Hoppa till innehåll

Sökresultat Sökningen pågår Sökresultaten dyker upp här efterhand. Du kan fortsätta skriva om du vill begränsa sökningen.
Söker efter användare
Söker efter gallerier
Sök forumtrådar
Stäng

Bärbar StrandStereo med lite tryck

1146 svar till detta ämne
  • Vänligen logga in för att kunna svara

#101

Postad 25 maj 2007 - 15:25

stereoproffset
  • stereoproffset
  • Användare

  • 167 inlägg
  • 0
Hej


Klejb, väldigt fint bygge!

om du har lust, skulle du kunna lägga upp en byggbeskrivning på ditt bygge?

Vore schysst eftersom jag också funderar på att bygga något liknande bygge som dig ;)

Tack på förhand //Stereoproffset :)

#102

Postad 29 maj 2007 - 06:53

stereoproffset
  • stereoproffset
  • Användare

  • 167 inlägg
  • 0
Dålig aktivitet! :blink:

#103

Postad 31 maj 2007 - 01:36

zappBrannigan
  • zappBrannigan
  • Wannabe

  • 35 inlägg
  • 0
Det kom lite sol här borta så vi tog tillfället i akt och skramlade ihop 20 man på en utomhusfest. Givetvis blev det ett "test" utav den nya stereon och den klarade hela natten med bravur! Snuten kom till och med förbi och tuta och vinkade på oss (våra reaktioner var "eeeh...jaha?") :)

Bifogad fil  PICT0541.JPG   675,92K   165 Antal nerladdningar Bifogad fil  PICT0564.JPG   470,19K   212 Antal nerladdningar

Fick inte så mycket bilder på skapelsen men här är två i solskenet. Det som har monterats sedan sist är: LED-ljusrampen som givetvis blinkar i takt, skönt framåt småtimmarna (syns lite i överkant, silikoningjuten). Vidare kan man se flasköppnaren på höger sida strax framför handtaget. Portarna är endast för att hela kalaset vibrerade för mycket när lådan var helt sluten (saker som står på blir inte långvariga). Lådan är även dämpad i baksidan med stenull stiftad under fiberväv. Kopphållarna syns också, 2 på varje sida, på högersidan kan man se en i infällt läge. Knapparna i fram är huvudström och belysning (eller stolsvärme och dimljus =)

Monterade en större kylfläns pga det lite trånga uttrymmet och lite eldragning:

Bifogad fil  IMG_0041.JPG   574,45K   139 Antal nerladdningar Bifogad fil  IMG_0028.JPG   627,31K   112 Antal nerladdningar

Ljudmässigt spelar det bra som fan och levererar bra mycket bas, över förväntan, att justera EQn på stereon finns det inget behov utav. Kom ett gäng med en JVC-sprängare men dom blev inte långvariga. Mitt bästa tips är att bygga stabilt! Det ska va som en liten bunker, det hjälper både ljudmässigt och klara lite åverkan. Det enda som inte hanns klart var motivlacken. Svarar gärna på detaljfrågor och lycka till med alla andra byggen!

#104

Postad 31 maj 2007 - 11:29

Unregisteredd904e5d3
  • Unregisteredd904e5d3
  • Rookie

  • 5 inlägg
  • 0
zappBrannigan: Som någon frågade tidigare. Var fick du tag på gallret? Har haft problem att hitta ett så snyggt och (till synes) hållbart galler...

Jag och ett gäng festivalkompisar har nyligen rivit ner förra årets festivalstereo och bygger en ny, baserat på din design, hehe. :)

För ändamålet har vi 4 st GAS Alpha 6x9" och 2 st Boschmann 8"-basar (sluten baslåda i överkant på baksidan, tvingas kanske omvärdera det där med sluten beroende på hur vibrationerna blir). Huvudenhet med 4x40W förstärkning skall driva 6x9":arna i en testfas (vet ej om vi tvingas införskaffa 4-kanalssteg till dessa, är rädd att strömförbrukningen går upp rejält då). Basarna drivs med 2x200W-slutsteg.

Det hela drivs med 110Ah fritidsbatteri från Biltema.

Förra årets stereo bestod av 2 st GAS Alpha 6x9" och 4 st Boschmann 8"-basar (200W-steget drev basarna och 4x40W-huvudenheten drev 6x9":arna), den spelade ca 23 timmar på mycket hög volym på en laddning.

Återkommer med bilder när det finns lite mer att visa (bara ett lådskelett än så länge).

/PHANDER

#105

Postad 31 maj 2007 - 12:08

klejb
  • klejb
  • Amatör

  • 58 inlägg
  • 0
Mycket fint zappBrannigan!! In actionbilder uppskattas alltid! :) Gillar hur dina högtalare är skyddade! på min låda är dom ganska utsatta. Inte alltid bra på festival. Ska se om jag inte kan komma på nått bra sätt att skydda dom mot både stötar, vätska och damm.

Ska byta högtalare i min idag. Blev ett par JBL som borde låta bättre än biltemas. Återkommer med lyssningsrapport.

Redigerat av klejb, 17 mars 2008 - 17:46.


#106

Postad 31 maj 2007 - 23:51

Unregisteredd904e5d3
  • Unregisteredd904e5d3
  • Rookie

  • 5 inlägg
  • 0
Bifogar som utlovat i tidigare inlägget lite bilder...

Först lite bilder på förra årets stereo, som numera slaktats till förmån för ny konstruktion, a'la zappBrannigan-stilen. ;)


Bifogad fil  dcamp06_1.jpg   112,8K   254 Antal nerladdningar

Ovan: Festivalstereon anno '06, innan den rullats iväg på festival och en hel del andra upptåg.

Bifogad fil  dcamp06_2.jpg   356,23K   229 Antal nerladdningar

Ovan: Festivalstereon anno '06 under Roskildefestivalen, med random förbipasserande person på väg att ramla av, fångad i rätt ögonblick av fotografen. :unsure:

Bifogad fil  dcamp07_1.jpg   1,91MB   205 Antal nerladdningar

Ovan: Festivalstereon anno '07 börjar ta form...

Bifogad fil  dcamp07_2.jpg   1,43MB   158 Antal nerladdningar

Ovan: Festivalstereon anno '07 igen, här syns delar av mellanväggen också. Längst ned på baksidan finns en lucka till ett utrymme som innehåller 110Ah-batteriet, ovanför denna finns ett slutet utrymme för basarna. Baslådan skall även dämpas, eventuellt behöver vi kanske dämpa lite vid 6x9":arna också... Neonlysrör som blinkar i takt med musiken råkade även slinka med vid besöket hos BRL i Västerås. :unsure:

#107

Postad 02 juni 2007 - 10:36

klejb
  • klejb
  • Amatör

  • 58 inlägg
  • 0
Nu är högtalarna bytta och ljudet är som det ska igen! Riktigt bra!!
Skall iväg och köpa nån slags högtalarduk/nät som skall skydda de nya högtalarna mot damm och väta. Blir dyrt att byta efter varje festival.

#108

Postad 02 juni 2007 - 12:54

klejb
  • klejb
  • Amatör

  • 58 inlägg
  • 0

Hej 


Klejb, väldigt fint bygge!

om du har lust, skulle du kunna lägga upp en byggbeskrivning på ditt bygge?

Vore schysst eftersom jag också funderar på att bygga något liknande bygge som dig :)

Tack på förhand //Stereoproffset :D

<{POST_SNAPBACK}>


Tackar!
Om du kollat tidigare i den här tråden ser du en ritning jag gjorde innan jag började bygga. Förutom fronten och att jag gjorde den lite lägre, så körde jag på det konceptet.
Är det nått speciellt du undrar?

#109

Postad 04 juni 2007 - 01:36

zappBrannigan
  • zappBrannigan
  • Wannabe

  • 35 inlägg
  • 0

zappBrannigan: Som någon frågade tidigare. Var fick du tag på gallret? Har haft problem att hitta ett så snyggt och (till synes) hållbart galler...

/PHANDER

<{POST_SNAPBACK}>


Gallret kommer från en byggfirma där jag har en kamrat, dom har använt det som halkskydd eller nått och hade över. Stabilt är det hur som helst, jag kunde inte klippa det med bultsax. Schysst bygge förresten, du verkar ju ha högtalarelement så det räcker =) Vad gäller vibrationer så var vårt problem att cd skivorna hackar när det vibrerar för mycket (dock löst med portar), men kör man anslutna mp3spelare eller dyl så är det ju lugnt. I övrigt är skarvar limmade och luckan bak dämpad med gummilist för att undvika missljud (och fukt).

#110

Postad 05 juni 2007 - 20:25

ykon
  • ykon
  • Wannabe

  • 11 inlägg
  • 0
Någon som har några råd/förslag på högtalare till min bärbara spelare. tänkte driva den med min sonic Amp vill ha en ganska liten låda. Vill att det ska låta bra hällre en att skrämma småbarn :P
Har kollat lite på dessa: Infinity REF9613i & Peerless Resolution 5. Fast jag välkommnar billigare förslag..

HJÄLP!!!

PeerlessInfinity :)

#111

Postad 05 juni 2007 - 23:33

Unregisteredd904e5d3
  • Unregisteredd904e5d3
  • Rookie

  • 5 inlägg
  • 0
zappBrannigan: Jo, vi har en "nödlösning" på ev problem med hoppande skivor iallafall, e inbyggd bilantenn samt mp3-spelare med FM-sändare, och en bunt 12V-gel-batterier till en laptop bör garantera tillförseln av musik till "lådan". :) Vore dock skönt om det fungerade problemfritt med skivor, eftersom det inte alltid är kul att ta med extra lull-lull.

Förra årets festivalstereo vibrerade riktigt rejält, det mesta rörde på sig, men det var inget problem med skivorna då, så jag antar att skakminnet är mer än tillräckligt i huvudenheten. :P

Lådan är, efter byggbilderna i naket trä i mitt tidigare inlägg, slipad, spacklad, tätad med silikon, målad in- och utvändigt och den blev idag även inklädd med svart högtalartyg, och fick baslådan dämpad. Det börjar närma sig installation av komponenterna! =)

Svårast att hitta blir förmodligen gallret. :lol:

Bifogad fil  CIMG1914.JPG   1,55MB   157 Antal nerladdningar

Sidovy efter inklädnad. Det rektangulära hålet nedanför baslådan skall inhysa handtag.

#112

Postad 10 juni 2007 - 10:15

ykon
  • ykon
  • Wannabe

  • 11 inlägg
  • 0
Verkar som om alla fått ordning på sina stranddunkare och gassar på stranden nu eftersom aktiviteten är rätt lugn här.

Själv är jag på planeringsstadiet, och har en fråga vad ni tror om denna strömkälla
http://www.biltema.s...1&iItemId=81611

Ackumulator: 12 V/18 Ah.
Laddningstid: ca 1 dygn
Vikt: 8,5 kg.
PRIS: 345.00:-!!!

Låter väldigt bra i mina öron kanske något tung för min "lilla" bärbara .
men vad jag tyckte var bra är att man har laddare och batteri i ett.

Åsikter?

#113

Postad 12 juni 2007 - 14:32

mr_Look2
  • mr_Look2
  • Lärjunge

  • 362 inlägg
  • 0
Är lite inne på samma spår, att bygga nånting liknande. Jag tänkte dock fuska lite som första bygge.
hittade denna:
http://www.rusta.se/...otor&p=30801152

Tänkte om man skulle ta en sådan och bara montera dit en stereo, batteri och slutsteg?
Tycker det verkar ganska smidigt då jag tyvärr inte har tillgång till några gamla bilhögtalare att bygga med och denna skall nog bara hänga med en säsong, som ett test.

Funderade även på om man skulle kunna lösa det där med laddning med nån form av solcell, hitta på kjell, men den hade bara en laddnings ström på 300mA. Det är väl som en droppe i havet, eller kan det komma in lite ström i batteriet då den inte används tror ni ?

#114

Postad 17 juni 2007 - 21:31

kalleohobbe
  • kalleohobbe
  • Wannabe

  • 42 inlägg
  • 0
Hej!

Jag har snart slutfört mitt festivalstereo bygge med pa-element och t-amp. Det som jag behöver nu är ett digitalt bilslutsteg(strömförbrukningen ska vara så låg som möjligt) och en strömkälla. Vad är det batteri som man får ut mest Ah/kr, någon som har ett förslag? Min stereo består av:

2xMotorola Superhorn A 116

2xAlpha 6 (Eminence)

och en Rila 10" bas med namnet 1018

Mellanregister och diskant drivs av t-ampen och söker som sagt ett steg till basen. Tänkte tipsa om ide att använda separata steg till mellandiskant/bas så man kan styra strömförsörningen sj:D

Om någon har frågor angående att bygga med Pa-element eller annat om stereon så är det bara att fråga på=)

Mvh

#115

Postad 17 juni 2007 - 23:29

zappBrannigan
  • zappBrannigan
  • Wannabe

  • 35 inlägg
  • 0
Foton kalleohobbe - foton vill vi se!

#116

Postad 18 juni 2007 - 19:39

Unregistereddcdbc111
  • Unregistereddcdbc111
  • Forumräv

  • 611 inlägg
  • 0
Nu har både Sweden Rock och Hultsfred varit, är det någon av byggarna här i tråden som har någon rapport att ge kring hur anläggningarna fungerade?

#117

Postad 18 juni 2007 - 21:58

n_sandstrom
  • n_sandstrom
  • Lärjunge

  • 398 inlägg
  • 0
en till låda påväg..
https://www.minhembi...ndstrom/122830/

#118

Postad 24 juni 2007 - 09:03

klejb
  • klejb
  • Amatör

  • 58 inlägg
  • 0

Nu har både Sweden Rock och Hultsfred varit, är det någon av byggarna här i tråden som har någon rapport att ge kring hur anläggningarna fungerade?

<{POST_SNAPBACK}>


Jag och lådan var på Hultsfred och vi hade väldigt kul! Lådan funkade klockrent! De nya JBL-högtalarna gjorde sitt jobb och fungerade klanderfritt hela veckan. Batteriet räckte också hela festivalen. Vi var där i 5 dagar och spelade på många timmar varje dag. Behövde inte använda det extra bil-batteri vi hade med. Dock råkade undertecknad hoppa sönder locket under den vilda dans som förekom. Men det är ju bara att byta ut en spånskiva så är den hel igen.

Jag är mycket nöjd och jag fick många positiva kommentarer om lådan. (Några grannar valde iofs att flytta då de tyckte att volymen tillsammans med vår musiksmak gjorde det omöjligt att bo kvar.)

12 juli bär det av till Arvikafestivalen! :P

Redigerat av klejb, 24 juni 2007 - 09:04.


#119

Postad 24 juni 2007 - 16:43

Knoffe
  • Knoffe
  • Wannabe

  • 13 inlägg
  • 0
Jag ska också till arvika med min låda som jag håller på att bygga på. :P
Har ett par 6x9 Infinity 9613i membran tillsammans med en T-amp och ett fritidsbatteri.
Slänger upp ett par bilder på den snart nu när den börjar ta lite form.

#120

Postad 24 juni 2007 - 19:11

HelGo
  • HelGo
  • Användare

  • 107 inlägg
  • 0
Fan det här var ju en skitkul ide. Jag har ju en förkärlek till att bygga saker själv så det här skulle nog passa mig perfekt då jag är ute efter en bärbar stereo!

Jag har 2 slutsteg liggande och 2 basar me om jag inte minns fel som satt i min bil (som nu är ett minne blott) ska kolla upp vad det är och återkomma för jag kommer att behöva en hel del hjälp anntar jag.

men jag hade tänkt att ha 1 bas samt 2st 6x9" i den.

Jag har en fråga nu och det är om jag kan driva båda 6x9" och basen med ett 2kanals slutsteg.

MVH /M

Redigerat av HelGo, 24 juni 2007 - 19:11.


#121

Postad 24 juni 2007 - 22:04

Unregisteredd904e5d3
  • Unregisteredd904e5d3
  • Rookie

  • 5 inlägg
  • 0
På lördag är det dags för avfärd till Roskilde, därför börjar det bli lite smått bråttom med vår festivalstereo nu...

Det mesta är på sin plats, just nu är det lite plåtjobb med frontpanelen kvar, och lite småpill innan dammsugning och våttorkning för att slutligen (äntligen!) peta i komponenterna. =)

Så här ser den ut i dagsläget:


Bifogad fil  DSC_0679.JPG   4MB   130 Antal nerladdningar

#122

Postad 25 juni 2007 - 11:20

stereoproffset
  • stereoproffset
  • Användare

  • 167 inlägg
  • 0
HelGo!

Jag har byggt en bärbar stereo med 2 6*9or och en 10" bas, och de driver jag med ett 2 kanals slutsteg från biltema. h****te vilket tryck man får!

Bifogad fil  IMG_2309.JPG   366,17K   219 Antal nerladdningarBifogad fil  IMG_2310.JPG   753,44K   164 Antal nerladdningarBifogad fil  IMG_2312.JPG   413,6K   108 Antal nerladdningarchment]Bifogad fil  IMG_2315.JPG   430,52K   70 Antal nerladdningar

Redigerat av stereoproffset, 25 juni 2007 - 11:20.


#123

Postad 25 juni 2007 - 16:25

HelGo
  • HelGo
  • Användare

  • 107 inlägg
  • 0

HelGo!

Jag har byggt en bärbar stereo med 2 6*9or och en 10" bas, och de driver jag med ett 2 kanals slutsteg från biltema. h****te vilket tryck man får!

Bifogad fil  IMG_2309.JPG   366,17K   219 Antal nerladdningarBifogad fil  IMG_2310.JPG   753,44K   164 Antal nerladdningarBifogad fil  IMG_2312.JPG   413,6K   108 Antal nerladdningarBifogad fil  IMG_2315.JPG   430,52K   70 Antal nerladdningar

<{POST_SNAPBACK}>


Jag och snygg var den också, bra jobbat! Har varit och rotat lite i min plastfarsas bilverkstad idag och hittade följande. (obs jag hittade dem inte i kundernas bilar :P)

det är alltså en 10" bas tror jag, något i den storleken iaf sen är det 2 slutsteg ett 4kanals och ett 2kanals jag tror det blir 4kanals steget för det väger betydligt mindre. sen hade han 2 diskanter liggandes som inte var av den minsta sorten, men tror ni det räcker med de 2 diskanterna och basen för att få ut lite tryck i den?
Bifogar en ritning på hur jag har tänkt att skapelsen ska se ut på ett ungefär.Bifogad fil  blandat_009.jpg   3,18MB   101 Antal nerladdningar

Väldigt tacksamm för svar

Bifogad fil(er)


Redigerat av HelGo, 25 juni 2007 - 16:44.


#124

Postad 25 juni 2007 - 18:05

Knoffe
  • Knoffe
  • Wannabe

  • 13 inlägg
  • 0
Jag kopplade ihop mitt par Infinity REF9613i till min T-amp i går. Jag kopplade även min mp3 spelare till förstärkaren och satte den på högsta volym och sen drog jag upp volymen på förstärkaren.
Då fick jag knastrande missljud som kommer främst vid ljusare toner (diskant). Är det fel på elementen eller är det något annat som stör på något sett? Tycker att elementen borde klara full volym från en 15w förstärkare.

#125

Postad 25 juni 2007 - 18:09

n_sandstrom
  • n_sandstrom
  • Lärjunge

  • 398 inlägg
  • 0
härligt, verkar som det blir minst 3 lådor härifrån på arvika :P

Nån som har tips på vart man kan hitta stadiga gångjärn till lock och så? Vill inte att allt ska rassla av basdunket..

#126

Postad 25 juni 2007 - 20:05

HelGo
  • HelGo
  • Användare

  • 107 inlägg
  • 0
Ingen som har något att säga om mitt bygge?? tycker ni att jag ska ha de 2st diskanterna eller ska jag köpa 2st 6x9"??

#127

Postad 25 juni 2007 - 20:14

n_sandstrom
  • n_sandstrom
  • Lärjunge

  • 398 inlägg
  • 0

Ingen som har något att säga om mitt bygge?? tycker ni att jag ska ha de 2st diskanterna eller ska jag köpa 2st 6x9"??

<{POST_SNAPBACK}>



Vet du vilka frekvenser diskanterna och basen kan återge? Känns som du kommer tappa en hel del mellanfrekvenser.. fast jag säger ingenting med säkerhet, jag är bara n00b :P

#128

Postad 25 juni 2007 - 21:09

HelGo
  • HelGo
  • Användare

  • 107 inlägg
  • 0
thihi inte en aning för jag är jävligt mycket noob också :P men det ligger nog något i det du säjer kanske lika bra att köpa 2st 6x9 men det där är ju å anra sidan ingen vanlig diskant? den är ju stor som ett as.

#129

Postad 25 juni 2007 - 23:13

zappBrannigan
  • zappBrannigan
  • Wannabe

  • 35 inlägg
  • 0
schysst att så många har fått ordning på sina byggen. Vårat kommer finnas på roskilde under nästa vecka och så har vi fått en ungefärlig tidsangivelse på hur länge batteriet räcker. Ca 40 timmar blev det på ett 85Ah batteri, där kanske hälften av tiden är mycket högt spelande. Påfrestningarna har den klarat bra också, bland annat midsommarregnet och omotiverat mycket dryck.

#130

Postad 25 juni 2007 - 23:19

Unregisteredd904e5d3
  • Unregisteredd904e5d3
  • Rookie

  • 5 inlägg
  • 0

schysst att så många har fått ordning på sina byggen. Vårat kommer finnas på roskilde under nästa vecka och så har vi fått en ungefärlig tidsangivelse på hur länge batteriet räcker. Ca 40 timmar blev det på ett 85Ah batteri, där kanske hälften av tiden är mycket högt spelande. Påfrestningarna har den klarat bra också, bland annat midsommarregnet och omotiverat mycket dryck.

<{POST_SNAPBACK}>


Så "originalet" ska också till Roskilde... hehe, kommer ni att befinna er på tältcampingen, och isåfall var?

#131

Postad 26 juni 2007 - 09:56

klejb
  • klejb
  • Amatör

  • 58 inlägg
  • 0

Jag ska också till arvika med min låda som jag håller på att bygga på. :)
Har ett par 6x9 Infinity 9613i membran tillsammans med en T-amp och ett fritidsbatteri.
Slänger upp ett par bilder på den snart nu när den börjar ta lite form.

<{POST_SNAPBACK}>

Funderade också på att driva min låda med en T-amp så jag är nyfiken på hur det låter!


härligt, verkar som det blir minst 3 lådor härifrån på arvika :)

<{POST_SNAPBACK}>

Vi får se till å träffas på campingen, ta en öl, provlyssna och beundra varandras lådor tycker jag! Bra sätt att skaffa inspiration till framtida uppgraderingar! ;)

#132

Postad 26 juni 2007 - 09:59

Knoffe
  • Knoffe
  • Wannabe

  • 13 inlägg
  • 0

Funderade också på att driva min låda med en T-amp så jag är nyfiken på hur det låter!

<{POST_SNAPBACK}>


Om du läser några poster upp så ser du att jag har lite missljud men vet inte om det är pga högtalarna eller någon annan störning :)
Annars är ljudvolymen helt ok trots att jag inte har stoppning i min låda än.

Redigerat av Knoffe, 26 juni 2007 - 10:00.


#133

Postad 26 juni 2007 - 18:47

klejb
  • klejb
  • Amatör

  • 58 inlägg
  • 0
jag har en T-amp kopplad till datorn och som driver ett par mindre högtalare. Inga missljud här. Gissar på att det är dina högtalare som krånglar. Har du inga vanliga stereohögtalare att testa med?

#134

Postad 26 juni 2007 - 20:27

Knoffe
  • Knoffe
  • Wannabe

  • 13 inlägg
  • 0
Nu har jag spelat musik på mina högtalare i kanske 4 timmar och nu här jag inte de knastrande ljudet längre ljudet längre ;).

Men nu låter allt jättebra samt att volymen är ganska hög på max, har inte kopplat på mitt bilbatteri än så jag kör t-ampens batterier så vet inte batteritiden än men antar att det kommer hålla länge :)

#135

Postad 26 juni 2007 - 20:56

Unregistered1235
  • Unregistered1235
  • Wannabe

  • 28 inlägg
  • 0
Nu ######r ska det byggas beachbumper! Budget, men ändå så mycket ljud det går att få för pengarna..
En halvportabel låda med ett styck 10" bas samt två mellan/diskant á 5,25" eller 6,5".. MC-batteri och 230v-transformator!

Vad gäller billiga slutsteg kollar jag på dessa två. Vilken skulle ni välja? Andra budgettips mottages varmt.
http://www.kjell.com/?item=26514&path=
http://www.biltema.s...7&iItemId=93654 (den "dyrare" varianten)

#136

Postad 26 juni 2007 - 21:10

Knoffe
  • Knoffe
  • Wannabe

  • 13 inlägg
  • 0
Skulle rekomendera en t-amp (http://www.t-amp.se/) men den kostar 600kr.
Kör en T-amp på ett par 6x9 3vägs och det låter grymt bra + att man får en bra batteritid.

#137

Postad 26 juni 2007 - 21:33

n_sandstrom
  • n_sandstrom
  • Lärjunge

  • 398 inlägg
  • 0

schysst att så många har fått ordning på sina byggen. Vårat kommer finnas på roskilde under nästa vecka och så har vi fått en ungefärlig tidsangivelse på hur länge batteriet räcker. Ca 40 timmar blev det på ett 85Ah batteri, där kanske hälften av tiden är mycket högt spelande. Påfrestningarna har den klarat bra också, bland annat midsommarregnet och omotiverat mycket dryck.

<{POST_SNAPBACK}>

40 timmar? Hur tusan lyckas ni med det? Vi kopplade in en amperemeter mellan vprt batteri och slutsteg, och den hoppade mellan 12-15A, så vi räknar på att inte ensn få 10 timamr med vårt 110AH-batteri..


Haha, yes, stereoträff @ arvikacampingen!

#138

Postad 27 juni 2007 - 16:58

kalleohobbe
  • kalleohobbe
  • Wannabe

  • 42 inlägg
  • 0
Hej!

Har ännu inte hunnit få några bilder på den färdiga stereon, men hoppas på att kunna lägga ut de innan det bär av till roskilde på söndag. tänkte ställa en fråga som redan är stäld i tråden men som jag inte har hittat ngt svar på. Gnd kabeln ut från steget, ska den kopplas till minus på batteriet eller måste det finnas ngt som är grundat som man ska koppla den till? Har köpt slutsteg nu iaf;D http://kopochsalj.en...tq_val/0/hpp/3)
Hoppas att det ska låta bra imorgon när jag har köpt säkring och säkringshållare på biltema och kan koppla in det. :) Stereon har iaf fått spela en del nu på midsommar med lyckat resultat. Fast då gick den på nätkopplade förstärkare. Hur löser man problemet med att koppla in en t-amp till ett bilbatteri?

Hade!

Mvh

#139

Postad 28 juni 2007 - 17:08

Morne
  • Morne
  • Wannabe

  • 14 inlägg
  • 0

Nu ######r ska det byggas beachbumper! Budget, men ändå så mycket ljud det går att få för pengarna..
En halvportabel låda med ett styck 10" bas samt två mellan/diskant á 5,25" eller 6,5".. MC-batteri och 230v-transformator!

Vad gäller billiga slutsteg kollar jag på dessa två. Vilken skulle ni välja? Andra budgettips mottages varmt.
http://www.kjell.com/?item=26514&path=
http://www.biltema.s...7&iItemId=93654 (den "dyrare" varianten)

<{POST_SNAPBACK}>


När jag och min bror (n_sandstrom) började bygga vår stereo och skulle välja slutsteg valde vi också bla. mellan de två. Som du kanske har sett så har kjellssteget nästan dubbel uteffekt jämfört med biltemasteget. Dubbel uteffekt låter till en början bra men när man tänker efter en stund inser man att dubbel uteffekt = dubbel strömförsörjning = hälften så lång batteritid. Vi bestämde oss för att ta biltemas steg, just för att det inte är lika kraftigt eftersom vår spelare är tänkt att kunna köras på festivaler där vi inte har tillgång till ström och laddare. Biltemasteget har även en tri-mode funktion som gör att du kan koppla både subbas och två stereohögtalare till den samtidigt, trotts att det bara har två kanaler.

Även om du väljer biltemaslutsteget bör du överväga att skaffa ett lite tyngre batteri. För när vi krämar på vårt biltema steg på ca 70-80% av maxeffekten så drar det mellan 15-10 A vilken inte blir specielt många speltimmar.

Redigerat av Morne, 28 juni 2007 - 17:08.


#140

Postad 29 juni 2007 - 09:48

Unregistered1235
  • Unregistered1235
  • Wannabe

  • 28 inlägg
  • 0

Skulle rekomendera en t-amp (http://www.t-amp.se/) men den kostar 600kr.
Kör en T-amp på ett par 6x9 3vägs och det låter grymt bra + att man får
en bra batteritid.

<{POST_SNAPBACK}>

Har läst mycket om den men vill ha mer kräm!

När jag och min bror (n_sandstrom) började bygga vår stereo och skulle välja slutsteg valde vi också bla. mellan de två. Som du kanske har sett så har kjellssteget nästan dubbel uteffekt jämfört med biltemasteget. Dubbel uteffekt låter till en början bra men när man tänker efter en stund inser man att dubbel uteffekt = dubbel strömförsörjning = hälften så lång batteritid. Vi bestämde oss för att ta biltemas steg, just för att det inte är lika kraftigt eftersom vår spelare är tänkt att kunna köras på festivaler där vi inte har tillgång till ström och laddare. Biltemasteget har även en tri-mode funktion som gör att du kan koppla både subbas och två stereohögtalare till den samtidigt, trotts att det bara har två kanaler.

Även om du väljer biltemaslutsteget bör du överväga att skaffa ett lite tyngre batteri. För när vi krämar på vårt biltema steg på ca 70-80% av maxeffekten så drar det mellan 15-10 A vilken inte blir specielt många speltimmar.

<{POST_SNAPBACK}>

Är du nöjd med steget? Levererar det vad du förväntade dig av det?

Vi planerar som sagt köra trimode. Hjälp mig med logiken här nu tack.. Biltemasteget har alltså 2x65w. Om man kör trimode, vad blir effekten på respektive element?
Vad jag förstått av Kjell-steget kan man ställa volymen på basen separat eftersom den får två egna kanaler. Rätt? Det går inte med Biltema-steget(?).

Många frågor :)

Strömförbrukning är knivigt. Någon som vet om Silja line blir kinkiga om man försöker sno 20-25 A från vägguttaget i hytten? <_<

Redigerat av Unregistered1235, 29 juni 2007 - 12:01.


#141

Postad 29 juni 2007 - 15:55

Morne
  • Morne
  • Wannabe

  • 14 inlägg
  • 0
biltemasteget levererade mer ljud än vad vi hade förväntat oss :) har ingen aning om vad effekten blir på respektive högtalare (kan egentligen inte ett skit om ljud:P) men jag gissar att det beror lite på vadför musik det är man spelar, har musiken mycket bas lär den mesta krämen åka igenom lågpassfiltret och spärras ifrån att passera högpassfilterna, dvs. det flödar mycket effekt igenom basellementet, och tvärt om ifall musiken är mer diskantintensiv. Är det någon ljudnörd som kan bekräfta mina teorier?

Jag har ingen aning ifall det går att höjja volymen på kanalerna separat på kjellsteget, men jag vet att det finns nån form av BASBOOST som går att slå av och på. Om du kör med kjellsteget så behöver du inte köra i trimode och använda passiva filter, vilket många säger är en fördel.

Förutom den korta batteritiden du får med kjellsteget så tror jag att det kan bli svårt att hitta ett nätagg som kan leverera tillräckligt med ström till det. Jag och bror ahr iaf haft problem med att hitta nätagg som kan mata ut tillräckligt för att driva vårt biltema steg.

Angående siljaline så tror jag verkligen inte att de kommer märka hur mycket ampere ni plockar ut ur deras väggutag så länge inga säkringar går. Jag tror dock att deras säkringar inte lär ligga mycket högre än 10 A. Vad ska ni med så mycket som 20- 25 A?

#142

Postad 30 juni 2007 - 12:23

mcb
  • mcb
  • Rookie

  • 8 inlägg
  • 0
håller också på att bygga min egna strandstereo.
men jag har problem för steget vill inte starta eftersom jag inte har någon kabel till remote.
men jag vet inte hur jag ska göra? jag orkar inte ha en stereoenhet...
jag kan inte sånt här, kan man fixa detta på något enkelt sätt??

tacksam för svar

#143

Postad 30 juni 2007 - 12:27

Unregistered1235
  • Unregistered1235
  • Wannabe

  • 28 inlägg
  • 0

...

Här är ett agg som levererar 20A http://www.kjell.com...tem=44409&path= Men så är det 800 spänn också..

Med Denver-steget på 240 W rms blir det ju 20 A om man pumpar maxvolym. Vore ju tråkigt om säkringen skulle gå i hytten.. Update: på 12 volt ja. På 230 v blir det ju drygt 1A. Never mind.

Vi funderar på att köra Biltemas steg och på mono. Då får vi ut 1x120 w rms. Det tråkiga är att man bara kan ha ett mellanregister då. Väldans ont om mellanregister på 8 ohm! Biltemas är mindre och slukar förhoppningsvis lite mindre ström än Denvers. Billiga ljudprylar med design (neon) ger ifrågasättande vibbar - har man verkligen lagt alla fokus/pengarna på ljudkomponenterna?

Redigerat av Unregistered1235, 30 juni 2007 - 13:42.


#144

Postad 30 juni 2007 - 18:24

kalleohobbe
  • kalleohobbe
  • Wannabe

  • 42 inlägg
  • 0

håller också på att bygga min egna strandstereo.
men jag har problem för steget vill inte starta eftersom jag inte har någon kabel till remote.
men jag vet inte hur jag ska göra? jag orkar inte ha en stereoenhet...
jag kan inte sånt här, kan man fixa detta på något enkelt sätt??

tacksam för svar

<{POST_SNAPBACK}>



För mig var det bara att koppla remotekabeln till pluspolen på batteriet så gick steget igång=)

Mvh

#145

Postad 30 juni 2007 - 22:30

Unregistered1235
  • Unregistered1235
  • Wannabe

  • 28 inlägg
  • 0
Nån som känner till det här paketet? Siffrorna verkar för bra för att vara sanna. Och nu menar jag inte bara effekten! http://shop.conrad.s...x...8b91b5/md5}

#146

Postad 02 juli 2007 - 11:13

Knoffe
  • Knoffe
  • Wannabe

  • 13 inlägg
  • 0
Nu är min stereo i princip färdig så jag postar lite bilder.

Postad bildPostad bildPostad bild

Jag kan köra stereon på batteriet (75ah) men även via 12v från en bli via cigguttaget eller från ett vanligt vägguttag. Panelen hittade jag på biltema och den innehöll nästan allt jag behövde flyttade upp T-ampens volymknapp till panelen samt att jag satte dit en ström kontakt så att jag kan köra på 220v.

Det enda jag har kvar är att sätta på lite fler lister och kanske ska en polare måla något ballt på lådan. Sen kommer det komma ett plexiglas över instrumentpanelen och mp3 spelaren (man ser gångjärnen som redan sitter fast). Men jag har ett problem, jag ska ha ett galler framför högtalarna men jag har letat runt på biltema, hornbach, bauhaus och diverse byggvaruhus men hittar inget snyggt galler likt det zappBrannigan har på sin låda. Är det någon som vet var man kan få tag i sånt galler (hittade några som sålde 2x3m bitar för 900kr vilket känns lite overkill då jag bara behöver 50x30cm).

Såhär i slutändan så är jag riktigt nöjd med ljudvolymen och ljudkvaliten men prislappen slutade på mer än vad jag hade tänkt först, ca 2700kr slutade hela kalaset på (Högtalare 1000kr, fritidsbatteri 600kr, Förstärkare 600kr lister, panel mm ca 500kr) men då hade jag lite saker hemma (Plywood, skruv och sånnt).

Vi ses på Arvika den 11 - 14 :P

BTW, Hur stor är stöldrisken när man är på festivaler, funderar på att ha löstagbara handtag för att slippa att något tar min "lilla" stereo på ca 40kg ;).

Redigerat av Knoffe, 02 juli 2007 - 11:46.


#147

Postad 02 juli 2007 - 12:56

ykon
  • ykon
  • Wannabe

  • 11 inlägg
  • 0
Nice låda!
Frågor:
T-ampens volym var det bara att löda på kablar på den? Och hur tjock panel kan man ha med den tror du?
12-v uttaget är det bara parallelkopplat på batteriet eller? då borde det ju gå att använda både in och ut?

Kolla in det här gallret Biltema art 32-103.
inte lika starkt som det som nämdes tidigare i tråden. men snyggt tycker jag, fast 33cm brett kanske inte räcker för dig...

Annars borde det gå att köpa färdig kapat från tibnor.


/// Ykon

#148

Postad 02 juli 2007 - 13:00

Knoffe
  • Knoffe
  • Wannabe

  • 13 inlägg
  • 0
Volymknapen var inte ens fastlödad i t-ampen utan satt med skruvar och en kabel så allt som behövdes var ett förlänga kabeln mellan förstärkaren och volymknappen. Min panel är kanske 1-2mm men tror att det blir problem om man har en tjockare panel. 12-v är parallelkopplat så jag kan både driva spelaren igenom och ladda via det.

Har kollat på biltema gallret men tycker det är lite för klent men ska kolla upp tibnor.

Redigerat av Knoffe, 02 juli 2007 - 13:03.


#149

Postad 02 juli 2007 - 15:41

NisseLasse
  • NisseLasse
  • Wannabe

  • 11 inlägg
  • 0
Hej
Grattulerar till alla lyckade byggen och lyckatill till er som fortfarande bygger.

Här kommer lite bilder på min:

Postad bild Postad bild Postad bild Postad bild

Förstärkaren är någon noname 2x75w jag hittade i garaget
Batteriet är en 12v 7.2Ah blyacke
Högtalarna hittade ja på en secondhandbutik för 20kr/st och de är riktigt kassa.
Så jag undrar om någon har tipps på ett par bra 6x9:or för max 600kr,

Jag funderar på dessa:
GAS ALPHA6925X på BRL.se 95db/w 598kr eller
DLS 1269 på nardik.se 92 dB/w 585kr

Det bör tilläggas att lådvolymen per högtalare är 5liter

#150

Postad 03 juli 2007 - 16:55

klejb
  • klejb
  • Amatör

  • 58 inlägg
  • 0

Vi ses på Arvika den 11 - 14  ;)

BTW, Hur stor är stöldrisken när man är på festivaler, funderar på att ha löstagbara handtag för att slippa att något tar min "lilla" stereo på ca 40kg  :P.

<{POST_SNAPBACK}>


Snygg låda!! Hoppas vi ses på Arvika! Skall oxå dit med min låda nämligen! Vi kommer dit på tisdagen :D

Angående stöldrisken så gör ju vikten att det blir svårt att springa iväg med lådan bara sådär. Min väger 66kg och är inte direkt rolig att flytta på utan vagn. Brukar dessutom låsa fast den i skorstenen i vårat militärtält för att ytterligare försvåra en stöld. Avmonterbara handtag verkar rätt smart. Vi har inte haft så stora problem med stölder men förra året blev vi av med vår backup-bergsprängare. Men den vägde ju bara några kilo.

Eftersom det är 12 volt borde man ju kunna bygga nått trevligt larm av bil-larmsdelar. Kanske en fjärrstyrd siren? Om stereon försvinner är det bara att gå runt på campingen med sin lilla fjärrkontroll och trycka tills det börjar tjuta nånstans mellan tälten :D



0 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 0 gäster, 0 anonyma medlemmar

  • UPDATE 2024
    jacoby
    2024-04-15 17:17:29
  • UPDATE 2024
    jacoby
    2024-04-15 17:09:47
  • UPDATE 2024
    jacoby
    2024-04-15 16:57:35
  • UPDATE 2024!
    jacoby
    2024-04-15 16:28:12
  • 6mån senare så är foam monterat
    Anton
    2024-04-11 18:04:03
  • Fler  |  Vilka bilder visas här?
Trendande produkter
Prisjakt © 2000 - 2024 Prisjakt   Cookiepolicy.   Våra regler.   Personuppgiftspolicy.  Hantera cookie-inställningar.