kaka på kaka.



#21

Postad 21 juni 2016 - 16:01

Unregisterede82735a2
  • Unregisterede82735a2
  • Lärjunge

  • 255 inlägg
  • 0
Som bäddat för tids och fasfel. Borde vara smartare att bara justera upp gain på baslådan om man vill ha fläskbas.

#22

Postad 21 juni 2016 - 16:05

Unregistered1fef72f3
  • Unregistered1fef72f3
  • Über-Guru

  • 16 356 inlägg
  • 0

Du menar att det blir fel tidsmässigt om man delar vid 80, som man brukar, eller menar du att felen uppstår när man kör fullrange med subwoofer?



#23

Postad 21 juni 2016 - 16:11

Unregisterede82735a2
  • Unregisterede82735a2
  • Lärjunge

  • 255 inlägg
  • 0
När man kör full range + sub. Det krävs tungan rätt i mun om det inte ska bli sämre. Och som sagt, vill man mest ha mer bas, öka gain på subben och dela "som valigt" istället. Som du föreslår.

#24

Postad 21 juni 2016 - 16:13

Unregistered1fef72f3
  • Unregistered1fef72f3
  • Über-Guru

  • 16 356 inlägg
  • 0

Ja just det. Jo men det tycker jag också. Det är lite slöseri att köra bas, både från golvarna samt subben.



#25

Postad 21 juni 2016 - 17:36

Ageve
  • Ageve
  • Über-Guru

  • 12 005 inlägg
  • 0

Jamen dåså, då är det en utsläckning du har.
Börja jobba med inställningar och placering.

 

Jag har försökt hjälpa honom, men det är inte utsläckning som är problemet. I 2-kanal med LFE+Main valt så funkar det. Då är det bas i både frontar och subbar.

 

I flerkanal däremot, går det inte att få receivern att skicka någon bas under 40Hz till front. "Hela register" eller vad de nu kallar det, går inte att välja i det läget. Med subwoofer avstängt rör sig basarna på front, med sub igång gör de knappt det.

 

Jag vet inte om det är ett krav från Audyssey, men det är likadant på Marantz. Det går inte längre att få bas i både front och sub på film verkar det som.

 

Med min AVR-4306 fungerar LFE+Main som det är tänkt, dvs basarna rör sig på fronthögtalarna med det igång, även på film, och det är väldigt tydligt när man växlar mellan LFE och LFE+Main.

 

Jag kör såklart LFE alltid, men testade som sagt.

 

Även om de blev lite bättre med 80hz. 

 

Nja, väljer du 80Hz blir det ännu mindre bas i frontarna, eftersom det är delningen. Troligtvis är förbättringen du märker helt enkelt att subbarna spelar mer.

 

Det bästa är egentligen att man kör delning vid 80 hertz. Få golvhögtalare orkar köra subbas-toner ändå. 

 

Japp, du har såklart rätt.

 

Hans golvare spelar inget under 30Hz, trots EQ, men det blir bra tryck däröver. Det han är ute efter är att behålla det trycket och få den djupare basen som bara subbarna kan återge.


Redigerat av Ageve, 21 juni 2016 - 17:46.


#26

Postad 21 juni 2016 - 18:20

Nizz_e
  • Nizz_e
  • Forumräv

  • 943 inlägg
  • 0

Vad jag kan se i manualen ska det va full bas i frontarna med LFE + main om frontarna är satta till large. Skumt!



#27

Postad 21 juni 2016 - 18:32

Nizz_e
  • Nizz_e
  • Forumräv

  • 943 inlägg
  • 0

Vilken Amp. assign kör du med?



#28

Postad 21 juni 2016 - 19:16

Cerwin vega Al-1000
  • Cerwin vega Al-1000
  • Beroende

  • 1 391 inlägg
  • 0

Jag har försökt hjälpa honom, men det är inte utsläckning som är problemet. I 2-kanal med LFE+Main valt så funkar det. Då är det bas i både frontar och subbar.

Jag vet inte om det är ett krav från Audyssey, men det är likadant på Marantz. Det går inte längre att få bas i både front och sub på film verkar det som.
 
Med min AVR-4306 fungerar LFE+Main som det är tänkt, dvs basarna rör sig på fronthögtalarna med det igång, även på film, och det är väldigt tydligt när man växlar mellan LFE och LFE+Main.
 
 
Hans golvare spelar inget under 30Hz, trots EQ, men det blir bra tryck däröver. Det han är ute efter är att behålla det trycket och få den djupare basen som bara subbarna kan återge.


Kollar man i 2 kanals setupen, står även där delningsfilter 80hz. Jag tror de saknas även där i med det är olika sorts bas i musik och film. Jag har inte dom låga frekvenserna i film i frontarna.

Jag provade Transformers Revenge of the fallen, ungefär i mitten i filmen när Prime och bumblbee skall rädda Sam. Dom flyger igenom taket, och några sekunder senare hoppar Prime. Då skall de komma en fruktansvärd låg bas vilket det gör i både front och i subbarna men inte samtidigt.

Subbarna är imponerande master subben gick på ca 40 000kr och vanliga tik 35 000kr. Båda med 15 tums element som spelar ner till ca 18hz. Väger tillsammans 122kg.

Men dom har inte en ända chans emot 4 st al-1002 med poa + eq.

Hade varit roligt att ha båda igång, man kan inte få för mycket bas i film, när basen spelar så ruskigt snyggt utan ett ända dovt muller eller liknande.


Amp assign valde den 9.1 vilket man kan tycka är fel, borde vara 7.1 + atmos. Men de kan vara för att jag inte har en korrekt atmos setup då jag har mina ovanför mittkanalarna.

#29

Postad 21 juni 2016 - 19:39

Cerwin vega Al-1000
  • Cerwin vega Al-1000
  • Beroende

  • 1 391 inlägg
  • 0
Dessa inställningarna borde väl fungera? LFE läget bara, så kommer detta resultat upp i delningsfiltret. Sägs hela registret bara att prova, skall göra de nu.

Bifogad fil(er)



#30

Postad 21 juni 2016 - 19:51

Cerwin vega Al-1000
  • Cerwin vega Al-1000
  • Beroende

  • 1 391 inlägg
  • 0
Det fungerade givetvis inte, kan lika gärna ha mina dali sensor 1 som fronthögtalare.......suck jag ger upp....allt tyder på ett byte av förstärkare..

#31

Postad 21 juni 2016 - 19:55

Ageve
  • Ageve
  • Über-Guru

  • 12 005 inlägg
  • 0

Dessa inställningarna borde väl fungera? LFE läget bara

 

Jo, det fungerar, men du får ingen djupbas i frontarna ;)

 

80Hz är delningen, dvs allt under det går till subbarna.

 

edit: Kollade manualen till 7200W och delningen är den samma, 40Hz.

 

Men det står också att allt under delningen går till subb och frontar, men bara från högtalare som är satt till small.

 

Det betyder att det borde funka, men det gör det ju inte. Bugg i mjukvaran?

 

Bifogad fil  7200w_lfe.png   120,29K   0 Antal nerladdningar


Redigerat av Ageve, 21 juni 2016 - 20:08.


#32

Postad 21 juni 2016 - 20:42

Cerwin vega Al-1000
  • Cerwin vega Al-1000
  • Beroende

  • 1 391 inlägg
  • 0
Provade lite 2 kanal nu. De känns mer i soffan när man kopplar in 2 subbar, kanske inte så konstigt. Gjorde en mätning nu på California project låt titel surfer girl

Måste givetvis tillägga att jag tog de relativt lugnt med fjärrkontrollen.

Med subbarna blev det 119.9 dbc
Med bara front 119.7 dbc

Mätt i soffan 3.5 meter ifrån, med riktig DB mätare.


Mycket märkligt att de inte skiljde mer. Kan iofs bero på att subbarna står så lågt i frekvens som möjligt. Pumpade hyffsat så det fungerar på 2 kanal men inte på film...

#33

Postad 22 juni 2016 - 05:10

johan b-lund
  • johan b-lund
  • Mästare

  • 2 957 inlägg
  • 0

När du nämner db mätningen, vilken frekvens mätte du på?



#34

Postad 22 juni 2016 - 07:16

ekon
  • ekon
  • Guru

  • 5 775 inlägg
  • 0

Kan du inte stänga av subwoofer utgången och sedan köra subbarna på L/R-preout? Då borde du få bas i både frontarna och subbarna.



#35

Postad 22 juni 2016 - 08:44

Cerwin vega Al-1000
  • Cerwin vega Al-1000
  • Beroende

  • 1 391 inlägg
  • 0

Kan du inte stänga av subwoofer utgången och sedan köra subbarna på L/R-preout? Då borde du få bas i både frontarna och subbarna.


Som vi redan har nämnt i tråden så fungerar inte detta då master subben har ingen ratt man kan sänka nivån på. Om jag hade haft 2 vanliga tik hade det säkert fungerat.

#36

Postad 22 juni 2016 - 09:18

Unregisterede44ab590
  • Unregisterede44ab590
  • Forumräv

  • 561 inlägg
  • 0

Kan du inte stänga av subwoofer utgången och sedan köra subbarna på L/R-preout? Då borde du få bas i både frontarna och subbarna.

 

Borde väl fungera med typ ett av behringers minsta mixerbord i signalvägen för subben? Då kan du ju själv justera volymen. Kostar väl inte ens 1000:- i dagsläget, kanske är smidigare än att behöva byta processor. 

 

TIK suben verkar ju ha RS232 anslutning och separat programvara för justering i övrigt, kanske är svår att få tag på dock?



#37

Postad 22 juni 2016 - 15:51

Cerwin vega Al-1000
  • Cerwin vega Al-1000
  • Beroende

  • 1 391 inlägg
  • 0

Borde väl fungera med typ ett av behringers minsta mixerbord i signalvägen för subben? Då kan du ju själv justera volymen. Kostar väl inte ens 1000:- i dagsläget, kanske är smidigare än att behöva byta processor.

TIK suben verkar ju ha RS232 anslutning och separat programvara för justering i övrigt, kanske är svår att få tag på dock?


Mm ingen dum idé vad säger ni andra om detta? Jag har en Behringer liggandes men nog bara en vanlig EQ.

Precis de har dom, ja precis förbannat svårt om de ens finns.

#38

Postad 22 juni 2016 - 16:06

Ageve
  • Ageve
  • Über-Guru

  • 12 005 inlägg
  • 0

Med subbarna blev det 119.9 dbc
Med bara front 119.7 dbc

 

Den visar inte vilken frekvens det är vid, så det kan vara 20 eller 100Hz ;)

 

Litar inte på den mätaren. Mätte upp 127dBc med den, när jag hade en ensam B&W ASW3000. När batteriet började bli dåligt blev det 135dB  :P



#39

Postad 22 juni 2016 - 17:02

Blåtand
  • Blåtand
  • Mästare

  • 3 140 inlägg
  • 0

Alltså vad är det man vill åstadkomma egentligen som skapar dessa problem, tanken med baskomplementet är väl att subbarna skall möta frontarna vid en lämplig delningsfrekvens (-3dB) vilket borde kunna vara någonstans i intervallet 40-80Hz med tanke på dessa frontars storlek. Är det detta som inte receivern klarar eller är det andra delar i kalibreringen som går fel? Utsläckning som nämndes borde ju en kalibrering hantera så det kan väl inte vara problemet även om placeringen inte är helt optimal. Personligen tror jag att en låg delning men en delning mot frontar satta till small ger bästa resultat särskilt med tanke på vilka basar ts har. Har du en modern receiver kan du väl sätta individuell delning till olika högtalare som valts till small så det borde inte vara något problem.

 

Är problemet att det låter illa eller är det för lågt utslag på en dB-mätare som är problemet?.



#40

Postad 22 juni 2016 - 17:20

Cerwin vega Al-1000
  • Cerwin vega Al-1000
  • Beroende

  • 1 391 inlägg
  • 0

Den visar inte vilken frekvens det är vid, så det kan vara 20 eller 100Hz ;)

Litar inte på den mätaren. Mätte upp 127dBc med den, när jag hade en ensam B&W ASW3000. När batteriet började bli dåligt blev det 135dB :P


Den mätaren funkar perfekt med bra batteri så klart! Att du fick upp den till 127 dbc litar jag snare mindre på. Och eftersom du låna den för 8 år sen så tror jag ännu mindre på att du kommer ihåg siffran. Inte meningen du skall trycka in den i basporten.

#41

Postad 22 juni 2016 - 17:36

Cerwin vega Al-1000
  • Cerwin vega Al-1000
  • Beroende

  • 1 391 inlägg
  • 0

Alltså vad är det man vill åstadkomma egentligen som skapar dessa problem, tanken med baskomplementet är väl att subbarna skall möta frontarna vid en lämplig delningsfrekvens (-3dB) vilket borde kunna vara någonstans i intervallet 40-80Hz med tanke på dessa frontars storlek. Är det detta som inte receivern klarar eller är det andra delar i kalibreringen som går fel? Utsläckning som nämndes borde ju en kalibrering hantera så det kan väl inte vara problemet även om placeringen inte är helt optimal. Personligen tror jag att en låg delning men en delning mot frontar satta till small ger bästa resultat särskilt med tanke på vilka basar ts har. Har du en modern receiver kan du väl sätta individuell delning till olika högtalare som valts till small så det borde inte vara något problem.

Är problemet att det låter illa eller är det för lågt utslag på en dB-mätare som är problemet?.

Det jag vill åstadkomma är fullregister inte bara i sub utan i frontarna med. Denna tråd börjar bli lite tjatig..

Du föreslår en delning till small, helt tvärtemot det jag vill. Subbarna bär respekt, men som jag har sagt hela tiden är att det trycket jag har i front går inte att få i en sub iaf inte för hemmabruk. Betyder inte att subbar är dåliga, jbl o velodynens dd18+ är otroligt bra.

Förstår bara inte hur de kan fungera på musik 2 kanal men inte i film....

Redigerat av Cerwin vega Al-1000, 22 juni 2016 - 17:38.


#42

Postad 22 juni 2016 - 18:32

Cerwin vega Al-1000
  • Cerwin vega Al-1000
  • Beroende

  • 1 391 inlägg
  • 0
En bild på setupen.

Bifogad fil(er)



#43

Postad 22 juni 2016 - 18:41

Nizz_e
  • Nizz_e
  • Forumräv

  • 943 inlägg
  • 0

Nu kan jag inte Denon, men kan det va att du får olika kalibreringar från mätningen (typ front align, flat....), eller nåt ljudprogram som går in på filmläget?

Kör du straight/through/direct eller vad du har även i filmläget?



#44

Postad 22 juni 2016 - 18:48

Unregisteredb2bcb2c1
  • Unregisteredb2bcb2c1
  • Beroende

  • 1 393 inlägg
  • 0

Det jag vill åstadkomma är fullregister inte bara i sub utan i frontarna med. Denna tråd börjar bli lite tjatig..

Du föreslår en delning till small, helt tvärtemot det jag vill. Subbarna bär respekt, men som jag har sagt hela tiden är att det trycket jag har i front går inte att få i en sub iaf inte för hemmabruk. Betyder inte att subbar är dåliga, jbl o velodynens dd18+ är otroligt bra.

Förstår bara inte hur de kan fungera på musik 2 kanal men inte i film....

 

Eftersom att det i en film finns ett LFE-spår som kan gå direkt till basarna medan front går till front. Vid musik (tvåkanal) finns inget separat spår för basen och allt går därför till front, alternativt delas signalen mellan front och bas ifall man väljer det.

 

Jag tror att de flesta här i tråden har förstått att du vill att alla högtalare ska spela bas vid tvåkanal. Vad du däremot inte skrivit är vad du vill få ut av det. Därför: Varför vill du att både front och basar ska spela samtidigt i tvåkanal?



#45

Postad 22 juni 2016 - 19:02

Unregistered1fef72f3
  • Unregistered1fef72f3
  • Über-Guru

  • 16 356 inlägg
  • 0

Det jag vill åstadkomma är fullregister inte bara i sub utan i frontarna med. Denna tråd börjar bli lite tjatig..

Du föreslår en delning till small, helt tvärtemot det jag vill. Subbarna bär respekt, men som jag har sagt hela tiden är att det trycket jag har i front går inte att få i en sub iaf inte för hemmabruk. Betyder inte att subbar är dåliga, jbl o velodynens dd18+ är otroligt bra.

Förstår bara inte hur de kan fungera på musik 2 kanal men inte i film....

 

Du delar i förstärkaren till "small". Då borde subwoofrarna vakna till. 



#46

Postad 22 juni 2016 - 19:23

Cerwin vega Al-1000
  • Cerwin vega Al-1000
  • Beroende

  • 1 391 inlägg
  • 0

Eftersom att det i en film finns ett LFE-spår som kan gå direkt till basarna medan front går till front. Vid musik (tvåkanal) finns inget separat spår för basen och allt går därför till front, alternativt delas signalen mellan front och bas ifall man väljer det.

Jag tror att de flesta här i tråden har förstått att du vill att alla högtalare ska spela bas vid tvåkanal. Vad du däremot inte skrivit är vad du vill få ut av det. Därför: Varför vill du att både front och basar ska spela samtidigt i tvåkanal?

I 2 kanal spelar dom tillsammams men inte i film. Det är säkert som du säger lfe spåret som inte vill dela med sig basen.

Varför jag vill ha de så är ju för att musiken spelas med en härlig tungd och de mycket roligare när hela huset skakar. Men mycket för att jag har 2 subbar då skall de användas till allt.

När det är film är det dts HD spåret för det mesta.

Redigerat av Cerwin vega Al-1000, 22 juni 2016 - 19:26.


#47

Postad 22 juni 2016 - 19:28

Cerwin vega Al-1000
  • Cerwin vega Al-1000
  • Beroende

  • 1 391 inlägg
  • 0

Du delar i förstärkaren till "small". Då borde subwoofrarna vakna till.


Subwoofrarna har fungerat hela tiden. Återigen front det inte delas till i film

#48

Postad 22 juni 2016 - 20:05

Blåtand
  • Blåtand
  • Mästare

  • 3 140 inlägg
  • 0

Har inte med huvudfrågan att göra men vill du att basarna skall spela djupt så skulle jag testat att låta dem stå i de främre hörnen och vinklade så de spelar på diagonalen då kanske du får ut mer av dem. Det var aldrig min mening att göra tråden tjatig. "Möjligen mer greppbar :)"

 

Tror som några varit inne på att LFE skapar ditt problem.
Eftersom det är så de mesta ljudspår och receivers funkar för film så får du nog läsa på ordentligt innan du springer iväg för att köpa dig en ny lösning. 



#49

Postad 22 juni 2016 - 21:03

Cerwin vega Al-1000
  • Cerwin vega Al-1000
  • Beroende

  • 1 391 inlägg
  • 0

Har inte med huvudfrågan att göra men vill du att basarna skall spela djupt så skulle jag testat att låta dem stå i de främre hörnen och vinklade så de spelar på diagonalen då kanske du får ut mer av dem. Det var aldrig min mening att göra tråden tjatig. "Möjligen mer greppbar :)"
 
Tror som några varit inne på att LFE skapar ditt problem.
Eftersom det är så de mesta ljudspår och receivers funkar för film så får du nog läsa på ordentligt innan du springer iväg för att köpa dig en ny lösning.


Jag hade hoppas någon hade haft en lösning. T.ex förslag på ny förstärkare...alla nya hemmabio förstärkare kan väl inte ha dessa inställningar, som denonen? Marantz är också kört för de är nästan en denon med samma meny osv

#50

Postad 22 juni 2016 - 21:04

ekon
  • ekon
  • Guru

  • 5 775 inlägg
  • 0
Du kan aldrig få frontarna att spela LFE-spåret om du inte stänger av subwoofer utgången helt. Förmodligen tycker du att ljudmixaren lagt för lite bas i FR & FL.



0 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 0 gäster, 0 anonyma medlemmar

  • tnorlund
    2024-04-22 20:00:21
  • Nya hyllor. 2670 DVD+Blu-Ray
    tnorlund
    2024-04-22 19:58:56
  • UPDATE 2024
    jacoby
    2024-04-15 17:17:29
  • UPDATE 2024
    jacoby
    2024-04-15 17:09:47
  • UPDATE 2024
    jacoby
    2024-04-15 16:57:35
  • Fler  |  Vilka bilder visas här?
Trendande produkter
Prisjakt © 2000 - 2024 Prisjakt   Cookiepolicy.   Våra regler.   Personuppgiftspolicy.  Hantera cookie-inställningar.