Hoppa till innehåll

Sökresultat Sökningen pågår Sökresultaten dyker upp här efterhand. Du kan fortsätta skriva om du vill begränsa sökningen.
Söker efter användare
Söker efter gallerier
Sök forumtrådar
Stäng

År 2013 står för dörren, men gör filmstreamingen det med?

95 svar till detta ämne
  • Vänligen logga in för att kunna svara

#1

Postad 03 december 2012 - 00:31

Flame
  • Flame
  • Forumräv

  • 546 inlägg
  • 0
Ja, snart är år 2013 här. Kollar på min Blu-ray samling vilket är runt 700 st i dagsläget. Den sista Bertby-hyllan börjar bli full. Att jag ska minska mitt filmköpande har jag tänkt på många gånger men då hade jag "bara" 300 st. Har sneglat lite på olika typer av streaming-tjänster som Netflix, Voddler och viaplay. Men inget av dom alternativen är en bra lösning, då de är alldeles för få filmer och de ligger ett halvår efter hyr/köp-filmer. Vet att man kan hyra film via sin digitalbox, men de är väl egentligen inte heller ett bra alternativ då de kostar en del för att bara få se den en gång. De jag saknar är en streamingtjänst som har minst 1000 st 1080p-filmer med de okomprimerade ljudformaten och att de nya filmerna kommer ut samma dag som de går att hyra eller köpa dom. Spotify har ju nästintill helt tagit över CD, MP3 och diverse olika ljudformat och de släpar inte efter releaser av singlar och album, enda nackdelen är ju att alla artister inte finns med. Metallica och The Beatles för att nämna några stora band. Så vad tror ni, kommer denna tjänst att finnas till år 2013 till en rimlig månadkostnad, eller är det för mycket begärt? De är väl en hel del som måste tänkas igenom givetvis, men vad tror ni kan inte de bli en riktigt milstolpe i både miljötänk, piratkopiering, lönsamhet, smidighet?

#2

Postad 03 december 2012 - 07:54

vinncent
  • vinncent
  • Mästare

  • 2 878 inlägg
  • 1
Finns en liknande tråd redan om vad som kommer efter BD! Dock så kan jag ju säga att när det fysiska formatet dör så slutar jag med att samla på film! Kul att ha film på en usb sticka..not!;(

Redigerat av vinncent, 03 december 2012 - 07:55.


#3

Postad 03 december 2012 - 08:24

Unregistereddc471864
  • Unregistereddc471864
  • Über-Guru

  • 24 891 inlägg
  • 0

Finns en liknande tråd redan om vad som kommer efter BD! Dock så kan jag ju säga att när det fysiska formatet dör så slutar jag med att samla på film! Kul att ha film på en usb sticka..not!;(


Nej isf blir det att man köper och har filmen i molnet och sedan strömmar den till sina enheter. AppleTV har redan det så tex.

Ja, snart är år 2013 här. Kollar på min Blu-ray samling vilket är runt 700 st i dagsläget. Den sista Bertby-hyllan börjar bli full. Att jag ska minska mitt filmköpande har jag tänkt på många gånger men då hade jag "bara" 300 st. Har sneglat lite på olika typer av streaming-tjänster som Netflix, Voddler och viaplay. Men inget av dom alternativen är en bra lösning, då de är alldeles för få filmer och de ligger ett halvår efter hyr/köp-filmer. Vet att man kan hyra film via sin digitalbox, men de är väl egentligen inte heller ett bra alternativ då de kostar en del för att bara få se den en gång. De jag saknar är en streamingtjänst som har minst 1000 st 1080p-filmer med de okomprimerade ljudformaten och att de nya filmerna kommer ut samma dag som de går att hyra eller köpa dom. Spotify har ju nästintill helt tagit över CD, MP3 och diverse olika ljudformat och de släpar inte efter releaser av singlar och album, enda nackdelen är ju att alla artister inte finns med. Metallica och The Beatles för att nämna några stora band. Så vad tror ni, kommer denna tjänst att finnas till år 2013 till en rimlig månadkostnad, eller är det för mycket begärt? De är väl en hel del som måste tänkas igenom givetvis, men vad tror ni kan inte de bli en riktigt milstolpe i både miljötänk, piratkopiering, lönsamhet, smidighet?


Nej. Man kan inte jämföra film med musik. Musik har bara en nivå av försäljning. Film har 3. Nättjänsterna med streaming blir för dyra om de ska kunna konkurrera med försäljningen. En streamingtjänst med nya filmer skulle nog lätt behöva kosta 500-600 i månaden för att det skulle löna sig för distributörerna.

#4

Postad 03 december 2012 - 09:20

hassesolo
  • hassesolo
  • Über-Guru

  • 10 389 inlägg
  • 0
Streaming av film kräver så mycket bandbredd att man behöver en monsterlina om man skall kunna ha lika bra kvalitet som Blu-ray och när resten av familjen dessutom samtidigt sitter och surfar, spotifyar, skypear och spelar online. Helt orealistiskt för kräsna.

Redigerat av hassesolo, 03 december 2012 - 09:50.


#5

Postad 03 december 2012 - 09:27

andersos
  • andersos
  • Mästare

  • 3 199 inlägg
  • 0
Dröjer nog länge innan vi har något sådant. Beroende på, som radiozo sade, kostnader men även otillräcklig bandbredd skulle jag tro. Vi får nöja oss med hårt komprimerade filmuthyrnings- och tvkanalstjänster ett antal år ännu.

#6

Postad 03 december 2012 - 09:50

Unregistered5deb0b1d
  • Unregistered5deb0b1d
  • Guru

  • 4 329 inlägg
  • 0
Du kan inte jämföra film med musik, radiozo är inne på skiljer det sig väsentligt. DN hade en bra genomgång för ett par månader sedan hur leden inom film ser ut.

• Första fönstret är när filmerna har premiär på bio. Då kan inga vod-tjänster köpa rättigheterna.

• Efter tidigast 3–4 månader släpps filmerna på DVD och Bluray. I detta fönster köper vissa vod-tjänster sina rättigheter. De kan då erbjuda relativt nya filmer, men får ofta betala per visning och tar då också betalt för varje ”uthyrning”. Filmerna försvinner sedan från utbudet när nästa fönster öppnas.

• 8–10 månader efter biopremiären säljs rättigheterna till betaltevekanaler, bara dessa kanaler får då visa filmerna. Kanalernas egna vod-tjänster kan då ha samma filmer i sina abonnemang, och eftersom rättigheterna är exklusiva hinner de då före andra abonnemangstjänster. Filmerna finns oftast tillgängliga under 12 till 18 månader, innan de plockas bort.

• Fjärde fönstret, då filmer traditionellt kommer på vanlig teve, öppnar 1–3 år efter biopremiären. Här köper många abonnemangstjänster sina rättigheter och kan då erbjuda stora kataloger med många, men inte helt färska, filmer.

• I det femte och sista fönstret, som öppnar 5–6 år efter biopremiären, anses filmerna av filmbolagen ha passerat de viktigaste fönstren, och blir tillgängliga för alla att köpa för en relativt låg summa.

Vod-tjänster som köper rättigheter i två fönster kan i och med tidsbegränsningarna ha luckor i serier av filmer.


Den nyaste och den äldsta filmen i en trilogi kan finnas, samtidigt som film nummer två saknas, då den befinner sig mellan två rättighetsfönster.


Så det är inte enkelt eller smidigt att säkra rättigheter när det gäller film.

#7

Postad 03 december 2012 - 09:52

jimjans
  • jimjans
  • Mästare

  • 3 659 inlägg
  • 0
Med blu-ray klarar du dig med 50 Mbit

och med nya h265 formatet runt 25Mbit

och det är vi maximalt utnyttjande av bandbredden och jag skulle gärna betala 600kr för en filmtjänst som hade allt i bra kvalite..


Redigerat av jimjans, 03 december 2012 - 09:55.


#8

Postad 03 december 2012 - 09:55

hassesolo
  • hassesolo
  • Über-Guru

  • 10 389 inlägg
  • 0
Som sagt, i stort sett endast för ensamstående med mycket bra lina... Eller för folk med låga kvalitetskrav.

Redigerat av hassesolo, 03 december 2012 - 09:56.


#9

Postad 03 december 2012 - 09:56

BERTHRSD
  • BERTHRSD
  • Wannabe

  • 36 inlägg
  • 0
Tjänsten finns, men rimlig månadskostnad vete 17... http://primacinema.com/

#10

Postad 03 december 2012 - 09:57

andersos
  • andersos
  • Mästare

  • 3 199 inlägg
  • 0
Hur många har ens 50Mbit/s? Jag har 12Mbit/s som är snabbaste där jag bor.

#11

Postad 03 december 2012 - 09:58

jimjans
  • jimjans
  • Mästare

  • 3 659 inlägg
  • 0
Dom mesta i centrala delarna av sverige kan väl utan problem få 100mbit. Nuförtiden läggs det även mycket fiber i glesbygden..

#12

Postad 03 december 2012 - 09:59

masse70
  • masse70
  • Mega-Guru

  • 8 527 inlägg
  • 0

Hur många har ens 50Mbit/s? Jag har 12Mbit/s som är snabbaste där jag bor.

Väldigt många skulle jag vilja säga?

Då pratar vi dessutom upp mot det dubbla som blir allt mer vanligt och iaf i storstadsregionerna snart är standardutbud.

"PTS Bredbandskartläggning 2011 visar att ca 49 procent av alla hushåll och företag i Sverige hade tillgång till bredband med en teoretisk hastighet om minst 100 Mbit/s i oktober 2011."

http://www.pts.se/sv...-PTS-ER-201211/

Det lär ju även ha ökat sen dess.

Redigerat av masse70, 03 december 2012 - 10:01.


#13

Postad 03 december 2012 - 10:01

jimjans
  • jimjans
  • Mästare

  • 3 659 inlägg
  • 0
Sen det med rättigheter är ju löjligt kolla på netflix mexiko dom har de nyaste filmerna där varför ? Jo dom piratkopierar så mycket så det är ända chansen för filmbolagen att få in lite pengar...

#14

Postad 03 december 2012 - 10:03

andersos
  • andersos
  • Mästare

  • 3 199 inlägg
  • 0
Alla länder/områden har inte lika snabb utveckling och alla bor inte i storstäder.

#15

Postad 03 december 2012 - 10:07

masse70
  • masse70
  • Mega-Guru

  • 8 527 inlägg
  • 0

Alla länder/områden har inte lika snabb utveckling och alla bor inte i storstäder.

Nä, men nu pratade jag om Sverige och det finns gott om mindre områden i Sverige som har lika bra utbud med om man läser lite nogrannare.

Dvs, det är rätt vanligt förekommande i dagens läge, något du ifrågasatte.

#16

Postad 03 december 2012 - 10:09

jimjans
  • jimjans
  • Mästare

  • 3 659 inlägg
  • 0
Jag bor inte i storstad heller hade bara 2 Mbit via adsl men vi slog oss samman och drog fiber till alla hushåll i kommunen så allt går ju att lösa och jag tror det är 2020 alla skall ha tillgång till 100Mbit

#17

Postad 03 december 2012 - 10:14

masse70
  • masse70
  • Mega-Guru

  • 8 527 inlägg
  • 0
Sen ska man ja också skilja på vad man har för tillgängligt utbud via sin nuvarande leverantör och vilket utbud som ev går att ordna som exemplet ovan.

#18

Postad 03 december 2012 - 10:18

Unregistereddc471864
  • Unregistereddc471864
  • Über-Guru

  • 24 891 inlägg
  • 0

Väldigt många skulle jag vilja säga?

Då pratar vi dessutom upp mot det dubbla som blir allt mer vanligt och iaf i storstadsregionerna snart är standardutbud.

"PTS Bredbandskartläggning 2011 visar att ca 49 procent av alla hushåll och företag i Sverige hade tillgång till bredband med en teoretisk hastighet om minst 100 Mbit/s i oktober 2011."

http://www.pts.se/sv...-PTS-ER-201211/

Det lär ju även ha ökat sen dess.


Skulle gissa på att det är delad bandbredd på de flesta ställena. Där jag bor är det knappast så att alla har dedikerad 100Mbit.
Det varierar väldigt mycket vad jag får för hastighet. Skulle gissa på att jag ligger kanske runt 30-40Mbit i genomsnitt och 80-90Mbit i topparna.
"Upp till 100MBit" är det nog PTS menar ;)

Att strömma bluray över internet skulle absolut inte fungera med min uppkoppling.

Redigerat av Unregistereddc471864, 03 december 2012 - 10:19.


#19

Postad 03 december 2012 - 10:35

hassesolo
  • hassesolo
  • Über-Guru

  • 10 389 inlägg
  • 0
Sen att det i moderna familjer ofta är så att två olika filmer går samtidigt och dessutom är det diverse andra internetaktiviteter pågående....

#20

Postad 03 december 2012 - 11:27

jimjans
  • jimjans
  • Mästare

  • 3 659 inlägg
  • 0
Jag kan ju bara tala av egen erfarenhet och de jag känner som har 100Mbit och 200Mbit har också dessa hastigheter inga toppar utan riktiga hastigheter.

#21

Postad 03 december 2012 - 11:31

Unregistereddc471864
  • Unregistereddc471864
  • Über-Guru

  • 24 891 inlägg
  • 0

Jag kan ju bara tala av egen erfarenhet och de jag känner som har 100Mbit och 200Mbit har också dessa hastigheter inga toppar utan riktiga hastigheter.


Så de har 100Mbit till allting som finns på internet? Det tror jag knappast ;) Flaskhalsen för min del är att övriga internet är för långsamt.
Kör jag speedtest elr liknande så har jag såklart mina 100Mbit men det hjälper ju inte när många webtjänster är för långsamma.

Redigerat av Unregistereddc471864, 03 december 2012 - 11:32.


#22

Postad 03 december 2012 - 12:56

n_sandstrom
  • n_sandstrom
  • Lärjunge

  • 398 inlägg
  • 0
Dom flesta som sitter på 100Mbit gör det med dedikerad fiber, och där är det inte tal om någon "upp till", sålänge all utrustning på vägen fungerar som dom ska.
För konsumenternas del finns det väldigt många som idag skulle kunna streama Bluray, bristen på bandbredd ligger hos leverantörerna.

I dagsläget skulle jag gärna kunna tänka mig en on-demandtjänst med möjlighet att buffra hela filmen lokalt innan man börjar titta.
Börjar man plocka ner filmen 2-3 timmar innan har man rätt bra marginal på en fiberlina, och det blir minimalt med mer jobb än att ta sig till butiken eller uthyrningen.

#23

Postad 03 december 2012 - 13:08

Unregistereddc471864
  • Unregistereddc471864
  • Über-Guru

  • 24 891 inlägg
  • 0

Dom flesta som sitter på 100Mbit gör det med dedikerad fiber, och där är det inte tal om någon "upp till", sålänge all utrustning på vägen fungerar som dom ska.
För konsumenternas del finns det väldigt många som idag skulle kunna streama Bluray, bristen på bandbredd ligger hos leverantörerna.

I dagsläget skulle jag gärna kunna tänka mig en on-demandtjänst med möjlighet att buffra hela filmen lokalt innan man börjar titta.
Börjar man plocka ner filmen 2-3 timmar innan har man rätt bra marginal på en fiberlina, och det blir minimalt med mer jobb än att ta sig till butiken eller uthyrningen.


Ingen vanlig konsument har en dedikerad 100Mbit uppkoppling. Det är bara företag som kan köpa sånt och de är svindyra.
Nu vet jag inte hur Ownits nät är uppbyggt som jag har men jag skulle gissa på att de har kanske 100Gbit eller liknande som alla i Malmö får dela på.

Det där låter ju helt meningslöst. Man vill ju inte vänta flera timmar innan man kan börja titta. Då kan man lika gärna gå till butiken och hyra filmen. Det går snabbare.

Redigerat av Unregistereddc471864, 03 december 2012 - 13:13.


#24

Postad 03 december 2012 - 13:28

n_sandstrom
  • n_sandstrom
  • Lärjunge

  • 398 inlägg
  • 0

Ingen vanlig konsument har en dedikerad 100Mbit uppkoppling. Det är bara företag som kan köpa sånt och de är svindyra.
Nu vet jag inte hur Ownits nät är uppbyggt som jag har men jag skulle gissa på att de har kanske 100Gbit eller liknande som alla i Malmö får dela på.

Det där låter ju helt meningslöst. Man vill ju inte vänta flera timmar innan man kan börja titta. Då kan man lika gärna gå till butiken och hyra filmen. Det går snabbare.


Som sagt, det har inget med själva "näten" att göra, utan just utrustningen som driftsätter dom, switchar och liknande. I dag har dom flesta inte kapacitet att leverera 100MBit till samtliga anslutna kunder samtidigt, men det finns till dom som vill ha det, när man vill ha det. Skulle kravet på kapacitet öka, så behöver man inte dra om några nät, utan det är centralt placerad utrustning som behöver uppgraderas, en relativt smärtfri process som pågår successivt över åren.

För dig kanske det är helt meningslöst. 3 timmar väntande för min del, då jag kan ägna mig åt helt andra saker, är betydligt trevligare än 1 timmas aktivt åkande till och från butik. Och sen ska man tillbaka med skiten. Nog för att jag har en Hemmakväll på krypavstånd från porten, men att ta sig igenom deras utbud av vettiga blurayfilmer tar inte många dagar.

(3 timmar är en rätt överdriven siffra. mitt låtsasbredband levererar hastighet nog för dubbel BD-bandbredd, så 1 timmes nedladdning för en 2 timmars film är ingen omöjlighet, sålänge tjänsten kan leverera. Eller så börjar man buffra 10 min innan man startar filmen, så ha man bra marginal för allt annat än totala avbrott.)

#25

Postad 03 december 2012 - 13:45

Flame
  • Flame
  • Forumräv

  • 546 inlägg
  • 0
Uppkopplingen har jag inte haft problem med sen 10 år sen tillbaks då jag suttit på 100/100 Mbps lina. Att streama Blu-ray klarar min lina utan problem, vi säger att jag får ut 50 Mbps i verklig hastighet när jag streamar Blu-ray och filmen ligger på 25 GB. På en minut har den laddat ner 1,5 GB och med enkel mattematik kommer jag att kunna se hela filmen utan problem. De nu som fortfarande har lägre hastigheter, kan ju pausa och buffra filmen i någon kvart. Jasså de i Mexico som kör Netflix har tillgång till nya filmer också? Då finns ju konceptet iaf.

#26

Postad 03 december 2012 - 13:49

Flame
  • Flame
  • Forumräv

  • 546 inlägg
  • 0
Hmm en annan tanke, om man har en långsam uppkoppling och är rädd för att den inte ska klara av att streama Blu-ray. Hur blir det då om man skaffar parabol, den har väl rätt så snabb överföringshastighet?

#27

Postad 03 december 2012 - 16:09

Unregistered577c6879
  • Unregistered577c6879
  • Mästare

  • 2 986 inlägg
  • 0

Skulle gissa på att det är delad bandbredd på de flesta ställena. Där jag bor är det knappast så att alla har dedikerad 100Mbit.
Det varierar väldigt mycket vad jag får för hastighet. Skulle gissa på att jag ligger kanske runt 30-40Mbit i genomsnitt och 80-90Mbit i topparna.
"Upp till 100MBit" är det nog PTS menar ;)

Att strömma bluray över internet skulle absolut inte fungera med min uppkoppling.

Du måste ha en skitleverantör. Jag har själv inspekterat vår utrustning och det är dimensionerat för 1Gbit/s per lägenhet och det är i princip vad man får ut också.

#28

Postad 05 december 2012 - 15:58

dealerovski
  • dealerovski
  • Forumräv

  • 882 inlägg
  • 0

Tjänsten finns, men rimlig månadskostnad vete 17... http://primacinema.com/


http://www.new-start...that-cant-wait/ Bara slaska sig med feta plånboken..

Redigerat av dealerovski, 05 december 2012 - 15:59.


#29

Postad 06 december 2012 - 18:09

joakim99
  • joakim99
  • Mästare

  • 3 433 inlägg
  • 0

Du måste ha en skitleverantör. Jag har själv inspekterat vår utrustning och det är dimensionerat för 1Gbit/s per lägenhet och det är i princip vad man får ut också.

Hur många lägenheter är det som är anslutna? Att samtliga skulle kunna få 1 Gbit/s mot internet känns väldigt ovanligt och dyrt.

#30

Postad 06 december 2012 - 21:02

Unregistered577c6879
  • Unregistered577c6879
  • Mästare

  • 2 986 inlägg
  • 0

Hur många lägenheter är det som är anslutna? Att samtliga skulle kunna få 1 Gbit/s mot internet känns väldigt ovanligt och dyrt.

30 per uppgång. Ja för 10 år sedan var det kanske ovanligt.
Idag inte alls, om man inte bor i någon håla.

#31

Postad 06 december 2012 - 22:14

SC-Zap
  • SC-Zap
  • Guru

  • 6 960 inlägg
  • 0
Jo, ovanligt är det fortfarande.

#32

Postad 07 december 2012 - 00:00

Unregistered577c6879
  • Unregistered577c6879
  • Mästare

  • 2 986 inlägg
  • 0
Fattar inte riktigt vad du menar med ovanligt. Ja det är kanske ovanligt att folk betalar för gbituppkoppling ja, men frågan var hurvida ens han fick ut sina 100Mbit/s via fiber. Om det är så att er förening har beslutat att installera underdimensionerad utrustning fär att alla ska dela på en anslutning och inte vill betala för uppgradering så är det väl ett annat problem. Tekniken finns sedan länge och knappast ovanlig. T.o.m BBB leverar ju nu Gbit-uppkoppling i alla större städer.
Sen sitter ju majoriteten av kunderna med gamla konsumentroutrar som inte klarar throughputen ändå.

#33

Postad 07 december 2012 - 11:35

n_sandstrom
  • n_sandstrom
  • Lärjunge

  • 398 inlägg
  • 0
Och ven om BBB's gigabituppkopplingar inte skulle kunna leverera gigabit då alla surfar samtidigt, så skulle det utan problem räcka till dom ≈ 60Mbit som krävs för att streama en film.

Infrastrukturen för att leverera film i realtid finns inte över allt i landet, men det är långt ifrån ovanligt.

#34

Postad 07 december 2012 - 14:27

agpath
  • agpath
  • Mega-Guru

  • 7 926 inlägg
  • 0

Tjänsten finns, men rimlig månadskostnad vete 17... http://primacinema.com/

Det är ju inte en streaming-tjänst utan en buffrande tjänst som bara kräver 10 Mb/s. Inte alls samma sak.

#35

Postad 07 december 2012 - 15:01

Marcus B.
  • Marcus B.
  • Forumräv

  • 829 inlägg
  • 0
Fö´låt, men jag råkar arbeta litegrann i den bransch vi pratar om här..Filmindustrin.
1. Just detta med hastighet på bredbandet har varit det största problemet so far, i det att skapa ett "Spotify" för film.
För erbjuder du en sådan tjänst så måste du ju garantera den. Det har inte gått att hålla en hög kvalite på produkten till alla.
Så då funkar det ju inte. För man har ju inte velat tvinga de som sitter på 100 lina att titta på film som skall funka för dem som bara har 2MB. Och inte fasen vill vi som gjort filmerna att det visas i skitkvalite..

2. På en musiklåt så finns det kanske 2 som skall dela på pengarna. Upphovsmannen som skrivit låten( eller om det är en grupp som sedan delar pengarna mellan sig.) och så ett musikförlag. Ganska enkelt att dela.
På Filmsidan så har du en laddning av finansiärer som skall ha betalt i olika steg och %-satser. Sedan en mängd upphovsmän i form av Kompoistörer, regi, Kostymör, författare osv. Och där är man inte helt överens idag om vem som skall få hur mycket, men vi börjar komma någon vart där.

3. Marginalerna på den digitala sidan är betydligt sämre än med fysiska skivor i dagsläget, vilket visar på att omställningen till digital distributionen tar tid och har några år till innan vi är där.

#36

Postad 07 december 2012 - 15:23

BERTHRSD
  • BERTHRSD
  • Wannabe

  • 36 inlägg
  • 0

Det är ju inte en streaming-tjänst utan en buffrande tjänst som bara kräver 10 Mb/s. Inte alls samma sak.


Nej, jag är medveten om att det inte är samma sak... Såg det inte direkt som ett seriöst alternativ överhuvudtaget med tanke på priset, mer som ett roligt inlägg i debatten.

#37

Postad 07 december 2012 - 16:01

n_sandstrom
  • n_sandstrom
  • Lärjunge

  • 398 inlägg
  • 0

Fö´låt, men jag råkar arbeta litegrann i den bransch vi pratar om här..Filmindustrin.
1. Just detta med hastighet på bredbandet har varit det största problemet so far, i det att skapa ett "Spotify" för film.
För erbjuder du en sådan tjänst så måste du ju garantera den. Det har inte gått att hålla en hög kvalite på produkten till alla.
Så då funkar det ju inte. För man har ju inte velat tvinga de som sitter på 100 lina att titta på film som skall funka för dem som bara har 2MB. Och inte fasen vill vi som gjort filmerna att det visas i skitkvalite..


Ganska märkligt resonemang. Varför säljs då Bluray-film? Alla har ju inte blurayspelare.

Ett enkelt "Din lina håller inte, köp en DVD istället" hade funkat bra.
Känns som en konstig ursäkt för att filmleverantörerna ska slippa gå ut med att deras bandbredd inte räcker.

#38

Postad 07 december 2012 - 16:22

dealerovski
  • dealerovski
  • Forumräv

  • 882 inlägg
  • 1

Ja, snart är år 2013 här. Kollar på min Blu-ray samling ... kommer denna tjänst att finnas till år 2013 till en rimlig månadkostnad, eller är det för mycket begärt? De är väl en hel del som måste tänkas igenom givetvis, men vad tror ni kan inte de bli en riktigt milstolpe i både miljötänk, piratkopiering, lönsamhet, smidighet?


Kom igen 2023, om tio år ;)

#39

Postad 07 december 2012 - 16:50

Unregistered1986
  • Unregistered1986
  • Wannabe

  • 19 inlägg
  • 1
Jag förstår inte varför folk verkar tycker om utvecklingen som sker med streaming och nedladdningsbara produkter. Det finns inget värde i det man betalar för, varken ett fysiskt andrahandsvärde eller ett samlarvärde. Vi blir bara mer låsta till våra uppkopplingar. Det roliga i att köpa en film/spel/musik skiva är att du köper något som sedan är ditt. Du kan ta i produkten. Du behöver inte någon uppkoppling. Jag tycker det är en tråkig och "hemsk" utveckling. Så jag hoppas att även 2013 är skivornas år.

#40

Postad 08 december 2012 - 00:38

n_sandstrom
  • n_sandstrom
  • Lärjunge

  • 398 inlägg
  • 0

Jag förstår inte varför folk verkar tycker om utvecklingen som sker med streaming och nedladdningsbara produkter. Det finns inget värde i det man betalar för, varken ett fysiskt andrahandsvärde eller ett samlarvärde. Vi blir bara mer låsta till våra uppkopplingar. Det roliga i att köpa en film/spel/musik skiva är att du köper något som sedan är ditt. Du kan ta i produkten. Du behöver inte någon uppkoppling. Jag tycker det är en tråkig och "hemsk" utveckling. Så jag hoppas att även 2013 är skivornas år.


Man vill såklart inte ha allt streamat. Men alla dessa skivor man köper och vet att man bara kommer se (max) en gång. Det tar emot lite.

#41

Postad 08 december 2012 - 01:17

Mentos
  • Mentos
  • Mästare

  • 3 990 inlägg
  • 0

Jag förstår inte varför folk verkar tycker om utvecklingen som sker med streaming och nedladdningsbara produkter. Det finns inget värde i det man betalar för, varken ett fysiskt andrahandsvärde eller ett samlarvärde. Vi blir bara mer låsta till våra uppkopplingar. Det roliga i att köpa en film/spel/musik skiva är att du köper något som sedan är ditt. Du kan ta i produkten. Du behöver inte någon uppkoppling. Jag tycker det är en tråkig och "hemsk" utveckling. Så jag hoppas att även 2013 är skivornas år.


Håller med dig delvis, tycker det är bra att det finns alternativ med streaming tjänster om dom kan erbjuda ett bra & kvalitativt utbud. Använder själv Netflix och är väldigt nöjd med det men det skulle aldrig kunna ersätta det fysiska mediet helt & hållet. Precis som dig gillar jag att man kan ta i produkten och det blir ju också ett värde i skivorna, speciellt med samlarutgåvor, steelbooks osv.
Det finns ju massor med filmer, serier osv som man kollar högst en gång på och där kommer streamingen in som ett bra komplement tycker jag eftersom annars blir sånt bara liggandes och skräpar.

#42

Postad 08 december 2012 - 12:09

Binks
  • Binks
  • Forumräv

  • 739 inlägg
  • 1
Men hur många % av Sveriges befolkning skulle ärligt skaffa 100mbit (med vad de kostar) för att sedan betala några hundra i månadskostnad för att kunna streama film, när de kan ladda ner bd ripar i 720 och 1080 med vilken uppkoppling som helst?

Som någon tidigare påpekat så har ju en film idag ett fysiskt format som går att sälja vidare om man inte gillar de.
Att betala för att streama filmer ser jag inte mycket framtid i när de går att ladda ner film med helt OK kvalité vilket inte kostar mer än vad de kostar att ha sitt bredband.
Och de är ett "format" som aldrig kommer gå ur tiden just för de inte kostar något.

#43

Postad 08 december 2012 - 12:51

n_sandstrom
  • n_sandstrom
  • Lärjunge

  • 398 inlägg
  • 0

Men hur många % av Sveriges befolkning skulle ärligt skaffa 100mbit (med vad de kostar) för att sedan betala några hundra i månadskostnad för att kunna streama film, när de kan ladda ner bd ripar i 720 och 1080 med vilken uppkoppling som helst?

Som någon tidigare påpekat så har ju en film idag ett fysiskt format som går att sälja vidare om man inte gillar de.
Att betala för att streama filmer ser jag inte mycket framtid i när de går att ladda ner film med helt OK kvalité vilket inte kostar mer än vad de kostar att ha sitt bredband.
Och de är ett "format" som aldrig kommer gå ur tiden just för de inte kostar något.


Antagligen lika många som bemödar sig att släpa sig till butiker för att köpa fysiska blurayfilmer. Vi kan ju trots allt redan idag välja att ladda ner rippar, istället för att gå utanför dörren.

#44

Postad 08 december 2012 - 13:04

BioBerra
  • BioBerra
  • Guru

  • 5 602 inlägg
  • 0
Har streamat en HD film på Xbox360 marketplace, fungerade kanon tyckte jag, har 30Mbit VDSL2 och får ut max av kapaciteten, 30/7,5 :D
Streaming har dock tyvärr oftast sämre kvalité än Blu-ray så det blir bara någon enstaka film när jag inte orkar hyra på macken.

#45

Postad 09 december 2012 - 13:18

Ageve
  • Ageve
  • Über-Guru

  • 12 001 inlägg
  • 0

Ganska märkligt resonemang. Varför säljs då Bluray-film? Alla har ju inte blurayspelare.


Så här gör du för att skaffa dig en Blurayspelare:
Bifogad fil  ellada..jpg   11,05K   12 Antal nerladdningar


Så här gör du för att skaffa fiber till din villa (om fiber finns framdraget, och om alla grannar är lika intresserade av att slanta upp rejält som du):

Bifogad fil  digging.jpg   38,86K   9 Antal nerladdningar


Om 5-6 år tror jag att det kan bli ett seriöst alternativ för massan, men det kommer fortfarande inte att handla om BD-kvalitet. Bandbredd kostar pengar, och bilden blir därför inte "bättre än nödvändigt".

Såklart kommer det att finnas de som påstår att det minsann är lika bra, ungefär som när 128kbit mp3 var det senaste.


BD-kvalitet via ADSL/VDSL:
Bifogad fil  serverdown2.jpg   13,64K   11 Antal nerladdningar

Redigerat av Ageve, 09 december 2012 - 14:30.


#46

Postad 09 december 2012 - 15:48

Binks
  • Binks
  • Forumräv

  • 739 inlägg
  • 0
n_sandstrom : Ja de jag menade var ju att de finns väll ingen direkt marknad för streaming än då vi som är lite mer medvetna om bild och ljud inte är speciellt många om man slår ut de på den svenska befolkningen.

Kanske den dagen ALLA har minst 100mbit och de är en ganska låg månadskostnad för att kunna se hela utbudet utan begränsningar, då kanske de blir populärt för alla att se streamad HD film.

#47

Postad 09 december 2012 - 15:52

Unregistereddc471864
  • Unregistereddc471864
  • Über-Guru

  • 24 891 inlägg
  • 0

Du måste ha en skitleverantör. Jag har själv inspekterat vår utrustning och det är dimensionerat för 1Gbit/s per lägenhet och det är i princip vad man får ut också.


Ownit http://ownit.se/ har jag och bor i centrala Malmö. Går inte att få ngt bättre till det pris jag betalar. Betalar 99 i månaden för 100/100. Visst man kan gå över till comhems 200Mbit också men det kostar också 5 gånger mer. Det är det absolut inte värt. Sen kan jag å andra sidan inte tänka mig att betala för film när det finns "gratis" överallt.

Redigerat av Unregistereddc471864, 09 december 2012 - 16:04.


#48

Postad 10 december 2012 - 09:11

agpath
  • agpath
  • Mega-Guru

  • 7 926 inlägg
  • 0

Ownit http://ownit.se/ har jag och bor i centrala Malmö. Går inte att få ngt bättre till det pris jag betalar. Betalar 99 i månaden för 100/100. Visst man kan gå över till comhems 200Mbit också men det kostar också 5 gånger mer. Det är det absolut inte värt. Sen kan jag å andra sidan inte tänka mig att betala för film när det finns "gratis" överallt.

Oj, det verkar billigt. Måste vara ett avtal där hyresvärden står för en del?
Jag har Perspektiv fiber från Lund och var och en får stå helt för sitt eget abb, dvs 299/mån för 100/100-fiber.

För övrigt är det ju lite ironiskt att det är vi som bara har råd att hyra som får det bästa bredbandet, medan de som kan slanta upp för en villa i trakten (Malmö-Lund) får hålla tillgodo med ADSL. Egentligen lätt ironiskt. Särskilt som om jag en dag skulle få ihop till en kontantinsats då får byta ned mitt bredband. :wacko:

#49

Postad 10 december 2012 - 09:30

Unregistereddc471864
  • Unregistereddc471864
  • Über-Guru

  • 24 891 inlägg
  • 0

Oj, det verkar billigt. Måste vara ett avtal där hyresvärden står för en del?
Jag har Perspektiv fiber från Lund och var och en får stå helt för sitt eget abb, dvs 299/mån för 100/100-fiber.

För övrigt är det ju lite ironiskt att det är vi som bara har råd att hyra som får det bästa bredbandet, medan de som kan slanta upp för en villa i trakten (Malmö-Lund) får hålla tillgodo med ADSL. Egentligen lätt ironiskt. Särskilt som om jag en dag skulle få ihop till en kontantinsats då får byta ned mitt bredband. :wacko:


Hyfsat stor bostadsrättsförening på 395 lägenheter. Då kan man få billiga priser.

#50

Postad 10 december 2012 - 10:07

pacman
  • pacman
  • Über-Guru

  • 22 853 inlägg
  • 0

Så här gör du för att skaffa dig en Blurayspelare:
Bifogad fil  ellada..jpg   11,05K   12 Antal nerladdningar

Så här gör du för att skaffa fiber till din villa (om fiber finns framdraget, och om alla grannar är lika intresserade av att slanta upp rejält som du):

Bifogad fil  digging.jpg   38,86K   9 Antal nerladdningar

Om 5-6 år tror jag att det kan bli ett seriöst alternativ för massan, men det kommer fortfarande inte att handla om BD-kvalitet. Bandbredd kostar pengar, och bilden blir därför inte "bättre än nödvändigt".

Såklart kommer det att finnas de som påstår att det minsann är lika bra, ungefär som när 128kbit mp3 var det senaste.


BD-kvalitet via ADSL/VDSL:
Bifogad fil  serverdown2.jpg   13,64K   11 Antal nerladdningar

:lol: underbara bilder...

Är själv i färd med att stoppa ner tusenlappar i backen...går trögt, tagit en evighet för dem att ens skicka en offert...



0 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 0 gäster, 0 anonyma medlemmar

  • UPDATE 2024
    jacoby
    2024-04-15 17:17:29
  • UPDATE 2024
    jacoby
    2024-04-15 17:09:47
  • UPDATE 2024
    jacoby
    2024-04-15 16:57:35
  • UPDATE 2024!
    jacoby
    2024-04-15 16:28:12
  • 6mån senare så är foam monterat
    Anton
    2024-04-11 18:04:03
  • Fler  |  Vilka bilder visas här?
Trendande produkter
Prisjakt © 2000 - 2024 Prisjakt   Cookiepolicy.   Våra regler.   Personuppgiftspolicy.  Hantera cookie-inställningar.