Hoppa till innehåll

Sökresultat Sökningen pågår Sökresultaten dyker upp här efterhand. Du kan fortsätta skriva om du vill begränsa sökningen.
Söker efter användare
Söker efter gallerier
Sök forumtrådar
Stäng

Ny förstärkare ca 3000-5000kr

9 svar till detta ämne
  • Vänligen logga in för att kunna svara

#1

Postad 17 augusti 2016 - 09:53

Unregistered01fb7e3a
  • Unregistered01fb7e3a
  • Amatör

  • 70 inlägg
  • 0

Hej alla.

Eftersom min Onkyo tx-nr 609 har lagt av så är jag ute efter en likvärdig ersättare. 
Har snabbtittat lite på Onkyo TX-SR444 och Sony STR-DH550.

Någon som har någon koll? 
Kanske det finns bättre liknande alternativ. 
Kan ev gå lite högre om funktioner och ljud blir markant bättre. 
Är ingen audiophile utan vill mestadels ha bra och högt ljud och inkopplingsmöjligheter med min dator, PS4 samt Tvns digitala utgång.
Är medveten om att kvalité kostar, har även tittat på lite Yamaha förstärkare som verkar riktigt fina, priset är inte lika viktigt men runt 5k är jag villig att lägga ut.

Även tips på bra kablar skulle komma till hands.

Tack på förhand!



#2

Postad 18 augusti 2016 - 11:02

Unregistered01fb7e3a
  • Unregistered01fb7e3a
  • Amatör

  • 70 inlägg
  • 0

Jag skulle rekommendera Yamaha. Dels för att de brukar få bra kritik i tester och att de verkar hålla. Det syns på detta forum när något inte fungerar så bra.

 

Kablar är inte så noga bara de inte är av enklaste sort de som bruka kallas lakritssnöre och ser ut som sådana.

Kolla på Kabelgiganten när de är dags för kablarna.

Tack för din input, vad tror du om https://www.prisjakt...t.php?p=3144336 ?
Den ser bra ut, har allt jag behöver i princip och de utgångar jag kräver.



#3

Postad 18 augusti 2016 - 18:11

Unregistered37a4eddd
  • Unregistered37a4eddd
  • Användare

  • 107 inlägg
  • 0

Måste den vara ny?

 

Primare i20/21 får du ju för dem pengarna. Sjukt fina grejer.

 

Ibland finns det fina äldre Marantz för dem pengarna. Även sett sjukt fina Musical Fidelity nästa dippa ner där.

 

Kan inte mkt om Onkyo men det är väl typ "NAD/Denon-klass"?



#4

Postad 18 augusti 2016 - 20:26

Unregistered71a682bb
  • Unregistered71a682bb
  • Användare

  • 249 inlägg
  • 0
Kolla om du inte kan hitta en Onkyo TX-NR646 på MediaMarkt eller liknande. De såldes ut för under 4 000 kr. Jag har inte sett något om kvalitetsproblem med 646, men det är riktigt att de har haft kvalitetsproblem under några år. Dock har de tagit hand om det på ett bra sätt.

Yamaha skulle jag faktiskt hålla mig borta ifrån eftersom det finns bättre alternativ. Titta även på Denon.

#5

Postad 19 augusti 2016 - 01:12

Unregistered01fb7e3a
  • Unregistered01fb7e3a
  • Amatör

  • 70 inlägg
  • 0

Kolla om du inte kan hitta en Onkyo TX-NR646 på MediaMarkt eller liknande. De såldes ut för under 4 000 kr. Jag har inte sett något om kvalitetsproblem med 646, men det är riktigt att de har haft kvalitetsproblem under några år. Dock har de tagit hand om det på ett bra sätt.

Yamaha skulle jag faktiskt hålla mig borta ifrån eftersom det finns bättre alternativ. Titta även på Denon.

Jaså? Hade som sagt en Onkyo tidigare men ljudet försvann titt som tätt och nu är det hopplöst att ens försöka.
Läste forum och många hade samma problem.

Yamahan har fått bra betyg av användare och tester och dessutom nästan halva priset på så kändes som ett bra val :)
Men har du andra alternativ du kan länka till vore det guld.



#6

Postad 19 augusti 2016 - 09:08

Unregisteredbcdf29f3
  • Unregisteredbcdf29f3
  • Beroende

  • 1 255 inlägg
  • 0

Kan inte mkt om Onkyo men det är väl typ "NAD/Denon-klass"?

Vad menas med "NAD/Denon-klass"?



#7

Postad 20 augusti 2016 - 17:09

Unregistered71a682bb
  • Unregistered71a682bb
  • Användare

  • 249 inlägg
  • 0
Kanske syftade han på att Onkyo uppfattas av många som snäppet bättre än Yamaha och Pioneer? För många känns Pioneer och Yamaha mer El-Gigantens annonsblad än något för den sanne entusiasten, vilket är synd för de har utmärkta produkter med. En del skriver ju exempelvis i annonserna att sakerna är köpta på Hifi-Klubben - underförstått att det är någon slags kvalitetssäkring. Dessvärre.

En del produkter framstår som mer äkta hifi för att de säljs i renodlade ljud/-bildaffärer. Trots att samma produkt är lika bra oavsett om jag köper den pä MediaMarkt eller Hifi Experience.

Till trådskaparen vill jag säga att gillade du ljudet i din Onkyo lär du verkligen trivas med en nyare 646, den kan mer, är smidigare att använda och Onkyo har fått ordning på de kvalitetsproblem de hade med HDMI-korten under några år. De förlängde dessutom garantin till 2018 på de drabbade serierna. För runt 4 000 kr tycker jag 646 är den mest prisvärda. I en annan prisklass är säkert något annat märke bättre. Det jag vänder mig lite mot är en del medlemmars förbehållslösa rekommendationer av ett märke oavsett prisklass och det känns inte helt seriöst. Då kan jag lika förbehållslöst avråda från ett visst märke, eller hur?

En kul sak med forum är att många olika åsikter kommer fram, vilket hjälper att nyansera bilden inför ett köp. Personligen har jag aldrig gillat Yamahas ljud. De jag har lyssnat på genom åren orkade inte med mina Dynaudio utan var alldeles för strömsvaga och hade ett för hårt och stickigt ljud för min smak. Då blev det Rotel, så det var högre upp i sortimentet jag botaniserade. Jag älskar Rotel men tycker de har hamnat på efterkälken på hemmabioförstärkarnas försteg i förhållande till pris, vilket blev lite off topic.

#8

Postad 22 augusti 2016 - 16:12

Unregistered01fb7e3a
  • Unregistered01fb7e3a
  • Amatör

  • 70 inlägg
  • 0

Kanske syftade han på att Onkyo uppfattas av många som snäppet bättre än Yamaha och Pioneer? För många känns Pioneer och Yamaha mer El-Gigantens annonsblad än något för den sanne entusiasten, vilket är synd för de har utmärkta produkter med. En del skriver ju exempelvis i annonserna att sakerna är köpta på Hifi-Klubben - underförstått att det är någon slags kvalitetssäkring. Dessvärre.

En del produkter framstår som mer äkta hifi för att de säljs i renodlade ljud/-bildaffärer. Trots att samma produkt är lika bra oavsett om jag köper den pä MediaMarkt eller Hifi Experience.

Till trådskaparen vill jag säga att gillade du ljudet i din Onkyo lär du verkligen trivas med en nyare 646, den kan mer, är smidigare att använda och Onkyo har fått ordning på de kvalitetsproblem de hade med HDMI-korten under några år. De förlängde dessutom garantin till 2018 på de drabbade serierna. För runt 4 000 kr tycker jag 646 är den mest prisvärda. I en annan prisklass är säkert något annat märke bättre. Det jag vänder mig lite mot är en del medlemmars förbehållslösa rekommendationer av ett märke oavsett prisklass och det känns inte helt seriöst. Då kan jag lika förbehållslöst avråda från ett visst märke, eller hur?

En kul sak med forum är att många olika åsikter kommer fram, vilket hjälper att nyansera bilden inför ett köp. Personligen har jag aldrig gillat Yamahas ljud. De jag har lyssnat på genom åren orkade inte med mina Dynaudio utan var alldeles för strömsvaga och hade ett för hårt och stickigt ljud för min smak. Då blev det Rotel, så det var högre upp i sortimentet jag botaniserade. Jag älskar Rotel men tycker de har hamnat på efterkälken på hemmabioförstärkarnas försteg i förhållande till pris, vilket blev lite off topic.

Tack för din input.
Är fortfarande osäker, nu blev det lite så att jag skulle köpa uppgradering till hela hemmabion, så de kommande månaderna blir det ny 4k TV, PlayStation 4 Neo, nya högtalare samt en ny förstärkare.

Den jag länkade tidigare beställde jag men har varken fått bekräftelse eller något skickat, dock fick jag fakturan en timme efter beställningen var gjord :P
Onkyon jag hade tidigare hade även stora problem med värmen, den blev extremt het och det är knappast hälsosamt för elektroniken, lite därav så vill jag testa ett annat märke, Yamahan har många andra också rekommenderat så det blev en sån.
Hur är det med 646:an? Har den stöd för 4k? Blir den het som de tidigare? Bra ljudkvalité osv?



#9

Postad 22 augusti 2016 - 20:06

Unregistered71a682bb
  • Unregistered71a682bb
  • Användare

  • 249 inlägg
  • 0
646:an har stöd för HDMI 2.0, HDCP 2.2 och släpper igenom samt kan skala upp till 4k.

Kompisen har en 646 ställd i en TV-bänk med bara knappt 2 cm luftspalt ovanför och den har varken visat tecken på värmeproblem eller känts osunt varm.

Ljudet är det heller inget fel på, den har fått många bra recensioner, så nu till det lägre priset är den ett klokt köp.

Eftersom du beställde en Yamaha hoppas jag att du blir nöjd med den.

#10

Postad 24 augusti 2016 - 16:26

Unregistered01fb7e3a
  • Unregistered01fb7e3a
  • Amatör

  • 70 inlägg
  • 0

646:an har stöd för HDMI 2.0, HDCP 2.2 och släpper igenom samt kan skala upp till 4k.

Kompisen har en 646 ställd i en TV-bänk med bara knappt 2 cm luftspalt ovanför och den har varken visat tecken på värmeproblem eller känts osunt varm.

Ljudet är det heller inget fel på, den har fått många bra recensioner, så nu till det lägre priset är den ett klokt köp.

Eftersom du beställde en Yamaha hoppas jag att du blir nöjd med den.

Tack tack, fick hem den idag efter strul med Posten.
Ska väl utvärdera men såg att det inte fanns Atmos i den, det är visserligen ingenting jag har reflekterat över och visste inte så mycket om innan jag läste lite om det, men att köpa de högtalarna ligger långt in i framtiden så det får bli en uppgradering om några år igen i så fall :)

Tack för tipsen.





0 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 0 gäster, 0 anonyma medlemmar

  • tnorlund
    2024-04-22 20:00:21
  • Nya hyllor. 2670 DVD+Blu-Ray
    tnorlund
    2024-04-22 19:58:56
  • UPDATE 2024
    jacoby
    2024-04-15 17:17:29
  • UPDATE 2024
    jacoby
    2024-04-15 17:09:47
  • UPDATE 2024
    jacoby
    2024-04-15 16:57:35
  • Fler  |  Vilka bilder visas här?
Trendande produkter
Prisjakt © 2000 - 2024 Prisjakt   Cookiepolicy.   Våra regler.   Personuppgiftspolicy.  Hantera cookie-inställningar.