Hoppa till innehåll

Sökresultat Sökningen pågår Sökresultaten dyker upp här efterhand. Du kan fortsätta skriva om du vill begränsa sökningen.
Söker efter användare
Söker efter gallerier
Sök forumtrådar
Stäng

Införskaffa 2kanals förstärkare!

152 svar till detta ämne
  • Vänligen logga in för att kunna svara
Denon PMA-1520AE (Stereoförstärkare) 1 (0) Inga priser
Marantz PM8005 (Stereoförstärkare) 4 8,5 (3) 14 000:-
3 relaterade trådar

#51

Postad 07 juli 2016 - 21:13

Unregistered71a682bb
  • Unregistered71a682bb
  • Användare

  • 249 inlägg
  • 1
Japp, och lyssnar man på dåliga råd blir den snabbt än dyrare utan att det blir bättre. Alla råd är inte bra råd.

Min poäng är att det kan vara idé att tänka på vad man skriver och veta vad man skriver i stället för att skriva vad man vet. En del här verkar mer roade av att mäta organ än bra ljud och bild. Jag är inte det och säkerligen är jag i gott sällskap på den punkten. Ibland kan det bli lite väl mycket spekulationer här i form av jag tror och lite normativa pekpinnar i form av du borde göra si eller så men ska inte göra sådär. Sådana råd är kanske inte alltid så hjälpsamma för den som inte själv kan värdera svaret.

#52

Postad 07 juli 2016 - 21:54

Tool-AENIMA
  • Tool-AENIMA
  • Forumräv

  • 840 inlägg
  • 0

Man kan köra nercabbat i regnet också, man tar sig från A-B men det är inte optimalt. Detsamma gäller med att använda en hembioreceiver till tvåkanal. Vissa gör det faktiskt mycket bra men aldrig lika bra som en ren tvåkanalare. Personligen skulle jag bara rekommendera att köra så om man i framtiden vet att man i framtiden kommer att skaffa fler högtalare* i setupen. Sen är det väldigt smidigt att kunna koppla in alla enheter via HDMI, en HDMI till bildvisare så är man hemma.

 

Om man nöjer sig med stereo skulle jag välja en tvåkanalare alla dagar i veckan. I mina öron är det ljusår bättre. Men vi alla är olika. Vill man koppla in enheter tar man ljudet via dacen och bilden som vanligt.

 

Vill man ha det bästa från två världar tycker jag att man ska köra en receiver till center och surrar sedan ha en tvåkanal som aggerar slutsteg och tar frontar vid biotittande. När man vill lyssna på musik använder man bara tvåkanal. Detta kostar mer och man är tvungen att ha mer plats för elektronik i TV-bänken. 

 

Som du säger är akustik otroligt viktigt. Jag håller på att akustikbehandla mitt vardagsrum, har börjat lite lätt med basfällor men absorbenter ska upp i tak och väggar efter sommaren. Det gör en stor skillnad redan nu.

 

Men jag tror inte på en receiver som tvåkanal.Den spelar aldrig med samma musikalitet. Men ännu en gång, det är vad jag tycker :)

 

Håller med dig har haft en jäkla massa hembioförstärkare i 20-25000:- klassen genom åren och det finns inte en enda jag har varit nöjd med i tvåkanal har även testat att hänga på slutsteg på vissa av dem.



#53

Postad 07 juli 2016 - 22:09

Buddaz12
  • Buddaz12
  • Veteran

  • 1 723 inlägg
  • 0

Japp, och lyssnar man på dåliga råd blir den snabbt än dyrare utan att det blir bättre. Alla råd är inte bra råd.

Min poäng är att det kan vara idé att tänka på vad man skriver och veta vad man skriver i stället för att skriva vad man vet. En del här verkar mer roade av att mäta organ än bra ljud och bild. Jag är inte det och säkerligen är jag i gott sällskap på den punkten. Ibland kan det bli lite väl mycket spekulationer här i form av jag tror och lite normativa pekpinnar i form av du borde göra si eller så men ska inte göra sådär. Sådana råd är kanske inte alltid så hjälpsamma för den som inte själv kan värdera svaret.

Har inget med att mäta j******** p******

Vill du ha det enkla svaret eller skall jag gå in på detaljer varför jag skriver som jag gör. Javisst en enkel förstärkare må vara bra däremot har tekniken kommit långt idag även fast det fortfarande finns dem som inte vill inse förändringar. Finns några hembiostärkare som är lika bra som en stereoförstärkare och det här eviga tjatet om att det ena är bättre än det andra, mycket av det håller på att avyttras, javisst säger man det är mindre komponenter och annat i en stereoförstärkare däremot kommer man inte undan att båda är konstruerade på samma sätt skillnaden ligger i att den ena är större låda för att kunna få plats med flera högtalarkanaler medan själva principen att framställa ljud är den samma. En hobby är en hobby, varför kommer det sig att en "fiskare" köper något som egentligen inte kommer förändra något, jo för att det är en hobby och det finns inga svar på vad som är rätt eller fel, man provar sig fram. Tog bara ett exempel, det går ändå igenom alla hobbys som finns, varför köper man något jo för att man är intresserad för att se ett resultat som kanske inte går att uppnå genom att läsa sig fram till svaret. Inom hifi kan man hitta många saker och bara för att någon anser att produkten håller ett visst värde så finns det alltid någon annan som kommer påstå nej det stämmer inte och annat bla bla. Hur tror du det kommer sig att folk köper dyra kablar inte för att det blir bättre utan mer för vetskapen om att kvalitén är bättre, ofta när man köper billiga produkter slutar det med att man köper något annat och kan då spara sig själv besväret över att ständigt byta och man gör sig själv en tjänst för själen och hjärnan. Sedan har vi den där ständiga debatten om mätbart och upplevd skillnad som det inte finns någon ände på utan vi människor är som vi är, i ständig förändring vare sig det är i positiv eller negativ riktning. Det jag vill komma fram till är att säga att det ena är bättre än det andra går inte utan man måste uppleva själv och det finns inget som är svart eller vitt utan bara gråa nyanser. Nöjd med mitt svar eller vill du jag skall gå mera ingående.    


Redigerat av Buddaz12, 07 juli 2016 - 22:16.


#54

Postad 07 juli 2016 - 22:12

Unregisterede82735a2
  • Unregisterede82735a2
  • Lärjunge

  • 255 inlägg
  • 2

Japp, och lyssnar man på dåliga råd blir den snabbt än dyrare utan att det blir bättre. Alla råd är inte bra råd.

Min poäng är att det kan vara idé att tänka på vad man skriver och veta vad man skriver i stället för att skriva vad man vet. En del här verkar mer roade av att mäta organ än bra ljud och bild. Jag är inte det och säkerligen är jag i gott sällskap på den punkten. Ibland kan det bli lite väl mycket spekulationer här i form av jag tror och lite normativa pekpinnar i form av du borde göra si eller så men ska inte göra sådär. Sådana råd är kanske inte alltid så hjälpsamma för den som inte själv kan värdera svaret.

 

Om folk bara skrev det dom vet! Jag orkar fasen inte skriva i trådar knappt eftersom det alltid påstås så märkliga saker och dras så konstiga slutsatser. Man tar en subjektiv upplevelse och sen ger man den tekniska kläder, utan att man knappt vet ett jota om tekniken (ja, det är väldigt genomskinligt även om jag själv är långt ifrån en expert).



#55

Postad 07 juli 2016 - 22:22

laddie15
  • laddie15
  • Guru

  • 4 186 inlägg
  • 0
Märkligt.. En man som raljerar över människor som inte förstår att tvåkanalare per automatik är bättre, tycker tråden HITTILLS varit lustig. ;)

Men jag kanske missförstod? Vad var det roliga?

Sedan skulle det inte kunna skrivas så särskilt mycket i såna här trådar om folk inte fick spåna och spekulera och dra sina egna slutsatser. :)

Redigerat av laddie15, 07 juli 2016 - 22:39.


#56

Postad 07 juli 2016 - 23:41

Ageve
  • Ageve
  • Über-Guru

  • 12 005 inlägg
  • 1

Man tar en subjektiv upplevelse och sen ger man den tekniska kläder, utan att man knappt vet ett jota om tekniken

 

Det där är en klockren beskrivning av Hifi-entusiaster i allmänhet  ;)



#57

Postad 08 juli 2016 - 06:48

Phonophilos
  • Phonophilos
  • Lärjunge

  • 367 inlägg
  • 0

Jag kör en kompromiss eftersom jag har svårt att leva utan center till tv/film. Hittade min reciver för ok pris och kunde inte motstå frestelsen att prova. Däremot ser man till de prylar jag har ihop så är det inte direkt någon billig budget historia, bara banankontakterna jag köpte sist kostar en förmögenhet. Är på jakt att köpa något nytt bara det att det kostar så det smakar även fast om jag väljer smart. Annars tycker jag Olle Ljungström cd skiva låter helt ok, tror om jag skulle spela den skivan med mina prylar för någon annan tror jag inte personen i fråga skulle bli besviken på ljudet. Som du säger det finns helt ok recivers. Väntar tills sommaren är över sedan får vi se vad tomten bjuder på för överraskningar. Diggar annars dina fina tagna bilder, vore nice om du kunde ta en bild under skalet eller garantin kanske ryker.

 

Har funderat på att öppna upp och titta. Men söker man på Nuvista 800 så hittar man bilder på innanmätet :)

Bifogad fil(er)


Redigerat av Phonophilos, 08 juli 2016 - 12:11.


#58

Postad 08 juli 2016 - 07:23

Phonophilos
  • Phonophilos
  • Lärjunge

  • 367 inlägg
  • 0

I slutändan handlar det om att man själv ska vara nöjd med ljudet, och den ribban sätter man själv.

Man kan inte dra enbart läsa forum och komma fram till ett svar. Alla tycker olika helt enkelt.

 

Man måste låna hem produkten och lyssna, gärna jämföra med annat. Tycker man att det låter bra så är det bra :)

Jag pratar enbart om mig när jag tycker att en receiver inte presterar lika bra som en tvåkanalare. Då menar jag inte en tvåkanalare för 5k, utan från 50k och uppåt. På denna nivå sätter JAG min egna ribba när det kommer till ljud. "Billig" (allt är relativt) elektronik är inte utav samma kvalitet som dyrare. Detta gäller allt. Sedan finns det mycket prisvärda produkter, ja. 

 

Varför tycker man det är ok att lägga 60 tusen för en TV istället 10-20 tusen, man ser en skillnad på bild antagligen. Men när man pratar om ljud så får man inte uttala sig på samma sätt, då är man konstig för det finns ingen skillnad på ljud tydligen. Låt personer som hör skillnad få spendera pengar på ljud helt enkelt  :)

 

Jag har ägt och lyssnat på mycket elektronik därför kan jag dra mina egna slutsatser om vad jag förväntar mig  och hur jag vill att det ska låta. Jag har jämfört receiver mot stereo. Därför kan jag även få tycka att en receiver inte kommer i närheten utav en tvåkanalare.

 

Men ännu en gång. Det finns bra receivers som gör stereo jobbet bra. Jag sätter ribban högre än det jag hitintills hört från receivers och kör därför ren tvåkanal :)

 

Tycker bara det är tråkigt när det blir dålig stämning på forum. Det finns elektronik som passar olika plånböcker. Det har inget med att mäta organ att göra :) 


Redigerat av Phonophilos, 08 juli 2016 - 07:40.


#59

Postad 08 juli 2016 - 07:57

Buddypresley
  • Buddypresley
  • Guru

  • 4 091 inlägg
  • 0

Märkligt.. En man som raljerar över människor som inte förstår att tvåkanalare per automatik är bättre, tycker tråden HITTILLS varit lustig. ;)

Men jag kanske missförstod? Vad var det roliga?

 

Det är ingen allmän rolighet utan bara roligt för den personen som tror sig veta allt och som känner sig överlägsen dom som anses mindre vetande.

 

Men det är ju klart, de flesta skrattar nog åt nån som kommer med helt galna saker som t.ex. att jorden är platt. Eller att tvåkanalare inte per automatik är bättre än receivers... :D  ;)


Redigerat av Buddypresley, 08 juli 2016 - 08:02.


#60

Postad 08 juli 2016 - 08:22

Andreas3200
  • Andreas3200
  • Veteran

  • 1 673 inlägg
  • 0

Visst är det så. Men man får läsa och bilda sig en uppfattning samt självklart lyssna på elektroniken innan man köper.
Det finns som jag skrev mycket bra receivers som kan spela tvåkanal mycket bra. Men jag hade aldrig köpt en receiver för att lyssna på stereo :)

Håller med fullt ut jag skulle heller aldrig köpa någon hemmabioreceiver utan att planerna var att bygga ut
Och skulle jag vilja bygga ut så hade jag även köpt ett slutsteg och hängt på hemmabioreceivern.
Extra viktigt om man har golvare för de flesta hemmabioreceivers
Kommer inte kunna få dom att spela ut utan ett separat slutsteg.
Har hört vid ett tillfälle en denon x4200 med 683 s1 och jämfört med en nad c375bee som ligger i samma prisklass ungefär denon lät lite bättre i toppen men när det gällde drivet och trycket så hade denon inte en chans det visar sig betydligt mer om man har trögdrivna högtalare.

Redigerat av Andreas3200, 08 juli 2016 - 08:41.


#61

Postad 08 juli 2016 - 10:13

agpath
  • agpath
  • Mega-Guru

  • 7 926 inlägg
  • 0

Om vi snackar begagnade high end-prylar så rekommenderar jag http://www.rehifi.se/.

Men mest för att jag bor granne med butiken. :)

Men hur som, de är väldigt seriösa och har bra prylar.



#62

Postad 08 juli 2016 - 10:13

laddie15
  • laddie15
  • Guru

  • 4 186 inlägg
  • 0

Håller med fullt ut jag skulle heller aldrig köpa någon hemmabioreceiver utan att planerna var att bygga ut
Och skulle jag vilja bygga ut så hade jag även köpt ett slutsteg och hängt på hemmabioreceivern.
Extra viktigt om man har golvare för de flesta hemmabioreceivers
Kommer inte kunna få dom att spela ut utan ett separat slutsteg.
Har hört vid ett tillfälle en denon x4200 med 683 s1 och jämfört med en nad c375bee som ligger i samma prisklass ungefär denon lät lite bättre i toppen men när det gällde drivet och trycket så hade denon inte en chans det visar sig betydligt mer om man har trögdrivna högtalare.

Det är väl ungefär så de flesta av oss upplever det, men det stör mig en smula att jag egentligen inte förstår varför.

Jag hade förstått det hela om det började klippa och j*vlas, men så upplever jag det inte. Vad som händer är snarare att det låter grått och trist, och komprimerar framför allt komplex musik. Då skall nämnas att jag har en Klass A förstärkare på 25W. Sett ur det perspektivet finns det inte en chans att tvåkanalaren skulle vara starkare än receivern.

Kollar man på "effektkubmätningar" ser det heller inte speciellt imponerande ut vare sig vad gäller min tvåkanalsguldklimp, eller många andra goda alternativ.



#63

Postad 08 juli 2016 - 11:02

Unregisteredc082866f
  • Unregisteredc082866f
  • Beroende

  • 1 318 inlägg
  • 0

Hade en Yamaha Aventage på 7xhurmångawattsomhelst. Ändå lät den som en fis i rymden jämfört med en JVC på 2x30 watt. Till musik då. Till film dundrade den på bra.

 

Visst, det gick att spela jättehögt men det blev liksom inget tryck.

 

Samma rum, samma högtalare och samma källa.


Redigerat av Unregisteredc082866f, 08 juli 2016 - 11:02.


#64

Postad 08 juli 2016 - 11:08

Buddypresley
  • Buddypresley
  • Guru

  • 4 091 inlägg
  • 0

Hade en Yamaha Aventage på 7xhurmångawattsomhelst. Ändå lät den som en fis i rymden jämfört med en JVC på 2x30 watt. Till musik då. Till film dundrade den på bra.

 

Visst, det gick att spela jättehögt men det blev liksom inget tryck.

 

Samma rum, samma högtalare och samma källa.

Hur kan det bli så? Skulle vara intressant och veta varför.



#65

Postad 08 juli 2016 - 11:16

Unregisteredc082866f
  • Unregisteredc082866f
  • Beroende

  • 1 318 inlägg
  • 0

Hur kan det bli så? Skulle vara intressant och veta varför.

 

Hängde även på ett gammalt Onkyo-slutsteg men det lät lika tråkigt för det. Känns som det är något med försteget kanske eller för lite ström?

 

Min gamla Onkyo 608 var också trist till musik. En kompis köpte också en Aventage, snäppet över min. Under tiden hade han lånat hem en gammal Pioneer biostärkare från 90-talet.

 

När han kopplade in Yamahan blev ha riktigt besviken på trycket\drivet i den så han kopplade ihop den med Pioneer och då blev han nöjd igen.



#66

Postad 08 juli 2016 - 12:09

Phonophilos
  • Phonophilos
  • Lärjunge

  • 367 inlägg
  • 0

Hur kan det bli så? Skulle vara intressant och veta varför.

 

Det var lite detta jag var inne på när jag menade att musikaliteten försvinner. En receiver klarar av att spela stereo, ja. Men det är inte alls samma pondus. 

 

Testa spela hans zimmer - mombasa på en hemmabioreceiver. Det är väldigt mycket som händer i den låten hela tiden. De receivrar jag lyssnat på hänger helt enkelt inte med. Jämför sedan med en tvåkanalare för 15K + så börjar det hända grejer. 

 

Vad JAG tror att detta beror på- 

det har inget med att receivrar oftast dundrar på med skryt watt. Som tidigare nämnt kan 20w klass A driva mycket trögdrivna högtalare. Öppnar man upp en receiver märker man att det inte finns så mycket plats över. Man har packat in 5-11 kanaler i samma låda. En DA omvandlare, nätverkskort, bildbehandling ....osv .. osv.

 

Tittar man i en NuVista eller en Gryphon eller något annat "high-end" märke ( nu pratar vi stereo) Så har man extremt korta signalvägar, man har en redig transformator/ringkärna sedan har man nästan alltid minst 200 000μF kondensator bankar. Detta bidrar till extremt snabba urladdningar, för att sedan kunna ladda upp och släppa lös på nytt. Blixtsnabba transienter som man brukar höra i denna värld. Detta har en stor betydelse i hur musiken låter i slutändan. Man har helt enkelt ingen annat än det som behövs.

 

I en receiver finns det helt enkelt inte plats 670 000μF som det finns i en Gryphon Antileon.

 

http://www.gryphon-a...evo-stereo.aspx

 

Sedan är det ju självklart många fler komponenter som spelar roll, kondensatorerna är bara ett exempel på något som helt enkelt inte finns i samma mängd som i en receiver.

 

Detta är vad jag tror kan vara en av orsakerna till varför det helt enkelt låter bättre att spela 2-kanal på en 2-kanalare. Ännu en gång, är inte någon elektronik ingenjör.

 

Men som allt annat så går tekniken fram. Så vem hur en receiver kan prestera i framtiden :)

Bifogad fil(er)


Redigerat av Phonophilos, 08 juli 2016 - 12:10.


#67

Postad 08 juli 2016 - 12:13

Unregisteredc082866f
  • Unregisteredc082866f
  • Beroende

  • 1 318 inlägg
  • 0

https://www.svalande...tkondensatorer/

 



#68

Postad 08 juli 2016 - 12:23

Phonophilos
  • Phonophilos
  • Lärjunge

  • 367 inlägg
  • 0

 

^_^



#69

Postad 08 juli 2016 - 12:32

Unregistered1fef72f3
  • Unregistered1fef72f3
  • Über-Guru

  • 16 356 inlägg
  • 0

Om man tar sex stycken stereoförstärkare och kopplar de med en multikanalsprocessor, då kommer det bli bra ljud? Det måste ju finnas någon som gjort det för att han var missnöjd med ljudet från sin hembioförstärkare. 



#70

Postad 08 juli 2016 - 12:36

Buddypresley
  • Buddypresley
  • Guru

  • 4 091 inlägg
  • 0

^_^

Vad var det roliga...? ;)



#71

Postad 08 juli 2016 - 12:39

Phonophilos
  • Phonophilos
  • Lärjunge

  • 367 inlägg
  • 0

Vad var det roliga...? ;)

 

Ingenstans :) 

Låt receivern göra jobbet helt enkelt :) 



#72

Postad 08 juli 2016 - 12:46

Buddypresley
  • Buddypresley
  • Guru

  • 4 091 inlägg
  • 0

Ingenstans :)

Låt receivern göra jobbet helt enkelt :)

Ok, jag trodde du sett nåt roligt i Svalanders kondensatorartikel.



#73

Postad 08 juli 2016 - 12:50

Phonophilos
  • Phonophilos
  • Lärjunge

  • 367 inlägg
  • 0

Ok, jag trodde du sett nåt roligt i Svalanders kondensatorartikel.

 

Den glada gubben var mer menat som ett:

Tack, intressant läsning. 



#74

Postad 08 juli 2016 - 14:11

laddie15
  • laddie15
  • Guru

  • 4 186 inlägg
  • 0
Skulle jag koppla ihop typ tre st. exemplar av min tvåkanalare skulle jag behöva sitta i badbyxor och skaffa en rejäl bordsfläkt för att inte koka bort. Men tanken har annars föresvävat mig, ja eller snarare handlaren som reparerade den en gång. "Det ljudet i fem kanaler" menade han.

Men är det verkligen bara slutstegen som gör skillnad? Jag undrar jag om inte även försteget är av betydelse, kanske minst lika stor?

Sedan, denne Svalander... Alldeles säkert är han enormt kunnig, men man behöver inte vara elektronikprofessor för att ibland ta sig för pannan. ;) :)

Såhär ser förresten min lilla skatt ut invändigt. Inte så särdeles imponerande i något avseende faktiskt. Men, som sagt, få komponenter av förmodligen god kvalitet. :)

Bifogad fil(er)


Redigerat av laddie15, 08 juli 2016 - 15:13.


#75

Postad 08 juli 2016 - 16:48

Unregistered6c9772c4
  • Unregistered6c9772c4
  • Amatör

  • 85 inlägg
  • 0

Hej alla! Nu är det helg  :)

 

Jag har en fråga som ni säkert kan besvara (hoppas det är Ok och låna denna tråd)

 

Jag har lånat hem en Roksan Caspian M2 och jag gillar verkligen ljudet den presterar MEN effekten 85w 8 ohm är ganska klent t ex jämfört med Hegel h160 som ligger i samma prisklass. 

 

Nu vet jag att man inte stirra sig blind på watt MEN jag undrar vad en "starkare" förstärkare skulle kunna göra t ex Hegel H160?

 

Det jag märker nu, jämfört mot mitt förra steg rotel klass D (250watt), är att bas, små detaljer som jag inte hört tidigare, träder fram på lagom volym. Höjer jag volymen typ kl 11 så tycker jag att mellan registret försvinner..därav min fråga.

 

Högtalarna är ett par Dynaudio Focus 260 och jag har ingen möjlighet och låna hem Hegel H160.

 

Mvh Mats



#76

Postad 09 juli 2016 - 08:37

laddie15
  • laddie15
  • Guru

  • 4 186 inlägg
  • 0

Hej alla! Nu är det helg :)

Jag har en fråga som ni säkert kan besvara (hoppas det är Ok och låna denna tråd)


Jag har lånat hem en Roksan Caspian M2 och jag gillar verkligen ljudet den presterar MEN effekten 85w 8 ohm är ganska klent t ex jämfört med Hegel h160 som ligger i samma prisklass.


Nu vet jag att man inte stirra sig blind på watt MEN jag undrar vad en "starkare" förstärkare skulle kunna göra t ex Hegel H160?


Det jag märker nu, jämfört mot mitt förra steg rotel klass D (250watt), är att bas, små detaljer som jag inte hört tidigare, träder fram på lagom volym. Höjer jag volymen typ kl 11 så tycker jag att mellan registret försvinner..därav min fråga.


Högtalarna är ett par Dynaudio Focus 260 och jag har ingen möjlighet och låna hem Hegel H160.


Mvh Mats

Då låter det onekligen som Roksan kroknar och inte klarar lasten. Tänk på att dubbla effekten bara ger 3 dB, så det i sig säger i stort sett inget till Hegels fördel.
Det man i grunden vill är ju att förstärkaren klarar biffen, och oförvanskat återger musiken vid de ljudnivåer man önskar. Min 25 Wattare gör just det lika bra som en Hegel 300. Alltså en förstärkare med tio gånger högre specad effekt, och ett pris uppemot det dubbla.

Det finns förstärkare för rent löjliga pengar, som tex. den Musical Fidelity på 30W som Ljud och Bild jämför H300 med(74000kr). Då framstår Sugden A21A som rena fyndet för sina 21000kr. i nypris. Köpte min gamla fina -89:a för 5000kr. :)

Redigerat av laddie15, 09 juli 2016 - 11:27.


#77

Postad 09 juli 2016 - 15:07

Blåtand
  • Blåtand
  • Mästare

  • 3 140 inlägg
  • 0

Hej alla! Nu är det helg  :)

 

Jag har en fråga som ni säkert kan besvara (hoppas det är Ok och låna denna tråd)

 

Jag har lånat hem en Roksan Caspian M2 och jag gillar verkligen ljudet den presterar MEN effekten 85w 8 ohm är ganska klent t ex jämfört med Hegel h160 som ligger i samma prisklass. 

 

Nu vet jag att man inte stirra sig blind på watt MEN jag undrar vad en "starkare" förstärkare skulle kunna göra t ex Hegel H160?

 

Det jag märker nu, jämfört mot mitt förra steg rotel klass D (250watt), är att bas, små detaljer som jag inte hört tidigare, träder fram på lagom volym. Höjer jag volymen typ kl 11 så tycker jag att mellan registret försvinner..därav min fråga.

 

Högtalarna är ett par Dynaudio Focus 260 och jag har ingen möjlighet och låna hem Hegel H160.

 

Mvh Mats

Tycker du att mellanregistret blir lidande redan vid nivåer som du vill kunna spela på så kan man väl utesluta Roxan Caspian M2. Då är det inte längre en fråga om vilken av dessa båda du skall välja utan vad du skall ha i stället för Roxan. 

Dynaudio Focus är kända för att vara känsliga för val av förstärkare. En del vill ha en massa Headroom effekt tillgodo.

Själv har jag varit väldigt nöjd med hur mina Bladelius förstärkare hanterat mina Focus 160.

Thor 3 fungerar perfekt till dessa enligt mig. Men man kommer väldigt långt med en Tyr som jag hade innan.
Tyr finns i en förbättrad version 2. Lite mer utlevande spelstil än Hegel vilket Dynaudio mår bra av.  



#78

Postad 10 juli 2016 - 21:14

Unregistered6c9772c4
  • Unregistered6c9772c4
  • Amatör

  • 85 inlägg
  • 0

Tack för era svar!

 

Synd att det är Roksan som är problemet! Gillar verkligen ljudet den presterar, bra och detaljerat ljud, lite stampa takten förstärkare. Resan med och leta förstärkare får väl fortsätta helt enkelt,

 

// mats



#79

Postad 10 juli 2016 - 22:03

laddie15
  • laddie15
  • Guru

  • 4 186 inlägg
  • 0
Jag sticker ut hakan och säger; Behåll förstärkaren och byt högtalare. Jag kommer själv aldrig byta min förstärkare annat än mot en ny likadan. I unika fall kan det vara så och jag betvivlar inte alls, utifrån egen erfarenhet av Roksan, att den också kan vara ett sådant. :)

#80

Postad 10 juli 2016 - 23:16

Unregistered1fef72f3
  • Unregistered1fef72f3
  • Über-Guru

  • 16 356 inlägg
  • 0

Jag sticker ut hakan ännu lite längre och säger att behåll alla prylar och satsa stort på akustiken. Inspelningstudios har förstått det, konsertlokaler har förstått det. Nu är det bara hemmen kvar.



#81

Postad 11 juli 2016 - 07:15

laddie15
  • laddie15
  • Guru

  • 4 186 inlägg
  • 1

Jag sticker ut hakan ännu lite längre och säger att behåll alla prylar och satsa stort på akustiken. Inspelningstudios har förstått det, konsertlokaler har förstått det. Nu är det bara hemmen kvar.

Nu är det bara hemmen kvar att konvertera till inspelningsstudios menar du? Och alla lyckligt gifta män till bittra ungkarar. ;) För övrigt förstår nog de flesta vikten av rummet. :)

#82

Postad 11 juli 2016 - 07:25

BikerMike
  • BikerMike
  • Användare

  • 197 inlägg
  • 0

Om folk bara skrev det dom vet! Jag orkar fasen inte skriva i trådar knappt eftersom det alltid påstås så märkliga saker och dras så konstiga slutsatser. Man tar en subjektiv upplevelse och sen ger man den tekniska kläder, utan att man knappt vet ett jota om tekniken (ja, det är väldigt genomskinligt även om jag själv är långt ifrån en expert).


Mycket bra skrivet.

#83

Postad 11 juli 2016 - 09:03

laddie15
  • laddie15
  • Guru

  • 4 186 inlägg
  • 0

Mycket bra skrivet.

Du menar DU TYCKER det var bra skrivet? Alltså en personlig subjektiv upplevelse av någonting.
På tal om den ädla konsten att skjuta sig i foten......

Redigerat av laddie15, 11 juli 2016 - 09:11.


#84

Postad 11 juli 2016 - 14:08

Blåtand
  • Blåtand
  • Mästare

  • 3 140 inlägg
  • 0

Du menar DU TYCKER det var bra skrivet? Alltså en personlig subjektiv upplevelse av någonting.
På tal om den ädla konsten att skjuta sig i foten......

Men den subjektiva upplevelsen lindades inte in i några tekniska kläder.. :)

 

Man får nog ta dessa trådar för vad de är dvs. egen upplevda sanningar som möjligen bara gäller för den som skriver kommentaren.

Ibland grundar de sig på många och omfattande jämförelser och lång erfarenhet, ibland är de noviser som skriver vad de råkar tycka om delar i sin första anläggning, hela skalan finns representerad. Man måste således vara källkritisk och får man samma indikationer från många håll kan man möjligen tro att det ligger något i det som sägs. Tål man inte att det är så det ser ut så är det bästa sättet att lugna nerverna att hålla sig här ifrån.

 

Vill man veta hur något fungerar rent tekniskt finns det många andra ställen på nätet även om det dyker upp ett och annat guldkorn även här. 

Tekniska beskrivningar värda namnet orkar ingen eller väldigt få skriva.

 

Tror man bara på specar och blindtester vilket en hel del verkar göra så är nog tyvärr detta fel ställe att hålla till, allt för få orkar eller vet att göra blindtest. Specar finns för nerladdning i 9 fall av 10 och det stora flertalet borde kunna läsa dessa själva. Det är förvånansvärt många trådar som ställer frågor vilkas svar framgår tydligt i manualen. Men så kommer det att vara för alla som uppskattar musik och köper anläggningar är inte tekniker och ibland krävs det lite mer än bara musikintresse för att få saker att lira ihop.



#85

Postad 11 juli 2016 - 14:47

laddie15
  • laddie15
  • Guru

  • 4 186 inlägg
  • 0

Men den subjektiva upplevelsen lindades inte in i några tekniska kläder.. :)
 
Man får nog ta dessa trådar för vad de är dvs. egen upplevda sanningar som möjligen bara gäller för den som skriver kommentaren.
Ibland grundar de sig på många och omfattande jämförelser och lång erfarenhet, ibland är de noviser som skriver vad de råkar tycka om delar i sin första anläggning, hela skalan finns representerad. Man måste således vara källkritisk och får man samma indikationer från många håll kan man möjligen tro att det ligger något i det som sägs. Tål man inte att det är så det ser ut så är det bästa sättet att lugna nerverna att hålla sig här ifrån.
 
Vill man veta hur något fungerar rent tekniskt finns det många andra ställen på nätet även om det dyker upp ett och annat guldkorn även här. 
Tekniska beskrivningar värda namnet orkar ingen eller väldigt få skriva.
 
Tror man bara på specar och blindtester vilket en hel del verkar göra så är nog tyvärr detta fel ställe att hålla till, allt för få orkar eller vet att göra blindtest. Specar finns för nerladdning i 9 fall av 10 och det stora flertalet borde kunna läsa dessa själva. Det är förvånansvärt många trådar som ställer frågor vilkas svar framgår tydligt i manualen. Men så kommer det att vara för alla som uppskattar musik och köper anläggningar är inte tekniker och ibland krävs det lite mer än bara musikintresse för att få saker att lira ihop.

DETTA var enligt min personliga mening väl talat. Tack! :)

#86

Postad 17 juli 2016 - 12:16

Tibbling
  • Tibbling
  • Wannabe

  • 39 inlägg
  • 0
Ok, nu var nya frontar inskaffade. Blev ett par Canton Ref 7.2, demoex!
Nu skall fixas en förstärkare, vill som sagt behålla min Marantz SR5003 o koppla på frontar genom preout.
Just nu är mina funderingar på en begagnad Bladelius Tyr 2x100w med bypass.
Eller en ren effektförstärkare Nad C275 2x150w.

Vad säger ni som är kunnigare än en annan? :)

Redigerat av Tibbling, 17 juli 2016 - 12:17.


#87

Postad 17 juli 2016 - 13:21

Bogge
  • Bogge
  • Forumräv

  • 802 inlägg
  • 0

Ok, nu var nya frontar inskaffade. Blev ett par Canton Ref 7.2, demoex!
Nu skall fixas en förstärkare, vill som sagt behålla min Marantz SR5003 o koppla på frontar genom preout.
Just nu är mina funderingar på en begagnad Bladelius Tyr 2x100w med bypass.
Eller en ren effektförstärkare Nad C275 2x150w.

Vad säger ni som är kunnigare än en annan? :)


Jag tycker integrerad. Kör jag försteget från min Onkyo 3030 med slutsteget från någon av mina integrerade låter det inte lika bra som att spela med den integrerade enbart. I mina öron påverkar försteget ljudet väldigt mycket.
Bladelius är ju rätt pang på, antingen gifter det sig med Canton Ref eller så blir det alldeles för hårt. Svårt att säga då jag inte hört dem ihop.

#88

Postad 17 juli 2016 - 19:24

Blåtand
  • Blåtand
  • Mästare

  • 3 140 inlägg
  • 0

Ok, nu var nya frontar inskaffade. Blev ett par Canton Ref 7.2, demoex!
Nu skall fixas en förstärkare, vill som sagt behålla min Marantz SR5003 o koppla på frontar genom preout.
Just nu är mina funderingar på en begagnad Bladelius Tyr 2x100w med bypass.
Eller en ren effektförstärkare Nad C275 2x150w.

Vad säger ni som är kunnigare än en annan? :)

Hade som Bogge tveklöst valt en stereoförstärkare med HT-bypass, tillför mer till musiklyssning.

Försteget har stor inverkan. Sedan vad man gillar och vad som passar till ett par Canton är ju något du måste komma fram till själv.

En kombination som den du nämner Marantz i kombo med ett NAD-steg låter lite bakåtlutat och återhållet i jämförelse med tidiga generationer av Bladelius.
Om du väljer Tyr 2 eller Thor 3 så är de fortfarande öppna och spelglada men enligt mig mer lätt matchade. Spelar lite mer kontrollerat men inte så att det blir trista att lyssna på. Vad effekt beträffar så behöver du inte bekymra dig oavsett vilken av dessa modeller du väljer.


Redigerat av Blåtand, 17 juli 2016 - 19:25.


#89

Postad 17 juli 2016 - 21:51

Tibbling
  • Tibbling
  • Wannabe

  • 39 inlägg
  • 0

Hade som Bogge tveklöst valt en stereoförstärkare med HT-bypass, tillför mer till musiklyssning.
Försteget har stor inverkan. Sedan vad man gillar och vad som passar till ett par Canton är ju något du måste komma fram till själv.
En kombination som den du nämner Marantz i kombo med ett NAD-steg låter lite bakåtlutat och återhållet i jämförelse med tidiga generationer av Bladelius.
Om du väljer Tyr 2 eller Thor 3 så är de fortfarande öppna och spelglada men enligt mig mer lätt matchade. Spelar lite mer kontrollerat men inte så att det blir trista att lyssna på. Vad effekt beträffar så behöver du inte bekymra dig oavsett vilken av dessa modeller du väljer.

När Ref 7.2 provlyssnades på i Stockholm så spelades dem på en Peachtree 125w. Lät för j*vla bra!!
Provlyssna Canton Vento 896 med en Bladelius i Uppsala, och det lät också himla bra, och jag vill ju ha en med bypass funktion, vilket Bladelius har. Även fått erbjudande om en Hegel H200, dock utanför min budget tyvärr.
Himla djungel det här, haha!
Iaf klar med högtalarna, de tog ju sin tid. Förstärkare verkar ju inte lättare att hitta rätt :)
Kan iaf konstatera att min Marantz 5003 inte för högtalarna att sjunga ut för 5 öre....

Redigerat av Tibbling, 17 juli 2016 - 21:52.


#90

Postad 19 juli 2016 - 18:34

Tibbling
  • Tibbling
  • Wannabe

  • 39 inlägg
  • 0
Då var första slutsteget hemma på test. Fick låna ett Cyrus X power 1x140w eller 2x70w av en jag känner,
Blev ett jäkla drag med dessa 70w till skillnad mot mina trötta 90w i Marantzen.
Så watt o watt kan man verkliga skilja på :)
På Lördag skall jag få låna hem ett NAD C275bee från klubben. Skall bli skoj o jämföra med Cyrus.

#91

Postad 19 juli 2016 - 19:31

Unregistered0bdda322
  • Unregistered0bdda322
  • Rookie

  • 7 inlägg
  • 0
Tibbling: Kan rekommendera att ta en titt på Atoll in200se om du är ute efter en grym allround förstärkare med mycket spelglädje. Och den har dessutom bypass/ht. Har dock aldrig hört den ihop med just canton men kan kanske vara värd en titt om du har chansen.

#92

Postad 19 juli 2016 - 19:44

Tibbling
  • Tibbling
  • Wannabe

  • 39 inlägg
  • 0

Tibbling: Kan rekommendera att ta en titt på Atoll in200se om du är ute efter en grym allround förstärkare med mycket spelglädje. Och den har dessutom bypass/ht. Har dock aldrig hört den ihop med just canton men kan kanske vara värd en titt om du har chansen.


Ok, skall kikas på! Nackdelen med Västerås är att varenda hifibutik lagt ned, så finns ju bara klubben om man skall låna hem :/
Optimalt vore ju att få hem en 5-6st o kunna lyssna över en helg :)

#93

Postad 19 juli 2016 - 20:21

laddie15
  • laddie15
  • Guru

  • 4 186 inlägg
  • 0

Då var första slutsteget hemma på test. Fick låna ett Cyrus X power 1x140w eller 2x70w av en jag känner,
Blev ett jäkla drag med dessa 70w till skillnad mot mina trötta 90w i Marantzen.
Så watt o watt kan man verkliga skilja på :)
På Lördag skall jag få låna hem ett NAD C275bee från klubben. Skall bli skoj o jämföra med Cyrus.

Cyrus är bara så fräcka. Kul att de behållt den säregna designen också. Bland mina första högtalare var ett par Mission 782 och du kan tro att man gärna då hade haft råd med en Cyrus 2.
Enda nackdelen är ju att Cyrus är djupa och i stort sett måste kompletteras med andra Cyrusapparater för att de tillsammans skall bli "fullbredd". Men har alltid låtit fantastiskt. :)

#94

Postad 19 juli 2016 - 21:27

Gäst_982jan_*
  • Gäst_982jan_*
  • 0

Slå till på denna så glömmer du allt annat, inklusive Bladelius (beg. Krell 400 Xi): http://www.hifimagas...annonsID=171139

Den kan nog t.o.m skaka liv i dina småtrista Canton. :P



#95

Postad 20 juli 2016 - 12:47

Bogge
  • Bogge
  • Forumräv

  • 802 inlägg
  • 0
Finns en MF M6i för 10 kakor på hifimagasinet. Sjukt bra pris för en stärkare som spelar mycket likt M6Si som kostar 30 idag.

http://www.hifimagas...annonsID=171743

Redigerat av Bogge, 20 juli 2016 - 12:47.


#96

Postad 21 juli 2016 - 22:50

Ochåäö
  • Ochåäö
  • Veteran

  • 1 667 inlägg
  • 0

Jag sticker ut hakan ännu lite längre och säger att behåll alla prylar och satsa stort på akustiken. Inspelningstudios har förstått det, konsertlokaler har förstått det. Nu är det bara hemmen kvar.


Hmmmmm har inte studios och konsertlokaler rätt bra grejor också.

#97

Postad 22 juli 2016 - 09:49

Tibbling
  • Tibbling
  • Wannabe

  • 39 inlägg
  • 1

Jag sticker ut hakan ännu lite längre och säger att behåll alla prylar och satsa stort på akustiken. Inspelningstudios har förstått det, konsertlokaler har förstått det. Nu är det bara hemmen kvar.


Nu blev det ju uppgradering till Canton Ref 7.2! Så driva dem på en Marants SR5003 känns ju som att ha en Porsche hemma men bara ettan växel att utnyttja!

#98

Postad 23 juli 2016 - 16:10

Tibbling
  • Tibbling
  • Wannabe

  • 39 inlägg
  • 0
Ja då åkte NAD c275bee slutsteget tillbaka i lådan o tillbaka till klubben på Måndag. Vill man stänga in ljudet i högtalaren så ska man satsa på NAD slutsteg, haha! Musiken blomma aldrig ut, ingen öppenhet i musiken. Vill man verkligen höra de små nyanserna i musiken ska man inte satsa på detta slutsteg enligt mig iaf, tom basen blev sämre som skulle va signum enligt säljaren på hifiklubben, men nu har jag provat det.
Cyrus slutsteget spelar skjortan av NAD trots sina 2x70w.
En annan sak jag reagera på var att jag fick höja från -50db till -40db på min reciver för att NAD skulle leverera samma ljudvolym. Det trodde jag inte skulle skilja mellan olika slutsteg!?

#99

Postad 23 juli 2016 - 16:25

Bogge
  • Bogge
  • Forumräv

  • 802 inlägg
  • 0

Ja då åkte NAD c275bee slutsteget tillbaka i lådan o tillbaka till klubben på Måndag. Vill man stänga in ljudet i högtalaren så ska man satsa på NAD slutsteg, haha! Musiken blomma aldrig ut, ingen öppenhet i musiken. Vill man verkligen höra de små nyanserna i musiken ska man inte satsa på detta slutsteg enligt mig iaf, tom basen blev sämre som skulle va signum enligt säljaren på hifiklubben, men nu har jag provat det.
Cyrus slutsteget spelar skjortan av NAD trots sina 2x70w.
En annan sak jag reagera på var att jag fick höja från -50db till -40db på min reciver för att NAD skulle leverera samma ljudvolym. Det trodde jag inte skulle skilja mellan olika slutsteg!?


Klart intressant. Jag tolkar det som Marantz receiver som försteg, NAD som slutsteg och Canton Ref som högtalare var ingen bra matchning.

Behöver ju inte alltid betyda att NAD steget är dåligt, vissa grejer spelar bara inte bra ihop. Tycker det är lite tjusningen och förbannelsen med hi-fi, gäller att matcha rätt.

#100

Postad 23 juli 2016 - 16:39

Tibbling
  • Tibbling
  • Wannabe

  • 39 inlägg
  • 0
Näää det var verkligen ingen bra kombo tydligen, haha



0 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 0 gäster, 0 anonyma medlemmar

  • tnorlund
    2024-04-22 20:00:21
  • Nya hyllor. 2670 DVD+Blu-Ray
    tnorlund
    2024-04-22 19:58:56
  • UPDATE 2024
    jacoby
    2024-04-15 17:17:29
  • UPDATE 2024
    jacoby
    2024-04-15 17:09:47
  • UPDATE 2024
    jacoby
    2024-04-15 16:57:35
  • Fler  |  Vilka bilder visas här?
Trendande produkter
Prisjakt © 2000 - 2024 Prisjakt   Cookiepolicy.   Våra regler.   Personuppgiftspolicy.  Hantera cookie-inställningar.